Står fortfarande 50:-per månad på hemsidan, http://www.telia.se/...=teliase_top_tv
Hmmmm du har helt rätt...är säker på att jag läste 100:-/mån i ett erbjudande nyligen...får väl ta å skaffa glasögon

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34728 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 31 mars 2010 - 12:31
Hmmmm du har helt rätt...är säker på att jag läste 100:-/mån i ett erbjudande nyligen...får väl ta å skaffa glasögon ![]() Postad 31 mars 2010 - 12:35 Postad 31 mars 2010 - 13:14
Det behövs inga glasögon, priset har varit uppe i 100:- under en period. Postad 31 mars 2010 - 13:18
De har ändrat fram och tillbaks de sista veckorna... ![]() Postad 31 mars 2010 - 13:26
Bra jobbat Telia! Jag tror alla uppskattar när Telia verkligen lyssnar på kundernas önskemål. Jag tror också man kommer att sälja betydligt fler kanalpaket Stor på det här sättet. Postad 31 mars 2010 - 13:31
Båda mina 1963:or är knäpptysta. Vissa verkar ha haft problem med att vaggan som hårddisken ligger i inte har varit fastskruvad ordentligt och därav missljud. /A Postad 31 mars 2010 - 13:44 mvh: MrVan Postad 31 mars 2010 - 14:27
Tror tyvärr inte mpeg-migreringen har något med det att göra. Svaret blir nog därför med största sannolikhet: Nej Postad 31 mars 2010 - 14:33 Min box låter också mycket. ställer jag om till stereo ljud i stället för 5.1 så blir den tystare. I bland så låter den som f... och man får gå fram och trycka lite på boxen för att den skall lugna sig. Trodde att det var boxen som var kass så jag felanmälde men den nya låter lika mycket. Min Popcorn hour med HD som står bredvid är knäpp tyst så tycker det är konstigt att Motorolan låter så mycket. Extra störigt är det att den låter när den är standby. Så när det är "fin" lyssning på stereon får jag rycka strömmen för att den skall vara tyst. Postad 31 mars 2010 - 14:47 Nej, inte att det har med just mpeg att göra, men att det blir mer bandbredd över/bättre komprimering, tänkte jag. Men den som lever får se. mvh: MrVan Postad 31 mars 2010 - 14:50 /TM Postad 31 mars 2010 - 16:59
första problem inspelning.
Igår hade jag min
Skulle spela in Top Gear på Kanal 9 och satte boxen på inspelning redan i Söndags, valde program och tid enligt epg:n. Jag sökte mig fram till Tisdagens Top gear via tv-guiden. Enl den skulle programmet börja 22:00. När klockan närmade sig 22:00 igår tänkte jag se början av programmet och när jag bytte till Kanal 9 hade Top Gear redan börjat ? Då har starttiden ändrats till att programmet istället börjar kl 21:45 enl epg:n. När jag då gick in och tittade på inspelningen via menyn stod den kvar på att programet skulle börja 22:00. Inspelningen började också kl 22:00 men jag missade då en kvart i början istället för problemet man läst om här då man missar slutet ![]() I min värld vore det logiskt att inspelningen som är styrd via epg:n ändrades automatiskt till den nya tiden,eller ?. Postad 31 mars 2010 - 18:42
Jag tror inte att det är Telia som styr om kanalerna sänder ljudet i DD5.1. /A Postad 31 mars 2010 - 18:45
Det har nog skrivits spaltmeter av inlägg om detta redan. När boxen är i "standby" är det i princip bara den del av boxen som hanterar utgångarna mot TV:n som är avstängd, resten av boxen är alltid igång och det är därför du kan lägga inspelningar remote även när boxen är i "standby". HDD:n snurrar hela tiden om du har valt timeshift. /A Postad 31 mars 2010 - 18:55
