Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 24 november 2007 - 15:33
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Kan någon mer testa detta, för att se om det är min box eller en generell bugg:
Under uppspelning av inspelat material, lämna denna genom att trycka på EPG'n (stoppa inte uppspelningen), gå in till EPG, och gå sedan tillbaka med TV, får ni då när ni går tillbaka till uppspelningen en frusen bild från filmen samt att ljudet är från TV'n? samt att boxen är hängd? (om ni vågar testa).
Om man istället sätter paus på filmen innan man går till EPG, så hamnar man i TV när man kommer tillbaka
Edit, la till att det är risk att boxen hänger sig
Redigerat av Unregistered124686ac, 24 november 2007 - 17:32.
Postad 24 november 2007 - 16:49
nicky6
-
nicky6
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Första koll ang synk:
Inspelat material på Canal+ First etc (SD-material): Ingen osynk Inspelat material på Canal+ Film HD: osynk + hack
Fortsätter kolla om det bara är problem med HD-kanaler. Kommer ej kolla om problem (hack/osynk) även vid normal uppspelning. Som jag skrev tidigare så har jag inte lyckats få något ljudsynk problem, jag ska också testa vidare och se. Det är bra om vi kan tex avskriva något, tex har det aldrig hänt via HDMI, utan att det är alltid via SPDIF tex, då blir en felutredning av CD betydligt enklare/snabbare, i alla fall om vi ska få med något i nästa uppdatering.
Ytterligare koll: Discovery HD, Voom HD och National Geography HD visar inte dessa problem så just nu bandar jag Canal+ Film HD igen för att se om detta är något som bara dyker upp ibland. Min box kör alltså både ljud och bild via HDMI-HDMI till TV'n. Kör Canal+ med väldigt olika bitrate i förhållande till Discovery HD, Voom HD och NG HD? Även olika bitrate på olika filmer? Kan jag i boxen kolla detta (om det nu inte uppträder igen på C+FilmHD såvore det bra att jämföra med annan inspelning med osynk) Till personen som undrade om boxen är bra eller ej. Personligen kommer jag inte lämna tillbaka boxen. Den har helt enkelt för bra bild och för mkt smarta funktioner för att jag ska göra det. Synkproblemet (kanske bara för ett fåtal) och att ej kunna se bilden (via HDMI) när man slår på boxen under pågående stand-by-inspelning är de två saker jag irriterar mig på, men inte värre än att jag står ut med de i förhållande till bildkvaliteten. Jag hade beställt den igen, och om ljudnivån är så hög som vissa haft problem med så är det som sagt bara att byta. Jag har f.ö. flyttat min förra HDTV-box (en av de 1000 första) till projektorn för de gånger det t.ex. är live-musik eller bra film via HDTV. Har dock inga HD-kanaler där annat än SVT så det är ju inte så ofta den används på projjen. Men möjligheten finns
Postad 24 november 2007 - 18:04
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Fråga: är det ingen som gillar denna box? Är det så illa att man inte skall hoppa på erbjudandet för 2995:-.....med boxen och familjepaketet?? Är den typ helt obrukbar? Skulle gärna vilja veta lite positivt och negativt....i en enkel resumé om någon har lust.
/DJ
Poängen är väl att vi i detta forum diskutterar de problem som finns med avsikt att få dem åtgärdade. Det är en ny teknik som ej är mogen och det är klart att det då finns problem. Är man teknikintressad som de flesta av oss här är så tycker jag ändå att boxen är värd investeringen. Särskilt om man som jag har haft turen att få en tyst box (hittills)  Givetvis får jag ändå som alla andra dras med alla de buggar som finns i version 1. Är man osäker så ska man absolut vänta med köp tills efter den första uppgraderingen.
Postad 24 november 2007 - 18:06
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Igår kväll snöade det lite och en del lade sig på LNB't. Tittade på Idol och spelade in Predikanten. Ljud och bild bärjade hacka och efter en stund stängde boxen av sig, mitt under pågående inspelning! Gick ut och borstade av LNB't (tur att den sitter lågt på garageväggen!). Startade upp och forstatte inspelningen manuellt (EPG funkar inte när programmet redan har startat). Nu har jag 2 delar av programmet! Det positiva med detta är att det som är inspelat finns kvar om det bryter, åtminstone om det inte bryter direkt utan börjar småstrula med mottagningen. Det negativa är givetvis att den stänger av sig! Alla mina tidigare CD-boxar har forstatt att vara igång, även om så bilden svartnar helt, den ska ju inte stänga av sig pga dålig signal! Är detta en bugg eller är det designat så? Menade du att hela boxen ständes av? Vad jag har sett är att kommer det en liten störning så stoppas inspelningen till HDD'n fastän displayen fortfarande visar Rec. Detta har jag tagit upp i min bugg lista, så CD har fått den synpunkten.
En helt annan grej, tittade idag på en inspelning gick över till EPG, för att se när ett program skulle starta, vet inte om jag stängde av uppspelningen, tror inte det. När jag sedan gick tillbaka till uppspelning så gick ljudet som det skulle men bilden var frusen. Det vara att gör proppen ur och starta om.
Ja, den stängde helt av sig efter någon minuts bildhackande! Kunde dock starta den igen utan problem. Sonen lyckades idag få boxen att hänga sig genom att bläddra runt blan Music Choice-kanalerna som jag har i en separat Favorit-lista. Fick stänga av med knappen på boxen och sedan starta igen.
Postad 24 november 2007 - 18:31
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Kan någon mer testa detta, för att se om det är min box eller en generell bugg:
Under uppspelning av inspelat material, lämna denna genom att trycka på EPG'n (stoppa inte uppspelningen), gå in till EPG, och gå sedan tillbaka med TV, får ni då när ni går tillbaka till uppspelningen en frusen bild från filmen samt att ljudet är från TV'n? samt att boxen är hängd? (om ni vågar testa).
Om man istället sätter paus på filmen innan man går till EPG, så hamnar man i TV när man kommer tillbaka
Edit, la till att det är risk att boxen hänger sig
Har provat några ggr o en gång frös bilden men ljudet fortsatte. Jag bara stängde av boxen med fjärren o startade upp den igen. Provade 2 ggr till o då jag gick ur EPG:n kom jag tillbaks till tv-kanalen direkt. Har kollat lite extra efter osynk o har sett det en gång på inspelat matrial från Disc HD. Ljudet kanske en halv sekund före bilden direkt när jag startade inspelningen. Tryckte pause/start sen okej. Jag har kopplat in en kabel från den analoga (röd-vita) utgången direkt till tv:n samt spdif till förstärkaren. Då får jag ljud till tv:n även på SVT HD (alltså även dd-ljud omvandlat till analogt i boxen samtidigt som jag på tv:n kan välja den analoga ljudingången ihop med hdmi-bilden) samtidigt som ljudet går ut till stärkaren. Normalt är skillnaden mellan ljudet från tv:n o dd-ljudet genom förstärkaren jätteliten. En liten ekoeffekt blir det då förstärkarens ljudet kommer aningen före. Kollade Carin 21:30 inspelat. 2 ggr hackade bilden till o vips ökade tidsskillnaden markant. DD-ljudet kom nu betydligt före tv-ljudet. Lundis
Postad 24 november 2007 - 19:14
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har provat några ggr o en gång frös bilden men ljudet fortsatte. Jag bara stängde av boxen med fjärren o startade upp den igen. Provade 2 ggr till o då jag gick ur EPG:n kom jag tillbaks till tv-kanalen direkt.
Lundis
Du fick alltså en fryst bild från uppspelningen samt ljud från TV-kanalen, första gången? När du hamnade ut i TV-kanalen, hade du satt igång uppspelningen igen då? Har kollat lite extra efter osynk o har sett det en gång på inspelat matrial från Disc HD. Ljudet kanske en halv sekund före bilden direkt när jag startade inspelningen. Tryckte pause/start sen okej.
Jag har kopplat in en kabel från den analoga (röd-vita) utgången direkt till tv:n samt spdif till förstärkaren. Då får jag ljud till tv:n även på SVT HD (alltså även dd-ljud omvandlat till analogt i boxen samtidigt som jag på tv:n kan välja den analoga ljudingången ihop med hdmi-bilden) samtidigt som ljudet går ut till stärkaren. Normalt är skillnaden mellan ljudet från tv:n o dd-ljudet genom förstärkaren jätteliten. En liten ekoeffekt blir det då förstärkarens ljudet kommer aningen före. Kollade Carin 21:30 inspelat. 2 ggr hackade bilden till o vips ökade tidsskillnaden markant. DD-ljudet kom nu betydligt före tv-ljudet.
Lundis
Så du får ljud med röd/vit till TV-n samtidigt som du har HDMI ansluten? Det fattar inte min TV utan när jag har HDMI så vill den också ha ljudet genom HDMI så den struntar röd/vit ingången. Så osynk är när bilden hackar och blir släpande jämfört med ljudet som ligger före. Carin 21.30, hör du detta både analogt mot TV och SPDIF till förtärkare? Är det bara när det är DD ljud?
Postad 24 november 2007 - 19:39
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Du fick alltså en fryst bild från uppspelningen samt ljud från TV-kanalen, första gången? När du hamnade ut i TV-kanalen, hade du satt igång uppspelningen igen då?
SVAR: Ja!!! Fick aldrig bilden att frysa mer än 1:a ggn.
Så du får ljud med röd/vit till TV-n samtidigt som du har HDMI ansluten? Det fattar inte min TV utan när jag har HDMI så vill den också ha ljudet genom HDMI så den struntar röd/vit ingången.
SVAR: Ja! På panasonic finns en analog ljudingång som kan kopplas antingen till hdmi- (tänkt om man kör dvi) eller komponent- eller PC-ingången.
Så osynk är när bilden hackar och blir släpande jämfört med ljudet som ligger före. Carin 21.30, hör du detta både analogt mot TV och SPDIF till förtärkare? Är det bara när det är DD ljud?
SVAR: Båda "ljuden" kommer ju ursprungligen från DD eftersom detta är det enda spåret på SVT HD samt DISC HD.
Vågar inte säga säkert än men det verkade som ljudet till tv:n stämde bättre än med spdifljudet.
Får testa lite mer.
Övrigt: Har även vid nåt tillfälle inte haft nåt ljud alls på inspelat matrrial. Har då pausat o startat så har det kommit. Kommer inte ihåg vilken kanal. Men jag ska skriva upp exakt vad som händer i fortsättningen.
Lundis
Postad 25 november 2007 - 07:25
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Verkar inte logiskt med osynket. Har en inspelning från Voom där bilden kommer nästan sekunden före
ljudet vid uppstart. Lika mycket osynk varje gång man startar inspelningen. Ingen skillnad mellan ljudet från förstärkare o tv. Fixas återigen med en pause o start.
Postad 25 november 2007 - 10:30
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Kan detta vara en sammanfattning av helgens aktiviteter
1. Ibland osynk på ljud och bild när man startar en hårddiskuppspelning i HD, i vissa fall också SD, ljudet kan i dessa fall både ligga före och efter vid start. Det ser ut att vara repeterbart, om felet finns vid start så kommer det på samma sätt igen. Det går att synka rätt genom att göra paus och startar uppspelningen igen. Verkar vara lika med ljudet via HDMI och via SPDIF. Det blir också osynk ibland efter "hack" i uppspelning och kan fixas på samma sätt genom paus/start, i dessa fall så är det bilden som ligger efter ljudet. Ej helt klarlagt vilka ljudformat det gäller men det ser ut att uppträda mest vid AC3 ljud.
2. Vid ett antal tillfällen så har boxen helt hängt sig, eller att man måste göra en omstart om man gör enligt följande: Under uppspelning av inspelat material, lämna denna genom att trycka på EPG'n (utan att först stoppa uppspelningen). Gå ”runt i” i EPG’n, gå sedan tillbaka med ”TV”, då när man går tillbaka till uppspelningen får man en frusen bild från filmen samt att ljudet från den kanal som är på är från TV'n? Samt att boxen är hängd/eller behöver omstarts. Ibland hamnar man också tillbaka till TV så det är inte helt lika mellan tillfällen och boxar
3. Som tidigare noterat så avbryts en inspelning när man får en glitch på inkommande signal. Om det är upprepade tillfällen av störningar (tex snöfall) med några minuters bildhack så stängs hela boxen av
4. Flera har råkat klicka på Radiokanaler och har fått en helt lås box som inte går att reset’a med nätsladd ur/i. Finns det något kommande där man kan göra en hårdreset eftersom fabriksreset inte går att nå när allt är låst
Skickar detta till CD om vi känns nöjda med det
Postad 25 november 2007 - 11:43
nicky6
-
nicky6
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Känns som en bra sammanfattning. Fick nämligen inga hack i senaste inspelningen från Canal+ Film HD (Black Donnelly's), så det är ju inte kopplat till en specifik kanal som jag ev hoppades på (andra har ju dessutom rapporterat hack på Dicovery HD samt Voom Hd, där jag inte fått några problem). Men SD? Har någon fått hack/synkproblem på SD-material?
Har f.ö. också EPG-problemet vid uppspelning: Går ur EPG, ser då fryst bild av det inspelade materialet men med text och ljud från Travel & Living(?). Kan dock gå bort från den frysta bilden genom att stänga av boxen, eller trycka någon menyknapp som t.ex. MyTV och därifrån sen starta uppspelningen igen.
Redigerat av nicky6, 25 november 2007 - 11:55.
Postad 25 november 2007 - 13:15
kalle222
-
kalle222
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Tack all ni som delar med er av edra erfarenheter! Jag ha nästan dagligdax läst inläggen men tyvärr missat omdömen om text-tv. Hur snabb är den, kommer sidan direkt eller bläddrar den runt som i gamla tider? Kan man bläddra tex sid1 av 6 på ett "mångsidigt" sidonummer? Hur stor är den medföljande parabolen och data om det medföljande LNB. Jag har en 85cm nordenparabol och en stor Toridal. Är det bättre att använda någon av dessa? Det kan ev bli en sån har låda till julen.
Man ska inte bara se svårigheter utan även möjligheter. Ett gammalt ordspråk: den som inte har gjort något fel har
heller inte gjort något. Tackar på förhand ni tålmodiga "testpiloter" Hoppas ni får någon kompensation för er hjälp
i utvecklingsarbetet och allt besvär ni haft!
Postad 25 november 2007 - 14:50
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Skickar detta till CD om vi känns nöjda med det
Föreslå till CD att man ska kunna stänga av HDDn och därmed behöver inte fläkten gå i full fart. Hur ofta använder man möjligheten att spola tillbaka i en livesändning? Man kanske vill göra det när man tittar på sport men inte annars. Alltså CD borde lägga till denna valmöjlighet i inställnings menyn. Ett litet kosmetisk fel som är säkert lätt att fixa: När man är i inspelningslistan och ska radera ett markerat program så kommer det upp en bekräftelseruta där det står ”Vald film”, ”Alla filmer” och ”Avbryt”. Det behöver inte vara en film man har spelat in!? Är det inte bättre att det står ”Vald program” osv.
Postad 25 november 2007 - 15:09
_tp_
-
_tp_
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Känns som en bra sammanfattning. Fick nämligen inga hack i senaste inspelningen från Canal+ Film HD (Black Donnelly's), så det är ju inte kopplat till en specifik kanal som jag ev hoppades på (andra har ju dessutom rapporterat hack på Dicovery HD samt Voom Hd, där jag inte fått några problem). Men SD? Har någon fått hack/synkproblem på SD-material?
Har f.ö. också EPG-problemet vid uppspelning: Går ur EPG, ser då fryst bild av det inspelade materialet men med text och ljud från Travel & Living(?). Kan dock gå bort från den frysta bilden genom att stänga av boxen, eller trycka någon menyknapp som t.ex. MyTV och därifrån sen starta uppspelningen igen.
Jag har fått synk-probelm på sd-inspelningar. Det verkar framförallt vara inspelnignar med AC3-ljud. Jag testade just att spela in från SVT-sändningarna (SVT 1 och 2) och vid uppspelning ligger bilden före ljudet, men pausar jag så blir det synk.
Postad 25 november 2007 - 18:08
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Om jag ändrar en programmerad inspelning till veckovis blir inspelningsdagen alltid den veckodag som jag gör ändringen. Vill jag ändra en måndagsinspelning måste det göras en måndag, en tisdagsinspelning måste det göras en tisdag osv.
Postad 25 november 2007 - 19:03
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Om jag ändrar en programmerad inspelning till veckovis blir inspelningsdagen alltid den veckodag som jag gör ändringen. Vill jag ändra en måndagsinspelning måste det göras en måndag, en tisdagsinspelning måste det göras en tisdag osv.
Jag tittade på denna, och fick det inte som du beskriver. Så fort som jag ändrar till en veckoinspelning så byts dagen från fast till rörlig, så att det går att gå ner till dag och bläddra med sidopilar till den dag man vill
Postad 25 november 2007 - 19:16
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Skickar detta till CD om vi känns nöjda med det Föreslå till CD att man ska kunna stänga av HDDn och därmed behöver inte fläkten gå i full fart. Hur ofta använder man möjligheten att spola tillbaka i en livesändning? Man kanske vill göra det när man tittar på sport men inte annars. Alltså CD borde lägga till denna valmöjlighet i inställnings menyn.
Ett litet kosmetisk fel som är säkert lätt att fixa: När man är i inspelningslistan och ska radera ett markerat program så kommer det upp en bekräftelseruta där det står ”Vald film”, ”Alla filmer” och ”Avbryt”. Det behöver inte vara en film man har spelat in!? Är det inte bättre att det står ”Vald program” osv.
Det var uppe med HDD avstängning redan i min första kontakt med CD, det är ju också så att den spelar in på HDD'n helat tiden, hela natten om man inte sätter den i stand-by, och det kan man ju tycka är onödigt och att den blir onödigt varm och fläkten ska gå i onödan etc. Jag tar upp det igen imorgon så får vi se. Problemet var att den var en hel del mjukvara som fick skrivas om man man kunde styra detta själv med HDD on/off. Kunde i alla fall finnas någon typ av viloläge, har man inte givit något kommando på fjärrkontrollen under tid x (typ 1 timma) så går den ner i viloläge. Sedan kunde det finnas ett val om man vill ha timeshift eller inte i menyn.
Postad 26 november 2007 - 11:15
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Jag har precis fått min nya TV en Toshiba 47Z3030 och kopplat CDPVR-boxen via HDMI till den. Bilden är fantastisk med boxen! Men jag har fått två "problem" som jag inte hade tidigare:
1. Boxen känns klart segare än tidigare nu när jag använder HDMI! Det märks inte lika mycket vid kanalbyten som när jag ska gå upp/ned i inspelningslistan. Det kan ta flera sekunder innan markören rör sig och man hinner ofta trycka för många gånger och då hoppar markören för långt. Det är uppenbart att boxen på något sätt påverkas av den apparat som den kopplas till om man använder HDMI. Hoppas detta blir bättre med den nya mjukvaran.
2. Fjärren har börjat dela på sig!  En kväll så såg det ut som om knapparna hade "sjunkit in" i fjärrkontrollen, men det visade sig att det var fronten som hade släppt i överkant. Det gick att fixa genom att trycka ihop den igen, men bara tillfälligtvis, nästa kväll (nu varje kväll) var det samma visa. Måste ringa CD och få den utbytt...har varit mycket rädd om fjärren och jag har aldrig tappat den i golvet.
Redigerat av Tomas L, 26 november 2007 - 11:18.
Postad 26 november 2007 - 13:20
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag har precis fått min nya TV en Toshiba 47Z3030 och kopplat CDPVR-boxen via HDMI till den. Bilden är fantastisk med boxen! Men jag har fått två "problem" som jag inte hade tidigare:
1. Boxen känns klart segare än tidigare nu när jag använder HDMI! Det märks inte lika mycket vid kanalbyten som när jag ska gå upp/ned i inspelningslistan. Det kan ta flera sekunder innan markören rör sig och man hinner ofta trycka för många gånger och då hoppar markören för långt. Det är uppenbart att boxen på något sätt påverkas av den apparat som den kopplas till om man använder HDMI. Hoppas detta blir bättre med den nya mjukvaran.
2. Fjärren har börjat dela på sig! En kväll så såg det ut som om knapparna hade "sjunkit in" i fjärrkontrollen, men det visade sig att det var fronten som hade släppt i överkant. Det gick att fixa genom att trycka ihop den igen, men bara tillfälligtvis, nästa kväll (nu varje kväll) var det samma visa. Måste ringa CD och få den utbytt...har varit mycket rädd om fjärren och jag har aldrig tappat den i golvet.
Att det går trögt att bläddra i inspelningslistan kan ha att göra med att boxen börjar spela upp den film man har markerat i ett litet fönster innan den går vidare till nästa val. Det tar nog längre tid att starta en HD-film via HDMI än att starta en SD-film (red: eller vilken film som helst) via SCART.
Redigerat av klurig, 26 november 2007 - 13:22.
Postad 26 november 2007 - 16:11
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
2. Fjärren har börjat dela på sig! En kväll så såg det ut som om knapparna hade "sjunkit in" i fjärrkontrollen, men det visade sig att det var fronten som hade släppt i överkant. Det gick att fixa genom att trycka ihop den igen, men bara tillfälligtvis, nästa kväll (nu varje kväll) var det samma visa. Måste ringa CD och få den utbytt...har varit mycket rädd om fjärren och jag har aldrig tappat den i golvet. Att det går trögt att bläddra i inspelningslistan kan ha att göra med att boxen börjar spela upp den film man har markerat i ett litet fönster innan den går vidare till nästa val. Det tar nog längre tid att starta en HD-film via HDMI än att starta en SD-film (red: eller vilken film som helst) via SCART.
Trögheten kan ju också bero på att med HDMI så ska den skala upp bilden till 1080i, vilket den inte lär göra via Scart då det är 576i. Jag är inte ett dugg förvånad över detta.
Postad 26 november 2007 - 18:20
Unregistered09d4d475
-
Unregistered09d4d475
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Köpte ny tv kopplade med HDMI och fjärren har blivit trögare, den andra tv var kopplad med scart och då gick det fortare.Annars är jag fortfarande nöjd med boxen, fortfarande tyst och låg temp på hårddisken.
En annan fråga. Har någon provat med en multifjärr på boxen och fått den att fungera bra?
Mad
Postad 26 november 2007 - 19:09
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Den 11:e December kommer nästa nummer av Ljud&Bild ut där dom testat boxen. Det ska bli >mycket< intressant att läsa vad de skriver...
Postad 26 november 2007 - 19:33
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Köpte ny tv kopplade med HDMI och fjärren har blivit trögare, den andra tv var kopplad med scart och då gick det fortare.Annars är jag fortfarande nöjd med boxen, fortfarande tyst och låg temp på hårddisken. En annan fråga. Har någon provat med en multifjärr på boxen och fått den att fungera bra?
Mad
Jag använder en Logitech Harmony 555 och den har högre styrka på irdioden Min box står i en tvbänk med glasdörrar placerad i en alkov och dit räcker inte originalfjärren. Men med 555:an är det inga problem den behöver inte ens riktas mot boxen eller ha fri sikt. 555:an ligger bättre i mina dasslock till händer för originalen är smalare och lättare. Boxen fanns inte i Logitech's databas på internet men den plockade en annan Sagembox och då jag fick lära om några knappar på fjärren. Men att Sagemfjärren har separata knappar för volym och kanal + - gör det lite knöligare att få till det bra. Och man mäste lägga ned en hel del med tid på att få fjärren bra för den är lite seg och omständig att programmera.
Postad 26 november 2007 - 19:44
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag skickade in lite synpunkter till CD idag, om ljudsynk problem, om önskemål att kunna stänga av HDD, att boxen hänger sig vid vissa kommandon. Jag fick inte min 5:e box idag, är borta några dagar så det blir nog inte förrän på torsdag som jag får testa om det är en tyst box eller inte.
Postad 26 november 2007 - 19:49
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Den 11:e December kommer nästa nummer av Ljud&Bild ut där dom testat boxen. Det ska bli >mycket< intressant att läsa vad de skriver...
Och prenumeranter har den redan fredagen den 7 december.
Postad 26 november 2007 - 22:38
Unregistered4063b8d2
-
Unregistered4063b8d2
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det kan inte vara så att du har råkat ut för samma problem som jag har? Jag kan inte använda fjärrkontrollen när det är allt för mycket vitt i bilden. Ishockey och slalom är rena mardrömmen, då är det bara att knalla fram till tv:n och ändra kanal till någon mörkare bild och då funkar den igen. Det verkar som att min plasma (lågprisvariant) stör ut fjärrkontrollen när det blir för vitt. Testa och se om du märker någon skillnad vid olika ljusförhållanden, det enklaste är kanske att stänga av tv:n och se om den gröna lysdioden på mottagaren reagerar snabbt när du trycker på fjärrisen. Har även för mig att jag har läst något i tråden att vissa Samsung-modeller (M87?) kunde störa ut fjärrkontrollen. Jag tänkte se om jag kan lösa problemet genom att köpa en multifjärr som kanske har en starkare ir-sändare, någon som vet om "All for one"-fjärrkontrollerna har stark ir? I värsta fall får det bli en ny plasma/LCD.
Postad 27 november 2007 - 00:50
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
När det gäller problem med fjärren har jag haft min beskärda del.
Jag trodde att jag kände igen mönstret som beskrivits av andra här, att det skulle ha att göra med min Samsung R87. Denna har alltid varit ansluten via HDMI, kanske det varit det som varit en bidragande faktor i problemet? Hur som helst så verkade det som att det fungerade bra bara tv:n fått vara igång en stund.
Men nu vet jag inte vad jag ska tro längre. Jag satte en billig Claes Ohlson trådlös videolänk från boxen via SCART (komposit), denna kopplad till två trådlösa mottagare. Fjärrkontrollsignalerna skickas tillbaks till sändaren via radio i vanlig ordning och repeteras av en kedja små självhäftande IR-klossar man fäster på det man vill kontrollera. Här planterade jag en "kloss" rakt framför boxens IR-öga. Jag var litet bekymrad att den ev skulle skymma när man vill kontrollera boxen direkt men det var inga som helst problem med det visade det sig.
Det knepiga är att fjärrkontrollen funkar helt ok nu, både direkt till boxen och via någon av de trådlösa mottagarna. Förutsättningen är att "IR-klossen" är satt precis mitt framför sensorn. Enda kvarstående frågan är den där lilla "hdmi-segheten" som berättats om i tidigare inlägg, den kommer man inte ifrån men jag tycker inte den är särskilt besvärande i sammanhanget - dvs den går att anpassa sig till.
Det funkar även med en billig multifjärr både direkt och via det trådlösa, dvs för de generella funktioner och knappar som råkar stämma med lämplig medfödd SAGEM-kod. En multifjärr med lärfunktioner står rätt högt på önskelistan till tomten...
Boxen har fungerat i stort sett utan problem den senaste veckan. Om det beror på den här trådlösa videolänken eller ej kan jag inte uttala mig om just nu, jag kan inte förklara varför det skulle hjälpa "direkt-signalerna" att sätta en plastkloss i vägen för IR-signalerna. Möjligen kan man tänka sig att även den där trådlösa sändaren vid boxen har en IR-mottagare för att det hela ska fungera (så skulle jag nog själv konstruerat den för att vara på den säkra sidan), och att man på så vis får en förstärkningseffekt som minskar störningseffekten av den där "Samsung-strålningen" (som i sig är en annan gåta...).
Kanske beror problemet i grund och botten på att man en dåligt elektriskt skärmad IR-mottagare i boxen som gör den känslig för vissa elektriska fält som antagligen kan avges av vissa tv-apparater under vissa driftsförhållanden. Vem vet. Jag ser fram emot den dag dessa fenomen får sin definitiva förklaring, under tiden kan jag bara spekulera varför det plötsligt fungerar!
Någon enstaka hängning har förekommit under veckan men det är bara att boota om och bita ihop. Så har det f ö varit med alla boxar jag stött på så det är inget jag bekymrar mig om så länge det sker tillräckligt sällan.
Postad 27 november 2007 - 10:32
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
2. Fjärren har börjat dela på sig! En kväll så såg det ut som om knapparna hade "sjunkit in" i fjärrkontrollen, men det visade sig att det var fronten som hade släppt i överkant. Det gick att fixa genom att trycka ihop den igen, men bara tillfälligtvis, nästa kväll (nu varje kväll) var det samma visa. Måste ringa CD och få den utbytt...har varit mycket rädd om fjärren och jag har aldrig tappat den i golvet. Att det går trögt att bläddra i inspelningslistan kan ha att göra med att boxen börjar spela upp den film man har markerat i ett litet fönster innan den går vidare till nästa val. Det tar nog längre tid att starta en HD-film via HDMI än att starta en SD-film (red: eller vilken film som helst) via SCART.
Trögheten kan ju också bero på att med HDMI så ska den skala upp bilden till 1080i, vilket den inte lär göra via Scart då det är 576i. Jag är inte ett dugg förvånad över detta.
Det kan mycket väl vara så att boxen får jobbigare att skala bilden till displayen med HDMI, men det borde inte bli SÅ segt. Det är dock två skalningar som ska göras, inspelningen ska först skalas ned till det lilla fönstrets storlek och sedan ska hela bilden skalas till 1080i. Det går iaf mycket segare än med scart och jag tror att detta borde gå att fixa med en bättre mjukvara, men vi får se. Jag ska testa att stega upp/ned i en annan meny än inspelningslistan, går det bra så beror segheten på förhandsvisningen av inspelat material. Det kan inte vara så att du har råkat ut för samma problem som jag har? Jag kan inte använda fjärrkontrollen när det är allt för mycket vitt i bilden. Ishockey och slalom är rena mardrömmen, då är det bara att knalla fram till tv:n och ändra kanal till någon mörkare bild och då funkar den igen. Det verkar som att min plasma (lågprisvariant) stör ut fjärrkontrollen när det blir för vitt.
Testa och se om du märker någon skillnad vid olika ljusförhållanden, det enklaste är kanske att stänga av tv:n och se om den gröna lysdioden på mottagaren reagerar snabbt när du trycker på fjärrisen. Har även för mig att jag har läst något i tråden att vissa Samsung-modeller (M87?) kunde störa ut fjärrkontrollen.
Jag tror inte det eftersom boxen reagerar på alla tryckningar på fjärren, men det kan dröja några sekunder innnan reaktionen kommer. Om jag ska stega upp i inspelningslistan och trycker tre ggr på pil upp så kan det ta två-tre sekunder innan markören stegar upp tre steg. Min bror har f ö haft problem med en ny Sharp LCD-TV som störde ut fjärren till CD:s combo-box, det slutade med att han böt ut Sharpen mot en Sony. Det knepiga är att fjärrkontrollen funkar helt ok nu, både direkt till boxen och via någon av de trådlösa mottagarna. Förutsättningen är att "IR-klossen" är satt precis mitt framför sensorn. Enda kvarstående frågan är den där lilla "hdmi-segheten" som berättats om i tidigare inlägg, den kommer man inte ifrån men jag tycker inte den är särskilt besvärande i sammanhanget - dvs den går att anpassa sig till.
Det funkar även med en billig multifjärr både direkt och via det trådlösa, dvs för de generella funktioner och knappar som råkar stämma med lämplig medfödd SAGEM-kod. En multifjärr med lärfunktioner står rätt högt på önskelistan till tomten... 
Boxen har fungerat i stort sett utan problem den senaste veckan. Om det beror på den här trådlösa videolänken eller ej kan jag inte uttala mig om just nu, jag kan inte förklara varför det skulle hjälpa "direkt-signalerna" att sätta en plastkloss i vägen för IR-signalerna. Möjligen kan man tänka sig att även den där trådlösa sändaren vid boxen har en IR-mottagare för att det hela ska fungera (så skulle jag nog själv konstruerat den för att vara på den säkra sidan), och att man på så vis får en förstärkningseffekt som minskar störningseffekten av den där "Samsung-strålningen" (som i sig är en annan gåta...).
Kanske beror problemet i grund och botten på att man en dåligt elektriskt skärmad IR-mottagare i boxen som gör den känslig för vissa elektriska fält som antagligen kan avges av vissa tv-apparater under vissa driftsförhållanden. Vem vet. Jag ser fram emot den dag dessa fenomen får sin definitiva förklaring, under tiden kan jag bara spekulera varför det plötsligt fungerar!
FYI: Jag har också haft en trådlös videolänk till sovrummet, med den gamla boxen så hände det ibland att den slutade reagera på fjärren. Det berodde på att det (bara ibland) kom störningar via IR-länken, så om jag bara flyttade den lilla "plastklossen" från IR-mottagaren så började boxen att reagera på fjärren igen.
Redigerat av Tomas L, 27 november 2007 - 10:34.
Postad 27 november 2007 - 20:27
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Nu har jag fått box nr 2 och jag är jätte nöjd.
Fläkten hörs knappt och tempen på HDD ligger på 43C.
Bara de fixar alla buggar så snabbt som möjligt så kan det bli en rätt så bra box.
Postad 27 november 2007 - 20:53
kayman
-
kayman
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Nu har jag fått box nr 2 och jag är jätte nöjd. Fläkten hörs knappt och tempen på HDD ligger på 43C.
Bara de fixar alla buggar så snabbt som möjligt så kan det bli en rätt så bra box.
GRATTIS T.P.! Hoppas att turen håller i sig och att den inte börjar konstra med fläkten efter ett tag... Jag väntar på box nr 3 och hoppas på samma tur...! //Kayman
Postad 27 november 2007 - 21:31
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Ok..Here we go...again... Hämtade nyss ut min box #2. Den första hängde sig som sagt helt efter två timmar. Nåja, trevlig kundtjänst och otur kan ju drabba den bäste... Hem o koppla upp. - Den startar med ett ganska svagt surr. Helt acceptabel ljudnivå och ännu lite tystare än min första. - Ok, menyerna rullar igång - lite setuptjosan och livet känns bra. Plötsligt frågar den efter kortet... Justdetja, Ut med kortet ur min gamla box och in med det, men vad faa.... Kortet går inte in helt. Efter en del lirkande och lysande med ficklampa genom lufthålen konstaterar jag att kortläsar****t inuti inte är itryckt ordentligt i moderkortet längs ena sidan. Läsaren skevar alltså 5-6mm längs ena sidan och kortets guideskenor leder till kollision med läsaren. Försöker pilla lite med en mejsel utifall den skulle snäppa i lätt men det är lönlöst. Läsaren kan vara lödd i det sneda läget och då är det kört. Fick jag bara öppna maskinen skulle jag kunnat fixa det på nolltid, menmen, det blir posten som får mer att göra igen. Det är utan minsta tvekan den plastigaste apparat jag någonsin köpt i prisklassen >100 kr. Jag är ytterligt tveksam till att betala 3000:- även om den skulle visa sig fungera perfekt. Jag tror helt enkelt inte den kommer att hålla flera år - mekaniskt - även om den står i TV-bänken och ingen vidrör den. Det är skit, helt enkelt och ett lysande exempel på hur det kan bli när företagen (Sagem+CD) ska vinsmaximera till varje pris. En bra box hade kostat tio spänn mer i tillverkning. Nä, nu är jag lagom nöjd. TVÅ trasiga boxar ligger nu i rummet med en massa kartonger o skit, och nu ska man alltså behöva ringa o be om en tredje... Jag behöver nog inte säga vad som händer om inte den funkar perfekt...
Postad 27 november 2007 - 23:53
gneter
-
gneter
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Skulle va kul att veta hur en sådan här box beter sig utan en massa spärrar som CD har lagt in ,, mjukvaror hit å dit ,, bara se hur bra tre:s mobiler funkar när dom ska in å byta ut en massa ,,,,
Mikael
kanske inte har me fläkten (ljudnivån) men en hel del buggar kan man tro
Postad 28 november 2007 - 01:38
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Den 11:e December kommer nästa nummer av Ljud&Bild ut där dom testat boxen. Det ska bli >mycket< intressant att läsa vad de skriver... ... En bra box hade kostat tio spänn mer i tillverkning.
...
Beklagar allt skit som drabbat dej, det kunde lika gärna drabbat mig. Jag har nog haft tur med tanke på boxens rent fysiska idiotbrister. Jag menar, varför inte tillverka boxen enligt samma standards som man tillverkar alla andra enheter som innehåller hårddiskar och processorer. Typ hyfsat moderna laptoppar eller datorer i allmänhet? Inte 'rocket science' direkt... Kanske en bra box - fysiskt sett - skulle kostat hela 20-30 spänn mer inklusive de heatpipe-lösningar man använder normalt för att kyla cpu på ett vettigt sätt i trånga utrymmen, de fläktkonstruktioner och hårddiskupphängningar som är legio idag, samt de krav på resonansfria stabila chassin som gäller (läs "vanlig hederlig stålplåt" för kostnadseffektiva budgetchassin). Den person som bestämmer sig för att bygga ihop en dator av standardkomponenter idag har svårt att misslyckas lika kapitalt som man gjort här, av en kombination av snålhet och dumhet av allt att döma. Plastchassi... billigaste radialfläkten från Sunon upphängd på trekvart...tjena. Överrasking att resultatet blir litet hipp som happ? Boxen är kort sagt bedrövlig sett rent mekaniskt. Ändå funkar den jag råkat få rätt hyfsat med rimlig ljudnivå men det är knappast tack vare en genomtänkt design. Jag har helt enkelt haft betydligt mer tur än jag brukar ha.
Postad 28 november 2007 - 11:35
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Den 11:e December kommer nästa nummer av Ljud&Bild ut där dom testat boxen. Det ska bli >mycket< intressant att läsa vad de skriver... ... En bra box hade kostat tio spänn mer i tillverkning.
...
Boxen är kort sagt bedrövlig sett rent mekaniskt. Ändå funkar den jag råkat få rätt hyfsat med rimlig ljudnivå men det är knappast tack vare en genomtänkt design. Jag har helt enkelt haft betydligt mer tur än jag brukar ha.
Tio spänn kanske är lite tillspetsat men ändå inte. Total tillverkningskostnad för en typisk box ligger på i storleksordningen några tior. Hårdvara och mjukvara kostar bra mycket mer, men med tanke på att kostnad ut till kund ligger på många tusenlappar plus moms är det inget annat än skandalöst dåligt.
Postad 28 november 2007 - 17:12
Unregistered249e2560
-
Unregistered249e2560
-
Användare
-
-
137 inlägg
Fick min skitbox idag.
Först tappade CD bort min beställning under 3 veckor, sen är skräpet på franska när den kommer.
Franska grejor fungerar aldrig bra enligt mina erfarenheter.
Finns med en svensk manual, givetvis kommer man aldrig till rätt skärmbilder.
Enligt manualen kan man ställa in antal LNB'er vilket förstås inte går. Vilket heller inte kundtjänst vet utom "chefen" som tydligen visste.
Eftersom jag inte kommer in i installationsmenyn på rätt sätt så kan jag heller inte byta till Sverige, boxen säger att jag är i Norge och jag kan inte ändra det. Spelar kanske inte så stor roll men möjligen får man EPG på norska ibland.
Är det någon som vet någon annan HD-box som fungerar till Canal Digital?
mvh/Harry
Canal Digital, Connex, Rocagil. Fransk teknologi.
Postad 28 november 2007 - 18:52
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Fick min skitbox idag. Först tappade CD bort min beställning under 3 veckor, sen är skräpet på franska när den kommer. Franska grejor fungerar aldrig bra enligt mina erfarenheter. Finns med en svensk manual, givetvis kommer man aldrig till rätt skärmbilder. Enligt manualen kan man ställa in antal LNB'er vilket förstås inte går. Vilket heller inte kundtjänst vet utom "chefen" som tydligen visste. Eftersom jag inte kommer in i installationsmenyn på rätt sätt så kan jag heller inte byta till Sverige, boxen säger att jag är i Norge och jag kan inte ändra det. Spelar kanske inte så stor roll men möjligen får man EPG på norska ibland.
mvh/Harry
För att byta till Sverige kan du testa att återställa boxen till fabriksinställningar. Annars finns det andra HD PVR-boxar som Topfield 7700HD PVR med en Conax CA eller Vantage HD 7100S Edit: De här boxarna är förståss inte godkända av CD men funkar ändå.
Redigerat av T.P., 28 november 2007 - 18:56.
Postad 28 november 2007 - 19:58
Unregistered4063b8d2
-
Unregistered4063b8d2
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det knepiga är att fjärrkontrollen funkar helt ok nu, både direkt till boxen och via någon av de trådlösa mottagarna. Förutsättningen är att "IR-klossen" är satt precis mitt framför sensorn. Enda kvarstående frågan är den där lilla "hdmi-segheten" som berättats om i tidigare inlägg, den kommer man inte ifrån men jag tycker inte den är särskilt besvärande i sammanhanget - dvs den går att anpassa sig till.
Någon enstaka hängning har förekommit under veckan men det är bara att boota om och bita ihop. Så har det f ö varit med alla boxar jag stött på så det är inget jag bekymrar mig om så länge det sker tillräckligt sällan.
Teknikens under, jag köpte en ny multi-fjärrkontroll igår för att se om det skulle hjälpa mot problemet med att min plasma stör ut ir-signalen. Det fungerade lite bättre men långt ifrån bra. Blev inspirerad av hsterners inlägg om att det funkade när ir-klossen satt mitt framför ir-ögat. Jag skred till verket och vek en pappersbit några gånger som jag tejpade fast framför ir-ögat. Och vips så fungerar det mycket bättre! Snudd på kanon! Helt otroligt och helt ologiskt! Nu kan jag till och med byta kanal mitt i en hockeymatch! Det enda jag har märkt att jag måste rikta fjärrkontrollen mot mottagaren om det ska fungera och att det har blivit lite svårare att byta kanal under mörka scener. Men det borde gå att justera med storleken på lappen. Ska testa med lite el-tejp, det borde göra att det ser lite bättre ut. Men tror i alla fall att det får bli en ny plasma, blev så sugen nu när man har kollat runt lite.
Postad 29 november 2007 - 00:30
Unregistered249e2560
-
Unregistered249e2560
-
Användare
-
-
137 inlägg
Fick min skitbox idag. Först tappade CD bort min beställning under 3 veckor, sen är skräpet på franska när den kommer. Franska grejor fungerar aldrig bra enligt mina erfarenheter. Finns med en svensk manual, givetvis kommer man aldrig till rätt skärmbilder. Enligt manualen kan man ställa in antal LNB'er vilket förstås inte går. Vilket heller inte kundtjänst vet utom "chefen" som tydligen visste. Eftersom jag inte kommer in i installationsmenyn på rätt sätt så kan jag heller inte byta till Sverige, boxen säger att jag är i Norge och jag kan inte ändra det. Spelar kanske inte så stor roll men möjligen får man EPG på norska ibland.
mvh/Harry För att byta till Sverige kan du testa att återställa boxen till fabriksinställningar.
Annars finns det andra HD PVR-boxar som Topfield 7700HD PVR med en Conax CA eller Vantage HD 7100S
Edit: De här boxarna är förståss inte godkända av CD men funkar ändå.
Nej det funkar inte, då hamnar jag i Frankrike. Nån som skickat tillbaka boxen och behållt abonnemanget? mvh/Harry
Postad 29 november 2007 - 01:01
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
...
Blev inspirerad av hsterners inlägg om att det funkade när ir-klossen satt mitt framför ir-ögat. Jag skred till verket och vek en pappersbit några gånger som jag tejpade fast framför ir-ögat. Och vips så fungerar det mycket bättre! Snudd på kanon! Helt otroligt och helt ologiskt! Nu kan jag till och med byta kanal mitt i en hockeymatch!
Det enda jag har märkt att jag måste rikta fjärrkontrollen mot mottagaren om det ska fungera och att det har blivit lite svårare att byta kanal under mörka scener. Men det borde gå att justera med storleken på lappen. Ska testa med lite el-tejp, det borde göra att det ser lite bättre ut. ...
Kul att det fungerar bättre med så enkla medel och att den skenbart ologiska lösningen verkar reproducerbar i någon mån! Då är det kanske som så att IR-sensorsystemet har en tendens att bli övermättat under vissa förhållanden? Jag gjorde litet fler experiment med min Claes Ohlson videolänk och det verkar inte som att själva sändaren har något IR-öga, detta skulle då tala mot idén att det rör sig om en förstärkningseffekt. Det goda resultatet måste komma av att signalen skärmas av en smula av min "plastkloss", liksom med din papperslapp. Eller så är det helt enkelt fråga om litet vanlig hederlig magi... Jag utgår från att Sagem tar sig i hampan och gör en systematisk undersökning av varför fjärrkontrollsystemet inte fungerar med vissa tv-apparater med mindre än att kunden modifierar boxen. Det är litet konstigt att man misslyckats med såpass grundläggande saker eftersom fjärrkontrollerande via IR fungerat i andra sammanhang sedan åtminstone 70-talet... Fast det enda som spelar roll för mig egentligen är att min box nu funkar som den ska för mig, med min kära TV som jag inte har någon som helst lust att byta. Får man den här boxen att fungera och den råkar vara acceptabelt tyst så är den alldeles utmärkt som sagt!
Postad 29 november 2007 - 08:47
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Kul att det fungerar bättre med så enkla medel och att den skenbart ologiska lösningen verkar reproducerbar i någon mån!
Då är det kanske som så att IR-sensorsystemet har en tendens att bli övermättat under vissa förhållanden? Jag gjorde litet fler experiment med min Claes Ohlson videolänk och det verkar inte som att själva sändaren har något IR-öga, detta skulle då tala mot idén att det rör sig om en förstärkningseffekt. Det goda resultatet måste komma av att signalen skärmas av en smula av min "plastkloss", liksom med din papperslapp. Eller så är det helt enkelt fråga om litet vanlig hederlig magi... 
Helt ologiskt är det inte: Stora plasmaskärmar med frontglas avger mycket ljus och reflekterar även en del ljus från rummet. Detta kan leda till 2 olika egenheter hos en fjärrkontroll: 1. Ljuset från fjärrkontrollen reflekteras från skärmen och stör. 2. Ljusreflexer från skärmen och/eller ljus från TV-bilden avspeglas i linsen på IR-sändaren på fjärren och stör dess signal. Därför fungerar det med toarulleslösningen som då skärmar av det störande ljuset från skärmen. Enligt denna teori så skulle det fungera bättre med en LCD-skärm som ju inte har något reflekterande frontglas, alternativt ett frontglas med anti-reflexbehandling. Själv har jag Panasonic PX700 med antireflex och har inga andra problem med fjärren än att den är riktningskänslig.
Postad 29 november 2007 - 18:30
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
HåHåJaJa 
Nu börjar fläktens ljudvolym på min hittills "felfria" box (se den långa bugglistan) att bli för högljudd.
När ljudnivån ligger på en behaglig kvällsnivå från surroundsystemet så överröstar fläkten datorn bredvid (och den är definitivt inte ljudlös). dessutom är det ett otäckt högfrekvent skorrande och locket på boxen är i mer resonans än tidigare.
Får väl ringa CD och be de skicka en ny. Kan väl ge sig f*n på att den som kommer istället inte fungerar lika bra. Är kanske lika bra att behålla denna och komma på ett smart sätt att dämpa ut locket ????
Postad 29 november 2007 - 20:46
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Så då har jag äntligen fått en box som ser ut att fungera (när jag packar upp den, i alla fall), satte igång min 5:e box och det ser bra ut. Har enbart rent fläktljud, dvs inget tjut, resonanser skorrande, som ändras när man trycker på lådan. Temperaturen är också OK, 40C. Det blir att köra den nu ett tag och se om den håller sig så, i så fall helt OK, ljudet ligger under normalt TV ljud så det är bara i tysta partier som man hör fläkten
Postad 29 november 2007 - 21:00
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Kul att det fungerar bättre med så enkla medel och att den skenbart ologiska lösningen verkar reproducerbar i någon mån!
Då är det kanske som så att IR-sensorsystemet har en tendens att bli övermättat under vissa förhållanden? Jag gjorde litet fler experiment med min Claes Ohlson videolänk och det verkar inte som att själva sändaren har något IR-öga, detta skulle då tala mot idén att det rör sig om en förstärkningseffekt. Det goda resultatet måste komma av att signalen skärmas av en smula av min "plastkloss", liksom med din papperslapp. Eller så är det helt enkelt fråga om litet vanlig hederlig magi... 
Helt ologiskt är det inte: Stora plasmaskärmar med frontglas avger mycket ljus och reflekterar även en del ljus från rummet. Detta kan leda till 2 olika egenheter hos en fjärrkontroll: 1. Ljuset från fjärrkontrollen reflekteras från skärmen och stör. 2. Ljusreflexer från skärmen och/eller ljus från TV-bilden avspeglas i linsen på IR-sändaren på fjärren och stör dess signal. Därför fungerar det med toarulleslösningen som då skärmar av det störande ljuset från skärmen. Enligt denna teori så skulle det fungera bättre med en LCD-skärm som ju inte har något reflekterande frontglas, alternativt ett frontglas med anti-reflexbehandling. Själv har jag Panasonic PX700 med antireflex och har inga andra problem med fjärren än att den är riktningskänslig.
Min Sharp LCD-TV stör ut tre st irfjärrkontroller/mottagare. CD nya HDbox, Tvix mediaspelare och Lacie Silverscreen (en HDD som fungerar som en enklare mediaspelare). Efter att gjort liknande lösningar som ni beskriver för att få det att fungera så kom jag på lösningen med att det var TVn som på kvällen vid mörkrets inbrott startar en funktion som minskar bildskärmens ljusstyrka när det blir mörkt och tvärtom. Finessen heter OPC ( optisk picture control). Då den är urkopplad så fungerar alla fjärrar/mottagare alltid.
Redigerat av OZZO, 29 november 2007 - 21:01.
Postad 29 november 2007 - 21:10
Unregistered09d4d475
-
Unregistered09d4d475
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
que hoppas att du äntligen fått en box som fungerar efter allt fina jobb du lagt ner på bugglistorna.
Min fungerar fortfarande bra efter 3 veckor.
Postad 29 november 2007 - 21:30
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Jag håller med, hoppas att din 5:e box fungerar nu Que.
Det jag har upptäckt med min nya box är att HDDn håller ca 42-43C men ibland så går ned upp till 44C och då varvar fläkten upp onödigt mycket. Jag tycket att HDDn borde klarar av i alla fall upp till 50C utan att fläkten behöver varvas upp så mycket.
Något CD borde kunna fixa med en uppdatering?
Postad 29 november 2007 - 21:45
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Min box nr 2 fungerar fortfarande bra. Den är "tyst" och temperaturen är 34-36 grader i normalfallen och 38-39 grader med den gamla HD-boxen ovanpå (kvar pga möjligheter att spela in på DVD). Jag är lite nyfiken på hur stor hårddisk man kan ha i boxen och om den formateras vid installation eller om det redan är klart vid leverans och att man sedan ej kan byta ut hårddisken. Men det kanske är för tidigt med sådana spörsmål?
Postad 30 november 2007 - 06:14
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Gratulerar que,
hoppas verkligen det håller i sig, jag ringer nog CD idag och förhör mig med vad jag skall göra
Postad 30 november 2007 - 07:10
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Gratulerar que, hoppas verkligen det håller i sig, jag ringer nog CD idag och förhör mig med vad jag skall göra 
Tack för alla lyckönskningar jag fått. Boxen går fortfarande som den ska tyst och fint, inga hyss än.
Postad 30 november 2007 - 07:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Min Sharp LCD-TV stör ut tre st irfjärrkontroller/mottagare. CD nya HDbox, Tvix mediaspelare och Lacie Silverscreen (en HDD som fungerar som en enklare mediaspelare). Efter att gjort liknande lösningar som ni beskriver för att få det att fungera så kom jag på lösningen med att det var TVn som på kvällen vid mörkrets inbrott startar en funktion som minskar bildskärmens ljusstyrka när det blir mörkt och tvärtom. Finessen heter OPC (optisk picture control). Då den är urkopplad så fungerar alla fjärrar/mottagare alltid.
Vad jag har förstått är det samma med Samsung att det fungerar om man kopplar bort "ögat" för ljusjusteringen! Men borde inte ögat bara vara en ljusgivare (inte någon sändare) och gör den att den drar ljuset på kvällen från skärmen så tycker man att det bara kunde bli bättre
Postad 30 november 2007 - 08:33
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Min Sharp LCD-TV stör ut tre st irfjärrkontroller/mottagare. CD nya HDbox, Tvix mediaspelare och Lacie Silverscreen (en HDD som fungerar som en enklare mediaspelare). Efter att gjort liknande lösningar som ni beskriver för att få det att fungera så kom jag på lösningen med att det var TVn som på kvällen vid mörkrets inbrott startar en funktion som minskar bildskärmens ljusstyrka när det blir mörkt och tvärtom. Finessen heter OPC (optisk picture control). Då den är urkopplad så fungerar alla fjärrar/mottagare alltid.
Vad jag har förstått är det samma med Samsung att det fungerar om man kopplar bort "ögat" för ljusjusteringen! Men borde inte ögat bara vara en ljusgivare (inte någon sändare) och gör den att den drar ljuset på kvällen från skärmen så tycker man att det bara kunde bli bättre 
Ok att den drar ned ljusstyrkan på skärmen, men den kan inte göra något åt reflexer i skärmen från lampor och annat i rummet som kan störa fjärren. Borde dock inte vara så mycket reflexer på en LCD som inte brukar ha frontglas.
Postad 30 november 2007 - 14:33
Unregistered3f87cce3
-
Unregistered3f87cce3
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Har fått min 2:dra box nu och den funkar inte som den ska den heller.
Har problem med fjärrkontrollen men har inte en Samsung LCD utan en Pioneer 50 tums plasma. Fattar inte varför det ska strula.
Sedan har jag problem med ljudet. Stor skillnad i ljudnivå mellan kanaler med dolby digital ljud och dolby P2 ljud. Sedan tappar jag ljudet till och från. Ibland bara i några sekunder ibland upp till en minut.
Jag har även problem med att bilden hackar till då och då.
Har haft massor med satellitboxar men den här är ta mig faan det sämsta jag haft.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|