Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34712 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 17 juni 2010 - 08:29

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

JAg har nästan exakt samma scenario som dig fast jag har pratat med 6 st! olika personer. Av person nummer 5 i Måndags fick jag garanterat att det skulle fungerar inom 1 dygn. Det "enda" jag behövde göra var att rycka ur strömsladden på både digitalbox och thompson modemet. Thompsonmodemet skulle dessutom "resetas" för att kunna hämta den senaste firmwaren. Detta gjorde jag i onsdags morse men inga HD-kanaler naturligtvis.
Ringer Telia och får nu beskedet att min bredbandsnedgradering inte gått igenom (fast jag själv ser 6-8 Mbit på Telias "mina sidor).
Igår pratar jag således med person nummer 6 som säger att jag måste reseta digitalboxen också ?!?! vilket jag gör när han är kvar i telefon. Han säger då att han SER på sin skärm att det ska fungera nu och att han SER att jag har tillgång till SVT HD, CANAL+ Sport HD/Film HD. När jag försöker förklara att jag inte har dessa kanaler ber han att få prata med en kollega. Då kommer domen att telestationen jag är ansluten till inte har kapaicet "Hög", men han är inte säker för han lovar att kolla upp det och återkomma ikväll.

Jag har bra tålamod och förstår till viss del att det blir misskommunikation när man lanserar nya tjänster. Och att få alla personer i en support att både lyssna och förstå ny information går inte i praktiken.
Det som irreterar mig är att jag fått reseta både digitalbox och modem flertal gånger och efter varje gång måste man lägga in alla kanallistor, öppna portar osv. i modemet (för det verkar sakna en funktion för att ta backup på alla settings?).

Får väl se vad beskedet blir ikväll, men jag tror inte på att jag kan få HD förrän jag verkligen får upp det på min 50" plasma på riktigt

Ja, jag hoppas ju på att det ska funka för mig med. Skulle man få domen att "Ne, tyvärr så bor du för långt ifrån eller att stationen saknar kapacitet hög".. då vet jag inte vad jag tar mig till?? Man kan ju hoppas det finns loggar sparade från telia från alla kontakter man haft så de kan granska och se vad de "utlovat" och att man som kund i god tro beställer efter den informationen.

Postad 17 juni 2010 - 08:46

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Ja, jag hoppas ju på att det ska funka för mig med.

Nu har du snart varit med här i 2½ år, men ändå vet du inte att man inte ska citera ALLT från andras inlägg...

Det har ju blivit fler o fler mastodontinlägg där det citeras in hela A4-sidor, bara för att sen kommenteras
med bara typ: "Ja, det tycker jag också".

Det är enbart jobbigt för alla att om o om igen behöva läsa samma sak i femtielva inlägg, det är dessutom ett brott mot reglerna, så håll nere citerandet till en miniminivå, Tack!

Detta gäller naturligtvis ALLA!

Redigerat av anderswillhelmsson, 17 juni 2010 - 09:13.

Postad 17 juni 2010 - 11:32

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Det har ju blivit fler o fler mastodontinlägg där det citeras in hela A4-sidor..

Mastodont (Mammut), utdöda djur i ordningen snabeldjur (Proboscidea). I motsats till de äkta mammutarna (Mammuthus) som förs till familjen Elephantidae, hör mastodonterna som enda släkte till familjen Mammutidae. :blush:

Postad 17 juni 2010 - 12:33

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Du tänker nog på Telia Säker Lagring som är en tjänst med lagringsutrymme.
Erbjudandena kring Telia Smart har säkert sett olika ut genom tiderna. Men just nu är det så att tar man något av de paketen man hittar på hemsidan med bredbandstelefoni så ingår Telia Smart. Dvs du behöver inte betala 29:-/mån för det om du har rätt paket. Det är iaf så jag tolkar detta om man går igenom guiden.

Jag har precis fått Telia Smart med iptv. Utökade bredband och ip-telefoni med tv-delen och la till Telia Smart för att ha möjlighet att ha boxen efter en switch (delvis, en annan anledning var att använda mig av en låda istället för tre). Det är frun som har hand om ekonomin (damn!) men mig veterligen kostar det oss 29:-/mån+kortavgiften på 249:-/halvår samt 299:- för digitalboxen.

Postad 17 juni 2010 - 13:23

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

För att förtydliga så hoppas jag att jag fått med amtliga krav i den här listan för att man ska kunna får hdtv på ADSL.

• Tjänsten Telia smart med Thomson 787/784 modem.
  • Bredband 1,5-2 Mbit/s eller 6-8 Mbit/s.
  • Max 1500 meter till stationen
  • Det går inte att kombinera HD med tvilling/extra abonnemang.
  • En svart Motorola box (1910/1903/1963/1003)

Det har skett en förändring, från och med idag kan man ha 12-24 Mbit/s tillsammans med HDTV också.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 17 juni 2010 - 13:56

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Någon här som vet om det går att få Telias digital tv via fiber som privatperson i villa?

Just nu har jag ADSL från telia, helkund hos dem. TV´n fungerar bra i sig men på stor bekostnad av bredbandet. Den tiden jag tecknade ADSL så hette det 24/1, numer har de sänkt den utlovade hastigheten till 12/24-1 (utan prissänkning från då jag tecknade). Enligt deras villkor tar TV´n en viss bandbredd från bredbandet. Nu har jag märkt av förändringen på bredbandet sedan jag tecknade tv´n och efter att mätt flertalet gånger vid olika tidpunkter så ligger det mellan 8-9 Mbit/s vilket är långt under vad jag betalar för. Har även slagit av tv´n utan större skillnad

Ska gräva in fiber, teckna bredband och telefoni från andra leverantörer men Telia´s utbud på tv är så pass passande att jag är intresserad ha denna kvar hos dem.

Representanter från Telia finns här i tråden, någon som kan svara på ursprungsfrågan, samt ge sin syn på om det levererade hastigheten på bredbandet (inkl TV) är rimlig med tanke på den beställda.

Postad 17 juni 2010 - 14:02

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Det har skett en förändring, från och med idag kan man ha 12-24 Mbit/s tillsammans med HDTV också.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Se där!

Så då behöver man bara slå på SMART-tjänsten?

Postad 17 juni 2010 - 14:41

PBateman
  • PBateman
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Se där!

Så då behöver man bara slå på SMART-tjänsten?

Det va nära, tänkte precis ringa och be dom sänka min hastighet.

Edit efter samtal med telia kundtjänst 90200

Nu blir jag mer och mer förvirrad över svaren jag får från kundtjänst när jag ringer dom.
Eftersom Marcus nu skrev att det gick bra med 12-24 BB så tänkte jag slå till och beställa Smart så att man får HDTV. Kan vara gott nu under VM och allt. Killen på kundtjänst hade ingen aning om att det fanns HDTV till ADSL sa han först.
När jag förklarade att det finns mycket info på detta forumet från Markus så blev han upprörd att det finns Telia människor som sprider info om något som inte saluförs ännu???? Sedan ville han inte prata med mig mer och bad mig återkomma i höst eller när Telia gör reklam för HDTV via ADSL. Vafan är detta????

Redigerat av PBateman, 17 juni 2010 - 15:02.

Postad 17 juni 2010 - 15:07

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Ha ha...

beställ SMART via Mina sidor istället.. :blush:

Postad 17 juni 2010 - 15:09

PBateman
  • PBateman
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
tappat mina lösenord och när man kör med fakturanummer inlogg kan jag inte beställa nått.

Blir såååååååå less på detta strulet.

verkar inte bli HDTV VM för mig, inte från telia i alla fall.

Redigerat av PBateman, 17 juni 2010 - 15:29.

Postad 17 juni 2010 - 15:29

tommyq
  • tommyq
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Detta undantaget att du inte har en router som klarar av att filtrera bort de sk. multicastströmmar som IPTV använder, men hittills har jag inte stött på någon "standardrouter" som fixar det out of the box.

Bara ett tips, kan kanske vara värt att tänka på :blush:

Det brukar faktiskt vara tvärt om. De flesta billiga routrar brukar inte klara av att hantera multicastströmmar över huvud taget, vilket innebär att det inte kommer fungera. Vissa bättre routrar klarar det, t.ex. D-link DIR-655, men som standard är det avstängt och behöver aktiveras i inställningarna.

Personligen har jag tänkt att sätta upp två trådlösa nätverk på olika kanaler. Ett från Thomson-modemet där jag bara kör "G" och ett från min d-link (i bryggläge) där jag bara kör N. På så sätt kan Thomson-modemet få hantera digitalboxen och d-linken mina datorer.

Hur funkar det med digitalboxen förresten? Får man med någon modul som gör denna trådlös, eller är det inbyggt?

Postad 17 juni 2010 - 16:18

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

När jag förklarade att det finns mycket info på detta forumet från Markus så blev han upprörd att det finns Telia människor som sprider info om något som inte saluförs ännu???? Sedan ville han inte prata med mig mer och bad mig återkomma i höst eller när Telia gör reklam för HDTV via ADSL. Vafan är detta????

Jaha, de är inte läskunniga ens... :wub:

Telia Digital-tv - nu kan ännu fler få hdtv

Redigerat av echotuva, 17 juni 2010 - 16:24.

Postad 17 juni 2010 - 18:37

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Det brukar faktiskt vara tvärt om. De flesta billiga routrar brukar inte klara av att hantera multicastströmmar över huvud taget, vilket innebär att det inte kommer fungera. Vissa bättre routrar klarar det, t.ex. D-link DIR-655, men som standard är det avstängt och behöver aktiveras i inställningarna.

Så kan det säkert vara i vissa fall. Jag har dock aldrig haft problem att ansluta olika routrar/hubbar/switchar efter Smart, bara att förhindra att paketen även sprids på WLAN-kanalen.

Redigerat av Sledgas, 17 juni 2010 - 18:59.

Postad 17 juni 2010 - 18:42

henkeny
  • henkeny
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

Hej Markus,

"Vågar" man gå upp i hastighet nu?
I måndags nedgraderade jag från 12-24 -> 6-8 och efter 8 samtal med er support fungerar nu helt plötsligt alla HD-TV kanaler. Komiskt/Ironiskt nog fungerade HDTV-kanalerna precis efter att jag pratat med er support och fick beskedet att jag tyvärr inte kan få HDTV (trots rätt avstånd och rätt utrustning) pga. telestationen inte hade "kapaciet hög".
Från mitt perspektiv känns det här mer och mer som ett lotto och jag vill INTE bli av med kanalerna igen för jag är väldigt nöjd med bildkvalitén.

/Henke

Postad 17 juni 2010 - 18:55

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jaha, de är inte läskunniga ens... :wub:

Telia Digital-tv - nu kan ännu fler få hdtv

Precis, jag har fått reklammail från Telia idag om att de erbjuder HDTV till ADSL-kunder.

Postad 17 juni 2010 - 19:18

Göran J
  • Göran J
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Hej

Var det någon som såg den fjärde av Nicole Kidman filmerna på SVT 2 i torsdags (3/6): Eyes Wide Shut - Amerikansk långfilm från 1999, (Eyes Wide Shut) i 4:3-format?
Eller/och såg/ser seriestarten av Sopranos, amerikansk dramaserie från 1999. Säsong 1. Del 1 av 13. Tony Soprano, om maffiaboss i New Jersey. Från 2000. Som också sändes i 4:3-format

Nu en fråga till er som har Telias digital-TV med fiber och anser att man ska se bilden i rätt format på en wide-screen TV! Alltså – 4:3 ska ses i 4:3 och 16:9 i 16:9!

Jag har ställt in min TV så den ändrar automatisk till rätt format!

Var bilden i rätt format hos Er?

Det var den inte hos mej! 4:3 var utdragen till 16:9 (urk!!)! Tony blev tjockare än nödvändigt. Likadant var det med Nicole!

Jag har haft detta felet i över ett år nu - Alla 39 kanaler utom SVT 2 ställer sig i rätt format ! Nu tycker jag det börjar bli läge för en rejäl kompensation för felaktigt levererad vara!!

Sedan undrar jag varför Kanal 7 som nyligen har dykt upp i tablån också sänds i fel format. Där är det tvärtom – 16:9 blir ihoptryckt till 4:3! Utom textningen som är 16:9 formatet, så jag kan inte dra ut bilden till rätt format för då syns inte början på text raderna.

Detta är såå störande

När ska det bli fixat?
Undrar Göran

JAA, NÄR SKA DETTA ÅTGÄRDAS!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lägg ner alla projekt angående HD-bild, Spotify osv. tills Ni klarar det mest elementära: Att visa en bild i rätt format

MARKUS! Varför fixas inte detta????

se även post 12 521!!!!!

Undrar fortfarande Göran J

Redigerat av Göran J, 17 juni 2010 - 19:24.

Postad 17 juni 2010 - 19:36

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Jag har kört med både hubbar, switchar och WLAN-bryggor mellan Telia Smart och digitalboxen. Alla kombinationer har fungerat felfritt direkt!

Det är inte så att du förväxlar Multicast med Broadcast? Multicast går ju bara till de noder som är "inloggade", dvs enbart till digitalboxen för IPTV. Broadcast däremot går ju till alla noder i nätet. (allt enligt min egna, kanske felaktiga, uppfattning...)

Nej, om switchen som ska hantera multicast inte har stöd för IGMP-snooping, dvs. att lyssna och sätta destination på multicastpaketen, så broadcastas dessa istället som default på de flesta enklare switchar.

Edit: Och med broadcast så menar jag på alla fysiska portar i en switch, och därmed även på WLAN:et.

Redigerat av Sledgas, 17 juni 2010 - 19:47.

Postad 17 juni 2010 - 20:07

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

JAA, NÄR SKA DETTA ÅTGÄRDAS!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lägg ner alla projekt angående HD-bild, Spotify osv. tills Ni klarar det mest elementära: Att visa en bild i rätt format

MARKUS! Varför fixas inte detta????

se även post 12 521!!!!!

Undrar fortfarande Göran J

Med tanke på att det bara är en kanal det är fel på så är det ju fullt möjligt att det är fel ifrån källan. Däremot kan man väl anse att Telia borde ligga på SVT om detta. Tyvärr blir det väl samma långbänk som mellan SVT och Comhem när det gällde 5.1 ljud på regionala sändningar...

Postad 17 juni 2010 - 23:12

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

[b]JAA, NÄR SKA DETTA ÅTGÄRDAS!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag tror inte att jag märkt något sådant fel.

Knäpper över till SVT2 nu. De visar en Italiensk film från 1969. Den måste väl ha spelats in i 4:3-format?
Uppenbarligen har SVT i så fall gjort om formatet på filmen till 16:9 innan de sänder ut den, för bilden fyller min widescreen-TV utan att för den skull vara utdragen.
Om jag tvingar TVn att trycka ihop bilden till 4:3 blir alla människor väldigt smala.

Jag har ställt in min 1963 på "Widescreen (16:9) - Pillarbox" och TV:n är konstant på 16:9.
Dvs TVn behöver aldrig ändra läge, det fixar 1963-boxen åt mig.

Postad 17 juni 2010 - 23:21

Jonny74
  • Jonny74
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag om någon skulle bli glad för det :wub:

Ni kan ju alltid skicka in det här (om nu hemsidan bestämmer sig för att fungera igen.)

Beklagar bara om jag inte har tid att ge utförliga svar i PM just nu. Har fått över 200 stycken PM sen i torsdags så det är en hel del att göra. Jag betar av de så fort jag hinner och beklagar att jag inte har några kloner som hjälper till :wub:

Markus Johansson
Telia Kundservice

Utfört! :D

Postad 17 juni 2010 - 23:22

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

Knäpper över till SVT2 nu. De visar en Italiensk film från 1969. Den måste väl ha spelats in i 4:3-format?
Uppenbarligen har SVT i så fall gjort om formatet på filmen till 16:9 innan de sänder ut den, för bilden fyller min widescreen-TV utan att för den skull vara utdragen.

nope: Aspect Ratio: 1.85 : 1 (och den bör inte fylla ut din skärm, hos mig har den - som sig bör - smala svarta fält i över- och underkant)

Postad 18 juni 2010 - 06:10

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Jag har problem att koppla in en d-link dir-635 (urkopplad DHCP, uPnP, multicast påslagen, inkopplad på en Lan-port, i princip en switch) efter min Thomson 787. Går jag in i webgui för Thomson (192.168.1.254) ser det ut som att alla enheter är kopplade på ethernetport 1, vilket inte stämmer. Gatewayen skickar data till boxen (1903) antar jag, för jag kan bläddra i kanalerna och får då upp kanallogga och epg-info. Jag kan även titta på svt-play. Men bilden är svart. Jag kan tyvärr inte svara på om jag får ljud för jag har inte det inkopplat just nu. Kopplar jag förbi d-linken får jag bild och allt fungerar tillfredställande. Min fundering ligger i om tv-strömmen sänds i något format (udp, multicast?) som d-linken inte vill skicka vidare?

Postad 18 juni 2010 - 06:47

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jag tror inte att jag märkt något sådant fel.

Om jag tvingar TVn att trycka ihop bilden till 4:3 blir alla människor väldigt smala.

Jag har ställt in min 1963 på "Widescreen (16:9) - Pillarbox" och TV:n är konstant på 16:9.
Dvs TVn behöver aldrig ändra läge, det fixar 1963-boxen åt mig.

Om du skall ha korrekt bild så skall boxen stå som den gör men TV'n skall stå på Auto. Som det är nu kommer du att dra ut 4:3 till fullskärm och få felaktiga proportioner. 4:3-sändningar skall visas med svarta sorgkanter på sidorna om det är korrekt. Sen om du vill ha det som du har så är ju smaken personlig.

Redigerat av tomano58, 18 juni 2010 - 06:49.

Postad 18 juni 2010 - 07:44

slamdunk
  • slamdunk
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Vi som har extra/Tvilling abb ADSL.
Det känns mkt tråkigt att inte kunna få HD på huvud abb pga ett extra abbonemnag.
Det borde väl rimligtvis funka finfint om extra boxen är stängd och att då kunna ta del av HD kanaler på huvud abbonemanget. Det skulle iaf jag vilja testa "på egen risk" :wub:

Är detta något som är möjligt?

Mvh

Postad 18 juni 2010 - 08:19

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Det skulle iaf jag vilja testa "på egen risk" :wub:

Rent teoretiskt är det säkert så, men jag misstänker att man vill undvika lösningar "på egen risk" då det, även om du klarar av det, finns en avsevärd risk att många andra mindre medvetna användare kommer att ringa ner kundtjänsten när deras HD-kanal plötsligen dyker för att boxen med det andra abonnemanget börjar spela in en programmerad inspelning (som användaren inte vet om att någon annan i familjen har programmerat), eller att någon helt enkelt sätter på box 2 för att titta samtidigt.

/A

Postad 18 juni 2010 - 08:48

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Jag har problem att koppla in en d-link dir-635 (urkopplad DHCP, uPnP, multicast påslagen, inkopplad på en Lan-port, i princip en switch) efter min Thomson 787. Går jag in i webgui för Thomson (192.168.1.254) ser det ut som att alla enheter är kopplade på ethernetport 1, vilket inte stämmer. Gatewayen skickar data till boxen (1903) antar jag, för jag kan bläddra i kanalerna och får då upp kanallogga och epg-info. Jag kan även titta på svt-play. Men bilden är svart. Jag kan tyvärr inte svara på om jag får ljud för jag har inte det inkopplat just nu. Kopplar jag förbi d-linken får jag bild och allt fungerar tillfredställande. Min fundering ligger i om tv-strömmen sänds i något format (udp, multicast?) som d-linken inte vill skicka vidare?

Enligt en kommentar på Amazon (länk) så verkar inte multicast fungera som det ska med DIR-635. Kanske gäller det även i ditt fall?

/Danne

Postad 18 juni 2010 - 08:54

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0
Har nyligen fått reda på att min BRF tecknat avtal med Telia bundet på 7 år om att får fiber draget till alla husen, samt så skall visst Fiberlan tjänsten kopplas på. Då med hastigheten 8-10/10 Mbits/s samt även IP telefoni och digital TV med paket Lagom (18 kanaler). Allt detta skall ingå i föreningsavgiften så att säga.

Det skall dras fiber nu i sommar och allt skall vara igång i September 2010

Har aldrig satt mig in i det här med Fiberlan och IPTV, detta då jag aldrig vågat drömma om att få fiber rätt in i huset så att säga. Visste inte ens att det fanns fiber-stomnät här i Hovsta Örebro där jag bor. Känns väldigt lyxigt att äntligen få det man väntat i flera år på.

Så nu följer jag den här otroligt stora tråden...

Jag kommer säkert ha många undringar den närmaste tiden så jag ställer väl lite frågor dårrå.

Hade tänkt uppgradera till 100/10 istället, vad är kostnaden i månaden för en sådan uppgradering om man har 10/10 ingående i föreningens avtal redan?`

Ingår den så kallade krypteringsavgiften på 249Kr per halvår i föreningens avtal eller måste enskilda hushåll betala extra för det?

Brukar det vara så att det gammla analoga kabel TV nätet sluta fungera/stängas av när föreningar tecknar avtal med Telia Fiberlan triple play tjänsten? (idag har vi Canal Digital och SPA som leverantör, sen tar föreningen hand om det lokala nätet och konverterar de digitala signalerna till analoga in i våra hem)

Man får ju bara en box vad jag förstått som inte ens går att spela in på. Hur löser man det så att man kan titta på/spela in på olika kanaler samtidigt på olika TV apparater?

Redigerat av Joakim_A, 18 juni 2010 - 08:56.

Postad 18 juni 2010 - 09:03

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Hej,

för dom intresserade kan jag säga att jag har:

12-24 mbit/s ADSL
ZyXel modem
Telia SMART tjänst aktiverad

OCH JAG HAR HD-KANALER :wub: :wub: :D

Så detta fungerar nu precis som Markus berättade igår. Tack Markus också för hjälpen!

Postad 18 juni 2010 - 09:23

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Har nyligen fått reda på att min BRF tecknat avtal med Telia bundet på 7 år om att får fiber draget till alla husen, samt så skall visst Fiberlan tjänsten kopplas på. Då med hastigheten 8-10/10 Mbits/s samt även IP telefoni och digital TV med paket Lagom (18 kanaler). Allt detta skall ingå i föreningsavgiften så att säga.

Det skall dras fiber nu i sommar och allt skall vara igång i September 2010

Har aldrig satt mig in i det här med Fiberlan och IPTV, detta då jag aldrig vågat drömma om att få fiber rätt in i huset så att säga. Visste inte ens att det fanns fiber-stomnät här i Hovsta Örebro där jag bor. Känns väldigt lyxigt att äntligen få det man väntat i flera år på.

Så nu följer jag den här otroligt stora tråden...

Jag kommer säkert ha många undringar den närmaste tiden så jag ställer väl lite frågor dårrå.

Hade tänkt uppgradera till 100/10 istället, vad är kostnaden i månaden för en sådan uppgradering om man har 10/10 ingående i föreningens avtal redan?`

Ingår den så kallade krypteringsavgiften på 249Kr per halvår i föreningens avtal eller måste enskilda hushåll betala extra för det?

Brukar det vara så att det gammla analoga kabel TV nätet sluta fungera/stängas av när föreningar tecknar avtal med Telia Fiberlan triple play tjänsten? (idag har vi Canal Digital och SPA som leverantör, sen tar föreningen hand om det lokala nätet och konverterar de digitala signalerna till analoga in i våra hem)

Man får ju bara en box vad jag förstått som inte ens går att spela in på. Hur löser man det så att man kan titta på/spela in på olika kanaler samtidigt på olika TV apparater?

Skoj med lokala forumkollegor, själv bor jag på öster i Örebro :wub:

När vår BRF drog in FiberLan i början på januari så meddelades att det gamla analoga ComHem-nätet skulle vara kvar i åtmistone tre år till, men det är nog upp till varje BRF.

Jag kan tyvärr inte svara på vad priserna blir om man har ett grundavtal i botten. Vi valde att ha kvar ComHem "i hyran" då hela kåken är i betong och vi inte ville dra kabel genom hela lägenheten för att få TV i sovrummet.

Det finns ju något som kallas tvillingabonnemang hos Telia, där du får en extra box men även betalar för kanalerna på den. Den inspelningsbara boxen kostar någon krona extra i månaden. Du får väl avgöra själv om det är en godtagbar lösning för dig, för mig är det det inte :wub:

Överlag är jag löjligt nöjd med FiberLan som fungerar klockrent och alltid håller utlovad hastighet.

/Danne

Postad 18 juni 2010 - 10:07

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Vi som har extra/Tvilling abb ADSL.
Det känns mkt tråkigt att inte kunna få HD på huvud abb pga ett extra abbonemnag.
Det borde väl rimligtvis funka finfint om extra boxen är stängd och att då kunna ta del av HD kanaler på huvud abbonemanget. Det skulle iaf jag vilja testa "på egen risk" :wub:

Är detta något som är möjligt?

Mvh

Prova att göra en inspelning via mina sidor (där finns svthd). Fungerade för mig iallafall för några dagar sedan. Sen när den börjar spela in gå under inspelningar då borde du hitta programmet. Jag testade inte det sista.

Postad 18 juni 2010 - 10:15

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Enligt en kommentar på Amazon (länk) så verkar inte multicast fungera som det ska med DIR-635. Kanske gäller det även i ditt fall?

/Danne

Tack för länken. Jag får luska lite mer i det där när jag kommer hem från jobbet. Men det lutar alltså åt att jag lagt ner tre kvällar helt i onödan för att göra om routern till en switch. Det blir till att med svansen mellan benen ta sig ner till Kjell&Co och köpa sig en vanlig femportars-switch.

Postad 18 juni 2010 - 10:46

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Hej,

för dom intresserade kan jag säga att jag har:

12-24 mbit/s ADSL
ZyXel modem
Telia SMART tjänst aktiverad

OCH JAG HAR HD-KANALER :wub: :wub: :D

Så detta fungerar nu precis som Markus berättade igår. Tack Markus också för hjälpen!

Kul att fler och fler börjar få HD även bland de som har ADSL.

men varför Zyxelmodem och du redan aktiverar Telia smart tjänsten?

Redigerat av Unregistereda360a43b, 18 juni 2010 - 10:47.

Postad 18 juni 2010 - 12:02

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

När jag flyttade till lgh med fiber så kostad 100/100 699 kr/månad kommer ej ihåg 100/10.

Nu betalar jag 299 kr/mån för 10/10 inklusive Tv-Stor.

Du kan köpa en lös inspelningsbar digitalbox för typ 1800-2500 spänn beroende på tillfällig deal.

Postad 18 juni 2010 - 13:12

slamdunk
  • slamdunk
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Rent teoretiskt är det säkert så, men jag misstänker att man vill undvika lösningar "på egen risk" då det, även om du klarar av det, finns en avsevärd risk att många andra mindre medvetna användare kommer att ringa ner kundtjänsten när deras HD-kanal plötsligen dyker för att boxen med det andra abonnemanget börjar spela in en programmerad inspelning (som användaren inte vet om att någon annan i familjen har programmerat), eller att någon helt enkelt sätter på box 2 för att titta samtidigt.

/A

Yep det är ju därför som telia "manuellt" skulle kunna släppa på HD kanalerna till dem som så önskade med förutsättningarna jag nämde.
Jag är fullt medveten om att detta är önsketänkade då man är grymt sugen på hd till 52":an.
Praktiskt tror iaf jag det skulle funka!

Mvh

Postad 18 juni 2010 - 13:45

Unregistered77135d77
  • Unregistered77135d77
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har stått x antal gånger i tråden om detta problem! Tydligen klarar inte Zyxel modemet av att hantera de nyare boxarna, så det du behöver göra är att kontakta Telia igen och be dem skicka ny utrustning till dig. Tror det är deras Thomson Modem/router du behöver.

Annars sök här i tråden så står det nog exakt detaljerat från folk samt Telia Marcus om vad som behövs.

Tackar för svar!

Försökte söka men hittade mest inlägg om kombinationen av HD och zyxlar.

Lite supportchatt + 90200 och japp, zyxeln skall bort. Ytterligare ett litet abonnemang på "telia smart" a' 29:- per månad var man tvugnen att teckna upp sig på. Plåster på såren är att de drar av drygt ett års abonemangsavgift på smart-eriet.

Hoppaas HD fungerar (fast boxen är kopplad till en gammal - men fortfarande bra - trinitron CRT så det blir ju bara lite blocking som försvinner och mindre motion blur).

/Henrik

Postad 18 juni 2010 - 13:51

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Kul att fler och fler börjar få HD även bland de som har ADSL.

men varför Zyxelmodem och du redan aktiverar Telia smart tjänsten?

Jag har en D-Link 655 router och vill fortsätta använda den... Så enkelt.

Redigerat av bobbyewing, 18 juni 2010 - 13:51.

Postad 18 juni 2010 - 14:14

Jonny74
  • Jonny74
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Lite supportchatt + 90200 och japp, zyxeln skall bort. Ytterligare ett litet abonnemang på "telia smart" a' 29:- per månad var man tvugnen att teckna upp sig på. Plåster på såren är att de drar av drygt ett års abonemangsavgift på smart-eriet.
/Henrik

Har fortfarande inte stött på någon på chatt eller 90200 som vet det Markus vet!!!

Blev inspirerad att kolla upp det med dom och skrev lite av det Markus har skrivit, fick då bla till svar "det är inget känt fel testa uppgradera ditt modem annars återkom så får vi byta ut TV boxen för den verkar ju vara trasig..." och favoriterna (ja jag har skrivit ner i en .txt fil allt jag hittills testat så jag inte får ont i fingrarna att skriva det igen) "har du testat en annan nätverkskabel" ja tre olika längd och kvalité, "är du säker på att du inte har någon Ruckus?" JA! (jag ser skillnad på en TP kabel och ett par Ruckus klumpar).

Suck är trött... :(

Jag har en D-Link 655 router och vill fortsätta använda den... Så enkelt.

Exakt så enkelt kan det vara :D (håller med dig)

Postad 18 juni 2010 - 15:06

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Du skall ha SVT HD säger en kvinna i telefon när jag pratar med Telia, jag får en sådan där känsla av extrem lycka men känner samtidigt som så många ggr förr att hon säkerligen inte vet vad hon pratar om och att det jag befarat stämmer.

Och jo.. jag bor tydligen 1.9 km från masten så tyvärr fungerar det inte!
Har haft Boxer i 5 år som lovat HD, gick över till Telia som lovat HD och fortfarande ingen jä...a HD. Börjar ärligt talat fundera på flytta bara för att få den där HD kanalen, jag tror inte HD kanaler existerar över huvudtaget! FInns dem verkligen?

Att telia har problem med lansera över bredare front ja det menas ju bara att OM det kommer HD i framtiden även för oss som bor 2 km från, så kommer bilden vara sjukt komprimerad alt. så får man 1 kanal medans andra får flera st.

Det värsta med telia är att man skall betala fullpris för tjänster som inte fungerar oavsett!
Borde ju få rabatt 100 kr i månaden för att man inte kan se HD istället!

Nu har jag en Pioneer 60" Kuro som gör underverk även med vanliga kanaler och film är ju det jag mest kollar på så jag får väl leva vidare i drömmen om att en dag få se en HD kanal, men jag tror den dagen lär jag aldrig få uppleva!

Postad 18 juni 2010 - 15:44

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nu har jag kollat med Kundtjänst på Telia och jag bor tydligen 1510 meter från stationen, så ingen HDTV för mig. Lite petigt tycker jag allt att det är.

Det borde väl funka även hos mig, om inte ledningarna är urgamla och trötta förståss.

Redigerat av Wille09, 18 juni 2010 - 16:15.

Postad 18 juni 2010 - 16:02

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Har fortfarande inte stött på någon på chatt eller 90200 som vet det Markus vet!!!

Blev inspirerad att kolla upp det med dom och skrev lite av det Markus har skrivit, fick då bla till svar "det är inget känt fel testa uppgradera ditt modem annars återkom så får vi byta ut TV boxen för den verkar ju vara trasig..." och favoriterna (ja jag har skrivit ner i en .txt fil allt jag hittills testat så jag inte får ont i fingrarna att skriva det igen) "har du testat en annan nätverkskabel" ja tre olika längd och kvalité, "är du säker på att du inte har någon Ruckus?" JA! (jag ser skillnad på en TP kabel och ett par Ruckus klumpar).

Suck är trött... :(

Exakt så enkelt kan det vara :D (håller med dig)

Kan bara beklaga att mina kollegor inte alltid kan ta till sig all information som finns tillgänglig på ett lika bra sätt som de allra flesta gör. Jag kan ju av förståliga skäl mycket om digital-tv och då lite mindre om vissa andra områden.

Ni som finns här på forumet har ofta ett större teknikintresse än den genomsnittliga kunden som kontaktar Telia och således kan dessa frågor du fick förekomma.

Nu ska jag dock ta helg och hoppas jag får en lugn och skön helg och att jag slipper så mycket som möjligt av bröllopet, detta trots att TeliaSonera ”Official Love Operator”

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 18 juni 2010 - 16:12

PBateman
  • PBateman
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Inget svar till mig Markus innan du går på helg??
För jag har fått 7 olika svar idag från eran kundtjänst gällande min chans till HDTV, hade vart kul att se fotbollen i HD.
Man pendlar mellan himmel och jord angående HD, ena stunden allt bra till att Telia inte har HD.

Postad 18 juni 2010 - 21:28

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Inget svar till mig Markus innan du går på helg??
För jag har fått 7 olika svar idag från eran kundtjänst gällande min chans till HDTV, hade vart kul att se fotbollen i HD.
Man pendlar mellan himmel och jord angående HD, ena stunden allt bra till att Telia inte har HD.

Jag är ganska säker på att du inte vill ha ett svar av mig ännu. Ring dock inte något mer och fråga heller är du snäll...

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 18 juni 2010 - 21:33

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Föräldrarna tänkte byta tvabb, ville ha en som hade hela kittet (tv-bredband,telefoni) jag tänkte kolla på telia, men vem kan svara å om man kan få HD-kanalerna (och vilka finns det?)

Postad 18 juni 2010 - 22:11

PBateman
  • PBateman
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Jag är ganska säker på att du inte vill ha ett svar av mig ännu. Ring dock inte något mer och fråga heller är du snäll...

Markus Johansson
Telia Kundservice

???? Varför vill jag inte ha ett svar???

Postad 18 juni 2010 - 22:25

Jonny74
  • Jonny74
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Ni som finns här på forumet har ofta ett större teknikintresse än den genomsnittliga kunden som kontaktar Telia och således kan dessa frågor du fick förekomma.

Jo förstår det men... klistrar man in en text där man skriver allt man testat så...

Ha en toppen helg, det är du värd.

Postad 19 juni 2010 - 01:18

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Om du skall ha korrekt bild så skall boxen stå som den gör men TV'n skall stå på Auto. Som det är nu kommer du att dra ut 4:3 till fullskärm och få felaktiga proportioner. 4:3-sändningar skall visas med svarta sorgkanter på sidorna om det är korrekt. Sen om du vill ha det som du har så är ju smaken personlig.

Hmmm, näää. Eftersom jag ställt in boxen på Pillarbox kommer den alltid mata ut en full 16:9-bild.
Om boxen tar emot en 4:3-signal lägger BOXEN dit svarta kanter till höger och vänster. Resultatet är en full 16:9-bild.
TV:n behöver och ska därmed INTE ha någon auto, eftersom boxen alltid skickar ut en full 16:9-bild.
(jag ser tydligt att detta fungerar eftersom boxen lägger dit svarta kanter till höger/vänster medan LG-TVn lägger dit ljusgrå kanter. Jag tittar t.ex. på Helgonet på TV4 just nu, och får svarta sorgekanter eftersom filmen är i 4:3-format)
(med TVn på auto kan den i värsta fall få för sig att använda nåt sånt där jobbigt zoom-läge där den använder lite av det svarta till höger/vänster men kapar av lite upptill och nedtill. Usch!)

Egentligen skulle jag hellre vilja köra med auto på TVn eftersom bilden i teorin försämras lite när boxen gör om den, men mitt öga kan ändå inte urskilja nån skillnad. ...och så gillar jag bättre svarta kanter än ljusgrå...
Dessutom klarar inte min TV av auto. ...och jag vet inte ens om boxen klarar av att sända ut motsvarande WSS-format-signaler via HDMI. Det finns väl ingen riktig standard för det än har jag för mig?
Alltså är det för mig bäst med Pillarbox-läget - då blir det alltid rätt. Aldrig några för smala eller utdragna människor.

Redigerat av elofu17, 19 juni 2010 - 01:35.

Postad 19 juni 2010 - 08:04

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

???? Varför vill jag inte ha ett svar???

Förstår du verkligen inte det själv? :(

Han menar förstås att han - än så länge? [kanske ändrar sig?] - bara har nåt negativt att tala om dig ang. dina kanaler. :D

Redigerat av anderswillhelmsson, 19 juni 2010 - 09:24.

Postad 19 juni 2010 - 08:22

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

och så gillar jag bättre svarta kanter än ljusgrå...

Antar att det är en plasma tv.
Du vet väl att de lägger på grå kanter i stället för svarta, för att slitaget på panelen skall bli mer jämnt. Om du "tvingar" tv:n att använda svarta kanter under en längre period, kan det påverka bilden negativt. Inget du behöver bry dig om, ifall du byter tv ofta, men kan vara värt att tänka på om du vill använda den i många år.

Redigerat av Belzhadar, 19 juni 2010 - 08:35.

Postad 19 juni 2010 - 11:47

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Hmmm, näää. Eftersom jag ställt in boxen på Pillarbox kommer den alltid mata ut en full 16:9-bild.
Om boxen tar emot en 4:3-signal lägger BOXEN dit svarta kanter till höger och vänster. Resultatet är en full 16:9-bild.
TV:n behöver och ska därmed INTE ha någon auto, eftersom boxen alltid skickar ut en full 16:9-bild.
(jag ser tydligt att detta fungerar eftersom boxen lägger dit svarta kanter till höger/vänster medan LG-TVn lägger dit ljusgrå kanter. Jag tittar t.ex. på Helgonet på TV4 just nu, och får svarta sorgekanter eftersom filmen är i 4:3-format)
(med TVn på auto kan den i värsta fall få för sig att använda nåt sånt där jobbigt zoom-läge där den använder lite av det svarta till höger/vänster men kapar av lite upptill och nedtill. Usch!)

Egentligen skulle jag hellre vilja köra med auto på TVn eftersom bilden i teorin försämras lite när boxen gör om den, men mitt öga kan ändå inte urskilja nån skillnad. ...och så gillar jag bättre svarta kanter än ljusgrå...
Dessutom klarar inte min TV av auto. ...och jag vet inte ens om boxen klarar av att sända ut motsvarande WSS-format-signaler via HDMI. Det finns väl ingen riktig standard för det än har jag för mig?
Alltså är det för mig bäst med Pillarbox-läget - då blir det alltid rätt. Aldrig några för smala eller utdragna människor.

Jag har själv 16:9 Pillarbox på boxen och Auto på TV'n. Bilden kommer alltid ut korrekt och 4:3-sändningar får som de skall svarta (ej grå) kanter på sidorna. Blir aldrig några märkliga zoomningar.(Panna G10)

Postad 19 juni 2010 - 13:06

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Antar att det är en plasma tv.
Du vet väl att de lägger på grå kanter i stället för svarta, för att slitaget på panelen skall bli mer jämnt. Om du "tvingar" tv:n att använda svarta kanter under en längre period, kan det påverka bilden negativt. Inget du behöver bry dig om, ifall du byter tv ofta, men kan vara värt att tänka på om du vill använda den i många år.

Japp, det är en plasma (LG 50PS8000), och japp jag vet att grå kanter är till för att åldra de yttre pixlarna ungefär lika mycket som de i mitten, men jag tittar så sällan på 4:3-material att jag inte oroar mig.
Tack för varningen dock! :-)

Jag har själv 16:9 Pillarbox på boxen och Auto på TV'n. Bilden kommer alltid ut korrekt och 4:3-sändningar får som de skall svarta (ej grå) kanter på sidorna. Blir aldrig några märkliga zoomningar.(Panna G10)

Nej, märkliga inzoomningar sker bara på vissa TV-apparater, och bara om användaren ställt in den på något auto-zoom-läge. Dvs när auto-zoomen snarare baseras på förekomsten av svarta kanter än på WSS-signalering som anger exakt korrekt aspect ratio.

4 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

Angelus78
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.