* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 23 juni 2010 - 18:52
Postad 23 juni 2010 - 21:11

En Motorola/Kreatel IP-STB 1510 tror jag att det är.
Postad 23 juni 2010 - 21:16
Alla med kanalpaket Stor ska ha fått en ny boxFick meddelande om att tjänsten behövde uppgraderas och gjorde således det. Nu funkar inte Comedy Central. Står att boxen är för gammal. Vad är det för knas?
http://www.telia.se/...digitalbox.page
Redigerat av lindo, 23 juni 2010 - 21:17.
Postad 23 juni 2010 - 21:19
Fick meddelande om att tjänsten behövde uppgraderas och gjorde således det. Nu funkar inte Comedy Central. Står att boxen är för gammal. Vad är det för knas?
Skulle gissa på att kanalen är migrerad till MPEG-4. (Inte mjukvaruppdateringen i så fall som är orsaken till det)
Du har inte fått någon information om en ny digitalbox?
Mina föräldrar fick sin box utbytt av Telia till 1903 för att kanaler i deras kanalpaket skulle börja sändas i MPEG-4.
Så skulle nog rekommendera dig att ta kontakt med Telia och fråga varför du i så fall inte fått någon digitalbox om nu den kanalen sänds i MPEG-4 och du har 1510 boxen. Eller kanske höra med Markus här vad som gäller.

Postad 23 juni 2010 - 21:34
Som alltid är det trevligt att du återkopplar. Men EPG känns inte sölig. Den är sölig. Kommer den att kunna bli snabbare på 1910?Det är nog renderingen som tar tid och däför EPG känns sölig.
Postad 24 juni 2010 - 00:54
Som alltid är det trevligt att du återkopplar. Men EPG känns inte sölig. Den är sölig. Kommer den att kunna bli snabbare på 1910?
Håller med om att den är seg, men blev glatt överraskad när jag hälsade på mina föräldrar och kollade på EPG´n i deras Viasat Motorola box via fiber... zzzirap! alltid en tröst att det finns sämre.

Postad 24 juni 2010 - 07:29
Själv fick jag via supporten veta att jag skulle kunna få HD-kanaler. Så jag beställde Telia- Smart så jag skulle få Thomson- modemet. Igår kopplade jag glad i hågen in utrustningen, men inga kanaler när jag startade upp:(Efter några dagars besvikelse över att det inte är möjligt för mig att få HDTV via ADSL så tänkte jag höra hur och vad det är som avgör om ens telestation har kapacitet hög. Det visade sig att min station inte hade den höga kapaciteten och det vore intressant att veta vad det är som avgör vilka stationer som har kapaciteten och om det är någon utbyggnad på gång för att säkerställa att fler abonnenter kan ta del av HDTV utbudet (som man skulle kunna säga att vi redan betalar för).
Ringde supporten, hon sa att det krävde att hon gjorde en omställning. Efter att hon sa att hon gjort den skulle jag bara starta om boxen så skulle kanalrena fungera, hon såg att jag hade dem. Men efter omstart, inga kanaler:(
Hon pratade då med någon annan och återkom med beskedet att det inte fungerade för min del. Detta trots att min telestation ska vara utrustad för det och att avståndet är långt under vad som krävs. Hon kunde ingenting göra sa hon, trots att hon såg att jag hade kanalerna...
Vad trött man blir! Så vad tror ni? Bara returnera grejerna och koppla in Zyxel- modemet igen eller?!?
Postad 24 juni 2010 - 13:54
Själv fick jag via supporten veta att jag skulle kunna få HD-kanaler. Så jag beställde Telia- Smart så jag skulle få Thomson- modemet. Igår kopplade jag glad i hågen in utrustningen, men inga kanaler när jag startade upp:(
Beklagar att jag inte svarade på ditt PM tidigare men jag har nu fixat det. Det är dock som så att det tar ett tag att fixa så då svarade jag inte innan det var fixat.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Ah, snabba svar. Tack!
