Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 december 2007 - 14:32

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
que

Din bugglista skrämmer mig ganska mycket från köp men jag är ganska trött på Telia ip TV så jag slår nog till ändå i april. Tidigare om jag kan häva min låsning till Canal Total pga att de inte längre kör med DolbyDigital på sin filmer med Telia.

Men jag förstår Sagem/CD litegrann. Det är inte lätt att få del 3 i din bugglista och samtidigt hålla produkten på en användarvänlig nivå även för 50+. Själv närmar jag mig denna åldern men vill - som du - kunna ställa in allt precis som jag själv vill.

Hur är det med ljudet på boxarna? När de slår på HDMI i kommande uppdatering, kan man köra bild och ljud genom förstärkarens HDMI-växel? Är den bakåtanpassad för senare versioner. Vad jag förstår är min Onkyo TX-SR604E utrustad med version 1.1 (https://www.prisjakt...kt.php?e=107600).

Postad 26 december 2007 - 14:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

que

Din bugglista skrämmer mig ganska mycket från köp men jag är ganska trött på Telia ip TV så jag slår nog till ändå i april. Tidigare om jag kan häva min låsning till Canal Total pga att de inte längre kör med DolbyDigital på sin filmer med Telia.

Men jag förstår Sagem/CD litegrann. Det är inte lätt att få del 3 i din bugglista och samtidigt hålla produkten på en användarvänlig nivå även för 50+. Själv närmar jag mig denna åldern men vill - som du - kunna ställa in allt precis som jag själv vill.

Hur är det med ljudet på boxarna? När de slår på HDMI i kommande uppdatering, kan man köra bild och ljud genom förstärkarens HDMI-växel? Är den bakåtanpassad för senare versioner. Vad jag förstår är min Onkyo TX-SR604E utrustad med version 1.1 (https://www.prisjakt...kt.php?e=107600).

Enligt manualen så är det HDMI 1.1, vet inte om det ändras med uppdateringen, så några problem mot din förstärkare ska det inte vara. Ja, tanken är att man kunna köra både bild och ljud via förstärkaren (och med digitalljud).

Som sagt det är inte alla boxar som har det som är listat i del 1, men tillräckligt många för att det ska bli ett problem för många.

Postad 26 december 2007 - 18:53

mohram
  • mohram
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

På min inrådan så köpte päronen den nya HDTV-boxen med hårddisk och dubbla tuners. Och såklart blev det problem.
Boxen är kopplad med medföljande HDMI-kabel till en Panasonic-plasma, PV45E. Det som händer då är att inte hela bilden visas, den klipps av på sidorna (ej uppe eller nere, bara till höger och vänster alltså). Tittar man på SVT-HD så ser man t.ex. bara S i loggan uppe till höger, resten klipps bort, och lika mycket på vänster sida.
Alla inställnigar i både TV och box ser rätt ut. Det spelar för övrigt ingen roll vad jag gör för ändringar i inställningarna, bilden klipps lika mycket ändå. Har prövat båda HDMI-ingångarna på TV:n, men det blir likadant. Kör man däremot med scart från boxen så visas hela bilden, men då är det som ni säkert vet inte riktigt lika bra bild som med HDMI.
Har sökt men inte hittat nån lösning varken här eller via google, så jag hoppas nu att nån här vet vad det kan vara. Så kom igen, ös på med förslag hur jag löser detta! :)

Har du provat de olika lägen som on demand knappen ger på fjärrkontrollen

Jodå, jag har prövat de tre olika lägena som den knappen ger, men är den knappen verkligen aktiverad? Bilden ändras inte över huvud taget när man ändrar läge där, varken när man har bilden via HDMI eller scart.
Börjar misstänka att det är nåt fel på boxen. Boxens meny dyker ju som bekant upp på vänster sida av bilden, men via HDMI så dyker den inte alls upp längre till vänster (snarare lite mer till höger). Så det är med andra ord bara själva TV-bilden som klipps.
Fler idéer eller förslag? Det är bara att spotta ur er! :D

Visst ska den ändras i 3 olika lägen om du klickar på denna knapp, min första box hade dock något liknade i starten. prova med en fabriksreset, se i menyn.

Jag har nu upptäckt att det här problemet bara uppstår när det är en sändning i 16:9. Är det en 4:3-sändning så klipper den inte bort nåt. Så... 4:3-sändningar klipper den inte, men de dras däremot ut över hela tv-bilden; 16:9-sändningar "klipps av" så att de blir 4:3 och så dras de ut över hela bilden. Känns som att det måste vara boxen. Och då skulle jag såklart vilja testa en fabriksreset för att om möjligt få igång on-demand-knappen för att se om det ändras nåt då. Men då är frågan vad som händer med det som är inspelat på hårddisken... försvinner det?

Postad 26 december 2007 - 19:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Men då är frågan vad som händer med det som är inspelat på hårddisken... försvinner det?

Tror inte det, men kan inte svära på det. Frågan har besvarats tidigare i denna tråd, men kommer inte ihåg svaret. Någon annan som har testat detta? Du kanske ska vänta på en konfirmation av att det är OK, eller fråga CD?

Postad 27 december 2007 - 00:08

mohram
  • mohram
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Woohoo! Löste problemet utan att behöva göra en reset, eller nånting annat för den delen.
Det var on-demand-knappens funktion som var svaret. Det hände inget när jag tryckte på den, men... när jag tryckte på den på en kanal som sände i 4:3 så hände det minsann saker! Då kunde jag inte välja mellan de tre vanliga, utan istället mellan strech eller full (typ, kommer inte ihåg exakt vad det stod). Där var den inställd på strech, men ändrade man det till full så visade den hela bilden på skärmen, även på 16:9-kanalerna när man bytte till dem. Case closed! :)

Postad 27 december 2007 - 07:53

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Woohoo! Löste problemet utan att behöva göra en reset, eller nånting annat för den delen.
Det var on-demand-knappens funktion som var svaret. Det hände inget när jag tryckte på den, men... när jag tryckte på den på en kanal som sände i 4:3 så hände det minsann saker! Då kunde jag inte välja mellan de tre vanliga, utan istället mellan strech eller full (typ, kommer inte ihåg exakt vad det stod). Där var den inställd på strech, men ändrade man det till full så visade den hela bilden på skärmen, även på 16:9-kanalerna när man bytte till dem. Case closed! :)

Ännu en sak till bugglistan?
När man tittar på en 16:9 kanal och vill byta bildformat, måste man alltså först byta till en kanal som sänder i 4:3. :D

Postad 27 december 2007 - 13:43

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Du nämnde aldrig om du provat att ändra bildinställningen i TV'n? Har själv Panasonic och läge "Auto" brukar funka men ibland på HD-kanaler så funkar inte detta (svarta fält på sidorna, trots 16:9 via On demand-knappen) och då kan man ändra på TV'n med Zoom för att få bilden att fylla ut hela skärmen. Glömmer man sedan att ändra tillbaka från Zoom när bilden är 16:9 så får det den effekt som du ursprungligen beskrev, nämligen avklippta kanter.

Postad 27 december 2007 - 16:47

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Ja så var den nu installerad och den är knäpp tyst!!! :)
Verkar fungera som den ska hitills så än så länge är jag väldigt nöjd.
En liten fråga bara : jag vet att förr så hade CD en massa radio kanaler men är de borttagna nu eller?
Väldigt bra bild har jag på SD via Hdmi för att inte tala om på HD ;).
Får se lite mer på HD kanalerna ikväll när ungarna lagt sig så man får låna Tv:n för nu är det Disney o det som gäller.
Jo just det ja programvara i maskinen är 1.1.0 men ni har väl samma va?
Falukorv

Redigerat av Falukorv, 27 december 2007 - 16:48.

Postad 27 december 2007 - 18:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

En liten fråga bara : jag vet att förr så hade CD en massa radio kanaler men är de borttagna nu eller?
Får se lite mer på HD kanalerna ikväll när ungarna lagt sig så man får låna Tv:n för nu är det Disney o det som gäller.
Falukorv

Knäpptyst låter ju helt otroligt bra, när du startar den så varvar en fläkt upp något och går sedan går ner i varvtal, eller? Du hör väl en fläkt som går i alla fall? Kolla temperaturen på hårddisken, på våra som låter så ligger temperaturen ung på en 40-42C efter några timmar.

Jag tror att det var två radiokanaler som laddes ner, men gå inte in i radiomenyn, får då är det risk att hela boxen hänger sig och det är väl synd om nu boxen fungerar. Kan man inte nå de radiokanaler som är via Tv-listan?

Jo, man är förvånad så bra bild det är på SD, på LCD TV så får jag med tidigare boxar liknade plastansikten, men med denna box så ser de mer mänsliga ut.

Jag har också 1.1.0

Postad 27 december 2007 - 19:30

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Jodå fläkten hörs men jag måste ha huvudet ca 10cm ifrån för att höra den, sist jag kollade var tempen 42 och det var för 1 timme sedan.
Har inte hört om fläkten varvat upp vid start då installatören var här o levde om, ska kolla det senare.
Nä då skippar vi radiolistan då men det var synd för förut kunde man typ lyssna på mpetre från norge via CD o den kanalen är en riktig partykanal.
Hoppas nu bara att denna box förblir knäpptyst i fortsättningen oxå, tror jag blir ganska bortskämd med att kunna spela in o titta samtidigt.
En undran bara om jag som nu spelar in Bambi på disneychannel och går in och tittar samtidigt pajar jag inspelningen på något sätt då?

Postad 27 december 2007 - 20:01

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jodå fläkten hörs men jag måste ha huvudet ca 10cm ifrån för att höra den, sist jag kollade var tempen 42 och det var för 1 timme sedan.
Har inte hört om fläkten varvat upp vid start då installatören var här o levde om, ska kolla det senare.
Nä då skippar vi radiolistan då men det var synd för förut kunde man typ lyssna på mpetre från norge via CD o den kanalen är en riktig partykanal.
Hoppas nu bara att denna box förblir knäpptyst i fortsättningen oxå, tror jag blir ganska bortskämd med att kunna spela in o titta samtidigt.
En undran bara om jag som nu spelar in Bambi på disneychannel och går in och tittar samtidigt pajar jag inspelningen på något sätt då?

Det verkar som du har fått ett fint ex. Den box jag har nu är i alla fall den tystades av de jag haft, men det är ju inte 10cm som gäller utan kanske 4-5m (om det är tyst i rummet).

Du kommer inte att förstöra något genom att titta, du kan gå in i en inspelning som pågår och spola fram och tillbaka och sedan gå ur utan att du förstör inspelningen. Du kan t.o.m spela in något som har varit genom att backa tillbaka med timeshift och starta inspelningen där du vill och sedan spola fram igen till realtid, den har sina ljusa stunder också. Boxen spelar in allt som du tittar på, det raderas dock varje gång du byter kanal

Postad 28 december 2007 - 00:17

mohram
  • mohram
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Du nämnde aldrig om du provat att ändra bildinställningen i TV'n? Har själv Panasonic och läge "Auto" brukar funka men ibland på HD-kanaler så funkar inte detta (svarta fält på sidorna, trots 16:9 via On demand-knappen) och då kan man ändra på TV'n med Zoom för att få bilden att fylla ut hela skärmen. Glömmer man sedan att ändra tillbaka från Zoom när bilden är 16:9 så får det den effekt som du ursprungligen beskrev, nämligen avklippta kanter.

Jodå, jag hade provat med alla möjliga bildinställningar på TV:n, det hjälpte inte. Det var boxbildinställningen som var problemet.

Postad 28 december 2007 - 06:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jodå, jag hade provat med alla möjliga bildinställningar på TV:n, det hjälpte inte. Det var boxbildinställningen som var problemet.

Testade med min box,

- på några kanaler så får jag upp stretch och helskärm
- på andra kanaler får jag upp helskärm, 4:3 samt 14/9

TV2 sände testbild i 16:9 och visade stretch och helskärm (så det är kanske det som visas för 16:9) sändningar.
Det är helskärm som man ska ha inställt för att få rätt bild på 16:9. Helskärm funkar också på 4:3 sändning men att det blir som folk ser ut efter julmaten, där är det 4:3 som ger rätt bildstorlek.

I TV4HD så kan man se att det ibland blir svarta kanter på sidan fastän det är fullskärm, det beror på att när TV4 sänder i 1080i så har man lagt in dessa kanter i sändningen för att skapa ett 16:9 format, så det går det inte att göra något åt. Kör du på fullskärm det brukar bli bra.

Men jag har inga problem att inte kunna byta till fullskärm på några av kanalerna, valet kommer alltid upp.

Gjorde ett nytt ljudtest också, skrev i ett tidigare inlägg att min box hördes på 3-4 m håll, det är faktiskt värre än så ung 8m om jag stänger av ljudet på TV'n. Så ni menar att det finns boxar som är tystare än så, Falukorv mm?
Kunde vara kul att veta hur långt ifrån ni hör fläkten när man stänger av ljudet på TV'n, både ni som har tysta och väsande boxar

Redigerat av Unregistered124686ac, 28 december 2007 - 07:03.

Postad 28 december 2007 - 09:08

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Ska kolla på din fråga lite senare que angånde ljudet, måste inhandla lite föda ..
Då komer jag inte att slå på tv:n utan bara boxen så får vi se.
Återkommer som sagt i ämnet.

Postad 28 december 2007 - 11:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Jag får väl återigen då nämna att min box är nästintill helt tyst. Ett svagt surr hörs om jag lägger mig ned brevid boxen. Det blåser lätt ur hålet på sidan. Tempen brukar ligga på ca 43 grader och då har jag en glasklucka som täcker 2/3 av boxen (vill inte stänga helt).

Falukorv

Music Choice-kanalerna finns ju i TV-listan. Musik utan prat, men inga "riktiga" radiokanaler vad jag har sett.

Postad 28 december 2007 - 14:45

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Jag får väl återigen då nämna att min box är nästintill helt tyst. Ett svagt surr hörs om jag lägger mig ned brevid boxen. Det blåser lätt ur hålet på sidan. Tempen brukar ligga på ca 43 grader och då har jag en glasklucka som täcker 2/3 av boxen (vill inte stänga helt).

Hur varmt blir det om du stänger luckan då?

Postad 28 december 2007 - 15:26

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Min box är fortfarande tyst, måste lägga örat till för att höra något.Det otroliga är ju att det är box nr1.
Har haft en hängnig annars har den fungerat bra förutom att boxen svarar dåligt på fjärren. Har köpt en
multifjärr och märker en klar skillnad.

Mad

Postad 28 december 2007 - 16:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Från att ha varit ganska tyst så har min nu börjat att väsnas så att den nu hörs över TV-ljudet. Ska nog ta ett snack med CD i början av nästa år, man kan ju hoppas att kvaliten i montering har ökat.

Postad 28 december 2007 - 16:52

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Ja du que ta ett snack med CD efter nyår för min är tyst!!! :)

Postad 28 december 2007 - 17:44

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Från att ha varit ganska tyst så har min nu börjat att väsnas så att den nu hörs över TV-ljudet. Ska nog ta ett snack med CD i början av nästa år, man kan ju hoppas att kvaliten i montering har ökat.

Man får ju hoppas att dom slutat att sätta fast kylfläkten med skumgummi, för gör dom det fortfarande är det bara en tidsfråga innan dom tysta boxarna börjar låta när skumgummit tappat spänsten.

Postad 28 december 2007 - 18:25

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Rapport från senaste veckan med box nr 4:

Sen 2 dar har boxen tystnat lite. Från ett åååå-ljud till ett mmmm-ljud som hörs betydligt mindre. Låter som
ett resonansljud från HDD.

Inga ofullständiga inspelningar alls av kanske 20 st gjorda. SKÖNT...

Fortfarande en del hack i bilden på de flesta Hd-kanalerna. Betydligt mindre än på förra boxen.
Samma temp som tidigare boxar.

Varför denna skillnad??? Har idag skickat tillbaks box 3 så nu börjar väl problemen öka.... :)

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!!!

Lundis

Postad 29 december 2007 - 19:24

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Jag undrar en sak. När jag tittar på SVT HD och jag har boxen på ljudinställning Hembio så får jag ut ljudet i vänster och höger framhögtalare och det är väldigt irriterande, på recivern står det Dolby Digital Surround.
Om jag ändrar till Stereo i ljudinställningen så får jag rätt ljudbild med tal i centern och på recievern står det Digital Prologic Surround.
Varför är det så här när det inte är på någon annan kanal? Trodde SVT HD sände med 5.1 ljud men det är helskumt.

Postad 29 december 2007 - 22:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Jag har Dolby Digital med HEMBIO och PLII (Prologic) i STEREO, samma som dig. Tyvärr kan jag inte kolla centern då jag har kopplat bort den och kör ett 4.1 system, då jag har så tätt mellan frontarna så tyckte jag det var onödigt med en center. Är det bara från SVT HD som du inte har något i center?

Redigerat av Unregistered124686ac, 29 december 2007 - 22:31.

Postad 30 december 2007 - 01:24

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Japp!!

Postad 30 december 2007 - 08:42

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Jag undrar en sak. När jag tittar på SVT HD och jag har boxen på ljudinställning Hembio så får jag ut ljudet i vänster och höger framhögtalare och det är väldigt irriterande, på recivern står det Dolby Digital Surround.
Om jag ändrar till Stereo i ljudinställningen så får jag rätt ljudbild med tal i centern och på recievern står det Digital Prologic Surround.
Varför är det så här när det inte är på någon annan kanal? Trodde SVT HD sände med 5.1 ljud men det är helskumt.

Kollade lite här o hos mig har jag ljud i alla kanaler på SVT:s "ljuddemoslinga". Hos dig betyder det alltså
att du inte får äkta 5.1 utan det sämre prologic.

Däremot på Silver HD har jag exakt samma problem du beskriver. Hur låter det hos dig på den kanalen?
Lite svårare att kolla detta kanske med tanke på vad dom visar!

Lundis

Postad 30 december 2007 - 10:17

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
På Silver har jag inte märkt något utan det är bara SVT HD som ger detta problem, hmm väldigt mystiskt kanske dax att slå en pling till SVT och kolla. Och sedan plinga CD o höra vad det kan vara.

Postad 30 december 2007 - 10:37

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Kan det vara så att programmet dom sänder bara är i Dolby 2.0.
Är det även så när SVT HD sänder sin demo ?

Postad 30 december 2007 - 12:13

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Har jag inte tänkt på om det är så på demoslingan måste kolla.
Men Dolby 2.0 heyyy detta är 2007 och de säger ju att iofs de flesta program sänds i DD5.1 men man vet inte.
När detta fenomen uppstår står det ju i boxen AC3 men det kankse står lika dant oavsett Stereo eller DD5.1.

Postad 30 december 2007 - 14:45

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Kan det vara så att programmet dom sänder bara är i Dolby 2.0.
Är det även så när SVT HD sänder sin demo ?

SVT HD kör alltid 5.1 ut men det är inte alltid det är ljud i alla kanaler. Men just på ljuddemosslingan som de loopar
hela dagarna är i 5.1 så det är lätt att kolla. Alla program jag sett hittills i HD har haft riktigt 5.1-ljud.
Däremot när de skalar upp SD-program (då står det endast SVT i hörnet)
kan det sändas i DD 2.0 (fast alla 6 kanalerna ligger ute ändå ).

Lundis

Postad 30 december 2007 - 14:53

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Aha då har vi nog svaret där men på de andra kanalerna som bara sänder stereo blir det rätt ... skumt.
Kollade på bandyn på svt hd förut och recivern slog om till DolbyDigital Surround men ljudet kom fortfarande bara ur vänster och höger baaaah begriper inget, ingen annan kanal uppför sig så här ju.
O nyss var det dax på Silver Hd wtf???

Redigerat av Falukorv, 30 december 2007 - 19:18.

Postad 01 januari 2008 - 13:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Kollade lite på nyårskonserten från Wien i SVT HD, med en god HD sändning så är mycket förlåtet, tack för det CD.

Men allt är inte guld som glimmar, när jag satt och växlade mellan SVT och SVT HD (ni inser säkert varför) så tappade jag ljudet. Det har hänt förut och man kan inte få tillbaka det med boxen, utan jag måste återaktivera ingången på TV'n, verkar som TV'n tappar ljudet via HDMI ibland när man gör kanalväxlingar. Har haft detta några gånger tidigare, någon annan som märkt något liknade?

Postad 01 januari 2008 - 18:38

csspel
  • csspel
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Engelskt ljud på canal plus barnfilmer, med nya boxen.
Spelade in några filmer bl.a. Nicke Nyfiken mm och när vi skulle spela upp dem så var det engelskt ljud, så det var ju bara att radera, men sedan råkade vi titta på Gustaf II direkt och då var det Svenskt ljud. Testade sedan att spela in Gustaf II och då blev det engelskt ljud, stoppade då inspelning och försökte ändra ljudet med setting knappen, men även om jag valde svenkt ljud eller norskt så blev det engelskt ut, texten däremot hängde mina ändringar.
Är det någon som har råkat ut för detta, trodde först att Canal Plus bara sände engelskt ljud på barnfilmerna, men det kändes konstigt.
Har satt svenska som standardljud och engelskt som alternativt ljud (gick inte att välja inget).

Postad 01 januari 2008 - 19:07

mazeking
  • mazeking
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hei,

Jeg forsøker meg på norsk her. I Norge finnes det for øyeblikket ingen HD-pvr. Canal Digital med denne boxen for salg en gang i løpet av 2008. Etter det jeg har forstått har denne boxen vært til salgs i Sverige en stund. Jeg lurer derfor på om det er mulig å kjøpe denne i en butikk i sverige eller om man kun kan bestille den direkte fra Canal Digital i Sverige?

Har dere evt. tips på bruktbutikker som kan ha den til salgs?

Postad 01 januari 2008 - 19:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hei,

Jeg forsøker meg på norsk her. I Norge finnes det for øyeblikket ingen HD-pvr. Canal Digital med denne boxen for salg en gang i løpet av 2008. Etter det jeg har forstått har denne boxen vært til salgs i Sverige en stund. Jeg lurer derfor på om det er mulig å kjøpe denne i en butikk i sverige eller om man kun kan bestille den direkte fra Canal Digital i Sverige?

Har dere evt. tips på bruktbutikker som kan ha den til salgs?

Den säljs enbart via "Canal Digital", man kan boka den i en affär men beställningen handläggs av CD eller deras distributör av boxar. Affären har inget lager av boxar utan den skickas hem, och man måste ha ett CD abonnemang. Inte troligt att en som bor i Norge kan teckna ett abonemang i Sverige, så du måste nog vänta på de norska boxarna, som då också inte har så många buggar i sig kan man tro

Postad 01 januari 2008 - 19:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Spelade in några filmer bl.a. Nicke Nyfiken mm och när vi skulle spela upp dem så var det engelskt ljud, så det var ju bara att radera, men sedan råkade vi titta på Gustaf II direkt och då var det Svenskt ljud. Testade sedan att spela in Gustaf II och då blev det engelskt ljud, stoppade då inspelning och försökte ändra ljudet med setting knappen, men även om jag valde svenkt ljud eller norskt så blev det engelskt ut, texten däremot hängde mina ändringar.
Är det någon som har råkat ut för detta, trodde först att Canal Plus bara sände engelskt ljud på barnfilmerna, men det kändes konstigt.
Har satt svenska som standardljud och engelskt som alternativt ljud (gick inte att välja inget).

Tror du inte att det kan vara så att just Nicke Nyfiken just då gick i engelska? har du gjort din set-up som du har beskrivet så borde det bli rätt. Kanske står det språk i TV-guiden eller på CD TV-guide?

Postad 01 januari 2008 - 19:31

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag har samma problem. Jag har inte lyckats få svenskt ljud på någon av "barnfilmerna" på Canal+ (såsom Madagaskar och Gustaf II). Jag har försökt byta till svenska och även andra språk, men det engelska ljudet ligger kvar. Det är ju iofs möjligt att sändningarna som jag har sett endast har haft engelska ljudspår, men det skulle förvåna mig, särskilt som csspel beskrev att han fick svenskt ljud när han tittade direkt men engelskt vid inspelning. Till saken hör ju också att det finns valmöjlighet att välja alternativa språk samt att det i informationen (OnDisplay) står att flera ljudspår finns tillgängliga; så det borde ju gå att byta till svenska.

Redigerat av _tp_, 01 januari 2008 - 19:47.

Postad 01 januari 2008 - 21:14

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Har beställt denna box men posten har lyckats slarva bort den ;) Undrar hur lång HDMI kabeln är så man kan åka och köpa en längre om det behövs, medans posten irrar vidare i sitt letande.

Postad 01 januari 2008 - 21:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har beställt denna box men posten har lyckats slarva bort den ;) Undrar hur lång HDMI kabeln är så man kan åka och köpa en längre om det behövs, medans posten irrar vidare i sitt letande.

1,5m.

Postad 01 januari 2008 - 22:05

csspel
  • csspel
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Både positivt och negativt att höra att någon mer än jag har problem med att få svenskt ljud vid inspelning.
Skall testa en reset av mottagaren (antar att det inspelade ligger kvar), för attse så att det inte är något som har låst sig (typ låsningen av auto 720p/1080i om man har pillat i inställningarna) och testa en gång till och parallellt ringa till CD, detta är för mig den mest allvarliga buggen tillsammans med att man inte kan få bild via HDMI om man sätter på om den står i avstängt läge och spelar in. Fungerar det inte att välja språk så är mottagaren inte funktionsduglig, så man inte kan spela in en hel del viktiga filmer för barnen.
Förövrigt så är det mest ljudet (fläkten) som är mest irriterande, någon som har hört någon progress på det eller är det bara att felanmäla (vill ju inte byta ut min mottagare med tanke på att jag har sparat en del filmer där).

Postad 01 januari 2008 - 23:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Både positivt och negativt att höra att någon mer än jag har problem med att få svenskt ljud vid inspelning.
Skall testa en reset av mottagaren (antar att det inspelade ligger kvar), för attse så att det inte är något som har låst sig (typ låsningen av auto 720p/1080i om man har pillat i inställningarna) och testa en gång till och parallellt ringa till CD, detta är för mig den mest allvarliga buggen tillsammans med att man inte kan få bild via HDMI om man sätter på om den står i avstängt läge och spelar in. Fungerar det inte att välja språk så är mottagaren inte funktionsduglig, så man inte kan spela in en hel del viktiga filmer för barnen.
Förövrigt så är det mest ljudet (fläkten) som är mest irriterande, någon som har hört någon progress på det eller är det bara att felanmäla (vill ju inte byta ut min mottagare med tanke på att jag har sparat en del filmer där).

Svenskt ljud: menar du att du har engelskt ljud på inspelningen och svenskt ljud när man ser den "live"? Jag gick tillbaka och tittade på min gamla Madagaskar inspelade från Canal+ för några månader sedan och den har engelskt ljud och svensk text. Har någon fått svenskt ljud på den?

Ljudet (fläkten), har inte hört med CD på ett tag, tänkte ta ett snack efter helgerna. Troligen ganska enkelt att ordna om man fått gjort det själv. PÅ min så är det locket som i bland börjar vibrera, när den inte vibrerar så är det OK tycker jag.

Postad 02 januari 2008 - 07:38

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Tjenare que,

Håller med dig att det borde vara tämligen enkelt att åtgärda om man fick öppna boxen själv. Hos mig är det antingen locket eller själva moderkortet som vibrerar. Om jag lyfter i scart kontakterna på baksidan när det skorrar som värst ( och då skorrar det ) så tystnar den.

Med andra ord så är hela sk!ten löst i lådan :) och det torde kvala in till väldigt dålig byggkvalitet... ;)

/Håkan

Postad 02 januari 2008 - 09:51

csspel
  • csspel
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har fått engelskt ljud på filmer som madagascar, nicke nyfiken på inspelningar.
Kollade live på Gustaf II och då var det svenskt ljud, men såg inte ifrån början och spelade därför in till barnen och tänkte även passa på att se den samtidigt och då var det engelskt ljud, stoppade då inspelningen och gick då in i optionsinställningarna (knappen längts ner till vänster på fjärrkontrollen) och då var den inställd på svenskt ljud ändå kom det ut engelskt ljud, försökte då testa på alla möjliga sätt att få ut svenskt ljud, men lyckades inte.
Kan tänka att boxen låste ljudet till engelska då den hade börjat spela in eller så kan det vara att man skickade fel ljud ifrån canal digital.

Postad 02 januari 2008 - 10:01

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har fått engelskt ljud på filmer som madagascar, nicke nyfiken på inspelningar.
Kollade live på Gustaf II och då var det svenskt ljud, men såg inte ifrån början och spelade därför in till barnen och tänkte även passa på att se den samtidigt och då var det engelskt ljud, stoppade då inspelningen och gick då in i optionsinställningarna (knappen längts ner till vänster på fjärrkontrollen) och då var den inställd på svenskt ljud ändå kom det ut engelskt ljud, försökte då testa på alla möjliga sätt att få ut svenskt ljud, men lyckades inte.
Kan tänka att boxen låste ljudet till engelska då den hade börjat spela in eller så kan det vara att man skickade fel ljud ifrån canal digital.

Verkar ju inte bra, ta du ett samtal med CD. Du kan ju också höra om de vet något nytt om ljudproblemet att HDD och fläkt låter/vibrerar. Säkert bra att så många som möjligt rapportera in fel.

Postad 02 januari 2008 - 10:26

Unregistered465868f1
  • Unregistered465868f1
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
I morse stod det att nya uppdateringar fanns att välja. Jag valde att installera dem, men tyvärr stod det err22 en bra stund innan jag gav upp. Jag slog åter på boxen igen. Tyvärr fick jag då inte välja någon ny uppdatering. Jag kollade i infon och såg att jag fortfarande hade ver 1.1. Blev sedan tvungen att åka till arbetet. Någon annan som stött på något liknande idag?

Fraperas fortfarande varför man från Sagems håll väljer de fula undertexterna på Canal plus SD-kanaler i nya boxen när de faktiskt är riktigt snygga på den äldre HD-boxen.

Postad 02 januari 2008 - 10:54

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Vad jag vet har tex Gustav sänts med både Svenskt och orginal ljud. Tror inte långfilmer har dubbla ljudspår.
Svenska varianter brukar sändas dagtid o orginal kvällstid.

Ingen uppdatering av mjukvaran i natt :)

Postad 02 januari 2008 - 14:01

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Verkar ju inte bra, ta du ett samtal med CD.

Jag ringde precis Canal+ och fick beskedet att filmerna inte sänds med olika ljudspår. Det går alltså inte att välja olika språk för filmerna, utan det gäller att välja en sändning med det språk man vill ha.

Info om vilket språk som sänds finns här http://grids.canalplus.se/

Postad 03 januari 2008 - 09:37

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Är det någon som hört något nytt om uppdatering av mjukvaran ?

Postad 03 januari 2008 - 13:54

btl
  • btl
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon annan som kopplat ljudet från s/pdif med 3,5 mm optisk kabel till Toslink?
I hemmabion har jag Toslink som digital ljudingång.
Jag hade fint 5.1 ljud halva december men därefter får jag inte ut något ljud alls till hemmabion från s/pdif.
På CD är första budet att man skall använda Coax-kabel.
Men jag hade ju ljud till en början.
Tacksam för alla tips.

Tomas

Postad 03 januari 2008 - 20:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
laandersson, tänkte fråga CD efter helgerna om uppdateringen. Tänkte också höra om man fick tillåtelse att fixa till vibrationerna från boxen själv, om den ändå ska tillbaka så kunde de kanske kunna ge mig den chansen? Eller höra om de hade någon snar åtgärd.

btl, säkert en urdum fråga men du har ingen koaxingång att testa med? Kan du se att det lyser ur din optolänk?

Har själv (tror jag) gjort en iakttagelse. Har haft "halvhängning" några gånger att ljudet har försvunnit eller att bilden har liksom hackat sig fram eller ljudet har hackat fram som i en typ av slow motion. Och tror mig nu se att det kommer när man har växlat kanal från SVTHD och sedan till någon annan kanal. När man går till SVTHD kan man se att det tar lite tid för byte av format, och jag tror nu att det är det som spökar att när man byter från 1080i till 720p och tillbaka så hänger inte HDMI länken med (om det är i TV eller i box vet jag inte) så att det blir något synkfel i överföringen så att man tappar bild och ljud. Man kan fixa till det genom att byta ingång på TV'n och tillbaka så kommer bild och ljud OK igen. Har nu gått över till att köra allt i 1080i så får vi se om det hjälper.

Postad 04 januari 2008 - 16:34

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej!

Här är en som tröttnade på surret från boxen.
Jag tog helt sonika och öppnade den själv.
På undersidan av boxen sitter en lapp med serienummret.Den värmde jag med en hårtork för att kunna dra loss en del av den för att komma åt en torxskruv som håller övre sidan av boxen (den svarta delen).
Lossade skruven och drog bak överstycket ca:1cm. Lyfte sedan bort detta.
Den omtalade fläkten låg löst på ena sidan (v. sida om boxen ses framifrån) av boxen utan några skruvar i ett avbalkat rum(skrämmande kvalitet).
Fixerade samt limmade fast fläkten samt limmade på små skumgummifötter (boxen kommer upp en aning) under boxen. Resultatet om man placerar en handduk eller något annat under som dämpmaterial så täcks ventilatonshålen på undersidan igen.
Resultat en mycket tyst och sval box men kanske utan garanti.
Bifogad fil  H_rddiskinfo.JPG   19,03K   12 Antal nerladdningar

//Jörgen

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.