Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 oktober 2010 - 11:17

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Om jag får detta så kommer jag att glömma alla gamla oförrätter och lovar att jag till alla ska hävda att jag har bästa alternativet på marknaden:

- Att boxen blir lika stabil som den var med sista versionen av gamla mjukvaran
- Spolning och bild likaså
- TV 10 i utbudet
- Komplett utbud av svtPlay tv4play och canal+ egna innehåll... gärna några till playkanaler men jag ska inte vara gniden
- Kunna koppla in extra hårddisk till USB-porten

Om guit till VOD blir vettigare med topplistor osv... och med lite bättre utbud så lovar jag dessutom att hyra en film av och till.

Kämpa på nu Canal Digital och ge oss något bra!

Postad 21 oktober 2010 - 12:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag gick fr den gamla till -15 direkt...

Då kan det mycket väl vara nätdelen, verkar som det krävs mer ström för hanteringen av init med de nya versionerna av mjukvara jämför med den gamla

- Att boxen blir lika stabil som den var med sista versionen av gamla mjukvaran
- Spolning och bild likaså
- TV 10 i utbudet
- Komplett utbud av svtPlay tv4play och canal+ egna innehåll... gärna några till playkanaler men jag ska inte vara gniden
- Kunna koppla in extra hårddisk till USB-porten

Gott att du håller modet uppe, bra önskelista också :)

Postad 21 oktober 2010 - 14:49

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej
Jag har snart gett upp när det gäller denna box och jag förvånas egentligen inte över något längre. Att det skulle dyka upp nya och gamla problem vid uppdateringen hade jag tagit för givet men vad jag faktiskt tycker är allvarligare, har sett det nämnas här tidigare visserligen men ändå, är att bildkvaliteten sjönk dramatiskt hos mig efter .14 uppdateringen. Jag har en Samsung PS50Q96 med ett par år på nacken och har inte haft något som helst att klaga på bildmässigt men efter uppdateringen är jag inte lika tillfreds. Jag har lite svårt att avgöra om bildkvaliteten försämrats på SD-kanalerna men när det gäller HD-kanalerna har det blivit mycket sämre. Den enda kanalen som jag tycker håller måttet ännu är ESPN HD men den har hos mig alltid sett bäst ut, de andra kanalerna har på något sätt blivit "oskarpare".

Jag har som sagt sett att andra här har upplevt problem med bilden och jag har testat att att skiftat färguppsättning, gjort återställningar, kollat signalnivån mm men inget hjälper.

Postad 21 oktober 2010 - 15:26

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Men vad jag faktiskt tycker är allvarligare, har sett det nämnas här tidigare visserligen men ändå, är att bildkvaliteten sjönk dramatiskt hos mig efter .14 uppdateringen. Jag har en Samsung PS50Q96 med ett par år på nacken och har inte haft något som helst att klaga på bildmässigt men efter uppdateringen är jag inte lika tillfreds. Jag har lite svårt att avgöra om bildkvaliteten försämrats på SD-kanalerna men när det gäller HD-kanalerna har det blivit mycket sämre. Den enda kanalen som jag tycker håller måttet ännu är ESPN HD men den har hos mig alltid sett bäst ut, de andra kanalerna har på något sätt blivit "oskarpare".

Jag har som sagt sett att andra här har upplevt problem med bilden och jag har testat att att skiftat färguppsättning, gjort återställningar, kollat signalnivån mm men inget hjälper.

Instämmer, jag upplever samma sak. Även jag tycker ESPN HD och i viss mån HistoryHD fortfarande är OK.
Men särskilt SVT1HD, TV4HD och Canal+HD upplever jag inte som HD kanaler längre.
SD bilden har jag krypningar i som jag aldrig upplevt hos CD tidigare.
Jag tror och hoppas detta har med "handskakningen" i HDMIn att göra.
Ni som är med i CD testgrupp, har ni hört om det är nån ny version på gång att testa?

Postad 21 oktober 2010 - 16:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Ni som är med i CD testgrupp, har ni hört om det är nån ny version på gång att testa?

Enda som sagts är att .15 är en snabb fix av en del av problemen men att det ska komma en större uppdatering så småningom.

Ja, tolka det som det är. HDMI-problematiken är de medvetna om och utreder.

Postad 21 oktober 2010 - 16:43

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Synd bara att det ska ta sån tid.
Skulle det här vara någon annan tjänst lr dylikt skulle det åtgärdas fort f-n.
Men lite lustig kan man tycka att de inte jobbar dygnet runt på detta, när svensson tillbringar mer o mer tid framför tv:n.

Postad 21 oktober 2010 - 17:13

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Jag upplever att det är större skillnad mellan SVT1 och SVT1HD med den gamla mjukvaran än vad det är med den nya ( .14 ).

Postad 21 oktober 2010 - 18:01

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Här kommer en bugg till, inte så allvarlig men:
Vissa program som sänds i HD taggas inte med HD-symbol i programguiden eller med HD-indikator i programinfon.
Kolla t ex på SVT1 HD, programet "GoKväll" sänds i HD men boxen indikerar inte detta. Kolla på kvaliteten så ser ni att det trots allt är HD. Faktum är så har jag aldrig sett ett enda HD-program i SVT1 HD taggas som HD i programgudein även om det verkar i alla fall sändas ett eller ett par program varje dag.

OBS! Sedan en tid så visas inte HD-loggan i bild mer än i början av varje SVT HD-program, tidigare visades SVT HD-loggan om det var HD-program.

Postad 21 oktober 2010 - 18:23

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Har du samma problem som jag med galet nedladdnings ID kanske

jag/vi (min kontakt på CD) misstänker att det är det som går galet. Orsak ännu oklar.

ja det står något liknande på min oxå , verkar som boxen inte vet vilken version den har.

Postad 21 oktober 2010 - 19:17

Sripa
  • Sripa
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
En liten fråga bara, om ni spelar in tv4 och kanal 5 kan ni då sappa mellan andra kanaler.
För min del så går sappningen bara mellan 4'an 5'an och tv6.
//Leif

Postad 21 oktober 2010 - 19:34

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag sa upp mitt abb hos CD för 1vecka sedan.Nu ringde dom till mig och undrade varför jag sade upp mitt abb.
Jag sa att det bara berodde på boxen och att jag ville ha en ny box utan kostnad. Då sade hon att om jag betalade 2600 för en ny box så fick jag 6månader gratis på mitt huvudabb. mitt huvudabb är familjepaketet med canalplus film =409:-*6=2454 vilket betyder att man betalar 150kr för 1 box.

Det vrkar som folk tröttnat på boxen...hehe eftersom dom rear ut den.

//Mackan

Redigerat av Unregisteredadfb60ea, 21 oktober 2010 - 19:35.

Postad 21 oktober 2010 - 19:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Det vrkar som folk tröttnat på boxen...hehe eftersom dom rear ut den.

//Mackan

eller att det har en ny box på gång och lager att bli av med innan den lanseras. Jag har inga andra signaler på att en ny box skulle vara på gång inom närmsta framtiden är bäst att säga.

Postad 21 oktober 2010 - 19:54

Euforin
  • Euforin
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har precis fått min box! Än så länge har jag inget att klaga på.. Märker en stor skillnad på både SVT och TV4 HD..
Men det verkar som att ni som upplever problem kanske har parabol?
Jag kör via Kabel TV, så jag har ju boxen, HD PVR 102-CT har man parabol så har man HD PVR 101-ST..
Till min (CT) finns ju ingen ny programvara medans det fanns ny att ladda ner till ST'n.. reagerade på det när jag såg det men då är det väl att den inte har samma problem?

Va jag förstår så har ni problem med att boxen hänger sig och att HD kanalerna är oskarpa? Inget av det har jag märkt av än.. vad för mer fel ska jag leta efter? (Föruom då att HD lampan inte lyser på HD kanaler, tror jag överlever det)

Postad 21 oktober 2010 - 19:56

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Då kan det mycket väl vara nätdelen, verkar som det krävs mer ström för hanteringen av init med de nya versionerna av mjukvara jämför med den gamla

Gott att du håller modet uppe, bra önskelista också :rolleyes:

Fick ny nätdel till min box efter att jag mailat och klagat samt pratat med tekniker. Dock händer det fortfarande att boxen hänger sig (.15). Senast igår såg den ut att vara igång men svarade inte på kommandon. Fick hålla power knappen inne tills den bootade om. Startade då en bit till "mute" och startade sedan om en gång till innan den fungerade.

Snabbspolning fungerar på min, men ljudet laggar som får lösas med att pausa. Har inga problem med HDMI handskakning, men jag vet att med min förra LG tv fick jag grön bild ibland (hade då en switch i signalkedjan) Tydligen så att olika tillverkar fuska olika mycket med hur de utför handskakning.

Postad 21 oktober 2010 - 20:03

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

En liten fråga bara, om ni spelar in tv4 och kanal 5 kan ni då sappa mellan andra kanaler.
//Leif

Nejnej, det är max två kanaler som kan processas samtidigt (under förutsättning att du har två kablar inkopplade), så beteendet du beskriver är normalt.

Redigerat av philipsguy, 21 oktober 2010 - 20:03.

Postad 21 oktober 2010 - 20:20

Euforin
  • Euforin
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Nejnej, det är max två kanaler som kan processas samtidigt (under förutsättning att du har två kablar inkopplade), så beteendet du beskriver är normalt.

I manualen om boxen står ju att det går "att titta på inspelningen av ett program medan två andra program spelas in"

Men när jag spelar in två program samtidigt så kan jag endast kolla på dom två, inga andra alls.. Hur gör man för att se det tredje?

Postad 21 oktober 2010 - 20:31

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

I manualen om boxen står ju att det går "att titta på inspelningen av ett program medan två andra program spelas in"

Men när jag spelar in två program samtidigt så kan jag endast kolla på dom två, inga andra alls.. Hur gör man för att se det tredje?

Du kan alltså se på nåt av det gamla inspelade materialet medans du spelar in 2 nya. Du kan ej se på nån annan kanal än de du spelar in från. Fast om du även har en vanlig antenn inkopplad så kan du ju se de fria markkanalerna .

Postad 21 oktober 2010 - 20:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Två satelllit och en markkanal borde väl gå, har dock inte aktiverat mark så kan inte testa.

CD skulle få en ny version mjukvara denna eller om det var nästa vecka att testa, dock tror jag den också saknar en del fixar, om det inte lyckats fixa något på ren tur

Postad 21 oktober 2010 - 20:47

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Har precis fått min box! Än så länge har jag inget att klaga på.. Märker en stor skillnad på både SVT och TV4 HD..
Jag kör via Kabel TV, så jag har ju boxen, HD PVR 102-CT har man parabol så har man HD PVR 101-ST..
Till min (CT) finns ju ingen ny programvara medans det fanns ny att ladda ner till ST'n.. reagerade på det när jag såg det men då är det väl att den inte har samma problem?

Va jag förstår så har ni problem med att boxen hänger sig och att HD kanalerna är oskarpa? Inget av det har jag märkt av än.. vad för mer fel ska jag leta efter? (Föruom då att HD lampan inte lyser på HD kanaler, tror jag överlever det)

Tack för infon om att HD PVR 101-ST är för parabol.
Du har meriter till att få jobb på CDs kundtjänst, :rolleyes:
Kul att höra att Kabelboxen funkar bra, men i denna tråden som är gammal är det just Parabolboxen som diskuteras.
Denna tråden är så gammal att rubriken nog är missvisande idag.

Postad 21 oktober 2010 - 20:53

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

//Leif

Spelar du in två sattelit kanaler kan du se på ett tidigare inspelat program eller ett program som du tar in genom vanlig antenn (boxersändning). Det är därför du kan se 6an som inte kommer från parabolen. Du kan lägga in TV1, TV2 och TV4 från antennen som ju också är gratis på boxer i din favolista, så kan du se dom också om du nu tex spelar in två parabolkanaler.

Postad 21 oktober 2010 - 21:46

Euforin
  • Euforin
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Tack för infon om att HD PVR 101-ST är för parabol.
Du har meriter till att få jobb på CDs kundtjänst, :rolleyes:
Kul att höra att Kabelboxen funkar bra, men i denna tråden som är gammal är det just Parabolboxen som diskuteras.
Denna tråden är så gammal att rubriken nog är missvisande idag.

Haha, ska nog söka jobb där då.. Ja nä dom verkar inte vara så kunniga där..
Men finns det någon forum av teknisk support som är det? Oavsätt om man ringer och ska ha support till sitt tv-abonnemang, sin mobiltelefon eller något annat i den stilen,.. inkompetent och helt ointresserad utav vad man ska ge support för verkar vara kriteriet för att få jobba som support tyvärr.

Men ok förlåt! Får nog ta och skapa mig en egen tråd då om jag inte får va med och leka här.. :)

En fråga dock. Första "support"-killen jag snackade med på CD angående frågan "kan man föra över inspelat material till datorn" svarade att "eh.. ja de ska nog gå.. om man är någorlunda teknisk kunnig..." .. medan dom andra gångerna jag ringde fått svaret helt nej..
Det finns ju USB uttag.. går det inte aktivera det på något sätt?

Redigerat av Euforin, 21 oktober 2010 - 21:48.

Postad 21 oktober 2010 - 23:38

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
På kanal 385 skall det finnas en tillfällig kanal som kallas "Panasonic 3DTV". Där visas 3D sändningar med tennis från Stockholm Open.

Är det någon här som har 3D-TV och som sett hur bra bilden blir med en HD PVR 101-ST som mottagare?

Det kunde vara kul att få en användarrapport om den här formen av 3D-TV tillför något och om tekniken räcker för att ge ett hyggligt resultat.

Det lär gå att se flera matcher om man missade dagens. Så här ser tablån ut:
Sändningstider
TORSDAG 21 oktober
Kl 12.00 – 20.30

FREDAG 22 oktober
Kl 12.00 – 20.30 kvartsfinaler

LÖRDAG 23 oktober
13.00 Singel, semifinaler
Dubbel, semifinaler

SÖNDAG 24 oktober
12.00 dubbel, final
Från 15.00 singel, final

Postad 22 oktober 2010 - 04:37

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Med ver .15 började allt fungera bra. Sedan kom de fram två buggar. Jag har serieinspelning av "Halv åtta hos mig" som fungerat bra fram till i går. I stället för att inspelningen skulle startat 19:29 startade den 19:36 i stället och slutade 20:01 som den brukar göra.

Sedan när fotbollen var slut påTV4-Sport och jag tittat på kvällens inspelade program gick det inte att byta kanal alls, Kanalsiffran gick att ta fram men kanalbytet gick inte igenom, utan omstart av boxen behövdes.

Två små buggar, men nog så irriterande

Redigerat av Huddingebo, 22 oktober 2010 - 04:38.

Postad 22 oktober 2010 - 05:12

Euforin
  • Euforin
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Med ver .15 började allt fungera bra. Sedan kom de fram två buggar. Jag har serieinspelning av "Halv åtta hos mig" som fungerat bra fram till i går. I stället för att inspelningen skulle startat 19:29 startade den 19:36 i stället och slutade 20:01 som den brukar göra.

Sedan när fotbollen var slut påTV4-Sport och jag tittat på kvällens inspelade program gick det inte att byta kanal alls, Kanalsiffran gick att ta fram men kanalbytet gick inte igenom, utan omstart av boxen behövdes.

Två små buggar, men nog så irriterande

Hur fungerar serie-inspelning? är det bara att trycka två gånger på REC på en serie så spelas alla avsnitt av den serien in på den kanalen?

Postad 22 oktober 2010 - 05:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hur fungerar serie-inspelning? är det bara att trycka två gånger på REC på en serie så spelas alla avsnitt av den serien in på den kanalen?

Ja, det markeras då med två ringar, och i MyTv så hamnar dessa i en mapp serie. Mina serieinspelningar har än så länge funkat fint i -15.

En fråga dock. Första "support"-killen jag snackade med på CD angående frågan "kan man föra över inspelat material till datorn" svarade att "eh.. ja de ska nog gå.. om man är någorlunda teknisk kunnig..." .. medan dom andra gångerna jag ringde fått svaret helt nej.. Det finns ju USB uttag.. går det inte aktivera det på något sätt?

Det går inte använda USB (tyvärr), det hade ju varit en klar förbättring om CD kunde bjuda på det. Såg att tex Mirakelboxen hade den möjligheten att allt sparades på extern HDD okrypterat och man bara kunde ta HDD till en dator. Det du får göra och som jag gör ganska ofta är att via ett TV-kort med svideo/komposit ingång föra över det till en dator i realtid

Postad 22 oktober 2010 - 08:07

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Det går inte använda USB (tyvärr), det hade ju varit en klar förbättring om CD kunde bjuda på det. Såg att tex Mirakelboxen hade den möjligheten att allt sparades på extern HDD okrypterat och man bara kunde ta HDD till en dator. Det du får göra och som jag gör ganska ofta är att via ett TV-kort med svideo/komposit ingång föra över det till en dator i realtid

Dröm vidare, på sin höjd skulle du kunna lagra undan och/eller säkerhetskopiera inspelade program för att kunna återställa dem vid en krasch, att föra över till PC för att kunna kolla kommer aldrig att hända. Programmen skulle vara kodade att bara funka med ditt eget abonnemang antagligen.
Samsungs nya TV-apparater har inspelning direkt till USB men det går förstås bara att spela upp på sin egen TV.

Postad 22 oktober 2010 - 08:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

På kanal 385 skall det finnas en tillfällig kanal som kallas "Panasonic 3DTV". Där visas 3D sändningar med tennis från Stockholm Open.

Är det någon här som har 3D-TV och som sett hur bra bilden blir med en HD PVR 101-ST som mottagare?

vad jag vet krävs det en speciell box för att kunna ta emot 3D-TV. det är inte något denna box ska klara av. När jag tittade till kanalen igår rullade en reklamslinga där bilden var delad i två delar. Jag antar att på en 3D box tas de två delarna och sätts ihop till en 3D-bild.

Huddingebo
Mmh, helt stabil är inte boxen. För mig har den en gång missat en inspelning helt för att sedan hänga sig.

Postad 22 oktober 2010 - 08:26

Euforin
  • Euforin
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Ja, det markeras då med två ringar, och i MyTv så hamnar dessa i en mapp serie. Mina serieinspelningar har än så länge funkat fint i -15.

Jaha, va härligt, tack för infon!
Ja man tycker ju dom kunde införa det.. Kan vara kul att spara vissa dokumentärer osv som kanske inte går att köpa.. För kan man inte "backa up" dom på annan lagringsmedia så innebär ju det att man tillslut kanske måste ta bort dom för att få plats med nytt material, 250GB är inte så mycket!

Dröm vidare, på sin höjd skulle du kunna lagra undan och/eller säkerhetskopiera inspelade program för att kunna återställa dem vid en krasch, att föra över till PC för att kunna kolla kommer aldrig att hända. Programmen skulle vara kodade att bara funka med ditt eget abonnemang antagligen.
Samsungs nya TV-apparater har inspelning direkt till USB men det går förstås bara att spela upp på sin egen TV.

Ja men det har nog räckt för mig, jag är inte primärt ute efter att dela med mig utav median online.
Utan då för att "säkerhetskopiera".
(Sen att det kommer gå att knäcka detta så att det GÅR att dela med sig utav median kan man kanske vänta sig..)

Postad 22 oktober 2010 - 09:07

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Själva boxen är den samma, men om du använder boxen mot KabelTV-nätet så betyder det att du har den gamla mjukvaran (som fungerar ganska okej). Det är endast parabol-kunderna som fått möjlighet att uppgradera till den nya buggiga mjukvaran. Först när CD anser att alla problem är åtgärdade kommer de skjuta ut mjukvaran till KabelTV-kunderna (år 2015? :rolleyes: )

Postad 22 oktober 2010 - 09:16

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Det kunde vara kul att få en användarrapport om den här formen av 3D-TV tillför något och om tekniken räcker för att ge ett hyggligt resultat.

Det lär gå att se flera matcher om man missade dagens. Så här ser tablån ut:
Sändningstider
TORSDAG 21 oktober
Kl 12.00 – 20.30

FREDAG 22 oktober
Kl 12.00 – 20.30 kvartsfinaler

LÖRDAG 23 oktober
13.00 Singel, semifinaler
Dubbel, semifinaler

SÖNDAG 24 oktober
12.00 dubbel, final
Från 15.00 singel, final

Coolt, ja de sänder tvådelad bild sida vid sida. Det kommer säkert funka om man ställer in sin 3D-tv at visa 3D sida vid sida. Återkommer med rapport om upplevelsen!

Postad 22 oktober 2010 - 10:24

Euforin
  • Euforin
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Själva boxen är den samma, men om du använder boxen mot KabelTV-nätet så betyder det att du har den gamla mjukvaran (som fungerar ganska okej). Det är endast parabol-kunderna som fått möjlighet att uppgradera till den nya buggiga mjukvaran. Först när CD anser att alla problem är åtgärdade kommer de skjuta ut mjukvaran till KabelTV-kunderna (år 2015? :rolleyes: )

Jaha! Ok tack för infon :) Bra att ni får vara testkaniner då ? hehe.
Läste lite vad 4.20.15 skulle "förbättra" men ingen utav punkterna är något som jag (än) upplever som problem.
Förbättring utav stabiliteten stod det också, men jag upplever inte att min box på något sätt skulle vara ostabil.. kommer kanske isåfall! Hoppas inte!

En sak bara, på vissa kanaler så händer inget när man höjer/sänker ljudet på boxen.. lite irriterande.

Postad 22 oktober 2010 - 12:48

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Jaha! Ok tack för infon :rolleyes: Bra att ni får vara testkaniner då ? hehe.
Läste lite vad 4.20.15 skulle "förbättra" men ingen utav punkterna är något som jag (än) upplever som problem.
Förbättring utav stabiliteten stod det också, men jag upplever inte att min box på något sätt skulle vara ostabil.. kommer kanske isåfall! Hoppas inte!

En sak bara, på vissa kanaler så händer inget när man höjer/sänker ljudet på boxen.. lite irriterande.

Vers, 4.20.15 skulle rätta till lite av alla dom problemen som vers, 4.20.14 orsakade.
Du har turen att inte behöva testa dom än. Innan 8 september hade vi med parabol en lika fin fungerande box som du har nu, då körde CD ut verson 4,20.14 som borde döpas om till version 666,666 och borde släppts 11 september :)

Kanalerna som sänder digitalt ljud går inte att höja och sänka på boxen. Om du haft vers, 4,20,15 nu så hade du kunnat höja och sänka alla kanaler på boxen om du kör ljudet via HDMI, då digitalljudet inte funkar längre (tror jag).

Redigerat av B BUS, 22 oktober 2010 - 12:50.

Postad 22 oktober 2010 - 16:45

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Testa detta.

1. Gör boxen helt strömlös.

2.Koppla bort scart+Hdmi.

3.Koppla ur båda parbol kablarna helt.

4.Sätt tillbaka scart sladden.

5. Koppla tillbaka strömmen igen får du bild nu? borde stå en ruta att du inte har någon signal.

6.Koppla in parabol kablarna igen.

7. Återställ boxen.

Lycka till :)

Testat detta...
Testat ny nätadapter...
Testat tvinga ner en ny uppdatering...

...fastnar fortfarande på "init"...*SUCK*

Postad 22 oktober 2010 - 20:21

Boxman81
  • Boxman81
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Testat detta...
Testat ny nätadapter...
Testat tvinga ner en ny uppdatering...

...fastnar fortfarande på "init"...*SUCK*

Detta va ju inte så bra jag gjorde detta när min box gjorde samma sak som din box gör och den rullar på som vanligt.
Vad säger scandal digital så när du ringer är de vanliga svaret att de är strömadaptern som är sönder osv osv?

Redigerat av Boxman81, 22 oktober 2010 - 20:21.

Postad 23 oktober 2010 - 14:11

mantis87
  • mantis87
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
tjena har en hd pvr 101-st sen har jag en philips nr 42pfl5603h det är en tv med energi snål. Satt å lästa lite idag om det där för jag märkte att när jag inte har tv på så kunde jag byta kanal hur lätt som helst, men när den e på e det oftast stort problem. har flyttat om å grejat runt också men det blev inge bättre. någon som har någon ide hur jag kan fixa problemet.

Postad 23 oktober 2010 - 15:49

Unregistered4877c979
  • Unregistered4877c979
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Nu har har varit och testat min box på en projektor via HDMI och det fungerar bra.
Det var t.o.m. bra bild och menyerna i MyTV var inte suddiga :)

Så j****a typiskt.

Nästa steg är att testa TV'n, men det känns jobbigt att släpa iväg den...
Kan det vara så att boxen har en HDMI version som mn TV inte klarar av?

Postad 23 oktober 2010 - 18:45

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

tjena har en hd pvr 101-st sen har jag en philips nr 42pfl5603h det är en tv med energi snål. Satt å lästa lite idag om det där för jag märkte att när jag inte har tv på så kunde jag byta kanal hur lätt som helst, men när den e på e det oftast stort problem. har flyttat om å grejat runt också men det blev inge bättre. någon som har någon ide hur jag kan fixa problemet.

Har du prövat med eltejp?
https://www.minhembi...howtopic=222981

Har på min lcd ett så kallat intelegent öga, om jag aktivera det så att TVn ändrar ljusförhållandet efter rummet har jag märkt att fjärren till DVDn funkar som med dåliga batteri, därimot påverkas inte diggitalboxen hos mig.

Postad 23 oktober 2010 - 21:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Idag fick jag två nya happenings med boxen

- den visade helt plötsligt för dålig signal på samtliga kanaler, fick stänga av och sätta på den för att den skulle visa bild igen (inget problem med signalstyrka var det)

- sedan någon timme senare så skulle jag byta kanal och samtidigt så hörde jag boxen väsnas så förfärligt, tittade på HDD temp och den var då 57grader, temperaturen sjönk ned efter hand och vid 51grader så gick fläkten ner ett läge men fortfarande högre än normalt, temperaturen föll sedan ytterligare. Normalt brukar temperaturen vara runt 38grader, undrar varför inte fläkten startade tidigare?

Postad 23 oktober 2010 - 22:14

Euforin
  • Euforin
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Ok tack för infon B BUS!
Förresten, det kanske bara är jag. Men är det någon annan som är missnöjd med kvalitén på TV4's HD kanal?
Det är ju en enorm skillnad om man jämför med tex Discovery HD, BBC HD och History HD som verkligen är såpass knivskarpa så man får ont i ögonen.. SVT HD är okey, men endå inte att jämföra med dom andra HD kanalerna.. tråkigt!

Redigerat av Euforin, 23 oktober 2010 - 22:15.

Postad 23 oktober 2010 - 22:26

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

- den visade helt plötsligt för dålig signal på samtliga kanaler, fick stänga av och sätta på den för att den skulle visa bild igen (inget problem med signalstyrka var det)

- sedan någon timme senare så skulle jag byta kanal och samtidigt så hörde jag boxen väsnas så förfärligt, tittade på HDD temp och den var då 57grader, temperaturen sjönk ned efter hand och vid 51grader så gick fläkten ner ett läge men fortfarande högre än normalt, temperaturen föll sedan ytterligare. Normalt brukar temperaturen vara runt 38grader, undrar varför inte fläkten startade tidigare?

Din första happening har jag också upplevt... men bara en gång.

Postad 23 oktober 2010 - 22:37

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Ok tack för infon B BUS!
Förresten, det kanske bara är jag. Men är det någon annan som är missnöjd med kvalitén på TV4's HD kanal?
Det är ju en enorm skillnad om man jämför med tex Discovery HD, BBC HD och History HD som verkligen är såpass knivskarpa så man får ont i ögonen.. SVT HD är okey, men endå inte att jämföra med dom andra HD kanalerna.. tråkigt!

<OT>
Läste någonstans att TV4 "ofta endast brukar" skala upp vanliga sändningen... de har ju i så fall en bättre uppskalningsgrunka än vad våra tv-apparater mäktar med själva, men det kan ju såklart aldrig bli som "riktig" HD.

</OT>

Postad 23 oktober 2010 - 23:12

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

<OT>
Läste någonstans att TV4 "ofta endast brukar" skala upp vanliga sändningen... de har ju i så fall en bättre uppskalningsgrunka än vad våra tv-apparater mäktar med själva, men det kan ju såklart aldrig bli som "riktig" HD.

</OT>

Ja det är bara ibland som TV4HD sänder riktig HD sändning. Tex, LOST och HOUSE vet jag brukade ha riktigt bra HD kvalitet på TV4HD (åtminstonde hade dom det före 8 Sep).

Postad 23 oktober 2010 - 23:20

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Detta är den jobbigaste buggen jag har, och den händer alltid vid sämsta tidpunkt för mig mellan kl 20-22 och garranterat varje fredag och lördag. Hjälpte det för dig att bara starta om boxen?
Jag får alltid trixa en stund och bryta strömmen och sånt, så det tar alltid en 15-20 minuter.
Igår hände det kl 21,20 och jag blir så trött på detta så jag börjar fundera på allvar nu över nått annat alternativ till CD eller någon annan box.

Postad 24 oktober 2010 - 07:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Detta är den jobbigaste buggen jag har, och den händer alltid vid sämsta tidpunkt för mig mellan kl 20-22 och garranterat varje fredag och lördag. Hjälpte det för dig att bara starta om boxen?
Jag får alltid trixa en stund och bryta strömmen och sånt, så det tar alltid en 15-20 minuter.
Igår hände det kl 21,20 och jag blir så trött på detta så jag börjar fundera på allvar nu över nått annat alternativ till CD eller någon annan box.

Det som hände var faktiskt precis samma som hade hänt för någon annan som jag tidigare kopierat in i Bugglistan. En inspelning pågick och jag skulle växla kanal, efter några kanalbyten så kom det helt plötsligt upp svarta bilder för varje kanal med att signalstyrkan var för dålig, även på de som jag precis lämnat med bild. Jag försökte med en omstart med knappen på frontpanlen starta om boxen men eftersom inspelning pågick så blev det ingen omstart bara växling mellan on/off, jag gick då till den kanal som inspelningen pågick och avbröt inspelningen och försökte då starta om boxen med knappen men med samma dåliga resultat, ryckte då sladden och då gick det faktiskt att starta om och jag kom in med bild igen fast i mute. Konstigt var dock att inspelningen startade igen fastän jag hade svarat OK avbryta innan jag gick ur, underlig box!

Postad 24 oktober 2010 - 08:04

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Tjenare,

fortfarande svart bild vid spolning och därmed inte en aning om var man befinner sig i programmet.
Igår blev bilden dessutom ceris efter snabbspolning och det end asom återstod var att dra pluggen :)

// Håkan

Postad 24 oktober 2010 - 08:50

Sripa
  • Sripa
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Det som hände var faktiskt precis samma som hade hänt för någon annan som jag tidigare kopierat in i Bugglistan. En inspelning pågick och jag skulle växla kanal, efter några kanalbyten så kom det helt plötsligt upp svarta bilder för varje kanal med att signalstyrkan var för dålig, även på de som jag precis lämnat med bild. Jag försökte med en omstart med knappen på frontpanlen starta om boxen men eftersom inspelning pågick så blev det ingen omstart bara växling mellan on/off, jag gick då till den kanal som inspelningen pågick och avbröt inspelningen och försökte då starta om boxen med knappen men med samma dåliga resultat, ryckte då sladden och då gick det faktiskt att starta om och jag kom in med bild igen fast i mute. Konstigt var dock att inspelningen startade igen fastän jag hade svarat OK avbryta innan jag gick ur, underlig box!

Exakt detta hände mig också och det underliga nästan vid samma tidpunkt. Jag tycker dock inte att detta är en underlig box, för min del är det en SKIT box.
//Leif

Postad 24 oktober 2010 - 09:18

Unregisteredf2f9d19f
  • Unregisteredf2f9d19f
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
I morse verkar det som min ena box gett upp :)

När man startar den står det ER1 sen blinkar 00-- och till sist blinkar 01-- för att stå kvar så i evighet. Den går inte vidare som om det skulle vara en uppgradering. Har provat att dra ur alla sladdar och vänta en stund, tvingat ny uppgradering m.m. men inget funkar. Det hörs ett dovt tickande från hårddisken så kanske den gett upp!?!

Någon som varit med om liknande?

Den andra boxen jag har funkar utan problem.

Postad 24 oktober 2010 - 10:03

Unregistered69f558b3
  • Unregistered69f558b3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Min box fungerar bra om man tänker på hur tekniskt aviserad den är. Jag har gått från Analog intern hyreshusnät, en 24 tums Philips Matchline ano 1982 till LG 42 tums HDTV och hus med satellit TV. Vill ju ha en box som fungerar bättre men är supernöjd över den bilden jag har idag. Också fantastiskt att kunna spela in ett program, titta på ett annat, pausa mm utan att behöva krångla med min VHS maskin och har nu slängt alla mina band som tog upp allt för mycket plats i lägenheten jag bodde i.

Min box jag ärvde efter förra husägaren tuffar på rätt bra. Ibland uppstår samma problem som beskrivs i inäggen ovan men inte är det så ofta att det gör mig förbannad. Att den har några år på nacken ser man på att locket är bortplockat och en fläkt ligger löst i skalet med kontakten utdragen. Enda ljudet som hörs är ett svag murmel från hårdisken. Inget knastrande som ljudet från datorns hårddisk.

En liten fråga om något som förbryllar mig år 2010

Det finns ett uttag från usb och ett från nätverk. Fyllde hårddisken snabbt eftersom Canal+ bjuder på många goa program. Men jag får det inte fungera med att tanka över till annan hårddisk eller se mitt inspelade från datorn i annat rum. Letat som en galning i Menyerna och tom givit boxen ett fast ip ställt in routern dns manuellt men jag får det inte att fungera. Hade jag köpt boxen själv hade den redan varit tillbaka på butikshyllan. Men nu får jag lösa det själv och undrar hur ni löst det? Krångligt verkar det vara men hoppas på hjälp.

Postad 24 oktober 2010 - 11:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

I morse verkar det som min ena box gett upp :)

När man startar den står det ER1 sen blinkar 00-- och till sist blinkar 01-- för att stå kvar så i evighet. Den går inte vidare som om det skulle vara en uppgradering. Har provat att dra ur alla sladdar och vänta en stund, tvingat ny uppgradering m.m. men inget funkar. Det hörs ett dovt tickande från hårddisken så kanske den gett upp!?!

Någon som varit med om liknande?

Den andra boxen jag har funkar utan problem.

Testat att byta nätagg mellan boxarna? Annars låter det faktiskt som om det kan vara hårddisken som gett upp.

Två misstänkta finns, nätagg eller disk och det ena kan du eliminera enkelt om du har två boxar.

Har du garanti kvar? Kontakta då Canal Digital. Om inte, öppna upp boxen och testa hårddisken i en dator (OBS - eventuella program på den kommer troligen försvinna). Om fel hittas köp en ny hårddisk, eller te en begagnad från en datorn (2,5" eller 3,5"), och stoppar in i boxen.
Vid köp av ny disk kan det vara en bra idé att ta en energisnål som snurrar med 5400 rpm. Det räcker, boxen blir svalare samt misstanke finns begränsningar i effekten som kan levereras till hårddisken. Större disk skadar inte men bara 250 GB används, mindre disk vette tusan om den fungerar.

idgforum
Vi kan bara hoppas att de öppnar USB-porten och låter oss spara krypterade inspelningar på en extern disk. Enda sättet att tömma disken på är att spela upp och spela in på annan enhet. Digitala strömmen som är sparad på disken kan inte tas ut direkt.

Redigerat av Monshi, 24 oktober 2010 - 11:29.

Postad 24 oktober 2010 - 12:11

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Det som hände var faktiskt precis samma som hade hänt för någon annan som jag tidigare kopierat in i Bugglistan.

Jo, det är mitt inlägg du kopierat.
Detta händer mig minst varranan dag, det kanske beror på att det är sällan jag ser på tv live, utan jag spelar in och ligger lite efter så jag kan hoppa över reklam och sånt.
Visst är det märkligt att inspelningarna statar trots man avbryter dom. Endel tappas bort och endel går inte att bli av med. Märkte du att klockan backar en timme medans man håller på att starta och stoppa. Jag har även provat att göra en ny kanalsökning när "problem med signal" kommer upp, och det går bra, men hjälper inte utan efter kanalsökningen står det fortfarande "problem med signalen. Supporten på CD sa att detta berodde på nätagg och sa att jag skulle skifta antennerna. Nätagg skickade dom en ny och det har inte hjälpt.
Jag har inte skiftat antenerna, tycker det låter som ett råd dom ger för att bli av med mig för tillfället.
Jag kanske skulle pröva det.

Redigerat av B BUS, 24 oktober 2010 - 12:13.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.