Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 06 februari 2008 - 09:07
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Ligger liksom i "röret" för att skaffa en box ... finns det INGEN som gillar den här? Skall man vänta ... och vänta ... eller är den så pass bra att det går att titta med och ha utbyte i förhållande till utgiften ... eller är det bättre, att som min bror gjorde för ett år sedan, och skaffa den utan inspelningsmöjligheter? Tror att det är en hatkärlek. Det finns väldigt mycket gott med boxen, och jag skulle inte vilja vara utan HDD. Tyvärr så är det problem med hängningar, högt fläktljud och ljudsynk, men om det är någon hängning i vecka så känns det ändå värt att ha en HDD. Sedan så får CD/Sagem kämpa på och fixa buggarna så gott/snabbt de kan
Håller med, förutom att min faktiskt är tyst  Man måste vara lite av ett teknikfreak för att uppskatta denna box. Vanliga Svenssons som kanske inte jobbar så mycket med teknik för övrigt som säkert många av oss i tråden gör skulle säkerligen bli galna rätt snart på denna box  (Jag hatar Vista också, ändå har jag det på nya PC'n...) Så: Är du teknikfreak: KÖP Vill du ha något som funkar klockrent:.....vänta.....vänta....vem vet hur länge.
Postad 06 februari 2008 - 09:27
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har provat att det går via EPG'n att sätta två satellitinspelningar på samma tid på min box
Och nu fungerar det på min igen också 
För mig varierar det. Ena gången funkar det andra inte. Har inte lyckats komma på vad det beror på. Verkar vara en bugg.
Postad 06 februari 2008 - 10:27
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ligger liksom i "röret" för att skaffa en box ... finns det INGEN som gillar den här? Skall man vänta ... och vänta ... eller är den så pass bra att det går att titta med och ha utbyte i förhållande till utgiften ... eller är det bättre, att som min bror gjorde för ett år sedan, och skaffa den utan inspelningsmöjligheter? Tror att det är en hatkärlek. Det finns väldigt mycket gott med boxen, och jag skulle inte vilja vara utan HDD. Tyvärr så är det problem med hängningar, högt fläktljud och ljudsynk, men om det är någon hängning i vecka så känns det ändå värt att ha en HDD. Sedan så får CD/Sagem kämpa på och fixa buggarna så gott/snabbt de kan
Håller med, förutom att min faktiskt är tyst  Man måste vara lite av ett teknikfreak för att uppskatta denna box. Vanliga Svenssons som kanske inte jobbar så mycket med teknik för övrigt som säkert många av oss i tråden gör skulle säkerligen bli galna rätt snart på denna box (Jag hatar Vista också, ändå har jag det på nya PC'n...) Så: Är du teknikfreak: KÖP Vill du ha något som funkar klockrent:.....vänta.....vänta....vem vet hur länge.
Om man står i valet mellan med och utan HDD, så tror jag inte att den utan HDD är felfri. Har sett många inlägg om hängningar där också, nu har jag inte haft en sådan men innan man köper den, och tror på felfri produkt, ska nog titta i den tråd som tar upp den boxen. När det gäller teknikfreak, så kan jag hålla med om att teknikfreaken kan kanske acceptera fler brister än medelsvensson, men jag vet inte om man ska koppla boxen till ett teknikfreak. Den är ganska enkel i handhavande och den har färre inställningar i menyn är min billigaste DVD för 195:- Men det händer varje dag något spännade med boxen, i förrgår så hade jag måga "svarta starter" från listan med inspelningar, dvs enbart en svart skärm, funkar ung. som en blå skärm  . Igår så hade jag inte bara att ljudet var ur synk, det fanns inte alls! det var troligen så ur synk att den inte hittade det, med start/stop så kom ljudet. Lika spännande varje gång vad det är som händer
Postad 06 februari 2008 - 21:43
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Beställde en Box idag och hoppas den är tyst och inte startar om stup i kvarten. Det som fick mig att bestämma mig var att nu kan man även se TV 3 och EM fotboll i HD
Postad 07 februari 2008 - 08:53
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Beställde en Box idag och hoppas den är tyst och inte startar om stup i kvarten. Det som fick mig att bestämma mig var att nu kan man även se TV 3 och EM fotboll i HD 
Jo, det är jättekul att även vi CD-kunder efter alla år kan se TV3. Att byta mot Kanal 5 borde inte ha behövt ta flera år att komma överens om Nu väntar vi bara på TV3 HD också
Postad 07 februari 2008 - 08:56
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Har provat att det går via EPG'n att sätta två satellitinspelningar på samma tid på min box
För mig varierar det. Ena gången funkar det andra inte. Har inte lyckats komma på vad det beror på. Verkar vara en bugg.
Suck, igår funkade det inte för mig heller att programmera Antikrundan och Kusbevakningen som båda går kl 20.00 ikväll. Det gick ju i förra veckan! Bugg ? Eller gör vi fel på något sätt? För övrigt: Hur kan SVT HD ta bort Antikrundan i HD och visa Hockey som ändå går samtidigt på SVT? Det börjar bli dags för SVT att starta en separat HD-kanal för sport. Jag har missat ett antal inspelningar pga att det varit sport istället för det som stått i tablån!
Postad 07 februari 2008 - 09:08
chpal56
-
chpal56
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej!
Har som inspelningsparameter att spela in 5 min efter avslutad tidpunkt. I går skulle jag spela in The Tudors och markerade detta i EPG. Även programmet Kortfilm: Pip blev markerat, vilket jag trodde berodde på att jag hade + 5 min och därmed kommer in på efterföljande program.
När jag nu på morgonen skullle kontrollera inspelningen hade jag en inspelning som hette The Tudors på 1,05 tim samt en Kortfilm: Pip på 1,05 timme. Någon som känner till detta fel, vilket det borde vara. Har jag missat något av inläggen i tråden? Pip var ett program på 5 min.
//Ch
Postad 07 februari 2008 - 10:02
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Går det på NÅGOT sätt att kopiera över inspelade filmer till extern hårddisk? Det vore fint om det gick, och att spela upp dem med tex. en PS3.
Min senaste box har funkat rätt fint ett tag, men senaste gångerna har den nästan vägrat att gå igång ordentligt. Många omstarter blir det ibland... En del inspelat material som bara inte får försvinna går ju upp i rök om jag byter ut boxen. Har nån en bra lösning på problemet?
En halvdålig lösning är förstås bara at bränna ut filmerna via SCART, men hur kul är det med SD...
Postad 07 februari 2008 - 10:30
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Går det på NÅGOT sätt att kopiera över inspelade filmer till extern hårddisk? Det vore fint om det gick, och att spela upp dem med tex. en PS3. Min senaste box har funkat rätt fint ett tag, men senaste gångerna har den nästan vägrat att gå igång ordentligt. Många omstarter blir det ibland... En del inspelat material som bara inte får försvinna går ju upp i rök om jag byter ut boxen. Har nån en bra lösning på problemet? En halvdålig lösning är förstås bara at bränna ut filmerna via SCART, men hur kul är det med SD...
Finns egentligen ingen annan lösning än "en halvdålig lösning", skulle i så fall vara att byta HDD'n mellan boxarna, men gissar att det kan påverka garantin (om det nu tekniskt skulle vara möjligt)
Postad 07 februari 2008 - 11:05
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Suck, igår funkade det inte för mig heller att programmera Antikrundan och Kusbevakningen som båda går kl 20.00 ikväll. Det gick ju i förra veckan! Bugg ? Eller gör vi fel på något sätt? För övrigt: Hur kan SVT HD ta bort Antikrundan i HD och visa Hockey som ändå går samtidigt på SVT? Det börjar bli dags för SVT att starta en separat HD-kanal för sport. Jag har missat ett antal inspelningar pga att det varit sport istället för det som stått i tablån!
Får du upp en varning att du har programmerat två kanaler till samma tid? jag fick denna varning efter att ha programmerat tre kanaler, så den varningen är inte heller helt rätt, men två program gick bra när jag testade. Jag har inga marknätskanaler, men det borde inte spela roll. Har du kollat i menyn över programmerade inspelningar, att du inte har någon annan upprepande inspelning satt som går i bakgrunden. Jag hade glömt av en sådan och upptäckte det när HDD var full och den inspelningen jag programmerat inte fick plats.
Postad 07 februari 2008 - 11:15
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Får du upp en varning att du har programmerat två kanaler till samma tid? jag fick denna varning efter att ha programmerat tre kanaler, så den varningen är inte heller helt rätt, men två program gick bra när jag testade. Jag har inga marknätskanaler, men det borde inte spela roll.
Har du kollat i menyn över programmerade inspelningar, att du inte har någon annan upprepande inspelning satt som går i bakgrunden. Jag hade glömt av en sådan och upptäckte det när HDD var full och den inspelningen jag programmerat inte fick plats.
Så är det nog. Jag har en upprepande inspelning på SVT HD, men eftersom programmet utgått så försökte jag programmet det till SVT 1 istället, utan att ta bort den upprepande inspelningen. Trots att det inte finns någon inspelningsikon för den tiden i EPG så funkar det alltså inte om man inte tar bort den schemalagda inspelningen!
Postad 07 februari 2008 - 15:12
Förslöad
-
Förslöad
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej !
Jag vill bara tacka alla som skriver informativa inlägg och för all hjälp jag fått av att läsa detta. Ni har sparat mycket huvudbry och tid åt mig.
Hoppas ni fortsätter med detta !
Postad 07 februari 2008 - 16:56
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej ! Jag vill bara tacka alla som skriver informativa inlägg och för all hjälp jag fått av att läsa detta. Ni har sparat mycket huvudbry och tid åt mig.
Hoppas ni fortsätter med detta ! 
Varsågod och välkommen, du har i alla fall valt ett passande användarnamn  Nu när du har skaffat inloggning, så får du väl också börja skriva något
Postad 07 februari 2008 - 17:10
Unregistered3416aad5
-
Unregistered3416aad5
-
Beroende
-
-
1 133 inlägg
Men vilken av dessa 2 från CD ska man välja då? Har idag CD med familje-pkt,inte såå stort behov i dagsläget att behöva spela in på hdd,vill absolut Inte behöva dra ny kabel från parabolen så man får 2 kablar. Går det inte alls att spela in med endast 1 kabel,inte ens pausa den kanalen man tittar på?
Jag är fn mest ute efter DD samt HDMI/Komponent till tv´n samt min proje,vilken ska man välja tycker ni? Är den gamla modellen bättre nu jämfört när den kom? Kommer tanten halshugga mig om jag beställer den nya pga allt krångel?
CD har gett mig ett pris på 1995:- på den nya med familjepaketet,måste bestämma mig i kväll.
Vad göra?
//Janne
Postad 07 februari 2008 - 17:58
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Men vilken av dessa 2 från CD ska man välja då? Har idag CD med familje-pkt,inte såå stort behov i dagsläget att behöva spela in på hdd,vill absolut Inte behöva dra ny kabel från parabolen så man får 2 kablar. Går det inte alls att spela in med endast 1 kabel,inte ens pausa den kanalen man tittar på?
Jag är fn mest ute efter DD samt HDMI/Komponent till tv´n samt min proje,vilken ska man välja tycker ni? Är den gamla modellen bättre nu jämfört när den kom? Kommer tanten halshugga mig om jag beställer den nya pga allt krångel?
CD har gett mig ett pris på 1995:- på den nya med familjepaketet,måste bestämma mig i kväll. Vad göra?
//Janne
1995:- är ju ett väldigt bra pris, vi andra har ju betalat 2995:-. Har de kvar nöjdkund garanti, i såfall är det väl ingen risk? Jag hade så klart valt den med HDD, fastän jag har haft 5 boxar nu, så den största risken är väl din fru  CD har ju ändå skött utbyten av boxar smidigt och även den kommer nog att bli bättre och bättre. Det går att köra den med en kabel och det går att spela in också, men det finns begränsningar på vilka transpondrar som kanaler sänder på och vad du spelar och och tittar så det är mer pyssel, så vill du leva bekymmersfritt så hade jag dragit en kabel till. Det kan du väl få en installatör att göra gratis.
Postad 07 februari 2008 - 18:08
Unregistered3416aad5
-
Unregistered3416aad5
-
Beroende
-
-
1 133 inlägg
Ok,tackar för snabbt svar. Nu är den best. Det blev 1995kr med familje-pkt + hd i 6mån o 12 mån bindningstid,det skulle ha varit 24 men jag prutade 12mån.
Nu äre bara att be till gudarna att den funkar oxå,Jag gillar ju att pilla inställningar men tanten vill nog bara trycka på On knappen o se på tv antar jag
Jag känner mig ganska modig o tuff efter detta beslut måste jag erkänna,det är inte mkt på forumet som fått så mkt skit som CD´s boxar,det är ju inte speciellt många som bara skriver "köööp,den är suveränt bra".
Tackar boys för tips o råd i denna tråd,återkommer med mina intryck om 10dgr. //Janne
Postad 07 februari 2008 - 20:24
jonsvn
-
jonsvn
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Kolla om ni ställt in att boxen ska spela in t.ex 5 min efter att programmet slutat,
på så sätt kan man programera fler program än man tänkt sig om dom börjar efter varandra.
/Jonas
Postad 07 februari 2008 - 21:02
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Du hörde nog fel för CD säljer inte boxen för 1995:- utan 2995:-
Jag ringde ikväll dit och det finns ingen möjlighet de säljer till det priset.
Redigerat av Packetloss, 07 februari 2008 - 21:03.
Postad 08 februari 2008 - 08:54
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Kolla om ni ställt in att boxen ska spela in t.ex 5 min efter att programmet slutat, på så sätt kan man programera fler program än man tänkt sig om dom börjar efter varandra. /Jonas
Det finns problem med detta också (fast jag har ej testat efter uppgraderingen): 1. Programmet kan få titeln från det efterkommande programmet. 2. Om man programmerar inspelning på 2 andra kanaler direkt efter, vad händer då om det innan ska spela in några minuter över tiden? Då blir det ju 3 samtidiga inspelningar. Själv har jag satt tiden till "0", de flesta program har ju ändå tiden satt så att det inkluderar efterföljande reklam eller hallåa. Dvs sluttiden är satt till när nästa program börjar.
Postad 08 februari 2008 - 09:14
Unregisteredd8b70f1e
-
Unregisteredd8b70f1e
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej.
Någon som har testat att köra boxen med card splitter?
//Henrik
Postad 08 februari 2008 - 12:02
Unregistered3416aad5
-
Unregistered3416aad5
-
Beroende
-
-
1 133 inlägg
Jag ringde ikväll dit och det finns ingen möjlighet de säljer till det priset.
Jodå,det stämmer. Han sa att " som trogen kund kan jag sänka priset tusen kronor. Du får köpa den inspelningsbara boxen för 1995kronor" Det är ingen som hört fel varken på 1995kr samt tusen kronor billigare,om misstro uppstår för er kan jag bifoga mitt kvitto i denna tråd (om 9 dgr). Sant som ammen i kyrkan  //Janne
Postad 08 februari 2008 - 12:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
CD har svarat lite kort om nästa uppdatering, huvudkontoret har nu en ny mjukvara, men min kontaktperson vet inte vad denna innehåller. Han trodde att han skulle få den för test i nästa vecka. Vår bugglistan har gått till Sagem, så förhoppningsvis så är något mer åtgärdat i nästa version.
Min analys med svar till CD idag:
Titta på vilka processresurser som finns när man kör ett flöde av funktioner, gissar att det är så att processorn går i taket vid vissa val, och att det är det som spökar. Tex i timeshift så börjar man normalt att snabbspola och sedan trycka på play, och då är det nog så att det inte finns tillräcklig kapacitet för att klara detta vilket ger att ljud saknas helt, är ur synk eller att det blir stopp/hängning. Tror också att generellt ljudsynk problem tillfälliga hack samt hängningar, etc är ett tecken i denna rikting. Se om det finns möjlighet att göra dessa mätningar, på processor eller liknade timing-kritiska komponenter, för att se hur nära gränsen man normalt ligger och om man går i taket.
Postad 08 februari 2008 - 12:25
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag ringde ikväll dit och det finns ingen möjlighet de säljer till det priset. Jodå,det stämmer. Han sa att " som trogen kund kan jag sänka priset tusen kronor. Du får köpa den inspelningsbara boxen för 1995kronor" Det är ingen som hört fel varken på 1995kr samt tusen kronor billigare,om misstro uppstår för er kan jag bifoga mitt kvitto i denna tråd (om 9 dgr). Sant som ammen i kyrkan //Janne
Bara att gratulera. Du får höra av dig när du får boxen, för det är intressant att veta om Sagem har fixat missljudet på nya boxar. Svaret från CD idag innehöll hur de ska hantera ljudproblemet till befintliga kunder, så man undra om de har gjort något åt boxarn till nya kunder. Eller samma fråga till någon som fått en ny box senaste veckan/veckorna, hur mycket stör boxen nu? Jag har som krav att boxen ska inte höras över TV-ljudet i en normal ljudnivå från TV'n (efter att boxen har varit igång i 2-3 timmar)
Postad 08 februari 2008 - 12:35
Unregistered3416aad5
-
Unregistered3416aad5
-
Beroende
-
-
1 133 inlägg
Tveksam som man är så ringde jag till CD 12:23,dvs nyss för få bekräftat med priset. Det Är 1995kr för den med hdd,jag får väl se mig som en v.i.p kund då kanske,säkert men sant!
Jag har inte valt till några kanaler utan valde bara familje-pkt som jag haft i flera år,det har varit löpande utan bindning så om det spelar in så kanske det är därför som det blev billigt? Dom bjöd mig på HD kanalerna i 6mån oxå,där efter om jag vill ha dom så är dom till ett "kraftigt reducerat pris" sa säljaren,vet inte vad Det blir eller vad det kostar ordinarie. Det reducerade priset varade i 6mån för HD.
10dgr tar det innan den kommer pga att Väldigt många tecknat sig för HD,enl CD.
Postad 08 februari 2008 - 16:03
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
Var gång en inspelning startar när man tittar på något inspelat så bryts ju det programmet,
och man måste spola från början till avbrottet, jättekul när man spelar in många program
Det känns så sjukt att behöva göra detta varje gång, kan det vara så svårt att rätta till ???????
Postad 08 februari 2008 - 17:17
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Svaret från CD idag innehöll hur de ska hantera ljudproblemet till befintliga kunder, så man undra om de har gjort något åt boxarn till nya kunder.
Vad var svaret då? Hur ska de hantera ljudproblemet till befintliga kunder?
Postad 08 februari 2008 - 17:42
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Svaret från CD idag innehöll hur de ska hantera ljudproblemet till befintliga kunder, så man undra om de har gjort något åt boxarn till nya kunder. Vad var svaret då? Hur ska de hantera ljudproblemet till befintliga kunder?
Sorry, dåligt formulerat. Det stod i mailet att det fortfarande pågick förhandlingar hur de skulle hantera befintliga kunder, men han visste inte något mer just nu. Men svar på detta, har CD sagt tidigare ska komma under februari månad. Det var just den reflektionen att det stod befintliga kunder, att det kanske hade gjort något åt nya boxar, men det behöver det förstås inte betyda. Men någon gång måste de ju även göra något åt boxen, kan man tycka Var gång en inspelning startar när man tittar på något inspelat så bryts ju det programmet, och man måste spola från början till avbrottet, jättekul när man spelar in många program Det känns så sjukt att behöva göra detta varje gång, kan det vara så svårt att rätta till ???????
Håller med, det borde vara enkelt att fixa, borde vara med i nästa uppdatering kan man tycka. Men de visste inte vilka buggar som nästa fix inkluderar.
Postad 09 februari 2008 - 09:38
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
Jaha då e min ca en vecka gamla box på väg att bytas ut igen
Nu krånglar båda scart utgångarna!... ingen fungerar just nu plus tycker nivån på boxen är för hög så klart
Faaaaaan vilken skitbox
Postad 10 februari 2008 - 12:18
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Detta är inte något större problem, men det är rätt irriterande och helt obegripligt dessutom. Därför vill jag gärna höra vad ni andra säger om det.
Min TV med hårddisk kan bara spela in 4 timmar åt gången. Konstigt, tänkte jag. Varför har dom en sån begränsning, det finns väl ingen teknisk orsak att det ska behöva vara så? Det är ju som om det vore en video! (Man kunde ju bara spela in 4 timmar på en video med ett 4 timmars videoband.) Någon sådan begränsning behöver det väl inte vara med en hårddisk!
Trodde absolut inte det skulle vara likadant med CD-boxen. Jodå, det är det minsann!
Varför är det så, är det någon som kan begrpa det? Har dom nåt avtal med videotillverkare för att dessa inte skall bli utkonkurrerade??
Senare tillägg: Denna begränsning tycks bara gälla vid direktinspelning. Man kan ställa in en timerinspelning på längre än 4 timmar. (Har dock inte hunnit testa om det fungerar. Hoppas det!)
Frågan kvarstår dock när det gäller direktinspelningar.
Postad 10 februari 2008 - 13:28
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Funktion är egentligen bara till för att laga upp något som man tillfälligt har missat och så anser man väl det för troligt att man normalt byter kanal inom 4 timmar, därför behövs inte större minne. Vill man ha mer så får man sätta en timer. Skulle tro att man allokerat en del av HDD'n och skulle man sätta större, så tar man utrymme på HDD'n, det är därför som man har mindre utryme för denna back-up lagring om det är HD.
Postad 10 februari 2008 - 14:18
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Funktion är egentligen bara till för att laga upp något som man tillfälligt har missat och så anser man väl det för troligt att man normalt byter kanal inom 4 timmar, därför behövs inte större minne. Vill man ha mer så får man sätta en timer. Skulle tro att man allokerat en del av HDD'n och skulle man sätta större, så tar man utrymme på HDD'n, det är därför som man har mindre utryme för denna back-up lagring om det är HD.
Det var inte TimeShift-funktionen jag menade utan direktinspelning, när man trycker på den röda inspelningsknappen. Det är ju det enklaste och snabbaste sättet att spela in något. Den enda begränsningen när det gäller inspelningstid, oavsett hur man startar inspelningen, borde väl vara hur mycket ledigt utrymme det är på hårddisken (med hänsyn tagen till att Time Shift funktionen behöver utrymme såklart)
Postad 10 februari 2008 - 14:39
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Det var inte TimeShift-funktionen jag menade utan direktinspelning, när man trycker på den röda inspelningsknappen. Det är ju det enklaste och snabbaste sättet att spela in något.
Den enda begränsningen när det gäller inspelningstid, oavsett hur man startar inspelningen, borde väl vara hur mycket ledigt utrymme det är på hårddisken (med hänsyn tagen till att Time Shift funktionen behöver utrymme såklart)
Har direktinspelning någon maxtid? trodde att den spelade inte tills man stängde av den  Man kanske inte kan sätta stopp till mer än 4timmar, men har du sett att den inte kan spela in längre om du bara sätter på den?
Postad 10 februari 2008 - 14:43
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Hej,
Är nybörjare på satelitmottagning, men är lite intresserad av att byta från Boxer till Canal Digital.
Det står i manualen för HD-boxen att man skall ansluta två kablar från parabolen till mottageren. På mitt uttag idag har jag bara ett uttag för parabol, ett för radio och ett för tv. Vad exakt är det som inte kommer att fungera med bara en anslutning?
Tack.
Postad 10 februari 2008 - 16:18
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Det var inte TimeShift-funktionen jag menade utan direktinspelning, när man trycker på den röda inspelningsknappen. Det är ju det enklaste och snabbaste sättet att spela in något.
Den enda begränsningen när det gäller inspelningstid, oavsett hur man startar inspelningen, borde väl vara hur mycket ledigt utrymme det är på hårddisken (med hänsyn tagen till att Time Shift funktionen behöver utrymme såklart)
Har direktinspelning någon maxtid? trodde att den spelade inte tills man stängde av den Man kanske inte kan sätta stopp till mer än 4timmar, men har du sett att den inte kan spela in längre om du bara sätter på den?
Det tycks inte gå att spela in längre än 4 timmar vid direktinspelning. Dessutom står det så i instruktionsboken...
Postad 10 februari 2008 - 16:22
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hej,
Är nybörjare på satelitmottagning, men är lite intresserad av att byta från Boxer till Canal Digital.
Det står i manualen för HD-boxen att man skall ansluta två kablar från parabolen till mottageren. På mitt uttag idag har jag bara ett uttag för parabol, ett för radio och ett för tv. Vad exakt är det som inte kommer att fungera med bara en anslutning?
Tack.
Du kommer inte att kunna spela in en kanal samtidigt som du tittar på en annan kanal. (Se dock mitt inlägg från Jan 27 2008, 09:50)
Postad 10 februari 2008 - 16:22
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Hej,
Tack.
Har du någon antenn kopplad till uttaget och mot vilken satellit pekat den? Om det skulle vara fördraget med antenn som pekar på Thor så kommer du med bara en kabel bara kunna se o spela in på samma kanal.
Postad 10 februari 2008 - 16:50
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har direktinspelning någon maxtid? trodde att den spelade inte tills man stängde av den Man kanske inte kan sätta stopp till mer än 4timmar, men har du sett att den inte kan spela in längre om du bara sätter på den?
Det tycks inte gå att spela in längre än 4 timmar vid direktinspelning. Dessutom står det så i instruktionsboken...
Du kanske har rätt que. Om man bara trycker en gång på inspelningknappen så spelar den in tills man trycker på stopp? Kanske missuppfattade det som står i instruktionsboken om 4 timmar. Blev kanske förblindad av att en 4 timmars begränsning verkligen finns för min tv (LG 37LC2RR )...
Postad 10 februari 2008 - 18:37
inji
-
inji
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Du kanske har rätt que. Om man bara trycker en gång på inspelningknappen så spelar den in tills man trycker på stopp? Kanske missuppfattade det som står i instruktionsboken om 4 timmar. Blev kanske förblindad av att en 4 timmars begränsning verkligen finns för min tv (LG 37LC2RR )...
annars är det väl ganska logiskt att den inte kan spela in hur länge som helst? om man glömmer den på så att den spelar in jätte-länge, och fyller HDD'n, och sen har man en timer-inspelning och då har den inte utrymme för den...
Postad 10 februari 2008 - 20:06
Unregistered76870ca0
-
Unregistered76870ca0
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hur har ni kopplat era boxar?
Ljud & Bild?
Via förstärkare?
Via bildväxel?
HDMI?
/B
Postad 11 februari 2008 - 04:36
J_Voorhees
-
J_Voorhees
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ljud & Bild?
Via förstärkare? Via bildväxel? HDMI?
/B
CD box-------- ---------Onkyo 605-------------Samsung ps-50Q96 PS3------------ Allt med HDMI mkt smidigt!
Postad 11 februari 2008 - 05:23
Unregistered76870ca0
-
Unregistered76870ca0
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Ljud & Bild?
Via förstärkare? Via bildväxel? HDMI?
/B CD box-------- ---------Onkyo 605-------------Samsung ps-50Q96 PS3------------ Allt med HDMI mkt smidigt!
Det är så jag har tänkt köra, Endast en HDMI kabel till bildväxeln i förstärkaren och sedna vidare till bildviosaren. /B
Postad 11 februari 2008 - 19:50
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Fått min Box idag och hörs väldigt mycket mer än min HTPC. Låser sig dock när jag ska skanna efter kanaler och har inte fått kläm på parabolrikningen. Kan ju användas som DVB-T tänkte jag... men icke. Låser sig när den inte hittar några satelliter och jag har FW v1.1.0 och undrar om den är den senaste. Om inte, Kan den uppdateras med medföljande nätverkskabel?
Postad 11 februari 2008 - 20:21
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Fått min Box idag och hörs väldigt mycket mer än min HTPC. Låser sig dock när jag ska skanna efter kanaler och har inte fått kläm på parabolrikningen. Kan ju användas som DVB-T tänkte jag... men icke. Låser sig när den inte hittar några satelliter och jag har FW v1.1.0 och undrar om den är den senaste. Om inte, Kan den uppdateras med medföljande nätverkskabel?
Den nya versionen är 1.4.0, men börja med att ställa in parabolen. Du kan inte uppgrader med nätverkskabel, och du kan inte ta emot marknätet med den gamla version. Enlast är väl att ta dit en installatör eftersom det ingår, om du inte kan justera in den själv, det är väl en signalmätare i boxen som du kan ta hjälp av
Redigerat av Unregistered124686ac, 11 februari 2008 - 20:21.
Postad 11 februari 2008 - 20:22
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
normalt sett börjar man att sätta upp disken med den nya lnb:n, sedan riktar man antennen, drar 2 kablar... sedan kan man börja installationen av mottagaren, ingen anledning börja krabba med fw nu..........
Postad 11 februari 2008 - 20:47
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Citera(Funkybase @ Feb 10 2008, 14:43 ) Hej,
Tack.
Har du någon antenn kopplad till uttaget och mot vilken satellit pekat den? Om det skulle vara fördraget med antenn som pekar på Thor så kommer du med bara en kabel bara kunna se o spela in på samma kanal.
Jag har ingen parabol idag utan bara vanlig antenn på taket som går in i huset med en kabel. Väl i huset har jag en central där det går en antennkabel till varje rum. Till mitt vardagsrum går en antennkabel och uttaget är ett 3-uttag med radio/sat/tv. Då betyder detta att det är ingen större idé för mig att köpa en box men inspelning eftersom jag inte kan spela in en kanal medans jag titta på en annan, det var ju synd. Hur har ni andra löst så att ni får fram två satkablar till boxen? Om man vill kunna titta på canal digital i flera rum så måste jag ha ett multiabonnemang. Innebär det att jag måste ha flera kablar in huset från parabolen? Tack på förhand! Sorry om jag lånar tråden för lite allmän info.
Postad 11 februari 2008 - 21:16
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
normalt sett börjar man att sätta upp disken med den nya lnb:n, sedan riktar man antennen, drar 2 kablar... sedan kan man börja installationen av mottagaren, ingen anledning börja krabba med fw nu..........
Som jag gjorde. Tog samma höjdriktning som jag hade på min gamla CanalPlus anten (Den det stod Triax på) men det stämmer nog inte från Parabo till parabol. Synd att min höjdmätare är sönder så det blir att ringa installatör. Men ljudet från Boxen blev jag väldigt fundersam över. Låter som grafikkorten gjörde för några år sedan. Viner som attan. Tycker de borde lagt en hundring på en kvalitesfläkt. Får jag inte byta själv kommer jag skicka tillbaka boxen.
Postad 11 februari 2008 - 21:27
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Citera(Funkybase @ Feb 10 2008, 14:43 ) Hej,
Tack.
Jag har ingen parabol idag utan bara vanlig antenn på taket som går in i huset med en kabel. Väl i huset har jag en central där det går en antennkabel till varje rum. Till mitt vardagsrum går en antennkabel och uttaget är ett 3-uttag med radio/sat/tv. Då betyder detta att det är ingen större idé för mig att köpa en box men inspelning eftersom jag inte kan spela in en kanal medans jag titta på en annan, det var ju synd. Hur har ni andra löst så att ni får fram två satkablar till boxen?
Om man vill kunna titta på canal digital i flera rum så måste jag ha ett multiabonnemang. Innebär det att jag måste ha flera kablar in huset från parabolen?
Tack på förhand! Sorry om jag lånar tråden för lite allmän info.
nja mission impossible är det inte.. vad jag själv har är: Vanlig TV antenn på taket Sat Disk med ett Quatro LNB (ej QUAD!) Kablarna från antenn o LNB går till en "Central" (Spaun Multiswitch) Utifrån Centralen går till 5 sovrum en enkel antennkabel (förmedlar TV och SAT signal) ..samt till vardagsrummet 2 kablar. Sovrummen har ett uttag med TV/Radio/Sat som jag kan kopplan in både TV o Sat mottagare i vardagsrummet har ett uttag med 2 sat/TV/Radio samma sak skulle funka för dig om du kan dra en kabel till dit du ska ha tvin tunern. I övrigt behöver du skaffa disk, LNB, Multiswitch och ett uttag med 2 sat. Om du ska köpa denna typ av utrustning ska du beställa från Tyskland då priset är nästan hälften mot Sverige. parabolinstallationen ingår vid tecknande av abo hos CD.
Redigerat av Rabalder, 12 februari 2008 - 00:11.
Postad 11 februari 2008 - 23:44
Unregistered41f1c139
-
Unregistered41f1c139
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Om man nu drar två kablar till boxen, kan man använda ett vanligt antennuttag och använda radio- resp. TV-uttag eller var finns det nåt antennuttag med två F-kontakter att köpa? Finns det nån möjlighet att även ta ner DVB-T på ena kabeln? Att få in tre kablar i plaströret verkar inte gå i alla fall.
Postad 12 februari 2008 - 00:10
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Om man nu drar två kablar till boxen, kan man använda ett vanligt antennuttag och använda radio- resp. TV-uttag eller var finns det nåt antennuttag med två F-kontakter att köpa? Finns det nån möjlighet att även ta ner DVB-T på ena kabeln? Att få in tre kablar i plaströret verkar inte gå i alla fall.
Som jag skriver ovanför så kan TV o SAT signal kombineras i en sladd med hjälp av en Combiner som antingen är inbyggd i en Multiswitch alt så finns det tex på Kjells här.Sedan måste signalen splittas upp igen i ett uttag med 2 sat o TV som typ denna.mao det räcker med 2 sladdar i röret för att ta emot 2 sat+tv+radio.
Postad 12 februari 2008 - 20:10
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Toppen, stort tack för all info. Behöver dra in lite nya kablar från ev. parabol och försöka dra fram ytterligare en till kabel till vardagsrummet för att kunna spela in ordentligt. Finns det något bra forum där man kan läsa på lite om grunderna?
Hälsn Funky
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|