Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 juli 2010 - 19:57

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
The dead shall rise again..
Har provat med en 2,5" disk och nu fungerar allt super. Tänkte dock bara nämna att detta är INTE en ny disk så ni behöver inte köpa en ny om ni inte vill. Ta disken du vill ha koppla in den i burken och högerklicka "på den här datorn" och välj "hantera". Under fliken Lagring finner du Diskhantering, gå in där.

Hitta måldisken och högerklicka och välj "ta bort volym" ta också bort ev. namn på disken.
Tänkte också att jag slänger upp en snabb "how to do" guide.
1: Börja med att ta bort klisterlappen i mitten och ta bort skruven, du behöver bara en torks mejsel för allt(T10).
2: Vänd boxen och tryck till "hakarna" på baksidans vänstra hörn och i gallret på vänster sida och snart är skalet borta.

3: (Nu kommer roliga bilder)
Bifogad fil  20100712_001.jpg   756,3K   21 Antal nerladdningar
Ta tag i låshakarna och för hela mamma kortet ner se blå pil

4:
Bifogad fil  20100712_002.jpg   519,2K   16 Antal nerladdningar
Bifogad fil  20100712_003.jpg   584,41K   13 Antal nerladdningar
Vänd på mammakortet där kommer du se 4 små skruvar(samma storlek som skruven innan) som håller HDD på plats märk att snälla söta Sagem har för borrat även för 2,5" diskar.

5:
Bifogad fil  20100712_004.jpg   634K   13 Antal nerladdningar
Vänd skiten igen på ett högst akrobatiskt sett så disken inte åker söder ut, och ta bort disken för att sedan ersätta den men den nya fina som är mycket större.

6:
Bifogad fil  20100713_001.jpg   402,73K   14 Antal nerladdningar
Koppla in sat kabel och tryck på on knappen. Här bör du få lite felkoder som t.ex. Er07 och Er09 skit i det och tryck på on igen och igen. Det intressanta här var det att den började tanka ner precis som vanlig alltså
00-- efter en stund 01--(fan tänker man här och börjar minnas gårdagen och kollar på fläkt jäveln som fortfarande inte rör sig) 02-- för att sedan köra 03-- och 04-- 2sec senare skall den underbara och efterlängtade meny raden komma upp och du har sparat massor av pengar.

7:
Livet är underbart.
Bifogad fil  20100713_002.jpg   493,71K   10 Antal nerladdningar
Bifogad fil  20100713_003.jpg   526,92K   8 Antal nerladdningar

vill tacka Monshi för att han satte griller i huvudet på mig att börja tänka på ström.
Mvh
/Peter

Postad 14 juli 2010 - 20:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Och tackar för bilderna som visar haken moderkortet sitter med :)

Jag ska sätta i en SSD när jag får råd att köpa en "OCZ Colossus LT Series SATA II 3.5" SSD 500GB" men det lär ju dröjja. Fast vill man ha supertyst och nöjer sig med 120 GB samt sämre prestanda och frysningar kan man stoppa i denna disk.

Redigerat av ruva, 14 juli 2010 - 20:27.

Postad 14 juli 2010 - 20:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
En notering angående demontering. Det kan vara en bra idé att ta bort det bakre plåtstycket med. Ivartfall min box går ej att plocka isär med det kvar. Lite klurigt att sätta tillbaka det igen men det går.

Sedan när man ska sätta ihop boxen och det tar stopp när man skjuter in moderkortet, ta en titt bak på boxen och se om inte en lödning från moderkortet går emot en distans i lådan. Bara att bända lite och föra över lödningen över distansen.

SSD disk inte fel, bara lite liten :)
har konstaterat att boxen kan få för sig att leka tröskverk bara av vibrationerna från hårddisken. En hårddisk om inte rör sig alls är inte fel.

Postad 14 juli 2010 - 20:46

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
I have been using an ssd as a dvr in my cctv system for over 4 months now, Great with no issues what so ever, No noise, instant playback etc.

Saxat från detta forum:
http://home4film.com...-center-use-yet

Vem av oss blir först med att prova? Jag kunde testa med min systemdisk i datorn men har provat en gång med att kopiera och föra över en hårddiskavbildning till min Intel-SSD men det verkar inte gå men om jag måste formatera om någon gång ska jag göra det.

Ingen här som provat?

Postad 16 juli 2010 - 08:56

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Någon ny information om när uppdateringen beräknas komma?

Postad 16 juli 2010 - 17:46

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Enligt ÅF supporten skall den komma någon ggr i Aug. Detta kan ju dock vara rent bullshit då dom inte knappt visste själva, att förra uppdateringen hade kommit när den kom ut.

Mvh
/Peter

Postad 21 juli 2010 - 16:05

Unregistered877176be
  • Unregistered877176be
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har idag den äldre "komboboxen" utan HD-teve stöd men överväger att byta till en av CDs HD-boxar.

Med tanke på alla fel och brister som boxen med inspelning verkar ha vill jag fråga er med erfarenhet av den om det är ett bättre val att köpa den enklare HD-boxen som saknar denna funktion? Eftersom den inte har någon disk som genererar värme (som måste kylas bort) och ger en del ljud borde väll i vart fall ljud / överhettning inte vara ett lika stort bekymmer? Jag har inte sett så mycket klagomål på denna enklare box men det beror kanske mest på att de flesta väljer den med inspelning?!

Jag skulle för visso vilja ha inspelning men även möjlighet att ta emot fria kanaler och använda flera huvuden är något jag vill ha (vilket den enklare HD-boxen lär stöda) så vilken jag än väljer får jag göra avkall på en av de sakerna...

Några tankar?????

Postad 21 juli 2010 - 17:22

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag har idag den äldre "komboboxen" utan HD-teve stöd men överväger att byta till en av CDs HD-boxar.

Med tanke på alla fel och brister som boxen med inspelning verkar ha vill jag fråga er med erfarenhet av den om det är ett bättre val att köpa den enklare HD-boxen som saknar denna funktion? Eftersom den inte har någon disk som genererar värme (som måste kylas bort) och ger en del ljud borde väll i vart fall ljud / överhettning inte vara ett lika stort bekymmer? Jag har inte sett så mycket klagomål på denna enklare box men det beror kanske mest på att de flesta väljer den med inspelning?!

Jag skulle för visso vilja ha inspelning men även möjlighet att ta emot fria kanaler och använda flera huvuden är något jag vill ha (vilket den enklare HD-boxen lär stöda) så vilken jag än väljer får jag göra avkall på en av de sakerna...

Några tankar?????

Efter den senaste uppgraderingen (för några veckor sedan) upplever jag att boxen fungerar mycket bra. Det största problemet är ju dock ljudnivån från fläkten. Så om du är känslig mot fläktljud och inte orkar öppna boxen och själv åtgärda detta bör du kanske satsa på den utan hårddisk.

Postad 21 juli 2010 - 17:55

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag är inne på den tredje boxen nu, inte någon av dom har haft nåt störande fläktljud.
Jag hör den endast vid uppstart, men sen så märker jag inte av den.

Den står direkt på combo-boxen som borde ge en del värme, men rummet är ganska svalt iofs (källarn).

Ni som upplever den störande, är det alltid full fart på eran fläkt?

Redigerat av Mazak, 21 juli 2010 - 17:58.

Postad 21 juli 2010 - 18:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag är inne på den tredje boxen nu, inte någon av dom har haft nåt störande fläktljud.
Jag hör den endast vid uppstart, men sen så märker jag inte av den.

Den står direkt på combo-boxen som borde ge en del värme, men rummet är ganska svalt iofs (källarn).

Ni som upplever den störande, är det alltid full fart på eran fläkt?

Tredje boxen - mmh.... nog ingen bra placering PÅ comboboxen. Eller vad tror du gått fel med dina boxar?

Störande är inte fläkten i sig utan de vibrationer den ger och som fortplantar sig i boxen. Ja, även hårddisken kan ge vibrationer ifrån sig som får hela boxen att vibrera

Postad 21 juli 2010 - 20:11

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg alla fel, men det var nog mest beroende av deras mjukvara säkert. När jag ringde och klagade så skickade dom ut en ny strömadapter, sen när det inte hjälpte så skickade dom ut en ny box.

Har två problem kvar, det ena är att boxen hänger sej vid uppstart av tven. Det andra som är lite mer sällsynt är att den hänger sej vid när jag bläddrar bland inspelat material . Sen om det beror på värmen vet jag inte, men fläkten jobbar ju inte iaf.

edit: inga problem med några vibrationer varken från HDD eller fläkt

Redigerat av Mazak, 21 juli 2010 - 20:13.

Postad 22 juli 2010 - 11:46

Tobbe R
  • Tobbe R
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Lång tråd så jag vet inte om det varit uppe tidigare. Har precis köpt en inspelningsbar HDD-box av CD. F.n. har jag bara en antennsladd. Problemet är att jag bara kan spela in ett program i inspelningslistan, självklart ligger de efter varandra så jag ska inte behöva flera kanaler. Trots detta påstår CD att för att inspelning ska funka måste båda antennsladdarna kopplas in? Har inget behov av att ha flera kanaler samtidigt men vad har detta med inspelningsfunktionen att göra? Är det någon som har en lösning eller är det bara att lämna CD? Så vitt jag vet behöver man bara en antennkabel till Viasatmottagaren och jag har praktiska problem med att dra flera till mottagaren. Det finns kanske andra boxar som funkar med en antennsladd?

Hälsningar
Tobbe

Postad 22 juli 2010 - 12:56

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Viasats PVR stödjer en teknik som kallas för SAT CR huvuden, vilket gör att man kan splitta signalen från en kabel.
Boxer fungerar alldeles utmärkt med 1st kabel i, dock kan du få problem som t.ex. EPG visar bara 1-2program frammåt, Självfallet kan du inte kolla på ett och spela in ett annat samt vid uppdatering kan det bli knas.

Mvh'
/Peter

Postad 22 juli 2010 - 15:40

Tobbe R
  • Tobbe R
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Viasats PVR stödjer en teknik som kallas för SAT CR huvuden, vilket gör att man kan splitta signalen från en kabel.
Boxer fungerar alldeles utmärkt med 1st kabel i, dock kan du få problem som t.ex. EPG visar bara 1-2program frammåt, Självfallet kan du inte kolla på ett och spela in ett annat samt vid uppdatering kan det bli knas.

Mvh'
/Peter

Att jag inte kan ha flera igång samtidigt är självklart, vad jag retar mig på är att inspelningsfunktionen inte kan byta kanal förutom den första i inspelningslistan. T.ex TV står på kanal 1, inspelning-1 är kanal 2 kl. 1400-1500. Det fixar boxen, har jag ytterligare inspelningar, t.ex. kanal 3 kl. 1600-1700 klarar inte boxen av att byta kanal, trots att den står på stand-by från början och ingen tv visas. Låter jag den stå på kanal 3 i stand-byläge funkar det.

Tobbe

Postad 22 juli 2010 - 18:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Kortfattat - boxen är byggd för att alltid ha tillgång till två mottagare. det är en grundförutsättning för att boxen ska fungera som den ska. Inspelningar fungerar bättre, programguiden fungerar bättre, uppdateringar av boxen sker automatiskt. med andra - köp en kabel till och dra in den, du får en bra mycket trevligare box att leva med. Och det där med att inte behöva titta på en annan kanal medan man spelar in... jag kan lova att kan du så kommer du.

Postad 22 juli 2010 - 21:57

Tobbe R
  • Tobbe R
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Kortfattat - boxen är byggd för att alltid ha tillgång till två mottagare. det är en grundförutsättning för att boxen ska fungera som den ska. Inspelningar fungerar bättre, programguiden fungerar bättre, uppdateringar av boxen sker automatiskt. med andra - köp en kabel till och dra in den, du får en bra mycket trevligare box att leva med. Och det där med att inte behöva titta på en annan kanal medan man spelar in... jag kan lova att kan du så kommer du.

Självfallet, problemet är helt enkelt praktiska skäl, jag har ett antennkabelsystem i väggarna på huset och det är inte enkelt att ändra på.

Antennmontören hade någon pryl som kunde lägga samman signalerna och sedan splitta dem igen vid boxen, någon som hört talas om detta och i så fall hur/om det funkar?

Tobbe

Postad 23 juli 2010 - 00:15

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Dock stöder CD´s box inte detta.

Postad 23 juli 2010 - 08:26

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Självfallet, problemet är helt enkelt praktiska skäl, jag har ett antennkabelsystem i väggarna på huset och det är inte enkelt att ändra på.

Antennmontören hade någon pryl som kunde lägga samman signalerna och sedan splitta dem igen vid boxen, någon som hört talas om detta och i så fall hur/om det funkar?

Tobbe

Det finns bland annat hos Digitaltvexperten. Lite dyr kanske.

http://www.digitaltv...h...sud=&p=1732

Postad 23 juli 2010 - 16:32

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Har inte provat en sådan "pryl" (= frekvenskonverter i båda ändar av kabeln).
En annan lösning är om du har en kabel dragen från markantenn också, så kan du nog blanda in en av satellit-signalerna i den.

Använd i så fall en TV/Sat splitter/combiner uppe vid antennerna och en likadan splitter/combiner nere vid mottagaren (eller använd varianten som passar i väggdosa). Det hela fungerar med ca samma princip som "prylen" du nämner men eftersom mark-TV och LNB-signalen redan använder olika frekvensband så räcker det med passiva filter. Jag använder denna metoden och det fungerar även med en lite äldre antenn kabel (som troligen inte är specad för 2GHz.)

Postad 26 juli 2010 - 09:57

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Har nu fått kontakta CD då boxen börjat bete sig konstigt.
Går inte att spela in längre
Går inte att titta på inspelat material.
Går inte att pausa eller backa i live sändning.
Säger ibland att den inte kan ta emot någon signal.

Svar från CD var att när det är så många olika fel är det troligen är adaptern som ger för lite/mycket ström och att skickar en ny.
De vill ha in den gamla för att testa den själva sedan.

Postad 26 juli 2010 - 13:56

Unregistered1a25347f
  • Unregistered1a25347f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Har också lite fel titt som tätt, ett är att boxen säger att jag inte har någon signal trots att det inte är något fel på signalstyrkan, den hoppar igång igen efter en omstart.
Är detta ett känt problem?

Postad 28 juli 2010 - 17:10

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0
Jag kan fortfarande inte se mina HD kanaler förutom Canal + Film & Sport HD! Jag har familjepaketet med många HD kanaler.
Idag alla mina kanaler slutade att fungera, gick upp på altanen och trixa med tallriken i mer än två timmar utan framgång, ringer kundtjänsten istället som ber mig att byta LNB på tallriken som tur hade jag en extra LNB som CD skickade till extra boxen jag beställde till andra rummet.
Byte LNB och justerar boxen i en timme till tills jag får kanalerna att fungera förutom mina nämnda HD kanaler.

SAT 1 ligger på 160 och SAT 2 på 157 men värdet blir bättre och sämre ibland fast jag har tejpat kablarna ordentligt och själva tallriken sitter stenhård dessutom tallrik j-velen är riktat mot söderläge med frisikt. Va f*n är problemet? Kan det vara fel på boxen?

Tror ni att större tallrik och kraftigare LNB skulle fungera bättre?
Tipsa mig gärna.

Postad 28 juli 2010 - 17:57

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Fick samtal från CD idag.
Dom ville kränga på mig ett tvillingabb, sa dock att jag redan har ett.
Dessutom skulle jag få en ny box, sa nej tack.
Ingen mer Sagem i mitt hus, han skrattade & höll faktiskt med i kritiken.

Nu till det roliga, om det nu stämmer.
För er som inte tagit steget till dreambox lr liknande så ska det enligt honom komma en ny box.
Han nämnde augusti, men men, CD & tider kan man kanske inte alltid lita på.
Enligt honom så blir nästa box en sammy iaf & det känns ju inte helt fel.

Postad 28 juli 2010 - 22:53

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Så vitt jag vet kommer det bara en helt ny mjukvara som är linux baserad för HD PVR boxen inte en ny box fysiskt.
Om så skulle vara fallet känns det lite onödigt av CD att bjuda in samtliga ÅF på en så kallad "road show" för att dema skiten + uttryckligen säga att man satsar på att ge befintliga kunder ett mer värde i form av att uppgradera befintligt system.

Ännu en sak är att vi har då inte fått någon som helst info om detta heller och om den skulle komma i aug(datum som för övrigt är sagt sist att mjukvaran skulle komma) känns det som att vi borde få någon lite "heads up" innnan.

Postad 29 juli 2010 - 09:39

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Har nu fått kontakta CD då boxen börjat bete sig konstigt.
Går inte att spela in längre
Går inte att titta på inspelat material.
Går inte att pausa eller backa i live sändning.
Säger ibland att den inte kan ta emot någon signal.

Svar från CD var att när det är så många olika fel är det troligen är adaptern som ger för lite/mycket ström och att skickar en ny.
De vill ha in den gamla för att testa den själva sedan.

Det hjälpte inte att byta adapter.
Efter nytt samtal till CD så fick jag formatera om hårddisken och nu fungerade paus inspelningen.
Jag skulle nu testa att spela in lite program för att se om det fungerade och sedan återkomma till dom.
Men jag kan fortfarande inte se inspelade program så jag ringde igen och fick efter många om och men att de skickar en "ny" box. Jag frågade då om det var en ny eller begagnad och naturligtvis är det en begagnad som skickas. Det ville jag absolut inte ha men de vägrade att skicka något annat. Det skulle ta upp till 10dgr innan den kommer dessutom. Jag fick inte heller någon fri månad som kompensation. Det skulle jag ringa om efter att boxen kommit och begära i efterhand......

Postad 29 juli 2010 - 15:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Någon mer som märkt att boxen startar själv ibland, den startar upp med en kanal och röd lysdiod. Det är i princip som en inspelning ska starta men ingen inspelning är satt till den dagen, ingen rec tänds heller. Har nog sett den på utan anledning en 4-5 gånger nu, kom efter senaste SW-uppdateringen. Gör den detta pga att uppdatera EPG eller är det bara någon "vanlig" Sagem random sjuka?

Postad 29 juli 2010 - 20:19

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Någon mer som märkt att boxen startar själv ibland, den startar upp med en kanal och röd lysdiod. Det är i princip som en inspelning ska starta men ingen inspelning är satt till den dagen, ingen rec tänds heller. Har nog sett den på utan anledning en 4-5 gånger nu, kom efter senaste SW-uppdateringen. Gör den detta pga att uppdatera EPG eller är det bara någon "vanlig" Sagem random sjuka?

Min gör det oxå, hade inga problem med det innan senaste uppdateringen.. Eftersom vi har Sagem boxar så är det ju skit att dom ej kan fixa problemen :/

Postad 29 juli 2010 - 20:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Någon mer som märkt att boxen startar själv ibland....

Nej, det skedde en gång direkt efter uppdateringen men en gång är ingen gång.

Men - hur ofta är era boxar igång? EPGn sträcker sig ju vanligen en fem (tror jag) dagar framåt (eller är det sju?) så det vore rimligt om den uppdaterade denna cirka var tredje dag. Fast om den nu inte håller koll på EPGn när det är "avstängd" vad är det då den gör? jag menar processorn i boxen den vilar ju aldrig.

Postad 29 juli 2010 - 21:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nej, det skedde en gång direkt efter uppdateringen men en gång är ingen gång.

Men - hur ofta är era boxar igång? EPGn sträcker sig ju vanligen en fem (tror jag) dagar framåt (eller är det sju?) så det vore rimligt om den uppdaterade denna cirka var tredje dag. Fast om den nu inte håller koll på EPGn när det är "avstängd" vad är det då den gör? jag menar processorn i boxen den vilar ju aldrig.

Jag hade inte på boxen under gårdagen (men dan innan) och såg i morse att den var igång utan anledning. Hittade den på också någon dag för någon vecka sedan men då hade den varit på dan innan, så det är inga längre tider som den inte är på

Postad 30 juli 2010 - 00:32

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
I princip varje dag kommer jag på min box med att starta upp av sig själv en eller flera gånger, vara på en stund på en kanal, och sen stänga av sig, till synes helt utan anledning. Verkar helknäppt.
Aldrig hänt innan förra uppdateringen. Väldigt irriterande, men orkar inte bli förvånad. Tror den är besatt av en demon.

Postad 30 juli 2010 - 07:25

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Blir lite fundersam när jag skulle starta upp boxen för barnens "Mickeys klubbhus"-dos till vällingen så fick jag upp en fin ruta om att ny mjukvara fanns tillgänglig.

Uppdatera nu
Uppdatera nästa gång boxen stängs av
Eller Nej

var alternativen som gavs, jag valde nu för vem är inte nyfiken?

Dock hoppade boxen över till blinkade er00 där ingen hände så jag starta om den.
Nu när jag söker efter ny mjukvara så finns det ingen tillgänglig. En go bugg? Eller någon mer som stött på det nu?

Postad 30 juli 2010 - 09:51

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Dock hoppade boxen över till blinkade er00 där ingen hände så jag starta om den.
Nu när jag söker efter ny mjukvara så finns det ingen tillgänglig. En go bugg? Eller någon mer som stött på det nu?

Bugg. Det har hänt mig några gånger med; den här boxen lever verkligen sitt eget liv...
För min del brukar det sluta med att hela systemet hänger sig, men med en norsk onmstart är allt prima igen!

Postad 31 juli 2010 - 11:34

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0

Blir lite fundersam när jag skulle starta upp boxen för barnens "Mickeys klubbhus"-dos till vällingen så fick jag upp en fin ruta om att ny mjukvara fanns tillgänglig.

Uppdatera nu
Uppdatera nästa gång boxen stängs av
Eller Nej

var alternativen som gavs, jag valde nu för vem är inte nyfiken?

Jag fick samma sak. Jag valde dock att Uppdatera nu. Efter ett tag stod det på TVn att programvaran var uppdaterad. Hmm... Den såg dock likadan ut som förut. Versionen som jag har är 2.3.8. Det är väl den senaste eller hur?

Postad 31 juli 2010 - 13:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Jupp, 2.3.8 är senaste version av mjukvaran för boxen.

Postad 01 augusti 2010 - 10:55

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Ingen som sitter inne med info om när uppdateringen kommer ?

Postad 01 augusti 2010 - 18:25

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Det är väl som vanligt: Ingen vet!!!

Den kommer väl förhoppningsvis innan jul (nästa år) :)

Man kan i alla fall inte beskylla dem för att vara snabba....

Postad 01 augusti 2010 - 21:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
men nog viskade väl någon för en tid sedan augusti? Eller var det tredje kvartalet i år?
Äsch, boxen fungera ganska bra nu men visst vore det trevligt men en box som kan nyttja ivartfall en av det två bortglömda portarna.

Postad 02 augusti 2010 - 21:49

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hej
Någon som har samma problem som mig:
Min fjärrkontroll har fått spelet. för att få igång boxen eller att byta kanal måste man trycka på knapparna på boxen, då inget händer när man använder fjärren. och det är nya batterier i den.

När väl boxen är på och man ser på en kanal och ska byta kanal med fjärren så kommer det upp en blå ruta där det står "direkt" på och nere på boxen blingar den gröna lampan länge fasten man bara tröck en gång på fjärren.

någon som har varit med om samma problem?

mvh johan

Redigerat av belarus_84, 02 augusti 2010 - 21:50.

Postad 03 augusti 2010 - 07:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Hej
Någon som har samma problem som mig:
Min fjärrkontroll har fått spelet. ....

det där problemet känns inte bekant. Om det nu är fjärrkontrollen som bråkar och inte boxen torde det vara enkelt att byta ut fjärren. Fjärrkontroller kan gå sönder även de fast vanligt är det inte.

Enda sättet att kontrollera om det är fjärren är att byta ut den men samtidigt låter det snarare som om det skulle kunna vara boxen som bråkar. Ta kontakt med CD och se vad de säger, de sänder dig säkerligen en ny fjärr och det är ju ett lämpligt första steg att ta.

Postad 03 augusti 2010 - 17:39

Unregistered49063893
  • Unregistered49063893
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fjärrkontroll
På min fjärr fastnade en knapp nedtryckt
Pillade loss den och så var allt OK

Postad 03 augusti 2010 - 19:42

NilsJ
  • NilsJ
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har drabbats av ett "intressant" fel i min box (Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)). Det går inte att spela in HD kanaler, det blir precis som om det saknas massa data (som vid usel mottagning). Mottagningen är bra och jag har grön stapel på båda 157 och 172.

Exempel: jag spelar in STV-HD och TV4-HD samtidigt. Jag kan samtidigt som jag spelar in, utan problem, titta på dessa kanaler och det är inga som helst störningar. Då jag sen skall skall titta på det inspelade så är det så dålig kvalitet på både ljud och bild att man inte kan titta.
Man kan inte heller pausa HD kanaler. Bilden fryser en stund sen återgår den till att visa direktsändning utan felmeddelande.
Det går bra att både spela in och pausa icke HD kanaler.

En intressant iakttagelse är att om jag tittar på en HD kanal och väljer Min-TV för att se vad jag ha inspelat så orkar boxen inte visa upp de lilla förminskade bilden av det inspelade. Om jag har en vanlig kanal vald väljer Min-TV så kan man se den lilla inspelade bilden (med alla sina störningar).
Om en HD kanal är vald (men inte visas) kan även inspelade icke HD kanaler hacka lite vid uppspelning.
Boxen är också hemskt långsam på att stänga av sig.
Gissning, Det verkar som om boxen är upptagen med något som äter upp alla processorkraft då man gör något med HD kanaler.

Jag tror felet kom efter det att hårdisken blev helt full i samband med en inspelning.

Jag har provat:
* Ta bort allt inspelat material.
* Stänga av strömmen.
* Meny / Setup / Återställ till fabriksinställningar
* Meny / Information / Produktdata / knapp-Röd knapp-i knapp-Grön (Teknisk Meny) / Hårddisk /Formatera HD
* Prata med CD support. Dom vet inget och vill bara mäta signalstyrka på min antennsignal. Eller sälja mig en ny box eftersom garantin på denna har gått ut.

Men inget hjälper

Är det någon som har fler tips?

Törs man göra följande utan att riskera att få en död box?
(Teknisk Meny) / Systemåtersällning Flashfil
och
(Teknisk Meny) / Återställ EEPROM-fil?

Redigerat av NilsJ, 03 augusti 2010 - 19:44.

Postad 03 augusti 2010 - 20:54

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Fjärrkontroll
På min fjärr fastnade en knapp nedtryckt
Pillade loss den och så var allt OK

Tackar tackar du gjorde min kväll! det var ju som för dig, en knapp hade fastnat, man såg det knappt men nu funkar pärlan igen! tack ännu en gång
mvh

Postad 04 augusti 2010 - 07:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag har drabbats av ett "intressant" fel i min box (Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)). Det går inte att spela in HD kanaler, (..snip..)

och

Vågar gör man nog...kanske. Fast varför skulle de bli korrupta?

Men samtidigt skulle nog mitt enkla tips, om du har en tom hårddisk hemma, att testa att ersätta hårddisken i boxen. Det är ingen direkt svår manöver. Det enda, som jag tror, man behöver tänka på är att disken man stoppar i inte får dra mer ström än den som sitter i. En 2.5" disk är med andra ord utmärkt att testa med eller en 5200 varvs 3.5" disk. De senare nämnda drar oftast relativt lite ström, finns "gröna" serier.
Mer detaljer om hur bytet går till finns i en egen tråd som du lätt kan leta reda på, men i princip bara in med hårddisk, starta boxen, den visar felmeddelande, stäng av via fjärrkontroll och boxen ska då börja ladda mjukvara om jag minns rätt.

eller - backa några sidor till detta inlägg

Redigerat av Monshi, 04 augusti 2010 - 07:42.

Postad 04 augusti 2010 - 08:20

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag har drabbats av ett "intressant" fel i min box (Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)). Det går inte att spela in HD kanaler, det blir precis som om det saknas massa data (som vid usel mottagning). Mottagningen är bra och jag har grön stapel på båda 157 och 172.

Exempel: jag spelar in STV-HD och TV4-HD samtidigt. Jag kan samtidigt som jag spelar in, utan problem, titta på dessa kanaler och det är inga som helst störningar. Då jag sen skall skall titta på det inspelade så är det så dålig kvalitet på både ljud och bild att man inte kan titta.
Man kan inte heller pausa HD kanaler. Bilden fryser en stund sen återgår den till att visa direktsändning utan felmeddelande.
Det går bra att både spela in och pausa icke HD kanaler.

En intressant iakttagelse är att om jag tittar på en HD kanal och väljer Min-TV för att se vad jag ha inspelat så orkar boxen inte visa upp de lilla förminskade bilden av det inspelade. Om jag har en vanlig kanal vald väljer Min-TV så kan man se den lilla inspelade bilden (med alla sina störningar).
Om en HD kanal är vald (men inte visas) kan även inspelade icke HD kanaler hacka lite vid uppspelning.
Boxen är också hemskt långsam på att stänga av sig.
Gissning, Det verkar som om boxen är upptagen med något som äter upp alla processorkraft då man gör något med HD kanaler.

Jag tror felet kom efter det att hårdisken blev helt full i samband med en inspelning.

Jag har provat:
* Ta bort allt inspelat material.
* Stänga av strömmen.
* Meny / Setup / Återställ till fabriksinställningar
* Meny / Information / Produktdata / knapp-Röd knapp-i knapp-Grön (Teknisk Meny) / Hårddisk /Formatera HD
* Prata med CD support. Dom vet inget och vill bara mäta signalstyrka på min antennsignal. Eller sälja mig en ny box eftersom garantin på denna har gått ut.

Men inget hjälper

Är det någon som har fler tips?

och

Testa att återställa flashfilen.

Jag gjorde det efter att min EPG endast visade 1 dygn framåt under flera veckor och vips funkade den som vanligt igen.

Du åker på att göra en ny kanalinstallation precis som vid fabriksåterställning.

Eprom-filen tror jag inte går att återställa

//Jörgen

Postad 04 augusti 2010 - 09:32

NilsJ
  • NilsJ
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Testa att återställa flashfilen.

Jag gjorde det efter att min EPG endast visade 1 dygn framåt under flera veckor och vips funkade den som vanligt igen.

Du åker på att göra en ny kanalinstallation precis som vid fabriksåterställning.

Eprom-filen tror jag inte går att återställa

//Jörgen

Tack för tipset men "Systemåtersällning Flashfil" hjälpte inte.
Jag provade även "Återställ EEPROM-fil" men då hände inget märkbart.

När jag kör "Kort test (1 min)" av Hårdisken kommer den bara till 90% sen stannar den . Efter 30 min gav jag upp och tryckte på OK.
Är det normalt att man bara kommer till 90%?

Jag kanske får skaffa min en ny hårddisk och testa.

Postad 07 augusti 2010 - 17:06

NilsJ
  • NilsJ
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

(..snip..)
Jag kanske får skaffa min en ny hårddisk och testa.

Jag skaffade mig en Western Digital Caviar Green WD15EADS 32MB 1.5TB på Netonnet och kopplade in. Den betedde sig som beskrivet med diverse felmedelanden då man statade, och sen kom man till 00 sen 01 och slutligen 02 en kort stund innan det avslutadets med Pb04 - Internal communication failure. Det var repeterbart varje gång man startade. WD Cavial Green WD15EADS skulle enl spec på WD hemsida dra i princip lika mycket ström som den 250Gb som satt i som original.
Så det gick inte och 1.5Tb hårdisken fick hamna i min NAS istället. (det var baktanken med att köpa just denna disk)

Jag tog då orginal hårddisken och tänkte att om jag "förstör" den så borde det bli total reset och ny programvara laddas ner. Jag stoppade in den i min PC och gjorde en Windows disk av den och snabb formatterade den samt la dit lite filer i Windows. Sen körde jag check disk som sa sig ha reparerat några trasiga sektorer.
Sen stoppade jag tillbaka den in satelitmotagaren och döm om min förvåning så den startade som vanligt och mitt inspelade material (i och för sig bara någon minut) var kvar i listan i My TV ?!?

Hur skall jag rensa original disken så attdet bli total reset (så som om jag satte dit en ny disk) ?

Postad 07 augusti 2010 - 17:43

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

I princip varje dag kommer jag på min box med att starta upp av sig själv en eller flera gånger, vara på en stund på en kanal, och sen stänga av sig, till synes helt utan anledning. Verkar helknäppt.
Aldrig hänt innan förra uppdateringen. Väldigt irriterande, men orkar inte bli förvånad. Tror den är besatt av en demon.

Kan bara hålla med, min gör så också. :-(
Ibland går den inte att stänga av.

Postad 07 augusti 2010 - 19:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag tog då orginal hårddisken och tänkte att om jag "förstör" den så borde det bli total reset och ny programvara laddas ner. Jag stoppade in den i min PC och gjorde en Windows disk av den och snabb formatterade den samt la dit lite filer i Windows. Sen körde jag check disk som sa sig ha reparerat några trasiga sektorer.
Sen stoppade jag tillbaka den in satelitmotagaren och döm om min förvåning så den startade som vanligt och mitt inspelade material (i och för sig bara någon minut) var kvar i listan i My TV ?!?

Oj. Jag har lyckats med att tömma disk genom att bara ansluta den i den dator! Ja, kollade SMART-statusen på den men inte mer. Alla inspelningar försvann och boxen startade med "Välj språk"...

Rensa den? En icke-snabb formatering gör nog susen. Annars kanske att skriva om boot-sektorn eller den total boten, lågnivåformatering? Jag skulle dock rekommendera att du stoppar in den i datorn och gör en felkontroll med WDs egna program, helt enkelt kolla att hårddisken är frisk och fungerar som den ska.

Synd att 1,5 TB disken inte fungerade. Det borde den kan man tycka...

Postad 07 augusti 2010 - 21:12

Hobbe667
  • Hobbe667
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag hade inte på boxen under gårdagen (men dan innan) och såg i morse att den var igång utan anledning. Hittade den på också någon dag för någon vecka sedan men då hade den varit på dan innan, så det är inga längre tider som den inte är på

Kan det inte vara så att den uppdatera kanallistan och EPG vid dessa tillfällen ?
Min gamla Force mottagera gjorde så, Där kunde man ställa vilken tid den skulle gå ut och uppdatera EPG.

jag tycker den startar upp snabber efter sista uppdateringen, och det skulle kunna bero på att den inte läser ner EPG data och kanallista om den har en aktuell lagrad

Redigerat av Hobbe667, 07 augusti 2010 - 21:13.

Postad 07 augusti 2010 - 21:31

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hjälp vad trist det är. Samtliga nu existerande frågor är besvarade på de tidigare 229 sidorna och det går att söka i dessa.

Problemen med denna box kommer att vara ersatta i slutet av denna månad med nya glädjeämnen och problem då CD skall ersätta SAGEM:s operativsystem med ett nytt Linuxbaserat.

Jag har egentligen tre krav på en bra box som inte denna klarar idag och med enormt stor förhoppning på CD kanske en av dem kunde bli sanning med nytt operativ. 1) tänk en box som man kunde ta fler valfria operatörer på i tillägg till CD (men som krav kunde vara minst CD (jag vet en kortplats funkar inte).2) kopiering av datafiler till annan disk via USB (jag vet inte OK med filmbolagen), 3) ta emot de fria kanalerna på övriga tillgängliga satelliter. Det gör mina andra, en del över tio år gamla satellitmotagare men inte denna. Detta är den finess jag hoppas på i bytet av firmware nu i augusti, men blir jag besviken?

Kenta2

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.