Ingen känd lösning vad jag vet, så det är en formatering som gäller. Detta ska var fixad i den nya mjukvaran men den släpps troligen inte förrän juniHände mig i lördags. Fick formatera och skapa ny favoritlista. Vet inte om det finns någon annan lösning.
Hoppas att det fixas snart.
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 25 april 2010 - 13:37
Postad 25 april 2010 - 16:45

Postad 25 april 2010 - 17:08
Är det någon här som varit med eller hört om något liknande, dvs. att boxen stängt av sig vid kanalbyte?

/mrmonk
Redigerat av mrmonk, 25 april 2010 - 17:09.
Postad 26 april 2010 - 07:18
Visst, allt kan händaIgår när jag skulle byta kanal från TV3 till Canal+ film HD så stängde boxen av sig själv. Fick använda "Power On"-knappen på fjärrkontrollen för att den skulle starta igen och sen fungerade allt som vanligt.
Är det någon här som varit med eller hört om något liknande, dvs. att boxen stängt av sig vid kanalbyte?![]()
/mrmonk

Postad 26 april 2010 - 07:35
I förra veckan hängde den sig när jag bläddrade i "MyTV", tryckte Off på fjärren, o sen funkade den som vanligt när jag satt igång den igen.
Den hängningen är den enda på länge, annars funkar den klockrent för mig.
Postad 26 april 2010 - 08:44
Med tanke på att "fixa några buggar" i det här fallet betyder att allt gammalt är utkastat och ny applikation byggs från grunden i ett nytt operativsystem så tycker jag att 9 månader är kort tid.Senaste mjukvaru uppdateringen i Oktober och nu nästa i Juni.... Jag har alldrig varit med om ett långsammare företag
Att fixa några, i det här fallet, buggar går ju på några dagar/veckor.
Vill hellre att de tar ordentligt med tid och kör kompletta tester och vi får en bra produkt än att de gör samma fel som fransmännen.
Postad 26 april 2010 - 14:00
Jag har också problem med signalen på SVT HD, om man har två separata parabolhuvuden ska båda två då vara i samma vinkel, dvs ca kl 5.Jag har precis samma problem, när jag ska se på SVT-HD och CANAL + HD står det att jag ska kontrollera signalstyrkan, och den ser bra ut (176). Och på en massa andra kanaler står det att dom byter frekvens, och det går inte söka manuelt då sökningen avbryts. Den automatiska verkar inte funka den heller.
Jag ska kolla lite på det i helgen, på andra parabolhuvet går ibland kvaliten över i rött trots att jag har signalstyrka 174. Ska fixa det och hjälper inte det ska jag ringa CD på måndag.
Postad 26 april 2010 - 15:00
Jodå. Jag håller med fullt ut om det.Med tanke på att "fixa några buggar" i det här fallet betyder att allt gammalt är utkastat och ny applikation byggs från grunden i ett nytt operativsystem så tycker jag att 9 månader är kort tid.
Vill hellre att de tar ordentligt med tid och kör kompletta tester och vi får en bra produkt än att de gör samma fel som fransmännen.
Men visst var det så att det skulle komma en uppdatering av den befintliga mjukvaran i Juni och sen det nya operativsystemet? Eller har jag missförstått det där?
Postad 26 april 2010 - 15:06
Vad jag har hört så kommer ingen ny uppdatering innan den nya applikationen (som först var planerad till att släppas i mars), men det var ett tag sen. Senaste "datumet" jag hört är Q2.Jodå. Jag håller med fullt ut om det.
Men visst var det så att det skulle komma en uppdatering av den befintliga mjukvaran i Juni och sen det nya operativsystemet? Eller har jag missförstått det där?
Har antagit att det gäller den mjukvara som först var planerad till mars.
Postad 26 april 2010 - 15:41
Planen är en ny mjukvara baserad på linux, dvs ingen mer uppdatering på den befintliga.Jodå. Jag håller med fullt ut om det.
Postad 26 april 2010 - 19:16
Jag antar att du menar "skew"-justering av polarisation.Jag har också problem med signalen på SVT HD, om man har två separata parabolhuvuden ska båda två då vara i samma vinkel, dvs ca kl 5.
Den beror på var du bor och vilka satelliter du tar in. 1W ligger mera "snett" sett från sverige än 5E så den behöver vridas lite mer. 13E ligger nästan rakt i syd så den skall nästan inte vridas alls.
PC-programmet "SMW Link 2" (och kanske också v3) kan räkna ut det åt dig
Postad 27 april 2010 - 08:35
Tyvätt verkar sidan ha problem för tillfället, men prova lite senare.
Edit: Fel länk, nu e det rätt
Redigerat av Melmac, 27 april 2010 - 09:04.
Postad 28 april 2010 - 10:41
"Due to ash we are unable to broadcast this evenings episode of House in HD qualite. Episode is shown in SD on C+ Series"
mmh säger jag....
flyger de över avsnitten? Eh, inte enklare att skeppa via internet?
Postad 28 april 2010 - 12:33
Tror inte det hänger på det utan att askan skymmer och gör att signalen inte blir tillräckligt stark från satelliten.Lite OT... igår var C+ lite roliga. Typ
"Due to ash we are unable to broadcast this evenings episode of House in HD qualite. Episode is shown in SD on C+ Series"
mmh säger jag....
flyger de över avsnitten? Eh, inte enklare att skeppa via internet?
Postad 28 april 2010 - 15:27
Tror inte det hänger på det utan att askan skymmer och gör att signalen inte blir tillräckligt stark från satelliten.
Nja, de visade istället ett äldre avsnitt. Inga problem att ta emot kanalen alltså. Eller menar du att de strömmar den live via satellit från USA?
och usch, jag stavar som en kratta

Nu lägger jag ned detta ämne och låt oss återgå till trådens ämne

Postad 30 april 2010 - 08:12
Tänk om vi skulle kunna få något liknande någon gång... samt naturligtvis en Android-app istället

http://www.mobil.se/...a-1.348991.html
Postad 03 maj 2010 - 07:48
Tänkte vara smart och paketera inspelningar innan jag spelar över till min DVD-recorder för att bränna ut. Slog ihop 4-8 avsnitt av lite olika serier. Alla (!) dessa smmanslagna filer är sedan försvunna. Har i övrigt sällan några stora problem (enstaka hänningar vis snabb bläddring blöand inspelade program mest).
Kan man inte lita på funktionen slå ihop program?
Martin
Postad 03 maj 2010 - 11:07
kan säga att efter läst i denna tråd tidigare så är det en funktion jag inte vågat testa. än. Dock inte läst några rapporter om detta problem på länge, inte i denna tråd.Ursäkta om någon redan diskuterat detta, jag har letat en tid tillbaka i tråden.
....
Martin
Saknar från min nu i stort sett vilande DVD-inspelare möjligheterna att klippa ut reklam och liknande ur inspelningar. Har man något från en reklamkanal kan man ju vanligen ta bort 10-20 minuter per timma inspelning beroende på typ av program.
Postad 03 maj 2010 - 12:42
Den funktionen litar inte jag på för 5 öre, slog ihop några seriepisoder för att spela in via Hauppague HDPVR till Dator under natten för att "spara" tid.... och ljudet blir osynkat därför vid reklam och mellan varje episod ändrar sändningen till 2kanals .Ursäkta om någon redan diskuterat detta, jag har letat en tid tillbaka i tråden.
Tänkte vara smart och paketera inspelningar innan jag spelar över till min DVD-recorder för att bränna ut. Slog ihop 4-8 avsnitt av lite olika serier. Alla (!) dessa smmanslagna filer är sedan försvunna. Har i övrigt sällan några stora problem (enstaka hänningar vis snabb bläddring blöand inspelade program mest).
Martin
Det blev ett hästejobb att klippa ur episoderna och synka om ljudet har testat flera tillfällen och samma symptom.
Verkar inte funka med Hauppauge HDPVR iaf .
Postad 04 maj 2010 - 16:06
Då var det dags igen. PB03 i displayen. Testade att byta ut mot en annan ström adapter som jag fick i januari då jag fick boxen utbytt. Men det hjälpte inte :-(
Har även testat att trycka OK och MENU för att aktivera nerladdning av programvaran men det hjälpte inte.
Ringde CD och dom skickar ytterligare en ny strömadapter eftersom dom tydligen bytt ut dom i februari till en ny variant.
Någon som vet vad som gäller med garantin? Får man ny garanti när man får boxen utbytt?
Redigerat av mrmani, 05 maj 2010 - 20:43.
Postad 06 maj 2010 - 09:20
Nej, det är en av "urbuggarna" sedan begynnelsen är med i bugglistan inlägg #3 på sid 1Ursäkta om någon redan diskuterat detta, jag har letat en tid tillbaka i tråden.
Martin
Postad 06 maj 2010 - 15:41
Någon som kan rekommendera en inomhusantenn som fungerar bra?
Postad 06 maj 2010 - 21:24
Postad 08 maj 2010 - 16:02
Denna från Kjelle ska vara en av de bästa. Kjelle har ju öppet köp om det inte fungerar.Som jag har förstått det så ska det gå att se TV6 via extern antenn. Kopplar man in den i boxen?
Någon som kan rekommendera en inomhusantenn som fungerar bra?

Postad 08 maj 2010 - 23:04
Postad 09 maj 2010 - 11:46
Jag har själv har försökt med en del ännu dyrare inomhusantenner till Canal+ Boxen men det enda som fungerar för mig är utomhus-antenn. Jag har fri sikt som betyder att om jag står på husets tak ser jag masten blinka på natten. Inomhusantenner till Boxen tror jag bara fungerar för de som bor väldigt nära sin TV mast och då duger en 150 kr variant.
Jag bor väldigt nära en mast, med det räckte inte med en 150 kronors variant. Den på Kjell & Co har jag inte testat, men om jag skulle testa igen hade jag köpt en sådan, det tar nog studsande signaler mycket bättre.
Postad 09 maj 2010 - 11:47
Tjenare, jag har samma dj**la problem. Det som stör mig mest är att det ovanstående är förenat med en "bekräfta" funktion och då anser ju jag att det underförstått är så att när jag klickar OK så har jag godkänt systemets varning att de tidigare avsnitten inte kan spelas in men jag förväntar mig att de efterföljande skall kodas in med automatik.
Så icke alltså, när man trycker OK så avregistrearas inspelningen och man får lägga in och hålla koll på allt manuellt igen.
Inga återställningar, varmstarter eller "kontakt-ur" hjälper öht så om någon annan har några förslag förutom att slänga ut detta franska elände så emottages de tacksamt.
Har haft denna box sedan den infördes och detta är tredje boxen och sjätte nätaggregatet jag är inne på
Fransmän och Italienare skall hålla sig till design och överlåta teknik till andra
//
HaJa
Sedan några veckor har jag haft samma problem med serie-inspelningar, dvs. att texten "Varning: Tidigare program kan inte spelas in". Efter att jag formaterat hårddisken och gjort fabriksåterställning fungerar dock allt igen. Ett tips!

Postad 09 maj 2010 - 15:51
Jag bor väldigt nära en mast, med det räckte inte med en 150 kronors variant. Den på Kjell & Co har jag inte testat, men om jag skulle testa igen hade jag köpt en sådan, det tar nog studsande signaler mycket bättre.
Bor cirka 17 km nordost om Nackamasterna, 150 kr antenn från Clas Ohlson klarar boxen utmärkt av. Antenn trivs bra på en bokhylla vid en södervägg mitt i huset (trävilla).
Upplever att denna box klarar av antennen bättre än deras ComboBox. Mitt TV-kort i datorn har dock stora problem med antennens signal.
Postad 09 maj 2010 - 16:18
Sedan några veckor har jag haft samma problem med serie-inspelningar, dvs. att texten "Varning: Tidigare program kan inte spelas in". Efter att jag formaterat hårddisken och gjort fabriksåterställning fungerar dock allt igen. Ett tips!
Jag får texten "Varning: Tidigare program kan inte spelas in" om någon serieinspelning inte har hittat tiden för nästa inspelning. Om alla serieinspelningar har hittat nästa tid brukar det gå bra att programmera en till.
Redigerat av LabanV, 09 maj 2010 - 16:20.
Postad 09 maj 2010 - 16:49
Jag får texten "Varning: Tidigare program kan inte spelas in" om någon serieinspelning inte har hittat tiden för nästa inspelning. Om alla serieinspelningar har hittat nästa tid brukar det gå bra att programmera en till.
Hur menar du med "hittat nästa tid" ?
Postad 09 maj 2010 - 17:15
Hur menar du med "hittat nästa tid" ?
Klockslaget när nästa avsnitt av serieinspelningen ska ske i EPG'n.
Postad 09 maj 2010 - 18:58
Klockslaget när nästa avsnitt av serieinspelningen ska ske i EPG'n.
aah, så om en serie som man spelar in har säsongsuppehåll (och därmed saknar nästa klockslag), så spärrar denna för att andra serier kan läggas till? weird..
Postad 09 maj 2010 - 19:46
Postad 09 maj 2010 - 21:19
aah, så om en serie som man spelar in har säsongsuppehåll (och därmed saknar nästa klockslag), så spärrar denna för att andra serier kan läggas till? weird..
Jag tror att problemet med serieinspelningar beror på att boxen även spelar in alla repriser och att det då blir en krock någon gång i framtiden. Bara spekulation men skulle inte skada med att man kunde ställa in som i MCE att bara första programmet spelas in och inte repriserna.
Postad 09 maj 2010 - 23:26
Bor cirka 17 km nordost om Nackamasterna, 150 kr antenn från Clas Ohlson klarar boxen utmärkt av. Antenn trivs bra på en bokhylla vid en södervägg mitt i huset (trävilla).
Upplever att denna box klarar av antennen bättre än deras ComboBox. Mitt TV-kort i datorn har dock stora problem med antennens signal.
Jag bor i betong, och har bara 2-3km till min mast. Jag kan få in den på en 200 kronors antenn, men då får jag sikta på huset jämte, där signalen studsar in till mig. Väldigt känsligt att röra antennen. Den för 600 ser ut som den vore för mig, men jag har tv6 via kabelTV direkt i min Samsung, så jag hoppar över fler test.
Ville mest det för ett par år sedan, så man kunde spela in på TV6 med, inte lika intressant längre, hockeyVM är inte vad det var...
Postad 10 maj 2010 - 07:00
Jag bor i betong, och har bara 2-3km till min mast. Jag kan få in den på en 200 kronors antenn, men då får jag sikta på huset jämte, där signalen studsar in till mig. Väldigt känsligt att röra antennen. Den för 600 ser ut som den vore för mig, men jag har tv6 via kabelTV direkt i min Samsung, så jag hoppar över fler test.
Ville mest det för ett par år sedan, så man kunde spela in på TV6 med, inte lika intressant längre, hockeyVM är inte vad det var...
Ha, där kan vara nyckeln. Min billiga antenn har bara ett fönster för signalerna att ta sig in via. Bara trähus runtomkring, enda metallen i dem är spikarna som, jag kan garantera, det inte finns i överflöd av.
Postad 10 maj 2010 - 09:44
Jag sprang ut och torkade båda tallriken och mikrovågshuvudet men det hjälpte inte och jag fick se matchen på TV4 Sport, ska det vara så känslig mot regn?
Går det att köpa regnskydd till mikrovågshuvudet?
Postad 10 maj 2010 - 09:50
Klocksignalen ska väl komma med signalen?
Någon annan som har samma problem?
Postad 10 maj 2010 - 10:12
Visst kan du köpa ett skydd för LNB, men den klarar trots allt inte om det regnar rejält, utan är mer tänkt som ett skydd mot att snö inte skall samla sig på LNB. Det är säkrare att skaffa en större parabol i stället.I lördags kväll vid 20:55 sitter framför Canal+ Sport HD för att se Sevilla - Barca men jag fick aldrig igång kanalen, det småregnade ute.
Jag sprang ut och torkade båda tallriken och mikrovågshuvudet men det hjälpte inte och jag fick se matchen på TV4 Sport, ska det vara så känslig mot regn?
Går det att köpa regnskydd till mikrovågshuvudet?
Postad 10 maj 2010 - 10:23
Det småregnade bara men jag ska köpa ett skydd och hoppas att det blir lite bättre iallafall. Om det inte blir då kanske ska kontakta CD för att dem ska installera en större parabol, va skulle det kosta monterad och klart? Jag har ju inga verktyg att justera denVisst kan du köpa ett skydd för LNB, men den klarar trots allt inte om det regnar rejält, utan är mer tänkt som ett skydd mot att snö inte skall samla sig på LNB. Det är säkrare att skaffa en större parabol i stället.

Jag är riktigt nöjd med boxen faktiskt, har haft den i snart 7-8 månder utan problem. Ser framemot ondemand tjänsten som ska komma till nästa uppdatering.
Postad 10 maj 2010 - 10:39
Det småregnade bara men jag ska köpa ett skydd och hoppas att det blir lite bättre iallafall.
Det är molnen och regnet i luften som stör, inte det som landar på parabol/lnb. Det kan man märka när åskan drar in, att eventuella störningar kommer innan regnet. Valen man har för att förbättra oddsen vid dåligt väder är
1: Justera in parabol/lnb optimalt
2: Köpa bättre lnb, känsligare med bättre signal/brus förhållande
3: Större parabol
4: Såga ned träden som står framför parabolen....
ja även nya (korta) kablar/kontakter, om gamla sådana, kan hjälpa. nu låter det som om du har ganska nya så där finns nog inget att vinna
Postad 10 maj 2010 - 10:58
Det är molnen och regnet i luften som stör, inte det som landar på parabol/lnb. Det kan man märka när åskan drar in, att eventuella störningar kommer innan regnet. Valen man har för att förbättra oddsen vid dåligt väder är
1: Justera in parabol/lnb optimalt
2: Köpa bättre lnb, känsligare med bättre signal/brus förhållande
3: Större parabol
4: Såga ned träden som står framför parabolen....
ja även nya (korta) kablar/kontakter, om gamla sådana, kan hjälpa. nu låter det som om du har ganska nya så där finns nog inget att vinna
CD tekniker monterade parabolen för ca 7 mån sen, han hade en konstig verktyg med inbyggd tv och enligt honom signalen var perfekt. Parabolen är placerad på altanen söderläge med frisikt.
Kanske inte större parabol men jag skulle kunna tänka mig att köpa en bättre inb. Vad kostar en sån? Lätt att montera?
Postad 10 maj 2010 - 20:29
CD tekniker monterade parabolen för ca 7 mån sen, han hade en konstig verktyg med inbyggd tv och enligt honom signalen var perfekt. Parabolen är placerad på altanen söderläge med frisikt.
Kanske inte större parabol men jag skulle kunna tänka mig att köpa en bättre inb. Vad kostar en sån? Lätt att montera?
Ingen som av misstag gått emot parabolen? Så känsliga är de inte mot regn om den sitter som den ska. Vilka signalvärden får du?
Postad 10 maj 2010 - 21:38
500 kr torde man få en hygglig LNB för. Köpte en från Kjell&Co som fungerar bra för mig. Inte störningsfritt men det är svårt. Fast jag vet inte hur bra denna är jämfört med den som Canal Digital skickar med, köpte boxen begagnat och fick inte med någon lnb därav köpet. Köpte det som var enklast för mig och den fungerar som sagtKanske inte större parabol men jag skulle kunna tänka mig att köpa en bättre inb. Vad kostar en sån? Lätt att montera?
Med andra ord, om en ny lnb löser dina problem vette tusan då jag inte vet hur bra CDs är.
Postad 11 maj 2010 - 06:32
Han sa att jag skulle starta om boxen när den tappar signal vid dålig signalstyrka. Han tyckte även att signalnivån på SAT1 och SAT2 såg riktigt bra ut, nu sitter jag på jobbet men kan skriva värdena här ikväll när jag kommer hem och se va ni tycker.
Direkt efter mitt samtal med deras support ringde en telefonförsäljare från CD med ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till: Multiabonnemang för 80kr i mån med en gratis box Handan CDC-5050 (deras billigaste) och 3 mån gratis. Tjejen blev glad iallafall att ha alla kanaler i sovrummet.

Postad 11 maj 2010 - 07:42
Sista tiden har boxen börjat klippa inspelningar i slutet, det är som om klockan går fel. har missat upplösningen på en himla massa program nu...
Klocksignalen ska väl komma med signalen?
Någon annan som har samma problem?
Inte alltid, men det händer tillräckligt ofta för att jag skall ha blivit irriterad på det. Det är inte fråga om att programmet drar över på tiden för jag kan se att inspelningen inte håller samma längd som programmet. Ibland är det fråga om flera minuter som missas i slutet.
Postad 11 maj 2010 - 07:59
Då hade inställningen försvunnit att inspelningen ska fortsätta 3min efter att programmet är slut.
Har du kollat att den finns kvar?
Postad 12 maj 2010 - 00:33
börjar bli lite trött på att boxen småstrular hela tiden...
Postad 12 maj 2010 - 08:32
Upptäckte samma sak för ett tag sedan.
Då hade inställningen försvunnit att inspelningen ska fortsätta 3min efter att programmet är slut.
Har du kollat att den finns kvar?
Har aldrig haft inställningen att den skall spela in några minuter efter programslut påslagen. Boxen kan ju börja med att spela in en hel timme om man ställt in den på att göra det och även börja kl 20:00 om det är det jag ställt in den på. Det som händer är att den börjar någon minut före och när jag kolla hur långt inslag den spelat in så står det t.ex. 00:58 och inte 01:00.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar