Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 januari 2008 - 20:23

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag har problem med min bild om jag kopplar ihop TV och box med en HDMI-DVI kabel. Det fungerar bra med komponentanslutningen.
Problemet är att jag får horisontella streck som är ett par centimeter långa och en pixel hög där det vertikala övergångar mellan mörkt och ljust. Man drar med sig samma färg ett par centimeter åt vänster. Linjerna kommer och går på olika platser med några cm till ett par dm mellan. Hoppas ni förstår. Det är lite svårt att förklara men här är 2 bilder som kanske hjälper till.

TV:n är en LG 42PX12X
Jag har fått en ersättningsbox från CD men det var samma problem med den.
Det fungerar bra med DVD-spelare och PC på DVI-ingången.

Jag har också samma problem. Jag har också boxen kopplad med HDMI-DVI kabel. Har också bytt box pga detta men det har inte hjälpt. Jag har även bytt kabel till en Supra. Detta resulterade i att det blev lite mindre störningar, men det är inte borta helt. Det verkar bli mindre störningar när box o TV varit påslagna en längre tid.
Har någon nån idé var problemet ligger så är jag också tacksam.

Postad 26 januari 2008 - 22:49

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Inte för att det hjälper er kanske men jag har aldrig sett ngt sådant...
Kör HDMI till Receiver Yamaha RX-V1800 som är kopplad till Panasonic plasma 50PZ70.

Har ni provat att ställa boxen i 1080i-läge ?

Postad 27 januari 2008 - 05:32

Unregistered5e408931
  • Unregistered5e408931
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Funderar på att beställa en box från Canal Digital men är lite fundersam inför att byta huvud och dra en ny kabel.

Hur svårt är det att byta huvudet?
Jag har redan en parabol på plats som tar emot Canal Digital och undrar om man behöver ändra antenninställningen med det dubbla huvudet?

Hade installatör som satte upp parabolen och drog kabel förra gången och det verkade ju inte så svårt.
Men då var det å andra sidan sommar...

Går det att använda boxen med bara en kabel? Måste man då byta huvudet?
Då skulle man kunna vänta med att ut och klättra på huset tills våren.

Postad 27 januari 2008 - 08:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Funderar på att beställa en box från Canal Digital men är lite fundersam inför att byta huvud och dra en ny kabel.

Hur svårt är det att byta huvudet?
Jag har redan en parabol på plats som tar emot Canal Digital och undrar om man behöver ändra antenninställningen med det dubbla huvudet?

Hade installatör som satte upp parabolen och drog kabel förra gången och det verkade ju inte så svårt.
Men då var det å andra sidan sommar...

Går det att använda boxen med bara en kabel? Måste man då byta huvudet?
Då skulle man kunna vänta med att ut och klättra på huset tills våren.

Du kan behålla huvud och kabel som du har men det finns då begränsningar på vad du kan spela in för kanaler parallellt med det som du tittar på. Så du kan inte använda boxen fullt ut.

Du ska normalt inte behöva att justera in parabolen för att du byter huvud, och om det är en justering så är det enbart mm åt något håll (gör en markering hur parabolen är i för läge innan du justerar så du vet vad du utgår ifrån). Byta själva huvudet är inget problem det tar bara 10minuter med att ta fram en stege och lossna några skruvar och så dit med det nya. Du kanske kan hänga på en provisorisk kabel som du kan sätta fast snyggare när det blir bättre väder.

Postad 27 januari 2008 - 08:55

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag har också samma problem. Jag har också boxen kopplad med HDMI-DVI kabel. Har också bytt box pga detta men det har inte hjälpt. Jag har även bytt kabel till en Supra. Detta resulterade i att det blev lite mindre störningar, men det är inte borta helt. Det verkar bli mindre störningar när box o TV varit påslagna en längre tid.

Det var intresant att höra att det är fler med samma problem.

Jag var också inne på att det kan vara sämre signalkvalitet så jag har prövat med att separera just HDMI-kabeln från alla övriga men med samma resultat. Det känns som 50Hz stör över på signalen.

Har även prövat med att vända kontakten för att vända fas och nolla utan resultat. Boxen är ju ansluten med trafo utan jord annars kunde man tänkt sig jord-slingor kanske?

Utbytesboxen kom utan trafo. Det är kanske oren spänning från trafon?

Redigerat av theSwede, 27 januari 2008 - 09:00.

Postad 27 januari 2008 - 08:58

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Inte för att det hjälper er kanske men jag har aldrig sett ngt sådant...
Kör HDMI till Receiver Yamaha RX-V1800 som är kopplad till Panasonic plasma 50PZ70.

Har ni provat att ställa boxen i 1080i-läge ?

Tack för tipset.
Det blir samma störning på alla kanaler, dvs på SDTV, SVT HD (720p) och de övriga HD kanalerna (1080i)

Redigerat av theSwede, 27 januari 2008 - 09:00.

Postad 27 januari 2008 - 09:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Fick en ny hängning, genom att välja en uppspelning i listan över inspelat och sedan val OK, så blev allt svart! Displayen visade Play men det gick inte att gå ur play eller gör något. Gick att stänga av och starta om boxen och då gick det helt OK att starta uppspelningen. Det ser ut på samma sätt som när man delar en inspelning i två delar och sista delen bilr svart, men i detta fallet så syntes det att det fanns en inspelning i den lilla bilden innan valet OK gjordes (har bara hänt en gång)

Lägger in en uppdaterad ”bugglista”

* Ser nu ut att vara OK efter uppdateringen:
- marknätsmottagaren inkopplad (har inte testat den, men den lär fungera (dock med ny bugg, se nedan))
- krypteringsspärren på SCART borttagen. Nu OK att spela över till Video/DVD recorder. Fungerar bra, men det kan vara värt att växla till RGB när man kopierar över från HDD’n). Man ska nog också tänka på ljudsynkproblemet så att man inte spelar över med fel synk.
- signalstyrkan är nu riktig på HD kanalerna (ser ut att blivit högre också av någon anledning)
- det gick att starta boxen i stand-by mode och rec, bra att det är fixat
- info knappen fungerar fint, med att man kan få EPG info samt skifta kanal upp/ner
- går att välja kanal via EPG'n (men man ska använda TV istället för OK). Det verkar nu inte längre vara möjligt att snabbt komma tillbaka till därifrån man kom. "OK" borde ta med sig valet och "TV knapp" att man kom tillbaka där man va (liten miss i implementeringen kan man tycka)
- man behöver inte längre ha Discovery Travel & Living i favoritlistan för att EPG’n inte ska växla lista vid utgång från EPG

* Ej ännu fixat:
- radiolist buggen, att man kan få en hängning, lär inte var fixad enligt CD, har inte vågat testa detta
- tittar man på en uppspelning samtidigt som en schemalagd inspelning startar så lämnar man uppspelningen, det gäller samma för timeshift (man har då också förlorat allt uppbackat, irriterande)
- kraftigt ljudsynksproblem vid timeshift, särskilt efter snabbspolning, åtgärdas med paus/start men måste fixas i mjukvaran. Ibland också ljudsynkproblem på vanligt uppspelat (fixas med paus/start) men inte så farligt som vid timeshift
- ljudproblemet med missljuuuuud från fläkten inte åtgärdat på något sätt (såsom annan tempstyrning, möjlighet att stänga av HDD'n etc). Ska åtgärdas genom HW uppgradering enligt CD. CD väntar på besked från Sagem om garantiåtagande mm.
- digitalljud via HDMI ej fixat
- att man inte får ljud via HDMI (bara 1 kanals ljud, inte 2 eller mer) om man sätter ljud till HEMBIO, vilket gör ett evigt växlande i menyn om man önskar att kunna använda båda
- boxen kan inte växla automatiskt mellan 720p och 1080i om man väl har gjort det valet någon gång (reset av boxen måste göras för att få detta i automatik igen), borde finnas ett tredje val i menyn, överföring ”as is”.
- om boxen är på före TV'n så kommer det inte ut ljud via HDMI, om man inte aktiverar utgången med att växla kanal
- om man trycker OK i EPG'n och byter kanal i lill-TV'n bort från Travel&Living, då stoppas också EPG data nedlagring till kanaler som man inte besökt. T&L borde ligga som bakgrundsprocess och borde inte visas i lill-TV'n, det borde vara så att bilden visar den kanal som man markerar och med OK så går man ut med vald kanal och med TV-knapp så går man ur EPG utan byta kanal. EPG data listar också ibland morgondagens program före dagens (vilket uppdateras efter en tid, men har man varit snabb och markerat inspelningar så hamnar dessa på fel dag, vilket hänt flera gånger för mig)
- redigering av inspelat, vid en delning i två delar så försvinner sista delen, visas i listan men kan inte visas är svart
- känslig för störningar (mottagning) vid inspelning, inspelningen till HDD avbryts vid störning men rec fortsätter att visas (ska inte vara något problem om man har bra mottagning)
- ibland kort ”hack” (väldigt korta stopp (ms)) i uppspelat material, inget ännu på livesändningar, men det måste testas mera
- någon (fåtal?) har störningar (horisontella streck som är ett par centimeter långa) via HDMI utgången, med HDMI/DVI kabel.

* Vet ej ännu status på dessa problem, måste testas mer:
- har ännu inte fått hängning vid kanalbyte runt SVT-HD kanalen. Tidigare så har det hänt att man inte har kunnat växla kanal efter att man har varit och tittat på SVT HD som sänder i 720p vid byte till annan kanal, också hänt att man måste växla interface på TV'n för man får någon hängning via TV'n på HDMI som släpper om man skiftar ingång.
- har inte fått frysning/hängning (ännu) vid uppspelning av inspelat, det man tittar på har stannat/fruset, ibland lätt hängning att man kan starta om inspelat, ibland har man fått starta om boxen.
- hängning om man lämnar EPG’n för att gå direkt till listan med inspelat material (knappen intill) och sedan med knapp TV, så hade jag fått med mig Travel&Living från EPG’n och boxen hängt sig (enbart hänt en gång)

* Har inte testat (har själv inte haft dessa fel):
- redigering med flera klipp och sammanslagning, om då allt ihop försvinner
- att fjärrkontroll störs ut av vissa TV, särskilt om man har automatisk ljusreglering på TV'n på
- att det skulle ligga en bärvåg ut på SPDIF utgången under rec, kan störa förstärkare som har gemensam ljudingång

*Nya buggar:
- Ser ut att vara problem, och att måste starta om boxen, om man passerar en kanal med dålig signalnivå (marknät), boxen går då ner och kan inte visa något på de andra kanalerna med korrekt signalstyrka heller (gäller då också satellitkanalerna).
- CD rapporterade en ny bugg, men det är inte säkert att det är så, någon har testat och att det fungerar OK. Om man har satt en programmerad inspelning på satellit så måste mottagaren stängas av i satellit mode, har man en programmerad inspelning satt på marknät så måste man stänga av i marknätsläge. Man kan också ha den på då växlar den själv. Har man programmerat både satellit och mark så måste man ha den på för att den ska fixa detta. Den kan alltså inte växla mottagare i stand-by mode.
- Fick en ny hängning, genom att välja en uppspelning i listan över inspelat och sedan val OK, så blev allt svart! Displayen visade Play men det gick inte att gå ur play eller gör något. Gick att stänga av och starta om boxen och då gick det helt OK att starta uppspelningen. Det ser ut på samma sätt som när man delar en inspelning i två delar och sista delen bilr svart, men i detta fallet så syntes det att det fanns en inspelning i den lilla bilden innan valet OK gjordes (har bara hänt en gång)

Postad 27 januari 2008 - 09:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det var intresant att höra att det är fler med samma problem.

Jag var också inne på att det kan vara sämre signalkvalitet så jag har prövat med att separera just HDMI-kabeln från alla övriga men med samma resultat. Det känns som 50Hz stör över på signalen.

Har även prövat med att vända kontakten för att vända fas och nolla utan resultat. Boxen är ju ansluten med trafo utan jord annars kunde man tänkt sig jord-slingor kanske?

Utbytesboxen kom utan trafo. Det är kanske oren spänning från trafon?

Har du provat att flytta bort hela boxen något från TV'n?

Är det jordproblem så kanske man kan prova att dra en "jordkabel" mellan boxen metall yta och TV'n metall yta, man kanske ska ha båda avstängda när man drar kabeln så att man inte får någon spik i jordsladden som förstör något. Man kan också istället för mot TV'n testa att dra en jordsladd från boxen till ett värmeelement eller till jordpunkt i vägguttag, om man har jord där.

Kolla också om det är någon skillnad med/utan andra anslutningar till boxen såsom markantenn om ni har dragit in detta eller scart till annan utrustning

Postad 27 januari 2008 - 09:50

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Om man bara har en kabel kopplad till boxen så ska det väl inte gå att spela in en kanal och titta på en annan?

Eller?

Jo, för mig gick det. Jag blev minst sagt förvånad...

Jag har två kablar kopplade från samma LNB (CD:s quattro som dom skickar med). Låt oss kalla dom kabel A och kabel B :D

Jag provade att koppla kabel A till Sat1-ingången på boxen (om man bara kopplar in EN kabel så ska man tydligen
koppla den till SAT-1). Kabel B kopplade jag alltså inte in.

Jag kunde titta på en kanal och spela in en annan.

Här kommer det konstiga:

När jag kopplade in kabel B till Sat1-ingången gick det inte att göra så. (kabel A kopplade jag alltså inte in)

Att det går att titta på en kanal och spela in en annan med bara en kabel inkopplad förstår jag. Boxen fungerar väl som en splitter. Men det gäller väl bara kanaler med samma polarisation. Dvs man kan inte titta på en kanal och spela in en annan kanal som inte har samma polarisation (?)

Däremot begriper jag inte varför detta bara fungerade med en av kablarna. Kan nån förklara det?

Postad 27 januari 2008 - 10:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Att det går att titta på en kanal och spela in en annan med bara en kabel inkopplad förstår jag. Boxen fungerar väl som en splitter. Men det gäller väl bara kanaler med samma polarisation. Dvs man kan inte titta på en kanal och spela in en annan kanal som inte har samma polarisation (?)

Däremot begriper jag inte varför detta bara fungerade med en av kablarna. Kan nån förklara det?

Nej, jag kan nog inte förklara det, ganska förvirrad jag också, men jag kanske kan bidra med fler undringar :D

En "vanlig box" har en kabel och boxen styr då polariseringen genom att skicka ut en signal till hornet, som då växlar, för det är väl så?

Vad jag har sett när man läser av signalstyrkan är att den kanal man tittar på som alltid ligger på SAT1 och SAT 2 är reserv (om ingen inspelning pågår). Vill man mäta signalstyrkan via SAT2 på den kanal man tittar på så börjar man att gå till en annan kanal och startar då en inspelning, denna hamnar då på SAT1, sedan kan man gå till den kanal som "man tittar på" och titta på signalstyrkan på SAT2 där den nu finns.

Detta borde betyda att båda ingångarna kan hantera polarisationen, oberonde av varandra, eller??

Kan just nu inte förstå hur detta kan vara svaret på din fråga :D

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 januari 2008 - 10:11.

Postad 27 januari 2008 - 10:55

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Här kommer det konstiga:

När jag kopplade in kabel B till Sat1-ingången gick det inte att göra så. (kabel A kopplade jag alltså inte in)

Var det samma kanaler i dom två fallen?
För ligger dom två kanalerna på samma transponder från satelliten i ena fallet så kan det vara förklaringen.
Min över 5 år gamla Topfield 4000 :D klarar att med bara en ingång spela in och visa en annan kanal bara dom ligger på samma transponder.

Redigerat av steninge, 27 januari 2008 - 11:26.

Postad 27 januari 2008 - 11:13

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Är det jordproblem så kanske man kan prova att dra en "jordkabel" mellan boxen metall yta och TV'n metall yta, man kanske ska ha båda avstängda när man drar kabeln så att man inte får någon spik i jordsladden som förstör något. Man kan också istället för mot TV'n testa att dra en jordsladd från boxen till ett värmeelement eller till jordpunkt i vägguttag, om man har jord där.

Kolla också om det är någon skillnad med/utan andra anslutningar till boxen såsom markantenn om ni har dragit in detta eller scart till annan utrustning

Jodå, jag har flyttat runt boxen också, men det hjälpte inte heller.

Jag har inte prövat att jorda ihop TV med box, men det borde signalkabeln göra. Varken TV eller box är jordade i sig. Ingen av all utrustning som är ihopkopplade (reciver, dvd, Relook sat reciver, CD sat reciver, TV) är jordade pga hus med ojordat väggutag i vardagsrummet. Många av apparaterna har den "nya" smala ojordade kontakten.

Jag hade inte kopplat in markantennen för det fungerade inte ändå när jag höll på med detta. Hade bara komponent och hdmi inkopplat. Man kan iofs pröva att dra ut den också, men jag hade nog inte den inkopplad vid första försöket, men hade ev scart då istället. Ska kanske labba lite mer med detta...

Jag lutar mer och mer åt att det kan vara transformatorn som ger oren spänning som överlagras på hdmi-signalen. Ska prova att ringa kundtjänst för att be om en ny.

Postad 27 januari 2008 - 12:36

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Nej, jag kan nog inte förklara det, ganska förvirrad jag också, men jag kanske kan bidra med fler undringar :(

En "vanlig box" har en kabel och boxen styr då polariseringen genom att skicka ut en signal till hornet, som då växlar, för det är väl så?

Vad jag har sett när man läser av signalstyrkan är att den kanal man tittar på som alltid ligger på SAT1 och SAT 2 är reserv (om ingen inspelning pågår). Vill man mäta signalstyrkan via SAT2 på den kanal man tittar på så börjar man att gå till en annan kanal och startar då en inspelning, denna hamnar då på SAT1, sedan kan man gå till den kanal som "man tittar på" och titta på signalstyrkan på SAT2 där den nu finns.

Detta borde betyda att båda ingångarna kan hantera polarisationen, oberonde av varandra, eller??

Kan just nu inte förstå hur detta kan vara svaret på din fråga ;)

Det är mystiskt...men det är trots allt inget problem.

Problem finns det ju däremot gott om med boxen. Får jag fråga dig om följande, som är mitt största problem?

Du skrev: "- ibland kort ”hack” (väldigt korta stopp (ms)) i uppspelat material, inget ännu på livesändningar, men det måste testas mera"

Jag har sådana hack även vid "live-tittande", ungefär en gång i kvarten. Dock bara på HD-kanaler.

SD-kanaler hackar inte vid "live-tittande alltså. Däremot inspelningar. Och då hackar det inte bara EN gång i taget som det gör på HD kanaler, utan flera hack i rad under flera sekunder.

Ovanstånde gäller före OCH efter uppdateringen.

Känner du (eller nån annan) igen detta. Har uppdaeringen förändrat något?

Tack för alla dina inlägg que. jag har lärt mig mer om boxen av inläggen i detta forum än av instruktionsboken.
Den är väldigt kortfattad, förresten. Man får läsa mellan raderna...

Postad 27 januari 2008 - 12:48

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Här kommer det konstiga:

Var det samma kanaler i dom två fallen?
För ligger dom två kanalerna på samma transponder från satelliten i ena fallet så kan det vara förklaringen.
Min över 5 år gamla Topfield 4000 ;) klarar att med bara en ingång spela in och visa en annan kanal bara dom ligger på samma transponder.

Det var Kanal 5 och TV400, som INTE ligger på samma transponder, men båda sänder med vertikal polarisation.*

Men varför funkar det med ena kabeln men inte med den andra??

* http://www.telenorsb...age.aspx?id=399

Postad 27 januari 2008 - 13:59

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Nej hacken känner jag inte igen nu sen uppdateringen, kör fortfarande med min första box och jag hade hack förut vid inspelat hdmaterial, men inte nu sen uppdateringen. mysko!!
Inget laggande vid tittande heller, jippi har nog fått en av de bästa som fransmännen inte skruvade ihop en måndagsmorgon efter en helg med vinpimplande ;).
Men man ska nog inte ropa hej ännu kan ju börja falera (hemska tanke).

Postad 27 januari 2008 - 14:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nej hacken känner jag inte igen nu sen uppdateringen, kör fortfarande med min första box och jag hade hack förut vid inspelat hdmaterial, men inte nu sen uppdateringen. mysko!!
Inget laggande vid tittande heller, jippi har nog fått en av de bästa som fransmännen inte skruvade ihop en måndagsmorgon efter en helg med vinpimplande ;).
Men man ska nog inte ropa hej ännu kan ju börja falera (hemska tanke).

Jag har inte sett några hack ännu på livesändningar, däremot på uppspelningar (med det kanske ligger inspelat??, ska kolla det nästa gång).

Jag tror att när det gäller hängningar och dessa hack vid live-tittande så har nog inte uppdateringen gjort något åt det, det är nog bara en tidsfråga tills de dyker upp. Jag hade också hack vid live-tittande förrut, kommer inte ihåg om det bara var vid HD, ska titta mer..

Jag skickade in den nya buggrapporten till CD, men jag har inte hört något ännu. De lär ha en ny version att testa nu, så förhoppningsvis så kommer det inom en framtid nya uppdateringar

Postad 27 januari 2008 - 14:17

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag har inte prövat att jorda ihop TV med box, men det borde signalkabeln göra. Varken TV eller box är jordade i sig. Ingen av all utrustning som är ihopkopplade (reciver, dvd, Relook sat reciver, CD sat reciver, TV) är jordade pga hus med ojordat väggutag i vardagsrummet. Många av apparaterna har den "nya" smala ojordade kontakten.

Jag hade inte kopplat in markantennen för det fungerade inte ändå när jag höll på med detta. Hade bara komponent och hdmi inkopplat. Man kan iofs pröva att dra ut den också, men jag hade nog inte den inkopplad vid första försöket, men hade ev scart då istället. Ska kanske labba lite mer med detta...

Jag lutar mer och mer åt att det kan vara transformatorn som ger oren spänning som överlagras på hdmi-signalen. Ska prova att ringa kundtjänst för att be om en ny.

I mitt senaste byte av box så skickade CD ett helt komplett paket (säkert av misstag). Jag bytte då ut den gamla transformatorn men problemet kvarstod iallafall.

Postad 27 januari 2008 - 16:32

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

I mitt senaste byte av box så skickade CD ett helt komplett paket (säkert av misstag). Jag bytte då ut den gamla transformatorn men problemet kvarstod iallafall.

Jag ringde CanalDigital och beskrev mitt fel. De ville inte skicka en trafo utan sa att jag borde kontakta LG och fråga efter en programuppdatering. Dom har hört talas om detta fel tidigare med Samsung och då lär det ha hjälpt med uppdatering av TV:n. Han var lite svävande på om det var känt även tillsamans med LG.

Postad 28 januari 2008 - 08:43

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag ringde CanalDigital och beskrev mitt fel. De ville inte skicka en trafo utan sa att jag borde kontakta LG och fråga efter en programuppdatering. Dom har hört talas om detta fel tidigare med Samsung och då lär det ha hjälpt med uppdatering av TV:n. Han var lite svävande på om det var känt även tillsamans med LG.

Grejen med Samsung var ju problem med HDMI 1.1 -> HDMI 1.3. i ditt fall var det väl HDMI 1.1 -> DVI som är problemet? Det är säkert något kompatibilitetsproblem mellan utgång och ingång som inte har med boxens utsignal att göra. Det finns alltså ingen HDMI på TV'n?

Postad 28 januari 2008 - 19:13

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Min bror hade ett liknande problem fast med en marksänd box och en LG plasma han fick ingen bild alls han skaffade en konverter tror det blir en för dålig singnal om man använder en adapter.
Kolla in den här sidan om det kan hjälpa.
http://www.digitaltv...dukt.php?p=1030

Redigerat av Unregisteredafc8f69d, 28 januari 2008 - 19:34.

Postad 28 januari 2008 - 21:12

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Grejen med Samsung var ju problem med HDMI 1.1 -> HDMI 1.3. i ditt fall var det väl HDMI 1.1 -> DVI som är problemet? Det är säkert något kompatibilitetsproblem mellan utgång och ingång som inte har med boxens utsignal att göra. Det finns alltså ingen HDMI på TV'n?

Nej, den är sedan slutet av 2004 och på den tiden var det dvi som dominerade. Köpte sedan en dvd med hdmi-utgång och kopplade ihop med hdmi->dvi kabel och det fungerar bra. Även PC.n fungerar bra på detta sätt.

Postad 28 januari 2008 - 21:21

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Min bror hade ett liknande problem fast med en marksänd box och en LG plasma han fick ingen bild alls han skaffade en konverter tror det blir en för dålig singnal om man använder en adapter.
Kolla in den här sidan om det kan hjälpa.
http://www.digitaltv...dukt.php?p=1030

Det låter onekligen som ett liknande problem som är beskrivet i texten för lådan. RZ-42PY10 som nämns var en alternativ TV som hade en lite anorlunda design mot min men elektoniskt samma TV, kostade ett par tusen mer. Känns tokigt att köpa en sådan låda istället för att köpa en ny TV :rolleyes:

Postad 28 januari 2008 - 22:24

Hasse22
  • Hasse22
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har en LG TV modell RZ-42PX12X/H och har kopplat den via analog komponent video uttaget mellan box och TV och sedan DVD video kabel från digital audio connector på boxen till en BOSE 3.2.1 och har bra bild och ljud.

Problemet jag har är det höga vibrationsljudet från skalet på boxen. Har talat med CD och de skall sända en ny box.

Postad 28 januari 2008 - 22:33

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Är det bara jag som upplever det som störande att man inte kan starta en inspelning ifrån EPG när starttiden för programmet har passerats? Det är också störande om man försöker göra en manuell timerinställning, då måste man flytta fram starttiden någon minut för att inspelningen ska starta. Eller är det bara jag som har det problemet? Bug?

Jag måste vara lyckligt lottad när det gäller min box, den är hyfsat tyst och jag har inte märkt av några "lagg" på inspelat hd-material. Däremot har jag problem med att viss typ av ljud försvinner ifrån HD-kanalerna, berättarrösten t.ex vid national geographic HD hörs men personerna i handlingen hörs inte det hörs bara ett dovt mumlande. :rolleyes:

Ser fram emot nästa uppdatering, blev besviken på denna, de borde ju kunna få med fler buggfixar, den har ju trots allt varit ute på marknaden ett tag nu. Det lär ju dröja flera år innan hela que:s bugglista är åtgärdad.

Postad 28 januari 2008 - 22:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Är det bara jag som upplever det som störande att man inte kan starta en inspelning ifrån EPG när starttiden för programmet har passerats? Det är också störande om man försöker göra en manuell timerinställning, då måste man flytta fram starttiden någon minut för att inspelningen ska starta. Eller är det bara jag som har det problemet? Bug?

Jag måste vara lyckligt lottad när det gäller min box, den är hyfsat tyst och jag har inte märkt av några "lagg" på inspelat hd-material. Däremot har jag problem med att viss typ av ljud försvinner ifrån HD-kanalerna, berättarrösten t.ex vid national geographic HD hörs men personerna i handlingen hörs inte det hörs bara ett dovt mumlande. :rolleyes:

Ser fram emot nästa uppdatering, blev besviken på denna, de borde ju kunna få med fler buggfixar, den har ju trots allt varit ute på marknaden ett tag nu. Det lär ju dröja flera år innan hela que:s bugglista är åtgärdad.

Jo, det är såsom du beskriver vid inspelning (men jag vet inte om man kan kalla det bugg, brist kanske), bäst är väl att starta inspelning direkt med rödknapp, vill man inte passa avstängningen så kan man trycka flera gånger och lägga till 30min för varje tryckning för sätta slut.

Postad 29 januari 2008 - 12:51

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag måste vara lyckligt lottad när det gäller min box, den är hyfsat tyst och jag har inte märkt av några "lagg" på inspelat hd-material. Däremot har jag problem med att viss typ av ljud försvinner ifrån HD-kanalerna, berättarrösten t.ex vid national geographic HD hörs men personerna i handlingen hörs inte det hörs bara ett dovt mumlande. :(

Jo, det är såsom du beskriver vid inspelning (men jag vet inte om man kan kalla det bugg, brist kanske), bäst är väl att starta inspelning direkt med rödknapp, vill man inte passa avstängningen så kan man trycka flera gånger och lägga till 30min för varje tryckning för sätta slut.

Jag testade den röda knappen för att få igång bandningen :lol: av en film som just startad. Ställde in generösa två timmar för att vara på den säkra sidan. Det räckte självklar inte när alla reklamavbrotten lagts till. Kanske kommer det en repris någon gång så att jag, och framför allt den pikande hustrun, får veta hur det slutade. :lol:

Postad 29 januari 2008 - 15:50

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Det var en funktion som jag inte visste fanns! Kanske ska läsa igenom bruksanvisningen lite bättre. :(

Postad 29 januari 2008 - 16:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det var en funktion som jag inte visste fanns! Kanske ska läsa igenom bruksanvisningen lite bättre. :(

...och vill du ha med början så är det bara att backa och sedan starta rec med den röda knappen (under förutsättning att just den kanalen har varit på sedan programmet startade och det inte har gått mer än 30 min).

Postad 29 januari 2008 - 16:43

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
1 timme buffrar han på den senast tittade kanalen !!!

Postad 29 januari 2008 - 18:25

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Var i kontakt med LG support idag. När jag beskrivit mitt problem så sattes jag på hold med en hemsk musik i örat medan "proxyn" pratade med second line support. När proxyn var tillbaks lät det som en pappegoja som sa att second line support säger att det inte fungerar att använda hdmi->dvi kabel. Jag kan bara använda component eller scart enligt dom. Det hjälpte inte att protestera och säga att det fungerar bra med dvd-spelaren.
"Det ska vara så på den modellen"

Bilden är väl ganska bra med component, men det känns fel att gå över till analogt. Överväger att backa på CD-boxen och gå tillbaks till viasat.

Postad 29 januari 2008 - 18:53

johnwa
  • johnwa
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Uppgradering med en kabel?

Nån som har en lösning på att ta emot uppdateringen med tillgång till bara en kabel?
Liknar moment 22!

Mvh/John

Postad 29 januari 2008 - 19:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Uppgradering med en kabel?

Nån som har en lösning på att ta emot uppdateringen med tillgång till bara en kabel?
Liknar moment 22!

Mvh/John

Förslag från SEHLBERG

Uppdatering av boxen om det inte sker automatiskt kan göras på följande sätt.Sätt boxen i standby, starta om den med fjärrens knapp.Vänta till displayen visar 8888 då trycker man på ok och sedan menu och väntar till boxen startar om (ca: 5 min.) och vips så är boxen uppdaterad med ny programvara.

Har ingen aning om det fungerar med en kabel, men du kan ju alltid pröva

Postad 29 januari 2008 - 20:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Måste fråga om ni har samma problem, som jag, att när man går in och backar i en sändning (timeshift) att man så gått som alltid måste göra ett pause/start för att få ljudet i synk, är det verkligen så dåligt på era boxar också?

Har inte detta i samma omfattning på sparat inspelat material.

Postad 29 januari 2008 - 20:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Var i kontakt med LG support idag. När jag beskrivit mitt problem så sattes jag på hold med en hemsk musik i örat medan "proxyn" pratade med second line support. När proxyn var tillbaks lät det som en pappegoja som sa att second line support säger att det inte fungerar att använda hdmi->dvi kabel. Jag kan bara använda component eller scart enligt dom. Det hjälpte inte att protestera och säga att det fungerar bra med dvd-spelaren.
"Det ska vara så på den modellen"

Bilden är väl ganska bra med component, men det känns fel att gå över till analogt. Överväger att backa på CD-boxen och gå tillbaks till viasat.

Har inte lagt märke till om den har component, men om det är så borde det väl bli rätt ok med 720p, det ska den klara. Vet inte om component fixar 1080i, dock.

EDIT: Har läst manualer: HDMI-DVI ska gå om DVI-ingången stödjer HDCP.
Component ut kan ge max 1080i (enligt min TV's manual), men det står inget om hur man aktiverar den. Är det alltid signal ut på både HDMI och Component? Det enda som står är att Scart RGB är avaktiverad vid Component och det är den ju även för HDMI.

Redigerat av agpath, 29 januari 2008 - 21:09.

Postad 29 januari 2008 - 22:03

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Måste fråga om ni har samma problem, som jag, att när man går in och backar i en sändning (timeshift) att man så gått som alltid måste göra ett pause/start för att få ljudet i synk, är det verkligen så dåligt på era boxar också?

Testade precis och hade inga som helst problem med synkningen. Testade att spela tillbaka på en kanal som varit på längre än en halvtimme, testade även att pausa och sen starta och spela tillbaka. Är det på alla kanaler eller är det är det bara vissa?

Postad 29 januari 2008 - 22:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Testade precis och hade inga som helst problem med synkningen. Testade att spela tillbaka på en kanal som varit på längre än en halvtimme, testade även att pausa och sen starta och spela tillbaka. Är det på alla kanaler eller är det är det bara vissa?

Tycker nog att det är på de flesta.

Postad 30 januari 2008 - 10:08

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Ni som har problem med hängningar som resulterar i strömkabel ut/in: Har detta blivit bättre efter
uppdateringen?
Själv hade jag denna box ca 2 mån innan uppdateringen utan en enda hängning. Efter uppdateringen får
jag rycka strömkabeln nästan varje kväll!! Fler??

MVH lundis

Postad 30 januari 2008 - 10:13

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Hade som du inga problem med totalhängningar innan uppdateringen, men den hängde sig härom kvällen så jag fick dra sladden.
Har än så länge bara haft en hängning.

Redigerat av Falukorv, 30 januari 2008 - 12:39.

Postad 30 januari 2008 - 10:22

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Min box fungerar bra (nr 2) men är så trött på oljudet från den.

Tror jag har en av de som är halvtysta men vad hjälper det??!!
Jag vill ha en tyst box!

Får bara en massa luddiga svar från CD.
Att de inte lär sig efter alla dessa år de hållt på... Jag menar en apa borde kunna räkna ut att kunderna lär klaga på en box som för så pass mkt väsen plus alla andra buggar och att deras boxar alltid är halvfärdiga..
Vi e ju för f-n produktutvecklare alla vi som har deras boxar, och då borde vi få betalt istället för betala!

Postad 30 januari 2008 - 10:40

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jo, så är det ofta för mig med, det är inte mycket ur synk bara så att det ser dubbat ut.

Postad 30 januari 2008 - 11:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hade som du inga problem med totalhängningar innan uppdatreingen, men den hängde sig härom kvällen så jag fick dra sladden.

Har haft en hängning efter uppdateringen enligt nedan, det är den första av detta slag (någon annan som har sett något liknade)? Har som sagt bara haft denna efter uppdateringen så för mig så har det blivit färre hängningar, finns det någon logik i när hängningarna inträffar?

Fick en ny hängning, genom att välja en uppspelning i listan över inspelat och sedan val OK, så blev allt svart! Displayen visade Play men det gick inte att gå ur play eller gör något. Gick att stänga av och starta om boxen och då gick det helt OK att starta uppspelningen. Det ser ut på samma sätt som när man delar en inspelning i två delar och sista delen bilr svart, men i detta fallet så syntes det att det fanns en inspelning i den lilla bilden innan valet OK gjordes (har bara hänt en gång)

Postad 30 januari 2008 - 11:20

TygelBy
  • TygelBy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Sedan har jag problem med ljudet. Stor skillnad i ljudnivå mellan kanaler med dolby digital ljud och dolby P2 ljud.

Prova att dra upp 'box-volymen' (boxens volymkontroll) på max så slipper du det problemet iallafall.

edit: Förutsatt då att du inte använder denna volymkontroll för att hantera ljudvolymen utan använder receivern/TVn till det.

/TygelBy

Redigerat av TygelBy, 30 januari 2008 - 11:24.

Postad 30 januari 2008 - 12:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jo, så är det ofta för mig med, det är inte mycket ur synk bara så att det ser dubbat ut.

Inspelat i HD blir det ofta ur synk. Brukar hamna rätt om man trycker paus.

Postad 30 januari 2008 - 12:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hade som du inga problem med totalhängningar innan uppdatreingen, men den hängde sig härom kvällen så jag fick dra sladden.

Har haft en hängning efter uppdateringen enligt nedan, det är den första av detta slag (någon annan som har sett något liknade)? Har som sagt bara haft denna efter uppdateringen så för mig så har det blivit färre hängningar, finns det någon logik i när hängningarna inträffar?

Har ni 2 kablar in från parabolen, ni som får hängningar? Jag har det och den hänger sig ytterst sällan, kanske 2 gånger totalt. Har då kunnat stänga av den med knappen på boxen, jag har aldrig dragit ur sladden. Den har aldrig hängt sig efter uppdateringen. Dock har den startat om sig själv en gång när jag var i EPG (efter uppdat.).

Redigerat av agpath, 30 januari 2008 - 12:07.

Postad 30 januari 2008 - 12:43

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Ja jag har 2 kablar in.
Citat taget från que:

"Fick en ny hängning, genom att välja en uppspelning i listan över inspelat och sedan val OK, så blev allt svart! Displayen visade Play men det gick inte att gå ur play eller gör något. Gick att stänga av och starta om boxen och då gick det helt OK att starta uppspelningen."

Det var så jag gjorde när min box hängde sig.....

Skumt!

Postad 30 januari 2008 - 13:24

miclak
  • miclak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Ja, det är så dåligt....har aldrig lyckats få ljudet i synk utan att använda pause/start ner man har använt "timeshift".
Ganska störande

Postad 30 januari 2008 - 20:52

nugent
  • nugent
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
till cd Hej Fortsatta problem mid eran inspelningsbara dekodermed hårddisk. När man spelar in och ska spola fram eller bak såslocknar dekodern ibland och stänger av sig själv 7-10 gånger underen film?????? Är det något ni känner till??
Hej och tack för ditt mail Detta är ett problem vi känner till och som vi skickat vidare förundersökning. I nuläget har vi ingen lösning för detta problem men vihoppas kunna presentera en lösning så snart som möjligt. Det vi undrar är om dessa problem uppstår vi en och sammainspleningen eller om det är oberoende vilken inspelning du ser på.Stänger boxen av sig även om du undviker att spola fram och tillbaka? Med vänlig hälsningIsabelle MarklundCanal Digital Kundservice Tel: 0770-33 22 11Fax: 08-772 27 77http://www.canaldigital.seOn 27 Jan 2008 19:30:15 +0100 you wrote:

Postad 30 januari 2008 - 20:53

Unregistered5e408931
  • Unregistered5e408931
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Fick min box idag. Den verkar vara väldigt känslig för signalstyrkan.

Kopplade in min befintliga kabel till SAT 1 och körde installtionen.
133 kanaler hittades och jag kunde tidvis se en del av dem. Men oftast fick jag meddelandet att jag skulle kolla antennen.

Anslöt min gamla Force 1189s och fick kanonbild.

Är signalen för svag? Kan det vara något fel på anslutningen till boxen?

Postad 30 januari 2008 - 21:42

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Har inte lagt märke till om den har component, men om det är så borde det väl bli rätt ok med 720p, det ska den klara. Vet inte om component fixar 1080i, dock.

EDIT: Har läst manualer: HDMI-DVI ska gå om DVI-ingången stödjer HDCP.
Component ut kan ge max 1080i (enligt min TV's manual), men det står inget om hur man aktiverar den. Är det alltid signal ut på både HDMI och Component? Det enda som står är att Scart RGB är avaktiverad vid Component och det är den ju även för HDMI.

Jodå, visst fungerar det med både 720p och 1080i via component, men jag vill ha digitalt så mycket det går. Man tappar kvalitet vid varje övergång så det ska vara så få som möjligt.

TVn stödjer HDCP på DVI enligt min TV-manual så det är inte problemet. Det kommer signal på både HDMI och Component parallellt, jag har signal på båda men med störning på DVI.

Postad 30 januari 2008 - 22:08

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0
Just nu känner jag mig dummast i världen. Testade att söka i tråden men hittade inget. Hur går man över till att använda den marksända mottagaren? Hittar inget i manualen och jag har tryckt på alla knappar känns det som...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.