Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 april 2011 - 10:35

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Det måste kännas skönt att få slippa Sagem när ADB-boxen kommer...
låt oss bara hoppas att Sagem får ordning på denna box, i alla hem, snart.

Hej

27 april kommer våra testkunder att få tillgång till att testa en ny mjukvara (programvaruversion 0.8.9_H)

Information om vad den nya mjukvaran innehåller.

• Ökad stabilitet (7 stabilitetsbuggar är fixade och vi har sett betydande skillnad i vår testmiljö)
• Minskad risk att boxen stänger av sig när man ska gå in i EPG/MyTV/VOD
• Flera buggar kring inspelningsfunktionen är rättade(1 minuts inspelningar, marginalinställningar bl.a)

Vi vet om att ett antal buggar återstår och vi har nyligen gjort en beställning på ytterligare en mjukvara.

Mer info hittar ni på www.canaldigital.se/Kundservice/

Mvh
Niklas

Postad 21 april 2011 - 10:41

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

All mjukvara vi använder i våra Sagem boxar är programmerad av Sagem, vi på CD kan dock skicka önskemål till dem som de sedan försöker tillgodose vid nästa uppdatering.

Har ni testat att beställa en mjukvara som fungerar? Bara ett tips, kan vara värt ett försök i alla fall.
Ett annat tips är att inte beställa en massa inskränkningar som bara minskar boxens värde för era kunder utan köra med standardmjukvara utan operatörsanpassningar.

Postad 21 april 2011 - 11:24

izual
  • izual
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hej

27 april kommer våra testkunder att få tillgång till att testa en ny mjukvara (programvaruversion 0.8.9_H)

• Ökad stabilitet (7 stabilitetsbuggar är fixade och vi har sett betydande skillnad i vår testmiljö)
Minskad risk att boxen stänger av sig när man ska gå in i EPG/MyTV/VOD
• Flera buggar kring inspelningsfunktionen är rättade(1 minuts inspelningar, marginalinställningar bl.a)

Vi vet om att ett antal buggar återstår och vi har nyligen gjort en beställning på ytterligare en mjukvara.

Mvh
Niklas

Ni erkänner alltså att det fortfarande kommer vara kvar fel på boxen trots ännu en uppgradering?

Går det att använda detta för att genom arn få hela abonnemanget upphävt och ev pengarna tillbaka för nu får det vara slut på dagisfasonerna från CD.

Denna boxen har i princip aldrig fungerat stabilt, visst det "gamla" ui't var mkt mer stabilt och hade bättre funktionalitet men även den hade sina brister.

Att CD fortfarande får sälja detta skämtet är för mig en gåta.
Hade man fått boxen gratis och fått veta att man är en betatestare så hade det varit helt ok.
Men nu är det så att jag betalade 2000:- för denna och de pengarna hade jag gärna lagt på någonting annat nu i efterhand.

Sedan förstår jag inte heller hur supporten systematiskt tröttar ut kunderna med samma standardlösningar som inte löst problemet åt någon, anledningen till att det inte ringer längre är inte att problemet är löst utan att folk ger upp efter den 5'e nätadaptern, omformateringen och återställningen.
Fattar ni inte att ni skjuter er själva i foten?

Redigerat av izual, 21 april 2011 - 11:26.

Postad 21 april 2011 - 11:45

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Det finns bara ett sätt i en marknadsekonomi att sända ett budskap som biter, säg upp abonnemangen och välj annan leverantör om problemet upplevs som olösligt hos CD.

Det är naturligtvis negativt att man som missnöjd kund uttrycker det och gör det till andra som då får en negativ bild av CD, men leverantören lever på de pengar den får in här och nu. Om den biten sinar, då blir förutsättningarna ändrade.

Om man inte har bindningstid kvar är det enkelt, men det går lika bra att meddela att man avslutar abonnemanget samma dag som bindningstiden går ut även om det är ett år eller liknande kvar. Om summeringen hos en leverantör är att de kan följa hur deras kundbas minskar över tid i direkt koppling till deras dåliga leveranssituation så kommer de att prioriteras om det är kännbart. Har man bindningstid kvar och sagt upp den, så kommer CD att se det som prioriterat att försöka hålla kvar kunden, i detta fall kanske genom konkret satsning på en på riktigt fungerande mjukvara. Risken är väl att det kanske inte är så jättefel på mjukvaran som sådan utan på att HW inte är så stabil och kanske har lite lite minne för att klara jobbet.

Postad 21 april 2011 - 12:11

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Mvh
Niklas

Nyligen!? Vadå, har ni hittar några buggar nyligen som ni vill ha åtgärdade?
Hade det inte varit enklare att från början "gjort en beställning" på att få ALLA buggar fixade direkt istället?

Postad 21 april 2011 - 12:16

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0

Hej

Mvh
Niklas

Ok, det låter ju bra. Men hur gör ni med de kunder som mig tex som har en "ganska" väl fungerande box men som har fått sämre bild efter det att VOD-uppdateringen genomfördes?

Och ja:

* Parabolen samt LNB är korrekt justerade
* Alla trix är utförda
* Inget fel på kablar
* Ingen annan utrustning har tillkommit eller försvunnit under tiden

Postad 21 april 2011 - 12:22

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

.....Risken är väl att det kanske inte är så jättefel på mjukvaran som sådan utan på att HW inte är så stabil och kanske har lite lite minne för att klara jobbet.

Det där är något jag har misstänkt länge. Ungefär som att försöka köra Photoshop eller Google earth i en gammal dator... den hänger sig efter en stund.

Redigerat av AC3, 21 april 2011 - 12:23.

Postad 21 april 2011 - 13:36

crimsonidol1
  • crimsonidol1
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Idag ställde jag följande fråga till Canal digitals kundtjänst;

Jag vill ha en månadsbetalning av familjepaketet i kompensation för de undermåliga funktionerna, bristande användarvänlighet och driftsäkerhet den inspelningsbara HD boxen medför annars säger jag upp mitt abonemang.

Jag har följaktligen idag sagt upp mitt abonemang hos canal digital för att inom kort bli Viasat kund. Detta eftersom de inte ville kompensera mig ytterligare.

Jag kommer från och med dagens datum ta bort denna sida som favorit i min webbläsare för att ägna tid åt annat istället. Tack till er alla som skriver och följer diskussionen kring boxen här på forumet, jag tror inte canal digital någonsin kommer att få denna box att fungera tillfredställande och jag tror inte heller att den nya boxen kommer att subventioneras i pris för oss alla som haft problem. Man tjänar ingenting på att vara trogen kund hos canal digital men desto mer genom att byta leverantör till t.ex. Viasat.

Canal digital har haft sina chanser att uppmärksamma oss med att det finns stora problem i form av funktion och användarvänlighet kopplat till den inspelningsbara HD boxen men de nöjer sig med att konstatera att det enbart gäller fåtalet kunder. De har heller inte skickar ut information till samtliga kunder som sitter med den inspelningsbara HD boxen om information kring detta. Det är inte tillräckligt med att sedan skapa efterhandskonstruktioner för missnöja kunder som hör av sig. Vi vill helt enkelt inte betala för en box som inte fungerar tillfredsställande! Man behöver inte gå till regler och avtal för att möta denna kritik utan det bör finnas ett utrymme för lösningar mellan kund och företag för en långsiktighet. Ett missnöje är alltid ett missnöje även om man får det förklarat att de arbetar hårt på att förbättra boxens stabilitet så måste det finnas ett handligsutrymme för kompensation. Var är professionaliteten och lyhördheten Canal digital?

Det stora i att bedriva en större företagsverksamhet är att åtminstone försöka få det se ut som ett litet landsortsföretag där kundvård är prioritet!

Punkt.

Redigerat av crimsonidol1, 21 april 2011 - 14:26.

Postad 21 april 2011 - 15:26

Lunnis
  • Lunnis
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nu har det hänt 3 ggr att jag måste göra fabriksåterställning på boxen då den får för sig att zooma bilden på alla kanaler, värst blir det när den zoomar HD kanalerna då ca 20% av bilden försvinner utanför kanterna.
detta löser man med att fabriksåterställa boxen så går det 1 månad sedan är det samma visa igen.
Räcker inte mad att starta om boxen och jag orkar inte ringa till cd och ta upp detta med dom då jag troligen kommer be dom fara och flyga.
förbannad på denna skit box dom har sålt till oss.

Postad 21 april 2011 - 16:44

izual
  • izual
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Nu har det hänt 3 ggr att jag måste göra fabriksåterställning på boxen då den får för sig att zooma bilden på alla kanaler, värst blir det när den zoomar HD kanalerna då ca 20% av bilden försvinner utanför kanterna.
detta löser man med att fabriksåterställa boxen så går det 1 månad sedan är det samma visa igen.
Räcker inte mad att starta om boxen och jag orkar inte ringa till cd och ta upp detta med dom då jag troligen kommer be dom fara och flyga.
förbannad på denna skit box dom har sålt till oss.

Det är inte så att du bara kommit åt knappen "tv" på fjärren?
Trycker man på den en gång zoomar den nämligen in som du beskriver.

Postad 21 april 2011 - 18:21

Lunnis
  • Lunnis
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
nej har även testat att trycka på tv knappen.
första gången det hände så hade jag en hyfsat ny tv och trode då att det var fel på den och gjorde fabriksåterställning på den utan något resultat.
tycker det är lite konstigt för det är inte alla sd kanaler som zoomas utan bara en del av dom och även discovery´s hd kanalerna men inte film hd.
har för mig att det med tv knapper "återställs" när man startar om boxen.

Postad 21 april 2011 - 18:53

clooak
  • clooak
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Hej

Mvh
Niklas

Finns det någon möjlighet att få bli en del av testkunderna? Dvs få mjukvaruuppdateringen innan alla andra? Isf vart registrerar jag mig.

Postad 21 april 2011 - 19:06

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej!

Ja nu har jag testat min fantastiska Sagembox efter att den har varit ett halvt år i exil.

Bilden är urusel speciellt på sd-kanalerna, långsam är det också. Fyrkanter visar sig lite då och då i bilden.

Snabbspolningen är under all kritik.

Ja inte är den bättre än den var tidigare, möjligen så hänger den sig inte lika ofta.

Signalstyrkan är 73-76 % och skew är rätt på huvudet.

Nu är jag ännu mer övertygad om att jag gjorde rätt då jag inhandlade en Technisat med kanonbild.

//Jörgen

Redigerat av Unregisteredd42b33aa, 21 april 2011 - 19:10.

Postad 22 april 2011 - 09:31

Grön49
  • Grön49
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Det vore ju kul om CD kan svara på vilken tidsplan det är för dom återstående buggarna? 5 år? 10år? Med tanke på att detta har pågått i fyra (!) år så fattar ju vem som helst att boxen aldrig kommer att bli buggfri.

Postad 22 april 2011 - 10:08

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Har nu äntligen fått en box som är mer eller mindre problemfri, i alla fall jämfört med dom tre!! tidigare som jag provat hemma.
Det måste ju vara att mjukvaran inte provas ut mot alla hårdvaru revisioner som finns. Någon annan förklaring kan jag inte se.
Nu har jag en fråga också...
När man programmerar in en inspelning och börjar titta innan den spelat in färdigt så har jag problem med att den hoppar till "live" sändning när inspelningen avslutas. Detta måste ju vara en bugg?
Man blir ju galen när man tittar på en fotbollsmatch och inspelningen tar slut så hoppar den till "live" och då får man reda på resultatet :)
Någon annan som märkt detta problem (bland alla andra problem) eller gör jag något fel?

Postad 22 april 2011 - 10:58

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Har nu äntligen fått en box som är mer eller mindre problemfri, i alla fall jämfört med dom tre!! tidigare som jag provat hemma.
Det måste ju vara att mjukvaran inte provas ut mot alla hårdvaru revisioner som finns. Någon annan förklaring kan jag inte se.
Nu har jag en fråga också...
När man programmerar in en inspelning och börjar titta innan den spelat in färdigt så har jag problem med att den hoppar till "live" sändning när inspelningen avslutas. Detta måste ju vara en bugg?
Man blir ju galen när man tittar på en fotbollsmatch och inspelningen tar slut så hoppar den till "live" och då får man reda på resultatet :)
Någon annan som märkt detta problem (bland alla andra problem) eller gör jag något fel?

Postad 22 april 2011 - 19:56

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hej,

Nu är snart måttet rågat....
Förutom den extremt störiga HDCP buggen som B BUS har skrivit om tidigare, som typ kommer vid varje uppstart, kom idag en ny "feature" (som CD hade kallat denna bugg) med senaste SW.

All text och bild blir helt pixligt/randigt/osynk => helt oacceptabel kvalité .
Krävde omstart (rycka powerkabeln) to recover (och nytt HDCP problem så klart :-( ), så blev bilden ok (iallfall lika dålig som vanligt/samma kassa nivå med senaste sw).

Bifogar lite screenshots så kan vi gråta ikapp över CD och denna sorgliga box
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2011_04_22_kl._20.46.28.png   673,28K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2011_04_22_kl._20.48.46.png   484,89K   1 Antal nerladdningar

/S7

Postad 23 april 2011 - 12:38

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Ser att det inte kom med någon text i förra inlägget...

Jag har haft problem sedan in höstas med allt från missade inspelningar till hängningar, spontana omstarter, mute-buggen mm. Dock har jag inte upplevt sämre bild eller något problem vid införande av hdcp. Jag fick en ny box ungefär samtidigt som den senaste mjukvaran dök upp och sedan dess har jag enbart haft en hängning...PEPPAR PEPPAR... Om det beror på ny box eller ny mjukvara är svårt att svara på.

Eftersom jag vid tidigare kontakter med CD inte accepterat någon kompensation (mest för problemen inte varit lösta än, och därför svåra att värdera) så tog jag kontakt med dem i onsdags. Fick erbjudande om en fri månadsavgift. Du skojar, jag har ju haft en strulande box i åtta månader. Nix endast en månad erbjöds. Jag accepterade inte det utan bad att få tala med killens chef. Han lovade att chefen skulle ringa upp inom 48 timmar. Chefen ringde efter ca 20 timmar och han var mycket förstående och lyssnade till mina synpunkter, tror tom att han antecknade (lät så). Hur som helst så kom vi överens om en kompensation som jag var nöjd med. Dvs om boxen fortsätter fungera som den gör nu.
Jag undrar om dom börjat inse att det kommer kosta dem att få deras kunder nöjda?!

Postad 23 april 2011 - 13:59

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Ser att det inte kom med någon text i förra inlägget...

Jag har haft problem sedan in höstas med allt från missade inspelningar till hängningar, spontana omstarter, mute-buggen mm. Dock har jag inte upplevt sämre bild eller något problem vid införande av hdcp. Jag fick en ny box ungefär samtidigt som den senaste mjukvaran dök upp och sedan dess har jag enbart haft en hängning...PEPPAR PEPPAR... Om det beror på ny box eller ny mjukvara är svårt att svara på.

Eftersom jag vid tidigare kontakter med CD inte accepterat någon kompensation (mest för problemen inte varit lösta än, och därför svåra att värdera) så tog jag kontakt med dem i onsdags. Fick erbjudande om en fri månadsavgift. Du skojar, jag har ju haft en strulande box i åtta månader. Nix endast en månad erbjöds. Jag accepterade inte det utan bad att få tala med killens chef. Han lovade att chefen skulle ringa upp inom 48 timmar. Chefen ringde efter ca 20 timmar och han var mycket förstående och lyssnade till mina synpunkter, tror tom att han antecknade (lät så). Hur som helst så kom vi överens om en kompensation som jag var nöjd med. Dvs om boxen fortsätter fungera som den gör nu.
Jag undrar om dom börjat inse att det kommer kosta dem att få deras kunder nöjda?!

Jag sitter i exakt samma sits. Vad fick du i kompensation?
Inget att hålla hemligt...

Postad 23 april 2011 - 14:18

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0

Hej,

Krävde omstart (rycka powerkabeln) to recover (och nytt HDCP problem så klart :-( ), så blev bilden ok (iallfall lika dålig som vanligt/samma kassa nivå med senaste sw).

/S7

Min bild är också randig, precis som om det är för dålig upplösning! Men din var värre, herregud... ;)

Redigerat av Iwarsson, 23 april 2011 - 14:19.

Postad 24 april 2011 - 19:51

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag sitter i exakt samma sits. Vad fick du i kompensation?
Inget att hålla hemligt...

Fick kompensation till ett värde av drygt 1200:-

Vad har du blivit erbjuden?

Redigerat av Tobyponken, 24 april 2011 - 19:52.

Postad 24 april 2011 - 20:11

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Igår fick min fjärr ett spel, kanske. Det är iaf vad CD tror så en ny är på väg. Efter att boxen startat så gick inte fjärren att använda, oavsett vilken knapp man trycker på så verkar boxen tror att den får den oavbrutet tills man bryter strömmen.

Även fast jag sa att detta uppstår/fortsätter om jag tar ut batterierna så tror CD på att det är fjärren. Smidig box att köra utan fjärr iaf!

Postad 24 april 2011 - 23:31

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Fick kompensation till ett värde av drygt 1200:-

Vad har du blivit erbjuden?

inget!!

Postad 25 april 2011 - 07:02

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

inget!!

Nöj dig inte med vad kundtjänst erbjuder. De har inte befogenhet att ge dig mer än två betalningsfria månader. Jag sa att jag inte accepterade det. Då blev det ett chefsärende tydligen.

Postad 25 april 2011 - 09:36

Unregisteredd3eb7b8e
  • Unregisteredd3eb7b8e
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Nöj dig inte med vad kundtjänst erbjuder. De har inte befogenhet att ge dig mer än två betalningsfria månader. Jag sa att jag inte accepterade det. Då blev det ett chefsärende tydligen.

Jag har fått 1 månad fritt flera gånger från kundtjänst, så det funkar ju också om man nu ger det lite tid. Och då är det runt 600kr per frimånad som jag fått. När jag var ny kund för 3 år sedan tog jag det vidare till chefsnivå en gång, tog lång tid att övertyga dem om att deras box var riktigt kass, även om det var andra fel på den tiden än nu, så fanns det ju mängder även då. Den gången fick jag 3 månader.

Verkar mest som folk klagar här, det är ju också bra, men ta er lite tid och se till att ni får lite frimånader nu när ni sitter men en riktigt dålig box, som dessutom aldrig kommer att bli det som ni/jag förväntar er att den skulle vara.

Så det är i mitt tycke bättre att ta sig tiden och ringa kubtjänst klaga på det som är fel på er box, se till att ni blir kompenserade för de problemen, och är det inte löst, gör samma sak igen. Tror det biter mer på CD att loosa en massa stålar än att folk som gnäller på ett forum.

Postad 26 april 2011 - 11:17

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0
"Hej

Mvh
Niklas"

Ok, det låter ju bra. Men hur gör ni med de kunder som mig tex som har en "ganska" väl fungerande box men som har fått sämre bild efter det att VOD-uppdateringen genomfördes?

Och ja:

* Parabolen samt LNB är korrekt justerade
* Alla trix är utförda
* Inget fel på kablar
* Ingen annan utrustning har tillkommit eller försvunnit under tiden

Jag skulle uppskatta ett svar på denna frågan då bildkvalite'n var avgörande när jag köpte det här för längesedan. I påskhelgen hade jag hemma en vanlig HD-box och den gav mycket bättre bild i synnerhet på SD-kanalerna.

Postad 26 april 2011 - 20:18

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

"Hej

Mvh
Niklas"

Jag skulle uppskatta ett svar på denna frågan då bildkvalite'n var avgörande när jag köpte det här för längesedan. I påskhelgen hade jag hemma en vanlig HD-box och den gav mycket bättre bild i synnerhet på SD-kanalerna.

Håller med. Skiter i allt lull lull. Vill ha tillbaka den ypperliga bildkvallitén. Nu är det så kass..

Postad 26 april 2011 - 21:38

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Hackig bild på C+ HD under House ikväll.

min box som bråkade eller allmänt problem med sändningen?

Postad 27 april 2011 - 15:33

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Ja, det hackade några gånger samt attt det blev helt svart tre sekunder en gång.
Jag spelade upp TV4 HD från hårddisken.

Postad 27 april 2011 - 15:44

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Samma sak här, loggar genast in på min internetbank och spärrar deras j*vla autogiro. Tänker då inte betala någon frakt för en box som hårddisken rasade på och dessutom hade garanti kvar.

Hej fremar-7 ,

Om du fått din box utbytt ska du självklart inte behöva betala frakt för det. Du får gärna lämna ett PM med person eller kundnummer så tar vi bort frakten.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Finns det någon möjlighet att få bli en del av testkunderna? Dvs få mjukvaruuppdateringen innan alla andra? Isf vart registrerar jag mig.

Hej clooak ,

För tillfället har vi fyllt vår testgrupp gällande den inspelningsbara HD-boxen men håll utskick på hemsidan där vi kommer med information när vi kan utöka testgruppen. Du finner mer inforamtion på http://www.canaldigi...ntresseanmalan/

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Det vore ju kul om CD kan svara på vilken tidsplan det är för dom återstående buggarna? 5 år? 10år? Med tanke på att detta har pågått i fyra (!) år så fattar ju vem som helst att boxen aldrig kommer att bli buggfri.

Hej Grön47,

En exakt tidsplan på de återstående buggarna kan vi inte svara på just nu. Vi har en mjukvara under test just nu som väntas lanseras i maj om testerna går bra. Sedan väntar vi in en ny mjukvara i mitten av maj som vi hoppas kunna lansera under juni månad. Därefter planeras mer mjukvaror till efter sommaren.

Vi kommer hålla er uppdaterade på våran hemsida och här på forumet gällande mjukvara.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Hej,

Nu är snart måttet rågat....
Förutom den extremt störiga HDCP buggen som B BUS har skrivit om tidigare, som typ kommer vid varje uppstart, kom idag en ny "feature" (som CD hade kallat denna bugg) med senaste SW.

Bifogar lite screenshots så kan vi gråta ikapp över CD och denna sorgliga box
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2011_04_22_kl._20.46.28.png   673,28K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2011_04_22_kl._20.48.46.png   484,89K   1 Antal nerladdningar

/S7

Hej Sandby7,

Tack så mycket för dina bilder. Vi har skickat vidare dem till ansvarig som sköter kontakten med Sagem så dem får titta på det. Vilket märke och modell har du på din tv? Du kan även skicka denna informationen via ett PM om du inte önskar att lägga dem publikt.

Är det fler som har liknande problem så får ni hemskt gärna skicka oss era kontaktuppgifter och vilken modell ni har på eran tv.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

"Hej

Mvh
Niklas"

Hej Iwarsson,

Efter att flera utav er påpekat skillnader mellan de olika mjukvarorna har vi haft en testuppställning med två identiska tv-apparater där flera personer har fått tycka till om bildkvalitén. Testpersonerna kunde inte se någon märkbar skillnad mellan mjukvarorna.

Vi vill även här veta vad ni har för modell på eran tv och gärna era kontaktuppgifter då vi gärna vill göra ett besök hos någon av er då vi själva inte kan se problemet hos oss. Eftersom vi har vårat huvudkontor i Stockholm så ser vi helst att ni bor i Stockholmsområdet.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Postad 27 april 2011 - 17:07

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
3'e boxen på väg hem på ca två veckor, min nuvarande låter som en dammsugare! *suck*

Postad 27 april 2011 - 17:51

masite
  • masite
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hackig bild på C+ HD under House ikväll.

min box som bråkade eller allmänt problem med sändningen?

Likadant för mig. Tittade på den inspelat. Perfekt bild fram till ca fem minuter innan slut. Sen gick det inte att titta. Trodde det var min mottagning.

Postad 27 april 2011 - 18:49

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hej Sandby7,

Tack så mycket för dina bilder. Vi har skickat vidare dem till ansvarig som sköter kontakten med Sagem så dem får titta på det. Vilket märke och modell har du på din tv? Du kan även skicka denna informationen via ett PM om du inte önskar att lägga dem publikt.

Är det fler som har liknande problem så får ni hemskt gärna skicka oss era kontaktuppgifter och vilken modell ni har på eran tv.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Hej Miriam,

Jag tycker inte dom är så mycket och tacka för, bilden är oanvändbar.
Jag har testat med att köra med både min Pioneer plasma (som för övrigt denna boxen suttit på sedan jag köpte denna buggen då den kom/flera år sedan - utan problem tidigare) och med men andra tv en Samsung LCD - samma bedrövliga bild.

Spontan och ingenjörsteknisk felsökning säger mig ytterligare problem med HDCP.

Skall det vara så här? Vad skall jag göra för att få en dräglig tv upplevelse med denna skandalbox igen? Inte är väl ViaSat enda vägen till fred i tv soffan och en tjänst som levererar vad jag betalar för???

/S7

Postad 27 april 2011 - 20:07

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Hej Iwarsson,

Efter att flera utav er påpekat skillnader mellan de olika mjukvarorna har vi haft en testuppställning med två identiska tv-apparater där flera personer har fått tycka till om bildkvalitén. Testpersonerna kunde inte se någon märkbar skillnad mellan mjukvarorna.

Vi vill även här veta vad ni har för modell på eran tv och gärna era kontaktuppgifter då vi gärna vill göra ett besök hos någon av er då vi själva inte kan se problemet hos oss. Eftersom vi har vårat huvudkontor i Stockholm så ser vi helst att ni bor i Stockholmsområdet.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Hej!

Får man fråga vilka versionen ni jämfört med? Vi menar givetvis den senaste versionen kontra den som funkade hyggligt sommaren 2010 innan den nya buggversionen med VOD kom. Jag upplever det som stor skillnad i bildkvallité och främst på SD sändningarna som är bedrövliga nu.
Jag har hela tiden haft en Panasonic Viera TH-46PZ85 och med den gamla mjukvaran hade jag mycket skarp och bra bild.
Jag bor ej i Stockholmstrakten.

Redigerat av vilse, 27 april 2011 - 20:08.

Postad 27 april 2011 - 20:14

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0

Hej Iwarsson,

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Tack för svaret Miriam.

Du beskriver tyvärr ett trångsynt sätt att testa Er produkt på och en lika indolent attityd till att ett nationellt problem helst ska lösas i Stockholm...

"en testuppställning med två identiska tv-apparater"

Men varför testar ni inte flera olika boxar med samma mjukvara på en tv? Var finns drivet? Hur kommer det sig att det första som misstänks alltid är tvn eller kabeln eller rent av kunden? Det finns faktiskt kunder som har ett stort tekniskt kunnande rentav år av branschvana som trots detta har problem och fel och kan härleda det till Er box/mjukvara.

Ta mig som exempel. Min box har aldrig stängt av sig när jag har använt EPG. Innebär det då att det problemet inte finns!? För det finns ju en buggfix för det...

Så jag frågar igen. Hur ska ni se till att jag och fler med mig återfår minst så bra bild som vi hade tidigare?

Hos mig bor det en Pioneer KRP-500A

Postad 27 april 2011 - 20:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Likadant för mig. Tittade på den inspelat. Perfekt bild fram till ca fem minuter innan slut. Sen gick det inte att titta. Trodde det var min mottagning.

Mina störningar kom kanske efter 15-20 minuter, bytte till SD-kanalen då och vet inte hur det var efter det.

Redigerat av Monshi, 27 april 2011 - 20:40.

Postad 28 april 2011 - 00:41

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Miriam:

Här är en fråga jag vill ha svar på! Vad får vi för det vi betalar er?

Idag jobbade jag kväll, dvs jag var inte hemma och kunde kontrollera så boxen spelade in det den skulle. Vid 21 var det två inspelningar. Greys Anatomy på kanal 5 och Snooker på Eurosport HD. Två kanaler som jag betalar er för att kunna se.

Jag ringde min sambo lite efter 21 i ett annat ärende, frågade då samtidigt om den spelade in Snookern (det enda som jag var intresserad av) spelades in. När hon då bytte kanal från femman så stog det "problem med att ta emot signal". Boxen hade då helt sonika, pga av den här sk "buggen" ni sålt på oss inte börjat spela in ett program som var programmerat.

Lösningen: Dra ur strömsladden och starta om boxen.

Konsekvens: Jag missade halva Snookern, min sambo fick ett avbrott mitt i Grey. Hur kan du, som vid tidigare samtal hävdat att vi får det vi betalat för när vi "har bild på tvn". Nu har vi ju knappt bild, eftersom den struntar i att spela in. Jag betalar ju knappast 500kr i månaden för att få se "problem med att ta emot signal".
Sen när man ska spela upp det man ska se på, så får man ju pausa/spola åt olika håll för att det inte ska hacka/bli moasik/ ha kvar ljudet när man ska se på det.

Här har du ju ett praktexempel på det jag hävdat i alla telefonsamtal att vi inte får någonting annat än irritation och ilska för dom pengarna vi ger till er. Vi får verkligen ingenting tillbaka!

Tacksam för svar.

Postad 28 april 2011 - 06:10

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Miriam:

Här är en fråga jag vill ha svar på! Vad får vi för det vi betalar er?

Idag jobbade jag kväll, dvs jag var inte hemma och kunde kontrollera så boxen spelade in det den skulle. Vid 21 var det två inspelningar. Greys Anatomy på kanal 5 och Snooker på Eurosport HD. Två kanaler som jag betalar er för att kunna se.

Jag ringde min sambo lite efter 21 i ett annat ärende, frågade då samtidigt om den spelade in Snookern (det enda som jag var intresserad av) spelades in. När hon då bytte kanal från femman så stog det "problem med att ta emot signal". Boxen hade då helt sonika, pga av den här sk "buggen" ni sålt på oss inte börjat spela in ett program som var programmerat.

Lösningen: Dra ur strömsladden och starta om boxen.

Konsekvens: Jag missade halva Snookern, min sambo fick ett avbrott mitt i Grey. Hur kan du, som vid tidigare samtal hävdat att vi får det vi betalat för när vi "har bild på tvn". Nu har vi ju knappt bild, eftersom den struntar i att spela in. Jag betalar ju knappast 500kr i månaden för att få se "problem med att ta emot signal".
Sen när man ska spela upp det man ska se på, så får man ju pausa/spola åt olika håll för att det inte ska hacka/bli moasik/ ha kvar ljudet när man ska se på det.

Här har du ju ett praktexempel på det jag hävdat i alla telefonsamtal att vi inte får någonting annat än irritation och ilska för dom pengarna vi ger till er. Vi får verkligen ingenting tillbaka!

Tacksam för svar.

Du är inte ensam med dina problem. Vi är några till som vill ha svar.

Postad 28 april 2011 - 06:53

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Hej fremar-7 ,

Om du fått din box utbytt ska du självklart inte behöva betala frakt för det. Du får gärna lämna ett PM med person eller kundnummer så tar vi bort frakten.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Hej clooak ,

För tillfället har vi fyllt vår testgrupp gällande den inspelningsbara HD-boxen men håll utskick på hemsidan där vi kommer med information när vi kan utöka testgruppen. Du finner mer inforamtion på http://www.canaldigi...ntresseanmalan/

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Hej Grön47,

En exakt tidsplan på de återstående buggarna kan vi inte svara på just nu. Vi har en mjukvara under test just nu som väntas lanseras i maj om testerna går bra. Sedan väntar vi in en ny mjukvara i mitten av maj som vi hoppas kunna lansera under juni månad. Därefter planeras mer mjukvaror till efter sommaren.

Vi kommer hålla er uppdaterade på våran hemsida och här på forumet gällande mjukvara.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Hej Sandby7,

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Hej Iwarsson,

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Postad 28 april 2011 - 06:58

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
För min del har jag en Panasonic 42 tums plasma och försämringen i bildkvaliten säskilt på icke HD sändningarna är väldigt tydlig efter den nya Linuxbaserade programvaran kom. Och "problem att ta imot signalen" buggen är så otroligt klantigt att släppa igenom!

Postad 28 april 2011 - 07:59

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Du beskriver tyvärr ett trångsynt sätt att testa Er produkt på och en lika indolent attityd till att ett nationellt problem helst ska lösas i Stockholm...

Jag håller inte med här. Jag har faktiskt förståelse för att man från ett stockholmsbaserat företag inte vill resa till Riksgränsen om samma uppställning av box och TV står att hitta i Solna. Om man skulle lösa problem, så kommer det ju ändå alla till godo då programvaruppdateringar distribueras nationellt.

Postad 28 april 2011 - 09:16

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

För min del har jag en Panasonic 42 tums plasma och försämringen i bildkvaliten säskilt på icke HD sändningarna är väldigt tydlig efter den nya Linuxbaserade programvaran kom. Och "problem att ta imot signalen" buggen är så otroligt klantigt att släppa igenom!

+1.
Jag förstår inte varför det ska ta sådan tid att rätta till alla dessa buggar. Det har snart gått 8 månader!
Om vi räknar lågt och tänker oss att boxen "bara" hänger sig 4 gånger i vecken och det har gått 32 veckor = 128 hägningar och det tar 5 minuter att stänga av och få igång boxen igen, då har vi krupit på knä och jobbat väntat på uppstart i 640 minuter eller i över 10 och en halv timme sammanlagt. Detta händer dessutom oftast under en inspelning av sådant vi inte vill missa.

Dessutom byggde ni in en ny bugg i sista mjukvaran, en bugg som gör att boxen ibland vill stänga av sig även om man aktivt tittar med kanalbyte och allt.
Häromdagen glömde mina barn stänga av boxen, och när jag kom hem efter ca 5 timmar hadde boxen hängt sig med medelandet typ "boxen kommer stänga av" och man skulle ju då kunde välja avbryt, men bilden var totalt fryst och man var tvungen att hålla in startknappen på boxen i X sekunder som vanligt för att kunna starta om från början.
Jag vet att det går att stänga av den automatiska avstägningen, men varför har den överhuvudtaget lagts till när den inte fungerar och bara skapar nya buggar??
Dessutom fick CDs Teknikansvarig KG Niskaa när han var i radio det att låta som att denna nya funktion var typ lösningen på alla problem????????

Om ni på CD har så bra bild med den nya mjukvaran vill jag veta vad ni använder för TV?

Jag uppfattar det som jag har mycket sämre bild på min LG efter sept 2010 och dessutom har jag handskakningsproblem vid omstart av boxen, och bor ca 40 mil trån Stockholm.

Redigerat av B BUS, 28 april 2011 - 09:18.

Postad 28 april 2011 - 09:30

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Du är inte ensam med dina problem. Vi är några till som vill ha svar.

+1
Undrar hur det gick med våra inspelningar, för jag möttes av samma rutan när jag kom in efter hundpromenaden igårkväll...
Är väl inget som blev inspelat.
Och då blir det inte glada miner hemma sen...
:)
Skilsmässoboxen...

Postad 28 april 2011 - 09:40

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Och "problem att ta imot signalen" buggen är så otroligt klantigt att släppa igenom!

När jag ringde CDs suport om denna bugg för 6-7 månader sen sa kundtjänst att jag hadde för stark signal som ligger mellan 69-71, är detta fortfarande Canal Digitals uppfattning???
Eller kan ni tänkt om då jag inte hört detta påstående på länge?

Postad 28 april 2011 - 09:49

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

När jag ringde CDs suport om denna bugg för 6-7 månader sen sa kundtjänst att jag hadde för stark signal som ligger mellan 69-71, är detta fortfarande Canal Digitals uppfattning???
Eller kan ni tänkt om då jag inte hört detta påstående på länge?

CD har ingen uppfattning, dom hittar bara på ursäkter som passar för stunden för att rädda några kunder kvar.
Hade vi bara fått en skälig ersättning så hade vi lämnat CD för länge sen.

Är det någon som fått prata med någon "högre" än reklamationsansvarig?

Postad 28 april 2011 - 09:54

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Då har men reklamerat hela skiten så nu slipper jag denna hemska box. Var lite knepigt att få igenom reklamationen först ville dom ta in min box ok testa den där. Men då sa jag att jag inte orkar hålla på att krångla så då frågade jag om jag bara inte kunde få skicka till baka boxen och avsluta mitt abonnemang. Fick fjäska lite för att få igenom det men till slut så gick dom med på det. Så dom köper till baka boxen för 1 999 Kr som jag betalade för den och mitt abonnemang avslutas den sista juni.

SÅ nu har jag Viasat och deras hd pvr Pace TDS 865 NV sen i tisdags eftermiddag. Hittills funkar det riktigt bra och Viasats box spöar skiten ur cd box. Också har jag tre frimånader + gratis startavgift och ingen kortavgift första halvåret för jag valde att sätta upp parabolen själv.

Så ni som har så stora problem försök med att reklamera eran box och abonnemang.

Postad 28 april 2011 - 10:46

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Lite utklipp från Konsumentverket, fel på vara.
http://www.konsument...t/Fel-pa-varan/

Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Postad 28 april 2011 - 12:28

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Det är för komiskt, efter att ha haft" ingen signal" ett par gånger så tog jag hem installatören, enligt C.D. inrådan. Fick också reda på att allt över 65% är inte bra, mina låg på mellan 65-69% LNB'et skulle ju vara vridet till "Kl 5" enligt dem. Installatören skakade på huvet och menade att om man behöver vrida LNB'et så ser han det på sin utrustning, det är inget man måste göra varje gång. Han konstaterade att fästet hade spruckit till LNB hållaren så han bytade den. Nu har jag 68-71% på båda mätarna.

Så nu har jag egentligen "sämre" signal enligt C.D.'s kundtjänst sätt att se på saken.

MUAAHAHAHAHA så sinnessjukt!

Är det några av er "beta testare" som vet vad som är förändrat i den nya mjukvaran som är på väg?

Den mest fantastiska bugg som dök upp med senaste mjukvaran är hängning i stand-by. T.o.m. klockan stannar vid tidpunkten för hängning. Helt otroligt!

Redigerat av Melmac, 28 april 2011 - 12:33.

Postad 28 april 2011 - 18:25

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Är det några av er "beta testare" som vet vad som är förändrat i den nya mjukvaran som är på väg?

Enligt CD:

Vad gör den nya programvaran?
Det har varit fortsatt fokus på stabiliteten, men några andra buggar är också rättade:

Så det är detta vi håller på att testa med den nya mjukvaran!

Postad 29 april 2011 - 10:42

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Enligt CD:

Vad gör den nya programvaran?
Det har varit fortsatt fokus på stabiliteten, men några andra buggar är också rättade:

Så det är detta vi håller på att testa med den nya mjukvaran!

Faktum är (tycker jag) att nya betaprogramvaran har fungerat bra sen i onsdags!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.