Nu äntligen har jag tagit mig tid att jämföra lite mellan
Classic 6.6 och
Yamaha RX-V440RDS. Kringutrustningen bestod av Original CD 2008, XTZ W2MT Högtalare och standard högtalarkablar samt signalkabel.
För att börja någonstans kan utseende och kvalité bedömas först. Det är ett härligt bygge med ett massivt alu-chassie och kraftiga kylflänsar. Den snyggt centrerade volymkontrollen är också den i aluminium med fin känsla vid handhavande. Högkvalitativa kontakter finnes bakpå förstärkaren och är snyggt och prydligt utplacerade.
Enda nackdelen med förstärkarens funktioner skulle vara att det är brist på tonkontroller, eller närmare bestämt, det finns inga! Det kan ju ibland vara skönt att dra ner på basen eller diskanten. Lyckligtvis finns det pluggar till högtalarnas basreflex mynningar och man kan på det viset få ner basen kraftigt om så önskas.
Och så till ljudet. Det som slår en direkt är det utvidgade perspektivet och djupet i musiken. Det är alltså inte "platt" längre. Detaljer kommer fram som man tidigare inte visste fanns, vilket är otroligt roligt! Diskanten får sig ett lyft med större detaljrikedom och sträcker på sig mer än förut. Mellanregistret är på XTZ högtalarna mindre dominant än de övriga elementen. Det är därför skönt att konstatera följande:
Classic 6.6 är precis vad dessa högtalarna behöver. Den ger mellanregistret mer pondus och värme, vilket resulterar i en mer homogen återgivning. Basen då? Jo, den har hamnat under rejäla tyglar och tillåts inte sväva ut eller bli "brölig". Det är en fint definierad bas
Classicen bjuder på och den blir mycket attackvillig. Otroligt tight! Djupet är ändå bibehållet med gott informationsflöde.
Skall man nu summera intrycken så landar
Classic 6.6 på ett toppenbetyg. Den upplevs som något varmare än
Yamahan och gräver fram detaljer samt "tightar" upp hela återgivningen med stor vikt på basen. Om du är trött på budget receivern och vill byta upp dig. Tveka då inte på att kolla på
Classics sortiment eller Kina import över huvudtaget. Det finns mycket godis att hämta därifrån
PS. Jag misstänker att förstärkaren får leva ut mer kopplad till dyrare högtalare. Jag har inte haft möjlighet att jämföra med finare högtalare, vilket är synd. Men den tiden kommer säkerligen. För 6600:- måste detta anses som ett kap!!