Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 maj 2011 - 10:32

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0
Idag för första gången kan jag också skriva under på att boxen har fel tid, den går en timme efter...

Förutom bilden som blev avsevärt mycket sämre efter Linuxmjukvaran verkar det då och då tillkomma sporadiska buggar.

@ Canal Digital:

Jag vill inte förringa arbetet ni gör på kundtjänst/support men det är för länge sedan dags att någon chef med handlingskraft och bestämmanderätt yttrar sig här. Uppenbarligen är det ni ser här toppen av ett isberg, oftast personer med branschvana och ett lite större tekniskt kunnande/engagemang än den normala boxägaren. Mina föräldrar skulle tex aldrig leta upp ett sådant här forum för att ventilera eller ta reda på fakta utan endast sitta framför tvn och svära, aldrig mer Canal Digital!

Tänk på att det går alltid snabbare att få ett dåligt rykte än att jobba upp ett bra, kan ni verkligen stå utan kunder/intäkter pga nonchalans på detta viset?

Tv-programmet PLUS har fått information om trådarna på detta forum, likväl Aftonbladet.

Det verkar som om ni hellre tar debatten där? Då kan jag tala om, sett ur historisk synvinkel att ni har ännu mer att förlora på det!

Hur vill ni ha det, och vad ska ni göra åt det?

Postad 09 maj 2011 - 10:37

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Idag för första gången kan jag också skriva under på att boxen har fel tid, den går en timme efter...

Den här boxen har alltid varit efter sin tid...

Postad 09 maj 2011 - 11:43

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Vet inte vad du menar mer med "miljö" men jag får ta och tapetsera om för att se om boxen gillar den miljön bättre ;)

He he, ja ta du och tapetsera om, vädra ut och dra ett par virre så blir det nog bättre. Skämt åsido så menar jag såklart vilken annan utrustning man kopplar ihop sig med och vilket kablage man har osv osv....

Redigerat av PojPoj, 09 maj 2011 - 11:44.

Postad 09 maj 2011 - 15:27

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ Iwarsson, WORD

@ alfista, lol

Postad 09 maj 2011 - 20:59

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Under helgen hade jag möjlighet att jämföra bilden från senaste programvaran med en av programversionerna innan det blev Linux (och VOD).

I det här inlägget avstår jag från kommentarer när det gäller prestanda och stabilitet, det är väl belyst i andra inlägg.

Vi kopplade alltså in två apparater på varsin HDMI-ingång på en TV och växlade mellan ingångarna med TV1 (i SD format) som referenskanal på båda boxarna.

Jodå, visst är det en påtaglig skillnad på bilden.

Det första som slog mig var hur primitivt och dåligt boxens gränssnitt var på den "gamla goda tiden". Den stora fördelen var att man kunde läsa gränssnittets texter på normalt visningshåll därför att typsnittet var större. Men det såg verkligen inte snyggt ut.

Även TV-bilden såg avsevärt skarpare ut på lite håll med den ursprungliga programvaran.

Men om man går närmare TV:n ser bilden inte bra ut. Alla som lekt med Photoshop någon gång och använt filtret "skärpa med oskarp mask" med orimliga värden vet hur bilden eroderar och blir totalt förstörd, men väldigt skarp.

I den rörlig TV-bilden kryper det och rör sig mängder med överdrivet markerade smådetaljer hela tiden. Det verkar som om bilden avsöks på kantlinjer och punkter som sedan markeras med stark kontrast.

Men på lite avstånd blir bilden imponerande skarp även om det sker till priset av att nyanser försvinner och att allt ser lite kantigt ut.

När jag nu funderat på vad jag föredrar så är jag fortfarande osäker men egentligen ser jag en snyggare bild med den nya programvaran. Det bär mig emot att behöva erkänna det ;) men i det här avseendet har nog den nya programvaran manipulerat bilden på ett mer varsamt sätt. Det där är min smak, väldigt subjektivt, så det skulle inte förvåna mig om det finns de som gillar den "gamla" bilden bättre.

I HD upplevde jag också att det fanns vissa nyansskillnader men om det beror på den individuella apparaten (varje box verkar ju ha sin egen attityd och personlighet) eller på programvaran är svårt att avgöra. Bilden var hur som helst tillräckligt bra i HD på båda programvarorna.

Det var intressant att få möjlighet att jämföra programvarornas prestation när det gäller bilden. Där finns absolut skillnader, särskilt i SD-kanaler, men det är en smaksak vilket man föredrar och själv tycker jag bättre om den nya programvarans bildbehandling.

(Jag reserverar mig till slut för att resultatet kan upplevas olika beroende på vilken TV man ansluter. Olika apparater bearbetar bilden med inbyggda filter innan den presenteras på skärmen och slutresultatet kan påverkas en hel del av detta.)

Redigerat av Priskvark, 11 maj 2011 - 13:10.

Postad 10 maj 2011 - 07:05

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Äntligen någon annan än CD som haft möjlighetatt jämföra bildkvaliten med gamla och nya programmvaran. Enligt CD var det ju ingen skillnad! Resultatet bekräftar nog den misstanke jag haft, skilnaden påverkas nog av vilken storlek på bildskärmen man har samt hur nära man sitter samt vilket TV fabrikat man har och vilka inställninmgar man har andvänt på bildbehandlingen. Men jag föredrog den gamla bilden, fick gå in och justera i bildbehandlingsmenyerna efter bytet för att få bilden appseptabel på icke HD kanalerna. Och min åsikt står fast, jag vill själv bestämma vilken programvara jag har i boxen jag köpt och betalat! Ok att CD har vissa begränsningar men jag vill tx inte ha in möjligheten att betala för att hämta och se en film då jag alldrig kommer att ytnyttja det. Så då återstår att byta till Boxer de de startar HD sändningar på min ort eller köpa ny motagare där jag kan ladda ned de proggramvarar jag vill ha utan tvångströja.

Postad 10 maj 2011 - 14:04

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Ni med testmjukvaran, hur går det? Fungerar det ellerhar det dykt upp andra fel?

Postad 10 maj 2011 - 19:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ni med testmjukvaran, hur går det? Fungerar det ellerhar det dykt upp andra fel?

Min funkar fortfarande.......

Intressant test Priskvark, du gjorde ingen jämförelse mellan YcbCr o RGB inställningen för HD. Tyckte min före Linux gick bättre med RGB men nu är det bäst med YcbCr

Postad 10 maj 2011 - 20:31

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Min funkar oxå fortfarande bra :P

Postad 11 maj 2011 - 13:06

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Min funkar fortfarande.......

Intressant test Priskvark, du gjorde ingen jämförelse mellan YcbCr o RGB inställningen för HD. Tyckte min före Linux gick bättre med RGB men nu är det bäst med YcbCr

Tyvärr missade vi det. Jag ställer rutinmässigt in YcbCr om det går. Men det vore säkert klokare att utvärdera vilket som blir bäst i den kombination av apparater som man ansluter.

Postad 11 maj 2011 - 14:17

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0
Hej alla,

Imorgon Torsdag 12/5 kl 12:00 kommer vi att skicka ut nya programvaruversionen 0.8.9_H.

Programvaruversion 0.8.9_H kommer att åtgärda följande problem:
• Boxen startar om när man trycker på tv-guide-, mytv- eller on demand-knappen
• Problem med inspelningar av efterföljande program med marginalinställningar
• Flera stabilitetsförbättringar gjorda
• När man bryter strömmen så skall boxen återgå till det läget den hade innan man bröt strömmen.
Dvs att man skall slippa starta boxen två gånger.

Vid testningen av programvaruversion 0.8.9_H så har vi haft hjälp av vår testgrupp och responsen där har varit väldigt bra och hjälpt oss vid beslut om lansering. Vi arbetar redan med en ny mjukvara som vi hoppas kunna lansera innan sommaren som ska lösa ytterligare buggar.

Mera information finner ni via http://www.canaldigi...se/Kundservice/

Med vänlig hälsning
Canal Digital

Postad 11 maj 2011 - 16:38

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

Under helgen hade jag möjlighet att jämföra bilden från senaste programvaran med en av programversionerna innan det blev Linux (och VOD).

I det här inlägget avstår jag från kommentarer när det gäller prestanda och stabilitet, det är väl belyst i andra inlägg.

Vi kopplade alltså in två apparater på varsin HDMI-ingång på en TV och växlade mellan ingångarna med TV1 (i SD format) som referenskanal på båda boxarna.

Jodå, visst är det en påtaglig skillnad på bilden.

Det första som slog mig var hur primitivt och dåligt boxens gränssnitt var på den "gamla goda tiden". Den stora fördelen var att man kunde läsa gränssnittets texter på normalt visningshåll därför att typsnittet var större. Men det såg verkligen inte snyggt ut.

Även TV-bilden såg avsevärt skarpare ut på lite håll med den ursprungliga programvaran.

Men om man går närmare TV:n ser bilden inte bra ut. Alla som lekt med Photoshop någon gång och använt filtret "skärpa med oskarp mask" med orimliga värden vet hur bilden eroderar och blir totalt förstörd, men väldigt skarp.

I den rörlig TV-bilden kryper det och rör sig mängder med överdrivet markerade smådetaljer hela tiden. Det verkar som om bilden avsöks på kantlinjer och punkter som sedan markeras med stark kontrast.

Men på lite avstånd blir bilden imponerande skarp även om det sker till priset av att nyanser försvinner och att allt ser lite kantigt ut.

När jag nu funderat på vad jag föredrar så är jag fortfarande osäker men egentligen ser jag en snyggare bild med den nya programvaran. Det bär mig emot att behöva erkänna det :P men i det här avseendet har nog den nya programvaran manipulerat bilden på ett mer varsamt sätt. Det där är min smak, väldigt subjektivt, så det skulle inte förvåna mig om det finns de som gillar den "gamla" bilden bättre.

I HD upplevde jag också att det fanns vissa nyansskillnader men om det beror på den individuella apparaten (varje box verkar ju ha sin egen attityd och personlighet) eller på programvaran är svårt att avgöra. Bilden var hur som helst tillräckligt bra i HD på båda programvarorna.

Det var intressant att få möjlighet att jämföra programvarornas prestation när det gäller bilden. Där finns absolut skillnader, särskilt i SD-kanaler, men det är en smaksak vilket man föredrar och själv tycker jag bättre om den nya programvarans bildbehandling.

(Jag reserverar mig till slut för att resultatet kan upplevas olika beroende på vilken TV man ansluter. Olika apparater bearbetar bilden med inbyggda filter innan den presenteras på skärmen och slutresultatet kan påverkas en hel del av detta.)

Måste ställa en fråga:
Hade ni exakt samma inställningar på de båda HDMI-ingångarna?
Nästan alla apparater har idag individuella inställningar på varje ingång varför skillnaderna skulle kunna bero på det...

Postad 11 maj 2011 - 16:53

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Syftet med "anpassningar" av ADB-boxen för CD är ungefär följande:
- blockering av sökfunktion av satelliter och kanaler på dessa, istället av CD fastställd lista från endast Thor.
- blockering av ev USB-portar
- look and feel-anpassning till CDs orange/svarta profil
- koppling till VOD-tjänsten
- HDCP-säkring av HDMI-utgång
- Ev strypning av HD via komponent
- Conax conditional access system (som kanske redan finns tillgängligt att använda utan CDs anpassning)

Dvs till största delen meningslösheter, begränsningar och felkällor. HDCP finns kanske som ett nödvändigt ont i vissa sammanhang för att få distribuera.

I grund är anpassningarna inget som gör boxen mer funktionell eller bättre. Den lär vara en bättre lösning med högre användbarhet direkt från start än efter en "anpassning"

eftersom vi VET att denna box kommer att efterträda den nuvarande. Kan man då köpa den boxen och ansluta till CD s parabol.

Hur mycket kostar den att köpa från ADB?
(man skulle kunna köpa annat märke också, men eftersom denna kommer garanterat så borde man kunna installera CD:s uppdateringar om man önskar).

Postad 11 maj 2011 - 23:00

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Måste ställa en fråga:
Hade ni exakt samma inställningar på de båda HDMI-ingångarna?
Nästan alla apparater har idag individuella inställningar på varje ingång varför skillnaderna skulle kunna bero på det...

En jättebra fråga! Men jag kan inte besvara den.

Det faktum att skillnaderna var så små i HD bilderna antyder möjligen att ingångarna var någorlunda likvärdigt inställda.

Vi hade ca 20 minuter på oss att testa och allt var helt oplanerat så jag nöjde mig med att plugga in min box och sedan jämföra vilket intryck jag fick av de olika versionerna.

Jag skulle vilja ha tittat på vari skillnaderna på HD-kanalerna bestod mer noga men nöjde mig med att det såg ungefär likadant ut på båda programversionerna.

Med mer tid borde man - förutom kontroll av bildinställningarna - också ha korstestat genom att byta anslutningarna i boxarna med varandra. Vi vet också att det förekommer en del oklarheter med HDMI-gränssnittet och hur handskakningen sker och det borde kunna påverka testresultatet om det finns skillnader i programversionerna.

En bra kamera och några bilder från testet hade inte heller skadat.

Din träffsäkra fråga visar, förutom min brasklapp längst ner i testet, att man inte kan dra några säkra slutsatser om bildbehandlingen av ett såhär hastigt utfört test.
Att CD:s interna tester visar att det inte finns några egentliga skillnader är också en viktig pusselbit som man behöver ta på allvar.

Vad mitt test visar är egentligen bara att på den utrustning vi använde var det en skarpare men mer onyanserad ("fulare") bild på SVT1-SD på den gamla versionen av programvaran.

HD-bilden var vid en snabb undersökning stabil och bra på båda versionerna (med exakt samma inkoppling) - och dessutom konstaterar jag att jag kom ihåg fel när jag fått för mig, innan testet, att bilden var snyggare och bättre på den gamla programvaran (i alla fall på den utrustning vi använde då och med overifierade inställningar på HDMI-ingångarna :P ).

Redigerat av Priskvark, 11 maj 2011 - 23:19.

Postad 12 maj 2011 - 08:39

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
0.8.9_H släpps idag.

http://www.canaldigi...te-programvara/

Postad 12 maj 2011 - 09:33

Boxman81
  • Boxman81
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Den 12 maj släpper vi programvaruversion 0.8.9_H till den inspelningsbara HD-boxen

Du laddar enkelt ned den nya programvaran genom att klicka OK i det pop-up fönster som dyker upp. Om du inte får upp något pop-up fönster gör så här:

1. Håll standby knappen på boxens front intryckt till den ändrar färg till orange (tar ca 5 sekunder).
2. Släpp knappen.
3. När displayen visar 8888 tryck på OK-knappen på fjärrkontrollen och sedan direkt på Menu-knappen.
4. Nu skall boxen börja ladda ner programvaran 00--, 01—osv.
5. När nedladdningen är klar så går boxen ner i standby läge. Starta boxen igen för att börja använda den senaste programvaran.

Installationen tar 5-10 minuter.
Programvaruversion 0.8.9_H kommer att åtgärda följande problem:

• Boxen startar om när man trycker på tv-guide-, mytv- eller on demand-knappen
• Problem med inspelningar av efterföljande program med marginalinställningar
• Flera stabilitetsförbättringar gjorda
• När man bryter strömmen så skall boxen återgå till det läget den hade innan man bröt strömmen. Dvs att man slipper starta boxen två gånger. :P

Vi arbetar redan med en ny mjukvara som vi hoppas kunna lansera innan sommaren som ska lösa ytterligare buggar.

Redigerat av Boxman81, 12 maj 2011 - 09:41.

Postad 12 maj 2011 - 14:25

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

• När man bryter strömmen så skall boxen återgå till det läget den hade innan man bröt strömmen. Dvs att man slipper starta boxen två gånger. :lol:

Jag var nyss till en kund och efter att nya programvaran hade laddats in sa jag till kunden att nu ska i alla fall ett av dina problem vara borta. :P

Jag satte igång att visa hur bra det har blivit.....
TV4 HD var på och jag bröt strömmen till boxen.
Slog på strömmen (brytaren på sladden)
Boxen gick faktiskt igång på TV4 HD igen, men det gick inte att byta kanal. Hur jag än försökte återgick den bara till TV4 HD. Tillslut fick jag starta om boxen med fjärrens ON/OFF knapp. Sen funkade den igen.

Slutsats, kunden tycker fortfarande att det är en skitbox. :P

Till Canal digital, - gör om gör rätt!

Redigerat av AC3, 12 maj 2011 - 14:26.

Postad 12 maj 2011 - 15:35

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ett problem som är kvar är störningar på inspelat material, spolar jag tillbaka och tittar på samma sekvens igen funkar det perfekt......

Postad 12 maj 2011 - 15:58

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Ett problem som är kvar är störningar på inspelat material, spolar jag tillbaka och tittar på samma sekvens igen funkar det perfekt......

Håller med , det är nästan det enda som strular med min box. Störningarna varar någon sekund,då är det helt otittbart. Spolar man sedan tillbaka finns det inga störningar.

/Fredrik

Postad 12 maj 2011 - 16:59

Unregisteredc37bf591
  • Unregisteredc37bf591
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Går fortfarande inte att redigera inspelningar och utan redigering är boxen inte mycket värd.
Jag har fått olika svar från supporten beroende på vem som svarar. Svaren är: Funktionen kommer inte tillbaka, vi ska titta på det eller det är felanmält.
Den som inte har lyckats lösa detta är mats.almgren@canaldigital.se

Postad 12 maj 2011 - 18:25

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Precis som grusom skriver så tror jag det som irriterar folk mest är CD:s undanflyende och icke samstämmiga svar, framför allt i tekniska frågor. En (extern?) hord av stackars pubertala telemarketingfolk utan vare sig bildning eller ledning som själva får träda fram inom sociala medier som detta forum. En ledning som verkar vara i akut behov av pengar och självinsikt och som präglas av mörkande strutsmentalitet! Skämmes!

Postad 12 maj 2011 - 20:10

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Lyckas ej installera nya mjukvaran. Boxen frågar om jag vill installera när den startar. Jag väljer ja och den börjar installera, verkar det som. Efter ett tag startar den om och får NUTE och stänger av sig. Startar upp igen och får frågan igen om jag vill uppgradera. Testat 2 ggr nu men samma båda gångerna.
Man slutar aldrig att förvånas över denna sk*tbox.

Satte boxen på paus nu för frugan vill se schlager. Vi får se sen om det funkar. Huh...

Redigerat av vilse, 12 maj 2011 - 20:11.

Postad 12 maj 2011 - 22:09

danne_danne
  • danne_danne
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
När du tecknar ett abonnemang hos canal digital så tar de sig rätten att använda ditt tfn nr till sina många kampanjer. Nu är det ju möjligt att det står någonstans i det kilometerlånga avtalet att jag går i god för detta, men seriösa företag har ofta ett TYDLIGT val som man kan bocka för/av.

Skrev till canaldigital igår igen om att bli stryken (eftersom förtsäljaren jag pratade med inte gjorde det) och fick detta svar: "Vi har nu lagt in en notering på din kundbild att du inte vill bli kontaktad i telefonförsäljnings syfte, det kommer ta allt från en till ett par månader innan ditt nummer är struket från alla nu aktiva kampanjer."

Så jag får väl återkomma om tre-fyra månader och meddela om de under den här tiden lyckats med att få bort mitt tfn nr.

Det är inte speciellt kul att bli störd flera ggr per dag, på dagtid dessutom.

Nonchalant tycker jag.

Postad 13 maj 2011 - 09:45

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Upptäckte igår när jag skulle börja titta på 1:a avsnittet av Game of Thrones att det återigen inte gick att titta på inspelningar från HD kanaler... Helt sjukt. Störningar på bägge inspelade avsnitten.
Del 2 gick att titta på om man spolade en bit in.
Men rätt meningslöst att börja titta på en ny serie från del 2...

Sambon är så less på den här boxen nu och sa verkligen att det är ingen mening att vi har HD-kanalerna när man ändå inte kan utnyttja dem.

Så trist det här nu...
Släpp boxarna fria, ni kan ju ändå inte garantera en störningsfri tv-upplevelse med er godkända junkbox.

Postad 13 maj 2011 - 10:04

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Beställde ett ab i november för 995:- men efter 4-5 samtal kom det ändå ingen hårdvara. Lika glad för det då boxen verkar leva sitt egna liv minst sagt. Blev däremot uppringd igår där jag erbjöds ett 12 månaders avtal med HD-box utan hårddisk. HD-box gratis, ingen startavgift och 6 av de 12 månaderna helt gratis. Första fakturan månad 7 så det hela går på totalt 288*6 för 12 månader med Familjepaketet. Får väl bli till att koppla in sin Hauppauge åter igen...
Hauppauge HD PVR

Postad 13 maj 2011 - 10:14

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

.... Får väl bli till att koppla in sin Hauppauge åter igen...
Hauppauge HD PVR

Men har inte CD slagit på HDCP, får du HDTV signal genom komponentutgångarna?

Postad 13 maj 2011 - 11:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Upptäckte igår när jag skulle börja titta på 1:a avsnittet av Game of Thrones att det återigen inte gick att titta på inspelningar från HD kanaler... Helt sjukt. Störningar på bägge inspelade avsnitten.

Störningar av vilken grad? Störningar hela tiden? Bara på HD-inspelningar och detta oberoende av om du spelar in från SVT1/2 HD, C+ HD eller annan HD-kanaler?
Detta oberoende av om inspelning sker på första eller andra LNB?

Jag läser inte varje inlägg i tråden, att någon annan än du ska ha generella störningar av denna art har jag inte läst om.

Fel på box (reklamera den då) eller fel på inkommande signal.

ramti
HDCP finns enbart över digitala gränssnitt som HDMI. Komponentutgången har inte påverkats.

Postad 13 maj 2011 - 11:33

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Störningar av vilken grad? Störningar hela tiden? Bara på HD-inspelningar och detta oberoende av om du spelar in från SVT1/2 HD, C+ HD eller annan HD-kanaler?
Detta oberoende av om inspelning sker på första eller andra LNB?

Jag läser inte varje inlägg i tråden, att någon annan än du ska ha generella störningar av denna art har jag inte läst om.

Fel på box (reklamera den då) eller fel på inkommande signal.

ramti
HDCP finns enbart över digitala gränssnitt som HDMI. Komponentutgången har inte påverkats.

Har tidigare spelat in på SVT HD med störningar, TV4 HD med ljudstörningar så det inte gick att se filmen (svensk film utan ljud = inget kul)
Film HD har gått bra ibland, men nu var det så mkt störningar bild + ljud att det gick inte att se.
Bilden var svart samt några streck ibland bara.

Postad 13 maj 2011 - 12:21

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

ramti

Jo, det var just det jag menade. Eftersom komponent inte stöder HDCP så får man inte full HDTV utan en nedskalning/försämring av det HDCP kodade materialet. Men kanske inte CD kör det fullt ut på alla HD-kanaler.

Postad 13 maj 2011 - 13:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jo, det var just det jag menade. Eftersom komponent inte stöder HDCP så får man inte full HDTV utan en nedskalning/försämring av det HDCP kodade materialet. Men kanske inte CD kör det fullt ut på alla HD-kanaler.

ne, komponent utgången ska inte vara stympad på något vis. Jag har förvisso inte testat den men med tanke på att CD bunkrade upp med komponentkablar inför att de aktiverade HDCP så är komponent ett fullgott analogt alternativ än.

h_z
ta och undersök signalförhållandena på dina två LNB (dvs starta inspelning, byt kanal, kolla signal, stoppa inspelning, starta ny, byt kanal, kolla signal...). Testa byt plats på kablarna in i boxen, kanske byta utgång på LNB-huvudet.
om, som sagt, det inte är ett signalproblem skulle jag, om jag var du, reklamera boxen ifråga.

Postad 13 maj 2011 - 14:30

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0
Var det fler än jag som hade osynk på bild/ljud på melodifestivalen igår?

Denna mjukvara hade inget med det att göra va?

Postad 13 maj 2011 - 14:43

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

h_z
ta och undersök signalförhållandena på dina två LNB (dvs starta inspelning, byt kanal, kolla signal, stoppa inspelning, starta ny, byt kanal, kolla signal...). Testa byt plats på kablarna in i boxen, kanske byta utgång på LNB-huvudet.
om, som sagt, det inte är ett signalproblem skulle jag, om jag var du, reklamera boxen ifråga.

Tack för tipsen ska försöka kolla detta.
Signalstyrkan har sett bra ut när jag kollat tidigare iaf. Ska se om det går att göra så där med inspelningarna, då den brukar säga ifrån att när jag haft 2 inspelningar tidigare samma kväll...
Då blir det "ingen/dålig signal" eller vad det står.

Postad 13 maj 2011 - 17:43

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Var det fler än jag som hade osynk på bild/ljud på melodifestivalen igår?

Denna mjukvara hade inget med det att göra va?

Jag såg programmet på SVT1HD med HD-boxen utan PVR (ITSD81) och hade inget problem med ljudsync. Jag använde min vanliga delay-inställning i ljudförstärkaren. Jag växlade till stereo ("7-channel stereo") eftersom de sände i 2-kanaligt Dolby Digital. Om du lyssnade via surround-förstärkare kanske det berodde på att den kopplade om till ProLogic-avkodning (som du kanske inte ställt in delay på ?)

(Delfinal 1 hade tydligen en konstig mixi 5.1 som inte klarade en nedmixning till 2.0. Den fungerade OK i 5.1 men de som lyssnade i stereo fick en väldigt dålig mix. )

Postad 13 maj 2011 - 19:11

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0

Jag såg programmet på SVT1HD med HD-boxen utan PVR (ITSD81) och hade inget problem med ljudsync. Jag använde min vanliga delay-inställning i ljudförstärkaren. Jag växlade till stereo ("7-channel stereo") eftersom de sände i 2-kanaligt Dolby Digital. Om du lyssnade via surround-förstärkare kanske det berodde på att den kopplade om till ProLogic-avkodning (som du kanske inte ställt in delay på ?)

(Delfinal 1 hade tydligen en konstig mixi 5.1 som inte klarade en nedmixning till 2.0. Den fungerade OK i 5.1 men de som lyssnade i stereo fick en väldigt dålig mix. )

Jag såg det på samma kanal och använde mig av den digitala ljudutgången på boxen då min hemmabioförstärkare är för gammal för att ha HDMI-ingång. Jag tror inte att den boxen lider av samma problem som den med pvr som jag har.

Jag använde automatisk avkodning, alltså vanlig stereo.

Osynket verkade också komma och gå under sändningen...

Postad 13 maj 2011 - 21:40

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Jag har en annan box men har stuntals osynk på ljudet i SVT1&2 (AC3) men inte på SVT HD-kanalerna eller Canal+ kanalerna. <kör HDMI till förstärkaren.

Redigerat av ruva, 13 maj 2011 - 21:41.

Postad 14 maj 2011 - 20:50

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som bara har stereojlud på melodifestivalen. Skall vara 5.1!

Postad 14 maj 2011 - 20:50

Alexander040
  • Alexander040
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Vet ej om detta är rätt tråd.

Men Canal Plus Family startar den 1 juni.

http://www.canalplus.se/7545

MVH

Postad 14 maj 2011 - 21:04

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Det var väl det första de informerade om att det inte var?

Postad 14 maj 2011 - 21:04

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0

De sa i början av sändningen att SVT har problem med sändningen, därför bara 2.0...

Skål. :)

Edit. HUr stor var chansen att vi skulle svara i samma minut...

Redigerat av Iwarsson, 14 maj 2011 - 21:05.

Postad 14 maj 2011 - 21:11

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

Samma här. Får bara DD 2.0. Tror ju iofs (eller rättare sagt, jag vet) att programmet inte blir bättre med 5.1 för det är ju så jefla kasst så baah... Tyvärr "måste" man support-titta med familjen ;-) Men det borde banne mig vara 5.1.

Har fö för första gången sen jag fick, förlåt köpte, boxen sett både HD- och 5.1-ikonerna var aktiva i epg'n sedan senaste uppdateringen. Vilken wow-upplevelse, haha. Synd bara att det inte stämmer, t ex just nu med melodifestivalen...

Postad 14 maj 2011 - 21:18

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 695 inlägg
  • 0

De sa i början av sändningen att SVT har problem med sändningen, därför bara 2.0...

Skål. :)

Edit. HUr stor var chansen att vi skulle svara i samma minut...

Ljudet är mycket dåligt från schlagern tyvärr, endast stereo och ej HD kvalite på sändningen, ingen skillnad om man skiftar mellan svt 1 och hd kanalen. Basen är så tunn också :-(

Postad 15 maj 2011 - 00:45

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 425 inlägg
  • 0

Ljudet är mycket dåligt från schlagern tyvärr, endast stereo och ej HD kvalite på sändningen, ingen skillnad om man skiftar mellan svt 1 och hd kanalen. Basen är så tunn också :-(

Hos mig var det stor skillnad mellan "vanlig" SVT1 och SVT1 HD på bilden...?

Postad 15 maj 2011 - 10:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Hos mig var det stor skillnad mellan "vanlig" SVT1 och SVT1 HD på bilden...?

Jag tror din TV är större än BioBerras...

Postad 15 maj 2011 - 18:28

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
I morgon skickar vi in en anmälan till ARN. Så får vi se vad dom har att säga om ärendet.

Postad 16 maj 2011 - 08:44

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Ny mjukvara igen, men fortfarande massor av problem.
Störningar i uppspelningen.
Kan ofta inte se på andra program samtidigt som ett spelas in.
Hur mycket inspelningar den missar har det gått för kort tid för att utvärdera.

Postad 16 maj 2011 - 09:23

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Efter sista uppdateringen har fjärrkontrollen nästan blivit omöjlig att styra med, innan har den varit seg men nu som sagt så funkar den knappt alls

Postad 16 maj 2011 - 09:33

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

h_z

Monshi testade upptäckte i helgen att om jag spelar in en SD kanal så får jag inte bild på någon av HD-kanalerna. Men på alla andra. Har då signalstyrka 63% på SD kanalen som spelas in, på den andra HD-kanalen droppar signal styrkan ner till 58%. Men tittar jag på en SD-kanal så ligger styrkan kvar på 62-63%.
Testade inte att byta plats på antennsladdarna då jag spelade in ett program.
Var lika vi olika tillfällen i helgen.
Tips?
Normalt?

Postad 16 maj 2011 - 11:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Monshi testade upptäckte i helgen att om jag spelar in en SD kanal så får jag inte bild på någon av HD-kanalerna. Men på alla andra. Har då signalstyrka 63% på SD kanalen som spelas in, på den andra HD-kanalen droppar signal styrkan ner till 58%. Men tittar jag på en SD-kanal så ligger styrkan kvar på 62-63%.
Testade inte att byta plats på antennsladdarna då jag spelade in ett program.
Var lika vi olika tillfällen i helgen.
Tips?
Normalt?

Detta oberoende om inspelningen ligger på LNB 1 eller LNB 2?
De där procenttalen är tyvärr inte så värst indikativa, de är för oprecisa, även om att det sjunker på HD-kanaler kan indikera att boxen har svårare att ta emot just denna frekvens.

Bättra på signalen kanske? Även om den inte är låg egentligen. Kanske, som sagt, byta LNB på parabolen (det är en quad du har väl, alla ska vara lika men..), kanske vrida lite på det (kanske inte rätt "skew" på LNB).

Som sagt man kan antingen anta att det är ett fel på boxen eller på signalen in, bara den senare parten kan vi testa.

Postad 16 maj 2011 - 11:28

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Ny mjukvara igen, men fortfarande massor av problem.
Störningar i uppspelningen.
Kan ofta inte se på andra program samtidigt som ett spelas in.
Hur mycket inspelningar den missar har det gått för kort tid för att utvärdera.

Ja, jag har kvar problemen med att när jag går in i listan för att spela upp en inspelning så hoppar boxen tillbaka till programmet jag tittade på innan . Nästa försök brukar fungera men jag trodde de skulle fixa detta! Och sedan är det problemet med den sega responsen på fjärrkontrollen, blivit ännu värre sedan uppdateringen. Men jag viste väl att man kunde lita på att CD aldrig kan göra något ordentligt.

Postad 16 maj 2011 - 11:40

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Del 2 gick att titta på om man spolade en bit in.
Men rätt meningslöst att börja titta på en ny serie från del 2...

Sambon är så less på den här boxen nu och sa verkligen att det är ingen mening att vi har HD-kanalerna när man ändå inte kan utnyttja dem.

Så trist det här nu...
Släpp boxarna fria, ni kan ju ändå inte garantera en störningsfri tv-upplevelse med er godkända junkbox.

Jag hade problem med bilden på SVT 1 HD i lördags, gick in i menyn och tittade på signalstyrkan, 87% men då och då droppade signalkvaliten till rött dvs dålig trots den höga signalstyrkan. Upp med stegen och kolla, mickrohuvudet verkade lite för löst så det hade nog vridigt sig lite, vred det tillbaka till kl 5 och drog åt skruvarna. Signalstyrkan sjönk av någon andledning till 65 men signalkvaliten var återställd. Antar att kablarnas tyngd vill vrida huvudet till lodrät position, kablarnas klammning hade lossnat, få gå upp med nya buntband.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.