Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 november 2007 - 14:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har fått min 2:dra box nu och den funkar inte som den ska den heller.

Har problem med fjärrkontrollen men har inte en Samsung LCD utan en Pioneer 50 tums plasma. Fattar inte varför det ska strula.
Sedan har jag problem med ljudet. Stor skillnad i ljudnivå mellan kanaler med dolby digital ljud och dolby P2 ljud. Sedan tappar jag ljudet till och från. Ibland bara i några sekunder ibland upp till en minut.
Jag har även problem med att bilden hackar till då och då.
Har haft massor med satellitboxar men den här är ta mig faan det sämsta jag haft.

Vilken signalnivå har du? Något speciellt som händer när du tappar ljudet (start av inspelning, annat) är det vid direkt eller vid uppspelning?

Postad 30 november 2007 - 15:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Har problem med fjärrkontrollen men har inte en Samsung LCD utan en Pioneer 50 tums plasma. Fattar inte varför det ska strula.
Sedan har jag problem med ljudet. Stor skillnad i ljudnivå mellan kanaler med dolby digital ljud och dolby P2 ljud. Sedan tappar jag ljudet till och från. Ibland bara i några sekunder ibland upp till en minut.
Har haft massor med satellitboxar men den här är ta mig faan det sämsta jag haft.

Vilken signalnivå har du? Något speciellt som händer när du tappar ljudet (start av inspelning, annat) är det vid direkt eller vid uppspelning?

Detta är inte mottagarens fel! Det är helt normalt att det skiljer i ljudstyrka mellan en DD-signal och en stereo-signal. Vissa kanaler, framförallt TV4HD hanterar detta mycket dålig och kan ha stora variationer i ljudstyrkan.

Postad 30 november 2007 - 16:08

Unregistered3f87cce3
  • Unregistered3f87cce3
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Detta är inte mottagarens fel! Det är helt normalt att det skiljer i ljudstyrka mellan en DD-signal och en stereo-signal. Vissa kanaler, framförallt TV4HD hanterar detta mycket dålig och kan ha stora variationer i ljudstyrkan.

Ljudet bara försvinner när jag tittar. Ungarna och frun blir megasnea när ljudet försvinner under idol. Och visst vet jag att signalnivån skiljer sig, men detta är rejält. allt mellan -35db till -15db ger samma ljudnivå ur högtalarna. Jag har en Denon AVC-A11XVA. Bild in via HDMI och ljud via koax. Så himla skumt. Verkar som den inte vill lira med stärkaren.

Postad 30 november 2007 - 17:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ljudet bara försvinner när jag tittar. Ungarna och frun blir megasnea när ljudet försvinner under idol. Och visst vet jag att signalnivån skiljer sig, men detta är rejält. allt mellan -35db till -15db ger samma ljudnivå ur högtalarna. Jag har en Denon AVC-A11XVA. Bild in via HDMI och ljud via koax. Så himla skumt. Verkar som den inte vill lira med stärkaren.

TV4HD alltså? Det är den kanal eftersom de växlar mellan DD och stereo bereonde på om de sänder HD eller inte. Skulle vara bättre om de var konsekventa och sände i DD hela tiden såsom SVT gör.
Testa att byta till vanliga TV4 om det stör för mycket på icke-HD-program.

Postad 30 november 2007 - 21:22

Unregistered3f87cce3
  • Unregistered3f87cce3
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

TV4HD alltså? Det är den kanal eftersom de växlar mellan DD och stereo bereonde på om de sänder HD eller inte. Skulle vara bättre om de var konsekventa och sände i DD hela tiden såsom SVT gör.

Jag är nog inte tilltäckligt tydlig. Ljudet försvinner då och då på alla kanaler. Har inget att göra med DD eller stereo. Helt miffo,

Postad 30 november 2007 - 21:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag är nog inte tilltäckligt tydlig. Ljudet försvinner då och då på alla kanaler. Har inget att göra med DD eller stereo. Helt miffo,

Kan du testa om du har ljud dropps från SPDIF utgången om du sätter den till STEREO i menyn. Testa också vad som händer om du kör ljudet genom HDMI mot TV'n

Postad 30 november 2007 - 22:12

Paledaddy
  • Paledaddy
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Är det fler som har problem med avstängning av boxen (av sig själv) när du tittar på inspelat program !!

Ja har problem när jag tittar och spolar fram och sedan trycker play, när ja trycker play så stängs boxen av, oftast vid ett å samma ställe. Men idag stängde den av sig utan att jag spolade.
Låter som nån mjukvarubugg, när kommer den nya mjukvaran Ghaaaaaa.

Pd

Postad 30 november 2007 - 22:24

Unregistered50698555
  • Unregistered50698555
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Hade samma problem mot min Denon 3805'a, jag sänkte ljudnivå i boxen "Dolby / Digital justering", det löste mina ljuddroppar

Är det fler som har problem med avstängning av boxen (av sig själv) när du tittar på inspelat program !!

Ja har problem när jag tittar och spolar fram och sedan trycker play, när ja trycker play så stängs boxen av, oftast vid ett å samma ställe. Men idag stängde den av sig utan att jag spolade.
Låter som nån mjukvarubugg, när kommer den nya mjukvaran Ghaaaaaa.

Pd

Har samma problem när jag spoolar och stannar , så startar hela boxen om ibland. Supporten hade aldrig hört talas om det förrut. Jag begärde ny box.

Postad 01 december 2007 - 09:07

Unregistered3f87cce3
  • Unregistered3f87cce3
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Kan du testa om du har ljud dropps från SPDIF utgången om du sätter den till STEREO i menyn. Testa också vad som händer om du kör ljudet genom HDMI mot TV'n

Har testat SPDIF utgången med STEREO i menyn. Ljud och bild hackade brutalt mycket i en minut tills boxen hängde sig. Drog ur strömmen och satte på igen. Nu säger boxen att jag inte har någon satelittmotagning. Ändrar till hemmabio i menyn, inget händer, byter kanal och vips så funkar det igen. Jag säger bara Miffobox. Kan inte testa ljudet direkt mot TV eftersom min Pioneerplasma inte har högtalare.

Testade även Dolby Digital /justering men problemen är kvar.

Den vill inte lira med min stärkare och plasma verkare det som.

Postad 01 december 2007 - 09:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har testat SPDIF utgången med STEREO i menyn. Ljud och bild hackade brutalt mycket i en minut tills boxen hängde sig. Drog ur strömmen och satte på igen. Nu säger boxen att jag inte har någon satelittmotagning. Ändrar till hemmabio i menyn, inget händer, byter kanal och vips så funkar det igen. Jag säger bara Miffobox. Kan inte testa ljudet direkt mot TV eftersom min Pioneerplasma inte har högtalare.

Testade även Dolby Digital /justering men problemen är kvar.

Den vill inte lira med min stärkare och plasma verkare det som.

Verkar inte vara något av de vanliga problemen, troligen något på ditt ex, har du satelitnivå över 100 och grönt (på SD kanler) så prova ett byte av boxen.

Min box fungerar fortfarande klanderfritt (om man bortser från de kända buggarna)

Postad 01 december 2007 - 11:41

Captainx7
  • Captainx7
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nu är den beställd....hoppas på lite tur med boxen :P
Hoppas också på en positiv överraskning gällande bildkvalitet jämfört med Boxer :D
/DJ

Postad 01 december 2007 - 12:12

Aussie
  • Aussie
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Does anyone know why my my Sony Bravia LCD recoginses the output signal from the CD box as 1080I, but when i go to SVT HD on channel 11, it changes to 720P ? Why does it not do the same for TV4 HD and the other HD channels ?
Lke some others, i still get Norwegien in the EPG on a lot of the channels. I have tried factory default language change etc, but nothing works.
Other than that, my box works fine. I suppose i am one of the lucky ones :P

Postad 01 december 2007 - 12:50

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
If I recall correctly it's because SVT sends in 720 and the rest in 1080i. The box will switch between them automatically unless You've been in the box setup and changed the output once. Then it will use this output.

regards

Postad 01 december 2007 - 13:18

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Min fjärr funkade OK, lite kass som gamla sketHD-boxen när jag fick den men nu den sista veckan har den ballat ur totalt... trycker ofta/mycket för att den skkall lyda men nu! vill den inte alls :P

Har ingen samsung heller utan LG, PC1!

Knappast något att vänta av en kommande mjukvaru uppdatt. eller?

//JB
ps. är lite SM lagd & njuter av elektronic som inte fungerar & betalar gärna mycket & dyrt för att stille min läggning, NOT !

Postad 01 december 2007 - 18:49

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Har lagt in favoritlista för första gången i mitt liv. Ska det verkligen funka så att boxen då numrerar om kanalerna i boxdisplayen?

Om jag har

SVT1
SVT4
TV4

som de tre första kanalerna vill jag givetvis att de skall numreras 1,2,4 (3 skall alltså inte finnas)

Nu blir de istället 1,2,3. Vill givetvis inte att TV4 ska ha nummer 3. Dessutom måste det ju bli så att man i framtiden lägger till en kanal i favoritlistan så numreras alla efterföljande kanaler om.

Har jag missat något uppenbart?

Postad 01 december 2007 - 19:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nu blir de istället 1,2,3. Vill givetvis inte att TV4 ska ha nummer 3. Dessutom måste det ju bli så att man i framtiden lägger till en kanal i favoritlistan så numreras alla efterföljande kanaler om.

Det är så det blir, vad man får göra är att stoppa in något smart, tex så kan man lägga in SVTHD efter SVT1 och SVT2 (plats3) eller så kan du lägga TV4+ där, så att du får TV4 på plats 4 och TV5 på plats 5 etc. Vad jag tycker är värre är att när man går till timer inspelning så ska man komma ihåg att TV4HD heter kanal 84 (enligt ursprungsplats), när man själv haft den på plats 6 tex en längre tid, så kommer man inte ihåg (det blir att göra en lista).

Postad 02 december 2007 - 01:12

Onkyo-Albin
  • Onkyo-Albin
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
hej!
är nyreggad här på forumet men har varit inne och läst en hel del under dom senaste åren.
tänkte bara delge lite av mina upplevelser med denna box!

jag har haft HD-box ända sedan den berömda GRUNDIG boxen kom.
denna övergick ju sedemera till CD:s fösta "plågsamma" försök som nu
jag har ersatt med denna spännande varelsen till box.
att påstå att man lyckat mjukvarumässigt med dessa boxar är ungefär lika sanningsenligt
som att påstå att Jesus precis gick förbi på min tomt.

Jag har fått mitt andra ex av boxen då den första milt uttryckt var kass.
den hade egenskaper som avbrytna inspelningar(trots att det stod REC på fronten),
tog ej fjärrkomandon(jag har pioneer 434-plasma),
startade om sig själv när den fann att så var ett trivsamt sätt att fördriva tiden(ja, jag har bra signal in
130 på 1:a ingången och 108 på den andra+så gröna staplar att vaktmästaren på Råsunda skulle bli grön(ha!)av avund om han såg dom)
Bilden rörde sig som om vore den drabbad av parkinson(ryckigt)
dessutom lät den som en minibuss vid drift.
jag kör bilden genom HDMIväxel på min Onkyo TX-NR 905 och om jag t.ex går in i setupen på denna
medans jag tittar blir bilden lilafärgad när jag går ur setuppen,jag gillar visserligen lila men inte på detta viset.

den jag har just nu har väldiga problem med ryckig bild + att den tappar ljudet lite då och då
har fortfarande problem med fjärrstyrning(har även en Sagem DVR6280 som dock alltid tar emot signalerna
ifrån samma fjärr så problemet måste väl sitta i boxen?)
även denna burk får en lila färgton enligt ovan(dock är det bara HDD-boxarna som uppträder så,inte mina andra anslutna apparatertill HDMI)

just att jag även har en Sagem burk till mitt Boxer-abb. är ju också ett problem då denna tar komandon avsedda för
CD:s burk. Att det inte finns någon möjlighet att ädra frekvenen ifrån fjärrisarna gör väl att jag
får tänka om och helt enkelt skaffa en annan burk av ett annat märke.

jag skall ringa till CD och be dom skicka ytterligare en box så att jag får se om jag kan slippa den ryckiga bilden då det är fruktansvärt irriterande att kolla t.ex fotboll eller hockey när den är sådan,kan detta vara ett mjukvaru problem? gärna en med ljud också,men man kan väl inte begära allt.

nu undrar ni säkert varför jag, efter allt detta gnäll, vill ha denna box och då finns det bara en anledning:BILDEN!

m

Postad 02 december 2007 - 08:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

jag skall ringa till CD och be dom skicka ytterligare en box så att jag får se om jag kan slippa den ryckiga bilden då det är fruktansvärt irriterande att kolla t.ex fotboll eller hockey när den är sådan,kan detta vara ett mjukvaru problem? gärna en med ljud också,men man kan väl inte begära allt.

nu undrar ni säkert varför jag, efter allt detta gnäll, vill ha denna box och då finns det bara en anledning:BILDEN!

:) ;) :)

Eftersom jag är på min 5:te box så förstår jag dig fullt ut, hade det inte varit för bilden så hade man givit upp långt tidigare. Min 5:a fungerar också så bra som man nu kan förvänta sig (kravet på detta har väl sänkts något under resans gång), men bortser man från de buggar som jag tidigare har listat så fungerar den just nu klanderfritt, dvs den är tyst, den har inte avbrutit någon inspelning eller gjort egna omstarter etc, jag tror det är väl där man får lägga ribban tillsvidare.

Du får helt enkelt försöka igen, det finns faktiskt boxar som är acceptabelt tysta (dvs där inte chassiet är med och skapar en orkester tillsammans med fläkten) samt att det finns boxar som låter sin herre, med fjärr, styra över dem och som inte ska envisas med att visa att det är boxen som bestämmer, så byt. Vore intressant att få reda på returstatestiken till CD, ska vi tro att de skickat ut med än dubbelt så många boxar än beställt, eller kan det vara mer?

Några små bildhack har jag, men det är inte mer än nånon liten ms per halvtimma, ljudosynk på uppspelning av inspelat material finns också, men det går att fixa genom att stoppa uppspelningen och starta igen, såg detta väldigt tydligt när jag gjorde en snabbspolning i timeshift, därefter så var ljud och bild i kraftig osynk

Orolig är jag dock fortfarande att den rent mekaniskat ska "falla ihop" och börja låta som de tidigare boxarna eller att den ska börja ett eget liv med omstarter etc, om man kan fixa detta med mjukvara uppdateringar är väl tveksamt. Det skulle i så fall vara att de möjligör styrning av HDD och att man kan bätttre justering fläkten styrd mot HDD temp, samt att man gör något åt processor budget för att ge bättre marginal, för det är nog det så ger stoppade inspelningar och omstarter skulle jag tro

Postad 02 december 2007 - 13:14

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Det är då fasen att det ska vara så mycket buggar på denna box.
Står i valet o kvalet att byta till CD från Boxer för att kanske få lite bättre bild på SD material och definitvt i HD material (passar min 50" tv kanske bättre)? och dessutom få PVR funktionen.

Om boxer bara kunde erbjuda HDTV skulle jag utan tvekan stanna kvar för jag tycker att det har fungerat bra men alla säger att CD ger bättre bild på SD sändningar än Boxer.
Är det så?

Hmm varför ska det vara så svårt!!!

Falukorv

Postad 02 december 2007 - 13:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det är då fasen att det ska vara så mycket buggar på denna box.
Står i valet o kvalet att byta till CD från Boxer för att kanske få lite bättre bild på SD material och definitvt i HD material (passar min 50" tv kanske bättre)? och dessutom få PVR funktionen.

Om boxer bara kunde erbjuda HDTV skulle jag utan tvekan stanna kvar för jag tycker att det har fungerat bra men alla säger att CD ger bättre bild på SD sändningar än Boxer.
Är det så?

Hmm varför ska det vara så svårt!!!

Falukorv

Om du inte sitter i akut HD nöd, så skulle jag nog vänta i någon månad ( i alla fall så länge som CD garanterar priset de har nu), det kan ju inte rimligen fortsätta att kanske mer än 50% av boxarna returneras, därför borde det snart komma någon typ av uppdatering även mekaniskt på nya boxar samt att mjukvaran ska uppdateras i år.

Postad 02 december 2007 - 14:42

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Problemet är att jag har fått ett erbjudande på familje paketet för 99:- i mån i 12 månader andra året som vanligt 189:- i månaden och det är ju givetvis tidsbegränsat.
Visst man kan ta paketet utan hd men då kostar ju pvr boxen skjortan sedan för befintliga kunder.
Och frågan kvarstår blir bilden bättre på Sd kanaler med denna pvr box än med Boxer inbyggd i tv:n.

Postad 02 december 2007 - 15:05

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Problemet är att jag har fått ett erbjudande på familje paketet för 99:- i mån i 12 månader andra året som vanligt 189:- i månaden och det är ju givetvis tidsbegränsat.
Visst man kan ta paketet utan hd men då kostar ju pvr boxen skjortan sedan för befintliga kunder.
Och frågan kvarstår blir bilden bättre på Sd kanaler med denna pvr box än med Boxer inbyggd i tv:n.

Personligen tycker i alla fall jag att kvaliten på sd kanalerna är klart bättre sedan jag bytte fråm Boxer till CD. På min 42" LCD tv såg man ständigt stora fyrkantiga färgklumpar (Blocking) i bilden via Boxer. De har, enligt mig i alla fall, på tok för dålig bitrate på sina sändningar, för att funka på dagen tvapparater. Sedan beror det väl kanske också lite på vilken kvalitet det är på den inbyggda digitalmottagaren som du kar i tv:n och på hur bra din tv är på att skala upp bilden. Faktum kvarstår dock, CD har högre bitrate på sina sändningar än vad det är i marknätet.

Jag verkar också haft tur för en gång skull, då min hårddiskbox från CD är i princip knäpptyst, aldrig har hängt sig och aldrig varit varmare än 38 grader så vitt jag har sett.

Kan man leva utan TV3 finns det ingen anledning att välja Boxer, så vitt jag kan se i alla fall.

Postad 02 december 2007 - 15:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

I så fall så skulle jag ta erbjudandet, du har väl 3 månaders nöjd kund, om det fortfarande finns kvar, eller tog de bort det när de insåg att någon sådan kund finns inte :)

Tycker SD signalen via boxen är utmärkt, det går nog inte att få den bättre. Den skalas upp till 1080i om man har den inställningen, men jag tror inte det är någon nackdel för boxen klara uppskalning bra.

Någon avslöjande hur du kan få ett sådant erbjudande, är det något som skickas ut nu till "alla"?

Redigerat av Unregistered124686ac, 02 december 2007 - 15:58.

Postad 02 december 2007 - 17:38

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
De ringde hem o sa att eftersom jag var kund hos Telenor (som äger CanalDigital) och ej haft parabol förut skulle få detta pris, samt som för alla andra 2995:- för pvr boxen.
Likadant 6 mån fritt på Hd kanalerna samt Canal+SportHD.
Jag tyckte också att det var ett bra erbjudande så därför började jag läsa denna tråd om boxen, men vart lite fundersam, pga alla buggar.

Postad 02 december 2007 - 17:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

De ringde hem o sa att eftersom jag var kund hos Telenor (som äger CanalDigital) och ej haft parabol förut skulle få detta pris, samt som för alla andra 2995:- för pvr boxen.
Likadant 6 mån fritt på Hd kanalerna samt Canal+SportHD.
Jag tyckte också att det var ett bra erbjudande så därför började jag läsa denna tråd om boxen, men vart lite fundersam, pga alla buggar.

Skulle du få Canal+Sport HD i 6 månader utan att ta Total paketet? I så fall är det något som jag har försökt nu i 2 månader.

Kolla om du har Nöjd Kund, om det är inkluderat så kör, så får du se själv, du har i så fall möjlighet att lämna tillbaka det.

Postad 02 december 2007 - 18:20

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Så sa hon iallafall om SportHD men som vanligt är det väl konstiga människor i kundtjänst :)
Och kollar man på länken här nedan och tittar under canal+total så stär det under sporthd :
Ingår kostnadsfritt i 6 mån
http://www.canaldigi...nt____4142.aspx

Och skulle jag ta canal+total ingår väl SportHd eller måste man betala extra för den?
Så tolkningen av vad som står där är verkligen mystisk!
Jag har väl fel som vanligt och måste tvätta öronen med spetsig tvål!!

Postad 03 december 2007 - 11:03

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Pratade med kundtjänst nyss!

Min box/fjärr trillskas såinihel_ete & bilden fryser ca.1-3 sek med ljudet...
( min box är kopplad via recivern som hdmi vx )

Vad göra?
Fjärren:
Håll handen för fjärren det kan gå bättre!!!

Frysningen:
prova att koppla in plasman med scart? & även utan att gå via recivern med HDMI?

Jaha! men jag kommer aldrig att använda boxjä_eln med scart & recivern skall användas som växlare så vad hjälper det mig? Vill ha den utbytt istället.

Svar: får ej förren du provat ovan.
OK, då ringer jag igen efter att gjort ovan som för min del är helt meningslöst :)

Fan vad trött man blir... nästan att man kopplar in dan gamla HD boxen så man kan se på TV med flyt igen :)
Teknik är underbart när den funkar men måste det vara en sån lång väg att gå innan?

//JB

Postad 03 december 2007 - 12:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Pratade med kundtjänst nyss!

Min box/fjärr trillskas såinihel_ete & bilden fryser ca.1-3 sek med ljudet...
( min box är kopplad via recivern som hdmi vx )

Vad göra?
Fjärren:
Håll handen för fjärren det kan gå bättre!!!

Frysningen:
prova att koppla in plasman med scart? & även utan att gå via recivern med HDMI?

Jaha! men jag kommer aldrig att använda boxjä_eln med scart & recivern skall användas som växlare så vad hjälper det mig? Vill ha den utbytt istället.

Svar: får ej förren du provat ovan.
OK, då ringer jag igen efter att gjort ovan som för min del är helt meningslöst :)

Fan vad trött man blir... nästan att man kopplar in dan gamla HD boxen så man kan se på TV med flyt igen :)
Teknik är underbart när den funkar men måste det vara en sån lång väg att gå innan?

//JB

Att prova med SCART till TV säger väl inte så mycket, mer än att det är något liv i boxen. Du kan inte ta och koppla med HDMI till TV'n, det borde väl ge lite mer?

Postad 03 december 2007 - 15:39

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
För oss som inte köpt boxen ännu, men vill se manualen så finns den på:
http://www.canaldigi...R_101_ST_SV.pdf

Hoppas nu bara att detta inte postats förut så jag får känna mig dum. :(

Går själv fortfarande omkring och velar över om jag ska beställa CDs box eller Vantage 7100.

Postad 03 december 2007 - 15:59

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Det är så det blir, vad man får göra är att stoppa in något smart, tex så kan man lägga in SVTHD efter SVT1 och SVT2 (plats3) eller så kan du lägga TV4+ där, så att du får TV4 på plats 4 och TV5 på plats 5 etc. Vad jag tycker är värre är att när man går till timer inspelning så ska man komma ihåg att TV4HD heter kanal 84 (enligt ursprungsplats), när man själv haft den på plats 6 tex en längre tid, så kommer man inte ihåg (det blir att göra en lista).

Det ær ju helkorkat. Har æven en comhem box så jag provade dær också och den gjorde minsann som jag ville. Kommer aldrig att anvænda funktionen om det ska fungera så. Borde ju vara en vældigt enkel sak att fixa i en uppdatering.

En polare har kvar den gamla HD boxen och sæger att den också fungerar som jag vill. Varfør har då denna ett annat system. Kanske ska vara glad att det ær den størsta bugg jag har men man måste ju få klaga lite.

Postad 03 december 2007 - 16:04

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Den gamla HD-boxen har ingen sorteringsfunktion alls, så den nya är mycket bättre i det avseendet.

Postad 03 december 2007 - 16:17

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Hoppas nu bara att detta inte postats förut så jag får känna mig dum. :(

Går själv fortfarande omkring och velar över om jag ska beställa CDs box eller Vantage 7100.

Vantage 7100 har ju inte dubbla satellitmottagare som CD's box vad jag förstår. Då faller valet för min del på CD's box eftersom jag vill kunna spela in och samtidigt titta på en annan kanal.
Jag velar mer pga av alla hårdvaruproblem som folk verkar ha samt dom mjukvarubuggar som finns.

Postad 03 december 2007 - 16:42

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Hoppas nu bara att detta inte postats förut så jag får känna mig dum. :D

Vantage 7100 har ju inte dubbla satellitmottagare som CD's box vad jag förstår. Då faller valet för min del på CD's box eftersom jag vill kunna spela in och samtidigt titta på en annan kanal.
Jag velar mer pga av alla hårdvaruproblem som folk verkar ha samt dom mjukvarubuggar som finns.

Nej, det är ju en klar nackdel för Vantage 7100, men jag tycker att alla problem och buggar hos CDs box verkar vara till större nackdel än att inte kunna spela in på en annan kanal än den man kikar på. Det går ju att komma runt genom att ha två boxar. Jag vill dessutom gärna kunna ta in HD-kanaler från andra satelliter. Och andra sidan kan man ju inte komma från att CDs box verkligen har bra funktionalitet... som sagt var... jag velar... :( Förmodligen kommer jag nog att bestämma mig efter den första uppdateringen och/eller om det kommer nya rapporter om bättre byggkvalitét.

Postad 03 december 2007 - 19:36

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker att uppskalade SD är kass?
Bilden är acceptabel på S-Video men kass på HDMI.
Jag har mycket bättre bild på min gamla CD-box och även på marknätet.
HD är däremot riktigt bra ibland.

Postad 03 december 2007 - 22:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att uppskalade SD är kass?
Bilden är acceptabel på S-Video men kass på HDMI.
Jag har mycket bättre bild på min gamla CD-box och även på marknätet.
HD är däremot riktigt bra ibland.

Nej, det tycker jag inte alls. Tycker att SD via HDMI är betydligt bättre än via SCART.

Har ni andra också en konstig bild och ljud på TV4HD idag runt 21.00-22.00

Postad 03 december 2007 - 23:03

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Ringde CD idag p.g.a tjut från min andra box skickar en ny ,, nu har dom stoppat leveransen av dom felaktiga boxarna så dom som skickas nu ska inte väsnas på samma sätt ,,,en helt annan leverans ...min fjärrkontroll vill inte heller nu så ska få en ny sådan med ...möjligtvis kan de ha me batteriet i den men mer än 2 veckor ska den väl allt klara,,,

nu är de bara att hoppas att Tomten kommer me en ny uppdatering av mjukvara

Micke

Postad 04 december 2007 - 07:05

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Tycker bilden på sd via HDMI är bra. Jag hade också konstig bild på tv4 HD

Postad 04 december 2007 - 11:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ringde CD idag p.g.a tjut från min andra box skickar en ny ,, nu har dom stoppat leveransen av dom felaktiga boxarna så dom som skickas nu ska inte väsnas på samma sätt ,,,en helt annan leverans ...min fjärrkontroll vill inte heller nu så ska få en ny sådan med ...möjligtvis kan de ha me batteriet i den men mer än 2 veckor ska den väl allt klara,,,

Micke

Intressant att följa dessa "nya leveranser", har de verkligen gjort något ;)

Min 5:te box är fortfarande acceptabelt tyst men studtals så har jag hört att det blir resons till höljet så man känner att locket vibrerar och ger ifrån sig ljud (så helt bra är det inte). Man kanske skulle ta ett snack med CD, och se om de kan konfirmera en uppdaterad mekanik

Postad 04 december 2007 - 16:15

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Micke

Min 5:te box är fortfarande acceptabelt tyst men studtals så har jag hört att det blir resons till höljet så man känner att locket vibrerar och ger ifrån sig ljud (så helt bra är det inte). Man kanske skulle ta ett snack med CD, och se om de kan konfirmera en uppdaterad mekanik

Det skulle vara kul att höra vad din "kontakt" på CD säger om de....Om den nu är uppdaterad så känns det som om man kanske kan slå till på en nu, för det kan ju inte vara så långt kvar till en mjukvaruuppdatering heller.

Postad 04 december 2007 - 16:25

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Är det så att de är "uppdaterade" och ny leverans då blir det att slå till.

Var inne på Elgiganten i vår stad och se på sjutton de har denna maskin uppställd.
Lyssnar och klämmer o känner men denna är tyst som fasen, endast en viskning hörs från fläkten och då har jag örat 5cm ifrån.
Pillade runt i menyer o kanaler och den fungerade verkligen smidigt. provade även att spela in men inga hängningar där inte vid uppspelning.
Det var mycket trevligt att få pilla lite på den innan man kanske slår till.
Falukorv

Redigerat av Falukorv, 04 december 2007 - 16:26.

Postad 04 december 2007 - 16:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Micke

Det skulle vara kul att höra vad din "kontakt" på CD säger om de....Om den nu är uppdaterad så känns det som om man kanske kan slå till på en nu, för det kan ju inte vara så långt kvar till en mjukvaruuppdatering heller.

Tyvärr, kollade med min kontakt och han kände inte till några "nya leveranser", troligen enbart ett försök från kundtjänst att hålla humöret uppe. Det är väl ungefär som att fråga på restaurangen om köttet är segt…… Det finns förslag på förbättringar men han visste inte att något hade introducerats än. Jag slängde över några tips som avstängbar HDD och att tillåta något högre temperatur för att få ner varvtalet, vilket kanske kunde totalt få ner fläktljudet något om man nu kan göra detta via mjukvara. Man får nog vänta ytterligare några månader skulle jag tro innan man kan se någon förbättring, tyvärr ;).

Men vi får väl se vad de säger som får nya boxar nu, det kan ju vara så att Sagem har gjort något litet extra för att förbättre monteringen av fläkten som inte CD känner till än

Redigerat av Unregistered124686ac, 04 december 2007 - 16:39.

Postad 04 december 2007 - 18:03

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Micke

han satt väl inne me lite info ,, upphängningen av fläkten sen så går de ut i chassit av de så uppkommer de störade ljudet ock de var han som sa de inte jag sagem är informerade om det ,, så nu skickas endast dom nya som ska vara åtgärdade ... dom andra är spärrade från att skickas ut ..får väl min nya imorn ,, ska bli intressant ...

dom tstar just nu en ny mjukvara sa han så i dec ,, eller i böran av januari ska de vara ute ,,,

kanske han driver ned nig men ,, får väl se imorn

Micke

Redigerat av gneter, 04 december 2007 - 18:09.

Postad 04 december 2007 - 18:27

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Micke

han satt väl inne me lite info ,, upphängningen av fläkten sen så går de ut i chassit av de så uppkommer de störade ljudet ock de var han som sa de inte jag sagem är informerade om det ,, så nu skickas endast dom nya som ska vara åtgärdade ... dom andra är spärrade från att skickas ut ..får väl min nya imorn ,, ska bli intressant ...

dom tstar just nu en ny mjukvara sa han så i dec ,, eller i böran av januari ska de vara ute ,,,

kanske han driver ned nig men ,, får väl se imorn

Micke

Man kan ju bara hoppas att det blir bättre. Om man nu fortsätter att vara CD kund (efter de 3 månaders prov), så får man väl utgå från att det är 3 års garanti på mekanik och hängningar av mjukvara som man har eftersom det är så stort felutfall och inte 6 månader som var det andra alternativet. Kanske skulle ta det med CD redan nu ;)

Postad 04 december 2007 - 18:46

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Är det någon av er som haft täta kontakter med kundtjänst som fått höra när nästa firmware-uppdateringen kommer att ske? Samt vad den är tänkt att åtgärda?

Postad 04 december 2007 - 19:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Är det någon av er som haft täta kontakter med kundtjänst som fått höra när nästa firmware-uppdateringen kommer att ske? Samt vad den är tänkt att åtgärda?

När jag pratade med tekniska avdelningen i Stockholm för ung 2 veckor sedan så hade de och Norge fått in en uppdatering som de skulle utprova, bl.a skulle de i Stockholm köra min bugglista mot uppdateringen. Vad den innehöll vet jag inte men jag förmodar i alla fall digitalt ljud via HDMI samt marknätsmottagaren + att det är säkert en del med EPG'n. Vad som sedan händer beror säkert på hur bra denna uppdatering är om de släpper den som den är, eller med mindre justering eller försöker få med så mycket fixar som möjligt. Min gissning är alternativ 2, för de vill nog inte dra på det mer än till slutet av december och de vill säker få med det som är de värsta buggarna (tex att hela boxen låser sig om man klickar på radiokanaler, som exempel), men det är bara gissningar från min sida

Postad 04 december 2007 - 20:24

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Tack que! Då verkar det vara på G åtminstone.

Postad 05 december 2007 - 16:09

Tornye
  • Tornye
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Så här svarade Ulrika Hultgren från Canal digital till läsarna på Ljud&Bilds hemsida om fria kanaler och ny mjukvara:

"I dagsläget planerar inte Canal Digital att lägga till fria kanaler från andra satelliter än Thor. Om planen ändras kommer vi att informera de kunder som har köpt en HDTV/PVR från Canal Digital. Vi testar nu även en ny mjukvara med förhoppning att kunna uppgradera boxen inom kort. I den uppgraderingen ska bl.a. marknätfunktionen läggas till. Vi för även en diskussion med vår leverantör Sagem gällande fläktkonstruktionen då det i vissa fall förekommit klagomål gällande att fläkten låter för mycket. Vi känner även till att vissa kunder tyvärr haft problem med att boxen hängt sig. Vår teknikavdelning och Sagem tittar nu på huruvida detta går att lösa. Vänliga hälsningar, Ulrika Hultgren Canal Digital "

Postad 05 december 2007 - 16:42

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Har senaste dagarna upptäckt detta på min box: mottagaren vägrar spela in om man inte har digital-kortet i mottagaren. Jag har den gamla mottagaren i sovrummet och flyttar kortet mellan mottagarna, men det kan jag alltså inte göra om jag har programmerat en inspelning på natten. Frågan är varför, mottagaren ska ju enligt uppgift ej spela in avkodat, så kortet ska inte behövas.

Sedan har min mottagare crashat för första gången. Och andra. Första gången var vid time shift och jag skulle spola förbi reklamen, boxen bootade om och 30 minuter time shift försvann. :mellow: Den andra gången var när jag skulle se en inspelad film och skulle spola fram 4-5 minuter till filmen började. Boxen bootade då om. Provade en gång till med samma resultat, fick alltså snällt sitta och titta på reklamen och vänta på att filmen skulle börja... ;)

Postad 05 december 2007 - 18:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har senaste dagarna upptäckt detta på min box: mottagaren vägrar spela in om man inte har digital-kortet i mottagaren. Jag har den gamla mottagaren i sovrummet och flyttar kortet mellan mottagarna, men det kan jag alltså inte göra om jag har programmerat en inspelning på natten. Frågan är varför, mottagaren ska ju enligt uppgift ej spela in avkodat, så kortet ska inte behövas.

Sedan har min mottagare crashat för första gången. Och andra. Första gången var vid time shift och jag skulle spola förbi reklamen, boxen bootade om och 30 minuter time shift försvann. :mellow: Den andra gången var när jag skulle se en inspelad film och skulle spola fram 4-5 minuter till filmen började. Boxen bootade då om. Provade en gång till med samma resultat, fick alltså snällt sitta och titta på reklamen och vänta på att filmen skulle börja... ;)

Undrar om det inte är okodat som lagras på HDD'n, har för mig att när jag skulle tömma min HDD i någon av boxarna så hade jag inget kort i men det gick bra att spela upp. Är inte säker men det är ju lätt att testa, får göra det senare.

Tråkigt med hängningarna, tror tyvärr att det är något som hör boxen till, i alla fall med dagens mjukvara, men man kan ju hoppas att det görs något år det, från vad som sägs från Ulrika Hultgren. Jag har haft 5 olika boxar, och det är ingen av dessa som inte har hängt sig någon gång på de 2 dagar till 2 veckor som jag haft dessa.

Senast igår på min 5:te så stoppade bilden totalt frusen efter att gjort en snabbspolning på inspelat och sedan start, men den gick igång igen när jag gick ur inspelningen och startade om uppspelningen. Så det var ingen totalt hängning denna gång. Innan dess hände något konstigt ljudet var totalt sönder hackat, ljudet verkade ligga långt efter bilden och komma upphugget i 0.5sek block med 1 sek mellanrum. Det hjälpte inte att starta om boxen, men det blev OK när jag startade om TV'n, körde via HDMI kabel till TV'n och det måste ha hänt något i denna överföring.

Postad 05 december 2007 - 22:41

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0

Undrar om det inte är okodat som lagras på HDD'n, har för mig att när jag skulle tömma min HDD i någon av boxarna så hade jag inget kort i men det gick bra att spela upp. Är inte säker men det är ju lätt att testa, får göra det senare.

Tråkigt med hängningarna, tror tyvärr att det är något som hör boxen till, i alla fall med dagens mjukvara, men man kan ju hoppas att det görs något år det, från vad som sägs från Ulrika Hultgren. Jag har haft 5 olika boxar, och det är ingen av dessa som inte har hängt sig någon gång på de 2 dagar till 2 veckor som jag haft dessa.

Senast igår på min 5:te så stoppade bilden totalt frusen efter att gjort en snabbspolning på inspelat och sedan start, men den gick igång igen när jag gick ur inspelningen och startade om uppspelningen. Så det var ingen totalt hängning denna gång. Innan dess hände något konstigt ljudet var totalt sönder hackat, ljudet verkade ligga långt efter bilden och komma upphugget i 0.5sek block med 1 sek mellanrum. Det hjälpte inte att starta om boxen, men det blev OK när jag startade om TV'n, körde via HDMI kabel till TV'n och det måste ha hänt något i denna överföring.

Jag råkade ut för samma skit, spelade in Supernatural på SVT HD igår och skulle kolla på det idag, bilden hackar, osynkat ljud/bild och bilden stenfrös vid flera tillfällen vid uppspelning.......

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.