* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 februari 2010 - 16:02
Som någon skrivit om tidigare så fungerar det inte om man hyrt en film i videobutiken redan och ska börja titta på film nummer två samma dag. Antingen så händer ingenting när man valt film nummer två som man vill hyra eller så växlar boxen över till den vanliga tv kanalen och den nya filmen finns inte i listan på kanalplats 0. Den enda som hjälper är att starta om boxen och då så finns helt plötsligt film nummer två i listan på kanalplats 0 så man kan starta och titta på den.
Redigerat av Unregistered29650, 13 februari 2010 - 16:09.
Postad 13 februari 2010 - 16:09
Men gör det något? Eller har du fler HDCP-maskiner som behöver den ingången? Annars är det väl ok att köra med boxen i "ettan"??
mvh: MrVan
nej fy fan. mig gör det inte ett skit. är ju bara välja att tv ska gå på ingång 1.
Postad 13 februari 2010 - 16:11
Fungerar bra för mig. Hyrde just två gratisfilmer och har inga probelm att hoppa mellan dessa. Hyrde en, startade o kollade en stund. Hyrde en till startade, kollade en stund och kan sen via kanal 0 flippa mellan dessa. Har en 1963.@Telia Kundservice
Som någon skrivit om tidigare så fungerar det inte om man hyrt en film i videobutiken redan och ska börja titta på film nummer två samma dag. Antingen så händer ingenting när man valt film nummer två som man vill hyra eller så växlar boxen över till den vanliga tv kanalen och den nya filmen finns inte i listan på kanalplats 0. Den enda som hjälper är att starta om boxen och då så finns helt plötsligt film nummer två i listan på kanalplats 0 så man kan starta och titta på den.
Postad 13 februari 2010 - 16:17
Var i kontakt med supporten både på telefon och chatt enligt dessa så kunde dom inte påverka vilka serialnr eller chip på boxarna som skickas ut utan dom skickas ut direkt från tillverkaren så det är rena turen om man får en med det nya chipet enligt supporten. Och att dom skulle ha några listor vilket serialnr som har det nya chipet eller att dom skulle ha någon speciell rutin för att byta ut boxar med problem(gamla chipet) till boxar med det nya chipet hade dom aldrig hört talas om.
Goddag yxskaft svar. Det är Telias servicepartner Anovo som byter ut felaktiga boxar. Hänvisa till vad Markus på Telia Kundservice svarat här tidigare.
Var i kontakt ännu en gång med supporten. Nu ang HDMI och förstärkare. Jag skulle få den med nytt chip utskickad till mig. Han sade även att de gamla var slut el återtagna av Motorola. Ska bli spännande och se om jag får den nya och om den funkar i alla portarna.
Återkommer.
Håller tummarna eftersom Anovo skickade ut boxar tillverkade 2009-11 förra veckan. Det vore kul om de spm fått boxar som nu fungerar med HDMI kunde tala om serienr och tillverkningsdatum.
Postad 13 februari 2010 - 16:45
Fungerar bra för mig. Hyrde just två gratisfilmer och har inga probelm att hoppa mellan dessa. Hyrde en, startade o kollade en stund. Hyrde en till startade, kollade en stund och kan sen via kanal 0 flippa mellan dessa. Har en 1963.
Konstigt att det inte fungerade igår men jag ska testa senare idag igen så får vi se. Helt klart är att det inte fungerar helt 100% då andra också haft problem tidigare på exakt samma sätt.
Postad 13 februari 2010 - 16:56
Jo, har sett det. Märkligt nog har jag inte haft problem med det någon gång. Har hänt att jag hyrt flera filmer samma kväll vid ett par tillfällen tidigare utan problem.Konstigt att det inte fungerade igår men jag ska testa senare idag igen så får vi se. Helt klart är att det inte fungerar helt 100% då andra också haft problem tidigare på exakt samma sätt.
Postad 13 februari 2010 - 17:27
Den nya jag fick är producerad 2010-01 och har serienummer: 1937153011. Det vore kul om de spm fått boxar som nu fungerar med HDMI kunde tala om serienr och tillverkningsdatum.
Inga HDCP-problem med den :-)
Redigerat av MrVan, 13 februari 2010 - 17:59.
Postad 13 februari 2010 - 17:52
inte i så fall kapaciteten byggas ut?
Postad 13 februari 2010 - 20:22
* skulle ju kunna ringa kundtjänst och höra vad som är fel, men jag pallar inte att först vänta typ 70 minter och sen bli kopplad för att på nytt hamna i kö *
Edit: Löst. ser att de sänder på barnkanalen. Måste vara nått nytt. Hur som helst, funkar för mig.
Redigerat av doppko, 13 februari 2010 - 20:25.
Postad 13 februari 2010 - 21:02
(Att det blev rätt vid boxbytet är helt tack vare Telia-Markus som fixade till vad nu supporten jag pratat med gjort fel i ärenderegistreringen)
Denna box låter lite mer (som en normal laptop-hd) där den gamla var helt tyst, men inte störande. Något mer oroande att hela lådan är skev, det syns inte visuellt men den vickar när den står på en slät yta och testar man med en vinkelhake så märks det. Själva transportasken var också lite konstigt trasig så viss risk att denna box inte lever så länge...
Så vad finns nu kvar att fixa tycker jag? Jo, att göra om tv-programs-listan till en "riktig" TV-guide, passthrough på originalupplösningen och någon form av HD-standby (och kanske aktivera recording-lampan).
Postad 13 februari 2010 - 21:18
Så vad finns nu kvar att fixa tycker jag? Jo, att göra om tv-programs-listan till en "riktig" TV-guide, passthrough på originalupplösningen och någon form av HD-standby (och kanske aktivera recording-lampan).
Ja, och en skärmsläckare när man pausar med TimeShift eller i en inspelning som går in efter ett par minuter, hade varit praktiskt.
Postad 13 februari 2010 - 22:56
Jag har stora kanalpaketet och canal+ men saknar SVT 24 i mitt utbud. Enligt hemsidan skall svt 24 ingå. Någon annan som har samma problem? SVT lär ju sända en del OS i svt 24 så det vill man inte missa.
* skulle ju kunna ringa kundtjänst och höra vad som är fel, men jag pallar inte att först vänta typ 70 minter och sen bli kopplad för att på nytt hamna i kö *
Edit: Löst. ser att de sänder på barnkanalen. Måste vara nått nytt. Hur som helst, funkar för mig.
SVT lade om sina kanaler för en tid sedan och bytte plats på Kunskapskanalen och SVT24. Det finns info om detta både på svt.se och telia.se, så detta är således inget unikt för Telia.
/A
Postad 13 februari 2010 - 23:59
Har Telias Digital-TV via fiberlan och ikväll strular film/programbibl/Telia Nöje etc från menyerna. När jag väljer något får jag upp skylten "Kommunikationsfel - Ett kommunikationsfel har inträffat. Vänligen försök igen senare."
Felet har hållit i sig i 6h och jag har startat om boxen och kollat sladdar.
Hur ska jag göra? TV-bilderna funkar perfekt det är bara när jag ska göra dessa val som skylten kommer upp.
Postad 14 februari 2010 - 06:15
Postad 14 februari 2010 - 07:51
Jag förstår inte vad "passthrough på originalupplösningen" betyder?Så vad finns nu kvar att fixa tycker jag? ... passthrough på originalupplösningen.
In i boxen kommer en krypterad transportström. Antingen MPEG2 eller h264/MPEG4. Det första som händer är att den avkrypteras. Därefter avkodas den den till en videobild som skickas HDMI. Om du menar att den avkrypterade, men ännu inte avkodade, originalströmmen på något sätt skulle skickas vidare till TV;n så är det bara att glömma. För det första så skulle aldrig tv-bolagen godkänna en sådan lösning och för det andra så finns det ingen teknisk möjlighet att göra detta via HDMI.
Redigerat av Unregistered1402, 14 februari 2010 - 07:52.
Postad 14 februari 2010 - 09:26
Han menar att boxen borde kunna skicka ut 576i.Jag förstår inte vad "passthrough på originalupplösningen" betyder?
Postad 14 februari 2010 - 10:36
jag har precis fått hem alla miljoner boxar för att köra tv via telias fiber. Jag har dock ett problem, jag vägrar att dra sladd genom hela lägenheten och jag vägrar att köpa telias 802.11G-box för 1200 spänn.
Jag har pratat med supporten men de har väl det där som ett extrajobb eller nått. "Vi kan inte ge support på det, vi tycker inte om dig som kund, du får köpa premiumsupport".
Vad är det som är speciellt med deras bredbandsbox Inteno? Varför måste jag använda den? Jag anar att digital-tv-boxen endast funkar som den får rätt ipnummer eller nått? För den plockar duktigt ett ipnummer på mitt interna nät men den kommer inte förbi ring (steg) 3 när man startar den.
Om man nu måste köra deras box, så måste jag väl kunna köpa vilken accesspunkt som helst och placera mellan bredbandsboxen och digital-tvboxen? Telia trådlösa dosa lär ju bara skicka över signalen?
Tacksam för hjälp =)
Mvh, Per
Postad 14 februari 2010 - 12:15
Postad 14 februari 2010 - 13:15
Tips!
Telia bjuder på "Alla hjärtans dag" filmer i helgen
Jag har nog sett 3 filmer redan

Postad 14 februari 2010 - 13:43
http://www.eceee.org..._set_top_boxes/Jag undrar hur Telia skall göra med EU miljö direktiv från i år där vissa prylar inte får dra mer än 1W i stand by? Tex 1963 o 1903.
Det är väl detta som gäller....
Postad 14 februari 2010 - 13:43
Jag undrar hur Telia skall göra med EU miljö direktiv från i år där vissa prylar inte får dra mer än 1W i stand by? Tex 1963 o 1903.
Så här vill i alla fall Motorola framhålla sig själva enligt följande pressrelease.
/Peter Cigéhn
Postad 14 februari 2010 - 13:46
Jag undrar hur Telia skall göra med EU miljö direktiv från i år där vissa prylar inte får dra mer än 1W i stand by? Tex 1963 o 1903.
Det undrar jag också. När jag mäter effekten på 1963 drar den 9-10 W standby och 10-11 när den är igång.
Det blir 83 KWH per år i standby alldeles för mycket.
/Olle
Redigerat av kadett, 14 februari 2010 - 16:11.
Postad 14 februari 2010 - 13:50
http://www.energimyn...tv-boxar/?tab=2Det undrar jag också. När jag meter effekten på 1963 drar den 9-10 W standby och 10-11 när den är igång.
/Olle
Här ser du vad DVB-t mottagare dra i el utan hårddisk
Postad 14 februari 2010 - 14:32
Vad är det som är speciellt med deras bredbandsbox Inteno? Varför måste jag använda den? Jag anar att digital-tv-boxen endast funkar som den får rätt ipnummer eller nått? För den plockar duktigt ett ipnummer på mitt interna nät men den kommer inte förbi ring (steg) 3 när man startar den.
Om man nu måste köra deras box, så måste jag väl kunna köpa vilken accesspunkt som helst och placera mellan bredbandsboxen och digital-tvboxen? Telia trådlösa dosa lär ju bara skicka över signalen?
Du behöver inte använda de prylar du fått från Telia men du måste ha något som implementerar exakt samma IP-konfiguration, det finns lite inlägg tidigare här om det i tråden (bla av intresse när Telia inte kunde leverera Inteno-boxen pga brist ).
Så visst går det säkert att ersätta Ruckus:en, som jag antar att du menade, med något annat som gör precis samma sak, men jag tror då inte det blir så mycket billigare om du skall ha något med samma kapacitet och funktion och så lägga tid på att få till konfigen också.
Det kanske går att få till något med bara en WRT54G<x> med OpenWrt e.dyl. och en brygga av nåt slag, men det kräver mer pill än jag orkar bry mig i nuförtiden...
Postad 14 februari 2010 - 15:39
Redigerat av Digiandreas, 14 februari 2010 - 15:40.
Postad 14 februari 2010 - 15:53
Liten fråga. Den här VIP 1963 boxen, har den S-Video utgång?
Nej, analog RGB eller composite via Scart. Varför vill du ha s-video??
edit: Såg nu att du vill ha in signalen i datorn.....
Redigerat av MrVan, 14 februari 2010 - 15:57.
Postad 14 februari 2010 - 15:55
Vad är "analog RGB"? Jag vill ha s-video för att kunna koppla den till TV-kortet i datorn och se TV därigenom. Alla mina boxar som jag haft från Viasat genom åren, inklusive den senaste HD-boxen, har S-video utgång.Nej, analog RGB eller composite via Scart. Varför vill du ha s-video??
Postad 14 februari 2010 - 17:11
Finns det inte S-video i Scarten? I så fall finns det Scartkabel med S-video ut.Vad är "analog RGB"? Jag vill ha s-video för att kunna koppla den till TV-kortet i datorn och se TV därigenom. Alla mina boxar som jag haft från Viasat genom åren, inklusive den senaste HD-boxen, har S-video utgång.
Vet ju inte om boxens scart är komplett men iså fall finns kabel från tex Kjell,
Tittar man i den 1960-spec som det länkades till tidigare så verkar iaf den ha s-video i scarten.
Redigerat av tomano58, 14 februari 2010 - 17:22.
Postad 14 februari 2010 - 17:21
Aha, det kanske det finns. Ska kolla efter det. Annars kan jag visserligen dra Scart till min DVD-inspelare och sen köra S-video ut från den, men det känns som en onödig omväg.Finns det inte S-video i Scarten? I så fall finns det Scartkabel med S-video ut.
Postad 14 februari 2010 - 17:25
Det verkar som om alltid då VOD används av många (gissningsvis tex i kväll då jag antar att många vill se OS-invigningen) så drabbas åtminstone jag av kommunikationsfel då jag försöker använda VOD. Är det fler som är sett detta?
Jo, har sett det. Märkligt nog har jag inte haft problem med det någon gång. Har hänt att jag hyrt flera filmer samma kväll vid ett par tillfällen tidigare utan problem.
Samma problem idag. Går inte att starta hyrda filmer. Kommunikationsfel och tomma menyer. Även omstart av boxen tar längre tid...

Postad 14 februari 2010 - 17:38
Vad mäter du med? billiga hemmamätare brukar inte ge särskillt tillgörlitlig utdata när de matas med små effekter.Det undrar jag också. När jag mäter effekten på 1963 drar den 9-10 W standby och 10-11 när den är igång.
/Olle
Postad 14 februari 2010 - 17:40
Samma problem idag. Går inte att starta hyrda filmer. Kommunikationsfel och tomma menyer. Även omstart av boxen tar längre tid...
I Videobutiken står det att filmen redan är hyrd men det går inte att starta den och kanalplats 0 är helt tom och inte ens omstart av boxen hjälper idag???
Postad 14 februari 2010 - 17:41
Du kan ju köpa adaptrar för att köra över elnätet. Köp de snabbaste som finns för de brukar vara kraftigt överdrivna prestanda på dem.Hej hej,
jag har precis fått hem alla miljoner boxar för att köra tv via telias fiber. Jag har dock ett problem, jag vägrar att dra sladd genom hela lägenheten och jag vägrar att köpa telias 802.11G-box för 1200 spänn.
Jag har pratat med supporten men de har väl det där som ett extrajobb eller nått. "Vi kan inte ge support på det, vi tycker inte om dig som kund, du får köpa premiumsupport".
Tacksam för hjälp =)
Mvh, Per
Postad 14 februari 2010 - 18:18
Kräver det inte samma fas också?Du kan ju köpa adaptrar för att köra över elnätet. Köp de snabbaste som finns för de brukar vara kraftigt överdrivna prestanda på dem.
Postad 14 februari 2010 - 18:45
Postad 14 februari 2010 - 18:51
Förslag till förbättring, om det pågår en inspelning (1963), samtidigt som man ser en uppspelning och vill avbryta den föreslås i första hand att inspelningen skall avbrytas och i andra hand uppspelningen ... det har nu hänt 3ggr att jag av misstag avbrutit inspelningar (lätt att trycka Enter 2ggr), föreslår att det är uppspelningen som är förvald att avbryta (mindre skada skedd och mer troligt - då den även avbryter programmerad inspeling)
Redigerat av kentrj, 14 februari 2010 - 18:52.
Postad 14 februari 2010 - 18:52
Vad mäter du med? billiga hemmamätare brukar inte ge särskillt tillgörlitlig utdata när de matas med små effekter.
En skitmätare från Clas Ohlson, trodde inte heller att den mätte riktigt när jag kollade en vanlig fjärrkontroll styrd
strömbrytare och den visade 5 W på den. Så jag besvärade mig med att koppla in ett universal instrument i serie
med den och räknade ut effekten med det klassiska P=U x I och fick fram 5 W där också. Trodde inte att det kunde vara möjligt men det var det. Därför tror jag den mäter någorlunda rätt i alla fall .
Det stämmer ganska väl med exemplen från energimyndigheten också som någon postade tidigare idag.
/Olle
Postad 14 februari 2010 - 20:01
I Videobutiken står det att filmen redan är hyrd men det går inte att starta den och kanalplats 0 är helt tom och inte ens omstart av boxen hjälper idag???
Vad trött jag blir. Efter ett antal omstarter så fanns helt plötsligt filmen på kanalplats 0. Men när vi har sett på filmen ett tag så kommer "Kommunikationsfel" dialogrutan upp och filmen avbryts. Boxen reagerar inte när man trycker OK utan dialogrutan ligger kvar över vanliga TV bilden och andra menyer. Och man måste starta om boxen igen...

Postad 14 februari 2010 - 20:16
Vad trött jag blir. Efter ett antal omstarter så fanns helt plötsligt filmen på kanalplats 0. Men när vi har sett på filmen ett tag så kommer "Kommunikationsfel" dialogrutan upp och filmen avbryts. Boxen reagerar inte när man trycker OK utan dialogrutan ligger kvar över vanliga TV bilden och andra menyer. Och man måste starta om boxen igen...
Det är ju gratis,då hyr många film

Postad 14 februari 2010 - 20:33
Det är ju gratis, då hyr många film
Inte alla. Betalar hellre och att det fungerar. Är det bara jag som har problem idag? Kommunikationsfel igen...
Postad 14 februari 2010 - 21:20
nä...Är det bara jag som har problem idag? Kommunikationsfel igen...
Redigerat av lindo, 14 februari 2010 - 21:20.
Postad 14 februari 2010 - 21:27
/Peter Cigéhn
Postad 15 februari 2010 - 01:00
Postad 15 februari 2010 - 08:43
Brukar det inte alltid vara så här då Telia har sina hyr-film-gratis-kampanjer? Systemen blir överbelastade, och det brukar bli allmänt struligt då det är många som hyr... Jag tycker mig känna igen fenomenet från tidigare sådana gratis-evenemang.
/Peter Cigéhn
Tydligen, åtminstone drabbas jag varje gång det händer. Jag antar att Telia har nätövervakning och kan se var ev. överbelastning sker men då borde man väl åtgärda problemet? Hur är det med det Markus? Måste man klaga för att det ska ske? Jättebra att Telia kör med frivisning emellanåt men jag blir lika besviken varje gång när jag inte kan utnyttja det pga av detta med "Kommunikationsfel".
Postad 15 februari 2010 - 09:17
Såg filmen "Yes man" inspelad från Canal+ First i lördags, och texten var ur synk hela filmen. Grymt irriterande och faktiskt riktigt uselt att Telia inte gjort något åt problemen trots att det rapporterats om problemen sen ett bra tag tillbaka.
Ursäkter om att problemen inte kunnat återskapas av Telia själva eller att de beror på programleverantörerna håller inte när så pass många kunder rapporterat om problemen här på forumet. Om Telia inte själva kan återskapa det hela i labb- eller testmiljö så måste de ju hitta andra sätt att identifiera vad problemen beror på för att kunna lösa dem.
@TeliaKundservice:
Vad gör ni åt de här problemen och när kommer problemen vara åtgärdade?
/Martin
Postad 15 februari 2010 - 09:55
Postad 15 februari 2010 - 10:12
Hej hej,
Tacksam för hjälp =)
Mvh, Per
Intenoboxen delar upp de olika inkommande näten för triple play (internet, telefon, tv) på olika portar, så att rätt utrustning får tillgång till rätt nät, något en vanlig switch/router inte klarar av.
Du behöver i sådana fall skaffa separat router och accesspunkt för bara tv-nätet, plus att routern och accesspunkten måste tillåta multicast över wlan. De flesta routrar/accesspunkter har för dålig prestanda på wlanet för att kunna bibehålla en konstant dataström på ~5Mbit/s vilket gör att det fungerar, på ren svenska, skitdåligt.
Eftersom du har fiber har du ju även t.ex. SVT HD som kräver dubbla hastigheten, och det skulle åtminstone inte jag våga köra över wlan.
Samtidigt som 1200 spänn (i mina öron) inte låter som ett rån för en för ändamålet utprovad lösning så får man mycket TP-kabel, kabelkanaler och RJ45-uttag för de pengarna. Och garanterat mindre huvudvärk

/Danne
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar