Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 14 december 2011 - 09:52
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Den nya mjukvaran (september 2010) kräver att boxen fungerar till 110%. Om inte blir det problem.Det finns inte marginaler för läsfel på hårddisken, bitfel på signalen eller störningar på strömförsörjningen.Med en box med bra processor, ny hårddisk, bra rätt inställd antenn med bra lnb, kablar och kontakter, bra nätdel och att du och dina grannar inte har värmepump kan nog boxen fungera . Att rätta buggar löser en del problem men inte det grundläggande, en för klen hårdvara.
Postad 14 december 2011 - 23:49
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Så var det dags igen .. " ett fel uppstod. Boxen kommer att startas om om 10 sekunder."
Postad 15 december 2011 - 08:53
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Kurvis - kundtjänstens standardsvar:
Har du testar göra en fabriksåterställning?
Eller för den delen, formatera om hårddisken... eller byta hårddisk...
Jag antar att du har.
bara en undran från mig, hur gammal är din box?
Postad 15 december 2011 - 09:05
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Kurvis - kundtjänstens standardsvar: Har du testar göra en fabriksåterställning?
Eller för den delen, formatera om hårddisken... eller byta hårddisk...
Jag antar att du har. bara en undran från mig, hur gammal är din box?
Den är ca 2 månader. Hårddisk har jag inte skiftat då jag anser att det inte skall behövas på en såhär pass ny box (om den nu ÄR ny).
Postad 15 december 2011 - 09:20
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Okej, två månader, nä då ska du inte behöva göra något sådant.
Men minns tillbaka, det är inte din första box detta.
Skrev jag inte förut att en servicetekniker borde göra hembesök och se om det är något i anläggningen som...
nä, okej, ärligt, skaffa en ny box, skaffa en ADB-box. Det är nog bästa lösningen.
Postad 15 december 2011 - 09:52
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Okej, två månader, nä då ska du inte behöva göra något sådant. Men minns tillbaka, det är inte din första box detta. Skrev jag inte förut att en servicetekniker borde göra hembesök och se om det är något i anläggningen som...
nä, okej, ärligt, skaffa en ny box, skaffa en ADB-box. Det är nog bästa lösningen.
Jag har en installatörscheck på väg hem som jag skall nyttja. Efter det så får vi se om det lutar åt en ADB-box istället. Enligt CD är det fel på mina kablar och då hjälper det ju inte att byta box... eller? :-)
Postad 15 december 2011 - 10:15
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jag har en installatörscheck på väg hem som jag skall nyttja. Efter det så får vi se om det lutar åt en ADB-box istället. Enligt CD är det fel på mina kablar och då hjälper det ju inte att byta box... eller? :-)
Tja, precis som för andra DVB-mottagare finns det mindre bra/dåliga mottagare. Olika känslighet samt hur mottagaren hanterar fel i signalen. Som människor. En del hör bra, en del hör mindre bra. En del blir förbannade när de inte hör, en del skäms och lappar bäst, vad de kan, ihop vad den andra sade. Typ.
Postad 15 december 2011 - 12:15
lasershock
-
lasershock
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej, fick precis hem denna boxen efter att den gamla HDTV-boxen utan hårddisk stendog. Dock har jag problemet att i första ingången skiftas signalkvaliteten mellan röd, gul och grön hela tiden och styrkan går inte över 66%. I andra igången är kvaliteten stabil på grön. Hade inga problem med gamla boxen och styrkan var högre med den. Ska köpa ny LNB då denna har bara en utgång och undrar ifall detta kommer lösa problemet eller om det beror på något annat.
Redigerat av lasershock, 15 december 2011 - 12:30.
Postad 15 december 2011 - 12:46
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Om du bara har en utgång på din LNB då har du väl även bara en kabel in i din box? Då är det väl inte underligt att ena mottagaren visar dålig signal, den har ju ingen signal.
Canal Digital borde även sänt med en Quad-LNB med boxen tror jag. ta kontakt med dem och se om de inte skickar en.
Redigerat av Monshi, 15 december 2011 - 12:47.
Postad 15 december 2011 - 12:48
lasershock
-
lasershock
-
Rookie
-
8 inlägg
Blev fel där. Menar att när jag sätter in samma kabel i andra ingången istället.
Kan tillägga att alla kanaler förutom TV4HD, Eurosport HD och Silver HD fungerar.
Snackade precis med kundtjänst och du hade rätt, de skulle ha skickat med en LNB. Då är det bara att vänta. Tack för hjälpen.
Redigerat av lasershock, 15 december 2011 - 13:07.
Postad 15 december 2011 - 13:12
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Låt oss då avvakta den nya LNB som kommer med posten. Säkert bättre på de flesta punkterna än den du har nu. Hoppas du får bra signal då. Minns bara, LNB ska vara monterat i cirka kl fem, peka mot kl 5.
Postad 16 december 2011 - 09:13
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Monshi:
Även du har en av dessa boxar... vad har du för signalstyrka till din box? Vad har du för procenttal ?
Postad 16 december 2011 - 09:25
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Kurvis:
På Sagem-boxen?
Den är icke inkopplad...kan visserligen koppla in den om du verkligen vill men helst inte.
ed: Fast undras om jag inte gett de uppgifterna tidigare någon gång i denna tråd. För länge sedan...
...sökt lite i tråden. Tycks som alla som skriver i princip har en signalstyrka mellan 63 -70% Sällan någon som har lägre och ytterst få som har högre. Vad jag kan finna.
Som jag skrivit tidigare, den här procentsatsen är inte en speciellt bra mätare, tyvärr.
Redigerat av Monshi, 16 december 2011 - 09:36.
Postad 16 december 2011 - 09:54
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Kurvis: På Sagem-boxen? Den är icke inkopplad...kan visserligen koppla in den om du verkligen vill men helst inte.
ed: Fast undras om jag inte gett de uppgifterna tidigare någon gång i denna tråd. För länge sedan...
...sökt lite i tråden. Tycks som alla som skriver i princip har en signalstyrka mellan 63 -70% Sällan någon som har lägre och ytterst få som har högre. Vad jag kan finna.
Som jag skrivit tidigare, den här procentsatsen är inte en speciellt bra mätare, tyvärr.
Tack för infon..... Jag fick min installatörscheck idag och det var ju minst sagt intressant hur ev. kostnader för arbetet hanteras. Checken innebär att jag skall lägga ut med egna pengar för arbetet och därefter skicka in kvitto tillsammans med erhållen check. Därefter regleras detta på kommande fakturor. Skall man verkligen behöva lägga ut med egna pengar för att få detta gjort trots att jag inte tror att det är där problemet ligger?
Postad 17 december 2011 - 12:43
edtbirh
-
edtbirh
-
Rookie
-
5 inlägg
Du kommer inte att kunna få över dina inspelningar till datorn. Den möjligheten har Canal Digital fimpat för oss användare med skälet att Canal Digital vill förhindra spridning av deras material på t.ex PirateBay.
Som boxen fungerar just nu så har man inte mycket nytta av hårddiskinspelning i boxen. Det leder förmodligen till att folk fixar det de vill se på t.ex Piratebay istället.
Hej Jodå det går. Kräver visserligen lite extrautrustning men iallafall. Kolla denna länk http://windows.micro...-videos-to-DVD.Förövrigt så kan jag ju spela in ett program direkt till VHS, CD eller extern HD via videoutgången och det går väl lika bra att sprida programmen den vägen så jag förstår inte riktigt deras hållning i frågan.
Postad 17 december 2011 - 13:39
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Hej Jodå det går. Kräver visserligen lite extrautrustning men iallafall. Kolla denna länk http://windows.micro...-videos-to-DVD. Förövrigt så kan jag ju spela in ett program direkt till VHS, CD eller extern HD via videoutgången och det går väl lika bra att sprida programmen den vägen så jag förstår inte riktigt deras hållning i frågan.
Viist... det är en möjlighet att göra på det viset men det är en tidskrävande process då du måste spela upp dina inspelningar på boxen i normal hastighet för att få över dina inspelningar till datorn. Har man många inspelningar och 100 timmars inspelat material så blir det drygt. Boxen är försedd med både usb och nätverksport och det hade varit väldigt smidigt att få ut sina inspelningar det hållet istället. Tar mindre tid och du förlorar ingen ljud- och bildkvalitet. CD hade fått färre irriterade kunder om man haft möjlighet att spara över sina inspelningar till en extern lagringsplats då boxen fungerar som den gör just nu.
Redigerat av Kurvis, 17 december 2011 - 13:41.
Postad 17 december 2011 - 14:05
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
CD hade fått färre irriterade kunder om man haft möjlighet att spara över sina inspelningar till en extern lagringsplats då boxen fungerar som den gör just nu.
Tyvärr kräver branschen då att det man för över är krypterat och låst till den produkt som man kopierar ifrån. Det vill säga, det vore bara en kopia som skulle gå att spela upp med just denna box, denna modell. Kanske även så illa att det knyts till en viss box/visst abonnemang eller liknande. Inte såvärst användbart annat än som utvidgning/backup av hårddisken.
Postad 17 december 2011 - 14:31
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Tyvärr kräver branschen då att det man för över är krypterat och låst till den produkt som man kopierar ifrån. Det vill säga, det vore bara en kopia som skulle gå att spela upp med just denna box, denna modell. Kanske även så illa att det knyts till en viss box/visst abonnemang eller liknande.
Inte såvärst användbart annat än som utvidgning/backup av hårddisken.
För min del ( och resten av familjemedlemmarna i huset) så hade en ren backup-funktion varit förträfflig. Jag skall göra en ny signalstyrkekontroll i veckan som kommer, förresten. Skall bli intressant att se vad de kommer fram till. Det intressanta var att Canal Digital inte ville ha reda på resultatet. Jag ställde frågan till CD igår och de sa bara att "det behöver du inte rapportera in". JAG kommer att skicka in informationen iallafall.
Postad 18 december 2011 - 23:47
Unregistered3c098d1a
-
Unregistered3c098d1a
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Viist... det är en möjlighet att göra på det viset men det är en tidskrävande process då du måste spela upp dina inspelningar på boxen i normal hastighet för att få över dina inspelningar till datorn. Har man många inspelningar och 100 timmars inspelat material så blir det drygt.
Boxen är försedd med både usb och nätverksport och det hade varit väldigt smidigt att få ut sina inspelningar det hållet istället. Tar mindre tid och du förlorar ingen ljud- och bildkvalitet.
CD hade fått färre irriterade kunder om man haft möjlighet att spara över sina inspelningar till en extern lagringsplats då boxen fungerar som den gör just nu.
Det finns en fantastisk fin produkt för ändamålet. Det är Hauppauge HD-PVR. En box man kopplar mellan sin digitalbox via componen sedan in till datorn. Man installerar programvara på datorn sedan startar man sin digitalbox (den inspelning man vill tanka över) och sedan inspelningen på datorn. Visst allt måste överföras i realtid men man får allt material i HD-kvalite såvida man har spelat in det i HD så klart.
Postad 18 december 2011 - 23:50
Unregistered3c098d1a
-
Unregistered3c098d1a
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag har ett problem med min nyligen införskaffade Cana Digital PVR-box.
Skulle kolla EPG´n idag efter att jag gjort installationen.
Upptäcker då att den kan bara visa de program som sänds idag.
Försöker jag stega till nästa dag (imorgon) då hittar den ingen info.
Boxen borde väl åtminstonde klara 5 dagar frammåt?
Postad 19 december 2011 - 08:39
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Jag har ett problem med min nyligen införskaffade Cana Digital PVR-box. Skulle kolla EPG´n idag efter att jag gjort installationen. Upptäcker då att den kan bara visa de program som sänds idag. Försöker jag stega till nästa dag (imorgon) då hittar den ingen info. Boxen borde väl åtminstonde klara 5 dagar frammåt?
Startar man om boxen brukar EPG förlängas. Kollade på TV4 och EPG räckte till 22/12, startade om boxen och EPG räcker nu till morgonen 25/12.
Postad 19 december 2011 - 09:15
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jag har ett problem med min nyligen införskaffade Cana Digital PVR-box.
Två antennkablar? Med bara en kabel blir boxen begränsad.
Postad 19 december 2011 - 22:24
Unregistered3c098d1a
-
Unregistered3c098d1a
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Vadå måste man alltså ha två kablar i för att EPG skall fungera. Sunkig konstruktion.
Jag har som tur är beställt en Multibandskonverter så man slipper dra in en kabel till.
Postad 19 december 2011 - 22:45
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Med två kablar in ställs den lediga mottagaren till den kanal där EPG-data sänds. Utan en ledig mottagaren kan den inte ladda hem EPG-data.
Dumt? Ja. Det borde kunna ställa in den enda mottagaren till EPG-kanalen när man öppnar EPG-sidan. Men å andra sidan, man bör ändå ha två kablar till boxen.
Postad 23 december 2011 - 07:14
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Som sagt, tur SVT paly finns. Igår blev det ingen julkalender serieinspelad igen trots den är markerad att den skall spelas in i EPG.
Suck!
Postad 23 december 2011 - 11:15
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Hade installatören här igår och tittade på signalstyrkan på mina två kablar från parabolen. Där fanns inga problem med signalstyrkan. Varför är jag inte förvånad ?
Postad 26 december 2011 - 21:16
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Med två kablar in ställs den lediga mottagaren till den kanal där EPG-data sänds. Utan en ledig mottagaren kan den inte ladda hem EPG-data.
Dumt? Ja. Det borde kunna ställa in den enda mottagaren till EPG-kanalen när man öppnar EPG-sidan. Men å andra sidan, man bör ändå ha två kablar till boxen.
Har råkat ut för detta, både på PVR 101-ST och nu den nya 5720SX. Bytte plats på antennkablarna och efter det fungerade det direkt. BTW: Skönt att lämna 101-ST bakom sig... Den nya ger ett mycket bättre intryck... Ordentlig display, snyggare menyer, snabbare bläddring, snabbare start. Hoppas, hoppas att det första intrycket består! Hej Då Sagem!
Postad 27 december 2011 - 14:08
Unregistered3c098d1a
-
Unregistered3c098d1a
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag skaffade denna boxen för en vecka sedan i hopp och tro om att jag kunde köra SmartWi till denna och med min gamla Nokia 9902s box i sovrummet.
Men detta går INTE!
När jag startar Nokiaboxen så fryser den bilden på Sagemboxen och det står att jag måste uppdatera mitt programkort.
Drar jag då först ur SmartWi klientkortet ur min Nokiabox sedan drar ur SmartWi klientkortet ur Sagemboxen för att sedan stoppa tillbaka det i Sagemboxen så kommer bilden tillbaka från Sagemboxen. Men så fort jag stoppar i klientkortet i Nokiaboxen igen så låser sig Sagemboxen.
I min gamla konfiguration med dubbla Nokia 9902s boxar och med den inbyggda Canal Digitalmottagaren i min nya Panasonic VT30 plasma fungerade det utan problem.
Är det bara för att i Sagemboxen sitter det en CI+ läsare.
I mina Nokiaboxar och TV´n sitter det enklare sorten av Conax CA-moduler.
Jag vill ju kunna använda Sagemboxen och den Nokiaboxen jag har i sovrummet samtidigt.
Eller skall jag sälja Sagemboxen och satsa på en DUO VU+ ??
Postad 28 december 2011 - 10:27
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Var precis i kontakt med kundtjänst, teknisk support.
De fick rapport om att det inte fanns några problem med mina kablar, LNB och parabol (kontrollerat av CD godkänd installatör) varav jag frågade vad nästa steg var.
Det har kommit upp ytterligare externa problem som det skulle kunna vara....tv:n, el m.m.
Jag har provat att sätta boxen till annan tv i annat rum med annan kabel men fortfarande dyker problemen upp.
Denne har följt CD anvisningar och tips under den tiden jag haft den här boxen.
Resultatet av samtalet blev:
CD konstaterade för mig att garantin på min box gått ut.
CD meddelande även att de inte kommer att skicka ut fler utbytesboxar.
CD påtalade att pga att jag haft 4 olika boxar så kan det ju inte vara där problemet ligger.
Jag känner att det är dags för CD att fundera på hur de skall hantera kunder som de sålt HD PVR 101 ST till.
Ni (CD) måste ta ansvar för den mjukvara ni stoppar i era boxar.
För er egen del så tycker jag att ni kan göra en ny kundundersökning riktad till de som faktiskt köpt era boxar.
Ta reda på vad vi som har dessa egentligen tycker. Fast gällande Sagem-boxen är jag inte säker på att ni vill veta sanningen.
Postad 28 december 2011 - 11:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Mmh Kurvis.
Gör det el-hypokondriska testet kanske.. eller ta med boxen din till en granne/vän med parabol och se om den vill lira med där?
El-hypokondriska testet:
Slå av ALL annan el i huset, all. Värmepump, cirkulationsfläktar, kylskåp, lampor...Kanske kanske någon av dessa ger övertoner, ger reaktiva effekter, som sprids i elnätet i huset och stör ut boxen? Be även grannarna och massafabriken nästgårds att göra samma sak.
Det finns en sanning i detta, att värmepumpar och en del lampor kan smutsa ned elen och störa annan elektrisk utrustning. Då kan man dock tycka att även annan utrustning i huset borde störas, inte bara digitalboxen.
eller slå en signal till till CD, om du nu inte vill spola hela det företaget för gott. Se om du inte kan få en bra deal på en ADB-box mot att du skickar tillbaka din nästan nya Sagem till dem.
Vette tusan vad det är som sker i ditt hem, med dina boxar.
Postad 28 december 2011 - 11:22
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Mmh Kurvis. Gör det el-hypokondriska testet kanske.. eller ta med boxen din till en granne/vän med parabol och se om den vill lira med där?
El-hypokondriska testet: Slå av ALL annan el i huset, all. Värmepump, cirkulationsfläktar, kylskåp, lampor...Kanske kanske någon av dessa ger övertoner, ger reaktiva effekter, som sprids i elnätet i huset och stör ut boxen? Be även grannarna och massafabriken nästgårds att göra samma sak. Det finns en sanning i detta, att värmepumpar och en del lampor kan smutsa ned elen och störa annan elektrisk utrustning. Då kan man dock tycka att även annan utrustning i huset borde störas, inte bara digitalboxen.
eller slå en signal till till CD, om du nu inte vill spola hela det företaget för gott. Se om du inte kan få en bra deal på en ADB-box mot att du skickar tillbaka din nästan nya Sagem till dem. Vette tusan vad det är som sker i ditt hem, med dina boxar.
Jag är inte den enda... vet ett antal till här i byn som har samma problem. Där finns hushåll där de snart är uppe i 8 boxbyten.... Det fanns ingen vilja att lösa en övergång till ADB-box när jag tog upp det. De hävdade bara att garantin gått ut och de inte kunde göra mer. Som jag kan se det så löser en övergång till ABD-boxen mångas problem vilka är likvärdiga de jag har. Jag uppskattar dina svar och din kunskap om CD och deras boxar. Att spola CD för gott återstår att se. Kommer det inte bättre förutsättningar för mig på box-fronten så lär det nog bli så. Jag skall ringa dom i eftermiddag igen och se vad som kan göras åt detta.
Postad 28 december 2011 - 11:44
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Ah, det är en sjuka i samhället. Då kan man undra om det inte är något med elnätet och en überkänslig box, ja sagem-box, som störs av saker som annan elutrustning tycks klara av.
Detta är inte mitt expertområde, inte heller CDs vill jag tro.
Bara en fråga apropå det: Nu är de nästan passé men glödlampor, hur länge håller de hemma hos dig? Lågenergilampor? Eller för den delen, annan elutrustning? Tv-apparater som bara hållit i några år exempelvis.
Om du vill roa dig kan du alltid söka på nätet efter "smutsig el" och se om symtomen inte stämmer på där du bor (vilket är var?)
Postad 28 december 2011 - 11:54
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Ah, det är en sjuka i samhället. Då kan man undra om det inte är något med elnätet och en überkänslig box, ja sagem-box, som störs av saker som annan elutrustning tycks klara av.
Bara en fråga apropå det: Nu är de nästan passé men glödlampor, hur länge håller de hemma hos dig? Lågenergilampor? Eller för den delen, annan elutrustning? Tv-apparater som bara hållit i några år exempelvis.
Om du vill roa dig kan du alltid söka på nätet efter "smutsig el" och se om symtomen inte stämmer på där du bor (vilket är var?)
Lampor håller bra. Har inte märkt av någon hög konsumtion av det i huset....och TV-apparater likaså. Jag bor i Staffanstorp.
Postad 28 december 2011 - 12:45
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Ang EPG'n så har vi senaste veckorna haft stora problem med den med, oftast visar den bara ett par timmar framåt.
Suck.
Postad 28 december 2011 - 13:46
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Lampor håller bra. Har inte märkt av någon hög konsumtion av det i huset....och TV-apparater likaså. Jag bor i Staffanstorp.
jadu, det vara bara en teori, vet inte annars vad det skulle kunna vara. Du känner inte någon som känner någon som känner en som känner en elektriker som på sin fritid skulle kunna göra en koll eller som redan vet? Nä, jag hoppas du lyckas få till ett bra samtal med CD och att det löser sig den vägen.
Postad 28 december 2011 - 13:48
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
En för klent tilltagen hårdvara i kombination med en icke anpassad och därtill grundligt testad mjukvara - blir sällan bra.
Nya funktioner, som t.ex. VOD, tillkom på bekostnad av stabilitet.
Det vittnar mina fyra boxbyten om, samt även den stora majoriteten av inlägg i denna mastodonttråd.
Att yra om lågenergilampor eller bergvärmepumpar och deras ev. påverkan på boxen uppfattas enkom som en kränkning.
Att CD fortsätter att sälja denna styggelse till design övergår helt mitt förstånd.
Postad 28 december 2011 - 14:07
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
En för klent tilltagen hårdvara i kombination med en icke anpassad och därtill grundligt testad mjukvara - blir sällan bra. Nya funktioner, som t.ex. VOD, tillkom på bekostnad av stabilitet. Det vittnar mina fyra boxbyten om, samt även den stora majoriteten av inlägg i denna mastodonttråd. Att yra om lågenergilampor eller bergvärmepumpar och deras ev. påverkan på boxen uppfattas enkom som en kränkning. Att CD fortsätter att sälja denna styggelse till design övergår helt mitt förstånd.
Kan väl bara instämma. Du har säkert samma problem i din bostad som jag har i min... det är inte fel på boxen...det är fel på allt runtomkring. Samtidigt så kanske boxen fungerar hos någon men då är det nog ett hushåll som har vedeldning, eget elverk samt inga krav på att boxen faktiskt skall klara av det som förväntas av den. edit: Du kommer väl inte heller att få någon ytterligare box från CD... inte ens en utbytesbox av samma typ. Du har ju gjort lika många byten av box som jag har fått göra.
Redigerat av Kurvis, 28 december 2011 - 14:25.
Postad 28 december 2011 - 14:50
Unregistered259b9dd2
-
Unregistered259b9dd2
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Det roliga är ju att boxen fungerade hyfsat innan VOD, så helt plötsligt får väldigt många "smutsig el" ?
Postad 28 december 2011 - 15:02
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jani, jag är troligen helt fel ute i min knäppa teori.
kanske jag ska, en gång för alla, slå fast att Sagem-boxen inte är en mogen produkt. Det är ett försök av ett företag att sätta ihop något de inte klarade av.
Jag tror fortfarande att boxen fungerar som den ska, i stort*, hos många men att alltför många uppenbarligen har problem. Upprepade problem.Vore intressant att få reda på en kraschrapport, att få veta VAD det är som sker när boxarna kraschar.
Om jag hade mer incitament i att försöka bevisa något skulle jag skicka iväg min pensionerade Sagem-box till Staffanstorp men tror jag stannar med att säga:
Köp en ADB istället, det är en bättre box på alla punkter.
*dvs de kan titta på TV, spela in och pausa utan problem.
Redigerat av Monshi, 28 december 2011 - 15:03.
Postad 28 december 2011 - 17:09
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Mmh Kurvis. Gör det el-hypokondriska testet kanske.. eller ta med boxen din till en granne/vän med parabol och se om den vill lira med där?
El-hypokondriska testet: Slå av ALL annan el i huset, all. Värmepump, cirkulationsfläktar, kylskåp, lampor...Kanske kanske någon av dessa ger övertoner, ger reaktiva effekter, som sprids i elnätet i huset och stör ut boxen? Be även grannarna och massafabriken nästgårds att göra samma sak. Det finns en sanning i detta, att värmepumpar och en del lampor kan smutsa ned elen och störa annan elektrisk utrustning. Då kan man dock tycka att även annan utrustning i huset borde störas, inte bara digitalboxen.
eller slå en signal till till CD, om du nu inte vill spola hela det företaget för gott. Se om du inte kan få en bra deal på en ADB-box mot att du skickar tillbaka din nästan nya Sagem till dem. Vette tusan vad det är som sker i ditt hem, med dina boxar.
Glöm inte att linda in huset i aluminiumfolie också för att skärma av alla luftburna störningar. Edit: Det är lite som Hasse & Tage beskrev i filmen: http://youtu.be/Q0ymfSb4ugI
Redigerat av AC3, 28 december 2011 - 17:13.
Postad 28 december 2011 - 18:38
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Den fick mig att le :-)
Har kundtjänst denna filmsnutt som inlärning till sina anställda för att kunna hantera kunder med box-problem?
Redigerat av Kurvis, 29 december 2011 - 13:08.
Postad 04 januari 2012 - 11:39
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Slutsummering av mitt engengemang gällande denna box:
Jag har valt att säga upp mitt abonnemang hos Canal Digital.
Nu är det bara att vänta ut uppsägningstiden och under tiden finna en kombination av box och leverantör som jag känner förtroende för.
Postad 04 januari 2012 - 13:12
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Funkar det, att förutom Thor, ta in t.ex. fria kanaler från Astra 4,8 grader öst med denna box?
Eller är Diseqc funktionen avstängd?
Postad 04 januari 2012 - 14:10
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Funkar det, att förutom Thor, ta in t.ex. fria kanaler från Astra 4,8 grader öst med denna box? Eller är Diseqc funktionen avstängd?
Det är värre än så. Man kan inte söka några kanaler alls, utan får de kanaler som Canal Digital bestämt och inga andra. Så, glöm alla fria kanaler på Thor och alla andra satelliter.
Postad 04 januari 2012 - 14:20
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Vad tror ni? Har Sagem någon icke CD-anpassad mjukvara till den här boxen?
Det borde finnas....
Postad 04 januari 2012 - 14:39
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Kurvis, frågan är bara hur du skulle få in den i boxen då boxen, vad jag vet, är låst till att ta in alla uppdateringar via LNB-kontakterna/via satellit. Du kan alltså inte få in en mjukvara via USB eller nätverkskontakt.
Sagem har ju en DVB-T version av boxen med och de borde väl sålt den även i andra länder iofs.
Postad 04 januari 2012 - 14:47
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Det är värre än så. Man kan inte söka några kanaler alls, utan får de kanaler som Canal Digital bestämt och inga andra. Så, glöm alla fria kanaler på Thor och alla andra satelliter.
Vet du eller nån annan om det är lika illa (spärrat) med den nya ADB boxen också?
Postad 04 januari 2012 - 14:55
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Kurvis, frågan är bara hur du skulle få in den i boxen då boxen, vad jag vet, är låst till att ta in alla uppdateringar via LNB-kontakterna/via satellit. Du kan alltså inte få in en mjukvara via USB eller nätverkskontakt.
Sagem har ju en DVB-T version av boxen med och de borde väl sålt den även i andra länder iofs.
Då jag kommer att ha kvar boxen (blev ingen reklamation) i mina ägor och boxen inte längre har med CD att göra så vill jag ha en icke operatörsberoende mjukvara i den. Kanske CD kan fixa detta ? Kunde vara kul och se vad den klarar utan deras inblandning.
Postad 04 januari 2012 - 14:58
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Vet du eller nån annan om det är lika illa (spärrat) med den nya ADB boxen också?
Har ingen aning. Den boxen avvaktar jag med tills att den fungerar perfekt.
Postad 04 januari 2012 - 15:01
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Tyvärr är den låst till Canal Digitals tjänster även den. Kan inte ta in annan satellit.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|