Några fler som har osynk på cirka 10 sekunder på flera kanaler.
@ Telia
Snälla, kan ni kolla upp detta då det börjar bli mer av en regel än undantag detta med osynk på texten (översättningen)
Nu har det varit så titt som tätt på olika kanaler.
Just nu: TV4Film och en pågående film som heter "Skulls".
Det är är inte kul alls. Man har börjat undvika tv-tittandet bara för att man vet att att det är osynk.
Konfirmeras. Inte 10 sekunder fel, men nästan alltid nån form av fel.
FlashM (och alla andra som eventuellt har problem):
* kör du via ADSL eller Fiber?
* har du en vip1963 eller annan box?
* har du funktionen Timeshift aktiverad (inte att du ÄR i Timeshift utan att finessen är aktiverad i boxens Inställningar)?
* Var geografiskt finns du?
FlashM, om du provar att stänga av Timeshift under Inställningar och använder boxen som du brukar under en kväll, märker du någon skillnad?
Jag gjorde ett test på TV1000 Family i eftermiddags eftersom det känns som att det "alltid" är fel på texterna.
Undertexterna på TV1000 Family i eftermiddags kom hela tiden ca 2 sekunder för tidigt när jag tittade i realtid och i Timeshift. (det gällde fler kanaler, inte bara TV1000 Family)
Jag spelade in en minut (med Rec-knappen) för att se om texten kom lika tidigt i inspelningen. När jag spelade upp den kom texten istället ca 3 sekunder för sent! Mysko!
Jag provade igen men denna gång blev det inspelade likadant som det jag såg i realtid, dvs 2 sekunder för tidigt. (Jag provade att spela in både i Live-läge och i Timeshift-läge men båda blev lika; 2 sek för tidigt.)
Jag har alltså inte lyckats återskapa problemet där texten blev plötsligt blev försenad istället för för tidig. Kanske krävs det en mycket större timeshift-buffer för att detta fel ska uppstå? I mitt
första Rec-försök hade jag säkert en ganska stor buffer som jag spolat i så att jag var i Timeshift-läge.
Jag har kvar Inspelningen där texten blev försenad, och den blir 3 sekunder sen varje gång jag spelar upp den, så det är inget som verkar dynamiskt ändra sig (inte som jag lyckats verifiera iaf). De andra testinspelningarna jag har kvar visar alltid texten 2s för tidigt.
Telia, detta är helt ohållbart! I båda lägena blir filmen icke njutbar och TV-tjänsten ni levererar i praktiken ej fungerande för allt material som är textat.
Jag finns i Uppsala på en TeliaFiber med en vip1963 som har funktionen Timeshift aktiverad.