Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 11 oktober 2010 - 15:25
Unregistered370c1400
-
Unregistered370c1400
-
Rookie
-
8 inlägg
Min box har krånglat sedan uppdateringen med diverse olika problem, det mest störande har varit att det kan ta lång tid att få igång den, som värst krävdes 6st mjukresettningar innan den startade. Som tvåa har varit hängningar, att när man ska byta kanal eller göra en timeshift-paus så har det visat sig att den har hängt sig. Vilket har då varit en reset som lösning. Sen är det en del annat knas som tex spolfunktionen som faktiskt är så usel att jag saknar ord, men det går ju att använda boxen ändå.
Eftersom jag har garanti så ringde jag supporten och sa att jag ville ha en ny box, och den fick jag i fredags. Nu har jag använt den lite utan att uppdatera den till nya mjukvaran och jag måste säga att den känns mycket stabilare än vad min gamla box någonsin var med den gamla mjukvaran. Den är framförallt mycket snabbare, tex i EPG när man bläddrar mellan kanaler. Min gamla box var från november förra året.
Så till min fråga/undran, törs jag uppgradera? Min första tanke var, aldrig, inte förrän jag ser att det fungerar för andra här inne. Men nu när jag ser hur stabil den är i med den gamla mjukvaran så tänker jag att den borde vara det med den nya mjukvaran också. Eftersom det uppenbarligen måste vara en hel massa boxar därute som faktiskt fungerar med den nya mjukvaran, så kanske min nya är en av dom?
Vad tror ni?
Postad 11 oktober 2010 - 16:20
Unregisteredb7463f40
-
Unregisteredb7463f40
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hmm jag kom precis på att en kompis har en box liggandes som han inte använt på säkert ett år så den har ju gamla mjukvaran, även om det nu inte är den senaste av de äldre som funkade bra så är det ju en stabilare än denna. Kanske skulle åka och låna hans box, han hade ändå sagt upp sitt canal digital abbonemang nu eftersom att de inte kunde skicka ut någon strömadapter till honom då han hade tappat bort sin. Verkar ju som att de skickar ut de på löpande band till alla andra, men tydligen inte om man tappat bort den 
Du får ju hjälpa honom, kolla upp vilka fel som är relaterade till strömadaptern och ring till CD och säg att du har dom felen  När jag ringde och pratade med dom senast fick jag en ny adapter i förebyggande syfte (har den gamla men inga av mina fel är relaterade till den nya). Och är det så han eller du vill få igång boxen och CD inte hjälper till kan ni ju få min gamla fungerande adapter bara ni betalar frakten dit den ska. Så till min fråga/undran, törs jag uppgradera? Min första tanke var, aldrig, inte förrän jag ser att det fungerar för andra här inne. Men nu när jag ser hur stabil den är i med den gamla mjukvaran så tänker jag att den borde vara det med den nya mjukvaran också. Eftersom det uppenbarligen måste vara en hel massa boxar därute som faktiskt fungerar med den nya mjukvaran, så kanske min nya är en av dom? Vad tror ni?
Nej! Nej! Och åter NEJ!!!! Min box var väldigt stabil och felfri innan nya uppdateringen men har blivit ett monster med den nya. Har du en fungerande box var nöjd med det
Postad 11 oktober 2010 - 16:28
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
Nollställs kanallistan och de schemalagda insp. när man uppdaterarr mjukvaran?
För mig så låg kanallistan kvar men alla schemalagda inspelningar var borta efter att jag uppdaterat till .15
Postad 11 oktober 2010 - 16:45
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Min box har krånglat sedan uppdateringen med diverse olika problem, det mest störande har varit att det kan ta lång tid att få igång den, som värst krävdes 6st mjukresettningar innan den startade. Som tvåa har varit hängningar, att när man ska byta kanal eller göra en timeshift-paus så har det visat sig att den har hängt sig. Vilket har då varit en reset som lösning. Sen är det en del annat knas som tex spolfunktionen som faktiskt är så usel att jag saknar ord, men det går ju att använda boxen ändå. Eftersom jag har garanti så ringde jag supporten och sa att jag ville ha en ny box, och den fick jag i fredags. Nu har jag använt den lite utan att uppdatera den till nya mjukvaran och jag måste säga att den känns mycket stabilare än vad min gamla box någonsin var med den gamla mjukvaran. Den är framförallt mycket snabbare, tex i EPG när man bläddrar mellan kanaler. Min gamla box var från november förra året.
Så till min fråga/undran, törs jag uppgradera? Min första tanke var, aldrig, inte förrän jag ser att det fungerar för andra här inne. Men nu när jag ser hur stabil den är i med den gamla mjukvaran så tänker jag att den borde vara det med den nya mjukvaran också. Eftersom det uppenbarligen måste vara en hel massa boxar därute som faktiskt fungerar med den nya mjukvaran, så kanske min nya är en av dom?
Vad tror ni?
Jag hade liknande problem som dig och fick också en ny box. Jag valde att uppgradera direkt. Jag tänkte som så att den "nya" boxen jag fick bara SKA fungera med den nya mjukvaran. Gör den inte det tänker jag gnälla något j*vulskt. Jag har inte haft några större problem. Mute-buggen och en svart inspelning, än så länge.
Postad 11 oktober 2010 - 17:14
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Även jag uppdaterade till "15" när jag kom hem från jobbet idag.
Kanallistor och schemalagda inspelningar var kvar för mig.
Och faktiskt märkte jag en förändring till det bättre.
Vi har ju som sagt säkert massa olika problem och jag har troligtvis haft lite sämre bild än många andra men nu är den iallafall likvärdig eller lite bättre än med boxerkanalerna, även om jag är säker på att den var ännu bättre innan uppd, 8 Sep.
Även menyerna är betydligt skarpare, nu går dom läsa, innan var dom helt sjukt otydliga.
En annan sak som ändrat sig för mig är att när jag går in i en meny och ändrar och spara det, märker jag att boxen gör nått, innan hände inget.
Får nog fortsätta testa lite.
Redigerat av B BUS, 11 oktober 2010 - 17:32.
Postad 11 oktober 2010 - 17:27
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Någon som har lust att testa följande: Växla till exempelvis Tv4 SciFi (frekvens 11341) eller BBC Knowledge(11309). Se till att ni är på LNB2 vilket är normalt efter uppstart.
Tryck på spela in och spela in på den aktuella kanalen. Byt kanal, till SVT exempelvis. ta upp signalinfo och observera hur den är på LNB2. För mig blir den röd och inspelningen skit.
om jag byter till kanalen det spelas in på då återfår jag grön stapel på kanalen.
byter jag LNB, ser till att inspelningen sker på LNB1, är det inga problem. Likaså om jag testar samma sak på SVT2 och TV4, då fungerar det som det ska oavsett aktiv LNB.
Har signalstyrka 67/72% på LNB1/2.
Jag har provat detta och har inga problem. Vid testtillfället var min signalstyrka 66/72% på LNB1/2.
Postad 11 oktober 2010 - 17:34
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Funkade perfekt att köra in .15 med OK och sen Meny när boxen visade 8888. Första boxen gjorde efter uppdateringen var att starta med mute och stänga av sig igen. När jag sen startade den igen så var allt i inspelningslistan borta. Lika seg som med .14 känns boxen också, efter start tar det hur länge som helst innan den reagerar på kommandon. Har inte märkt av några förbättringar alls faktiskt, ev att den kanske sparade 720p inställningen nu.
Postad 11 oktober 2010 - 17:36
Kallekula1
-
Kallekula1
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hmm jag kom precis på att en kompis har en box liggandes som han inte använt på säkert ett år så den har ju gamla mjukvaran,
Gör då så här! koppla absolute EJ in den till parabol ! utan öppna den byt hårdisk till exempelvis 1tb disk starta om den med nya disken låt den jobba färdigt OBS du får under inga omständigheter ha den kopplad den till parabolen när du gör detta!!!! ,,sen kan du göra det när du fixat till med större hårdisk , MEN efter det sen får du ALDRIG uppdatera för då försvinner allt inspelat på disken! + den krymper till 250gb oavsett storlek innan, + bara strul dålig bild kass redigering hängningar ja allt skit man kan tänka sig som det nu är med nya fw ,lycka till!
Postad 11 oktober 2010 - 19:14
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Tack ! ....det funkade 
Har försökt 20 ggr nu som ni säger men det går inte här. Hur länge skall man hålla inne knapparna? Edit: på 21:e försöket funkade det. Hålla inne knapparna minimalt med tid var det som gällde.
Redigerat av vilse, 11 oktober 2010 - 19:16.
Postad 11 oktober 2010 - 19:45
Schteff
-
Schteff
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Morsning i tråden
Verkar vara MÅNGA som liksom jag har stora problem med HD boxen. Har just pratat med CD, eller pratat och pratat, mest lyssnat på en person som slingrade sig som en mask på en metkrok. Och jag tror inte att det kommer hända så mycket på ett bra tag. Dom hänvisade till avtalet som gjorde gällande att CD hade rätt att ändra mjukvara och annat utan att kompensera oss kunder för detta. Och vis av tidigare erfarenheter så är det bara att kavla upp skjortärmarna och plocka fram det enda språk dom förstår, det juridiska. Så jag tänkte kolla läget och se hur pass stort intresset är för att väcka en så kallad grupptalan mot CD. Detta är något man kan ta till när många drabbas av samma sak från en och samma leverantör.
Dra ett pm till mig så jag vet hur stort intresset är.
/Fraggelberget
Kan meddela att jag informerat CD om att föreningen Grupptalan mot CanalDigital är under bildande. Vi får de hur dom, om dom, reagerar på detta. //Fraggelberget
Ville bara belysa grupptalan mot CD. Jag antar att jag inte är ensam att vilja ställa CD mot väggen. Kontakta Fraggelberget (PM) om du är intresserad. Mvh Stefan
Postad 11 oktober 2010 - 19:52
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Tycker att det är en bra regel att göra en fabriksåtersällning efter att man har installerat en ny mjukvara. Visst så raderas kanallistor och schemalagda inpelningar mm, men man vet då också att man startat så rent som möjligt. Man vet annars inte om eventuella fel beror på att man inte har gjort reset eller på mjukvaran
Jag har med -15 inte haft någon förlust av inspelningslistorna och det är ju ett stort plus om det fortsätter
Kunde var kul att om någon som inte har fått HDMI interfacet att fungera kunde testa med -15. Min erfarenhet med -15 är att det är i alla fall inte är någon försämring jämfört med -14 (på min box ska kanske tilläggas)
Postad 11 oktober 2010 - 20:37
Unregisteredb7463f40
-
Unregisteredb7463f40
-
Användare
-
-
162 inlägg
Kunde var kul att om någon som inte har fått HDMI interfacet att fungera kunde testa med -15. Min erfarenhet med -15 är att det är i alla fall inte är någon försämring jämfört med -14 (på min box ska kanske tilläggas)
HDMI interfacet funkar inte för mig med -14 och det funkar fortfarande inte med -15  Men ingen mute vid uppstart det var ju positivt  (tänk vad glad man blir för det lilla med denna box)
Postad 11 oktober 2010 - 20:51
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jag har provat detta och har inga problem. Vid testtillfället var min signalstyrka 66/72% på LNB1/2.
Ok... får testa igen och se om jag kan återskapa det en tredje gång...
Postad 11 oktober 2010 - 21:09
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Min hembio envisas med att köra Dolby VS (virtual surround antar jag) trots att jag i boxen anger "Stereo" under Ljudinställningar i boxens meny. Ändrar varje gång från Stereo till Dolby VS.
Har ni andra samma problem eller är detta inte relaterat till boxen? Vore väldigt tacksam för lite input.
Postad 11 oktober 2010 - 22:37
Schteff
-
Schteff
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
En ny bugg för mig är att den stängde av sig efter 5 minuters tittande. Det har inte hänt förr med denna box.
Inga höga temperaturer.
Och CD svarar inte fast jag skickade för 2 veckor sen.
Postad 11 oktober 2010 - 23:17
knecken
-
knecken
-
Rookie
-
4 inlägg
Textningen på Travel channel fungerar igen med -15 versionen.
Postad 12 oktober 2010 - 07:33
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Har inte fått "mute" en enda gång sedan jag uppdaterade till .15.
Postad 12 oktober 2010 - 08:34
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har inte fått "mute" en enda gång sedan jag uppdaterade till .15.
Ja det har blivit bättre, har enbart fått det en gång med -15. CD säger att det inte är 100% fixat, men att det, som vi ser, har blivit stabilare och med betydligt färre mute.
Postad 12 oktober 2010 - 10:43
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Hmm..
Boxen gjorde nog ett allvarligt försök med "handskakningar" via HDMI i början efter uppdatering till 15.
När jag gick in i menyn och valde 1080i och tryckte på spara, så flimrade bilden till i en grön störning och efter det
var menyerna kristallklara och så även bilden.
Efter en stund föll boxen tillbaka till upplösning 576, taskig bild igen. Det funkade ett par gånger att byta till 720p och 1080i så att bildkvaliten förbättrades men efter ett tag föll den tillbaka till 576 igen.
Nu kan jag inte få den till att försöka äns utan bilden är precis som innan.
Tyvärr är det Inget digitalljud ur HDMI kabeln heller.
Därimot startade boxen utan mute och på första försöket idag på morgonen, det har den inte gjort en ända gång tidigare den senaste månaden.
Redigerat av B BUS, 12 oktober 2010 - 10:44.
Postad 12 oktober 2010 - 11:16
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Lite information från CD https://www.canaldig...te-programvara/4.1.15 kan nu laddas ned manuellt men tids nog kommer den puttas ut till alla boxar.
Postad 12 oktober 2010 - 12:46
Unregistered370c1400
-
Unregistered370c1400
-
Rookie
-
8 inlägg
Nej! Nej! Och åter NEJ!!!! Min box var väldigt stabil och felfri innan nya uppdateringen men har blivit ett monster med den nya. Har du en fungerande box var nöjd med det
Efter att ha tittat på några inspelade program igårkväll, där jag spolade förbi reklam så insåg jag att jag INTE ska uppgradera denna box. Bara den nya usla spolfunktionen gör det värt att inte uppgradera. Jösses vad bra och stabil min nya box med gamla programvaran är!
Postad 12 oktober 2010 - 13:04
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Efter att ha tittat på några inspelade program igårkväll, där jag spolade förbi reklam så insåg jag att jag INTE ska uppgradera denna box. Bara den nya usla spolfunktionen gör det värt att inte uppgradera. Jösses vad bra och stabil min nya box med gamla programvaran är! 
Ja va rädd om den, min box var riktigt bra innan 8 september oxså, jag fatta inte hur jag kunde va så dum att jag lät uppdatera den, då allt var helt okej för mig, jag var/är inte ett dugg intereserad av VOD ändå.
Postad 12 oktober 2010 - 13:36
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Uppgrqaderade till .15 och när jag sen skulle starta den som blev det "Mute", EPG-inspelningar väck men kanallistor kvar. (Kan ju vara så att boxen hann radera mina schemalgda inspelningar innan jag uppdaterade den).
Ska bli intressant om den uppför sig bättre nu.
Postad 12 oktober 2010 - 13:41
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
En fundering, den mjukvaran som man "tvingar" ner nu är det verkligen samma som kommer att släppas sen? Man passar inte på att förbättra den ytterligare innan man släpper den? Eller blir det då .16?
Förstår ni vad jag menar?
Postad 12 oktober 2010 - 14:51
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Från Canal Digitals hemsida:
Senaste programvara
Efter en framgångsrik testlansering av programvara version 4.20.15 till den inspelningsbara HD-boxen har vi beslutat oss för att ta nästa steg . Det innebär att programvaran nu finns tillgänglig att ladda ner både för nya kunder och för de befintliga kunder som väljer att hämta hem den. Nedan ser ni vilka problem den nya programvaran lyckats åtgärda. Vi planerar en bred lansering inom kort men vill redan nu ge dem som önskar möjlighet att hämta hem programvaran.
Förbättringar med nya programvaran
Programvaran (4.20.15) har ökat stabiliteten i boxen samt lösa problem med:
Att boxen startar om vid programmering av marginalinställningarna
Att en serieinspelning som stoppas ändå fortsätter att spela in
Att textningen på Travel Channel ger fel språk
Att ljudvolymen sätts på max vid ändring av bildinställning
Att On Demand tjänsten inte fungerar om hårddisken är full
Att ljud och bild blir osynkat då man ändrar ljudinställningar
Dessutom ska problemet med att boxen behöver startas två gånger uppträda betydligt mindre frekvent i denna mjukvara.
För att hämta hem den nya programvaran innan en bred lansering sker gör du så här:
Håll standby knappen på boxens front intryckt till den ändrar färg till orange (tar ca 5 sekunder).
Släpp knappen.
När displayen visar 8888 tryck på OK-knappen på fjärrkontrollen och sedan direkt på Menu-knappen.
Nu skall boxen börja ladda ner programvaran 00--, 01—osv
När nedladdningen är klar så går boxen ner i standby läge. Starta boxen igen för att börja använda den senaste programvaran.
Observera att tillvägagångssättet då man tvingar ner en programvara skiljer sig från en normal nedladdning.
Vi jobbar vidare med att åtgärda de fel som inte åtgärdats i denna programvaruversion och kommer fortlöpande att hålla er uppdaterade om hur arbetet går här på hemsidan.
Postad 12 oktober 2010 - 14:52
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Fortfarande ska det vara .14 som boxen automatisk laddar ned men vill ni ha .15 kan ni tvinga boxen att ladda ner det. Tror jag.. Jag har .15 så kan inte testa.
och ja - det startar med mute första gånger efter den laddat ned .15 men inte så ofta efter det.
Postad 12 oktober 2010 - 17:19
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Lite information från CD https://www.canaldig...te-programvara/ 4.1.15 kan nu laddas ned manuellt men tids nog kommer den puttas ut till alla boxar.
Fungerar inte här och får erro efte 5 minuter var gång  Kommer bara närmare mitt beslut om att byt CanalDromedal mot SvineSat. Känns som att välja mellan pest och kolera. Eller så har vi Ocker i marknätet men gå tillbaka dit?
Redigerat av ruva, 12 oktober 2010 - 17:23.
Postad 12 oktober 2010 - 17:52
Boxman81
-
Boxman81
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Lite info då.
Ny programvara (4.20.15 ) för den inspelningsbara HD-boxen lanseras 13 oktober återstår att se om den vill funka nu annars har jag nya buggar att rapportera om som inte finns med här på sidan ska skicka dessa till cd när jag har tid.
Redigerat av Boxman81, 12 oktober 2010 - 17:56.
Postad 12 oktober 2010 - 19:50
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Men va fan, det står ju inget om att man skall kunna redigera sitt inspelade material. Detta var enligt mig den största missen med den senaste programvaran. Hur kan man ha en inspelningsbar box som inte tillåter att man klipper i sina filmer?
Postad 12 oktober 2010 - 20:51
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Min hembio envisas med att köra Dolby VS (virtual surround antar jag) trots att jag i boxen anger "Stereo" under Ljudinställningar i boxens meny. Ändrar varje gång från Stereo till Dolby VS.
Har ni andra samma problem eller är detta inte relaterat till boxen? Vore väldigt tacksam för lite input.
Du får "tala om" för din surround-förstärkare att du vill att den spelar upp ljudet på det sättet du vill ha det. För material som inte är kodat i "Dolby Surround" använder jag en mode som kallas "7-channel Stereo" (eller 5-channel stereo). De flesta filmer sedan 80-90 talet sänds med "det så kallade stereo-ljudet" kodat i Dolby Surround. Det kan man avkoda med "Dolby ProLogic" (-II Cinema om du har den varianten). Min förstärkare minns inställningen som senast användes för 2 kanaligt PCM-ljud men växlar automatiskt till DD 5.1 (7.1) när den tar emot DD 5.1. Med 2-kanaligt PCM ("Stereo") eller 2-kanaligt analogt ljud kan den inte avgöra hur materialet är kodat utan det får du avgöra själv.
Postad 12 oktober 2010 - 21:32
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
CanalDiggital säges ju att ett fåtal kunder tyvärr fått problem med Boxen efter uppdateringen. Hur kommer det sig att alla jag vet har problem, och att även dom som fått helt odugliga boxar utbytta Fortfarande har problem då dom uppdaterat utbytes boxen? Om det nu finns en väl fungerande box, varför uppdaterar inte CD då utbytesboxarna och testar dom innan leveran? Vem på CD har draget igång detta spektakel, man blir så trött. Dom kan ju omöjligt ens ha provat boxen över huvud taget. Var någon på mässan och såg en box som levererade bild och fungerade enl CDs egen beskrivning!
Postad 13 oktober 2010 - 07:28
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
B BusDet är alltid de missnöjda som hörs mest. Givetvis har CD gjort en miss med denna mjukvara men samtidigt har det för de allra flesta användarna skapat en box som är enklare att hantera än den gamla och som inte buggar alltför mycket. Det är bara ett fåtal som haft problem med HDMI exempelvis men desto fler som haft mute-bugg, problem med textning och liknande. Se listan på deras hemsida. Håller med om att de borde ha beta-testat denna mjukvara mer omfattande än de gjort, det är inget snack om saken. De borde redan i början av sommaren ha skickat ut vad hade till en begränsad mängd beta-testare. Nu med 4.20.15 har de skickat ut den till 20 användare, skulle tro mest för att testa att de kan göra det. Viasat och Comhem har, av vad jag erfar, bättre utbyggd testning hos användare innan bred leverans exempelvis. Min box levererar bild som den ska i 99 fall av 100. Småbuggar finns men inget som på allvar gör att jag ska vara missnöjd med boxen. Lite av ett försvar för CD det ovan men notera att jag håller med om att de har missat och missat grovt men samtidigt anser att de är på rätt väg.
Redigerat av Monshi, 13 oktober 2010 - 07:29.
Postad 13 oktober 2010 - 08:00
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Kan konstatera att boxen hängde sig när Disney Channel slutade sända och den hade stått på samma kanal ett tag. Fick köra ström-knappen. Ett mindre problem, men med tanke på att boxen verkar hitta på vad som helst i avstängning- och påsättnings-läge (Kommentarer undanbedes P ;-) ) så blir man ju lite orolig.
"Mute" buggen är definitivt kvar. Den dyker upp ungefär varannan gång.
"Knapptrycknings-samlandet" är värre än nånsin, likaså tycker jag att boxen reagerar sämre på fjärr-kommandona nu. Hänger ju ihop.
Postad 13 oktober 2010 - 08:12
toy2me
-
toy2me
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Någon som hört om funktionsförbättringar till boxen är på gång?...tex
* bättre och mer kontrollerad spolning
* möjlighet att redigera inspelningar
* tydligare GUI
* möjlighet att använda +250 hdd
osv.
Har bara hört via CD att USB´n skall öppnas upp (ingående) under hösten
Postad 13 oktober 2010 - 08:19
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Kan konstatera att boxen hängde sig när Disney Channel slutade sända och den hade stått på samma kanal ett tag. Fick köra ström-knappen. Ett mindre problem, men med tanke på att boxen verkar hitta på vad som helst i avstängning- och påsättnings-läge (Kommentarer undanbedes P ;-) ) så blir man ju lite orolig.
"Mute" buggen är definitivt kvar. Den dyker upp ungefär varannan gång.
"Knapptrycknings-samlandet" är värre än nånsin, likaså tycker jag att boxen reagerar sämre på fjärr-kommandona nu. Hänger ju ihop.
Har inte haft mute buggen sedan uppdatering till .15 .... men håller med till fullo om fjärrproblemet
Postad 13 oktober 2010 - 08:19
ulfis
-
ulfis
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Det är alltid de missnöjda som hörs mest. Givetvis har CD gjort en miss med denna mjukvara men samtidigt har det för de allra flesta användarna skapat en box som är enklare att hantera än den gamla och som inte buggar alltför mycket.
Det håller jag inte med om. Guiden har blivit lite bättre, sen är det bara skit. Vad är tex enklare med en box som visar svart bild när man spolar? Ingen indikering på vilken hastighet man spolar med? Eller kallas det för småbuggar? I en riktig tidig version kunde man stega mellan "Ingen info"/"lite info"/"mycket info" genom att trycka upprepade ggr på infoknappen. Smidigt. Nu måste man trycka på infoknappen och sedan på gul knapp för att åstadkomma samma sak. Enklare hantering? Nix! Dett är inget personligt påhopp Monshi  utan jag tror vi håller på att bli avtrubbade av alla dessa fel så vi nöjer oss snart med en box som bara kan visa lite bild ibland.... Hittade en ny bugg igår föstås. Jag tittade på ett program med pausfördröjning igår. Klockan var 20.55 och jag låg med c:a 10 min eftersläpning och ett nytt program som jag också ville se började 21.00 på en annan kanal. Då gör jag som jag gjort många gånger förut med gamla programvaran. Trycker på inspelning för att spela in det pausfördröjda från där jag står, spolar fram tills jag är ikapp och sedan trycker på stopp. Då har jag en inspelning av mitt "eftersläp" och kan titta på det senare. Men nu så sa boxen till när jag tryckte stopp, "För kort inpelingstid. Inspelningen kommer att raderas". Jag väntade och provade igen och lyckades efter någon minut trycka på stopp utan meddeladet "För kort...." Senare när jag kollar på inspelningen så är den 9 min lång vilket inte alls är för kort. Tydligen mäter man tiden mellan knapptryckningarna istället för att se hur lång den verkliga längden inspelningstiden är. BUGG IGEN!!!! Någon mer än jag som sett att text-tv textningen (SVT sid 199) är trasig?
Redigerat av ulfis, 13 oktober 2010 - 08:21.
Postad 13 oktober 2010 - 08:46
redcoon
-
redcoon
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Monshi
Jag vet inte vad du har för preferenser kring en väl fungerande digitalbox men att påstå att denna mjukvara är enklare att hantera än den gamla och buggar inte alltför mycket är ett hån mot oss stackars användare som i alla år har dragits med de problem som denna box medfört.
För mig är det helt SJÄLVKLART att en box som man betalt flera tusen för skall fungera problemfritt. Sedan kan jag acceptera småbuggar men i detta fall snackar vi om betydligt större problem än så. Exempelvis:
- Borttag av redigeringsfunktionen för inspelat material. Katastrof!
- Spolningsfunktionen under all kritik
- Box går ej att starta från standbyläge när inspelning pågår. Man måste vänta tills pågående inspelning avslutats. Tillbaka till 80-talet?
- Sämre bild än förra mjukvaran
- Om man tittar på program med fördröjning och en annan programmerad inspelning startar i bakgrunden så bryts fördröjningen och man hoppar fram till realtid. Helt obegripligt!
- Sämre GUI och oläsbar text
För mig är detta bara ett axplock av de problem som finns med boxen och vill definitivt inte kalla det för småbuggar. Lägg dessutom till att vi betalar för skiten och för en testning som CD skulle gjort från början.
Postad 13 oktober 2010 - 08:57
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Redconvälkommen till forumet Redigeringen borde de ta tillbaka, ja. På något vis. Spola - fungerar när man vant sig men där är lite långsam/oprecis ska medges. Sämre bild - upplever inte jag, vette tusan vad/vilka som drabbas men en del är onekligen drabbade. Starta vid inspelning går visst. Dock möts man av svart skärm oftast men denna går att ta sig ut via EPGn med .14 och, för med .15, bara genom att välja kanal Timeshiftbugg har jag inte sett skymten av GUI bättre i design men uselt typsnitt. Så ja, vi verkar uppleva två olika produkter. UlfieSvart bild när man spolar? Det har jag inte hört om tidigare. Långsam/oprecis ja, men svart bild? Infoknappen, ja, det är dumt. Det håller jag med om. TextTV s 199, ska kolla upp den. Kan jämföra med annan källa för att se om det är box eller SVT som bråkar.
Redigerat av Monshi, 13 oktober 2010 - 09:00.
Postad 13 oktober 2010 - 09:55
redcoon
-
redcoon
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Ang. starta boxen vid inspelning hände detta mig i helgen. Hade en hockeymatch på inspelning samtidigt som vi hade besök hemma varpå jag hade tänkt kolla matchen i efterhand när besöket gått hem.
Boxen var avstängd under inspelningen och när jag skulle sätta på den igen var detta omöjligt. Den reagerade inte på knapptryckningar överhuvudtaget, det stod bara REC i displayen. Efter en timmes väntan, när inspelningen var klar, kunde jag starta boxen igen (fick dock som vanligt starta den två ggr).
Ang. timeshiftbugg hände det när jag kollade ett program med ca 10 minuters släp. Hade en annan inspelning programmerad kl 21 och när denna startade i bakgrunden bröts min släpande uppspelning och jag hoppade fram 10 minuter till realtid. Missade givetvis slutet på filmen pga detta. Grymt störande.
Skall se om jag kan återskapa dessa buggar ikväll.
Redigerat av redcoon, 13 oktober 2010 - 09:56.
Postad 13 oktober 2010 - 09:59
ulfis
-
ulfis
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ulfie Svart bild när man spolar? Det har jag inte hört om tidigare. Långsam/oprecis ja, men svart bild? Infoknappen, ja, det är dumt. Det håller jag med om. TextTV s 199, ska kolla upp den. Kan jämföra med annan källa för att se om det är box eller SVT som bråkar.
Ja, när stillbilderna "bläddrar fram" under spolning så är c:a hälften av bildrutorna svarta. Slumpmässigt. Om man spolar på snabbaste och har otur och får kanske 3-4 svarta bildrutor i rad (c:a 3-4 sek) så missar man grovt när man snabbpolar reklam. Ofta så är texten till vänster trasig och pixlig på text-tv text. Jag har sett det på andra kanaler än STV också.
Postad 13 oktober 2010 - 09:59
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Vid skillnader i upplevelse som dessa kan det vara intressant med en post i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=269531Ska lägga upp min box info där så kan vi jämföra.
Postad 13 oktober 2010 - 10:17
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
B Bus Det är alltid de missnöjda som hörs mest. Givetvis har CD gjort en miss med denna mjukvara men samtidigt har det för de allra flesta användarna skapat en box som är enklare att hantera än den gamla och som inte buggar alltför mycket. Min box levererar bild som den ska i 99 fall av 100. Småbuggar finns men inget som på allvar gör att jag ska vara missnöjd med boxen.
Lite av ett försvar för CD det ovan men notera att jag håller med om att de har missat och missat grovt men samtidigt anser att de är på rätt väg.
Förlåt om jag är gnällig. men jag förstår inte vad som ska bli så mycket enklare att "hantera" med den här nya boxen. Jag tror enda anledningen för CD var att få in VOD så fort och billigt för dom som möjligt. Inte har dom gjort detta med tanke på att vi skulle få en bättre box. Och, vadå på rätt väg? Dom är ju så långt ut i mossen det bara går. Det är otroligt långt mellan ambition och genomförande just nu, och har aldrig vart längre (är ialla fall känslan jag får). Varför har dom inte levererat nya uppdateringen i boxar dom skickar ut som ersättningsboxar? Förklaringen till det måste ju vara att dom inte har nått bättre att komma med. Det har gått 35 dagar nu, och på den tiden trodde jag att dom skulle kunna komma med nått mer än inget. Hoppas jag har fel och CD kan täppa till truten på oss gnällspikar. Den dan står jag först i kö att erkänna att jag hadde fel.
Postad 13 oktober 2010 - 10:17
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Hej,
Jag försöker komma in på VOD efter att ha dragit kabel till boxen. Jag har sedan i fredags fått "autentisering misslyckas". Jag kontaktade CDs tekniksupport i lördags och de sa att detta var ett driftsproblem med VOD, att det inte var beroende på min box/nätverk. Detta skulle vara löst i mitten av denna vecka enligt CDs tekniksupport. Boxen har också korrekt anslutning till nätverket vilket jag kan se under inställningar.
Jag testade igår kväll, det var fortfarande samma budskap "autentisering misslyckades".
Jag har inte hunnit uppgradera firmware till .15 ännu utan har .14.
Hur ser detta ut för er?
Redigerat av kenta2, 13 oktober 2010 - 10:18.
Postad 13 oktober 2010 - 10:37
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Du får "tala om" för din surround-förstärkare att du vill att den spelar upp ljudet på det sättet du vill ha det. För material som inte är kodat i "Dolby Surround" använder jag en mode som kallas "7-channel Stereo" (eller 5-channel stereo).
De flesta filmer sedan 80-90 talet sänds med "det så kallade stereo-ljudet" kodat i Dolby Surround. Det kan man avkoda med "Dolby ProLogic" (-II Cinema om du har den varianten).
Min förstärkare minns inställningen som senast användes för 2 kanaligt PCM-ljud men växlar automatiskt till DD 5.1 (7.1) när den tar emot DD 5.1.
Med 2-kanaligt PCM ("Stereo") eller 2-kanaligt analogt ljud kan den inte avgöra hur materialet är kodat utan det får du avgöra själv.
Tack janb för ditt svar. Problemet är att trots att jag "talar om" för förstärkaren vilket ljudformat jag vill ha så ändrar den hela tiden tillbaka. Dessutom om jag väljer "Dolby VS" som förstärkaren konstant vill ändra till tillsammans med Dolby från boxen så "knäpper" ljudet och det blir tyst efter en stund. Trodde detta var ett fel relaterat till boxen men kanske inte är så då.
Postad 13 oktober 2010 - 11:30
Herr Kantarell
-
Herr Kantarell
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ny programvara att ladda ner, kom upp på TV´n idag.
Installerade, omstart, mutefelet, omstart, grön bild, slita ut HDMI kabeln - sätta tillbaka, bild igen.
Inte testat nått mer. Dock ej hoppfull
Postad 13 oktober 2010 - 11:45
Unregistereda6d4ebb6
-
Unregistereda6d4ebb6
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Installerade, omstart, mutefelet, omstart, grön bild, slita ut HDMI kabeln - sätta tillbaka, bild igen.
Installerade->starta om->Mutefel-> Starta om igen->fungerar. Ser ingen direkt skillnad. /P
Postad 13 oktober 2010 - 11:46
ulfis
-
ulfis
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Vid skillnader i upplevelse som dessa kan det vara intressant med en post i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=269531 Ska lägga upp min box info där så kan vi jämföra.
Sagt och gjort. Min ligger där också nu.
Postad 13 oktober 2010 - 12:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Sagt och gjort. Min ligger där också nu.
Följ mallen - inköpsår, anslutningar osv... ja sådant som kan ge oss möjlighet att jämföra boxarna och kanske lika generationer av boxar i den mån det finns sådana ute. Om det visar sig att boxar från 2008 fungerar men inte de från slutet av 2009 exempelvis..
Postad 13 oktober 2010 - 15:47
ulfis
-
ulfis
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Följ mallen - inköpsår, anslutningar osv... ja sådant som kan ge oss möjlighet att jämföra boxarna och kanske lika generationer av boxar i den mån det finns sådana ute. Om det visar sig att boxar från 2008 fungerar men inte de från slutet av 2009 exempelvis..
OK, kommer att fixa det.
Postad 13 oktober 2010 - 17:13
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Installerade->starta om->Mutefel-> Starta om igen->fungerar. Ser ingen direkt skillnad. /P
Samma här. Upplever den som ännu segare när det gäller fjärrkontrollen i övrigt oförändrad. Har aldrig haft en box som jag spolat så mycket fram och tillbaka. Blir vansinnig över att ljudet hamnar osynk så fort man spolar. Det är nästan bättre att genomlida reklamen för det går snabbare. Följande procedur görs hemma när vi ska hoppa förbi reklamen (beskriver tryckningarna): Spola framåt-spola framåt-spola framåt-play-play-play-play-spola bakåt-spola bakåt-play-play och sedan pausa en minut för att ljudet ska synka... Till skillnad ifrån Monshi så kan jag inte hitta något som jag anser ha blivit bättre med uppdateringen som kom 8 september. Möjligtvis menyn för schemaläggning men då den buggar så ofta med tappade inspelningar så är det inget jag vill lyfta fram som något positivt. Att man moderniserat grafiken i menyn gör den inte bättre då man samtidigt gjort den mer svårläst..
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|