Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 18 april 2011 - 06:32
Frallan78
-
Frallan78
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nytt problem (andra gången det inträffar) för mig idag:
Sitter och tittar på Mästarnas Mästare och spelar samtidigt in det. När jag efter programmets slut byter kanal till BBC Entertainment får jag upp meddelandet "Problem med att ta emot signalen". Försöker byta kanal, men samma meddelande dyker upp på överallt förutom på SVT 1, där inspelningen nyss varit.
Har också haft det felet åtskilliga gånger, tiktigt irriterande /Frallan
Postad 18 april 2011 - 08:17
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Sitter och tittar på Mästarnas Mästare och spelar samtidigt in det. När jag efter programmets slut byter kanal till BBC Entertainment får jag upp meddelandet "Problem med att ta emot signalen". Försöker byta kanal, men samma meddelande dyker upp på överallt förutom på SVT 1, där inspelningen nyss varit.
Provar nu att gå in MyTV för att se så att mitt inspelade material inte berörts varefter boxen startar om sig. När boxen startat går jag in i MyTV och kan konstatera att min inspelning av Mästarnas Mästare är borta...
Har hänt mig flera gånger,faktiskt 2 gånger på Söndagar när jag spelar in Stockholm-Båstad och tittar på Mästarnas Mästare. Jag väljer att se live på MM för det är reklamfritt och spela in Stockholm-Båstad, men nu har jag missat 2 avsnitt pga av att boxen tvärdör utan att spara inspelningen. En annan konstig sak hände i helgen, jag skulle starta boxen men den reagerade inte på fjärren så jag tryckte på start direkt på boxen utan att den ville starta. Då höll jag inne starten tills den började med nute, 0000 och allt som den gör vid en resetstart. Efter det startade jag boxen och det funkade. Efter mindre en 1 minuts tittande kom medelandet "Boxen är varm och kommer att stängas av", jag gick snabbt in i menyerna och konstaterade att tempen låg på 58 grader och boxen stängde av sig själv. Boxen hadde inte vart på på över tre timmar och under den korta tid detta utspelade sig hörde jag inte fläkten jobba. Efter 1 minut startade jag åter upp boxen och först då drog fläkten igång och tempen skönk snabbt ner till 48 grader. Sen igår kväll när jag satt och tittade på INDYCAR hörde jag helt plötsligt hur fläcken varvade upp, jag gick in och såg att tempen låg på över 60 grader. Denna gång kom inget medelande och boxen stängde inte av sig, Mjukvaran till termostaten kanske spökar och orsakar massa konstigheter, eller har ni koll på tempen på era boxar?
Redigerat av B BUS, 18 april 2011 - 08:18.
Postad 18 april 2011 - 09:10
tony97
-
tony97
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Till: Canal Digital
Hej!
Jag hade både Canal Digital och Viasat först. Men då Boxer var den enda som hade både TV3 och Kanal5 bytte jag till dem.
Sedan fick ni både TV3 och Kanal5 och kom med ett bra bytes erbjudande till oss Boxerkunder. Jag bytte och var nöjd i början.
Nu har ni en katastrof box och kan inte som Boxer kan erbjuda både TV3HD och Kanal5HD. Ni ligger efter.
Om jag inte får ett svar i denna tråd måste jag nog säga upp abonnemanget hos er och återgå till Boxer.
Tacksam för svar nu!
Postad 18 april 2011 - 11:00
decahb
-
decahb
-
Användare
-
-
143 inlägg
De funkar ungefär som IT supporten på jobbet. Det verkar gå ut på att skuldbelägga användaren "vad gjorde du när det hände?" "Aha, så kan man inte göra, vet du inte det" m m BS. Så jag har också slutat ringa suppporten, har hört detta till leda. Har lärt mig hanka mig fram, accepterat boxens begränsningar och använder den därefter, blir inte lika arg längre när det sk-ter sig. Problemet för mig är att hustrun inte har kommit lika långt i sin bearbetning av boxens svagheter, hon tror fortfarande att man kan använda EPG, zappa med hjälp av kanallistan osv. Tills vidare skriker hon på mig när det inte funkar, vore kul att ge henne numret till supporten. Då skulle dom få sina fiskar varma (eller hustrun falla i gråt, möjligen både och). Vi får se när jag åker en sväng till USA i vår, kan bli dyra mobilräkningar om hon ska använda mig som boxsupport då.. Som sagt: Problemet är nog hanterligt för de flesta av oss, hyfsat tekniskt bevandrade, som samlats på detta forum. Värre är det för de som inte kan göra en fabriksåterställning eller omformattera hårddisken, kanske tom behöver hjälp med ny kanalsökning. Fast sådana kunder har väl inte C D längre??? Delar av ovanstående är ironi, kanske man ska tillägga, om nu CD läser (och försöker förstå) detta.  Det var riktigt roligt, i vår familj så har kidsen och frun gaddat ihop sig mot "min" box. Har bett min fru ringa supporten..... Instämmer i det ovan sagda, vi som accepterat skiten, orkar inte ringa supporten för 93:e gången och få tala med ett fån som säger "det ar vi aaaaaaldrig hört talas om " Jag har gett upp, samlar kraft till den dagen den "nya" boxen kommer, då har CD en chans att visa att de vet var kundvård är.......
Postad 18 april 2011 - 12:05
Priskvark
-
Priskvark
-
Användare
-
-
125 inlägg
En annan konstig sak hände i helgen, jag skulle starta boxen men den reagerade inte på fjärren så jag tryckte på start direkt på boxen utan att den ville starta. Då höll jag inne starten tills den började med nute, 0000 och allt som den gör vid en resetstart. Efter det startade jag boxen och det funkade. Efter mindre en 1 minuts tittande kom medelandet "Boxen är varm och kommer att stängas av", jag gick snabbt in i menyerna och konstaterade att tempen låg på 58 grader och boxen stängde av sig själv. Boxen hadde inte vart på på över tre timmar och under den korta tid detta utspelade sig hörde jag inte fläkten jobba. Efter 1 minut startade jag åter upp boxen och först då drog fläkten igång och tempen skönk snabbt ner till 48 grader.
Sen igår kväll när jag satt och tittade på INDYCAR hörde jag helt plötsligt hur fläcken varvade upp, jag gick in och såg att tempen låg på över 60 grader. Denna gång kom inget medelande och boxen stängde inte av sig,
Mjukvaran till termostaten kanske spökar och orsakar massa konstigheter, eller har ni koll på tempen på era boxar?
Så där gjorde min box förra veckan vid 2 tillfällen. Jag hoppades att det bara var något tillfälligt fel så jag har inte skrivit om det här. Men händer det flera personer då bör felet granskas närmare. Bra att du tog upp det!
Postad 18 april 2011 - 12:59
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Så där gjorde min box förra veckan vid 2 tillfällen. Jag hoppades att det bara var något tillfälligt fel så jag har inte skrivit om det här. Men händer det flera personer då bör felet granskas närmare. Bra att du tog upp det!
Ja det man undra är hur boxen kan bli så varm utan att den är påslagen, den kan ju omöjligt stängt av sig som den ska. Kanske inte så konstigt att nätagg går sönder och endel hårdiskar krachar?
Postad 18 april 2011 - 13:10
Unregistered6a4c1249
-
Unregistered6a4c1249
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Förstår inte att CD inte kan lägga ett nytt nummer på den gamla mjukvaran och göra ett par sändningar under en månad så att folk som vill kan gå in och "uppgradera" till den gamla.
Det är väl så som de har gjort med vissa uppgraderningar för utvalda testgrupper. Att man får manuellt installera den utan att man får en fråga när boxen startar.
Om man skulle göra på detta sättet så skulle väl majoriteten bli nöjda?
//Jonas
Postad 18 april 2011 - 13:38
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Förstår inte att CD inte kan lägga ett nytt nummer på den gamla mjukvaran och göra ett par sändningar under en månad så att folk som vill kan gå in och "uppgradera" till den gamla.
Det är väl så som de har gjort med vissa uppgraderningar för utvalda testgrupper. Att man får manuellt installera den utan att man får en fråga när boxen startar.
Om man skulle göra på detta sättet så skulle väl majoriteten bli nöjda?
//Jonas
Jag har pratat med CD om detta och dom säger att det är en teknisk omöjlighet att gå tillbaka till den gamla mjukvaran då man uppdaterat till den nya Linuxbaserade mjukvaran. Det är iallafall omöjligt "Over the air". Detta är vad dom säger sen om det verkligen är så det vet jag inte.
Postad 18 april 2011 - 13:48
Unregistered6a4c1249
-
Unregistered6a4c1249
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Det låter helt konstigt...
Har "uppgraderingen" fysiskt ändrat något i boxen?
Det är ju trots allt bara ettor och nollor... Och om man formaterar hårddisken så tankas väl den nya mjukvaran ner på hårddisken och sen in i boxen igen.
Nu är jag inget proffs på dessa saker, men det låter väldigt konstigt att det inte skulle kunna gå att göra en downgrade.
Postad 18 april 2011 - 19:20
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Har blivit med projektor och tänkte använda en 4-vägsswitch för källorna (CD-box, PS3 mm) samt en tvåvägssplitter efter den för visarna (TV, projektor).
Så det blir exempelvis CD-box <> switch <> splitter <> TV eller projektor.
Hur går det då med HDCP för CD-boxen? Någon som har testat?
Postad 18 april 2011 - 21:08
marnilss
-
marnilss
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag ringde supporten igen i lördags, för då hade jag behövt starta om boxen (via strömbrytaren på sladden) 2 gånger på grund av hängning och den startade om sig själv 1 gång, allt detta på mindre än 1 timme. Kan inte se något mönster i hängningarna alls: ibland när man ska in i EPGn, ibland när man tittat på en och samma kanal sen boxen startades och man efter en stund ska byta kanal etc.
I varje fall så fick jag ju det klassiska, "har du fått en ny strömadapter" erbjudandet igen, men tackade nej då högen av strömadaptrar börjar bli ganska stor nu...
Sedan kom klassiker nr2: "formattera om hårddisken". Återigen tackade jag nej då alla inspelade program skulle försvinna och problemet återkommer så fort man får in lite material på hårddisken igen och den blir fragmenterad.
Så nu blir det en ny box, igen. Detta blir box nr 3 för mig och jag har noll tilltro till att problemen löses, utan ser det som ett sätt att utsätta Canal Digital för en kostnad som kanske gör att de börjar ta problem med dessa boxar på allvar. Inget svider värre än när plånboken drabbas...
Jag har stort tålamod och kommer att fortsätta ringa supporten tills de kommer fram till en lösning.
(de hade förresten ingenting i sina system om att jag skulle fått boxen utbytt en gång, eller att jag fått nya strömadaptrar - killen vägrade nästan tro mig fastän jag stod med en av de gamla adaptrarna i handen och hade kunnat MMSa en bild på den)
Postad 19 april 2011 - 09:00
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jag har pratat med CD om detta och dom säger att det är en teknisk omöjlighet att gå tillbaka till den gamla mjukvaran då man uppdaterat till den nya Linuxbaserade mjukvaran. Det är iallafall omöjligt "Over the air". Detta är vad dom säger sen om det verkligen är så det vet jag inte.
Att det inte skulle gå att backa är naturligtvis nonsens, men de som sitter i kundtjänst kanske tror det. Det finns ju skäl till att de har ett sånt jobb. Däremot misstänker jag att det är bökigt, kanske rent av omöjligt att bara rikta det till vissa kunder "over the air" och det hade sannolikt skapat mer oreda och förvirring om man gick ut och backade versionen för samtliga kunder. Bl a hade väl "on demand" försvunnit då. Jag misstänker dock att man kan byta mjukvara via USB-port eller nätverksport så nog borde Canal Digital kunna distribuera laddfiler till de kunder som vill byta mjukvara den vägen. Själv har jag förmånen att ha 2.3.0 på min box och den fungerar ju hjälpligt, men jag har förstått att 2.3.8 är snäppet bättre.
Postad 19 april 2011 - 09:26
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
nej, den dör inte, men den får rätt tid när den "kopplar upp" sig mot satellit.
Min burk visar vintertid när den är avstängd. startar man den så korrigerar den tiden, men rätt vad det är så är det fel igen när den är avstängd. Det är ju helt klart förtroendeingivande.
Postad 19 april 2011 - 09:31
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Att det inte skulle gå att backa är naturligtvis nonsens,...
Eftersom CD inte svarar på detta drar jag igång en spekulation: Anledningen till att de inte vill backa i version har några orsaker 1: den utökade funktionaliteten och skalbarheten i denna mjukvara. Att denna helt enkelt är bättre och att de snart har ordning på den. 2: Avtal med leverantörer av material som de inte enkelt kan backa ur. (nog svårt att deaktivera HDCP exempelvis nu när de infört det) 3: En kostnad de inte är villiga att ta, det skulle ta tid och pengar att lösa. 4: Inte omöjligt att de uppdaterade motsvarigheten till BIOS på enheten i samband med byte av operativ. Att skriva en hook som uppdaterar/neddater detsamma är inget de vill.
Postad 19 april 2011 - 09:58
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Eftersom CD inte svarar på detta drar jag igång en spekulation: Anledningen till att de inte vill backa i version har några orsaker 1: den utökade funktionaliteten och skalbarheten i denna mjukvara. Att denna helt enkelt är bättre och att de snart har ordning på den. 2: Avtal med leverantörer av material som de inte enkelt kan backa ur. (nog svårt att deaktivera HDCP exempelvis nu när de infört det) 3: En kostnad de inte är villiga att ta, det skulle ta tid och pengar att lösa. 4: Inte omöjligt att de uppdaterade motsvarigheten till BIOS på enheten i samband med byte av operativ. Att skriva en hook som uppdaterar/neddater detsamma är inget de vill.
Jag tror inte mycket på punkt 4. Min erfarenhet är att de delar av koden som möjliggör uppdatering på distans rör man inte, risken att bricka utrustningen är för stor. Punkt 1-3 är samtliga fullt tänkbara och några av dem bidrar säkert till beslutet. Min bestämda uppfattning är alltså att det inte finns några tekniska hinder för en "nedgradering" utan att det bygger på aspekter som viljan att inte ha olika versioner i omlopp, kostnaden för att distribuera versionerna, obskyra licensregler (som HDCP) o s v. Troligen förutsätter man, kanske inte helt omotiverat, att det skulle innebära merarbete för supporten om man släpper ut gamla versioner.
Postad 19 april 2011 - 10:25
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Troligen förutsätter man, kanske inte helt omotiverat, att det skulle innebära merarbete för supporten om man släpper ut gamla versioner.
HeHe, merarbete Min 12 åring skulle klara suportens jobb som är: -Du har fel på parabolinställning, kablar och ström, även din TV och Reciver förstör boxen! -Jasså hjälper inte det: -Då byter vi strömadapter, sen formatera du hårddisk -Jasså hjälper inte det, då skickar vi en ny (med jätte gammal mjukvara). -Vi jobbar jätte hårt på att lösa dina problem! Vänta Snart!!
Postad 19 april 2011 - 10:25
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
SVT1 HD gillas inte av min box för tillfället. Hängde sig i går igen. fast lite motion är inte fel, man blir ju tvungen att krypa ur soffan.
Vi har sedan flera månader gett upp SVT HD samt TV4 HD. Vi sällan tittar på sändningar utan spelar in dem och tittar när vi får tid. Inspelningar från dessa kanaler har gett oss antingen bildstörningar, eller så kraftiga ljudstörningar eller helt uteblivet ljud långa stunder att det varit helt meningslöst att se på det inspelade. Riktigt störande, eller helt sjukt faktiskt...
Postad 19 april 2011 - 10:45
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Vi har sedan flera månader gett upp SVT HD samt TV4 HD. Vi sällan tittar på sändningar utan spelar in dem och tittar när vi får tid. Inspelningar från dessa kanaler har gett oss antingen bildstörningar, eller så kraftiga ljudstörningar eller helt uteblivet ljud långa stunder att det varit helt meningslöst att se på det inspelade.
Riktigt störande, eller helt sjukt faktiskt...
SVT1 HD och TV4 HD sänder på transpondrar där det även finns en annan transponder på samma frekvens med motsatt polarisation. Här är det alltså extremt noga med polariasationsinställningen. Hoppas att din installatör hade ett bra instrument och att han fattade hur man ska använda det. Om felet är polarisationen bör du även ha problem med Canal + film HD. http://se.kingofsat....gitalnordic.php
Postad 19 april 2011 - 10:53
Mastera
-
Mastera
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej,
Någon mer än jag som inte kan se tv4HD sedan ett ganska bra tag tillbaka?
Postad 19 april 2011 - 10:58
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Hej,
Någon mer än jag som inte kan se tv4HD sedan ett ganska bra tag tillbaka?
Sedan det blåste? upp och ställ in din parabol.
Postad 19 april 2011 - 11:01
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
SVT1 HD och TV4 HD sänder på transpondrar där det även finns en annan transponder på samma frekvens med motsatt polarisation. Här är det alltså extremt noga med polariasationsinställningen. Hoppas att din installatör hade ett bra instrument och att han fattade hur man ska använda det. Om felet är polarisationen bör du även ha problem med Canal + film HD.
http://se.kingofsat....gitalnordic.php
Jodå, han hade ett bra instrument (tror jag). Har dock inte haft dessa problem med Film HD. Jag kanske bara har otur med de svenska HD-kanalerna...
Postad 19 april 2011 - 11:07
izual
-
izual
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag hoppas ni andra som har strul också kräver gratismånader.
Jag är inne på min 3'e gratismånad nu och jag kommer fortsätta kräva detta så länge min box inte fungerar någorlunda tillförlitligt.
Postad 19 april 2011 - 11:08
Mastera
-
Mastera
-
Rookie
-
8 inlägg
Inte sedan det blåste och det är bara den kanalen som jag inte kan se.
Postad 19 april 2011 - 16:58
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Provar nu att gå in MyTV för att se så att mitt inspelade material inte berörts varefter boxen startar om sig. När boxen startat går jag in i MyTV och kan konstatera att min inspelning av Mästarnas Mästare är borta...
Denna box är verkligen fantastisk!
Edit: glömde skriva att boxen sedan omstarten annars fungerat som vanligt.
Hej Erikhu, Problemet du beskriver är en mjukvarubugg vilket vi har uppmärksammat. Tillsammans med Sagem jobbar vi på en lösning för att rätta till detta så snabbt som möjligt. Med vänliga hälsningar, Filippa
Postad 19 april 2011 - 18:00
Patrik.A
-
Patrik.A
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Min burk visar vintertid när den är avstängd. startar man den så korrigerar den tiden, men rätt vad det är så är det fel igen när den är avstängd. Det är ju helt klart förtroendeingivande.
Det där har börjat hända för mig också senaste veckan. En stor mängd missade inspelningar i helgen som sannolikt hänger ihop med detta. Har också problem från och till med Högtempsvarningar trots att boxen nyss slagits på. Igår kväll spontanstartade plötsligt boxen för att direkt stänga av sig själv igen. Har även den senaste tiden haft problem med att boxen bara spelar in de första 10-15 minuterna av programmerade inspelningar, alternativt börjar spela in 20 minuter in i programmet. P.
Postad 19 april 2011 - 19:26
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej Erikhu,
Problemet du beskriver är en mjukvarubugg vilket vi har uppmärksammat. Tillsammans med Sagem jobbar vi på en lösning för att rätta till detta så snabbt som möjligt. Med vänliga hälsningar, Filippa
Bugg... Vad är det för folk som sitter och programmerar mjukvaran? Chimpanser? Det har gått hur många månader som helst och de mest basala funktionerna, såsom att spela in ett program, fungerar fortfarande inte. Jag har aldrig varit med om sämre kundservice från något företag, ni slår t.o.m Comhem med hästlängder. Inget kommer att kunna ändra mitt beslut om att säga upp mitt abonnemang när bindningstiden är ute.
Postad 19 april 2011 - 19:28
marnilss
-
marnilss
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det verkar alltså som det är mer än jag som upplever att boxen blivit ännu mer instabil efter senaste uppdateringen !? Enligt supporten var detta omöjligt
När jag kom hem ikväll så, istället för att börja spela in NCIS, så hade den gjort en fabriksåterställning av sig själv och väntade på att jag skulle välja språk! Det är nästan så man kan börja skratta åt eländet.
Postad 19 april 2011 - 19:34
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Hej Erikhu,
Problemet du beskriver är en mjukvarubugg vilket vi har uppmärksammat. Tillsammans med Sagem jobbar vi på en lösning för att rätta till detta så snabbt som möjligt. Med vänliga hälsningar, Filippa
Ursäkt mitt språk, men jag är lite, LITE upprörd. Hur kan man vara så j*vla dum i huvudet att man sålt, säljer och fortsätter sälja denna box? Den fungerar ju inte! Vi lider också även av denna "mjukvarubugg" hela tiden. Det är ju fullständigt idiotiskt att ni tror att det är en godkänd anledning att blåsa oss kunder på pengar varje månad vi betalar till er. Det är ju ett rent hån att ni bara vågar skicka en faktura. Någon gång måste ni (inte ni personligen men CD) att ni måste lägga er platta, erkänna er inkompetens, era misstag och lögner och ge oss ersättning. FULL ersättning. Inga j*vla fria månader hit och dit. Det ska vara full återbetalning och kompensation för alla kostnader som ni tvingat på oss! Inget mindre ska accepteras. Då kanske ni iaf kan rädda ert rykte? En gång när jag pratade med en vettig människa på kundtjänst så sa hon att ni jobbade för fullt med att lösa problemen. Men eftersom ni uppenbarligen är medvetna om problemen, varför fortsätter ni sälja skiten då? Då skapar ni ju bara ännu större kostnader för er när alla ringer in och påpekar fel ni redan vet. Det finns verkligen INGENTING som motiverar att man ska stanna som kund hos er!
Postad 19 april 2011 - 19:59
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Hej Erikhu,
Hej Filippa och Canal Digital! Tack för svar. Kul att höra att ni har uppmärksammat detta problem. Nästa gång ni konverserar med Sagem får ni gärna slå dem med en brax över vänster kind. Sätt er sedan tillsammans i en soffa med papper och penna och försök att se en hel långfilm (gärna i HD) över er gemensamma digitalbox. Varvid som fel dyker upp (det kommer det att göra, var så säker) så antecknar ni dessa i en lista. Be sedan den utsände från Sagem så vänligt att äta upp HELA listan. Lämna sedan Sagem för evigt och satsa på en ordentlig box (varför inte Humax eller Dreambox). Tillsammans med mjukvara från Tivo kan det hela bli riktigt intressant för oss användare. Personligen ser jag hellre att ni struntar i alla buggar som följer med denna box och ser till att ni snarast kan ge oss kunder en ny box med frisk mjukvara. Min bindningstid går ut i augusti...
Postad 19 april 2011 - 21:51
Unregistered42f40ee2
-
Unregistered42f40ee2
-
Rookie
-
3 inlägg
Vi har sedan flera månader gett upp SVT HD samt TV4 HD. Vi sällan tittar på sändningar utan spelar in dem och tittar när vi får tid. Inspelningar från dessa kanaler har gett oss antingen bildstörningar, eller så kraftiga ljudstörningar eller helt uteblivet ljud långa stunder att det varit helt meningslöst att se på det inspelade.
Riktigt störande, eller helt sjukt faktiskt...
Jag har samma problem med allt inspelat, oavsett kanal, samt att ljudet ofta är osynkat. Ett annat problem är att vid serieinspelning så spelas programmet in 2ggr,vilket gör att man inte kan byta kanal när inspelning pågår. Ingemar
Postad 19 april 2011 - 21:52
nilsa
-
nilsa
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hej Filippa och Canal Digital!
Tack för svar. Kul att höra att ni har uppmärksammat detta problem.
Nästa gång ni konverserar med Sagem får ni gärna slå dem med en brax över vänster kind. Sätt er sedan tillsammans i en soffa med papper och penna och försök att se en hel långfilm (gärna i HD) över er gemensamma digitalbox. Varvid som fel dyker upp (det kommer det att göra, var så säker) så antecknar ni dessa i en lista.
Be sedan den utsände från Sagem så vänligt att äta upp HELA listan. Lämna sedan Sagem för evigt och satsa på en ordentlig box (varför inte Humax eller Dreambox). Tillsammans med mjukvara från Tivo kan det hela bli riktigt intressant för oss användare.
Personligen ser jag hellre att ni struntar i alla buggar som följer med denna box och ser till att ni snarast kan ge oss kunder en ny box med frisk mjukvara. Min bindningstid går ut i augusti...
LOL Tack... det där räddade min kväll. Hoppas CD förstår allvaret trots humorn
Postad 20 april 2011 - 06:40
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Är inte bara det faktum att programvaran inte nått 1.0 än utan fortfarande kan betraktas som en beta (0.8) bara det skäl nog att få häva sitt abonnemang?
Postad 20 april 2011 - 07:00
HSE
-
HSE
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Personligen tycker jag att det är fel att skylla alla problem på boxen och tro att en box från en ny tillverkare blir bättre. Trots allt var jag ju nöjd med min box innan den nya programvaran kom i höstas, sedan dess har det bara varit problem. Lita på att CD kommer att köra in sin egen programvara också i en ny box och bygga i 50 nya buggar...
Postad 20 april 2011 - 08:51
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har varit borta från tråden några veckor, men det verkar inte ha hänt så mycket, samma gamla problem....
Att man inte kan backa mjukvara beror på att man då måste rensa allt, dvs alla kommer att få en tom HDD utan några inspelade program. CD laddar också sin mjukvara via antenn så det finns ingen möjlighet att lada via LAN eller USB
Vi testkunder kommer att få en ny mjukvara till test om en vecka, den ska fixa en del av buggarna och göra boxen stabilare, vi får väl se...
Den som stör mest just nu är att man ibland får upp dålig signal när man startat en inspelning och växlar till annan kanal. Detta kan fixas att man stänger av inspelningen (fast man får göra detta i blindo) och sedan starta igen, då har jag alltid fått tillbaka bilden på båda kanalerna
Att den lägger av och packar ihop om 30 sekunder fick jag några gånger i starten med den senaste mjukvaran, men den har inte dykt upp på de senaste veckorna.
I övrigt så fungerar nog hjälpligt OK, tycker nog inte att den mjukvara som jag har nu är sämre än den för ett år sedan, men det har jag förstått kan vara länkat till vilken kringutrustning man har
Postad 20 april 2011 - 10:30
ab11ab79
-
ab11ab79
-
Rookie
-
3 inlägg
Det verkar alltså som det är mer än jag som upplever att boxen blivit ännu mer instabil efter senaste uppdateringen !? Enligt supporten var detta omöjligt
När jag kom hem ikväll så, istället för att börja spela in NCIS, så hade den gjort en fabriksåterställning av sig själv och väntade på att jag skulle välja språk! Det är nästan så man kan börja skratta åt eländet.
Min box har blivit mycket mer instabil sedan senaste uppdateringen. Det värsta är att inspelat material inte går att se längre. Det hackar å låser sig hela tiden. Trodde först det berodde på dålig signal, men signalen på kanalerna är som tidigare och ibland går samma inspelning att se problemfritt... Utöver detta så hänger sig boxen oftare och flera ggr har jag varit tvungen att starta om boxen för att få bild i samband med inspelningar. Boxen blev kass med nya mjukvaran. Blev något bättre med uppdateringarna, men nu funkar den sämre än någonsin...
Postad 20 april 2011 - 10:54
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Idag har den hängt sig två gånger och stannat avstängd i Nute. Tycker faktiskt att detta är den sämsta på länge, har inte haft så måmnga omstarter och hängningar på det senaste året som jag haft med den senaste mjukvaran
Hej que, kul att se att du inte övergett skeppet än. Min Box är instabil och kan ibland funka flera dagar utan att hänga sig eller radera inspelningar. Nästa dag vill den inte alls och hänger sig hela tiden. Din box "que" kanske är inne i en av sina bättre perioder, du lät inte lika possitiv för en månad sen, eller har du kanske tröttnat på att titta på TV En sak man lätt glömmer eftersom det är så mycket stora buggar är att spolningen är riktigt kass, sakta går det, och oftast går det inte se var man är. Detta går la inte förklara bort annat än det är en miss i mjukvaran som borde gå att fixa lätt, eller buggar allt annat ihop helt då?
Redigerat av B BUS, 20 april 2011 - 10:55.
Postad 20 april 2011 - 12:10
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
När ska C.D. se till så vi kan få lov att använda USB-porten? Hade varit önskvärt att kunna göra backup på sina kanallistor och schemalagda inspelningar, kanske t.o.m. sina inspelade program. Det är bara att se till att USB minnet/Usb hårddisken blir formaterad till ett format som inte går att flytta till datorn (För det är väl det som de är rädda för) De hade en Digilaity 422 med löstagbar hårddisk innan som var godkänd, så det är nog bara viljan som saknas.
Postad 20 april 2011 - 13:06
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Vill passa på att informera er som ev. behöver en utbytesbox för att lösa problemen.
Jag har fått en ny box utskickad, och fick idag min nya fakura:
DE TAR BETALT FÖR FRAKTEN AV NYA BOXEN!
Att de har mage.
Som kund har jag betalt fullpris hela vintern, trots att boxen havererat om & om igen...
Redigerat av Jörgen A., 20 april 2011 - 13:42.
Postad 20 april 2011 - 13:55
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej que, kul att se att du inte övergett skeppet än. Min Box är instabil och kan ibland funka flera dagar utan att hänga sig eller radera inspelningar. Nästa dag vill den inte alls och hänger sig hela tiden. Din box "que" kanske är inne i en av sina bättre perioder, du lät inte lika possitiv för en månad sen, eller har du kanske tröttnat på att titta på TV
En sak man lätt glömmer eftersom det är så mycket stora buggar är att spolningen är riktigt kass, sakta går det, och oftast går det inte se var man är. Detta går la inte förklara bort annat än det är en miss i mjukvaran som borde gå att fixa lätt, eller buggar allt annat ihop helt då?
Faktiskt så har jag inte haft några hängningar på några veckor (lika mycket TV tid), jag vet att det var en blandning av problem i början men den kanske har frisknat till lite :-). Som jag skrev så har jag haft några "dålig signal och ingen bild", men det är allt på nog en tre veckor
Postad 20 april 2011 - 15:32
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Är inte bara det faktum att programvaran inte nått 1.0 än utan fortfarande kan betraktas som en beta (0.8) bara det skäl nog att få häva sitt abonnemang?
Hej Vi började på 4.20.x när vi lanserade Linux men det gick sedan över till 0.5.x . Detta är helt enkelt en namnförändring och har inget med Alfa eller Beta version att göra. Mvh Pauline Personligen tycker jag att det är fel att skylla alla problem på boxen och tro att en box från en ny tillverkare blir bättre. Trots allt var jag ju nöjd med min box innan den nya programvaran kom i höstas, sedan dess har det bara varit problem. Lita på att CD kommer att köra in sin egen programvara också i en ny box och bygga i 50 nya buggar...
Hej HSE, All mjukvara vi använder i våra Sagem boxar är programmerad av Sagem, vi på CD kan dock skicka önskemål till dem som de sedan försöker tillgodose vid nästa uppdatering. Mvh Pauline
Postad 20 april 2011 - 16:00
clooak
-
clooak
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Hej
Vi började på 4.20.x när vi lanserade Linux men det gick sedan över till 0.5.x . Detta är helt enkelt en namnförändring och har inget med Alfa eller Beta version att göra.
Mvh Pauline
Hej HSE, All mjukvara vi använder i våra Sagem boxar är programmerad av Sagem, vi på CD kan dock skicka önskemål till dem som de sedan försöker tillgodose vid nästa uppdatering. Mvh Pauline
Att ni litar helt på ett annat företag att fixa det, där ni bara kan komma med synpunkter, utan att ha en större del i utveckling är förkastligt. Min box startar om sig flera gånger per dag, jag börjar tröttna på det. Vad tycker du jag ska göra åt det? När beräknar ni ha fixen klar?(om ens sagem har börjat med en lösning?)
Redigerat av clooak, 20 april 2011 - 16:03.
Postad 20 april 2011 - 16:01
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Supporten brilljerar med sin inkompetens igen. Skickade ett mail igårkväll efter att ha fått dra ur sladden till boxen 4ggr på 30 min för jag bara ville byta kanal...
Jag:
Vid inspelning på en kanal går det inte att titta på någon annan. "Problem att ta emot signal" meddelar den. Hur löser vi problemet?
Idioterna:
Utan en ordentlig felsökning är det tyvärr näst intill omöjligt för oss att säga vad problemet kan bero på.
Får dom inte lära sig ordet mjukvarubugg på supporten?
Postad 20 april 2011 - 16:01
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Det måste kännas skönt att få slippa Sagem när ADB-boxen kommer... låt oss bara hoppas att Sagem får ordning på denna box, i alla hem, snart.
Postad 20 april 2011 - 16:19
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Supporten brilljerar med sin inkompetens igen. Skickade ett mail igårkväll efter att ha fått dra ur sladden till boxen 4ggr på 30 min för jag bara ville byta kanal...
Jag: Vid inspelning på en kanal går det inte att titta på någon annan. "Problem att ta emot signal" meddelar den. Hur löser vi problemet?
Idioterna: Utan en ordentlig felsökning är det tyvärr näst intill omöjligt för oss att säga vad problemet kan bero på.
Får dom inte lära sig ordet mjukvarubugg på supporten?
Haha! Fått EXAKT samma svar när jag klagat!
Postad 20 april 2011 - 16:32
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Det är märkligt att CD:s egen personal inte reagerar över hur buggig boxen är, eller har de andra boxar? De borde väl också drabbas av alla fel som redovisats i detta forum.
Redigerat av Huddingebo, 20 april 2011 - 16:34.
Postad 20 april 2011 - 16:34
Frallan78
-
Frallan78
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag med
Postad 20 april 2011 - 16:50
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Jag med
Dom kanske har fått lära sig klipp och klistra, Ctlr C + Ctrl V? Då borde dom ju beta av 50% av alla mail som kommer in på 10-15 min... Men det är bara ligga på, man får inte ge upp när dom ligger ner!
Postad 20 april 2011 - 17:30
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Canal Digital kommer _INTE_ att få ordning på sin mjukvara. För nu är det väl snart 4 år sedan boxen lanserades och har de inte fixat den på den tiden så är det kört.
Nu har även den av oss i min bekantskapskrets som varit CD-boxen mest trogen, gett upp och köpt sig en Linux-box. Droppen var att efter senaste mjukvaran så står boxen bara och loopar och vill inte starta, men supporten sade att boxen bara blir bättre och bättre för varje uppgradering som släpps - gissa om han blev förvånad.
Han fick även han en ny nätadapter och instruktioner att starta utan antennkablar och göra om uppgraderingen m.m.
Ge upp nu Canal Digital med erat skitsnack !!!!
Postad 20 april 2011 - 21:12
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Vill passa på att informera er som ev. behöver en utbytesbox för att lösa problemen. Jag har fått en ny box utskickad, och fick idag min nya fakura: DE TAR BETALT FÖR FRAKTEN AV NYA BOXEN! Att de har mage. Som kund har jag betalt fullpris hela vintern, trots att boxen havererat om & om igen...
Samma sak här, loggar genast in på min internetbank och spärrar deras j*vla autogiro. Tänker då inte betala någon frakt för en box som hårddisken rasade på och dessutom hade garanti kvar.
Postad 21 april 2011 - 08:00
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Har blivit med projektor och tänkte använda en 4-vägsswitch för källorna (CD-box, PS3 mm) samt en tvåvägssplitter efter den för visarna (TV, projektor). Så det blir exempelvis CD-box <> switch <> splitter <> TV eller projektor.
Hur går det då med HDCP för CD-boxen? Någon som har testat?
Det blev en 4x2 matris från Kjell & Co HDCP verkar fungera. Testade sedan med att varken ha TVn eller matrisen på när jag startade boxen (C+ HD), fick ändå bild när jag sedan startade tv och matris. Så HDCP var antagligen inte påslagen hos CD.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|