Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 09 september 2010 - 00:03
Postad 09 september 2010 - 06:39
Ursäkta! Det ska vara Menu röd knapp 353 Teletext 2.
//Jörgen
Postad 09 september 2010 - 07:30
Postad 09 september 2010 - 07:42
Jag har gjort lite klipp och klistra och uppdaterat inlägg #3 sidan 1 med de upptäckter som vi sett under gårdagen. Jag följer upp och snyggar till listan efter hand, när det gått några dagar så skickar jag in den till min kontakt på tekniska på CD, så vi får se om vi och CD har samma syn på problemen. Fortsätt att rapportera in.
Lägg till det med att man nu måste trycka på Info för att kunna kika på vad som går på andra kanaler utan att byta till dem förrän man hittar nåt man vill se på. Förut kunde man bara trycka pil upp eller ner och börja bläddra direkt, sen måste man även trycka bort Info efter att man tryckt Ok för att byta till en annan kanal nu.
Postad 09 september 2010 - 07:45
1) Inspelning av pågående program, förr trykte man två gånger på "rec" så spelade den in pågående program och avslutade inspelningen när programmet skulle vara slut. Igår provade jag samma sak, men upptäkte efter ett par timmar att inspelningen inte avbrutits, handhavandefel från min sida eller har detta slutat fungera nu?
2) EPG-listorna innehåller bara två program framåt, frörut kunde man ta in en speciell kanal (kommer inte ihåg vilken) så uppdaterades den, fungerar det så nu med? Vilken kanal i s f?
Postad 09 september 2010 - 07:50
Jag har gjort lite klipp och klistra och uppdaterat inlägg #3 sidan 1 med de upptäckter som vi sett under gårdagen. Jag följer upp och snyggar till listan efter hand, när det gått några dagar så skickar jag in den till min kontakt på tekniska på CD, så vi får se om vi och CD har samma syn på problemen. Fortsätt att rapportera in.
Kanon!
Upptäckte en kul (?) sak igår. Spelade in ett program som jag började titta på efter ca 20 minuter. När det sedan blev reklam spolade jag mig framåt och på programmets förloppsmätare brukar det ju stå var man befinner sig tidsmässigt, tex 17:21 in i programmet. Det gjorde det nu med men det stod -47d samt en tid (kommer inte ihåg). Tycker dessutom allmänt att visningen av var man är i ett program samtidigt som man spelar in är buggig.
Postad 09 september 2010 - 07:53
1'an ska jag ta med i min lista så vi har koll på denUppdaterat boxen, hittade två märkligheter igår men han inte undersöka vidare...
1) Inspelning av pågående program, förr trykte man två gånger på "rec" så spelade den in pågående program och avslutade inspelningen när programmet skulle vara slut. Igår provade jag samma sak, men upptäkte efter ett par timmar att inspelningen inte avbrutits, handhavandefel från min sida eller har detta slutat fungera nu?
2) EPG-listorna innehåller bara två program framåt, frörut kunde man ta in en speciell kanal (kommer inte ihåg vilken) så uppdaterades den, fungerar det så nu med? Vilken kanal i s f?
2'an EPG var program för 5 dagar vad jag kunde se igår. Menar du vad du kan se med Info, där man kan se pågående och nästa, i all fall med den förra programvaran (har inte testat detta på den nya).
Postad 09 september 2010 - 08:02
Man kan också trycka på stopp och få upp vad som spelas in. Boxen frågar då om vilken inspelning man vill avbryta.Förut kunde man trycka på Info-knappen och få information om vilka inspelningar som pågår. Nu måste man gå in i MyTV för att få reda på vilka kanaler som spelas in. Synd, var så smidigt förut att enkelt kunna kolla om en inspelning gått igång utan att behöva byta till den kanalen.
Man kommer till baka genom TV-knappen.
/P
Postad 09 september 2010 - 08:07
Man kan också trycka på stopp och få upp vad som spelas in. Boxen frågar då om vilken inspelning man vill avbryta.
Man kommer till baka genom TV-knappen.
/P
Tack, bra tips tills vidare även om jag på sikt skulle vilja få tillbaka möjligheten att se detta när man trycker på Info-knappen.
Postad 09 september 2010 - 08:16
Uppdaterat boxen, hittade två märkligheter igår men han inte undersöka vidare...
Tyckte att det stod i manualen på sidan 37 att man endast trycker en gång på inspelningsknappen för att spela in pågående program.
Länk till manualen
Om du vill spela in ett program direkt väljer du kanal
och trycker på [rec]. Hela programmet spelas då
automatiskt in.
Du kan välja inspelningstiden i 30-minutersintervall
(högst 4 timmar) genom att trycka upprepade gånger
på knappen [rec].
När inspelningen har börjat kan du byta kanal utan att
inspelningen påverkas.
Om du vill stoppa inspelningen trycker du stop.
Bekräfta med ja.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du kan också göra inspelningar vid tidsfördröjd visning.
Spola tillbaka med rev till önskad startpunkt för inspelningen och tryck på rec.
Automatisk inspelning sker nu från inspelningens startpunkt fram till direkt visning.
Om du vill stoppa inspelningen trycker du på stop.
//Jörgen
Redigerat av Unregisteredd42b33aa, 09 september 2010 - 08:25.
Postad 09 september 2010 - 08:22
Uppdaterat till nya mjukvaran.
Efter omstart blir hela bilden grön. Efter andra omstart blir det en grön rand längst ner och till höger i bilden ser man en liten del av det som är tv-sändningens vänstra bild. Dvs man ser ingenting... Först efter flera omstarter får jag bild igen...
Någon som känner igen problemet?
Min box fungerade i ca 10 sek efter uppdatering, sedan la den av. Först blev bilden 4:3 sen försvann den helt, det kommer alltså ingen signal till tv´n via HDMI. Man kan se i displayen på boxen att man byter kanal eller att man trycker på menu. Jag har haft dom vanliga småbuggarna på boxen, men inga större problem innan uppdateringen.
Postad 09 september 2010 - 08:25
Hur återställer man boxen med knapparna?
Postad 09 september 2010 - 08:45
Fått bekräftat av Canal Digital att detta är en känd bugg som de håller på att arbeta med en fix för.Uppdaterat till nya mjukvaran.
Efter omstart blir hela bilden grön. Efter andra omstart blir det en grön rand längst ner och till höger i bilden ser man en liten del av det som är tv-sändningens vänstra bild. Dvs man ser ingenting... Först efter flera omstarter får jag bild igen...
Någon som känner igen problemet?
Enligt supporten löste det sig för vissa personer att göra en fabriksåterställning (Röd->353->TextTV->1).
Skall testa det när jag kommer hem.
Postad 09 september 2010 - 08:47
Postad 09 september 2010 - 09:05
+1Har inte haft några större problem, fick starta boxen två gånger imorse vilket jag inte behövde igår, lite märkligt.
Samma här. I övrigt har jag inte upptäckt några konstigheter.
//P
Postad 09 september 2010 - 09:51
Postad 09 september 2010 - 10:08
Ingen skillnad där vad jag kan se, i EPG så blir det enkel med en tryckning och med en tryckning till så blir det serie.Även jag tillhör dom som inte har haft några större problem med boxen. Uppgraderingen gick också smärtfritt. Tidigare kunde man spela in en serie genom att ange detta vid första upplägget. Nu hittar jag inte den möjligheten, alltså att trycka en gång till på inspelningsknappen så ändrades informationen till series eller liknande.
Postad 09 september 2010 - 10:51
Måste vara ganska unikt att en tjänsteleverantör tar över utvecklandet av mjukvaran på det sätt Canal Digital gjort? Hoppas utvecklingen inte stannar av nu utan att finjusteringar och mer funktioner kommer.
Detta stämmer inte. Det är fortfarande Sagem som ansvarar över mjukvaran till boxarna.
Postad 09 september 2010 - 11:03
Provade att starta om flera gånger utan resultat.
Öppnade jag kanal sökningen så visade den signal på båda 64%/73% men det gick inte att söka heller , hittar bara 0 kanaler.
Fick göra en fabriks återställning för att fixa det.
Redigerat av JNIls, 09 september 2010 - 11:03.
Postad 09 september 2010 - 11:42
När jag inte haft uppdaterad EPG innan så har jag alltid ställt mig på Discovery, startat om boxen och låtit den stå ett litet tag (några minuter). Då har EPG varit uppdaterad för 5-6 dagar igen.2) EPG-listorna innehåller bara två program framåt, frörut kunde man ta in en speciell kanal (kommer inte ihåg vilken) så uppdaterades den, fungerar det så nu med? Vilken kanal i s f?
Jo det går (markeras genom "2 röda pluttar"). Står i den uppdaterade manualen: http://www.canaldigi...nal-Digital.pdfÄven jag tillhör dom som inte har haft några större problem med boxen. Uppgraderingen gick också smärtfritt. Tidigare kunde man spela in en serie genom att ange detta vid första upplägget. Nu hittar jag inte den möjligheten, alltså att trycka en gång till på inspelningsknappen så ändrades informationen till series eller liknande.
Postad 09 september 2010 - 11:57
Postad 09 september 2010 - 12:38
Det är inte alla serier som går att lägga in i serieinspelning....
Vilket helt enkelt beror på de data som finns i EPGn, de data som Canal Digital får från Tv-bolagen. CD får ställa högre krav på kvalitén på data från dessa helt enkelt.
Noterar för övrigt att kundtjänst har en del att göra, uppdateringen verkar inte vara riktigt så enkelt och självklar som de hoppats.
Ringt dem några gånger denna vecka, senast igår. Igår kom jag fram på mindre än 20 sekunder, idag är det 20 för mig i kön.
Tänkte bara kolla med dem om de hade ett kollinummer eller liknande för det paket (?) den nya strömadaptern kommer i. Eller skickar de den som brev? torde vara möjligt. Vill ha den så snart som bara möjligt ivartfall. Ja, för oss utanför garantin tar de 75 kr för en ny adapter.
noterar även att de på hemsidan skriver att de sänkt energiförbrukningen för boxen med 35%, det borde innebära en svalare huvudprocessor...
Postad 09 september 2010 - 12:48
Den adapter de skickade till mig var i ett vadderat kuvert, tror fasiken att det kom direkt ner i brevlådan.
Postad 09 september 2010 - 12:52
Jasså, tar de 75:- för en adapter... Det sa de inget om första gången jag beställde en, och inget igår när jag ville ha ytterligare en. Får kolla senaste fakturan när jag kommer hem.
Den adapter de skickade till mig var i ett vadderat kuvert, tror fasiken att det kom direkt ner i brevlådan.
75 kr för oss utanför garantin, dvs med box äldre än två år.
Om de inget sagt vid kontakt via telefon kan de inget ta betalt av dig.
Postad 09 september 2010 - 12:59

Postad 09 september 2010 - 13:00
har inte strulat tidigare för henne under det halvåret vi haft boxen...
Postad 09 september 2010 - 13:20
Jag tycker att vi ska kräva att få tillbaka föregående FW då denna är urdålig och det enda nya som den ger är VOD som i sig verkar vara ostabil.
Postad 09 september 2010 - 13:46
Som jag skrev igår så verkar det som att det kommer en uppdatering till runt den 18:e September.
Det skall tydligen vara steg 2 på den nya firmwiren!.
Innan vi börjar gnälla och vill ha tillbaka den gammla så kanske vi ska ta en titt på nästa uppdatering (om den kommer som jag har hört) och se hurdet verkar då.
Jag tycker iof att den nya e rätt okej jämfört med tidigare versioner
Postad 09 september 2010 - 14:09
försöker formatera min disk via diverse knappar i liknande följd som Sehlbergs gett men enda jag lyckas med är att få den att boota om med fabriksinställningar.
Okej, kan väl kanske plocka ur disken ur boxen och fixa till det i datorn (?) men enklast vore om boxen kunde lösa det.
"Bara" 117 timmar tomt på min 500 GB disk

Postad 09 september 2010 - 14:25
Sedan tycker jag att vi ska ta upp alla fel vi hitta nu innan den nya uppdateringen, inte efter. Kanske något av de problem vi har kan fixas.
Postad 09 september 2010 - 14:49
Inga problem alls att ändra från 1080i till 720p och tillbaka. Min TV bekräftar också att det skett ett byte varje gång.Ingen som har problem att ändra från 1080i till 720P, min vägrar
Postad 09 september 2010 - 14:55
Postad 09 september 2010 - 14:55
Jag hoppas att det är som du säger, att det kommer en till uppdatering.Killar ligg lite lågt!
Som jag skrev igår så verkar det som att det kommer en uppdatering till runt den 18:e September.
Det skall tydligen vara steg 2 på den nya firmwiren!.
Innan vi börjar gnälla och vill ha tillbaka den gammla så kanske vi ska ta en titt på nästa uppdatering (om den kommer som jag har hört) och se hurdet verkar då.
Jag tycker iof att den nya e rätt okej jämfört med tidigare versioner
Men varför kan inte CD informera mer isåfall om detta på sin hemsida.
Jag har aldrig haft problem med boxen innan denna uppdatering, och nu är den riktigt full med buggar.
CD borde testa och har ett färdigt program innan dom släpper det.
Det är ju inget vad jag märkt som blivet bättre med nya uppdateringen, om man nu inte tvunget måste använda VOD, vilket inte funkar så bra det häller.
"•Stabilare funktionalitet i "MyTV"-läget" skriver CD, skrattretande... hela boxen gungar ju nu.
Postad 09 september 2010 - 14:57
Tryck dem i SNABB följd och boxen gör något.
Dock - min hårddisk blir inte större för det

Får jag ta och plocka in den datorn och rensa den helt på data eller?
Postad 09 september 2010 - 15:28
* Inspelat material finns kvar (iaf för vissa) detta ligger på disken som därmed inte bör vara formaterad till något annat filsystem än tidigare.
* Har CD släppt källkoden till deras modifieringar till Linux kärnan.
* Grafiken är ändrad men mer eller mindre samma funktionalitet som tidigare. På gott och ont.
Blir inte riktigt klok på vad det är som är så revolutionerande med denna mjukvaran, mer än att det i mitt tycke är lite snyggare grafik än tidigare (dock i usel upplösning).
Vidare så är det väl tveksamt om det är CD själva som gjort mjukvaran? Skulle de verkligen ha kvar vissa saker med engelsk text isf? Satellite tex.
Mina 2 kronor.
Postad 09 september 2010 - 16:59

Postad 09 september 2010 - 17:01
Några enkla plus och ett minus
+ Snyggare GUI om än, som sägs, lite suddig text. Dock kan det bero på skalningen på TVn eller har de kanske en bitmappad text som skalas in även i boxen?
+ Snyggare TextTv-textning på de kanaler som sänder det (C+)
- Navigationsknapparna tar inte upp kanalinfon. Ack så smidigt det var tidigare med ett tryck på valfri för att få upp info och sedan klicka runt bland kanalerna och till slut trycka OK för att stänga infon. Nu blir det istället i-knapp, navigationsknappar + Ok för att byta kanal + i-knapp för att stänga info.
Samt ett minus att min hårddisk har krympt men det ska nog lösas på något vis.
Postad 09 september 2010 - 17:03
om man använder en korsadkabel ethernet mellan dator och låda och något program som har server inställningar som säger att det den har dhcp dns mm så boxen hittar den kan man inte då komma åt det inspelade
Postad 09 september 2010 - 17:13
Varför har de tagit bort möjligheten att lägga ihop inspelade program i MYTV? Perfekt för oss med småknoddar som vill ha tecknade program inspelat och slippa 100 5minuters avsnitt med Tom och Jerry eller Kalle Anka.
Boxen har annars inte hängt sig alls med nya FW. Dock är den såååååå seg att byta kanaler och kolla EPGn. ibland tar det 5-6 sekunder att hoppa en kanal och om man då råkar klicka ett par gånger extra för att byta kanal så tar det samma 5-6 sekunder för att sen få tokspel och hoppa fram ett 15-tal kanaler...
GUI suger fett. Skitdålig font och färg, svårt att se.
Varför i **** skulle de dela upp en FW i två delar med 2 veckors mellanrum mellan uppdateringarna? Nej, nej. Snacka om att försöka rädda skinnet...
Postad 09 september 2010 - 17:16

Fick röd>353>textTv >1 att fungera för en fabriksreset. Frågan är nu om man vågar stänga av boxen igen?
Redigerat av Unregistered124686ac, 09 september 2010 - 17:25.
Postad 09 september 2010 - 17:21
problemet är att man kan inte se vad som är på disken man vet inte vilket filsystem det är.en tanke ang komma åt inspelat.
om man använder en korsadkabel ethernet mellan dator och låda och något program som har server inställningar som säger att det den har dhcp dns mm så boxen hittar den kan man inte då komma åt det inspelade
Postad 09 september 2010 - 17:36
Up'n running.
försöker formatera min disk via diverse knappar i liknande följd som Sehlbergs gett men enda jag lyckas med är att få den att boota om med fabriksinställningar.
Okej, kan väl kanske plocka ur disken ur boxen och fixa till det i datorn (?) men enklast vore om boxen kunde lösa det.
"Bara" 117 timmar tomt på min 500 GB disk
Redigerat av Svenna72, 15 september 2010 - 23:22.
Postad 09 september 2010 - 17:38
har aldrig haft det problemet förr elr me någe annat,men efter uppdateringen e boxen skräp.
Postad 09 september 2010 - 18:17
Jag har längtat ganska länge efter ny FW nu pga att min box har börjat hänga sig när jag slår på EPG eller mytv (trots ny strömadapter).
Tänkte precis ringa kundtjänst och fråga efter FW`n, men nu när jag läser alla missnöjen blir jag osäker.
bör jag låta den vara som den är: buggig o jobbig men tittbar?
Eller ska jag chansa med den nya?
finns det någon som är nöjd?
Postad 09 september 2010 - 18:25
Sen är ju kanalbyten extremt sega nu, bläddrar man mer än en kanal åt gången så hoppar den först från 1 til tex 3 sen till 2 och först sen till 3 för att visa bilden hur segt som helst.
Postad 09 september 2010 - 18:27
Eller ska jag chansa med den nya?
finns det någon som är nöjd?
Icke onöjd men inte nöjd så länge min HD är för liten. Samt piltangenterna...
Men om du har problem idag, varför inte uppdatera och hoppas att det löser dina problem?
Men konstigt att du inte fått den nya versionen.
117 timmar blev 116 timmar efter en halvtimmas inspelning.
Fylla disken, mmh, parallelinspelning på två HD-kanaler blir 60 timmar, cirka, delat med två 30 timmar. Möjligt... Har de varit dumma och lagt in en begränsning av hårddiskstorleken?
fast några har väl rapporterat att det haft kvar hela storleken även efter uppdateringen? Kanske att den numera formatera exakt det den förväntar sig men de som hade en disk som överlevde uppdateringen, vilket min inte gjorde, har kvar gamla formateringen.
Måste nästan kolla upp detta med CD....
Postad 09 september 2010 - 18:28
Troligen för det fanns buggar i det, och man kunde riskera att bli av med allt man redigerat. Jag tror att de försöker göra en sådan ren produkt som möjligt men som ändå täcker behovet och att man sedan förbättrar den efter hand. Det är ju dock förvånande att man inte har testat att slå på boxen mer än en gång. Jag hoppas nu att en fabriksåterställning efter uppdateringen gör att den kan starta utan problem.Varför har de tagit bort möjligheten att lägga ihop inspelade program i MYTV? Perfekt för oss med småknoddar som vill ha tecknade program inspelat och slippa 100 5minuters avsnitt med Tom och Jerry eller Kalle Anka.
Det gick i alla fall att spela in ett program med boxen i stand-by mode, så det finns ju saker som fungerar. Om min box nu enbart startar igen så är jag nöjd.
Postad 09 september 2010 - 18:29
Startar för det mesta med ett andra försök men några gånger har jag fått reseta boxen.
Tobbe
Postad 09 september 2010 - 18:43
VOD verkar helt klart vara lite instabilt. Om jag trycker på menu efter att ha kollat en trailer och sen väljer katalog så stänger boxen av sig. Någon annan som har samma problem?
Ska kanske tillägga att det verkar som att det sker om jag tittar på hela trailern. Väljer jag att avbryta trailern innan den gått färdigt så går den tillbaka till menyn som den ska.
Jo, det var no så jag gjorde igår när den krashade första gången

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar