Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 04 maj 2011 - 13:25
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Ta det lungt. Sagem HD PVR er snart historie. Boksen er første generasjons HD PVR med alle de feil og mangler det kan innebære med en digital boks. Ikke mye elektronikk som er tja... 5 år gammel i dag. Over sommeren kommer det en ny HD PVR fra Canal Digital. ADB 5720 SX. Og denne gangen har CD gjort et godt valg. Den sveitsiske boksen fikk bransje Awards for både hardware og software høsten 2010. Det er bare å glede seg til en ny digital hverdag
HER ER DEN NYE HD PVR ADB 5720 SX FOR CANAL DIGITAL:
http://www.adbglobal...adb-5720sx.html
Se frem til høsten, så kan vi kassere og begrave Sagem for alltid. Endelig
Sagem blir historie, og vi jumpar minst 4 generasjoner frem med den nye ADB 5720 SX. Den er supersnabb med Awards for den avanserte Carbo User Software. Kraftfull og med harddisk på 500 GB. Eventuelt 1 TB. Om Canal Digital velger 2 utgaver.
Om denna box är så bra så förstår jag inte varför inte CD inte lastar en godsvagn full med boxar och kör upp den illakvickt. Nä, CD har troligtvis en massa önskemål och ska bygga om hela boxen För inte kan det bero på att dom måste testa den i nästan ett år innan dom vågar släppa den på marknaden??? Vad jag har förstått lanserades ADB boxen 2009, så testad bör den vara! Innan CD får ordning på sin VOD är den tjänsten lika död som tjock TVapparaten så släpp VOD nu och fixa en box som gör att vi kan använda det programutbud vi betalar så dyrt för. Jag skulle glatt betala en rimlig kostnad bara jag slapp SAGEM boxen, i 8 månader har vi ödslat tid och energi på denna skit utan att det hänt särskilt mycket. My TV byggen fanns vad jag vet inte innan sista uppdateringen, och problem med signalbuggen är kvar. Dessa två buggar är ju helt otroliga, fattar inte att man på 2000 talet inte kan fixa så stora fel på 8 månader. Skäms på er CD/SAGEM, detta är respektlöst.
Redigerat av B BUS, 04 maj 2011 - 13:29.
Postad 04 maj 2011 - 14:59
Unregistered07784c2b
-
Unregistered07784c2b
-
Användare
-
-
115 inlägg
Hej!
Jag har pratat med kundtjänst senast idag och någon pairing kan inte genomföras på HD-Boxar.
En rekommendation var att man använder boxar med inbyggd conax.
//Jörgen
jag undrar också samma sak, varför kan inte pairing genomföras på HD-boxar? betyder det att det är fritt fram att köpa vilken HD-box som helst (är inte kund hos CD än..) oavsett märke, utan att riskera att det blir svart i rutan??
Postad 04 maj 2011 - 15:13
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Ang. pairing på CD's HD boxar.....
Hur skulle dessa boxar klara av nått så avancerat när dom knappt kan starta upp?
Om jag får gissa så kommer det att dröja innan CD kan slå på pairing just pga undermålig box, hw & sw.
När alla Sagem's skitboxar är utbytta så kan vi nog räkna med att det sker, dock först på hd kanalerna.
Men då får dom såklart inte vara där & kladda sönder dom 2 nya boxarna som är på g.....
Just my 2 cents
Postad 04 maj 2011 - 15:35
oskar900
-
oskar900
-
Rookie
-
3 inlägg
Ett annorlunda problem jag har haft på min box var att epg bara hade 2 program före, spela ingen roll hur jag justera parabol etc,bra signal inga störningar osv. Fick aldrig förfrågan att uppdatera utan de va manuellt som gällde. Detta med orginal microhuve med 4 ingångar. Senare flytta jag boxen till ett annat ställe och se där, epg hoppa igång direkt boxen ville uppdatera sig automatiskt... detta va med en gammal tallrik med viasat/ canal digital separata huvuden 1 ingång. Efter ett tag flytta vi över min gamla orginaltalrik och se där igen, inga störningar på bild, bra signal men 2 programs epg och manuell uppdatering, likadant här vridit och justerat tallrik/huvud lite hur som helst men ikke ikke...
Nån som provat med ett äldre eller bättre microhuvud med 1 ingång och sett om det funkar bättre för er?
Postad 04 maj 2011 - 15:50
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Styrde av ytterligare en ev blivande kund till CD. Känns bra att man inte bara sitter här och klagar utan även sprider kunskap om skiten också
Måste man väl få räkna som dagens goda gärning?
Postad 04 maj 2011 - 16:48
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Fråga till Canal Digital:
Kommer det införas "pairing"? Ja eller nej.
Om ja, när kommer det att inträffa.
Hej olycka, Vi har för närvarande ingen information om paring kommer införas på våra HD-boxar. Håll gärna utkik på vår hemsida där vi uppdaterar med ny information kontinuerlig. Med vänliga hälsningar, Miriam
Postad 04 maj 2011 - 18:53
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Och den blir gratis för oss som köpt den nuvarande skräpboxen för 2.990:-? Eller skall vi lägga ut lika mycket till för att få en fungerade box?
Precis vad jag undrar. Jag tänker inte slänga in mer pengar i detta skitföretag som har behandlat en som ett fä i över ett år nu. Det enda som håller mig kvar är bindningstiden och det enda som kan få mig att inte säga upp abonnemanget är att de bjussar lite på nästa box. Det är det minsta de kan göra. Var för övrigt inne och tittade runt i VOD-utbudet igår. Det hade kommit några nya titlar nu faktiskt och Nordisk Film var tillagt. Sen hängde boxen sig i en trailer......... Ridå.....
Postad 04 maj 2011 - 19:24
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Även om det kommer en ny box någon gång under året från CD så får man räkna med att den även om den knappast kan bli sämre, kommer att vara kringskuren, utan möjlighet att se tex fria kanaler från Hotbird/Astra eller surfa på nätet till någon annan filmtjänst än den VOD som de lagt in.
Den kommer säkerligen att erbjudas till ett "fantastiskt pris" för helt nya kunder mot 2 års bindning, medan nuvarande kunder med Sagemboxar får köpa den för dubbelt pris mot nytecknare och med 2 års ny bindning. Ungefär så brukar det väl vara.
Heja fria linuxboxar, kör nu Clarke-Tech ET9000 HD med både CD och Viasat samt Hotbird/Astra, knivskarp bild och en lång lång räcka finesser.
Sagemboxen visar nu klockan, ett jobb som den ofta klarar (men inte alltid, ibland är det bara streck)
Postad 04 maj 2011 - 19:29
danne_danne
-
danne_danne
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ni skulle inte tro mig om jag berättade vilket jäkla strul det var att bara få min beställning (och rätt beställning) skickad hem till mig. Var i kontakt med deras snorkiga kundtjänst säkert 5-6 ggr innnan jag bara fått grejerna. Bara spray bredband har (hade) lika dålig kundtjänst. Alltid en ny handläggare, går inte besvara deras mail, och de verkar alla vilja lägga över ärendet till någon annan. Och nu till råga på allt har fanskapen börjat terrorisera mig på jobbet!!! De ringer om sina j*vla erbjudanden när man sitter i möte, eller jobbar. Jag bad vänligt att få mitt nr borttaget ur deras databas. Det skulle de göra. OCH IGÅR, RINGER EN JÄVLA MUPP IGEN OM ETT ******** ERBJUDANDE!!!!!! Dessutom är boxern en katastrof och hänger sig eller stängs av flera ggr varje dag. Det finns dock 1 sak som är bra. Och det är kanalutbudet. Hur de har lyckats få till ett så bra utbud är en gåta. För samtliga jag varit i kontakt med verkar rätt pantade, minst sagt.
Canal Digital, när min bindningstid går ut åker er j*vla parabol rakt ner i containern. Och upp kommer en VIASAT parabol.
Postad 04 maj 2011 - 20:21
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Då har vi facit för Q1: minus 11000 kunder
Postad 04 maj 2011 - 20:55
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Då har vi facit för Q1: minus 11000 kunder 
Och ändå forsätter dom behandla oss trogna kunder (från början = 2 svindyra boxar, ja typ 6boxar för priset av 2 den sista har behövts bytas 5ggr....HITTILLS dvs). Vad får vi som betalt betalt betalt och fortsatt betalt för fullt paket i månaden, men bara fått HW problem på halsen. Säger som till Ove i SolSidan: SCHAAAS! ( om inte hoppet som varit det sista som övergett mig - stannar sommaren ut och förväntar mig förbättring av typ ny box. IF not THEN terminate)
Postad 04 maj 2011 - 21:06
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Det är för komiskt, efter att ha haft" ingen signal" ett par gånger så tog jag hem installatören, enligt C.D. inrådan. Fick också reda på att allt över 65% är inte bra, mina låg på mellan 65-69% LNB'et skulle ju vara vridet till "Kl 5" enligt dem. Installatören skakade på huvet och menade att om man behöver vrida LNB'et så ser han det på sin utrustning, det är inget man måste göra varje gång. Han konstaterade att fästet hade spruckit till LNB hållaren så han bytade den. Nu har jag 68-71% på båda mätarna.
Så nu har jag egentligen "sämre" signal enligt C.D.'s kundtjänst sätt att se på saken.
MUAAHAHAHAHA så sinnessjukt!
Är det några av er "beta testare" som vet vad som är förändrat i den nya mjukvaran som är på väg?
Den mest fantastiska bugg som dök upp med senaste mjukvaran är hängning i stand-by. T.o.m. klockan stannar vid tidpunkten för hängning. Helt otroligt!
Hur gick det då? Blev det bättre sen han bytt fästet?
Postad 04 maj 2011 - 21:11
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
---------- Canal Digital, hur bär ni er åt för att inte gå i konkurs när ni verkar ha katastrofalt tänk i fallet boxar? Boxar måste ju vara hjärtat i eran verksamhet. Det är enormt dyrt med fullutbud hos er men ni ger ju inget tillbaka i form av fungerande box. Jag får inte ekonomiekvationen att gå ihop.
Har denna box funnits i 6 år? Skäms på er i så fall som inte hunnit göra den buggfri. Skäms. skäms skäms och inte är ni värda att ha den kundstocken ni har.
Kanske för att ni fortfarande är kunder och glatt hostar upp 100-lapparna varje månad!
Postad 04 maj 2011 - 21:19
Unregistered69f558b3
-
Unregistered69f558b3
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Ni skulle inte tro mig om jag berättade vilket jäkla strul det var att bara få min beställning (och rätt beställning) skickad hem till mig. Var i kontakt med deras snorkiga kundtjänst säkert 5-6 ggr innnan jag bara fått grejerna. Bara spray bredband har (hade) lika dålig kundtjänst. Alltid en ny handläggare, går inte besvara deras mail, och de verkar alla vilja lägga över ärendet till någon annan. Och nu till råga på allt har fanskapen börjat terrorisera mig på jobbet!!! De ringer om sina j*vla erbjudanden när man sitter i möte, eller jobbar. Jag bad vänligt att få mitt nr borttaget ur deras databas. Det skulle de göra. OCH IGÅR, RINGER EN JÄVLA MUPP IGEN OM ETT ******** ERBJUDANDE!!!!!! Dessutom är boxern en katastrof och hänger sig eller stängs av flera ggr varje dag. Det finns dock 1 sak som är bra. Och det är kanalutbudet. Hur de har lyckats få till ett så bra utbud är en gåta. För samtliga jag varit i kontakt med verkar rätt pantade, minst sagt.
Canal Digital, när min bindningstid går ut åker er j*vla parabol rakt ner i containern. Och upp kommer en VIASAT parabol.
Mina två samtal med kundtjänst har varit mycket bra. Inget snorkigt beteende. Vilken Box? - har jag fått som fråga 2 ggr. Den är ganska stor, svart och ful och när jag startar den kommer det fram en stor text med Emiga 2 starting. En lucka på höger sida som är trasig och 4 kortplatser. Säljaren sa att kortet skulle sitta i något av de 2 översta. De två nedersta har silverfärgade+gråfärgade "dummis" där det står Viaccess och Crypto CAM Nya begagnade, på utsidan mycket slitna, boxen fungerar fortfarande helt felfritt. 999 kr betalade jag men han som sålde trodde att han gett över 4 000 kr. Då har vi facit för Q1: minus 11000 kunder 
Jag tror att de flesta är idrottsälskare som saknar Engelska ligan Viasa snodde från Canal+
Redigerat av Unregistered69f558b3, 04 maj 2011 - 21:26.
Postad 04 maj 2011 - 21:39
Unregisteredc15a8686
-
Unregisteredc15a8686
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Min bindningstid går ut i december och jag förutsätter att vi får den nya boxen gratis eller kraftigt reducerat, annars tackar jag för mig. Mitt tålamod är slut, har tröttnat på att ringa kundtjänst och bemötas utan förståelse.
Postad 05 maj 2011 - 08:12
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Menar du att vi kan köpa vilken box vi vill så att vi kan få se ert utbud i en inspelningsbar HD box utan problem, utan att riskera att boxen blir värdelös pga, att ni inför "card Pairing" inom ett par år??
Ni kan ju i daxläget inte erbjuda era kunder en sådan box, (och vad hjälper det då att ni har en egen satellit).
Vi har ju ingen nytta av ert programutbud utan en fungerande box!
Är ni inte trötta nu som har arbetat så hårt med att lösa detta problem i snart 8 månader, jag är trött på att ni under 8 månader sagt att ni prioritera detta och jobbar hårt med det, i nästa stund säger ni att det är SAGEM som måste lösa problemen, vad är det Ni gör för att komma tillrätta med boxen?
Hej B BUS, Vi kan inte garantera att våra kort kommer att fungera med andra boxar och har tyvärr ingen information angående införandet utav pairing i våra HD-boxar för tillfället. Med vänliga hälsningar, Filippa
Postad 05 maj 2011 - 08:36
Nor-Wind
-
Nor-Wind
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hold ut, snart er det slutt med Sagem Og heller ha fokus mot den nye ADB 5720SX. Sammen med det beste kanal utvalg, ikke minst på HD, er jeg sikker på at Canal Digital blir en vinner høsten 2011. ADB COLLECTS TWO PRODUCT OF THE YEAR AWARDS FROM CSIhttp://www.adbglobal...s-from-csi.htmlSuper fast boot up:http://www.adbglobal...st-boot-up.htmlMulti Award Winning Carbo user Software:http://www.adbglobal.../adb-carbo.htmlPRODUKT DATA BLAD PDF 5720SX: http://www.adbglobal...heet_5720sx.pdf
Postad 05 maj 2011 - 08:50
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Hej danne_danne, Vi beklagar att du har fått en negativ bild utav bemötandet från vår kundtjänst. För att kunna kontrollera att ditt nummer har blivit borttaget från telefonlistorna som används vid olika erbjudanden vill vi be dig skicka antingen kundnummer eller personnummer i ett PM till oss. Med vänliga hälsningar, Filippa
Postad 05 maj 2011 - 09:09
Unregistered0d213106
-
Unregistered0d213106
-
Rookie
-
7 inlägg
Spenderat en del tid för att läsa igenom dom sista inläggen på tråden och märker att jag har i stort sett alla fel som ni tagit upp, dock har jag kunnat stå ut med det mesta utom det som kommit efter den näst senaste uppdateringen och det är att den startar om mest hela tiden. Jag undviker i det längsta att öppna EPG:n och går hellre över till datorn och kollar tv guiden.. tragiskt faktiskt.
Har haft boxen sen 2008 så förväntar mig ingen garanti på den längre men det är ytterst tråkigt att dessa programvaruuppdateringar bara gör den sämre och sämre för varje gång önskar att man kunde ha möjligheten att få tillbaks den till den ursprungliga mjukvaran (som förvisso var långt ifrån perfekt men klart bättre och stabilare än idag).
Jag drar mig för att se på TV numera just för att slippa bli irriterad, inte riktigt en rolig situation.
Försökte få information från kundtjänst om det gick att göra något åt detta eller om få information om den nya boxen skulle komma snart och att det i så fall skulle komma ett riktat erbjudande till oss som har den gamla, av CD förstörda, boxen men det fick jag inget svar på givetvis. Försökte säga upp mitt abonnemang men hon lyckades övertala mig att prata med tekniksupporten istället som ju inte gav så jättemycket då jag inte var hemma, dock var hon tvärsäker på att det fanns en lösning på mitt problem och det var att jag inte hade installerat den nya mjukvara som dom släppt nu i maj. Har inte sett någon uppgraderings fråga på boxen men får väl kolla det ikväll, har dock inte så stora förhoppningar på att allt blir löst med den då det hittills bara blivit värre. Men ska jag vara ärlig så är jag så trött på den här boxen och än fast jag skulle vilja byta så vet jag inte om jag är beredd att betala 2-3000 (eller vad vi nu kan få för erbjudande) för den nya boxen och riskera att hamna i samma cirkus igen… då bryter jag nog ihop.
Är egentligen rätt nöjd med utbudet som CD har men pga att jag känner mig så misshandlad över åren (nej, har inte orkat ringa och klaga så mycket, ligger inte i min natur, utan har mest följt inläggen här) att jag nu överväger att gå till Viasat i ren frustration och då göra det nu på en gång än fast jag har ett låst abonnemang till i höst.
Jag brukar normalt inte skriva så mycket och gör detta för att visa på att det finns dom som jag som går och muttrar men inte orkar ringa kundtjänst, av olika anledningar, så det finns ett visst mörkertal som är i högsta grad trötta på hur vi blivit behandlade av CD. Det är ju ändå jag som köpt min box, hade hoppats att jag själv skulle kunna bestämma vilken mjukvara jag skulle ha på den och inte bli påtvingad en från CD.
Ber om ursäkt för ett långt och i stort sett meningslöst inlägg.
Postad 05 maj 2011 - 09:25
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Den nya uppdateringen från maj i år verkar inte heller vara problemfri. Givetvis har jag fått en hängning samt NUTE igen.
Postad 05 maj 2011 - 09:46
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Hold ut, snart er det slutt med Sagem
Og heller ha fokus mot den nye ADB 5720SX. Sammen med det beste kanal utvalg, ikke minst på HD, er jeg sikker på at Canal Digital blir en vinner høsten 2011.
ADB COLLECTS TWO PRODUCT OF THE YEAR AWARDS FROM CSI
http://www.adbglobal...s-from-csi.html
Super fast boot up:
http://www.adbglobal...st-boot-up.html
Multi Award Winning Carbo user Software:
http://www.adbglobal.../adb-carbo.html
PRODUKT DATA BLAD PDF 5720SX:
http://www.adbglobal...heet_5720sx.pdf

Jag skulle vilja ha en förklaring av Canal Digital varför det tar så lång tid att leverera ADB boxen? Den lanserades i Oktober år 2009 och bör vara testad i övriga världen då den verka ha goda omdömmen. Det som jag tycker är lite kul är att den framstår som NY och är 2 år gammal innan CD släpper den?? Förövrigt köpte jag en ny LCD igår, en SONY 46- EX 500 och jag kan medela CD att min box har handskakningsproblem även med denna LCD, därmed var det inte min 5 år gamla LG som var problemet. Därimot kommer jag ha svårt att klaga på bilden eftersom jag inte har någon referens nu när jag inte har kört gamla mjukvaran på denna TV. Min Box stängde bara av sig själv två gånger igår när jag gick in i MyTv och EPG. Dessa buggarna kom med allra senaste "uppdateringen"!
Redigerat av B BUS, 05 maj 2011 - 09:48.
Postad 05 maj 2011 - 10:15
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Den nya uppdateringen från maj i år verkar inte heller vara problemfri. Givetvis har jag fått en hängning samt NUTE igen.
HeHe,, Problemfri har aldrig CD sagt att den ska bli med denna verson! Dom sa såhär "• Ökad stabilitet (7 stabilitetsbuggar är fixade och vi har sett betydande skillnad i vår testmiljö)" Kanske detta stämmer, då behövs det bara fixas 10-20 stabilitetsbuggar till.
Postad 05 maj 2011 - 10:35
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Jag skulle vilja ha en förklaring av Canal Digital varför det tar så lång tid att leverera ADB boxen? Den lanserades i Oktober år 2009 och bör vara testad i övriga världen då den verka ha goda omdömmen.
Det som jag tycker är lite kul är att den framstår som NY och är 2 år gammal innan CD släpper den??
Förövrigt köpte jag en ny LCD igår, en SONY 46- EX 500 och jag kan medela CD att min box har handskakningsproblem även med denna LCD, därmed var det inte min 5 år gamla LG som var problemet. Därimot kommer jag ha svårt att klaga på bilden eftersom jag inte har någon referens nu när jag inte har kört gamla mjukvaran på denna TV.
Min Box stängde bara av sig själv två gånger igår när jag gick in i MyTv och EPG. Dessa buggarna kom med allra senaste "uppdateringen"!
Jag har en EX501 (1:an står väl endast för färgen) 40" men inte handskakningsproblem. Måste ju ligga i din box då? Edit: Säkert så ska ju CD ha egna spec på programvaran som kommer att ställa till det. Därav den långa leveranstiden...
Redigerat av h_z, 05 maj 2011 - 10:36.
Postad 05 maj 2011 - 10:42
Nor-Wind
-
Nor-Wind
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag skulle vilja ha en förklaring av Canal Digital varför det tar så lång tid att leverera ADB boxen? Den lanserades i Oktober år 2009 och bör vara testad i övriga världen då den verka ha goda omdömmen.
Det som jag tycker är lite kul är att den framstår som NY och är 2 år gammal innan CD släpper den??
Förövrigt köpte jag en ny LCD igår, en SONY 46- EX 500 och jag kan medela CD att min box har handskakningsproblem även med denna LCD, därmed var det inte min 5 år gamla LG som var problemet. Därimot kommer jag ha svårt att klaga på bilden eftersom jag inte har någon referens nu när jag inte har kört gamla mjukvaran på denna TV.
Min Box stängde bara av sig själv två gånger igår när jag gick in i MyTv och EPG. Dessa buggarna kom med allra senaste "uppdateringen"!
ADB og Canal Digital undertegnet kontrakt om levering av HD PVR bokser bygget på 5720SX plattformen 1. desember 2011. Så det er ikke så lenge siden ADB avtalen var i boks. De endelige spesifikasjoner tilpasset Canal Digital, og hva boksen skal innholde, og tilslutt trenger jo ADB ha alt klart til produksjon. Før produksjonen kan starte http://www.advancedd...-solutionm.htmlADB har et stor antall set-top bokser i sitt utvalg, mange har nesten samme utseende. Og det har det vært i de siste år. Mange tv distributører bruker ADB. Polske N TV undertegnet avtale i september 2009, med levering i 2010 av første generasjons 5720SX. Men utviklingen av boksen har jo gått videre, som den nye Carbo User software som har kommet til. 5720SX plattformen som vi kjenner den i dag, ble først offentliggjort med spesifikasjoner på hjemmesiden til ADB i februar 2011. Høsten 2011 kan vi se frem til den siste og mest avanserte generasjon av 5720 SX plattformen Til dere med Sagem, ha tålmodighet. Til høsten får vi en ny og bedre tv-hverdag.
Postad 05 maj 2011 - 10:52
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Jag har en EX501 (1:an står väl endast för färgen) 40" men inte handskakningsproblem. Måste ju ligga i din box då? Edit: Säkert så ska ju CD ha egna spec på programvaran som kommer att ställa till det. Därav den långa leveranstiden...
Att det är boxen har jag också vart säker på hela tiden då jag inte har problem med nått annat som PS3, Reciver, DVD eller Bluray. Tiden borde vara viktigare än att få dit CD logga, ful färg och annat krafs. Det kan dom fixa efterhand då det ändå är meningen att boxen ska vidarutvecklas och uppdateras. Nu har dom ju en stor testgrupp som är villiga att riskera sin mentala hälsa för Canal Digital  December 2010 till hösten 2011 är ju allt mellan 8-12 månader och det är mycket dåligt med tanke på att CD inte har någon alternativbox som fungerar under tiden. Fråga är om dom har några kunder kvar när boxen kommer, i denna bransch binder man ju alltid kunden på 12-24 månader.
Redigerat av B BUS, 05 maj 2011 - 12:48.
Postad 05 maj 2011 - 13:59
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
De endelige spesifikasjoner tilpasset Canal Digital, og hva boksen skal innholde, og tilslutt trenger jo ADB ha alt klart til produksjon
Varför skall den alls anpassas? Ger det oss kunder en bättre box? Färre buggar? Ge hellre f-n i att pilla på sånt som faktiskt fungerar!
Postad 05 maj 2011 - 14:49
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Varför skall den alls anpassas? Ger det oss kunder en bättre box? Färre buggar? Ge hellre f-n i att pilla på sånt som faktiskt fungerar!
Vet vi att boxen fungerar opillad?
Redigerat av Unregistered0db38fb1, 05 maj 2011 - 14:50.
Postad 05 maj 2011 - 15:01
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Du har en poäng. Vad jag syftade på var att en box utan en massa specialfix och utan konstgjorda begränsningar införda på uppdrag av en specifik operatör torde ha bättre förutsättningar att dels funka hyfsat från dag 1, dels ha större chans att få snabba och stabila rättningar/uppgraderingar.
Postad 05 maj 2011 - 18:00
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
HeHe,, Problemfri har aldrig CD sagt att den ska bli med denna verson! Dom sa såhär "• Ökad stabilitet (7 stabilitetsbuggar är fixade och vi har sett betydande skillnad i vår testmiljö)" Kanske detta stämmer, då behövs det bara fixas 10-20 stabilitetsbuggar till. 
Dessutom så är ju deras testmiljö 5-10 boxar och några anställda på CD som också dragit nitlotten och köpt boxen. Känns som man inte kan få ut så mycket info från så få källor? Miriam eller någon annan från CDÄr min kundtjänsthistorik påväg snart så ARN kan få nåt att tänka på? Det skulle ju ta två veckor, snart uppe i tre nu...
Postad 05 maj 2011 - 18:21
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
....hade hoppats att jag själv skulle kunna bestämma vilken mjukvara jag skulle ha på den och inte bli påtvingad en från CD.
Ditt inlägg är inte alls meningslöst Apropå mjukvara kolla in vad det finns till VU. Se och lär CD. Låt kunderna själva välja. http://www.pli-image...w...&dir=/vuduo
Postad 05 maj 2011 - 18:28
jvg
-
jvg
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Vilken uppdatering då? 0.8.9? Med den versionen blev min box märkbart bättre, inga krascher eller omstarter alls vid EPG/MyTV-knapptryck (från att ha fått det dagligen mer eller mindre). Det problemet stod överst på min irritationslista. Tvåa på listan är "Problem med att ta emot signalen", det återstår tyvärr.. /k
Postad 05 maj 2011 - 18:38
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Vilken uppdatering då? 0.8.9? Med den versionen blev min box märkbart bättre, inga krascher eller omstarter alls vid EPG/MyTV-knapptryck (från att ha fått det dagligen mer eller mindre).
Det problemet stod överst på min irritationslista. Tvåa på listan är "Problem med att ta emot signalen", det återstår tyvärr..
/k
Jag har version 0.8.0_H. som skall vara den senaste enligt Canal Digital.
Postad 05 maj 2011 - 20:30
oskar900
-
oskar900
-
Rookie
-
3 inlägg
Spenderat en del tid för att läsa igenom dom sista inläggen på tråden och märker att jag har i stort sett alla fel som ni tagit upp, dock har jag kunnat stå ut med det mesta utom det som kommit efter den näst senaste uppdateringen och det är att den startar om mest hela tiden. Jag undviker i det längsta att öppna EPG:n och går hellre över till datorn och kollar tv guiden.. tragiskt faktiskt.
Har haft boxen sen 2008 så förväntar mig ingen garanti på den längre men det är ytterst tråkigt att dessa programvaruuppdateringar bara gör den sämre och sämre för varje gång önskar att man kunde ha möjligheten att få tillbaks den till den ursprungliga mjukvaran (som förvisso var långt ifrån perfekt men klart bättre och stabilare än idag).
Jag drar mig för att se på TV numera just för att slippa bli irriterad, inte riktigt en rolig situation.
Försökte få information från kundtjänst om det gick att göra något åt detta eller om få information om den nya boxen skulle komma snart och att det i så fall skulle komma ett riktat erbjudande till oss som har den gamla, av CD förstörda, boxen men det fick jag inget svar på givetvis. Försökte säga upp mitt abonnemang men hon lyckades övertala mig att prata med tekniksupporten istället som ju inte gav så jättemycket då jag inte var hemma, dock var hon tvärsäker på att det fanns en lösning på mitt problem och det var att jag inte hade installerat den nya mjukvara som dom släppt nu i maj. Har inte sett någon uppgraderings fråga på boxen men får väl kolla det ikväll, har dock inte så stora förhoppningar på att allt blir löst med den då det hittills bara blivit värre. Men ska jag vara ärlig så är jag så trött på den här boxen och än fast jag skulle vilja byta så vet jag inte om jag är beredd att betala 2-3000 (eller vad vi nu kan få för erbjudande) för den nya boxen och riskera att hamna i samma cirkus igen… då bryter jag nog ihop.
Är egentligen rätt nöjd med utbudet som CD har men pga att jag känner mig så misshandlad över åren (nej, har inte orkat ringa och klaga så mycket, ligger inte i min natur, utan har mest följt inläggen här) att jag nu överväger att gå till Viasat i ren frustration och då göra det nu på en gång än fast jag har ett låst abonnemang till i höst.
Jag brukar normalt inte skriva så mycket och gör detta för att visa på att det finns dom som jag som går och muttrar men inte orkar ringa kundtjänst, av olika anledningar, så det finns ett visst mörkertal som är i högsta grad trötta på hur vi blivit behandlade av CD. Det är ju ändå jag som köpt min box, hade hoppats att jag själv skulle kunna bestämma vilken mjukvara jag skulle ha på den och inte bli påtvingad en från CD.
Ber om ursäkt för ett långt och i stort sett meningslöst inlägg.
Hur blir detta egentligen? Du har boxen sen 2008 och du förväntar dig ingen garanti... Canal digital har rätt att skicka uppgraderingar till boxen för att göra den bättre.... hade du haft en box som varit nyare hade du säkert fått nån ny adapter eller liknande men nu har du en äldre så då får du kanske ingenting?? Men som det är nu så har dom inte förbättrat boxen utan i flera fall förstört den och hur skulle "#garantin" i detta fallet gälla? Det borde omfatta alla boxar dom skickar uppgradering till som sen blir förstörda för det är deras ansvar för det inträffade!!!
Postad 05 maj 2011 - 20:35
oskar900
-
oskar900
-
Rookie
-
3 inlägg
Vilken uppdatering då? 0.8.9? Med den versionen blev min box märkbart bättre, inga krascher eller omstarter alls vid EPG/MyTV-knapptryck (från att ha fått det dagligen mer eller mindre).
Det problemet stod överst på min irritationslista. Tvåa på listan är "Problem med att ta emot signalen", det återstår tyvärr..
/k
Har du provat ett annat microhuvud med tex 1 ingång?
Postad 05 maj 2011 - 20:59
Unregistered0d213106
-
Unregistered0d213106
-
Rookie
-
7 inlägg
Hur blir detta egentligen? Du har boxen sen 2008 och du förväntar dig ingen garanti... Canal digital har rätt att skicka uppgraderingar till boxen för att göra den bättre.... hade du haft en box som varit nyare hade du säkert fått nån ny adapter eller liknande men nu har du en äldre så då får du kanske ingenting?? Men som det är nu så har dom inte förbättrat boxen utan i flera fall förstört den och hur skulle "#garantin" i detta fallet gälla? Det borde omfatta alla boxar dom skickar uppgradering till som sen blir förstörda för det är deras ansvar för det inträffade!!!
Ja jag har egentligen ingen aning vad man kan begära egentligen men tycker hela upplägget är lite märkligt med dessa tvingande (mer eller mindre, boxen tjatar då i alla fall tills man uppdaterat) uppdateringar som kommer oftare och oftare och verkar, milt sagt, undermåligt testade. Pratade med kundtjänst ikväll igen och dom gav mig en knappkombination för att tvinga en uppdatering (började att söka efter uppdatering i menyerna men den hittade inget av sig självt) som enligt uppgift ska bota problemet med omstart. Hade dock inte så mycket tid till testande men såg Aktuellt och provade sen bläddra lite i guiden och tyvärr gick det inte så bra, den bara frös efter 3-4 sidbyten. Förvisso ingen omstart men värre då jag var tvungen att gå fram till boxen och boota om den istället för att bara sitta muttrande i soffan och vänta. Får hoppas det var en engångsföreteelse, blir väl lite tv-tittande i helgen men drar mig lite för att se på tv numera för jag blir så less när det bara jäklas. Får förvisso mer gjort hemma så inget ont som inte har något gott med sig... jaja, löser det sig inte den här gången blir det till att prova någon annan leverantör ett tag. Finns som tur är några konkurrenter tillgängliga där jag bor.
Postad 05 maj 2011 - 21:25
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
/k
Har kört 0.8.9.H "testversionen" och har inte haft några problem under testtiden, inte ens problem med signalen kom upp. Om den kommer att fungera på sikt återstår att se, jag behåller testversionen nu så får vi se.
Postad 06 maj 2011 - 07:01
HSE
-
HSE
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Ditt inlägg är inte alls meningslöst Apropå mjukvara kolla in vad det finns till VU. Se och lär CD. Låt kunderna själva välja. http://www.pli-image...w...&dir=/vuduo
Håller helt med. Jag är fortfarande tvärförbannad över att CD sabbade min hyfsat fungerade box som hade kanonbild genom att lägga ut en programvara jag inte ville ha men som boxen försökte lägga in vid varje start! Efter 3 månader nej tryckande vid uppstart (jag hade läst här om problemen/buggarna som andra fått) blev det givetvis ett feltryck så boxen startade ladda in skiten! Kört! Varför i he kan vi inte få bestämma själva om vi vill ha en ny programvara och varför kan vi inte få byta tillbaka om vi är missnöjda. Är ju bara att ladda in den gamla igen via datorn...CD skall inte tro att deras programmutbud kan rädda dem från vilke brist på sevice som helst, de tycks alldrig hört uttrycket: kunden har alltid rätt.
Postad 06 maj 2011 - 09:25
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Handskakningsproblem med 0.8.0_H, får omväxlande grön bild och finkornigt brus. Bara att stänga av och sätta igång igen så går det, men jävligt störigt.
Ligger inte testversionen ute fortfarande? Får inte ner den i alla fall.
Postad 06 maj 2011 - 10:39
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Dessutom så är ju deras testmiljö 5-10 boxar och några anställda på CD som också dragit nitlotten och köpt boxen. Känns som man inte kan få ut så mycket info från så få källor?
Miriam eller någon annan från CD Är min kundtjänsthistorik påväg snart så ARN kan få nåt att tänka på? Det skulle ju ta två veckor, snart uppe i tre nu...
Hej Berns, Utdraget ur din kundlogg skickades i måndags så du bör har dem inom kort. För säkerhetsskull skickar jag ytterligare ett utdrag idag. Med vänliga hälsningar, Miriam
Postad 06 maj 2011 - 10:46
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Handskakningsproblem med 0.8.0_H, får omväxlande grön bild och finkornigt brus. Bara att stänga av och sätta igång igen så går det, men jävligt störigt.
Ligger inte testversionen ute fortfarande? Får inte ner den i alla fall.
Jag tycker också att handskakningsproblemet ökat, det hjälpte inte att byta TV och HDMI+kabel. Jag har störst problem vid uppstart, antingen får jag gröna störningar, ibland lila eller oftast ingen bild alls. Det som gör det än värre är ju att boxen sista veckan stängt av själv minst 2 gånger/kväll under bästa sändningstid och igår var det även 1 gång problem med signalen. Det är inte ovanligt att jag får starta om boxen 3 gånger innan handskakningen funkar, mycket irriterande Även jag provade att tvinga ner en uppdatering för ett par dagar sen, den började blinka 00 men efter en halvtimme stängde boxen av sig och vers 0.8.0_H var kvar.
Redigerat av B BUS, 06 maj 2011 - 10:46.
Postad 06 maj 2011 - 11:17
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
Jag har också vers 0.8.0_H.
Boxern har blivit en plåga att använda efter denna "uppgradering."
Nu har CD en månad på sig att fixa detta för så här kan jag inte ha det. Synd för trots avsaknaden av Premier legue så gillar jag CDs utbud och framförallt deras HD kanaler.
Postad 06 maj 2011 - 15:10
Unregistered71f94406
-
Unregistered71f94406
-
Amatör
-
-
74 inlägg
hmm, jag tillhör inte "betagruppen" som testar nya programvaror, men jag lyckades i alla fall få ned version 0.8.9 genom att trycka ok-meny när boxen visar 8888, men för ett par dagar sen kom aviseringen om att en ny programvara fanns att ladda ned (dvs den gamla 0.8.0) och genom ett feltryck så är jag nu tillbaka på version 0.8.0 igen....det verkar med andra ord inte vara några problem att nedgradera till tidigare versioner i alla fall.
edit: stavfel
Redigerat av Unregistered71f94406, 06 maj 2011 - 15:10.
Postad 06 maj 2011 - 17:46
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Syftet med "anpassningar" av ADB-boxen för CD är ungefär följande: - blockering av sökfunktion av satelliter och kanaler på dessa, istället av CD fastställd lista från endast Thor. - blockering av ev USB-portar - look and feel-anpassning till CDs orange/svarta profil - koppling till VOD-tjänsten - HDCP-säkring av HDMI-utgång - Ev strypning av HD via komponent - Conax conditional access system (som kanske redan finns tillgängligt att använda utan CDs anpassning) Dvs till största delen meningslösheter, begränsningar och felkällor. HDCP finns kanske som ett nödvändigt ont i vissa sammanhang för att få distribuera. I grund är anpassningarna inget som gör boxen mer funktionell eller bättre. Den lär vara en bättre lösning med högre användbarhet direkt från start än efter en "anpassning"
Postad 06 maj 2011 - 21:52
Unregistered0d213106
-
Unregistered0d213106
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej igen Kör nu på release 0.8.0_H sen uppdateringen igår och tyvärr måste jag meddela att efter ca 2,5-3h tv-tittande så har den bootat om två gånger, ca 8-12 TV-guide användningar. Tråkigt måste jag säga och det ser inte ut som den här uppdateringen hjälpte upp så mycket, fick upp rutan "problem med signalen"också men det kan ju vara en slump, den brukar komma lite emellanåt när jag spelar in och försöker se på något annat samtidigt. så tyvärr både för mig och CD så verkar inte denna uppdatering hjälpa upp min situation utan det är samma lika. Så ska ge mig på ett kundtjänstsamtal imorgon och förväntar mig inte så mycket men om det skulle hända att jag blir erbjuden någon slags rimlig kompensation (x antal månader gratis, skriver x för att jag inte är säker just nu men tänker minst 3 månader) för allt strul så kan jag tänka mig att stanna, just nu faller tankarna på en tredjeparts-box för jag var hos en bekant häromdagen som hade en väldigt trevlig och snabb box som jag skulle kunna tänka mig. Men jag drömmer lite nu, har inget belägg för att tro att det ska bli någon kompensation. Fick lite oväntad tid ikväll och spanade in villkoren för CD men ser inte att det är reglerat om CD har sönder boxen för den enskilde användaren (som har med sina surt förvärvade pengar köpt den) utan bara om det är tvärt om, utdrag nedan: 4. UPPDATERING AV BOX OCH KORTCD kan ladda ner ny programvara till Boxen för att komplettera eller förbättra Boxens funktion. Under nedladdningen kan Boxen i vissa fall inte användas för Tjänsterna. 5. ANSVAR FÖR BOX OCH KORT Om förlust eller skada av Box eller Kort beror på något som Kunden ansvarar för, ska Kunden betala en avgift för ny Box eller nytt Kort enligt då gällande prislista. Ovanstående är utdrag ur villkoren och förmodligen hämtade ur sitt sammanhang och jag är bara en vanlig knegare så kan inte läsa ut ur något vart det reglerar att CD uppdaterar mig box så till den milda grad att jag inte står ut med att se på TV på grund av att den startar om så fort man försöker kolla vad som finns i EPG:n eller ska gå in i MyTv (inte varje gång utan 1 av 5-10 som det varit dom senaste månaderna). Jag hittar bara ovanstående som reglerar utifall man själv har sönder boxen pga egen åverkan eller liknande (än en gång, detta högtravande språk brukar gömma saker jag inte förstår). jaja inte ett helt meningslöst inlägg ikväll, skulle fortfarande vilja ha möjlighet att installera valfri mjukvara på min egna, helt friköpta, box men det är ju tydligen inte möjligt så får jag ingen kompensation så kommer jag under helgen att beställa abonnemang hos någon konkurrent och undvika CD ett tag framöver (åtminstone kan jag som F1 entusiast få något gott av det än fast resten av familjen kanske inte är lika nöjda).
Redigerat av Unregistered0d213106, 07 maj 2011 - 01:31.
Postad 07 maj 2011 - 07:51
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
..Problemfri har aldrig CD sagt att den ska bli med denna verson! Dom sa såhär "• Ökad stabilitet (7 stabilitetsbuggar är fixade och vi har sett betydande skillnad i vår testmiljö)" Kanske detta stämmer, då behövs det bara fixas 10-20 stabilitetsbuggar till. 
Det gick alltså att hitta 7 st (!!) stabilitetsbuggar i en levererad mjukvara som borde varit färdig för länge sedan! Vad skall man säga? Det är något som är principiellt fel.
Postad 07 maj 2011 - 14:18
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
....får jag ingen kompensation så kommer jag under helgen att beställa abonnemang hos någon konkurrent och undvika CD ett tag framöver (åtminstone kan jag som F1 entusiast få något gott av det än fast resten av familjen kanske inte är lika nöjda).
Någon som vet vad boxen kostar utanför CD? Vad de betalar i stock kommer vi nog aldrig få veta. Härligt väder idag!
Redigerat av ruva, 07 maj 2011 - 14:37.
Postad 09 maj 2011 - 08:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
hmm, jag tillhör inte "betagruppen" som testar nya programvaror, men jag lyckades i alla fall få ned version 0.8.9 genom att trycka ok-meny när boxen visar 8888, men för ett par dagar sen kom aviseringen om att en ny programvara fanns att ladda ned (dvs den gamla 0.8.0) och genom ett feltryck så är jag nu tillbaka på version 0.8.0 igen....det verkar med andra ord inte vara några problem att nedgradera till tidigare versioner i alla fall.
edit: stavfel
Det var så de la upp det denna gången, de la ut den nya testversion i några dagar och sedan la de tillbaka den gamla version. Med den senaste mjukvaran så är det möjligt att backa. Jag kör vidare med 0.8.9 och igår så fick jag första "problemet" att ljudet stannade vid uppspelning, men det är ju det gamla stop/play tricket så kom det igång igen, men det är det enda problem jag haft på några veckor
Postad 09 maj 2011 - 08:22
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Hur gick det då? Blev det bättre sen han bytt fästet?
Ingen signal har bara dykt upp en gång, men det var p.g.a. belgian-blue-duva som satt sig på parabol armen, annars har det problemet inte uppkommit ännu. Däremot har den HDMI handskakningsproblem (Grönbild/finkornigt brus) och plötsliga hängningar (reagerar inte på fjärrtryck).
Postad 09 maj 2011 - 09:28
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Jag hade handskaningsproblem och ideliga problem med att den inte reagerade på fjärren, men båda dom problemen försvann för mig till 100% med version 0.8.0 av mjukvaran.
Det verkar ju som att många problem inte enbart kan isoleras till boxens SW/HW utan även till miljön som den opererar i.
Postad 09 maj 2011 - 09:41
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Jag hade handskaningsproblem och ideliga problem med att den inte reagerade på fjärren, men båda dom problemen försvann för mig till 100% med version 0.8.0 av mjukvaran. Det verkar ju som att många problem inte enbart kan isoleras till boxens SW/HW utan även till miljön som den opererar i.
Jag har haft problem med handskakning vid uppstart ända sedan första linux uppdateringen. Köpte ny LCD förra veckan och passade på att byta HDMI kabel från boxen. Jag upplever handskakningsproblemet som större med den nya SONYn än med gamla LGn. Vet inte vad du menar mer med "miljö" men jag får ta och tapetsera om för att se om boxen gillar den miljön bättre Jag ringde CD i fredags och dom gick med på att skicka en "ny"box, trots att min var äldre än 3 år. Tack för det CD. Ska bli spännande att se hur den funkar, jag hoppas på gamla mjukvaran.
Redigerat av B BUS, 09 maj 2011 - 09:41.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|