Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 30 januari 2008 - 22:10
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Fick min box idag. Den verkar vara väldigt känslig för signalstyrkan.
Kopplade in min befintliga kabel till SAT 1 och körde installtionen. 133 kanaler hittades och jag kunde tidvis se en del av dem. Men oftast fick jag meddelandet att jag skulle kolla antennen.
Anslöt min gamla Force 1189s och fick kanonbild.
Är signalen för svag? Kan det vara något fel på anslutningen till boxen?
Du kan se om du har tillräcklig signalstyrka om du går in i menyn och väljer Tekniskt Information.
Postad 30 januari 2008 - 22:17
oibmeh
-
oibmeh
-
Användare
-
-
115 inlägg
Just nu känner jag mig dummast i världen. Testade att söka i tråden men hittade inget. Hur går man över till att använda den marksända mottagaren? Hittar inget i manualen och jag har tryckt på alla knappar känns det som...
Gör en kanalsökning på marksända kanaler under Meny/Mottagarinställningar/Kanalsökning/DTT automatisk sökning. Gå sedan in på favoriter och lägg till de marksända kanaler du vill ha. /oibmeh
Postad 30 januari 2008 - 22:40
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har inte lagt märke till om den har component, men om det är så borde det väl bli rätt ok med 720p, det ska den klara. Vet inte om component fixar 1080i, dock.
EDIT: Har läst manualer: HDMI-DVI ska gå om DVI-ingången stödjer HDCP. Component ut kan ge max 1080i (enligt min TV's manual), men det står inget om hur man aktiverar den. Är det alltid signal ut på både HDMI och Component? Det enda som står är att Scart RGB är avaktiverad vid Component och det är den ju även för HDMI. Jodå, visst fungerar det med både 720p och 1080i via component, men jag vill ha digitalt så mycket det går. Man tappar kvalitet vid varje övergång så det ska vara så få som möjligt.
TVn stödjer HDCP på DVI enligt min TV-manual så det är inte problemet. Det kommer signal på både HDMI och Component parallellt, jag har signal på båda men med störning på DVI.
Jag är i precis samma sits som du, med störning på DVI. Jag har gjort följande moment i felsökningen: Började med att felanmäla boxen. Fick en ny av CD. Bytte HDMI>DVI kabel. Idag testade jag med min gamla HD-box. Den har jag haft sedan fotbolls-VM och hade aldrig några bildstörningar av denna typ. Nu visade sig samma störning ifrån denna box. Det börjar luta åt att något är galet med TV:n och DVI-ingången. Imorgon skall jag koppla in min 27" Dell-skärm som också har DVI-ingång med HDCP för att konstatera att det nog är ett TV-problem.
Postad 30 januari 2008 - 22:47
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Just nu känner jag mig dummast i världen. Testade att söka i tråden men hittade inget. Hur går man över till att använda den marksända mottagaren? Hittar inget i manualen och jag har tryckt på alla knappar känns det som...
Gör en kanalsökning på marksända kanaler under Meny/Mottagarinställningar/Kanalsökning/DTT automatisk sökning. Gå sedan in på favoriter och lägg till de marksända kanaler du vill ha.
/oibmeh
Tackar jag var inne på att det var som på den gamla boxen, att man bytte helt enkelt mottagare med en knapp... Men tack vare denna info så upptäckte jag att dem låg på 500 och uppåt...
Postad 31 januari 2008 - 08:58
Unregistered4063b8d2
-
Unregistered4063b8d2
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Sedan har jag problem med ljudet. Stor skillnad i ljudnivå mellan kanaler med dolby digital ljud och dolby P2 ljud.
Prova att dra upp 'box-volymen' (boxens volymkontroll) på max så slipper du det problemet iallafall.
edit: Förutsatt då att du inte använder denna volymkontroll för att hantera ljudvolymen utan använder receivern/TVn till det.
/TygelBy
Tack för det tipset, har stört mig på de olika ljudvolymerna något grymt! Nu kan man byta kanal utan att vara rädd att spränga högtalarna.
Postad 31 januari 2008 - 09:39
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Kopplade in min befintliga kabel till SAT 1 och körde installtionen. 133 kanaler hittades och jag kunde tidvis se en del av dem. Men oftast fick jag meddelandet att jag skulle kolla antennen.
Du kör händelsevis inte med en Multi-Switch mellan parabolen och mottagaren? Jag gör det och får inte in några kanaler över 11 Mhz (TV4 Guld, Komedi,TV2 etc.). Andra mottagare har inga problem så det är något med kopplingen Multi-Switch-denna box som strular. /B
Postad 31 januari 2008 - 11:03
Unregistered5e408931
-
Unregistered5e408931
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Du kör händelsevis inte med en Multi-Switch mellan parabolen och mottagaren? Jag gör det och får inte in några kanaler över 11 Mhz (TV4 Guld, Komedi,TV2 etc.). Andra mottagare har inga problem så det är något med kopplingen Multi-Switch-denna box som strular.
/B
Ingen multiswitch. Får ut en kille på måndag som skall byta huvud och dra ny kabel. Så jag får väl tåla mig över helgen.
Postad 31 januari 2008 - 15:22
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
que: Sist jag fick dra sladden var vid ett vanligt kanalbyte från svt1 till nån av hd-kanalerna vilket
resulterade i stillbild o sen inget mer...
Postad 31 januari 2008 - 15:33
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Du kör händelsevis inte med en Multi-Switch mellan parabolen och mottagaren? Jag gör det och får inte in några kanaler över 11 Mhz (TV4 Guld, Komedi,TV2 etc.). Andra mottagare har inga problem så det är något med kopplingen Multi-Switch-denna box som strular.
/B
Vilken typ av multiswitch ( DiSEqC ) använder du ( 2/1, 4/1 ,8/1 ) ? Vilken typ av DiSEqC är det ( 1.0, 1.1, 1.2 ) ? Stödjer CD´s mottagare DiSEqC du kopplar till ( viktigt ) ? Detta är något man ska tänka på när man börjar koppla in flera lnb för att undvika bekymmer. Det bekymmer du har är att du inte kommer åt det högre bandet ( 1100-2150 MHz ).
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 31 januari 2008 - 15:35.
Postad 31 januari 2008 - 18:23
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
que: Sist jag fick dra sladden var vid ett vanligt kanalbyte från svt1 till nån av hd-kanalerna vilket resulterade i stillbild o sen inget mer...
Var det från SVT1 SD eller SVT HD? min uppfattning har varit att mitt problem har varit från SVT-HD till någon annan kanal som då går i 1080i
Postad 31 januari 2008 - 22:38
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hej.
Jag har efter att kopplat in 2:a kabeln + uppdaterat till nya mjukvaran, upplever jag ett STORT problem osm jag inte sett förut:
3 av mina inspelningar saknar ljud.
1 gång har jag även glömt boxn igång typ 2 timmar och när jag skulle kolla igen så var de tingen ljud. en omstart krävdes sen var det tillbaka.
Fler som upplevt detta?
Tips om vad jag skall göra?
Riktigt orolig, Sandby7.
Postad 01 februari 2008 - 08:56
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej.
Jag har efter att kopplat in 2:a kabeln + uppdaterat till nya mjukvaran, upplever jag ett STORT problem osm jag inte sett förut: 3 av mina inspelningar saknar ljud. 1 gång har jag även glömt boxn igång typ 2 timmar och när jag skulle kolla igen så var de tingen ljud. en omstart krävdes sen var det tillbaka.
Fler som upplevt detta? Tips om vad jag skall göra?
Riktigt orolig, Sandby7.
Saknas ljud både via SCART, SPDIF och HDMI? Är ljudet helt borta från dessa inspelningar? hjälper inte att starta om? något speciellt ljudformat på dessa inspelningar som skiljer sig från andra? Har bara tappat ljudet en gång vid inspelning och det var en inspelning från SVTHD med någon typ av digitalljud, men det var före uppdateringen
Postad 01 februari 2008 - 10:35
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Vilken typ av multiswitch ( DiSEqC ) använder du ( 2/1, 4/1 ,8/1 ) ? Vilken typ av DiSEqC är det ( 1.0, 1.1, 1.2 ) ? Stödjer CD´s mottagare DiSEqC du kopplar till ( viktigt ) ? Detta är något man ska tänka på när man börjar koppla in flera lnb för att undvika bekymmer. Det bekymmer du har är att du inte kommer åt det högre bandet ( 1100-2150 MHz ).
Det är en MME MS 904 HQ Multischalter 9/4. http://www.srt-versa...4-receiver.htmlDen har DiSEqC Version 2.0 och är bakåtkompatibel med tidigare versioner. CD PVR boxen ska stöda DiSeq 1.1 enligt manualen. Jag hade en antenn-kille här från en firma som CD länkar till för indtallation och vi jobbade ett antal timmar med att testa alla möjliga saker. Faktum är att: - Comboboxen och gamla HD-boxen fungerar perfekt med alla kanaler - Antennkillens mätinstrument får signal även vid de högre banden och ser alla kanaler där (coolt mätinstrument de har) - Både min orginal och min utbytes CD PVR HD box har hft samma problem. - Jag har provat alla 4 utgångar från switchen utan att det löst något. Just det faktum att signalen för de högre banden bevisligen finns eftersom gamla boxar och mätinstrument får in den gör mig bara förvirrad. Tyvärr kan man ine göra så mkt inställningar i boxen så det finns inte mkt att testa. /B
Postad 01 februari 2008 - 11:25
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det är en MME MS 904 HQ Multischalter 9/4. http://www.srt-versa...4-receiver.html
Den har DiSEqC Version 2.0 och är bakåtkompatibel med tidigare versioner. CD PVR boxen ska stöda DiSeq 1.1 enligt manualen.
Jag hade en antenn-kille här från en firma som CD länkar till för indtallation och vi jobbade ett antal timmar med att testa alla möjliga saker.
Faktum är att: - Comboboxen och gamla HD-boxen fungerar perfekt med alla kanaler - Antennkillens mätinstrument får signal även vid de högre banden och ser alla kanaler där (coolt mätinstrument de har) - Både min orginal och min utbytes CD PVR HD box har hft samma problem. - Jag har provat alla 4 utgångar från switchen utan att det löst något.
Just det faktum att signalen för de högre banden bevisligen finns eftersom gamla boxar och mätinstrument får in den gör mig bara förvirrad. Tyvärr kan man ine göra så mkt inställningar i boxen så det finns inte mkt att testa.
/B
Enligt tidigare inlägg så skickar inte boxen ut några Diseq-signaler och då kan den kan ej växla utgång på switchen. Dock motsägs detta av manualen som säger att den stödjer Diseq 1.1, så man kan ju undra vad som gäller?
Postad 01 februari 2008 - 11:37
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Vad CD säger att boxarna ska klara är inte någon större sanning, det räcker att titta på den gamla HD-boxen ( utan HDD ) den skulle också kunna ta in flera satelliter men gör det fortfarande snart 2 år senare inte. Jag tror som Agpath säger att CD's HD box inte stödjer DiSEqC styrning över huvudtaget ( hoppas att ni får större tur än vad vi med den gamla HD boxen har haft ). AV erfarenhet aldrig mer en box från CD när man inte kan lita på dem ( det finns alternativ ).
Sorry lite OT
Postad 01 februari 2008 - 13:07
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Det är en MME MS 904 HQ Multischalter 9/4. http://www.srt-versa...4-receiver.html
Den har DiSEqC Version 2.0 och är bakåtkompatibel med tidigare versioner. CD PVR boxen ska stöda DiSeq 1.1 enligt manualen.
Jag hade en antenn-kille här från en firma som CD länkar till för indtallation och vi jobbade ett antal timmar med att testa alla möjliga saker.
Faktum är att: - Comboboxen och gamla HD-boxen fungerar perfekt med alla kanaler - Antennkillens mätinstrument får signal även vid de högre banden och ser alla kanaler där (coolt mätinstrument de har) - Både min orginal och min utbytes CD PVR HD box har hft samma problem. - Jag har provat alla 4 utgångar från switchen utan att det löst något.
Just det faktum att signalen för de högre banden bevisligen finns eftersom gamla boxar och mätinstrument får in den gör mig bara förvirrad. Tyvärr kan man ine göra så mkt inställningar i boxen så det finns inte mkt att testa.
/B
hmm... jag kör själv en Spaun 5/8 multiswitch o det funkar kalas MEN jag bläddrade runt lite i menyerna nu och jag kan INTE längre hitta var man väljer LNB typ (den fanns där någonstans förut)... har det försvunnit vid uppdateringen?!???
Postad 01 februari 2008 - 14:29
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Det enda man kunde/kan göra är att trycka "röd" knapp för att ladda in default inställningar för Universal LNB. Man kunde inte välja något annat.
Så du har inga problem med TV2, TV Guld, TV4 Komedi etc.?
Har du mer än Thor parabolen kopplad (eller hur är det nu det är med 5/8 ...)? Jag har även en parabol för Astra kopplad ... kanske ska jag prova ta bort den en gång ...
/B
Postad 01 februari 2008 - 14:43
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Det enda man kunde/kan göra är att trycka "röd" knapp för att ladda in default inställningar för Universal LNB. Man kunde inte välja något annat.
Så du har inga problem med TV2, TV Guld, TV4 Komedi etc.? Har du mer än Thor parabolen kopplad (eller hur är det nu det är med 5/8 ...)? Jag har även en parabol för Astra kopplad ... kanske ska jag prova ta bort den en gång ...
/B
Aldrig haft problem med H/L V/H. Jag ser samma bild som du med röd knapp för universial LNB, vågar inte trycka på den. Märkte åxå att kanalsökningen tog typ 3 sek och inga kanaler hittade! Vågar inte trycka på OK... 5/8 Switchenn klarar bara en LNB, kanske Astra LNB spökar för dig då boxen inte klarar annan position än Thor. Du har väl ett Quatro huvud mot thor o inte det medföljande Quaad LNBn?? Börjar bli orolig här att CD har buggat till det ordentligt och tagit bort QuatroLNB stödet
Postad 01 februari 2008 - 18:39
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Ja jag har 2 kablar in. Citat taget från que:
"Fick en ny hängning, genom att välja en uppspelning i listan över inspelat och sedan val OK, så blev allt svart! Displayen visade Play men det gick inte att gå ur play eller gör något. Gick att stänga av och starta om boxen och då gick det helt OK att starta uppspelningen."
Det var så jag gjorde när min box hängde sig.....
Skumt!
Detta hände mig precis nu! Inspelningen var från svt1. Gick att stänga av boxen med fjärren! que: Häromdan när jag kanalbytte från svt1 till Nat Geo HD (tror jag det var) blev det stillbild i rutan o jag var tvungen att dra kabeln
Postad 01 februari 2008 - 22:46
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hej.
Jag har efter att kopplat in 2:a kabeln + uppdaterat till nya mjukvaran, upplever jag ett STORT problem osm jag inte sett förut: 3 av mina inspelningar saknar ljud. 1 gång har jag även glömt boxn igång typ 2 timmar och när jag skulle kolla igen så var de tingen ljud. en omstart krävdes sen var det tillbaka.
Riktigt orolig, Sandby7. Saknas ljud både via SCART, SPDIF och HDMI?
Är ljudet helt borta från dessa inspelningar? hjälper inte att starta om? något speciellt ljudformat på dessa inspelningar som skiljer sig från andra?
Har bara tappat ljudet en gång vid inspelning och det var en inspelning från SVTHD med någon typ av digitalljud, men det var före uppdateringen
Kör allt via HDMI. Hjälper inte att starta om. Flera gånger har boxen varit igång (=frugan glömt stänga av den) ett par timmar, slår på TVn och ljudet är borta (på alla kanaler). Efter omstart är det tillbaka.
Postad 01 februari 2008 - 23:35
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej.
Riktigt orolig, Sandby7. Saknas ljud både via SCART, SPDIF och HDMI?
Är ljudet helt borta från dessa inspelningar? hjälper inte att starta om? något speciellt ljudformat på dessa inspelningar som skiljer sig från andra?
Har bara tappat ljudet en gång vid inspelning och det var en inspelning från SVTHD med någon typ av digitalljud, men det var före uppdateringen
Kör allt via HDMI. Hjälper inte att starta om. Flera gånger har boxen varit igång (=frugan glömt stänga av den) ett par timmar, slår på TVn och ljudet är borta (på alla kanaler). Efter omstart är det tillbaka.
Kommer att tänka på denna bugg " om boxen är på före TV'n så kommer det inte ut ljud via HDMI, om man inte aktiverar utgången med att växla kanal". Snarlik ditt fel, men din verkar inte få igång ljudet genom att byta kanal? Förklarar inte heller att ljud saknas på inspelningar. Tycker du ska prova vad som händer via annan utgång SCART etc. HDMI kan vara mera känslig som länk mellan TV och box. Troligen är det ny box som gäller
Redigerat av Unregistered124686ac, 02 februari 2008 - 07:15.
Postad 02 februari 2008 - 19:02
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
/B
hmm... jag kör själv en Spaun 5/8 multiswitch o det funkar kalas MEN jag bläddrade runt lite i menyerna nu och jag kan INTE längre hitta var man väljer LNB typ (den fanns där någonstans förut)... har det försvunnit vid uppdateringen?!???
Ingen som vet om CD har schabblat bort inställningen av LNB typ i nya programvaran, eller dyker alternativet upp vid ominstallation...??????????????????????????????
Postad 02 februari 2008 - 20:51
Boogiebender
-
Boogiebender
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har problem med inspelningar som ej går att spela upp, De går igång några sekunder men fryser sedan. det går att snabbspola i dem men om man försöker spela igen så blir det bara stillbild. Har ibland lyckats med att få igång en inspelning efter en "rycka-sladden-omstart". Nån som känner igen? Nån som förstår vad som händer?
Postad 02 februari 2008 - 21:02
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har problem med inspelningar som ej går att spela upp, De går igång några sekunder men fryser sedan. det går att snabbspola i dem men om man försöker spela igen så blir det bara stillbild. Har ibland lyckats med att få igång en inspelning efter en "rycka-sladden-omstart". Nån som känner igen? Nån som förstår vad som händer?
Detta hade jag flera gånger innan uppdateringen, men har inte sett det därefter: Från bugglistan- frysning/hängning vid uppspelning av inspelat, det man tittar på har stannat/fruset, ibland lätt hängning att man kan starta om inspelat ibland har man fått starta om boxen. Detta hände kanske någon/några gånger per vecka så det var ju inte så ofta, du måste ha ett dåligt ex av boxen Någon som tittar på Göta Kanal 2, den ska enligt TV4 sändas i HD, men jag tycker skillnaden mot SD är liten, någon som tycker det är HD kvalitet?
Postad 03 februari 2008 - 18:05
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har fått flera "svarta starter" från uppspelning nu (svart bild och play i display, ingen bild och det går inte att gå tillbaka med "svart fyrkant", det kan ha något att göra med EPG'n, tror mig se ett samband mellan att man varit i EPG gått vidare till uppspelning av inspelat. Ytterligare en konstig sak är att det mesta ser ut att vara hängt men man kan komma tillbaka genom att trycka på EPG, då har man kontroll igen och kan starta om. Någon mer som ser detta samband, får ni svart bild så prova med EPG knappen. Denna bugg är ny och har något med deras uppgardering att göra
Postad 04 februari 2008 - 11:36
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Någon som tittar på Göta Kanal 2, den ska enligt TV4 sändas i HD, men jag tycker skillnaden mot SD är liten, någon som tycker det är HD kvalitet?
Jag har eländet på DVD och undvek att se den på TV  Många filmer i "HD" både på TV4 och C+ har ju inte bättre kvalitet än en vanllig SD-DVD. Det ska helst vara programmet inspelade direkt med digitala HD-kameror för att det ska bli riktigt högupplöst. Jag misstänker att många filmer bara är uppkonverterade. Men på tal om TV4 HD så är denna länk intressant: http://tv4.se/omtv4/554794.htmlDet är hela HD-tablån för feb-mars.
Redigerat av agpath, 04 februari 2008 - 11:40.
Postad 04 februari 2008 - 13:45
nicky6
-
nicky6
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag har fortfarande problem med läppsynk vid uppspelning av inspelat material (gäller även vid timeshift). Kurerar som vanligt med två tryck på playknappen (=paus+play).
Vad värre är att den börjat hänga sig. Det hände kanske 3 gånger max totalt från den var ny fram till denna uppdateringen. Men nu hände det nästa varje kväll. Uppträder när jag zappar mellan kanalerna. Verkar som att det främst händer när jag är lite snabb att zappa från en kanal som inte hunnit visa sitt innehåll (bara visat fram programnamn/programstatus/klocka/etc. resten svart) till en annan.
Glömde nämna - boxen är kopplad till plasman med HDMI. Således inget ljud ut till någon förstärkare. Ej heller annat än stereo. Har spelat in både SVT1, TV4 och HD-kanaler (utom SVT HD) och alla uppvisar läppsynkproblem under någon gång av inspelningen.
Redigerat av nicky6, 04 februari 2008 - 13:46.
Postad 04 februari 2008 - 15:33
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jag har fortfarande problem med läppsynk vid uppspelning av inspelat material (gäller även vid timeshift). Kurerar som vanligt med två tryck på playknappen (=paus+play). Vad värre är att den börjat hänga sig. Det hände kanske 3 gånger max totalt från den var ny fram till denna uppdateringen. Men nu hände det nästa varje kväll. Uppträder när jag zappar mellan kanalerna. Verkar som att det främst händer när jag är lite snabb att zappa från en kanal som inte hunnit visa sitt innehåll (bara visat fram programnamn/programstatus/klocka/etc. resten svart) till en annan.
Glömde nämna - boxen är kopplad till plasman med HDMI. Således inget ljud ut till någon förstärkare. Ej heller annat än stereo. Har spelat in både SVT1, TV4 och HD-kanaler (utom SVT HD) och alla uppvisar läppsynkproblem under någon gång av inspelningen.
Själv har jag enbart ljudet ut via SPDIF med Dolby Digital. Har också detta problem på framförallt inspelade HD-filmer. Det som händer är att bilden hackar till och sedan är det osynk. Detta kan hända 5-10 gånger under en HD-film. Till slut tröttnar man på Paus/Play-manövern och tittar på eländet ändå! Särskilt störande på svenska filmer, förstås. Vad handlar detta om? Är hårddisken eller någon annan del av hårdvaran för långsam för att hantera videoströmmen eller är det mjukvaran som inte avkodar tillräckligt snabbt? Finns detta på bugglistan, förresten?
Redigerat av agpath, 04 februari 2008 - 15:37.
Postad 04 februari 2008 - 16:06
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
En nyjusterad bugglista, ditt problem är 3+12
Gamla buggar som inte är fixade
1- radiolist buggen, att man kan få en hängning, lär inte var fixad enligt CD, har inte vågat testa detta
2- tittar man på en uppspelning samtidigt som en schemalagd inspelning startar så lämnar man uppspelningen, det gäller samma för timeshift (man har då också förlorat allt uppbackat, irriterande)
3- kraftigt ljudsynksproblem vid timeshift, särskilt efter snabbspolning, åtgärdas nu med paus/start men måste fixas i mjukvaran. Ibland också ljudsynkproblem på uppspelat material särskilt HD (fixas också med paus/start)
4- ljudproblemet med missljuuuuud från fläkten inte åtgärdat på något sätt (såsom annan tempstyrning, möjlighet att stänga av HDD'n etc). Ska åtgärdas genom HW uppgradering enligt CD. CD väntar på besked från Sagem om garantiåtagande mm.
5- digitalljud via HDMI ej fixat
6- att man inte får ljud via HDMI (bara 1 kanals ljud, inte 2 eller mer) om man sätter ljud till HEMBIO, vilket gör ett evigt växlande i menyn om man önskar att kunna använda båda ljudvägarna
7- boxen kan inte växla automatiskt mellan 720p och 1080i om man väl har gjort det valet någon gång (reset av boxen måste göras för att få detta i automatik igen), borde finnas ett tredje val i menyn, överföring ”as is”.
8- om boxen är på före TV'n så kommer det inte ut ljud via HDMI, om man inte aktiverar utgången med att växla kanal
9- om man trycker OK i EPG'n och byter kanal i lill-TV'n bort från Travel&Living, då stoppas också EPG data nedlagring till kanaler som man inte besökt. T&L borde ligga som bakgrundsprocess och borde inte visas i lill-TV'n, det borde vara så att bilden visar den kanal som man markerar och med OK så går man ut med vald kanal och med TV-knapp så går man ur EPG utan byta kanal. EPG data listar också ibland morgondagens program före dagens (vilket uppdateras efter en tid, men har man varit snabb och markerat inspelningar så hamnar dessa på fel dag, vilket hänt flera gånger för mig)
10- redigering av inspelat, vid en delning i två delar så försvinner sista delen, visas i listan men kan inte visas är svart
11- känslig för störningar (mottagning) vid inspelning, inspelningen till HDD avbryts vid störning men rec fortsätter att visas (ska inte vara något problem om man har bra mottagning, behöver nog inte åtgärdas)
12 - ibland kort ”hack” (väldigt korta stopp (ms)) i uppspelat och livesändningar
13 - hängning vid kanalbyte runt SVT-HD kanalen! Om man har varit och tittat på SVT HD och växlar till annan kanal så kan HDMI interfacet låsas sig (löses upp genom att växla ingång på TV) eller att boxen hänger sig, starta om boxen.
14- vid uppspelning av inspelat, det man tittar på har stannat/fruset, ibland lätt hängning att man kan starta om inspelat, ibland har man fått starta om boxen.
15 - hängning om man lämnar EPG’n för att gå direkt till listan med inspelat material (knappen intill) och sedan med knapp TV, så hängde sig boxen (enbart hänt en gång)
16 - redigering med flera klipp och sammanslagning, allt försvann
17 - att fjärrkontroll störs ut av vissa TV, särskilt om man har automatisk ljusreglering på TV'n på
18- att det skulle ligga en bärvåg ut på SPDIF utgången under rec, kan störa förstärkare som har gemensam ljudingång
Nya buggar efter uppdatering
19- Ser ut att vara problem, och att måste starta om boxen, om man passerar en kanal med dålig signalnivå (marknät), boxen går då ner och kan inte visa något på de andra kanalerna med korrekt signalstyrka heller (gäller då också satellitkanalerna).
20- CD rapporterade en ny bugg, men det är inte säkert att det är så, någon har testat och att det fungerar OK. Om man har satt en programmerad inspelning på satellit så måste mottagaren stängas av i satellit mode, har man en programmerad inspelning satt på marknät så måste man stänga av i marknätsläge. Man kan också ha den på då växlar den själv. Har man programmerat både satellit och mark så måste man ha den på för att den ska fixa detta. Den kan alltså inte växla mottagare i stand-by mode.
21- Ny hängning, genom att välja en uppspelning i listan över inspelat och sedan val OK, så blev allt svart! Displayen visade Play men det gick inte att gå ur play eller gör något med normala kommandon. Det går att stänga av och starta om boxen och konstigt nog så kan man återgå med EPG knappen!!!! Detta har hänt flera gånger efter uppdateringen.
Postad 04 februari 2008 - 17:03
Golfaren69
-
Golfaren69
-
Rookie
-
5 inlägg
En väldigt lååång men matnyttig tråd detta :-)
Jag sitter precis o funderar på att slå till på en CD box med hårddisk o HD men undrar detta med marksändning. Funkar det alltså även med Boxer visningar med ett Boxer abonnentkort i denna box så att jag även kan se Boxer hela utbud i framtida HD-sändningar?
Finns någon annan box på marknaden som funkar bättre?
//Patrik
Postad 04 februari 2008 - 18:38
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Nej det gör det inte den är bara en FTA-mottagare för marknätet.
Ngn mer än mig som tycker att Sagems text-tv luktar 80-tal, hur svårt kan det vara att ordna en text-tv som lagrar alla sidor inkl undersidor, de flesta andra har ju löst detta i 20år snart!
Riktigt irriterande eftersom man inte kan använda TV:ns text-tv när man kör HDMI.
Postad 04 februari 2008 - 19:44
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Mer Texttv minne skulle de ju fixa på första uppgraderingen men det hände väl inte som allt annat  .
Postad 04 februari 2008 - 22:06
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag förväntade mig att boxen skulle klara HDMI 1.3 efter uppdateringen men så tycks inte vara fallet. Fortfarande meddelar min Samsung "mode not supported" vid start. Det funkar för det mesta i alla fall men någon gång startar boxen med en grön bild. Boten är att dra ur HDMI-kabeln och stoppa in den igen. Detta är väl ingen bugg men visst borde en ny box klara den senaste versionen av HDMI
Postad 04 februari 2008 - 22:10
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag förväntade mig att boxen skulle klara HDMI 1.3 efter uppdateringen men så tycks inte vara fallet. Fortfarande meddelar min Samsung "mode not supported" vid start. Det funkar för det mesta i alla fall men någon gång startar boxen med en grön bild. Boten är att dra ur HDMI-kabeln och stoppa in den igen. Detta är väl ingen bugg men visst borde en ny box klara den senaste versionen av HDMI 
Det är Samsung som inte är 100% bakåtkompatibbel i deras HDMI protokoll. Kontakta Samsung support så är det säkert en uppgradering av TVns mjukvara. Valet att ha HDMI 1.2 är pga av den stora variation som florerar i HDMI 1.3 protokollet. Senatse ver är inte alltid den säkraste. Se bara på Windows XP tex...*ler*
Postad 04 februari 2008 - 23:55
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
queDu har missat den nya superbuggen att det inte gåra tt välja LNB typ längre... tror jag.. valet är iaf borta. Kan även betyda att det inte går att göra kanaluppdateringar längre.... Har man tex boxen kopplad till en Multiswitch med Quatrohuvud så verkar det som om inte det går att köra kanalsökning längre.....eller snarare den hittar inga kanaler.... Vågar inte testa själv o trycka OK efter kanalsökning då jag inte vill sitta med en tom kanallista
Postad 05 februari 2008 - 08:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
que
Du har missat den nya superbuggen att det inte gåra tt välja LNB typ längre... tror jag.. valet är iaf borta. Kan även betyda att det inte går att göra kanaluppdateringar längre.... Har man tex boxen kopplad till en Multiswitch med Quatrohuvud så verkar det som om inte det går att köra kanalsökning längre.....eller snarare den hittar inga kanaler....
Vågar inte testa själv o trycka OK efter kanalsökning då jag inte vill sitta med en tom kanallista
Ska höra med CD om detta. Jag vet att på min första box så skulle jag göra en ny kanalsökning, men jag fick aldrig igång sökningen såsom det stod i manualen, men jag struntade i detta och gjorde en återställning istället och då kördes en ny kanalhämtning. Om jag har fattat det rätt så behöver man inte göra någon ny kanalsökning för varje gång man startar boxen så hämtas automatiskt den senaste kanallistan
Postad 05 februari 2008 - 08:23
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Nej det gör det inte den är bara en FTA-mottagare för marknätet.
Ngn mer än mig som tycker att Sagems text-tv luktar 80-tal, hur svårt kan det vara att ordna en text-tv som lagrar alla sidor inkl undersidor, de flesta andra har ju löst detta i 20år snart! Riktigt irriterande eftersom man inte kan använda TV:ns text-tv när man kör HDMI.
Koppla TV'ns antenningång till antennutgången på boxen och använd TV'ns text-TV istället. Funkar förstås bara om man har en markkanal. Boxens text-TV är som sagt kass.
Postad 05 februari 2008 - 08:42
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Det är Samsung som inte är 100% bakåtkompatibbel i deras HDMI protokoll. Kontakta Samsung support så är det säkert en uppgradering av TVns mjukvara.
Valet att ha HDMI 1.2 är pga av den stora variation som florerar i HDMI 1.3 protokollet. Senatse ver är inte alltid den säkraste. Se bara på Windows XP tex...*ler*
Även om Sagem föredrar HDMI 1.2 så är det ingen ursäkt för att boxen inte vid behov klarar 1.3. Vem skulle köpa en dator som inte klarar Windows XP...."ler, bistert"
Postad 05 februari 2008 - 12:51
coolspot
-
coolspot
-
Användare
-
-
100 inlägg
Har nog haft turen att få en bra box, endast nån hängning vid svag signal (när det var storm). Men undrar lite angående inspelningsprogrammering, la till en inspelning från epg´n, skulle sedan lägga till ytterligare en på samma tid på en annan kanal men den blev inte markerad med en klocka. Gick då in i menyn och skulle programmera inspelningen manuellt men fick då upp ett felmeddelande som sa att det inte gick att lägga till inspelningen (sa nått att det inte gick ha 2 aktiva på samma tid). Har spelat in 2 program samtidigt förut. Båda var satellitkanaler.
Ska testa lite mer efter jobbet.
Nån som har en aning om vad det beror på?
Postad 05 februari 2008 - 14:26
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har nog haft turen att få en bra box, endast nån hängning vid svag signal (när det var storm). Men undrar lite angående inspelningsprogrammering, la till en inspelning från epg´n, skulle sedan lägga till ytterligare en på samma tid på en annan kanal men den blev inte markerad med en klocka. Gick då in i menyn och skulle programmera inspelningen manuellt men fick då upp ett felmeddelande som sa att det inte gick att lägga till inspelningen (sa nått att det inte gick ha 2 aktiva på samma tid). Har spelat in 2 program samtidigt förut. Båda var satellitkanaler.
Nån som har en aning om vad det beror på?
Har du två in-kablar anslutna, så ska du kunna sätta inspelning på två kanaler, men man kan inte titta på något annat då, man hoppar mellan de två kanaler som man har startat inspelning på
Postad 05 februari 2008 - 14:50
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Nån som har en aning om vad det beror på? Har du två in-kablar anslutna, så ska du kunna sätta inspelning på två kanaler, men man kan inte titta på något annat då, man hoppar mellan de två kanaler som man har startat inspelning på
Jodå, man kan titta på en markkanal samtidigt som man spelar in 2 satellit-kanaler. Altarenativt spela in 3 kanaler samtidigt. Ovanstående problem hade jag innan uppgraderingen, men nu går det bra att programmera 2 program på samma tid.
Postad 05 februari 2008 - 15:00
J35Draken
-
J35Draken
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Ligger liksom i "röret" för att skaffa en box ... finns det INGEN som gillar den här?
Skall man vänta ... och vänta ... eller är den så pass bra att det går att titta med och ha utbyte i förhållande till utgiften ... eller är det bättre, att som min bror gjorde för ett år sedan, och skaffa den utan inspelningsmöjligheter?
Postad 05 februari 2008 - 15:21
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Det är Samsung som inte är 100% bakåtkompatibbel i deras HDMI protokoll. Kontakta Samsung support så är det säkert en uppgradering av TVns mjukvara.
Valet att ha HDMI 1.2 är pga av den stora variation som florerar i HDMI 1.3 protokollet. Senatse ver är inte alltid den säkraste. Se bara på Windows XP tex...*ler*
Även om Sagem föredrar HDMI 1.2 så är det ingen ursäkt för att boxen inte vid behov klarar 1.3. Vem skulle köpa en dator som inte klarar Windows XP...."ler, bistert"
Föklaringen ter sig väl ganska självklar. Iom tex Samsung inte ens kan skapa en produkt med HDMI 1.3 som är bakåtkompatibel på rätt sätt tyder ju på att 1.3 protokollet inte är helt standardiserat.
Postad 05 februari 2008 - 15:31
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ligger liksom i "röret" för att skaffa en box ... finns det INGEN som gillar den här? Skall man vänta ... och vänta ... eller är den så pass bra att det går att titta med och ha utbyte i förhållande till utgiften ... eller är det bättre, att som min bror gjorde för ett år sedan, och skaffa den utan inspelningsmöjligheter?
Tror att det är en hatkärlek. Det finns väldigt mycket gott med boxen, och jag skulle inte vilja vara utan HDD. Tyvärr så är det problem med hängningar, högt fläktljud och ljudsynk, men om det är någon hängning i vecka så känns det ändå värt att ha en HDD. Sedan så får CD/Sagem kämpa på och fixa buggarna så gott/snabbt de kan
Postad 05 februari 2008 - 16:14
coolspot
-
coolspot
-
Användare
-
-
100 inlägg
Nån som har en aning om vad det beror på? Har du två in-kablar anslutna, så ska du kunna sätta inspelning på två kanaler, men man kan inte titta på något annat då, man hoppar mellan de två kanaler som man har startat inspelning på
Ja jag har 2 in-kablar och även DTT antenn. Bra signal från alla också, får testa sen se om det fungerar. Det har ju fungerat förut som sagt.
Postad 05 februari 2008 - 17:34
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Ja jag har 2 in-kablar och även DTT antenn. Bra signal från alla också, får testa sen se om det fungerar. Det har ju fungerat förut som sagt.
Det är likadant för mig. Jag kan bara spela in två program som går samtidigt om jag startar den ena inspelningen manuellt (knappen för direktinspelning). Det går alltså inte att ställa in timerinspelningar för två program som sänds samtidigt. Tog för givet att det var en allmän bugg/brist. Är det inte lika för alla? Märkligt...
Postad 05 februari 2008 - 17:43
chpal56
-
chpal56
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Nu kommer en okunnig fråga. JAg har boxen ansluten med HDMI mot min SAMSUNG-TV. Detta innebär att TV säger att alla program sänds som 1080i förutom SVT HD som har 720p. Innebär alltså att alla SD-kanaler är uppskalade. Detta är meningen antar jag, eller...?
Postad 05 februari 2008 - 17:55
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har provat att det går via EPG'n att sätta två satellitinspelningar på samma tid på min box
Postad 05 februari 2008 - 17:59
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Nu kommer en okunnig fråga. JAg har boxen ansluten med HDMI mot min SAMSUNG-TV. Detta innebär att TV säger att alla program sänds som 1080i förutom SVT HD som har 720p. Innebär alltså att alla SD-kanaler är uppskalade. Detta är meningen antar jag, eller...?
Ja dom uppskalas till 1080i för det är väl det som är inställt, om man inte har rört något, pillar man på dessa inställningar så blir alla kanaler till det valda, för att få automatiskt 720p måste då göra en fabriksåterställning På min TV så är det ingen nackkdel att den lägger ut det i 1080i
Postad 05 februari 2008 - 20:06
coolspot
-
coolspot
-
Användare
-
-
100 inlägg
Har provat att det går via EPG'n att sätta två satellitinspelningar på samma tid på min box
Och nu fungerar det på min igen också
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|