Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 november 2007 - 10:11

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej que,

Ja det var det jag menade :). I rec läge med box avstängd ( röd diod ) så ligger det signal ut på SPDIF utgången så min förstärkare spärrar signalen på den optiska ingången.
Ett förtydligande dock, det sker bara när man har boxen på då en inspelning startar. Om man ställer in en tidsstyrd inspelning och har boxen avstängd då den startar så är det OK. Men så fort du vill använda boxen då den är i rec läge så låser den SPDIF utgången när du stänger av den.

Hoppas det blev lite tydligare :lol: svårt att beskriva vissa saker med ord och hålla det kort :wub:

Edit:

Jag måste också tillägga att signalen som läggs ut är inte ljudet från kanalen som spelas in ! Man hör ingenting genom förstärkaren men den är blockerad så någon form av signal ligger där. Det är först när jag drar ut coaxen som ljudet börjar på den optiska ingången.

Redigerat av Unregistereda4c12829, 18 november 2007 - 10:14.

Postad 18 november 2007 - 10:27

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej que,

Ja det var det jag menade :). I rec läge med box avstängd ( röd diod ) så ligger det signal ut på SPDIF utgången så min förstärkare spärrar signalen på den optiska ingången.
Ett förtydligande dock, det sker bara när man har boxen på då en inspelning startar. Om man ställer in en tidsstyrd inspelning och har boxen avstängd då den startar så är det OK. Men så fort du vill använda boxen då den är i rec läge så låser den SPDIF utgången när du stänger av den.

Hoppas det blev lite tydligare :lol: svårt att beskriva vissa saker med ord och hålla det kort :wub:

Edit:

Jag måste också tillägga att signalen som läggs ut är inte ljudet från kanalen som spelas in ! Man hör ingenting genom förstärkaren men den är blockerad så någon form av signal ligger där. Det är först när jag drar ut coaxen som ljudet börjar på den optiska ingången.

Jag testade det med ljudutgången och fick inte ut något ljud (men det fick du inte heller med ditt edit ovan). OK så den blockerar på något sätt, men det är nog inget som jag kan testa med min förstärkare för jag kan ha signal in på samtliga ljudingångar och skifta utan problem.

Jag testade ditt inspelningsproblem också. Jag startade en egen inspelning, sedan satte jag igång en schemainspelning. Efter en stund så avbröt jag min inspelning och raderade den inspelning i inspelningslistan, den schemalagda inspelningen fortsatte och den var Ok när den gått färdigt.

Ta du och testa igen om det är "skit mellan spakarna". En sak kan vara kvar att testa, jag har sett inlägg där man spelar in en HD signal och där man går in med fjärrkontrollen för att styra något annat så avbryts inspelningen. Detta är något snarlikt, så det kan finnas en risk att om man har en "tung" inspelning på gång, kanske samtidigt som man tittar på en annan HD signal, och därefter börjar "leka runt" med fjärrkontrollen så kanske det finns en risk att processorkraften inte räcker till och att den då avbryter inspelningen. Har sett något liknade med min första box, värt att testa vidare på. Fler frivilliga :) för det är en intressant punkt att ha koll på

Postad 18 november 2007 - 10:41

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej igen,

Jag märker att jag skriver som en kratta idag :)
Ett litet förtydligande igen.
Min förstärkare har två boxar kopplade till sig. Den har ett begränsat antal ingångar för TOS link och SPDIF så för att få bild- och ljudväxlingen att fungera programmerar man förstärkaren (Yamaha RX-V650) så att ingången DTV/CBL har både en coax och en optisk ingång länkad till sig.
Då kan jag få ljud både från CD boxen och BOXER boxen samtidigt som videoväxeln fungerar för att lägga ut komponentsignalen från CD boxen medan jag använder SCART RGB från BOXER boxen. Detta fungerar naturligtvis bara med en i taget :) och den man inte använder måste vara avstängd.

Problemet blir då coaxen har intern förtur i förstärkaren så när bärvågen ligger ut på den så vill inte den optiska ingången fungera, alltså får jag dra ur coaxen ur CD boxen i det läget.

Ingen showstopper alltså utan bara lite irriterande :lol:
Jag skall prova igen med inspelningen. Det kan mycket väl vara skit bakom spakarna som gjorde att det blev problem :wub:

Redigerat av Unregistereda4c12829, 18 november 2007 - 10:42.

Postad 18 november 2007 - 10:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej igen,

Jag märker att jag skriver som en kratta idag :)
Ett litet förtydligande igen.
Min förstärkare har två boxar kopplade till sig. Den har ett begränsat antal ingångar för TOS link och SPDIF så för att få bild- och ljudväxlingen att fungera programmerar man förstärkaren (Yamaha RX-V650) så att ingången DTV/CBL har både en coax och en optisk ingång länkad till sig.
Då kan jag få ljud både från CD boxen och BOXER boxen samtidigt som videoväxeln fungerar för att lägga ut komponentsignalen från CD boxen medan jag använder SCART RGB från BOXER boxen. Detta fungerar naturligtvis bara med en i taget :) och den man inte använder måste vara avstängd.

Problemet blir då coaxen har intern förtur i förstärkaren så när bärvågen ligger ut på den så vill inte den optiska ingången fungera, alltså får jag dra ur coaxen ur CD boxen i det läget.

Ingen showstopper alltså utan bara lite irriterande :lol:
Jag skall prova igen med inspelningen. Det kan mycket väl vara skit bakom spakarna som gjorde att det blev problem :wub:

Din skrivkonst är inte helt nere idag, jag förstod att det var såsom du nu beskriver. Det är väl inte helt fel att rapportera in detta till CD, det kanske går att fixa till. De ska ju göra något åt ljudutgång och ljud HDMI så det går kanske att ta med i samma fix

Postad 18 november 2007 - 11:42

trashcan
  • trashcan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

trashcan:

Du har inte lust att kolla om du kan föra över inspelningar från HDD:n till datorn om du kopplar ut den? Borde ju funka tycker man om den spelar in i .ts.

Det fanns inte tid till det då. Och boxens filformat är säkert inte direkt läsbart i dator utan man måste ha ett konverteringsprogram (typ DVBT2MPG för Sagem 66160T). Men det hade varit kul att testa.
Och det man vill ha ut är en ren TS-ström och inte någon MPG.

Postad 18 november 2007 - 11:50

trashcan
  • trashcan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar absolut att inte någon öppnar sina boxar för om det upptäcks så ryker nog garantin.
Men etiketten går ju att kopiera och skriva ut på laseretiketter dock 32x22 mm. För 30x22 är svåra att hitta men en stadig hand och en bra sax är den sen lätt att trimma till. Men kanske inte en söndag förmiddag :)

Redigerat av trashcan, 18 november 2007 - 11:53.

Postad 18 november 2007 - 12:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar absolut att inte någon öppnar sina boxar för om det upptäcks så ryker nog garantin.
Men etiketten går ju att kopiera och skriva ut på laseretiketter dock 32x22 mm. För 30x22 är svåra att hitta men en stadig hand och en bra sax är den sen lätt att trimma till. Men kanske inte en söndag förmiddag :lol:

Håller med att man inte ska öppna boxarna, CD kan försöka alla trick att få prångla ut de trasiga boxarna, tex att den är öppnad och att man därför inte får en ny i utbyte.

Hur som helst så har jag några alternativ för CD på måndag:

1. Jag får tillstångd att öppna min box för att se om jag kan modifiera den så att jag blir nöjd, om inte så går jag därefter på några av nedan:
2. Att jag skickar en av min högljuda boxar till CD Stockholm så att de kan justera den.
3. Att beställa en ny box från CD som går vägen via CD Stockholm för test av värme och ljud innan den skickas ut.
4. Att ge upp och hävda att det finns en gräns hur missnöjd en "Nöjd kund" kan bli, och vänta til våren på en Viasat eller CD med en moddad box, de kan väl inte fortsätta att hålla på som de gör nu med dessa ofullständiga boxar :)

Har inte klart för mig vad jag gör, men kanske jag skulle vilja börja med 1 och därefter gå på några av de andra alternativen

Postad 18 november 2007 - 13:00

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Ja att öppna den är välan inte rekommenderat :) .
Jag tänker ringa till CD imorgon och höra lite med dem och anmäla ljudfenomenet som en bugg.

Postad 18 november 2007 - 17:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Nu dök det upp ett nytt problem, boxen hade gått i vardagsrummet under några timmar (utan att jag har varit där, för det är den box som låter). I den boxen fungerar fläkten i alla fall. Men när jag kom in så var det en bränd elektronikdoft i rummet. Tittade på HDD temp'en och den var 38 grader så det var inte HDD'n. Så nu blir det att tömma den boxen också, annars var det den som jag hade tänkt att eventuellt behålla i väntan på en fungerande box. Börjar mer och mer tvivla på dessa boxar.

Postad 18 november 2007 - 17:17

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Så nu har jag också fått min box, den kom i fredags.
Var iväg och köpte två kablar och bytte ut mitt ena lnb till det medföljande quad-huvudet. Kopplade in båda kablarna och glad i hågen och spänd av förväntan över att äntligen kunna se en grym bild på tv:n. :)

Tji fick jag! Kunde inte köra snabbinstallation på grund av ett fel uppstod. Efter att ha kollat antennsignalen såg jag att den var nada, 0 och inget. Jättemärkligt eftersom jag hade bild på den gamla mottagaren som var kopplad till det kvarvarande gamla lnb:t.

Lånade en satellitbeeper idag för att kolla om det var något fel på quad-huvudet men beepern tjöt med en gång på den ena men inte den andra antennkabeln.
Mycket märkligt... Testade att göra likadant nere vid mottagaren, också där tjöt beepern med en gång på den ena kabeln men inte på den andra. Kollade om det var någon antennmottagning på den antennkontakten som beepern tjöt på men som innan "nada".
Efter ha mätt kontakterna på baksidan med multimeter så visar det sig att SAT1 inte har någon spänning det har dock SAT2 men det hjälper ju inte eftersom mottagaren inte verkar kunna ta emot signalen.

Ingen annan som har haft liknande problem?

Ringde CD och ska nu få min andra box utan att ha sett den fantastiska bilden :wub:

Que: du kan lägga till detta problemet till din grymma lista. :lol:

Postad 18 november 2007 - 18:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Var iväg och köpte två kablar och bytte ut mitt ena lnb till det medföljande quad-huvudet. Kopplade in båda kablarna och glad i hågen och spänd av förväntan över att äntligen kunna se en grym bild på tv:n. :)

Tji fick jag! Kunde inte köra snabbinstallation på grund av ett fel uppstod. Efter att ha kollat antennsignalen såg jag att den var nada, 0 och inget. Jättemärkligt eftersom jag hade bild på den gamla mottagaren som var kopplad till det kvarvarande gamla lnb:t.

Lånade en satellitbeeper idag för att kolla om det var något fel på quad-huvudet men beepern tjöt med en gång på den ena men inte den andra antennkabeln.
Mycket märkligt... Testade att göra likadant nere vid mottagaren, också där tjöt beepern med en gång på den ena kabeln men inte på den andra. Kollade om det var någon antennmottagning på den antennkontakten som beepern tjöt på men som innan "nada".
Efter ha mätt kontakterna på baksidan med multimeter så visar det sig att SAT1 inte har någon spänning det har dock SAT2 men det hjälper ju inte eftersom mottagaren inte verkar kunna ta emot signalen.

Ringde CD och ska nu få min andra box utan att ha sett den fantastiska bilden :wub:

Välkommen in i klubben :D "Vi som vill men inte kan få en fungerande box", har nog inte hört om någon annan som har kört fast så tidigt. :) Du har provat att dra ut nätsladd och starta om? Blev lite orolig i början där du har bild på ditt gamla LNB mot Thor. Du har inte tagit bort ditt Sirus huvud och satt dit Quad där mot Thor? Du har haft två separata huvuden mot samma satelit tidigare? Hur låter ditt ex?

Postad 18 november 2007 - 18:31

trashcan
  • trashcan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Ja, på en box som jag hjälpte till med. Det visade sig att kontaktblecken i antenningång 1 inte gav kontakt med mittledaren i kabeln. Kabeln var av den klenare typen med tunn mittledare.
Vi löste det med att sätta på en F-kontakt adapter där mittstiftet var grövre än kabelns.

Med det kändes att det inte gav något motstånd när mittledaren fördes in - så det felet var lätt avhjälpt.

Postad 18 november 2007 - 18:59

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Välkommen in i klubben :wub: "Vi som vill men inte kan få en fungerande box", har nog inte hört om någon annan som har kört fast så tidigt. :lol: Du har provat att dra ut nätsladd och starta om? Blev lite orolig i början där du har bild på ditt gamla LNB mot Thor. Du har inte tagit bort ditt Sirus huvud och satt dit Quad där mot Thor? Du har haft två separata huvuden mot samma satelit tidigare? Hur låter ditt ex?

Känner att jag har lite dålig koll på det där med huvudena. Jag tog bort ett av huvudena, rent slumpmässigt vilket det blev. På det gamla huvudet som jag har kvar får jag fortfarande in kanalerna på den gamla boxen, så jag antar att det är Thor-huvudet som sitter kvar. Är det någon skillnad på de olika platserna pådet dubbla lnb-fästet? Om quadhuvudet bara kan sitta där det gamla thor-huvudet sitter nu, så kan det ju faktiskt vara det som spökar. Isåfall är det ju den andra satelliten(Astra,Sirius?) satellitbeepern ge utslag för. Får släpa fram stegen igen och testa. :)
Detta förklarar ju inte varför en av utgångarna inte har någon spänning men man borde ju få in kanalerna i alla fall.

@trashcan: Kabeln som jag använder mig har fabriksgjutna kontakter och det är rätt mycket motstånd när jag skruvar in kontakten. Så det är nog tyvärr inte det.

Ang. ljudnivån så tyckte jag att den var OK, den tjuter inte så som ni andra har beskrivit den utan den låter lite högre än bärbar dator.

Postad 18 november 2007 - 19:18

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Välkommen in i klubben :wub: "Vi som vill men inte kan få en fungerande box", har nog inte hört om någon annan som har kört fast så tidigt. :lol: Du har provat att dra ut nätsladd och starta om? Blev lite orolig i början där du har bild på ditt gamla LNB mot Thor. Du har inte tagit bort ditt Sirus huvud och satt dit Quad där mot Thor? Du har haft två separata huvuden mot samma satelit tidigare? Hur låter ditt ex?

Känner att jag har lite dålig koll på det där med huvudena. Jag tog bort ett av huvudena, rent slumpmässigt vilket det blev. På det gamla huvudet som jag har kvar får jag fortfarande in kanalerna på den gamla boxen, så jag antar att det är Thor-huvudet som sitter kvar. Är det någon skillnad på de olika platserna pådet dubbla lnb-fästet? Om quadhuvudet bara kan sitta där det gamla thor-huvudet sitter nu, så kan det ju faktiskt vara det som spökar. Isåfall är det ju den andra satelliten(Astra,Sirius?) satellitbeepern ge utslag för. Får släpa fram stegen igen och testa. :)
Detta förklarar ju inte varför en av utgångarna inte har någon spänning men man borde ju få in kanalerna i alla fall.

@trashcan: Kabeln som jag använder mig har fabriksgjutna kontakter och det är rätt mycket motstånd när jag skruvar in kontakten. Så det är nog tyvärr inte det.

Ang. ljudnivån så tyckte jag att den var OK, den tjuter inte så som ni andra har beskrivit den utan den låter lite högre än bärbar dator.

Det högra är Thor och vänsta Sirius om man står framför och tittar in i parabolen

Postad 18 november 2007 - 19:29

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Det högra är Thor och vänsta Sirius om man står framför och tittar in i parabolen

Man lär så länge man lever! Jag ilar upp på stegen med en gång! Återkommer....

Postad 18 november 2007 - 20:12

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Nähä, det gjorde ingen skillnad, fortfarande ingen antennstyrka... :)

Bara att vänta på den nya boxen...

Postad 18 november 2007 - 21:37

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Intressant att se alla dessa entusiastiska uppslag!

Det är litet synd att det där franska företaget inte absorberat litet sunt förnuft från laptopdesign att implementera i dessa boxar. Trots allt är det inte direkt "rocket science" utan ganska beskedlig ingenjörsvetenskap.

Nu har jag utarbetat ett litet appendix till manualen- Lyder som följer:

I den händelse du ha en tv av typ Samsung R87, gör så här:
- för att din box ska fungera under första kvarten eller halvtimmen efter att du satt igång din tv: passa in en tom toapappersrulle/hylsa framför fjärrkontrollsensorn på boxen. Toapappersrullen kommer då att skärma av den mystiska strålning som Samsung-tvapparater ger ifrån sig precis i början när man satt igång dem, du kan alltså ge kommandon precis som vanligt till din box *genom toalettpappersrullen* märk vl, och boxen fungerar precis som du förväntar dig. Efter att ca en halvtimma har passerat så accepterar boxen kommandon även utan toalettpappersrulle, du kan alltså med gott samvete lägga undan den efter ett tag om du tycker att det känns generande.

Bara ett litet tips.

Angående att fjärren inte påverkar boxen när Tvn startas. Jag har en Sharp LCDTV och den gamla "10 kronors" HD-boxen. Innan jag kom på vad det var som gjorde att fjärren inte funkade så höll jag handen framför boxens display och samtidigt tryckte på fjärren för att byta kanal upprepade gånger samtidigt som jag sakta drog bort handen. Därefter fungerade fjärren hela kvällen. Detta uppstod bara när det var mörkt i rummet. I dagsljus funkade det hur bra som helst.
Varför nu detta? Vad händer i Tvn när det blir mörkt? Jo min TV har en funktion som heter OPC. Det innebär att den ökar och minskar sin ljusstyrka efter hur mörkt det är vid TVn. OPCn träder i funktion och drar ner ljusstyrkan när det blir mörkt och då funkar inte min fjärr till boxen och inte heller fjärren till mediaspelaren TVIX.
När jag kopplar bort OPC-funktionen helt så blir det aldrig några problem med fjärren efter det att TVn startas.

Kanske kan detta hjälpa även dig hsterner.

I nästa vecka så får jag den nya inspelningsbara boxen. Det käns som om man spelar på lotteri när man läser era inlägg om man skall ha tur eller inte med denna box.

Postad 18 november 2007 - 22:19

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Någon som har problem med ljudet på TV4 HD???? :)
Varannan reklam film så är ljudet skit lågt sen kommer det tillbaka??
På filmen så är det OK men under reklamen så försvinner ljudet på varannan film?? konstigt

Postad 19 november 2007 - 00:02

Rooster_swe
  • Rooster_swe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

På filmen så är det OK men under reklamen så försvinner ljudet på varannan film?? konstigt

Det var så för mig i Lördags också, troligen nått problem hos TV4.

Postad 19 november 2007 - 01:51

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
På det hela taget är jag egentligen supernöjd med den här boxen. Visst, den har sina hyss för sig i samband med min Samsung-tv (förmodat). Dvs jag måste köra diverse knep typ toalettpappersrulletricket första kvarten/halvtimmen men det anser jag det är värt. Min första box och utbytesboxen är närmast identiska i uppförande förutom att utbytesboxen är såpass tyst att man utan vidare kan acceptera ljudnivån.

Att kunna spela in och kolla på diverse kanaler såhär flexibelt är sanslöst bra helt enkelt! Försöker man programmera fler inspelningar än vad de dubbla tuners fixar med så säger den till, inga problem. Tycker det är lysande men kanske är det bara det att jag har varit så sen med att anamma de här med "timeshift"... hur har jag klarat att leva utan detta?

Postad 19 november 2007 - 02:09

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Angående att fjärren inte påverkar boxen när Tvn startas. Jag har en Sharp LCDTV och den gamla "10 kronors" HD-boxen. Innan jag kom på vad det var som gjorde att fjärren inte funkade så höll jag handen framför boxens display och samtidigt tryckte på fjärren för att byta kanal upprepade gånger samtidigt som jag sakta drog bort handen. Därefter fungerade fjärren hela kvällen. Detta uppstod bara när det var mörkt i rummet. I dagsljus funkade det hur bra som helst.
Varför nu detta? Vad händer i Tvn när det blir mörkt? Jo min TV har en funktion som heter OPC. Det innebär att den ökar och minskar sin ljusstyrka efter hur mörkt det är vid TVn. OPCn träder i funktion och drar ner ljusstyrkan när det blir mörkt och då funkar inte min fjärr till boxen och inte heller fjärren till mediaspelaren TVIX.
När jag kopplar bort OPC-funktionen helt så blir det aldrig några problem med fjärren efter det att TVn startas.

Kanske kan detta hjälpa även dig hsterner.

I nästa vecka så får jag den nya inspelningsbara boxen. Det käns som om man spelar på lotteri när man läser era inlägg om man skall ha tur eller inte med denna box.

Mycket intressanta iakttagelser, och hjälper till för att försöka få grepp om vad denna mystiska Samsung-strålning skulle kunna bestå i. Jag skojar inte när jag säger att jag har en tomhylsa från en toapappersrulle i beredskap för detta ändamål, det funkar för att jag ska kunna få kontakt med min box under första kvarten/halvtimmen efter jag har satt igång Samsung-panelen. Det låter inte riktigt klokt men så är det.

Postad 19 november 2007 - 06:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Fabriksgjutna kontakter skrev du. Det brukar det bara vara i ena änden. Min erfarenhet säger att sådana här problem mestadels brukar bero på dålig kontaktering. Hur många gånger jag än gör detta så brukar det ändå missa ibland pga av dålig kontakt mellan kabel och kontakt eller mellan stift och box/LNB.

Postad 19 november 2007 - 06:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det var så för mig i Lördags också, troligen nått problem hos TV4.

Ja, det verkar ha att göra med att de växlar mellan Dolby Digital och stereo.

Postad 19 november 2007 - 08:42

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
En fråga till gamla kunder som har fått sina boxar.
Har ni fått med ett nytt programkort med era boxar?
På beställnings bekräftelse står det: ”Med boxen följer ett nytt TV-kort”, men jag hade inget kort i kartongen. :)

Det fungerar ju med gamla kortet, men jag skulle bara vilja veta om de har missat att skicka ett nytt kort till mig eller får inte gamla kunder nya kort.

Postad 19 november 2007 - 08:53

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

På beställnings bekräftelse står det: ”Med boxen följer ett nytt TV-kort”, men jag hade inget kort i kartongen. :)

Det fungerar ju med gamla kortet, men jag skulle bara vilja veta om de har missat att skicka ett nytt kort till mig eller får inte gamla kunder nya kort.

Är "gammal" kund och jag fick ett nytt kort medskickat med boxen, däremot så behövdes det inte bytas förrän i slutet av förra veckan...Då det gamla kortet fungerade de 2-3 första veckorna med boxen.

Postad 19 november 2007 - 08:57

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Är "gammal" kund och jag fick ett nytt kort medskickat med boxen, däremot så behövdes det inte bytas förrän i slutet av förra veckan...Då det gamla kortet fungerade de 2-3 första veckorna med boxen.

Samma här, nya kortet låg i ett kuvert i lådan. Jag böt direkt så jag vet inte hur länge det gamla kortet fungerar.

Redigerat av Tomas L, 19 november 2007 - 08:58.

Postad 19 november 2007 - 09:01

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Fabriksgjutna kontakter skrev du. Det brukar det bara vara i ena änden. Min erfarenhet säger att sådana här problem mestadels brukar bero på dålig kontaktering. Hur många gånger jag än gör detta så brukar det ändå missa ibland pga av dålig kontakt mellan kabel och kontakt eller mellan stift och box/LNB.

Antennkablarna jag är köpte är färdiga längder på 25 meter (på Biltema, bra eller dåligt?) med fabriksgjorda kontakter på båda sidorna. Det är en svart kabel med en hyfsat grov mittledare som ger motstånd när man trycker in den.

Jag vet inte hur många gånger jag har skruvat ut och in kontakterna både vid huvudet och vid mottagaren men jag är alldeles öm i fingertopparna. :)

Tror inte att det beror på att det är dålig kontaktering men det ger sig väl när den nya mottagaren kommer.

Tycker att det är lite konstigt att jag inte får någon spänning ut ifrån SAT1 på mottagaren, på SAT2 ligger den på c:a 12 volt.

//Andreas

Postad 19 november 2007 - 09:45

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Samma här, nya kortet låg i ett kuvert i lådan. Jag böt direkt så jag vet inte hur länge det gamla kortet fungerar.

Jag hade inget kuvert i lådan. Frågan är om jag ska ringa kundtjänst? Går jag in på "Min sida" på CDs hemsida är det gamla kortet aktiv och så länge den är aktiv uppdateras kortet.
Gamla kortet fungerar i gamla boxen och i Humax HD boxen också, tänk om nya kortet inte gör det.

Postad 19 november 2007 - 10:27

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Jag hade inget kuvert i lådan. Frågan är om jag ska ringa kundtjänst? Går jag in på "Min sida" på CDs hemsida är det gamla kortet aktiv och så länge den är aktiv uppdateras kortet.
Gamla kortet fungerar i gamla boxen och i Humax HD boxen också, tänk om nya kortet inte gör det.

Jag fick ett nytt kort, men det gammla funkar fortfarande, tror jag, i början använde jag det gammla men då vart hd-kanalerna beskärda i sidan, ringde kundtjänst då och hon sa att det skulle lösa sig när jag börja använda det nya kortet, och då funkade det kanon.

Postad 19 november 2007 - 10:30

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Du kan naturligtvis vänta, men riskerar då att plötsligt tappa bild. När fick du ditt nuvarande kort? Jag fick mitt förra kort i samband med att jag fick förra HD-boxen strax före fotbolls-VM. Det nya är till utseendent identiskt med det gamla.

Postad 19 november 2007 - 10:42

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tjenare
Alla kort avaktiveras eller uppdateras första onsdagen varje månad,vilket borde betyda att hanskort kommer att funka till ondag 5:e Dec sen fimpas det.
Jag är gammal kund och fick ett nytt kort med i lådan. Tur va väll det för mitt kort spärrades dan innan (ons7:e nov) och boxen kom 8:e.
Jag hade ringt till CD och sagt att jag saknade ett nytt kort om jag va du.

Redigerat av lpc123, 19 november 2007 - 10:42.

Postad 19 november 2007 - 10:50

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Du kan naturligtvis vänta, men riskerar då att plötsligt tappa bild. När fick du ditt nuvarande kort? Jag fick mitt förra kort i samband med att jag fick förra HD-boxen strax före fotbolls-VM. Det nya är till utseendent identiskt med det gamla.

Eftersom min gamla HD-box hängde sig jämt så fick jag byta kort(kundtjänst sa att det är fel på mitt kort) och det var kanske augusti förra året.
Har du varit inne på Min Sida och kollat om ditt nya kort är med där?

Postad 19 november 2007 - 11:00

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Eftersom min gamla HD-box hängde sig jämt så fick jag byta kort(kundtjänst sa att det är fel på mitt kort) och det var kanske augusti förra året.
Har du varit inne på Min Sida och kollat om ditt nya kort är med där?

Nej, tyvärr, har aldrig varit in på den sidan... :) :rolleyes:

Postad 19 november 2007 - 11:04

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Tack för era svar!
Jag ska nog ringa CD och beställa en ny box samtidigt, som förhoppningsvis är lite tystare. :)

Postad 19 november 2007 - 11:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Dagens status:

Var kontakt med CD och jag valde alternativet att få en ny box (box #5) testad av CD innan den skickades ut.

Supporten höll med om den dåliga uppbyggnaden, antingen hade han läst trashcan's rapport eller så var det trashcan jag pratade med, för slutsaten var identisk. Dålig anslutning av HDD till moderkort vilket ger vibrationer samt dålig fläktupphängning. Bra att det är känt av CD så då finns det hopp att i framtiden få till en bätte lösning.

Hela min bugg lista (se nedan) skickades in, så de har nu det senaste. De skulle få en ny mjukvara att testa nu i veckan, så det finns nog hopp om en snar uppdatering. Kan vara lämpligt att testa uppdateringen med bugglistan :)

Senaste bugglista:

A. Följande problem har jag haft med de 4 boxar som jag haft hemma tills nu, dessa problem är förhoppningsvis inte generella för samtliga boxar:

BOX1: HDD temp över 60C, orsakade också flera hängningar av boxen

BOX2: började låta illa efter en vecka, vibrationer ut i chassiet. Har haft 2 hängningar. Luktade bränt under några timmar i helgen, men under den tid som det tog för att kopiera ut film från HDD’n så blev det bättre med lukten

BOX 3, har inte kört denna box så mycket, hörde bara att den lät för mycket, vibrationer till chassiet som box 2.

Box4: HDD temp över 60C, fläkten ser inte ut att snurra. Det är också något löst i boxen som åker runt i den.

B. Följande generella buggar/brister är noterade på den nya PVR boxen från Sagem

DVB-T
- marknätsmottagaren fungerar inte (uppdatering lovad till slutet 2007)

HDMI
- 5.1 ljud i HDMI kabeln fungerar inte (uppdatering lovad till slutet 2007)

- med boxen ställd på HEMBIO (digitalljud), för att få ljud ut via SPDIF, så blir det inget ljud till TV via HDMI (om det inte är en mono sändning). Man måste därför gå in och växla i menyn för att få ljud till TV resp receiver. Ytterligare ett problem inträffar om inspelning pågår då ändringar i denna mapp i menyn inte är tillåtet, dvs spärrat

- om boxen är på före TV'n och man sätter TV'n till ingång HDMI så kommer det inte ut något ljud (men bild finns) förrän man växlar kanal på boxen.

SCART
- SCART utgångarna skickar ut krypterat material, endast de "vanliga kanalerna" typ TV1, TV2, TV4, TV5 etc går att spela in på annan enhet tex DVD recorder, filmkanalerna men också tex TV4+ mm är spärrade. Enligt manual (sid 61) ska det gå att föra ut inspelningar via SCART, vilket inte går på flertalet av dessa.

INSPELNING
- det blir inte alltid rätt text angiven för inspelningen i inspelningslistan på HDD'n (nästa program som kommer anges ibland). Detta beror nog på att jag har lagt in + 5minuter inspelning och texten anges då troligen när inspelningen är klar och inte när den startar. Det program som markeras i EPG,n borde läggas ut och inte det som gäller när inspelningen är slut.

- om man går in och ska redigera en inspelning, klippa en film i två delar, så blir det två delar som det ska bli, som man hittar i inspelningsmappen, men del 2 är helt svart. Klipp i början och i mitten ser ut att fungera, men inte att göra en splitt i två delar.

- om man tittar på en inspelning eller vid timeshift och en ny schemalagd inspelning startar så växlas man över ”som tittare” till den kanal som ska spelas in. Man måste därefter själv ta sig hela vägen tillbaka där man var på sin in(av)spelning för att fortsätta. Är det via timeshift så är det förlorat, eftersom det raderas när man byter kanal

- flera användare har rapporterat att en schemalagd inspelning avbryts, det kan tex bara finnas några minuters lagrat på HDD efter en 1 timmas satt programmering. Inspelningen som rapporteras på displayen Rec stämmer inte med verkligheten. Det är verifierat att kommer det en störning på mottagningen så avbryts lagringen på HDD'n fastän Rec fortsätts att visas i den längd som timern är ställd på. Verkar som den är känslig och stoppar om det blir en glitch, den återupptar inte inspelningen därefter. På vilka sätt som denna glitch kan komma är inte klarlagt, men i alla fall om man stör mottagningen så slutar inspelningen, om man genom annan hantering av boxen kan framtvinga detta är inte fastlagt. Någon har rapporterat att kommandon via fjärrkontrollen kan stoppa en inspelning, men fortfarande "rec" på displayen. Kan det vara så att vissa kommandon tar processorkraft vilken ger tillräcklig glitch för att stoppa inspelningen?

- EDIT: osynk på ljud och bild när man startar en hårddiskuppspelning HD, i vissa fall också SD. Det blir dock i synk om man gör paus och startar uppspelningen igen. Det blir också osynk efter "hack" i uppspelning men kan fixas på samma sätt. Oftast gäller detta HD kanaler och särskilt SVT HD, det ska undersökas mer om det är ljudrelaterat med olika ljudformat 2ch/5.1/DD/stereo. Kan det ev bero på processorkraft/belastning?

- jag har en SVT HD sändning med 5.1 ljud, som är inspelad utan ljud. Inte klarlagt vad detta beror på

KANALER
- färre fria kanaler med HDD boxen än den ”gamla” boxen, man gör ingen egen sökning i den nya boxen utan hämtar ett färdigt paket. Boxen är också låst till Thor

BOXEN
- den låter för mycket. Flera boxar har problem med resonanser från chassiet, troligen dålig fastsättning av fläkten som över vibrationer till locket på boxen. Även HDD'n har ingen bra fastsättning mot moderkortet. Trycker man på lämpliga ställen på boxen så kan man få den acceptabelt tyst.

- går inte att stänga av HDD'n, stänger man inte av boxen så sker inspelning på HDD’n hela tiden. Borde utgöra ett ökat slitage kan man tycka. Det är dock en finess att den spelar in hela tiden när man tittar på TV’n (så man kan backa) men jag tycker nog att man ska få göra detta val själv. I alla fall att det ska finnas ett viloläge för HDD’n, så att man inte måste gå ner till stand-by.

- det tar lång tid att starta från stand-by, runt 45sek, detta för att bl.a. kanalpaketet konfigureras vid varje uppstart. Med tanke på att boxen låter samt att HDD’n spelar in hela tiden (dygnet runt) så är det ett måste stänga av den och då lider man av uppstartstiden

- det är en bugg i visningen av signalkvalitet av HD sändningar, så det visar rött även om styrkan är OK.

- om man väljer radiolista så hamnar boxen i något hängt init läge.

- om man ansluter via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "stand-by läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge! Däremot så fungerar komponent och SCART men inte HDMI!

- det ligger ut någon "bärvåg" på SPDIF under rec i stand-by läge (inget ljud ut, utan det är någon nivå av något slag), detta kan störa förstärkare som har gemensamma ljudingångar.

- I kombination med vissa Samsung TV så kan TV'n störa ut fjärrkontrollen så att den inte ger kommandon

EPG
- om man går in i EPG så börjar bildvisningen med kanal Discovery Travel & Living (från denna transponder kommer EPG'n). Bläddrar men runt i EPG och trycker OK så väljs den kanal för bildvisning inom EPG'n. Gör man detta (OK) så avbryts nerdata till EPG'n för de kanaler som man inte har stannat till vid tidigare. För att hämta mer EPG data måste man gå tillbaka och välja Disc T&L igen, och sedan fortsätta.

- om man inte har med T&L i sin favoritlista så byter EPG’n favoritlista, man måste då byta tillbaka när man lämnat EPG’n.

- det går inte att ta med sig ett val (OK) när man lämnar EPG, man får inte med sig den valda kanalen till TV, utan man går tillbaka till den kanal ifrån man gick in till EPG'n ifrån!

- EPG bör ha bättre framförhållning än den tid som finns idag (vilket har varierat mellan några timmar till något dygn) vilket är för kort om man vill använda EPG’n för att programmera kommande inspelningar.

- Vore bättre att boxen la ut EPG informationen i en buffert innan den presenteras på skärmen, som det är nu så ser man de två programmen som är i närtid + kanske de program som kommer nästa dag, efter 10 sekunder ytterligare så uppdateras listan igen med programmen i rätt ordning. Har hänt att jag markerat fel program pga detta.

BILD
- några användare har rapporterat störningar på bilden, inte klarlagt vad dessa orsakas av men troligen så störs boxen av annan elektronik i dessa fall (har inte sett detta själv)

- boxen kan automatiskt växla mellan 720p och 1080i beroende på källa och lägga ut detta till TV'n. Men om man har varit och själv valt 720P eller 1080i i menyn, så slutar denna automatiska funktion att fungera. Man måste då göra en fabriksreset för att få igång automatiken igen

EDIT: ljudsynk vid inspelning

Redigerat av Unregistered124686ac, 22 november 2007 - 12:31.

Postad 19 november 2007 - 12:34

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Var kontakt med CD och jag valde alternativet att få en ny box (box #5) testad av CD innan den skickades ut.

CD borde testa alla boxar innan de skickas ut eftersom det är så många boxar som är defekta. Vad har det kostat för CD att skicka 5 boxar till dig? 9*150 kr i frakt avgift. Det är billigare att testa boxarna innan. :)

Postad 19 november 2007 - 13:27

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Jag inser att jag har haft en himla tur som har (ta i trä) fått en fungerande box som inte låter allt för mycket. Jag testade i helgen att sätta mjukare gummifötter på boxen och den blev då ännu tystare. Det är egentligen "tassar" som ska sitta under möbler, gjorda i svart gummi istället för textil. Jag upptäckte att den blev lite tystare om jag lyfte upp den i luften, så därför testade jag med bättre gummifötter. Det blir lite resonanser i min nuvarande möbel, men boxen var redan så pass tyst att jag inte hör den om TV:n är på. Om jag går upp mitt i natten när det är tyst i huset och boxen är på, så kan jag höra den tydligt. Jag märker däremot ingen större skillnad om jag vrider eller trycker på olika ställen på boxen.

Jag ska snart köpa ny AV-möbel (väntar på ny TV) och då hamnar boxen ganska mycket lägre och jag under om jag kommer att höra boxen mer då. Den nya möbeln har plats bakom glasdörrar, men jag har tänkt börja med att ha den "öppet".

När jag får nya TV:n så är det kanske fler buggar som kommer att drabba mig, t ex buggarna med HDMI i bugglistan. Men annars är detta den klart bästa box som CD har släppt! Bara för att jag skriver så, så kommer väl min box att dö ikväll.... :)

Redigerat av Tomas L, 19 november 2007 - 19:48.

Postad 19 november 2007 - 17:15

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Det var en gedigen bugglista, Que!

jag kan inte göra annat än instämma i det mesta. Bland de saker som kan variera beroende på tur:
- temperaturen på hårddisken: här har jag haft tur med båda boxarna, den håller sig kring 40 grader
- ljudet: acceptabelt på box två men det kan ju variera vad man tycker är ok. Boxen borde vara lika tyst som en modern laptop men det är den inte på långa vägar, av numera kända anledningar.
- att den störs ut av vissa tv-apparater är konstigt tycker jag, ännu konstigare att det i vissa fall beror på om man precis satt igång tv:n och att det blir ok efter ett tag.

Av de "fungerande" boxarna (det tycker jag nog att jag har nu på det hela taget) så är det vissa av buggarna som är mer irriterande än andra. Det mest irriterande är nog detta att den avbryter tex avspelningen av en inspelning för att visa den kanal den programmerats att börja spela in. Det vore bara begripligt om man redan har en inspelning på gång och att den behöver använda även den andra tunern man kollar på för den nya inspelningen. Inte annars såklart. Sånt lär säkert ordnas i den närmaste firmwareuppgraderingen.

Sedan vore det ju fantastiskt roligt om nätverkskopplingen kunde använas till att programmera inpelningar på distans, via en liten webbserver typ som routrar har. Men "first things first"...

Postad 19 november 2007 - 17:52

Sabb
  • Sabb
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,är ny i forumet men har med intresse följt allt om boxen.
Har nu fått min box och den verkar fungera bra...men en sak undrar jag ,,jag har en Panansonic DMR-EH65 går det att föra över filmer från boxen till hårdisken på Panasonicen??Var det också en bugg eller kommer det att gå efter dom uppdaterat boxen?
Mvh Peter

Postad 19 november 2007 - 18:00

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Har nu fått min box och den verkar fungera bra...men en sak undrar jag ,,jag har en Panansonic DMR-EH65 går det att föra över filmer från boxen till hårdisken på Panasonicen??Var det också en bugg eller kommer det att gå efter dom uppdaterat boxen?
Mvh Peter

Du kan inte göra det i dagsläget, det är en bugg som kommer att åtgärdas vid nästa uppgradering, men när den blir av är okänt.

Postad 19 november 2007 - 18:01

Qubix
  • Qubix
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej har nu läst igenom allt!
Jag har haft min box i en vecka, och måste även jag säga att jag haft tur. Det enda jag lägger märke till, är ett lite för högt surr men inte så jag skickar tillbaka den. En rolig sak bara.... Den kända viasat motagaren (Thomson) har samma frekvens på tv dosan. Byter jag kanal på hd motagaren följer Thomson villigt efter till samma kanal. :rolleyes:

Postad 19 november 2007 - 18:43

trashcan
  • trashcan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej igen!

Ni som har tysta eller ganska tysta boxar - för allt i världen tryck inte på boxen där fläkten sitter.
För det sitt två skarpa plastpinnar på locket som är tänkt att fixera fläkten. Vad som händer då man trycker på boxen är att pinnarna skär igenom skumgummit och får direktkontakt med fläkten.

Och då blir det sen ett ljud som får Hacke Hackspett att bli blå av avund.

Bifogad fil  damage.gif   275,41K   10 Antal nerladdningar

Postad 19 november 2007 - 18:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Mvh Peter

På min DVD recorder så gick det med dessa kanaler TV1, TV2, TV4, TV5 du kan ju pröva, men den visar kopieringspärr på flertalet av kanalerna

Postad 19 november 2007 - 21:01

frollo
  • frollo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej alla entusiaster!

Är alldeles ny här på forumet och tänkte ställa en fråga till er.
När man är inne i EPG:n och kollar runt och hittar något bra att spela in, på timer, då ska man ju kunna markera det programmet med RÖD knapp. Det står i boken och på skärmen...
Men det händer ingenting. Jag kan se på fronten på mottagaren att den tar emot kommando från fjärren, men det händer inget mer. Som jag har förstått det, så ska det komma fram en ikon i form av en klocka framför det valda programmet. Men icke. Skit bakom knapparna?
Som det är nu, så får jag gå in in i programmeringsmenyn och knappa in all manuellt, start och stopptid, veckodag, kanal m.m. Och väl därinne så får man tänka sig för, för kanalen man vill spela in tas från det kanalnummer som finns i A-listan, int från min fav-lista, B.
Hur har ni klurat ut hur man ska göra?
Hyggligt om någon kunde tipsa, eller har jag fattat fel?

Tack på förhand!

Postad 19 november 2007 - 21:05

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hej alla entusiaster!

Är alldeles ny här på forumet och tänkte ställa en fråga till er.
När man är inne i EPG:n och kollar runt och hittar något bra att spela in, på timer, då ska man ju kunna markera det programmet med RÖD knapp. Det står i boken och på skärmen...
Men det händer ingenting. Jag kan se på fronten på mottagaren att den tar emot kommando från fjärren, men det händer inget mer. Som jag har förstått det, så ska det komma fram en ikon i form av en klocka framför det valda programmet. Men icke. Skit bakom knapparna?
Som det är nu, så får jag gå in in i programmeringsmenyn och knappa in all manuellt, start och stopptid, veckodag, kanal m.m. Och väl därinne så får man tänka sig för, för kanalen man vill spela in tas från det kanalnummer som finns i A-listan, int från min fav-lista, B.

Tack på förhand!

Tryck på REC (som också är röd) så fungerar det.

Postad 19 november 2007 - 21:41

hifisnullen
  • hifisnullen
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick min 2:a Box i dag. Konstaterade att den lät ännu högre än den gamla. Ringde supporten kom fram till någon tjej som ganska ironiskt sa: Ja! Men du måste förstå att det finns något i boxen som heter hårddisk, och den ska föra oväsen. Det gör alla boxar. När vår tekniska konsult provkörde modellen så va ojludet inom rimliga gränser.
Jo sa jag. Men den nya överröstar den gamla! Då sa hon - Hur vet du det? Har du mätt upp Decibel nivån mellan dom?
Nä sa jag ...Jag HÖR det.
Efter detta sa jag upp avtalet o ska skicka tillbaks deras grejor.
No way att den boxen är värd 3000 lakan. Uselt att bara skicka ut den till kunderna.

Postad 19 november 2007 - 22:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Fick min 2:a Box i dag. Konstaterade att den lät ännu högre än den gamla. Ringde supporten kom fram till någon tjej som ganska ironiskt sa: Ja! Men du måste förstå att det finns något i boxen som heter hårddisk, och den ska föra oväsen. Det gör alla boxar. När vår tekniska konsult provkörde modellen så va ojludet inom rimliga gränser.
Jo sa jag. Men den nya överröstar den gamla! Då sa hon - Hur vet du det? Har du mätt upp Decibel nivån mellan dom?
No way att den boxen är värd 3000 lakan. Uselt att bara skicka ut den till kunderna.

Skulle tro att de snart kommer att göra en mekanisk uppdatering av boxen, det kan inte vara i någons intresse att skicka ut boxar där kanske 25% returneras pga oljud. Både upphängningen av HDD och fläkt kan ganska enkelt förbättras, sedan skulle jag tro att man kan justera in varvtalsstyrningen något, som fläkten går nu så blir HDD runt 40C, helt utan fläkt (min box 1 och 4) så ligger temperaturen på 60-65C, man kanske kunde tillåta sig något högre temp upp till 50C för att få ner ljudet?

Den box jag kör nu (box 3) är den som faktiskt låter värst av alla jag haft, ett riktigt åååååååååååååååååååå från boxen, överöstar t.o.m TV'n, men det är den enda nu som ser ut att fungera.

Postad 19 november 2007 - 22:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Detta är riktigt dumt, synd att jag inte fick med det i bugglistan (men det finns säkert fler tillfällen att skicka in bugglista till CD, vid retur av box, 5, 6 osv... :rolleyes:) Ett tips, den tar med sig den kanal som man står på in i timerinställningen, så ska man spela in TV4HD så är det enklast att först gå dit och sedan till timer, då står det 84 och TVHD i klartext. Men ser i alla fall i klartext vad det är för kanal, men jag håller med bäst vore så klart de nummer som man kan från sin favoritlista, eller att man enkelt kunde få en blädderlista som typ EPG

Postad 19 november 2007 - 22:53

Lagom Kräsen
  • Lagom Kräsen
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Kan inte påstå att boxen är usel, förutom en del kända hyss som borde rätta till sig vid uppdatering så är största missen att den låter som en tvåstegsraket..
Vid uppstart hörs först hårddiskens mer diskreta surr, strax senare startar fläkten och då är det bara att höja volymen...

Har 2 st HD PVR-boxar här, båda låter kriget men ingen av dom har krånglat nämnvärt.
Behagliga 37 grader efter flera timmars körning.

Kan säkert hitta ngt att klaga på förutom fläktljud och vibrationer men kan inte påstå att min Pioneer DVD hårddiskinspelare är tystare...

Dom två tillsammans låter mer eller mindre som en hårtork och för mig är det ett under att man inte kan lösa den biten år 2007..

Får väl som alltid hitta egen lösning vad det lider...

Postad 19 november 2007 - 23:47

cobra1969
  • cobra1969
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
QUE, din lista är suverän. Jag skrev ut din förra och bifogade min box nr 1. Alla andra som har retur-boxar, gör desamma, så var väl 17 om inte CD skulle vakna!

Jag skrev ner min box nr 1:s serienummer, givetvis lyckades jag slarva bort den. MEN en sak gjorde jag, med en mörkblå spritpenna, satte jag en prick på samma etikett som serienumret är på, en vit yta brevid siffrorna.....
....nån som fått ny box i dagarna med denna prick??? :rolleyes:

Nåväl, min box nr 2 har jag oxå reklamerat och fick ungefär samma bemötande som HIFISNULLEN.
Den har fört oväsen en vecka men gick felfritt den veckan, i fredags (start V2) började den avbryta inspelningar IGEN!!! :lol: Likaså i lördags....... Igår programmerade jag Nord o Syd, samma avsnitt 16,10 som det är 21,10.
Första omgången spelade han in 1,35 andra omgången 1,30. De sista fem mintrarna "borta"!!!!!!!!!!

Måtte det komma en ny box inom det närmaste!

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.