Förresten, om jag får för mig att byta box helt o hållet, vilken e då bäst av dessa:
Miraclebox 8 HD PVR eller Vu+ Duo ?
Redigerat av zitzo, 18 september 2010 - 13:22.
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
Startad av
Unregistered5eeb5689
, okt 07 2007 20:49
12255 svar till detta ämne
11 relaterade trådar
Postad 18 september 2010 - 13:19 ![]() Förresten, om jag får för mig att byta box helt o hållet, vilken e då bäst av dessa: Miraclebox 8 HD PVR eller Vu+ Duo ? Redigerat av zitzo, 18 september 2010 - 13:22. Postad 18 september 2010 - 13:22
Jag skickade mitt mail idag kl. 09:28 fick svar kl. 10:39. alltså efter 1 timme och 11 minuter på en lördag, blev faktiskt imponerad. Imponerad blir ju inte av mjukvaran i boxen dock....... Postad 18 september 2010 - 13:36
Ringde CD nu och dom byter ut min box. Hopps hoppas att den gamla mjukvaran ligger på. . . Postad 18 september 2010 - 13:47 Det gör den med all säkerhet. Postad 18 september 2010 - 14:14 Nu ######r åker den ut !!!!!!!!!!!!!!! Vad skall man göra ? Postad 18 september 2010 - 14:24 Enligt instruktionsboken sidan 92 får den inte kastas hur som helst utan den ska till återvinning för elektronikskrot, bäst är nog att du tar kontakt med CD för vad du ska göra med den ![]() Postad 18 september 2010 - 14:25 Nu har jag inte följt dina problem så vet inte om de går att lösa... Om garantitid kvar ring och begär ny box, det verkar fungera för en del. Postad 18 september 2010 - 15:15
Ingen garanti kvar Men det kan ju egentligen kvitta, det skall ju bara fungera ! Den var ju inte direkt gratis. Jag är inte intresserad av att trycka olika sekvenser på fjärren samtidigt som man trycker ngt annat på boxen, bara för att fanskapet skall bete sig normalt. Det är HELT oacceptabel ! Det skall bara funka. Deca Postad 18 september 2010 - 15:33 Nej. RGB-formatet i HDMI finns med 2 varianter av "luminance range" som du beskriver (16-235 eller 0-255). Jag är inte säker men jag tror att dessa varianter även kan användas med YCbCr. Jag har DVD-spelare där man, om man väljer RGB kan välja luminance range. Det är som du säger att 0-255 används i dator-världen och till dator-skärmar är det vanligare med RGB än YCbCr. Min TV kan ta emot både RGB och YCbCr över HDMI men den kan inte anpassa sig efter en luminance range 0-255. Då blir det som du beskriver igensotat och utfrätt. Man upptäcker att begreppet "standard" är ganska urvattnat, och alla tillverkare klarar inte av att hantera alla varianter på rätt sätt. Postad 18 september 2010 - 15:50
Ingen garanti kvar Men det kan ju egentligen kvitta, det skall ju bara fungera ! Den var ju inte direkt gratis. Jag är inte intresserad av att trycka olika sekvenser på fjärren samtidigt som man trycker ngt annat på boxen, bara för att fanskapet skall bete sig normalt. Det är HELT oacceptabel ! Det skall bara funka. Deca Postad 18 september 2010 - 15:54 Borde inte spela någon roll hur gammal boxen är om det är nu CD som ändrat mjukvaran så att den inte fungerar längre. Det borde vara möjligt att få den åtgärdad så den är lika "användbar" som för oss andra (beror ju helt på vad du har för problem, om det tex inte går att använda nu eller om det är den vanliga serien av standard buggar). Postad 18 september 2010 - 16:22 Absolut, inte kan en leverantör som förstör den levererade varan efter garanti-tidens utgång bara be att folk ska köpa en ny box. FW är en del av den levererade varan och borde därmed fölänga garantitiden speciellt som man inta har något val, min uppdaterades utan att fråga. Min fungerade perfekt fram till uppdateringen, men efter det så strular den hela tiden även om det går att få igång den oftast efter två starter varav den sista måste vara manuell via knappen på framsidan. ![]() Postad 18 september 2010 - 16:45 Efter att boxen startat upp (2 gånger tack vara "NUTE"-buggen) så ställer sig min box ibland i maxläge på ljudreglaget, men själva ljudet är typ nånstans i mitten. Volym Upp gör ingenting annat än att visa på skärmen att volymreglaget är på max, men trycker man volym ned så flyttas volymstapeln på skärmen ett steg åt vänster och ljudet blir då lika högt som stapeln visas (dvs bra mycket högre än mitt-emellan nivån). Å förresten, har angett föräldrakontrollen till att visa alla program oavsett åldersgräns, men måste ändå ibland ange kod när det är 15 års-gräns på vissa program. Nu när jag är igång kan jag ju fortsätta; Väljer man 720p i bildinställningar, så sparas den inställning bara tills dess att man startar om boxen för mig. Dessutom så står det alltid 1080i i fönstret som poppar upp då man ändrar bildformat oavsett vad man valt för format (720p osv). Ja, det var väl lite smått å gott just nu ![]() Postad 18 september 2010 - 16:47 Postad 18 september 2010 - 17:32 Har just nu igång Canal+ sport Hd och det är banne mig ingen hd sändning på den. Hd symbolen i infon lyser inte och det är definitivt ingen hd kvalitet på bilden. Står dock hd i canal + loggan uppe till höger. Canal+ film hd verkar fungera dock. Inställningarna är ycbcr samt 720p. Postad 18 september 2010 - 18:04 Vill ha samma funktioner som Sagem suggan ! På pappret är ju suggan lysande, men i realiteten vet vi ju alla att " den suger " som min dotter så delikat uttryckte det... Förslag ? Eller är det förtidigt att ge upp ! Postad 18 september 2010 - 18:19 Nej den är tyvärr inte bortplockad. Fick en ny box ifrån CD (trots att garantin var ute) och den kom med gamla programvaran. Jag får frågan varje gång jag startar boxen om jag vill uppdatera trorts att jag svarar nej varje gång. Så den nya finns tyvärr kvar ute i etern. Postad 18 september 2010 - 18:21
samtliga schemaläggningar var borta..
Varit bortrest två dagar, när jag kom hem och satte på boxen så upptäckte jag att den missat en serieinspelning samt att
En annan bugg som jag råkat ut för då och då är att jag ser på en kanal och trycker till exempel 1, display visar då 1 - - - en stund och hoppar sedan tillbaka till den siffra på som kanalen jag tittar på, dvs den byter inte kanal. Mailade faktiskt Konsumentavdelning på Göteborgs Posten med hänvisning till denna sida men de verkar tycka att det viktigare att ta upp konsumentfrågor som att personer med betalningsanmärkningar har problem med att att handla på på CDON.. Postad 18 september 2010 - 18:50
Ha precis kastat ut min Sagem och inskaffat en Vu+ Duo istället som har allt och mer ![]() Har bara haft den i 2 dagar så här är ett första intryck. Openlinux vilket gör att du ska ladda ner en image som passar för dig och därefter ett Plugin för att få denna läsa/uppdatera Canal Digital kortet. Detta tar en stund om man inte kan Linux(man lär sig dock snabbt) Ladda ner alla kanaler på Thor tog nog ca 15 min och därefter kan du skapa dig din favoritlista direkt i mottagaren eller använda DreamBox Edit för att hämta kanalerna från boxen till datorn för redigering. En nackdel är att alla kanaler i favoritlistan listades med kanalnummer 1001 och uppåt. Det finns många inställningar att göra för bild etc och plugins att ladda ner för extra funktioner. EPG tycker jag nog att CD är bättre på(vanesak antar jag) även om den fungerar ungefär likadant med Inspelningar. Dock har den lite mer valfunktioner för hur du vill se EPG:n. Timerinspelningen får du godkänna eller göra ändringar i innan den är färdigprogrammerad. Den är TYST även med hårddisk i, vilket jag tog den som satt i Sagemboxen(något ska man väl kunna återanvända av skiten) ![]() Finns nya programversioner att uppdatera eller ladda in en ny image om man vill. Uppstår problem så flasha bara om den(USB) med den gamla imagen eller välj en annan. Finns skins att ladda ner och ändra utseende. Har inte haft en hängning ännu fast jag suttit med fjärren och ändrat inställningar fram och tillbaka. Inspelning på HDD funkar kalas, dock spelar den inte in kontinuerligt om man vill backa i programmet man ser på. Nätverksuttaget och alla 3 USB portar fungerar ![]() Jag är mycket nöjd så här långt och detta kan nog vara den bästa mottagaren i denna prisklass(3 700 kr). Edit: Glömde en sak - den saknar mottagare för marknätet så 6:an försvinner. Ska finnas DBV-T(USB) för marknätet men har inte kollat upp det eftersom 6:an kan jag se på platt-tv:n. Redigerat av tojjemannen, 18 september 2010 - 19:04. Postad 18 september 2010 - 19:25
Canal+ sport Hd och det är banne mig ingen hd sändning på den.
Har just nu igång
Hd symbolen i infon lyser inte och det är definitivt ingen hd kvalitet på bilden. Står dock hd i canal + loggan uppe till höger. Har samma problem, men spelar man in kanalen och tittar på det inspelade så dyker HD symbolen upp. Det dinns fler kanaler som har samma indikering, SVT HD, Nat Geo Wild HD, TV4 HD, etc etc. //Leif Postad 18 september 2010 - 19:33
Slog över till Canal+ SportHD och jag har HD sändning på min Vu+ Postad 18 september 2010 - 19:41 Postad 18 september 2010 - 19:53
RGB och YCC är inte per definition analoga bildöverföringsstandarder. Det är standarder för hur färgskalan skall hangteras. Bildöverföringen kan vara analog eller digital. YCC är en standard som normalt är bättre. Vad gäller bildöverföring kan överföring med analog komponentkabel många gånger vara ett bättre alternativ än via tex HDMI. Att HDMI förs fram som "bättre" är som oftast bara beroende på att man kan lägga in kopieringsskydd i signalen som filmbolagen trycker på om, vilket inte går med analog komponentsignal . Jag kör själv med analog komponentkoppling till min 50' plasma, vilket ger klart bättre färgskala och nyanser än digitalt och klarar HD fullt ut. Det finns flera kommentarer i trådarna här om ämnet. Redigerat av kenta2, 18 september 2010 - 19:56. Postad 18 september 2010 - 21:40 Jag får en fruktansvärt irreterande overscan. Ser bara halva kanal loggan. Kör HDMI till tv´n. Ställer jag in 720p kan jag välja fulpixel i TV´ns inställningar. 1080i så går det ej. Fast inställningen till 720p verkar ju försvinna så fort man går går ur settings menyn. Hur jag än gör så blir det overscan. Via scart så funkar det bättre men då tappar jag ju HD upplösningen. Några idéer?//Micke Postad 18 september 2010 - 21:50 ![]() För att inte göra det här till en helt meningslös post så tar jag med ett önskemål ang VOD'n: - Man måste kunna sortera filmerna efter releasedatum (dvs. filmens releasedatum, inte det datum SF anytime fick vantarna på någon gammal rulle som SVT beslutat inte längre köra i repris.) Tex. skulle det vara trevligt att kunna se vad som är (närmast) nyheter, och om man skulle få för sig att se en film-serie, tex. Wallander, så ger det betydligt mer att se filmerna i kronologisk ordning istället för bokstavsordning(!!) ...jo, ett uns sarkastisk är jag kanske, men det är ju lite så...att man får ligga som man bäddar. Synd bara att vi åxå får ligga och bita i kudden i CD's obäddade binge... ![]() Redigerat av bloodfire, 18 september 2010 - 22:56. Postad 19 september 2010 - 00:25 Samma sak händer för en kompis till mig, men jag har inte samma problem. Hans bild skärs bort på kanterna och ersätts med svarta remsor, typ Pillarbox. Går inte att få bort hur han än försöker med box och TV:ns inställningar. Man kan fylla hela bilden, men då blir bilden utdragen och man ser m.a.o. inte mer utan bara mer fel. Du är den första som jag sett som skivit om detta fel. Kan man utgå ifrån att det är boxen som spökar eftersom det uppkom i samband med uppdateringen? Postad 19 september 2010 - 06:20
Garfinkel & Mikey_ Har ni testat att trycka på "TV"-knappen...när ni tittar på någon kanal?!? Då kan i alla fall jag stega runt i 3 format-lägen (4 totalt men beroende på HD eller SD olika aktiva)... /SH Postad 19 september 2010 - 08:29 Enda sättet att häva hängningen är att starta om med knappen på boxen. Postad 19 september 2010 - 08:35 Har samma fenomen. Är inte helt säker, men det verkar vara kopplat till om man kör 720p eller 1080i, har inte undersökt detta i detalj... Och nej, det hjälper inte å välja alternativ mha "TV"-knappen... Postad 19 september 2010 - 09:32
Boostup, Det fungerade, Tack! Nu ser det ut som det ska. En annan fråga... hur blir HD bilden för er? tycker den ser ut som en uppskalad SD sändning. //Micke Postad 19 september 2010 - 09:35 Någon skillnad i de olika lägen som du kan välja via TV-knappen? Dvs 14:9, pan eller vad det nu finns för alternativ. Samt någon inställning i TVn som kanske påverkar? Det är mina kloka ord i det ämnet, kan "skapa" problem genom att zooma in med boxen men kan även alltid få det rätt igen oavsett om jag har 720p eller 1080i inställt. Dumt att boxen inte har en inställning för att sända vidare det HDTV-format som den tar emot. Man borde kunna ställa in 1: Använd alltid 720p/1080i 2: a Vid HTDV använd mottagen upplösning b Vid SDTV använd 720/1080i Redigerat av Monshi, 19 september 2010 - 09:44. Postad 19 september 2010 - 09:37 Prova att skifta HD inställningen från RGB till YCbCr kan hjälpa (i all fall så tyckte jag detta ger bättre bild på SD sändningarna). Sedan så är det ju väldigt skiftad kvalité på HD sändningarna, för SVT och TV4 så behöver det nästan vara direktsändningar för att man verkligen ska kunna se någon riktig förbättring. Ni som har haft problem med HDMI-interfacet tex grön bild vore intressant att höra om att skifta till YCbCr ger någon skillnad Postad 19 september 2010 - 10:49 Det funkade utmärkt. Han hade endast ändrat bildformatinställningarna via meny innan. Fast det borde väl gjort samma sak kan man ju tycka. Han tackar så mycket! ![]() Postad 19 september 2010 - 12:44
Om man kollar nya manualen från CD så kan i alla fall jag inte se att denna funktion talas om. Undras hur mycket mer som saknas...?!? Jag saknar aktiv USB-port för backup pga blev av med allt inspelat i samband med nya sw:n...suck!!! /SH Postad 19 september 2010 - 15:08 Kanske någon som rapporterat detta redan? Postad 19 september 2010 - 15:13
Digital" såklart.
Har ngn stött på problem med överföring av 5.1 ljud från boxen till hemmabioanläggning. Jag kör ljudet med coaxialkabel från boxens SPDIF utgång till en Sony BDV E 300 receiver. Ljudinställning i boxen "Dolby
Har funkat tidigare, men nu får jag bara ut ljud till fronthögtalare och sub. Surround ger inget ljud. Detta gäller både TV som sänds i 5.1 ljud - och inspelade filmer dito. Några filmerna har funkat med 5.1 ljud tidigare - så det är inte signalrelaterat. 5.1 ljudet funkar utmärkt när jag spelar skivor på Blu Rayspelaren. Så det är inget fel på ljudöverföringen från receivern. Eller på surroundhögtalaren. Enda tipset CD hade var att göra en fabriksåterställning. Hjälpte föga... Nu kan det ju felet möjligen ligga i receivern. Men jag misstänker boxen eftersom jag tror problemet startade i anslutning till senaste mjukvaruuppgraderingen... Som sagt - tacksam att få höra om ngn mer stött på samma problem. Postad 19 september 2010 - 15:23
Som jag skrev några sidor tillbaka i tråden. Är det bara jag som har fått problem att centerkanalen försvinner ibland, det har hänt ett flertal gånger när jag har pausat en film på Canal+. Den har kommit tillbaka när jag stoppat programmet och tittar live igen, så jag tror inte att det är något fel på min förstärkare. /Daniel Postad 19 september 2010 - 19:16 Det var som jag misstänkte från början att mjukvaran i boxen "fått spunk". Nu när Canal Digita kommit med en helt ny version som boxen laddat ner så blev den hel igen. Problemet var att jag inte kom på något sätt att forsera nerladdning av mjukavara till boxen efersom den bara sa att jag redan hade senaste version. Postad 19 september 2010 - 19:33
Nu är jag inte helt med. Löstes ditt problem? Ny version? Nyare än den nya med nya gränssnittet? Postad 19 september 2010 - 19:38 Med värden på 157 samt 172 låter det sändå om den gamla versionen, den nya har ju stapeln i % i stället. Postad 19 september 2010 - 20:21 1. Om man spelar in ett program och ska börja titta i det innan det är färdiginspelat så kan man inte börja var man vill i inspelningen, har inte fattat hur? första gången så var det enbart 2-3 minuter från där man var live som man kunde backa till, i slutet kunde jag sedan backa en halvtimme men inte till början?! 2. Jag hade lagt två inspelningar efter vart annat på samma kanal, när den första var värdig så stoppade jag inspelningen manuellt då jag har 5 minuter extra inlagt, men den inspelning som jag satt till att starta då den startade aldrig. Eftersom den den andra inspelningen skulle ha startat en minut tidigare så skulle egentligen båda ha varit igång, undra vilken jag avbröt? Stängde jag ner båda? frågan om man vill avbryta ser man vilket program det är? Jag stod på den kanal som jag vill stanna, men det var ju kanske två inspelningar på gång på den kanalen, den som var slut som hade +5 och den som skulle ha börjat och som borde ha startat med -1min Redigerat av Unregistered124686ac, 19 september 2010 - 21:37. Postad 20 september 2010 - 06:37 Stoppar jag in en ny hårddisk och försöker ladda ner den nya mjukvaran så ser det ut som den gör det en stund för att efter ett tag börja blinka pb04 och sen er01. Sen undrar jag om nån har hittat vart man kan formatera hårddisken, efter FW uppdateringen så försvann allt gammalt material som var inspelat men likväl tar det upp plats på hårddisken..... Postad 20 september 2010 - 06:56 lågformatera disken och gå in i diskhanteraren och ta bort partionen sedan koppla in disken i boxen , det bör funka
Redigerat av seth72, 20 september 2010 - 06:57. Postad 20 september 2010 - 07:20
Första sidan
Understryker att ska gå snabbt. Tvåhandsfattning av fjärr krävs. Boxen ska just bara ta emot ett tryck för att nästa ska kommer och den kommer att hoppa mellan stationer. Men sedan svartna och göra något. Redigerat av Monshi, 20 september 2010 - 07:21. Postad 20 september 2010 - 08:35
Vad är det för hdd du har stoppat i? Har testat ett antal innan jag hittade en som boxen accepterade... Postad 20 september 2010 - 10:58 Inspelningar? Demens? har boxen drabbats av demens? vadå? skulle jag spela in något? Kontentan - jag rekommenderar alla att kolla upp programmerade inspelningar minst en gång per dag då boxen helt sonika tappar hela den listan titt som tätt. Hela listan. Alla programmerade inspelningar, serier och enstaka. Inte bra när det är en PVR-box vi talar om. Inte alls bra. Helt klar en programmeringsbugg som heter duga. Kanske trots allt ska stoppa in originaldisken i den, disken kanske har kvar förra versionen av programvaran. Med den fungera ivartfall inspelningarna som de ska. Postad 20 september 2010 - 11:10
Mmm väldigt dålig är den nu boxen kan ju nästan lika gärna titta på programmen direkt om man vill vara säker på att få se dem som den fungerar nu. Postad 20 september 2010 - 14:30 Folk som inte haft problem innan men får det nu när den skall dra mindre känns ju inte så logiskt. Inget nytt om del2 i mjukvaran? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |