Nåja, jag jobbar själv i programvarubranschen och vet att det inte alltid är så lätt...

Vi får hoppas att dom fixar felet rätt snart. Jag själv har också felrapporterat, så dom lär numera vara rätt medvetna om att felet finns...

/Peter Cigéhn
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34718 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 15 december 2007 - 22:16 Nåja, jag jobbar själv i programvarubranschen och vet att det inte alltid är så lätt... ![]() Vi får hoppas att dom fixar felet rätt snart. Jag själv har också felrapporterat, så dom lär numera vara rätt medvetna om att felet finns... ![]() /Peter Cigéhn Postad 15 december 2007 - 23:32 ![]() Postad 16 december 2007 - 00:08 Ok jag kollade inte så noga, hade väl tur att alla kanalerna sände i samma ratio kanske. Varför är det så märkligt? Personligen tycker jag sändningar i 4:3 borde förbjudas, men när man måste se det föredrar jag oftast utdragen bild framför sorgkanter. Om inget annat så för att undvika ojämn inbränning. Postad 16 december 2007 - 00:30 Ja. En annan fråga. Om jag ställer boxen på dolby digital så har jag ljud på alla kanaler utom SVT1 och 2. Postad 16 december 2007 - 00:50 Jag förstår inte varför det behöver någon direkt förklaring, men när jag ser en t.ex. en rund boll på min TV vill jag att det ska vara just en rund boll och inte en oval boll. Är det konstigt? Naturligtvis vill jag också helst se sändningar i 16:9-format, men allt som redan har filmats i 4:3 kommer tyvärr att alltid vara i 4:3-format. För övrigt har man ju även sett skräckexempel när folk har sin box inställd på 4:3 trots att de har en 16:9-TV. När de då ser en kanal som verkligen sänder i 16:9 får de ändå en förvrängd bild med en ******** massa svarta remsor upptill och nedtill. hottuna: Du får bara ljud på boxens digitala utgång på de kanaler som sänder i dolby digital med den inställningen. Jag förmodar att du inte har kopplat den digitalt till en receiver. Postad 16 december 2007 - 01:04 Jag hittade lite inlägg om detta, men det verkade lite snurrigt. Jag kör scart till DVD recordern, och SPDIF till förstärkaren. Då ligger nog problemet där. Hur fasen ska man få digitalt ljud till båda ![]() Kanske går att loopa digitala ljudet mellan DVD'n och förstärkaren, får dra fram bänken imorgon och kolla. Postad 16 december 2007 - 02:39 Förklaringen önskades därför att jag inte anser mitt val föredra en stor utdragen bild är märkligare än ditt val att föredra en mindre bild med svarta kanter. Jag skrev dessutom OFTAST och de tillfällen jag skulle föredra svarta kanter och korrekt ratio är just t.ex en fotbollsmatch där bollen gärna får vara rund och det kan vara av intresse att avstånden mellan spelare stämmer osv. Däremot har jag inga större problem att njuta av de flesta gamla filmer och TV-serier i fullskärm där den största skillnaden är att skådespelarna är några kilo fetare än det var tänkt, såvida de inte ligger ner förstås... Men det har ju inte så mycket med specifikt Telias Digital-TV att göra så nog om det. Postad 16 december 2007 - 11:44 Jag hittade lite inlägg om detta, men det verkade lite snurrigt. Jag kör scart till DVD recordern, och SPDIF till förstärkaren. Då ligger nog problemet där. Hur fasen ska man få digitalt ljud till båda Du kan inte få ljud på båda utgångarna om det digitala ljudet är Dolby Digital, antingen 2.0 eller 5.1, dvs som det alltid är på SVT1 och SVT2. Är det en Dolby Digital sändning och du har valt att mata ut digitalt ljud i inställningarna så får man enbart ut ljud via SPDIF-utgången, och inget ljud via SCART utgången. Det är en begränsning i hårdvaran i boxen, vilket jag har fått det konfirmerat av tekniska supporten på Motorola i Linköping som har konstruerat boxen. I nyare generationer av boxmodeller från Motorola så skall inte denna begränsning finnas. /Peter Cigéhn Postad 16 december 2007 - 12:23 Postad 16 december 2007 - 20:13 Surt sa räven ![]() ![]() Postad 16 december 2007 - 21:08
Jag iriterade mig på det felet oxå, märkte dock bara att det inträffade när man tittade på program som redan är textade. Ytterligare grubblande från min sida kostaterade att det nog kommer från någon typ av text som tv4 sänder ut och det helt enkelt kom från boxens undertext funktion. Man kan alltså helt enkelt stänga av undertexterna, och sen byta kanal till och från tv4 plus så försvinner det. Ibland funderar man på hur smart det är att släppa nya programvaruversioner på fredagar och sen inte ha någon som jobbar på helgen och telias support får ta allt skit för de buggar programerarna skapar. Det lär ju vara en hel del folk som ringer om det där med ljud som blir omställt till digitalt, bild som blir omställd till NTSC bara för att man släpper ny programvara till boxen... Postad 16 december 2007 - 21:12
Det där är väl inte "telias" utan de tillverkas väl av zyxel? En homeplug är väl för övrigt bara en dum "nätverksförlängare" så den bryr sig inte om vad det är för trafik på nätverket? Postad 16 december 2007 - 22:33 Håller med om att det är stenkorkat att släppa ny programvara inför en helg. Det är ju då de flesta ser mest på TV dessutom. Men det där med att ljudet ställer om sig självt och att bilden blir NTSC är det väl ingen som haft problem med, eller? Boxen kan väl inte ens skicka ut NTSC skulle jag tro. Postad 16 december 2007 - 23:30
Bägge sakerna har hänt polare till mig iaf. NTSC ställer man om i samma meny som där man kan välja s-video ut, dvs:a man trycker på info knappen när man startat om boxen genom att dra ut och stoppa i strömsladden. Postad 18 december 2007 - 13:57 "Hej! Tack för din förfrågan. Detta är ett problem som vi har uppmärksammat och det arbetas på. För att lösa detta problem får ni under Meny- Inställningar- Bildformat, ni skall där kunna ändra till 4:3 och sedan ändra tillbaka till 16:9, i detta läge fungerar platt-tv på 16:9 igen. För tjock-tv gäller att vi ändrar till 4:3. Vänligen återkom om problemet kvarstår eller om ni har ytterligare frågor eller funderingar. " Postad 18 december 2007 - 16:53 Postad 18 december 2007 - 18:28 Postad 19 december 2007 - 07:58 ...i detta läge fungerar platt-tv på 16:9 igen. För tjock-tv gäller att vi ändrar till 4:3. Så jäkla sköna de är, hur kan boxen veta vad som visar bilden vid envägkommunikation? Postad 21 december 2007 - 02:38 ps: Att säga att "Min dator går inte att plugga in istället för min box för då får den inget IP..." funkar inte. Tipset är att om du vill att din dator skall vara en box.. HÄRMA BOXEN DÅ! Tack och hej från mig /Janne Postad 21 december 2007 - 19:01 ![]() ![]() Mvh /Janne Postad 21 december 2007 - 21:41 Postad 21 december 2007 - 22:40 Postad 22 december 2007 - 03:08 Åh zvedberg fyllde 1337, grattis ![]() Redigerat av nipe, 22 december 2007 - 03:09. Postad 22 december 2007 - 16:40 "Hej! Det är ett problem vi jobbar på. Vi ber om ursäkt för besväret, men tills vi löst det får jag be dig gå och ändra manuellt." Verkligen dåligt att det händer nu precis innan ledigheterna. Postad 22 december 2007 - 16:53 Tack för din förfrågan. Detta beror på att nya boxar ställer sig default i läget 16:9, istället för 4:3. För att lösa detta problemet får du ändra till 4:3 och sedan ändra tillbaka till 16:9, i detta läge fungerar platt-tv på 16:9 igen. För tjock-tv gäller att du ändrar till 4:3. Med vänlig hälsning ****** ***** Telia Kundservice Anser du att vi har förstått din fråga?" Nej! ![]() Postad 23 december 2007 - 18:16 Postad 24 december 2007 - 12:43 ![]() God Jul till er alla! Postad 24 december 2007 - 19:22 Postad 24 december 2007 - 20:56 Fungerar bra här via ADSL. Postad 25 december 2007 - 22:08 16:9 signalen som inte fungerar och värdelös att ha Canal Digitals filmkanaler nu när de gått över till vanlig stereo istället för DolbyDigital som dock fortfarande fungerar på SVT. Att de tagit bort DD på CanalDigital gör ju att jag inte tittar på filmerna längre och undrar om man kan häva sitt Canal Totalpaket. Hyr/köper film istället då ljudet för mig är lika viktigt som bilden. Det blir att lusläsa avtalet i mellandagarna och kontakta Telia/Canal Digital. I annat fall... jag längtar efter att bindingstiden tar slut och 3 månader i förväg måste man säga upp det. Små problem för andra men viktigt för mig:) Postad 25 december 2007 - 22:21
Vet du varför dom har gjort de? Postad 25 december 2007 - 22:48 Postad 26 december 2007 - 14:22
Jag behövde inte vänta på att bindningstiden skulle gå ut. Jag ringde bara och sa att det inte funkade (Vilket som det inte gjorde. Konstanta frysningar och hack). Så jag tycker att du ska ringa till Telia och fråga om du får säga upp abonemanget. Och om du får det så ska du skicka till baka boxen och alla manualer och sladdar du fick med. Men modemet får du behålla. Postad 26 december 2007 - 20:00
Du kanske kan förklara det bättre, varför skulle det totalta antalet kanaler påverka hur ljudet sänds. Vi ser ju inte mer än en kanal åt gången ändå. Menar du att Telias totala kapacitet är fylld, isåfall kan dom ju bara börja kasta lite skitkanalaler istället så vi kan få riktigt ljud. Roligt när man köper dyra ljudsystem och så får man ut de i stereo....... Postad 26 december 2007 - 22:34 Så det är i alla fall inte alla Canal+ filmkanaler som isåfall har slutat att sända med Dolby Digital ljud. Om Canal+ Drama och Canal+ Comedy sänder Dolby Digital vid andra tidpunkter kan jag inte avgöra. Men jag tycker att påståendet att Canal+ har slutat att sända med Dolby Digital ljud inte verkar stämma i alla fall. /Peter Cigéhn Postad 26 december 2007 - 22:49 Postad 26 december 2007 - 23:22 Du kan testa detta genom att aktivera DD på Motorola-boxen och försöka få ljud via Scarten från Motorola-boxen. Får du ljud stödjer kanalen inte DD. Det spelar ingen roll om det är 2.0- eller 5.1-ljud. Ovanstående har jag testat vid flera tillfällen på Canal+ nya kanaler och kan bekräfta vad tidigare personer har sagt här. Jag kommer att häva mitt abonnemang. Dessutom saknar de ju fortfarande TV3 och TV6.... -Jonah Redigerat av jonah, 26 december 2007 - 23:41. Postad 27 december 2007 - 00:28 Att TV3 och TV6 inte finns är väll Viasats fel och att kanal 5 och 9 inte finns på Viasat är väll Canal Digitals fel? Eller, varför inte, konsumenternas fel eftersom det är marknaden som styr (likaså att alla reklamkanler förutom 6:an och 4 an: är avgifts belagda i detta underbara land). Redigerat av ruva, 27 december 2007 - 00:33. Postad 27 december 2007 - 09:40
Ett förtydligande: Jag kollade enbart de faktiska MPEG strömmarna med hjälp av VLC (och TSReaderLite) och där syns ljudströmmar för Dolby Digital (AC3/A52) tydligt. Jag gör inte anspråk på att man faktiskt kan få ut Dolby Digital ljud via SPDIF utgången på boxen på Canal+ kanalerna. ![]() Med tanke på hur det är lite si och så med kvalitén på senaste tidens programvaruuppdateringar så kan det ju kanske vara nåt problem med boxens programvara att få ut Dolby Digital ljud på SPDIF utgången på Canal+ kanalerna. Jag betvivlar mycket starkt att det är någon skillnad på huruvida man har ADSL- eller fiberanslutning. Jag förutsätter att Telia distribuerar samma MPEG strömmar i hela sitt nät. /Peter Cigéhn Postad 30 december 2007 - 11:51 Mitt första inlägg på detta forum och jag måste påpeka att jag även denna gång har jag hittat svaret på min fråga i detta vad det verkar utmärkta forum. (Förra gången handlade det om att ändra inställningarna på min LG-TV. Inte helt självklart hur man skulle göra och i manualen stod det inget.) Även jag har nu skickat en förfrågan via Telias hemsida om varför det inte funkar med automatisk växling mellan 4:3 och 16:9-formaten. Vi får hoppas att dom snarast åtgärdar felet. Det går väl an att själv sitta och växla TV:ns inställningar men extra irriterande blir det när ungarna sittter och tittar: -"Pappa, bilden är konstig nu igen!" Postad 31 december 2007 - 01:02
Jag tror inte det är något fel på programvaran i Boxen då DolbyDigital funkar med SVT1&2. Postad 31 december 2007 - 01:17
första film från SF. Men det sket sig så klart eftersom Telia är inblandat.
Jaha, då skulle man hyra sin
Fick nått meddelande att det inte gick och att jag skulle försöka senara. Jo visst sitter jag och väntar i en timme när det går att få tag i samma film på en gång och gratis... Men jag är ju inte direkt förvånad att det sket sig... Hittills har tyvärr inte en enda sak med Tv från Telia varit positivt. Kanske att man sliper några såpor iom att Telia inte har Tv3. Men jag missar massa Scrubs, Simpsons och Fmily Guy på Tv så det är nog på minuskontot det med... Postad 31 december 2007 - 09:56
Det kan säkert vara så att programvaran i boxen funkar. Jag bara spekulerade i att det skulle kunna vara den som falerar. Men du kan gärna få komma med en bättre förklaring då varför folk påstår att dom inte får ut Dolby Digital från boxen på Canal+ kanalerna då det uppenbarligen distribueras en AC3 ljudström tillsammans med (ett flertal av) Canal+ kanalerna (enligt skärmdumpen från TSReaderLite i mitt tidigare inlägg). Jag spekulerade bara i att Dolby Digital strömmen distribueras på lite olika sätt vad gäller Canal+ kontra SVT (där jag är fullt medveten om att det fungerar alldeles utmärkt). Själv har jag ingen som helst koll på vad en "AC3 Audio Descriptor" är för nånting och vilken betydelse denna har. Men jag kan snabbt konstatera att Dolby Digital strömmen för SVT och Canal+ har helt olika "descriptorer". Jag spekulerar återigen att Canal+ har sina Dolby Digital ljudströmmar distribuerade på ett sådant sätt att boxen misslyckas med att mata ut dom. Om detta sedan är en "bugg" eller en "feature" må kanske vara... /Peter Cigéhn Postad 31 december 2007 - 17:24 Njauu .., bugg är det nog enl. min uppfattning.Jag tar emot C+ via distributören Canal Digital i stadsnätet, ej Telia! Det som skiljer mellan SVT och C+ när det gäller DD är att man kan välja mellan en rad ljudspråk, förstahands och andrahandsval för att komplicera det hela. Problemen C+ och DD-ljudet uppstod i samband med att de kanaländringar man gjorde för ett par månader sen. Jag har också COMHEM (kabel), där funkar allt perfekt, där finns det DD på kanalerna FIRST, HITS och ACTION och dessutom är programinformationen (EPG) tio ggr bättre än den CD leverar. (Dåligt CD, leve COMHEM !) När det levereras av CD (IPTV, Kreatel-box) kan jag endast få DD-ljud på ACTION-kanalen om jag ställer om boxen till 5.1 ljud och första och andrahandsval av ljud till norska ! Vet inte hur det ser ut med Telias variant av programvaran i boxen, men prova något liknande. Det finns fler problem med C+ över IP som jag inte orkar med att ta upp nu. Ville bara ge den vinklingen att det kan var fel från C+ och att ni klagar till Telia av bara attan så att det blir tryck på C+. ![]() Postad 01 januari 2008 - 22:12 Jag kommer ringa till Telia imorgon och reklamera hela skiten. Jag är så trött på minskad bildkvalitet, buggiga boxar och ändrat utbud. Återkommer till forumet då. Nu behöver jag något för att lugna nerverna.. - Jonah Postad 01 januari 2008 - 23:30 Tycker Telia digital TV börjar spåra ur har bara haft problem senaste tiden speciellt när det gäller Canal+ kanaler och dessa betalar man för och från kundservice får man bara godagyxskaft svar. Redigerat av Unregistered407eeb72, 01 januari 2008 - 23:31. Postad 02 januari 2008 - 17:31 Postad 02 januari 2008 - 17:38
Ska det vara så svårt? Borde inte det här drabba alla kunder? Frågan är ju hur många som inte bryr sig helt enkelt eller inte vet hur det ska vara. Eller finns det någon här som inte har det här problemet? (Upptäckte också att det kan vara viss skillnad mellan olika TVn också, min nya budgetplasma från Keymat lever sitt egna lilla liv vad gäller bildformatsanpassningen tycker jag. När jag ställer in personliga inställningar för bildegenskaper så vill den inte ändra bildformat automatiskt, men på alla fördefinierade så går den till 16:9 automatiskt och 4:3 automatiskt... det dryga är att den inte verkar vilja minnas om man väljer en annan zoominställning. Jag har ComHem och min gamla 28" Finlux tjockwideTV funkade fint att ställa in 16:9 atomatiskt och minnas zoom på 4:3-signal) Postad 02 januari 2008 - 18:08 När jag byter över till Telia Digital-TV så går min TV över till 4:3 format! Redigerat av HkanW, 02 januari 2008 - 18:09. 3 användare läser detta ämne0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |