Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 20 november 2007 - 06:16

Postad 20 november 2007 - 06:56
och temperaturen är OK, runt40C?Till alla som har högljudda boxar och som verkar tappa hoppet: Min box som jag haft i en vecka är nästan knäpp tyst! Man måste lägga örat intill för att höra fläkt och hårddisk
Jag anar att de gjort någon förändring, tex bytt modell på fläkten. De problem jag har är rena mjukvarugrejor.
Tänk om man fick uppleva att höra (inte höra) en sådan box, kanske min box 5

Kan lägga till i min lista för fel, så har jag nu börjat köra box 3, och den har hängt sig flera gånger efter inspelningar. Inspelningen lagras (schemalagd) men därefter så fastnar boxen på en kanal och med grön lampa, tar inte emot kommandon från fjärren. Tryckte på det mesta och konstigt nog så gjorde den själv en re-start (init) efter några minuter

Postad 20 november 2007 - 08:58
Ja. det vore kanske en lösning.Både upphängningen av HDD och fläkt kan ganska enkelt förbättras, sedan skulle jag tro att man kan justera in varvtalsstyrningen något, som fläkten går nu så blir HDD runt 40C, helt utan fläkt (min box 1 och 4) så ligger temperaturen på 60-65C, man kanske kunde tillåta sig något högre temp upp till 50C för att få ner ljudet?
Min box gör likadant, när den startar upp så hörs först HDD:n, sedan startar fläkten upp med något som låter som max varvtal. Men sedan så varvar fläkten ned så pass att jag inte hör den så länge TV:n är på (eller minsta andra störning i huset). Fläktens varvtal är alltså temperaturstyrt. Gör era boxar likadant? Just denna temperatur skulle man kunna låta användarna reglera själva inom ett visst "godkänt" område, t ex 40-52 grC (om den styrs av mjukvaran och inte av en termostat). Jag börjar även undra om det kan vara fel på temperaturstyrningen på vissa boxar.Vid uppstart hörs först hårddiskens mer diskreta surr, strax senare startar fläkten och då är det bara att höja volymen...
Postad 20 november 2007 - 10:16
De två boxar som jag haft som låter, så gör den som beskrivs - att HDD'n låter först sedan varvar fläkten upp tilll max och sedan går den ner till en (vad jag upplever) konstant nivå. Denna nivå är antingen för hög (varvtalstyrningen) eller att det är obalans i fläkten eller dålig upphängning. För mina boxar är inte så att det är att lägga örat intill, det är faktiskt att man med TV på normalt ljud hör boxen i ett närliggande rum ung 10m bort.Ja. det vore kanske en lösning.Både upphängningen av HDD och fläkt kan ganska enkelt förbättras, sedan skulle jag tro att man kan justera in varvtalsstyrningen något, som fläkten går nu så blir HDD runt 40C, helt utan fläkt (min box 1 och 4) så ligger temperaturen på 60-65C, man kanske kunde tillåta sig något högre temp upp till 50C för att få ner ljudet?
Min box gör likadant, när den startar upp så hörs först HDD:n, sedan startar fläkten upp med något som låter som max varvtal. Men sedan så varvar fläkten ned så pass att jag inte hör den så länge TV:n är på (eller minsta andra störning i huset). Fläktens varvtal är alltså temperaturstyrt. Gör era boxar likadant? Just denna temperatur skulle man kunna låta användarna reglera själva inom ett visst "godkänt" område, t ex 40-52 grC (om den styrs av mjukvaran och inte av en termostat). Jag börjar även undra om det kan vara fel på temperaturstyrningen på vissa boxar.Vid uppstart hörs först hårddiskens mer diskreta surr, strax senare startar fläkten och då är det bara att höja volymen...
Postad 20 november 2007 - 11:12
Tempen är 40 grader. Boxen står i ett skåp med glasluckor som är nästan helt stängda (vill ha in lite luft). Att den skulle varva upp vid uppstart är inget som hörs, det överröstas nog av att disken börjar att snurra.och temperaturen är OK, runt40C?Till alla som har högljudda boxar och som verkar tappa hoppet: Min box som jag haft i en vecka är nästan knäpp tyst! Man måste lägga örat intill för att höra fläkt och hårddisk
Jag anar att de gjort någon förändring, tex bytt modell på fläkten. De problem jag har är rena mjukvarugrejor.
Tänk om man fick uppleva att höra (inte höra) en sådan box, kanske min box 5![]()
Kan lägga till i min lista för fel, så har jag nu börjat köra box 3, och den har hängt sig flera gånger efter inspelningar. Inspelningen lagras (schemalagd) men därefter så fastnar boxen på en kanal och med grön lampa, tar inte emot kommandon från fjärren. Tryckte på det mesta och konstigt nog så gjorde den själv en re-start (init) efter några minuter
Min box har hängt sig en gång. Vid kanalbyte med "+"-knappenså var ljudet kvar från den föregående kanalen och bilden blev svart. Tog sedan inte kommando och startade om sig själv efter ett par minuter. Sedan var allt ok igen.
Postad 20 november 2007 - 11:37
Hm, man kan knappast undgå att höra när fläkten varvas upp till max, undra om det finns lite olika konfiguration av boxarna ute. Det fanns väl något versionsnummer som inte var SW i info? kanske ska kolla det.Tempen är 40 grader. Boxen står i ett skåp med glasluckor som är nästan helt stängda (vill ha in lite luft). Att den skulle varva upp vid uppstart är inget som hörs, det överröstas nog av att disken börjar att snurra.och temperaturen är OK, runt40C?Till alla som har högljudda boxar och som verkar tappa hoppet: Min box som jag haft i en vecka är nästan knäpp tyst! Man måste lägga örat intill för att höra fläkt och hårddisk
Tänk om man fick uppleva att höra (inte höra) en sådan box, kanske min box 5![]()
Min box har hängt sig en gång. Vid kanalbyte med "+"-knappenså var ljudet kvar från den föregående kanalen och bilden blev svart. Tog sedan inte kommando och startade om sig själv efter ett par minuter. Sedan var allt ok igen.
En annan lustighet är att 1 av 4 boxar har inte hängt sig när man klickar på radiokanaler i menyn, den box 3 som jag kör nu, så gick jag av misstag in där för jag trodde att det var ljudinställningarna, och då såg jag radiokanalerna och utan omstart, som de övriga boxarna har gjort. Läste att det var en box som hängde sig så allvarligt att den inte gick att reset'a efter det, utan det fick bli en n y box. Kanske inte värt att testa om man har en box som fungerar!
Postad 20 november 2007 - 12:59
fick boxen installerad i lördags och har inte hunnit att köra så mycket på den, men hittils verkar den fungera bra.
Den låter en del, men installatören tipsade att sätta gummikuddar under, men har inte testat det än.
Har problemet med min SONY-D3000 att ser man inte på HD-kanaler eller inställningar så fylls inte hela bredden upp, detta görs endast om jag kör smart-zoom på TV:n, men då känns det som om kvaliten blir sämre. (Kör via HDMI och har testad både 720p och 1080i)
Har för mig att fler hade det problemet, men försökte söka på det i inlägget, men hittade det inte, testade då att försöka skriva ut inlägget, men då kommer bara en del med typ till slutet av oktober.
Är det någon som vet något mer om detta?
Postad 20 november 2007 - 13:19
Tryck på "On Demand"-knappen så blir det alltid helskärm. Det finns flera lägen 16:9, 14:9, Helskärm (för 4:3) eller 4:3. Fanns kanske något mer läge.Hej
fick boxen installerad i lördags och har inte hunnit att köra så mycket på den, men hittils verkar den fungera bra.
Den låter en del, men installatören tipsade att sätta gummikuddar under, men har inte testat det än.
Har problemet med min SONY-D3000 att ser man inte på HD-kanaler eller inställningar så fylls inte hela bredden upp, detta görs endast om jag kör smart-zoom på TV:n, men då känns det som om kvaliten blir sämre. (Kör via HDMI och har testad både 720p och 1080i)
Har för mig att fler hade det problemet, men försökte söka på det i inlägget, men hittade det inte, testade då att försöka skriva ut inlägget, men då kommer bara en del med typ till slutet av oktober.
Är det någon som vet något mer om detta?
Postad 20 november 2007 - 14:27
1. Välj en kanal på HD-boxen som inte är skyddad.
2. Starta inspelningen på hårddisk-inspelaren, och låt gå några sekunder.
3. Välj Inspelningslistan på HD-Boxen. Det här bör göra att hårddisk-inspelaren pausar sin inspelning för att materialet från HD-boxen nu är skyddat. Åtminstone när man väljer det man vill spela in på hårddisk-inspelaren.
4. Tryck play på hårddisk-inspelaren. När hårddisk-spelaren hinner ifatt pausen så fryser den ett tag, men efter ett tag fortsätter inspelningen.
5. Nu verkar det som om inget från HD-boxen anses skyddat längre...
Försökte detta, men när man växlar till en skyddad kanal så stoppar DVD recordern, kom till punkt 3 ovan. Förstår nog inte helt punkt 4, men jag fick den inte på något sätt att komma igång och spela in efter att den stannat när den upptäckte kopieringsskyddet.
Fyran är så kallad chase-play, dvs man tittar medan man spelar in, men inte live. Efter några sekunder hinner den ju ifatt inspelningen eftersom den är pausad, efter ytterligare några sekunder så släpper inspelningspausen och Pioneeren fortsätter att spela in.
Postad 20 november 2007 - 15:34
På min DVD recorder så gick det med dessa kanaler TV1, TV2, TV4, TV5 du kan ju pröva, men den visar kopieringspärr på flertalet av kanalernaHej,är ny i forumet men har med intresse följt allt om boxen.
Har nu fått min box och den verkar fungera bra...men en sak undrar jag ,,jag har en Panansonic DMR-EH65 går det att föra över filmer från boxen till hårdisken på Panasonicen??Var det också en bugg eller kommer det att gå efter dom uppdaterat boxen?
Mvh Peter
Med lite tur så kan du hitta en "workaround" för det här problemet. På min Pioneer upptäckte jag att om jag börjar spela in från en kanal som inte är skyddad och sen byter till en skyddad så pausar inspelningen. Om jag sen trycker "play" på Pioneeren, dvs chase-play, så kommer uppspelningen ifatt inspelningspausen efter ett tag, och hänger där några sekunder, varpå inspelningspausen plötsligt släpper och jag kan sen spela in skyddat material.
Försök experimentera med Panasonic:en först och främst, för det verkar som om HD-Boxen konstant skickar - "Skyddat material"-signalen. Det gäller att få Panasonicen i ett läge där den slutar "lyssna" på sånt :-) . Förhoppningsvis finns det en "bugg" i Panasonicen som gör att den slutar lyssna på sånt. Gäller bara att hitta den. I min Pioneer var det bara att sätta igång chase-play och låta den hinna ifatt den pausade inspelningen, och sen vänta några sekunder.
Mvh, Jason
Postad 20 november 2007 - 17:45
Satte på den precis nu när jag kom hem. Lade örat intill och kände med handen under samtidigt som Init gjordes. Den varvar inte upp och det blåser rätt svagt under.Hm, man kan knappast undgå att höra när fläkten varvas upp till max, undra om det finns lite olika konfiguration av boxarna ute. Det fanns väl något versionsnummer som inte var SW i info? kanske ska kolla det.
Postad 20 november 2007 - 17:54
Låter ju fantastiskt och den håller 40C! En sådan vill jag ha som Matadoren saSatte på den precis nu när jag kom hem. Lade örat intill och kände med handen under samtidigt som Init gjordes. Den varvar inte upp och det blåser rätt svagt under.Hm, man kan knappast undgå att höra när fläkten varvas upp till max, undra om det finns lite olika konfiguration av boxarna ute. Det fanns väl något versionsnummer som inte var SW i info? kanske ska kolla det.

EDIT, tittade på min produktdata: Nom HW NHST40CD06.00 och Produkt ID A1 01, har du samma?
Dagens händelse var att jag fick en faktura på en box till (box #3), så det var att prata med CD igen, och efter varit runt hos 3 stycken på CD så hoppas jag att det löst sig. Men en soppa inte nog att man ska slå sig bodig mot den tekniska supporten men måste också stånga mot de på ekonomi

Redigerat av Unregistered124686ac, 20 november 2007 - 19:04.
Postad 20 november 2007 - 19:12
Kolla bilden och jämför versionerna på hårdvaran mellan denna som är ny och era som är utbytes eller kom i första omgången:

Postad 20 november 2007 - 19:54

Postad 20 november 2007 - 20:23
Den låter ungefär lika mycket som min första dvs för mycket.
Väntar nu på box 3
Postad 20 november 2007 - 20:47
Postad 20 november 2007 - 20:54

Den första hade s/n 023000011173 och den lät mycket mer (tjutande ljud).
Postad 20 november 2007 - 21:04
Postad 20 november 2007 - 21:36

Postad 20 november 2007 - 21:38
Nu har jag ställt in boxen i ett skåp. Skåpet har glaslucka så vi får se vad som händer med temperaturen när luckan är stängd.
Just nu efter boxen varit igång ca 4 timmar så ligger hårddisktemperaturen på 44 grader, innan när den stod fritt under TV:n så låg den på 39 grader, dvs en ökning på 5 grader.
Gissar att det inte är något problem så länge tempen bara stiger 5 grader, men får ha lite koll.
Vad bör gränsen för tempen gå?
Det mest fantastiska är att jag inte hör ett dugg av boxen vid normalt tv tittande. Kan ana det när jag har ljudet på mute.
Väntar nu på ytterligare en box pga högt ljud....så vi får se om nästa är tystare (den 3:e boxen).
/Viktor
Redigerat av Unregistered1e381e6e, 20 november 2007 - 21:42.
Postad 21 november 2007 - 00:04
Jag skulle alltså vilja ha en lite tystare box.

Redigerat av T.P., 15 december 2007 - 22:48.
Postad 21 november 2007 - 06:10
Ni vet ju att jag dämpar min med div plattor. Testade igår även att lägga en 10x10cm platta mitt på boxen
o då blev den nästan helt tyst. Obs! med plattor i hyllplanet under,över o på vänstersidan.
Körde så nån timme utan att tempen gick upp.
Idag när jag körde igång den var temp 44 grader o fläkten gick i 2-3 min på ett ännu högre varvtal. Vid 43 grader
låter fläkten som vanligt igen.
Lundis
Postad 21 november 2007 - 06:25
Nu har jag pratat med CD kundtjänst om min lilla bugg jag hittade ( finns i que's lista en bit från slutet ) angående att boxen låser SPDIF utgången med ngn form av bärvåg och de lovade titta på det

Mitt SN är 023000037442 och min box är inte störande högjudd även om den låter mer än en laptop

Jag har den inte bakom glas utan helt fritt men bänken den står på är hyfsat resonansdödande.
En siffra jag inte kan svara för är på etiketten på undersidan.
252924437-D01
Denna sifferkombination finns på etiketten där det står "Do Not Open".
Jag misstänker att serienumret endast är någon form av löpnummer för tillverkad produkt i fabriken och inte är specifikt knutet till endast denna typ av box.
Ni som har problem med era boxar vad har ni för sista kombination i enlighet med numret ovan?
Jag har för mig att någon pekade på detta i en tråd tidigare men jag hittar den inte just nu.
Postad 21 november 2007 - 07:10
Hej, om du har 44C när du startar vad har du då under en inspelning på HDD'n efter några timmarPå min box (nr 3 som låter minst av alla 3 jag provat) slutar serienr på 7577. Tycker ändå den låter för mycket.
Ni vet ju att jag dämpar min med div plattor. Testade igår även att lägga en 10x10cm platta mitt på boxen
o då blev den nästan helt tyst. Obs! med plattor i hyllplanet under,över o på vänstersidan.
Körde så nån timme utan att tempen gick upp.
Idag när jag körde igång den var temp 44 grader o fläkten gick i 2-3 min på ett ännu högre varvtal. Vid 43 grader
låter fläkten som vanligt igen.
Lundis
Postad 21 november 2007 - 07:22
inspelat material samtidigt o fortfarande låg den på 42.
Undrar varför boxen blir så varm i avstängt läge? (utan nåt på boxen) En riktig handvärmare i kalla tider.

Om man känner på ovansidan över sat-ingångarna är den lite halvvarm.
Lundis
Postad 21 november 2007 - 08:48
Även när den har varit i stand-by hela natten.
Postad 21 november 2007 - 09:13
Här går det undan, box två beställdes i torsdags och är på plats nu. Den har serienummer 023000089195 och låter i ett tyst rum, dock inte värre än att när TV-ljudet är nomalt så överröstar det boxen. Nu har den rullat i 45 minuter så inga tester är gjorda än.
Gjorde ett par inspelningar samtidigt som jag tittad på inspelat material och temperaturen var max 36 grader efter en timma.
Postad 21 november 2007 - 09:13
Boxen har ju i alla fall någon aktivitet även i stand-by mode, den måste i alla fall ha koll på timerinspelningarna och starta på dessa. Vad som mer är igång, än den processen vet jag inte. man tycker ju att allt annat kunde vara avstängt och att den gick igång någon minut före inspelningen för att sätta igång de processer som behövsque: tempen går rätt snabbt ner till 42 grader när boxen varit igång ett tag. Testade o spela in o kolla
inspelat material samtidigt o fortfarande låg den på 42.
Undrar varför boxen blir så varm i avstängt läge? (utan nåt på boxen) En riktig handvärmare i kalla tider.![]()
Om man känner på ovansidan över sat-ingångarna är den lite halvvarm.
Lundis
Postad 21 november 2007 - 09:14
Gjorde ett par inspelningar samtidigt som jag tittad på inspelat material och temperaturen var max 36 grader efter en timma.Här går det undan, box två beställdes i torsdags och är på plats nu. Den har serienummer 023000089195 och låter i ett tyst rum, dock inte värre än att när TV-ljudet är nomalt så överröstar det boxen. Nu har den rullat i 45 minuter så inga tester är gjorda än.
Postad 21 november 2007 - 09:36
Stundvis låter min som någon dammsuger i rummet brevid. Men oftast "bara" som en pc från 96 som inte fått nya fläktar. Hör den klart och tydligt när man tittar på vanliga tv program med normal ljud volym. Sambon säger sig få ont i huvudet av den. Men CD's kundtjänst verkar inte så pigga på att byta ut den utan påstår att den ska låta.
Har en pioneer hdd inspelare sen tidigare och visst fan låter den, men är ju en otrolig skillnad. Man har ju fått betala 3k + 2 års för denna så den var ju inte gratis eller nedsatt.
Vad sjutton har ni som fått nya boxar sagt, och hur mycke har dessa låtit??? Och vad måste man acceptera?
Postad 21 november 2007 - 10:08
Det är samma siffra på min box.En siffra jag inte kan svara för är på etiketten på undersidan.
252924437-D01
Denna sifferkombination finns på etiketten där det står "Do Not Open".
Är det sent på kvällen och jag har TVn på låg volym så störs jag av boxen. Tittar jag på en action film med hög volym störs jag inta av boxen.Hur mycke låter era boxar???
Stundvis låter min som någon dammsuger i rummet brevid. Men oftast "bara" som en pc från 96 som inte fått nya fläktar. Hör den klart och tydligt när man tittar på vanliga tv program med normal ljud volym. Sambon säger sig få ont i huvudet av den. Men CD's kundtjänst verkar inte så pigga på att byta ut den utan påstår att den ska låta.
Har en pioneer hdd inspelare sen tidigare och visst fan låter den, men är ju en otrolig skillnad. Man har ju fått betala 3k + 2 års för denna så den var ju inte gratis eller nedsatt.
Ibland när jag tittar på en inspelad film kan den gå upp i varv och då måste man nästan stänga av den.
Det beror på vem du råkar prata med. Det finns ett par sur kärring där. Oftast är mannliga medarbetare mycket trevliga att ha med och göra!?Vad sjutton har ni som fått nya boxar sagt, och hur mycke har dessa låtit??? Och vad måste man acceptera?
Postad 21 november 2007 - 11:01
Byt ut, om du läser i inläggen så finns det boxar som är tysta och sådana som väsnas (det är det som håller hoppet uppe. Min låter klart över normalt TV-ljud (har haft 2 av dessa som låter). Samt att ljudet inte är "rent blåsljud" ut mer ett åååååååååååååååååå (tjutt), som också påverkas om man klämmer på den på olika ställen. Jag väntar nu på box 5, jag kommer att hålla på att returnera tills jag får en tyst box eller tills jag ger upp och skickar tillbaka allt ihop. Min låter så illa (och den blir värre om den är på någon timme) att den egentligen inte går att ha igång utan att man skärmar den med något. CD har erkänt att det är en dålig konstruktion och jag tror att det kommer en ändring, eftersom väldigt många boxar returneras pga ljudproblemHur mycke låter era boxar???
Vad sjutton har ni som fått nya boxar sagt, och hur mycke har dessa låtit??? Och vad måste man acceptera?
På frågan:
Och vad måste man acceptera:
Självklart, så ska inte boxen låta mer än en TV på lagom normal nivå, kan man höra den i bakgrunden så ska den tillbaka. Om den vid tysta partier låter något så kan det kanske accepteras. Ljudet ska inte heller höras mer eller mindre beroende på var man klämmer på burken, för det är ett tecken på dålig mekanisk design
Redigerat av Unregistered124686ac, 21 november 2007 - 11:10.
Postad 21 november 2007 - 11:16
Byt ut, om du läser i inläggen så finns det boxar som är tysta och sådana som väsnas (det är det som håller hoppet uppe. Min låter klart över normalt TV-ljud (har haft 2 av dessa som låter). Samt att ljudet inte är "rent blåsljud" ut mer ett åååååååååååååååååå (tjutt), som också påverkas om man klämmer på den på olika ställen. Jag väntar nu på box 5, jag kommer att hålla på att returnera tills jag får en tyst box eller tills jag ger upp och skickar tillbaka allt ihop. Min låter så illa (och den blir värre om den är på någon timme) att den egentligen inte går att ha igång utan att man skärmar den med något. CD har erkänt att det är en dålig konstruktion och jag tror att det kommer en ändring, eftersom väldigt många boxar returneras pga ljudproblemHur mycke låter era boxar???
På frågan:
Och vad måste man acceptera:
Självklart, så ska inte boxen låta mer än en TV på lagom normal nivå, kan man höra den i bakgrunden så ska den tillbaka. Om den vid tysta partier låter något så kan det kanske accepteras. Ljudet ska inte heller höras mer eller mindre beroende på var man klämmer på burken, för det är ett tecken på dålig mekanisk design
Min låter med vill få de till en fläkt där lagret är dåligt som du skrev "tjuter",,,fläcktljud kan ja acceptera men inte ett högfreqvent ljud de måste va något dom missat känns som ett billigt märke av fläkt.....
Micke
Redigerat av gneter, 21 november 2007 - 17:06.
Postad 21 november 2007 - 15:18
HS
Postad 21 november 2007 - 17:19
s/n första boxen 23000064792, andra boxen 23000082059.
Hoppas nu boxen funkar bra.
Redigerat av jrj, 21 november 2007 - 17:20.
Postad 21 november 2007 - 18:03
Ringde till CD och de skickar en ny.
Postad 21 november 2007 - 18:14
Postad 21 november 2007 - 18:22
Syns om man trycker på info-knappen på fjärren.Nån som vet?
Lundis
Redigerat av lundis68, 21 november 2007 - 18:25.
Postad 21 november 2007 - 18:56
ÅlderUndrar vad den röda siffran -5, -10 och -15 under kanalnumret betyder?? Finns bara på Canal+-kanalerna.
Syns om man trycker på info-knappen på fjärren.Nån som vet?
Lundis

Postad 21 november 2007 - 19:35
Fick min box förra veckan...fungerar bra har bara hängt sig en gång. Serienummer 023000065633
Ljudvolumen på den är låg ....det hörs mer från datorn som står 7meter bort.
Temperaturen ligger på 38-40 grader. Hoppas det håller i sig.

Postad 21 november 2007 - 20:58
Kul att det är så många som har fått "tysta" boxar nu, det ger oss andra en fortsatt tro och hoppTjena...
Fick min box förra veckan...fungerar bra har bara hängt sig en gång. Serienummer 023000065633
Ljudvolumen på den är låg ....det hörs mer från datorn som står 7meter bort.
Temperaturen ligger på 38-40 grader. Hoppas det håller i sig.
Postad 22 november 2007 - 00:11
kan inte riktigt förstå allt gnäll om ljudet när det finns betydligt allvarligare problem. Håller med om att ljudet är lite högt. Jag har 6 meter till en Dell Dimension 5100 och 3.5 meter till boxen. De låter lika mkt, vilket för boxens del är lite för mkt. Men, jag kan stå ut med det.
Vad värre är - inspelat material hackar till (några tiondelar) efter några minuter och då tappas synk mellan bild och ljud. Det laggar några tiondelar. Trycker jag snabbt Paus/Play två gånger (paus, sen play) så är det i synk igen, men efter några minuter hackar bilden till igen och så har synket tappats. Har inte kollat om det gäller alla kanaler eller SD/HD-material. Har bara provat att spela in HD-material än så länge och där sker det.
Dessutom är det oerhört irriterande att jag inte får någon bildsignal alls när boxen från stand-by startar inspelning. Jag spelar dagligen in Bolibompa till ungarna och om vi försöker sätta på boxen några minuter (eller 40...) in efter den startat från stand-by, så kan jag alltså inte få bild. Jag ser i boxens display att alla knapptryckningar utförs (Meny, kanalbyte etc.) men alltså ingen bild.
De två felen känner jag är en anledning till varför jag vill slänga tillbaka boxen riktigt hårt till CD. Alla andra fel pallar jag leva med tills uppdateringar finns.
Postad 22 november 2007 - 07:02
Jag har inte sett (eller lidit av) den typ av ljudsynk problem som du anger på några av mina boxar. Däremot så finns det inbland ett litet litet hack i filmen, men det har jag trott kan var till för att synka rätt igen. TV4 har tex ganska ofta kraftiga ljudsynk problem men det är på direktsändningarna också. I den box som jag använder nu så hade jag ett program från SVTHD som var helt i osynk på inspelningen (kraftigt osynk genom hela filmen), men det har jag bara sett en gång. Någon annan som upplevt osynk generellt på inspelningar kontra direkt TV?Tjo,
kan inte riktigt förstå allt gnäll om ljudet när det finns betydligt allvarligare problem. Håller med om att ljudet är lite högt. Jag har 6 meter till en Dell Dimension 5100 och 3.5 meter till boxen. De låter lika mkt, vilket för boxens del är lite för mkt. Men, jag kan stå ut med det.
Vad värre är - inspelat material hackar till (några tiondelar) efter några minuter och då tappas synk mellan bild och ljud. Det laggar några tiondelar. Trycker jag snabbt Paus/Play två gånger (paus, sen play) så är det i synk igen, men efter några minuter hackar bilden till igen och så har synket tappats. Har inte kollat om det gäller alla kanaler eller SD/HD-material. Har bara provat att spela in HD-material än så länge och där sker det.
Dessutom är det oerhört irriterande att jag inte får någon bildsignal alls när boxen från stand-by startar inspelning. Jag spelar dagligen in Bolibompa till ungarna och om vi försöker sätta på boxen några minuter (eller 40...) in efter den startat från stand-by, så kan jag alltså inte få bild. Jag ser i boxens display att alla knapptryckningar utförs (Meny, kanalbyte etc.) men alltså ingen bild.
De två felen känner jag är en anledning till varför jag vill slänga tillbaka boxen riktigt hårt till CD. Alla andra fel pallar jag leva med tills uppdateringar finns.
När det gäller inspelning från stand-by så är det en bugg som jag har rapporterat in, men prova att ta ut signalen via SCART eller komponent i dessa fall. På min första box där jag testade detta så var det bara HDMI som inte gick igång vid stand-by inspelningar övriga fungerade.
Postad 22 november 2007 - 07:43
Jag har också detta irriterande strulet med hack i bilden samt medföljande osynk. Har sett detta på samtliga
HD-kanaler som sänder dd-ljud när man spelar in. På Canal+FILM HD verkar det som boxen klarar att hålla synket trots hacken men på SVT HD blir det osynk varje gång bilden fryser/hackar. Fixas med en paus/start så går det till nästa hack.
Även vid vanligt tittande kan Hd-bilden hacka hos mig men då hålls synken perfekt.
MYCKET störande tycker jag. Har nämnt detta tidigare i tråden men ingen har reagerat då!! Verkar vara
olika om folk bryr sig/inte märker detta. Nån/några tiondels sek osynk märker inte övriga familjen
här hemma men jag stör mig.
Har bara sett det på HD-kanalerna. Har trott att jag har nåt som stör här hemma eftersom jag tidigare hade
hack även med den gamla HD-boxen.Bytte den 3 gg o den sista boxen funkade perfekt utan hackande bild.
Har felanmält till CD o kommer få min HDD-box utbytt pga av detta mm. Tror dock att det kan vara mjukvarurelaterat just vid inspelat material.
Har även en digiality HDD-box som med tidigare programvara hade svårt att håll synk på just dd-ljud. Fixades
också på den med att stoppa o starta igen. Problemet löstes vid en senare mjukvaruuppdatering.
Lundis
Postad 22 november 2007 - 08:22
Jag har inte sett (eller lidit av) den typ av ljudsynk problem som du anger på några av mina boxar. Däremot så finns det inbland ett litet litet hack i filmen, men det har jag trott kan var till för att synka rätt igen. TV4 har tex ganska ofta kraftiga ljudsynk problem men det är på direktsändningarna också. I den box som jag använder nu så hade jag ett program från SVTHD som var helt i osynk på inspelningen (kraftigt osynk genom hela filmen), men det har jag bara sett en gång. Någon annan som upplevt osynk generellt på inspelningar kontra direkt TV?Tjo,
När det gäller inspelning från stand-by så är det en bugg som jag har rapporterat in, men prova att ta ut signalen via SCART eller komponent i dessa fall. På min första box där jag testade detta så var det bara HDMI som inte gick igång vid stand-by inspelningar övriga fungerade.
Jag får i regel alltid osynk på ljud och bild när jag startar en hårddiskuppspelning (SD och HD). Det blir dock synkat om jag pausar och startar uppspelningen igen. Hoppas de löser detta med en uppdatering. Däremot så har jag nog bara en gång råkat ut för att det har hackat under uppspelningen och blivit osynk.
Postad 22 november 2007 - 09:19
Postad 22 november 2007 - 09:38
Ok, det ser ut som det är ett problem, jag skickar in det till CD och uppdaterar min bugglistaJag med har märkt att när jag spelar upp något som är inspelat från SVT HD så hackar bilden till efter en kort stund och sedan är det osynk på ljudet. Har inte märkt på inspelat SD från SVT. Kanske boxen/hårddisken är för långsam för att hinna avkoda ett HD-program från HDD?
Postad 22 november 2007 - 11:24

Jag ska testa med lite olika kanaler idag/imorrn/helgen och se om problemet på min box är relaterat till SD/HD eller 2ch/5.1/DD/stereo.
Det är ju f-n att det är vi, early adopters, som ska utföra acceptanstestning av boxarna... De borde inte varit utskickade med så allvarliga fel. Men jag förstår även CD. De vill ju kapa marknadsandelar. Men de tänker fel. bättre komma ut med produkter utan allvarliga fel, då kommer kunderna (baserat på andra nöjda kunders omtalanden)
Postad 22 november 2007 - 12:26
Yep, eftersom Viasat "hotade" att släppa en box i år med HDD etc, i stil med CD box, så såg nog CD som ett måste att hinna ut med sin före Viasat.Lysande que! Måste vara bra även för Canal Digital om vi går via en kanal (dig) istället för att alla gnäller. Om du rapporterar hur många som fått problemet också vill säga
Jag ska testa med lite olika kanaler idag/imorrn/helgen och se om problemet på min box är relaterat till SD/HD eller 2ch/5.1/DD/stereo.
Det är ju f-n att det är vi, early adopters, som ska utföra acceptanstestning av boxarna... De borde inte varit utskickade med så allvarliga fel. Men jag förstår även CD. De vill ju kapa marknadsandelar. Men de tänker fel. bättre komma ut med produkter utan allvarliga fel, då kommer kunderna (baserat på andra nöjda kunders omtalanden)
Jag har fått en hemlig input till CD till en tekniker som jobbar med boxen och som testar ut uppdatering etc, så det känns i alla fall som meningsfullt att rapportera in det. Han har också varit "tacksam" för de buggar som jag har rapporterat in. Man kan ju jämföra detta med CD's kundsupport som oftast är helt ovetande om att det finns några problem med boxen över huvudtaget, och jag är tveksam till om felen som rapporteras verkligen når in till kärnan av CD eller om de bara hamnar i en history-log under gnällig kund
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar