Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 03 november 2007 - 14:12
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
No problems Tojjemannen! Säkert nån störning inne i boxen då!!
Verkar som sagemboxar är känsliga av sig! Både bild o ljud påverkas ju här hemma.Visst har jag mycket
elektronik runt omkring men alla andra prylar funkar perfekt.
que: Dagens nöt att lösa!!! Jag har ju lite hack i bilden på Hd-kanalerna både med denna nya boxen som
hittills klarat 10 inspelningar utan att missa. Men...hacken fanns på de tidigare boxarna också men där gick ju
var 3:e inspelning åt pipan! Håll med om att det är skumt. Kan det bero på tempen? Min nya håller
ca 1-2 grader lägre temp ca 40-41 nu. O då har jag 24 i rummet. Mmmmm
Lundis
Postad 03 november 2007 - 14:45
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
QUE............Det var ypperliga experiment du gjort!! Kalas. Det har smittat av sig, jag har även lagt eftermiddagen på denna box och tallrik. Använde alluminiumfolie istället för spade
Kunde inte provocera fram vad som händer vid just inspelning MEN däremot, när signalen var för dålig blev han helknäpp, tjatade om dålig signal och hackade i bilden. Jag startarde om hd:n (obs folien sitter på hela tiden) det stod init på displayen och blinkade en lång stund, startar om igen och då får hd:n för sig att göra en nyinstallation "välj språk" osv...
Precis detta hände mig förra helgen när jag hade dålig signal.
Jag ringer CD för att kolla signalstyrkorna. Vi har EN tallrik med Två huvud, en till viasat och en till CD. CD-killen tror att vi ligger på gränsen för att klara av att ha dessa på samma tallrik, Viasat är 100% och CD Nivå108. HD-kanalerna SKA ligga på grön signal, det gör inte våra, de ligger alla på röd. Men vi har bild ändå. Detta ska ändras!!! I värsta fall får vi skruva upp en tallrik till.
Jag har äntilgen även fått klarhet i det här med Sat1 och Sat2, har hängt upp mig på att Sat2 inte har haft signal....ska inte tjata om det, ni visste säkert redan va....????
Värme........den är på 41 grader. Ska inte ha betydelse hur varmt det är i rummet, vår HD-box står nämligen ganska exakt 1 meter och 46 cm ifrån vår gjutgärnsbraskamin  och den äääär varm....
Men - en ny grej, jag drog handen över ovandelen på hd-boxen för att torka av dammet. Då blev bilden alldeles randig!?!?!?! Startade om boxen då var det borta igen.......så kinkigt?
Postad 03 november 2007 - 16:10
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag ringer CD för att kolla signalstyrkorna. Vi har EN tallrik med Två huvud, en till viasat och en till CD. CD-killen tror att vi ligger på gränsen för att klara av att ha dessa på samma tallrik, Viasat är 100% och CD Nivå108. HD-kanalerna SKA ligga på grön signal, det gör inte våra, de ligger alla på röd. Men vi har bild ändå. Detta ska ändras!!! I värsta fall får vi skruva upp en tallrik till.
När jag pratade med teknikern på CD (inte kundsupport), så menade han att den signalgivare som fanns i boxen inte kunde mäta riktigt på HD signaler, och att rött var OK. Jag tror ingen har grönt på HD signalerna. Om det är det så hör av er. Gå du på attt värdet ska var grönt på SD signal och ligga över minst 100.
Postad 03 november 2007 - 16:32
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
No problems Tojjemannen! Säkert nån störning inne i boxen då!!
Verkar som sagemboxar är känsliga av sig! Både bild o ljud påverkas ju här hemma.Visst har jag mycket elektronik runt omkring men alla andra prylar funkar perfekt.
que: Dagens nöt att lösa!!! Jag har ju lite hack i bilden på Hd-kanalerna både med denna nya boxen som hittills klarat 10 inspelningar utan att missa. Men...hacken fanns på de tidigare boxarna också men där gick ju var 3:e inspelning åt pipan! Håll med om att det är skumt. Kan det bero på tempen? Min nya håller ca 1-2 grader lägre temp ca 40-41 nu. O då har jag 24 i rummet. Mmmmm
Lundis
Tror nog ändå inte det är tempen. Det verkar vara något med den första box där inspelningarna avbröts, eftersom den nya fungerar med samma antenninställning. Vad min test ändå kanske kan visa är att inspelningen avbryts till HDD när en störning uppstod, men boxen forsatte att "spela in" såsom timern var inställd, men inget mer (efter störningen) kom då in till hårddisken. Så uppstår det någon glitch pga vad som helst så kan det nog ända vara att inspelningen avbryts i förtid. Varför många hade avbrott i inspelningar efter ung 18min kan man ju fråga sig. Men allt kan vara möjligt att vid en viss tid inspelning så ökar fläkten i styrka, och då uppstår en störning som någon box inte klar av att hantera men det kan vara ju vad som helst. Har man en stabil signal på grönt och över 100 samt inte ser något konstigt (på i alla fall SD kanalerna), se är det nog inte antenn utan box som är dålig och ska bytas ut
Redigerat av Unregistered124686ac, 04 november 2007 - 10:22.
Postad 03 november 2007 - 17:49
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
När jag pratade med teknikern på CD (inte kundsupport), så menade han att den signalgivare som fanns i boxen inte kunde mäta riktigt på HD signaler, och att rött var OK. Jag tror ingen har grönt på HD signalerna. Om det är det så hör av er. Gå du på attt värdet ska var grönt på SD signal och ligga över minst 100.
Ok, så grön 105 är ok då? Va sur jag blir, varför säger killen att vi SKA ha grönt även på HD- kanalerna?? En annan sak, tog upp med CD i förrgår om varför det inte går att spela in från hd:n till dvd pga kopieringsskydd. Fick till svar att prova använda andre scartutgången på hd:n, den till tv:n istället för den till vcr:n. Sagt och gjort, det testade jag idag, det hjälpte inte. har även provat scart ifrån HD till en scartomvandlare-rf och via rf till dvd-inspelare, njet, gick inte heller. RIngde CD igen för att påpeka detta, fick en ny kille som svarade att det är fel på vår HD!!!  Vi hänvisade till att det är fler som inte kan göra detta. Fick bara till svar att han kan inte svara på det problemet!!!!!!!!!!!!!! Det stör mig, må vara hänt att jag kunde gå via datorn eller annat junk. Men jag vill kunan spela in på dvd:n DIREKT via hd:n. Precis som man gör via comobboxen!?!?!? Några förslag???
Postad 03 november 2007 - 17:51
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ändrar man upplösningen från 1080i till 720p efter en fabr.återställn. slutar boxen att automatiskt ställa om till 720p på svt HD. Fixas med att återställa boxen igen
Lundis, låter inte detta som en bugg?
Postad 03 november 2007 - 18:53
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Ändrar man upplösningen från 1080i till 720p efter en fabr.återställn. slutar boxen att automatiskt ställa om till 720p på svt HD. Fixas med att återställa boxen igen
Lundis, låter inte detta som en bugg?
Joooo..kan man tycka! Boxen borde bete sig logiskt vilket detta inte är! Det skulle finnas ett val där man väljer hur boxen ska bete sig. Ren tur egentligen att jag upptäckte detta. Riktigt bra funktion iaf! Fler har ju önskat detta tidigare på forumet. Testade lite inspelat material på kompisens LG plasma o när vi körde 720p signal från svt HD såg det för j-t ut. På min panasonic plasma ser 720p på SVT HD aningen bättre ut än 1080i (vilket är självklart tycker jag) Ju färre upp/nerskalningar desto bättre bild. Nu har jag testat boxen på 4 olika LCD o plasmor och kan se hur olika kombinationer påverkar bildkvaliteten. Faktiskt så är nu bilden på SD-kanalerna riktigt bra via HDMI. Tyckte annorlunda när jag jämförde med min gamla digialitybox via scart med min 1:a HD HDD-box. Fattar inte hur det kan vara skillnad??!!! Cobra: Du får spara på HDD:en o kopiera över efter uppdateringen.  Finns rum ju! Undrar verkligen om det får plats 50 tim HD-material enl specen. Skulle snarare tippa 30 tim. Har redan lyckats fylla halva hdd. Lundis
Postad 03 november 2007 - 20:03
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Cobra: Du får spara på HDD:en o kopiera över efter uppdateringen. Finns rum ju!
Undrar verkligen om det får plats 50 tim HD-material enl specen. Skulle snarare tippa 30 tim. Har redan lyckats fylla halva hdd.
Lundis
Enligt CD så lovades en ändring av kopieringsspärren, borde då komma vid ändringen i slutet av året. Jag tycker också att hårddisken fylls fortare än jag har räknat med, ska ta en koll på total tid och om det är SD elller HD, men min ligger också på runt 50% efter enbart någon vecka med box 2
Postad 03 november 2007 - 20:06
oveb
-
oveb
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Liten undrar, dock en aning OT...
Var tog "max74" vägen, inte mycket ha tillförde verkar ha varit sant...
Var han en vanligt "troll" ??
.
Postad 04 november 2007 - 09:46
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har tittat mer på vad man lagrat på HDD'n, jag just nu sparat 8,5 timmar HD och 9 timmar SD.
Eftersom det ska kunna gå att lagra 60 timmar HD och 120 timmar SD enligt manual, så borde man kunde säga att detta motsvarar 8,5HD + 4,5HD (9 SD halverat), dvs 13 timmar och detta tar upp 39% av min hårddisk.
Detta omräknat om jag skulle fylla HDD'n så skulle jag inte kunna lagra mer än 33timmar HD material, inte 60 timmar!!!!
Någon mer som kan titta på detta, är det fel uppgivet i manualen eller har de satt in för liten HDD?? Kan det bero på vilken typ av ljud som sparas ner??
Det var samma med min första box, det var inte så många timmar innan jag kopm upp till en 40-50%
Postad 04 november 2007 - 10:54
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Hur mycket man kan spela in har ju med vilken bithastighet tv-kanalen sänds med.
För ett halvår sen hade nån här mätt upp följande:
SVT HD låg på 20 Mbit/s.
HD-kanalerna har ca 12 Mbit/s.
En av de lägsta på SD-kanalerna (ex Canal+) ligger ungefär på 2.5 Mbit.
SVT 1 o 2 ligger ung 5-6 Mbit/s
Bithastigheten varierar hela tiden också! Vet att SVT1 sände fotboll-VM förra året i 9-10 Mbit
Omräknat i tid:
27 tim från SVT HD
46 tim övriga HD-kanaler
222 tim från Canal+
111 tim SVT 1 o 2
Sen reserveras väl utrymme för buffring samt lite annan information!
Hoppas jag räknat rätt!
Lundis
Postad 04 november 2007 - 14:57
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hur mycket man kan spela in har ju med vilken bithastighet tv-kanalen sänds med. För ett halvår sen hade nån här mätt upp följande:
SVT HD låg på 20 Mbit/s. HD-kanalerna har ca 12 Mbit/s. En av de lägsta på SD-kanalerna (ex Canal+) ligger ungefär på 2.5 Mbit. SVT 1 o 2 ligger ung 5-6 Mbit/s
Bithastigheten varierar hela tiden också! Vet att SVT1 sände fotboll-VM förra året i 9-10 Mbit
Omräknat i tid:
27 tim från SVT HD 46 tim övriga HD-kanaler 222 tim från Canal+ 111 tim SVT 1 o 2
Sen reserveras väl utrymme för buffring samt lite annan information!
Hoppas jag räknat rätt!
Lundis
Intressant! Bitraten är viktigare än om det är 720p eller 1080i vill jag påstå. SVT HD borde därför också ge bäst bild. Att SVT i SD ger överlägsen bild mot andra SD-kanaler ser man ju tydligt även med en vanlig mottagare (typ ComboBoxen). En bra bitrate är också viktigare än om man visar bilden på en HD-Ready eller Full-HD skärm.
Postad 04 november 2007 - 16:00
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
En grej som är irriterande är att de inte har bakgund på texten till filmkanalerna, blir jobbigt
för ögonen efter ett tag, har de möjligtvis ändrat detta på nya boxen ???
Postad 04 november 2007 - 16:51
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Intressant! Bitraten är viktigare än om det är 720p eller 1080i vill jag påstå. SVT HD borde därför också ge bäst bild. Att SVT i SD ger överlägsen bild mot andra SD-kanaler ser man ju tydligt även med en vanlig mottagare (typ ComboBoxen). En bra bitrate är också viktigare än om man visar bilden på en HD-Ready eller Full-HD skärm. 
Kvalitet och bitrate beror också på komprimeringsteknik, mpeg-2 eller mpeg-4. HDTV i mpeg-4 ger ungefär samma kvalitet i 12 mbit/s som HDTV i mpeg-2 i 20 mbit/s. Sänds alla hd-kanaler i mpeg-4 via CD? En grej som är irriterande är att de inte har bakgund på texten till filmkanalerna, blir jobbigt för ögonen efter ett tag, har de möjligtvis ändrat detta på nya boxen ???
Den nya boxen har en svart ram bakom texten, på gott och ont. Texten är lättare att läsa mot en ljus bakgrund, men känns samtidigt lite stor och klumpig. Plasmaägarna är nog inte så glada. Jag önskar att "fontstorleken" inte var så stor, det är lite märkligt att texten ser ut som vga-upplösning när man tittar på en hdtv-kanal. Men jag använder den gamla boxen till projektorn.
Postad 04 november 2007 - 18:25
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Samtliga Hd-kanaler hos CD sänder numera i mpeg4.
Undrar vad Canal+FILM HD har för bitrate nu? De körde för
nåt halvår sen i mpeg2 o då låg den på 19 Mbit om jag inte minns fel! Sen finns ju DVB-S2 också som ytterligare
effektiviserar sändningen. Kan ej detaljerna. Nån annan som kan förklara?
I vissa program på HD-kanalerna ser man faktiskt att bitraten är lite låg. Det blir fyrkanter precis som på SD-kanalerna.
Har sett ruskigt dålig bild på vissa HD-kanaler på Astra-satelliten som är rejält komprimerade eller möjligen
för låg bitrate. Kan tyvärr inte mäta detta själv.
Gillar inte textfonten på nya boxen framförallt på SD-kanalerna. För stora remsor. Särskilt på en stor tv. Gillade
dom mer på gamla HD-boxen. Bort med svarta bakgrunden på texten också. Fasen.. 20% av bilden syns ju inte pga texten!!
Siffrorna i mitt förra inlägg är lite gamla! Kanske är annorlunda nu!!
Lundis
Postad 04 november 2007 - 20:20
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Är det någon mer än jag som har denna fina nya box som får div bildbuggar !!
På TV4 HD samt Silver HD får jag ett blinkade streck längst ner av bilden, nån annan som ser detta ? (det är ej TV'n)
Sen på Discovery SD (alla olika) så blir det en streckad linje längst upp till vänster so sträcker sig lite över mitten. Ser nästan ut som om bilden vore lite sne och att bildframen syns på nå sätt.
Såg inte dessa saker med min första box, men blev irriterad av detta nu med den nya.. HAr resetat boxen samt testat alla olika inställningar som går på TV'n (Samsung M87 37 tums full hd)
hääj
Marcus
Postad 04 november 2007 - 20:28
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
WFT, nu försvann det..
Va inne å pilla lite på movie plus samt hårdställde 16:9 iställde för auto scan. SKUMMT !!
M
Postad 04 november 2007 - 20:28
Evilreaper
-
Evilreaper
-
Amatör
-
-
94 inlägg
På TV4 HD samt Silver HD får jag ett blinkade streck längst ner av bilden, nån annan som ser detta ? (det är ej TV'n)
Sen på Discovery SD (alla olika) så blir det en streckad linje längst upp till vänster so sträcker sig lite över mitten. Ser nästan ut som om bilden vore lite sne och att bildframen syns på nå sätt.
Såg inte dessa saker med min första box, men blev irriterad av detta nu med den nya.. HAr resetat boxen samt testat alla olika inställningar som går på TV'n (Samsung M87 37 tums full hd)
hääj
Marcus
Inga streckade linjer hos mig ialla fall..
Postad 04 november 2007 - 21:31
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Det var Auto scan som fucka upp det, men den har stått på det förut och då har det ej vart såhär..
Skitsamma igentligen, Nu står Tv'n på 16:9 jämt och de gör ju inget.
M
Postad 05 november 2007 - 08:20
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Det var Auto scan som fucka upp det, men den har stått på det förut och då har det ej vart såhär.. Skitsamma igentligen, Nu står Tv'n på 16:9 jämt och de gör ju inget. M
Kör du inte via hdmi-kontakten?? Jag kör via den och då kan jag inte välja på tv:n vad den ska visa. Den kör helskärm hela tiden, kalasbild. Inga ränder. En annan undran....kan man se någonstans i vilken upplösning programmet skickas i på de olika hd-kanalerna???
Postad 05 november 2007 - 09:00
Unregistered1e381e6e
-
Unregistered1e381e6e
-
Användare
-
-
150 inlägg
hääj
Marcus
Japp, jag har en blinkande linjen i botten på de kanalerna. Vet ej vad boxen är inställd på, får kolla när jag kommer hem. Men det är jävligt irriterande i allafall. På en del kanaler så har jag ett streck längst ut till vänster, som tur är så blinkar det inte. Det jag stör mig mest på är ljudet från boxen. Ska få en utbytesbox från CD, får se hur den fungerar. //Viktor
Postad 05 november 2007 - 09:03
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Gillar inte textfonten på nya boxen framförallt på SD-kanalerna. För stora remsor
Borde kunna vara något CD kan fixa. Nog borde kunna ordna så att användaren kan välja mellan kanske tre, fyra, fonter, med/utan/grad av skugga bakom text, samt storlek på font. Detta är något som jag ärligt tycker att ALLA boxar som genererar textremsor borde klara av! (en annan diskussion, DVB-text i allmänhet, något ALLA borde klara av)
Postad 05 november 2007 - 11:25
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
WFT, nu försvann det.. Va inne å pilla lite på movie plus samt hårdställde 16:9 iställde för auto scan. SKUMMT !!
M
Jag har samma blinkande linje med min gamla HD-boxen och Samsung LCD när jag har valt Just Scan i TVn. Har jag valt 16:9 ser jag inte linjen. Samsung säger att det inte är fel på TV:n utan det är fel på boxen.
Postad 05 november 2007 - 13:33
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
I stort sett är jag nöjd med boxen. Alla mina inspelningar hittills har funkat bra och även om den hörs så är ljudnivån i linje med vad jag har från andra prylar (t ex en Panasonic DVD-recorder som ska pensioneras).
Men - jag har några udda problem:
1/ EPG bara 2 program framåt. Jag vet att CD tidigare haft lite problem med EPG data men jag trodde det skulle vara fixat nu. Oavsett hur mkt jag väntar så får jag bara upp max 2 st program på varje kanal (det som sänds och nästa) i EPG'n. Vissa kanaler får inte ens det ibland.
2/ När jag är i EPG'n och går mellan kanaler så visas inte alltid bilden i den lilla rutan utan ibland får jag meddelande om att signal saknas.
3/ TV 4 Guld och TV4 Komedi har slutat att fungera. Jag får bara meddelande att signalen saknas när jag går till de två kanalerna. Allt annat verkar fungera. Alla HD-kanaler funkar. Alla film kanaler funkar (jag har Total paketet + HD-paketet).
Jag har runt 120 och grönt på båda ingångarna och inspelningar funkar klockrent så det ska ju inte vara något problem med själva parabolen och de två kablarna in ...
Någon som har något liknande problem?
/B
Postad 05 november 2007 - 14:11
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
I stort sett är jag nöjd med boxen. Alla mina inspelningar hittills har funkat bra och även om den hörs så är ljudnivån i linje med vad jag har från andra prylar (t ex en Panasonic DVD-recorder som ska pensioneras).
Men - jag har några udda problem:
1/ EPG bara 2 program framåt. Jag vet att CD tidigare haft lite problem med EPG data men jag trodde det skulle vara fixat nu. Oavsett hur mkt jag väntar så får jag bara upp max 2 st program på varje kanal (det som sänds och nästa) i EPG'n. Vissa kanaler får inte ens det ibland.
2/ När jag är i EPG'n och går mellan kanaler så visas inte alltid bilden i den lilla rutan utan ibland får jag meddelande om att signal saknas.
3/ TV 4 Guld och TV4 Komedi har slutat att fungera. Jag får bara meddelande att signalen saknas när jag går till de två kanalerna. Allt annat verkar fungera. Alla HD-kanaler funkar. Alla film kanaler funkar (jag har Total paketet + HD-paketet).
Jag har runt 120 och grönt på båda ingångarna och inspelningar funkar klockrent så det ska ju inte vara något problem med själva parabolen och de två kablarna in ...
Någon som har något liknande problem?
/B
1. Har du med Discovery Travel och Living i den lista som du går in i EPG'n med? Kommer T&L upp efter några sekunder när du är i EPG'n i det lilla fönstret, du måste ha den i fönstret för att EPG uppdateringen ska fungera? Man kommer in i EPG'n med två program, men efter några sekunder så uppdateras listan, ibland lite lustigt att tex morgondagens program kommer före dagens så att det kommer ytterligare en uppdatering av listan några sekunder därefter. 2. Hm se punkt 1, bilden ska vara fast på T&L 3. Också konstigt har du sett vad du har för signalvärde när du "tar emot dessa signaler", kanske hornet inte har rätt vinkel (ung kl 17.00 men det beror nog också var man är), kanske det är något med polarisationen så att du enbart får de med en viss polaritet bra??? Min box fungerar i stort sett bra, förutom ljudet som jag inte kan leva med, en ny är beställd. Inga problem med bildstörningar eller felaktiga inspelningar, men igår hände två saker: - 1. en avspelning stannade och gick inte att få igång, utan jag fick gå tillbaka till menyn och starta om avspelningen (med start där jag var) - 2, fick en hängning av boxen, den första med denna box, det började att ljudet började att hacka sedan verkade det som om det var typ för hög processorkraft-uttag, den gjorde själv en omstart och stannade i off läge
Postad 05 november 2007 - 14:29
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag har haft dessa problem, det visade sig att jag hade dålig signal då.
Antingen fick jag beksedet "dålig signal" eller inget besked och endast kunde jag se två program framåt i EPG:n.
Kolla som "QUE" säger på din utrustning. Jag vred till parabolen lite så jag fick bättre signal, tog stickprov på kanalerna, sen dess får jag ner EPG:n.
Har nu experimenterat och vridit llite på parabolen och har bättre signal nu, har inte varit problem sen dess. Väntar på att montören ska komma igen för att kolla exakt position till mig.
En undran.........har du provat programmera någon inspelning? Om JA, har det fungerat isåfall, eller vad händer??
QUE.....vilken avsändare står det på avin när du fått ny ersättningsbox? Har ett paket att hämta på posten, men avsändaren står inte Canal Digital......hmmm.
Postad 05 november 2007 - 14:50
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Skrev till Canal Digital om att jag inte kan spela in på dvd:n via hd-boxen. Fick detta svaret: Det är vissa kanaler som har kopieringskydd och det går då följdaktligen inte att spela in på det viset, även om boxen tekniskt sett hade klarat av det. Så när det står sådär har den kanalen kopieringsskydd. Det är TREDJE olika svaret nu. kan någon vara enhetlig och ge ETT besked??
Postad 05 november 2007 - 15:20
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Skrev till Canal Digital om att jag inte kan spela in på dvd:n via hd-boxen. Fick detta svaret:
Det är vissa kanaler som har kopieringskydd och det går då följdaktligen inte att spela in på det viset, även om boxen tekniskt sett hade klarat av det. Så när det står sådär har den kanalen kopieringsskydd.
Det är TREDJE olika svaret nu. kan någon vara enhetlig och ge ETT besked?? 
Till mig svarade man att man skall göra en fabriksåterställning och om det inte fungerade skulle man återkomma. I samtal två sade man att det inte skulle gå att spela in från hd-boxen till dvd:n, men då jag påpekade att det skall gå om man läser manualen sidan 65 skall det gå så korrigerade svaret att det skulle komma en uppgradering när alla förbeställda boxar var levererade, någon tidpunkt för uppgraderingen, men 3-4 månader tippade man på. Så vi får nog leva med denna brist ett tag till om de inte kroknar på alla mejl och telefonsamtal de får angåede detta.
Postad 05 november 2007 - 15:52
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Skrev till Canal Digital om att jag inte kan spela in på dvd:n via hd-boxen. Fick detta svaret:
Det är vissa kanaler som har kopieringskydd och det går då följdaktligen inte att spela in på det viset, även om boxen tekniskt sett hade klarat av det. Så när det står sådär har den kanalen kopieringsskydd.
Det är TREDJE olika svaret nu. kan någon vara enhetlig och ge ETT besked?? 
Det är boxen som spärrar för dessa signaler, signalen har säkert detta kopieringskydd i sig, men beroende på hur boxen görs så kan man låta denna signal gå vidare eller stoppa den i boxen. Jag kan ta mitt CD kort och sätta den i combi boxen och spela av programmen därifrån, så det är enbart i denna nya PVR box. Det lär ha varit samma med den gamla HD boxen innan de ändrade detta
Postad 05 november 2007 - 17:42
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Det är ju så förb-t klantigt av Sagem att göra detta misstag med kopieringsskyddet igen. Det var samma sak
med den 1:a HD-boxen. Detta fixades i första mjukvaruuppdateringen.
Man kan inte annat än skratta...
Postad 05 november 2007 - 18:56
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Tycker det är kanon att så många inte accepterar ljudnivån och skickar tillbaka boxen. För nu måste väl ändå Sagem se över hur de ska sänka ljudnivån från boxen. Vilket är kanon för oss som inte köpt någon än. Fast allra bäst vore det ju om boxen redan från början varit tyst.
Angående fonter till texten så är det väl ändå inte för mycket begärt att de ska vara valbara....Man kan ju hoppas att de kommer som en uppdatering i framtiden.
Sen alla andra buggar som finns, så är det ju sjukt dåligt att de ska ta flera månader att fixa.
Postad 05 november 2007 - 21:29
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Sen alla andra buggar som finns, så är det ju sjukt dåligt att de ska ta flera månader att fixa.
ja, då kunde de hellre hållt inne boxen lite till. Detta skapar bara onödiga irritationer. Den förra boxen, hade den hdd?? Eftersom även den hade kopieringsskydd, nånstans måste man ha lagrat inspelningarna då. Om vi alla klagar tillräckligt mycket så...kanske... Det är första gången jag är kund hos CD och jag är allt annat än nöjd, bildkvalitén är väl den som drar mest. FICK MIN ANDRA BOX IDAG......kul, visst, får väl se när jag installrat den MEN nu har jag grejor på hdd:n på första boxen, och de får jag inte över. Har provat ALLT nu (tror jag)
Postad 05 november 2007 - 21:33
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
ja, då kunde de hellre hållt inne boxen lite till. Detta skapar bara onödiga irritationer. Den förra boxen, hade den hdd?? Eftersom även den hade kopieringsskydd, nånstans måste man ha lagrat inspelningarna då. Om vi alla klagar tillräckligt mycket så...kanske... Det är första gången jag är kund hos CD och jag är allt annat än nöjd, bildkvalitén är väl den som drar mest.
FICK MIN ANDRA BOX IDAG......kul, visst, får väl se när jag installrat den MEN nu har jag grejor på hdd:n på första boxen, och de får jag inte över. Har provat ALLT nu (tror jag) 
Det som fungerar är att ta det via datorn via tex ett tv-kort
Postad 05 november 2007 - 21:39
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Om man nu inte har ett tv-kort..
Postad 05 november 2007 - 22:53
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Om man nu inte har ett tv-kort.. 
Då får man klaga hos CD, att pga att man har bytt box hela tiden så har man inget kvar något av de 2-3 veckor inspelat HD material (som man får fritt från Canal+HD), att man pga dåliga boxar ska ha en ny prövtid för att kunna lagra ner nytt, detta efter man har fått en box som fungerar. Har du inte satt igång din nya box än, du kan ju använda den nya för inspelningar och test, och den gamla kan du använda för att titta på inspelat, det är bara att flytta HDMI kabeln och spänningen, antennerna kan du låta sitta i den nya. Vore intressant om den nya är bättre
Postad 05 november 2007 - 23:15
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Har du inte satt igång din nya box än, du kan ju använda den nya för inspelningar och test, och den gamla kan du använda för att titta på inspelat, det är bara att flytta HDMI kabeln och spänningen, antennerna kan du låta sitta i den nya. Vore intressant om den nya är bättre
Nej jag har inte satt igång den ännu. Du sa nåt...måste inte antennen vara i för den ska gå igång, räkcer det med spänningen?? Jag testar imorron. Jag är oxå nyfiken om den nya kan vara till nåt.... om inte, så slaktar jag den Förresten, den gamle HD.n hade den hårddisk? Hörde att även den var kopieringsskyddad en gång i tiden...
Postad 05 november 2007 - 23:26
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Ja du, det stämmer. Jag saknar signal på Discovery Travel&Living samt Civilization och Science. Jag saknar också signal på Nickelodion och Sky News. Och som sagt TV Guld och Komedi. Gick igenom större delen av kanallistan och insåg att de saknade signal. Saken är det - det är samma kabel som gick till gamla HD-boxen och den har aldrig haft några problem. Samma med Combo-boxen som står på övervåningen och får tråd från samma parabol (har Quad - eller var det Quatro - till DiSeq 8-1 switch så att jag får ut kablar till upp till 8 st separata mottagare). Båda dessa har utan problem tagit signal och visat alla kanaler utan knot. Hur är det med polarisationen? Jag har valt "snabb-installation" men även en gång testat "steg för steg" installation men lämnat allt i default eftersom jag inte vill in och pilla. Parabolen sitter på taken så det känns lite kymigt att behöva klättra upp om det inte är det som är problemet ... />B 1. Har du med Discovery Travel och Living i den lista som du går in i EPG'n med? Kommer T&L upp efter några sekunder när du är i EPG'n i det lilla fönstret, du måste ha den i fönstret för att EPG uppdateringen ska fungera? Man kommer in i EPG'n med två program, men efter några sekunder så uppdateras listan, ibland lite lustigt att tex morgondagens program kommer före dagens så att det kommer ytterligare en uppdatering av listan några sekunder därefter.
2. Hm se punkt 1, bilden ska vara fast på T&L
3. Också konstigt har du sett vad du har för signalvärde när du "tar emot dessa signaler", kanske hornet inte har rätt vinkel (ung kl 17.00 men det beror nog också var man är), kanske det är något med polarisationen så att du enbart får de med en viss polaritet bra???
Min box fungerar i stort sett bra, förutom ljudet som jag inte kan leva med, en ny är beställd. Inga problem med bildstörningar eller felaktiga inspelningar, men igår hände två saker:
- 1. en avspelning stannade och gick inte att få igång, utan jag fick gå tillbaka till menyn och starta om avspelningen (med start där jag var)
- 2, fick en hängning av boxen, den första med denna box, det började att ljudet började att hacka sedan verkade det som om det var typ för hög processorkraft-uttag, den gjorde själv en omstart och stannade i off läge
Postad 06 november 2007 - 08:09
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Parabolen sitter på taken så det känns lite kymigt att behöva klättra upp om det inte är det som är problemet ...
Har du två kablar dragna ifrån huvudet till hd-boxen?
Postad 06 november 2007 - 08:21
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Saken är det - det är samma kabel som gick till gamla HD-boxen och den har aldrig haft några problem. Samma med Combo-boxen som står på övervåningen och får tråd från samma parabol (har Quad - eller var det Quatro - till DiSeq 8-1 switch så att jag får ut kablar till upp till 8 st separata mottagare). Båda dessa har utan problem tagit signal och visat alla kanaler utan knot.
Kan du ta emot dessa kanaler på de andra boxarna? I så fall, så tror att det kan vara att PVR boxen inte kan hantera din 8 kanals switch, den kan nog inte ställa om polarisationen via boxen. Den kanske inte kan skicka ut till hornet den signal som erfodras för att ändra polaritet. Testa att ha en ren kabel från ett horn till boxen, du ska kunna ta emot alla kanaler för att titta på genom en kabel, men du måste ha två för att spela in.
Postad 06 november 2007 - 08:21
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Nja, var lite sent när jag skrev det där  . Var lite trött och förvirrad.
Jag har ett quad (eller är det quatro .) huvud på min parabol (plus ett på min Astra parabol). Sen går det 4 kablar in till en mutli-swith (9-4) från respektive huvud, d v s 8 kablar från parabolerna och en från en vanlig takantenn för digital TV. Från multi-switchen finns det 4 st separate uttag som kan användas till upp till 4 st mottagare.
Vi fick allt installerat när vi skaffade Multi-abb. för något år sedan och redan då insåg att vi eventuellt skulle vilja kunna köra mer än 2 st mottagare samt även ha tillgång till Astra.
Så i dag tar jag två stycken kablar från Multi-switchen till denna box medan min fru har en kabel till Comboboxen på övervåningen. Den fjärde kabeln sparar jag till något annat tillfälle (kanske vi kör PVR HD-box där också någon dag).
Jag tänkte idag dubbel-kolla med gamla HD-boxen för att se om det blivit något kajko på signalen ner till mitt rum men som sagt, innan jag byte fungerade alla kanaler fint utan några signalproblem.
/B
Postad 06 november 2007 - 08:24
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har du inte satt igång din nya box än, du kan ju använda den nya för inspelningar och test, och den gamla kan du använda för att titta på inspelat, det är bara att flytta HDMI kabeln och spänningen, antennerna kan du låta sitta i den nya. Vore intressant om den nya är bättre
Nej jag har inte satt igång den ännu. Du sa nåt...måste inte antennen vara i för den ska gå igång, räkcer det med spänningen?? Jag testar imorron. Jag är oxå nyfiken om den nya kan vara till nåt.... om inte, så slaktar jag den
Förresten, den gamle HD.n hade den hårddisk? Hörde att även den var kopieringsskyddad en gång i tiden...
Det räcker att flytta spänning och HDMI kabeln, du kommer att få ett meddelande om ingen signal, men det kan du bara strunta i. Den gamla boxen hade ingen HDD, men Sagem hade gjort samma med den gamla boxen att spärra ut signalen med kopieringsskydd, du kan tänka dig att det liv om det.
Postad 06 november 2007 - 08:31
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag såg en liten brist idag, om man ställer en timerinspelning (Meny klocka), så är den kanal som man väljer inte den kanal som man har från sin favoritlista (som visas på skärmen) utan urspungsnummer från den totala listan. Det är ju inte allt så lätta att komma ihåg vilken kanal det är, och man kan inte blädra sig igenom kanalerna, utan man måste skriva in kanalnumret, vilket gör det värre
Postad 06 november 2007 - 10:38
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Hej på Er allihopa !
Jag tänkte vara lite slö och fråga Ni som följt denna tråd vad som är de stora fördelarna respektiva nackdelarna med denna box...har tyvärr inte tid att läsa igenom alla 441 inläggen
Bakrunden är att jag har nu ComHem i min kåk och har Samsungboxen med hårddisk. Den är sådär och nu vill jag skaffa CD med parabol i stället.
Hur funkar denna box Ni som redan fått den ? Är det många buggar ? Samsungboxen (DCB850-Z) hade massor av buggar när den kom. Det är det som gör mig lite vaksam på denna.
Är VÄLDIGT tacksam för alla som i korthet kan speca fördelar/nackdelar och Era erfarenheter så här långt !
Tackar på förhand !
mvh
Postad 06 november 2007 - 11:32
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Hej på Er allihopa !
Jag tänkte vara lite slö och fråga Ni som följt denna tråd vad som är de stora fördelarna respektiva nackdelarna med denna box...har tyvärr inte tid att läsa igenom alla 441 inläggen
Bakrunden är att jag har nu ComHem i min kåk och har Samsungboxen med hårddisk. Den är sådär och nu vill jag skaffa CD med parabol i stället.
Hur funkar denna box Ni som redan fått den ? Är det många buggar ? Samsungboxen (DCB850-Z) hade massor av buggar när den kom. Det är det som gör mig lite vaksam på denna.
Är VÄLDIGT tacksam för alla som i korthet kan speca fördelar/nackdelar och Era erfarenheter så här långt !
Tackar på förhand !
mvh
Leta fram inlägg 144. Där har Que skrivit upp alla buggar åt dig.
Postad 06 november 2007 - 13:13
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Gillar inte textfonten på nya boxen framförallt på SD-kanalerna. För stora remsor Borde kunna vara något CD kan fixa. Nog borde kunna ordna så att användaren kan välja mellan kanske tre, fyra, fonter, med/utan/grad av skugga bakom text, samt storlek på font.
Detta är något som jag ärligt tycker att ALLA boxar som genererar textremsor borde klara av! (en annan diskussion, DVB-text i allmänhet, något ALLA borde klara av)
Nja, det finns ju 2 sorters textremsor. - En som är inbränd i själva filmen - En som kommer 'bredvid' som egen ström (typ canal+-kanalerna) Den sista kan man ändra på och detta vore ju guld om man fick till. Har fortfarande själv inte skaffat någon box utan kör via ett S2-tv-kort. Via DVBViewer kan man ändra fontstorleken på just canal+-kanalerna. Mycket smidigt om man som jag har falkögon och kan ha liten text.
Postad 06 november 2007 - 16:23
Unregistered2811108e
-
Unregistered2811108e
-
Användare
-
-
159 inlägg
Vet inte om det har blivit postat tidigare, men så här säger Canal Digitals norske informationschef Cathrine Barth-Nossum om den nya HD PVR boksen. Snart klar for lansering i Norge! I Sverige begynte Canal Digital å levere HD-PVR-en for en uke siden. Der koster den 5000 svenske kroner, eller 3000 for nye abonnenter.
Fordi programvaren fortsatt har noen småfeil, vil vi utsette Norges-lanseringen til over nyttår. Vi begynner ikke å levere før alle "småbugs" er fjernet og alt fungerer 100 prosent.
- Så dere vil la svenskene være forsøkskaniner? - Canal Digital tester alltid nye produkter i ett land, før de lanseres i de andre landene, sier Cathrine Barth-Nossum som vi møter i Canal Digitals hovedkontor i Telenor-bygget på Fornebu.Taget från http://www.teknofil..../d.epl?id=18323Jag tycker att dom som "testar" borde få billigare abonnemang........
Postad 06 november 2007 - 16:37
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Håller helt med, de kunde ju gått ut och efterlyst ex 200 st tespersoner som kunde ingå till reducerat pris!!!
Pratade med en kille i dag som har CD, han har GRÖN nivå på sina HD-kanaler!!!!!!!!!
Får dra i montören igen.....
Postad 06 november 2007 - 16:50
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Nja, det finns ju 2 sorters textremsor. - En som är inbränd i själva filmen - En som kommer 'bredvid' som egen ström (typ canal+-kanalerna)
Den sista kan man ändra på och detta vore ju guld om man fick till.
Har fortfarande själv inte skaffat någon box utan kör via ett S2-tv-kort. Via DVBViewer kan man ändra fontstorleken på just canal+-kanalerna. Mycket smidigt om man som jag har falkögon och kan ha liten text.
Finns tillochmed en till textremsa, den via TextTV... Och det är just det senare du skriver jag tycker att alla mottagare (framförallt HD) ska klara av. Med stora TV-apparater blir behovet bara större. Om alla boxar stödde DVB-textning fullt med bra font och kontrast skulle man kunna skippa den jekla inbrända textremsan.
Postad 06 november 2007 - 19:49
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Håller helt med, de kunde ju gått ut och efterlyst ex 200 st tespersoner som kunde ingå till reducerat pris!!!
Pratade med en kille i dag som har CD, han har GRÖN nivå på sina HD-kanaler!!!!!!!!! Får dra i montören igen.....
Nej, den röda stapeln är ju en känd bugg i den första versionen, så om någon annan har grönt så måste det vara en senare programvara i den boxen.
Postad 06 november 2007 - 22:49
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Nja, var lite sent när jag skrev det där . Var lite trött och förvirrad.
Jag har ett quad (eller är det quatro .) huvud på min parabol (plus ett på min Astra parabol). Sen går det 4 kablar in till en mutli-swith (9-4) från respektive huvud, d v s 8 kablar från parabolerna och en från en vanlig takantenn för digital TV. Från multi-switchen finns det 4 st separate uttag som kan användas till upp till 4 st mottagare.
Vi fick allt installerat när vi skaffade Multi-abb. för något år sedan och redan då insåg att vi eventuellt skulle vilja kunna köra mer än 2 st mottagare samt även ha tillgång till Astra.
Så i dag tar jag två stycken kablar från Multi-switchen till denna box medan min fru har en kabel till Comboboxen på övervåningen. Den fjärde kabeln sparar jag till något annat tillfälle (kanske vi kör PVR HD-box där också någon dag).
Jag tänkte idag dubbel-kolla med gamla HD-boxen för att se om det blivit något kajko på signalen ner till mitt rum men som sagt, innan jag byte fungerade alla kanaler fint utan några signalproblem.
/B
Symptommässigt verkar det som du har ingen eller väldigt svag signal på en av kombinationerna Hög/Lågband resp Horisontell/Vertikal polerisation. Jag kan inte vilka kanaler som ligger på vad men principen med ett QuatroHuvud som du har är att varje kabel skickar Hög/Vert, Hög/Hor, Låg/Vert o Låg/hor. Gränsen mellan Hög o Låg ligger på 11700. Om det visar sig att kanalerna du saknar kommer från en av dessa 4 kombinationer vet du var du ska börja leta. Lös F-kontakt vid multiswitchen kanske.. fel på en av ingångarna på switchen.. testa a swappa Astra o Thor... dålig kontakt uppe vid LNBn eller att LNB inte är vriden rätt och att PVR boxen är känsligare för detta.... Beroende på switch kanske du kan skruva lite på förstärkningen... Lycka till, kommer själva att hänga upp min box när den kommer..... mot en Spaun 5/8 switch.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|