Lät bra, men är rätt säker på att han inte riktigt vet vad HDCP är.
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 22 mars 2011 - 08:40
Postad 22 mars 2011 - 12:54
Ja om man kunde göra backup på sina inspelade program obegränsat så har HDCP ingen som helst funktion (det finns program som kan låsa upp filerna så de tex kan brännas på dvdskiva/blueray (fast det är alldeles för dyrt ännu)När jag pratade med han som ringde upp mig nu senast så påtalade jag att USB-uttaget vore ju bra att kunna använda om man nu ska behöva formatera boxen hela tiden. Han menade att när HDCP är implementerat fullt ut så är detta ingen omöjlighet, att kunna spara sina inspelningar på USB samt kanallistor.
Postad 22 mars 2011 - 21:12
Ett annat problem är att jag blivit lovad att slippa betala för en månad pga allt strul.
Men de drar summan från autogiro ändå. Så ringer man till dem och så får man svaret det går inte att fixa till denna månaden men till nästa skall det vara fixat. Och vad händer nästa månad? Hur ofta skall man behöva ringa till dem och påminna om att de inte skall dra pengar?
Postad 23 mars 2011 - 09:20
Jag bara väntar på den dagen när jag gör ett misstag och svarar JA på uppdateringen men än så länge har det fungerat. Det är i alla fall väldigt irriterande att få frågan varje uppstart. CD påstår att det inte går att ta bort frågan men under tiden före senaste uppdateringen så kom den inte upp så visst kan CD ta bort den.
Jag löste det med att plugga ut en av antennkablarna.
Visserligen kan jag inte spela in annan kanal än den jag tittar på nu, men det får jag ta, så att inte någon därhemma trycker OK av misstag...
Postad 23 mars 2011 - 17:14
Varför vill man inte ha den senaste uppdateringen? Inget blir väll bättre av att ha gammal skit i sig.
Det finns inget seriöst företag i världen som släpper en tvingad uppdatering vilket försämrar för kunden . De skulle ju konka ganska snabbt om det var så. Undantag är väll Sony Och Microsoft som patchar bort piraterna på sina konsoler men det kan man ju förstå även om patchen inte ger en förbättring.
Men att Canal+ Digital skulle försämra för sina kunder med att tvinga dem uppdatera??? Antingen är ni dårar som tror detta eller så skojar ni. Jag ber om en seriösare debatt än rena konspirationsteorier.
Redigerat av Unregistered69f558b3, 23 mars 2011 - 17:15.
Postad 23 mars 2011 - 17:29
Skojar ni?
Varför vill man inte ha den senaste uppdateringen? Inget blir väll bättre av att ha gammal skit i sig.
Det finns inget seriöst företag i världen som släpper en tvingad uppdatering vilket försämrar för kunden . De skulle ju konka ganska snabbt om det var så. Undantag är väll Sony Och Microsoft som patchar bort piraterna på sina konsoler men det kan man ju förstå även om patchen inte ger en förbättring.
Men att Canal+ Digital skulle försämra för sina kunder med att tvinga dem uppdatera??? Antingen är ni dårar som tror detta eller så skojar ni. Jag ber om en seriösare debatt än rena konspirationsteorier.
Antingen är du ironisk, eller så har du inte läst mer än de senaste inläggen i tråden. Om det är alternativ två så gör din läxa.
Postad 23 mars 2011 - 20:17
Skojar ni?
CD har nog inte ambitionen av att försämra men CDs agerande i avsikt att få fram en Video-On-Demand funktionalitet på denna boxen är att beteckna som opportunistiskt och i grund genomfört med mycket dåligt omdöme.
Boxen var under flera år ganska skakig men fram till 2010 hade man fått hjälpligt bukt med ett antal bitar trots att utlovad funktionalitet (som tex att kunna ta emot kanaler på de fria sat-positionerna) uteblev.
När CD hösten 2010 fick för sig att det var viktigare att erbjuda ett undermåligt filmutbud av b-rullar och gamla filmer från SF-Anytime på bekostnad av all grundläggande funktionalitet som tex att kunna använda boxen för att se på TV med den (ja det är på den nivån) så är det en mycket befogad kritik. UAT (User Acceptance Test) är troligtvis ett totalt okänt begrepp på CD.
CD har för övrigt tagit ett beslut om att avveckla sin egna operativsystemsutveckling för att istället låta amerikanska TIVO ta hand om den biten. TIVO lär har dragit igång sin verksamhet i Oslo baserat på avtalet med Telenor som ju äger CD.
CD är i ett mycket risigt läge avseende sin teknikplattform och har i Norge bett sina kunder om ursäkt.
Redigerat av kenta2, 23 mars 2011 - 20:17.
Postad 23 mars 2011 - 22:26
Word!CD har nog inte ambitionen av att försämra men CDs agerande i avsikt att få fram en Video-On-Demand funktionalitet på denna boxen är att beteckna som opportunistiskt och i grund genomfört med mycket dåligt omdöme.
Boxen var under flera år ganska skakig men fram till 2010 hade man fått hjälpligt bukt med ett antal bitar trots att utlovad funktionalitet (som tex att kunna ta emot kanaler på de fria sat-positionerna) uteblev.
När CD hösten 2010 fick för sig att det var viktigare att erbjuda ett undermåligt filmutbud av b-rullar och gamla filmer från SF-Anytime på bekostnad av all grundläggande funktionalitet som tex att kunna använda boxen för att se på TV med den (ja det är på den nivån) så är det en mycket befogad kritik. UAT (User Acceptance Test) är troligtvis ett totalt okänt begrepp på CD.
CD har för övrigt tagit ett beslut om att avveckla sin egna operativsystemsutveckling för att istället låta amerikanska TIVO ta hand om den biten. TIVO lär har dragit igång sin verksamhet i Oslo baserat på avtalet med Telenor som ju äger CD.
CD är i ett mycket risigt läge avseende sin teknikplattform och har i Norge bett sina kunder om ursäkt.

Postad 24 mars 2011 - 13:44
Nu gav jag canal digital till på fredag nästa vecka att ordna en box till mig som fungerar annars ska jag reklamera skitboxen och avsluta abbonemanget. Så köper jag en Vu+ Duo sen istället å tar ett nytt abb på sambon för deras utbud vill jag ju tyvärr ha kvar

Postad 24 mars 2011 - 16:00
Men det känns ju skönt att veta att CD under 6 månader jobbat så hårt för att rätta till alla buggar, här är några axplock som visar deras ansträgningar:
"Gör fortfarande allt vi kan för att ytterligare förbättra användbarheten."
"Jag kommer tillsammans med mina kollegor att göra allt för att hjälpa dig med både svar och lösningar."
"Vårt främsta fokus varit att utreda och göra felsökningar för att kunna förbättra de buggar som uppkommit."
Nu har dom nog ansträngt sig så mycket att dom tröttnat på att svara även på fairshopping. Eller tycker dom kanske att det börjar bli lite mycket upprepningar och väntar med att svara tills dom har en ny uppdatering som enengång ska lösa våra problem?
2010-10-25 Svarade CD såhär:
"Vi beklagar att ni har haft problem med vår box och tackar för viktig feedback. Precis som du skriver har vi i september uppdaterat en ny mjukvara vilket tyvärr också har medfört en del problem. Den nya mjukvaran installerades för att kunna erbjuda er flera interaktiva tjänster och en bättre programguide. I förra veckan släppte vi en förbättrad version som uppdaterade flera funktioner och vi gör fortfarande allt vi kan för att ytterligare förbättra användbarheten. Läs gärna mer om detta på vår hemsida med länken här nedan. Vi har felanmält funktionen för spolning och väntar fortfarande på ett besked gällande när det ska kunna återinföras. De små bildrutorna som fanns i EPG (listvy) och under MyTV är borttagna för att förbättra stabiliteten. Framförallt i MyTV förekom en hel del hängningar på grund av den lilla bildrutan då filmer stoppades och startades när man bläddrade bland de inspelade programmen."
Bästa hälsningar, Martina. Företaget svarade 2010-10-25 14:02:42
2011-01-20 Svarade CD såhär:
Du har all rätt att kommentera, klaga och lämna synpunkter och jag kommer tillsammans med mina kollegor att göra allt för att hjälpa dig med både svar och lösningar. Vi har tacksamt tagit emot er feedback och lagt allt vårt fokus på att lösa de buggar som finns. Tyvärr har jag inte kunnat ge er besked tidigare då vi avvaktat svar från våra ägare och leverantörer gällande när en ny uppdatering är redo. Nu kan vi äntligen meddela att vi inom en vecka får tillgång till att testa en ny version av mjukvaran till HDPVR-boxen som sägs kunna fixa flera av de kända buggarna. När testerna är genomförda kan vi ge er mer information om när uppdateringen kan släppas brett och vad den innebär.
2011-01-20 Svarade CD såhär:
"Sedan senaste uppdateringen av vår mjukvara har vårt främsta fokus varit att utreda och göra felsökningar för att kunna förbättra de buggar som uppkommit. Vi kan nu äntligen meddela att vi inom en vecka kommer att kunna börja testa en ny uppdaterad version av mjukvaran till HDPVR-boxen som förväntas ska kunna lösa flera av de kända buggarna. När vi har utfört testerna kan vi fatta beslut om en bred lansering och ge mer information om vad den nya uppdateringen rättar till."
Redigerat av B BUS, 24 mars 2011 - 16:01.
Postad 24 mars 2011 - 16:22
http://www.aftonblad...icle12778063.ab
Kanske till och med så att radioaktiviteten nära kärnkraftverket Fukushima 1 hinner normaliceras snabbare.
Postad 24 mars 2011 - 18:10
Jag fick en ny nätdel/kabel utskickad, Hjälpte inte!
De ska nu skicka ut en ersättningsbox - men de tror ev. att min signal kan vara problemet!! ( God signal 72 - grön stapel = knappast problemet)
Hoppas boxen jag får funkar bättre, men ärligt talat har jag väldigt låga förväntningar...
Postad 24 mars 2011 - 18:22
Postad 24 mars 2011 - 19:40
Postad 25 mars 2011 - 07:33
Jag frågade angående nya mottagaren från ADB ?, de hade inte fått någon info om denna och hon trodde inte den skulle komma förrän sent i höst eller till vintern.
Postad 25 mars 2011 - 07:52
Troligtvis hinner Japan fixa sitt land snabbare än vad CD fixar en bra box till sina kunder.
http://www.aftonblad...icle12778063.ab
Kanske till och med så att radioaktiviteten nära kärnkraftverket Fukushima 1 hinner normaliceras snabbare.
Haha, ja när halveringstiden för radioaktivt avfall är kortare än halveringstiden för antalet buggar då är det illa

Min box fungerar dock hyffsat just nu, men man är ju alltid smånervös när man använder den.
Postad 25 mars 2011 - 09:15
När CD ger denna typen av råd visar det bara att dom är ute och famlar i mörkret. Jag har också synkproblem på inspelat på SVTHD. Ibland är ljudet ortoligt mycket i osynk, det handlar om sekunder. Sen hackar ljudet och efter varje hack blir osynken lite bättre. Ibland går det lätt att genom att tex pausa eller spola lite få bilden i synk igen ibland är det betydligt jobbigare.Ett tips jag fick angående osynkat ljud på inspelat material samt vid time shift särskilt på HD kanaler var att inte ta ljud och bild via hdmi till min hemmabio receiver (Onkyo 507) utan skicka bilden direkt till tv´n och ljudet via spdif till receivern. Har någon testat detta ? Blev det bättre ?
CD kommer med tips nuförtiden som går ut på att få kunden att tro att det är något annat än deras uppdatering av box som det är fel på. Tex:
-För stakt LNB signal.
-Koppla strömkablen direkt i väggen utan att använda förlängningssladd.
-Koppla om mellan alla andra apparater för felet är nog där.
-Din TV (LG)har fel på sin HDMI vers,,
Det konstiga är att allt annat funkat till min TV utan osynk och handskakningsproblem trots förlängningskablar och hemmabioreciver. Och även deras box gjorde så före 9 Sept 2010.
Dom försöker bara komma från problemet som är deras uppdatering av våran box.
Postad 25 mars 2011 - 10:01
Postad 25 mars 2011 - 10:26
Om synken vart konstant med samma fördröjning kan jag instämma i att det kanske är utsändningen, men i mitt fall ändrar sig osynken och går att rätta till (oftast) genom att pausa eller spola. Detta inträffar oftast på inspelat material i HD och om jag startar om inspelningen synkar det olika var gång och då måste det ju va boxen eller?Jag har kopplat som CD rekommenderar. HDMI mellan box och TV samt coax mellan box och reciever. Blev mycket irriterad när jag såg en fotbollsmatch på Canal+ Sport HD utan receivern var påslagen och kommentatorn skrek MÅÅL! innan straffen var slagen. Trots allt vet jag inte om det är box eller utsändning som missat synken.
En ny bugg för mig hände mig två gånger igår kväll. Jag tror boxen muteras oavbrutet som en cancersvulst eller kärnkraftverk utan kylning, man vet aldrig vad som kan hända, den är totalt oförutsägbar.
Det som hände var att det kom upp ett medelande typ "BOXEN KOMMER NU ATT STÄNGAS AV. OM DU INTE VILL DET TRYCK PÅ AVBRYT".
När jag valt avbryt fortsatte boxen som vanligt i ca en haltimme och då kom medelandet återigen.
Detta har säkert med den automatiska avstängnings finnessen att göra, men jag hade sappat mellan massa olika kanaler hela kvällen och när det inträffade första gången var jag ca 15 minuter in på ett inspelat program.
Detta var ingen särskilt jobbig bugg då det bara var att trycka på OK knappen för att fortsätta titta, men man är ju rädd att den ska mutera till att bli vanligare eller nått.
Postad 25 mars 2011 - 10:36
När CD ger denna typen av råd visar det bara att dom är ute och famlar i mörkret. Jag har också synkproblem på inspelat på SVTHD. Ibland är ljudet ortoligt mycket i osynk, det handlar om sekunder. Sen hackar ljudet och efter varje hack blir osynken lite bättre. Ibland går det lätt att genom att tex pausa eller spola lite få bilden i synk igen ibland är det betydligt jobbigare.
CD kommer med tips nuförtiden som går ut på att få kunden att tro att det är något annat än deras uppdatering av box som det är fel på. Tex:
-För stakt LNB signal.
-Koppla strömkablen direkt i väggen utan att använda förlängningssladd.
-Koppla om mellan alla andra apparater för felet är nog där.
-Din TV (LG)har fel på sin HDMI vers,,
Det konstiga är att allt annat funkat till min TV utan osynk och handskakningsproblem trots förlängningskablar och hemmabioreciver. Och även deras box gjorde så före 9 Sept 2010.
Dom försöker bara komma från problemet som är deras uppdatering av våran box.
Precis så är det:
Det skylls på allt som inte är själva boxen.
Har själv blivit rekommendarad att:
Inte ha kopplingsdosa
Fått ny nätdel
Koppla ljud med coax. ( istället för HDMI)
Inget hjälper har fortfarande svåra synkproblem på SVTHD, samt att boxen hänger sig allt som oftast.
Det enda positiva med de senaste uppdateringarna är att de ljud "dropouts" jag hade på tv4HD verkar ha försvunnit - så det kanske ändå är: ett steg framåt & 3 steg bakåt...
Väntar på ny box (utbytes) - kommer med intryck när jag fått och provkört den ordentligt
Postad 25 mars 2011 - 16:05
Precis så är det:
Det skylls på allt som inte är själva boxen.
Har själv blivit rekommendarad att:
Inte ha kopplingsdosa
Jag är elektriker, och jag kan bara bekräfta att detta är totalt skitsnack.
Att ha, eller inte ha en kopplingsdosa på elmatningen till transformatorn, påverkar exakt lika mycket som om man skulle flytta kontakten till ett uttag som är inkopplat några meter närmare elmatningen in till huset/lägenheten. D.V.S inte ett jä__a skit. Det är inte på något sätt sämre kvalitet på kablarna till en kopplingsdosa än de som man har i väggen. Spänningsförlusten i kopplingsdosan och kabeln fram till den är inte ens en hundradel av den normala variationen i elnätet. Speciellt inte vid så låg belastning som vi pratar om i detta fall. Ok ifall du har en 100meter lång förlängningssladd och en vedkap eller liknande inkopplad på samma grenuttag, då kanske det skulle märkas, annars inte.
Detta är alltså bara en ren bort förklaring av CD för att bil av med dig som kund, och de hoppas såklart att du aldrig orkar ringa och störa dem igen.
De har försökt med den på mig också, men jag talade om för dem att detta var skitsnack, men tjejen jag pratade stod på sig och sa att så kunde det visst vara.
Ren BS
Postad 26 mars 2011 - 20:23
Jag får samma meddelande ibland, men har sett att om man stänger av inspelningen så kan man igen se de andra kanalerna och om jag pånytt startar inspelningen så har det fungerat. Detta problem har ökat med den senaste mjukvaran, hade det enbart en gång med den förrra.Ang. att man får meddelandet om signalproblem då man spelar in på en kanal, och INTE kan kolla på någon annan samtidigt:
Jag fick en ny nätdel/kabel utskickad, Hjälpte inte!
De ska nu skicka ut en ersättningsbox - men de tror ev. att min signal kan vara problemet!! ( God signal 72 - grön stapel = knappast problemet)
Hoppas boxen jag får funkar bättre, men ärligt talat har jag väldigt låga förväntningar...
Samma med min box, spelar ingen roll hur mycket man trycker, efter 4 timmar så vill boxen lägga av och såklart man förstår ju boxen, vem skulle inte det med den mjukvaran i sigNär jag valt avbryt fortsatte boxen som vanligt i ca en haltimme och då kom medelandet återigen.
Detta har säkert med den automatiska avstängnings finnessen att göra, men jag hade sappat mellan massa olika kanaler hela kvällen och när det inträffade första gången var jag ca 15 minuter in på ett inspelat program.
Detta var ingen särskilt jobbig bugg då det bara var att trycka på OK knappen för att fortsätta titta, men man är ju rädd att den ska mutera till att bli vanligare eller nått.

Redigerat av Unregistered124686ac, 26 mars 2011 - 20:35.
Postad 27 mars 2011 - 08:06
Postad 27 mars 2011 - 09:29
nej, den dör inte, men den får rätt tid när den "kopplar upp" sig mot satellit.Typ alla maskiner hemma har ställt om till sommartid av sig själv dock ej sunkburken från Sagem. Undra om den dör när jag startar den nu??
Postad 27 mars 2011 - 12:36
Fungerar detta för er i den nya programvaran? Jag önskar att jag kunde testat själv men någon gång under den senaste veckan försvann min lista över inspelningar.
Om det fungerar så kan vi ju faktiskt, efter ett halvårs lidande, äntligen notera en förbättring i den nya versionen

Postad 28 mars 2011 - 07:06
På tal om sommartid, kommer ni ihåg hur den gamla "fina" programvaran innan VOD fick problem med att inspelningar som var schemalagda innan tidsomställningen inte fungerade efter bytet till sommar- respektive vintertid.
Fungerar detta för er i den nya programvaran? Jag önskar att jag kunde testat själv men någon gång under den senaste veckan försvann min lista över inspelningar.
Om det fungerar så kan vi ju faktiskt, efter ett halvårs lidande, äntligen notera en förbättring i den nya versionen
Det fungerar! Spelade in Sthlm-Båstad igår, programmerade in det i lördags, då stod det att det började kl 19 i guiden så jag blev lite orolig, men jag kontrollerade så att det va rätt tid igår innan inspelningen och det var det.
Dock stängde boxen av sig när jag öppnade EPGn igår... Det va första gången för mig.
Postad 28 mars 2011 - 09:32
Det fungerar! Spelade in Sthlm-Båstad igår, programmerade in det i lördags, då stod det att det började kl 19 i guiden så jag blev lite orolig, men jag kontrollerade så att det va rätt tid igår innan inspelningen och det var det.
Dock stängde boxen av sig när jag öppnade EPGn igår... Det va första gången för mig.
Suck. Jag spelade också in Stockholm-Båstad igår sammtidigt jag tittade på Mästarnasmästare.
Jag spelade även in IndyCars första lopp på canalsport, denna inspelning startade vid 19 tiden och skulle fortsätta till Ca 21,15, jag tittade på starten av loppet, men eftersom jag inte hade tid att se klart såg jag fram mot att fortsätta titta på detta då övriga familjen gått och lagt sig.
Vis av erfarenhet kontrolerade jag kl 20,00 att inspelningen av TV4 verkligen startade, jo det gjorde den och inspelningen av Indycar flöt på.
Då jag spelade in på 2 saterlitkanaler tittade vi på MM på markbunden sändning.
När MM slutade råkade jag trycka på MyTv och boxen tvärslocknar, är helt svart i Ca 30 sek för att därefter sakta vakna till liv igen. När jag startar om boxen är både Stockholm-Båstad och IndyCar inspelningarna puts väck. Inspelningen av Indycar startar om då detta program ej är slut än så jag fick se dom tre sista varven iallafall.
Troligen blev det alldeles förmycket för boxen då jag spelade in två kanaler sammtidigt som jag tittade på en tredje, och troligtvis gick jag in i MyTV precis sammtidigt som inspelningen av TV4 skulle stängas av.
Kan inte förstå att CD inte kan erbjuda något likvärdigt alternativ till denna skitbox, att det ska ta över ett år för dom att klara av det är näst intill skrämmande. Varför tar det sån tid tör ADB och TiVo att leverera boxar?
Är problemet att CD måste få in sin logga, och spärra en massa funktioner och sabba boxarna först.
Både ADB och TiVo har boxar med programvaror som funkar BRA i dag, vad jag har förstått. Så om dom använde dom borde det bara va att köra, varför ska det ta sån tid?
Postad 28 mars 2011 - 11:05
Jag har fått samma fenomen flera ggr förra veckan, dock har jag ingen markbunden inkopplad.Då jag spelade in på 2 saterlitkanaler tittade vi på MM på markbunden sändning.
När MM slutade råkade jag trycka på MyTv och boxen tvärslocknar, är helt svart i Ca 30 sek för att därefter sakta vakna till liv igen. När jag startar om boxen är både Stockholm-Båstad och IndyCar inspelningarna puts väck. Inspelningen av Indycar startar om då detta program ej är slut än så jag fick se dom tre sista varven iallafall.
Troligen blev det alldeles förmycket för boxen då jag spelade in två kanaler sammtidigt som jag tittade på en tredje, och troligtvis gick jag in i MyTV precis sammtidigt som inspelningen av TV4 skulle stängas av.
Utan har startat tv'n och upptäckt att vi spelar in på 2 kanaler samtidigt.
Har du gått in i My TV för att kolla vad som spelas in.
Då hänger boxen sig varpå bägge inspelningarna försvinner.
Fick även den där andra du hade med meddelande om att boxen kommer att stängas av, Dock så hade detta inträffat när den skulle spela in den nya Criminal Minds. Upptäckte det på morgonen efter och det gick inte att göra något annat än att hålla in avstängningsknappen på fronten.
Behöver jag nämna att Criminal Minds ej blev inspelat...
Postad 28 mars 2011 - 11:33

Postad 28 mars 2011 - 11:53
Det kan ju knappast bli sämre i alla fallMin box laddar just nu ner en ny programvara. Ingen som hört nåt om den? Jag chansar att stoppa in den utan att höra andras reaktioner först. Vad har man att förlora?

Postad 28 mars 2011 - 12:16
Jag fick en otrolig osynk på SVTHD i Lördes och kom då på att testa med scart direkt till TVn bara för att krossa CDs teorier om att det har med en massa kringutrustning att göra.Ett tips jag fick angående osynkat ljud på inspelat material samt vid time shift särskilt på HD kanaler var att inte ta ljud och bild via hdmi till min hemmabio receiver (Onkyo 507) utan skicka bilden direkt till tv´n och ljudet via spdif till receivern. Har någon testat detta ? Blev det bättre ?
Jag blev inte förvånad når jag fick bekräftat att osynken var lika stor med scart som när jag kör via reciver.
Redigerat av B BUS, 28 mars 2011 - 12:59.
Postad 28 mars 2011 - 12:17

Har inte hunnit märka nåt konstigt än iaf.
Postad 28 mars 2011 - 13:14
Edit: 16 mars enligt CD:s hemsida.
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 28 mars 2011 - 13:17.
Postad 28 mars 2011 - 13:42
Postad 28 mars 2011 - 15:05
Det kan ju knappast bli sämre i alla fall
Hm, är du helt säker på det

Efter uppgraderingen har min box för första gången drabbats av Sudden death-syndromet i samband med att jag bläddrade i EPG:n.
Men det är givetvis för tidigt att uttala sig generellt om förändringarna totalt. Jag skulle tro att det tyvärr bara rör sig om en "förbättring" som ingen av användarna är särskilt intresserad av, typ HDCP.
Postad 28 mars 2011 - 17:01
Jag gör så och det blir likförbaskat osynk.Blev uppringd av CD igår angående en del problem som jag har med min box. Ett tips jag fick angående osynkat ljud på inspelat material samt vid time shift särskilt på HD kanaler var att inte ta ljud och bild via hdmi till min hemmabio receiver (Onkyo 507) utan skicka bilden direkt till tv´n och ljudet via spdif till receivern. Har någon testat detta ? Blev det bättre ?
Jag frågade angående nya mottagaren från ADB ?, de hade inte fått någon info om denna och hon trodde inte den skulle komma förrän sent i höst eller till vintern.
//Mackan
Postad 28 mars 2011 - 17:29
Postad 28 mars 2011 - 18:13
Har du anslutit tuner 2? Tror man behöver göra det på gamla versioner för att de skall hitta och ladda hem uppdateringar.Dock så får jag inte några frågor om att uppdatera programvaran?
Postad 28 mars 2011 - 18:17
... Dock så är programvaran på den väldigt gammal, funkar nog tom sämre än skiten efter september.
Nu blir jag så där nyfiken igen.
Om du har en box med "ny" programvara i närheten skulle du faktiskt kunna titta på bildkvaliteten på både SD och HD program och försöka bedöma om bilden var bättre förr.
Det är en debatt som blossar upp här ibland men det är svårt att göra en vettig bedömning om man bara kan jämföra med minnesbilder i stället för en direkt jämförelse mellan 2 apparater.
Jag tror att fler än jag skulle uppskatta en bedömning, kanske särskilt av SD-bilden. Vi vet att bildkvalitet självklart beror på vilken TV man har och även på rent subjektiva faktorer. Själv har jag fått för mig att den gamla boxen skalade upp SD-bilden till HD på ett bättre sätt än nuvarande programvara gör, men det är mer en känsla jag har än något jag kan beskriva med ord.
Om du har lust och tid över så vore det kul med ett utlåtande.
Redigerat av Priskvark, 28 mars 2011 - 19:34.
Postad 28 mars 2011 - 18:29
Har du anslutit tuner 2? Tror man behöver göra det på gamla versioner för att de skall hitta och ladda hem uppdateringar.
Har anslutit båda antennkablarna ja, men får inte upp någon fråga om ny programvara och hittar inget val i någon meny om att uppdatera heller. Verkar vara rätt gammal på gränssnittet, tycker inte att jag känner igen det och jag har haft min andra box sen juli 2009. Denna har v1.4.1_a
Nu blir jag så där nyfiken igen.
Om du har en box med "ny" programvara i närheten skulle du faktiskt kunna titta på bildkvaliteten på både SD och HD program och försöka bedöma om bilden var bättre förr.
Det är en debatt som blossar upp här ibland men det är svårt att göra en vettig bedömning om man bara kan jämföra med minnesbilder i stället för en direkt jämförelse mellan 2 apparater.
Jag tror att fler än jag skulle uppskatta en bedömning, kanske särskilt av SD-bilden. Vi vet att bildkvalitet självklart beror på vilken TV man har och även på rent subjektiva faktorer. Själv har jag fått för mig att den gamla boxen skalade upp SD-bilden till HD på ett bättre sätt en nuvarande programvara gör, men det är mer en känsla jag har än något jag kan beskriva med ord.
Om du har lust och tid över så vore det kul med ett utlåtande.
Vet inte om det är någon idé med den programvaran boxen har nu? V1.4.1_a verkar vara rätt gammal, dessutom är jag dålig på att bedömma bildkvaliten, ser knappt skillnad på hd å sd

Postad 28 mars 2011 - 18:33
Postad 28 mars 2011 - 18:45
SENASTE MJUKVARA 1.4.1 (med eller utan a)
Om inte en uppdatering går igång. Starta om boxen och när det står 8888 i displayen, tryck OK och sen Meny
Starta om boxen efter en uppdatering har installerats! Kanske säkrast att också göra en fabriksåterställning.
Boxen står bara och blinkar på 00-- och sen efter en lång stund så visar den Er09.
Postad 28 mars 2011 - 19:36
Provade detta:
SENASTE MJUKVARA 1.4.1 (med eller utan a)
Om inte en uppdatering går igång. Starta om boxen och när det står 8888 i displayen, tryck OK och sen Meny
Starta om boxen efter en uppdatering har installerats! Kanske säkrast att också göra en fabriksåterställning.
Boxen står bara och blinkar på 00-- och sen efter en lång stund så visar den Er09.
Er09 - Can not find any data to do an upgrade.
Postad 28 mars 2011 - 19:41
... dessutom är jag dålig på att bedömma bildkvaliten, ser knappt skillnad på hd å sd
Ok, det är kanske inte alltid så lätt att göra en objektiv bedömning och risken är ju att någon har motsatt uppfattning - som alltid när det gäller smak.
Det bästa vore naturligtvis om jag fick disponera 2 boxar med olika programvara själv, men tills dess får jag fortsätta att vara nyfiken...
Postad 28 mars 2011 - 19:50
Er09 - Can not find any data to do an upgrade.
Ok, verkar inte gå att uppdatera boxen då.
Postad 28 mars 2011 - 21:06
Boxen verkar i alla fall än så länge snabbare på kanalbyten och verkar kryare i hddn än min andra box från juli 2009 som hårddisken kraschade på så att jag fick formatera om den.
Redigerat av fremar-7, 28 mars 2011 - 21:08.
Postad 28 mars 2011 - 22:04
nu har jag uppdaterat så kan inte testa det igen.
Priskvark
Slå en pling till CD och se om de inte kan pusha ut en uppdatering till dig... vet inte om kundtjänst kan det men i teorin är det möjligt.
Postad 29 mars 2011 - 14:50
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar