Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 april 2011 - 11:36

J35Draken
  • J35Draken
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Grattis!

Snart hela tre dagar UTAN ett fel!

Får starta om min "fastfrusna" box ungefär var tredje dag... de' du?

Skit, skit å bara skit, sa Bill.
Ja visst, bara rena skiten, sa Bull.

Postad 29 april 2011 - 13:17

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Faktum är (tycker jag) att nya betaprogramvaran har fungerat bra sen i onsdags!

Måste vara en bugg :)

Min box går bra men startar om sig ibland när jag går in i MyTV (eller om det är TV Guide). Antar att det är välkänt?

Postad 29 april 2011 - 15:07

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Måste vara en bugg :)

Min box går bra men startar om sig ibland när jag går in i MyTV (eller om det är TV Guide). Antar att det är välkänt?

Kanske måste förtydliga - jag är alltså en av de som fått ny programvara i onsdags. Och självklart är inte 3 dagar något sensationellt i sig - dock med denna box känns det bättre än normalt

//Peter

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 29 april 2011 - 15:08.

Postad 29 april 2011 - 21:23

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Kanske måste förtydliga - jag är alltså en av de som fått ny programvara i onsdags. Och självklart är inte 3 dagar något sensationellt i sig - dock med denna box känns det bättre än normalt

//Peter

Jaha så länge varade lyckan. Vet ej om det var sändningen från SVT HD med Så ska det låta - fryste och tappade ljud flertalet tillfällen. Någon annan som upplevde det? Antingen är det sändningen eller boxen (jag har garanterat bra mottagning)...

Postad 29 april 2011 - 23:21

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Jaha så länge varade lyckan. Vet ej om det var sändningen från SVT HD med Så ska det låta - fryste och tappade ljud flertalet tillfällen. Någon annan som upplevde det? Antingen är det sändningen eller boxen (jag har garanterat bra mottagning)...

Dito!

Postad 30 april 2011 - 08:19

Grön49
  • Grön49
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Samma här. Det var nog sändningen och inte boxen som var problemet den här gången.

Postad 30 april 2011 - 08:39

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jag tittade på programmet med "den andra Sagem HD-boxen" (inte PVR) och noterade ett flertal korta ljud drop-outs (alltså någon tiondels sekund). Drabbades vid ett (?) tillfälle även av bildstörning (störd och frusen bild) i någon sekund.
Om det är detta du beskriver kan det ha varit utsändingsproblem (eller ett Sagem-gemensamt problem ..)

Postad 30 april 2011 - 17:35

Unregistered69f558b3
  • Unregistered69f558b3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Notorisk gnälltråd. Fattar inte att Canal Digital har kunder kvar med denna box. Borde ju sänka hela företagets HDTV-satsning då den funnits ute många år och, enligt tråden, varit bullrig, dåligt konstruerad och mjukvarumässigt en katastrof med flertalet hängningar. Själv fick jag boxen och abbet på köpet när jag flyttade in och förstår nu varför förra ägaren såg så nöjd ut (ingen garanti kvar).

1. Boxen låter jättehögt. Antingen skruvar man på volymen på max eller står ut med högst 30 minuters tittande.
2. Hade först gammal mjukvara men med den hängde sig boxen jämt och inspelat material avbröts av nya inspelningar.
Laddade ner ny mjukvara, 22 försök, och nu avbryts jag inte när jag tittar på mina inspelningar men annars är det lika mycket hängningar. Jag fick dock inte sämre bild.
3. Varför kan man inte använda usb? Varför denna stympning? Ge oss usb-inspelningar. 200 Gig är inte mycket idag och jag tror att många vill utöka. Ge oss usb!

Canal Digital, hur bär ni er åt för att inte gå i konkurs när ni verkar ha katastrofalt tänk i fallet boxar? Boxar måste ju vara hjärtat i eran verksamhet. Det är enormt dyrt med fullutbud hos er men ni ger ju inget tillbaka i form av fungerande box. Jag får inte ekonomiekvationen att gå ihop.

Har denna box funnits i 6 år? Skäms på er i så fall som inte hunnit göra den buggfri. Skäms. skäms skäms och inte är ni värda att ha den kundstocken ni har.

Postad 30 april 2011 - 19:36

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Ni som besväras av högt ljud i boxen. Prova att ställa boxen på två disksvampar, typ dessa:

http://www.consus.se...llt/bonintr.htm

Jag har min box ca 40 cm från öronen och hör den knappt om jag inte nollar volymen på TV:n.

Ett tips i all välmening. Billigt iaf... :)

Redigerat av Unregistered8f84b172, 30 april 2011 - 19:40.

Postad 30 april 2011 - 20:43

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Ni som besväras av högt ljud i boxen. Prova att ställa boxen på två disksvampar, typ dessa:

http://www.consus.se...llt/bonintr.htm

Jag har min box ca 40 cm från öronen och hör den knappt om jag inte nollar volymen på TV:n.

Ett tips i all välmening. Billigt iaf... :)

Bra idé, eller varför inte lägga den här:
(det är den värd med alla problem, hur mycket man betalt för en produkt som aldrig uppfyllt måttet och om skursvamp är lösning på problem....)
Bifogad fil  canal_pvr.jpg   62,65K   2 Antal nerladdningar

Postad 30 april 2011 - 21:58

Unregistered69f558b3
  • Unregistered69f558b3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Köpte en annan mottagare i helgen istället. Begagnad av granne för 999 kr med 1 TB hårdisk. Bara att koppla in antennkablarna, tuta och köra. Saknar inte kanal 6 i marknätet. Tyst som en lågt spinnande katt utan tvättsvampar. Luckan till kortet är trasigt men den verkar i alla fall fungera. Varför använder sig inte Canal Digital av denna istället?

När man stänger av den går den in i stand bye men hörs ingenting. När man sätter på den startar det på 1 sekund. Fick norsk tex på alla C+ kanaler men ett tryck på ljud+gul knapp och det var bara att växla till önskad textning.

Jag har kört den sedan en halvtimma efter jag skrev förra inlägget och spelat in, tittat på pågående inspelningar växlat kanaler, gått in i menyn och ändå har denna otroliga maskin inte hängt sig de timmarna. Tror inte jag upplevt något liknande med denna tråds HDTV PVR.

Postad 30 april 2011 - 22:01

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Köpte en annan mottagare i helgen istället. Begagnad av granne för 999 kr med 1 TB hårdisk. Bara att koppla in antennkablarna, tuta och köra. Saknar inte kanal 6 i marknätet. Tyst som en lågt spinnande katt utan tvättsvampar. Luckan till kortet är trasigt men den verkar i alla fall fungera. Varför använder sig inte Canal Digital av denna istället?

När man stänger av den går den in i stand bye men hörs ingenting. När man sätter på den startar det på 1 sekund. Fick norsk tex på alla C+ kanaler men ett tryck på ljud+gul knapp och det var bara att växla till önskad textning.

Jag har kört den sedan en halvtimma efter jag skrev förra inlägget och spelat in, tittat på pågående inspelningar växlat kanaler, gått in i menyn och ändå har denna otroliga maskin inte hängt sig de timmarna. Tror inte jag upplevt något liknande med denna tråds HDTV PVR.

Vad är det för box?

Postad 01 maj 2011 - 20:23

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Vad är det för box?

bara en gissning men en snabb sökningen hittade jag denna
http://www.almsat.co...gma2-HD-med-1TB

vet ej hur bra det är iom att plötsligt så kan CD kräva att macrovision skall vara påkopplat eller någon annan s'''t.
dock så tror jag att det inte så stor risk för det på grund utav att det finns tv apparater med sat2 mottagare som då skulle renderas obrukbara.(bara boxen följer standard så bör man klara sig)

tyvärr så subventionerar inte CD en 3:de parts box så det blir till att köpa för full pris. (fast om man slipper strul och allt fungerar så kan det kanske vara värt det).

Redigerat av Megaman2, 01 maj 2011 - 20:25.

Postad 02 maj 2011 - 08:21

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Jag tror inte jag läst om en irriterande bugg jag har ibland. Jag har skapat tre favoritlistor, varav av två har fler än tio kanaler. Vi dvissa tillfällne ser jag bara 10 kanaler i dessa listor. När jag hamnat i detta läge går det inte att byta kanal på vanliga sätten. Stega upp och ner funkar t.ex. inte. Efter diverse lirkande med boxen går det att byta kanaler eller så startar den om sig.

Vilken j*vla skitbox detta är.

I augusti går bindningstiden ut. :)

Postad 02 maj 2011 - 10:44

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

vet ej hur bra det är iom att plötsligt så kan CD kräva att macrovision skall vara påkopplat eller någon annan s'''t.
dock så tror jag att det inte så stor risk för det på grund utav att det finns tv apparater med sat2 mottagare som då skulle renderas obrukbara.(bara boxen följer standard så bör man klara sig)

Det skvallras ju om att CD planerar att införa någon form av "pairing". Detta behöver inte bli något direkt problem för en TV då det sannolikt kommer att finnas lämpliga CA-moduler men för boxar med dubbla tuners är risken stor att man tappar mycket funktion.

Postad 02 maj 2011 - 10:50

Mx2
  • Mx2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har samma bug. Upptäckt att när man trycker på OK i detta läge för att ta fram kanallistan är det tomt där bokstaven för aktuell favoritlista skall stå. Trycker man då på blå knapp dyker bokstav upp och allt funkar sedan. Lätt fixat men ändå irriterande. För övrigt funkar min box faktiskt utmärkt.

Svarade på Bullit:s inlägg!

Redigerat av Unregistered44768, 02 maj 2011 - 10:55.

Postad 02 maj 2011 - 11:48

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Jag funderar allvarligt på att avsluta CD.

Min box har fungerat ok förutom lite frysningar någon gång men efter senaste program"uppdateringen är den hur seg som helst. Det går knappt att bläddra mellan kanaler längre och den vill nu alltid stänga av sig efter några timmar.

Eftersom utbudet dessutom har försämrats en hel del sedan jag började abonnera så får jag ta mig en rejäl fundrare...

Postad 02 maj 2011 - 12:06

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
Har noterat att jag inte längre får frågan om att uppdatera mjukvaran när jag slår på boxen. Hur länge jag får ha det på det viset återstår att se, men avkopplande är det likafullt.

Postad 02 maj 2011 - 14:10

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Har noterat att jag inte längre får frågan om att uppdatera mjukvaran när jag slår på boxen. Hur länge jag får ha det på det viset återstår att se, men avkopplande är det likafullt.

Det är antagligen för att testprogramvaran ligger ute nu. Tom 5/5.

Postad 02 maj 2011 - 15:44

jvg
  • jvg
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Den nya mjukvaran till testgruppen har legat ute sedan den 27:e (t.o.m. idag), den skickas bara till vissa specifika kortnummer.
Den ordinarie mjukvaran kan inte ligga ute samtidigt, det är nog därför du inte har fått frågan på några dagar..

/j

Postad 02 maj 2011 - 15:58

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Den nya mjukvaran till testgruppen har legat ute sedan den 27:e (t.o.m. idag), den skickas bara till vissa specifika kortnummer.
Den ordinarie mjukvaran kan inte ligga ute samtidigt, det är nog därför du inte har fått frågan på några dagar..

/j

Nyfiken som jag är så har uppdaterat till test programvaran utan att vara med i någon testgrupp, fick dock ingen fråga när man skulle installera utan tröck [Meny] när det stod [8888] på displayen.

Men du kanske menade att dessa med kortnummer som ingår i testgruppen fick en fråga om de skulle uppgradera?

Postad 02 maj 2011 - 16:57

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0
Börjar bli ganska många poster sedan Canal Digitals senaste svar...

Postad 02 maj 2011 - 17:07

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Hej Miriam,

Jag tycker inte dom är så mycket och tacka för, bilden är oanvändbar.
Jag har testat med att köra med både min Pioneer plasma (som för övrigt denna boxen suttit på sedan jag köpte denna buggen då den kom/flera år sedan - utan problem tidigare) och med men andra tv en Samsung LCD - samma bedrövliga bild.

Spontan och ingenjörsteknisk felsökning säger mig ytterligare problem med HDCP.

Skall det vara så här? Vad skall jag göra för att få en dräglig tv upplevelse med denna skandalbox igen? Inte är väl ViaSat enda vägen till fred i tv soffan och en tjänst som levererar vad jag betalar för???

/S7

Hej Sandby7,

Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att få mer information om det problem du upplever med bilden. Skicka gärna ett PM med kundnummer och kontaktuppgifter.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Hej!

Får man fråga vilka versionen ni jämfört med? Vi menar givetvis den senaste versionen kontra den som funkade hyggligt sommaren 2010 innan den nya buggversionen med VOD kom. Jag upplever det som stor skillnad i bildkvallité och främst på SD sändningarna som är bedrövliga nu.
Jag har hela tiden haft en Panasonic Viera TH-46PZ85 och med den gamla mjukvaran hade jag mycket skarp och bra bild.
Jag bor ej i Stockholmstrakten.

Hej Vilse,

Vi har jämnfört mellan version 2.3.8 (som var den sista versionen innan vi gick över till den nya Linuxmjukvaran) och den mjukvara som ligger ute hos er kunder nu 0.8.0_H.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Tack för svaret Miriam.

Du beskriver tyvärr ett trångsynt sätt att testa Er produkt på och en lika indolent attityd till att ett nationellt problem helst ska lösas i Stockholm...

"en testuppställning med två identiska tv-apparater"

Men varför testar ni inte flera olika boxar med samma mjukvara på en tv? Var finns drivet? Hur kommer det sig att det första som misstänks alltid är tvn eller kabeln eller rent av kunden? Det finns faktiskt kunder som har ett stort tekniskt kunnande rentav år av branschvana som trots detta har problem och fel och kan härleda det till Er box/mjukvara.

Ta mig som exempel. Min box har aldrig stängt av sig när jag har använt EPG. Innebär det då att det problemet inte finns!? För det finns ju en buggfix för det...

Så jag frågar igen. Hur ska ni se till att jag och fler med mig återfår minst så bra bild som vi hade tidigare?

Hos mig bor det en Pioneer KRP-500A

Hej Iwarsson,

I vår testmiljö i Sverige så har vi 5-10 boxar som vi kör mjukvaran på. Därtill finns de anställda som har denna box som väljer att uppdatera med testmjukvaran. Utöver det så har vi ett antal referensboxar där man bland annat har aktuell mjukvara, men i testmiljön har vi också en möjlighet att lägga in andra mjukvaror om vi så vill.
Det finns även referensboxar från andra tillverkare att tillgå om man behöver testa något som till exempel detta med bildkvalitet.

När vi testar så gör vi ju det mot ett antal olika skärmar från olika tillverkare. Sverige, Norge, Finland och Danmark har ju alla sina olika uppsättningar med TV-apparater man testar emot.

Ska man göra ett test och jämföra bildkvalitet så finns det inget bättre sätt än att ta två identiska TV-apparater och ställa dem bredvid varandra och mata dem med signal från två olika boxar.

I det test vi utförde så kunde testpersonerna inte se någon skillnad i bildkvalitet på just den uppsättning vi hade. Det är dock helt riktigt som du påpekar, om en person inte ser ett fel betyder det inte att felet inte existerar. Ska man kunna hitta ett fel och rätta till det så måste man från vår och Sagems sida kunna återskapa det och det är därför vi vill komma i kontakt med er kunder som upplever detta problem. Så att vi ska kunna se det och eventuellt återskapa det genom att testa mot en likadan TV.

Vi behöver alltså komma i kontakt med dig för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Vi är väldigt tacksamma om du skriver ditt kundnummer och dina kontaktuppgifter i ett PM

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Miriam:

Här är en fråga jag vill ha svar på! Vad får vi för det vi betalar er?

Idag jobbade jag kväll, dvs jag var inte hemma och kunde kontrollera så boxen spelade in det den skulle. Vid 21 var det två inspelningar. Greys Anatomy på kanal 5 och Snooker på Eurosport HD. Två kanaler som jag betalar er för att kunna se.

Jag ringde min sambo lite efter 21 i ett annat ärende, frågade då samtidigt om den spelade in Snookern (det enda som jag var intresserad av) spelades in. När hon då bytte kanal från femman så stog det "problem med att ta emot signal". Boxen hade då helt sonika, pga av den här sk "buggen" ni sålt på oss inte börjat spela in ett program som var programmerat.

Lösningen: Dra ur strömsladden och starta om boxen.

Konsekvens: Jag missade halva Snookern, min sambo fick ett avbrott mitt i Grey. Hur kan du, som vid tidigare samtal hävdat att vi får det vi betalat för när vi "har bild på tvn". Nu har vi ju knappt bild, eftersom den struntar i att spela in. Jag betalar ju knappast 500kr i månaden för att få se "problem med att ta emot signal".
Sen när man ska spela upp det man ska se på, så får man ju pausa/spola åt olika håll för att det inte ska hacka/bli moasik/ ha kvar ljudet när man ska se på det.

Här har du ju ett praktexempel på det jag hävdat i alla telefonsamtal att vi inte får någonting annat än irritation och ilska för dom pengarna vi ger till er. Vi får verkligen ingenting tillbaka!

Tacksam för svar.

Hej Berns,

Det man betalar månadsvis för är själva abonnemanget, alltså tjänsten att kunna se på de kanaler som finns i ditt utbud. Hårdvaran betalar man en engångs summa för (dock har vi forfarande några kunder som hyr sin box av oss).

Vi är medvetna om att det har varit och är problem med den inspelningsbara HD-boxen. Detta beklagar vi och arbetar hårt för att hitta en lösning som bidrar till en stabil och väl fungerande box.

I just ditt ärende så har försökt att göra vad vi kunnat och sen presenterat de olika lösningar och alternativ som vi idagsläget kan erbjuda. Vi hoppas verkligen på att komma till en lösning som passar alla parter.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Postad 02 maj 2011 - 17:12

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

+1.
Jag förstår inte varför det ska ta sådan tid att rätta till alla dessa buggar. Det har snart gått 8 månader!
Om vi räknar lågt och tänker oss att boxen "bara" hänger sig 4 gånger i vecken och det har gått 32 veckor = 128 hägningar och det tar 5 minuter att stänga av och få igång boxen igen, då har vi krupit på knä och jobbat väntat på uppstart i 640 minuter eller i över 10 och en halv timme sammanlagt. Detta händer dessutom oftast under en inspelning av sådant vi inte vill missa.

Dessutom byggde ni in en ny bugg i sista mjukvaran, en bugg som gör att boxen ibland vill stänga av sig även om man aktivt tittar med kanalbyte och allt.
Häromdagen glömde mina barn stänga av boxen, och när jag kom hem efter ca 5 timmar hadde boxen hängt sig med medelandet typ "boxen kommer stänga av" och man skulle ju då kunde välja avbryt, men bilden var totalt fryst och man var tvungen att hålla in startknappen på boxen i X sekunder som vanligt för att kunna starta om från början.
Jag vet att det går att stänga av den automatiska avstägningen, men varför har den överhuvudtaget lagts till när den inte fungerar och bara skapar nya buggar??
Dessutom fick CDs Teknikansvarig KG Niskaa när han var i radio det att låta som att denna nya funktion var typ lösningen på alla problem????????

Om ni på CD har så bra bild med den nya mjukvaran vill jag veta vad ni använder för TV?

Jag uppfattar det som jag har mycket sämre bild på min LG efter sept 2010 och dessutom har jag handskakningsproblem vid omstart av boxen, och bor ca 40 mil trån Stockholm.

Hej B Bus,

Funktionen att boxen stänger av sig själv har lagts till då tester visat att boxen mår mättre om man startar om den ofta. Om man inte önskar att ha funktionen går den att avaktivera i menyn.

Den tv:n vi har använt oss av är Samsung PS50C535C1W.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Postad 02 maj 2011 - 20:22

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Hej B Bus,

Funktionen att boxen stänger av sig själv har lagts till då tester visat att boxen mår mättre om man startar om den ofta. Om man inte önskar att ha funktionen går den att avaktivera i menyn.

Den tv:n vi har använt oss av är Samsung PS50C535C1W.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Tack för ett svar.
Det största problemet för mig just nu är ju att boxen hänger sig eller stänger av sig själv. Igår stängde den av sig två gånger under en timme.
När man då dessutom har handskakningsproblem när man startar boxen så har man svårt att förstå ert resonemang om att det kan komma nått gott ut av att starta om boxen ofta. Min box stängs av minst tre gånger med flit om dagen så jag hade vart tacksam om den inte stängdes av minst ett par gånger per dag pga, buggar och mjukvarofel.
MyTV buggen hade jag inte innan sista uppdateringen, och den håller på att knäcka mig.

Redigerat av B BUS, 02 maj 2011 - 23:03.

Postad 02 maj 2011 - 21:01

Unregistered69f558b3
  • Unregistered69f558b3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Fortfarande felfri box sedan helgen. Värd varenda krona.

Det man betalar månadsvis för är själva abonnemanget, alltså tjänsten att kunna se på de kanaler som finns i ditt utbud. Hårdvaran betalar man en engångs summa för (dock har vi forfarande några kunder som hyr sin box av oss).

Grät en skvätt av tacksamhet när jag läste det svaret. Då kan man lugnt fortsätta att titta vidare med sin fungerande box utan att ni ställer till det för oss lyckliga ägare av andra boxar.

Postad 02 maj 2011 - 23:19

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Hej Berns,

Vi är medvetna om att det har varit och är problem med den inspelningsbara HD-boxen. Detta beklagar vi och arbetar hårt för att hitta en lösning som bidrar till en stabil och väl fungerande box.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Menar du att vi kan köpa vilken box vi vill så att vi kan få se ert utbud i en inspelningsbar HD box utan problem, utan att riskera att boxen blir värdelös pga, att ni inför "card Pairing" inom ett par år??

Ni kan ju i daxläget inte erbjuda era kunder en sådan box, (och vad hjälper det då att ni har en egen satellit).

Vi har ju ingen nytta av ert programutbud utan en fungerande box!

Är ni inte trötta nu som har arbetat så hårt med att lösa detta problem i snart 8 månader, jag är trött på att ni under 8 månader sagt att ni prioritera detta och jobbar hårt med det, i nästa stund säger ni att det är SAGEM som måste lösa problemen, vad är det Ni gör för att komma tillrätta med boxen?

Redigerat av B BUS, 02 maj 2011 - 23:28.

Postad 03 maj 2011 - 03:45

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hej Iwarsson,

I vår testmiljö i Sverige så har vi 5-10 boxar som vi kör mjukvaran på. Därtill finns de anställda som har denna box som väljer att uppdatera med testmjukvaran. Utöver det så har vi ett antal referensboxar där man bland annat har aktuell mjukvara, men i testmiljön har vi också en möjlighet att lägga in andra mjukvaror om vi så vill.
Det finns även referensboxar från andra tillverkare att tillgå om man behöver testa något som till exempel detta med bildkvalitet.

När vi testar så gör vi ju det mot ett antal olika skärmar från olika tillverkare. Sverige, Norge, Finland och Danmark har ju alla sina olika uppsättningar med TV-apparater man testar emot.

Det vore kul att höra vad de har kommit fram till när de jämfört boxar från andra tillverkare och då få ett ärligt svar.

//Jörgen

Postad 03 maj 2011 - 11:41

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Jag funderar allvarligt på att avsluta CD.

Min box har fungerat ok förutom lite frysningar någon gång men efter senaste program"uppdateringen är den hur seg som helst. Det går knappt att bläddra mellan kanaler längre och den vill nu alltid stänga av sig efter några timmar.

Eftersom utbudet dessutom har försämrats en hel del sedan jag började abonnera så får jag ta mig en rejäl fundrare...

Min har också drabbats av detta, är hur seg som helst när man andvänder fjärren och när man går in för att titta på något inspelat hoppar den oftast tillbaka till ursprungsprogrammet vid första försöket. Så var det alldrig före de nya programvaran...Men CD har väll alldrig hör talas om det problemet heller!

Postad 03 maj 2011 - 12:45

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Jag ger CD en månad till. Har inte problemen lösts då så avslutar jag mitt abonnemang som jag haft i 8år ;)

Postad 03 maj 2011 - 13:40

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Jag ger CD en månad till. Har inte problemen lösts då så avslutar jag mitt abonnemang som jag haft i 8år ;)

Har bara varit där i 3 år men det ligger nära nu att säga upp mitt abb.

Redigerat av Unregistered259b9dd2, 03 maj 2011 - 13:41.

Postad 03 maj 2011 - 14:02

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Fråga till Canal Digital:

Kommer det införas "pairing"? Ja eller nej.

Om ja, när kommer det att inträffa.

Postad 03 maj 2011 - 17:51

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
;)

Fråga till Canal Digital:

Kommer det införas "pairing"? Ja eller nej.

Om ja, när kommer det att inträffa.

Hej!

Jag har pratat med kundtjänst senast idag och någon pairing kan inte genomföras på HD-Boxar.

En rekommendation var att man använder boxar med inbyggd conax.

//Jörgen

Postad 03 maj 2011 - 18:59

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Varför kan d inte genomföras på HD-boxar?

Postad 03 maj 2011 - 19:17

Legendary
  • Legendary
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Det står ju att denna box har en HD PVR. Betyder det att man på något sätt skulle kunna ta ur den grejen i TVn och spela in sin xbox 360 med detta?

Postad 03 maj 2011 - 19:41

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

Vad är det för box?

Postad 03 maj 2011 - 20:11

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Det står ju att denna box har en HD PVR. Betyder det att man på något sätt skulle kunna ta ur den grejen i TVn och spela in sin xbox 360 med detta?

Jag vågar nästan lova att svaret är nej trots att jag dessvärre inte riktigt förstår vad du frågar efter

Postad 03 maj 2011 - 21:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Du menar vad? Att ta in en bild från annan källa och spela in? nej, boxen tar bara emot digitala kanaler och då enbart DVB-T eller DVB-S/S2.

Postad 04 maj 2011 - 01:54

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

HD står i det här fallet för: High Definition vilket syftar på bildupplösningen - inte hard disk [drive].

Dock innehåller boxen faktiskt ett skivminne där det inspelade materialet lagras. Tyvärr har vi inte tillgång till uppgifter om vilket filsystem det baseras på och de som tidigare försökt koppla upp disken mot en dator (och sedan skrivit om det i den här tråden) har har aldrig kunnat få fram något innehåll.

Jag känner inte till om det finns någon som provat det här sedan boxen fick ett nytt operativsystem, baserat på Linux, och därmed eventuellt fått ett format som är kompatibelt med de som brukar användas på vanliga persondatorbaserade operativsystem.

Jag förmodar också att det faktiskt är meningen att det skall vara svårt att kopiera ut inspelat material för att skydda upphovsrättsinnehavarnas intressen.

Hoppas jag tolkade din fråga rätt ;) .

Postad 04 maj 2011 - 02:45

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Varför kan d inte genomföras på HD-boxar?

Jag har ställt denna fråga för ungefär ett år sedan och killen jag pratade med förklarade, men nu kan jag inte exakt komma ihåg vad han sade.

Tjejen jag pratade med igår sade att det bara var på gamla sd-boxar de använde sig av pairing och att detta inte var genomförbart på HD-abbonemang.

Ring gärna och fråga kundtjänst.

//Jörgen

Postad 04 maj 2011 - 07:00

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Har bara varit där i 3 år men det ligger nära nu att säga upp mitt abb.

Jag har varit kund hos CD i stort sett sedan starten och genomlevt alla teknikbyten som varje gång medförde att ens gamla utrustning blev värdelös och man fick köpa nytt. Största lyftet upplevde jag faktiskt när denna box kom och i kombination med nya HD och TV teknink fick man faktiskt fantastisk bild och enkelt sätt att spela in i hög kvalite. Desstå tråkigara att CD lyckats försämra både bild och funktion med en programvara vars enda syfte måste vara att de vill tjäna pengar på en hyrfilmsfuktion som jag är helt ointresserad av.

Postad 04 maj 2011 - 07:34

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0

Jag har varit kund hos CD i stort sett sedan starten och genomlevt alla teknikbyten som varje gång medförde att ens gamla utrustning blev värdelös och man fick köpa nytt. Största lyftet upplevde jag faktiskt när denna box kom och i kombination med nya HD och TV teknink fick man faktiskt fantastisk bild och enkelt sätt att spela in i hög kvalite. Desstå tråkigara att CD lyckats försämra både bild och funktion med en programvara vars enda syfte måste vara att de vill tjäna pengar på en hyrfilmsfuktion som jag är helt ointresserad av.

+1 ;)

Postad 04 maj 2011 - 10:16

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

+1 ;)

+1
Håller med fullständigt. Funderar på att säga upp skiten också. Kanske köra via BBB's fibertjänst. Kan man använda parabolen till nått annat när den ändå sitter uppe? Egentligen känner jag inte för att betala en massa tusingar för en ny box då man ändå inte har tid att kolla på TV så ofta. Det optimala hade varit att ha en valfir box och sen abonera på de kanaler man är intresserad av endats, typ 5-10kr/kanal eller så. Några svenska kanaler samt nån HD kanal hade räckt gott och väl, kanske nån barnkanal också. Inga bluffkortavgifter heller som är rena rånet bara.

Redigerat av vilse, 04 maj 2011 - 10:16.

Postad 04 maj 2011 - 10:37

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0

Hej Iwarsson,

Ska man göra ett test och jämföra bildkvalitet så finns det inget bättre sätt än att ta två identiska TV-apparater och ställa dem bredvid varandra och mata dem med signal från två olika boxar.

I det test vi utförde så kunde testpersonerna inte se någon skillnad i bildkvalitet på just den uppsättning vi hade. Det är dock helt riktigt som du påpekar, om en person inte ser ett fel betyder det inte att felet inte existerar. Ska man kunna hitta ett fel och rätta till det så måste man från vår och Sagems sida kunna återskapa det och det är därför vi vill komma i kontakt med er kunder som upplever detta problem. Så att vi ska kunna se det och eventuellt återskapa det genom att testa mot en likadan TV.

Vi behöver alltså komma i kontakt med dig för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Vi är väldigt tacksamma om du skriver ditt kundnummer och dina kontaktuppgifter i ett PM

Med vänliga hälsningar,
Miriam

1901 - Den elektriska dammsugaren uppfinns i USA.
1903 - Bröderna Wright gör sin första motorflygning.
1904 - Transsibiriska järnvägen blir klar.
1905 - Albert Einstein framlägger sin relativitetsteori i en artikel i fysiktidskriften Annalen der Physik.
1908 - Amerikanen Henry Ford lanserar T-Forden, den första serietillverkade bilen.
1910 - Neonljuset framställs i Frankrike
1912 - Amerikanen Edison uppfinner glödlampan med volframglödtråd
1923 - Den elektriska hörapparaten uppfinns i Storbritannien
1927 - Den första telefonförbindelsen över Atlanten inrättas.
1945 - Mikrovågsugnen uppfinns i USA.
1948 - De första reguljära färg-TV-sändningarna börjar sändas i USA
1954 - Konstgjorda hjärtklaffar framställs i USA
1956 - Videobandspelaren uppfinns i USA
1957 - Sputnik, den första satelliten, sänds upp i rymden av dåvarande Sovjetunionen
1969 - Människan sätter för första gången sin fot på en främmande himlakropp, då Neil Armstrong blir förste man på månen.
1976 - Den amerikanska rymdsonden Viking 1 landar som första rymdfarkost på Mars.

Osv... -->

2011 - Canal Digital kan inte få ordning på en sketen digitalbox
2011 - Canal Digital misstror sina kunder, det finns inga fel
2011 - Canal Digital lagar eventuella fel med A, strömsladd, B dra ur strömsladd C, formatering
2011 - Canal Digital ber att sina kunder ska agera konsulter vid fel

SKÄMS! Lös det bara!

(källa Wikipedia)

Postad 04 maj 2011 - 11:31

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Varför ger de inte bara upp försäljningen av operatörsboxar? Efter så många års strul är det väl verkligen dags att kasta in handduken? På den fria marknaden hade den här boxen inte överlevt en förmiddag i en butikshylla. Alla konsumenter, butiker och installatörer tröttnar ju på skräpet. Satellit-TV ska väl vara marknadsledande hi-tech super HD 3D med massor av ljudkanaler?

Canal digital (och andra operatörer) kommer aldrig att kunna hålla jämna steg med den fria marknaden. Kolla in den senaste produkten VU+ Ultimo - trippel tuner - PVR

Den dagen någon operatör, mot förmodan, kommer ut med något dylikt är det i alla fall gammalt som gatan, för då är det quad-tuner som gäller. Så ge upp skräpet NU och släpp innovationskrafterna fria.

I Tyskland har de nyligen haft en satellitmässa, där besökarna gick runt och gottade sig i nya finesser samtidigt som svenska konsumenter ligger på golvet och rycker strömsladdar ur sunkiga operatörsboxar.

Usch för billigt skit!

Redigerat av AC3, 04 maj 2011 - 11:32.

Postad 04 maj 2011 - 12:34

Nor-Wind
  • Nor-Wind
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ta det lungt. Sagem HD PVR er snart historie. Boksen er første generasjons HD PVR med alle de feil og mangler det kan innebære med en digital boks. Ikke mye elektronikk som er tja... 5 år gammel i dag. Over sommeren kommer det en ny HD PVR fra Canal Digital. ADB 5720 SX. Og denne gangen har CD gjort et godt valg. Den sveitsiske boksen fikk bransje Awards for både hardware og software høsten 2010. Det er bare å glede seg til en ny digital hverdag :)

HER ER DEN NYE HD PVR ADB 5720 SX FOR CANAL DIGITAL:

http://www.adbglobal...adb-5720sx.html

Se frem til høsten, så kan vi kassere og begrave Sagem for alltid. Endelig :P

Sagem blir historie, og vi jumpar minst 4 generasjoner frem med den nye ADB 5720 SX. Den er supersnabb med Awards for den avanserte Carbo User Software. Kraftfull og med harddisk på 500 GB. Eventuelt 1 TB. Om Canal Digital velger 2 utgaver.

Postad 04 maj 2011 - 12:41

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Ta det lungt. Sagem HD PVR er snart historie. Boksen er første generasjons HD PVR med alle de feil og mangler det kan innebære med en digital boks. Ikke mye elektronikk som er tja... 5 år gammel i dag. Over sommeren kommer det en ny HD PVR fra Canal Digital. ADB 5720 SX. Og denne gangen har CD gjort et godt valg. Den sveitsiske boksen fikk bransje Awards for både hardware og software høsten 2010. Det er bare å glede seg til en ny digital hverdag :)

HER ER DEN NYE HD PVR ADB 5720 SX FOR CANAL DIGITAL:

http://www.adbglobal...adb-5720sx.html

Se frem til høsten, så kan vi kassere og begrave Sagem for alltid. Endelig :P

Sagem blir historie, og vi jumpar minst 4 generasjoner frem med den nye ADB 5720 SX. Den er supersnabb med Awards for den avanserte Carbo User Software. Kraftfull og med harddisk på 500 GB. Eventuelt 1 TB. Om Canal Digital velger 2 utgaver.

Och den blir gratis för oss som köpt den nuvarande skräpboxen för 2.990:-? Eller skall vi lägga ut lika mycket till för att få en fungerade box?

Postad 04 maj 2011 - 12:54

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Ta det lungt. Sagem HD PVR er snart historie. Boksen er første generasjons HD PVR med alle de feil og mangler det kan innebære med en digital boks.

Jovars, denna box var ju inte direkt i framkant ens när den släpptes.

Den sveitsiske boksen fikk bransje Awards for både hardware og software høsten 2010. Det er bare å glede seg til en ny digital hverdag :)

Frågan är väl hur mycket av den prisbelönta mjukvaran som får finnas kvar när de sålt sig till djä^H^H^HCanal Digital.

Postad 04 maj 2011 - 13:08

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

Och den blir gratis för oss som köpt den nuvarande skräpboxen för 2.990:-? Eller skall vi lägga ut lika mycket till för att få en fungerade box?

+1

Har redan betalt CD för 2 undermåliga hd boxar......
Kommer inte plöja in mer pengar i det företaget iaf.

Postad 04 maj 2011 - 13:15

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

Jovars, denna box var ju inte direkt i framkant ens när den släpptes.

Frågan är väl hur mycket av den prisbelönta mjukvaran som får finnas kvar när de sålt sig till djä^H^H^HCanal Digital.

+1

Ställde den frågan till CD för 1 månad sen.....

Trots att hon frågade en chef så hade dom ingen aning om det skulle ske eller inte, lol.

Här är företaget som ligger i framkant med egna sat osv. och så har dom ingen koll alls på verkligheten.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.