Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 20 augusti 2011 - 09:32
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
Det undrar Jag oxå. Jag har haft istort alla buggar och elände som alla andra här men inte ringt kundtjänst och klagat. Boxen fungerade bra ända tills den j*vla on demand uppdateringen kom med sämre bild och alla ****s kval som följd.... Hur blir man då bemött om man vill pruta på den nya boxen?! Den borde vara gratis till alla Sagem användare! Mitt abb har löpt ut för länge sedan så det står mig fritt att byta leverantör.
Jag gav upp att ringa efter att jag upprepade gånger har fått ett sanslöst dåligt bemötande. Sista gången satt ett rent psykfall och gapskrattade (!) när jag berättade vad sista uppdateringen hade ställt till med. Jag blev så förbannad så jag insåg att det var meningslöst att ringa något mer. Jag har väntat och sett om CD skulle göra det rätta och kompensera dom som har lidit med boxen i alla år. När jag läser om att den nya boxen inte ens klarar av att spela in två kanaler samtidigt så fick i alla fall jag gapskratta...
Postad 20 augusti 2011 - 18:49
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Samma här,har fått någon månad gratis hit och dit men efter det inte orkat ringa mer för att sitta i kö och sen att klaga på något som jag vet inte kommer vara löst efter samtalet ändå!
Det enda rätta av CD vore att skicka ut ett erbjudande till alla som har denna box än att behandla fallen ett och ett.
Lutar mer och mer åt Viasat här med.
Postad 20 augusti 2011 - 22:13
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Va trött man blir, blev ju lovad ett specialpris på ADB boxen när den skulle komma. Detta var i slutet av mars efter att min box lagt av helt. Självklart har jag ju fortfarande inte fått något erbjudande, såg att den nya boxen fanns att köpa nu när jag kikade in i tråden igen. Har ju inte orkat bry mig om skiten å knappt tittat på tv pga det.
Postad 21 augusti 2011 - 09:24
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej S7 Just nu får vi en del frågor kring kompensation och eventuella rabatter på våra boxar. Vi försöker att hjälpa er så gott det går via dessa forum men när det gäller dom frågorna är det en fråga om individuella bedömningar. Jag vill därför rekommendera dig att skicka ett PM med dina kunduppgifter till oss så att vi kan titta på ditt ärende och kontakta dig. Med vänliga hälsningar Mikael
Det där håller inte. Vi är många som har suttit i det tysta och svurit. Personligen har jag bara skickat ett argt mail till kundservice och fick ett kort och lite snäsigt svar att jag måste ringa till avd. bla bla bla för att behandla ärendet. Jag vet hur det hade slutat, man får på sin höjd en gratis månad och sen händer inte ett skit. Boxen är fortfarande lika värdelös. Jag påstod i mailet, och påstår det fortfarande, att ni har ingått ett avtalsbrott med denna mjukvara eftersom vi inte längre sitter med samma produkt hemma i vardagsrummet. Många enligt mig vitala funktioner för en inspelningsbar box försvann till fördel för en värdelös filmtjänst. När min bindningstid närmar sig sitt slut så kommer jag att vilja ha ett bra pris på den nya boxen. Annars ryker vårt tvillingabonnemang direkt. Oss spelar det ingen som helst roll vilken leverantör vi har, så länge det är parabol. Som småbarnsfamilj känner vi inte någon som helst fördel med Canal Digital framför Viasat. Gör det enda rätta och ge ett sjyst pris till alla som suttit med er förbannande Sagem-box. Det är väl inte de betalande kunderna som skall sitta och beta-testa era mjukvaror? Det är ju pinsamt beteende från er sida.
Postad 21 augusti 2011 - 14:29
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Sitter o betalar nästan 700 kr/månad till canal digital. Har inte ringt till dom på ett bra tag nu eftersom det inte spelar nån roll vad man säger. Det kommer att behövas ett riktigt bra erbjudande från dom ifall jag ska fortsätta vara kund. Annars blir de snart Viasat.
Postad 21 augusti 2011 - 15:06
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Dessutom har ju inspelningen via EPG'n pajat. visserligen spelar den in, men även alla repriser samt gamla säsonger av allt som är programmerat.
Detta är inget fel, det var en ändring som gjordes medvetet i en av uppdateringarna. Varför vet ingen, men så är det i alla fall. Alltså är det något som funkar på din box!
Postad 21 augusti 2011 - 20:13
Unregisteredc37bf591
-
Unregisteredc37bf591
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Det där håller inte. Vi är många som har suttit i det tysta och svurit. Personligen har jag bara skickat ett argt mail till kundservice och fick ett kort och lite snäsigt svar att jag måste ringa till avd. bla bla bla för att behandla ärendet. Jag vet hur det hade slutat, man får på sin höjd en gratis månad och sen händer inte ett skit. Boxen är fortfarande lika värdelös. Jag påstod i mailet, och påstår det fortfarande, att ni har ingått ett avtalsbrott med denna mjukvara eftersom vi inte längre sitter med samma produkt hemma i vardagsrummet. Många enligt mig vitala funktioner för en inspelningsbar box försvann till fördel för en värdelös filmtjänst.
När min bindningstid närmar sig sitt slut så kommer jag att vilja ha ett bra pris på den nya boxen. Annars ryker vårt tvillingabonnemang direkt. Oss spelar det ingen som helst roll vilken leverantör vi har, så länge det är parabol. Som småbarnsfamilj känner vi inte någon som helst fördel med Canal Digital framför Viasat.
Gör det enda rätta och ge ett sjyst pris till alla som suttit med er förbannande Sagem-box. Det är väl inte de betalande kunderna som skall sitta och beta-testa era mjukvaror? Det är ju pinsamt beteende från er sida.
Nu har vi fått ett "ERBJUDANDE" på CD:s hemsida under Min sida. Under förutsättning att vi har ett abonnemang tidigare och binder oss för 24 månader så får vi köpa den nya boxen för endast 2.999:- eller har förmånen att köpa Sagemboxen för 2.499:-. Läs mera här http://www.canaldigi...till-kanonpris/ . Det vill jag kalla för ett kanonpris, eller vad det nu är. Som Bonkeman skriver så är det ett avtalsbrott att försämra Sagemboxen som hände för snart 1 år sedan och därmed kan vi säga upp abonnemanget utan uppsägningstid och utan några avgifter.
Postad 22 augusti 2011 - 17:05
micke_andersson
-
micke_andersson
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nu har vi fått ett "ERBJUDANDE" på CD:s hemsida under Min sida. Under förutsättning att vi har ett abonnemang tidigare och binder oss för 24 månader så får vi köpa den nya boxen för endast 2.999:- eller har förmånen att köpa Sagemboxen för 2.499:-. Läs mera här http://www.canaldigi...till-kanonpris/ . Det vill jag kalla för ett kanonpris, eller vad det nu är.
Som Bonkeman skriver så är det ett avtalsbrott att försämra Sagemboxen som hände för snart 1 år sedan och därmed kan vi säga upp abonnemanget utan uppsägningstid och utan några avgifter.
Men snälla Canal Digital, kallar ni detta ett kanonpris? Här har man suttit och svurit över Sagemboxen i snart ett år och bara längtat till abonnemangstiden ska gå ut så man får ett slut på eländet och så erbjuder ni detta?? Är det ett skämt eller? Det blir ju billigare att säga upp abonnemanget så kan man köpa ADB boxen för 2499:- ...
Postad 22 augusti 2011 - 17:09
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Instämmer CD verkar vara helt ute och cyklar. Synd att jag gillar Elitserien i hockey annars hade jag sagt upp mitt abonnemang idag.
Men CD får se upp, Boxer med flera närmar sig.
/Fredrik
Postad 22 augusti 2011 - 17:26
wipr
-
wipr
-
Rookie
-
2 inlägg
Hur man utnyttjar canal digitals kompensationsstege är knappast nån vidare hemlighet. Skicka pm för mer info.
Boxen är betydligt bättre än pvr 101st. Stöd för sat cr finns och det kommer att komma vid årsskiftet.
Men precis som ni säger, Viasat skickade ut fria boxar till väldigt många kunder vid strulet för nått år sedan.
Redigerat av wipr, 22 augusti 2011 - 22:42.
Postad 22 augusti 2011 - 17:29
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Nya ADB boxen kan ordnas till bra pris. Skicka pm för mer info. Boxen är betydligt bättre än pvr 101st. Stöd för sat cr finns och det kommer att komma vid årsskiftet.
Förutom att den inte kan spela in 2 program samtidigt. Förresten varför detta hysch hysch med specialpris på den nya boxen ? Ge alla som haft den gamla boxen ett bra pris efter alla usla uppdateringar. /Fredrik
Postad 22 augusti 2011 - 17:34
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Vem representerar du wipr, dvs vem skickar jag PM till?
Postad 22 augusti 2011 - 18:27
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Vem representerar du wipr, dvs vem skickar jag PM till?
Det undrar jag med....... Helt ny medlem här på forumet oxå! Blir ett ev. byte till Viasat om inte CD löser detta på rätt sätt. Alternativt en dm 8k, bra mycket mer funktionalitet för mina surt förvärvade zloty. PS. när Viasprat strulade med sina boxar för ett gäng år sedan så vill jag minnas att dom skickade ut nya kostnadsfritt till alla kunder. Rätta mig gärna om jag har fel.... DS.
Postad 23 augusti 2011 - 07:35
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
OK, jag har fått ett bra erbjudande mot att jag är lite test-kanin på den nya boxen. Ska fundera lite (dvs. se om frugan går med på detta).
Postad 23 augusti 2011 - 14:32
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 303 inlägg
Hej,
Det erbjudande som gått ut till befintliga kunder på Min Sida är ett generellt erbjudande på den nya boxen. Då det gäller specialfall vill vi gärna att ni kontaktar oss eftersom varje ärende är unikt.
För att kunna avhjälpa ett fel eller ge kompensation krävs att vi fått in en felanmälan. Vi vill ju göra en så rättvis bedömning som möjligt och ber er därför att kontakta kundservice och berätta om just ert ärende
Med vänliga hälsningar
Mikaela
Postad 23 augusti 2011 - 14:47
redcoon
-
redcoon
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Men Mikaela, erbjudandet är ju dyrare för befintliga kunder än för nytecknande kunder. Man kan ju tycka att trogna kunder åtminstone kunde få ett likvärdigt erbjudande. Räcker det inte att befintliga kunder straffats av en icke väl fungerande box de senaste åren utan att dom också skall få betala sig ur eländet?
Svara gärna hur ni tänker kring detta.
Postad 23 augusti 2011 - 14:57
micke_andersson
-
micke_andersson
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej,
Det erbjudande som gått ut till befintliga kunder på Min Sida är ett generellt erbjudande på den nya boxen. Då det gäller specialfall vill vi gärna att ni kontaktar oss eftersom varje ärende är unikt.
För att kunna avhjälpa ett fel eller ge kompensation krävs att vi fått in en felanmälan. Vi vill ju göra en så rättvis bedömning som möjligt och ber er därför att kontakta kundservice och berätta om just ert ärende
Med vänliga hälsningar Mikaela
Så det lönar sig att vara en "jobbig kund" genom att kontakta kundtjänst och klaga varje gång boxen hänger sig även om det inte gör själva boxen bättre? De flesta vet ju svaret redan: Gör systemåterställning, formatera hårddisk, vi skickar en ny adapter, det kommer en ny uppdatering i höst som... etc. Tycker det är svagt agerat att inte ge alla befintliga kunder ett bra erbjudande på den nya boxen dels för rättvisans skull men framförallt för att bygga upp förtroendet igen.
Postad 23 augusti 2011 - 17:30
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Hej,
Med vänliga hälsningar Mikaela
Men Mikaela det är ju inte så att vissa boxar fungerar och vissa inte. Boxen är dåligt kostruerad och mjukvaran är buggig, det är ju generella fel för samtliga boxer. Sen har vissa haft mer och andra mindre otur men de fel som finns och som ni har bekräftat drabbar ju alla. Jag har valt att inte anmäla mina fel eftersom det är uppenbart att boxen är dåligt konstruerad och mjukvaran buggig, ni har ju tom infört en funktion som stänger av boxen efter några timmars inaktivitet för att det fungerar dåligt när den står på för länge. Att ringa och få höra att jag ska formatera den, byta nätadapter eller skicka in den och få en box som kanske fungerar ännu sämre är ju lönlöst. Det finns ju inget som er support kan säga om jag ringer och rapporterar mina problem med hängningar, missade inspelningar mm som löser dessa problem. Jag tror ni på CD måste förstå hur många det är som ständigt har haft problem med boxen och fått många kvällar förstörda. Det är dessutom ganska många hundralappar som betalas in varje månad (dessutom nyligen en höjning av månadsavgiften). Problem kan kan uppstå med alla produkter och tjänster, men det som avgör hur nöjd man är med leverantören är hur dessa problem hanteras och blir lösta.
Postad 23 augusti 2011 - 18:34
samurajen
-
samurajen
-
Rookie
-
9 inlägg
Men Mikaela, erbjudandet är ju dyrare för befintliga kunder än för nytecknande kunder. Man kan ju tycka att trogna kunder åtminstone kunde få ett likvärdigt erbjudande. Räcker det inte att befintliga kunder straffats av en icke väl fungerande box de senaste åren utan att dom också skall få betala sig ur eländet?
Svara gärna hur ni tänker kring detta.
Så det lönar sig att vara en "jobbig kund" genom att kontakta kundtjänst och klaga varje gång boxen hänger sig även om det inte gör själva boxen bättre? De flesta vet ju svaret redan: Gör systemåterställning, formatera hårddisk, vi skickar en ny adapter, det kommer en ny uppdatering i höst som... etc. Tycker det är svagt agerat att inte ge alla befintliga kunder ett bra erbjudande på den nya boxen dels för rättvisans skull men framförallt för att bygga upp förtroendet igen.
Men Mikaela det är ju inte så att vissa boxar fungerar och vissa inte. Boxen är dåligt kostruerad och mjukvaran är buggig, det är ju generella fel för samtliga boxer. Sen har vissa haft mer och andra mindre otur men de fel som finns och som ni har bekräftat drabbar ju alla. Jag har valt att inte anmäla mina fel eftersom det är uppenbart att boxen är dåligt konstruerad och mjukvaran buggig, ni har ju tom infört en funktion som stänger av boxen efter några timmars inaktivitet för att det fungerar dåligt när den står på för länge. Att ringa och få höra att jag ska formatera den, byta nätadapter eller skicka in den och få en box som kanske fungerar ännu sämre är ju lönlöst. Det finns ju inget som er support kan säga om jag ringer och rapporterar mina problem med hängningar, missade inspelningar mm som löser dessa problem.
Jag tror ni på CD måste förstå hur många det är som ständigt har haft problem med boxen och fått många kvällar förstörda. Det är dessutom ganska många hundralappar som betalas in varje månad (dessutom nyligen en höjning av månadsavgiften). Problem kan kan uppstå med alla produkter och tjänster, men det som avgör hur nöjd man är med leverantören är hur dessa problem hanteras och blir lösta.
Hej Jag är en trogen kund som ALDRIG orkat felanmäla boxen o.s.v. då jag läst vad andra här på forumet fått för "förslag" att göra med boxen. Jag är så "in i ****s less på denna box" (ursäkta språket) så jag orkar bara inte sitta i telefonkö för att sedan bli hånad, idiotförklarad eller nåt av någon på CanalDigital. Jag kommer vilken dag som helst slå yxan i boxen sedan ska jag fråga CD om jag får nya ADB-boxen gratis annars så mister dom en TROGEN KUND. JAG HAR HAFT " CANALDIGITAL" SEDAN 1991 DÅ FILMKANALERNA HETTE FILMNET, MEN NU ÄR DET NÄRA SLUTET PÅ DENNA ERA. (20 ÅR)
Postad 23 augusti 2011 - 18:44
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
CD.bmp 25,7K
179 Antal nerladdningar Suck...
Redigerat av PDDNOS, 23 augusti 2011 - 18:45.
Postad 23 augusti 2011 - 22:16
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Forumräv
-
-
999 inlägg
Håller fullkomligt med i stort sett allt ovan.
Senaste uppdateringen kanske fixade nåt men det återstår mycket.
Missade inspelningar, jotack - häromdan fastnade den i INIT och ville att jag skulle välja menyspråk? Ingen inspelning där!
Nya programvaran ville den ladda ner 2 ggr efter den var nerladdad?
75% eller nåt får jag starta om boxen när jag försöker komma in på My TV, var inte så innan sista fixen!
Har stängt av boxen men sen är den likt f..b.. påslagen av sig själv?
Stängde av boxen efter timad insp. röda dioden blinkade i en timme tills jag bröt strömmen! m.m. m.m. m.m. m.m.
Låt se: CD har förstört min box med dålig programvara - deras lösning är att jag ska betala tretusen kronor och binda mig 2 år för en ny box som inte har nåt merväde mer än att den ska klara det som min redan betalda box borde klara av!
Icke!
CD Kan man nånsin förvänta sig en fungerande programvara till denna box? Min funkade trots allt ganska bra innan juniuppdateringen, mindre buggar som gick att leva med. Fiberkablarna är på väg och när jag har fått koll på vad det erbjuder, då må bäste leverantör vinna!
Postad 24 augusti 2011 - 07:04
Unregisteredb71577f7
-
Unregisteredb71577f7
-
Användare
-
-
164 inlägg
Låt se: CD har förstört min box med dålig programvara - deras lösning är att jag ska betala tretusen kronor och binda mig 2 år för en ny box som inte har nåt merväde mer än att den ska klara det som min redan betalda box borde klara av! Icke!
OBS!! Den nya boxen klarar INTE av allt som den gamla boxen klarar av (i lyckliga stunder), jag tänker främst på inspelning av två kanaler samtidigt som INTE finns på den nya boxen. Du skall m a o betala och binda dig för en box med, på pappret, SÄMRE funktionalitet! CD får gärna förklara om/hur de har tänkt ang. detta, men jag tror inte de kan/vill det.
Postad 24 augusti 2011 - 07:08
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Hej
Är det något i den nya programvaran (FW) som är bättre än den innan ?
Jag hoppade över näst senast uppdateringen och har fått trycka på "Nej knappen" varje gång jag startat boxen i flera månader nu.
Nu under sommaren så använder jag aldrig denna box....men igår när jag efter 2 månader i vila slog i gång den så körde den igång en uppgradering utan att jag hann trycka på Nej :-(
Så nu har jag nog tyvärr den senaste FW jag också.....märke ingen skillnad på den korta tid jag testade efter uppgraderingen...men vis av erfaenheter från tidare så blir man ju nervös.
Hur har den nya FW funkat för Er ? När kom den förresten ?
mvh
Redigerat av Svansen, 24 augusti 2011 - 07:09.
Postad 24 augusti 2011 - 07:11
HSE
-
HSE
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Den nya programmvaran förbättrade inte direkt så mycket men som vanligt har CD lyckats skapa nya buggar. Efter att tittat på inspelat program har jag nu flera gånger fått "fel på kortet" medelande och därefter svart ruta när jag försöker återgå till att titta direkt på något program. Det enda som hjälper är att stänga och starta om boxen...Och vill jag titta på inspelningslistsn eller EPG listan går det altid åt två eller tre försök innan det går att få igång och titta på inspelat program, det problemet fanns innan uppdateringen men har blivit värre. Om jag inte gillat programutbudet hade jag lämnat CD för länge sedan men nu väntar jag på att Boxer får igång HDsändningarna på "min"sändare. Mvh HSE.
Postad 24 augusti 2011 - 20:28
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Sittter just nu med bara ljud och ingen bild och väntar på att inspelningen av fångarna på fortet skall ta slut så jag kan starta om boxen. Förra FW kunde man få fram bilden med hjälp av att välja EPG, men inget hjälper här nu. Får väl hoppas att den spelade in fångarna annars blir man inte populär här hemma
Har fortfrarande problem med hängning i EPG med i mellan åt med senaste FW.
Verkligen tveksam om jag vill ha den nya boxen om det inte går att spela in två program samtidigt. Det kunde till och med min gamla Topfield box (som för övrigt var mycket bättre, men inte fixade HD) Lovar CD att fixa till dubbla inspelningar? Ingen större trovärdighet i det i så fall
Postad 24 augusti 2011 - 20:59
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
OBS!! Den nya boxen klarar INTE av allt som den gamla boxen klarar av (i lyckliga stunder), jag tänker främst på inspelning av två kanaler samtidigt som INTE finns på den nya boxen. Du skall m a o betala och binda dig för en box med, på pappret, SÄMRE funktionalitet!
CD får gärna förklara om/hur de har tänkt ang. detta, men jag tror inte de kan/vill det.
Det har prioriterat att släppa en stabil box, parallella inspelningar finns i version av mjukvaran som de testar/ska testa snart. Testa grundligt. Boxen i sig ska klara det. Men mer om det i den tråden om ADB-boxen om jag får be. Mitt omdöme om ADB-boxen, jämfört med Sagem är att det är en klar förbättring. ADB-boxen är tyst, snabb och stabil.
Postad 24 augusti 2011 - 21:09
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Jag är imponerad av min Panasonic 42GT20E. Som satellitmottagare lite primitiv, men inspelningarna, c;a 20 till antalet och till största delen från Canal Film HD missas inte och inga pixlar vid visning. Det är det som jag vill ha i denna box, inte något lotteri om det blir inspelat eller inte.
Postad 25 augusti 2011 - 20:23
_tp_
-
_tp_
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Innan senaste uppdateringen hände det att boxen låste sig och bilden frystes när man gick in i menyn eller under inspelningar. Nu, efter senaste uppdateringen, kan jag inte byta kanal. Inget händer när jag trycker på knapparna; inget kanalbyte, ingen meny, osv., men jag ser att mottagaren tar emot knapptryckningarna (ingen skillnad om jag använder originalfjärren eller multifjärren).
Igår lyckades jag lösa det med en systemåterställning (röd + 353 + texttv + 1). Därefter kunde jag använda boxen. Men idag har problemet återkommit och nu kan jag inte ens göra återställningen. Så jag får väl hålla tillgodo med att titta på 4:an! ;-)
Någon som har någon idé om vad jag kan göra?
Postad 26 augusti 2011 - 07:03
HSE
-
HSE
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jag har också råkat ut för detta men peppar,peppar, det har inte återkommit på de senaste dagarna. Ingen aning vad man kan göra mer, kanske byta nätdel...Mvh HSE.
Postad 26 augusti 2011 - 07:11
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Hej
Ljudproblemen ni upplevt på SVT 1 HD har med utsändningen att göra det har alltså inte med uppdateringen att göra. Detta är felanmält.
Med vänliga hälsningar Pauline
(Lite OT då det inte har med CD-boxen att göra, men jag hittar ingen tråd om detta.) Nu har det gått 2 veckor, men felet fanns fortfarande i går kväll. Bara på SVT1 HD, men SVT2 HD funkar, fast de sänder på samma frekvens. Så felet är INTE signalrelaterat. Kan du kolla om SVT har börjat kolla på detta?
Postad 26 augusti 2011 - 09:40
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
(Lite OT då det inte har med CD-boxen att göra, men jag hittar ingen tråd om detta.)
Nu har det gått 2 veckor, men felet fanns fortfarande i går kväll. Bara på SVT1 HD, men SVT2 HD funkar, fast de sänder på samma frekvens. Så felet är INTE signalrelaterat. Kan du kolla om SVT har börjat kolla på detta?
Även jag som sitter med boxen utan hårddisk har detta problem...
Postad 26 augusti 2011 - 09:54
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Även jag som sitter med boxen utan hårddisk har detta problem...
Det är ju ruttet att det ska gå minst 2 veckor utan åtgärd.
Postad 26 augusti 2011 - 17:01
_tp_
-
_tp_
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag har också råkat ut för detta men peppar,peppar, det har inte återkommit på de senaste dagarna. Ingen aning vad man kan göra mer, kanske byta nätdel...Mvh HSE.
Fick ny strömtransformator idag. Hoppades och bytte. Men, samma problem fortfarande. Dvs. kan inte byta kanal eller göra annat, trots att boxen tar emot signalerna. Fungerade som sagt innan senaste uppdateringen. Tack för senaste uppdateringen CD! Kan ju sätta en peng på att CD kommer säga att min garanti har gått ut och att jag därför är tvungen att köpa en ny box! Hm, men den fungerade ju innan senaste uppdateringen, med det är väl inte CDs problem...
Postad 26 augusti 2011 - 17:08
_tp_
-
_tp_
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Kan man göra en hårdvarureset utan att använda programvaran, dvs. kan man resetta genom att göra något på burken?
Postad 27 augusti 2011 - 11:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Tja, du kan tvinga en ny nedladdning av mjukvaran vid start. Det är väl allt. Boxen måste vara igång för att du ska kunna göra något.
En sak du alltid kan är ju iofs att plocka ut hårddisken och rensa denna i din dator...
Postad 28 augusti 2011 - 10:33
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Har ju kört med Emiga 2 box ett tag nu men i helgen kopplade jag i min " Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)"
Fick öppna locket och dra ur sladden till fläkten för det ljudet var enormt irriterand. Satte på lock igen men hårddisktemperaturen höll sig inom normala värden den timme jag hade igång boxen.
Vid uppstart: Init, mute och ingen bild på TV. Javisst, ja, sätta på TV först, vänta en stund och sedan sätta på boxen. Det hade jag glömt att man måste göra med denna box. Fick även någon enstaka gång problem med signalstyrkan.
Uppdatera boxen till senaste mjukvara men samma problem som ovan förutom signalstyrkan. Tyckte ljud genom SPDI till förstärkaren var bra och även bilden. Gillade nya VOID-tjänsten som blivit fantastiskt mycket bättre men lite synd att det inte fanns 5.1 ljud.
Tillbaka till Emiga 2 Boxen men saknar faktiskt VOID som nu Canal+ lyckats bra med frånsett ljudet. Kom ihåg att jag har mobilt bredband och innan hackade tjänsten enormt men nu flöt det på bra. Jag vet inte hur Viasat VOID fungerar men klart att VOID nu är ett försäljningsargument och fungerar utmärkt efter senaste uppdateringen. Nu kan man inte säga att det är en tjänst ingen vill ha som det var när de bara erbjöd SF.
Kanske får Canal Digital till slut ordning på denna box (frånsett miss-ljudet så man inte kan titta långa stunder).
Redigerat av ruva, 28 augusti 2011 - 10:35.
Postad 28 augusti 2011 - 17:15
Unregisterede816f53e
-
Unregisterede816f53e
-
Rookie
-
8 inlägg
Har ju kört med Emiga 2 box ett tag nu men i helgen kopplade jag i min "Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)"
Fick öppna locket och dra ur sladden till fläkten för det ljudet var enormt irriterand. Satte på lock igen men hårddisktemperaturen höll sig inom normala värden den timme jag hade igång boxen.
Vid uppstart: Init, mute och ingen bild på TV. Javisst, ja, sätta på TV först, vänta en stund och sedan sätta på boxen. Det hade jag glömt att man måste göra med denna box. Fick även någon enstaka gång problem med signalstyrkan.
Uppdatera boxen till senaste mjukvara men samma problem som ovan förutom signalstyrkan. Tyckte ljud genom SPDI till förstärkaren var bra och även bilden. Gillade nya VOID-tjänsten som blivit fantastiskt mycket bättre men lite synd att det inte fanns 5.1 ljud.
Tillbaka till Emiga 2 Boxen men saknar faktiskt VOID som nu Canal+ lyckats bra med frånsett ljudet. Kom ihåg att jag har mobilt bredband och innan hackade tjänsten enormt men nu flöt det på bra. Jag vet inte hur Viasat VOID fungerar men klart att VOID nu är ett försäljningsargument och fungerar utmärkt efter senaste uppdateringen. Nu kan man inte säga att det är en tjänst ingen vill ha som det var när de bara erbjöd SF.
Kanske får Canal Digital till slut ordning på denna box (frånsett miss-ljudet så man inte kan titta långa stunder).
Nej tror inte det, jag har jag gett upp nu Nu har jag sagt upp Canal Digital och har beställt Boxer med kampanjpris från http://www.netonnet....tent/info/boxer (underligt att inte Boxer själva har detta erbjudande) Boxer max + HD paketet TV1 HD TV2 HD TV3 HD TV4 HD Kanal5 HD National Geograpic Channel HD MTVN HD CANAL+ Sport HD Den nya boxen Humax BXR-HD+ kostar 1 990:- (kampanjpris) och har fått bra betyg vid test http://www.humaxdigi...xr-hd__pvr.htmlDet går att flytta inspelade filer till en extern hårdisk (krypterade) och frigöra utrymme på disken BOXEN ÄR TYST !!!! Det är liten bild och ljud när man titta i menyn för kommande program (det försvann på Canal Digital boxen när VOD infördes) Det går att spela upp inspelat material i slow-motion eller hoppa fram ex,2 minuter (eller ställa in antal minuter) (det försvann på Canal Digital boxen när VOD infördes) Det går att spela in 2 program samtidigt som man tittar på ett tredje Men det bästa av allt: Man kan ta med kortet och en liten TV på semester i husvagnen eller dyl. Canal Digital SLÄNG ER I VÄGGEN !
Redigerat av Unregisterede816f53e, 28 augusti 2011 - 17:50.
Postad 28 augusti 2011 - 18:02
puts
-
puts
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Nu har boxaset lärt sej ett nytt trick.Stängde av sej själv för att starta upp igen.Sen stängde den ner sej igen för att vara avslagen.
När jag trycker igång igen så hänger den sej med följden. RYCKA sladden.
Har väl svurit o gapat för mycke på den.
Skickade brev i veckan till CD med uppsägning av abb. o krav på återköp av löklådan.
Ansvarig sökte mej i fredags.Får se om dom har nån skam i kroppen.Troligen inte då boxen säljs ännu.
Rapport kommer om ev lösning.
Nån här som har koll på vad Viasat har på gång närmaste framtiden.
Postad 29 augusti 2011 - 14:51
Dauzz
-
Dauzz
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Innan senaste uppdateringen hände det att boxen låste sig och bilden frystes när man gick in i menyn eller under inspelningar. Nu, efter senaste uppdateringen, kan jag inte byta kanal. Inget händer när jag trycker på knapparna; inget kanalbyte, ingen meny, osv., men jag ser att mottagaren tar emot knapptryckningarna (ingen skillnad om jag använder originalfjärren eller multifjärren).
Igår lyckades jag lösa det med en systemåterställning (röd + 353 + texttv + 1). Därefter kunde jag använda boxen. Men idag har problemet återkommit och nu kan jag inte ens göra återställningen. Så jag får väl hålla tillgodo med att titta på 4:an! ;-)
Någon som har någon idé om vad jag kan göra?
Samma här! Kan inte byta från kanal 11 (SVT1HD) Hade ju vart bättre med TV4... Kan inte heller göra fabriksåterställning längre.
Postad 29 augusti 2011 - 20:15
_tp_
-
_tp_
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Samma här! Kan inte byta från kanal 11 (SVT1HD) Hade ju vart bättre med TV4... Kan inte heller göra fabriksåterställning längre.
Grattis! Jag har varit i kontakt med CD vid några tillfällen senaste veckan angående detta. Först fick jag ny strömadapter - samma fel. Idag föreslog de att jag skulle pröva att sätta strömsladden direkt i väggen, utan att använda grenuttaget [!]. De påstod att detta löst problemet för en annan med samma problem. Jag försökte, dvs. kopplade strömsladden direkt i vägguttaget, men samma fel. Nu säger CD att vi försökt allt och att felet inte beror på CD. Men, försöker jag säga, problemet dök ju inte upp förrän efter senaste uppdateringen. Nej säger CD, det måste vara boxen som är gammal och trasig. Och de kan inte göra något, utan jag får köpa en ny box. Känns som om att det är läge att säga tack och hej CD.
Postad 29 augusti 2011 - 20:22
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Postad 29 augusti 2011 - 20:54
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Det där måste vara dagens dummaste tips. Då är det bättre att polera kontaktytorna på proppen i elcentralen. 
Eftersom det dummaste redan har varit  , så vågar jag mig ett snarlikt. Det finns nätdelar som kan vara känsliga i fas eller nollan, så vill man göra en sista test innan man slår yxan i boxen så kan man ju alltid prova att skifta runt kontakten Själv ligger min box på is, då jag testkör den nyare ADB boxen sedan i maj
Postad 29 augusti 2011 - 21:05
_tp_
-
_tp_
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Eftersom det dummaste redan har varit , så vågar jag mig ett snarlikt. Det finns nätdelar som kan vara känsliga i fas eller nollan, så vill man göra en sista test innan man slår yxan i boxen så kan man ju alltid prova att skifta runt kontakten
Själv ligger min box på is, då jag testkör den nyare ADB boxen sedan i maj
Hur är ADB-boxen? Du har ju lite erfarenhet av Sagem-boxen, så det skulle vara intressant att höra dina kommentarer om nya boxen.
Postad 29 augusti 2011 - 21:13
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Jaha. Då var det min tur
Även jag drabbades av felet med att min boxer pvr 101-st slog av sig och sedan börja göra en uppdatering. men det blinkar bara 00, 01 och sen 02 en kort stund sen kommer det upp något error, E01 tror jag. Sen startar allt om och börjar om igen. Detta är min 2:a 101 box så det är nog bara att ge upp canal Digital och satsa på VIASAT.
Antar att det kommer drabba alla förr eller senare....
Är nog lika bra att säga upp mitt abbonemang med dubbla tvillingkort.
Redigerat av Unregistereded16d9f8, 29 augusti 2011 - 21:14.
Postad 29 augusti 2011 - 21:32
ABSiNSANE
-
ABSiNSANE
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Sittter just nu med bara ljud och ingen bild och väntar på att inspelningen av fångarna på fortet skall ta slut så jag kan starta om boxen. Förra FW kunde man få fram bilden med hjälp av att välja EPG, men inget hjälper här nu. Får väl hoppas att den spelade in fångarna annars blir man inte populär här hemma
Har fortfrarande problem med hängning i EPG med i mellan åt med senaste FW.
Verkligen tveksam om jag vill ha den nya boxen om det inte går att spela in två program samtidigt. Det kunde till och med min gamla Topfield box (som för övrigt var mycket bättre, men inte fixade HD) Lovar CD att fixa till dubbla inspelningar? Ingen större trovärdighet i det i så fall 
Har liknande fel som dig när man spelar in nåt. Som boxen fungerar nu så kan jag inte se på en annan kanal när jag spelar in nåt. Bilden är svart och jag har inget ljud. Oavsett vad man trycker på så kan jag inte få bild. Om jag låter boxen vara strömlös ett tag och sen kopplar in strömmen igen så fortsätter inspelningen och ingen bild, inget ljud - INGENTING funkar. Hur kan nya mjukvaran ta ett gammalt fel och göra det värre - nu finns det inte ens nån workaround för att få bild när man spelar in nånting!
Postad 29 augusti 2011 - 21:38
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hur är ADB-boxen? Du har ju lite erfarenhet av Sagem-boxen, så det skulle vara intressant att höra dina kommentarer om nya boxen.
Har skrivit några inlägg i ADB tråden, lite kortfattat: + -tyst riktigt, tyst jämfört med Sagem -fastän det är samma fjärrkontroll så är den inte alls så riktningskänslig som Sagem -inga som helst problem med knapptryckningar, olika menyval etc, allt går snabbt och fint -inga direkta konstigheter, hängningar etc -bra med kanalinfo i underkant av bilden, det går också i underkant av bilden bläddra sig mellan kanaler för tv-info och man kan sätta inspelningar -menyer och font i menyer är helt OK -större HDD -bra snabbspolning samt snabbhopp man kan sätta själv -inte någon dagens överraskning - -idag endast möjlighet till en inspelning åt gången -ingen komponentingång -ligger menyerna i HD upplösning så kommer dessa inte ut i SCARTutgången (inget större problem) -jag skulle vilja ha lite fler program i EPG i sidovisning -ljudnivån ut är lägre på programmen -myTV listan anger allt i en lång lista både inspelat och satta inspelningar, ävan alla serier, så listan blir lång (den går dock till viss del att sortera i en viss ordning) Slutsats är att jag är nöjd, har trots enbart en inspelning inte använt Sagem på 3-4 månader
Postad 29 augusti 2011 - 21:55
Tie Domi
-
Tie Domi
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har liknande fel som dig när man spelar in nåt.
Som boxen fungerar nu så kan jag inte se på en annan kanal när jag spelar in nåt. Bilden är svart och jag har inget ljud. Oavsett vad man trycker på så kan jag inte få bild. Om jag låter boxen vara strömlös ett tag och sen kopplar in strömmen igen så fortsätter inspelningen och ingen bild, inget ljud - INGENTING funkar.
Hur kan nya mjukvaran ta ett gammalt fel och göra det värre - nu finns det inte ens nån workaround för att få bild när man spelar in nånting!
Exakt på detta vis, fast ändå värre hade jag det med min box. Hade ingen bild på någon kanal och det gick inte att stänga av eller göra något... Hade alla möjliga problem och det var med den gamla mjukvaran, men det var alltid fel hos oss enligt CD-suppurt... CDs lösning den vanliga: byte av ström-adapter utan resultat. Boxen byttes till slut (den gamla vanliga standardboxen fungerade hela tiden som den skulle) men vad man fick kämpa. Efter ett tag började även den att strula och allt började om med CDs så kallade support, sambon var nära tårarna flera gånger när hon hade talat med dem, hon kände sig dum-förklarad varje gång. Nä denna box är det värsta jag varit med om och i kombination med CD ovilja att vilja erkänna alla brister som de har och har haft sedan den kom så var det en mardröm, pengarna man la ner för att skaffa den och för abonemanget var int lite, men det värsta är att CD totalt har struntat i sina kunder... Hoppas den nya boxen kommer att fungera bättre för er som vågat beställa den... Tie
Postad 30 augusti 2011 - 06:53
HSE
-
HSE
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Nej tror inte det, jag har jag gett upp nu
Nu har jag sagt upp Canal Digital och har beställt Boxer med kampanjpris från http://www.netonnet....tent/info/boxer (underligt att inte Boxer själva har detta erbjudande)
Boxer max + HD paketet
TV1 HD TV2 HD TV3 HD TV4 HD Kanal5 HD National Geograpic Channel HD MTVN HD CANAL+ Sport HD
Den nya boxen Humax BXR-HD+ kostar 1 990:- (kampanjpris) och har fått bra betyg vid test http://www.humaxdigi...xr-hd__pvr.html
Det går att flytta inspelade filer till en extern hårdisk (krypterade) och frigöra utrymme på disken
BOXEN ÄR TYST !!!!
Det är liten bild och ljud när man titta i menyn för kommande program (det försvann på Canal Digital boxen när VOD infördes)
Det går att spela upp inspelat material i slow-motion eller hoppa fram ex,2 minuter (eller ställa in antal minuter) (det försvann på Canal Digital boxen när VOD infördes)
Det går att spela in 2 program samtidigt som man tittar på ett tredje
Men det bästa av allt: Man kan ta med kortet och en liten TV på semester i husvagnen eller dyl.
Canal Digital SLÄNG ER I VÄGGEN !
Marksänd HD-TV skall komma på min sändare i höst, tills dess är det inget altenativ för mig. Mvh HSE.
Postad 30 augusti 2011 - 09:51
Dauzz
-
Dauzz
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Grattis!
Jag har varit i kontakt med CD vid några tillfällen senaste veckan angående detta. Först fick jag ny strömadapter - samma fel.
Idag föreslog de att jag skulle pröva att sätta strömsladden direkt i väggen, utan att använda grenuttaget [!]. De påstod att detta löst problemet för en annan med samma problem. Jag försökte, dvs. kopplade strömsladden direkt i vägguttaget, men samma fel.
Nu säger CD att vi försökt allt och att felet inte beror på CD. Men, försöker jag säga, problemet dök ju inte upp förrän efter senaste uppdateringen. Nej säger CD, det måste vara boxen som är gammal och trasig. Och de kan inte göra något, utan jag får köpa en ny box. Känns som om att det är läge att säga tack och hej CD.
Nu är vi ju minst tre stycken som fått samma problem. Lite märkligt att vi fick samma problem samtidigt, efter ny uppdatering och att det skulle bero på något annat än den nya uppdateringen. Skulle våra boxar gå sönder hårdvarumässigt exakt samtidigt? Strax efter en mjukvaruuppdatering? Skärp er nu CD! Jag har inte gjort mycket väsen av mig i detta forum tidigare men har ju lidit lika mycket som alla andra här av denna usla box. Vad hjälper det att ringa supporten när man får ett sådant bemötande? Efter lite trixande kommer jag fram till följande: Det går att tvinga boxen att ladda ned mjukvaran igen. Bryt strömmen. Slå på strömmen igen och direkt efter att "8888" visas tryck "OK" och sedan "MENY" med fjärren. (Boxen svarar på fjärrkommando precis vid uppstart, men inte efter uppstart) Efter fjärde nedladdningen fick jag boxen att svara på fjärrkommando igen. Kunde byta kanal och gå in i menyn mm. Efter en ny omstart var boxen låst på samma kanal som den stod på när jag stängde av den. (Kanal 13 TV4HD denna gången. En liten förbättring mot tidigare kanal 11 ;-)). Testade att dra ur båda antennkablarna och startade om boxen. Nu funkar plötsligt alla fjärrkomandon igen. Givetvis ingen bild, men allt funkar annars. MyTV, MENY mm. Sätter i antennkablarna igen och startar om. Allt funkar fortfarande. Startar om igen och fjärrkommandon slutar att fungera!!! Testar med bara en antennkabel ansluten (Ant 1) och allt funkar efter flera omstarter. Sätter i båda antennkablarna igen och gör en fabriksåterställning som hänger sig efter steg två, efter att man valt land och före kanalsökning. Drar ur antennkablarna igen och gör ett nytt försök till fabriksåterställning. Kommer nu till steg 3, kanalinstallation, men har ju naturligtvis ingen signal in. Sätter i antennkablarna och fortsätter steg 3 med kanalsökning. Installationen fortlöper felfritt. Allt funkar efter fabriksåterställningen. Startar om. Fjärrkommandona slutar att fungera igen!!! Testar återigen med bara en antennkabel ansluten och allt funkar! Slutsats?!?- Efter senaste uppdateringen har det blivit en bugg som gör att vissa mottagare inte funkar med två antennkablar anslutna. Mottagaren funkar med en antennkabel ansluten. Kan ni som har samma problem testa samma sak på era mottagare och bekräfta eller dementera min slutsats? Hoppas sedan att CD tar till sig informationen och fixar en ny uppdatering snarast!
Postad 30 augusti 2011 - 13:21
VLH
-
VLH
-
Rookie
-
4 inlägg
Efter att supporten på CD dömt ut min box som helt kass (ja, garantin hade gått ut men de ville gärna sälja en ny box till mig...) har jag som elektronik- och IT-ingenjör labbat med boxen. Har hittat orsak och lösning till troligen många av problemen med denna box. Boxen drar mer och mer ström efter uppdateringarna av programvaran, det är därför man skickat ut nya strömadaptrar (de på 12V, 3.8A). Nu räcker inte de nya längre och kunderna får problem pga att boxarna inte får tillräckligt med ström för samtliga funktioner. Jag gjorde en enkel test och ersatte strömadaptern med en annan 12V-källa som klarar att leverera betydligt mer ström och vips så hoppade boxen i gång! (Det är ett mc-batteri som jag kopplat in, ser inte snyggt ut men det funkar iaf)
Problemen hade kunnat undvikas om CD hade varit kapabla till att genomföra riktiga tester innan man skickar ut ny programvara till kunder!
Som jag ser det så har CD följande alternativ:
- skicka ut nya mycket kraftigare strömadaptrar, 3.8 ampere räcker inte längre. Ja, den kostar nog några hundralappar men med era mängdrabatter kan det inte vara några problem.
- skriv en "ström/cpu-snålare" programvaran och TESTA den innan den skickas ut.
- byt ut dessa usla boxar, givetvis utan kostnad för kunderna eftersom det är CD som inte sköt sitt jobb.
Kommentarer, CD?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|