Tryck på guide och poff så vart det mörkt, kollar på displayen och där är det också mörkt och så småningom kommer errormessage of doom! "NUTE" och boxen är lika jävlig att starta igen.
Driver CD med oss?
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
Startad av
Unregistered5eeb5689
, okt 07 2007 20:49
12255 svar till detta ämne
11 relaterade trådar
Postad 13 mars 2011 - 22:36 Tryck på guide och poff så vart det mörkt, kollar på displayen och där är det också mörkt och så småningom kommer errormessage of doom! "NUTE" och boxen är lika jävlig att starta igen. Driver CD med oss? Postad 13 mars 2011 - 22:55 Jag är övertygad om att det är för dålig prestanda. Likadant fenomen blir det i min gamla stationära dator om jag har google earth, mapsource, photoshop och några webbfönster öppna samtidigt. Då hänger sig det ena eller det andra.... Är det någon som vet vad det sitter för processor och arbetsminne i buggboxen? Redigerat av AC3, 13 mars 2011 - 22:56. Postad 14 mars 2011 - 07:31
Min Vu+ har låst sig några fåtal gånger så någon underbox är det inte. Tror att det var för 5-6 veckor sedan jag gjorde en Norsk Resert. Köpte min VU+ för att få en tyst HDTV PVR, kunna har bild när man snabbspolar förbi reklamen och kunna programmera EPG genom webbläsaren på dator. Den gör allt detta med bravur så någon enstaka hängning står jag ut med men, som sagt, någon underbox är det inte. Redigerat av ruva, 14 mars 2011 - 07:33. Postad 14 mars 2011 - 08:19
Jag har frågat efter vad för prestanda boxen har och fått svaret - nog för de som boxen ska göra. Och - de finns ju gott om boxar som fungerar bra så i sig borde det inte vara prestandaproblem. Jag har testat att stressa min box med två parallella HD-inspelningar och samtidigt testa uppspelning av HD-material, gått in i EPG och myTV osv. Tittat på en energimätare och inte sett den minsta fluktuering i mätresultatet oavsett vad jag gjort och boxen har varit helt stabil. Problemet är ju att felen visar sig spontat hos en del, mer frekvent hos andra. Du säger själv, om din gamla datorn, att du kunde få den att hänga sig via ett visst agerande. Kan du göra samma sak med denna box idag? Säg då hur så vi med boxar som tycks fungera 95% av tiden kan testa. (min box inte perfekt men hänger sig inte normalt sett) Postad 14 mars 2011 - 09:20 OK, jag kanske är inne på fel spår. Vad gäller min gamla dator så kan jag inte säga någon specifik orsak till att den hänger sig, bara att det händer när jag har flera tunga program öppna samtidigt. Postad 14 mars 2011 - 10:23
Min box med gamla mjukvaran (Ej VOD) har låst sig en gång under de senaste 6 månaderna. Det största problemet är risken för "en uppgradering". Postad 14 mars 2011 - 10:51
Sant, det är ett elände med det där slumpmässiga. Vi är nog rätt många som har hygglig koll på hur man felsöker och ingen har lyckats hitta någon logik i beteendet. Måste vara frustrerande även för CD. En och annan pryl man har haft genom tiderna har det ju varit något litet fel på. Det har dock alltid gått att ringa in felet och undvikit det genom att anpassa handhavandet. Enda sättet att undvika att min box stänger av sig själv ibland verkar vara att inte sätta igång den alls... eller åtminstone låta bli att byta kanal. Postad 14 mars 2011 - 21:19 1. Hade en pågående inspelning - ingen signal på övriga kanaler (Igen) 2. Ingen reaktion från fjärrkontroll, gick ej att stänga av på boxen. Var bara att Dra ur sladden Skit, skit Postad 14 mars 2011 - 23:38
Eftersom olika boxar fungerar olika med samma programvara och någorlunda lika hantering (långt ifrån alla får de fel som beskrivs här även om de gör samma operationer). Därför måste hårdvaran skilja. Förmodligen finns det ganska många olika hårdvaruvarianter (liknande men ej exakt lika chip i burkarna, fransoserna har nog gjort hårdvaruändringar på ett aningslöst och icke kontrollerat sätt). Alltså borde testarna ha tillgång till alla hårvaruvarianter, åtminstone ha tillgång till ett exemplar av varje för teständamål, men de har de garanterat inte och inte heller CD för de finns nog bara hos kund. Fransoserna och CD har nog ingen koll på var de finns utan det är säkert en mess. Då går det nog inte att någonsin få en felfri programvara ![]() Postad 14 mars 2011 - 23:51
Hade ni väntat tills inspelningen var klar så hade den nog kommit igång igen, även det inspelade hade funnits kvar. Har råkat ut för detta ett par gånger. OBS! vid dessa tillfällen boxen har varit ingång när inspelningen startat, byter man kanal så får man ingen signal och då funkar det inte heller att byta tillbaka till den kanal man tittade på, det enda som funka är att gå till den kanal man spelar in. Fast då tappar man vitsen med en inspelningsbar box :-( . Har påpekat detta för CD men de vill göra en felsökning när jag är vid boxen, men felet finns ju inte varje gång man spelar in och ringer man när man har problemet framme så är det så lång telefonkö att inspeleningen hinner gå klart innan man kommer fram. och då har man inget fel att påvisa för CD, hur de nu skulle se problemet genom telefonen. Postad 15 mars 2011 - 07:54 Fick bryta strömmen och när den startat upp igen runt 19:50 så började den spela in de sista 10 min. Jag har väl blivit ganska van med boxens uppföranade och accepterat att CD förmodligen inte kommer få ordning på denna box inom rimlig framtid. Men sambon ser det inte så... ![]() Postad 15 mars 2011 - 09:28 Den 25/3 kommer jag att skicka ett e-mail till supporten där jag stolpar upp med datum vilka fel som uppstått fr.o.m. 25/2 (då jag började använda den senaste mjukvaran). Därefter kommer jag även att ringa dem och kontrollera att de fått e-mailet och dessutom kräva svar angående de buggar som uppenbvarligen inte har blivit tillrättade samt hur vi med problem kommer att kompenseras, ev. med nya boxar. Postad 15 mars 2011 - 10:15 Bra initiativ där. Bara så kanske man kan få rätt till kompensation genom en väl uppbyggd lista med fel. Har själv mailat 2 ggr där jag krävt svar på mail för att kunna använda det mot CD i ett senare skede. Får dock inga som helst svar, inte heller via telefon, bra service.... Hoppas att det går bättre för dig & att du återkommer här / om du fått svar. Postad 15 mars 2011 - 21:09
Fick "oväntat fel,... startar om om 10 sekunder" på TV4 när House precis började. Har aldrig sett det innan. Postad 15 mars 2011 - 21:48 Har fått det två gånger. Idag har den hängt sig två gånger och stannat avstängd i Nute. Tycker faktiskt att detta är den sämsta på länge, har inte haft så måmnga omstarter och hängningar på det senaste året som jag haft med den senaste mjukvaran Postad 15 mars 2011 - 23:00 kommer nog ny mjukvaru uppdat. till sommaren. Påtalade också att inspelning från stvhd inte funkar - får extrema ljudfördröjningar, flera sek. osynk. -de hade såklart inte hört detta förut. Efter att fått upp skylten om signalproblem 2ggr ikväll ( = rycka strömmen 2 ggr) fick jag nog och skickade ett argt mail till kundtjänst. Om de inte löser detta snabbt åker abonnemanget- Jag uppmanar er som också har problem att kontakta dem - nu måste vi sätta press på dem - detta är absolut inte acceptabelt. Nya uppdateringen är urusel. Skall vi betala fullt pris för att vara deras försökspanel av ny programvara... -Nej tack, då hittar jag hellre ny tv leverantör. Postad 16 mars 2011 - 08:25 Hur ser dina signalnivåer ut på SVT HD? Fluktuerar de? Stabila? Låga? Problem med att spela in på SVT HD har inte nämnts i denna tråd tidigare, inte att ljud blir ur synk. En gång har jag sett det, när jag spelade in lokala nyheter för att testa för en tid sedan. Signalproblem är ganska vanligt förekommande ska medges. Jag har tyvärr inget mer tips än de som kundtjänst kan komma med. 1: Fabriksåterställning av boxen. (inte formatering, bara återställning av inställningar) 2: Kontrollera kablage och inställning av parabol. Kanske snurra LNB en liten liten aning? 3: Ringa CD och säga åt dem att skicka en ny nätadapter. Det där med LNB - var något en bit bak i tråden om att skiftet till Thor6 har gett att flera kanaler delar på samma frekvens men med olika polarisation, dvs viktigt att LNB är korrekt vinklat för att kunna särskilja de olika polarisationerna optimalt. Värt att kolla upp...(fast problemen borde dykt upp tidigare i år då Thor6 varit i drift en tid nu) Sista ord - rycka kabel? Fungerar icke en vanlig reset, dvs hålla in av/på knappen på boxen i några sekunder? Aldrig bra att rycka strömmen från en snurrande hårddisk. Redigerat av Monshi, 16 mars 2011 - 08:26. Postad 16 mars 2011 - 08:34
De flesta har väl fått parabolen fritt installerad av en auktoriserad antenntekniker? Då ska man absolut INTE röra inställningarna på LNB eller parabol. Misstänker ni fel får väl teknikern komma och kontrollmäta. Eller varför inte begära att en tekniker kommer ut varje gång skylten med dålig signal visas? Canal digital betalar säkert med nöje, om inte annat så lär de sig snart att en buggig mjukvara kostar stora pengar. Redigerat av AC3, 16 mars 2011 - 08:35. Postad 16 mars 2011 - 08:45 Postad 16 mars 2011 - 09:28 Postad 16 mars 2011 - 09:50 Med de normala förseningarna betyder detta våren 2012 ? Postad 16 mars 2011 - 10:34
He,he du svarar mer och mer som CD suporten, han skriver att problemen är vid inspelning, skyll inte detta på nått annat än boxen då ![]() Kommer inte ADB boxen fören nästa år så kommer la TIVO boxen lagom till CDs Vinter-OS satsning 2014, eller? Dom måste komma med nått snabbare, helt sjukt annars. Postad 16 mars 2011 - 10:54
Tyvärr ja... vad ska man göra då? Boxen går ju liksom inte att felsöka, det är de halmstrån vi kan försöka greppa efter. Försöka skapa en vagga av trygga värden denna box verkar vilja ha. Om nu ens det hjälper. +1 på att CD måste få upp tempot. Postad 16 mars 2011 - 13:17
Tråkigt med sådan total brist på självkritik från CD, det verkar som de i ledningen inte använder sina egna produkter. Postad 16 mars 2011 - 14:15
Jag kan inte se någon parabol där CDs VD bor, kanske ansluten till kabel-tv eller så sitter parabolen på baksidan av huset. Här bor VDn Postad 16 mars 2011 - 14:27
Om inte VD'n och de andra i högsta ledningen har parabol, då är det riktigt dåligt. Postad 16 mars 2011 - 15:29
Känns som jag gör ett bra val som trycker "Nej" på frågan om jag vill uppdatera till senaste uppdateringen varje gång jag startar boxen ![]() Postad 16 mars 2011 - 15:48
Det är mycket vanligt förekommande fel som rapporterats flera ggr i denna tråd. https://www.minhembi...p;#entry3217002 Postad 16 mars 2011 - 15:53 Postad 16 mars 2011 - 16:00
SVTHD / Osynk: Gäller bara vid avspelning av inspelade program från SVTHD, alltså är ljud/bild bra när man kollar på denna kanal i direktsändning = bra signal = felet bör sitta i boxen Jag överför bilden/ ljudet med HDMI, men har tidigare använt coax, med samma dåliga resultat. I början av inspeln. rycker bilden till - sen är dolby digitalljudet ur synk ( det rör sig om sekunder, och är helt osebart) Kundservice ringde mig idag, skulle skicka ny väggbula - hoppas det hjälper, är nu dödligt trött på dessa problem. Varför är alltid eftertexterna fulla med störningar /ljudbortfall när man spelat in på Canal Digital film HD?????? Redigerat av Jörgen A., 16 mars 2011 - 16:01. Postad 16 mars 2011 - 20:14 Postad 16 mars 2011 - 22:01 Postad 16 mars 2011 - 22:06 Uppdateringen idag var HDCP, alltså endast HDCP och inget annat. Redigerat av AC3, 16 mars 2011 - 22:07. Postad 16 mars 2011 - 22:24 Postad 16 mars 2011 - 22:43 FIck den dock utbytt mot en utbytesbox för ca tre veckor sedan men den fungerar lika bra än så länge. (den tvärdog efter vi ryckte sladden som CD sa att vi skulle göra pga att de gjort fel ang vår nya abonnemang) Jag kanske har missat massa tidigare men jag ser sällan att man skriver sina specs när man rapporterar in buggarna. När vi pratar lagg, FC osv på android brukar man ju fråga efter version, osv. Om alla skulle ha sina spec uppskrivna i inlägget när man skriver problem kanske det går att hitta gemensamma nämnare. Vi som ändå inte haft så mycket problem har denna specs: Tre koax från QUAD-huvud. Två till HD/hårddisk boxen och en till vanliga HDboxen i sovrummet. Koax-längd till boxen 5meter och de är skarvade med sk. "fönstergenomföring" från Clas Ohlsons på mitten. Endast HDMI ut från boxen, ej några andra utgångar används överhuvudtaget. Mjukvara: senaste från CD SignalStyrka 66% och 67% Efter rekommendation från CD så har vi strömadaptern rakt i vägguttag. (dvs ingen list med flera uttag) Redigerat av Unregistered1580, 16 mars 2011 - 23:04. Postad 17 mars 2011 - 00:31 Vi har samma problem med ljudet på SVT HD. Har skrivit om det tidigare i tråden. Har testat att köra det direkt in i tvn och via hemmabion utan någon skillnad. Det brukar bli bättre om man pausar/ spolar fram eller tillbaka ett par gånger i korta stötar. Men ibland räcker det med en gång, ibland 8000. Har pratat med CD om det ett par ggr, första gången hade dom aldrig hört talas om det och skyllde det på hårddiskfel. När det kvarstod på nya boxen så var det helt plötsligt ett välkänt fel som skulle åtgärdas med nya programvaran. Vi har nya (har testat med gamla också) strömadaptern, och det hjälper föga. Det kändes som det var nån slags konstgjord andning när dom fortfarande försökte mörka vilken j*vla urusel box dom lurat på oss. Tror dom har en liten tombola där dom drar åtgärdsförslag när man ringer in. Våran box har börjar spela in högst sporadiskt, får sitta och kontrollera att den börjar spela in. Brukar ta för vana att kolla över serieinspelningslistan också så det inte försvunnit nåt därifrån, som det också gör titt som tätt. Men ett telefonsamtal till CD en gång i månaden där jag rabblar vilka fel som den har kvar och vilka som uppkommit så kompenserar dom med en månadsavgift. Har inte betalt sen i september nån gång. Kommer fortsätta så tills dom accepterar vårat erbjudande om tillbakaköp.
haft det felet med, lösningen är en formatering av hårdisken... Redigerat av Berns, 17 mars 2011 - 00:46. Postad 17 mars 2011 - 09:02
Postad 17 mars 2011 - 09:02 Postad 17 mars 2011 - 09:33 Vår box hänger sig bara rätt som det är... Dock så har jag fortfarande problem med att tajma inspelningarna. Har tidigare visat denna bild. ![]() Men det är ju även problem med detta där de 2 första inspelningarna sker på samma kanal. då går det inte att få till en tredje senare heller. ![]() Riktigt illa att inte kunna spela in på en PVR... Redigerat av h_z, 17 mars 2011 - 09:34. Postad 17 mars 2011 - 13:52 Ha Ha den var ny, vad blir nästa grej, att vända på kontakten eller att boxen bara går på "grön-el" av miljöskäl, måste vara vänd mot söder, lutas 8 grader åt vänster, startas på jämna timmar, det är som någon skrev här tidigare ingen PVR-box utan "En tamagotchi". Undra om man kan ha förlängningssladd om det bara är ett utag på den, detta är sjukt pinsamt CD ![]() B Redigerat av B BUS, 17 mars 2011 - 13:53. Postad 17 mars 2011 - 14:10 He he, lite OT men på min förra arbetsplats hade vi en elektrisk "öppen spis" som gick på gasol. Gasoltuben var tom när vi flyttade in där men den ville inte tända när vi bytt till en full tub. Ringde leverantören som sa "vänd stickkontakten" och det gjorde jag och den fungerade direkt...(!) Jag provade att vända tillbaka den, död... Vände igen, funkade...! Då lät jag den vara och gick muttrandes därifrån :-) Själv har vi (ta i trä) en hyfsat fungerande 101'a nu sen vi vred mikrovågshuvudet till "klockan fem", ok den är "brödrost" första 30 sekunderna efter den bootat upp och man fått bild, vägrar i sten att pausa exempelvis... Och ljudet kan vara i osynk när man spelar upp en inspelning men det ger sig om man pausar till. Och bildkvalitén på HD-kanalerna är fortfarande inte lika bra som den var innan den här mjukvarucirkusen startade. Och HDMI-handskakningen är kass, den funkade nån månad tillbaka en period till nästa uppgradering kom. Snabbspolningen blev också kopiöst mycket sämre i och med uppdateringarna här. Men vår box spelar alltid in det den ska, den tappar aldrig innehållet på disken, vi har aldrig behövt formatera om den, den hänger rätt sällan (typ en gång per kvartal bara) så i det stora hela är vi ganska nöjd nu - jag skulle dock vilja få tillbaka gobilden man hade tidigare på HD-kanalerna och gärna kunna spola med lite mer precision... /Rikard Postad 17 mars 2011 - 14:11 Den måste nog kanske sitta i första eluttaget också. För vår box funkar inte heller något vidare trots att den sitter "direkt i vägguttaget"... Postad 17 mars 2011 - 15:05 HDMI handskakningen har de problem med, de skyller på att TV-tillverkare m.fl. har olika handskaknings-script vilket gör det svårt att få det att fungera klockrent med alla apparater. Om det är sant vet jag inte. Han nämnde att LG var de som var värst, de hade olika script beroende på modell. "Ingen signal" problemet kunde komma om inte LNB'et sitter vridet till kl 4-5 nånting. Jag vet faktiskt inte om det gör det så jag får väl kolla. Detta borde ju installatören ha fixat kan man tycka. Hängningar och fjärrkommandon som inte fungerar berodde nog mer på mjukvaran än boxen trodde han, så att byta ut den bara för det kändes onödgt. Postad 17 mars 2011 - 16:12 De ska nu låta denna stackars överbelastade gamla konstruktion handera 3D signaler ( HDMI 1.4??) - hur ska detta gå, snart borde det väl ta tvärstopp. Vet ej om de senaste finesserna som fjärrprogramering och VOD hjälpt till att hugga denna apparat i ryggen, men nu är det verkligen nere för räkning. Om jag fått bestämma kunde de raderat allt skit de proppat i det senaste halvåret och kört in det gamla gränssnittet igen - vilket fungerade som det skulle. Postad 17 mars 2011 - 16:23 se https://www.minhembi...p;#entry3234164 Det går inte att mjukvarumässigt uppgradera HDMI-kontakten. Redigerat av Monshi, 17 mars 2011 - 16:24. Postad 17 mars 2011 - 16:24
Efter ett lokalt snöskred (från taket) som delvis landade på min parabol, var jag tvungen att flytta den. Snön hade även lyckats vrida till LNB't lite. Efter att jag fått upp parabolen igen hade jag bild på vissa kanaler, men inte på andra (HD kanaler). Vred lite på LNB't på måfå och fick tillslut in alla kanaler. Men efter detta får jag felet "Ingen Signal" titt som tätt, ett fel som jag aldrig hade sett innan jag flyttade på parabolen. Så förklaringen att det kan bero på hur LNB't sitter låter inte helt galet. Jag ska försöka finjustera mitt lite och se om felet försvinner. /j Postad 17 mars 2011 - 16:33
Tur man inte äger en 3D tv än - låtsas 3D kan jag vara utan. Hoppas bara mjukvara för att visa stereobild får bägaren att rinna över, skulle va snyggt om allas mottagare packade ihop för gott - så de kunde rappa på och ge oss nya boxar som fungerar. Nu nåt helt annat: Jag brukar lägga in tv6 på kanalplats 6 i favoritlistan ( några ggr i veckan) Efter någon dag ligger här SVT1 Blekingenytt istället. Smidigt om man vill ha SVT1 Blekingenytt som favorit, men jag ville ju ha tv6... varför kan jag inte få ha det? Redigerat av Jörgen A., 17 mars 2011 - 17:21. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |