Då ska jag fortsätta bläddra när jag kommer hem...

Vi får hoppas att Telia dröjer med nya fwn!

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34718 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 29 november 2007 - 08:17 Då ska jag fortsätta bläddra när jag kommer hem... ![]() Vi får hoppas att Telia dröjer med nya fwn! ![]() Postad 01 december 2007 - 02:55
TV1000-kanalerna verkar inte finnas kvar. Jag hittar dem i alla fall inte på de adresser de fanns förra gången det var okodat. Postad 01 december 2007 - 11:43
Hur har du löst detta? Jag har gått igenom hela denna tråden, vad jag förstår måste man ha samma kanal på boxen som man tittar på i VLC. Eftersom jag inte kan välja kanalplats 3 på boxen så kan jag heller inte se 3:an via VLC. Den enda som lyckats lösa detta är Data-Janne med något slags hemmaskrivet program vad jag förstår. Kör du det programmet eller har du löst det på annat sätt? Postad 01 december 2007 - 12:34 En annan intresseant frågeställning jag har är varför jag inte skulle kunna se två strömmar samtidigt på två separata boxar eftersom jag vid test via HTCP lyckades bibehålla sändning på HTCP, dock med väldigt mycket lagg, när jag bytade kanal på digitalboxen. Jag förutsätter då att lagget beror på att jag har 8mbit och om jag uppgraderade till 24 kanske de räcker? Prio är altså att få IP-TV i flera rum med ADSL-lina även om det bara skulle gå att använda en box åt gången. Redigerat av Cambo, 01 december 2007 - 12:53. Postad 01 december 2007 - 13:01
Det är avsevärd skillnad på ADSL-anslutning och LAN-anslutning. Jag förutsätter att ktd har LAN-anslutning och därmed så är det inga större problem att åstadkomma det ktd beskriver... /Peter Cigéhn Postad 01 december 2007 - 13:07
Med ADSL-anslutning så kan man enbart ha en box. För att kunna ha flera boxar så måste du ha LAN-anslutning. Precis som du själv beskriver så "laggar" det om du försöker "trycka igenom" två olika TV-strömmar samtidigt över en ADSL-förbindelse. Jag förutsätter också att det inte kommer att göra någon som helst skillnad om du uppgraderar till 24 MBit/s eftersom detta bara ökar bithastigheten på din surfa-på-nätet-tjänst, och påverkar inte din titta-på-TV-tjänst. Den är fortfarande bara dimonsionerad för en TV-ström. /Peter Cigéhn Postad 01 december 2007 - 13:13 Redigerat av Cambo, 01 december 2007 - 13:14. Postad 01 december 2007 - 14:45
Ingen aning. Sannolikheten är nog stor att det inte funkar alls. Om det mot förmodan skulle fungera så kommer säkerligen ljud och bild hacka rejält när du försöker att titta på olika kanaler på boxarna då du försöker "trycka igenom" två TV-strömmar genom ettt för "tunt rör", dvs ADSL-förbindelsen. Precis som du själv påpekade så får du "lagg" då du låter HTPC ligga kvar på en kanal och sedan byter kanal på boxen, dvs du hamnar i en sitation där du försöker ta emot två olika strömmar men det finns inte tillräckligt med kapacitet på din ADSL-förbindelse. Det har ju diskuterats tidigare i tråden om en bugg i boxen (som jag inte vet om den har fixats eller inte). Det felet gör att om man tittar på t ex SVT1 och slår på text-TV och väljer sidan med textning, dvs 199. Sedan trycker man direkt på EXIT/TV knappen från textningssidan och byter sedan kanal till t ex SVT2. Buggen gjorde (eller fortfaradne gör) att då man gick ur text-TV-textning direkt på det här sättet så "glömde" boxen att gå ur föregående multicastgrupp så vid bytet till SVT2 (eller annan kanal) så fortsatte nätet att skicka SVT1 till boxen . För mig som har LAN-anslutning så märktes ingenting, men för de med ADSL-anslutning så fick man istället massor med störningar på bild och ljud då man bytt till SVT2 (eller annan kanal). Ni kan ju prova och se om den bugggen fortfarande finns i boxen. Men resultatet av den buggen är ju identiskt med vad som kommer att uppstå om du försöker koppla in två boxar då man har en ADSL-anslutning. /Peter Cigéhn Postad 01 december 2007 - 15:53 Men vad som gör mig lite fundersam är att jag har ett starkt minne av jag i VLC kollade bitraten på någon kanal och att den då visade ca 4,5Mbit. Då jag har 8-9Mbit kvar att surfa med när jag samtidigt kollar på TV med boxen så borde det alltså gå att klämma in en stream till, eller? Postad 02 december 2007 - 08:57 I teorin ja - i praktiken nej. Tänk på att dina resterande 8 Mbit är ett maxvärde, inte ett minvärde. Antagligen är 4,5Mbit det värde som Telia räknat ut att de kan garantera över ADSL i dagsläget. Å andra sidan kan det ju vara så att Telias programvaror trafikprioriterar den multicastadress som boxen är ansluten till (vilket ju idagsläget bara ska vara en kanal) och inte bryr sig om resten. Låg bitrate för övrigt, förutsatte att de körde på 5 - 6 Mbit. Postad 02 december 2007 - 11:19
Den totala bithastigheten brukar ligga på drygt 5 Mbit/s, t ex för SVT1 och SVT2 där det brukar vara totalt 5.1 MBit/s inklusive ljudströmmarna. Se den tråd som jag startade för väldigt länge sedan med bithastigheter på bildströmmarna. Där kan man se att SVT1 och SVT2 ligger på 4,44 MBit/s för bildströmmen, men eftersom SVT alltid sänder dubbla ljudströmmar så blir totalen ca 5.1 MBit/s. Så ja, Telia tvingas att köra med relativt låg bithsatighet på bildströmmen (jämfört med andra operatörer), i synnerhet på SVT:s kanaler med sina dubbla ljudströmmar, för få allt igenom den begränsade ADSL-förbindelsen. /Peter Cigéhn Postad 02 december 2007 - 20:09
första jag konstaterade var att det var inga som helst problem att köra den gamla boxen på den mappade trejde porten på modemet, samma kvalité och fungerade även när jag pluggade i "tvillingboxen" på tvåan.
Har nu gjort ett fysiskt test av dubbla boxar på ADSL-lina. Det
Nu till det viktiga, när jag pluggar i "tvillingboxen" så kommer enbart en gul lampa upp på startupen. Detta fenomen inträffar även när jag enbart pluggar i denna box i de befintliga LAN-urtaget (port 2). Frågan är om det finns några kontrollkoder, typ MAC-adressen som är specifikt kopplat till min digitalbox och abbonemang, vilket då resulterar i att jag inte kan få liv i "tvillingen" Någon som vet? Jag hade ju förhoppningen att när dom nu slopat kortet så kanske inte detta problem skulle uppstå. Ett annat tänkbart scenario som jag är mer inne på är att "tvillingboxen" som tidigare är använt av ett annat abbonemang inte är återställd, dvs att den har fel identikations och kontrollkoder inprogammerad. Normalt återställer man ju dessa i menyn, men den kommer jag inte åt i nuläget. Någon som vet hur man fabriksåterställer boxen?, hittar ingen manual på Motorolas hemsida och det står inget vad jag kan se om detta i de manualer som medföljer. Postad 02 december 2007 - 21:37
första så går det inte att köra 2 boxar samtidigt på ADSL för man får bara en IP-adress. Den andra boxen kommer att stanna på första pricken utan att få IP.
För det
Kör du med VLC så går det att starta 2 instanser av VLC men det laggar, man får bara 6 mbit QoS på ADSL och den kommer inte att använda mer även om du har 24mbit (14). /Janne Redigerat av DataJanne, 04 december 2007 - 08:46. Postad 07 december 2007 - 12:35
https://www.tewss.te...V...8232&tabId=
Såg att det nu ingår två trådlösa adaptrar (Zyxel PL-400 Powerline Adapter) om man beställer Telias digital-tv via deras hemsida:
(Det gick att gneta till sig två stycken trots att jag beställt bredband o IP-tv via telefon för tre dagar sedan) Postad 07 december 2007 - 17:45 Postad 08 december 2007 - 09:58 Nu har Telia gjort det som jag tyckt och skrivt till alla TV opperatörer att de ska göra: En enkel TV-tablå på webben för endast de kanaler som ingår i de olika paketen. Det ni Canal Flash Digital och Viasat klick ![]() Synd att jag kommer säga upp mitt Telia i februari p.g.a att jag bor i ett såpass åskkänsligt område för Telia blir bara bättre och bättre. https://www.tewss.te...anster_tv_tabla Redigerat av ruva, 08 december 2007 - 09:59. Postad 08 december 2007 - 12:01 Den var väl rätt tydlig och bra, men varför inte använda tex www.tv.nu? Där väljer man själv vilka kanaler man vill ha i sin tablå, perfekt för oss som har flera olika operatörer och därmed olika kanalpaket. Postad 10 december 2007 - 15:46 Inte ens Telia vet varför. Postad 11 december 2007 - 11:12 Undring: Finns det PVR-boxar där man kan kopiera ut innehållet till DVD som fungerar i telias nät? Vill kunna spela in serier/filmer och sedan kunna titta på dessa i tex sommarstuga. Postad 11 december 2007 - 11:30 Det är svenka på min Robertbox och Norska på min Teliabox.Inte ens Telia vet varför. Postad 11 december 2007 - 11:46 Postad 11 december 2007 - 18:37
Får man fråga var "på annat håll" du har fått den informationen? Har du någon referens? Länk till webbsida? Vad jag vet så stödjer och supportar inte Telia nånting annat än de 1510 boxar som dom tillhandahåller. Skulle vara väldigt intressant att veta var du har fått någon annan information ifrån. /Peter Cigéhn Postad 13 december 2007 - 00:59
jag läste ditt inlägg här https://www.minhembi...howtopic=178729 och gjore den tolkningen Postad 13 december 2007 - 14:57 ![]() Postad 13 december 2007 - 15:34 Har bara hittat tips som rör VLC. Postad 13 december 2007 - 16:33
Nu vet jag inte exakt hur du har gjort, men ett tips är att om du tänker ge dig i kast med att leta runt på andra portar och subnät är att använda ProgDVB. Man kan enkelt generera upp en local.m3u (ett enkelt hack som skriver en textfil på samma format som VLC skapar sina spellistor gissar jag att du snabbt pillrar ihop) med alla de adresser som du vill testa, och sedan bara låta ProgDVB göra en kanalsökning (med menyvalet Channel List > Channel Search > IPTV Client). /Peter Cigéhn Postad 13 december 2007 - 19:08 Man skulle kunna gissa att nu lär det inte dröja allt för länge innan krypteringen slås på igen... ![]() /Peter Cigéhn Postad 13 december 2007 - 21:22
Något nytt? Postad 13 december 2007 - 22:24
Om man jämför HTML sidorna och JavaScripten som bygger upp GUI:t för version 4_0_1_48 mot den tidigare versione 4_0_1_45 så är det en hel del ändringar. Men mycket är för mig rätt obegripligt och verkar vara ändringar "bakom kulisserna". Det mest konkreta ändringar jag kan se spår av är: 1) Man har numera även stöd för norska och danska i användargränssnittet. Tidigare version så var det enbart svenska och finska. 2) Text-TV komponenten verkar vara utbytt mot en ny. Dock så verkar de kända problemen med aspectratio, t ex vid text-TV textning kvarstå. Jag kan inte heller se några uppenbara skillnader då man tittar på text-TV heller. Men bakom kulisserna så verkar själva text-TV komponenten på nåt sätt vara utbytt mot en ny. 3) Det ser ut som om det skall finnas nåt sorts stöd för att hantera ljud på två olika språk. Dock så verkar man än så länge inte kunna göra något val för detta. Så detta kanske bara är förberedelser för kommande funktionalitet. 4) Det verkar vara ändringar som har med pausning och spolning av viss Video On Demand innehåll att göra. De som tidigare här i tråden har klagat på att man inte kan pausa och spola i Video On Demand för TV4 kanalpaketet kanske kan kolla om detta numera funkar. Sedan så är nog ändringen vad gäller dektrypering i programvaran i boxen, istället för med programkortet också på plats. Det syns inga uppenbara ändringar pga av detta, men man kan faktiskt se att det är nånting "buggar ur" då man tittar på "Teknisk information" under menyvalet "Om tjänsten". Tidigare så kunde man se rubrikerna "Firmware", "Date", "IP" samt "Scrambler". Numera syns ingenting av detta. Tittar man i JavaScript-koden så är det troligtvis ett anrop till Scrambler, dvs den komponent som hanterar dekrypteringen som misslyckas (och därmed kommer ingen av dessa fyra med i utskriften). En viss indikering på att den gamla "Scrambler" komponenten baserad på ett fysiskt programkort numera är utbytt mot nånting annat som hanterar dektrypterigen i programvara. I övrigt så är det inga synliga ändringar vad jag kan se... ![]() /Peter Cigéhn Postad 13 december 2007 - 22:46 Jag kan konstatera att 4_0_1_47 är fullkomligt nedlusad med spårutskrifter och liknande. Uppenbarligen en version som enbart var avsedd för felsökning! ![]() Man kan hitta felutskrifter som "EINE ERROR MEIN MENCH"! ![]() ![]() Samt varianter som: "%%%%%%%%%%%%%%%MAJOR ERROR, NO REGIONAL CHANNEL IN CUSTOMER ENGAGEMENT!!!%%%%%%%%%%%%%%%" ![]() Eller "time tick time tick time tick time tick time tick" ![]() Det är uppenbarligen inte helt enkelt att felsöka och debugga programvaran i boxen, att döma att mängden spårutskrifter som krävs! Det mest intressanta tycker jag dock var spåret efter att man har provat att köra Mozilla plug-in:en för VLC i boxen! Man blir ju lite nyfiken vad detta provskott gav för resultat... /Peter Cigéhn Postad 14 december 2007 - 13:16 ![]() Ingen TV3 det var ju synd. Postad 14 december 2007 - 18:31 Har kollat runt i inställningar i boxen och TVn, men allt är inställt på 16:9. Zoomar man på TVn blir det okej bild. Anamorfiskt verkar dock som sagt var inte fungera. Postad 14 december 2007 - 18:55 Japp! Jag loggade precis in för att ställa samma fråga men du hann före. När jag slog på boxen hadejag en liten widescreenbild med svarta kanter runt om. När jag sedan gick in i bildinställningarna och ändrade till 4:3 och sedan tillbaka till 16:9 fick jag en widescreenbild som är utdragen i höjdled med svarta kanter på sidorna istället. ![]() Postad 14 december 2007 - 23:59 Gå in på följande sida klicka på länken Tv - teknisk support, och sedan knappen Kontakta oss. Fyll i felet som ni upplever med 16:9 formatet, och tryck på knappen Skicka. /Peter Cigéhn Postad 15 december 2007 - 01:09 Postad 15 december 2007 - 17:28 Kan passa på att fråga, tycker ni att boxen är seg, främst i menyerna? När jag ska stega i menyer är fördröjningen så jobbig att jag ofta trycker en gång för mycket och kommer in i fel. Att surfa är nästan olidligt segt, med fördröjning för varje bokstav när man ska skriva in adress och annat. Även när den laddar sidor går det segt. Postad 15 december 2007 - 17:47 JA jag tycker boxen är FRUKTANSVÄRT seg. Det är dock inget nytt för senaste versionen utan har varit så så länge jag haft den. Redigerat av nipe, 15 december 2007 - 17:49. Postad 15 december 2007 - 19:33 Bara på 4+.Sådär två centimeter stort. Postad 15 december 2007 - 19:41 Det där löser tyvärr inte problemet... Vad som händer är att bilden blir ihoptryckt widescreen i 4:3. Om man då väljer "Full" eller liknande på sin TV blir förvisso bilden rätt, men om man då byter till en kanal som sänder i 4:3 måste man ändra på TVn igen för att inte få en utdragen bild. Automatiken fungerar alltså inte. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |