Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 april 2011 - 14:40

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Tack för ett svar.

Tycker ni det är rimligt att det nu gått 7 månader sen er "uppdatering" som förstörde boxen, utan att ni verkar vara nära en lösning av de buggar som skapades då?
Även om man bortser från buggarna ni skapade har ni inte förbättrat boxen, utan snarare försämrat den, tex: Spolfunktionen, redigeringsfunktionen, bilden är sämre och mycket mer.
Dessutom saknar jag den lilla bilden i MyTv. Den tog ni bort för att den kunde orsaka hängningar?? Den orsakade mindre hängningar om året än vad nya uppdateringen gör / vecka!

Varför tvingades denna uppdatering på oss?

Varför slutar ni inte att sälja boxar och släpper den marknaden fri?
Man blir ju orolig när man läser att Ni ska forma ADB boxen efter era önskemål. Jag tror boxtillverkana sköter det mycket bättre utan att ni lägger er i. Er förmåga att säkerställa kvaliten behöver vi ju inte ens ta upp så det borde gå rätt fort.
Att det sen tar längre tid för att ni är börsnoterat förvånar mig, det borde va en fördel.

Tyvärr är det så att än så länge har ni inte visat någon handling, mer än tomma ord utan någon större innebörd, trots att det gått över 7 MÅNADER??

Just nu har vi ett fokus på stabillitetsfixar och planen är att nästa mjukvara ska implementera en del nygammal funktionalitet som bland annat spolningsfunktionen. Vi har även för avsikt att kunna fixa de flesta återstående buggar i den mjukvaran.

Ett av dem vanligaste felen i den gamla mjukvaran var att just att boxen hängde sig i ”my tv” på grund av preview rutan, därför valde vi att ta bort den. Just nu har vi inga hängningar inne i ”my tv”, vi är medvetna om problemet med att boxen kan hänga sig när man trycker på den knappen och det jobbar Sagem på att lösa.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Jättekul att Canal Digitals representanter har anslutit sig till forumet.

Kan vi inte göra så att diskussionen om nuvarande box forstätter i den här tråden och diskussionen om kommande box fortsätter i annan lämplig tråd t ex den här
https://www.minhembi...l=canal digital

Hej Pear,

Vi har startat en företagstråd för Canal Digital där ni är mer än välkomna att skriva övriga frågor.
Här är en länk till tråden: https://www.minhembi...howtopic=281631.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Postad 11 april 2011 - 15:22

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Ett av dem vanligaste felen i den gamla mjukvaran var att just att boxen hängde sig i ”my tv” på grund av preview rutan, därför valde vi att ta bort den. Just nu har vi inga hängningar inne i ”my tv”, vi är medvetna om problemet med att boxen kan hänga sig när man trycker på den knappen och det jobbar Sagem på att lösa.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Tack för svaret Miriam.

Den logiken med att man tar bort det som orsakar hängningar är ju kul.
Skulle ju inte bli så bra om ni tillämpade den på nya programvaran, då blir bara MyTv fliken kvar, eller? :)

Ni hade inga betänkligheter på att det kunde bli problem om man la till funktioner som VOD?
Ni borde lugnat er med VOD tills ni hade en ny box som var gjord för denna funktion istället för att tvinga ut denna skitprogramvara!

Postad 11 april 2011 - 16:57

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Tack för svaret Miriam.

Den logiken med att man tar bort det som orsakar hängningar är ju kul.
Skulle ju inte bli så bra om ni tillämpade den på nya programvaran, då blir bara MyTv fliken kvar, eller? :)

Ni hade inga betänkligheter på att det kunde bli problem om man la till funktioner som VOD?
Ni borde lugnat er med VOD tills ni hade en ny box som var gjord för denna funktion istället för att tvinga ut denna skitprogramvara!

Varför det ? Då hade dom ju fått behålla en massa nöjda kunder :rolleyes:
Själv funderar jag på om jag ska välja Boxer eller Viasat för att behålla CD ligger väldigt långt borta nu

Postad 12 april 2011 - 07:12

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
"Fick en (fabriks) ny utbytesbox - med det gamla fina blåa typsnittet. Nu gäller det att välja NEJ varje gång boxen startas - då den nya mjukvaran ligger i bakgrunden och vill fram.

Kan jag bara komma ihåg att trycka bort uppdat. frågan varje gång -så sitter jag med en box som är lika bra som det var innan hösten
Kan nu njuta av bl a spolning upp till 600x, redigera inspeln. och förhoppningsvis: Inga hängningar, felmeddelanden, missade inspelningar & svart bild på alla kanaler förutom den som det spelas in på...

Varför kan de inte skicka en signal med denna gamla (fina) mjukvara?? - så kan det vara upp till var och en att ladda ner - man offrar gärna VOD, fjärrprogrammeringar m m för en basic HDD box som fungerar."

Jag körde ju flera månader med den gamla programmvaran , men till slut blev det en feltryckning när den där elendes frågan dök upp och vips började den ladda ned eländet...Första jag märkte var sämre bild. Var så förbannad över att de sabbat den lysande fina bildkvaliten att jag hade svårt att sova den natten. Men man vänjer sig förstås så nu lider jag inte så mycket av det som den första tiden. Men boxen hänger sig inte längre, istället stänger den av sig själv, kanske ska ses som en förbättring...Fjärkontollen har blivit lite underlig, man zappar två steg fram och boxden indikerar fram och tillbaka några gånger innan den bestämmer sig och landar på rätt. Risken är att man tröttnat på att vänta och slagit in kanalnummret igen med ny väntetid som följd. Men värst har onekligen problemen att titta på en kanal samtidigt som en inspelning startar, man försöker zappa till en annan kanal och möts av "svårigheter att ta imot signalen" zappar tillbaka till kanal somm nyss fungerade och nu går plötsligt inte heller den att se, därimot två tre andra som ante vill se om man zappar genom kanallistan. Ootroligt.

Postad 12 april 2011 - 08:30

izual
  • izual
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Nu har min box börjat med ett nytt "fenomen" har inte upptäckt det tidigare eftersom den alltid är igång på kvällarna.

Om boxen har varit i standby och sedan startar tex en serieinspelning tex klockan 16:00 så kan jag inte använda box#¤"% innan inspelningen är klar.

Detta betyder i klartext att kommer jag hem 16:10 efter jobbet så kan jag se på tv tidigast 17:00.
Enda sättet att kringgå detta är att rycka strömmen men då försvinner inspelningen, jag köpte denna skräpbox för att kunna spela in på och titta på tv.

Vid förra uppdateringen kunde jag inte spela in för den tog bort timerlistan av sig själv och nu kan jag inte spela in och titta samtidigt pga ovanstående bugg eller meddelandet "problem att ta emot signal" på annan kanal än den man spelar in på.

Postad 12 april 2011 - 08:55

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Ring CD och KRÄV ATT FÅ MJUKVARAN V2.3.0 ( det blåa gränssnittet) - så slipper ni VOD och de allra flesta av buggarna = boxen blir som den var innan höstens uppdatering.
Bara att ligga på, så länge de inte blir pressade går deras arbete med detta visst väldigt låååångsamt. De ska vara glada för att ingen av tekniktidningarna fått tag i, och testat en av de uppdaterade boxarna.

Redigerat av Jörgen A., 12 april 2011 - 09:40.

Postad 12 april 2011 - 09:05

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Det där är ju inte korrekt, eller delvis då kanske. Vår box hänger sig inte i MyTV, den stängs av istället.
Vilket inte är det minsta bättre.

Postad 12 april 2011 - 09:19

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Ring CD och KRÄV ATT FÅ MJUKVARAN V2.3.0 - så slipper ni VOD och de allra flesta av buggarna = boxen blir som den var innan höstens uppdatering.

Med mjukvaran V2.3.8 blir boxen som den var innan höstens uppdatering.

Redigerat av LabanV, 12 april 2011 - 09:20.

Postad 12 april 2011 - 11:11

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Nu har min box börjat med ett nytt "fenomen" har inte upptäckt det tidigare eftersom den alltid är igång på kvällarna.

Om boxen har varit i standby och sedan startar tex en serieinspelning tex klockan 16:00 så kan jag inte använda box#¤"% innan inspelningen är klar.

Detta betyder i klartext att kommer jag hem 16:10 efter jobbet så kan jag se på tv tidigast 17:00.
Enda sättet att kringgå detta är att rycka strömmen men då försvinner inspelningen, jag köpte denna skräpbox för att kunna spela in på och titta på tv.

Vid förra uppdateringen kunde jag inte spela in för den tog bort timerlistan av sig själv och nu kan jag inte spela in och titta samtidigt pga ovanstående bugg eller meddelandet "problem att ta emot signal" på annan kanal än den man spelar in på.

För mig brukar det inte hjälpa att bryta strömmen, så fort man sätter på den igen startar inspelningen om.
Dessutom får jag "handskakningsproblemet" om boxen spelar in innan jag startar box och TV.
Vid inspelning startar boxen snabbt utan canal digital loggan, och då blir det ingen bild via HDMI.
Har därför blivet tvungen att plocka fram en gammal scart som ger bild vid dessa tillfällen.
När detta inträffar och reklamfilmen med " HAR DU EN TV SOM ÄR HD READY MEN INGEN HD ATT TITTA PÅ........MED CANAL DIGITAL FÅR DU SVERGES BÄSTA HD UTBUD" det är då man blir en gnällig kund!

Postad 12 april 2011 - 11:16

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Det lustiga är att om man går in i inspelningen och stoppar den manuellt och sedan startar den igen manuellt så fungerar det att titta på andra kanaler. Men frugan yppskattar inte att få sina inspelningar uppdelade i två delar och missa de minutrar det tar att få igång inspelningen igen. Ushligt dålig bugg.

Postad 12 april 2011 - 11:19

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Bara det att CD reggat sig här känns mer som En dåres försvarstal, än nån slags omtänksamhet för sina kunder.
Bara det att man fortsätter att sälja och marknadsföra en box som bevisligen inte fungerar, eller öht uppfyller några krav på användarvänlighet är ju sjukt.

Dom minsta kraven man kan ha på en inspelningsbar box som man ska se på tv med är ju att man faktiskt kan se på tv med den. Att man kan spela in med den känns ju som en vettig funktion också. Kanske även att man kan se på det man spelat in?

Sen finns det ju lite till övers med kundtjänsten. Att man kan ringa ena minuten och berätta fel som personen man pratar med "aldrig hört talas om". Men när man senare ringer igen, så är det ett "välkänt fel som beror på mjukvaran" är ju lika oacceptabelt som att man betalar något för den här värdelösa boxen.

Postad 12 april 2011 - 11:20

svenwig
  • svenwig
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hur beter man sig om man vill se tvn:s egna text-tv när man ser t.ex. på svt i boxen?
Har försökt koppla med scart+hdmi men det går inte. Måste man ta bort hdmi helt?

Postad 12 april 2011 - 12:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

är detta oberoende av kanal? Oftast krockar mina inspelningar med att jag redan tittar på TV, sällan jag slår på boxen och inspelning pågår men när jag testat har jag inte sett det problemet.

uppstår detta problem, för dig, oberoende av kanal?

Postad 12 april 2011 - 13:09

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

är detta oberoende av kanal? Oftast krockar mina inspelningar med att jag redan tittar på TV, sällan jag slår på boxen och inspelning pågår men när jag testat har jag inte sett det problemet.

uppstår detta problem, för dig, oberoende av kanal?

Detta är ett vanligt fredags problem för mig då familjen brukar besöka badhuset på Fredagar, vi brukar komma hem kl 20,20 och spela då in "På spåret" / "Så ska det låta" från SVT1HD. Det är inte alltid signalproblemet uppstår utan kanske 2 av 10 gånger. Handskakningsproblemet är det värre med, det inträffar 8 av 10 gånger.
För att j*vlas lite extra när/om man väl fått igång boxen med bild och trycker på MyTV för att se programmet man spelar in från början, kan den stängas av tvärt, den är totalt svart i över en minut innan den sakta vaknar till liv igen, jag har noterat att ofta går klockan en timme fel under den tiden den sakta startar upp med NUTE och 0000 och allt vad det är. Efter ett sådant stopp raderas dom programmen som var under inspelning. Detta har bara tack o lov inträffat 3 gånger för mig, men det är under sista månaden med nyaste versionen av mjukvara.

Dessutom startar min box alltid upp med bildinställning på 576. Om jag ändrar till 1080 och tittar på HD kanal så stannar den där ett tag, men om jag sappar runt lite ändrar boxen tillbaka till 576.

När man ska gå in i menyn för att ändra till 1080 stängs boxen av ibland, kanske 1 av 20 gånger, men om jag vill se TV i 1080 få jag gå in i menyn rätt ofta.

Dessutom upplever jag bilden med linux programvaran betydligt sämre i både SD och HD sändningarna än vad det var förr. Tidigare var jag stolt över bilden och visade glatt upp den för alla som ville se, och visade då ofta skilnaden mellan CD parabol och marksänd Boxer på SD kanaler, nu har jag lika bra eller bättre SD på dom marksända boxer kanalerna.
Detta verkar inte CD vilja hålla med om, men det är deras problem då en av anledningarna att jag har parabol är att man inte ska behöva göra avkall på bildkvaliten, bara att konstatera att om CD nöjda och stolta med bildkvaliten kan man lika gärna använda Boxer för den är lika bra.
Dom som har fått PVR boxar med den gamla blå mjukvaran bekräftar ju att bilden är bättre med den programvaran.

Tyvärr är det nästan omöjligt att provosera fram alla dessa problem med hängningar och ofriviliga omstarter.
När man vill visa dom, eller testa själv lyckas man aldrig. Det är även svårt att komma ihåg allt eftersom allt känns slumpartat. Detta gör att jag har förståelse för att det måste va otroligt svårt att felsöka i mjukvaran.
Mitt tips med denna mjukvara är därför:
Sluta felsöka och SKROTA, GÖR OM, GÖR BÄTTRE.

Det bästa CD gjort under dom sista 7 månaderna tycker jag är att dom nu visar att dom finns här bland "sociala medier"!

Bättre sent än aldrig.

Redigerat av B BUS, 12 april 2011 - 13:38.

Postad 12 april 2011 - 13:56

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Ja försämringen i bildkvaliten är svår att smälta. När Boxer får igång HD sändningarna på min sändare så blir det nog byte till dem istället.

Postad 12 april 2011 - 14:46

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Det bästa CD gjort under dom sista 7 månaderna tycker jag är att dom nu visar att dom finns här bland "sociala medier"!

Bättre sent än aldrig.

Men tyvärr är det bara ett tafatt och billigt försök att behålla kunder tills den nya revolutionerande boxen kommer "i slutet på året". Istället för att dra tillbaka alla boxar dom sålt, ge full kompensation till sina kunder och göra en mjukvara som fungerar problemfritt.

Postad 12 april 2011 - 15:14

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Men tyvärr är det bara ett tafatt och billigt försök att behålla kunder tills den nya revolutionerande boxen kommer "i slutet på året". Istället för att dra tillbaka alla boxar dom sålt, ge full kompensation till sina kunder och göra en mjukvara som fungerar problemfritt.

+1

Postad 12 april 2011 - 19:58

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

För mig brukar det inte hjälpa att bryta strömmen, så fort man sätter på den igen startar inspelningen om.
Dessutom får jag "handskakningsproblemet" om boxen spelar in innan jag startar box och TV.
Vid inspelning startar boxen snabbt utan canal digital loggan, och då blir det ingen bild via HDMI.
Har därför blivet tvungen att plocka fram en gammal scart som ger bild vid dessa tillfällen.
När detta inträffar och reklamfilmen med " HAR DU EN TV SOM ÄR HD READY MEN INGEN HD ATT TITTA PÅ........MED CANAL DIGITAL FÅR DU SVERGES BÄSTA HD UTBUD" det är då man blir en gnällig kund!

Hej B Bus.

Jag har samma problem som du beskriver, tack för att du uppmärksammat och fått ner detaljerna, då jag bara upplevt det slumpartat.

Just nu är mitt samlingsord: SKRÄPBOX!
Kompensation är ett krav.

/S7

Postad 13 april 2011 - 06:44

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Kompensation är det inte många som lyckats få tyvärr.
Jag fick det inte ens när jag sagt upp abonnemanget och de sedan ringde och undrade varför. Jag kunde få köpa en ny skitbox var erbjudandet ;) Jag avstod.......

Postad 13 april 2011 - 07:46

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Kompensation är det inte många som lyckats få tyvärr.
Jag fick det inte ens när jag sagt upp abonnemanget och de sedan ringde och undrade varför. Jag kunde få köpa en ny skitbox var erbjudandet ;) Jag avstod.......

Nä, det är ju ett stort trögt börsnoterat företag, och då har ägarna krav på kortsiktig avkastning.
Nu när intekterna går ner går nog priset upp.

Postad 13 april 2011 - 11:25

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0

Dessutom upplever jag bilden med linux programvaran betydligt sämre i både SD och HD sändningarna än vad det var förr. Tidigare var jag stolt över bilden och visade glatt upp den för alla som ville se, och visade då ofta skilnaden mellan CD parabol och marksänd Boxer på SD kanaler, nu har jag lika bra eller bättre SD på dom marksända boxer kanalerna.
Detta verkar inte CD vilja hålla med om, men det är deras problem då en av anledningarna att jag har parabol är att man inte ska behöva göra avkall på bildkvaliten, bara att konstatera att om CD nöjda och stolta med bildkvaliten kan man lika gärna använda Boxer för den är lika bra.
Dom som har fått PVR boxar med den gamla blå mjukvaran bekräftar ju att bilden är bättre med den programvaran.

Sluta felsöka och SKROTA, GÖR OM, GÖR BÄTTRE.

Ja, här har ju skett en kapitalmiss. Jag håller till fullo med dig!

Ja försämringen i bildkvaliten är svår att smälta. När Boxer får igång HD sändningarna på min sändare så blir det nog byte till dem istället.

Det är som Amorone till en oxfilé, men i CDs tappning betalar man fullt pris och får något som liknar snabbmakaroner och Mamma Scans köttbullar. Det är nog ingen som märker någon skillnad...

Postad 13 april 2011 - 15:46

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Vi har blivit lovade att avbryta avtalet direkt och dom 1999kr som vi betalade för boxen. Men efter flera samtal med reklamationsansvarig (rätt säker på att det är samma Miriam som skriver här) så kom vi inte fram till någonting.

Men efter uträkningar efter vad vi lagt ut så närmade det sig 10 000kr. Paketavgifter i 11 månader, inköp av box samt installation av parabol

CD hävdar att det är boxen som är fel (no shit) men att vi har kunnat utnyttja vårat kanalutbud som vi ska. Vi håller med om att boxen är skräp, men att vi inte kunnat utnyttja kanalutbudet. Med tanke på att man inte kan se det man spelat in, och varit tvungen att formatera bort väldigt mycket av det man spelat in för att göra CD inkompetenta support nöjd. (det har ju knappast hjälp några problem ändå...)

Så nu är det ett ärende för ARN att avgöra. Kommer väl ta så lång tid att abonnemanget är utgånget sen länge. Men dom får väl ha sin gång, dom reagerar nog snabbare än vad CD gör.
Jag rekommenderar alla att göra likadant, samt att ringa supporten när något är fel. För oavsett om man nöjer sig med hånet att bara få kompensation för boxen eller om man som vi, vill ha tillbaka alla pengar som CD blåst oss på. Så är det alltid bra att ha många samtal och fel att hänvisa till.

Postad 14 april 2011 - 14:10

doland
  • doland
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har ett problem som jag inte läst om här med den nya boxen. Vi har lagt in en favoritlista på kanaler och det händer flera gånger i veckan att det försvinner kanaler i listan. Oftast kanal 6, tv3, tv4 göteborg. Väldigt irriterande!

Bilden har jag också märkt blivit sämre.
Fungerar inte usb:n? Det verkar ju helt hjärndött att man inte kan föra över det man spelat in till nån annan media.
Funkar säkert om man kopplar datorn till tv:n men vi är nog många som inte har datorn vid tv:n.

Borde ju verkligen vara så att man får kompensation.

Tänk om man köper en bil och får problem med tex. bromsarna, vi har lite problem med detta men om några månader har vi nog löst det. Skulle inte tro att man skulle behöva accepter det.

Hoppas att det är någon som orkar ta kontakt med någon tidning som kanske kan få CD att snabba på.

Postad 14 april 2011 - 16:45

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Jag har ett problem som jag inte läst om här med den nya boxen. Vi har lagt in en favoritlista på kanaler och det händer flera gånger i veckan att det försvinner kanaler i listan. Oftast kanal 6, tv3, tv4 göteborg. Väldigt irriterande!

Canal Digital är medvetna om att de marksända kanalerna byts ut av sig själv ibland, men klarar inte av att lösa detta problem. I mitt fall ville de att jag skulle göra en favoritlista i någon annan av favoritlistorna i stället (C-E) för i B.

Postad 14 april 2011 - 17:38

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ doland

Favoritlistan har vart utsatt för ändringar sen dag 1.

Usb'n har aldrig & kommer nog aldrig att öppnas som du / vi önskar.....
Den är så avstängd som den bara kan bli.

Detta är gamla problem som har tagits upp här hur många ggr som helst.

Postad 14 april 2011 - 20:33

doland
  • doland
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för snabba svar. Har inte läst alla inlägg, skulle nog tagit flera dagar :) , har fått ett pm från CD att de ska höra av sig till mig så vi får väl se vad dom säger.

Är inte inne så ofta på såna här forum så jag blev väldigt chockad över hur många som har problem, det är ju verkligen skandal att behöva betala för en svindyr box som inte fungerar enligt spec. Får man verkligen göra så??

Postad 14 april 2011 - 20:35

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Tack för snabba svar. Har inte läst alla inlägg, skulle nog tagit flera dagar :) , har fått ett pm från CD att de ska höra av sig till mig så vi får väl se vad dom säger.....

PM? Är det något hemligt på gång?

Postad 14 april 2011 - 20:44

doland
  • doland
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

PM? Är det något hemligt på gång?

Ha, ha, ja vem vet :) , jag skrev ett inlägg på deras forumsida här och då fick jag ett pm om att dom skulle höra av sig.

Postad 15 april 2011 - 12:40

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0
Hej allihopa,

I fortsättningen kommer vi skriva i tråden om vi önskar att komma i kontakt med någon av er användare. Vissa inlägg är bättre att hantera enskilt då vi behöver tillgång till historik och kontaktuppgifter för att kunna hjälpa er. För er säkerhet ber vi er att alltid skriva kontaktuppgifter i ett PM istället för i de olika forumtrådarna.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Postad 15 april 2011 - 13:04

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Stackars Miriam, att vara VD för SAAB skulle vara ett bättre jobb än att sitta och fronta för CD på Minhembio ..... :)

Postad 15 april 2011 - 13:07

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Nu har jag sagt upp mitt abonnemang, har det dock kvar till 31/7.

Postad 15 april 2011 - 19:09

marnilss
  • marnilss
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag ringde CDs support igår och förklarade problemen som jag fått med senaste uppdateringen: Boxen stänger av sig för jämnan när man går in i EPGn eller MyTv. Detta har hänt någon gång tidigare också, men numera händer det väldigt ofta. Har också fått problem med att den hänger sig i uppstarten, dvs startar upp och börjar visa bild men sen svarar den inte alls på kommando (även om man väntar de vanliga ca 30 sekunderna tills den blinkat färdigt). Ibland visar den inte bild heller men den gröna lampan lyser och displayen visar vald kanal. Ibland har den även hängt sig så klockan visar fel tid när boxen är avstängd (stod på 09:05 när jag skulle starta boxen på kvällen).

Personen jag pratade med tyckte det var konstigt då hon inte hört talas om detta förr. Hon tyckte att senaste programvara började bli bra ;)... Jag föreslog då att det kanske är för att folk har tröttnat på att ringa och felanmäla eftersom det inte gör någon skillnad. Det trodde inte hon :D
Så fortsätt ringa supporten och spräck bubblan till den drömvärld de lever i !

Postad 15 april 2011 - 19:20

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Jag ringde CDs support igår och förklarade problemen som jag fått med senaste uppdateringen: Boxen stänger av sig för jämnan när man går in i EPGn eller MyTv. Detta har hänt någon gång tidigare också, men numera händer det väldigt ofta. Har också fått problem med att den hänger sig i uppstarten, dvs startar upp och börjar visa bild men sen svarar den inte alls på kommando (även om man väntar de vanliga ca 30 sekunderna tills den blinkat färdigt). Ibland visar den inte bild heller men den gröna lampan lyser och displayen visar vald kanal. Ibland har den även hängt sig så klockan visar fel tid när boxen är avstängd (stod på 09:05 när jag skulle starta boxen på kvällen).

Personen jag pratade med tyckte det var konstigt då hon inte hört talas om detta förr. Hon tyckte att senaste programvara började bli bra ;)... Jag föreslog då att det kanske är för att folk har tröttnat på att ringa och felanmäla eftersom det inte gör någon skillnad. Det trodde inte hon :D

Att dom bara tröstar att sitta där och ljuga folk rakt upp i fejset varje dag

Postad 15 april 2011 - 19:32

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Min box har faktisk fungert bra några veckor men senaste veckan har den av frun kallat "j*vla TVn som inte går att starta" Sorgligt faktisk, har senste veckan varit tvungen att starta om en hängd box tre kvällar när jag kommit hem och det fixar inte resten av familjen som inte kan skilja på box och TV ;)

Vet inte om "Robban" har någon bättre box. Får väl se när detta abonemang går ut.

Postad 15 april 2011 - 19:56

XINS
  • XINS
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Min box är helt kass nu och startar inte ens så nu undrar man vad har man för alternativ. Eftersom man haft en inspelningsbar HD box så vill man fortsätta med det men eftersom CanalDigital bara har 1 box och den tänker jag INTE betala för en gång till så vad gör man? Tycket det känns helt fel att CanalDigital bara har 1 inspelningsbar HD box som det varit problem med sen den kom och man erbjuder inte någon utbytesbox utan man får helt enkelt köpa en ny. Men säg den som vill betala för denna boxen 2 gånger :-( .

Postad 15 april 2011 - 20:08

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

Stackars Miriam, att vara VD för SAAB skulle vara ett bättre jobb än att sitta och fronta för CD på Minhembio ..... :D

lmao +1 ;)

Postad 15 april 2011 - 20:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Min box är helt kass nu och startar inte ens så nu undrar man vad har man för alternativ.

hur gammal box? Garanti?
Om inte garanti kanske du kan chansa på att det är hårddisken som kraschat. Fast då borde den ge något livstecken från sig.
Annars finns det ju alternativa boxar, som Vu+ Duo exempelvis. Om man vågar satsa.

Postad 15 april 2011 - 20:36

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ Monshi, detta är väll OT om nått, lol.

Även om jag inte har nån som helst erfarenhet av en vu+ så tror jag att det för en oinvigd blir lättare
med en dreambox då det finns en helt annan support för den.

Va det inte ruva som köpte en vu+ ?
Han kan nog komma med mer info.

Även om det är OT för en del av våra trogna anhängare här så tycker jag att ALLA alternativ
till denna box från hellvetet bör diskuteras & tas i beaktning så länge CD bemödar sig att ljuga rakt av.

I Norge så har ju CD gått ut på sin hemsida & erkänt att deras box inte fungerar som den ska.
Varför kan inte Svenska CD göra detsamma?????

Många frågor- inga svar ...........

@ Miriam, om du & CD ska få nån som helst trovärdighet så kan NI inte sköta detta via pm.
Det kommer bara att slå tillbaka mot ER tusenfallt.
Te.x vad fick han, hon för kompensation osv. osv.

Om NI med ER närvaro här vill bygga upp en relation med oss mycket missnöjda kunder så måste det
skötas på ett mycket transparant sätt.
Annars så är det nog lika bra att NI avslutar ert konto........

Detta i all välmening, jag har inte vart med i denna tråd sen starten för att nu börja TROLLA.

Postad 15 april 2011 - 20:47

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Annars finns det ju alternativa boxar, som Vu+ Duo exempelvis. Om man vågar satsa.

Vu+ Duo är nog för mycket pill om man inte har intresse att läsa på lite i Vu+tråden. Jag får också hängningar med den boxen. Kanske 1 gång i månaden i snitt.

Redigerat av ruva, 15 april 2011 - 20:53.

Postad 15 april 2011 - 22:24

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Vu+ Duo är nog för mycket pill om man inte har intresse att läsa på lite i Vu+tråden. Jag får också hängningar med den boxen. Kanske 1 gång i månaden i snitt.

Jag kopplade in en VU+ duo strax före jul och ingen hängning ännu. ;)
(jag brukar faktiskt kunna ta död på det mesta)

Redigerat av AC3, 15 april 2011 - 22:25.

Postad 16 april 2011 - 07:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

@ Monshi, detta är väll OT om nått, lol.
(..snip..)

@ Miriam, om du & CD ska få nån som helst trovärdighet så kan NI inte sköta detta via pm.
Det kommer bara att slå tillbaka mot ER tusenfallt.
Te.x vad fick han, hon för kompensation osv. osv.
(..snip..)

den bjuder jag på ;)
Vu+ Duo bara ett förslag och är den box, än, som känns som hetaste alternativet. Dock som du säger, man bör läsa på om boxen innan man ger sig in i den världen.

PM - ne, logiskt om de tar personliga uppgifter, som kompensation, via PM/epost/telefon. Ta en titt i ComHems trådar eller Viasats motsvarande. Agerandet är i stil med deras. Generella uppgifter ges i trådarna men så fort det blir individnivå lyfts det ut. Ja, Dustin gör likadant i sin tråd, så fort det finns ett ärendenummer tas det via PM. Därefter ingen som säger att kunden kan ta och berätta vad som skedde, det finns inget intresse hos företaget att sprida den infon.

Till boxen. Igår gillade den inte SVT1 HD. Låste sig två gånger under kvällen. Fortsatte visa kanal men vill man byta kanal eller få upp EPG vara det bara resetta boxen. Inga inspelningar, inget annat pågick. Bra signal, inga störningar i signalen (70% på båda mottagarna)

Störningar för den delen - någon annan som på sistone sett en del störningar i bilden på SVT1 HD på sistone? Att bilden hoppar till lodrätt, att ljudet/bilden fryser till en kort stund, att (grönt) streck visas i halvannan sekund över bilden? Har nog bara observerat det på sagd kanal än, kan vara SVT som har problem.

Postad 16 april 2011 - 07:36

Aruba4608
  • Aruba4608
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

den bjuder jag på ;)
Vu+ Duo bara ett förslag och är den box, än, som känns som hetaste alternativet. Dock som du säger, man bör läsa på om boxen innan man ger sig in i den världen.

PM - ne, logiskt om de tar personliga uppgifter, som kompensation, via PM/epost/telefon. Ta en titt i ComHems trådar eller Viasats motsvarande. Agerandet är i stil med deras. Generella uppgifter ges i trådarna men så fort det blir individnivå lyfts det ut. Ja, Dustin gör likadant i sin tråd, så fort det finns ett ärendenummer tas det via PM. Därefter ingen som säger att kunden kan ta och berätta vad som skedde, det finns inget intresse hos företaget att sprida den infon.

Till boxen. Igår gillade den inte SVT1 HD. Låste sig två gånger under kvällen. Fortsatte visa kanal men vill man byta kanal eller få upp EPG vara det bara resetta boxen. Inga inspelningar, inget annat pågick. Bra signal, inga störningar i signalen (70% på båda mottagarna)

Störningar för den delen - någon annan som på sistone sett en del störningar i bilden på SVT1 HD på sistone? Att bilden hoppar till lodrätt, att ljudet/bilden fryser till en kort stund, att (grönt) streck visas i halvannan sekund över bilden? Har nog bara observerat det på sagd kanal än, kan vara SVT som har problem.

Hej!

Jag har "konverterat" från Canaldigitalboxen och gått över till VU+. Det var inte en enkel process (för mig, dvs), då ett "krav" var att få igång DVB-T (TV6), att få igång VU+ utan TV6 var relativt smidigt.

Men efter lite PM här (tack!) och forumläsande, så gick det bra med att få in TV6! Så nu har jag en VU+, med OpenPli 2.0 (kör inte 1.0 om du vill ha igång DVB-T) och Haupagge USB DVB-T sticka. Det går som en dans nu! Jättenöjd, stabilt, snyggt! Ska nu bara läsa mig in på hur man strömmar från VU+ till sin PC.

Postad 16 april 2011 - 11:08

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hade exakt samma problem med att boxen slutade att reagera med fjärrkontrollen. Dock så var det andra kanaler såsom Barnkanalen, BBC Entertainment och några andra. Tror jag fick starta om den 5ggr.
Brukar inte ha dessa problem annars...

//Jonas

Postad 16 april 2011 - 13:07

masite
  • masite
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hade också problem med hängningar igår. Kommer inte ihåg vilken kanal, men det var också när jag tittade på inspelat. Reagerade inte på fjärren. Bara blinkningar på den lilla gröna lampan. Två omstarter fick jag göra. Men jag väntade kanske inte länge nog, för vid ett tillfälle slutade den reagera och just när jag tagit mig fram till apparaten för att resetta så kom alla knapptryckningarna på en gång och sedan reagerade den som den skulle.

Postad 16 april 2011 - 16:38

plask49
  • plask49
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

De funkar ungefär som IT supporten på jobbet. Det verkar gå ut på att skuldbelägga användaren "vad gjorde du när det hände?" "Aha, så kan man inte göra, vet du inte det" m m BS.
Så jag har också slutat ringa suppporten, har hört detta till leda. Har lärt mig hanka mig fram, accepterat boxens begränsningar och använder den därefter, blir inte lika arg längre när det sk-ter sig.
Problemet för mig är att hustrun inte har kommit lika långt i sin bearbetning av boxens svagheter, hon tror fortfarande att man kan använda EPG, zappa med hjälp av kanallistan osv. Tills vidare skriker hon på mig när det inte funkar, vore kul att ge henne numret till supporten. Då skulle dom få sina fiskar varma (eller hustrun falla i gråt, möjligen både och). Vi får se när jag åker en sväng till USA i vår, kan bli dyra mobilräkningar om hon ska använda mig som boxsupport då..
Som sagt: Problemet är nog hanterligt för de flesta av oss, hyfsat tekniskt bevandrade, som samlats på detta forum. Värre är det för de som inte kan göra en fabriksåterställning eller omformattera hårddisken, kanske tom behöver hjälp med ny kanalsökning. Fast sådana kunder har väl inte C D längre???
Delar av ovanstående är ironi, kanske man ska tillägga, om nu CD läser (och försöker förstå) detta.

Postad 16 april 2011 - 21:49

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Fick hem en ny box eftersom den andra har strulat med att hänga sig hela tiden. Mjukvaran i den "nya" boxen heter v 1.4.1A. Hur back to basic är detta?

Bildkvaliteten var urdålig både på SD och HD och dessutom är jag livrädd för alla de probelm som fanns då med hängningar i MyTV och i kanallistan etc.

Tror ni uppdateringen fungerade? Nädå. Er09. Fyra gånger provade jag. Ringde supporten, de skickar mig ännu en box.

Postad 17 april 2011 - 09:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Tror ni uppdateringen fungerade? Nädå. Er09. Fyra gånger provade jag. Ringde supporten, de skickar mig ännu en box.

Frikostiga med boxar är de ivarfall. Man kan tycka, när sådant här sker ska boxen ta ett extra varv på Canal Digital där de försäkrar sig om att den fungerar som den ska.

Hoppas det löser sig.

SVT1 HD gillas inte av min box för tillfället. Hängde sig i går igen. fast lite motion är inte fel, man blir ju tvungen att krypa ur soffan.

Redigerat av Monshi, 17 april 2011 - 09:58.

Postad 17 april 2011 - 10:56

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Fick hem en ny box eftersom den andra har strulat med att hänga sig hela tiden. Mjukvaran i den "nya" boxen heter v 1.4.1A. Hur back to basic är detta?

Bildkvaliteten var urdålig både på SD och HD och dessutom är jag livrädd för alla de probelm som fanns då med hängningar i MyTV och i kanallistan etc.

Min ersättn. box var likadan - totalt oanvändbar. Kontaktade support, krävde ny box + personlig handläggare som kan följa upp tills allt fungerar tillfredställande. Fick ny box, men kunde inte få personlig handläggare: Varför???
Som läget är nu - jobbar de på måfå - och lyckas skjuta sig själv i foten om och om igen...
Snacka om ostruktuerat arbete!!

Postad 17 april 2011 - 19:21

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

...Tror ni uppdateringen fungerade? Nädå. Er09. Fyra gånger provade jag. Ringde supporten, de skickar mig ännu en box.

Felkod 9 betyder att apparaten inte hittar någon uppdatering. Jag hade samma problem några dagar innan den nuvarande 0.8.0.H-versionen släpptes till alla.

Supporten föreslog att jag skulle ta hem en parabolinstallatör (på min bekostnad) eftersom problemet kunde vållas av en felinställd parabol.

Jag hann inte med det innan H-versionen släpptes och då var det inga som helst problem att få ner programvaran. Boxen meddelade att den fanns. Efteråt kunde jag dessutom ladda ner den ännu en gång med OK+Meny funktionen på fjärrkontrollen.

Men nu när du skriver att du fått Er09 testade jag och inte heller jag får ner någon programvara.

Frågan är alltså om Canal Digital verkligen lagt ut programvaran för allmän nedladdning. Eller är nerladdning av ny programvara begränsad till utvalda kunder under vissa perioder t.ex. när man vill utvärdera korrigeringar och nya funktioner?

Är det någon mer som vågar testa att försöka ladda ner programvaran och kan bekräfta att det finns luckor i CD:s distribution av programvaran. Det är ju lätt att avbryta genom att bryta strömmen till boxen när man ser meddelandet 01-- i displayen (eller låta boxen uppdateras om man hellre vill det).

Postad 17 april 2011 - 20:24

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Nytt problem (andra gången det inträffar) för mig idag:

Sitter och tittar på Mästarnas Mästare och spelar samtidigt in det. När jag efter programmets slut byter kanal till BBC Entertainment får jag upp meddelandet "Problem med att ta emot signalen". Försöker byta kanal, men samma meddelande dyker upp på överallt förutom på SVT 1, där inspelningen nyss varit.

Provar nu att gå in MyTV för att se så att mitt inspelade material inte berörts varefter boxen startar om sig. När boxen startat går jag in i MyTV och kan konstatera att min inspelning av Mästarnas Mästare är borta...

Denna box är verkligen fantastisk!

Edit: glömde skriva att boxen sedan omstarten annars fungerat som vanligt.

Redigerat av Unregistered1573, 17 april 2011 - 20:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.