* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 09 februari 2010 - 20:27
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det andra är att jag nu har skaffat en ONKYO TX-SR707 och med HDMI så funkar det bara på BD/DVD porten att ha 1963 inkopplad för att det ska funka. Annars så försvinner bilden efter 3:e gröna punkten. Blu-ray spelaren och min 1910 funkar på alla andra portarna och med 1910 så har jag inte uppstarts problemmet heller. Någon mer som har dessa felen? Jag har sett att ni har pratat om nya chip i nyare boxar. Löser det mina problem? Vad sägar du Markus?
Så fungerar min Onkyo TX-SR606 också. Gick bra med 1910:an på samtliga ingångar (efter att programvaran justerats...) medans 1963:an endast fungerar på BD/DVD ingången (HDMI 1) Däremot har jag inga uppstarts problem, har haft min sedan början av december.
Postad 09 februari 2010 - 20:50
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag är nu inne på min andra 1963 och den funkar lika illa som den första. Fick den första 18/12 sen så tog det 1,5 månad innan jag fick den utbytt.
Att boxbyte antagligen inte löser problemen. Möjligtvis det andra problemet men inte det första. Mitt bekymmer består i att efter 1 uppstarten så funkar inte alla kanaler, information funkar inte när man trycker på info knappen och klockan går fel. Så då måste jag bryta stömmen och starta om boxen. Jag har den strömlös om nätterna så är det varje gång.
Att du ska se till att boxen har nätkontakt när du startar upp den så uppkommer inte problemet. Nedanstående är en "workaround" för de som får problem med kryptering och att klockan går fel. Problemet orsakas av att boxar modellerna 1903 och 1963 inte väntar på att eventuell modem, RGW eller bredbandswitch (allt som sköter accessen) hinner synka upp utan går förbi samtliga "prickar" i bootsekvensen. Modellerna 1510 och 1910 stannar på första eller andra pricken gul i bootsekvensen tills det att modem, rgw eller switch har kontakt med nätet så här finns inte problemet. Nya modellerna däremot går vidare förbi prickarna innan acessutrustning har hunnit fått kontakt med nätet och därmed inte hämtar hem ny mjukvara. Man skall i alla lägen alltid vänta på att huvudenheter som sköter access (modem, RGW eller bredbandswitch och ev. ruckus) hinner synka upp innan man slutligen startar upp boxen. Felet uppkommer också om inte bredbandet fungerar heller. Prova nedanstående punkter för att åtgärda felet. - Se till att stänga av alla apparater (Modem, box och ev. ruckus om så finns).
- Slå på Modem/bredbandsswitch/zyxleswitch först och avvakta på att det fått synk med station. Slå därefter på ev ruckus och avvakta på att dina enheter fått kontakt med varandra alternativt koppla förbi dessa med en nätverkskabel.
- Slå på digital-tv boxen för att se om problemet är löst direkt.
- Har du fortfarande problem dra ur strömsladden till boxen. gå in i bootmenyn menyn genom att trycka på info knappen under uppstarten. Plocka bort befintlig mjukvara i boxen genom att navigera sig till "Remove Software" och trycker på OK, och därefter accepterar med OK i försäkringen på frågan som kommer upp. Starta sedan om boxen antingen genom att dra ur/sätta i strömkabeln alt. navigera fram till "Reboot without saving changes".
Kvarstår problemet så kontakta supporten så får de hjälpa till med felsökningen. Det andra är att jag nu har skaffat en ONKYO TX-SR707 och med HDMI så funkar det bara på BD/DVD porten att ha 1963 inkopplad för att det ska funka. Annars så försvinner bilden efter 3:e gröna punkten. Blu-ray spelaren och min 1910 funkar på alla andra portarna och med 1910 så har jag inte uppstarts problemmet heller. Någon mer som har dessa felen? Jag har sett att ni har pratat om nya chip i nyare boxar. Löser det mina problem?
Är det ett problem om den sitter i den porten som fungerar? Detta kanske är något som kunnat fixas med ett boxbyte av den orsaken, men jag ser inte direkt problemet då den fungerar i en av hdmi portarna. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 09 februari 2010 - 20:53.
Postad 09 februari 2010 - 22:38
mcarls
-
mcarls
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nej, de har inte tillgång till de uppgifterna. Men det ska de som hanterar utbytet av hårdvara veta om man skriver att boxen ska bytas för att det är problem med HDCP och det fungerar med en 1910 box. Det har tidigare i tråden sagts att det är anovo som hanterar utbytet av hårdvara och det är inget jag kan säga imot.
Markus Johansson Telia Kundservice
Efter felanmälan för någon vecka sedan så fick jag min nya 1963 box idag, kopplade in den och efter tredje pricken har jag fortfarande svart skärm via HDMI på min Philips TV. Ringde en trevlig tjej på supporten och det visade sig att jag ändå fick en gammal box trots att jag var mycket noga när jag felanmälde och gick igenom dom steg som beskrivits här på forumet. (I felorsak från Anovo stod det i stil med "HDMI fungerar ej med 1963 men fungerade med 1910 boxen".) Supporten sa att den troligtvis skickades iväg strax innan dom nya kom in i lager så ny box är beställd, nr 3 i ordningen. Tråkigt att det slösas med onödiga byten, dessutom är det lite enerverande att behöva springa till posten o köa i onödan, som småbarns pappa har man lite dåligt med tid för sånt strul (och denna box betalar jag 100:-/månaden för, luktar apröv...). Boxen är i övrigt mycket tyst och snabb fast den där utlovade inspelning via mina sidor får jag inte att fungera speciellt bra. Ofta vill den korta ned tiden (Top Gear 22:00-23:15 envisas att bli 22:00-22:20, konstigt) Dessutom finns det mycket i övrigt att önska av EPGn men där kommer det kanske förbättringar? /Mikael
Postad 10 februari 2010 - 08:47
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Ytterligare en anledning till att sänka priset på 1963-boxen till oss, tidiga kunder. Tjänsten fungerar ju fortfarande inte, utifrån det som lovas på Telias hemsida.
Citat från hemsidan: "Motorola 1963 ger dig inte bara möjligheten att spela in tv-program från soffan, du kan även fjärrstyra dina inspelningar via Mina Sidor.
Det betyder att så länge du har tillgång till internet så kan du sätta igång en inspelning av ditt favoritprogram även om du inte är hemma. "
Var i ditt citat från hemsidan står det att inspelningarna ska skötas via en TV-guide på Mina Sidor? Med funktionen Schemalägg på Mina Sidor går det ypperligt att spela in program. Den funktionen fungerar bra för de flesta, om inte alla, användare. Om inte det betyder att du kan "sätta igång en inspelning av ditt favoritprogram även om du inte är hemma" så vet jag inte vad som gör. Om det är viktigare för dig är att sänka månadskostnaden än att kunna spela in program (exempelvis via funktionen Schemalägg) bör du kanske gå vägen via ARN.
Postad 10 februari 2010 - 09:01
singlemat60
-
singlemat60
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej
Eftersom flera av oss i detta forum vill vara först med det senaste och gärna gnäller på Telia för att dom inte kan leverera morgondagens teknik iredan gå...
Såg på nätet att man räknar med att sändna (delar av) fotbolls-VM i 3D, apparter ska tydligen komma till sommaren. @ Telia: Hur ser era planer ut för 3D? Ska man köpa ny TV?
/P
Postad 10 februari 2010 - 13:13
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Ok, nu är "guiV5_0_21_3_swe" släppt, boota om och kolla om det löser några problem!
/RB
Postad 10 februari 2010 - 13:38
Unregistered795fe392
-
Unregistered795fe392
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag är nu inne på min andra 1963 och den funkar lika illa som den första. Fick den första 18/12 sen så tog det 1,5 månad innan jag fick den utbytt. Mitt bekymmer består i att efter 1 uppstarten så funkar inte alla kanaler, information funkar inte när man trycker på info knappen och klockan går fel. Så då måste jag bryta stömmen och starta om boxen. Jag har den strömlös om nätterna så är det varje gång. Det är första bekymmret. Det andra är att jag nu har skaffat en ONKYO TX-SR707 och med HDMI så funkar det bara på BD/DVD porten att ha 1963 inkopplad för att det ska funka. Annars så försvinner bilden efter 3:e gröna punkten. Blu-ray spelaren och min 1910 funkar på alla andra portarna och med 1910 så har jag inte uppstarts problemmet heller. Någon mer som har dessa felen? Jag har sett att ni har pratat om nya chip i nyare boxar. Löser det mina problem? Vad sägar du Markus?
Jag har en Onkyo 5007 och även på denna funkar bara Teliaboxen på BD/DVD ingången. Men min PS3, DVDR, Dator och Bluray spelare fungerar på alla ingångar. Det känns som att Telia boxen inte kan hantera HDMI signalerna korrekt. Jag skulle gärna veta om jag har det nya eller gammla chipet i min box. När ska de fixa synkfelet med texten Canal+ kanalerna. Min Sony DVDR är långt före i hur menyerna fungerar jämfört med Telia boxen. Kan Telia inte bara åka och köpa en DVDR för att se hur andra tillverkare gör. Jag kan bara hitta att man kan spola inspelat material med 10 eller 20ggr i hastighet. Lägger den inte in kapitel så att man kan hoppa 5 minuter i stöten om man vill?
Postad 10 februari 2010 - 14:18
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag har en Onkyo 5007 och även på denna funkar bara Teliaboxen på BD/DVD ingången. Men min PS3, DVDR, Dator och Bluray spelare fungerar på alla ingångar. Det känns som att Telia boxen inte kan hantera HDMI signalerna korrekt.
Du tycker inte att det är det minsta konstigt att Onkyo verkar ha olika implementation de olika ingångarna på samma apparat? Jag är bara nyfiken, för som jag skrivit tidigare så är många kritiska mot Motorola-boxen, men väldigt få verkar tycka att det är konstigt med t ex ovanstående betende hos en receiver. Synd att det skall vara en massa problem med HDMI och låt oss hoppas att Motorola fått ordning på sina prylar. Frågan är bara när man kan lita på att övriga tillverkare också fungerar som de skall... En OT fundering: Kör BD alltid HDCP? Om inte, kan det vara så enkelt att Onkyo har "snålat" och bara satt in HDMI-chip som stödjer HDCP på BD/DVD-ingången för att man inte räknar med att utrustning ansluten till de andra ingångarna skall köra HDCP och om man skulle koppla in en annan utrustning som också kör HDCP så fungerar den också bara på port 1. Hur vet man om BD-spelaren sänder HDCP? Som ingenjör stör det mig lite att en tillverkare har olika implementation på sina olika ingångar helt enkelt. /A
Redigerat av hallberg, 10 februari 2010 - 14:39.
Postad 10 februari 2010 - 14:43
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jag kan bara hitta att man kan spola inspelat material med 10 eller 20ggr i hastighet. Lägger den inte in kapitel så att man kan hoppa 5 minuter i stöten om man vill?
Om du trycker på vänster/högerknappen där du kan göra program+ och - (p+), så hoppar den +10 eller -10 minuter. Som ingenjör stör det mig lite att en tillverkare har olika implementation på sina olika ingångar helt enkelt.
Det är relativt vanligt vad jag vet att tex en tv har lagt det mesta kvaliteten på en av ingångarna, men inte de övriga. Det blir billigare...
Postad 10 februari 2010 - 14:52
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Det är relativt vanligt vad jag vet att tex en tv har lagt det mesta kvaliteten på en av ingångarna, men inte de övriga. Det blir billigare...
Jag skulle köpa det om det gällde ett "no name"-märke, men Onkyo är väl inte kända som ett B-märke direkt. Lite mer kan man väl förvänta sig av dem. Men efter att ha läst alla inlägg om HDMI-strul med Onkyo så skulle jag i alla fall fundera både en, två och tre gånger innan jag köper en. Motorola har bevisat haft ett "billigt" chip som inte lirat som det skall, men jag köper inte att Onkyos lösning är felfri. Det ligger någon hund begraven där som skulle behöva plockas fram. Ni som har Onkyo, har 1910-boxen fungerat på alla ingångar, eller är det bara på ingång 1 (DVD/BD)? /A
Postad 10 februari 2010 - 14:58
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag skulle köpa det om det gällde ett "no name"-märke, men Onkyo är väl inte kända som ett B-märke direkt. Lite mer kan man väl förvänta sig av dem. Men efter att ha läst alla inlägg om HDMI-strul med Onkyo så skulle jag i alla fall fundera både en, två och tre gånger innan jag köper en. Motorola har bevisat haft ett "billigt" chip som inte lirat som det skall, men jag köper inte att Onkyos lösning är felfri. Det ligger någon hund begraven där som skulle behöva plockas fram. Ni som har Onkyo, har 1910-boxen fungerat på alla ingångar, eller är det bara på ingång 1 (DVD/BD)?
/A
Verkar bero på modell för min första 1963 som inte på något sätt fungerar med tv:n fungerade i aux-porten på recieverns framsida som är en 607:a
Postad 10 februari 2010 - 15:05
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
En OT fundering: Kör BD alltid HDCP?
Ja. Möjligtvis slår en del av det när de spelar DVD men det är inget man skall räkna med.
Postad 10 februari 2010 - 15:21
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Ja. Möjligtvis slår en del av det när de spelar DVD men det är inget man skall räkna med.
OK /A
Postad 10 februari 2010 - 15:45
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Ni som har Onkyo, har 1910-boxen fungerat på alla ingångar, eller är det bara på ingång 1 (DVD/BD)?
När jag fick min 1910:a i början på förra året så monterade jag den på HDMI3 (har för mig att den ingången är märkt med SAT/BOX ellr något likvärdigt). Och där fungerade den bra ett tag tills Telia började med HDCP då gick det inte alls. Först trodde jag att min box hade gått sönder men den fungarade med via scart så det fick bli bild via scart och ljud till förstärkaren via optokabel från TV:n tills jag skulle få tid att se över vad som va fel (kontakta Telias support). Men innan jag kom så långt så började jag läsa denna mastodont tråd och blev upplyst om att det var HDCP som nog var boven i dramat samt att Telia/Motorola håll på att släppa ett antal revideringar i progamvaran. Så jag provade återigen ljud och bild via HDMI på förstärkaren och vips så fungerade det igen på HDMI3 ingången. Om det fungerade med 1910:an på HDMI 2 och 4 också har jag inte provat. Men andra har ju iallafall skrivit om att HDMI1 fungerar med 1910:an. När jag sedan fick 1963:an så gick den inte på HDMI3 där min kabel var kopplad, men jag visste då att andra hade fått det att fungera på HDMI1 så jag byte och ändrade i förstärkaren och då fungerade HDMI via 1963:an men endast på HDMI1. Mycket snack om olika ingångar men detta är mitt svar på din fråga.
Redigerat av rogerli, 10 februari 2010 - 15:48.
Postad 10 februari 2010 - 16:01
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag skulle köpa det om det gällde ett "no name"-märke, men Onkyo är väl inte kända som ett B-märke direkt. Lite mer kan man väl förvänta sig av dem. Men efter att ha läst alla inlägg om HDMI-strul med Onkyo så skulle jag i alla fall fundera både en, två och tre gånger innan jag köper en. Motorola har bevisat haft ett "billigt" chip som inte lirat som det skall, men jag köper inte att Onkyos lösning är felfri. Det ligger någon hund begraven där som skulle behöva plockas fram. Ni som har Onkyo, har 1910-boxen fungerat på alla ingångar, eller är det bara på ingång 1 (DVD/BD)?
/A
Min 1910 fungerar utmärkt på CAB/SAT-ingången.
Postad 10 februari 2010 - 17:18
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Det verkar som att Motorola satt in ett "dyrt" chip i 1910 och ett "billigt" i 1963. På samma sätt verkar Onkyo satt in ett "dyrt" på ingång 1 och "billiga" på övriga ingångar och så länge man har någon av kombinationerna "dyrt" <-> "dyrt", "dyrt" <-> "billigt" eller "billigt <-> "dyrt" verkar det fungera. Problemen ser ut att uppkomma i kombinationen "billigt" <-> "billigt". Om nu Motorola i sina nya 1963 bytt ut det billiga mot ett dyrt så kommer man ifrån kombinationen "billigt" <-> "billigt" och då borde det fungera.
Visst, beteckningarna "dyrt och "billigt" är inte helt korrekta, men det var det bästa jag kunde komma på. Jag har inga faktamässiga belägg för detta, men det är min slutsats efter att jag har försökt sätta samman en del ledtrådar från inlägg i tråden och det skulle också kunna förklara varför det fungerar för vissa men inte för andra beroende på utrustning och ingång. Är det någon som har koll på vilka chip Onkyo använder till respektive ingång? Skiljer det också mycket mellan olika modeller?
Vad tror ni, kan det vara en rimlig teori?
/A
Redigerat av hallberg, 10 februari 2010 - 17:25.
Postad 10 februari 2010 - 17:39
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Telia lägger ner radiokanalerna och ersätter dem med en Spotify invite
Postad 10 februari 2010 - 18:19
sallesalva
-
sallesalva
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
/A
1910 boxen funkar på alla ingångarna. Plus att min LG BD390 klarar att spela upp blu-ray filmer på alla ingångarna. Så då borde det ju inte var Onkyo som är boven i dramat tycker jag.
Redigerat av sallesalva, 10 februari 2010 - 18:23.
Postad 10 februari 2010 - 18:35
Unregistered795fe392
-
Unregistered795fe392
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Visst jag kan ha "sämre" ingångkretsar på de andra ingångarna på min Onkyo 5007.
Men alla andra enheter som jag har hemma har alltid fungerat oavsett ingång, och även ett tiotal andra som jag tillfälligt har lånat hem har även alltid fungerat.
Istället för att det är en "bättre" ingångs krets på ingång 1 på Recivern så kanske Onkyo har gjort denna ingång lite mer förlåtand mot vissa ingångsingnaler i sitt program. Vem vet.
Vem är Svensk återförsäljare för Onkyo?
Skulle vara kul att höra vad dom har att säga om detta.
Det går kanske fixa men en update av programet
Det skulle vara lika intressant att veta om jag har det nya eller det gammla chipet i min telia box.
Om det visar sig att jag har det gammla så skulle det vara intressant att låna hem en med det nya chipet för att se om det var någon skillnad.
Postad 10 februari 2010 - 18:43
Göran J
-
Göran J
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Telia lägger ner radiokanalerna och ersätter dem med en Spotify invite
VA!! Var finns/fanns det radiokanaler någonstans? Vilka radiokanaler? Är det Sveriges Radio P1, P2 osv.?? Undrar Göran - Förvånat!
Postad 10 februari 2010 - 18:49
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
VA!!
Var finns/fanns det radiokanaler någonstans? Vilka radiokanaler? Är det Sveriges Radio P1, P2 osv.??
Undrar Göran - Förvånat!
Nä det är några musikkanaler som Telia har själva. Inget prat, bara musik. Genren är Schlager, Rock...osv.
Redigerat av Unregistered31511, 10 februari 2010 - 18:50.
Postad 10 februari 2010 - 18:53
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
1910 boxen funkar på alla ingångarna. Plus att min LG BD390 klarar att spela upp blu-ray filmer på alla ingångarna. Så då borde det ju inte var Onkyo som är boven i dramat tycker jag.
Om du läser mitt andra inlägg så skulle det räcka med att dessa enheter (1910 och BD390) har bra HDMI-kretsar så borde det fungera. Min teori handlar om att om man har två "dåliga", "billiga" eller vad man nu kan kalla kretsarna så uppstår problem. Med tanke på alla fel som Onkyo-ägare verkar ha haft så är det för mig magstarkt att säga att alla fel beror på Motorola. Jag tror att det är en kombination. Motorola har hittat sin felande länk, men jag köper inte att Onkyo är fri från skuld när samma box fungerar på en ingång men inte på en annan. Då måste även receivern innehålla någon brist av något slag. Ingångskretsarna är mitt bästa tips. /A Men alla andra enheter som jag har hemma har alltid fungerat oavsett ingång, och även ett tiotal andra som jag tillfälligt har lånat hem har även alltid fungerat.
Kör alla dessa enheter du nämner HDCP? För det är där problemen finns, inte på själva HDMI-ingången som sådan. Och som sagt, har dessa enheter "bra" chip så uppstår ju inte problemet enligt min teori. /A
Redigerat av hallberg, 10 februari 2010 - 18:54.
Postad 10 februari 2010 - 18:59
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Ok, nu är "guiV5_0_21_3_swe" släppt, boota om och kolla om det löser några problem!
/RB
@Markus Några förändringar som e bra att känna till?
Redigerat av kentrj, 10 februari 2010 - 18:59.
Postad 10 februari 2010 - 19:22
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Snälla fixa Regionala sändningarna på svt, har bara 08-tv och skall ha Västnytt.
Postad 10 februari 2010 - 19:26
Hoppsan_84
-
Hoppsan_84
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
jag hade som många andra problem när boxen satt i någon annan ingång änn hdmi 1 på min TX-NR807 men nu så funkar det kalas.
Postad 10 februari 2010 - 19:41
sallesalva
-
sallesalva
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
jag hade som många andra problem när boxen satt i någon annan ingång änn hdmi 1 på min TX-NR807 men nu så funkar det kalas.
Vad har du gjort för att få det att funka?
Postad 10 februari 2010 - 20:07
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det är inga direkt skillnader ni märker av mest troligt. De har ändrat lite i meddelandet som 1510 boxarna skriver när man tittar på kanaler som kör mpeg4 samt lite ändringar i menyerna om man har 1510. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 10 februari 2010 - 20:13
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
@ Teliakundservice
Just nu verkar Min TV funka på internet så när som på att det finns inga program att spela in för kanal 9. Endast en logga syns för den kanalen.....
Postad 10 februari 2010 - 20:26
sallesalva
-
sallesalva
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Att du ska se till att boxen har nätkontakt när du startar upp den så uppkommer inte problemet.
Nedanstående är en "workaround" för de som får problem med kryptering och att klockan går fel. Problemet orsakas av att boxar modellerna 1903 och 1963 inte väntar på att eventuell modem, RGW eller bredbandswitch (allt som sköter accessen) hinner synka upp utan går förbi samtliga "prickar" i bootsekvensen.
Modellerna 1510 och 1910 stannar på första eller andra pricken gul i bootsekvensen tills det att modem, rgw eller switch har kontakt med nätet så här finns inte problemet.
Nya modellerna däremot går vidare förbi prickarna innan acessutrustning har hunnit fått kontakt med nätet och därmed inte hämtar hem ny mjukvara. Man skall i alla lägen alltid vänta på att huvudenheter som sköter access (modem, RGW eller bredbandswitch och ev. ruckus) hinner synka upp innan man slutligen startar upp boxen.
Felet uppkommer också om inte bredbandet fungerar heller.
Kvarstår problemet så kontakta supporten så får de hjälpa till med felsökningen.
Om du visste hur många gånger jag har varit i kontakt med supporten utan att någon sagt detta. Du kan få mitt kundnr så kan du se min "lilla" logg.  Vad beror det på att 1963 inte stannar då? Går det att få den att stanna som 1910 gör så att jag slipper detta bekymmer? Jag har fiberlan btw.
Postad 10 februari 2010 - 20:32
sallesalva
-
sallesalva
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Är det ett problem om den sitter i den porten som fungerar?
Detta kanske är något som kunnat fixas med ett boxbyte av den orsaken, men jag ser inte direkt problemet då den fungerar i en av hdmi portarna.
Markus Johansson Telia Kundservice
Problemet är att jag vill att den ska funka i alla portarna. Och det är ju fel på boxarna då flera skriver om nya boxar med ett nytt chip i som ska lösa liknande problem. Har jag köpt en produkt så vill jag ju att allt ska funka. Ni vill ju ha fullt betalt för boxen och då vill ju jag att den ska fungera 100% oxå. Det låter ju fair tycker jag, eller vad tycker du?
Postad 10 februari 2010 - 20:43
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
/RB @Markus Några förändringar som e bra att känna till?
En liten snabb analys av ändringarna i GUI-koden från version 5_0_18_066 till 5_0_21_3 avslöjar följande: - Meddelandetext som indikerar att boxen inte kan visa aktuell TV-kanal/Video On Demand-film är uppdaterade. Relaterade till att man antingen inte kan ta emot en MPEG4 eller HD sändning. Meddelande refererar till www.telia.se/nybox. Har säkert med den påbörjade omläggningen till MPEG4 att göra.
- Nya meddelandetexter tillagda för Spotify-funktionalitet.
- Ett fleratal finska meddelandetexter uppdaterade, b la relaterade till nPVR tjänsten (som enbart verkar finnas för den finska marknaden).
- Hantering av formatering av finska datum (med . mellan år.månad.dag).
- Hårdkodningen av regionala nyheter på SVT är uppdaterad med en extra kontroll på att klockan är mer än 07:10 när man byter kanal till den lokala sändningen i och med EPG-informationen inte verkar vara tillräcklig.
- Titeln på kanal 0 då man ser Video On Demand är uppdaterad med texten "Video".
- Knapphantering i Spotify-spelaren är tillagt.
- Specialhantering där man som "fallback" väljer MPEG2 versionen av en kanal om inte MPEG4 versionen finns tillgänglig. Säkerligen hantering som har med omläggning till MPEG4 att göra.
- Fixat så att rätt ikon visas då man spolar framåt i vissa situationer (tidigare verkar ikonen för att spola bakåt har visats istället).
- Dialogboxar för meddela att 1510 boxen inte stödjer MPEG4 eller HD uppdaterade och tillfixade.
- Förbättrade hantering av långa titlar på Video On Demand filmer.
- Tillagt support för en ny modell av box, Motorola VIP 1003. Den har samma stöd som 19x3 serien där den kan mata ut RGB samtidigt som HDMI är aktivt (vilket inte 19x0 serien klarar av).
- Hanteringen av aktivering av vilka kanaler som nPVR tjänsten skall spela in är uppdaterade (man verkar har tagit bort möjligheten att aktivera alla kanaler samtidigt). Detta verkar alltså enbart gälla för den finska marknaden.
- Rättningar gjorda vad gäller då man spolar framåt, eller bakåt, så långt det går i en uppspelning av inspelat material där dessa ändlägen kräver extra hantering.
- Spotify-spelaren är tillagd (tidigare var bara Spotify-spellistor på plats).
- Diverse uppdateringar gjorde relaterade till Spotify-funktionalitet. Allt verkar dock ännu inte vara på plats, bl a så verkar det fortfarande saknas funktionalitet för inloggning på Spotify-kontot.
Det är väl ungefär vad jag kan se genom att enbart kolla på ändringarna i koden. Observera att jag själv inte har Telias digital-TV så jag har ingen möjlighet att se ändringarna "live" på boxen. Så jag kan totalt har missförstått vad vissa ändringar i praktiken har för synligt resultat. /Peter Cigéhn
Postad 10 februari 2010 - 23:50
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Visst, beteckningarna "dyrt och "billigt" är inte helt korrekta, men det var det bästa jag kunde komma på. Jag har inga faktamässiga belägg för detta. Vad tror ni, kan det vara en rimlig teori?
Jag tror du gissar vilt! Jag har skrivit det förut. 1910 baseras på ett flera år gammalt chip ifrån ST Microelectronics. Den nya boxen 1963 baseras på ett helt nytt chip från dem. Vad jag kunde se från Google är de största nyheterna i det nya att det drar betydlig mindre ström. Sen kan man nog gissa sig till att på 4-5 år hinner man göra ganska många andra förändringar. Dyrt eller billigt har jag ingen aning om. Men baserat på min erfarenhet från där jag arbetar så är antagligen den nya chipet billigare än det gamla. Inte för att det är sämre utan helt enkelt för att tillverkningen var dyrare förr och att man kanske till och med slutat tillverka det vid det här laget. Då blir det konkurrens om det kisel som fortfarande finns och det driver upp priserna. Alternativt kan de tillverkas på beställning och det är dyrt. De nya däremot baseras på moderna tillverkningsmetoder, modern teknik och tillverkas i stor skala. Alltså lägre priser. Sen om problemet i sig: Onkyo är ökända i branchen för dåliga HDMI- och HDCP-lösningar. That's it! Det är bara att acceptera. Stor välkänt märke som lyckats profilera sig som lite lyxigare genom att t.ex. säljas hos "Hifi-klubben" (Elgiganten med snoffsigare image men samma typ av Svensson-elektronik som alla andra). HDCP är en ny teknik i samma generation som BD. Att förstärkare bara har stöd för HDCP på en ingång märkt med BD och inte på de andra märkta DVD, osv, känns inte alls konstigt. Om ni orkar läser i er manual kan det till och med stå svart på vitt där. Den som tänker efter lite inser att när DVD-lanserades fanns inte HDMI. När de första plattskärmarna med HDMI lanserades hade inte BD och andra moderna tekniker med krav på HDCP lanserats. Alltså är det inte alls konstigt att tv-apparater och förstärkare med HDMI inte automatisk har fullt stöd för HDCP. Om HDCP bara vara delvis imlementerat i den gamla 1910 och nu är fullt implementerat i den nya 1963 är det inte det minsta konstigt att den nya har större *AVSIKTLIGA* "problem" att fungera med enheter som har ofullständigt eller bristfälligt HDCP-stöd. Nu vet jag att ingen av er gnällspikar kommer att acceptera det jag skriver utan bara bli arga och tycka att jag dum som inte vet vad jag pratar om! Jag förstår också att det är frustrerande och att det är lättare att vara arg och besviken än att acceptera att fakta kanske inte alltid är som man vill ha dem.
Postad 11 februari 2010 - 00:40
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Har hämtat min tredje 1963:a och därför kollat ifatt allt inspelat på min andra box *pust*  Ser att den är tillverkad 2010-01 så håller tummarna och kopplar bara in HDMI och tro det eller ej, den går förbi tredje pricken!!!  Upp kommer bilden för inloggningskoderna, perfekt då kan jag spela in nattens avsnitt men där tog det tvärstopp! "En annan box är redan inloggad och kan ta flera timmar innan urloggad..." Blir jag något trött eller? Tur jag har pvr-boxern kvar... Återkommer därför i morgon med resultatet om HDMI äntligen fungerar med XXPFL9632D-serien från Philips. Noteras kan att boxen verkar starta upp i 1080p enligt tv:ns info om signaltyp.
Postad 11 februari 2010 - 07:16
mcarls
-
mcarls
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har hämtat min tredje 1963:a och därför kollat ifatt allt inspelat på min andra box *pust* Ser att den är tillverkad 2010-01 så håller tummarna och kopplar bara in HDMI och tro det eller ej, den går förbi tredje pricken!!! Upp kommer bilden för inloggningskoderna, perfekt då kan jag spela in nattens avsnitt men där tog det tvärstopp! "En annan box är redan inloggad och kan ta flera timmar innan urloggad..." Blir jag något trött eller? Tur jag har pvr-boxern kvar... Återkommer därför i morgon med resultatet om HDMI äntligen fungerar med XXPFL9632D-serien från Philips. Noteras kan att boxen verkar starta upp i 1080p enligt tv:ns info om signaltyp.
Mycket nyfiken på resultatet, har själv en 37PFL9632D och väntar just nu på min tredje 1963 box... /Mikael
Postad 11 februari 2010 - 09:05
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag tror du gissar vilt!
Jag har skrivit det förut. 1910 baseras på ett flera år gammalt chip ifrån ST Microelectronics. Den nya boxen 1963 baseras på ett helt nytt chip från dem. Vad jag kunde se från Google är de största nyheterna i det nya att det drar betydlig mindre ström. Sen kan man nog gissa sig till att på 4-5 år hinner man göra ganska många andra förändringar. Dyrt eller billigt har jag ingen aning om. Men baserat på min erfarenhet från där jag arbetar så är antagligen den nya chipet billigare än det gamla. Inte för att det är sämre utan helt enkelt för att tillverkningen var dyrare förr och att man kanske till och med slutat tillverka det vid det här laget. Då blir det konkurrens om det kisel som fortfarande finns och det driver upp priserna. Alternativt kan de tillverkas på beställning och det är dyrt. De nya däremot baseras på moderna tillverkningsmetoder, modern teknik och tillverkas i stor skala. Alltså lägre priser.
Sen om problemet i sig:
Onkyo är ökända i branchen för dåliga HDMI- och HDCP-lösningar. That's it! Det är bara att acceptera. Stor välkänt märke som lyckats profilera sig som lite lyxigare genom att t.ex. säljas hos "Hifi-klubben" (Elgiganten med snoffsigare image men samma typ av Svensson-elektronik som alla andra).
HDCP är en ny teknik i samma generation som BD. Att förstärkare bara har stöd för HDCP på en ingång märkt med BD och inte på de andra märkta DVD, osv, känns inte alls konstigt. Om ni orkar läser i er manual kan det till och med stå svart på vitt där. Den som tänker efter lite inser att när DVD-lanserades fanns inte HDMI. När de första plattskärmarna med HDMI lanserades hade inte BD och andra moderna tekniker med krav på HDCP lanserats. Alltså är det inte alls konstigt att tv-apparater och förstärkare med HDMI inte automatisk har fullt stöd för HDCP.
Om HDCP bara vara delvis imlementerat i den gamla 1910 och nu är fullt implementerat i den nya 1963 är det inte det minsta konstigt att den nya har större *AVSIKTLIGA* "problem" att fungera med enheter som har ofullständigt eller bristfälligt HDCP-stöd.
Nu vet jag att ingen av er gnällspikar kommer att acceptera det jag skriver utan bara bli arga och tycka att jag dum som inte vet vad jag pratar om! Jag förstår också att det är frustrerande och att det är lättare att vara arg och besviken än att acceptera att fakta kanske inte alltid är som man vill ha dem.
Din förklaring är är helt tänkbar, och visst jag spekulerar. När jag använde orden "dyrt" och "billig" menade jag kanske inte i kronor och ören, utan man kan lika gärna använda andra ord. Men visst, jag köper att det skulle kunna vara så att HDCP inte har en fullskalig implementation i 1910 och att det är därför den fungerar bättre på övriga ingångar. Däremot kan man ju från andra branscher se att tillverkare byter till nyare men "billigare" komponenter efter en tid som fungerar dåligt och att man sedan blir tvingade till en massa garantiutbyten och återgå till den gamla komponenten. Mycket vanligt inom bilbranschen  Jag äger ju själv ingen Onkyo och är inte heller drabbad av problemen. Orsaken till att jag grottar i det här är mest att jag har svårt att acceptera att vissa Onkyo-ägare så bergfast hävdar att Onkyo minsann inte kan ha gjort något fel. Det vore ju faktiskt intressant om Onkyo själva (eller deras agent i Sverige) kunde komma med en förklaring, men den låter jag någon som faktiskt äger en Onkyo ta reda på. Men som sagt, det blir nog ingen Onkyo för min del vid nästa köp  /A Upp kommer bilden för inloggningskoderna, perfekt då kan jag spela in nattens avsnitt men där tog det tvärstopp! "En annan box är redan inloggad och kan ta flera timmar innan urloggad..." Blir jag något trött eller?
Innan du kopplade ur den gamla boxen, gick du då in i menyn och tryckte "radera användarkoder" eller vad valet nu heter? Det gjorde jag innan mina byten till 1963-boxarna och då var det var inga problem att direkt knappa in koderna på den nya boxen. /A
Redigerat av hallberg, 11 februari 2010 - 09:07.
Postad 11 februari 2010 - 09:18
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Innan du kopplade ur den gamla boxen, gick du då in i menyn och tryckte "radera användarkoder" eller vad valet nu heter? Det gjorde jag innan mina byten till 1963-boxarna och då var det var inga problem att direkt knappa in koderna på den nya boxen.
/A
Nix, det gjorde jag inte vilket med facit i hand var en tabbe. Behövde inte detta när jag bytte från första till andra box så det fanns liksom inte i tanken  Men men, nu fungerar det!  Och TV:n säger 1080p innan jag valt upplösning i menyn så det hoppade jag över, ändrade bara formatet till 16:9 då den här startar precis som de andra 2 i 4:3. Så till Er alla som strular med svart bild efter 3:e pricken, det finns hopp
Postad 11 februari 2010 - 09:51
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Jag äger ju själv ingen Onkyo och är inte heller drabbad av problemen. Orsaken till att jag grottar i det här är mest att jag har svårt att acceptera att vissa Onkyo-ägare så bergfast hävdar att Onkyo minsann inte kan ha gjort något fel. Det vore ju faktiskt intressant om Onkyo själva (eller deras agent i Sverige) kunde komma med en förklaring, men den låter jag någon som faktiskt äger en Onkyo ta reda på. Men som sagt, det blir nog ingen Onkyo för min del vid nästa köp 
/A
Visst kan man tycka att Onkyo har gjort något fel, (men problemet komemr inte bara på Onkyo, utan även Yamaha, Denon mfl som rapporterat felet. Ditt resonemang att det vore Onkyos fel snarare än dålig programmering fr Telia/Motorla är lite fel tycker jag. Då du hänvisar till bland annat att vissa receivers gjordes före BD fanns och då bara borde fungera i en port. Det intressanta i sammanhanget att min Onkyo hade problem i alla poratar förutom första för Telias 1910 box före uppdateringarna, MEN min Blue Ray spelare fungerar i alla portar, likaså Playstation 3 som båda har HDCP och har Blue Ray..... Men visst är det konstigt att det är så. Sen till en annan som vill ha en ny box för att den bara fugnerar i en HDMI port= Hallå, var nöjd att det fungerar. Hade jag varit Telia hade jag definitivt inte skickat ut en ny box då den uppenbarligen fungerar i en av portarna. Sen kanske den fungerar i de andra protarna om du kör en Megalång hdmikabel. Finns en del här som det helt plötsligt fungerar med när de kört längre kablar, typ 10 m
Postad 11 februari 2010 - 10:00
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Nix, det gjorde jag inte vilket med facit i hand var en tabbe. Behövde inte detta när jag bytte från första till andra box så det fanns liksom inte i tanken Men men, nu fungerar det! Och TV:n säger 1080p innan jag valt upplösning i menyn så det hoppade jag över, ändrade bara formatet till 16:9 då den här startar precis som de andra 2 i 4:3.
Så till Er alla som strular med svart bild efter 3:e pricken, det finns hopp 
Boxen kan ju inte skicka mer än 720p så vad menar du egentligen?
Postad 11 februari 2010 - 10:10
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Håller med att det är märkligt men om jag inget väljer i menyn upplösning dvs inte har någon bock för varken 576 eller 720 så säger tv:ns "info"-knapp att signalen är 1080p. Det blev likadant på förra boxen (som inte fungerade med hdmi men signalformat kändes av) när jag gjorde "remove software" i start-menyn (info-knappen intryckt vid strömpåslag)
Postad 11 februari 2010 - 10:14
Eyserman
-
Eyserman
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej.
Fick min inpelningsbara box 1963 igår, allt funkade fint, inkoppling, inspelning m.m
men efter inkoppling så upptäckte jag störningar på Disney channel som sen blev svart bild men med röster och det är bara den kanalen som inte funkar, gick till grannen 5 meter bort och där funkade disney channel utan problem men med en 1910 box, kan det vara boxen som gör så att en endaste kanal inte funkar?
MVH//Jocke
Postad 11 februari 2010 - 10:23
Unregisteredfd55fd6d
-
Unregisteredfd55fd6d
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag funderar på att köpa en enklare receiver (Andersson RB-100) med 3 st passtrough HDMI-ingångar med stöd för 1080p och om jag fattat rätt så avkodar den inte HDMI utan ljudet får jag ta med separat kabel från min 1963 till förstärkaren?
Kommer det att bli strul med HDCP? Något annat att tänka på?
Postad 11 februari 2010 - 10:43
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Ditt resonemang att det vore Onkyos fel snarare än dålig programmering fr Telia/Motorla är lite fel tycker jag.
Det har jag väl knappast skrivit, utan snarare att det beror på kombinationen av två implementationer med brister. Det jag reagerat på är att många verkar ha ansett att Onkyo inte har någon del/ansvar alls i detta utan att det enbart är Telia/Motorolas fel. /A
Postad 11 februari 2010 - 10:46
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag funderar på att köpa en enklare receiver (Andersson RB-100) med 3 st passtrough HDMI-ingångar med stöd för 1080p och om jag fattat rätt så avkodar den inte HDMI utan ljudet får jag ta med separat kabel från min 1963 till förstärkaren?
Fungerar fint, jag kör så till min receiver också då den inte heller avkodar ljudet på HDMI-ingången. Kommer det att bli strul med HDCP? Något annat att tänka på?
Att du tar ljudet på ovanstående sätt påverkar inte HDCP. Hur Andersson har det med funktionen på sina HDMI-ingångar vet jag inte. /A
Postad 11 februari 2010 - 11:13
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Men om man kollar på Motorolas hemsida så står det att boxen eg ska klara 1080? Är det en begränsning i Telias mukvara?? mvh: MrVan
Redigerat av MrVan, 11 februari 2010 - 11:14.
Postad 11 februari 2010 - 11:21
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Men om man kollar på Motorolas hemsida så står det att boxen eg ska klara 1080? Är det en begränsning i Telias mukvara??
mvh: MrVan
Det är en begränsning i GUI-programvaran att man inte där kan välja 1080i. Det finns till och med en bortkommenterad rad och en kommentar i koden som säger att 1080i "inte används än". /Peter Cigéhn
Postad 11 februari 2010 - 11:21
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Men om man kollar på Motorolas hemsida så står det att boxen eg ska klara 1080? Är det en begränsning i Telias mukvara??
På Motorolas hemsida? Har du en url? Jag hittar inget om VIP1963 på deras hemsida (www.motorola.com)
Postad 11 februari 2010 - 11:22
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Boxen stödjer 1080p. När min Philips-tv ställer om sig så blinkar den också till på 1080p, för att sedan ställa in sig på det valda 720p. Jag tror att boxen skickar över någon info om vad den som mest klarar av och att det är det som tv:n känner av. Att alternativen 576p och 720p är de enda som du kan välja beror på GUI och sannolikt har man inte lagt upp andra alternativ eftersom man inte sänder något i 1080p. /A
Postad 11 februari 2010 - 11:30
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Det är en begränsning i GUI-programvaran att man inte där kan välja 1080i. Det finns till och med en bortkommenterad rad och en kommentar i koden som säger att 1080i "inte används än".
/Peter Cigéhn
Aha, ja, själv har jag eg inte nytta av 1080, 720 eller nåt hd-löge eftersom jag kör via ADSL och inte har några HD-kanaler, men det kan ju vara intressant att veta för ev framtida bruk :-) mvh: MrVan
Postad 11 februari 2010 - 11:36
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Boxen stödjer 1080p. När min Philips-tv ställer om sig så blinkar den också till på 1080p, för att sedan ställa in sig på det valda 720p. Jag tror att boxen skickar över någon info om vad den som mest klarar av och att det är det som tv:n känner av. Att alternativen 576p och 720p är de enda som du kan välja beror på GUI och sannolikt har man inte lagt upp andra alternativ eftersom man inte sänder något i 1080p.
/A
Förmodligen korrekt. Info på http://www.digital-c...ts/hdmi_sources säger att den klarar 1080p. Märkligt tycker jag att boxen inte existerar på Motorolas hemsida...
Postad 11 februari 2010 - 11:39
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
På Motorolas hemsida? Har du en url? Jag hittar inget om VIP1963 på deras hemsida (www.motorola.com)
Verkar som xxx3 på slutet är med större hårddisk, annars ska det väl vara samma? Rätta mej gärna om jag har fel... http://www.motorola....s/VIP1960_US-ENpdf: http://www.motorola....pdf?localeId=33
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|