Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 08 september 2012 - 19:04
Vänner,
Jag har nu uppgraderat mig till den nya generationens HD-box, närmare bestämt ADB-boxen. Detta efter att blixten äntligen visade lite barmhärtighet och skonade Sagem-boxen från ytterligare lidande. Vila i frid, skitbox.
Jag har redan nu funnit flera andra användningsområden till denna box. Jag förbannar mig själv för att jag inte har gjort detta tidigare. Boxen är ju fenomenal om man bara använder den till rätt saker. Se nedan!
Haha

Postad 08 september 2012 - 20:05
Postad 08 september 2012 - 21:06
Så gav min Sagemskitbox upp. Då är det dags att be CD dra åt .... Frågan är bara vad man ska ta istället. Viasat eller boxer?
eller ADB-boxen...
ADB-boxen är faktiskt helt OK. Jag hatar Canal Digital mer än någon annan men i slutändan bestämmer plånboken och det blev dyrare om jag skulle byta leverantör med allt det innebär. Det satt långt inne men jag förlängde mitt abonnemang hos CD.
Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 08 september 2012 - 21:08.
Postad 09 september 2012 - 08:45
Ni som har ADB-boxen : Vilken bugg är värst? Startar alla manuellt programmerade inspelningar?
Postad 09 september 2012 - 08:53
ta det it ADB-tråden så får du nog svar fler svar där.Problemet med ADB-boxen är ju att den har buggar och alla vet ju hur Sagemboxen blev efter alla uppdateringar. Efter att ha sonderat marknaden så är ju Viasat dyrare och saknar en del kanaler som min fru gillar...
Ni som har ADB-boxen : Vilken bugg är värst? Startar alla manuellt programmerade inspelningar?
Den värsta buggen imho är att den inte startar serieinspelningar i tid. på vissa kanaler en, två minuter sent.
Den har missat en inspelning för mig under hela tiden jag haft boxen. En. Dvs den har spelat in över 99% av allt jag sagt åt den, där finns inget generellt problem.
Manuella inspelningar har jag dock inte satt, bara programmerat via EPG.
Nåja, valet är ditt. Det finns även andra boxar på marknaden som fungerar med CD, du behöver inte köpa CDs boxar.
Postad 09 september 2012 - 09:05
Postad 09 september 2012 - 10:36
Jag testade imorse att kolla på minnenas TV i SD både via CD satellit och via Boxer/marknätet. Via Boxer var det i 4:3, dvs som det skulle. Samtidigt sände CD det som 16:9 via satellit. Jag har flera mottagare (inte CD bara) för bägge och det var detsamma på alla.På SVT har exempelvis minnenas television och Macken sänts i fel format på SD.
Vill minnas att jag kollade via marksänt och såg att det var likadant där.
Fråga till CD kundtjänst: Varför sänder ni minnenas TV i fel format när Boxer sänder i rätt? SVT via CD har haft fel format på ganska många sändningar på sistone förresten.
/Tomas
Inte i jämförelse med vad som krävs av kunskaper och uthållighet för att få CD:s mottagare att fungera.Tack för ett snabbt svar! Visst finns det andra boxar men dom kräver väl att man har en hel del tekniska kunskaper?
/Tomas
Postad 09 september 2012 - 16:20
Så då har jag CD att välja på, hur är bildkvaliten? Måste man verkligen ha inspelningsbar HD box för att få tillgång till On demand via TV:n?
Postad 09 september 2012 - 17:04
Nja på det.Sitter idag på Telias IP TV och vill helst bli av med allt som Telia innebär, så jag vill säga upp BB,Telefon och TV.
Så då har jag CD att välja på, hur är bildkvaliten? Måste man verkligen ha inspelningsbar HD box för att få tillgång till On demand via TV:n?
Denna duger inom kort enligt CD på webben
http://www.canaldigi.../?productid=156
och du får Go-tjänsten på webben ivartfall tror jag...
Postad 09 september 2012 - 20:11
Läste tidígare i tråden att det kan vara nätsladden/AC/DC adaptern som börjar ge upp. Kan det vara så?
Hur vet jag att jag har rätt adapter? Har två st liggande som har 12V/3.8A Output med strömbrytare. Är det rätt?
Postad 09 september 2012 - 22:17
Rätt spänning, rätt ampere, antar de är exakt lika. Testa och byt.
Postad 10 september 2012 - 07:25
Börjar misstänka att det är därför som bilden hackar på och pixlar sig på vissa kanaler emellan åt. Att boxen inte får tillräckligt med kräm när man t.ex. kör HD-kanal och spelar in samtidigt och det första som händer är att tunern tappar sync eller nått.
Postad 13 september 2012 - 11:05
Att man får starta om boxen efter att den låst sig är man så van vid att man inte reagerar på det.
Postad 13 september 2012 - 12:10
Kul...
Är det det som CD kallar den ultimata tvupplevelsen?
Postad 13 september 2012 - 12:26
hårddisken på väg att ge upp?
mekaniska komponenter havererar ibland.
Inget enkelt sätt att kolla det annat än att sätta in disken i en dator med risk för att den där blir nollad.
Postad 13 september 2012 - 19:43
Jag har aldrig formaterat hårddisken i den gamla boxen...trots massor av inspelningar under 3 års tid.
Kan det vara en ide att göra ? Jag har snart tittat i kapp så snart finns möjligheten.
Känns fräscht att formatera...
Postad 14 september 2012 - 09:23
Kan man stänga av boxen på strömbrytare som sitter på kabeln utan att tappa några inställningar m.m ?
Där jag tidigare hade den så kom jag aldrig åt sladden....men på min nya lite mer öppna plats så är det enkelt att stänga av den.
Om man t.ex åker bort en helg och inte tänkte spela in något så kan man ju lika gärna stänga av den...blir ju minskad risk för åska m.m.
Postad 14 september 2012 - 09:43
Ja det kan du.
Men att bara bryta strömbrytaren skyddar inte mot åska, du får dra ur kontakten för det. Och även kontakten ur TVn, hemmabion och annat som du anslutet till boxen. För att vara helt säker.
Postad 14 september 2012 - 10:11
Postad 14 september 2012 - 11:38
Postad 14 september 2012 - 12:43
Typ man väljer en kanal/ett progarm i EPG'n - ljudet från den kanalen hör jag direkt men EPG hänger kvar/fryser och jag blir tvungen att boota om boxen.
Eller om jag kommer hem mitt under en pågående inspelning och vill börja titta, nej då kan det inte spelas upp det programmet "programinformation saknas" säger den och blir återigen "brödrost" och man måste boota om den (via strömbrytaren) varvid jag tappar det den spelat in fram till dess.
Suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuck.... och detta betalar jag flera hundra kronor i månaden för, den jvlas nu i princip varenda kväll boxrackaren här. Undrar vad Boxer har för telefonnummer - vi bytte från Boxer till CD en gång i tiden för att få HD-kanaler men nu har dom ju det också...
/Rikard
Postad 14 september 2012 - 12:58

Adaptern kom och boxen fungerar igen! Kanske lever den så länge att jag får vara med om när den fantastiska nya mjukvaran kommer

Postad 14 september 2012 - 17:30
Just nu sitter vi och ser sista avsnittet av Masterchef UK på åtta'n och "vågar" inte spela in resten - hunden får vänta på sin kvällspromenad bara för att vi inte kan lita på den här Sagemlådan, eller rättare sagt mjukvaran som CD tröck ned i den mot vår vilja... Normalt sett bryr jag mig inte sååå mycket över ett visst program men allra sista avsnittet i en serie man följt under en lång tid, det vill jag verkligen se.
/Rikard
Postad 15 september 2012 - 17:08
Tjahapp, för en stund sen pausade jag ett program för att göra mig en macka och när jag kom tillbaka så började den spela upp från där "vi var" men efter 10 sekunder frös bilden och sen efter en minuts tvekan hoppade den bara fram till "live"... Tappade 10 minuter där...
/Rikard
Annars är ju den där funktionen som hoppar till live när programmet man pausat i helt perfekt. Man missar så länge man fördröjt uppspelningen och man har ingen annan chans att se det förrutom att se om det går i repris eller ev kolla på någon Play-kanal. Bra CD!
Vår box har fått spelet fullständigt sen några dagar. Antar att det är formatering som krävs, men har massa på HD som jag inte vill bli av med så vi får se hur det blir...
Den pixlar sig och ljudet försvinner extremt ofta. Kanske 10ggr under ett 30mins program. Startar man om boxen tar det utan att överdriva 10min innan man kan göra någonting, kolla MyTv, byta kanal, ändra volym osv.
Men eftersom CD vill ha kvar, enl dom korkade kunder, så får vi sona för våra synder till sista december... Men det är ett ljus i tunneln!
Postad 16 september 2012 - 23:27
Trodde att det fanns en funktion i boxen där man kunde just formatera disken...men jag hittar ingen sånt val.
Finns det ?
Postad 17 september 2012 - 07:09
I mycket snabb följd, gärna tvåhandfattning på fjärrkontrollen, slå in
Menu röd knapp 353 Text-TV 2
så ska du se att din hårddisk töms.
Postad 17 september 2012 - 13:22
Alltså:
Meny
Röd knapp
Knappa in (353)
Text-tv knappen
Knappa in (2)
Är det rätt uppfattat ?
Postad 17 september 2012 - 14:24
Och detta har skrivits förr i tråden, informationen kan man även få från Canal Digital.
Postad 18 september 2012 - 11:29
Skulle av beskrivningen kunna vara nätdelen som tappat lite ork, CD har varit ganska generösa med att skicka ut nya nätdelar tidigare så ett samtal till supporten kan vara värt ett försök.Vår box har fått spelet fullständigt sen några dagar. Antar att det är formatering som krävs, men har massa på HD som jag inte vill bli av med så vi får se hur det blir...
Den pixlar sig och ljudet försvinner extremt ofta. Kanske 10ggr under ett 30mins program. Startar man om boxen tar det utan att överdriva 10min innan man kan göra någonting, kolla MyTv, byta kanal, ändra volym osv.
Postad 23 september 2012 - 10:28
Man hör hur hårddisken inte orkar spinna upp och det blinkar 00-- i displayen.
Efter lite felsökning från supporten kommer en ny adapter på posten.
Får man den "lyxiga" varianten med strömbrytare nu tro?

Postad 23 september 2012 - 19:55
Postad 24 september 2012 - 20:58
Den fixade problemet oxo

Postad 25 september 2012 - 22:40
Men nu den senaste tiden är den mest jobbig, ofta börjar en inspelning, Men sedan hänger den sig och slutför aldrig inspelningen.
Jag tänker inte betala pengar för en ny box då jag redan har betalt för denna boxen och den har all funktionalitet som jag vill ha. I alla fall påstår CD att den har det, men vet inte om jag håller med pga buggarna. Är inte heller intresserad av att binda mig en längre tid för att få en ny box billigare. Jag vill ju ha det jag redan har betalt för en gång med bindningstid.
Har felanmält någon gång och fick en gratis månad och lovad en uppdatering som skulle lösa problemen, men det tror jag inte kommer att hända.
Funderar på att byta till Viasat, Telia eller Boxer. Kanske lite synd för CD har det utbudet jag vill ha. Men utan fungerande box är det inte värt mycket.
Postad 26 september 2012 - 07:44
Har haft boxen i några år nu. Först med gala mjukvaran som inte alls var lik denna, men med en hel del buggar varav de flesta kunde man undvika om man visste hur man fick fram dem. Sedan nya mjukvaran med nya buggar som var mer slumpmässiga. Det blev lite bättre med tiden och man förlorade bara lite inspelningar då och då och boxen hängde sig med jämna mellanrum. Inte kul, men den gick att använda med viss frustration.
Men nu den senaste tiden är den mest jobbig, ofta börjar en inspelning, Men sedan hänger den sig och slutför aldrig inspelningen.
Jag tänker inte betala pengar för en ny box då jag redan har betalt för denna boxen och den har all funktionalitet som jag vill ha. I alla fall påstår CD att den har det, men vet inte om jag håller med pga buggarna. Är inte heller intresserad av att binda mig en längre tid för att få en ny box billigare. Jag vill ju ha det jag redan har betalt för en gång med bindningstid.
Har felanmält någon gång och fick en gratis månad och lovad en uppdatering som skulle lösa problemen, men det tror jag inte kommer att hända.
Funderar på att byta till Viasat, Telia eller Boxer. Kanske lite synd för CD har det utbudet jag vill ha. Men utan fungerande box är det inte värt mycket.
+1 på detta! Exakt så här jag känner också, jag har börjat snegla lite på en vu+ men är osäker på om detta är något jag vill.
Postad 26 september 2012 - 07:50
En fråga som jag funderat på ganska länge...hur många av er som har denna box använder multifjärr och hur många använder orginalfjärren ?
Jag har haft denna box länge och haft de hårdvarufel/brister och buggar som är "stumma"...men jag har haft betydligt färre fel än vad många av er berättar i denna tråd.
Jag har alltid kört denna box via multifjärr....en Harmony One. Den sköter hela mitt biorum där denna box fram tills för ett tag sedan var placerad (har den nya boxen nu vilket gjort att denna hamnat i sovrummet)...och denna Harmony One är en guds gåva om du frågar mig :-)
Kan andra fjärrar till andra apparater störa denna box så att den hänger sig eller beter sig konstigt ? Det är ju lite skillnad på pulstider och pauseringar i en multifjärr som du dessutom kan justera vid behov.
Bara en tanke...
Postad 26 september 2012 - 07:53
Postad 26 september 2012 - 10:16
Jag har hur som helst äntligen kommit till insikten att man nog ska behandla boxen som en senil, gammal gubbe. Inte för att förändrar något men man kan ju inte gärna bli arg på någon som är sjuk.
Postad 26 september 2012 - 17:12
Jag gick förbi en Expertbutik häromdagen. Tänkte jag skulle kika in och se om dom hade nåt av intresse, var ju ändå 50% på allt. Var mest skit, modellspecifika mobilladdare/datakablar, några demoex av laptops och tre av oss så omtyckta digitalbox... Inte ens med 50% rabatt vill någon köpa boxen...
Postad 27 september 2012 - 08:31
En koll, har ni tappat några serieinspelningar på sistone? Inspelningar som bara försvunnit?
Postad 27 september 2012 - 08:35
Tjoho ni som ännu använder detta gamla tröskverk.
En koll, har ni tappat några serieinspelningar på sistone? Inspelningar som bara försvunnit?
Använder inte serieinspelningar, fungerar det inte med vanliga så...
Ja, inspelningar som bara försvinner är vardagsmat. Det kommer en uppdatering till boxen som skall fixa det.
Postad 27 september 2012 - 10:16
Tjoho ni som ännu använder detta gamla tröskverk.
Tappade mina serieinspelningar ungefär samtidigt som dom bytade frekvens på EPG-datan. Läste i ADB-tråden att samma sak hänt där så måste nog ha varit pga det. Har under de 18 månader jag haft boxen aldrig tappat några serieinspelningar innan.
Postad 01 oktober 2012 - 13:33
Ny programvara (1.02.1) till den inspelningsbara HD-boxen 250 GB, läs mera här:
http://www.canaldigi...D-boxen-250-GB/
Med vänlig hälsning
Mikael
Postad 01 oktober 2012 - 23:11
Postad 02 oktober 2012 - 09:27
Postad 02 oktober 2012 - 09:40
Håller med...det är ju det som är det verkliga problemet med boxen...att den hänger sig !!Inget skrivs om att problemen med omstarter och hängningar av boxen är åtgärdade. Och det här har det tagit över ett år att fixa. YNKLIGT!
Postad 02 oktober 2012 - 09:41
ah ser nu att den kommer först en 11, ingen som kan ha testat den än.
Redigerat av Monshi, 02 oktober 2012 - 10:02.
Postad 02 oktober 2012 - 09:51

Vi får väl vänta och se!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar