Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 27 oktober 2007 - 21:07
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jag blir orolig när du skriver att du beställt din tredje box nu. Då verkar det ju som om det är fel på konstruktionen och det lär ju då inte hjälpa hur många boxar du då byter in. Å andra sidan hävdar en del att den inte alls låter något särskilt så man börjar ju verkligen undra.
Jag antar att det är som med en del Plasma-TV med fläktar. En del hör dem inte alls, en del hör men bryr sig inte och en del kan inte leva med dem. Lägg där till olika avstånd till boxen och olika skåp som den står i. Det vill säga; Den har en krävande krets som blir varm. Den har en hårddisk som alltid snurrar. Den har en fläkt som kyler. Det låter lite (vet ej hur mycket, har ingen box) och en del tål det inte. Kanske någon kan jämföra volymen från boxen på säg två meter med något verklig så får vi som inte har en (än) en möjlighet att förstå. dB-värde Exempel 0 det svagaste ljud vi kan uppfatta 10 svagt lövsus 20 tyst stadslägenhet 30 viskning 40 fågelkvitter, att skriva på tangentbord 50 samtal med låg röst 60 normalt samtalston
Se mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibelhttp://susning.nu/Decibel
Postad 27 oktober 2007 - 22:31
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Mycket nöjd än så länge med boxen men har en bugg som jag inte hört någon annan nämna här. När jag går in i menyn och väljer Radiolista så stänger boxen av sig och ställer sig i standby. Någon som upplevt samma fenomen?
Jo, jag testade och boxen hängde sig, tror dock att det bara fanns en kanal i radiolistan så det är kanske inte så mycket att förlora
Redigerat av Unregistered124686ac, 27 oktober 2007 - 22:33.
Postad 28 oktober 2007 - 04:35
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
En amatörgissning är mellan 40-50 dB kanske. Inte så högt då men sitter man i ett tyst rum så låter det rätt
mycket ändå. Sen beror det på typen av ljud också. Lite fläktsus ala därbar dator är ju inte så
farligt. Boxens fläkt surrar istället - ljud som tränger igenom de flesta ljud. Det stör jag mig på.
Likadant att det blir sån resonans/brum i lådan.
Sammantaget låter det lite som att ha ett kylskåp/frys i tv-rummet. (jmf våran som är 12 år gammal)
Har en 42tums plasma som surrar en del vid ljusa bilder. Boxen låter mycket värre. Dock inte ljudisolerad
Lundis
Redigerat av lundis68, 28 oktober 2007 - 04:37.
Postad 28 oktober 2007 - 08:43
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har nu tömt min första box, och håller på att skriva en felanmälan, konstigt att de enbart har en 5 rader för det på blanketten
Fick ihop följande (men inte på 5 rader), fick jag med allt?
Följande generella buggar/brister är noterade på den nya PVR boxen från Sagem
DVB-T
- marknätsmottagaren fungerar inte (uppdatering lovad till slutet 2007)
HDMI
- 5.1 ljud i HDMI kabeln fungerar inte (uppdatering lovad till slutet 2007)
- med boxen ställd på HEMBIO ( digitalljud) för att få ljud ut via SPDIF, så blir det inget ljud till TV via HDMI (om det inte är en mono sändning). Man måste därför gå in och växla i menyn för att få ljud till TV resp receiver. Ytterligare ett problem inträffar om inspelning pågår då ändringar i denna mapp i menyn inte är tillåtet, dvs spärrat
- om boxen är på före TV'n och man sätter TV'n till ingång HDMI så kommer det inte ut något ljud (men bild finns) förrän man växlar kanal på boxen.
SCART
- SCART utgångarna skickar ut krypterat material, endast de "vanliga kanalerna" typ TV1, TV2, TV4, TV5 etc går att spela in på annan enhet tex DVD recorder, filmkanalerna men också tex TV4+ mm är spärrade. Enligt manual (sid 61) ska det gå att föra ut inspelningar via SCART, vilket inte går på flertalet av dessa.
INSPELNING
- det blir inte alltid rätt text angiven för inspelningen i inspelningslistan på HDD'n (nästa program som kommer anges ibland). Detta beror nog på att jag har lagt in + 5minuter inspelning och texten anges då troligen när inspelningen är klar och inte när den startar. Det program som markeras i EPG,n borde läggas ut och inte det som gäller när inspelningen är slut.
- om man går in och ska redigera en inspelning, klippa en film i två delar, så blir det två delar som det ska bli, som man hittar i inspelningsmappen, men del 2 är helt svart. Klipp i början och i mitten ser ut att fungera, men inte att göra en splitt i två delar.
- om man tittar på en inspelning och en ny schemalagd inspelning startar så växlas man över ”som tittare” till den kanal som ska spelas in. Man måste därefter själv ta sig hela vägen tillbaka där man var på sin in(av)spelning för att fortsätta.
KANALER
- färre fria kanaler med HDD boxen än den ”gamla” boxen, man gör ingen egen sökning i den nya boxen utan hämtar ett färdigt paket. Boxen är också låst till Thor
BOXEN
- den låter för mycket
- går inte att stänga av HDD'n, stänger man inte av boxen så sker inspelning på HDD’n hela tiden. Borde utgöra ett ökat slitage kan man tycka. Det är dock en finess att den spelar in hela tiden när man tittar på TV’n (så man kan backa) men jag tycker nog att man ska få göra detta val själv. I alla fall att det ska finnas ett viloläge för HDD’n, så att man inte måste gå ner till stand-by.
- det tar lång tid att starta från stand-by, runt 45sek, detta för att bl.a. kanalpaketet konfigureras vid varje uppstart. Med tanke på att boxen låter samt att HDD’n spelar in hela tiden (dygnet runt) så är det ett måste stänga av den och då lider man av uppstartstiden
- det är en bugg i visningen av signalkvalitet av HD sändningar, så det visar rött även om styrkan är OK.
- om man väljer radiolista så hamnar boxen i något hängt init läge.
- om man ansluter via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "stand-by läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge! Däremot så fungerar komponent och SCART men inte HDMI!
- det ser ut som att man inte kan förändra bildstorleken till TV’n på HD kanaler, med "on demand" knappen på fjärrkontrollen. För att få 4:3 eller hel skärm, detta fungerar på SD kanalerna. Som exempel kan man i TV4HD inte tvinga en 4:3 att bli fullskärm, som den visas som på TV4, men detta kan också var hur TV-sändningen sänds ut och kanske inte ett boxproblem?
EPG
- om man går in i EPG så börjar bildvisningen med kanal Discovery Travel & Living (från denna transponder kommer EPG'n). Bläddrar men runt i EPG och trycker OK så väljs den kanal för bildvisning inom EPG'n. Gör man detta (OK) så avbryts nerdata till EPG'n för de kanaler som man inte har stannat till vid tidigare. För att hämta mer EPG data måste man gå tillbaka och välja Disc T&L igen, och sedan fortsätta.
- om man inte har med T&L i sin favoritlista så byter EPG’n favoritlista, man måste då byta tillbaka när man lämnat EPG’n.
- det går inte att ta med sig ett val (OK) när man lämnar EPG, man får inte med sig den valda kanalen till TV, utan man går tillbaka till den kanal ifrån man gick in till EPG'n ifrån!
- EPG bör ha bättre framförhållning än den tid som finns idag (vilket har varierat mellan några timmar till något dygn) vilket är för kort om man vill använda EPG’n för att programmera kommande inspelningar.
Följande buggar har jag bara sett på den första boxen som jag nu returnerar:
- hög temperatur på hårddisk/låda. HDD når en temp av 65-70C. Den har hängt sig och stängts av flera gånger troligen beroende på värmeproblem, något med fläkten då min nya box låter mer.
- har problem att boxen ibland ”startar” från stand-by utan anledning. Det har hänt att inspelning pågår med rec i display med röd lampa tänd, utan att schemalagd inspelning är ställd. Det har också hänt att boxen har startat med en kanal angiven på displayen med röd lampa tänd. Normalt så är det klocka och röd lampa i stand-by och grön lampa i ”on”. Ev kan detta vara en följd av problemet med hög temp, men konstigt att det då sker från stand-by!
- om man tittar på en kanal och en ny schemalagd inspelning startar så växlas man över ”som tittare” till den kanal som ska spelas in. Detta (med ”live sändning”) gjorde bara min första box, dock så gör båda boxarna liknade när man tittar på inspelat material och en schemalagd inspelning startar.
- har hänt någon gång att en schemalagd inspelning inte har blivit genomförd, den har börjat med inspelning men inget inspelning har registrerats i inspelningslistan
Postad 28 oktober 2007 - 09:04
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
En amatörgissning är mellan 40-50 dB kanske. Inte så högt då men sitter man i ett tyst rum så låter det rätt mycket ändå. Sen beror det på typen av ljud också. Lite fläktsus ala därbar dator är ju inte så farligt. Boxens fläkt surrar istället - ljud som tränger igenom de flesta ljud. Det stör jag mig på. Likadant att det blir sån resonans/brum i lådan.
Sammantaget låter det lite som att ha ett kylskåp/frys i tv-rummet. (jmf våran som är 12 år gammal)
Har en 42tums plasma som surrar en del vid ljusa bilder. Boxen låter mycket värre. Dock inte ljudisolerad
Lundis
Med surroundet på lagom volym så sitter man väl knappast i ett tyst rum när man ser på TV? Liknande diskussion finns i PX700-tråden, där en del irriterad sig på surr. Jag har det också på min, men det hörs ju inte alls om man har ljudet på! Jag har därtill en skapligt stor fläkt i min DVD-recorder som surrar på rätt bra och även den blir överröstad av surround ljudet. Därför tror jag att detta handlar mer om personligt tyckande än om att det skulle vara något fel. Så min ursprungskommentar kvarstår: Beställ inte utbytesboxar, om det inte verkligen är fel på den, på bekostnad av oss som ännu inte fått någon alls!
Postad 28 oktober 2007 - 09:56
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Men agpath, de flesta filmer har tysta partier som ska förmedla stämning, spänning etc. Då är det störigt att uppmärksamheten dras till digitalmottagaren. Om du inte störs av det är det bara att gratulera.
Postad 28 oktober 2007 - 09:59
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
En amatörgissning är mellan 40-50 dB kanske. Inte så högt då men sitter man i ett tyst rum så låter det rätt mycket ändå. Sen beror det på typen av ljud också. Lite fläktsus ala därbar dator är ju inte så farligt. Boxens fläkt surrar istället - ljud som tränger igenom de flesta ljud. Det stör jag mig på. Likadant att det blir sån resonans/brum i lådan.
Lundis Med surroundet på lagom volym så sitter man väl knappast i ett tyst rum när man ser på TV? Liknande diskussion finns i PX700-tråden, där en del irriterad sig på surr. Jag har det också på min, men det hörs ju inte alls om man har ljudet på! Jag har därtill en skapligt stor fläkt i min DVD-recorder som surrar på rätt bra och även den blir överröstad av surround ljudet. Därför tror jag att detta handlar mer om personligt tyckande än om att det skulle vara något fel. Så min ursprungskommentar kvarstår: Beställ inte utbytesboxar, om det inte verkligen är fel på den, på bekostnad av oss som ännu inte fått någon alls!
Kan lite hålla med dig om att jag tror inte att man kan få denna box ner till ett acceptabel ljudnivå hur många gånger man än byter den. Sedan så bör man nog inte sätta acceptnivå som "surround på lagom nivå" utan om man störs vid normalt TV-tittande och där ligger man nära gränsen. Den låter mer än min bärbara PC som står på andra sidan om TV'n och min DVD recorder som står i facket under. I tystare inslag under TV-program så hörs ljudet från boxen. Och som jag skriver i min felanmälan ovan (dock inte i retur pga ljud, tvärs om faktiskt), som den låter så måste man stänga av boxen varje gång som man inte ska använda den, och det har jag inte gjort med några av mina 4-5 boxar jag haft/har. Slutsatsen är att jag kan nog leva med ljudet och enbart sätta på boxen när den ska användas.
Postad 28 oktober 2007 - 10:25
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Har nu tömt min första box, och håller på att skriva en felanmälan, konstigt att de enbart har en 5 rader för det på blanketten 
Ett litet tips: Skriv din felanmälan på ett A4 papper och hänvisa till det på de 5 raderna
Postad 28 oktober 2007 - 12:37
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
-Har mailat Canal Digitals kundtjänst om begäran att få returnera boxen och avboka HD-abonnemanget.
Men dom har inte svarat än, kan vara så att returärenden bara hanteras på vardagarna.
Som jag ser det så är distansköplagen tillämplig om dom krånglar och nekar återköp.
Eller vad säger ni andra här?
/Lennart
Postad 28 oktober 2007 - 15:21
Unregistered4063b8d2
-
Unregistered4063b8d2
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Usch man blir ju nästan lite deppig när man läser igenom din lista que.
Har beställt boxen nu, hoppas att man får ett bra exemplar och att de fixar buggarna omedelbums!
Det är bra att alla ligger på och tjatar på CD så att de verkligen tar tag i problemen denna gången. Är j-kligt nyfiken på boxen ändå.
Postad 28 oktober 2007 - 16:13
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Alla verkar vara olika känsliga för störande ljud. Jag är väl extra känslig kanske.
När jag kollar tv vill jag ha det lugnt omkring mig. Har volymen relativt lågt.
Nån skrev här tidigare att dennes box inte hördes i soffan 4m från boxen. Då får man skruva upp volymen
till max isf. Detta utgick jag ifrån samtidigt som jag jämför med mina andra prylar hemma med HDD o fläkt i.
Får prova en till o sen är det bra. Får experimentera lite med ljudabsorbenter.
Skulle tro att CD har ett antal utbytesboxar stående enbart för detta syfte...annars skulle det nog
inte komma en ny så fort. Felanmälde på tis kväll o på tors fanns den att hämta ut.
Den som väntar på nåt gott...
Lundis
Postad 28 oktober 2007 - 16:44
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Usch man blir ju nästan lite deppig när man läser igenom din lista que. Har beställt boxen nu, hoppas att man får ett bra exemplar och att de fixar buggarna omedelbums! Det är bra att alla ligger på och tjatar på CD så att de verkligen tar tag i problemen denna gången. Är j-kligt nyfiken på boxen ändå. 
Fastän det är en del buggar så har jag fortfarande hoppet uppe. Bild och ljud är i topp, jag tycker inte att det stämmer som någon skrev att SD kanalerna är kass, jag tycker att dessa visas riktigt bra om källan är bra. Kan vara svårt/omöjligt att se skillnad på SD och HD ibland. Allt skalas ju upp till 1080i (om det är valt) och det har jag inget problem med. Kan man leva med "missljudet" från boxen (jag tycker att det ligger inom acceptnivå) och har en tro att i alla fall några buggar fixas så tror jag ändå att det kan bli en bra box. Vissa buggar spelar kanske inte heller så stor roll, känner man till dem så undviker man dessa.
Postad 28 oktober 2007 - 18:08
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
-Har mailat Canal Digitals kundtjänst om begäran att få returnera boxen och avboka HD-abonnemanget.
Men dom har inte svarat än, kan vara så att returärenden bara hanteras på vardagarna. Som jag ser det så är distansköplagen tillämplig om dom krånglar och nekar återköp. Eller vad säger ni andra här?
/Lennart
När jag skulle ångra min beställning på nya HD-boxen fick jag följande svar: ” Ånger på beställning kan inte ske via e-mail. Det kan ni göra genom att kontakta vår kundtjänst på telefon 0770-33 22 11.” Du kommer säkert få likadant svar, så det är lika bra att ringa direkt.
Postad 29 oktober 2007 - 09:34
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
- EPG bör ha bättre framförhållning än den tid som finns idag (vilket har varierat mellan några timmar till något dygn) vilket är för kort om man vill använda EPG’n för att programmera kommande inspelningar.
Jag tror att CD har fixat "framförhållning" på deras EPG nu. I alla fall så fungerade min igår att visa för en vecka framåt. CD har ju tidigare meddelat att detta varit ett allmänt problem (som skulle lösas nu i höst) med deras EPG och har påverkat alla boxar med EPG-funktionalitet.
Postad 29 oktober 2007 - 09:44
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Men dom har inte svarat än, kan vara så att returärenden bara hanteras på vardagarna. Som jag ser det så är distansköplagen tillämplig om dom krånglar och nekar återköp. Eller vad säger ni andra här?
/Lennart
Om du har nöjd-kund-garanti så borde det inte vara något problem med att skicka tillbaka. Annars brukar CD vara lite bångstyriga och hävda att du inte får skicka tillbaka utifall att du öppnat det mottagna paketet. Så var det i alla fall för mig när jag köpte min HD-box förra sommaren. Jag blev rätt missnöjd med alla buggar efter att ha testat den, men som gammal trogen kund hade jag inte fått någon nöjd-kund-garanti och CD nekade mig därför att skicka tillbaka den.
Postad 29 oktober 2007 - 09:54
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Angående retur av HD-box mm.
-Ringde Canals Digitals kundtjänst och pratade med en man som informerade att det finns ingen ångerrätt!
Utan man får acceptera vad man får, bad att få prata med en ansvarig för denna typ av frågor.
Men den personen var givetsvis inte tillgänglig, men skulle ringa upp mig så fort som möjligt!
Ska bli intressant och se vad jag får för besked, har några råd eller hänvisningar till köplagen för distansköp?
/Lennart
Postad 29 oktober 2007 - 10:38
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Förra veckan leverades min HD-TV (Samsung LE46M86BD) så nu kan jag se den HD-upplösta bilden råm boxen. Jag vet att det (än så länge) inte går att få ut digitalljud genom HDMI.
"- med boxen ställd för HEMBIO ( digitalljud) så blir det inget ljud till TV via HDMI (om det inte är en mono sändning"
Jag får inte heller något ljud genom HDMI med boxen ställd för STEREO, och inte heller genom röd och vit ljudutgång på baksidan. Skall det vara så eller har jag gjort fel någonstnas?
Postad 29 oktober 2007 - 10:38
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Visst gäller ångerrätten om det inte är mer än 14 dagar sedan du hämtade ut boxen på Posten. Gå in på Fairshopping.se och konstatera att flera kända butiker ändrat sina köpvillkor så att kunderna numera har rätt att prova varan försiktigt med full returrätt. Lagen är relativt förmånlig för konsumenterna. Se även mitt inlägg i den andra tråden.
Postad 29 oktober 2007 - 11:02
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Förra veckan leverades min HD-TV (Samsung LE46M86BD) så nu kan jag se den HD-upplösta bilden råm boxen. Jag vet att det (än så länge) inte går att få ut digitalljud genom HDMI.
"- med boxen ställd för HEMBIO (digitalljud) så blir det inget ljud till TV via HDMI (om det inte är en mono sändning"
Jag får inte heller något ljud genom HDMI med boxen ställd för STEREO, och inte heller genom röd och vit ljudutgång på baksidan. Skall det vara så eller har jag gjort fel någonstnas?
Du har provat att växla kanal på boxen, för det finns någon "bugg" att TV'n inte känner av ljudet via HDMI om boxen är på före TV'n. Du har inte Mute på TV eller box? Har du möjlighet att testa ditt HDMI uttag på TV'n med annan källa typ DVD för att se om det är OK? Om du har gjort enligt ovan, så är det inget som jag har sett (eller hört, eller kanske inte hört). Jag har ljud via HDMI om STEREO är vald Den röd/vita anslutningen har du testat den tillsamman med HDMI till TV'n?, det kan var så att TV'n tar inte in ljud via den ingången om HDMI kablen är ansluten pga att den tror att det är via HDMI som ljudet ska komma. Du kan kanske kan prova att ta röd/vit till en förstärkare istället för att se att det kommer ljud där. Eller prova med SCART/Komponent för att se att det är något som fungerar.
Postad 29 oktober 2007 - 13:31
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
que! Tack för dina tips. Det mesta har jag kollat eller provat utan framgång. Dock tror jag att det hela börjar klarna efter att ha läst följande tråd. http://www.fairshopp...p?opinionid=490CD:s box använder HDMI version 1.1 medan Samsung M-serie använder version 1.3 och är inte är kompatibel med 1.1. Det tycks inte finnas annat att göra än att vänta på att CD uppgraderar till 1.3 vilket enligt tråden skall ske i november eller december. (Fast CD tycks mena att det är Samsungs plikt att nedgradera till 1.1  )
Postad 29 oktober 2007 - 13:43
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Funkar inspelningen som den ska för er? Har spelat in flera entimmes långa program men några av dom
har bara blivit 18 min när jag kollar på det inspelade klippet sen. Ca var 3:e gång blir det fel!! Boxen har
vart i standby!
Det blir likadant med båda boxarna jag testat!
Lundis
Postad 29 oktober 2007 - 13:50
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Funkar inspelningen som den ska för er? Har spelat in flera entimmes långa program men några av dom har bara blivit 18 min när jag kollar på det inspelade klippet sen. Ca var 3:e gång blir det fel!! Boxen har vart i standby!
Lundis
Detsamma har inträffat för mig. Markerade i EPG och kollade i inspelningstimern att inspelningens längd skulle bli 45 min men bara 29 min spelades in.
Postad 29 oktober 2007 - 13:52
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
que! Tack för dina tips. Det mesta har jag kollat eller provat utan framgång. Dock tror jag att det hela börjar klarna efter att ha läst följande tråd.
http://www.fairshopp...p?opinionid=490
CD:s box använder HDMI version 1.1 medan Samsung M-serie använder version 1.3 och är inte är kompatibel med 1.1. Det tycks inte finnas annat att göra än att vänta på att CD uppgraderar till 1.3 vilket enligt tråden skall ske i november eller december. (Fast CD tycks mena att det är Samsungs plikt att nedgradera till 1.1 )
Nej, jag tror inte att du kan dra några slutsatser av att CD:s förra box och Samsungs M-serie inte var kompatibla. Jag håller det för mycket osannolikt att orsaken till att det inte fungerar är olika HDMI-version. En TV som har HDMI 1.3 ska naturligtvis vara bakåtkompatibel med tidigare versioner. Om man läser i kommentarerna så har dessutom Samsung släppt en fix till M-serien som gör att det numera fungerar. Såvitt jag vet så är det bara Samsung som har haft problem med CD:s förra box.
Postad 29 oktober 2007 - 14:06
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
que! Tack för dina tips. Det mesta har jag kollat eller provat utan framgång. Dock tror jag att det hela börjar klarna efter att ha läst följande tråd.
<a href="http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=490" target="_blank">http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=490</a>
CD:s box använder HDMI version 1.1 medan Samsung M-serie använder version 1.3 och är inte är kompatibel med 1.1. Det tycks inte finnas annat att göra än att vänta på att CD uppgraderar till 1.3 vilket enligt tråden skall ske i november eller december. (Fast CD tycks mena att det är Samsungs plikt att nedgradera till 1.1 )
Nej, jag tror inte att du kan dra några slutsatser av att CD:s förra box och Samsungs M-serie inte var kompatibla. Jag håller det för mycket osannolikt att orsaken till att det inte fungerar är olika HDMI-version. En TV som har HDMI 1.3 ska naturligtvis vara bakåtkompatibel med tidigare versioner. Om man läser i kommentarerna så har dessutom Samsung släppt en fix till M-serien som gör att det numera fungerar. Såvitt jag vet så är det bara Samsung som har haft problem med CD:s förra box.
Jag såg också nu att Samsung har en uppgradering för att få ljudet från CD-boxen att fungera. Dessutom ser jag i tråden att det även gäller den nya CD-boxen. Jag ringde Samsung support och fick bekräftat att de skickar kablar och cd-skiva för uppgradering. Det krävs att man har en dator med serieport. Dessutom fungerar det inte på alla samsungdatorer. Det hänger på de tre sista bokstäverna i modellbeteckningen (som finns på skyten på tv:n men inte någon annanstans). Jag får kolla ikväll och hoppas att min TV kan uppgraderas.
Postad 29 oktober 2007 - 15:00
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Funkar inspelningen som den ska för er? Har spelat in flera entimmes långa program men några av dom har bara blivit 18 min när jag kollar på det inspelade klippet sen. Ca var 3:e gång blir det fel!! Boxen har vart i standby!
Lundis
Detsamma har inträffat för mig. Markerade i EPG och kollade i inspelningstimern att inspelningens längd skulle bli 45 min men bara 29 min spelades in.
Låter som ytterligare en mjukvarumiss kanske då! Hoppas du ringer o felanmäler så det åtgärdas till nästa mjukvaruuppdatering. Lundis
Postad 29 oktober 2007 - 23:21
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har försökt att göra något åt box-ljudet idag, det som stör är inte nivån i sig utan att det är ett typ av "tjut" från lådan, i stil med tinitus skulle jag tro. Satte upp boxen på mjukgummifötter av vattenrörsisolering men boxen avger ljudet genom lådan, så det hjälpte inte så mycket att dämpa ner mot underlaget, men om man höll eller tryckte på boxen på ovansidan så kunde man få ner ljudet ganska bra. Testade att ha boxen på gummifötter och lägga en bunt tidningar ovanpå som tyngde ner och det blev faktiskt ganska bra. Tror att det är någon typ av resonans i lådan som ger ljudet, lådan är väldigt vek och man kan få fram eller dämpa ljudet genom att trycka och vrida på lådan. Tjutet från boxen ligger över vanligt TV ljud, idag retade jag mig så mycket att jag var tvungen att stänga av boxen och titta via min kabel-TV mottagare istället. Ska testa i morgon att göra en sandwich som består av en träskiva en ljuddämpningsskiva sedan boxen därefter en ljuddämpningskiva och därefter en träskiva. Jag låter träskivorna sticka ut lite i bredd och där kan jag sedan dra ihop paket med skruvar från underskivan till ovanskivan. Tror att detta ska dämpa resonanserna och med sin tyngd få en annan ton på lådan om den blir mer stumt. Eftersom sidorna är öppna, där ventilationen sitter så tror jag inte att det ska påverka temperaturen så mycket, men man får så klart ha koll på detta. EDIT: Vore intressant att få reda på om det är någon som fått en box som inte har ett "tjut" som påverkas om man trycker på olika ställen på lådan, det räcker med ett lätt finger? Om det inte finns några sådana boxar (utan vibrationer/resonaser) i chassiet så är det troligen inte någon mening med att byta ut den för "tjutet"
Redigerat av Unregistered124686ac, 30 oktober 2007 - 07:12.
Postad 30 oktober 2007 - 08:09
Unregistered1e381e6e
-
Unregistered1e381e6e
-
Användare
-
-
150 inlägg
Har samma problem med ljud från boxen som tränger igenom allt ljud.
Igår kväll så blev ljudet plötsligt mycket mer påtagligt, trodde först att det var TV-programmet som lät, men när jag mutade TV:s så var det CD boxen. Ljudet var från lådan och när jag la handen på så tystnade det för tillfället. Efter lite bändande i lådan så försvann det helt. Fast det vanliga tinnitus liknande tjutet fanns fortfarande där.
Ljud och bild är ju kalas på den nya boxen, men jag står inte ut med ljudet. Och inte fan ska jag väl behöva köpa ett skåp och ställa in den i.
Funderar mer och mer på att ringa till CD och försöka få den andra HD-boxen.....även om den verkar vara skit...eller?
Hur är den gamla HD-boxen i bild och ljudkvalitet?
Jag kan ta smällen att jag inte kan spela in, bara eländet är tyst!
Och så vill jag inte gå tillbaka till boxer pga att deras bildkvalitet är kass....ibland rent usel.
Är det någon som har en box som inte låter som tinnitus, utan kan ha den framme och igång utan att störa sig på den?
Postad 30 oktober 2007 - 08:28
oibmeh
-
oibmeh
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag måste haft en j-kla röta eller så är jag döv men min box låter inte alls som ni beskriver det.
Den står i en öppen TV-bänk ovanpå en gammal Com-Hem mottagare, jag har ställt den på två
videofilmsboxar för att få en luftspalt mellan de båda mottagarna.
/oibmeh
Postad 30 oktober 2007 - 09:18
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Det går att se följande om man tittar in genom boxens ventilationshål på vänstersidan med hjälp av lite fiberoptik:
Fläkten verkar inte vara fastskruvad utan bara ligger fastklämd mellan lock och botten - det är därför min box tystnar
när jag klämmer på boxen mellan över och undersidan där fläkten sitter.
Det ser ut som om dom bara förlitar sig på några tunna skumgummilister för att fixera fläkten - hoppas jag ser fel.
Och vad händer när boxarnas skumgummilister tappar spänsten eller torkar och obalansen ökar pga damm i fläkten....
Min box står nu i en ventilerad TV-bänk med glasdörrar ovanpå en gammal "tystare" VHS-bandare.
Postad 30 oktober 2007 - 11:28
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag måste haft en j-kla röta eller så är jag döv men min box låter inte alls som ni beskriver det. Den står i en öppen TV-bänk ovanpå en gammal Com-Hem mottagare, jag har ställt den på två videofilmsboxar för att få en luftspalt mellan de båda mottagarna.
/oibmeh
Om nu inte din box har hög temp (som min första) så ser det ut att det ändå skulle vara en möjlighet att få en tyst box (du är att gratulera). Ska åka och köpa lite dämpmaterial nu på lunchen så vi ser hur det fungerar. Vore fint om det är fler som har en "tyst" box att höra av sig så vi kan se att det finns en möjlighet att få en ersättningbox som är bättre. "Tyst" är inte det samma som tyst utan en box som inte ger ifrån sig olika toner beroende på var på boxen man trycker eller inte trycker
Postad 30 oktober 2007 - 13:08
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej,
har med stort intresse följt alla trådar om denna eländes-box.
Men vår är TYST - faktiskt!! Jag är kräsen och då är den tyst
Men har en himla massa andra problem:
- hänger sig
- startar om sig själv
- spelar inte in hela programmet jag programmerat via epg:n
- igår kom ett nytt fenomen. När jag startade upp boxen gjorde han själv en fabriksåterställning
- signalerna kommer o går på de olika kanalerna, har nu börjat föra statistik över dom 
m.m. m.m.
Pratade med CD i söndagskväl om detta. Vi har full ångerrätt iomed vi är nya kunder och fick det bekräftat av dom. De skickar en ny box till oss.
...men va sjutton då för??? Verkar ju vara samma problem hos alla?????
Nu är jag velig......ska jag eller ska jag inte avsäga hela skiten och återgå till Viasat???
Det enda stora plusset är - bildkvalitén, den är oslagbar...........
Postad 30 oktober 2007 - 13:15
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
<a href="http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=490" target="_blank">http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=490</a>
Jag såg också nu att Samsung har en uppgradering för att få ljudet från CD-boxen att fungera. Dessutom ser jag i tråden att det även gäller den nya CD-boxen. Jag ringde Samsung support och fick bekräftat att de skickar kablar och cd-skiva för uppgradering. Det krävs att man har en dator med serieport. Dessutom fungerar det inte på alla samsungdatorer. Det hänger på de tre sista bokstäverna i modellbeteckningen (som finns på skyten på tv:n men inte någon annanstans). Jag får kolla ikväll och hoppas att min TV kan uppgraderas.
Hmm !! Jag har en 37tums full hd M87, får vid uppstart av CD boxen (innan bild) "mode not supported", men sen får ja bild. Men ibland så buggar det sig om ja bytt kanal på TV'n och skall tillbaka till HDMI, då blir bilden grönaktig eller rosafärgad. KAn detta också va nåt FW relaterat som fixas med uppdatering av TV'n ? Självklart får jag heller aldrig något ljud till TV'n. Pd
Postad 30 oktober 2007 - 14:29
TheZmurf
-
TheZmurf
-
Rookie
-
5 inlägg
1) Fläkten i min box väsnas som ett mindre flygplan. Canal Digitals kundtjänst vet ju inte ett smack. Har aldrig hört om problemet.  Disken är dock tyst och inte så varm (ca 43 grader). Eftersom disken alltid är igång undrar jag varför fläkten inte behövs när boxen är avstängd? Tror att en del av problemen ligger i att lådan är så himla liten. Blir väl varmt utav h-e inuti. Någon som kommit på ett sätt att minska oljudet???
2) Ett tag framåt kommer boxen vara kopplad till TV via scart. Av någon anledning skickar boxen formatändring till 16:9 kontinuerligt till TV:n. Så trots att bilden är 16:9 försöker TV:n ställa in det igen. Sker 5-6 gånger och sedan lugnar den sig i några minuter varpå den upprepar det hela igen. Har inte hänt förrän jag kopplade in nya boxen. Nån som vet vad det beror på?
Noterade också, precis som andra, att inspelningar stannar helt plötsligt. Ska forska vidare i det. Vill ju inte att den har fimpat en inspelning mitt i den spännande upplösningen............
Postad 30 oktober 2007 - 14:39
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej, har med stort intresse följt alla trådar om denna eländes-box. Men vår är TYST - faktiskt!! Jag är kräsen och då är den tyst Men har en himla massa andra problem: - hänger sig - startar om sig själv - spelar inte in hela programmet jag programmerat via epg:n - igår kom ett nytt fenomen. När jag startade upp boxen gjorde han själv en fabriksåterställning - signalerna kommer o går på de olika kanalerna, har nu börjat föra statistik över dom  m.m. m.m. Pratade med CD i söndagskväl om detta. Vi har full ångerrätt iomed vi är nya kunder och fick det bekräftat av dom. De skickar en ny box till oss. ...men va sjutton då för??? Verkar ju vara samma problem hos alla?????
Nu är jag velig......ska jag eller ska jag inte avsäga hela skiten och återgå till Viasat??? Det enda stora plusset är - bildkvalitén, den är oslagbar...........
Det som du beskriver hade jag på min första box, den var tyst för fläkten fungerade nog inte som den skulle, istället blev den varm de 65C och troligen pga det så hängde sig boxen och fick också vissa avbrott i EPG inspelningar, vilket jag inte sett på den nya boxen (som låter). Har också sneglat på Viasat HD som är på G, men jag tror inte att jag vill vara först där också  . Då bättre att se om man kan få ordning på denna box till att börja med, man har ju 3 månader på sig. Kanske läge att försöka få en ersättningbox igen, är inte den bättre så kan man alltid returnera den nya istället (nu är man ju rädd att byta bort ljudproblemet med något annat nytt problem)
Postad 30 oktober 2007 - 14:46
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Det som du beskriver hade jag på min första box, den var tyst för fläkten fungerade nog inte som den skulle, istället blev den varm de 65C och troligen pga det så hängde sig boxen och fick också vissa avbrott i EPG inspelningar, vilket jag inte sett på den nya boxen (som låter). Har också sneglat på Viasat HD som är på G, men jag tror inte att jag vill vara först där också . Då bättre att se om man kan få ordning på denna box till att börja med, man har ju 3 månader på sig. Kanske läge att försöka få en ersättningbox igen, är inte den bättre så kan man alltid returnera den nya istället (nu är man ju rädd att byta bort ljudproblemet med något annat nytt problem)
Hmmm, men hittills har jag inte sett min bli varm. Max 40-45 grader. Var har du sett Viasats HD?? Har varit på dom ett antal gånger med de vet inte själva vad som ska hända. Jag håller helt med, tänker INTE vara först fler gånger, vet inte hur jag ska göra med detta. 3 månader går ju fort, har 2 månader kvar  Ska bli spännande o se vad som händer med den nya boxen. Men hur kan det skilja sig så mellan boxarna, alla verkar ju ha lite diverse problem. Har du / eller någon annan tallrik med två huvuden? Varför vandrar min signal upp och ner, igår regnade det, då tappade jag signal Det är bra med teknik..............................ibland...................när det funkar
Postad 30 oktober 2007 - 16:22
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Det som du beskriver hade jag på min första box, den var tyst för fläkten fungerade nog inte som den skulle, istället blev den varm de 65C och troligen pga det så hängde sig boxen och fick också vissa avbrott i EPG inspelningar, vilket jag inte sett på den nya boxen (som låter). Har också sneglat på Viasat HD som är på G, men jag tror inte att jag vill vara först där också . Då bättre att se om man kan få ordning på denna box till att börja med, man har ju 3 månader på sig. Kanske läge att försöka få en ersättningbox igen, är inte den bättre så kan man alltid returnera den nya istället (nu är man ju rädd att byta bort ljudproblemet med något annat nytt problem)
Hmmm, men hittills har jag inte sett min bli varm. Max 40-45 grader. Var har du sett Viasats HD?? Har varit på dom ett antal gånger med de vet inte själva vad som ska hända. Jag håller helt med, tänker INTE vara först fler gånger, vet inte hur jag ska göra med detta. 3 månader går ju fort, har 2 månader kvar Ska bli spännande o se vad som händer med den nya boxen. Men hur kan det skilja sig så mellan boxarna, alla verkar ju ha lite diverse problem. Har du / eller någon annan tallrik med två huvuden? Varför vandrar min signal upp och ner, igår regnade det, då tappade jag signal Det är bra med teknik..............................ibland...................när det funkar
Jag har den gamla CD parabolen med två huvuden, en för Sirius och en för Thor. Har inte haft några problem med inställningen, bytte egentligen bara det gamla huvudet med en LNB till detta med 4. Har du 40-45 så ser det ut som den fungerar som den ska, i alla fall när det gäller fläkten. Då har du i alla fall tur med ljudet. Det finns en tråd i Digitalboxar som är aktiv nu som handlar om Viasat HD satsning, men det kan vara långt tillViasat är där, och att det fungerar
Postad 30 oktober 2007 - 18:55
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag har den gamla CD parabolen med två huvuden, en för Sirius och en för Thor. Har inte haft några problem med inställningen, bytte egentligen bara det gamla huvudet med en LNB till detta med 4.
Har du 40-45 så ser det ut som den fungerar som den ska, i alla fall när det gäller fläkten. Då har du i alla fall tur med ljudet. Det finns en tråd i Digitalboxar som är aktiv nu som handlar om Viasat HD satsning, men det kan vara långt tillViasat är där, och att det fungerar
Vi bytte oxå till LNB med fyra huvud. Det är väldigt egendomligt varför signalen går upp och ner, börjar se ett mönster att det hänger på vad det är för väder. Var i Sverige finns du?? Kan det ha betydlese tro?? Vi har krävt att installatören ska komma ut och mäta signalen igen, men han kunde inte komma förrän i nästa vecka Viasat är jag sur på. CD har iofs mkt bra kundtjänst, har blivit bra bemött m.m. Men..varför kan INGEN ge svar på problemet med boxen? Jag vill uppgradera till Total men gör jag det så binder jag mig i 24 månader fick jag till svars. Står här och stampar 21.... behålla....inte behålla....behålla..... Hittade ett nytt fel......ser jag ett program på hårddisken och spelar in ett annat så börjar ljudet att hacka, till slut försvann ljudet helt.
Postad 30 oktober 2007 - 19:10
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har den gamla CD parabolen med två huvuden, en för Sirius och en för Thor. Har inte haft några problem med inställningen, bytte egentligen bara det gamla huvudet med en LNB till detta med 4.
Har du 40-45 så ser det ut som den fungerar som den ska, i alla fall när det gäller fläkten. Då har du i alla fall tur med ljudet. Det finns en tråd i Digitalboxar som är aktiv nu som handlar om Viasat HD satsning, men det kan vara långt tillViasat är där, och att det fungerar Vi bytte oxå till LNB med fyra huvud. Det är väldigt egendomligt varför signalen går upp och ner, börjar se ett mönster att det hänger på vad det är för väder. Var i Sverige finns du?? Kan det ha betydlese tro?? Vi har krävt att installatören ska komma ut och mäta signalen igen, men han kunde inte komma förrän i nästa vecka Viasat är jag sur på. CD har iofs mkt bra kundtjänst, har blivit bra bemött m.m. Men..varför kan INGEN ge svar på problemet med boxen? Jag vill uppgradera till Total men gör jag det så binder jag mig i 24 månader fick jag till svars. Står här och stampar 21.... behålla....inte behålla....behålla.....
Hittade ett nytt fel......ser jag ett program på hårddisken och spelar in ett annat så börjar ljudet att hacka, till slut försvann ljudet helt.
Tycker att din box har mer konstigheter "än normalt", förstår att du funderar på vad du ska göra. Kanske skulle du börja med ett utbyte till att börja med. Just nu är det mest ljudet som stör mig, i övrigt så fungerar boxen utan några överraskningar. Har provat med en isolerskiva på ovansidan samt en träskiva samt några böcker som tyngd. Det fungerar bra, betydligt tystare. Ska bara ha lite koll på temperaturen, men den har inte gått upp mer än till 42C. Man ska inte ha någon isolerskiva under boxen, för jag såg att det fanns ventilationshål även där. Kanske provar jag att ta en utbytesbox till för att se om den är utan resonanser i höljet. Jag bor utanför Göteborg. Visst väder kan spela roll, men det kan också bero på att parabolen inte är optimalt justerad.
Postad 31 oktober 2007 - 05:56
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
que: Ställ boxen på en isolerskiva också men använd dämpkuddar så att boxen kommer upp lite från skivan typ
nån cm. Det dämpade ljudet mest för mig. Har även en skiva iunder hyllan ovanför. Funkar bra. Temp ca 41 grader
Postad 31 oktober 2007 - 08:25
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Men...det är ju sjukt. Inte ska man väl behöva hålla på och bygga och experimentera för en box som kostar 3000 spänn? Det måste vara något fel. Men det klart, har ni "bara" det felet och allt annat funkar så är ju det ett pluss
Får förhoppningsvis vår nya box idag....... Ska bli mycket spännande.
Postad 31 oktober 2007 - 08:35
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Visst är det för j-t att behöva göra såhär men nöden har ju ingen lag som det heter.
Nu kan jag iaf använda den! Kommer naturligtvis inte tolerara detta. Ligger på CD ändå! Nåt måste göras!
Bra dämpskivor finns på Beijers. Har hört att de ska vara dyra men vet ej mer. Själv hittade jag överblivna
på jobbet. Ska målas svarta så de blir diskreta.
Lundis
Postad 31 oktober 2007 - 10:04
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Visst är det för j-t att behöva göra såhär men nöden har ju ingen lag som det heter. Nu kan jag iaf använda den! Kommer naturligtvis inte tolerara detta. Ligger på CD ändå! Nåt måste göras!
Bra dämpskivor finns på Beijers. Har hört att de ska vara dyra men vet ej mer. Själv hittade jag överblivna på jobbet. Ska målas svarta så de blir diskreta.
Lundis
Jag köpte på Biltema, kostade 40:- för en skiva i boxstorlek (ovan/under) Håller med om man inte ska bygga om boxen, men man kan ju hoppas att någon (bl.a jag) har informerat CD att det blir vibrationer i boxen, så kanske de kan göra något åt detta innan de skickar ut mer boxar?? Att fläkten har ett ljud kan jag leva med men inte att hela lådan avger ljud som påverkas var man klämmer på lådan. Såsom min box är så skulle man kanske kunna sätta ut en eller två tyngder på boxen, för trycker man på ovansidan ung 5cm in på boxen från båda sidorna så kan man få bort resonansen
Postad 31 oktober 2007 - 10:33
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hmm, men jag som iofs har alla andra fel på min box MEN den låter inte, jag trycker på den lite här och var, märker ingen skillnad. Det måste ju vara något annat fel, en lös skruv eller nåt
Är inte den bästa medicinen att byta och byta och byta tills man blir 100% nöjd då kanske CD själva fattar galoppen att något är fel???
Jag gör ett försök nu med att byta och tänker göra så tills innan mina 3 månader är slut.....sen får jag se.
Postad 31 oktober 2007 - 12:25
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
1) Fläkten i min box väsnas som ett mindre flygplan. Canal Digitals kundtjänst vet ju inte ett smack. Har aldrig hört om problemet. Disken är dock tyst och inte så varm (ca 43 grader). Eftersom disken alltid är igång undrar jag varför fläkten inte behövs när boxen är avstängd? Tror att en del av problemen ligger i att lådan är så himla liten. Blir väl varmt utav h-e inuti. Någon som kommit på ett sätt att minska oljudet???
2) Ett tag framåt kommer boxen vara kopplad till TV via scart. Av någon anledning skickar boxen formatändring till 16:9 kontinuerligt till TV:n. Så trots att bilden är 16:9 försöker TV:n ställa in det igen. Sker 5-6 gånger och sedan lugnar den sig i några minuter varpå den upprepar det hela igen. Har inte hänt förrän jag kopplade in nya boxen. Nån som vet vad det beror på?
Noterade också, precis som andra, att inspelningar stannar helt plötsligt. Ska forska vidare i det. Vill ju inte att den har fimpat en inspelning mitt i den spännande upplösningen............
1. Disken är nog inte igång när boxen är på stand-by, men alltid på när boxen är "aktiv", då spelar den in den kanal som boxen är inställd på, även om ingen tittar på TV'n (vilket kan tyckas vara onödigt) Har du kommit vidare i din analys av program som inte spelas in till fullo, det verkar vara flera som har detta så det borde vara bra att försöka förstå anledningen. Det är ju samma mjukvara så det borde inte vara någon sådan skillnad mellan boxarna (kan man tycka). Gissar att det är någon typ av sekvens som skiljer på de som fungerar och de som inte gör det, man triggar inte alltid felet. Val av kanal , vad som händer runt om, är det på natten när ingen gör något annat med boxen, etc. Kanske bra att lista förutsättningarna när det sker, för att man kan få någon träff med annan användare. Jag har inte sett detta på min nya box, alla inspelningar har varit som de ska. Ni får varning om ni gör dubbelbokning av inspelning?
Postad 31 oktober 2007 - 13:10
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Har du kommit vidare i din analys av program som inte spelas in till fullo, det verkar vara flera som har detta så det borde vara bra att försöka förstå anledningen. Det är ju samma mjukvara så det borde inte vara någon sådan skillnad mellan boxarna (kan man tycka). Gissar att det är någon typ av sekvens som skiljer på de som fungerar och de som inte gör det, man triggar inte alltid felet. Val av kanal , vad som händer runt om, är det på natten när ingen gör något annat med boxen, etc. Kanske bra att lista förutsättningarna när det sker, för att man kan få någon träff med annan användare. Jag har inte sett detta på min nya box, alla inspelningar har varit som de ska. Ni får varning om ni gör dubbelbokning av inspelning?
Har provtryckt det där med inspelningar ganska ordentligt (tycker jag  ) - Samma tid på olika kanaler - Två program som överlappar varandra bara med 5 minuters mellanrum - haft boxen stängd resp igång. - sett ett program på hårddisken och spelat in ett annat. Igår lyckades jag se vad som hände. Mitt i den programmerade inspelningen så startade boxen om sig själv, därav den avbrutna inspelningen. Så, kanske själva funktionen att programmera och spela in fungerar fullt. Och själva problemet är att den av någon anledning startar om sig själv. Och varför gör den det??? Inte av värmen iallfall, har den på ett stativ, ingen skiva ovanpå eller undertill, den hänger fritt på väggen under tv:n och har kollat tempen - 40-45 grader konstant.....
Postad 31 oktober 2007 - 15:59
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Cobra: Var boxen avstängd eller på när den startade om?
Japp... då har jag provkört min 3:e box o gissa vad! Denhär är faktiskt tystare än de andra. Det höga
störande surret är i princip borta. Hela boxen låter annorlunda. Det brummar mer än tjuter. Tycker ändå
den låter i mesta laget men då är jag riktigt kräsen. Tror de flesta accepterar den här nivån.
Med denna box verkar det som "skruvarna är åtdragna" så chassit vibrerar mindre. Det går inte att påverka
ljudet lika mycket genom att bända i boxen.
När jag packade ner box nr 2 upptäckte jag att det skramlade till... Skakade lite försiktigt o det verkar som
nåt sitter löst på vänster sida.  Borde vara HDD!
Tempen på HDD är minst en grad lägre med senaste boxen.
Jag kör fortfarande med mina dämpplattor o då blir den mer eller mindre ljudlös.
Lundis
Postad 31 oktober 2007 - 16:42
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Cobra: Var boxen avstängd eller på när den startade om?
Japp... då har jag provkört min 3:e box o gissa vad! Denhär är faktiskt tystare än de andra. Det höga störande surret är i princip borta. Hela boxen låter annorlunda. Det brummar mer än tjuter. Tycker ändå den låter i mesta laget men då är jag riktigt kräsen. Tror de flesta accepterar den här nivån. Med denna box verkar det som "skruvarna är åtdragna" så chassit vibrerar mindre. Det går inte att påverka ljudet lika mycket genom att bända i boxen.
När jag packade ner box nr 2 upptäckte jag att det skramlade till... Skakade lite försiktigt o det verkar som nåt sitter löst på vänster sida. Borde vara HDD!
Tempen på HDD är minst en grad lägre med senaste boxen.
Jag kör fortfarande med mina dämpplattor o då blir den mer eller mindre ljudlös.
Lundis
Grattis, 3:e gången gilt. Hoppas att du inte har några andra egenheter med denna box, så att det "bara" är rena dokumenterade buggar "Beställde" min 3:e box idag, får hoppas på samma tur.
Postad 31 oktober 2007 - 16:48
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har du kommit vidare i din analys av program som inte spelas in till fullo, det verkar vara flera som har detta så det borde vara bra att försöka förstå anledningen. Det är ju samma mjukvara så det borde inte vara någon sådan skillnad mellan boxarna (kan man tycka). Gissar att det är någon typ av sekvens som skiljer på de som fungerar och de som inte gör det, man triggar inte alltid felet. Val av kanal , vad som händer runt om, är det på natten när ingen gör något annat med boxen, etc. Kanske bra att lista förutsättningarna när det sker, för att man kan få någon träff med annan användare. Jag har inte sett detta på min nya box, alla inspelningar har varit som de ska. Ni får varning om ni gör dubbelbokning av inspelning?
Har provtryckt det där med inspelningar ganska ordentligt (tycker jag ) - Samma tid på olika kanaler - Två program som överlappar varandra bara med 5 minuters mellanrum - haft boxen stängd resp igång. - sett ett program på hårddisken och spelat in ett annat.
Igår lyckades jag se vad som hände. Mitt i den programmerade inspelningen så startade boxen om sig själv, därav den avbrutna inspelningen. Så, kanske själva funktionen att programmera och spela in fungerar fullt. Och själva problemet är att den av någon anledning startar om sig själv. Och varför gör den det??? Inte av värmen iallfall, har den på ett stativ, ingen skiva ovanpå eller undertill, den hänger fritt på väggen under tv:n och har kollat tempen - 40-45 grader konstant.....
Egna omstarter låter inte bra, det är nog bara att returnera, men du hade väl en ny box på G. Min första box hade några sådana egenheter, med en egen vilja. Från stand-by så hittade jag den både på och i inspelningläge. När jag skulle kolla vad som spelades in så hittade jag ingenting, vet inte vad den höll på med.
Postad 31 oktober 2007 - 16:59
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
QUE..........Just det, jag har oxå råkat ut för det. Att HDD:n helt plötsligt spelade in en gång utan att jag bett om det. Men när jag kollade så var det inget han spelade in. Helknasigt!!
LUNDIS68............Den var på när den spelade in ett programmerat via EPG och helt plötsligt startade om sig. Blev 18 minuters inspelat. Vad jag minns så har även vissa tidigare inspelade programmen brötets vid ca 18-19 min (2-3-4 ggr ungefär).
Hmmmm, det verkar vara en gemensam nämnare för alla.........tredje gången gillt??
CD kanske skulle börja göra som Ikea istället, bifoga lite insexnycklar och muttrar o mojänger
Postad 31 oktober 2007 - 17:24
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
The magic number.... 18  Undrar vad som händer just då! Har haft minst 2 inspelningar som blivit 18 min
långa!!??
Ringer man o säger detta till CD blir man väl idiotförklarad!
Verkar som flytet i bilden blivit bättre med denna box också! Inga ryck i bilden än iaf.
Tack que ! Hoppas du har tur också...
Lundis
Redigerat av lundis68, 31 oktober 2007 - 17:31.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|