Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 31 oktober 2007 - 17:29

Postad 31 oktober 2007 - 19:37
Har ställt in boxen på 1080i men när jag zappar till svt hd ändras signalen till plasman till 720p automatiskt.
Ändras sedan tillbaks till 1080i på SD o de Hd-kanaler som sänder i 1080i...
Kanon!!! Sicken bild nu på Filmkrönikan....
Postad 31 oktober 2007 - 20:22
-----
Hej,
Vi förstår att du ser fram emot att få börja använda den inspelningsbara HD-box som du har beställt. Trots enorm efterfrågan kommer vi att ha möjlighet att leverera din box inom två till tre veckor. Din order är registrerad och vi arbetar för högtryck med att leverera så snabbt som möjligt. Att det trots allt blir en viss fördröjning hoppas vi att du kan ha överseende med.
Vi är mycket glada över de goda omdömen den nya inspelningsbara HD-boxen har fått i pressen och över den stora efterfrågan som råder. För att du själv skall få uppleva hur den förhöjer din TV-upplevelse vill vi självklart att du skall få den så fort som möjligt.
Besök canaldigital.se/hdguiden för att läsa mer om vårt HD-utbud samt hur denna digitalbox kan förenkla din TV-vardag.
Med vänlig hälsning
Canal Digital Sverige AB
------
1. Är befintlig HD kund som beställde första eller andra dagen.
2. Ska om några dagar åka på semester i tre veckor. Annars hade dom fått en full bajamaja skickad till sitt huvudkontor.
3. Har den inte kommit när jag är tillbaka så blir den avbeställd för all framtid.
4. Om den dyker upp kommer jag att kräva att förlängningen av abbonemanget gäller från utlovad leveransdag och inte från när dom väl levererar.
5. Att min kompis som ny kund beställde en för två veckor sen och fick en box en vecka senare verkar ju konstigt om det är "enorm efterfrågan".
6. Som av en händelse finns det inget telefonnummer eller email utsatt på brevet de skickade. De kanske inte ville riskera spontana vredesutbrott.
7. Nu vet ni varför programvaran är kass. De '"arbetar för högtryck med att leverera så snabbt som möjligt". Ganska självklart att dom inte har tid att fixa småproblem då.
8. Undrar varför dom inte skickar med lite länkar/faxsimil från "de goda omdömen" boxen fått i pressen. Kunde ju hållt en glad under tiden.
Allvarligt talat så tror jag det här brevet gör mer skada än nytta. Förmodligen hoppas dom spara en del samtal till supporten men man kan riktigt känna hur någon suttit och försökt vränga till orden så det ska bli en positiv ton. Själv dog jag inte av att vänta lite och hade nog kunnat vänta ett par veckor till men jag blev verkligen skitsur av formuleringarna.
Redigerat av Unregistered81406615, 31 oktober 2007 - 20:24.
Postad 31 oktober 2007 - 23:01
Brev från Canal Digital erhållet 31/10
-----
Trots enorm efterfrågan kommer vi att ha möjlighet att leverera din box inom två till tre veckor. Din order är registrerad och vi arbetar för högtryck med att leverera så snabbt som möjligt. Att det trots allt blir en viss fördröjning hoppas vi att du kan ha överseende med.
Fick också brevet idag, de måste ha gjort ett massutskick. Första meningen är ju något kufisk. Hur kan man få ytterligare 2-3 veckors väntan att låta positivt? För en vecka sedan blev jag lovad boxen till idag!

Postad 31 oktober 2007 - 23:37
-----
Trots enorm efterfrågan kommer vi att ha möjlighet att leverera din box inom två till tre veckor. Din order är registrerad och vi arbetar för högtryck med att leverera så snabbt som möjligt. Att det trots allt blir en viss fördröjning hoppas vi att du kan ha överseende med.
Fick också brevet idag, de måste ha gjort ett massutskick. Första meningen är ju något kufisk. Hur kan man få ytterligare 2-3 veckors väntan att låta positivt? För en vecka sedan blev jag lovad boxen till idag!
Jag fick mitt brev idag med samma som ovan ,,,står inte när de är avsänt heller konstigt nog
undra hur många nya kunder som fått detta brev,,,
Micke
Redigerat av gneter, 31 oktober 2007 - 23:37.
Postad 01 november 2007 - 09:24
-----
Jag fick mitt brev idag med samma som ovan ,,,står inte när de är avsänt heller konstigt nog
undra hur många nya kunder som fått detta brev,,,
Micke
Jag fick också ett sådant brev igår.
Är en "gammal" kund som beställde den 20/11.
Jag räknar kallt med 4-5 veckors leverans, dålig bild och en massa buggar samt att boxen måste returneras 2-3 gånger p.g.a värme och högt ljud. Undrar om jag kommer bli besviken.

Postad 01 november 2007 - 13:13
Jag räknar kallt med 4-5 veckors leverans, dålig bild och en massa buggar samt att boxen måste returneras 2-3 gånger p.g.a värme och högt ljud. Undrar om jag kommer bli besviken.
Då vet vi alla nu vart våra returnerade boxar tar vägen

Vilka förhoppningar vi har på denna skiten, och ändå kan vi inte låta bli det?!

Postad 01 november 2007 - 13:17
Jag är en gammal kund som beställdeHD+HDD boxen i augusti. Iförra veckan hade jag tröttnat och ville avbeställa boxen. Man har ju läst här på forumet att det är en del strul med boxen minst sagt. Ringde och blev tillslut kopplad till nån som har hand om avbeställning. Det blev kalla handen man måste skicka en skriftlig avbeställning via snigelposten. E post gick ej. Idag ringde jag igen. Tänkte att efter att CD åkt i soptunnan i Plus så kanke det hänt nått. Jodå redan när dom svarat och man får sina val så kan man numera välja avbeställning. Valde detta och sa vad jag ville. Efter några lätta försök att få mig att inte avbeställa. Typ den är ju så billig nu och hd paketet gratis i 6 månader så gjordes avbeställningen utan problem

Postad 01 november 2007 - 16:34
Hur länge körde Ni innan ljuder och värmen kom?
Det som var lite surt är att man som ny kund inte får tillgång till HD kanalerna fören gratistiden för övriga kanaler är slut...men va *** har man väntat så länge så kan man ju vänta några dagar till...
//nk
Postad 01 november 2007 - 16:54
Märkte just nåt bra:
Har ställt in boxen på 1080i men när jag zappar till svt hd ändras signalen till plasman till 720p automatiskt.
Har testat detta på min box men på den så ändras inte signalen automatiskt, är det någon speciell inställning man måste göra för att få detta att fungera? (har programvaru version 1.1.0 på min box)
Postad 01 november 2007 - 17:00
Det som var lite surt är att man som ny kund inte får tillgång till HD kanalerna fören gratistiden för övriga kanaler är slut...men va *** har man väntat så länge så kan man ju vänta några dagar till...
//nk
Har ingen aning om tiden och tempen.
Men.....HD- kanalerna ska du kunna se med en gång?!!?
Jag är oxå helt ny kund och hade ALLA kanaler fria de första 2-3 veckorna. Ring bums och säg att du inte får in dom så skickar dom signal!
Postad 01 november 2007 - 17:06
Mejla eller ring till de igen för att få det bekräftat att du har ångrat din box.Hej.
Jag är en gammal kund som beställdeHD+HDD boxen i augusti. Iförra veckan hade jag tröttnat och ville avbeställa boxen. Man har ju läst här på forumet att det är en del strul med boxen minst sagt. Ringde och blev tillslut kopplad till nån som har hand om avbeställning. Det blev kalla handen man måste skicka en skriftlig avbeställning via snigelposten. E post gick ej. Idag ringde jag igen. Tänkte att efter att CD åkt i soptunnan i Plus så kanke det hänt nått. Jodå redan när dom svarat och man får sina val så kan man numera välja avbeställning. Valde detta och sa vad jag ville. Efter några lätta försök att få mig att inte avbeställa. Typ den är ju så billig nu och hd paketet gratis i 6 månader så gjordes avbeställningen utan problem. Nu tänker jag avvakta och se hur det går med alla buggar innan jag beställer igen.
Jag gjorde det och fick svar att jag inte alls hade avbeställt den.

Jag fick även ett skriftligt brev på min avbeställning efter senaste telefonsamtalet.
Nu väntar jag tills de har uppdaterat den och jag vet att den fungerar eller om Vantage HD 7100 kommer ut innan Sagem har lyckats fixa alla buggar köper jag den istället.
Postad 01 november 2007 - 18:40
Märkte just nåt bra:
Har testat detta på min box men på den så ändras inte signalen automatiskt, är det någon speciell inställning man måste göra för att få detta att fungera? (har programvaru version 1.1.0 på min box)
Nej! Har inte gjort nåt speciellt! Ska kolla inställningarna o version sen. Sambon kollar på Dallas nu

Tyvärr verkar jag ha en del bildstörningar på HD kanalerna med denna box. Kommer behållas ett tag iaf.
Lundis
Postad 01 november 2007 - 19:10
Du kan nog inte se det i inställningen i boxen, utan det är de som har möjlighet att se vad Tv'n tar emotMärkte just nåt bra:
Postad 01 november 2007 - 19:14
Din box verkar helt OK, värmen steg ganska snabbt till ung 55-60C, kanske efter 30minuter (problemet fanns från start). Ljudet kommer efter någon minut tycker jag.Har äntligen fått upp parabolen efter 1 månads väntan. Boxen snurrar på, låter inget specielt, temperatur på c:a 37 grader. Börjar fundera på om nått är fel eftersom ljudnivån är så låg och temperaturen ligger på 37 grader....
//nk
HD kanalerna fattar jag inte, du kan väl se alla med en gång?
Postad 01 november 2007 - 20:53
Din box verkar helt OK, värmen steg ganska snabbt till ung 55-60C, kanske efter 30minuter (problemet fanns från start). Ljudet kommer efter någon minut tycker jag.Har äntligen fått upp parabolen efter 1 månads väntan. Boxen snurrar på, låter inget specielt, temperatur på c:a 37 grader. Börjar fundera på om nått är fel eftersom ljudnivån är så låg och temperaturen ligger på 37 grader....
//nk
HD kanalerna fattar jag inte, du kan väl se alla med en gång?
Angående HD kanalerna så kollade jag så fort jag kom hem, "Ingen åtkomst" eller vad det nu står, ringde till CD och pratade med en trevlig tjej.
Tyvärr kan du inte få dessa direkt utan du kommer åt dom när friperioden är över!
Det kan nog inte stämma sa ja, för det är flera som jag vet som ser dom och dom är inte gamla kunder utan nya...
Tyvärr så är det så-----
Konstigt att det inte nämns någonstans, har inte sett nått
Ja, tyvärr, jag kan inte göra något åt det
Men om Ni säger att Ni har dom så får jag ringa direkt och kolla!
Så jag får Nu in SVT HD och Canal Film HD och Sport, resterande kommer jag inte åt..
Postad 01 november 2007 - 21:03
Som info kan jag säga att jag har en Panasonic PX70 i 42" och tv´n ändrar inte någon signal kvalite när jag byter mellan SVT HD och de andra HD kanalerna så jag undrade om det är någon inställning i boxen jag inte har hittat som styr detta.Du kan nog inte se det i inställningen i boxen, utan det är de som har möjlighet att se vad Tv'n tar emotMärkte just nåt bra:
Postad 01 november 2007 - 21:09
Så jag får Nu in SVT HD och Canal Film HD och Sport, resterande kommer jag inte åt..
Alltså.....jädra idioter!!!
Jag är spillrans ny kund, visst vi skulle koppla in tre boxar, en hd och två combo. Fick ringa och påpeka att vi ville ha bild på alla TRE. Efter tre samtal så hade vi äntligen bild på alla och då SAMTLIGA kanaler.
Finns väl ingen mening att vänta att starta HD-kanalerna när Fri-perioden är över??
.....de har ju inte alla paddlarna i vattnet......eller hissen har fastnat........

Postad 01 november 2007 - 21:58
Jag är spillrans ny kund, visst vi skulle koppla in tre boxar, en hd och två combo. Fick ringa och påpeka att vi ville ha bild på alla TRE. Efter tre samtal så hade vi äntligen bild på alla och då SAMTLIGA kanaler.
Finns väl ingen mening att vänta att starta HD-kanalerna när Fri-perioden är över??
.....de har ju inte alla paddlarna i vattnet......eller hissen har fastnat........
Har fått kanalerna nu. Cooolt...vilken bild på Discovery. Hur skall man kunna se på Standard kanaler nu...

Postad 01 november 2007 - 21:58
Har fått kanalerna nu. Cooolt...vilken bild på Discovery. Hur skall man kunna se på Standard kanaler nu...

Postad 01 november 2007 - 22:18

När man hör att bilden e så bra som ni säger så blir man ju ännu mer sugen!!
Hoppas att boxen kommer innan helgen SUCK!!
Redigerat av lpc123, 01 november 2007 - 22:18.
Postad 01 november 2007 - 22:26
Men som sagt. Det ENDA plusset till att stanna kvar för stunden är bild-kvaliten som tex Evilreaper upptäckte nyss

En ny fråga. Upptäckte ikväll att det går inte att spela in på dvd:n via scarten. Eftersom jag inte vågar lita på att hdd:n spelar in hela programmet tänkte jag spela in via dvd:n. Men det går INTE, kopieringsskyddat, oavsett program, t o m nyheterna.
Va 17 då för?? Nån som vet om det ska uppdateras, för i bruksanvisningen står det ju att man kan kopiera över till dvd om man så önskar.
Fick inte min "ersättningsbox" idag heller.....de har väl inte strulat "igen" på CD????
Postad 01 november 2007 - 22:38
Det lustiga med de gratis HD kanalerna är att man får betala för dessa den del av första månaden som abonnemanget startar. Fick ni igång era idag så kanske de börjar räkna 1:a månaden från denna månaden men för mig så fick jag betala de första 25 dagarna i förra månaden och idag började min första månad av de 6 vi får gratis. Däremot de andra kanalerna typ Canal+ HD som jag inte har abonnmemang på dessa var gratis under stor del av förra månadenHar fått kanalerna nu. Cooolt...

Jag blir så j...a avundsjuk på alla er som fått era boxar!! själv så har man väntat länge nu och vill ju bara ha boxen NU!!.
När man hör att bilden e så bra som ni säger så blir man ju ännu mer sugen!!
Hoppas att boxen kommer innan helgen SUCK!!
Jo det är tur att bilden är bra, annars hade man nog inte stått ut. Jag längtar nu efter min 3:e

Postad 02 november 2007 - 06:16
H.A: Tryck på infoknappen på tv:ns fjärr så ser du nog detta.
Jag ser på hdmi-ingången på plasman vilken signal som skickas om 720p kommer in på svt hd. Det syns att boxen
ställer om för bilden blinkar till lite extra vid zappning till o från denna kanal.
Jag har inte HD-paketet alls på mitt nya kort trots 6 mån gratis. Jag kör ff med mitt gamla kort.
Tydligen uppdaterar CD alla kort den 10:e varje månad. Enl kundtjänst.
LUNDIS
Postad 02 november 2007 - 07:38
Fick min andra box igår. Efter en kvälls användande fungerar den utmärkt. Gjort flera inspelningar dels från "On" och dels från "Standby". För mig klart godkänd ljudnivå. (Fast ett svagt hummande hörs om det är tyst och man "letar efter det". Och de "dokumenterade" buggarna finns kvar. HDD temp <40.)
Den första boxen var oacceptabelt högljudd. Precis som andra skrivit verkade det inte sitta ihop ordentligt. Vibrationeer fortplantade sig i chassit. Blev bättre om man tryckte och vred på boxen. Tillslut hängde den sig totalt. Vid uppstart visades välkomstmeddelandet och sedan blev det svart. "Init" visades i displayen, men inget hände. När jag stängde av visades "P603" alt. "P604" i displayen.
Som sagt: Kanonbild! (på en Sony LCD KDL 40T3500 (full HD))
Håller tummarna att den nya boxen håller formen!

Redigerat av jmoran, 02 november 2007 - 07:39.
Postad 02 november 2007 - 07:59
Tänkte fylla på med fler erfarenheter för er som vill bilda er en uppfattning...
Fick min andra box igår. Efter en kvälls användande fungerar den utmärkt. Gjort flera inspelningar dels från "On" och dels från "Standby". För mig klart godkänd ljudnivå. (Fast ett svagt hummande hörs om det är tyst och man "letar efter det". Och de "dokumenterade" buggarna finns kvar. HDD temp <40.)
Den första boxen var oacceptabelt högljudd. Precis som andra skrivit verkade det inte sitta ihop ordentligt. Vibrationeer fortplantade sig i chassit. Blev bättre om man tryckte och vred på boxen. Tillslut hängde den sig totalt. Vid uppstart visades välkomstmeddelandet och sedan blev det svart. "Init" visades i displayen, men inget hände. När jag stängde av visades "P603" alt. "P604" i displayen.
Som sagt: Kanonbild! (på en Sony LCD KDL 40T3500 (full HD))
Håller tummarna att den nya boxen håller formen!
Sådana inlägg är glädjande att se, det gör att man fortfarande har tro om ett liv efter SD
Postad 02 november 2007 - 08:03
En ny fråga. Upptäckte ikväll att det går inte att spela in på dvd:n via scarten. Eftersom jag inte vågar lita på att hdd:n spelar in hela programmet tänkte jag spela in via dvd:n. Men det går INTE, kopieringsskyddat, oavsett program, t o m nyheterna.
Va 17 då för?? Nån som vet om det ska uppdateras, för i bruksanvisningen står det ju att man kan kopiera över till dvd om man så önskar.
Jo det är med i min bugg lista, enligt CD så är det Sagem som lagt in kopierinsskyddet och att det ska tas bort i nästa uppdatering. Men du kan väl spela in SVT1, SVT2 TV4 och några av de fri kanalerna?
Redigerat av Unregistered124686ac, 02 november 2007 - 08:15.
Postad 02 november 2007 - 08:13
Tyckte att det var ett kul inlägg. Ja tänk att det är så det är. Är man sjävplågare eller är manJag räknar kallt med 4-5 veckors leverans, dålig bild och en massa buggar samt att boxen måste returneras 2-3 gånger p.g.a värme och högt ljud. Undrar om jag kommer bli besviken.
Då vet vi alla nu vart våra returnerade boxar tar vägen![]()
Vilka förhoppningar vi har på denna skiten, och ändå kan vi inte låta bli det?!

Sedan tror jag att ni inte behöver vara så oroliga för värmen, vad jag vet så var det enbart min första box som har haft det problemet. Jag tror att man istället ska se upp med vibrationer/högt ljud och att boxen hänger sig okontrollerat gör omstarter etc. Klarar boxen det så får man nog vara nöjd och vänta tills de rapporterade buggarna blir fixade via mjukvara
Postad 02 november 2007 - 08:41

När det gäller ljudnivån så måste jag ha fått en bra box, för jag upplever det inte särskilt störande. Inte värre än en "normal" laptop och jag hör den aldrig så länge TV:n är på. När man startar upp boxen så varvar fläkten upp i några sekunder och då låter det inte kul. Fjärren är riktigt trevlig, den ligger skönt i handen, men den är lite svårläst i ett mörkt vardagsrum och responsen kunde ha varit lite snabbare.
Fuktionaliteten på boxen är helt ok, detta är min tredje HD-box (Grundigs buggbox, Sagems "VM-box" och nu Sagems HDD-box) och detta är den klart bästa och stabilaste boxen vid leverans. Det finn en del att förbättra vilket que:s eminenta (applåd!) bugglista visar...
Har man en "vanlig" hyrbox så kan man lungt byta upp sig, den här boxen fungerar lika bra vid vanlig "zappning". Med tillägget att den klarar HD och har en HDD.

Redigerat av Tomas L, 02 november 2007 - 08:43.
Postad 02 november 2007 - 09:25
Jo det är med i min bugg lista, enligt CD så är det Sagem som lagt in kopierinsskyddet och att det ska tas bort i nästa uppdatering. Men du kan väl spela in SVT1, SVT2 TV4 och några av de fri kanalerna?
Kan man lita på att CD fixar det??
Testade nu på de kanalerna och det gick faktiskt. Men inte på SVT-HD, den är ju fri?
Men det räcker inte, jag behöver spela in i flera fall ibland, har DVD i bilen och har förr spelat in ifrån toon disney m.fl på dvd-skiva till barnen och haft i bilen när vi kör långa sträckor.
Jag lyckas inte få fram på hdmi-kanalen vilken signal som skickas. Något mer tips hur man kan se vilken signal det är jag tar emot?? Har en Panasonic 42" PV500E.
Postad 02 november 2007 - 10:28
Här följer min rapport om hur första veckan varit med den nya Boxen.
Summering: Intressant.
Kopplade upp boxen i Lördags mot bef. Parabol (T90 och med 4/1 switch)
Fick kanon bild och riktigt bra signal.
Gjorde alla inställningar. Dock störde jag mig på att den var så långsam och seg
på att gå i menyer och sånt. Efter en omstart så funkade det bättre.
Natten till måndag skulle jag göra min första inspelning, T2 I HD på Anal HD.
Måndag morgon när jag går upp, står det på recivern "20" och rödlampa lyser.
Well. Hann inte rota i det utan stack till jobbet.
När jag kommer hem på kvällen står det nu istl "1" och rödlampa lyser.
Startar boxen. Den blinkar. Visar klockan. Visar 8888 och sen "INIT"
Sen är den igång. Eller.. jag har ingen bild. Ingen meny, nada. Men jag hör ljudet
från aktuell tvkanal. Jahapp. Stänger av. startar om...
Samma visa. Ringer Anal digital. nope. Tillslut tar jag till ett gammalt pc knep.
Drar ut strömsladden, och kortsluter ingående strömmatining i boxen.
Sen försöker jag igen, och tada. Bild.....
Den har inte spelat in. Programmerar in 4 nya inspelningstillfällen under natten till tisdag
och under tisdagen.
Tisdag morgon. Boxen: "20" röd lampa.
På kvällen samma cirkus igen. ingen bild. Samma lösning funkar.
Den har inte spelat in. Och inga event ligger kvar i timern,
Ringer Analplus. De har nu lovat att skicka en ny box.
Bilden på lådan är grym. Den är tyst. Får jag bara en ny box som fungerar, kommer jag
vara ganska nöjd. Saknar dock 5.1 via HDMI och att jag inte kan få ut filmerna jag spelat in.
Hoppas Anal Digital löser det.
//Branx
Postad 02 november 2007 - 11:37
LitaJo det är med i min bugg lista, enligt CD så är det Sagem som lagt in kopierinsskyddet och att det ska tas bort i nästa uppdatering. Men du kan väl spela in SVT1, SVT2 TV4 och några av de fri kanalerna?
Testade nu på de kanalerna och det gick faktiskt. Men inte på SVT-HD, den är ju fri?
Men det räcker inte, jag behöver spela in i flera fall ibland, har DVD i bilen och har förr spelat in ifrån toon disney m.fl på dvd-skiva till barnen och haft i bilen när vi kör långa sträckor.
Jag lyckas inte få fram på hdmi-kanalen vilken signal som skickas. Något mer tips hur man kan se vilken signal det är jag tar emot?? Har en Panasonic 42" PV500E.

En möjlighet som fungerar är att du tar din scart eller svideo signal och tar den till en dator, spelar in via datorn till HDD eller DVD direkt. Det finns USB pluggar från 500:- som fixar det. Har själv tömt min första box på detta sätt.
Postad 02 november 2007 - 11:48
Måndag morgon när jag går upp, står det på recivern "20" och rödlampa lyser.
Well. Hann inte rota i det utan stack till jobbet.
När jag kommer hem på kvällen står det nu istl "1" och rödlampa lyser.
Verkar inte alls bra, ser ut som jag själv hade med min första box och som några andra rapporterat att boxen för ett eget liv. En display med kanal och röd lampa ska inte förekomma, däremot Rec och rödlampa.
Du får hoppas bättre från din nya box. Säja vad man vill om Anal Digital

Postad 02 november 2007 - 12:34
Stå på HDMI ingången o tryck "i" på panas fjärr...
Branx: Varför kör du med switch? Du har väl 2 separata kablar från microvågshuvet?
Redigerat av lundis68, 02 november 2007 - 12:37.
Postad 02 november 2007 - 16:06
Jo som jag sagt så har jag kollat med info knapen på tv´n och den ändrar inte signal kavalite när man ändrar mellan svt HD (720p sändning) och någon annan HD kanal (1080i) utan står kvar på 1080i som boxen är inställd på. Ska försöka med en återställning till fabriksinställning så får man se vad som händer.Min version på boxen är 1.1.0.
H.A: Tryck på infoknappen på tv:ns fjärr så ser du nog detta.
Jag ser på hdmi-ingången på plasman vilken signal som skickas om 720p kommer in på svt hd. Det syns att boxen
ställer om för bilden blinkar till lite extra vid zappning till o från denna kanal.
Jag har inte HD-paketet alls på mitt nya kort trots 6 mån gratis. Jag kör ff med mitt gamla kort.
Tydligen uppdaterar CD alla kort den 10:e varje månad. Enl kundtjänst.
LUNDIS
OK efter en återställning så började dekodern att ändra på signalen så nu får jag 720p på svt hd och 1080i på resten automatiskt, (får hålla mej borta från bildinställningen nu så kanske det håller i sig

Redigerat av H.A., 02 november 2007 - 16:13.
Postad 02 november 2007 - 16:54
Fick inte min nya box idag heller

MEN MEN MEN jag har experimenterat lite under veckan.
Kanske...kanske...inte det är fel på boxen, trots allt.
Förra söndagen efter en massa strulande med omstarter och avbrutna inspelningar så var vår signal "dålig". Det regnade i söndags och blev sämre. Fick som BRANX beskriver i forumet - röd signal och stod "init" och den startade om sig själv och ######des. Började ana att det hade med signalen och göra.
Klättrade upp på stegen och riktade och justerade, vi hittade ett nytt läge och har under denna veckan aldrig haft så stark signal "kanal5 - grön 111".
Har därefter hållt på med MASSOR xperiment, inspelningar och programmerande, haft den på hela dygnet och haft den stängd, "peppar peppar". Den har hållt hela veckan. Signalen har varit stadig.
Men å andra sidan, vi har haft klart väder hela veckan, väntar ivigt på regn, rejält regn, för att se vad som händer.
....kan det finnas ett samband???? Ni som har problem med omstarter och avbrutna inspelningar, va har ni för signal på 5.an?? Titta inte på HD-kanalerna, för av någon anledning är alla röda där. Men jag har inget hackande iallfall.
LUNDIS68........tack för tipset, NU ser jag vad för signal jag har och det ÄR 1080i HÄRLIGT...

QUE......

Men du.....SNÄLLA....är jätteintresserad, USB-pluggar, VAR hittar jag en sådan??
Hmmm, det går händelsevis inte att koppla dvd:n och hd:n via component och spela in??
Postad 02 november 2007 - 17:14
Det finns USB "plugg" för att enbart konvertera analogt till digitalt, men vanligast är att det är i kombination med TV analog eller digital, du ska bara se till att du har ingångar för komposit och svideo (via kablel). Sök du på Tv-kort USB på prisjakt, så ser du säkert en hel del. Jag har Pinnacle, men det finns många olika. Du hitta säkert många billiga som nu enbart kan ta analog TV som de vill bli av med. Se också så att du får ett bra program med, som kan konvertera till olika format mpeg2 är det som är DVD standardBRANX........det funkar inte med switch på HD, du måste ha två kablar in i boxen utan krusiduller, det är därför boxen beter sig som den gör. Och du skriver om dina konstiga meddelanden.......va har du för signal, se min fundering nedan.
Fick inte min nya box idag hellerEn vecka sen felanmälan.
MEN MEN MEN jag har experimenterat lite under veckan.
Kanske...kanske...inte det är fel på boxen, trots allt.
Förra söndagen efter en massa strulande med omstarter och avbrutna inspelningar så var vår signal "dålig". Det regnade i söndags och blev sämre. Fick som BRANX beskriver i forumet - röd signal och stod "init" och den startade om sig själv och ######des. Började ana att det hade med signalen och göra.
Klättrade upp på stegen och riktade och justerade, vi hittade ett nytt läge och har under denna veckan aldrig haft så stark signal "kanal5 - grön 111".
Har därefter hållt på med MASSOR xperiment, inspelningar och programmerande, haft den på hela dygnet och haft den stängd, "peppar peppar". Den har hållt hela veckan. Signalen har varit stadig.
Men å andra sidan, vi har haft klart väder hela veckan, väntar ivigt på regn, rejält regn, för att se vad som händer.
....kan det finnas ett samband???? Ni som har problem med omstarter och avbrutna inspelningar, va har ni för signal på 5.an?? Titta inte på HD-kanalerna, för av någon anledning är alla röda där. Men jag har inget hackande iallfall.
LUNDIS68........tack för tipset, NU ser jag vad för signal jag har och det ÄR 1080i HÄRLIGT...![]()
QUE......inser nu min knäppa kommentar, lita på Anal Digital?? Det var ett bra namn för den delen, vem som nu kom men den
![]()
Men du.....SNÄLLA....är jätteintresserad, USB-pluggar, VAR hittar jag en sådan??
Hmmm, det går händelsevis inte att koppla dvd:n och hd:n via component och spela in??
Postad 02 november 2007 - 21:07
*host host" Jag ser inte på det utan frugan!!!!

Postad 02 november 2007 - 21:25
Kan man få ut 5.1 ljud ur Hdmi kabeln?
Postad 02 november 2007 - 21:37
Man kan ju undrar om de CD testar sina saker innan de säljer dom. Någon som har en helt fungerande box??
1. tror mig ha sett 1 eller 2 inslag om fungerande boxar, så jag tror att det finns hopp. Det är kanske några fler där ute, som inte hålller till på detta forumet (de kanske har boxar som funger så att de kan se på TV istället)
2. inte än, men det lär komma innan jul, en utlovad julklapp från CD
Postad 02 november 2007 - 23:12
Man kan ju undrar om de CD testar sina saker innan de säljer dom. Någon som har en helt fungerande box??
1. tror mig ha sett 1 eller 2 inslag om fungerande boxar, så jag tror att det finns hopp. Det är kanske några fler där ute, som inte hålller till på detta forumet (de kanske har boxar som funger så att de kan se på TV istället)
2. inte än, men det lär komma innan jul, en utlovad julklapp från CD
Jag är helnöjd, synkfel på TV4 HD tror jag inte är boxens fel...Ser man på Discovery så får man ståpäls:) Inspelning fungerar, temperatur på 37 grader, inget fläktljud som stör..Jag hoppas att alla Ni som har ett felexemplar får en fungerande box så fort det bara går för när man väl sitter här och ser HD så blir man kär...kan inte slita mig från inspelningen av Star Wars 3 som spelades in igår..det rockar fett...Stå på er bara!!!
Postad 02 november 2007 - 23:34
Stå på HDMI ingången o tryck "i" på panas fjärr...
Branx: Varför kör du med switch? Du har väl 2 separata kablar från microvågshuvet?
Jag har min antenn på ett berg bakom huset, och har ingen möjlighet
att dra en extra kabel hela vägen dit för tillfället. (måste gräva och ha mig).
En leverantör till jobbet är oxå leverantör till Sagem, han kollade
med Sagem och sa att det funkar utmärkt med switch, dock inte
om man ska spela in samtidigt som man tittar på en annan kanal. Boxen
känner av om det 1 eller 2 LNB kopplat. Boxen har utmärkt stöd för switch
i orginal utförande, och kommer förhoppningsvis få det igen så man kan köra
fler satelliter än Thor.
Vi har nu även provat med polaren box här, funkar utmärkt.
Samma placering, samma anslutningar.
Signalnivån är 97-100.
Redigerat av branx, 02 november 2007 - 23:37.
Postad 03 november 2007 - 01:17
En leverantör till jobbet är oxå leverantör till Sagem, han kollade
med Sagem och sa att det funkar utmärkt med switch, dock inte
om man ska spela in samtidigt som man tittar på en annan kanal. Boxen
känner av om det 1 eller 2 LNB kopplat. Boxen har utmärkt stöd för switch
i orginal utförande, och kommer förhoppningsvis få det igen så man kan köra
fler satelliter än Thor.
Vitsen med 2 kablar är att du kan som du skriver spela in på en kanal o titta på en annan.
Men vad ska du med Switchen till???? Räkna inte med att CD släpper in möjligheten till att ta in andra satelliter så länge dom subvensionerar boxen... Det blir nog ut o gräva iaf....
Postad 03 november 2007 - 08:07
När den var i stand by så hände inget.
När jag gjorde testen när jag hade en kanal på så försvann bilden tillfälligt men kom tillbaka.
När jag gjorde det under inspelning så frös bilden på TV'n och när jag försökte stoppa inspelningen så var den för kort att sparas (då väntade jag 5minuter, så det borde vara möjligt att spara). Jag tittade senare vad som hade sparats och det var den första minut innan störningen kom, därefter "fortsatte" inspelningen enligt diplayen fastän inget lagras på hårddisken. Lite konstigt att bilden på TV'n frös när inspelning pågick (nu var det direktinspelning) på den kanal jag tittade på.
Vad som skulle kända om en schemalagd inspelning pågår samtidigt som störningar kommer, både från stand-by läge och on läge, kunde ju vara intressant att testa. (se en nytt inlägg nedan)
Men hitills så har inte boxen låst sig eller ställt sig på någon konstigt sätt, visat underligt på displayen etc.
Men värt att testa vidare
Edit, mindre justeringar
Redigerat av Unregistered124686ac, 04 november 2007 - 10:19.
Postad 03 november 2007 - 09:38
QUE...intressant med dina tester... Börjar bli konfunderad vad det då kan bero på. Nu blåser det rejält här, med lite tur kanske lite regn oxå...ska se vad som händer då

Ringde till CD igårkväll igen. Vår box är på väg säger dom. Angående inspelning till dvd så fick vi tipset att koppla scarten i tv-utgången på hd:n i stället för vcr-utgången. Den scarten skulle kanske inte vara spärrad av sagem. Vi kopplade och experimenterade, men det var samma skit. Så inte ens CD fattar.....

Postad 03 november 2007 - 10:12
que: Justera parabolen för det är inte meningen att bilden ska försvinna vid dåligt väder.
Har nu hårdtestat min senast box o spelat in minst 10ggr utan problem. Allt verkar funka skapligt bra förrutom att
bilden hackar till lite gran några ggr/timme. Enbart på HD-kanaler. Verkar vara läsningen från HDD som missar för spolar jag tillbaks o kollar igen flyter det på.
Nån enstaka ljuddropout kan inträffa till förstärkaren. Verkar vara standard på sagemboxar.Har haft det på båda mina boxar men aldrig på andra märken jag haft.
Några synpunkter fö:
Ändrar man upplösningen från 1080i till 720p efter en fabr.återställn. slutar boxen att automatiskt ställa om till 720p på svt HD. Fixas med att återställa boxen igen.
Aningen osynk på ljudet ibland när man kollar inspelat material med DD-ljud. Fixas lätt genom att stoppa o starta igen.
Igår stod det LAY på displayen när jag spelade upp ett inspelat program.

Ibland fattas det 1 eller 2 textremsor i rad på CANAL+ FILM HD. Oklart om det är boxen eller sändningen!
En gång har bilden fryst på Disc HD. Har hänt en ggn på inspelat material också. Fixas lätt genom att spola fram lite
så hoppar det igång igen.
Osynket på TV4 HD är känt o jobbas med enl CD.
Sen det vanliga felet med ränder över hela bilden. Har sett det på 4 olika bildvisare o 6 olika HD-boxar (3st av gamla sorten o 3 HDD-boxar) så felet ligger
garanterat i boxarnas mjukvara (återigen sagem-syndrom). Syns olika mycket beroende på bildinställningar
har jag märkt. En felinställd bild (typ dynamiskt läge=fabriksinställning) visar mindre av dessa ränder. Grattis
ni som inte sett dem. Själv stör jag mig på detta.
Hade inga höga förhoppningar när min 2:a box strulade o surrade men nu ÄR JAG FAKTISKT SKAPLIGT NÖJD.
Helt nöjd blir man ju aldrig!

Lundis
Redigerat av lundis68, 03 november 2007 - 10:16.
Postad 03 november 2007 - 11:42
Några synpunkter fö:
Ändrar man upplösningen från 1080i till 720p efter en fabr.återställn. slutar boxen att automatiskt ställa om till 720p på svt HD. Fixas med att återställa boxen igen.
Sen det vanliga felet med ränder över hela bilden. Har sett det på 4 olika bildvisare o 6 olika HD-boxar (3st av gamla sorten o 3 HDD-boxar) så felet ligger
garanterat i boxarnas mjukvara (återigen sagem-syndrom). Syns olika mycket beroende på bildinställningar
har jag märkt. En felinställd bild (typ dynamiskt läge=fabriksinställning) visar mindre av dessa ränder. Grattis
ni som inte sett dem. Själv stör jag mig på detta.
Även jag har varit inne och ändrat i bildinställningarna så att den inte ändrar automatiskt till 720P längre på SVT HD. Om man gör en fabr.återställning vad händer då - antar att jag förlorar favoritlistor men ligger de inspelade programmen kvar på HDD:n? Har inte hunnit kolla på alla inspelade program än och vill inte förlora dessa än.
Har problem med att ränder syns(vandrar från höger till vänster och syns rätt tydligt) på scartutgångarna. Väntar på en utbytesbox men kan lite tid då jag sa att det inte var "panik" då jag använder HDMI mest.
/T
Postad 03 november 2007 - 13:20
De störningar som jag snackar om rör sig inte utan ligger konstant över hela bilden.
Fel i uppskalningsfunktionen(mjukvaran) i 1080i. Kör man 720p försvinner de till 99%
Kan vara "osynliga" i flera timmar om bilden visar ljusstarka bilden/filmer. Syns tydligt vid mörkgrå,grön, o bruna väggar när kameran/bilden rör sig upp o ner.
Fabriksåterställningen tar bort alla dina inställningar men INTE inspelat material.
Lundis
Redigerat av lundis68, 03 november 2007 - 13:22.
Postad 03 november 2007 - 13:23
Jag gjorde en liten kort test vad som händer om man stör signalen (en liten spade framför hornet).
När den var i stand by så hände inget.
När jag gjorde testen när jag hade en kanal på så försvann bilden tillfälligt men kom tillbaka.
När jag gjorde det under inspelning så frös bilden på TV'n och när jag försökte stoppa inspelningen så var den för kort att sparas (då väntade jag 5minuter, så det borde vara möjligt att spara). Det kan betyda att om det blir en störning under en inspelning så sparas ingenting (bör testas mer för att konfirmeras). Lite konstigt att bilden på TV'n frös när inspelning pågick (nu var det direktinspelning) på den kanal jag tittade på.
Vad som skulle kända om en schemalagd inspelning pågår samtidigt som störningar kommer, både från stand-by läge och on läge, kunde ju vara intressant att testa.
Men hitills så har inte boxen låst sig eller ställt sig på någon konstigt sätt, visat underligt på displayen etc.
Men värt att testa vidare
Jag har testat lite till, och med en schemainspelning så avbryts inspelningen till hårddisken när störningen kommer, dvs det är inspelat 10minuter fastän displayen på boxen visade fortsatt inspelning rec. Det var även samma när jag testade utan schemainspelning, det hade lagrats 1min på hårddisken när störningen kom avbröts inspelningen fastän det stod rec på displayen.
Jag har själv inga problem men parabolen, utan detta är en ren test, jag sätter en spade framför hornet. Jag har 120 i värde från LNB1 och 110 LNB2
Så de som får avbrytna inspelningar, det kan vara störningar på något sätt, tänk efter hur det är när ni tittar vanligt, några störningar på bilden?
Postad 03 november 2007 - 13:34
Har "bättre" kablar och har provat att flytta runt då jag oxå misstänkte störningar. Det händer bara med denna box och inga andra boxar eller DVD:r. Verkar vara någon störning inne i boxen och ska få en ny. Är grymt nöjd med boxen annars - lite störig fläkt bara som jag tycker har ökat i ljudnivå de senaste dagarna. Få se när utbytesboxen kommer.Ränder som vandrar är typiska elektriska störningar från annan elektronik o finns nog bara om man kör analoga signaler. Kan hjälpa att använda bättre scartkabel med ordentlig avskärmning.
De störningar som jag snackar om rör sig inte utan ligger konstant över hela bilden.
Fel i uppskalningsfunktionen(mjukvaran) i 1080i. Kör man 720p försvinner de till 99%
Kan vara "osynliga" i flera timmar om bilden visar ljusstarka bilden/filmer. Syns tydligt vid mörkgrå,grön, o bruna väggar när kameran/bilden rör sig upp o ner.
Fabriksåterställningen tar bort alla dina inställningar men INTE inspelat material.
Lundis
Ska göra en fabr.återställning och inte kladda mer med boxen

Tack för det snabba svaret Lundis.
/T
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar