Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 november 2007 - 14:53

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Förstår din undring, i den tidigare frågan så verkar det som det löstes när man kopplade bort den automatiska ljusregleringen,
... Kan vara att just Samsung skulle ha sådan ljusstark bild så den bländar ut IR signalerna, men jag tycker det verkar märkvärdigt

Que: jag ska prova med att stänga av ljusregleringen, antar det handlar om den dynamiska kontrasten i så fall men får nog ta en titt i TV-manualen hur det funkar. Det låter som sagt mycket konstigt men det är kanske som du säger att bilden på något vis bländar fjärren... möjligen kunde detta vara en förklaring om man går på det fabriksinställda "dynamic"-läget som nästan bränner hål på näthinnan :blink:

Angående ljudet så går det att påverka en hel del genom diverse "akupressur" och att man har den på dämpfötter osv, men det duger inte. Maskinen är uppenbarligen för klent byggd och ihopskruvad. Jag hade lätt accepterat ett något större format på boxen om den vore lika tyst som en modern laptop: uppenbarligen går det alldeles utmärkt att bygga näst intill knäpptysta enheter med liknande innehåll.

... Föreslog CD supporten att det kunde vara dax att utföra en screening av boxar innan de skickas ut, så att kunderna bara fick de 10-30% av boxarna som sitter ihop, och resten kunde de skicka tillbaka direkt. Men jag tror inte att de förstod detta, hon var borta i 10 minuter och kom tillbaka med att de skickar en ny box B) Kan inte förstå deras affärsidé, kan det vara så att de kan hålla kvar kunderna längre med att de hela tiden väntar på en ny box??

Hehe... :lol: Men litet småknepigt är det allt. Boxen är knappast att betrakta som särskilt billig i normalpris, synd att dom snålat in på något som de flesta värdesätter högt och som faktiskt kostar ganska litet att bygga in om man gör det från början: tystnad.

Postad 14 november 2007 - 15:09

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

...Helt sanslöst att detta inte åtgärdats redan på prototypstadiet.

Den här boxen är på prototypstadiet och vi kunder är prototyp/beta testare. :lol: :blink:

Av allt att döma har du rätt. Läste någonstans (kanske i den här tråden) att CD Norge avvaktar med att introducera den här boxen tills de värsta barnsjukdomarna är avklarade. Fast strängt taget är det ju inte alls ovanligt att nya produkter släpps långt innan de egentligen är klara, kolla bara på mobiltelefoner. En skillnad är iofs att man som kund tvingas in i en extremt mycket snävare fålla av godkända produkter till betal-tv jämfört med mobiltjänster.

Men men, man får ta det med jämnmod. En bra sak med CD:s policy är i alla fall att de skickar ut nya boxar utan att först kräva in den gamla, då slipper man ju i alla fall irritationsmomentet att vara helt utan tv under tiden.

Postad 14 november 2007 - 15:21

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
"... Kan vara att just Samsung skulle ha sådan ljusstark bild så den bländar ut IR signalerna, men jag tycker det verkar märkvärdigt"

Jag känner igen problemet med fjärren som inte fungerar. Fjärren till billåset arbetar med radiovågor. Det finns ställen där fjärrens mottagare i bilen störs av andra radiovågor. Då har den svårt att urskilja signalen från fjärren när jag vill låsa upp. Jag måste hålla fjärren nära mottagaren vid framrutan för att det skall fungera.

På motsvarande sätt kan digitalboxens ir-mottagare störas av ir-ljus i rummet. Förmodligen avger Samsungs skärmar förutom synligt ljus även ir-ljus vid vissa inställningar. Om rummet har ytor som reflekterar ir-ljus från skärmen så stör digitalboxens ir-öga så pass att det har svårt att uppfatta den relativt svaga ir-signalen från fjärren. Kanske kan någon slags skärm ovanför boxens ir-öga skärma av ljuset från rummet så att det inte stör. Själv har jag inte haft det här problemet men någon annan kanske kan testa?

Postad 14 november 2007 - 15:28

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

... Hack i ljudet (dd-ljudet) verkar vara ett problem (enl mig) med Sagemboxar generellt. Har testat
3 olika modeller av sagemboxar o alla 3 har haft rnstaka ljuddropouts. Har under åren haft digiality,humax,force-boxar som inte haft detta problem alls.
Man kan ju hoppas att det går att lösa med uppdaterad mjukvara!

...

Hmmm... det får vi verkligen hoppas att det löser sig med mjukvara! Typiskt att det är ett känt Sagem-problem man råkar på... man tycker att de till slut borde lyckas lösa problemet de också.

Kan ju också vara ett fel på mitt exemplar, det var inte litet det hackade. I princip hackade och drop-outade i varje explosionsfylld actionscen... inget vidare. Ungefär som när man försöker köra h264 full-HD på en dator där cpu:n inte hänger med.

Postad 14 november 2007 - 15:36

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Något annat som jag har funderat på (som troligen inte går) det är att man skulle vilja spara det som redan är inspelat, det spelas ju in hela tiden på HDD'n på den kanal som man tittar på, vad man skulle villja är att kunna lagra unden detta (spara), vad jag vet så går inte detta utan denna inspelniug försvinner så fort som man lämnar den kanalen.

Jo det funkar om du spolar tillbaks tills programmet började och spelar in därifrån.

Postad 14 november 2007 - 15:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

En reflektion och två undringar:
Med HDMI så blir den till 1080i uppskalade SD-bilden sämre än när TV'n skötte uppskalningen från den gamla boxen via RGB-scart.
Kan man ha både HDMI och scart inkopplade samtidigt och visa HD-kanaler via HDMI och SD-kanaler via scart automatiskt, eller måste man då fippla i menyn varje gång man byter kanal?
VCR ut ger ju bara S-video. Om jag kopplar TV ut till recorden så får jag ju RGB, men då funkar väl inte utsignalen på denna automatiskt (egentligen samma fråga som ovan)? Med recordern på VCR ut (Aux ut står det i manualen), ger denna alltid signal ut så det går att spela in på recordern, samma som man tittar på, när som helst?

Jag tror du nog kan vara nöjd med SD bilden via 1080i, jag tycker den är bättre än via SCART RGB i all fall på min TV, men det är så klart TV beroende.

Du kan utan att gå in i box menyn, lägga ut HDMI och SCART-komposit/S-video, men ska du ha RGB så måste du stänga av HD utgången i menyn

Postad 14 november 2007 - 15:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Något annat som jag har funderat på (som troligen inte går) det är att man skulle vilja spara det som redan är inspelat, det spelas ju in hela tiden på HDD'n på den kanal som man tittar på, vad man skulle villja är att kunna lagra unden detta (spara), vad jag vet så går inte detta utan denna inspelniug försvinner så fort som man lämnar den kanalen.

Jo det funkar om du spolar tillbaks tills programmet började och spelar in därifrån.

Va bra, så du menar att det går att spela in "inspelningen", lysande, det trodde jag aldrig

Postad 14 november 2007 - 15:47

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
precis, bara att spola tillbaks, jag testade idag och det funkade kanon

Postad 14 november 2007 - 16:01

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

precis, bara att spola tillbaks, jag testade idag och det funkade kanon

Brilljant! Snacka om "timeshift"!

Postad 14 november 2007 - 16:17

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Förresten, jag glömde ett litet problem som jag sett andra haft i den här tråden. Vet inte om det har med boxen att göra men på TV4 HD och Silver HD finns ett superirriterande blinkande streck längst ner i bilden, horisontellt. Annars inga problem av den typen på andra kanaler.

Har en Samsung R87 tv om det spelar roll.

Någon som hittat en orsak och ännu hellre en lösning?

Postad 14 november 2007 - 16:50

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Förresten, jag glömde ett litet problem som jag sett andra haft i den här tråden. Vet inte om det har med boxen att göra men på TV4 HD och Silver HD finns ett superirriterande blinkande streck längst ner i bilden, horisontellt. Annars inga problem av den typen på andra kanaler.

Har du Just Scan som bild storlek i bildinställningar? Välj 16:9 istället då blir du av med dessa streck.

Postad 14 november 2007 - 16:55

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag har inget streck på någon av kanalerna. Samsung M86 46"

Postad 14 november 2007 - 17:15

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag har för mig att jag läst något om problemet i tråden, men hur som helst.

Jag programmerade en inspelning på SVT 1. Stängde av boxen. Inspelningen började sedan på rätt tid och det stod REC på displayen på boxen. Problemet uppstod under inspelningen när jag satte på boxen: jag fick då ingen bild på tv:n (bara svart bild), däremot fick jag ljud till förstärkaren vid ljudkabeln från boxen. För att få bild till tv:n efter inspelningen var jag tvungen att stänga av boxen (på fronten på boxen) och starta om. (Jag kanske ska nämna att jag endast har en antennkabel från parabolen kopplad till boxen.)

Går det att sätta på boxen under inspelning, eller får man snällt vänta tills inspelningen är klar? Eller får man inte stänga av boxen när man har programmerat en inspelning om man vill kunna titta samtidigt under inspelningen? Någon som har en lösning?

Postad 14 november 2007 - 17:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har för mig att jag läst något om problemet i tråden, men hur som helst.

Jag programmerade en inspelning på SVT 1. Stängde av boxen. Inspelningen började sedan på rätt tid och det stod REC på displayen på boxen. Problemet uppstod under inspelningen när jag satte på boxen: jag fick då ingen bild på tv:n (bara svart bild), däremot fick jag ljud till förstärkaren vid ljudkabeln från boxen. För att få bild till tv:n efter inspelningen var jag tvungen att stänga av boxen (på fronten på boxen) och starta om. (Jag kanske ska nämna att jag endast har en antennkabel från parabolen kopplad till boxen.)

Går det att sätta på boxen under inspelning, eller får man snällt vänta tills inspelningen är klar? Eller får man inte stänga av boxen när man har programmerat en inspelning om man vill kunna titta samtidigt under inspelningen? Någon som har en lösning?

HDMI kommer inte igång under tiden Rec visas (i off), det har jag rapporterat till CD så det blir nog en fix någon gång (vilket år som helst). Jag fick igång SCART och tror också Komponent, så du kan prova dessa i Rec läge

Postad 14 november 2007 - 18:32

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

HDMI kommer inte igång under tiden Rec visas (i off), det har jag rapporterat till CD så det blir nog en fix någon gång (vilket år som helst). Jag fick igång SCART och tror också Komponent, så du kan prova dessa i Rec läge

OK. Får se när (om) det fixas. Det blir till att till dess inte starta boxen under inspelning, för jag kommer inte orka hålla på med scart eller component.

För övrigt kan jag bara säga att jag hittils är helnöjd med boxen i övrigt.

Postad 14 november 2007 - 19:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

OK. Får se när (om) det fixas. Det blir till att till dess inte starta boxen under inspelning, för jag kommer inte orka hålla på med scart eller component.

För övrigt kan jag bara säga att jag hittils är helnöjd med boxen i övrigt.

Så du är av de lyckliga som fått en "tyst box"? dvs en box som inte låter mer eller mindre om man trycker på den

Postad 14 november 2007 - 19:16

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
När jag ser på TV4 Film hoppar boxen över till text-tv sidan 899 där det står "Test" mitt i bilden. Fel i boxen eller??

Postad 14 november 2007 - 19:19

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag har väl också haft tur iom att min box funkar kanon!

Skulle vara kul och få lyssna på hur mycket era boxar låter, jag har en Xbox (ej 360) som mediacenter brevid
CD-boxen och fäkten från den överstiger vida det lilla ljud som boxen ger till känna.
Ingen som kan spela in en snutt och lägga upp på lämpligt ställe som man kan få höra?

Låter dom lika mycket som en Xbox360?

/oibmeh

Postad 14 november 2007 - 19:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har väl också haft tur iom att min box funkar kanon!

Skulle vara kul och få lyssna på hur mycket era boxar låter, jag har en Xbox (ej 360) som mediacenter brevid
CD-boxen och fäkten från den överstiger vida det lilla ljud som boxen ger till känna.
Ingen som kan spela in en snutt och lägga upp på lämpligt ställe som man kan få höra?

Låter dom lika mycket som en Xbox360?

/oibmeh

Man hör den i normalt inne miljö på ung 10m håll, då har jag ändå en diskmaskin och en torktumlare igång i bakgrunden. Jag kan göra om det i kväll när det är mer tyst. 10m från boxen står min stationära dator Dell, den hörs inte vid boxen, den har också ett behagligare ljud lugnare som en still bris jämfört med boxen som mer låter som ååååååååååååååååååååå :D . Ska se om det går att spela in så kanske det är enklare att förstå

Postad 14 november 2007 - 19:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

När jag ser på TV4 Film hoppar boxen över till text-tv sidan 899 där det står "Test" mitt i bilden. Fel i boxen eller??

Samma för mig.

Postad 14 november 2007 - 21:46

Paledaddy
  • Paledaddy
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Jag har inget streck på någon av kanalerna. Samsung M86 46"

Ställ om TV'n till fast 16:9 i inställnings menyn på TV'n så blir du av med det. Ja hade samma sak förut.

M

Postad 14 november 2007 - 22:07

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Blinkande strecket på Silver HD & TV4 HD: tack så mycket T.P & Paledaddy, ska prova detta!

Postad 14 november 2007 - 22:39

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Avdelningen X-files: ikväll har boxen funkat föredömligt av någon outgrundlig anledning!

Reptilsnabb respons på fjärren oavsett vad jag gör, EPG, inspelningshantering, allt. Perfekt funktion... helt obegripligt.

Samma Samsung-tv inställd på exakt samma sätt som när det krånglade, boxen på exakt samma ställe som förut. Antennen inställd på exakt samma sätt som igår.

En enda skillnad: jag har hakat på en videograbber på en av Scartutgångarna på boxen, tv-utgången, plus en billig trådlös videolänk från claesohlson som visade sig funka perfekt. Grabbern är en GrabbeeX+ deluxe liten usb2-grabber för att överföra en del inspelat till datorn via S-video (komposit blev inget vidare btw). Videolänken: "Electia VS-100".

Alla teorier om Samsungers inverkan på fjärrkontrollen kom på skam där. Jag kollade till och med så att den inte hade uppgraderat boxens firmware automagiskt i smyg... det hade den inte.

En liten smågrej som händer i den här konfigurationen är att den ibland tappar bort sig med att skicka ljudet via HDMI-sladden till TV:n, men det rättar till sig om man navigerar litet i menyerna. Udda men det skulle jag lätt kunna leva med tills deras utlovade uppdatering för DD-ljudet kommer.

Edit: råkade skriva att "komponent inte blev något vidare"... gissa om det hade blivit bra (!) men var hittar man komponentutgångsgrabbers till rimlig småpular-peng?

Redigerat av Unregistered4b2a0cc2, 14 november 2007 - 22:54.

Postad 15 november 2007 - 08:44

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Avdelningen X-files: ikväll har boxen funkat föredömligt av någon outgrundlig anledning!

Reptilsnabb respons på fjärren oavsett vad jag gör, EPG, inspelningshantering, allt. Perfekt funktion... helt obegripligt.

Samma Samsung-tv inställd på exakt samma sätt som när det krånglade, boxen på exakt samma ställe som förut. Antennen inställd på exakt samma sätt som igår.

En enda skillnad: jag har hakat på en videograbber på en av Scartutgångarna på boxen, tv-utgången, plus en billig trådlös videolänk från claesohlson som visade sig funka perfekt. Grabbern är en GrabbeeX+ deluxe liten usb2-grabber för att överföra en del inspelat till datorn via S-video (komposit blev inget vidare btw). Videolänken: "Electia VS-100".

Alla teorier om Samsungers inverkan på fjärrkontrollen kom på skam där. Jag kollade till och med så att den inte hade uppgraderat boxens firmware automagiskt i smyg... det hade den inte.

En liten smågrej som händer i den här konfigurationen är att den ibland tappar bort sig med att skicka ljudet via HDMI-sladden till TV:n, men det rättar till sig om man navigerar litet i menyerna. Udda men det skulle jag lätt kunna leva med tills deras utlovade uppdatering för DD-ljudet kommer.

Edit: råkade skriva att "komponent inte blev något vidare"... gissa om det hade blivit bra (!) men var hittar man komponentutgångsgrabbers till rimlig småpular-peng?

Låter bra....fast obegripligt för mig....
Själv märkte jag att kanalbyten gick snabbare när jag bytte från scart till HDMI. Men det har väl kanppast något med fjärren att göra :D .

Postad 15 november 2007 - 08:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
I infon i början av tråden står det HDMI 1.2. Tror inte att detta stämmer, för i manualen står det 1.1.

När det gäller de svarta fula ramarna runt texten på kanaler som har texten i en egen ström: Detta är inte konsekvent. På Canal + Film HD så finns ej den svarta ramen. Texten där är vit med en smal svart skugga runt och är högupplöst till skillnad mot den blockiga texten på övriga Canal +. Så vill vi ha det på alla kanaler! Hur framför man önskemål om ändringar?

För övrigt så har jag spelat in en kanal och tittat via timeshift på en annan kanal. Boxen står i ett skåp med glasluckor. Har lämnat en spalt på 5 cm i kanten för tilluften och har borrat upp ett antal hål i bakstycket. Hör då inte ett ljud från boxen och tempen ligger på 40 grader!
Jag skulle gissa att de har gjort en del förbättring på de boxar som nu skickas ut. Vi fick ju vänta några veckor extra sedan den första sändingen tagit slut.
För er som får utbytesboxar som även dessa strular så är min teorti att CD support har en hög med boxar att plocka av och dessa är av den första batchen och tas inte ur kön för de nytillverkade som är reserverade för de som beställt och fortfarande inte fått.
Strular boxen så kräv att få en nytillverkad och inte någon som har legat hos supporten! Även om ni då måste vänta några veckor.

Redigerat av agpath, 15 november 2007 - 08:50.

Postad 15 november 2007 - 09:29

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Jippie min box har slutat att surra!!!!
MEN AJ VAD SUR TANTEN BLEV ATT JAG TAGIT HENNES DYRA GLAS LJUSSTAKE OCH STÄLLT PÅ BOXEN!!!!!!!!
HAHAHA
Men tyst blev den
SUCK ska det vara så här?
Allt funkar toppen men den LÅTER SOM f..

Postad 15 november 2007 - 10:16

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

MEN AJ VAD SUR TANTEN BLEV ATT JAG TAGIT HENNES DYRA GLAS LJUSSTAKE OCH STÄLLT PÅ BOXEN!!!!!!!!
HAHAHA
Men tyst blev den

Nej det ska det inte! se mitt inlägg ovan. :D

Postad 15 november 2007 - 11:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

HAHAHA
Men tyst blev den

Om man ställer en box som tyngd ovanpå den box man använder så blir den också tyst :(
En som har två defekta boxar hemma :D

Postad 15 november 2007 - 11:16

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hallå på er jag vet ju att den inte ska låta så men försökte vara lite ironisk bara :-)

Ja det är ju faktiskt en lösning.
Jag har ju en box till kabel tv, så den kan jag ju ställa ovan på så tystnar den kanske?
Bra ide que
måste hem och testa det!!
Och funkar inte det så får jag ställa DVD elle Jamon på den hehe :D

Redigerat av lpc123, 15 november 2007 - 11:17.

Postad 15 november 2007 - 11:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hallå på er jag vet ju att den inte ska låta så men försökte vara lite ironisk bara :-)

Ja det är ju faktiskt en lösning.
Jag har ju en box till kabel tv, så den kan jag ju ställa ovan på så tystnar den kanske?
Bra ide que
måste hem och testa det!!
Och funkar inte det så får jag ställa DVD elle Jamon på den hehe :D

Gör inte det med en box som du använder, det blir för varmt för båda boxarna. Det får vara en avstängd box i så fall. Men bäst är nog att lägga på en tung metallskiva eller liknade, då får man bra värmespridning också. Jag testade med isolerskiva, för er som kan historien, men jag är rädd att det ger för dålig värmespridning och det gjorde ett antal grader till på HDD temperaturen. En tjock bunt tidningar när man använder boxen fungerar, men man får ta bort dem när man inte använde den.

Men så här ska det inte vara, det är bara att returnera tills man får en box som är ihopskruvad

Postad 15 november 2007 - 15:25

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Jag är imponerad av alla er som orkar vara betalande "testpiloter" åt Canal Digital. Har man som vissa av er tagit sig besväret att returnera och hämta ut 3 till 4 boxar som alla har olika problem, så borde man kunna få någon form av kompensation av CD. Kanske HD-kanalerna och Canal Plus Total gratis i ett år?

Postad 15 november 2007 - 15:42

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Jag är imponerad av alla er som orkar vara betalande "testpiloter" åt Canal Digital. Har man som vissa av er tagit sig besväret att returnera och hämta ut 3 till 4 boxar som alla har olika problem, så borde man kunna få någon form av kompensation av CD. Kanske HD-kanalerna och Canal Plus Total gratis i ett år?

Hmmm, läs trådrubriken igen...denna tråd startades för att det var så mycket gnäll/snack om CD i den förra. :)

Redigerat av Tomas L, 15 november 2007 - 15:43.

Postad 15 november 2007 - 16:50

cobra1969
  • cobra1969
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Efter att haft min andra box igång en vecka så måste jag kräva ännu en ny, den har succesivt börjat väsnas mer och mer. Nu förstår jag vad alla pratar om när det gäller ljudnivån. "huga"
Det positiva med denna är att jag har ideligen spelat in hela veckan med olika programmeringar, den har inte hängt sig alls!!!
Pinsamt, men jag ber QUE och ev fler om ursäkt som jag fick att testa om hängningarna berodde på dålig signalvkalite´ som box nr 1 hade för sig.
Det kan inte ha med det å göra. Bara å ringa dom igen :)

Postad 15 november 2007 - 17:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Efter att haft min andra box igång en vecka så måste jag kräva ännu en ny, den har succesivt börjat väsnas mer och mer. Nu förstår jag vad alla pratar om när det gäller ljudnivån. "huga"
Det positiva med denna är att jag har ideligen spelat in hela veckan med olika programmeringar, den har inte hängt sig alls!!!
Pinsamt, men jag ber QUE och ev fler om ursäkt som jag fick att testa om hängningarna berodde på dålig signalvkalite´ som box nr 1 hade för sig.
Det kan inte ha med det å göra. Bara å ringa dom igen :)

Jag tycker mina tester ändå gav en hel del, bl.a så kunde man se att kom det en störning så avbryts inspelningen och endast det som är inspelat innan störning lagras till HDD'n, dock fortsätter boxen att spela in "Rec" utan att det lagras något på HDD'n. Boxarna ser ju ut att ha en hel del problem, ska man acceptera att ta emot någon så ska man nog göra följande:

- kolla ljudnivån, är den bra ihopskruvad, rätt upphängd fläkt etc. Detta får man nog ha koll på en tid, då min andra box blev dålig efter en vecka, medan box 3 var kass direkt.
- sedan får man kolla att inspelningar fungerar rätt tid spelas in etc
- man får kolla att funktioner fungerar utan att den hänger sig
- så bör man kolla att det inte finns fler defekter än i min bugglista

- har man kommit igenom detta så är man lyckligt lottad

Postad 15 november 2007 - 17:37

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

När det gäller de svarta fula ramarna runt texten på kanaler som har texten i en egen ström: Detta är inte konsekvent. På Canal + Film HD så finns ej den svarta ramen. Texten där är vit med en smal svart skugga runt och är högupplöst till skillnad mot den blockiga texten på övriga Canal +. Så vill vi ha det på alla kanaler! Hur framför man önskemål om ändringar?

Canal+ Film HD använder DVB textning och har därför höger upplösning på texten.

Jag tycket att svart bakgrund till texten är bra, men Canal Digital borde se till att man kan välja hur man vill ha det i inställnings menyn. Det är lätt fixat med en ny mjukvara.

Men kommer de att fixa detta i nästa mjukvara? Nja tveksamt, det är ju Sagem och deras inkompetenta programmerare som ska fixa detta. :) :wub:

Postad 15 november 2007 - 18:36

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
dd/5:1 ljudet funkar inte hos mig :)
& naturligtvis menar jag på HD - kanalerna!

Måste det extra huvudet vara inkopplat eller vadå?

Postad 15 november 2007 - 18:39

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Inget fel här iaf... Prova att starta om boxen (bryt strömmen)!

Redigerat av lundis68, 15 november 2007 - 18:39.

Postad 15 november 2007 - 18:48

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
redan gjort & den står i hembio läget också

Postad 15 november 2007 - 19:02

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Coaxkabln sitter i o förstärkaren rätt inställd?? Funkar det på svt1

Postad 15 november 2007 - 19:30

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

dd/5:1 ljudet funkar inte hos mig :)
& naturligtvis menar jag på HD - kanalerna!

Måste det extra huvudet vara inkopplat eller vadå?

Har du valt engelskt-ljudspår, eller står det på svenskt-ljudspår? Jag har för mig att du måste ställa in engelskt-ljudspår för att få 5.1-ljud, då det inte är 5.1 på det svenska-ljudspåret (som i och för sig sänder engelskt tal).

Postad 15 november 2007 - 19:32

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Typiskt, inga problem någonstans frånsett de kända buggarna som EPG t.ex. Hårddisken tyst oc inte alls varm. Då händer det, boxen dör nästan, det är bara den lilla dioden som flämras svagt gult/rött och inga funktioner fungerar längre. Hoppas att man får en lika bra box och inte någon retur som vänt på serviceavdelningen.

Postad 15 november 2007 - 19:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Typiskt, inga problem någonstans frånsett de kända buggarna som EPG t.ex. Hårddisken tyst oc inte alls varm. Då händer det, boxen dör nästan, det är bara den lilla dioden som flämras svagt gult/rött och inga funktioner fungerar längre. Hoppas att man får en lika bra box och inte någon retur som vänt på serviceavdelningen.

Man undrar verkligen om det finns en tyst box som inte har hängt sig och som har fungerat i sträck i över 2 veckor.

Finns det en sådan.............. svara då

Ge oss lite hopp :)

Postad 15 november 2007 - 19:52

kayman
  • kayman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Min box nr2 är något tystare än ettan som dååånade i hela rummet... Har dämpmaterial under boxen (dock ej under luftin/uttag, men med denna kunde jag i allafall ta bort den tving jag använt på box 1 för att lindra resonanser :) .)

MEN problemet med denna box som också känns dåligt ihopskruvad är att bilden försvinner när man trycker lite lätt med handen i bakkant på boxen, för att vara borta i 15-20sekunder och sedan återvända... Kör via HDMI med en bra kabel som funkat klockrent med övriga apparater och box 1.

Någon mer som har glapphet som medför störningar i elektronikkorten?

Misstänker att denna box kommer från supportens hög av reklamationer - den såg inte fabriksny ut på plasten framtill fanns det små repor...

Jag har kontaktat CD och ska få en ny - here we go again!

//Kayman

Postad 15 november 2007 - 20:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Min box nr2 är något tystare än ettan som dååånade i hela rummet... Har dämpmaterial under boxen (dock ej under luftin/uttag, men med denna kunde jag i allafall ta bort den tving jag använt på box 1 för att lindra resonanser :) .)

MEN problemet med denna box som också känns dåligt ihopskruvad är att bilden försvinner när man trycker lite lätt med handen i bakkant på boxen, för att vara borta i 15-20sekunder och sedan återvända... Kör via HDMI med en bra kabel som funkat klockrent med övriga apparater och box 1.

Någon mer som har glapphet som medför störningar i elektronikkorten?

Misstänker att denna box kommer från supportens hög av reklamationer - den såg inte fabriksny ut på plasten framtill fanns det små repor...

Jag har kontaktat CD och ska få en ny - here we go again!

//Kayman

Hm, det var väl inte det inlägget vi hade hoppats på att höra, frågan kvarstår, finns det någon som har haft en box som har fungerat i 2 veckor

svar till en tvivlare

Postad 15 november 2007 - 20:59

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag har en box som fungerat i snart 3 veckor och den är tyst, iallafall i mina öron. Gamla Xboxen och
Xbox360 överröstar HD-boxen med marginal. Jag måste haft en j-kla röta :)
Jag hade betydligt mer problem med den förra HD-boxen som hängde sig titt och tätt.
Jag har placerat boxen stående ovanpå en gammal Sagem-box för ComHem. Den står inte direkt i anslutning
utan vilar på två st. gamla videokasettsfodral.
HD-tempen ligger stadigt på 39-40 grader och jag har c.a. 80h kvar att spela in.
Det enda problemet är att om jag stänger av boxen och startar den igen så blir bilden alldeles grönflimmrig,
dock funkar ljudet. Det löses genom att med LGPC1R fjärren byta ingång från hdmi1 till hdmi2 och sedan tillbaks igen.
Det problemet hade jag inte med den gamla HD-boxen.
Annars är jag mycket nöjd, en fröjd att kunna spela in i HD-kvalitet och timeshift är ju helt suveränt :wub:

/oibmeh

Redigerat av oibmeh, 16 november 2007 - 08:18.

Postad 15 november 2007 - 21:02

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Va bra, så du menar att det går att spela in "inspelningen", lysande, det trodde jag aldrig

Testade en sak till, spolade tillbaks och startade en inspelning, sen spolade jag tillbaks tills det vart direktsändning och stoppade och allt vart inspelat, det e ju kanon att man kan göra så.

Postad 15 november 2007 - 21:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Yipiee, HD-kanalerna kom igång idag på tredje dagen och inte efter 18 dagar som de sa på CD! :)
Synd att inte alla HD-kanaler sänder DD-ljud är min första reflektion.
Sedan spelade jag in Vrakletarna på SVT HD och när jag spelade upp det så stod det att programmet hade utgått och hänvisade till SVT1 ! Lite svårt på ett redan inspelat program.

Postad 15 november 2007 - 23:20

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Halloj alla! Nu är det andra kvällen jag upplever en perfekt fungerande box!

Frånsett det något besvärande ljudet om man inte har surroundanläggningen uppskruvad till normala nivåer så måste jag säga att jag är ultra-nöjd!

Otroligt vilken bra bild det blir inte bara på HD-kanalerna utan också på filmkanalerna typ Canal+ Action eller vad det var. Jag kollade just in några inspelade avsnitt av ultralyx-serien Rome och blev mycket imponerad av fotot och bilden!

Bildkvaliteten och stämningen påminner en hel del om vad jag får med min gamla dvd-referens Gladiator på min alldeles utmärkta Denon 1930. Kanske når det kanske inte upp till riktigt samma klass men det är inte långt ifrån, boxen presterar näst intill klockren uppskaling på material som detta. Jag är *extremt* nöjd med bildkvaliteten, mycket ren, kontrastrik, skarp och samtidigt mjuk precis som det ska vara. Jag kör via hdmi btw. Givetvis är det ganska stor skillnad på vad som skickas på de olika kanalerna i synnerhet på SD, precis som man är van vid men detta är en av de bättre upplevelserna.

Sen ska vi bara inte tala om bildkvaliteten på bra HD-material som sagt. Helt makalöst bra! Tappar hakan mest hela tiden.

Hade ju litet problem på min Samsung R87 med flimrande linjer längst ner på skärmen på Silver HD & TV4 HD. Tack vare hjälpen jag fick här så är det löst: att skifta till 16:9 istf "just scan" var precis den rätta medicinen. Tack igen!

Jag fattar fortfarande inte vad som hänt. Från att ha varit en seg och o-responsiv box så funkar den nu perfekt som sagt. Vad gäller fjärrkontrollen kan jag rikta den nästan vart som helst i rummet, till och med riktat åt motsatta hållet där tv:n och boxen finns. Inga som helst problem. Vi spelar in samtidigt som vi kollar på annat live eller inspelat hejvilt, EPG:n och allt annat funkar klockrent. Jag kommer att få en ny box snart men det är nästan så jag vill behålla den här (frånsett det höga ljudet då...).

Skaffade även en billig universalfjärr från Jula, de viktigaste funktionerna typ byta kanal och sånt funkar fint (bra att ha via den där trådlösa videolänken från claes ohlson).

Kan det möjligen ha varit så att lithium-cellerna till fjärren gav för hög spänning i början, och att det börjat funka när de kommit ner litet i spänning? Jag kan som sagt inte se att den skulle uppgraderat sig själv i firmware, och jag ställer mig tveksam till att den här typen av maskiner reparerar sig själva. Detta är nog den enda förklaringen jag kan se eftersom jag inte ändrat något relevant kring systemet i övrigt.

Sorry för allt "rejvande" men detta är verkligen ett jättelyft till tv-tittandet! Total flexibilitet näst intill, att man så enkelt kan spela in vad man känner för till och med sådant man märker att man borde spelat in efter att man börjat kolla... mycket bra.

Enda ordentliga smolket i glädjebägaren är nog detta att det inte finns något bra sätt att överföra favoritinspelningarna till annat medium, inte utan en rejäl kvalitetsförlust. Iaf med billiga konsumentklass-lösningar typ min lilla USB2 GrabeeX+.

Om någon vet något om en hyfsat köpbar videograbber för komponentutgången så var inte blyg för att berätta mer!

Redigerat av Unregistered4b2a0cc2, 15 november 2007 - 23:58.