Såg du min fråga Markus? Postad 31 mars 2010 - 21:01 Boxen har ingen information om program för någon kanal och TV guiden är helt tom. Är det någon känd driftstörning? Edit: Omstart via system inställningar fungerade inte men omstart genom att göra boxen strömlös ett tag fungerade. Redigerat av Unregistered29650, 31 mars 2010 - 21:06. Postad 31 mars 2010 - 21:07 @ Telia Kundservice Boxen har ingen information om program för någon kanal och TV guiden är helt tom. Är det någon känd driftstörning? [/quote "Starta om tjänsten" så kommer Tv guiden tillbaka Postad 31 mars 2010 - 23:00 Detta har varit uppe i tråden massor av gånger så det borde väl ändå vara dags för en förändring Telia??? Postad 31 mars 2010 - 23:01
Jag fick starta om både modem och box för att få tillbaks epg. Är inte första gången detta händer. Men jobbigaste tycker jag är att mitt modem alltid fuckar upp sig och hänger sig på trådlösa sidan när den startars om. Någon mera som har så? Postad 01 april 2010 - 04:41 Alltså... EPG-infon har ingen 'automatik', utan är bara den info om programnamn och start-/stopptid som programbolagen skickat ut till de sändande tv-bolagen, alltså typ Comhem, Telia, CanalDigital, Boxer osv. På den gamla analoga tiden fanns de typ sista tio åren en funktionen i de flesta Videos Timer, som hette VPS/PDC: (Video Programming System) / (Programme Delivery Control), men de funktionerna infördes/sändes aldrig i Sverige, däremot hade Danmark dem de sista kanske fem åren. Så om en kanal ändrar Start-/Stopptid på ett program med kort varsel, skulle de isåfall behöva meddela samtliga sändande bolag den ändringen, och de bolagen skulle då manuellt behöva knappa in ändringarna, men det gör de ju alltså inte... Dessutom spelar det ingen roll om de gjorde det, för din Timer är ju redan ställd en gång med hjälp av infon från EPGn, och den ändrar sig ju inte själv efteråt... och gjorde den det så kanske nån 'egen' inställning du gjort pga t ex en överlappande inspelning när två program kolliderar, ju isåfall raderas/ändras, och det är ju inte så bra... DÄREMOT tycker man ju att EPGn skulle kunnat ha funktionen som VPS/PDC hade; nämligen att de inte startade/stoppade inspelningen förrän programmet ifråga verkligen hade börjat/slutat! Dvs Videon startade fem minuter innan utsatt tid, och låg och sökte efter synksignalen, och inte förrän den fick en sådan så startade den själva inspelningen. Men jag tror inte Kanalerna är intresserade av det, för då dödar man ju effektivt reklam före och efter programmen... Redigerat av anderswillhelmsson, 01 april 2010 - 04:54. Postad 01 april 2010 - 07:21 Om program 1 då drar över tiden så skulle man ju missa starten av program 2 om boxen låg kvar å spela in program 1. Det skulle iofs lösas om man kunde spela in 2 program samtidigt. Postad 01 april 2010 - 09:11 Om det finns någon mer i det här forumet som har en Topfield 57xx med Boxer abb. så vet ni att det inte finns något problem med fungerande EPG. Problemet i sammanhanget är att det ALLTID verkar krävas någon typ av handpåläggning av oss som är slutanvändare av produkterna. Jag skall förklara: Köpte för ca. 3 1/2 år sedan en Topfield 5700 Pvrt, som är en boxermottagare med hårddisk på 160Gb. Jag valde den för att det fanns möjligheter att förändra en hel del av dess funktioner (t.ex EPG, inspelningsmöjligheter samt en massa annat) tyvärr så innebär det att man som användare måste vara lite kunnig inom området data (eller åtminstone kunna läsa instruktioner på engelska). Det finns nämligen liknande forum som förklarar och visar hur man skall göra för att förändra boxen på det sätt som passar dig som användare, t.ex sätta i större hårddisk, hämta en 14-dagars EPG via internet och uppdatera boxen med (den "fyller på" den information som boxen själv hämtar "over air"). Det man kan säga är att det finns många som jag vet använder denna box med ett program/ applikation som kallas Mystuff samt ett ypperligt "projekt" som heter XMLTV2MEI som man uppdaterar boxens EPG med via USB från en internetansluten PC. Jag har faktiskt enbart missat ca 5 planerade inspelningar på dessa 3 1/2 år!!! Skottår, sommartid, vintertid... Anledningen till detta är bl.a att om programbolaget ändrar i EPG och sänder ut detta via EPG (naturligtvis innan tiden har passerats för programstart) så finns det inställningar i de tillägg som jag använder som "laddar om" EPG'n med jämna intervaller och justerar de planerade inspelninngar som jag lagt in. Som lax på moset så går det att göra en sökning över samtliga kanaler för kommande inspelningar på sökord i titel (början eller slut, exakt matchning) " - OK, nu har säkert en och annan ramlat av stolen eller? Detta innebär att om jag är intresserad att spela in allt som har med Fuskbyggarna i titel så skriver jag det i sökfältet och väljer om samtliga kanaler skall omfattas, mellan vilka tider på dygnet samt vilka dagar som sökningen skall leta på. Om jag sedan lägger till denna sökning kommer den att spela in SAMTLIGA program på SAMTLIGA kanaler och tider jag valt. Nu är jag inte så intresserad av just fuskbyggarna ;-) men ni förstår förträffligheten?! Denna sökning ligger kvar tills den aktivt tas bort, så har jag på ett antal saker som jag vet sänds men programtiderna ändras lite från säsong till säsong och det funkar!!! Vad är det som är så jäkla svårt Telia??? Kolla själva på internet/ forum, var inte rädda att ta kontakt med folk som kan sina saker (nu är jag inte en sådan person , jag bara utnyttjar vad dessa människor åstadkommer). Om någon är intresserad finns det möjlighet att söka lite på detta forum på Topfield och såklart på Google. Jag kan försöka svara såklart om någon vill fråga, jag är inte expert bara en nöjd användare som vet vad som är bra när jag ser det, Telias digitalbox har en bit kvar... Naturligtvis finns det saker som faktiskt är mycket imponerande, men som kan utvecklas. Möjligheten att planera inspelningar via "Mina Sidor" -kanon! Men varför inte gå hela vägen Telia, ni säljer iPhone som är en telefon som man skulle kunna utveckla en APP till, där man skulle kunna utföra detta på. Då skulle jag tycka att den biten vore i det närmaste fullständig! När man säljer en "framtids produkt" skall den vara utvecklad för samtid och nära framtid, men som det ser ut nu så är Telias inspelningsbara box från dåtiden. /Erik Redigerat av ErikF1, 01 april 2010 - 09:13. Postad 01 april 2010 - 09:21
Vet inte om du missat att det är officiellt att det skall komma en app för detta? Postad 01 april 2010 - 09:25 Redigerat av Unregistered8c00bd99, 01 april 2010 - 09:58. Postad 01 april 2010 - 09:28
Ooops... det har jag totalt missat! Vart har denna oficiella information funnits? Men då har dom bara lite jobb kvar att fixa då ;-) Med boxen och funktionallitet, TV-guide (EPG) och möjlighet att planera inspelningar lite "friare". Det är ju inte alla program som har ett rullande schema, varje vecka kl. 21.00 !!! /Erik Postad 01 april 2010 - 09:31 Vet inte om det är så mycket Telia som rent generellt när det gäller IPTV (tror alla IPTV-leverantörer dras med samma problem). De boxar som finns för DVB-C/T är betydligt mycket mer avancerade/utvecklade än de som finns för IPTV. Finns mig veterligt ingen IPTV-box som klarar något som är ens i närheten av vad du beskriver. Men eftersom IPTV kommer mer och mer får man också hoppas att boxarna blir smartare. Tyvärr verkar det ju i stort bara finnas Motorola i dagsläget... Postad 01 april 2010 - 09:36
Jag tror att man visade detta när Telia hade sin Trendrapport för någon månad sedan. Den finns inspelad så om du googlar runt lite kan du säkert hitta den. Postad 01 april 2010 - 09:39
Men det är ju lite det jag menar, om man nu släpper en inspelningsbar box måste man väl kolla lite på vad som redan erbjuds från andra aktörer? Eller är Telia ett bolag som inte ställer krav, dom bara handlar ett färdigt system? /Erik Postad 01 april 2010 - 09:41 men så är det när man kör ADSL och kan bara se på en kanal samtidigt som man spelar in, hoppas det kommer en lösning snart för fler strömningar för Adsl, de e bara det problemet kvar innan jag blir helt nöjd med telia och deras lösningar, förutom HDtv då men ett stabilt timeshift/spela in tittande är viktigare för min del. Glad Påsk!! Postad 01 april 2010 - 09:46
Av allt man läst här med problem med timeshift etc, har det bara berört er kunder med ADSL? Har aldrig fått problem med min box, funkar klockrent, men då sitter jag iofs på Fibernät från Telia. Men om det nu är såna problem för er ADSL kunder, varför har Telia valt att släppa denna funktion till er? Det är ju mera påfrestande att få en tjänst som inte funkar. Än att behöva vänta på en. Postad 01 april 2010 - 09:49 Svårt att svara på då jag inte vet vad som går/inte går att göra med den hårdvaran som finns. Men man kan ju samtidigt se att de andra IPTV-leverantörerna (ta nu inte detta som att jag sitter och försvarar Telia) CD, Boxer, BB, Tele2 och vad det nu är inte heller har boxar som är mer avancerade. Så uppenbarligen ställer inte dom heller krav(?) Postad 01 april 2010 - 09:54 Har fiber och fick problem efter ca 4 månader med nya boxen. 3 ggr hände det när jag tittade via timeshift och spelade in samtidigt att hela skiten frös och inte svarade på fjärren. Sen pang bom så bootade boxen om och ville sen (2 ggr) inte kännas vid att det fanns en hdd i den. Lite knackande på boxen, omstart och vips var den där igen. Så något glappade. Boxen är bytt och den nya funkar utan problem än så länge Postad 01 april 2010 - 10:05
Även programmet beyond tv hade de stödet 2003 när jag använde det programmet. Exempel att om jag vill spela in allt med fuskbyggarna och formel 1, så kan man sätta upp prioritering vad som ska spelas in om det krockar. Vill jag spela in en serie som fuskbyggarna så brukar det även sändas repriser, då spelas programmet bara in en gång. Lösningen som just nu finns känns ganska jurassic. Lite som att jämföra notepad med word. Känns som det gjort som går absolut snabbast att göra för att få fram funktionen att spela in inte vad som är mest användbart. Postad 01 april 2010 - 10:15
Nejdå, det är ingen fara, jag vill också ha en debatt som kanske ger input till Telia, om vad som kan förändras för att få en riktigt bra produkt. Har inte haft möjlighet att titta på övriga aktörers IPTV funktioner. Jag vill bara belysa vad jag ser som nästan en självklarhet i funktionsväg. Jag tror dessvärre att Telia lägger mer krut på att se till att man kan säkerställa att materialet som spelas in inte kan distribueras efter att det spelats in, istället för att ge ett enkelt och bra användarinterface. Bifogar en bild på hur TV-guide (EPG) kan se ut, istället för Telias "rumphuggna" variant där man inte kan se hela programtiteln bl.a. Jag anväder den EPG'n som är på bilden med den skillnaden att jag kan översiktligt se 10 kanaler... /Erik /Erik Bifogad fil(er)Postad 01 april 2010 - 10:16 Har haft det så här i ~4år och börjar vara *lite* less, tur man har en annan "primär" leverantör som inte strular lika mycke som telia /w Postad 01 april 2010 - 10:22
Absolut, det är just vad som jag också menar. Har faktiskt också använt Beyond TV ;-) just för inspelning av F1... Problemet som jag ser det är att man tyvärr valt att köpa en box från Motorola, jag är inte helt imponerade av deras produkter, som verkar lite grovt tillyxade om man ser till mjukvaran... /Erik Postad 01 april 2010 - 10:32
TV7
Ny kanal i kanalpaket stor:
Men vad är det för tekniska begränsningar som gör att alla inte kan se kanalen? Sänder den i MPEG-4? Här funkar den utan problem. Har en 1963 box. Postad 01 april 2010 - 10:34 Jag kör digital-tv via ADSL och har i princip aldrig haft problem med tjänsten. Man vet aldrig hur koppartråden är skarvad ![]() Postad 01 april 2010 - 10:40 Kan bara hålla med. Det finns mycket förbättringar att göra avseende epg och hur man kan sätta upp inspelningar. Tror alla andra aktörer också använder Motorola (jag tillhör inte heller de som är imponerade av Motorola och deras produkter) dock är nog Telia den enda(?) med nya 1963. Övriga verkar ha äldre boxar. Det tråkiga när det gäller just IPTV är att boxen är så hårt knuten till IPTV-leverantören och bygger på ett helt annat system än DVB-C/T. Det går alltså inte att på ett enkelt ta en av de andras boxar, plugga in och tro att det skall fungera. Därför är nog också intresset lågt från andra tillverkare av boxar då det kräver mycket mer än att få fram en box för DVB-C/T och de kan bara säljas till IPTV-leverantören, inte till konsumenten. Postad 01 april 2010 - 12:15
Ja. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 01 april 2010 - 12:26
Gissning, denna månad. Kan gissa på samma för spotify, men har ingen mer info om någon av dem. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 01 april 2010 - 12:35
Jag kan ju se ett problem med din tanke, att varje program inte har någon unik kod i EPG utan den bara innehåller en starttid och en sluttid och boxen spelar in den tiden som är i programtablån när man programmerar inspelningen. I just detta fall beror det på att Kanal 9 pga SM slutspelet i hockey ändrade programtablån under lördagen. Detta är ju svårt att veta om i förväg. Dessutom är det svårt att veta hur länge en slutspelsmatch pågår pga förlängning och så. Kanal 9 skrev att Topgear börjar direkt efter hockeyn under matchen. Markus Johansson Telia kundservice Postad 01 april 2010 - 13:06 Tidigare på VHS-tiden fanns detta, dvs varje enskilt program hade sin egen unika kod (kommer inte ihåg vad det hette) och på de VHS-bandare som stödde detta så kunde man programmera in koden istf tid och inspelningen startade när programmet startade oberoende av tid. Måste ju gå att få till ngt liknande. Postad 01 april 2010 - 13:09
Om du har läst mitt inlägg skulle det inte alls vara helt omöjligt att få detta att fungera. Det finns ju alltid tillfällen där det kommer att bli missade inspelningar. Som i detta fall när ett pågående direktsänt evenemang föregår ett program som man har programmerat för inspelning via TV-guiden i boxen. Det som skulle ha kunnat rädda situationen är att man som jag tar för vana att göra för de program som jag verkligen vill ha inspelade på min Box (iofs. Boxer abb. men jag vill visa att det faktiskt går...) man väljer då att, via Programguiden skapa en sökning att program med Top Gear i titeln den dagen mellan 18-23 spelas in. Om programtablån uppdateras från kanal9 så kommer min EPG i boxen att uppdateras och se till att jag inte missar Top Gear. Men i detta fall skulle det INTE ha fungerat för min box heller eftersom det inte uppdateras i den takt som skulle krävas för att täcka alla eventualiteter. Det som skulle kunna lösa det hela är en gammal teknik som kallas för PDC (Programme Delivery Controll) vilket skulle göra att inspelningen "triggas" vid tidigareläggande eller förskjuts vid senareläggande. Det skulle krävas en liten datasträng som skickas vid varje programstart/ programslut. Naturligtvis krävs det "avkodning" i mjukvaran i boxen för att stödja detta. Edit: Jag undrar varför man inte utnyttjar detta eftersom standarden sänds via Teletext, boxen stödjer väl Teletext? Omöjligt - knappast Redigerat av ErikF1, 01 april 2010 - 13:46. Postad 01 april 2010 - 14:24 Du behöver Google lite! Börja t.ex. med att titta på den här arkitekturskissen jag hittade vid sökning på Motorolas mjukvara: http://www.motorola....pdf?localeId=33 Som jag tolkar den är det Telia köper av Motorola enbart en hårdvarulösning med en tillhörande utvecklingsplattform. På den bygger de sedan sin helt egna "grovt tillyxade" mjukvara. Efter ytterligare en stunds Googlande hittade jag information som indikerar att det är ett företag som heter Systemagic (www.systemagic.se) som bygger den del du är missnöjd med. Deras hemsida nämner både Spotify och PVR åt Telia. Så frågan är om du inte skyller på helt fel företag. Postad 01 april 2010 - 14:27 Två frågor, ett svar... Menar du att det tillkommer krypteringsavgift OCH man kan få paketet på samtliga boxar som man har via kollektivavtalet? Postad 01 april 2010 - 14:31 JA, om det bara gäller en av boxarna eller alla, eller om man behöver (om det finns) tvilling/extra-abonemang (vad nu skillnaden är) till övriga boxar ... ? Redigerat av kentrj, 01 april 2010 - 14:55. Postad 01 april 2010 - 14:57 Om du läser i PDF-dokumentet jag länkade i mitt förra inlägg så ser du att boxen och KreaTV stödjer "Closed Captioning (VBI)" vilket är den teknik som analog text-tv (TeleText) använde sig av. Eftersom VBI bygger på en analog signal måste man för digital tv lösa det lite annorlunda. Vad som görs att att den information som skulle ha legat i VBI istället paketeras och skickas i transportströmmen: http://www.etsi.org/...775v010201p.pdf Hela poängen är att man i boxen skall använda information för att kunna generera VBI på sina analoga utgångar. Detta enbart för att en gammal analog tv ansluten till boxen skall kunna ta emot TeleText trots att det är en digital sändning. Lösningen är en kvarleva från den digitala tv;ns barndom. Idag då de flesta har HDMI-ingångar på sina moderna tv-apparater har det helt klart spelat ut sin roll. Så visst är det teknisk möjligt att fortfarande lägga in PDC-information i VBI och sedan koda in det i transportströmmen. Men det känns väldigt bakvänt. Det är som sagt var inte det som är tanken med VBI-över-DVB. En bättre lösning är att använda information ifrån EIT/SDT som i allt väsentligt motsvarar det som fanns i PDC. Sen har jag ett svagt minne av att någon sagt till mig att på Telias boxar kan man titta på TV4 samtidigt som man tittar på text-tv för SVT. Det skulle i så fall innebära att man över huvudet taget inte använder vanlig TeleText utan hämtar sin text-tv "out-of-band" från t.ex. en webbserver eller motsvarande. Finns säker någon annan här som vet mer om det och kan bekräfta eller dementera. Redigerat av Unregistered1402, 01 april 2010 - 15:17. Postad 01 april 2010 - 15:02 Stämmer, när man väljer Text-tv så får man en lista att plocka ifrån. Faktiskt en lysande lösning att alltid kunna se på SVT-Text oberoende av vilken kanal man tittar på. Där har man gjort rätt ![]() Postad 01 april 2010 - 15:24 Provade idag som enligt ett tips att dra ur nätverkskabeln vid uppstart och när tredje punkten visas vid laddning rycker man ur kabeln i ca en halv sekund och sätt därefter tillbaka kabeln, så laddas kodningsnycklarna för samtliga kanaler. Nu ska det tittas på TV. 4 användare läser detta ämne0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |