* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34712 svar till detta ämne
Postad 16 juni 2010 - 09:43
GarfieldPower
-
GarfieldPower
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har förvisso ganska kort avstånd till tv:n samt (och på grund av detta) endast 32". Dessutom tycker jag fotboll är jävligt tråkigt.
Men jag håller med om att HD-sändningar har en klarare och mer detaljerad bild, absolut. Däremot tycker jag inte att det spelar så stor roll, då motsvarande SD-sändning också har en väldigt bra bild. Jag hade hellre betalat för bättre programinnehåll (speciellt på SVT där behovet av detta är STORT) än för HD-sändningar.
Sitter man på 50" så ser man en stor skillnad.
Postad 16 juni 2010 - 09:56
Frux
-
Frux
-
Forumräv
-
-
970 inlägg
Det är endast en sak som de som har 1003 boxar kan märka av, nämligen en fix för de som saknade inställningarna för upplösningen.
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag har en 1963-box på fiber och jag fick också en ny uppdatering igår. Var det också saknade inställningar för upplösning? Har inte märkt något innan men jag har å andra sidan inte försökt ändra upplösningen heller.
Postad 16 juni 2010 - 10:16
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Nån som vet om det går att köpa "smart" modemet istället för att betala 29:-/månaden.
Köper hellre loss det än att ligga och "avbetala" det.
Postad 16 juni 2010 - 11:21
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Nån som vet om det går att köpa "smart" modemet istället för att betala 29:-/månaden. Köper hellre loss det än att ligga och "avbetala" det.
Som jag skrev tidigare så ingår denna tjänst om man väljer något slags kombinationserbjudande. Se www.telia.se för mer information.
Postad 16 juni 2010 - 11:28
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Som jag skrev tidigare så ingår denna tjänst om man väljer något slags kombinationserbjudande. Se www.telia.se för mer information.
Kanske jag som väljer fel kombi men jag får fortfarande att smart kostar mig 29/mån. Du har valt: Abonnemang * Kanalpaket Stor, 3 mån fritt, därefter 159 kr/mån som ingår i summeringen nedan * Traditionell telefoni * Prisavtal Mini * Bredband 12 - 24 Mbit/s Summa abonnemang: 598 kr/mån Tillval * Vanlig digitalbox, eng.avg. 295 kr (ord.pris 1695 kr) * Telia Smart Start 29 kr/mån
Postad 16 juni 2010 - 11:36
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Kanske jag som väljer fel kombi men jag får fortfarande att smart kostar mig 29/mån.
Du har valt: Abonnemang
* Kanalpaket Stor, 3 mån fritt, därefter 159 kr/mån som ingår i summeringen nedan * Traditionell telefoni * Prisavtal Mini * Bredband 12 - 24 Mbit/s
Summa abonnemang: 598 kr/mån Tillval
* Vanlig digitalbox, eng.avg. 295 kr (ord.pris 1695 kr) * Telia Smart Start 29 kr/mån
Ahh....ser vad felet är. Du behöver ha bredbandstelefoni för att det skall ingå. Väljer du bredbandstelefoni så ingår det. Då använder du dessutom Telia Smart gatewayen som en telefoniadapter. Dvs du får 3 produkter i en - modem/router/telefoniadapter.
Postad 16 juni 2010 - 11:45
Ausir
-
Ausir
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Ahh....ser vad felet är. Du behöver ha bredbandstelefoni för att det skall ingå. Väljer du bredbandstelefoni så ingår det. Då använder du dessutom Telia Smart gatewayen som en telefoniadapter. Dvs du får 3 produkter i en - modem/router/telefoniadapter.
Telia Smart kostar väl fortfarande 29kr/mån, oavsett vilken kombination man använder? Telia Smart i sig är väl en tjänst med online-lagring etc? Jag kan dock vara helt ute och cykla, men jag har själv ip-telefoni, bredband och ip-tv genom Telia.
Postad 16 juni 2010 - 11:55
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Telia Smart kostar väl fortfarande 29kr/mån, oavsett vilken kombination man använder? Telia Smart i sig är väl en tjänst med online-lagring etc? Jag kan dock vara helt ute och cykla, men jag har själv ip-telefoni, bredband och ip-tv genom Telia.
Du tänker nog på Telia Säker Lagring som är en tjänst med lagringsutrymme. Erbjudandena kring Telia Smart har säkert sett olika ut genom tiderna. Men just nu är det så att tar man något av de paketen man hittar på hemsidan med bredbandstelefoni så ingår Telia Smart. Dvs du behöver inte betala 29:-/mån för det om du har rätt paket. Det är iaf så jag tolkar detta om man går igenom guiden.
Postad 16 juni 2010 - 11:57
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
vill inte ha IP telefoni utan vill veta om Smart modemet går att köpa separat.
Kan Marcus svara på detta eftersom jag inte kan hitta något på telia.se om det och dom på kundtjänst visste inte heller för dom hade aldrig fått frågan tidigare?!? Men fortfarande säger dom på kundtjänst att man inte behöver smart modemet för att få HDTV via ADSL, jag hänvisa vad Marcus har sagt men dom säger att det är inte den infon dom har fått.
Postad 16 juni 2010 - 12:14
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
vill inte ha IP telefoni utan vill veta om Smart modemet går att köpa separat. Kan Marcus svara på detta eftersom jag inte kan hitta något på telia.se om det och dom på kundtjänst visste inte heller för dom hade aldrig fått frågan tidigare?!? Men fortfarande säger dom på kundtjänst att man inte behöver smart modemet för att få HDTV via ADSL, jag hänvisa vad Marcus har sagt men dom säger att det är inte den infon dom har fått.
Jag har ett över sen jag böt från ADSL till fiber som du kan få för några hundralappar plus frakt. Har bara använts nån månad innan jag flyttade och står bara och värmer hylla hemma. Har kvar allt utom eventuell TP-kabel som troligtvis är använd i något kopplingsskåp
Postad 16 juni 2010 - 12:29
DreamT2
-
DreamT2
-
Rookie
-
2 inlägg
@Telia-Marcus/valfri Teliasupportperson:
Jag beställde TV via ADSL igår, och har ett Zyxelmoden (P-660-D1) sedan tidigare. Bör jag ställa in mig på att jag behöver skaffa ett annat modem, eller kommer det "kanske" fungera?
Postad 16 juni 2010 - 14:20
M_W
-
M_W
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Då uppdaterar jag inte i fortsättningen. Vill nämligen veta innan uppdateringen så ni inte strular till TV-guiden eller spolningen, så som ni tidigare gjorde. Sedan funderar jag skarpt på att byta bolag efter att min bindningstid har löpt ut för mer nonchalanta och otrevliga än Telia, det kan man inte vara. Otrevlig support, otrevlig kundtjänst.
Det bästa vore om man kunde välja mellan "enkel" eller "avancerad" meny, som finns på många pc program, VLC tex. där enkel är som det är nu, för enklare kan det väl knappast bli, och avancerad är med all sån där teknisk info som du vill ha, då slipper dom som inte är så tekniskt bevandrad bli förvirrad, och alla andra blir nöjda och glada. Det här med en modell passar alla känns omodernt, hallå det är 2010 liksom.
Postad 16 juni 2010 - 14:22
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Det bästa vore om man kunde välja mellan "enkel" eller "avancerad" meny, som finns på många pc program, VLC tex. där enkel är som det är nu, för enklare kan det väl knappast bli, och avancerad är med all sån där teknisk info som du vill ha, då slipper dom som inte är så tekniskt bevandrad bli förvirrad, och alla andra blir nöjda och glada. Det här med en modell passar alla känns omodernt, hallå det är 2010 liksom.
Nickar.. låter lite intressant för oss som är mer nyfikna än andra på vad uppdateringar gör osv.
Postad 16 juni 2010 - 15:45
GarfieldPower
-
GarfieldPower
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Även jag skulle gärna vilja veta vad uppdateringarna gör, annars måste man ju ta sig hit och kolla vad som skrivs i tråden.
Postad 16 juni 2010 - 16:32
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Bara att hålla med, har haft kontakt med 90200 och hela tiden fått problem och olika svar. Efter ett par PM tidigare idag till Marcus så kör jag ikväll HD på ADSL-linan för fullt. Tänk om resten av Telia jobbat på detta viset.
Får väl be någon kolla upp möjligheten att klona Markus?
Postad 16 juni 2010 - 16:51
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag har skrivit det i tråden dessutom för ett tag sen. Det är problem med vissa zyxelmodem och de nya digital-tv boxarna. Varför är lite oklart, men det har alltid löst sig genom att använda thomsson modem istället.
Vissa kunder har löst det med nya zyxel modem men det är ingen garanti att det fungerar då.
Nu tar jag kväll så får svara på era PM imorgon.
Ok det verkar vara förklaringen som inte supporten kunde ge mig, för jag har lånat ett nytt Zyxelmodem och det blev inte bättre. Men hur löser man det då med ett Thomson modem istället? Har en egen fett grym router som jag inte vill byta ut mot en Smart gateway.
Postad 16 juni 2010 - 16:52
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
vill inte ha IP telefoni utan vill veta om Smart modemet går att köpa separat. Kan Marcus svara på detta eftersom jag inte kan hitta något på telia.se om det och dom på kundtjänst visste inte heller för dom hade aldrig fått frågan tidigare?!? Men fortfarande säger dom på kundtjänst att man inte behöver smart modemet för att få HDTV via ADSL, jag hänvisa vad Marcus har sagt men dom säger att det är inte den infon dom har fått.
Jag kan svara såhär: Din digital-tv kommer inte att fungera om du har ett thomson 78x modem men inte tjänsten Telia smart. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 16 juni 2010 - 17:02
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har en 1963-box på fiber och jag fick också en ny uppdatering igår. Var det också saknade inställningar för upplösning? Har inte märkt något innan men jag har å andra sidan inte försökt ändra upplösningen heller. 
Den enda info jag har fått var att det endast saknades i menyn på 1003 boxen, och det beror på att det fungerar lite olika mellan 19xx och 1003 boxarna. Markus Johansson Telia Kundservice @Telia-Marcus/valfri Teliasupportperson:
Jag beställde TV via ADSL igår, och har ett Zyxelmoden (P-660-D1) sedan tidigare. Bör jag ställa in mig på att jag behöver skaffa ett annat modem, eller kommer det "kanske" fungera?
Antagligen kommer det att fungera med det modemet. Det brukar dock ingå moden i alla nya abonnemang man tecknar. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 16 juni 2010 - 17:03
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Gillar inte att den bootar om själv, vill gärna starta om på egen hand telia!
Postad 16 juni 2010 - 17:25
DreamT2
-
DreamT2
-
Rookie
-
2 inlägg
Den enda info jag har fått var att det endast saknades i menyn på 1003 boxen, och det beror på att det fungerar lite olika mellan 19xx och 1003 boxarna.
Antagligen kommer det att fungera med det modemet. Det brukar dock ingå moden i alla nya abonnemang man tecknar.
Ok! Jag har ett Telia-abonnemang sen tidigare dock, har bara gjort ett tillägg...men håller tummarna för att det funkar:)
Postad 16 juni 2010 - 17:29
andrei68
-
andrei68
-
Användare
-
-
236 inlägg
Vilken bild det blir på svt hd!stor skillnad!(adsl)marcus räddade fotbolls vm!äntligen hd kanaler till min hd tv.
Postad 16 juni 2010 - 17:36
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Vilken bild det blir på svt hd!stor skillnad!(adsl)marcus räddade fotbolls vm!äntligen hd kanaler till min hd tv.
Håller med till 100%. Och en ros tll Markus för hjälpen och hans professionella bemötande.
Postad 16 juni 2010 - 17:53
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Får väl be någon kolla upp möjligheten att klona Markus? 
Jag om någon skulle bli glad för det  Ni kan ju alltid skicka in det här (om nu hemsidan bestämmer sig för att fungera igen.) Beklagar bara om jag inte har tid att ge utförliga svar i PM just nu. Har fått över 200 stycken PM sen i torsdags så det är en hel del att göra. Jag betar av de så fort jag hinner och beklagar att jag inte har några kloner som hjälper till  Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 16 juni 2010 - 18:59
Unregisteredacacb5f3
-
Unregisteredacacb5f3
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Yes! även jag har SVT-HD nu! Stort tack Markus!
Postad 16 juni 2010 - 19:06
vroom
-
vroom
-
Rookie
-
8 inlägg
Skumt
Jag har adsl, nytt Zyxel modem och den inspelningsbara boxen. Jag kan inte se SVT HD i kanallistan, men jag kan spela in SVT HD via MIN TV på Telia.se. Det funkar alldeles utmärkt att titta på det efter att inspelningen är klar.
Finns det något sätt att få tillgång till kanalen i kanallistan också? Bli släppt förbi filtret kanske? Mina grejor har ju tydligen inga problem att visa HD.
Postad 16 juni 2010 - 19:15
MaxPayne
-
MaxPayne
-
Användare
-
-
117 inlägg
Me too!
Fick det på en gång när jag beställde Smart på hemsidan. Tog bara några minuter. Tappade både tv-bild och bredbandsanslutning direkt efter jag tryckt på "beställ"-knappen. När det började att fungera igen hade jag HD-kanalerna.
Så själva modemet behövs ej (kör Zyxel just nu), utan det är själva tjänsten. Får se om man kan göra något kul med modemet iaf. Har en D-link DIR-655 router idag och vill inte "gå ned" till Thomson över det trådlösa eftersom det endast har 802.11g, och inte 802.11n som D-linken.
Stort tack till Markus för hjälpen!
Redigerat av MaxPayne, 16 juni 2010 - 19:18.
Postad 16 juni 2010 - 19:26
vroom
-
vroom
-
Rookie
-
8 inlägg
Hehe
beställde också Smart nyss, och mycket riktigt. Bilden frös och internet la ner. Ska bli kul att testa när det hoppar igång igen. Råkade beställa en Lacie 500 gigs nätverks disk också
Postad 16 juni 2010 - 19:33
MaxPayne
-
MaxPayne
-
Användare
-
-
117 inlägg
Måste även tillägga att direktsänd HD ser helt fantastisk ut! Kollar på "Det kungliga bröllopet" på Svt-HD och det ser verkligen kanonbra ut!
Postad 16 juni 2010 - 19:46
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har med svtHD via Telia Fiberlan, men en del program ser jag knappt någon skillnad på. Är det dessa program som bara "skalas" upp till 720p? För allt som sänds på svtHD är väl inte riktigt HD material?
Postad 16 juni 2010 - 19:48
vroom
-
vroom
-
Rookie
-
8 inlägg
Måste även tillägga att direktsänd HD ser helt fantastisk ut! Kollar på "Det kungliga bröllopet" på Svt-HD och det ser verkligen kanonbra ut!
Hoppade igång för mig nu :-) ska bli kul att se nästa match i VM.
Postad 16 juni 2010 - 20:15
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Me too!
Fick det på en gång när jag beställde Smart på hemsidan. Tog bara några minuter. Tappade både tv-bild och bredbandsanslutning direkt efter jag tryckt på "beställ"-knappen. När det började att fungera igen hade jag HD-kanalerna.
Så själva modemet behövs ej (kör Zyxel just nu), utan det är själva tjänsten. Får se om man kan göra något kul med modemet iaf. Har en D-link DIR-655 router idag och vill inte "gå ned" till Thomson över det trådlösa eftersom det endast har 802.11g, och inte 802.11n som D-linken.
Du kan ju använda Thomson och D-link samtidigt. Det är bara det att du får sätta D-linken i bryggläge så att den bara används som en trådlös accesspunkt. Då sköter Thomson DHCP-utdelningen istället och D-linken som en accesspunkt för ditt N-nätverk.
Postad 16 juni 2010 - 20:35
uppviglare
-
uppviglare
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Jag har precis fått hem och igång mitt Telia IPTV och undrar över det här med SVT HD folk pratar med  ... Har paketet Lagom och har 24 mbit ADSL... Kan inte se kanalen i kanallistan. Tvn kom igång och började funka imorse så jag är väll ingen expert på boxen än.. har 1903 boxen, alltså inte inspelingsbar. Om det gör nån skillnad... Men den ska väll klara HD med?
Postad 16 juni 2010 - 20:38
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har med svtHD via Telia Fiberlan, men en del program ser jag knappt någon skillnad på. Är det dessa program som bara "skalas" upp till 720p? För allt som sänds på svtHD är väl inte riktigt HD material?
Stämmer, du kan se i programtablån på svt.se vilka program som sänds i HD. Brukar vara märkt i tidningarnas tablåer också.
Postad 16 juni 2010 - 20:42
MaxPayne
-
MaxPayne
-
Användare
-
-
117 inlägg
Du kan ju använda Thomson och D-link samtidigt. Det är bara det att du får sätta D-linken i bryggläge så att den bara används som en trådlös accesspunkt. Då sköter Thomson DHCP-utdelningen istället och D-linken som en accesspunkt för ditt N-nätverk.
Jo, men vad blir fördelen med detta mot hur jag har det idag?
Postad 16 juni 2010 - 20:54
MaxPayne
-
MaxPayne
-
Användare
-
-
117 inlägg
Yes,Yes,Yes
Nu har man även HD kanaler tillgängligt på sin TV. Jag som har ADSL och inte trodde faktiskt att jag skulle kunna få på många, många år. Fungerar utmärkt, bilden är skarpare och mer detaljrikt....
Canal+ FilmHD är dock helt svart. Några av er som har samma problem?
Canal+SportHD och SVT HD fungerar dock utmärkt.
Hade det problemet första dygnet med C+. Lät kanalen stå på över natten, och på morgonen efter så fungerade det hela utan problem.
Har samma problem med C+ Film HD. Helt svart. C+ Sport HD och Svt HD funkar dock bra. Får se om det funkar bättre imorgon, annars får jag testa med det nya modemet när jag får det.
Postad 16 juni 2010 - 20:58
uppviglare
-
uppviglare
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Frågade på chatten på telia om varför jag inte hade SVT-HD och han sa att än så länge va det bara en "pilotgrupp" som testar innan det lanseras officiellt i höst. Han visste inte hur gruppen va utvald eller så, kan va slumpmässigt eller alla som kan få eller vad som. Iaf så bodde jag inte tillräckligt nära stationen för deras krav (än så länge, hade dom en gräns på 1,5 km mfl faktorer). Men han sa att det kan ändras när det lanseras. Hooppaas jag kan få i höst iaf! Men är sjukt nöjd redan nu med bildkvalitén! Har bara haft analogt innan och det är ju sjuk skillnad nu.. Speciellt på kanaler som SVT och Tv 4...
Postad 16 juni 2010 - 21:16
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Jo, men vad blir fördelen med detta mot hur jag har det idag?
Finns en hel del fördelar. För det första spelar det ingen roll vilken port du kopplar in din utrustning på. På Zyxelmodemet var du tvungen att hålla dig till port 1 för internet, port 2 för TV, port 3 för bredbandstelefoni osv. Här spelar det ingen roll, koppla in sakerna hur du vill. Vill du utöka ditt nätverk med switchar efter Thomson så är det inga problem. Du behöver inte bry dig om vad du kopplar in där heller. Har du bredbandstelefoni så behöver du inte använda dig av din Tilgin telefoniadapter utan du kommer att kunna använda Thomsons inbyggda för detta istället. Dvs du slipper iaf en produkt som kräver ström och utrymme. Jag själv har ersatt modem, router och telefoniadapter med endast Thomson. Just nu struntar jag i att det bara är G-nätverk på den. Går inte fortare att göra backup från min Macbook Pro (Time Machine) till min NAS (Netgear ReadyNas Duo) ändå.
Postad 16 juni 2010 - 21:32
MaxPayne
-
MaxPayne
-
Användare
-
-
117 inlägg
Ok, jag får koppla in och testa den när jag får den. Sedan kanske man också kopplar bort telefoni-adaptern och ev. routern.
Tack för tipsen!
Postad 16 juni 2010 - 21:40
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Har samma problem med C+ Film HD. Helt svart.
C+ Sport HD och Svt HD funkar dock bra. Får se om det funkar bättre imorgon, annars får jag testa med det nya modemet när jag får det.
Jag chattade med supporten som sa att de skickar en ny uppdatering till min Telia smart. Fick dra ut strömsladden och stoppa den på nytt. Inom några minuter så fick jag igång alla HD kanaler.
Postad 16 juni 2010 - 21:42
andrei68
-
andrei68
-
Användare
-
-
236 inlägg
Har samma problem med C+ Film HD. Helt svart.
C+ Sport HD och Svt HD funkar dock bra. Får se om det funkar bättre imorgon, annars får jag testa med det nya modemet när jag får det.
Samma problem,alla hd kanaler fungerar klockrent utom canal plus film hd,det är svart,bara loggan syns en stund när man skiftat till den kanalen.Nöjd ändå.De skickade en uppdatering åxå och jag drog ur sladden som de sa men svart ändå,löser sig nog i höst när de kör igång på allvar.
Redigerat av andrei68, 16 juni 2010 - 21:46.
Postad 16 juni 2010 - 21:44
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Finns en hel del fördelar.
För det första spelar det ingen roll vilken port du kopplar in din utrustning på. På Zyxelmodemet var du tvungen att hålla dig till port 1 för internet, port 2 för TV, port 3 för bredbandstelefoni osv. Här spelar det ingen roll, koppla in sakerna hur du vill. Vill du utöka ditt nätverk med switchar efter Thomson så är det inga problem. Du behöver inte bry dig om vad du kopplar in där heller.
Har du bredbandstelefoni så behöver du inte använda dig av din Tilgin telefoniadapter utan du kommer att kunna använda Thomsons inbyggda för detta istället. Dvs du slipper iaf en produkt som kräver ström och utrymme.
Jag själv har ersatt modem, router och telefoniadapter med endast Thomson. Just nu struntar jag i att det bara är G-nätverk på den. Går inte fortare att göra backup från min Macbook Pro (Time Machine) till min NAS (Netgear ReadyNas Duo) ändå.
Jag håller med dig. Var själv lite emot att jag skulle behöva ha Telia smart, då jag redan hade router, modem och allting annat, så lite sur var jag, kan jag säga, men jag kan varmt rekommendera Telia smart nu. För det första mycket härligt att bli av med många boxar och många sladdar som telefonadaptern, router och modemet ändå medför. Så nu har jag bara en enhet att hantera istället. Allting fungerar utmärkt och jag är nöjd överlag.
Postad 16 juni 2010 - 22:08
andrei68
-
andrei68
-
Användare
-
-
236 inlägg
Någon som vet om det går att få 1080i från hårddisk boxen?Går in i systeminställningrna genom att trycka info å dra ut strömsladden men hittar inga inställningar där?
Postad 16 juni 2010 - 22:51
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Ok, jag får koppla in och testa den när jag får den. Sedan kanske man också kopplar bort telefoni-adaptern och ev. routern.
Tack för tipsen!
Av egen erfarenhet kan jag säga att det är i princip döfött att koppla en extra accesspunkt/router till Thomsonmodemet, om du har IPTV. Den uppenbara fördelen med att all trafik sänds på alla utgångar på Thomsonen, så att det bara är att koppla i utrustningen, innebär även att IPTV-trafiken kommer att sändas över WLAN på ev. extra router/accesspunkt du kopplar till - och helt enkelt flooda det trådlösa nätet så hårt att det blir oanvändbart. Detta undantaget att du inte har en router som klarar av att filtrera bort de sk. multicastströmmar som IPTV använder, men hittills har jag inte stött på någon "standardrouter" som fixar det out of the box. Bara ett tips, kan kanske vara värt att tänka på
Redigerat av Sledgas, 16 juni 2010 - 22:52.
Postad 16 juni 2010 - 23:17
Unregistered77135d77
-
Unregistered77135d77
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
har nyligen bytt till 1963 boxen och har den kopplad via UTP sladd till Zyxel P-660h-D1 (ADSL). Fick genast problem med att bilden fryser korta stunder (<1sek) och ljudet antingen droppar eller så blir det riktigt elaka click/pops. Detta dyker upp någon/några gånger per minut vilket är mindre skoj i längden.
Gamla boxen (1510) hade sågottsom aldrig sådana problem.
Har sökt runt lite i diverse forum utan resultat, anlitat telias support chat (och uppdaterade då Zyxel till senaste telia-FW, men det hjälpte inte). Telias självtest av digital TV är utan anmärkning (och den verkar vara väldigt rudimentärt - typ DHCP funkar).
Hittar ingen meny i boxen som uppger bit error rate, tappade/sabbade/sena paket eller någon annan vettig information om överföringens kvalitet.
Någon som har några användbara uppslag för att få ordning på detta?
Henrik
Postad 17 juni 2010 - 07:11
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Hej!
har nyligen bytt till 1963 boxen och har den kopplad via UTP sladd till Zyxel P-660h-D1 (ADSL). Fick genast problem med att bilden fryser korta stunder (<1sek) och ljudet antingen droppar eller så blir det riktigt elaka click/pops. Detta dyker upp någon/några gånger per minut vilket är mindre skoj i längden. Gamla boxen (1510) hade sågottsom aldrig sådana problem.
Har sökt runt lite i diverse forum utan resultat, anlitat telias support chat (och uppdaterade då Zyxel till senaste telia-FW, men det hjälpte inte). Telias självtest av digital TV är utan anmärkning (och den verkar vara väldigt rudimentärt - typ DHCP funkar).
Hittar ingen meny i boxen som uppger bit error rate, tappade/sabbade/sena paket eller någon annan vettig information om överföringens kvalitet.
Någon som har några användbara uppslag för att få ordning på detta?
Henrik
Har stått x antal gånger i tråden om detta problem! Tydligen klarar inte Zyxel modemet av att hantera de nyare boxarna, så det du behöver göra är att kontakta Telia igen och be dem skicka ny utrustning till dig. Tror det är deras Thomson Modem/router du behöver. Annars sök här i tråden så står det nog exakt detaljerat från folk samt Telia Marcus om vad som behövs.
Postad 17 juni 2010 - 07:43
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Av egen erfarenhet kan jag säga att det är i princip döfött att koppla en extra accesspunkt/router till Thomsonmodemet, om du har IPTV. Den uppenbara fördelen med att all trafik sänds på alla utgångar på Thomsonen, så att det bara är att koppla i utrustningen, innebär även att IPTV-trafiken kommer att sändas över WLAN på ev. extra router/accesspunkt du kopplar till - och helt enkelt flooda det trådlösa nätet så hårt att det blir oanvändbart.
Detta undantaget att du inte har en router som klarar av att filtrera bort de sk. multicastströmmar som IPTV använder, men hittills har jag inte stött på någon "standardrouter" som fixar det out of the box.
Bara ett tips, kan kanske vara värt att tänka på 
Har själv kört med en Airport Extreme och Airport Express som accesspunkt till Telia Smart och inte märkt av någon försämring i trådlös prestanda. Viktigt att man sätter utrustningen i bryggläge så den inte agerar router utan mer som en vanlig switch med trådlös funktionalitet.
Postad 17 juni 2010 - 07:44
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag måste ju skriva lite som en del andra gjort. Men telias Personal på Digital TV avd.bör få ett informations möte ang vad som gäller!
Varit i kontakt med 4 stycken olika handläggare de senaste dygnen ang mitt ärende kring HDTV/ADSL
2 av handläggarna menade att jag inte kunde få HDTV, då stationen saknade kapacitet "hög"...
Den tredje parten, visste inte ENS att HDTV var igång.. och menade att det varit en test grupp på 5 personer? (Han skoja va??)
Den siste handläggaren var DEN bästa jag fått prata med på länge! SÅ det går få kontakt med fler än Marcus
08:32:35 xxxxx Avståndet till telefonsationen från den adressen är under 500 meter och stationen har kapacitet hög så det skall gå alldeles utmärkt att leverera där.
Det är så trist dock att det ska behövas ligga i fyra samtal för en sak man vet ska funka? Men ändå vet 1 av 4 bara om det? Första handläggaren som menade att det inte gick, fick ett avstånd på 2 KM?? Hur går detta till?
Andra handläggaren fick ett avstånd på 703 m, men stationen hade inte kapacitet "hög"...
Nu hoppas jag iaf på att denna siste person hade rätt, och inväntar min utrustning.
Postad 17 juni 2010 - 07:55
HeaL
-
HeaL
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Av egen erfarenhet kan jag säga att det är i princip döfött att koppla en extra accesspunkt/router till Thomsonmodemet, om du har IPTV. Den uppenbara fördelen med att all trafik sänds på alla utgångar på Thomsonen, så att det bara är att koppla i utrustningen, innebär även att IPTV-trafiken kommer att sändas över WLAN på ev. extra router/accesspunkt du kopplar till - och helt enkelt flooda det trådlösa nätet så hårt att det blir oanvändbart.
Detta undantaget att du inte har en router som klarar av att filtrera bort de sk. multicastströmmar som IPTV använder, men hittills har jag inte stött på någon "standardrouter" som fixar det out of the box.
Bara ett tips, kan kanske vara värt att tänka på 
Jag har kört med både hubbar, switchar och WLAN-bryggor mellan Telia Smart och digitalboxen. Alla kombinationer har fungerat felfritt direkt! Det är inte så att du förväxlar Multicast med Broadcast? Multicast går ju bara till de noder som är "inloggade", dvs enbart till digitalboxen för IPTV. Broadcast däremot går ju till alla noder i nätet. (allt enligt min egna, kanske felaktiga, uppfattning...)
Redigerat av HeaL, 17 juni 2010 - 07:58.
Postad 17 juni 2010 - 08:08
Fromberg
-
Fromberg
-
Användare
-
-
115 inlägg
Me too!
Menar du att du bara gjorde beställningen å så hoppade det igång??
Postad 17 juni 2010 - 08:17
henkeny
-
henkeny
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag måste ju skriva lite som en del andra gjort. Men telias Personal på Digital TV avd.bör få ett informations möte ang vad som gäller!
Varit i kontakt med 4 stycken olika handläggare de senaste dygnen ang mitt ärende kring HDTV/ADSL
2 av handläggarna menade att jag inte kunde få HDTV, då stationen saknade kapacitet "hög"...
Den tredje parten, visste inte ENS att HDTV var igång.. och menade att det varit en test grupp på 5 personer? (Han skoja va??)
Den siste handläggaren var DEN bästa jag fått prata med på länge! SÅ det går få kontakt med fler än Marcus 
08:32:35 xxxxx Avståndet till telefonsationen från den adressen är under 500 meter och stationen har kapacitet hög så det skall gå alldeles utmärkt att leverera där.
Det är så trist dock att det ska behövas ligga i fyra samtal för en sak man vet ska funka? Men ändå vet 1 av 4 bara om det? Första handläggaren som menade att det inte gick, fick ett avstånd på 2 KM?? Hur går detta till? Andra handläggaren fick ett avstånd på 703 m, men stationen hade inte kapacitet "hög"...
Nu hoppas jag iaf på att denna siste person hade rätt, och inväntar min utrustning.
JAg har nästan exakt samma scenario som dig fast jag har pratat med 6 st! olika personer. Av person nummer 5 i Måndags fick jag garanterat att det skulle fungerar inom 1 dygn. Det "enda" jag behövde göra var att rycka ur strömsladden på både digitalbox och thompson modemet. Thompsonmodemet skulle dessutom "resetas" för att kunna hämta den senaste firmwaren. Detta gjorde jag i onsdags morse men inga HD-kanaler naturligtvis. Ringer Telia och får nu beskedet att min bredbandsnedgradering inte gått igenom (fast jag själv ser 6-8 Mbit på Telias "mina sidor). Igår pratar jag således med person nummer 6 som säger att jag måste reseta digitalboxen också ?!?! vilket jag gör när han är kvar i telefon. Han säger då att han SER på sin skärm att det ska fungera nu och att han SER att jag har tillgång till SVT HD, CANAL+ Sport HD/Film HD. När jag försöker förklara att jag inte har dessa kanaler ber han att få prata med en kollega. Då kommer domen att telestationen jag är ansluten till inte har kapaicet "Hög", men han är inte säker för han lovar att kolla upp det och återkomma ikväll. Jag har bra tålamod och förstår till viss del att det blir misskommunikation när man lanserar nya tjänster. Och att få alla personer i en support att både lyssna och förstå ny information går inte i praktiken. Det som irreterar mig är att jag fått reseta både digitalbox och modem flertal gånger och efter varje gång måste man lägga in alla kanallistor, öppna portar osv. i modemet (för det verkar sakna en funktion för att ta backup på alla settings?). Får väl se vad beskedet blir ikväll, men jag tror inte på att jag kan få HD förrän jag verkligen får upp det på min 50" plasma på riktigt
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|