De flesta kunder som har haft 1510 boxar borde ha fått ny box utskickad, och har du inte fått ny box kontakta supporten så löser de nog det.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 24 juni 2010 - 14:41
Men när kommer Viasat Sport HD till Telia?
Antagligen om ett tag

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 24 juni 2010 - 15:42
Helt underbart! Nu fungerar det:)Beklagar att jag inte svarade på ditt PM tidigare men jag har nu fixat det. Det är dock som så att det tar ett tag att fixa så då svarade jag inte innan det var fixat.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Stort tack Markus!
Postad 24 juni 2010 - 17:35
Skulle nån kunna vara snäll och hjälpa mig???
Postad 24 juni 2010 - 19:34
Redigerat av Cambo, 24 juni 2010 - 20:03.
Postad 24 juni 2010 - 22:32
Låter jättebra! ...för även fast guiden nu börjar vara riktigt bra är det två saker som gör att jag fortfarande inte använder den:Det kommer mest troligt att byta så man hoppar så man får 8 kanaler istället för en ny när man scrollar utanför.
* jag har många kanaler, så att stega en kanal i taget är hopplöst. För folk med max 10 kanaler i kanalpaketet funkar den nog bra.
* navigeringen är på tok för långsam (försök verkligen att pre-fetcha data så att man inte behöver vänta så länge efter en knapptryckning)
Ok, men det borde väl vara en enkel sak att programmera olika "profiler" för olika boxar? Det känns inte direkt framtidssäkert om mjukvaran för alla ska anpassas efter den sämsta burken/fjärrkontrollen.Att spola knappen och hoppa knappen har samma funktion på 19xx fjärren beror på att knappen hoppa saknas på 1003 fjärren.

Det har jag redan antagit. Synd dock, för det är lite samma sak här:Funktionen att göra gui:t i högre upplösning är inte någon prioriterad funktion
Unga personer med tekniskt kunnande och bra syn vill inte få en sämre produkt bara för att andra kunder kanske inte är lika avancerade, inte ser lika bra eller har en lika stor TV.
Kan väl säga att varken jag eller någon annan ser några buggar som fixar sig med några minuters arbete. Det är några buggar som det nästan bara är ni på forumet som påpekar kan jag säga. En del fel är nästan totalt omöjliga att åtgärda för de är inte konsekvent samma fel utan det uppträder ibland eller olikt.
Klart jag förstår att vissa buggar är svåra att lokalisera och fixa. Efter fixen måste det betatestas och så vidare innan det släpps i produktion, men det är inte dessa buggar jag pratar om.
Jag anser att det bara borde ta några minuter att fixa exempelvis dessa fel:
* Om man tittar på en Inspelning samtidigt som boxen spelar in en annan, och man trycker på Stopp-knappen så dyker en dialogruta upp där man får välja vad som ska avbrytas. Tyvärr är det inspelningen, inte uppspelningen, som är förvald. Detta är helt vansinnigt. Naturligtvis ska det vara uppspelningen som ska vara förvald då det är den man avser att stoppa i 99.9% av fallen. Just nu är det stor risk att man stoppar inspelningen, och den missen är svår att reparera. Skulle man istället råka stoppa uppspelning är det mindre allvarligt - det är bara att starta uppspelningen igen.
Att ändra ordning i listan borde inte ta många minuter, och det behöver inte direkt betatestas...

* Samma sak vid start av en Inspelning man redan sett. Då frågar systemet om man vill spela upp filen från början eller om man vill starta där man var sist. Ändra så att default-valet är att starta där man var sist, det vill man oftast.
* I konfliktrutan måste mer information om de två konfliktande programmen visas, inte bara titeln. Visa kanal, titel och tider för båda de konfliktande inspelningarna. Just nu kan det stå att "VM-fotboll" krockar med "VM-fotboll" utan nån info om vilken kanal jag redan spelar in på, etc.
Att addera några ord till ett redan befintligt meddelande kan inte ta lång stund.
* När man har en inspelning igång och byter kanal så visas uppe i högra hörnet en liten inforuta om att inspelning pågår. Bra! I rutan står dock bara titeln på det program som spelas in. Visa även vilken kanal som det spelas in på.
Igen, att addera några ord till ett redan befintligt meddelande kan inte ta lång stund.
* Fel Inspelning är markerad efter uppspelning - hur svårt kan det vara att placera markören på rätt avsnitt efter avslutad uppspelning? Just nu är risken stor att man raderar fel inspelning.
Det är klart att medel-Svensson inte orkar sitta 30 minuter i tfn-kö bara för att meddela Telia att de borde ändra ordningen på två alternativ i en meny, därför blir det bara i forum liknande dessa som alla skavanker dryftas. Det betyder inte att de är mindre viktiga för det.
Redigerat av elofu17, 25 juni 2010 - 00:09.
Postad 25 juni 2010 - 01:02
Det är klart att medel-Svensson inte orkar sitta 30 minuter i tfn-kö bara för att meddela Telia att de borde ändra ordningen på två alternativ i en meny, därför blir det bara i forum liknande dessa som alla skavanker dryftas. Det betyder inte att de är mindre viktiga för det.
Helt rätt det är väl ändå "teknik nördarna" som hänger här i forumet som upptäcker buggar m.m. först och vill meddela dom för förbättring, då borde intresset vara högre från dom ansvarigas sida...
Postad 25 juni 2010 - 09:53
Helt rätt det är väl ändå "teknik nördarna" som hänger här i forumet som upptäcker buggar m.m. först och vill meddela dom för förbättring, då borde intresset vara högre från dom ansvarigas sida...
Jag tror att man ska vara lite försiktigt med att generalisera för mycket då det finns risk att forumet uppfattas som "teknik-nördarnas" forum och till slut blir ett "gnäll-forum" och därmed även inte tas på allvar. Jag personligen rekommenderar forumet till många som har Telia och som inte kan mycket alls om tekniken. Dessa får rekommendation att söka och läsa då många av svaren kan man hitta här. Jag har bekanta i spannet mellan 16 år och 67 år som läser och söker svar här. Sen är det klart att det finns många som är mycket teknik intresserad men jag kan nog säga att allmänheten kan se ganska tydligt vilka det er.
Postad 25 juni 2010 - 10:03
Att ändra ordning i listan borde inte ta många minuter, och det behöver inte direkt betatestas...
![]()
* Samma sak vid start av en Inspelning man redan sett. Då frågar systemet om man vill spela upp filen från början eller om man vill starta där man var sist. Ändra så att default-valet är att starta där man var sist, det vill man oftast.
* I konfliktrutan måste mer information om de två konfliktande programmen visas, inte bara titeln. Visa kanal, titel och tider för båda de konfliktande inspelningarna. Just nu kan det stå att "VM-fotboll" krockar med "VM-fotboll" utan nån info om vilken kanal jag redan spelar in på, etc.
Att addera några ord till ett redan befintligt meddelande kan inte ta lång stund.
* När man har en inspelning igång och byter kanal så visas uppe i högra hörnet en liten inforuta om att inspelning pågår. Bra! I rutan står dock bara titeln på det program som spelas in. Visa även vilken kanal som det spelas in på.
Igen, att addera några ord till ett redan befintligt meddelande kan inte ta lång stund.
* Fel Inspelning är markerad efter uppspelning - hur svårt kan det vara att placera markören på rätt avsnitt efter avslutad uppspelning? Just nu är risken stor att man raderar fel inspelning.
Håller med dig på allt men vill belysa och stödja framförallt raderna ovan.
Lite mer info på vad som händer skulle vara uppskattad.
På inforutan om att inspelning pågår skulle man lika gärna lägga till, tiden när inspelning börjar och när den avslutas, från vilken kanal och hur långt in i inspelningen befinner man sig i. Spelar man en film som börjar klockan 14:00 och slutar 15:45 så borde det framgå, start-sluttiden och nuvarande tid i inspelningen och kanal.
Jag träffar medel-svensson på jobbet, hemmet och i andra sammanhang och kan intyga att många tycker samma sak som de flesta här men precis som du skrev så orkar de inte vänta i kö. Det är inte enbart "teknik-nördarnas" krav, snarare allmänna förbättringar som kanske framförs av teknik-nördar..-)
Redigerat av Unregistereda360a43b, 25 juni 2010 - 10:05.
Postad 25 juni 2010 - 21:32
Jag tror att man ska vara lite försiktigt med att generalisera för mycket...
F´låt gjorde en hänvisning till en del tidigare kommentarer...l

Det är inte enbart "teknik-nördarnas" krav, snarare allmänna förbättringar som kanske framförs av teknik-nördar..-)
Bra skrivet, det var lite så jag skulle få till texten men det blev tokigt.

Postad 25 juni 2010 - 21:54
F´låt gjorde en hänvisning till en del tidigare kommentarer...l
Bra skrivet, det var lite så jag skulle få till texten men det blev tokigt.
No problem. Glad midsommar.
Postad 26 juni 2010 - 10:59
På inforutan om att inspelning pågår skulle man lika gärna lägga till, tiden när inspelning börjar och när den avslutas
Ah, det adderar jag till listan. Jag har också irriterat mig på att inte direkt få veta hur länge boxen tänker hålla på och spela in. Oftast är det när man vill starta en ny inspelning på en annan kanal men den misslyckas pga att boxen fortfarande spelar in extramarginalen till något tidigare program.
v1.40 - http://mds.mdh.se/~d.../telia 1963.htm
Redigerat av elofu17, 26 juni 2010 - 11:55.
Postad 26 juni 2010 - 11:12
Netonnet säljer nämligen 1 TB varianten för 1449 kr.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 26 juni 2010 - 11:17.
Postad 26 juni 2010 - 14:24
Man beställer viasat sport för att kunna se formel 1. Ok 99 kr dyrt men okay då, då lägger man till viasat hockey, nu kostar det 139kr, INTE intresserade av hockey. Man slår på trumman att man lyckas få premier leage och gör reklam för det, INTE intresserad, vad gör man höjer till 199kr!!! J..t dyrt för formel 1. INTE glad!!! Hur svårt ska det vara att se formel 1. Har bytt till telia från boxer bara för att kunna se formel 1.
Håller med fullständigt!
TELIA: Kanske dags att separera Viasat Motor så att man kan välja bara den för 99:-/månad precis som man gjort med Viasat Golf?
Postad 27 juni 2010 - 18:55
Postad 27 juni 2010 - 19:52

Postad 28 juni 2010 - 04:59
Om man har tvillingabonnemang måste man då betala krypteringsavgiften flera gånger för varje TV?
Måste man ha tvillingabonnemang för att kunna ta emot 2 kanaler samtidigt om man har en inspelningsbar box?
Postad 28 juni 2010 - 05:29
Måste man ha tvillingabonnemang för att kunna ta emot 2 kanaler samtidigt om man har en inspelningsbar box?
Nej det behövs inte! Har du Fiberlan så krävs det inget tvillingabonnemang. Fiberlan tillåter två stycken dataströmmar samtidigt.
Postad 28 juni 2010 - 07:46
För er som har Fiberlan via kollektivavtal. Då ingår ju grundutbudet i hyran. Men frågan är ingår också då krypteringsavgiften på 249kr/ halvår?
Det finns ev. båda varianterna jag har hört flera som har avtal där krypteringsavgiften är helt borttagen på den kollektiva delen. Problemet är så fort man vill ha några extra kanaler utöver det kollektiva så åker man samtidigt på att betala krypteringsavgiften.
Postad 28 juni 2010 - 10:05
För er som har Fiberlan via kollektivavtal. Då ingår ju grundutbudet i hyran. Men frågan är ingår också då krypteringsavgiften på 249kr/ halvår?
I vårt avtal ingår krypteringen i månadsavgiften.
Om man har tvillingabonnemang måste man då betala krypteringsavgiften flera gånger för varje TV?
Nej, det behöver du inte.
Nej, du kan då ta emot 2 strömmar till samma box med ett abonnemang.
/A
Postad 28 juni 2010 - 13:02
– Telenors målsättning är att erbjuda alla nio hdtv-kanalerna före årets slut via Bredband60 som i dag når 400 000 hushåll, säger han och anger att Telenor planerar bygga ut för att nå fler hushåll.
Bredband60 baseras på vdsl2 och klarar 60 Mbit/s via det vanliga telefonnätet. Även Telia redovisar en mycket aggressiv ambition att införa vdsl2 via det vanliga telefonnätet.
– Telia kommer att nå 800 000 hushåll i Sverige med vdsl2 under 2010. Vdsl2 har en kapacitet på upp till 60 Mbit/s och klarar hdtv. En omfattande uppgradering av vårt dsl-nät för vdsl2 pågår nu, säger Joel Westin, affärschef Telia Digital-TV.
Postad 28 juni 2010 - 14:03
Viasat Sport HD Danmark(!?) testsänds just nu av någon anledning i nätet. Dessutom testsänds TV1000 HD. Det är väl inte alltför gissat att nästa steg är att just Viasats båda HD-kanaler dyker upp eftersom Canal+ motsvarigheter nyss blev tillgängliga.Men när kommer Viasat Sport HD till Telia?
Dock verkar ju Eurosport HD testsänts ett bra tag, utan att för den skull gå att beställa...
Postad 28 juni 2010 - 22:59
Jag tror inte att jag märkt något sådant fel.
Knäpper över till SVT2 nu. De visar en Italiensk film från 1969. Den måste väl ha spelats in i 4:3-format?
Uppenbarligen har SVT i så fall gjort om formatet på filmen till 16:9 innan de sänder ut den, för bilden fyller min widescreen-TV utan att för den skull vara utdragen.
Om jag tvingar TVn att trycka ihop bilden till 4:3 blir alla människor väldigt smala.
Jag har ställt in min 1963 på "Widescreen (16:9) - Pillarbox" och TV:n är konstant på 16:9.
Dvs TVn behöver aldrig ändra läge, det fixar 1963-boxen åt mig.
Nu har jag också sett felet på SVT2.
Nyss visades Sopranos, och bilden blev utdragen så att alla såg tjocka ut.
Precis som författaren till urilägget skrev så verkar detta fel bara ske på SVT2. Alla andra kanaler blir det alltid rätt aspect ratio på.
Appropå aspect ratios och sånt slänger jag in ett tips här även om det är off-topic:
Jag upptäckte just att jag haft min LG-tv i läge 16:9 ända sedan jag köpte min vip1963. Jag har kalibrerat färger, skärpa och svartnivåer men av någon anledning hela tiden kört i 16:9-format.
Idag när jag lekte runt med aspect ratio såg jag att valet "Just Scan" inte var utgråat vilket det varit förr med tidigare boxar. När jag bytte till "Just Scan" får jag se några centimeter mer bild åt samtliga håll.
Så om det finns fler än jag som "råkar" köra i 16:9 fastän TVn klarar av att visa mer kanske man bör se över inställningarna.
PS. "Just Scan" är benämningen som LG och Samsung har för att visa en bild utan någon overscan alls, dvs visa ALLTING, pixelmappat 1:1.
Postad 28 juni 2010 - 23:07
Det finns ev. båda varianterna jag har hört flera som har avtal där krypteringsavgiften är helt borttagen på den kollektiva delen. Problemet är så fort man vill ha några extra kanaler utöver det kollektiva så åker man samtidigt på att betala krypteringsavgiften.
Nja, så är det väl inte? Tidigare hade Telia ett fel i sitt system som satte upp krypteringsavgiften då man tecknade ett nytt avtal men detta ska vara åtgärdat nu då man egentligen bara utöker sitt kollektiva utbud (inklusive den krypterinsavgiften).
Är rätt säker på att avtalet för ViasatSport som jag tecknade för några månader sedan specifikt sa 0:- i krypteringsavgift, och min första räkning nämner ingen sådan heller.
Postad 28 juni 2010 - 23:39
Även på TV7 är det ofta fel men tvärtom. Bilden visas med 16:9 ihopklämd i 4:3. Försöker man skala bilden korrekt så hamnar texten utanför. Däremot fungerar det fint att ställa om boxen i 16:9 (har normalt 16:9 Pillarbox samt Auto på TV'n vilket till 99% alltid ger rätt bildförhållande)Nu har jag också sett felet på SVT2.
Nyss visades Sopranos, och bilden blev utdragen så att alla såg tjocka ut.
Precis som författaren till urilägget skrev så verkar detta fel bara ske på SVT2. Alla andra kanaler blir det alltid rätt aspect ratio på.
Postad 29 juni 2010 - 06:08
Det vore en avsevärd förbättring av villkoren i så fall.Nja, så är det väl inte? Tidigare hade Telia ett fel i sitt system som satte upp krypteringsavgiften då man tecknade ett nytt avtal men detta ska vara åtgärdat nu då man egentligen bara utöker sitt kollektiva utbud (inklusive den krypterinsavgiften).
Är rätt säker på att avtalet för ViasatSport som jag tecknade för några månader sedan specifikt sa 0:- i krypteringsavgift, och min första räkning nämner ingen sådan heller.
Jag har alltid fått svaret från Telia att detta var "by design" då man gick utanför det kollektiva avtalet när man beställde ytterligare paket. Däremot lade Telia ett tag felaktigt på krypteringsavgiften på kollektivakunder som beställde VoD tjänsten.
Den info jag fått från Telia är att man väljer att inte ta ut någon krypteringsavgift på kollektiva kanalpaket.
Däremot när du köper ett individuellt kanalpaket så uppkommer denna kostnad!
Telia: Kan vi får lite hjälp att reda ut vad som gäller för krypteringsavgift och extra kanalpaket om man har kollektivtutbud, Tack!
Redigerat av defiant, 29 juni 2010 - 06:12.
Postad 29 juni 2010 - 11:22
När jag kör med "Just Scan" på min Samsung-tv (ej full-hd) får jag ibland (men inte alltid) konstiga linjer över och under bilden. Har för mig jag läste om detta tidigare i tråden och då kom man fram till att det är bäst att låta tv:n stå på 16:9.Appropå aspect ratios och sånt slänger jag in ett tips här även om det är off-topic:
Jag upptäckte just att jag haft min LG-tv i läge 16:9 ända sedan jag köpte min vip1963. Jag har kalibrerat färger, skärpa och svartnivåer men av någon anledning hela tiden kört i 16:9-format.
Idag när jag lekte runt med aspect ratio såg jag att valet "Just Scan" inte var utgråat vilket det varit förr med tidigare boxar. När jag bytte till "Just Scan" får jag se några centimeter mer bild åt samtliga håll.
Så om det finns fler än jag som "råkar" köra i 16:9 fastän TVn klarar av att visa mer kanske man bör se över inställningarna.
PS. "Just Scan" är benämningen som LG och Samsung har för att visa en bild utan någon overscan alls, dvs visa ALLTING, pixelmappat 1:1.
Postad 29 juni 2010 - 12:24
Telia: Kan vi får lite hjälp att reda ut vad som gäller för krypteringsavgift och extra kanalpaket om man har kollektivtutbud, Tack!
Jag tar det igen då.
Har man endast VoD tjänsten på kollektivavtal betalar man ingen krypteringsavgift.
Har man något annat kanalpaket betalar man krypteringsavgift för huvudabonnemanget.
Har man tvilling- eller extraabonnemang så tillkommer det inte en till krypteringsavgift.
Det är alltså begränsat till max en krypteringsavgift per kundnummer.
(. Det hade varit bra med en FAQ .)
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 29 juni 2010 - 19:15.
Postad 29 juni 2010 - 21:06
När jag kör med "Just Scan" på min Samsung-tv (ej full-hd) får jag ibland (men inte alltid) konstiga linjer över och under bilden. Har för mig jag läste om detta tidigare i tråden och då kom man fram till att det är bäst att låta tv:n stå på 16:9.
Japp, det är "gömd" information så som WSS (http://en.wikipedia....creen_signaling).
De vita strecken upptill i bild ger info till TV:n om vilken aspect ratio som utsändningen har, så att TV:n automatiskt kan ställa in sig på rätt.
Jag får inte upp några sådana streck eller annat skräp på någon av alla mina kanaler, så jag gissar att eftersom min vip1963 är konfigurerad att mata ut 16:9 pillarbox så behöver TVn aldrig ändra aspect ratio, och därmed behöver boxen heller inte lägga på någon sådan info uppe i overscan-utrymmet.
...eller så luras LG och Just Scan är inte 100.0% av bilden utan den översta raden med WSS-informationen är bort-croppad.
Prova att ställa in din box på 16:9 Pillarbox och se om "skräpet" då försvinner. Annars får du köra vidare med vanlig 16:9.
Postad 29 juni 2010 - 21:22
Har under kvällen inte kunnat titta på inspelat matrial på min pvr box. Är det någon mer som har samma problem?
När man väljer ett program så fryser sig bilen och ljudet försvinner. Men man kan trycka bort frysningen genom att välja en kanal eller stänga av boxen.
Någon som vet vad man kan göra åt det?
Postad 29 juni 2010 - 21:30
Edit: det räcker visst att byta kanal...
/jonas
Redigerat av joek, 29 juni 2010 - 21:46.
Postad 29 juni 2010 - 21:42
Postad 29 juni 2010 - 21:59
Redigerat av elofu17, 29 juni 2010 - 22:48.
Postad 29 juni 2010 - 22:07
Jag har 16:9 Pillarbox och med overscan (Panna G10) påslaget så får jag ibland vita streck i överkant av skärmen. Oftast på tex Comedy men även även på Kanal 5 ibland. Så LG luras nog...Japp, det är "gömd" information så som WSS (http://en.wikipedia....creen_signaling).
De vita strecken upptill i bild ger info till TV:n om vilken aspect ratio som utsändningen har, så att TV:n automatiskt kan ställa in sig på rätt.
Jag får inte upp några sådana streck eller annat skräp på någon av alla mina kanaler, så jag gissar att eftersom min vip1963 är konfigurerad att mata ut 16:9 pillarbox så behöver TVn aldrig ändra aspect ratio, och därmed behöver boxen heller inte lägga på någon sådan info uppe i overscan-utrymmet.
...eller så luras LG och Just Scan är inte 100.0% av bilden utan den översta raden med WSS-informationen är bort-croppad.
Prova att ställa in din box på 16:9 Pillarbox och se om "skräpet" då försvinner. Annars får du köra vidare med vanlig 16:9.
Postad 29 juni 2010 - 22:18
Inga problem för mig, såg hela matchen utan några som helst problem...Det är hackig bild på SVT HD just nu. 1 Hz ungefär. Är det bara hos mig?
/jonas
Postad 29 juni 2010 - 22:48
Jag har 16:9 Pillarbox och med overscan (Panna G10) påslaget så får jag ibland vita streck i överkant av skärmen. Oftast på tex Comedy men även även på Kanal 5 ibland. Så LG luras nog...
Detta med inställningar verkar variera så mycket mellan olika så det är helt otroligt.
Jag har en Philips LCD på 42" och på TV så har jag i "auto"-läge medan på 1963 boxen har jag på 16:9 Fullscreen.
För mig verkar detta som alternativ fungera utmärkt på alla kanaler.
Postad 29 juni 2010 - 23:23
Men då får du väl 4:3-sändningar utdragna över hela skärmen och inte med sorgkanter som det skall vara?Detta med inställningar verkar variera så mycket mellan olika så det är helt otroligt.
Jag har en Philips LCD på 42" och på TV så har jag i "auto"-läge medan på 1963 boxen har jag på 16:9 Fullscreen.
För mig verkar detta som alternativ fungera utmärkt på alla kanaler.
Postad 29 juni 2010 - 23:44
Markus Johansson
Telia Kundservice
Markus,kan jag använda Boxers Motorola VIP 1963 box på Telia?
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar