Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 november 2007 - 12:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

- SCART utgångarna skickar ut krypterat material, endast de "vanliga kanalerna" typ TV1, TV2, TV4, TV5 går att spela in på annan enhet tex DVD recorder, filmkanlerna mm är spärrade. Enligt manual (sid 61) ska det gå att föra ut inspelningar via SCART, vilket inte går med alla. Detta ska enligt CD fixas under året med mjukvarauppdatering, det ska inte vara dessa spärrar, detta har Sagem lagt in "själva"

Hej,

Jag är ganska säker på att jag har en "workaround".

1. Byt till ett TV-program i HD-boxen som inte är skyddat för inspelning.
2. Tryck på "record" på din hårddisk-inspelare.
3. Starta uppspelningen av den skyddade inspelningen i HD-boxen.

Min Pioneer DVR-645H klagade i alla fall inte på att jag bytte till skyddat material mitt under inspelning och kunde igår spela in mitt inspelade skyddade Canal+ Film HD House-avsnitt på Pioneeren. Antar att den bara kontrollerar om det är skyddat när jag trycker på "record".

Lycka till!

Toppen, ett bra tips :angry: Hoppas att det fungerar på min också, har dock en Pioneer så det finns hopp ;) . Eftersom jag ska tömma denna box 2 också innan byte till box 4, så är det ju drömmen om det fungerar, även om att gå via dator och analog/digital konvertering fungerade när jag tömde box 1.

Postad 16 november 2007 - 13:02

cobra1969
  • cobra1969
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Hej,

Min Pioneer DVR-645H klagade i alla fall inte på att jag bytte till skyddat material mitt under inspelning och kunde igår spela in mitt inspelade skyddade Canal+ Film HD House-avsnitt på Pioneeren. Antar att den bara kontrollerar om det är skyddat när jag trycker på "record".

Lycka till!

Om det ändå hade varit så väl. Jag har en Panasonic, har testat denna varianten. När jag byter ifrån ex fyran till film av något slag så stoppas Inspelningen och jag får beskedet att det är "copyright".

har även provat koppla via en gammal hederlig vhs, gick inte ensegång att spela in på vhs!!
Provade även koppla via en rf-modul, gick inte det heller *argghhh* :angry:
Provade att gå igenom viasatboxen, inte det heller.

Någon som har en annan lösning??

Postad 16 november 2007 - 14:07

cobra1969
  • cobra1969
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Har pratat med Anal Digital nu...........argghhhhhhh :angry: Reklamation av box nr2!

Har någon överhuvudtaget haft problem vid reklamationen av hd-boxen??

Killen mer eller mindre idiotförklarade mig, jag blev vansinnig.
Den låter som ett rea-plan. Fick till svar att den låter så när den kyler ner boxen.
Hävdade att det finns boxar som är tysta och dessutom vår första box var tyst, men den startade om sig själv.
Fick åter till svar att vi fick avvakta, den skulle säkerligen tystna!!!!! Men, den har ju gjort tvärtom, var tyst första dygnen, har succesivt ökat.
Han skulle göra en "anteckning" om vårt problem.
Jag krävde att få en NY BOX!!!!!!!! That´s it!!!!!!!!!!!! ;)

Postad 16 november 2007 - 14:07

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Japp, då har man ringt och snackat med Canal Digital kundtjänst.
Bruden i andra änden kunde inte förstå var det var som lät, när jag sa att box överröstade allt och alla.
Hon sa att hon hade en box brevid sig och att hon fick lägga örat emot för att höra den.
-"Skicka den till mig då!", sa jag.........men det gick inte.
Men efter lite velande hit och dit så gick hon med på att skicka ytterligare en box till mig....så snart är jag inne på min tredje.
Och när det var avklarat så erkände hon att det var lite strul med oljud från boxarna....många hade ringt och klagat, men de visste inte vad det kunde vara.....så de bara skickade ut utbytesboxar tills kunden var nöjd eller tröttnade på skiten och behöll sitt tröskerk.
Hon frågade även om jag hade den i en mediabänk/tvbänk. -"Nä, sa jag.....den står fritt, men kan man inte ha det?"
Men det skulle man tydligen inte ha. Jag gissar att 70% av alla har sina pryttlar under TV:n, i en bänk eller dyligt.
Va faan tänker de på?

Jaja, vi får väl se......hoppas bara att nästa box är tyst.
Jag har iallafall inhandlat en bänk med glasrutor, för att ev dämpa ljudet lite......man kanske skulle fakturera den till CD? :-)
Men det finns ju en del som har tysta boxar så hopper lever än i allafall.

Trevlig helg
//Viktor

Postad 16 november 2007 - 14:13

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Hej,

Lycka till!

Om det ändå hade varit så väl. Jag har en Panasonic, har testat denna varianten. När jag byter ifrån ex fyran till film av något slag så stoppas Inspelningen och jag får beskedet att det är "copyright".

har även provat koppla via en gammal hederlig vhs, gick inte ensegång att spela in på vhs!!
Provade även koppla via en rf-modul, gick inte det heller *argghhh* B)

Om jag fattar det rätt så gör du nog fel ;) spela först in något på boxen , sen sätter du på tex svt hd.
Starta sen inspelning på din dvd, sen spelar du upp det du spelat in på hdboxen, som då blir överfört till din dvd. (så fattar jag det)

kolla det och byt inte till en kodad kanal

Lycka till jag skall testa så fort jag kommer hem i alla fall

:angry:
Byt inte kanal på boxen utan spela upp något du har spelat in på boxens disc.

Redigerat av lpc123, 16 november 2007 - 14:14.

Postad 16 november 2007 - 15:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Och när det var avklarat så erkände hon att det var lite strul med oljud från boxarna....många hade ringt och klagat, men de visste inte vad det kunde vara.....så de bara skickade ut utbytesboxar tills kunden var nöjd eller tröttnade på skiten och behöll sitt tröskerk.

Till cobra nej det har aldrig varit tveksamhet från deras sida.

Vid mitt senaste kontakt med CD så föreslog jag att de kunde ta och testa boxarna innan de skickade ut, men det gick inte att hantera av bolaget som sänder ut dessa normalt, boxarna måste då skickas först till CD och därefter ut via CD. De skulle kunna skicka "min box" till CD för att testa den, men det skulle då ju ta längre tid den vägen. Tyckte då att det kunde vara bättre att de då tog emot 10-20 boxar, så skulle de kunna välj ut någon tyst till mig och även samtidigt testa ut de som är möjliga att skicka ut till kund samt vilka de direkt skulle kunna skicka till Sagem, men det var visst ingen lysande idé enligt CD. Nu väntar jag på min 4:e för test, sedan får vi se, är inte den OK, så får det bli att de får gå efter mitt förslag med test hos CD, för att få en riktig box, eller så tackar jag för mig

Postad 16 november 2007 - 17:40

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Hej,

Lycka till!

Provade även koppla via en rf-modul, gick inte det heller *argghhh* B)

Om jag fattar det rätt så gör du nog fel B) spela först in något på boxen , sen sätter du på tex svt hd.
Starta sen inspelning på din dvd, sen spelar du upp det du spelat in på hdboxen, som då blir överfört till din dvd. (så fattar jag det)

kolla det och byt inte till en kodad kanal

Lycka till jag skall testa så fort jag kommer hem i alla fall

:angry:
Byt inte kanal på boxen utan spela upp något du har spelat in på boxens disc.

;) nej detta funkade inte på min LG dvd suck

Postad 16 november 2007 - 19:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
:D :D :D
Äntligen, idag en välskapt på 3,9kg. Inget skrik, tyst och fin :angry:
Jag sitter nu vid datorn 10m bort och tänk, jag hör den inte :P
Jag gick fram och la örat intill för att kolla att den fortfarande levde, och jo en lätt stilla bris från den
Har gjort den första undersökningen och den har klarat alla tester så långt
För er som inte har hängt med hela vägen så får jag säga att jag idag har fått min 4:e (box)
Fullt redo för framtiden, hoppas nu bara att vi är vänner även om några veckor, men första stunden tillsammans ser i alla fall lovande ut.

;) B) B) :blush:

Edit: njuta några veckor nääää, temperaturen stiger nu (senaste temp är 63C). Den var OK i 1 timma i alla fall, tack för det CD. Det får nog bli retur igen (samma temp som box nr 1, som de ville ha tillbaka), tänk att de inte kan göra den minsta enkla test innan boxarna skickas ut :blush: :D :( :(

Box 1, hög temp och hängningar
Box 2, högt ljud och två frysningar och 1 hängning
Box 3, högt ljud, bara testad i 1 timma
Box 4, hög temp

Box 5, vem vet inte jag, vem vet ???? får ta ett snack med CD på måndag ;)

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 november 2007 - 22:19.

Postad 16 november 2007 - 19:21

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Är det verkligen så att man inte får med någon koax? Hrmm sitter här med en box men bara en koax. Men får väl vänta med timerinspelningarna :-(

Postad 16 november 2007 - 19:29

skiffervag
  • skiffervag
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
:angry: Fick min box igår,packade upp och körde igång boxen med en viss bävan.Efter att ha läst all info var man ju lite skeptisk.Hårddisktemp 42 grader som max.hela kvällen bra....ingar etc.
Inga hängningar/låsn
Ljudet ifrån hårdisken hörbart,men absolut inte störande...mm dethär verkar jättebra.
Testar lite att spela in .........tjoo går som en dans.
Saknar bara DTT kanal Lokal ifrån Göteborg
Som gammal C+ prenumerant skall man kanske bara var tacksam att man fick en överhuvudtaget,men just nu känner jag mig bara lycklig ;)

Postad 16 november 2007 - 20:57

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har haft min box 1 vecka nu. Än så länge bara positiva erfarenheter.Tyst o fin och inga konstiga hängningar.
Provat både direkt och timerinspelning båda fungerat bra.

Postad 16 november 2007 - 21:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Gjorde ett litet försök att förstå " min" box nr. 3, såg då på baksidan att det finns en överkryssad soptunna, vilket betyder att man får inte kasta den. :D :D :D fast egentligen är det ;) :D :(. Sagem måste ha sett på Plus och lagt in denna varning på produkten. Jag måste nog vara den person som har flesta HD boxar hemma nu 3 stycken, tyvärr är alla till sopen.

Postad 16 november 2007 - 21:36

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Man undrar verkligen om det finns en tyst box som inte har hängt sig och som har fungerat i sträck i över 2 veckor.
Finns det en sådan.............. svara då
Ge oss lite hopp :D

Jag hade kunnat ge er lite hopp men ikväll hängde den sig för första gången.......
Annars så har jag en tystgående box som funkat klockrent.....(TA I TRÄ....)... ;)

Redigerat av Unregistered163eb4a3, 16 november 2007 - 21:43.

Postad 16 november 2007 - 22:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Gjorde ett litet försök att förstå " min" box nr. 3, såg då på baksidan att det finns en överkryssad soptunna, vilket betyder att man får inte kasta den. :D :D :D fast egentligen är det ;) :D :(. Sagem måste ha sett på Plus och lagt in denna varning på produkten. Jag måste nog vara den person som har flesta HD boxar hemma nu 3 stycken, tyvärr är alla till sopen.

Ehh, CD har inte skickat med en retursedel med nya boxarna? Skickar de ut en till box till dig trots att du redan har två boxar hemma?

Postad 16 november 2007 - 22:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ehh, CD har inte skickat med en retursedel med nya boxarna? Skickar de ut en till box till dig trots att du redan har två boxar hemma?

Jo, de missade retursedeln till box 2 den kom idag. Idag med box 4 så fick jag retursedeln till box 3. Men jag skickar tillbaka box 4 (den som kom idag). Det är också något löst i den, när jag vände den om för att se om fläkten snurrade så hörde jag att det var något som åkte runt i boxen. Den har nu en temp efter 3 timmar på 63C, så det får bli en retur. Tycker det är så tråkigt, för tekniskt om man ser till bild och funktioner så är den underbar, varför kan de då inte ha gjort det lilla sista och satt ihop den i något som håller??? Nu blir det att fundera på om man ska försöka med box 5 eller vänta på bättre tider från CD eller Viasat.

Edit, ytterligare undersökning. I min box 2 och 3 som låter så startar en fläkt som sitter så att man ser den undertill till vänster, finns en luftöppning rund på den sidan i botten. Man ser fläkten snurra där vid uppstart och att den sedan varvar ner. På min box 4 (och troligen box 1) så snurrar inte denna fläkt. Dessa boxar låter inte heller som box 2 och 3 att de varvar upp och sedan går ner i varv. Jag ser också att om man klämmer vid denna fläkt på min box nr 2 så slutar tjutet och den blir "tyst", så tjutet kommer från dålig upphängning av denna fläkt

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 november 2007 - 22:49.

Postad 16 november 2007 - 22:40

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har nu tittat på inspelade program ca 90min hårddisk temp 41 grader.

Postad 16 november 2007 - 22:54

Jason-Bourne
  • Jason-Bourne
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

- SCART utgångarna skickar ut krypterat material, endast de "vanliga kanalerna" typ TV1, TV2, TV4, TV5 går att spela in på annan enhet tex DVD recorder, filmkanlerna mm är spärrade. Enligt manual (sid 61) ska det gå att föra ut inspelningar via SCART, vilket inte går med alla. Detta ska enligt CD fixas under året med mjukvarauppdatering, det ska inte vara dessa spärrar, detta har Sagem lagt in "själva"

Hej,

Lycka till!

Vet i katten hur jag gjorde igår för att få mitt House-avsnitt från HD-boxen till Pioneeren, men idag fungerar det inte... Lika lätt. Verkar nästan slumpmässigt.

Nu har jag experimenterat lite grann, vilket resulterade i ungefär 20 st inspelningar på Pioneeren med bara någon minut på varje inspelning. Vad som verkar fungera var gång nu är:

1. Välj en kanal på HD-boxen som inte är skyddad.
2. Starta inspelningen på hårddisk-inspelaren, och låt gå några sekunder.
3. Välj Inspelningslistan på HD-Boxen. Det här bör göra att hårddisk-inspelaren pausar sin inspelning för att materialet från HD-boxen nu är skyddat. Åtminstone när man väljer det man vill spela in på hårddisk-inspelaren.
4. Tryck play på hårddisk-inspelaren. När hårddisk-spelaren hinner ifatt pausen så fryser den ett tag, men efter ett tag fortsätter inspelningen.
5. Nu verkar det som om inget från HD-boxen anses skyddat längre...

Hoppas det här hjälper någon eller inspirerar någon att experimentera själv. Ofta har de som skrivit mjukvaran i hårddiskinspelarna lagt in en enkel knapptryckningskombination för att komma förbi sådana här saker. Enkel för att en sådan är lättare att komma ihåg :-) .

Jag försökte själv testa ovanstående nyss igen, men då verkade som om inget från HD-boxen ansågs som skyddat av hårddisk-inspelaren...

Igen, Lycka till!

Postad 16 november 2007 - 23:00

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Edit, ytterligare undersökning. I min box 2 och 3 som låter så startar en fläkt som sitter så att man ser den undertill till vänster, finns en luftöppning rund på den sidan i botten. Man ser fläkten snurra där vid uppstart och att den sedan varvar ner. På min box 4 (och troligen box 1) så snurrar inte denna fläkt. Dessa boxar låter inte heller som box 2 och 3 att de varvar upp och sedan går ner i varv. Jag ser också att om man klämmer vid denna fläkt på min box nr 2 så slutar tjutet och den blir "tyst", så tjutet kommer från dålig upphängning av denna fläkt

Vad ska man säga. Sagem verkar ha vajsing i sin fabrik. Kvalitetstkontroll? Eh - vad är det? Testet lyder nog;
Gerden ger blid? OK - godkänd.

Antar att det inte finns någon möjlighet att skruva upp den utan att bryta garantiförseglingen? Torde vara en ganska enkel sak att skruva upp och fästa upp fläkten så att den sitter stilla. Kanske någon dämpande material mellan fläkt och infästningen.

jag utgår från att CD haft några minst sagt upprörda samtal med sin part på Sagem... Ni skriker på CD, CD samlar det på burk och släpper ut det i närvaro av några toppar från Sagem. Utgår jag ifrån.

Nu har jag ännu inte sett HD-TV på min plasma (jevligt bra bild även utan) men jag skulle skickat tillbaka skräpet till CD, sagt upp eller lagt abonnemanget vilande. Funderat på om jag inte kunnat få det hela till att de var skyldiga mig något... Kanske skickat ett brev till Plus ;)

Postad 16 november 2007 - 23:17

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ja då har man haft utbytesboxen nästan två veckor och den har fungerat förträffligt tills ikväll ;)

Fick inte se Predikanten på SVT HD från början då Idol hade företräde här ikväll. Inspelning via EPG och problemet fixat eller?
Idol tar slut och jag skiftar till Predikanten på SVT HD med Chase play, bilden hackar och fryser till ett par ggr innan den tokhänger sig. Inspelningen stannar och omstart krävs och startar inspelning manuellt på Predikanten och börjar se om den första inspelningen av Predikanten(halva) och det tar nog 5 minuter och den hänger sig igen.

Vad händer !!! Någon annan som haft liknande problem?

Spelade in Isprinsessan på SVT HD förra fredagen och när jag tittatde på inspelningen dagen efter hackade bilden ganska ofta och efter 30 min hängde boxen sig och därefter ännu en hängning efter 10 min. Trodde att det berodde på att jag zappade runt ganska mycket den kvällen. Detta händer bara på SVT HD med hängningar.

Hur har det gått med dina inspelningar på SVT HD que? Chase play måste väl fungera även på HD kanaler!
Någon som har några erfarenheter av detta problem! Vill helst inte byta box men måste kanske om det bara är min som är unik på detta problem...suck!
/Torgny

Postad 16 november 2007 - 23:44

Norrlänningen
  • Norrlänningen
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Ja nu har även jag åkt dit på en box. :D

Blev övertalad av CanalsDigitals kundtjänst att den här boxen skulle vara bättre än den gamla HD-boxen. Har inte hunnit testa alla funktioner ännu. Men visst tycker jag (vi) att den låter, inte som ett tröskverk men lite transformatorliknade ljud är det allt.

Dessutom får jag inte bild på svt hd, alla andra kanaler fungerar fint men inte den. Har visserligen ljud men bara en svart ruta. Ska man ha några speciella inställningar för att svt hd ska fungera? :D

Kopplade scartkabeln till min hårddiskinspelare (Panasonic) men bilden ser kodad ut hela tiden även på svt 1 och 2. Vad gör jag för fel, ska man ha några speciella inställningar där också? :(

Positivt är att Harmon/Kardon recievern växlar ljudformat helt rätt nu. På den förra HD-boxen fick jag växla för hand ibland och plötligt kunde det bli ett fasligt oljud i högtalarna men nu verkar det fungerai alla fall. ;)

Postad 16 november 2007 - 23:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Antar att det inte finns någon möjlighet att skruva upp den utan att bryta garantiförseglingen? Torde vara en ganska enkel sak att skruva upp och fästa upp fläkten så att den sitter stilla. Kanske någon dämpande material mellan fläkt och infästningen.

Det verkar inte vara några skruvar, man ska nog skjuta det svarta locket bakåt och på något sätt haka av det, men jag har inte vågat att göra det. Sedan kan man tycka att det är CD/Sagem sak att fixa till de defekta boxarna.

Hur har det gått med dina inspelningar på SVT HD que? Chase play måste väl fungera även på HD kanaler!

Jo något fungerar ;) , jag spelade in predikaten och tittade på Idol, när Idol var färdigt så körde jag igång inspelningen av Predikanten som då var mitt i, inga problem att se den inga hängningar. Det var 2-3 väldigt korta hack, men inget mer än det. Jag har inte haft några problem med SVT HD, men undrar om inte de kör med högst bitrate så den kanske kräver mer processorkraft, men inga problem som sagt? Tycker att SVT HD är den som faktiskt har bäst bild, särskilt de färska inspelningarna, jämfört med TV4 HD sändningar med Van Veteren mm. Hade en hängning på box 2 i förra veckan när jag titta de på Parlamentet, då låste sig hela boxen och det var nätsladd ur som gällde.

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 november 2007 - 23:58.

Postad 17 november 2007 - 00:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ja nu har även jag åkt dit på en box. :D

Blev övertalad av CanalsDigitals kundtjänst att den här boxen skulle vara bättre än den gamla HD-boxen. Har inte hunnit testa alla funktioner ännu. Men visst tycker jag (vi) att den låter, inte som ett tröskverk men lite transformatorliknade ljud är det allt.

Dessutom får jag inte bild på svt hd, alla andra kanaler fungerar fint men inte den. Har visserligen ljud men bara en svart ruta. Ska man ha några speciella inställningar för att svt hd ska fungera? :D

Kopplade scartkabeln till min hårddiskinspelare (Panasonic) men bilden ser kodad ut hela tiden även på svt 1 och 2. Vad gör jag för fel, ska man ha några speciella inställningar där också? :(

Positivt är att Harmon/Kardon recievern växlar ljudformat helt rätt nu. På den förra HD-boxen fick jag växla för hand ibland och plötligt kunde det bli ett fasligt oljud i högtalarna men nu verkar det fungerai alla fall. ;)

Den enda skillnaden är att om du inte har rört 1080i /720p växlaren så skickar den ut 720p på SVT HD och 1080i på samtliga andra kanaler om jag har fattat det rätt. Kanske hjälper det att byta till 720p och sedan tillbaka till 1080i då verkar den vara fast på 1080i, enligt andra användare, har själv inte testat detta. Kanske inte din TV gillar 720p konstigt? Vad visar signalvärdet på SAT 1 och SAT 2 för SVT HD, för att se den på SAT 2, så måste du starta en inspelning på en annan kanal och sedan gå och se signalstyrkanmen kanal SVT HD på, den kommer att visa rött men borde visa en 110-120 eller liknande i styrka.

Det är också underligt att din DVD recorder skulle reagera på SCART, min ger OK bild på alla kanaler, men det går inte att spela in, men din visar underligt redan utan att trycka REC? Prova att ta SCART'n och se genom TV'n istället

Postad 17 november 2007 - 00:26

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Halloj alla! Nu är det andra kvällen jag upplever en perfekt fungerande box!
...

Jag har Samsung LE-40F71B och den gamla HD-boxen. Fjärren fungerar inte när jag sätter igång min TV, men efter 2-3 minuter så fungerar den. Det är som att Samsungen strålar mer när den är kall :D
Är det likadant med din nya box?

Fan vet om du inte har rätt, hur märkligt det än kan verka...

Fick en ny box idag (raskt jobbat CD!), pluggade givetvis in den direkt för att se om det var någon skillnad.

Nya boxen var tystare, rätt så acceptabelt ljud faktiskt. Inte konstigt att boxarna kan låta litet hur som helst om man slarvat med så grundläggande saker som kylning och fläktval, upphängning, val av chassikonstruktion etc. Då lämnar man åt slumpen att avgöra hur maskinen kommer att låta i slutänden. Var och en som byggt sig en dator vet vad som gäller om man vill ha en riktigt tyst maskin, det är rätt enkelt som sagt (och därmed billigt om man tänker till litet redan från början). Men men, det här ljudet duger gott för mig så det var ju tur där. För att tydliggöra: det är samma grundljud men det fortplantar sig inte på samma sätt som det gjorde i den gamle boxen, prylarna verkar sitta bättre ihop.

Funktionsmässigt så var den nye spelaren i princip incommunicado första halvtimmen, det gick dock att få fjärrkontrollen att fungera på ca 1 decimeters avstånd från sensorn om jag använde min hand som "tunnel" för att stänga ute dessa mystiska störningar som förmodat kommer från min Samsung-tv (???). Utan handen, ingen respons om jag så håller fjärren dikt mot fronten där sensorn sitter.

Efter denna "uppstartsperiod" eller vad man ska säga så har den fungerat precis så bra som jag jag skrev innan om den gamle boxen nu sist, man kan rikta fjärren helt åt fanders och det funkar perfekt ändå. Kanske det var samma mysko uppstartsfenomen även med den gamla boxen, det tar ju ett tag innan man har en chans att uppfatta eventuella mönster.

Jag ska hålla ögonen öppna för att se om det finns en regelbundenhet i det här mönstret du gjorde mig uppmärksam på T.P, kanske finns då en liten chans att någon hos Sagem/Samsung kan hitta en permanent lösning. Egentligen verkar jag ju ha hittat en workaround som är hyfsat acceptabel tills vidare, "handtricket"... om mönstret håller i sig.

Inga hängningar än så länge med den nya boxen. Med den gamla så kan det ju ha varit på det viset att den egentligen inte hängt sig utan att den inte kunde ta emot fjärrkontrollkommandon pga denna gåtfulla och sporadiska "Samsungstrålning". Effekten kan uppfattas som exakt samma om man inte känner till det där tricket med handen vilket jag givetvis inte hade en aning om så sent som för ett par dagar sedan... ;)

När jag läser vad jag just skrivit så låter det nästan som att det är litet magi och tomtar inblandade, det låter varken särskilt logiskt eller fysiskt förklaringsbart. Undrar vad Sagem har för motmedel mot så här pass mystiska saker i nästa firmwareuppdatering...

Redigerat av Unregistered4b2a0cc2, 17 november 2007 - 00:29.

Postad 17 november 2007 - 00:42

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
När det gäller överföring av inspelningar från boxen så är nog den enklaste lösningen att fixa det via en dator. Jag har som sagt en liten usb2 videograbber som heter GrabeeX+, säljs under namnet Deltaco på Jula för ca 600 kr. Den bryr sig inte om ev kopieringsskydd.

Om man matar den med S-video så blir resultatet ganska hyfsat tycker jag, men visst jag antar att det finns bättre videofångare att få tag på. Helst skulle jag vilja ha en som funkar för komponentutgången men de verkar vara rätt dyra, typ 10kkr. Någon som har tips?

Jag äger ingen dvd/hårddisk-inspelare så jag kan inte uttala mig om hur resultatet står sig i jämförelse. Inser också att den här diskussionen kanske hör hemma i en annan tråd.

Postad 17 november 2007 - 07:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

1. Välj en kanal på HD-boxen som inte är skyddad.
2. Starta inspelningen på hårddisk-inspelaren, och låt gå några sekunder.
3. Välj Inspelningslistan på HD-Boxen. Det här bör göra att hårddisk-inspelaren pausar sin inspelning för att materialet från HD-boxen nu är skyddat. Åtminstone när man väljer det man vill spela in på hårddisk-inspelaren.
4. Tryck play på hårddisk-inspelaren. När hårddisk-spelaren hinner ifatt pausen så fryser den ett tag, men efter ett tag fortsätter inspelningen.
5. Nu verkar det som om inget från HD-boxen anses skyddat längre...

Försökte detta, men när man växlar till en skyddad kanal så stoppar DVD recordern, kom till punkt 3 ovan. Förstår nog inte helt punkt 4, men jag fick den inte på något sätt att komma igång och spela in efter att den stannat när den upptäckte kopieringsskyddet.

Det enklaste är nog i väntan på fixen, att ta det via dator

Jag måste ha otur, kan det bara vara jag som har fått 2 av 4 boxar där fläkten inte går igång och temperaturen går upp över 60C?? Eller fick jag tillbaka min box nr 1?? Kanske bäst att lista s/n på alla apparter man har.

Det som ger mig ändå lite hopp är att det var någon som rapporterat att de haft en fungerande box i över 2 veckor, men frågan om man ska ta det som en rättfärdigan att detta är en färdigutvecklad produkt som kommer att hålla i minst 3 år. Gissar att med den fellista som finns så kan ingen hävda att det är 6 månaders garanti som ska gälla, när i princip alla fel finns på produkterna från start, så det borde vara 3 år som gäller.

Tänkte göra en utskrift av denna tråd och skicka med de returnerade boxarna, så skulle jag samtidigt kunna se hur många som har rapporterat ljudproblem, hängningar mm och markera detta med en märkpenna.

Postad 17 november 2007 - 10:08

anderspnilsson
  • anderspnilsson
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Fick äntligern min box igår efter ca 2 månaders väntan! Kopplade in den imorse till vägguttaget och själklart så låter den som ett mindre modellflygplan!
Ett samtal till CD och så var den boxen returnerad för gott! Det blir helt enkelt att vänta ett tag tills CD fått rätt på sina boxar, någon j..vla försökskanin tänker i alla fall inte jag vara!

Mvh
Anders

Postad 17 november 2007 - 10:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Jag har gjort en snabb genomgång av denna tråd och fick ner följande, ni kan väl ta en titt på listan och komma med synpunkter om det inte stämmer. Har jag missat någon så ber jag om ursäkt

Boxar med problem
Que box1 värmeproblem >60C + hängningar
Que box2 för högt ljud + hängningar
Que box3 för högt ljud
Que box4 värmeproblem >60C
Bolu box1 frysningar vid uppspelning av HD material
Tuffe_Viktor11 box1 för högt ljud
Steninge box1 för högt ljud
Lundis 68 box1 för högt ljud
Lundis 68 box2 låter lika illa som box1
Lundis 68 box3 börjar låtas som de övriga
FlatFuro box1 störande ljud
Laandreasson box1 fan vad den låter, men i övrigt OK
LJN box1 direkt retur pga ljud
TheZmurf box1 ljud som ett mindre flyplan (avbrutna inspelningar)
Cobra1969 box1 hackande ljud och hängningar
Jmoran box1 oacceptabelt högljudd
Branx box1 hängningar men boxen är tyst (ny box på väg)
Tojjemannen box1 retur hängningar etc
Btl box3 missljud
Lunnis box1 skördetröska på motorväg
Lpc123 box1 störande ljud
Kayman box1 störande ljud retur
Anderspnilsson box1 låter som ett flygplan, i retur
K.K. box1 en lysdiod fungerar, det är allt
Jrj box1 hängde sig för gott i musikkanaler i menyn (ny box)

Boxar som ser ut att fungera
Konfucius box1 hängningar (men löstes när den placerades svalt)
Pjay1 box1funkar kanon
Oibmeh box1inget störande ljud, funkar kanon
Evilreaper box1 tyst och med låg temp
Tomas L box 1 tyst och fin
SwedBear box1 Sort sett nöjd, acceptabelt tyst
Swegrulf box1 funkar perfekt
Tweeker box1 tyst som en viskning och temp 39C
Branx box2 ser bra ut än så länge
Jian box1 nöjd, tyst
Rutger6 box1 nöjd, låter något men OK
Tojjemannen box2
Greenblood box1 nöjd låg temp allt OK (haft en hängning)
Rowlf box1 nöjd, inga direkta problem
Jennifer box1 allt Ok , tyst och fin
Paledaddy box1 nöjd
Maclaes box1 men låter mycket
The-guvnor box1 problem med inspelningar
Kayman box2 OK
Skiffervag box1 funkar fint
Mad box1 funkar fint
Norrländningen box1 svart bild på SVTHD, men i övrigt OK
T.P box1 funkar fint (något ljud men ändå acceptabelt)

Prizm box1 o box2, hängningar med fjärr troligen Samsung problemet
Hsterner box1 funkar OK, ibalnd problem med fjärr (Samsung)

Edit listan redigerad efter synpunkter, skriv ett inlägg om ni ser några felaktigheter i listan

Redigerat av Unregistered124686ac, 17 november 2007 - 17:14.

Postad 17 november 2007 - 11:36

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
que, du kan ta bort min box från listan över fungerande boxar. Den fungerar inte längre, frånsett en lysdiod som flämtar på fronten. Ni som fått utbytesboxar, hur lång tid tog det till ni fått dem efter felanmälan?

Postad 17 november 2007 - 12:08

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jaha, efter att ha haft boxen i 4 dagar, och har varit i stort sett nöjd med den (tyst och stabil), blev det "bingo" i den idag på förmiddagen. Jag var inne i meny-systemet och snurrade lite. När jag kom till ikonen för musikkanaler (not-ikonen) och tryckte OK så svartnade allt och boxen gjorde en omstart. Efter omstarten så stannar uppstarten i init-läget och förblir där tills felkod Pb03 framträder. Har gjort reset genom att hålla in on/off-knappen, gjort boxen spänningslös, men inget hjälper. Ringde CD och frågade om man kunde göra en fabriksåterställning genom att använda knappsatsen på boxen, men det skulle inte gå. CD skickar en ny box.
Är det någon som känner till om man kan göra fabriksåterställning genom knappsatsen på boxen?

Postad 17 november 2007 - 12:39

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

... Ni som fått utbytesboxar, hur lång tid tog det till ni fått dem efter felanmälan?

Det gick extremt snabbt. Jag ringde i onsdags, igår fredag låg avin i postlådan och jag hämtade ut den nya boxen.

Postad 17 november 2007 - 12:49

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Nu är jag kanske litet gnällig men ändå, alla konstigheter bör rapporteras om det ska finnas en chans att få till en perfekt fungerande box till slut via firmwareuppgraderingar och annat.

1. Om man kollar på en inspelning och en timerställd inspelning startar så avbryts uppspelninen och det nya programmet som spelas in visas istället. Inte hela världen, bara litet jobbigt om man tex håller på och för över till datorn.

2. Avspelningen av inspelat material hackar litet (ljud, bild) under samma period som min box har problem med att ta emot signaler från fjärrkontrollen, typ första halvtimmen efter att jag satt igång tv:n (Samsung r87). Inspelningen visar sig vara ok, de är bara avspelningen som krånglar i början.

Annars är det en mycket trevlig box måste jag säga, dvs om man kan acceptera att leva med vissa underligheter så här i början. Möjligheten att använda två tuners så här flexibelt är guld värt!

Postad 17 november 2007 - 13:21

trashcan
  • trashcan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Bifogar lite bilder fran min box nr 2 innan jag skickade tillbaka den!

Bifogad fil  Bottom.gif   160,81K   10 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Sagem_inside.gif   600,04K   12 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Sunon_fan.gif   281,02K   10 Antal nerladdningar

Postad 17 november 2007 - 13:29

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Jag tröttnade på att vänta på alternativ HD PVR box och beställde CanalDigitals nya box i lördags förra veckan. Eftersom jag är en gammal kund trodde att jag får vänta i minst två veckor, men till min förvåning så fick jag boxen redan igår. Undrar om CD har lyssnat på kritiken och favoriserar inte nya kunder längre eller så har alla nya kunder fått sina boxar? ;)

Även min box låter ganska mycket, men jag tänker inte ringa och be om en ny eftersom jag tror att alla är likadana. Ljudet går upp och ner. Tittar man på TV med ljud, hörs fläkten knappt, stänger man av ljudet på TV:n är fläkt ljudet för högt.
När man skakar boxen lite lätt hörs det att något sitter löst i boxen. (det är likadant med gamla HD-boxen, Sagem skruvar väl inte fast grejer i sina boxar?). Kan det vara att fläkten inte sitter fast som det ska? Bättre att vänta några månader tills Sagem har löst problemet och beställa en ny då.

Annars har jag inga fel på boxen, alla inspelningar har fungerat.

Efter denna "uppstartsperiod" eller vad man ska säga så har den fungerat precis så bra som jag jag skrev innan om den gamle boxen nu sist, man kan rikta fjärren helt åt fanders och det funkar perfekt ändå. Kanske det var samma mysko uppstartsfenomen även med den gamla boxen, det tar ju ett tag innan man har en chans att uppfatta eventuella mönster.

Även nya boxen och min Samsung har samma fel, fjärren fungerar inte 2-3 minuter. Har inte testar handtricket.

Det verkar inte vara några skruvar, man ska nog skjuta det svarta locket bakåt och på något sätt haka av det, men jag har inte vågat att göra det. Sedan kan man tycka att det är CD/Sagem sak att fixa till de defekta boxarna.

Skruven är under klistermärket där det står ”No not open”
Jag är nästan säkert på att det går att sätta fast fläkten bättre, det gäller bara att öppna den så Canal Digital inte ser det senare när man behöver byta box.

Redigerat av T.P., 17 november 2007 - 14:15.

Postad 17 november 2007 - 13:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Trashcan - hoppas du inte förverkat garantin nu...

Tack för bilderna. Det var inte så mycket att se dock, ganska få delar i den. Lite mystisk placering av fläkten måste jag säga. Suger den eller blåser den?

Samt - varför returnerar du boxen?

Postad 17 november 2007 - 13:36

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Jag såg att trashcan redan har öppnat boxen. Vad tycket du går det att göra något åt fläkten? ;)

Postad 17 november 2007 - 14:28

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Coola bilder, en WD HDD, undrar om man byta den till en större?

/oibmeh

Postad 17 november 2007 - 15:29

trashcan
  • trashcan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag såg att trashcan redan har öppnat boxen. Vad tycket du går det att göra något åt fläkten? :D

Fläkten låg helt lös och den suger in från botten och toppen, utblåset är in i boxen.
Vi provade att strajpa fast den med ett buntband och det dämpade mycket av oljudet.

Men även HDDn lever om lite , den sitter fastskruvad direkt på moderkortet och som grädde på moset så är inte moderkortet fastskruvat i boxen. HDD's små vibrationer fortplantas ut på moderkortet som agerar membran.

Det är synd att dom satsat så lite på det mekaniska ;)

Postad 17 november 2007 - 16:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Fläkten låg helt lös och den suger in från botten och toppen, utblåset är in i boxen.
Vi provade att strajpa fast den med ett buntband och det dämpade mycket av oljudet.

Men även HDDn lever om lite , den sitter fastskruvad direkt på moderkortet och som grädde på moset så är inte moderkortet fastskruvat i boxen. HDD's små vibrationer fortplantas ut på moderkortet som agerar membran.

suck...
Om jag byggt det där hade jag lagt HD i en ställning som är fäst direkt mot chassit med luftspalt ovan/under samt kanske ventialtionshål så att luft kunnat flöda runt disken. Självklart med något buffrande material som tar upp en del av de mekaniska svängningarna. Ställningen skulle kunna vara en del av kretskortet men den skulle fästat i chassit.

Fläkten hade jag placerat så att hårdisken inte blir direkt kyld, det borde den inte behöva utan tar del av den allmänna cirkulationen av luft i enheten samt de ventialtionshål som finns.
Samt - skruvat fast moderkortet i lådan. För du menar att det ligger helt löst, att du kan lyfta upp det? Eller är det fastspänt på något vis?

Postad 17 november 2007 - 16:27

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Canal Digital borde skicka tillbaka alla boxar till Sagem, det är ju oacceptabelt att fläkten och HDD:n inte sitter fast med fästgummi. :D

Hoppas Max74 läser det här och vidarebefordrar det till Canal Digital om han nu jobbar där.

Postad 17 november 2007 - 16:29

trashcan
  • trashcan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

För du menar att det ligger helt löst, att du kan lyfta upp det? Eller är det fastspänt på något vis?

Det gick inte att lyfta rakt upp för det är några plastklackar eller slitsar som förhindrar det.
Men det gick att skuta det bakåt en bit, minns inte riktigt ;) men jag tror det var någon klack som fick böjas för att kortet skulle bli fritt att ta ut bakåt.

Postad 17 november 2007 - 16:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag såg att trashcan redan har öppnat boxen. Vad tycket du går det att göra något åt fläkten? :D

Intressant, tack för bilderna. Kan man göra någon analys på vad det kan vara som gör det tjut som överröstar allt? och som dämpas ut om man klämmer på olika ställen på boxen. Hade du några sådana problem med boxen? Båda min boxar 2 och 3 som tjuter har haft en snurrande fläkt, så jag gissar det är fläkten som ger resonanserna i höljet. Box nr 1 och 4 som är för varma (ingen fläkt), där är det HDD'n man hör och det ljudet tycker jag är OK. Så kunde man fixera fläkten bättre så kanske det hjälper, frågan är om man kan få CD att göra detta innan den skickas ut? Kan man skicka bilderna till dem med en handhavande instruktion hur de ska göra? Vad jag funderar på är att ta kontakt med tekniska i Stockholm och skicka en box dit, som de moddar innan den skickas till mig

Edit: kanske man kan lägga något dämpmaterial mellan moderkort och HDD också för att dämpa ut resonanser den vägen? Är det bra med luft mellan HDD'n och locket så att den inte ligger an där?

Redigerat av Unregistered124686ac, 17 november 2007 - 17:22.

Postad 17 november 2007 - 17:33

trashcan
  • trashcan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Intressant, tack för bilderna. Kan man göra någon analys på vad det kan vara som gör det tjut som överröstar allt? och som dämpas ut om man klämmer på olika ställen på boxen. Hade du några sådana problem med boxen? Båda min boxar 2 och 3 som tjuter har haft en snurrande fläkt, så jag gissar det är fläkten som ger resonanserna i höljet. Box nr 1 och 4 som är för varma (ingen fläkt), där är det HDD'n man hör och det ljudet tycker jag är OK. Så kunde man fixera fläkten bättre så kanske det hjälper, frågan är om man kan få CD att göra detta innan den skickas ut? Kan man skicka bilderna till dem med en handhavande instruktion hur de ska göra? Vad jag funderar på är att ta kontakt med tekniska i Stockholm och skicka en box dit, som de moddar innan den skickas till mig

Edit: kanske man kan lägga något dämpmaterial mellan moderkort och HDD också för att dämpa ut resonanser den vägen? Är det bra med luft mellan HDD'n och locket så att den inte ligger an där?

Jo,den tjöt. Vi testade att köra utan lock och med fläkten urkopplad och då var 90 % av oljudet borta,
temperaturen ökade till ca 44. Men med locket av så hördes ju givetvis HDD'n mera.
Resonansoljudet var av en sådan art att det vandrade upp och ned i styrka och frekvens.

Jag minns inte hur det var med utrymmet mellan HDD och lock men det kan inte ha varit stort.
Hela den mekaniska konstruktionen liknar en billig leksak. Mycket synd för det övriga har stora möjligheter att bli mycket bra efter några firmware uppgraderingar.

Redigerat av trashcan, 17 november 2007 - 17:47.

Postad 17 november 2007 - 17:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Ok, så kunde man få till en bättre fixering av fläkten så borde det egentligen räcka

Postad 17 november 2007 - 17:57

trashcan
  • trashcan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Ok, så kunde man få till en bättre fixering av fläkten så borde det egentligen räcka

Ja, men det är nog så att det finns ett stort antal obalanserade fläktar i omlopp. För är fläkten balanserad så räcker nog upphängningen som den är väldigt långt. Men vad händer senare med boxarna....... ;)

Postad 17 november 2007 - 19:27

Unregisteredde9cb21e
  • Unregisteredde9cb21e
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Någon mer som noterat texten "Do not cover any ass holes" på HDD´n på bilderna? Är ju nästan poetiska i det här sammanhanget med alla strulande boxar. Man kan ju undra vad etikettförfattaren haft i åtanke... ;) Väntar själv tills kvalitetskontrollen blir acceptabel, men om inte problemet med de strulande boxarna löst sig till början på nästa år lutar det starkt åt alternativ PVR box. Man får hoppas att det inte blir några problem med pairing av kort dock. Kan vara lite off-topic, men jag tycker det är konstigt att man inte anstränger sig bättre att hålla en bra kvalitet om man samtidigt vill mer eller mindre hindra folka att använda alternativa lösningar.

Postad 17 november 2007 - 21:35

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hallå igen alla
Jag har funderat lite runt denna boxen.
Min låter rätt mycket ;) och ljudet går inte upp och ner som en del av er säger, det är där hela tiden.
Men jag har löst det som jag tidigare berättat med frugans ljusstake hehe (den blir tyst direkt och tempen på disken ligger på 40-42 grader)
Bort ser jag från ljudet så funkar den helt perfekt (än så länge 2 veckor nu) och jag har bara en kabel dragen till den. Inspelningar funkar om man har den rätta kanalen på, få hack vid uppspelning, bilden riktigt bra,l ätt skött.
Jag är väldigt nyfiken på att testa den fullt ut med 2 kablar dragna ( fixar det imorgon)
I det stora hela så är jag nog lyckligt lottad som bara har ljudet att reta mig på! okej jag kan inte flytta över det jag spelat in till min hdd dvd men det får jag nog leva med.Jag försökte att spela in vanligt svt1 matrial men inte ens det funkar. Kopiering skydd upptäckt säger dvd'n bara.
Men som sagt jag känner mig nöjd med min box än så länge vi får se lite längre fram

Redigerat av lpc123, 17 november 2007 - 21:37.

Postad 17 november 2007 - 22:26

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0
trashcan:

Du har inte lust att kolla om du kan föra över inspelningar från HDD:n till datorn om du kopplar ut den? Borde ju funka tycker man om den spelar in i .ts.

Postad 17 november 2007 - 23:47

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Intressant att se alla dessa entusiastiska uppslag!

Det är litet synd att det där franska företaget inte absorberat litet sunt förnuft från laptopdesign att implementera i dessa boxar. Trots allt är det inte direkt "rocket science" utan ganska beskedlig ingenjörsvetenskap.

Nu har jag utarbetat ett litet appendix till manualen- Lyder som följer:

I den händelse du ha en tv av typ Samsung R87, gör så här:
- för att din box ska fungera under första kvarten eller halvtimmen efter att du satt igång din tv: passa in en tom toapappersrulle/hylsa framför fjärrkontrollsensorn på boxen. Toapappersrullen kommer då att skärma av den mystiska strålning som Samsung-tvapparater ger ifrån sig precis i början när man satt igång dem, du kan alltså ge kommandon precis som vanligt till din box *genom toalettpappersrullen* märk vl, och boxen fungerar precis som du förväntar dig. Efter att ca en halvtimma har passerat så accepterar boxen kommandon även utan toalettpappersrulle, du kan alltså med gott samvete lägga undan den efter ett tag om du tycker att det känns generande.

Bara ett litet tips.

Postad 18 november 2007 - 08:10

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej allihop,

Har "lurkat" i detta forum ett tag nu och tänkte att nu är det dags att posta ett inlägg :wub: .
Jag har haft min box i två veckor nu. Den fungerade perfekt från första stund med både bild och ljud. Temperaturen efter att ha varit påslagen i 1 dygn samt både in- och uppspelning så kan jag konstatera att högsta temperaturen som HDD:n kom upp till var 39 grader.
Ljudet har jag konstaterat beror på resonans, vilket övriga märkt av också. Jag har ställt ner boxen vid sidan av DVD spelaren istället för ovanför. Detta gav acceptabla ljudnivåer. Tänker lägga en tunn gummimatta under fötterna för att se om man kan dämpa ut lite till.

Ett problem jag upptäckt, har inte sett det noterat här innan, är att om jag kör en inspelning på boxen och tittar på antingen samma kanal som jag spelar in ifrån ( inte själva inspelningen ) eller en annan kanal och då vill stänga av boxen för att titta på marksänd tv via BOXER så måste jag dra ut ljudkabeln ifrån CD boxen! Ljudet läggs ut även att boxen stängts av ( om scenariot är enligt ovan ) och då kan jag inte få ljudet från BOXER mottagaren i förstärkaren. CD boxen har ljudföreträde i min förstärkare då den har coax medan BOXER boxen har optisk kabel.

Har någon upplevt samma sak ?

Ett annat fenomen jag upptäckt är ( och detta kan bero på skit bakom spakarna, dvs jag :) ) att när jag tittade på ett inspelat program igår och hade en inspelning igång så hände följande. När jag var färdig med tittandet så gick jag in och raderade det programmet. Då bröts inspelningen och det som spelats in på den tidsstyrda inspelningen raderades.

Råkat ut för detta någon annan ?

I övrigt kan jag säga att de bilder som trashcan lagt ut säger mig att det är en av de sämre konstruktioner jag sett rent fysiskt. Har arbetat med underhåll och service av elkraft och elektronik i försvaret i 20 år :) .
Hade inte garantin rykt så hade jag nog öppnat min och gjort något åt det där. Om hela moderkortet kommer i resonans från HDD och fläkt (?) kommer komponenterna att ta skada och eventuellt kan också lödningar skadas av de små högfrekventa vibrationerna med felfunktioner som följd.

Ja det var vad jag hade för denna gång, ursäkta det långa inlägget :lol:

Postad 18 november 2007 - 09:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej allihop,

Har "lurkat" i detta forum ett tag nu och tänkte att nu är det dags att posta ett inlägg :wub: .
Jag har haft min box i två veckor nu. Den fungerade perfekt från första stund med både bild och ljud. Temperaturen efter att ha varit påslagen i 1 dygn samt både in- och uppspelning så kan jag konstatera att högsta temperaturen som HDD:n kom upp till var 39 grader.
Ljudet har jag konstaterat beror på resonans, vilket övriga märkt av också. Jag har ställt ner boxen vid sidan av DVD spelaren istället för ovanför. Detta gav acceptabla ljudnivåer. Tänker lägga en tunn gummimatta under fötterna för att se om man kan dämpa ut lite till.

Ett problem jag upptäckt, har inte sett det noterat här innan, är att om jag kör en inspelning på boxen och tittar på antingen samma kanal som jag spelar in ifrån ( inte själva inspelningen ) eller en annan kanal och då vill stänga av boxen för att titta på marksänd tv via BOXER så måste jag dra ut ljudkabeln ifrån CD boxen! Ljudet läggs ut även att boxen stängts av ( om scenariot är enligt ovan ) och då kan jag inte få ljudet från BOXER mottagaren i förstärkaren. CD boxen har ljudföreträde i min förstärkare då den har coax medan BOXER boxen har optisk kabel.

Har någon upplevt samma sak ?

Ett annat fenomen jag upptäckt är ( och detta kan bero på skit bakom spakarna, dvs jag :) ) att när jag tittade på ett inspelat program igår och hade en inspelning igång så hände följande. När jag var färdig med tittandet så gick jag in och raderade det programmet. Då bröts inspelningen och det som spelats in på den tidsstyrda inspelningen raderades.

Råkat ut för detta någon annan ?

I övrigt kan jag säga att de bilder som trashcan lagt ut säger mig att det är en av de sämre konstruktioner jag sett rent fysiskt. Har arbetat med underhåll och service av elkraft och elektronik i försvaret i 20 år :) .
Hade inte garantin rykt så hade jag nog öppnat min och gjort något åt det där. Om hela moderkortet kommer i resonans från HDD och fläkt (?) kommer komponenterna att ta skada och eventuellt kan också lödningar skadas av de små högfrekventa vibrationerna med felfunktioner som följd.

Ja det var vad jag hade för denna gång, ursäkta det långa inlägget :lol:

Tack för inlägget, alla konstigheter man upplever kan vara värt att notera, och för man dessa vidare till CD/Sagem så försöker de väl förhoppningsvis göra något åt dem:

Ditt första problem med ljudkabel, vad du menar är att i avstängt läge (röd lysdiod) så ligger det ljud ut på SPDIF utgången, gäller detta enbart när boxen är i Rec läge då? eller helt avstängt? Har inte själv sett detta då jag måste byta källa på förstärkaen mellan de olika ingångarna, det är inget som sker automatiskt. Man jag kan testa vad som sker.

Ditt andra problem verkar intressant att testa, detta får ju inte ske om det är som du beskriver det. Jag ska göra en test och se.

Håller helt med i din analys om boxen, tycker det är skandal att det packeterar en sådan (ändå) bra produkt i en sådan dåligt chassi. Är också tekniker och man kanske skulle ringa till CD och höra om man fick tillstånd att modifiera en box själv istället för att de ska skicka en ny box varje vecka som man ska returnera. Kan ju knappast bli värre tycker man. Det man inte vill riskera är att man vägras en retur på att pappersbiten som sitter ovanför skruven har lossnats

Edit: jag har ju tre boxar hemma, så det går kanske att bygga en bra box av dessa :D :D :lol:

Redigerat av Unregistered124686ac, 18 november 2007 - 09:18.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.