Postad 16 november 2007 - 10:32

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Halloj alla! Nu är det andra kvällen jag upplever en perfekt fungerande box!

Frånsett det något besvärande ljudet om man inte har surroundanläggningen uppskruvad till normala nivåer så måste jag säga att jag är ultra-nöjd!

Otroligt vilken bra bild det blir inte bara på HD-kanalerna utan också på filmkanalerna typ Canal+ Action eller vad det var. Jag kollade just in några inspelade avsnitt av ultralyx-serien Rome och blev mycket imponerad av fotot och bilden!

Bildkvaliteten och stämningen påminner en hel del om vad jag får med min gamla dvd-referens Gladiator på min alldeles utmärkta Denon 1930. Kanske når det kanske inte upp till riktigt samma klass men det är inte långt ifrån, boxen presterar näst intill klockren uppskaling på material som detta. Jag är *extremt* nöjd med bildkvaliteten, mycket ren, kontrastrik, skarp och samtidigt mjuk precis som det ska vara. Jag kör via hdmi btw. Givetvis är det ganska stor skillnad på vad som skickas på de olika kanalerna i synnerhet på SD, precis som man är van vid men detta är en av de bättre upplevelserna.

Sen ska vi bara inte tala om bildkvaliteten på bra HD-material som sagt. Helt makalöst bra! Tappar hakan mest hela tiden.

Hade ju litet problem på min Samsung R87 med flimrande linjer längst ner på skärmen på Silver HD & TV4 HD. Tack vare hjälpen jag fick här så är det löst: att skifta till 16:9 istf "just scan" var precis den rätta medicinen. Tack igen!

Jag fattar fortfarande inte vad som hänt. Från att ha varit en seg och o-responsiv box så funkar den nu perfekt som sagt. Vad gäller fjärrkontrollen kan jag rikta den nästan vart som helst i rummet, till och med riktat åt motsatta hållet där tv:n och boxen finns. Inga som helst problem. Vi spelar in samtidigt som vi kollar på annat live eller inspelat hejvilt, EPG:n och allt annat funkar klockrent. Jag kommer att få en ny box snart men det är nästan så jag vill behålla den här (frånsett det höga ljudet då...).

Skaffade även en billig universalfjärr från Jula, de viktigaste funktionerna typ byta kanal och sånt funkar fint (bra att ha via den där trådlösa videolänken från claes ohlson).

Kan det möjligen ha varit så att lithium-cellerna till fjärren gav för hög spänning i början, och att det börjat funka när de kommit ner litet i spänning? Jag kan som sagt inte se att den skulle uppgraderat sig själv i firmware, och jag ställer mig tveksam till att den här typen av maskiner reparerar sig själva. Detta är nog den enda förklaringen jag kan se eftersom jag inte ändrat något relevant kring systemet i övrigt.

Sorry för allt "rejvande" men detta är verkligen ett jättelyft till tv-tittandet! Total flexibilitet näst intill, att man så enkelt kan spela in vad man känner för till och med sådant man märker att man borde spelat in efter att man börjat kolla... mycket bra.

Enda ordentliga smolket i glädjebägaren är nog detta att det inte finns något bra sätt att överföra favoritinspelningarna till annat medium, inte utan en rejäl kvalitetsförlust. Iaf med billiga konsumentklass-lösningar typ min lilla USB2 GrabeeX+.

Om någon vet något om en hyfsat köpbar videograbber för komponentutgången så var inte blyg för att berätta mer!

Jag har Samsung LE-40F71B och den gamla HD-boxen. Fjärren fungerar inte när jag sätter igång min TV, men efter 2-3 minuter så fungerar den. Det är som att Samsungen strålar mer när den är kall :angry:
Är det likadant med din nya box?

Postad 16 november 2007 - 11:33

Jason-Bourne
  • Jason-Bourne
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

- SCART utgångarna skickar ut krypterat material, endast de "vanliga kanalerna" typ TV1, TV2, TV4, TV5 går att spela in på annan enhet tex DVD recorder, filmkanlerna mm är spärrade. Enligt manual (sid 61) ska det gå att föra ut inspelningar via SCART, vilket inte går med alla. Detta ska enligt CD fixas under året med mjukvarauppdatering, det ska inte vara dessa spärrar, detta har Sagem lagt in "själva"

Hej,

Jag är ganska säker på att jag har en "workaround".

1. Byt till ett TV-program i HD-boxen som inte är skyddat för inspelning.
2. Tryck på "record" på din hårddisk-inspelare.
3. Starta uppspelningen av den skyddade inspelningen i HD-boxen.

Min Pioneer DVR-645H klagade i alla fall inte på att jag bytte till skyddat material mitt under inspelning och kunde igår spela in mitt inspelade skyddade Canal+ Film HD House-avsnitt på Pioneeren. Antar att den bara kontrollerar om det är skyddat när jag trycker på "record".

Lycka till!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.