Zoiler

Snittbetyg
Conan på Gametrailers
Ingen tråd för detta spel? Krom skulle bli as-pissed
Conan utspelar sig i Hyborian, vilket är en slags fantasiversion av Jorden 10.000 BC. Civilisationen baseras på sten- till järnåldern. Designen är en slags tecknad stil, men inte barnvänlig baserat på antalet blodkroppar som flyger omkring vid any given time. Tyvärr, men förståeligt, så är det helt Arnoldfritt. Ron Pearlman gör rösten till Conan (Hellboy... eller Vincent från Beauty and the Beast

Nej, du får tyvärr inte vara med den här gången.
Själv tycker jag det känns som ett Conanspel ska kännas, förutom att han använder magi då. Han ska hata det egentligen. Men artistiskt och scenmässigt har de fått till det. Och spelet är mycket snyggare i rörelse än vad man kan tro om man bara tittar på bilder och ser ett lågupplöst Xboxspel. Grafiken är helt ok, snygg från och till, men texturerna kan se lite klumpiga och utsmetade ut.
Om man kan kalla något spel för God of War Lite så måste det bli detta. Det har tagit nästan skamlöst mycket från GoW. Fast sämre då, givetvis. T ex är pusslen i Conan inget utmanande alls, man ser direkt vad som ska göras. I 90% går det till som så att man går till något och trycker på RB. Pussel löst. En gång blev jag förvånad av att man var tvungen att kasta en sten på en "våg" så att den sänktes ned. Fysikbaserat =O. T o m metoden att öppna dörrar/portar är tagen ur GoW... RB + peppra B och såna variationer.
En annan del av God of War var klättrandet på väggarna och plattformandet, och givetvis har Conan kopierat även detta. Han är fantastiskt smidig och vig för att vara så burdus måste jag säga när jag tänker tillbaka på hur han lekande enkelt gjorde över meterlånga hopp mellan klippavsatser och dess like. Även om man missar och faller ned, vilket kan hända om man t ex rör styrspaken åt öst istället för nordöst, så får man börja om inte långt därifrån man dog. Checkpoints är bra utsatta, förutom i vissa enstaka fall såsom andra bossfighten där man tvingades lösa ett mindre pussel innan man kom till bossen varje gång man dog. Själva plattformandet (inte väggklättrandet då) kan vara lite klumpigt och oprecist, men tack vare checkpoints gör det inget.
Kärnan i spelet ligger helt klart i combat. Fiender (och lokaler) är varierade, med flera nya fiender varje bana. Och om man som jag spelar på Hard direkt så får man verkligen svettas och ta ut hela sitt register för att slå alla dessa fiender. Alla besegras på olika sätt, och det gäller att hitta deras svaga punkt. Vilket kan vara svårt när man är omringad av 10 st med 3-4 olika "arter". Vid såna svåra tillfällen är det läge att dra till med någon av de 4 (!) olika magierna man låser upp genom spelet för att lätta på pressen och köra lite massaker. Magi, liv och exp fylls via runor som flyger till en från besegrade fiender (GoW igen).
Helt ärligt, om jag skulle använda ett ord för att beskriva Conan så måste det bli Taktiskt. För jäklar vad man måste tänka igenom sina moves, på hard alltså... på easy har man lekstuga. Man tvingas tänka utanför ramarna och använda allt som spelet tillåter. Om man buttonmashar dör man på några sekunder, haha

Detta är INTE en enkel fight.
En annan bra och cool grej man kan använda (förutom alla myriader av avsevärt häftiga combos som finns i spelet.. jag låste inte ens upp alla med den exp jag intjänade) är parry. Det fungerar som så att man blockerar precis när fienden anfaller (precis som GoW2) och sedan blir man promptad att trycka på en knapp och får, om man klarar det, se en awesome animation där Conan hugger honom i två eller liknande. Ett effektivt sätt, men det blir svårare ju tuffare fienderna är.
Vissa fiender har spiksköldar och blockar alla dina slag. Andra, som t ex stora stenstatyer, bryr sig inte när du slår dem så du måste attackera och rulla undan + repeat. Hardnivån i Conan är oförlåtligt grym.
I slutet av nästan varje bana finns en überhäftig boss vars fight alltid är indelad i flera stadier. Efter att man skadat dem tillräckligt krävs till slut knappkombinationer för att ta död på dem. Det är typ Kraken, en sanddrake, en elefantdemon... såna typer av bossar. De är roliga att besegra... de flesta av dem och animationen när man tar kål på dem är riktigt badass. Efter varje gång man dör så får man lite mer liv, så till slut har man fullt. Vilket är oehört värdefullt eftersom man får en checkpoint efter varje avklarad stadie och skulle få enorma problem om man fick försöka med lite liv varje gång. Och hade det inte funnits checkpoints hade jag aldrig klarat spelet för det är riktigt svårt ibland alltså.

En av många episka bossar.
Slutbossen som är indelad i 7 stadier beskrivs av IGN som den kanske sämsta bossen genom tiderna.
At times the boss battles drag on a bit too long. This is especially true of the final boss battle. I was actually enjoying Conan until I reached the end. While in no way a great game, I was ready to recommend it for those who enjoy button-mashing. But that last boss is one of the worst I've faced in the past five years.
The battle is an exercise in frustration. Every aspect of the fight is tedious. There is no enjoyable aspect. It could last an hour, mainly because you will die often. How anyone could test this battle (which is too long even without the many deaths) and not realize it needed to be fixed is a mystery. This last fight is abysmal. It's no fun at all. And when a game builds to a moment that is just no fun, then it's a game ultimately not worth playing.
Han skojar inte kan jag säga
En till grej som måste nämnas är blodsplattret och lemlästningarna. Det här är ett otroligt blodigt spel och om ni tyckte Army of Two var blodigt så lär det vara rena Björnes Magasin i jämförelse med Conan

Så kan det se ut efter en av de snällare fighterna.
Man kan plocka upp alla vapen som fienderna tappar, och köra enhandat, enhandat med sköld, tvåhandat typ bredsvärd eller med två vapen samtidigt. Och alla dessa uppsättningar ger olika parryanimationer, vilket ger en mängd olika dödsanimationer.
Jag skulle ge spelet en svag 8/10. Trevlig överraskning och en rejäl utmaning. Lika bra att säga det direkt att om man inte vet att man är rätt duktig på TV-spel så ska man inte köra något annat än normal. Vet inte hur svårt normal är dock, men för sissys finns ju även easy. Achievments i spelet är många och ordentligt varierade. FIck 500 första gången, utan att tänka på det. Eller.. jag drog igenom första banan på easy får att få untouchable (40GS) där man inte fick ta skada.
Köpte det för 99:-, vilket är typ 1 krona boobien. Nu har tyvärr priset gått upp, men väl värt pengarna även för 150-200:-. Ett av de bättre actionspelen till 360.
Edit: Just det. Spelet tog mig 7 timmar, minus de ggr jag dog (så 8.5 för mig minst). Så det är inte jättelångt om man bara spelar en gång. Men tillräckligt långt för ett actionäventyr imo.
Redigerat av Zoiler, 14 August 2008 - 14:49.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
19 bilder
46 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?