Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 november 2010 - 12:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kan någon uppdatera bugglistan med panoreringsproblemet (det verkar vara fler än jag som fått det problemet)

MVH Peter

- kan någon förklara panoreringsproblemet? är det att det pixlar sig i bilden? Om så så är detta något som ökat markant med den nya mjukvaran (känt hos CD), tidigare så kunde man få denna effekt på TV4HD vid snabba bildskiften, men nu har jag sett detta ofta, särskilt på inspelningar (även i SD). Troligen som allt annat som gäller denna box är att det inte finns någon marginal i resurser SW/HW

- att bilden har blivit sämre dimmig håller jag med om med min 32'a, men efter byte till Ycbcr så höjdes kontrasten och bilden blev i alla fall godtagbar efter detta. Om RGB/Ycbcr gör någon inverkan beror på TV'n så det kan ju vara så att beroende på TV man har så löses inte problemet med byta av HDMI standard, därför upplevs problemet olika, jag kan inte längre ha kvar min i RGB då är bilden usel (RGB var det jag hade tidigare). Bilden har ju varit uppe som en punkt på CD's lista sedan -14 så de tittar säkert på detta också och hänger troligen ihop med handskakningsproblemet. Tappar man handskakningen i RGB så blir det grön störning och tappar man det i Ycbcr så blir det någon rosa/lila färg.

Postad 10 november 2010 - 12:18

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jag har haft samma TV och box i över två år och märker att bilden blivet sämre efter uppdateringen, då spelar det la ingen roll om det är plassma, LCD, LG, SONY, HD-reddy eller full-HD. Jag kör på en 32 tums LCD och märker att det blev en stor försämmring av bilden efter den 8 Sep.

När du ändrar till 720p eller 1080i och sparar, växlar boxen då till rätt upplösning?
Ibland vägrar min box att ändra utan ligger kvar med 576p.

Postad 10 november 2010 - 13:24

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

När du ändrar till 720p eller 1080i och sparar, växlar boxen då till rätt upplösning?
Ibland vägrar min box att ändra utan ligger kvar med 576p.

Så har jag det också. Boxen ändrar tillbaka till 576p hela tiden.

Nästa steg för CD är nog att man måste köpa en godkännd TV av dom för att det ska fungera.
Sen om det gör det är ju en annan sak :rolleyes:

Nä, jag orkar inte krångla mer just nu utan väntar på nästa uppdatering, undrar när den kommer.
Nu har dom "prioriterat" denna uppdatering i över två månader, vet inte om man ska skratta eller gråta över deras kompetens :lol: :D

OT
Men bilden ligger i betraktaren ögon som det heter. och redan på 50-talet fick dom perfekt bild i julklapp
på Gotland!!
http://www.helagotla...ticleid=5706286

Postad 10 november 2010 - 13:55

Unregistered1a738db5
  • Unregistered1a738db5
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Startade boxen i dag och hade ingen epg, ställer mig på animal kanalen och stänger av och sedan på boxen. Fick bara svart (ingen) bild stänger av o på och drar ut sladden. Bara svart bild. Tog väl en halvtimme innan bilden kom tillbaka, och epg fungerar inte nu heller och min lista över schemalagda inspelningar är borta. Favoritlistan har jag måste göra om 2 ggr senaste veckan, för markkanalerna har ersatts av andra kanaler. Jag har inte märkt någon försämring av bilden med nya fw.

Postad 10 november 2010 - 14:13

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Väldigt många nya användare i denna tråd numera. Hur kommer det sig egentligen?

Bytte mitt alias till ngt mer anonymt för någon vecka sedan, har dock varit sparsam med inlägg efter det.

Jo, jag gjorde ett test med att köra min standard HD-box (ITSD81) parallellt med 101-st på min nya 50" plasma, och se på f_n 101-st levererade bättre textkontur/skärpa. Blev så förvånad att jag skiftade kablar, portar osv för att utesluta störningar från detta. (jag körde med exakt samma inställningar på boxarna/tv/ingångar). Färg, kontrast osv var dock likvärdiga mellan boxarna. Ska tillägga att skillnaderna var synbara både i Hd och Sd-sändningar.

Summa summarum: 101-st är en buggig skitbox som levererar hyfsad bild, dock otydlig GUI.
ITSD81 är (för min del) buggfri, sämre skärpa i bild/text, tydlig GUI.

Kör senaste fw i bägge boxar. 101-st är tillv. 2010-05, ITSD81:an är från 2006

Postad 10 november 2010 - 17:59

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Ett mycket tydligt exempel på panoramaproblemet är Idol - TV4 HD. Många snabba kamerasvep som inte boxen verkar klara av...

Postad 10 november 2010 - 18:31

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Som jag skrev 14 sept:

Som andra sagt förut så är det klart sämre bild med den nya mjukvaran.

Deinterlace sköts sämre och man ser en hel del jaggies. Bilden är mjukare och inte lika skarp längre.
Ändå är bilden blockigare på en del kanaler. Bilden är också croppad jämfört med förut. (croppad = beskuren, därav sämre skärpa?)

En del dropouts och pixelfel märks ofta i inspelat material.

Detta gäller även mjukvara .15.

Jag kör med en Pioneer PDP-LX5090.

Postad 10 november 2010 - 19:02

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Deinterlace sköts sämre och man ser en hel del jaggies. Bilden är mjukare och inte lika skarp längre.
Ändå är bilden blockigare på en del kanaler. Bilden är också croppad jämfört med förut. (croppad = beskuren, därav sämre skärpa?)

Postad 10 november 2010 - 20:40

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jepp

Postad 10 november 2010 - 20:41

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Fick nytt programkort idag...som ni flesta kanske redan fått, för att få VOD tjänsten hette det.
Jag kan inte sluta skratta ännu efter denna stora flopp, bara synd att man själv blivit drabbad :-).

Sågade tjänsten redan innan den kom ut fick lite gliringar då men nu har väl pengen ramlat ner för de flesta användarna.... att VOD= Värdelös Och Dyr skit.

Blir mer och mer uppretad på den där 10min. framspolningen med 1 knapp den är helt oanvändbar 99% av gångerna man spolar är ju för reklamen skull, ger mig f*n på att den är medveten satt till 10 min. för att inte vara tillämplig vid reklam (man missar för mycket)
Bättre framspolningstiden var = reklamtiden eller att man kan sätta tiden själv.

Någon som har en kanal med CD och kan önska en bättre framspolningsfunktion?

Postad 10 november 2010 - 20:54

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Ett mycket tydligt exempel på panoramaproblemet är Idol - TV4 HD. Många snabba kamerasvep som inte boxen verkar klara av...

Jag har denna Philips kopplad till Boxen: https://www.prisjakt...kt.php?e=459543
Inga panoreingsproblem eller sämre bild på varken SD eller HD. Tycker bilden är fantastisk bra förrutom det kända jittret. Däremot skitbild från dator eller Playstation 3. Jag måste ju, efter att läst om era bildproblem, testa på min 42 tums LG. Går det köra utan antennkablar?

Ljudet kommer strax efter bilden och kör med denna ONKOY- försärkare kopplat ljudet coaxialt därför HDMI handskakningen till förstärkaren/TV misslyckades ofta efter uppdateringen: https://www.prisjakt...kt.php?p=107600 . Fixades med att inte köra ljudet genom HDMI

Mutebuggen får jag 9 av 10 ggr och får leta fram orginalfjärren för att höja ljudet då jag annnars använder Logitechs multifjärr tii Box/TV/förstärkare. Tycker detta I-landsproblem är jobbigt och löjligt att det händer överhuvud taget. Fransoserna måste ha arbetat hårt för att få till detta fel.

Redigerat av ruva, 10 november 2010 - 20:58.

Postad 10 november 2010 - 20:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

På vilket sätt?

Den är rapporterad, håller med om att snabbspolningen är kass

Postad 10 november 2010 - 21:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Och jag fick svaren på mina frågor besvarade så gott min kontakt på CD, som ej är direkt involverad i mjukvaran, kunde svara:
Handskakningsproblem är de medvetna om och arbetar på men ingen klar lösning. Även tillverkare av TV-apparater inblandade eftersom det är främst på vissa märken problemet visar sig.

Även det med sämre bild tittar de på.

Ny mjukvara - ny version under test. De har slängt en buggande version i bingen redan, ingen prognos på när denna, om nu denna duger, kan släppas.

That's it för ikväll.

panoreringar: Säger som Que - på vilket sätt samt, det är TV4 vi talar om, inte fel på sändningen? Inte tittat på Idol och har inte TV4 HD men deras HD produktioner har jag inte läst så mycket gott om än.

Fasiken att man inte kan spela in och skicka upp en exempelfilm från boxen hit som då flera skulle kunna testa och spela upp.
Likaså röstar jag på CD inför en debug-parametar i boxen som skriver en logfil som man kan ta ur boxen. Bara för att se om det finns mönster i när den bråkar. För bråkar gör den ibland.

Postad 10 november 2010 - 22:56

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
[quote name='que' date='Nov 10 2010, 20:58 ' post='3080942']
På vilket sätt?

Känns som att panoreringar blir ryckig - inget bra flyt i bilden. märks tydligast på stor tv (eller väsentligt på proj). Det bör inte vara TVn eller projen då exvis bluray eller SD flyter bra.

Svårt att förklara men det känns som den bara uppdaterar var "5:e bildruta" Ej bara TV4 HD men där ser men det tydligast.

MVH Peter

Postad 11 november 2010 - 07:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Ryckningar, pixelmönster, svartbild etc kan vara samma orsak men inte säkert.

Jag har på -14,-15 version haft betydligt fler defekter vid uppspelning av inspelat än tidigare. Jag har då spelat tillbaka och det har då aldrig upprepats, dvs det är inte i inspelningen utan legat i uppspelningen. Vilket kan vara att tecken på att det finns problem vid visning, att bilden inte hinns med att visas

Om vi går till en direktsändning så kan det ju så klart vara samma orsak att det är vid visningen, men det är lite svårare att bevisa. Första testen är ju då att när man ser en störning att man backar och ser vad som ligger på HDD, detta behöver ju egentligen inte bevisa något för det kan ju vara samma uppspelningsdefekt också läggs in på HDD'n (att HDD'n visar det som har visats), men om det inte är det så är det ju intressant. Prova gärna ni som har detta ofta.

Jag vet att vi hade uppe ett program från TV4HD som gick för något år sedan där flera av oss hade fått samma defekt vid ett snabbt bildskifte på precis samma ställe i filmen, det hade jag då också fångat på HDD'n. Men det kan ju då ha varit TV4HD sändningen, den behöver ju inte heller vara perfekt utan den kan ju också få problem med dataströmmen om det är mycket som ska föras över

Men visst är det problem att visa bild med boxen

Något som retar mig också är att vid tex TV4HD sändningar så ljudet mycket lägre än vid TV4 sändning, tror att det är så för tex Idol. Vilket gör att man måste ha receivern på för att kunna få ut något av programmet, någon som hört liknade

Postad 11 november 2010 - 10:18

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Det är bra om CD sammarbeta med TV tillverkarna, eller är det så att CD försöker skjuta över detta problemet till både SAGEM och TV tillverkana nu.
HDMI kablarna vågar dom nog inte skylla på eftersom dom skickade med en med boxen, det blir ju dyrt om vi skulle kräva nya kablar av kvalitet av dom.

Något som retar mig också är att vid tex TV4HD sändningar så ljudet mycket lägre än vid TV4 sändning, tror att det är så för tex Idol. Vilket gör att man måste ha receivern på för att kunna få ut något av programmet, någon som hört liknade

Detta stämmer, och när TV4HD kör DD 5.1 Ljud måste jag alltid höja ljudet på Centerhögtalarna då jag kör via reveiver, annars hör jag inte vad som säges eller vad som sjungs som på tex, Felix stör en ingenjör och IDOL.

Om det nu är mer problem med HDMI handskakningen på vissa TV apparater/Märken, hur påverkas då signalen när den går via reciver?

Redigerat av B BUS, 11 november 2010 - 10:18.

Postad 11 november 2010 - 14:09

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det är bra om CD sammarbeta med TV tillverkarna, eller är det så att CD försöker skjuta över detta problemet till både SAGEM och TV tillverkana nu.
HDMI kablarna vågar dom nog inte skylla på eftersom dom skickade med en med boxen, det blir ju dyrt om vi skulle kräva nya kablar av kvalitet av dom.

Detta stämmer, och när TV4HD kör DD 5.1 Ljud måste jag alltid höja ljudet på Centerhögtalarna då jag kör via reveiver, annars hör jag inte vad som säges eller vad som sjungs som på tex, Felix stör en ingenjör och IDOL.

Om det nu är mer problem med HDMI handskakningen på vissa TV apparater/Märken, hur påverkas då signalen när den går via reciver?

Jag har testat flera olika kablar men det gör ingen skillnad, vad som dock oroar mig som Samsungägare är att den killen på kundtjänsten, och detta var en av de som verkligen verkade insatt, inte hade hört att felet med bilden även fanns på Samsungapparater. Han hade hört att det främst gällde LG och Phillips... Så jag undrar om det är fler med Samsung som haft bildproblem? Isåfall tycker jag att det är viktigt att ni anmäler det till CD så att de blandar in även den tillverkaren i arbetet.

Postad 11 november 2010 - 16:50

lemuras
  • lemuras
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Mutebuggen får jag 9 av 10 ggr och får leta fram orginalfjärren för att höja ljudet då jag annnars använder Logitechs multifjärr tii Box/TV/förstärkare. Tycker detta I-landsproblem är jobbigt och löjligt att det händer överhuvud taget. Fransoserna måste ha arbetat hårt för att få till detta fel.

Du kan väl programmera in funktionen "höja ljudet på boxen" på din Logitech, det har jag gjort :)

Postad 11 november 2010 - 19:18

DonFredo
  • DonFredo
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Väldigt många nya användare i denna tråd numera. Hur kommer det sig egentligen? Inte för att jag misstänker att det är någon/några som postar under flera namn här men tanken har passerat min hjärna.

Jag var en av de första som fick denna inspelningsbara HD-box.
Under de första 18 månaderna ringde jag Support på CD och rapporterade fel. Vid varje fel fick jag samma svar från CD; Detta fel har vi ALDRIG fått rapporterat. Efter 18 månader upptäckte jag denna tråd och beslöt att det var fullständigt onödigt att rapportera till CD. Numera läser jag loggen här och konstaterar att vi alla har samma box, och de flesta av oss har samma problem.
Kanske är det så att alla "nykomlingar" också nyligen hittat hit och ännu inte resignerat.

Postad 11 november 2010 - 20:17

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Jag har denna Philips kopplad till Boxen: https://www.prisjakt...kt.php?e=459543
Inga panoreingsproblem eller sämre bild på varken SD eller HD. Tycker bilden är fantastisk bra förrutom det kända jittret. Däremot skitbild från dator eller Playstation 3. Jag måste ju, efter att läst om era bildproblem, testa på min 42 tums LG. Går det köra utan antennkablar?

Ljudet kommer strax efter bilden och kör med denna ONKOY- försärkare kopplat ljudet coaxialt därför HDMI handskakningen till förstärkaren/TV misslyckades ofta efter uppdateringen: https://www.prisjakt...kt.php?p=107600 . Fixades med att inte köra ljudet genom HDMI

Även kanonbra bild på min LG TV och hoppsan, inte en enda pixelering/Jitter på den skärmen. Tittade på filmen District 9, inspelad från Canl+ Film HD. Kan problemet med pixelering/Jitter vara TV-märkes relaterat för jag får alltid jitter på min Philips TV.

Ljudet hela tiden perfekt med denna konfiguration: Box - 20 meters HDMI - LG 42LH4010 - Toslingk från TV-out - LOGITECH Z-5500
Ljudet i perfekt synk hela filmen.

Redigerat av ruva, 12 november 2010 - 05:23.

Postad 11 november 2010 - 20:35

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Även kanonbra bild på min LG TV och hoppsan, inte en enda pixelering/Jitter på den skärmen. Sår Aria 9, inspelad från Canl+ Film HD. Kan problemet med pixelering/Jitter vara TV-märkes relaterat för jag får alltid jitter på min Philips TV.

Du menar District 9? Lite udda film det men klart sevärd!

Jag får pixelering ibland. Spelar in och tittar på Big Bang Theory på kanal 5 och där lyser pixeleringar med sin frånvaro, spelade förut in Star Trek Enterprise från Tv4 SciFi och där var det vanligen en pixelering/störning cirka 20 minuter in...Som exempel.
Några gånger får jag även, vid menyer, lilatonad skärm vilket ska vara en indikation på HDMI-trubbel. Med andra ord, kan vara som så att pixeleringsproblemen kan ha med handskakningsproblemen att göra.

Postad 11 november 2010 - 21:16

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Samma här men kör alltid med receiver på....men tycker att alla HD kanaler lider av samma problem lågt ljud.
Blir ett helsike när man byter till SD kanal.

Postad 11 november 2010 - 21:35

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Nytt fenomen, i alla fall för mig. Klockan på boxen är just nu 14.15 - så kvällens inspelning av Robinson och Lyxfällan blev inte av...

Postad 12 november 2010 - 00:08

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Vi brukar ha boxen på dygnet runt. Det har dock visat sig att för eller senare går det inte att pausa. Vad värre är... det som orsakar detta ser ut att påverka hela inspelningsfunktionen. Schemaläggningarna finns där och det ser ut som att boxen spelar in... men icke. Inget fastnar på hårddisken.

Förutom att man inte fick något inspelat så avhjälps problemet med att stänga av och sätta igång boxen igen så det är väl ganska sannolikt att man slipper problemet om man stänger av boxen varje kväll.

Varför vi har boxen på? Hm, ja, jo... det är lillen som brukar vara så himla sur på morgonen. Det brukar vara kritiskt att få på Musses klubbhus snabbt. Inte läge att vänta på en lång bootsekvens :-)

Postad 12 november 2010 - 07:45

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Jag har testat flera olika kablar men det gör ingen skillnad, vad som dock oroar mig som Samsungägare är att den killen på kundtjänsten, och detta var en av de som verkligen verkade insatt, inte hade hört att felet med bilden även fanns på Samsungapparater. Han hade hört att det främst gällde LG och Phillips... Så jag undrar om det är fler med Samsung som haft bildproblem? Isåfall tycker jag att det är viktigt att ni anmäler det till CD så att de blandar in även den tillverkaren i arbetet.

Har en Samsung 40" och har också handskaknings problem numera, svart bild vid spolning. Suddigare bild generellt oavsett inställning 576, 720, 1080, RGB, YPbPr. Testade alla möjliga kombinationer igår och ingen blev direkt bättre, 576 var den enda som blev markant sämre även på SD bilden. Men det är kanske inte så konstigt.
Men att ringa till CD vet jag inte om det är någon idé med tanke på att de bara skyller på andra saker än boxen iaf.

Postad 12 november 2010 - 08:38

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Vi brukar ha boxen på dygnet runt. Det har dock visat sig att för eller senare går det inte att pausa..snip...lillen ...snip... himla sur på morgonen ...snip... få på Musses klubbhus snabbt. Inte läge att vänta på en lång bootsekvens :-)

Dra ur nätverkskabeln, bort med VOD och en box som startar dubbelt så snabbt. Även om det tar en liten stund att få bild.

Samt när lillen tittat klart, stäng av boxen då. Eller är han lika kinkig på eftermiddagar/kväll?

handskakning - rapportera i buggtråden kanske? Dvs Tv-modell, ålder på box och vilken typ av handskakningsproblem. Då kanske vi kan få till en statistik även för de som inte vill ringa in till CD och rapportera. CD har en återkoppling, vill jag tro. Att om en användare med en TV från Phillips rapporterar in synk och bildproblem noteras det och kommer fram när felrapporterna sammanställs. Dvs har ni problem med bild, synk eller liknande RING. eller skicka e-post.
Även om det inte tycks som det alltid så spelar våra röster roll.

Postad 12 november 2010 - 09:11

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Vi brukar ha boxen på dygnet runt. Det har dock visat sig att för eller senare går det inte att pausa. Vad värre är... det som orsakar detta ser ut att påverka hela inspelningsfunktionen. Schemaläggningarna finns där och det ser ut som att boxen spelar in... men icke. Inget fastnar på hårddisken.

Förutom att man inte fick något inspelat så avhjälps problemet med att stänga av och sätta igång boxen igen så det är väl ganska sannolikt att man slipper problemet om man stänger av boxen varje kväll.

Varför vi har boxen på? Hm, ja, jo... det är lillen som brukar vara så himla sur på morgonen. Det brukar vara kritiskt att få på Musses klubbhus snabbt. Inte läge att vänta på en lång bootsekvens :-)

Vad jag har hört så ska Boxen uppdaterar bla, EPGn vid uppstart.
Då kanske det blir problem efter ett tag med inspelningar eftersom EPGn inte har uppdaterat programmen.

Jag tycker annars att min box oftast startar helt okej/snabbt numera.
Kanske det tar lite längre tid att starta den om man inte gör det så ofte då den ska uppdatera mer.

Därimot har jag problem ibland då den startar och ljudet hörs men bilden blir svart eftersom hdmi signalen för bild inte kopplar.
När detta händer brukar boxen startat väldigt fort, det känns som den inte var riktigt avstängd och canal digital loggan som brukar visas först, hoppar den över. Jag har fått för mig att när Canal digital loggan syns skickas en extra signal till resievern/TVn så handskakningen kommer igång, missar den loggan igen bild via HDMI.

När detta händer brukar jag stänga av boxen genom att hålla inne avstängningsknappen på boxen ca 3 sek, och vänta tills den stängt ner ordentligt. Sen brukar det inte va problem att få igång allt igen.

Det är även viktigt att sätta på Boxen sist.

Jag har inte tatt upp det tidigare då jag tycker så mycket annat vart större problem för mig, dessutom händer detta mig max 1 gång i veckan och det går att se bild via scart.

Någon som känner igen detta?

Redigerat av B BUS, 12 november 2010 - 09:12.

Postad 12 november 2010 - 11:10

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Fick en ny bugg igår.

Startade boxen och när bilden kom men efter några sekunder
stannade bilden men ljudet fortsatte. Det gick att byta kanal men det blev ingen bild, bara svart bakgrund med info-raden framför som inte försvann.
Till slut tvärhängde sig boxen och jag fick starta om genom att hålla inne knappen
på boxen.

Redigerat av Unregistered841d930f, 12 november 2010 - 13:57.

Postad 12 november 2010 - 12:27

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Blir mer och mer uppretad på den där 10min. framspolningen med 1 knapp den är helt oanvändbar 99% av gångerna man spolar är ju för reklamen skull, ger mig f*n på att den är medveten satt till 10 min. för att inte vara tillämplig vid reklam (man missar för mycket)
Bättre framspolningstiden var = reklamtiden eller att man kan sätta tiden själv.

På min gamla Nokia 9902 så hoppade man fram lika många minuter som man tryckte
på sifferknappsatsen. 1 = 1min framåt, 2 = 2min framåt.... osv. Enkel men briljant
lösning.

Postad 12 november 2010 - 14:07

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
@ulfid:
Ungefär så har jag på min Force 530 till Boxer. T.ex.
10 och knappen > = 10 sek. framåt
10 och knappen >> = 10min

Urbra!

Redigerat av Melmac, 12 november 2010 - 14:07.

Postad 13 november 2010 - 00:22

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Tack Monchi och B BUS!

Ja, boxen är ju i det närmaste är ett levande väsen som man bör hålla sig på god fot med om man vill få något tillbaka. Ibland är det dock lite svårt att veta vad som önskas men såklart att han ska få några timmars sömn varje dygn framöver om det gör honom nöjd.

När man sedan väcker honom på morgonen skulle man ju lätt kunna få för sig att han är redo så fort bilden kommit fram på TV:n men han blir lätt vrång om jag försöker byta kanal och annat jox innan han har fått softa ytterligare en stund.

Tamagoochi... eller vad hette de där elektroniska grunkorna man var tvungen att mata och byta blöja på för att de inte skulle börja pipa?

Postad 13 november 2010 - 08:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Min box har haft en bra vecka. Ganska konstigt att tex förra veckan så startade den i mute mode varje gång och skulle man öka ljudet för snabbt så hängde sig boxen, man var tvingad att trycka ljud upp en gång per sekund, så det tog lite tid att få igång den.

Denna veckan så har den startat utan mute i hela veckan, den har inte konstrat med någonting, den trivs och igår så visade den Idol i perfekt HD med bra bild utan en ända störning.

Ganska konstigt egentligen att den verkar ha bättre o sämre veckor :(

Postad 13 november 2010 - 10:05

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Jag får alltid mute om jag startar den när den har en inspelning på gång.

Fick bara stereo på TV4 HD med ovan nämnda Idol. Är det för att de är ute på arenor och kör? Spelade samtidigt in Dobido och var åter tacksam för att det blir svart bild när man kör igång boxen. Slippa komma in mitt i programmen som spelades in och bara trycka på "My TV" för att titta från början. Ingen annan som uppskattar just denna nya funktion med nya mjukvaran?

Redigerat av ruva, 13 november 2010 - 10:06.

Postad 13 november 2010 - 10:28

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Fick bara stereo på TV4 HD med ovan nämnda Idol. Är det för att de är ute på arenor och kör? Spelade samtidigt in Dobido och var åter tacksam för att det blir svart bild när man kör igång boxen. Slippa komma in mitt i programmen som spelades in och bara trycka på "My TV" för att titta från början. Ingen annan som uppskattar just denna nya funktion med nya mjukvaran?

Hände mig igår när vi satte på Skavlan efter att inspelningen varat 5-10 minuter, men jag förstod inte att det var meningen... Det var ju en smart förbättring faktiskt. Fick också mute btw...

Postad 13 november 2010 - 15:28

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har inte haft några problem med att spola fram eller tillbaka på inspelade program, men i torsdags när jag spelade in Robison så började jag titta från början innan inspelningen var klar. Då var det ingen höjdare att försöka spola förbi reklamen, det var inte lätt komma rätt där. Såg i bugglistan att det var problem med snabbspolning för några användare.
Ni som har problem med att spola fram eller tillbaka, får ni det även när boxen inte är på inspelning?

När jag ska kolla på inspelade program utan att boxen spelar in så funkar snabbspolningen bra.
Själva uppspelningen var inte bra heller, den hacka o hoppa fram lite som den ville ibland.
Det verkar som boxen inte orkar med riktigt, inget jag märkte av med den gamla mjukvaran.

Sen är även min bild sämre med den nya mjukvaran, jag har en LG 50PK950N.
Och så klart när jag ringde kundtjänst så har dom aldrig hört talas om att det skulle vara sämre bild
med den nya mjukvaran.

Postad 13 november 2010 - 15:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Konstigt, är ganska säker att jag hade flerkanal. Det markerade Dolby på displayen på receivern och det var enbart publikljud i bakhögtalarna

Postad 13 november 2010 - 18:58

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
En sak till som jag irriterar mig på och som jag har gjort länge är att det inte går att starta upp boxen omden spelar in. Spelar ingen roll vad jag gör så kan jag inte titta på någon kanal om jag kommer hem efter att boxen börjat spela in utan måste vänta till den har slutat.

Det gör mig ärligt talat förbannad för det är en basic funktion som de fortfarande inte fått till. Baserat på öve r20 års erfarenhet av teknisk utrustning inom försvar och civil verksamhet så kan jag konstatera att väljer man fransk eller italiensk teknik så ber man om problem :P ;) :D ...

Postad 13 november 2010 - 19:15

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

En sak till som jag irriterar mig på och som jag har gjort länge är att det inte går att starta upp boxen omden spelar in. Spelar ingen roll vad jag gör så kan jag inte titta på någon kanal om jag kommer hem efter att boxen börjat spela in utan måste vänta till den har slutat.

bara att klicka upp EPGn och välja kanal via denna. En känd väg runt detta problem som, om jag inte missminner mig, finns skrivet på CDs hemsida tillochmed.

ja se, i högerspalten på denna sida.
http://www.canaldigi...te-programvara/

Postad 13 november 2010 - 21:19

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Full hårddisk !!! Hur har det gått till. Hade tidigare fyllt knappt halva disken och igår spelade jag in Dobidoo samt Skavlan i SD och nu är hårddisken full. En märklig sak är att några gamla program som har varit inspelade förut dykit upp. Eftersom disken är full så funkar inte att pausa program samt att spela in.
VAD GÖRA ?

Postad 13 november 2010 - 22:15

Sripa
  • Sripa
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Full hårddisk !!! Hur har det gått till. Hade tidigare fyllt knappt halva disken och igår spelade jag in Dobidoo samt Skavlan i SD och nu är hårddisken full. En märklig sak är att några gamla program som har varit inspelade förut dykit upp. Eftersom disken är full så funkar inte att pausa program samt att spela in.
VAD GÖRA ?

Jag har samma problem med min skitbox!!
//Leif

Postad 13 november 2010 - 22:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

VAD GÖRA ?

Titta igenom, radera program , formatera hårddisk, byta hårddisk.

Det alternativ jag ser. Man ska inte tro att program sparade på disken finns kvar för evigt. Hårddiskar kraschar och boxen kan få för sig fanstyg.

Postad 13 november 2010 - 22:51

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Konstigt, är ganska säker att jag hade flerkanal. Det markerade Dolby på displayen på receivern och det var enbart publikljud i bakhögtalarna

Konstigt?

Redigerat av ruva, 13 november 2010 - 22:54.

Postad 14 november 2010 - 00:01

Sripa
  • Sripa
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Titta igenom, radera program , formatera hårddisk, byta hårddisk.

Det alternativ jag ser. Man ska inte tro att program sparade på disken finns kvar för evigt. Hårddiskar kraschar och boxen kan få för sig fanstyg.

Förklara för oss med detta problem hur gamla raderade program helt plötsligt finns kvar när när disken blir full.
Att boxen får för sig fanstyg är jag fullt medveten om under hela tiden jag ägt den.
Detta problem kom med nya SW.
//Leif

Postad 14 november 2010 - 00:34

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
någon mer som har problem när man lagt in inspelningar där 2 program är på samma kanal efter vardandra?

brukar spela in desperata hemmafruar och cougar town men hur jag än ställer in minuterna före och efter inspelningarna så får jag aldrig rätt på det hela ... nu har jag 1 minut före och 2 minuter efter men då missar jag början på cougar town. har exprimenterat nu i veckor utan att få rätt på möget...

med den gamle mjukvaran hade jag inte detta problemet alls...

Postad 14 november 2010 - 08:26

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
@Monshi,

provat EPG också och det fungerar inte heller får att få boxen att vakna vid inspelning. Tyvärr.

//Håkan

Postad 14 november 2010 - 09:25

mrmani
  • mrmani
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har problem med att TV6 försvinner ur den egna kanallistan???

Postad 14 november 2010 - 09:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

@Monshi,

provat EPG också och det fungerar inte heller får att få boxen att vakna vid inspelning. Tyvärr.

//Håkan

Kanske hade du igång två inspelningar då fungerar inte EPG tricket, eller om du enbart har en kabel ansluten.

Såg ett nytt problem igår. Bockade in tre inspelningar samtidigt, fick då upp konfliktrutan, markerade då en som jag ville ha bort och så långt såg allt bra ut. Men den nya inspelning var enbart med i konliktrutan, den markerades inte som inspelning och det startade inte heller någon inspelning på denna kanal (låg enbart med och blockade för att kunna sätta ytterligare en!

Redigerat av Unregistered124686ac, 14 november 2010 - 09:54.

Postad 14 november 2010 - 10:05

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som har problem med att TV6 försvinner ur den egna kanallistan???

Ja, markbundna kanaler hoppar runt hur som helst, men det är vad jag minns inget nytt problem.

Många mute uppstarter och hängningar denna veckan som gått. Känns som det går upp och ner hur strulig boxen är...

Postad 14 november 2010 - 10:46

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

någon mer som har problem när man lagt in inspelningar där 2 program är på samma kanal efter vardandra?

brukar spela in desperata hemmafruar och cougar town men hur jag än ställer in minuterna före och efter inspelningarna så får jag aldrig rätt på det hela ... nu har jag 1 minut före och 2 minuter efter men då missar jag början på cougar town. har exprimenterat nu i veckor utan att få rätt på möget...

med den gamle mjukvaran hade jag inte detta problemet alls...

Ja, marginalinställningarna funkar inte i denna mjukvara, då man spelar in 2st program på samma kanal efter varandra, tyvärr..

Postad 14 november 2010 - 11:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Förklara för oss med detta problem hur gamla raderade program helt plötsligt finns kvar när när disken blir full.
Att boxen får för sig fanstyg är jag fullt medveten om under hela tiden jag ägt den.
Detta problem kom med nya SW.
//Leif

Det har jag ingen aning om men går dessa program att radera?

Vid dubbla inspelningar och svart bild - fick det i veckan, då fick jag stänga av och sätta på med fjärr, då vaknade den och jag kunde växla till markkanalerna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.