Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 november 2007 - 12:30

nicky6
  • nicky6
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Toppen. Jobbar själv på ett företag med stor kundtjänst och vet att det ofta finns ett glapp mellan det kunderna rapporterar till agenterna och till själva teknikerna som ska lösa problemen. Därför blir ofta problemen hängande och då fortsätter kunderna rapportera och det kostar pengar i kundservice-ledet. Så det låter bra att du har en direktväg in samt att vi försöker genomföra felsökningarna så noggrannt som möjligt så de kan lösa de åt oss så snabbt som möjligt.

Postad 22 november 2007 - 12:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Toppen. Jobbar själv på ett företag med stor kundtjänst och vet att det ofta finns ett glapp mellan det kunderna rapporterar till agenterna och till själva teknikerna som ska lösa problemen. Därför blir ofta problemen hängande och då fortsätter kunderna rapportera och det kostar pengar i kundservice-ledet. Så det låter bra att du har en direktväg in samt att vi försöker genomföra felsökningarna så noggrannt som möjligt så de kan lösa de åt oss så snabbt som möjligt.

Vissa problem som tex att boxarna har högt ljud och resonaser, skulle de ha tagits på ett tidigt design stadium hos Sagem. Kanske också några av de buggar som vi sett, några var de säkert helt medvetna om när de släppte boxen (mer än markmottagaren och HDMI), men de hade väl inte tid att fixa det.

Sedan finns det problem som vi upptäcker som skulle ha tagit längre tid för deras testare att hitta, vi är många, nyfikna (trycker på allt som går att trycka på), olika användare som använder boxen på olika sätt och som får fram kombinationer som kan vara svåra att hitta

Postad 22 november 2007 - 13:01

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Finns de nåt som säger hur högt en sådan här box ska eller får låta för att kallas för ett fel ,,,,hur låter sagemboxarna till Boxer sitter de fläkt i dom ...ringde igår sa att min låter tjuter i ,,, skickar en ny omgående vart de till svar ,, de måste ju va medvetna om problemet ,,,,

Micke

Redigerat av gneter, 22 november 2007 - 13:02.

Postad 22 november 2007 - 13:21

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Igår fick jag min andra box, det var problem med SAT-ingångarna för nu funkar det att ladda ner kanallistor. Det stämde dessutom att man vara tvungen att sätta det nya LNB:t till höger om man nu har två huvuden.
Har nu en signalstyrka på 122 och 102, varför det skiljer har jag ingen aning om, borde det inte vara ganska likt?

Ljudnivån är som den första boxen dvs. ganska tyst som en laptop ungefär, temperaturen ligger konstant på 39 grader.

Då är väl allt toppen?
Njäe, förutom de vanliga buggarna som que har i sin lista, fick jag samma problem som en del av de som har en Samsung tv (Har ingen Samsung utan en lite sunkigare billighetsplasma). Tryckte på fjärrkontrollen som en idiot hela gårkvällen till flickvännens stora förtjusning, inte. Fjärrkontrollen fungerar ok ibland men det spelade ingen roll hur jag än riktade fjärrkontrollen, testade allt ifrån att vara i soffan till att rikta fjärrkontrollen plast emot plast på mottagaren. Försökte täcka över med en tidning och ha fjärrkontrollen under tidningen för att tv-strålningen inte skulle störa, men inget funkade. När det fungerade som sämst reagerade den på var tionde klick.

Men precis innan läggdags märkte jag att det fanns ett system. Så fort det var en lite ljusare bild så funkade fjärrkontrollen sämre, med en mörk bild fungerade fjärrkontrollen hyggligt, hmmm.
Jag har ingen sådan inställning som Samsungen verkar ha. Kan ju inte sänka ljusstyrkan på TV:n för att det ska funka, men ska hem och testa mer idag, vad gör man inte för att hålla flickvännens humör på topp. :)

Men bilden var ju bra! :)

-Edit: stavfel

Redigerat av Unregistered4063b8d2, 22 november 2007 - 13:45.

Postad 22 november 2007 - 13:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Igår fick jag min andra box, det var problem med SAT-ingångarna för nu funkar det att ladda ner kanallistor. Det stämde dessutom att man vara tvungen att sätta det nya LNB:t till höger om man nu har två huvuden.
Har nu en signalstyrka på 122 och 102, varför det skiljer har jag ingen aning om, borde de inte lika ganska likt?

Men precis innan läggdags märkte jag att det fanns ett system. Så fort det var en lite ljusare bild så funkade fjärrkontrollen sämre, med en mörk bild fungerade fjärrkontrollen hyggligt, hmmm.

Kolla signalstyrkan med samma kanal, sätt tex på TV4 läs av SAT1 (se att det står TV4), starta sedan en inspelning på kanal 5, växla tittande till TV4 , gå sedan och titta på styrkan på SAT2 se att det står TV4; är de lika?

Du får växla kanal i mörka sener :)

Postad 22 november 2007 - 16:39

macca74
  • macca74
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Nähä, det gjorde ingen skillnad, fortfarande ingen antennstyrka... :)

Bara att vänta på den nya boxen...

Hade samma problem som dig med boxen att jag bara hade signal på Sat 1 och ingen signal alls på Sat 2. Provade att koppla med 4 olika kablar från alla 4 positionerna på LNB:t, men jag fick samma resultat hur jag än kopplade. Felanmälde det hos CD som skickade ut en ny box, men fick exakt samma problem med den. Antog att det inte var fel på boxen utan möjligen i programvaran till den. Bad dem därför undersöka det närmare och kontakta mig när de visste mer.

3 dagar senare blev jag uppringd och de sa då att de skulle skicka ut en ny box ändå. På kvällen samma dag så tappade boxen signalen på Sat 1, men när jag då kollade så hade jag istället signal på Sat 2. Hade då inte skickat tillbaka den första boxen utan kopplade in den för att prova. Där var resultaten som innan att jag hade Signal på Sat 1, men inte på Sat 2. När jag sedan skulle hämta ut box 3 från CD så hade paketet blivit skadat i transporten hos posten så den tog jag inte emot. Väntar nu på en ersättare.

Postad 22 november 2007 - 19:18

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag var ganska nöjd med min nya box i tre timmar, särskilt med fjärren - den bästa jag haft.. Ljudnivån var inte högre än att jag skulle kunna leva med den. Klart tystare än min PS3.

Nåja, efter tre timmar klickade jag på musik-not symbolen och skärmen blev helsvart varpå den försökte starta om blabla... Ni som råkat ut för exakt samma sak - är det fixat nu? Riktigt surt att maskinen kan 'bricka' (bli en död tegelsten) så lätt utan möjlighet till omstart. Snacka om designmiss..

Vad gäller själva boxen verkar mjuk/hårdvara vara helt OK (om än buggig) men det mekaniska utförandet på chassit verkar skanalöst uselt. Varför inte be ex. Sony eller nån japansk underleverantör ta hand om det? Dessutom ser den plastig/ful ut. Den ska ju stå i närheten av elegant stajlade plattskärmar... Tänkte nån på det??..
Jag är inte alltför imponerad av Sagem.

För övrigt kom jag fram till kundservice direkt utan väntetid. Tjejen som svarade verkade ha lite koll på vad som hänt och lovade skicka ny box direkt. Jag kan inte vara annat än ganska nöjd med CD hittills alltså.

Postad 22 november 2007 - 19:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nåja, efter tre timmar klickade jag på musik-not symbolen och skärmen blev helsvart varpå den försökte starta om blabla... Ni som råkat ut för exakt samma sak - är det fixat nu? Riktigt surt att maskinen kan 'bricka' (bli en död tegelsten) så lätt utan möjlighet till omstart. Snacka om designmiss..

Det som är konstigt är att 3 av 4 boxar har start om när jag klickat på "tonen" utan att hänga sig, min box #3 som jag har nu den visar radiokanalerna när jag klickar på "tonen" och det är samma mjukvara i boxarna!!

Det är minst en tidigare som gjort sin box stendöd genom att klicka på radiokanalerna

Ja, säga vad man vill om kundtjänst man kommer i alla fall snabbt fram, och man får sin nya box. Hörde igår att min 5:a är i "testbänk" och skulle förhoppningsvis nu vara skickad (jag tog 5:an via test innan leverans som ett försök att få en riktig box)

Postad 22 november 2007 - 19:59

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag var ganska nöjd med min nya box i tre timmar, särskilt med fjärren - den bästa jag haft.. Ljudnivån var inte högre än att jag skulle kunna leva med den. Klart tystare än min PS3.

Nåja, efter tre timmar klickade jag på musik-not symbolen och skärmen blev helsvart varpå den försökte starta om blabla... Ni som råkat ut för exakt samma sak - är det fixat nu?

Vågar inte testa detta igen på min box. Den förra boxen slutade fungera helt efter ett tryck på not-symbolen.

Postad 23 november 2007 - 00:25

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hoppsan, råkade posta i en snarlik tråd. Ville säga så här:

Rätt så nöjd med den här boxen totalt sett.

Blev iofs liet konfunderad idag. Kom hem och "vittjade boxen" så att säga. Den hade hängt sig, frusen bild och påstod att det var för dålig signal, menade att jag skulle kolla antennen. Detta var inte att tänka på eftersom jag själv installerat det hela och jag vet att det är tipp topp. En koll på signalstyrka/kvalitet gav 130 på skalan, begripligt eftersom det var ganska dåligt väder (annars typ 135).

Försökte stänga av boxen för att boota om, då möts jag av följande meddelande:

"Varning
Digitalboxens nedstängning kommer att stoppa de impulsiva inspelningarna utan tvingad varaktighet.
OK = Bekräfta, TV= Avsluta"

Ja... vad svarar man på detta? Can you say "Googlefish"... Jag har för det första inte alls gjort några "impulsiva inspelningar" utan högst överlagda, detta meddelande borde således inte gälla mig... Nåväl, eftersom boxen uppenbarligen hängt sig så valde jag OK, resulattet blev ett "Error 07" i displayen.

Jahapp. Tryckte in den högraste kanppen på boxen ca 10 sekunder så den fick boota om sig ordentligt. Därefter normal funktion, perfekt mottagning som vanligt etc.

Men som sagt, i övrigt en mycket trevlig box. Timeshift är extremt värdefullt och uppskattat av hela familjen, lätt att använda och begripa sig på. Litet hängningar får man nog svälja så här i början är jag rädd.

Postad 23 november 2007 - 06:45

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Jag försökte se/höra ljudsynkproblemet som rapporterades tidigare med kunde inte upptäckta det, eller så är det så litet att jag inte märkte det, men jag satt egentligen inte och tittade på annat än ljydsynk :D . Jag tittade lite på två HD program inspelade från SVTHD i steroljud. Hade inte mer sparat just nu eftersom jag snart ska byta ut min box.

Ni som sett problem:
1. Vad har ni för inställning STEREO/HEMBIO?
2. Är det ljud/bild problem genom HDMI kabeln kopplat till TV?
3. Använder ni HDMI till TV och ljud via förstärkare SPDIF
4. Annan koppling?
5. Vilka kanaler och ljudtyp?

EDIT: ändrat till HEMBIO

Redigerat av Unregistered124686ac, 23 november 2007 - 08:26.

Postad 23 november 2007 - 07:16

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag försökte se/höra ljudsynkproblemet som rapporterades tidigare med kunde inte upptäckta det, eller så är det så litet att jag inte märkte det, men jag satt egentligen inte och tittade på annat än ljydsynk :D . Jag tittade lite på två HD program inspelade från SVTHD i steroljud. Hade inte mer sparat just nu eftersom jag snart ska byta ut min box.

Ni som sett problem:
1. Vad har ni för inställning STEREO/HEMVIDEO?
4. Annan koppling?

1. Jag har boxen inställd på Hemvideo (står det verkligen Hemvideo och inte Hembio?).
2 och 3. Jag kör bild via HDMI till TV och ljudet via SP DIF till Hembioreceivern.
4. -
5. Jag får osynk vid uppspelning från hårddisk både på SD och HD, t.ex. TV4 och TV4 HD.

Postad 23 november 2007 - 08:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ni som sett problem:
4. Annan koppling?

1. Jag har boxen inställd på Hemvideo (står det verkligen Hemvideo och inte Hembio?).
2 och 3. Jag kör bild via HDMI till TV och ljudet via SP DIF till Hembioreceivern.
4. -
5. Jag får osynk vid uppspelning från hårddisk både på SD och HD, t.ex. TV4 och TV4 HD.

Ändrat till HEMBIO
- Och det är enbart vid uppspelning, inte vid "direkt"?
- Vid uppspelning, om du tar ljudet till TV'n, troligen får du då ställa om till STEREO, hör du då något osynkfel?

Kan ev vara SPDIF utgången som inte hänger med om man kör en uppspelning?? Får se vad du svarar på frågorna ovan, och vad andra ser för problem

Postad 23 november 2007 - 09:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ni som sett problem:
4. Annan koppling?

4. -

Ändrat till HEMBIO
- Och det är enbart vid uppspelning, inte vid "direkt"?
- Vid uppspelning, om du tar ljudet till TV'n, troligen får du då ställa om till STEREO, hör du då något osynkfel?

Kan ev vara SPDIF utgången som inte hänger med om man kör en uppspelning?? Får se vad du svarar på frågorna ovan, och vad andra ser för problem

Samma för mig. Har sett detta på SVT HD. Hembio, ljud via SPDIF och bild via HDMI. Notera dock att först funkar det. Efter ett tag hackar bilden till medan ljudet hela tiden rullar på. Det är alltså bilden som kommer efter.
Använder DD-ljud.

Redigerat av agpath, 23 november 2007 - 09:14.

Postad 23 november 2007 - 09:17

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Nähä, det gjorde ingen skillnad, fortfarande ingen antennstyrka... :D

Bara att vänta på den nya boxen...

Hade samma problem som dig med boxen att jag bara hade signal på Sat 1 och ingen signal alls på Sat 2. Provade att koppla med 4 olika kablar från alla 4 positionerna på LNB:t, men jag fick samma resultat hur jag än kopplade. Felanmälde det hos CD som skickade ut en ny box, men fick exakt samma problem med den. Antog att det inte var fel på boxen utan möjligen i programvaran till den. Bad dem därför undersöka det närmare och kontakta mig när de visste mer.

3 dagar senare blev jag uppringd och de sa då att de skulle skicka ut en ny box ändå. På kvällen samma dag så tappade boxen signalen på Sat 1, men när jag då kollade så hade jag istället signal på Sat 2. Hade då inte skickat tillbaka den första boxen utan kopplade in den för att prova. Där var resultaten som innan att jag hade Signal på Sat 1, men inte på Sat 2. När jag sedan skulle hämta ut box 3 från CD så hade paketet blivit skadat i transporten hos posten så den tog jag inte emot. Väntar nu på en ersättare.

Ja det låter onekligen som samma problem och det låter ju jättekonstigt att det uppstår på två olika boxar.
Visar mottagaren signalen inne i menyn på mottagaren eller har du använt en annan signalmätare? Jag fick ingen signal inne i mottagaren men hade signal när jag använde "satellit beeper".

Postad 23 november 2007 - 09:41

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Så nu har jag testat lite mer och kan väl säga att jag är ganska nöjd ändå, trots att det är ganska stora brister och konstiga buggar(om man nu kan kalla utelämnande av funktioner för buggar ;) ).

Det är bara den förbenade fjärrkontrollen som strular, så fort det är lite mer vitt i bilden slutar mottagaren att reagera på fjärrkontrollen. Titta på ishockey, jomenvisst tjena och hallå, då är kan man lika gärna sluta använda fjärrisen och använda kanalknapparna på mottagaren. Vad är problemet? Sänder fjärrkontrollen med ljud eller ljus? Antar att det är ljud eftersom man inte behöver rikta den mot mottagaren men det verkar ju som att den sänder väldigt svagt om den blir störd av tv:n.

Ny dag nya tester men flickvännen är lite mer nöjd nu när problemet är lokaliserat. :D

Postad 23 november 2007 - 09:50

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Kom på att jag saknar en "feature" som jag hade på min förra mottagare med hårddisk.
Om man tittade på "timeshiftat" eller inspelat material kunde man mata in med siffertangenterna hur många minuter man ville hoppa i inspelningen och sedan bara trycka med "previous" eller "next" för att förflytta sig valt antal minuter. Kanonbra när man vill hoppa över reklam, bara att mata in 6-7 minuter och vips slapp man reklamen.
Tycker alltid att man spolar förbi det stället man vill börja titta på så att man måste backa och försöka pricka rätt igen. Detta kan kanske också bero på att min fjärrkontroll inte alltid vill vara med.
Jag hoppas verkligen att de lägger in den funktionen.

Postad 23 november 2007 - 09:52

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Så nu har jag testat lite mer och kan väl säga att jag är ganska nöjd ändå, trots att det är ganska stora brister och konstiga buggar(om man nu kan kalla utelämnande av funktioner för buggar ;) ).

Det är bara den förbenade fjärrkontrollen som strular, så fort det är lite mer vitt i bilden slutar mottagaren att reagera på fjärrkontrollen. Titta på ishockey, jomenvisst tjena och hallå, då är kan man lika gärna sluta använda fjärrisen och använda kanalknapparna på mottagaren. Vad är problemet? Sänder fjärrkontrollen med ljud eller ljus? Antar att det är ljud eftersom man inte behöver rikta den mot mottagaren men det verkar ju som att den sänder väldigt svagt om den blir störd av tv:n.

Ny dag nya tester men flickvännen är lite mer nöjd nu när problemet är lokaliserat. :D

Ljud från fjärren tror jag inte på. Då hade hunden gått i taket :lol: Att den sänder med ljus ser man om man kollar genom en digitalkamera. Kameran ser infrarött ljus från dioden.

Postad 23 november 2007 - 10:02

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Ljud från fjärren tror jag inte på. Då hade hunden gått i taket ;) Att den sänder med ljus ser man om man kollar genom en digitalkamera. Kameran ser infrarött ljus från dioden.

Coolt det måste jag testa! :D

Postad 23 november 2007 - 10:11

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Nåja, efter tre timmar klickade jag på musik-not symbolen och skärmen blev helsvart varpå den försökte starta om blabla... Ni som råkat ut för exakt samma sak - är det fixat nu?

Vågar inte testa detta igen på min box. Den förra boxen slutade fungera helt efter ett tryck på not-symbolen.

Jag har varit inne i radiokanaler(musik-not symbolen)flera gånger förut och det har fungerat hur bra som helst. Jag tänkte att jag kan kolla igen eftersom så många skriver om det här. Det skulle jag inte ha gjort. Nu går det inte att starta boxen. :D

Varning till alla! Lek inte med radiokanaler, boxen kan hänga sig och det går inte starta den sedan!

Som tur är så är redan en nu box på väg och jag kan använda min gamla box så länge.

Postad 23 november 2007 - 10:31

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Que du som har direkt kontakt med teknikern, kan du inte fråga om man kan göra en hårdreset? På alla andra boxar finns det. Man trycker på några knappar på boxen när den startar upp och så blir den nollställt till fabriksläge.

Kundtjänst vet som vanligt ingenting.

Postad 23 november 2007 - 11:10

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Ni som sett problem:
4. Annan koppling?

4. -

Jag har kopplat på samma sätt. Har inte sett osynket på några inspelade SD-kanaler men har knappt spelat
in alls på SD.

Var inne hos en radiohandlare igår som kör demo på denna box o frågade om de hade sett några hack i bilden.
Nej svarade dom. Stod där i 15 min (direktsändning) o kollade o upptäckte hack 2 ggr både på Disc HD samt C+ FILM HD.
Ojdå svarade dom... Det har vi inte märkt tidigare...

Har läst tidigare att det är problem att hantera bild o dd-ljud på ett korrekt sätt. Det var nån boxtillverkare som uttalade sig om detta (kommer inte ihåg vilken) o enda lösningen(lätt enl honom) att stoppa/pausa o sen trycka play igen. Stämmer ju in här också.

Har själv inte märkt av osynk på bild/ljud pga hack på de HD-kanaler som enbart sänder analogt ljud (Nat Geo HD, Silver HD).Däremot kan hela program sändas med osynkat ljud/bild (Nat Geo HD) o då ligger nog inte felet i boxen
utan nånstans i sändningen. Efterföljande/föregående progr har varit perfekt i synket utan att jag bytt kanal.

Läste lite snabbt i en annan Sagemtråd om boxen 6280. HDD (men endast SD) med dubbla mottagare. Denna box verkar ha funnits i handeln över ett år!!! Gissa vika problem användare skriver om där?!
Avbrutna inspelningar samt att boxen låser sig... PUST!!!! Vågar man hoppas på förbättringar på "våran" box.

Lundis

Redigerat av lundis68, 23 november 2007 - 11:22.

Postad 23 november 2007 - 12:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Que du som har direkt kontakt med teknikern, kan du inte fråga om man kan göra en hårdreset? På alla andra boxar finns det. Man trycker på några knappar på boxen när den startar upp och så blir den nollställt till fabriksläge.

Kundtjänst vet som vanligt ingenting.

Jag ska ta upp den frågan, ska bara vänta in om jag kan få lite mer info från användarna om ljudsynk problemet, så jag kan ta det samtidigt. Han har säkert häcken full ändå.

Testare:
Om det tex enbart är ut från SPDIF, har inte testat det pga att det är så bökigt att hela tiden skifta mellan HEMBIO och STEREO för att få ut ljud via HDMI utgången. Ni som testar kan också testa om det är ljudsynk problem ut på SPDIF om man har den iställd på STEREO eller om det enbart är i läge HEMBIO och Dolby ljud

Postad 23 november 2007 - 13:13

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats skaka fram information om vad felkoderna betyder? Det verkar vara relativt sällsynt att den kan kläcka ur sig koder när den krånglar men sist fick jag en "Error 07", vore trevligt att veta vad det är för fel som identifierats.

Postad 23 november 2007 - 15:57

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Var precis inne i EPG:n o bläddrade i Voom:s tablå lite. Kollade helgens program. Stog väl nån minut där!
Gick tillbaks till vänster o upp till Disc HD o råkade trycka ok!! Då kom bilden från Disc HD upp i lilla rutan!!? Har aldrig
lyckats med detta förrut! Det brukar väl alltid va Disc T&L där. Går att få bild på alla kanaler där nu!
Tyvärr uppdaterade inte EPG:n sig så då kvittar det ju... :D
Har detta funkat tidigare?

Lundis

Postad 23 november 2007 - 16:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Var precis inne i EPG:n o bläddrade i Voom:s tablå lite. Kollade helgens program. Stog väl nån minut där!
Gick tillbaks till vänster o upp till Disc HD o råkade trycka ok!! Då kom bilden från Disc HD upp i lilla rutan!!? Har aldrig
lyckats med detta förrut! Det brukar väl alltid va Disc T&L där. Går att få bild på alla kanaler där nu!

Lundis

Jo, jag har alltid fått den kanal man står på med "OK", men det går inte att ta med sig den kanalen ut ur EPG'n. Gör man detta så avbryter man också EPG uppdateringen, så man måste då tillbaka till T&L för att hämta mer

Postad 23 november 2007 - 16:11

pregor1
  • pregor1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tjena, ett tips.

Jag hade problem med att varje gång jag var inne i EPG'n så hoppade boxen tillbaka till default favoritlistan.
Så jag tänkte "what the heck" gjorde en fabriksåterställning installerade om kanalerna och hey presto nu byter den inte favorit lista hela tiden. Vidare så verkar boxen lite piggare efter en återställning. Inte lika mkt hängningar när jag kollar på inspelat HD material.

/Danne

Postad 23 november 2007 - 16:19

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Lundis

Jo, jag har alltid fått den kanal man står på med "OK", men det går inte att ta med sig den kanalen ut ur EPG'n. Gör man detta så avbryter man också EPG uppdateringen, så man måste då tillbaka till T&L för att hämta mer

Ok! Råkade bara få se det nu!!! Kollade förresten på inspelade Predikanten (SVT HD) nu med boxen inställd
på Stereo o ljudet via HDMI på tv:n. Hade 3 korta hack i bilden men inget osynk. Kanske en tillfällighet.
Förstärkaren var avstängd. Får testa igen sen...

Lundis

Postad 23 november 2007 - 16:21

nicky6
  • nicky6
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ang osynk. Jag kör STEREO i boxen och HDMI-HDMI till TV'n. Fick tyvärr inte möjlighet att kolla osynk på inspelat material igår. Ska försöka ta det ikväll och i morrn. Boxen har spelat in både SD och HD-material ett par dagar nu så jag har lite att kolla på.
Har f.ö. även haft osynk i realtidsläge (=när man tittar på TV som vanligt, utan att spola tillbaka i den ständigt pågående inspelningen). Kommer ej ihåg kanal eller material (HD/SD). Ska dock hålla koll.

Postad 23 november 2007 - 16:22

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Jag håller på och velar om att slå till eller inte slå till. Är verkligen sugen på HD, men oroas av alla felfunktioner på boxen. Överväger att vänta på Lyngboxen, men vet inte. Varför kan det inte vara enkelt? :D

Postad 23 november 2007 - 16:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tjena, ett tips.

Jag hade problem med att varje gång jag var inne i EPG'n så hoppade boxen tillbaka till default favoritlistan.
Så jag tänkte "what the heck" gjorde en fabriksåterställning installerade om kanalerna och hey presto nu byter den inte favorit lista hela tiden. Vidare så verkar boxen lite piggare efter en återställning. Inte lika mkt hängningar när jag kollar på inspelat HD material.

/Danne

Du måste ha T%L i dina favoritlistor annars byts lista när man går in till EPG'n

Postad 23 november 2007 - 16:44

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Jag håller på och velar om att slå till eller inte slå till. Är verkligen sugen på HD, men oroas av alla felfunktioner på boxen. Överväger att vänta på Lyngboxen, men vet inte. Varför kan det inte vara enkelt? :D

Inget är enkelt här i världen.... ;)

Visst klagas det mycket här (speciellt från mig!!) men ändå vill jag inte vara utan denhär boxen, teknikfreak
som man är. Att spela in HD är helt underbart. I och med att tekniken är så pass ny o strulig är det ändå
skönt att veta att man har CD i ryggen om det krånglar. Står man bara på sig o försöker övertyga kundtjänst
när problem uppstår brukar det lösa sig.
Även om dom än en gång släppt en box förtidigt så gör dom ju nåt åt saken. Förrutom att de lovade att det skulle
gå att ta in fria kanler på andra satelliter på gamla boxen då--.

Sen är det ju inte bara boxarna som krånglar utan även sändningarna är långt ifrån perfekta. Samtliga
HD-kanaler har strulat under detta år HD funnits.

Har en Humax sat HD-box som strular också. Comhems HD-box verkar vara snäppet sämre ändå!!

Har svårt att tänka mig att lyngboxen skulle funka bättre...

Har man en gång sett o spelat in HD vill man inte va utan detta!!!

Lundis

Redigerat av lundis68, 23 november 2007 - 16:47.

Postad 23 november 2007 - 16:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Håller med Lundis68, fick just mail om att min 5:e är på väg. Med facit i hand så kanske man skulle ha väntat några månader för att se att de västa buggarna har fixats och att kanske mek konstruktionen blir snäppet bättre. Men vill man ligga i täten så får man väl lida lite. Se till att få de 3 månaders nöjd kund garanti, så går det alltid att hoppa av, även om man spyr galla över CD's kundtjänst så har det aldrig varit något problem att få en ny box

Postad 23 november 2007 - 17:34

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Box nr två kom idag. Den första kom i onsdags med mycket högt tjutande ljud. Plus i kanten för CD att de är så snabba att skicka en ny.
Nr två har förutom normalt fläktljud även den en ton som förstärks av TV-bänken även när jag lägger förpackningsplast (luftbubblor) under boxen. Ljudet varierar om jag lyfter i vänstra delen där fläkten sitter. Ljudet är inte lika högt som nr 1 men det är inte roligt att hela tiden höra detta ljud när TV-ljudet är lite lägre.
Jag tycket det är onödigt att låta fläkten gå på högt varv från början när temperaturen inte ökar mer än till 39 grader efter första timmen.
Tittade just på Plus - soptunnan. Det är väl bara en tidsfråga innan boxen hamnar där.

Postad 23 november 2007 - 17:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Box nr två kom idag. Den första kom i onsdags med mycket högt tjutande ljud. Plus i kanten för CD att de är så snabba att skicka en ny.
Nr två har förutom normalt fläktljud även den en ton som förstärks av TV-bänken även när jag lägger förpackningsplast (luftbubblor) under boxen. Ljudet varierar om jag lyfter i vänstra delen där fläkten sitter. Ljudet är inte lika högt som nr 1 men det är inte roligt att hela tiden höra detta ljud när TV-ljudet är lite lägre.
Jag tycket det är onödigt att låta fläkten gå på högt varv från början när temperaturen inte ökar mer än till 39 grader efter första timmen.
Tittade just på Plus - soptunnan. Det är väl bara en tidsfråga innan boxen hamnar där.

Titta på baksidan av boxen, den får inte kastas i soptunnan :D ;) :lol:

Det ska bli kul att lyssna på min box #5, den har varit inne för ljudbedömning hos CD innan den skickades ut, kul att se var de sätter gränsen.

Eftersom det är en sådan trevlig produkt att ha (om den nu hade varit tyst) så är det är skit att inte har tänkt ytterligare en gång med ljudnivå och temperatur samt mek konstruktion

Postad 23 november 2007 - 18:47

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Nu finns svensk manual på Canal Digitals hemsida för er som inte har köpt boxen än.

http://www.canaldigi...R_101_ST_SV.pdf

Postad 23 november 2007 - 21:04

leadolfsson
  • leadolfsson
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Du ska vara glad som fick testa ett byte, det fick inte jag! Det går tydligen inte att reklamera boxen längre, bara att ångra köpet enligt distansköplagen. Man blir smått förb-d och känner sig blåst. Kan absolut inte rekommendera vare sig box eller canal digital längre. Nu åker boxen tillbaka och jag satsar på marksänt digitalt istället!

Postad 23 november 2007 - 21:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Du ska vara glad som fick testa ett byte, det fick inte jag! Det går tydligen inte att reklamera boxen längre, bara att ångra köpet enligt distansköplagen. Man blir smått förb-d och känner sig blåst. Kan absolut inte rekommendera vare sig box eller canal digital längre. Nu åker boxen tillbaka och jag satsar på marksänt digitalt istället!

Är det pga att den låter mycket? Låter den olika om man "klämmer på den", dvs om du trycker på ovansidan? Gör den det så säg att det är resonanser i chassiet, och att det finns boxar som är betydligt tystare än den du har nu. Du får nog räkna med att fläkten låter något men det ska ligga under normalt TV-ljudet, dvs inte höras om TV'n är på. Tyvärr har jag själv inte sett (hört) någon sådan än, men jag hoppas på min 5:a :)

Postad 23 november 2007 - 22:32

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

... Det går tydligen inte att reklamera boxen längre, bara att ångra köpet enligt distansköplagen. Man blir smått förb-d och känner sig blåst. Kan absolut inte rekommendera vare sig box eller canal digital längre. Nu åker boxen tillbaka och jag satsar på marksänt digitalt istället!

Om det är fel på en vara så måste den givetvis kunna reklameras så att man får en felfri vara. Vad du säger är att kunden skulle förväntas antingen acceptera den felaktiga varan eller att upphöra vara kund. Detta låter konstigt och strider mot de naturliga marknadsmekanismer som gäller i denna såväl som andra branscher, bolagen gör i princip vad som helst för att vinna över dig som kund - såklart.

Uppenbarligen finns det en hel del boxar som fungerar om jag inte missförstått alldeles. Boxen jag har får jag nog anse "fungerar", åtminstone inte mycket sämre än andra tv-boxar som förekommit i detta hushåll. Att enheterna hänger sig och måste startas om litet då och då har jag lärt mig att se som normalt både vad gäller tv-boxar och datorer. Inget att hänga läpp för.

Kasst, visst. Men om man ser till alternativen... ? Marksänt digitalt?? Inget alternativ alls för mig.

Personligen tänker jag fortsätta gnälla på denna box med väl valda intervall tills problemen är åtgärdade. Just nu ser jag det inte som mycket lönt eftersom utbytesboxen var behäftad med samma svagheter som den gamla. Dock funkar den tillräckligt bra för att vara användbar för mig under tiden tills de fixar till problemen mera permanent.

Postad 23 november 2007 - 23:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Försökte undersöka ljudsynkproblemet, men jag har tittat på predikanten nu både med ljud till TV och via förstärkare med boxen ställd i STEREO och HEMBIO och jag kan inte se något ljudsynk problem. Det hackar till någon gång i uppspelningen av bild men inget mer. Tittade också på idil live och med timeshift och jag såg inget problem där heller med ljud via SPDIF. Tar gärna emot fler tips på hur och när det uppstår.

Postad 23 november 2007 - 23:47

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Det ska gå att reklamera. Ring igen, vissa på CDs kundtjänst är inte trevlig och säger emot allt du säger. Det har jag själv varit med om. Men ringer man igen och får prata med en annan så får man oftast ett helt annat bemötande.

Marknät är inte att rekommendera om man har en högupplöst TV hemma.

Postad 24 november 2007 - 10:41

leadolfsson
  • leadolfsson
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Det ska gå att reklamera. Ring igen, vissa på CDs kundtjänst är inte trevlig och säger emot allt du säger. Det har jag själv varit med om. Men ringer man igen och får prata med en annan så får man oftast ett helt annat bemötande.

Marknät är inte att rekommendera om man har en högupplöst TV hemma.

Tack för tipsen! Jag ringde igen och talade med en annan (norrlänning denna gången) och det lät mycket bättre! Dom skickar en ny box och retursedel för den gamla. Gårdagens supportkille frågade om jag hade adressen och överlät resten inkl porto till mig!
Det lönar sig att ringa flera gånger sålunda, hoppas att det löser sig nu. Tack igen!

Postad 24 november 2007 - 11:26

Unregisteredde9cb21e
  • Unregisteredde9cb21e
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Möjligheten att ta in andra satelliter än Thor kommer med framtida uppdateringar, enligt ett tidigare meddelande på CD:s hemsida. Någon med box som vet om detta redan har hänt eller när det kommer? Det jag mer funderar på är hur HD-boxen funkar med Diseq-Switch (har parabol m 4 huvuden). Hade varit trevligt att kunna ta in HD-sändningar från ASTRA m m. Alternativet för mig är att montera ytterligare en parabol som ansluter enbart till HD-boxen, bibehåller SD-box för ASTRA + Hotbird. Had dock varit trevligt att slippa dubbel uppsättning av box och antenn om det är möjligt. Någon som har koll?

Postad 24 november 2007 - 11:38

nicky6
  • nicky6
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Första koll ang synk:

Inspelat material på Canal+ First etc (SD-material): Ingen osynk
Inspelat material på Canal+ Film HD: osynk + hack

Fortsätter kolla om det bara är problem med HD-kanaler. Kommer ej kolla om problem (hack/osynk) även vid normal uppspelning.

Postad 24 november 2007 - 11:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Möjligheten att ta in andra satelliter än Thor kommer med framtida uppdateringar, enligt ett tidigare meddelande på CD:s hemsida. Någon med box som vet om detta redan har hänt eller när det kommer? Det jag mer funderar på är hur HD-boxen funkar med Diseq-Switch (har parabol m 4 huvuden). Hade varit trevligt att kunna ta in HD-sändningar från ASTRA m m. Alternativet för mig är att montera ytterligare en parabol som ansluter enbart till HD-boxen, bibehåller SD-box för ASTRA + Hotbird. Had dock varit trevligt att slippa dubbel uppsättning av box och antenn om det är möjligt. Någon som har koll?

Än så länge kan man bara ta Thor. Om det blir någon ändring snart vet jag inte, CD har fått en ny mjukvara att testa vad den innehåller vet jag inte och inte heller när den släpps.

Postad 24 november 2007 - 13:43

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Igår kväll snöade det lite och en del lade sig på LNB't. Tittade på Idol och spelade in Predikanten. Ljud och bild bärjade hacka och efter en stund stängde boxen av sig, mitt under pågående inspelning! Gick ut och borstade av LNB't (tur att den sitter lågt på garageväggen!). Startade upp och forstatte inspelningen manuellt (EPG funkar inte när programmet redan har startat). Nu har jag 2 delar av programmet! Det positiva med detta är att det som är inspelat finns kvar om det bryter, åtminstone om det inte bryter direkt utan börjar småstrula med mottagningen. Det negativa är givetvis att den stänger av sig! Alla mina tidigare CD-boxar har forstatt att vara igång, även om så bilden svartnar helt, den ska ju inte stänga av sig pga dålig signal! Är detta en bugg eller är det designat så?

Postad 24 november 2007 - 14:56

Captainx7
  • Captainx7
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Fråga: är det ingen som gillar denna box? :) Är det så illa att man inte skall hoppa på erbjudandet för 2995:-.....med boxen och familjepaketet?? Är den typ helt obrukbar? ;)
Skulle gärna vilja veta lite positivt och negativt....i en enkel resumé om någon har lust.

/DJ

Postad 24 november 2007 - 15:01

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Igår kväll snöade det lite och en del lade sig på LNB't. Tittade på Idol och spelade in Predikanten. Ljud och bild bärjade hacka och efter en stund stängde boxen av sig, mitt under pågående inspelning! Gick ut och borstade av LNB't (tur att den sitter lågt på garageväggen!). Startade upp och forstatte inspelningen manuellt (EPG funkar inte när programmet redan har startat). Nu har jag 2 delar av programmet! Det positiva med detta är att det som är inspelat finns kvar om det bryter, åtminstone om det inte bryter direkt utan börjar småstrula med mottagningen. Det negativa är givetvis att den stänger av sig! Alla mina tidigare CD-boxar har forstatt att vara igång, även om så bilden svartnar helt, den ska ju inte stänga av sig pga dålig signal! Är detta en bugg eller är det designat så?

Menade du att hela boxen ständes av?
Vad jag har sett är att kommer det en liten störning så stoppas inspelningen till HDD'n fastän displayen fortfarande visar Rec. Detta har jag tagit upp i min bugg lista, så CD har fått den synpunkten.

En helt annan grej, tittade idag på en inspelning gick över till EPG, för att se när ett program skulle starta, vet inte om jag stängde av uppspelningen, tror inte det. När jag sedan gick tillbaka till uppspelning så gick ljudet som det skulle men bilden var frusen. Det vara att gör proppen ur och starta om.

Postad 24 november 2007 - 15:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Fråga: är det ingen som gillar denna box? :) Är det så illa att man inte skall hoppa på erbjudandet för 2995:-.....med boxen och familjepaketet?? Är den typ helt obrukbar? ;)
Skulle gärna vilja veta lite positivt och negativt....i en enkel resumé om någon har lust.

/DJ

Kan förstå att du undrar, jag har i ett tidigare inlägg räknat in de som har en fungerande box och som är nöjda och de som sitter med defekta boxar och väntar på nya. Tror nog att det var ung 50-50.

- den vanligaste returorsaken är ljudnivån, det finns många boxar som låter alldeles för mycket. Jag har haft två boxar som har gått i retur för att de har blivit för varma. Några har returnerat för att boxen är totalt hängd, eller varit många tillfälliga hängningar. Detta är nog de mest negativa om boxen, sedan finns det ett antal buggar, se min lista som du kan se på sid 25 tror jag det är

- att vi inte har givit upp är ändå att vi gillar det som fungerar
Bilden är bra, riktigt bra på både HD och SD. Perfekt att kunna spela in HD material (och SD) på HDD med digitalt ljud med samma kvalité som vid direktsändningen. Möjlighet att backa i direktsändningar. Enkel programmering via EPG'n

Postad 24 november 2007 - 15:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Första koll ang synk:

Inspelat material på Canal+ First etc (SD-material): Ingen osynk
Inspelat material på Canal+ Film HD: osynk + hack

Fortsätter kolla om det bara är problem med HD-kanaler. Kommer ej kolla om problem (hack/osynk) även vid normal uppspelning.

Som jag skrev tidigare så har jag inte lyckats få något ljudsynk problem, jag ska också testa vidare och se. Det är bra om vi kan tex avskriva något, tex har det aldrig hänt via HDMI, utan att det är alltid via SPDIF tex, då blir en felutredning av CD betydligt enklare/snabbare, i alla fall om vi ska få med något i nästa uppdatering.

CD har i vecka fått den nya mjukvaran att testa, jag vet inte hur stora möjlighetern är att få in ytterligare ändringar i denna eller om de nu kommer att släppa den för att fixa det som de har fixat till nu.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.