* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34712 svar till detta ämne
Postad 10 juli 2010 - 07:12
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Men nu skriver du ju precis det JAG vill säga. :-) Hade Telias problem med DigitalTVn varit överdrivet större, mer kostsamma (så att en hel barnfamiljs ekonomi krashar) och av mer uppseendeväckande natur skulle det lika väl kunnat finnas ett program kallat "FuskTV-leverantören".
*hihi* Det hade varit riktigt roligt att se Ekdahl läsa högt ifrån "Mastodontlistan", uppbackad av Sverker Olofsson på tillfällig comeback och med Martin Timell ivrigt kopplande med sladdar i bakgrunden! ;-) Allting handlar till syvende och sist om vad Svensson anser ingå i "vanlig TV" och hur "vanlig TV" fungerar. Så länge leverantören av tjänsten inte namnsätter, versionssätter eller på annat sätt märker den, utan bara kallar den för "DigitalTV", så antas att tjänsten fungerar "som vanligt".
Precis. Telia borde ha en FAQ eller lite längre teknisk guide som i klartext förklarar nackdelar och begränsningar respektive fördelar jämfört med DVB-alternativen. Det tror jag skulle ge en aha-upplevelse för många presumtiva kunder.
Postad 10 juli 2010 - 14:26
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Förutsatt att alla tjänsterna är likvärdgia, t.ex. GSM (tänk IPTV) så har du helt rätt. Då kan man lätt jämföra kvalitén. Men nu det inte fallet. Snarare är det en jämförelse mellan NMT och GSM eller GSM och 3G eller 3G och 4G. Självklar kommer det finnas skillnader mellan två olika mobiltjänster baserat på de underliggande tekniker och jämförelser på detalj och korkade "Det går på A så det borde vara likadant på B" är inte relevanta.
Där har du tyvärr helt fel. Det går utmärkt att jämföra t.ex. gsm med gsm förutsatt att du inte bor i en storstad. Kvalité och täckning skiljer avsevärt mellan olika bolag. Antar att Telia är ohotade på telefonfronten i Sverige...
Postad 10 juli 2010 - 17:30
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Där har du tyvärr helt fel. Det går utmärkt att jämföra t.ex. gsm med gsm förutsatt att du inte bor i en storstad. Kvalité och täckning skiljer avsevärt mellan olika bolag. Antar att Telia är ohotade på telefonfronten i Sverige...
Självklart går det jämföra flera olika företag som levererar mobiltjänster via GSM. På exakt samma sätt går det utmärkt att jämföra flera olika företag som levererar digital-tv via bredbandsnätet. Så det var inte vad jag sa. Förstår du verkligen inte vad skriver? Däremot är galet är att jämföra ett företag som levererar telefoni via GSM med ett som levererar via NMT, 3G eller något annat. Samma som att jämföra IPTV med DVB.
Redigerat av Unregistered1402, 11 juli 2010 - 07:20.
Postad 10 juli 2010 - 19:54
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Precis. Telia borde ha en FAQ eller lite längre teknisk guide som i klartext förklarar nackdelar och begränsningar respektive fördelar jämfört med DVB-alternativen. Det tror jag skulle ge en aha-upplevelse för många presumtiva kunder.
Det borde väl då alla operatörer ha inte bara Digital-Tv utan GSM, m.m. Tror inte det är så många operatörer som vill ha nåt sån info, ett ex en mobiloperatör som typ bara har täckning i dom större städerna och ev längs E4 hur villiga skulle dom vara att ha texten: "Så länge du är inom dom tre största städerna och inte viker av från E4´an så fungerar vår tjänst". Nah inte riktigt men förstår din tanke och det skulle i slutändan leda till bla mindre reklamationer m.m. Det är väl en fråga för Konsumentverket och/eller PTS att ha sån jämförande info. Edit: Konsumentverket
Redigerat av Jonny74, 10 juli 2010 - 19:55.
Postad 10 juli 2010 - 22:54
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Självklart går dett jämföa flera olika företag som leverar mobiltjänster via GSM. På exakt samma sätt går utmärkt att jämföra flera olika företag som levererar digital-tv via bredbandsnätet. Så det var inte vad jag sag. Förstår du verkligen inte vad skriver? Däremot är galet är att jämföra ett företag som levererar telefoni via GSM med ett som levererar via NMT, 3G eller något annat. Samma som att jämföra IPTV med DVB.
Förstår inte ens meningsbyggnaden om jag ska vara ärlig.
Redigerat av echotuva, 10 juli 2010 - 22:56.
Postad 12 juli 2010 - 13:10
jojx
-
jojx
-
Rookie
-
7 inlägg
Hallå,
Jag har nyss fått igång telia digital-TV hemma. Har en VIP 1003 box. Jag får inte min Harmony 555 fjärr att fungera med boxen. Enligt specen på boxen kan den ta emot IR signaler, men fjärren som kommer med från telia ser inte ut att använda IR. Kör den på radio istället? Nån som har samma problem eller en lösning?
Postad 12 juli 2010 - 13:30
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Hallå,
Jag har nyss fått igång telia digital-TV hemma. Har en VIP 1003 box. Jag får inte min Harmony 555 fjärr att fungera med boxen. Enligt specen på boxen kan den ta emot IR signaler, men fjärren som kommer med från telia ser inte ut att använda IR. Kör den på radio istället? Nån som har samma problem eller en lösning?
Fjärren använder IR. Jag har ingen koll på Logitechgrunkan men har du rätt frekvens inställd på din multifjärr? Tror det är 56kHz du vill använda. Annars är det 36kHz.
Postad 12 juli 2010 - 19:56
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Fjärren använder IR. Jag har ingen koll på Logitechgrunkan men har du rätt frekvens inställd på din multifjärr? Tror det är 56kHz du vill använda. Annars är det 36kHz.
Nu kan inte jag frekvenserna som det skall vara, men VIP 1003 använder någon annan frekvens än t ex 1903. 1963 fjärren fungerar inte med 1003 men du kan få 1003 fjärren att fungera med 1963 av någon anledning.
Postad 12 juli 2010 - 22:04
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Nu har jag ingen 1003 själv, men kan du inte bara addera en ny Device: Digital Set Top Box | Motorola | vip-1003 Den verkar finnas i Logitech's databas iaf. Om det inte funkar får du väl göra på det gamla jobbiga sättet och lära 555:an IR-kod för IR-kod genom att lägga fjärrarna riktade mot varandra och välja "Learn IR command". ...men jag tror inte att det ska behövas.
Postad 13 juli 2010 - 07:23
jojx
-
jojx
-
Rookie
-
7 inlägg
Nu har jag ingen 1003 själv, men kan du inte bara addera en ny Device: Digital Set Top Box | Motorola | vip-1003 Den verkar finnas i Logitech's databas iaf.
Om det inte funkar får du väl göra på det gamla jobbiga sättet och lära 555:an IR-kod för IR-kod genom att lägga fjärrarna riktade mot varandra och välja "Learn IR command". ...men jag tror inte att det ska behövas.
Jag har lagt till den, det fungerar ej. Har även försökt att lära av IR-koden men 555:an uppfattar ingen signal från 1003-fjärren (båda kontrollerna fungerar vid tv så batterier är i). Det ser ju inte ut att vara någon IR diod på 1003-fjärren, så därför jag blir fundersam.
Postad 13 juli 2010 - 08:41
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag har lagt till den, det fungerar ej. Har även försökt att lära av IR-koden men 555:an uppfattar ingen signal från 1003-fjärren (båda kontrollerna fungerar vid tv så batterier är i). Det ser ju inte ut att vara någon IR diod på 1003-fjärren, så därför jag blir fundersam.
Enligt specen, så går fjärren med IR på 36 kHz.
Redigerat av tomano58, 13 juli 2010 - 08:42.
Postad 14 juli 2010 - 07:43
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Hur tycker ni egentligen att kvalitén på HD-kanalerna är?Var hemma hos farsan (Fiberlan) under VM och såg då nån match på SVT HD, blev riktigt besviken. Man verkligen såg komprimeringen och brist på detaljer  Jag kommer ihåg när Boxer/SVT HD sände förra VM i HD, det var fanimig magnifik bild när man körde det via HTPCn och sen vidare digitalt till TVn. Men då låg bitraten iofs runt 20Mbit/s (kom ihåg att jag fick överklocka burken utav **** för att orka med =)). Men även nu innan SVT HD slutades sändas i marknätet (och då hade dom ju lägre bitrate) var det ju bra mkt bättre bild (då såg jag iofs ingen fotboll, men väl hockey) än den här tämligen usla kvalitén från VM 2010. Är det här nåt som är generellt (antar det, pga dom inte skiljer på ADSL o Fiberlan kunder och därmed måste komprimera/strypa bandbredden), eller var det halvtaskiga sändningar från VM?
Redigerat av bran, 14 juli 2010 - 09:13.
Postad 14 juli 2010 - 08:53
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hur tycker ni egentligen att kvalitén på HD-kanalerna är?
Var hemma hos farsan under VM och såg då nån match på SVT HD, blev riktigt besviken. Man verkligen såg komprimeringen och brist på detaljer 
Jag kommer ihåg när Boxer/SVT HD sände förra VM i HD, det var fanimig magnifik bild när man körde det via HTPCn och sen vidare digitalt till TVn. Men då låg bitraten iofs runt 20Mbit/s (kom ihåg att jag fick överklocka burken utav **** för att orka med =)). Men även nu innan SVT HD slutades sändas i marknätet (och då hade dom ju lägre bitrate) var det ju bra mkt bättre bild (då såg jag iofs ingen fotboll, men väl hockey) än den här tämligen usla kvalitén från VM 2010.
Är det här nåt som är generellt (antar det, pga dom inte skiljer på ADSL o Fiberlan kunder och därmed måste komprimera/strypa bandbredden), eller var det halvtaskiga sändningar från VM?
Vet inte om jag vill kalla det usel kvalitet. Tyckte det var riktigt bra det jag såg på SVT HD, ljusår bättre än SD-sändningarna på TV4. Dock måste jag säga att OS-hockeyn var ett snäpp bättre så frågan är väl hur bra källmaterialet från Sydafrika var. Har 100/10 fiber.
Postad 14 juli 2010 - 10:01
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hur tycker ni egentligen att kvalitén på HD-kanalerna (via Telia) är?
Kvaliteten är klart sämre än via t.ex. comhem eller parabol. Via Telia har SVT HD mycket mer komprimering, mindre än halva bitraten. Var det halvtaskiga sändningar från VM?
Nej, sändningarna var väldigt bra på SVT HD via både comhem och Viasat.
Redigerat av Unregisteredcab460d8, 14 juli 2010 - 10:04.
Postad 14 juli 2010 - 10:05
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Skulle vara rätt kul om någon tidning kunde köra ett blindtest på detta, huruvida parabol är så överlägset övriga och om Telias komprimering påverkar så mycket som det påstås.
Postad 14 juli 2010 - 10:28
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Kvaliteten är klart sämre än via t.ex. comhem eller parabol. Via Telia har SVT HD mycket mer komprimering, mindre än halva bitraten.
Nej, sändningarna var väldigt bra på SVT HD via både comhem och Viasat.
Det var det jag hade på känn... SVT HD via Boxer under vinter OS var ju mumma för ögonen, stor skillnad mot Telias.
Postad 14 juli 2010 - 14:56
Kitte
-
Kitte
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Nu är jag ingen Telia-kund (har IPTV i Finland), men om jag kommenterar ur ett generellt ADSL-perspektiv så hade jag över IPTV helt lysande kvalitet på utsändningarna från SVT HD under fotbollsVM - helt i paritet med VinterOS. Lite intressant var dock att under Vinter OS kunde jag samtidigt ha igång en HD-box (1910)och en SD-box (1510) på en 21 Mbps-linje, men under fotbollsVM räckte det bara till HD-boxen.
Postad 14 juli 2010 - 15:33
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Nu är jag ingen Telia-kund (har IPTV i Finland), men om jag kommenterar ur ett generellt ADSL-perspektiv så hade jag över IPTV helt lysande kvalitet på utsändningarna från SVT HD under fotbollsVM - helt i paritet med VinterOS. Lite intressant var dock att under Vinter OS kunde jag samtidigt ha igång en HD-box (1910)och en SD-box (1510) på en 21 Mbps-linje, men under fotbollsVM räckte det bara till HD-boxen.
Det säger ju inte så mkt egentligen, om kvalitén överlag inte är så bra på nån av dem. Jag menar, har man inte sett bättre så har man inget o jämföra med. Sen är det givetvis möjligt att det kan vara bättre än Telias ändå.
Redigerat av bran, 14 juli 2010 - 15:38.
Postad 14 juli 2010 - 17:06
Kitte
-
Kitte
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
om kvalitén överlag inte är så bra på nån av dem.
Min värmetrötta hjärna är inte helt på det klara med vad du menar med det. VinterOS och FotbollsVM? Som sagt, jag uppfattade kvaliteten som väldigt god och vissa detaljer på closeup bilder av spelarna ansikten hade gärna kunnat vara mindre avslöjande!  Jag kan jämföra med det lokala kabelnätets HD-kvalitet och jag noterade ingen skillnad, även om jag aldrig gjort ett AB-test. Att Canal+'s HD-utsändningar har sämre kvalitet än vissa SD-kanaler är en annan sak...
Postad 14 juli 2010 - 20:25
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Problem med ljudet (5.1) både på svt 1 och svt HD (tittar på firandet av kronprinsessan). Det är liksom ett eko. I de bakre högtalarna hörs "arena" ljudet först, sedan framtill såhörs tv-ljudet.. väldigt konstigt..
Fler som har detta problemet och vet vad det kan vara?? Startat om digital-boxen (hårdreset) samt förstärkaren, men problemet kvarstår... Mysko!
Postad 14 juli 2010 - 20:55
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Problem med ljudet (5.1) både på svt 1 och svt HD (tittar på firandet av kronprinsessan). Det är liksom ett eko. I de bakre högtalarna hörs "arena" ljudet först, sedan framtill såhörs tv-ljudet.. väldigt konstigt..
Fler som har detta problemet och vet vad det kan vara?? Startat om digital-boxen (hårdreset) samt förstärkaren, men problemet kvarstår... Mysko!
Felet ligger hos SVT
Postad 15 juli 2010 - 10:31
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Nån mer än jag som den senaste tiden har haft problem med att boxen fryser sig. Detta händer flera gånger i veckan. Och det man måste göra då är att dra ut strömsladden och starta om boxen. Den går inte stänga av via fjärren.
Jag har en 1910 box. Det är grymt irreterande om man sitter kollar en film och den fryser för det tar ju ett par min att starta om den.
Postad 15 juli 2010 - 10:58
sysk167
-
sysk167
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Frysningar lite till å från. Har 1963-boxen. Dock brukar det ordnas bara man väntar ca 1-2 min. Inte alltid men som regel räcker denna väntan. Eftersom vi har olika boxar verkar det som att det är Telias utsändning som fryser. Någon enstaka gång kan det räcka med att byta kanal. Men jag är inte säker på att det är sådana hängningar som fixas "lite snabbare än vanligt"?
En undran: har du ADSL eller fiber? Bara nyfiken på om detta gäller alla eller en viss sorts uppkoppling...
Fast visst är det otroligt irriterande.
Redigerat av sysk167, 15 juli 2010 - 11:01.
Postad 15 juli 2010 - 12:17
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Finns det någon begagnatmarknad för Motorola 1910-boxar? Jag har fem boxar över som tidigare husägare lämnade kvar, kan man få några hundringar styck eller har Telia översvämmat marknaden totalt?
Postad 15 juli 2010 - 15:19
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Frysningar lite till å från. Har 1963-boxen. Dock brukar det ordnas bara man väntar ca 1-2 min. Inte alltid men som regel räcker denna väntan. Eftersom vi har olika boxar verkar det som att det är Telias utsändning som fryser. Någon enstaka gång kan det räcka med att byta kanal. Men jag är inte säker på att det är sådana hängningar som fixas "lite snabbare än vanligt"? En undran: har du ADSL eller fiber? Bara nyfiken på om detta gäller alla eller en viss sorts uppkoppling... Fast visst är det otroligt irriterande.
Sitter på ADSL Och jag kan inte byta kanal, inget funkar utan att dra strömsladden. Även väntat ut det men sist lät jag den stå över natten men den försvann inte.
Postad 16 juli 2010 - 07:20
Svenskgurka
-
Svenskgurka
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Har Motorola 1903.
Eftersom jag vill ha så lite kablar som möjligt till TVn kopplade jag in DVDn till VCR utgången på min box. Boxen är kopplad med HDMI till TVn. Jag verkar inte kunna få ut någon bild från DVDn till TVn på detta sätt. Går det inte att koppla så och få ut bilden från DVDn?
Postad 16 juli 2010 - 07:39
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Eftersom jag vill ha så lite kablar som möjligt till TVn kopplade jag in DVDn till VCR utgången på min box.
Som du själv skriver: UTGång ... Scartarna skickar bara signal UT från Boxen till t ex en inspelare eller en Tv.
Postad 16 juli 2010 - 07:53
Svenskgurka
-
Svenskgurka
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Som du själv skriver: UTGång ...
Scartarna skickar bara signal UT från Boxen till t ex en inspelare eller en Tv.
Det var ju logiskt, men tråkigt. Bara att bita i det sura äpplet.
Postad 16 juli 2010 - 09:45
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Finns det någon begagnatmarknad för Motorola 1910-boxar? Jag har fem boxar över som tidigare husägare lämnade kvar, kan man få några hundringar styck eller har Telia översvämmat marknaden totalt?
Testa Tradera, har själv sett alla möjliga Motorola till salu där...
Postad 16 juli 2010 - 12:58
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Finns det någon här som har varit i kontakt med Telia ang Viasatsport HD och den nya Premier League HD kanalen? Nu när det finns tillgång till Canal + HD bör det finnas lite hopp.
Postad 16 juli 2010 - 14:43
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 262 inlägg
Vad har hänt med 1903-boxen som ersatte 1910? Har den ersatts av 1003? Vad skiljer den från 1903?
1910-boxen som jag har kan ju inte skicka ut signal på HDMI och RGB på Scart samtidigt, men det ska 1903 klara enligt tidigare poster i denna tråd. Hur är det med 1003, klarar den av detta?
Postad 16 juli 2010 - 21:11
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Vi skall eventuellt flytta till ett nytt radhus, där har de också TELIA fiber dock med kollektiva (inbakat i samfälligheten avgiften)l, i nuvarande radhus har vi enskilda avtal. Om jag förstår det rätt så blir det ingen skillnad om jag kopplar in mina nuvarande boxar med mitt nuvarande abonnemang utan jag har kvar mina nuvarande kanaler?
Jag borde såldes kunna använda kollektiv boxarna till ytterligare tv apparater och få del av kollektiv utbudet på de boxarna? Klarar tv switchen fyra boxar? Eller är det så illa att mitt tvillingabonnemang hamnar även på de kollektiva boxarna, känns onödigt (och dyrt) att ha kanalpaket stor och VIASAT Sport paketet på fyra boxar när vi bara har två tv:ar?
EK
Redigerat av Unregisteredcec18524, 16 juli 2010 - 21:15.
Postad 17 juli 2010 - 07:37
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Nu har jag problem...
Har telia fiber 100 Mbits, telias utrustning + Ruckus Mediaflex samt 1963 boxen, och allt har fungerat bra utan hängningar/frysningar:
Nu har jag skaffat extraabbonemang och telia skickade en liten fin zyxelswitch så att man kan dela IP-tv uttaget till två mottagare. Och nu har jag alltså 2 st Ruckus och 1963 boxar.
Men nu kommer det bildstörningar, frysningar, avbrott? Och på mottagaren 2 fungerar inte TV-4?
Har flyttat Ruckus sändarna så att dom nu står en meter från varandra. Har kopplat bort switchen
och använt en utgång från Ruckus 1, men ingen TV-4?
Någon som har tips på vad som är fel?
/Lennart
Postad 17 juli 2010 - 10:46
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Nu har jag problem...
Men nu kommer det bildstörningar, frysningar, avbrott? Och på mottagaren 2 fungerar inte TV-4? Har flyttat Ruckus sändarna så att dom nu står en meter från varandra. Har kopplat bort switchen och använt en utgång från Ruckus 1, men ingen TV-4?
Någon som har tips på vad som är fel?
/Lennart
TV4 försvann för mig i går och syns fortfarande inte till. Nån mer med detta problem? TV4 försvann för mig i går och syns fortfarande inte till. Nån mer med detta problem?
Ringde precis. "Just nu har vi störningar på TV4, felsökning pågår"
Postad 17 juli 2010 - 10:48
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
TV4 försvann för mig i går och syns fortfarande inte till. Nån mer med detta problem?
Ringde precis. "Just nu har vi störningar på TV4, felsökning pågår"
Har inte heller TV4.
Postad 17 juli 2010 - 10:54
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har inte heller TV4.
11:50:05 Chatten är placerad i kö 11:51:00 Din handläggare Kajsa har kommit in i chatten 11:51:00 Kajsa Välkommen, jag heter Kajsa, vad kan jag hjälpa till med?11:51:20 Tomas hej, TV4 försvann igår och är fortfarande borta. Vad händer? 11:52:15 Kajsa Det är ett känt fel på TV4. Vi jobbar på att åtgärda detta så snart som möjligt.11:52:38 Tomas ok, men det är långt mer än 12 timmar sen det försvann för min del... 11:53:45 Kajsa Vi åtgärdar felet så snart som möjligt. Jag får be dig att avvakta.Suck...
Redigerat av tomano58, 17 juli 2010 - 10:55.
Postad 17 juli 2010 - 15:08
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Fråga till Er som vet: Om man har två par Ruckusar, måste man då ändra så att par 2 får unika IP-nummer för att undvika att dom stör varandra? Sen kan man tydligen också ändra sändnings/frekvensband?
/Lennart
Redigerat av LJN, 17 juli 2010 - 15:10.
Postad 18 juli 2010 - 07:50
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Ang. textning som halkar efter eller har ett gräsligt grännssitt.
När digital-tv infördes en gång i tiden så var det meningen att vi skulla ha en viss form av textning. Minns inte nu den exakta benämningen på den. Seriösa Svt började ju sända denna typ av textning som bara var sååå skön att läsa. Bra skärpa, fin kontrast och ingen bakgrund. Meningen med det hela var att man kunde välja bort textning på vilket program som helst om man ville.
Men det visade sig att digitalboxarnas tekniska kvalitéer för dena typ av textning var undermålig så Svt fick gå tillbaka till det gamla sättet att visa undertexter. Surt tyckte jag som egnetligen inte vill ha textning när det är det engelska språket som talas.
Jag hade ett viasatabonnemang en gång för många år sedan där jag kunde redigera inspelningar gjorda med Nokiaboxens inbyggda hd. Ändra start/slutpunkt och även lägga ihop eller dela på inspelningar. Jag har Telias tv via ADSL med hd i boxen och är nöjd. Dock så är det tråkigt att de extra fineserna vad gäller vad man kan göra när man spelar in och med inspelat material inte finns där.
Jag kräver inte alls att kunna få ut materialet från hd:n men när det ändå ligger där så vill jag kunna redigera det. Och som många påtalat: Inspelingen ligger ju där i bufferten upp till 2 timmar tillbaka så varför sparas inte hela flmen när jag trycker REC? Slutar filmen 22:00 så ska jag 21:59 kunna trycka REC (om kanalen ifråga bara stått på) och hela filmen ska ligga på hd:n med rätt titel och allt.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 18 juli 2010 - 07:58.
Postad 18 juli 2010 - 17:05
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
programbibloteket på säsongskortet visar matcherna från cirka 70 minuten, väldigt konstigt, vad beror detta på? :s
pratade med kundtjänst nu och de visste inte vad felet va och hade inte fått frågan förut men de skulle maila mej så fort de tagit reda på vad som var fel.
Redigerat av tjapadejdin, 18 juli 2010 - 17:25.
Postad 18 juli 2010 - 18:42
XYZ
-
XYZ
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag ska flytta och får tillgång till Bredband, digital-tv och bredbandstelefoni via nätverksuttaget med bredbandsswitch.
Jag undrar vad det är som jag "måste installera" från "start-cd"? Jag testade för några år sedan Telia Säker Surf och den vill jag inte ha med att göra. Jag använder f.n. Avast och är mycket nöjd med den.
Räcker det med att jag installerar "Support-assistenten" för att kunna knappa in mina koder eller behövs inte den heller?
Postad 18 juli 2010 - 18:51
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jag ska flytta och får tillgång till Bredband, digital-tv och bredbandstelefoni via nätverksuttaget med bredbandsswitch.
Jag undrar vad det är som jag "måste installera" från "start-cd"? Jag testade för några år sedan Telia Säker Surf och den vill jag inte ha med att göra. Jag använder f.n. Avast och är mycket nöjd med den.
Räcker det med att jag installerar "Support-assistenten" för att kunna knappa in mina koder eller behövs inte den heller?
jag använder ingen mjukvara från telia. så du "behöver" inte det.
Postad 18 juli 2010 - 19:34
XYZ
-
XYZ
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Den dagen då jag flyttar har jag inte mycket tid till att lägga ner på att få det fungera så jag väljer nog att installera Supportassistenten från start-cd. Kan man bara välja att installera Supportassistenten och hoppa över Säker Surf?
Jag minns fortfarande när jag för några år sedan skulle bara installera antivirus från "Säker Surf" CD. Det kom inga valalternativ och hela skiten installerades på en och samma gång, vilket resulterade i att jag sett med dubbla brandväggar! Det kostade mig en ominstallation av hela datorn. Därför är jag så negativ till Telia SÄker Surf.
Postad 18 juli 2010 - 19:40
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Den dagen då jag flyttar har jag inte mycket tid till att lägga ner på att få det fungera så jag väljer nog att installera Supportassistenten från start-cd. Kan man bara välja att installera Supportassistenten och hoppa över Säker Surf?
Jag minns fortfarande när jag för några år sedan skulle bara installera antivirus från "Säker Surf" CD. Det kom inga valalternativ och hela skiten installerades på en och samma gång, vilket resulterade i att jag sett med dubbla brandväggar! Det kostade mig en ominstallation av hela datorn. Därför är jag så negativ till Telia SÄker Surf.
Du behöver inte installera något.
Postad 18 juli 2010 - 19:42
XYZ
-
XYZ
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Postad 18 juli 2010 - 19:42
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
vad är supportassistenten? jag har aldrig hört talas om det nån gång, varför ska man ha det?
Postad 18 juli 2010 - 19:45
XYZ
-
XYZ
-
Amatör
-
-
75 inlägg
1.Sätt in din start-cd för Telia Bredband i datorn och följ anvisningarna som dyker upp på skärmen. 2.Din start-cd aktiverar ditt bredbandsabonnemang, installerar Supportassistenten som guidar dig genom installationen, samt hjälper dig att ställa in din webbläsare. 3.Installationen är klar. http://www.telia.se/...iabredband.page
Postad 18 juli 2010 - 19:47
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
detta är ju lite offtopic men det är väl f-secure som telia har som virusprogram? det segar ju ner datorn något otroligt.
Postad 18 juli 2010 - 19:48
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Slå på alla apparater så går allt igång utan att du behöver göra något. Förutom att vid första start av digitalboxen så ska du nog slå in koder. Eller inte förresten för nu har digitalboxarna inga kort. Vad gäller Telia Säker surf så ser jag rött för segare programvara är svår att hitta. Jo det skulle väl vara överarbetade Norton då kanske. Den inbyggda brandväggen i operativsystemet och till det det fina och gratis Microsoft Security Essentials som antivirus/antispywareprogram. Stoppa inte in Telias cd:n överhuvudtaget.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 18 juli 2010 - 19:57.
Postad 18 juli 2010 - 19:48
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Vi skall eventuellt flytta till ett nytt radhus, där har de också TELIA fiber dock med kollektiva (inbakat i samfälligheten avgiften)l, i nuvarande radhus har vi enskilda avtal. Om jag förstår det rätt så blir det ingen skillnad om jag kopplar in mina nuvarande boxar med mitt nuvarande abonnemang utan jag har kvar mina nuvarande kanaler?
Jag borde såldes kunna använda kollektiv boxarna till ytterligare tv apparater och få del av kollektiv utbudet på de boxarna? Klarar tv switchen fyra boxar? Eller är det så illa att mitt tvillingabonnemang hamnar även på de kollektiva boxarna, känns onödigt (och dyrt) att ha kanalpaket stor och VIASAT Sport paketet på fyra boxar när vi bara har två tv:ar?
EK
Det är helt separata abonnemang med separata koder. Jag har själv så idag. I vårt samfällda utbud ingår två boxar och utöver det har jag ett privat huvudabonnemang med tillhörande tvillingkort. Allt som allt har jag fyra uppsättningar med unika koder och dessa kan jag välja att knappa in på fyra olika boxar. Dina privata abonnemang kommer inte på något vis att "hamna" på dina kollektiva abonnemang. Så länge du inte har tecknat några tillägg på dina kollektiva abonnemang så är jag osäker på om Telia ens kan koppla dessa till dig. Det är ju samfälligheten som betalar fakturan. Om du däremot tecknar tilläggspaket på de samfällda abonnemangen så kommer givetvis dessa att knytas mot dig som person eftersom tilläggspaketen då skall faktureras dig. /A
Postad 18 juli 2010 - 19:49
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Stoppa inte in Telias cd:n överhuvudtaget.
ne, det måste vara det sämsta virusprogram som någonsin skapats.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|