Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34718 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 15 december 2007 - 22:16

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Jag kollade lite närmare i de ändringar man kan se i HTML och JavaScript koden i version 4_0_1_48 vad gäller hanteringen av 16:9 formatet. Och mycket riktigt så är det flera ändringar gjorda, både under uppstart av boxen då boxen skall ställas tillbaka till det tidigare inställda formatet, dvs antingen 4:3 eller 16:9 utmatning, samt även hanteringen då man ställer in 16:9 formatet på menysidan Inställningar. Så uppenbarligen så har Telia varit inne och gjort ändringar som har "ställt till det". Lite tråkigt att dom skall ha så dåliga regressionstester och kvalitetssäkring att dom inte upptäcker att sådana här "buggar" smyger sig in i nya programvarureleaser.

Nåja, jag jobbar själv i programvarubranschen och vet att det inte alltid är så lätt... :(

Vi får hoppas att dom fixar felet rätt snart. Jag själv har också felrapporterat, så dom lär numera vara rätt medvetna om att felet finns... :D

/Peter Cigéhn

Postad 15 december 2007 - 23:32

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Tyvärr är det väl inte så många som upptäcker det här felet eftersom Svensson oftast sitter och tittar på 4:3-sändningar utdragna till 16:9. Av någon märklig anledning verkar folk hellre ha en förvrängd bild än svarta kanter på sidorna. :(

Postad 16 december 2007 - 00:08

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Det där löser tyvärr inte problemet... Vad som händer är att bilden blir ihoptryckt widescreen i 4:3. Om man då väljer "Full" eller liknande på sin TV blir förvisso bilden rätt, men om man då byter till en kanal som sänder i 4:3 måste man ändra på TVn igen för att inte få en utdragen bild. Automatiken fungerar alltså inte.

Ok jag kollade inte så noga, hade väl tur att alla kanalerna sände i samma ratio kanske.

Tyvärr är det väl inte så många som upptäcker det här felet eftersom Svensson oftast sitter och tittar på 4:3-sändningar utdragna till 16:9. Av någon märklig anledning verkar folk hellre ha en förvrängd bild än svarta kanter på sidorna. :(

Varför är det så märkligt? Personligen tycker jag sändningar i 4:3 borde förbjudas, men när man måste se det föredrar jag oftast utdragen bild framför sorgkanter. Om inget annat så för att undvika ojämn inbränning.

Postad 16 december 2007 - 00:30

hottuna
  • hottuna
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Är det nån mer som har ett vitt T på svart bakgrund nere i vänstra hörnet?
Bara på 4+.Sådär två centimeter stort.

Ja.

En annan fråga. Om jag ställer boxen på dolby digital så har jag ljud på alla kanaler utom SVT1 och 2.

Postad 16 december 2007 - 00:50

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

[Varför är det så märkligt? Personligen tycker jag sändningar i 4:3 borde förbjudas, men när man måste se det föredrar jag oftast utdragen bild framför sorgkanter. Om inget annat så för att undvika ojämn inbränning.

Jag förstår inte varför det behöver någon direkt förklaring, men när jag ser en t.ex. en rund boll på min TV vill jag att det ska vara just en rund boll och inte en oval boll. Är det konstigt? Naturligtvis vill jag också helst se sändningar i 16:9-format, men allt som redan har filmats i 4:3 kommer tyvärr att alltid vara i 4:3-format.

För övrigt har man ju även sett skräckexempel när folk har sin box inställd på 4:3 trots att de har en 16:9-TV. När de då ser en kanal som verkligen sänder i 16:9 får de ändå en förvrängd bild med en ******** massa svarta remsor upptill och nedtill.

hottuna: Du får bara ljud på boxens digitala utgång på de kanaler som sänder i dolby digital med den inställningen. Jag förmodar att du inte har kopplat den digitalt till en receiver.

Postad 16 december 2007 - 01:04

hottuna
  • hottuna
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

hottuna: Du får bara ljud på boxens digitala utgång på de kanaler som sänder i dolby digital med den inställningen. Jag förmodar att du inte har kopplat den digitalt till en receiver.

Jag hittade lite inlägg om detta, men det verkade lite snurrigt. Jag kör scart till DVD recordern, och SPDIF till förstärkaren. Då ligger nog problemet där. Hur fasen ska man få digitalt ljud till båda <_<
Kanske går att loopa digitala ljudet mellan DVD'n och förstärkaren, får dra fram bänken imorgon och kolla.

Postad 16 december 2007 - 02:39

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför det behöver någon direkt förklaring, men när jag ser en t.ex. en rund boll på min TV vill jag att det ska vara just en rund boll och inte en oval boll. Är det konstigt? Naturligtvis vill jag också helst se sändningar i 16:9-format, men allt som redan har filmats i 4:3 kommer tyvärr att alltid vara i 4:3-format.

Förklaringen önskades därför att jag inte anser mitt val föredra en stor utdragen bild är märkligare än ditt val att föredra en mindre bild med svarta kanter. Jag skrev dessutom OFTAST och de tillfällen jag skulle föredra svarta kanter och korrekt ratio är just t.ex en fotbollsmatch där bollen gärna får vara rund och det kan vara av intresse att avstånden mellan spelare stämmer osv. Däremot har jag inga större problem att njuta av de flesta gamla filmer och TV-serier i fullskärm där den största skillnaden är att skådespelarna är några kilo fetare än det var tänkt, såvida de inte ligger ner förstås... Men det har ju inte så mycket med specifikt Telias Digital-TV att göra så nog om det.

Postad 16 december 2007 - 11:44

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag hittade lite inlägg om detta, men det verkade lite snurrigt. Jag kör scart till DVD recordern, och SPDIF till förstärkaren. Då ligger nog problemet där. Hur fasen ska man få digitalt ljud till båda <_<
Kanske går att loopa digitala ljudet mellan DVD'n och förstärkaren, får dra fram bänken imorgon och kolla.

Du kan inte få ljud på båda utgångarna om det digitala ljudet är Dolby Digital, antingen 2.0 eller 5.1, dvs som det alltid är på SVT1 och SVT2. Är det en Dolby Digital sändning och du har valt att mata ut digitalt ljud i inställningarna så får man enbart ut ljud via SPDIF-utgången, och inget ljud via SCART utgången. Det är en begränsning i hårdvaran i boxen, vilket jag har fått det konfirmerat av tekniska supporten på Motorola i Linköping som har konstruerat boxen. I nyare generationer av boxmodeller från Motorola så skall inte denna begränsning finnas.

/Peter Cigéhn

Postad 16 december 2007 - 12:23

Unregisteredf1ad8d9c
  • Unregisteredf1ad8d9c
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag använder homeplug til Telias IP-TV och det fungerar perfect. Men hur gör jag om jag också vill ha IP-TV på uttag 1 som är internet? Hur skall homeplug veta vilken som skall användas till vilken?

Postad 16 december 2007 - 20:13

hottuna
  • hottuna
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Du kan inte få ljud på båda utgångarna om det digitala ljudet är Dolby Digital, antingen 2.0 eller 5.1, dvs som det alltid är på SVT1 och SVT2. Är det en Dolby Digital sändning och du har valt att mata ut digitalt ljud i inställningarna så får man enbart ut ljud via SPDIF-utgången, och inget ljud via SCART utgången. Det är en begränsning i hårdvaran i boxen, vilket jag har fått det konfirmerat av tekniska supporten på Motorola i Linköping som har konstruerat boxen. I nyare generationer av boxmodeller från Motorola så skall inte denna begränsning finnas.

/Peter Cigéhn

Surt sa räven <_< DVD'n har ingen digital ingång, så det gick inte heller. Blir till att gå in i den seeeega menyn om man vill använda förstärkaren då :lol:

Postad 16 december 2007 - 21:08

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Är det nån mer som har ett vitt T på svart bakgrund nere i vänstra hörnet?
Bara på 4+.Sådär två centimeter stort.

Jag iriterade mig på det felet oxå, märkte dock bara att det inträffade när man tittade på program som redan är textade. Ytterligare grubblande från min sida kostaterade att det nog kommer från någon typ av text som tv4 sänder ut och det helt enkelt kom från boxens undertext funktion. Man kan alltså helt enkelt stänga av undertexterna, och sen byta kanal till och från tv4 plus så försvinner det.

Ibland funderar man på hur smart det är att släppa nya programvaruversioner på fredagar och sen inte ha någon som jobbar på helgen och telias support får ta allt skit för de buggar programerarna skapar. Det lär ju vara en hel del folk som ringer om det där med ljud som blir omställt till digitalt, bild som blir omställd till NTSC bara för att man släpper ny programvara till boxen...

Postad 16 december 2007 - 21:12

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Jag använder homeplug til Telias IP-TV och det fungerar perfect. Men hur gör jag om jag också vill ha IP-TV på uttag 1 som är internet? Hur skall homeplug veta vilken som skall användas till vilken?

Det där är väl inte "telias" utan de tillverkas väl av zyxel? En homeplug är väl för övrigt bara en dum "nätverksförlängare" så den bryr sig inte om vad det är för trafik på nätverket?

Postad 16 december 2007 - 22:33

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Ibland funderar man på hur smart det är att släppa nya programvaruversioner på fredagar och sen inte ha någon som jobbar på helgen och telias support får ta allt skit för de buggar programerarna skapar. Det lär ju vara en hel del folk som ringer om det där med ljud som blir omställt till digitalt, bild som blir omställd till NTSC bara för att man släpper ny programvara till boxen...

Håller med om att det är stenkorkat att släppa ny programvara inför en helg. Det är ju då de flesta ser mest på TV dessutom. Men det där med att ljudet ställer om sig självt och att bilden blir NTSC är det väl ingen som haft problem med, eller? Boxen kan väl inte ens skicka ut NTSC skulle jag tro.

Postad 16 december 2007 - 23:30

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Men det där med att ljudet ställer om sig självt och att bilden blir NTSC är det väl ingen som haft problem med, eller? Boxen kan väl inte ens skicka ut NTSC skulle jag tro.

Bägge sakerna har hänt polare till mig iaf. NTSC ställer man om i samma meny som där man kan välja s-video ut, dvs:a man trycker på info knappen när man startat om boxen genom att dra ut och stoppa i strömsladden.

Postad 18 december 2007 - 13:57

thecapeman
  • thecapeman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har fått svar från Telia gällande 16:9-problemet:

"Hej!
Tack för din förfrågan.

Detta är ett problem som vi har uppmärksammat och det arbetas på.

För att lösa detta problem får ni under Meny- Inställningar- Bildformat, ni skall där kunna ändra till 4:3 och sedan ändra tillbaka till 16:9, i detta läge fungerar platt-tv på 16:9 igen. För tjock-tv gäller att vi ändrar till 4:3.

Vänligen återkom om problemet kvarstår eller om ni har ytterligare frågor eller funderingar. "

Postad 18 december 2007 - 16:53

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Jag har också fått exakt samma svar. Svarade som vanligt att de inte hade förstått min fråga och ställde en följdfråga bl.a. om vad min TVs djup har att göra med bildformatet.

Postad 18 december 2007 - 18:28

thecapeman
  • thecapeman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Skrev också en följdfråga och påpekade att det förvisso fungerar att göra som de säger, men att bilden då blir utdragen i 4:3-sändningar. De flesta av Telias kanaler sänder ju tyvärr fortfarande i 4:3 (Jag som trodde att det snart var 2008!).

Postad 18 december 2007 - 23:59

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
.....

Redigerat av DataJanne, 21 december 2007 - 02:28.

Postad 19 december 2007 - 07:58

Belsebubben
  • Belsebubben
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

...i detta läge fungerar platt-tv på 16:9 igen. För tjock-tv gäller att vi ändrar till 4:3.

Så jäkla sköna de är, hur kan boxen veta vad som visar bilden vid envägkommunikation?

Postad 21 december 2007 - 02:38

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Nu skriver jag inte mer här. Tyvärr så får ni nu klara er själva. Jag bidrog med en hel del men fick bara skit som PM så nu är det färdig skrivet!

ps: Att säga att "Min dator går inte att plugga in istället för min box för då får den inget IP..." funkar inte.
Tipset är att om du vill att din dator skall vara en box.. HÄRMA BOXEN DÅ!

Tack och hej från mig
/Janne

Postad 21 december 2007 - 19:01

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Det slog mig att kanske PM:n kom från någon som jobbar på Telia. Jag tycker att tjänsten är kanon och vill inte att den skall vara annorlunda (kanske NPVR då :) ) men eftersom jag betalar för att få TV-strömmen i mitt bredband så borde jag få leka med vilka lösningar jag vill. Det skadar väl ingen? :unsure:

Mvh
/Janne

Postad 21 december 2007 - 21:41

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Har dom fixat till problemet vad gäller hanteringen av 16:9 formatet?

Postad 21 december 2007 - 22:40

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Nej, ingen uppdaterad programvara ännu. Otroligt dåligt tycker jag. Det lär ju knappast hända något före nyår heller. Jag har märkt av EN enda förändring i och med den senaste programvaran och det är 16:9-buggen. Grattis du/ni som programmerar Felias TV-boxar. Varför kan man inte bara gå tillbaka till den förra fungerande programvaran när man upptäcker sådana här missar? Nej, det är stor chans att jag kommer att byta till Tele2 när min bindningstid hos telia är slut. Det ska tydligen vara HD på gång hos dem också...

Postad 22 december 2007 - 03:08

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
DataJanne det är lite svårt att förstå vad du snackar om då man inte vet vad det är för PM du fått. Jag har iaf inget emot vad du skriver här eller att du leker med dina prylar där hemma så kör hårt säger jag!

Åh zvedberg fyllde 1337, grattis :)

Redigerat av nipe, 22 december 2007 - 03:09.

Postad 22 december 2007 - 16:40

thecapeman
  • thecapeman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Telia svarade igen:

"Hej!

Det är ett problem vi jobbar på. Vi ber om ursäkt för besväret, men tills vi löst det får jag be dig gå och ändra manuellt."

Verkligen dåligt att det händer nu precis innan ledigheterna.

Postad 22 december 2007 - 16:53

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
"Hej!
Tack för din förfrågan.

Detta beror på att nya boxar ställer sig default i läget 16:9, istället för 4:3.
För att lösa detta problemet får du ändra till 4:3 och sedan ändra tillbaka till 16:9, i detta läge fungerar platt-tv på 16:9 igen. För tjock-tv gäller att du ändrar till 4:3.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

Anser du att vi har förstått din fråga?"

Nej! :)

Postad 23 december 2007 - 18:16

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Det stora problemet är tydligen att ingen på Telia kan förstå att det är något fel. Dessutom verkar de ha fått för sig att platt-TV och 16:9 är samma sak och att tjock-TV är samma sak som 4:3. Skrämmande säger jag bara.

Postad 24 december 2007 - 12:43

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Nån annan som tycker att det är segare att byta kanaler nu? har 100 fiber så det borde vara stabilt :)

God Jul till er alla!

Postad 24 december 2007 - 19:22

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Jag har, idag julafton, ingen blid på Telias IPTV. Har 100mbit fiber. Internet och allt annat fungerar som det ska. Nu har jag iof även Boxer så jag klarar mig ändå.. Nån annan som har samma problem?

Postad 24 december 2007 - 20:56

thecapeman
  • thecapeman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag har, idag julafton, ingen blid på Telias IPTV. Har 100mbit fiber. Internet och allt annat fungerar som det ska. Nu har jag iof även Boxer så jag klarar mig ändå.. Nån annan som har samma problem?

Fungerar bra här via ADSL.

Postad 25 december 2007 - 22:08

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Länge sedan jag (åskmannen) skrev här men det beror på att jag tycker denna tjänst bara blir sämre och sämre.

16:9 signalen som inte fungerar och värdelös att ha Canal Digitals filmkanaler nu när de gått över till vanlig stereo istället för DolbyDigital som dock fortfarande fungerar på SVT. Att de tagit bort DD på CanalDigital gör ju att jag inte tittar på filmerna längre och undrar om man kan häva sitt Canal Totalpaket. Hyr/köper film istället då ljudet för mig är lika viktigt som bilden. Det blir att lusläsa avtalet i mellandagarna och kontakta Telia/Canal Digital.

I annat fall... jag längtar efter att bindingstiden tar slut och 3 månader i förväg måste man säga upp det. Små problem för andra men viktigt för mig:)

Postad 25 december 2007 - 22:21

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Länge sedan jag (åskmannen) skrev här men det beror på att jag tycker denna tjänst bara blir sämre och sämre.

16:9 signalen som inte fungerar och värdelös att ha Canal Digitals filmkanaler nu när de gått över till vanlig stereo istället för DolbyDigital som dock fortfarande fungerar på SVT. Att de tagit bort DD på CanalDigital gör ju att jag inte tittar på filmerna längre och undrar om man kan häva sitt Canal Totalpaket. Hyr/köper film istället då ljudet för mig är lika viktigt som bilden. Det blir att lusläsa avtalet i mellandagarna och kontakta Telia/Canal Digital.

I annat fall... jag längtar efter att bindingstiden tar slut och 3 månader i förväg måste man säga upp det. Små problem för andra men viktigt för mig:)

Vet du varför dom har gjort de?

Postad 25 december 2007 - 22:48

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Troligen för att få plats med en filmkanal till som ändå visar samma filmer... suck! Alltså, inte mer film men fler filmkanaler och endast i stereo.

Postad 26 december 2007 - 14:22

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Jag behövde inte vänta på att bindningstiden skulle gå ut. Jag ringde bara och sa att det inte funkade (Vilket som det inte gjorde. Konstanta frysningar och hack). Så jag tycker att du ska ringa till Telia och fråga om du får säga upp abonemanget.

Och om du får det så ska du skicka till baka boxen och alla manualer och sladdar du fick med. Men modemet får du behålla.

Postad 26 december 2007 - 20:00

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Troligen för att få plats med en filmkanal till som ändå visar samma filmer... suck! Alltså, inte mer film men fler filmkanaler och endast i stereo.

Du kanske kan förklara det bättre, varför skulle det totalta antalet kanaler påverka hur ljudet sänds. Vi ser ju inte mer än en kanal åt gången ändå. Menar du att Telias totala kapacitet är fylld, isåfall kan dom ju bara börja kasta lite skitkanalaler istället så vi kan få riktigt ljud. Roligt när man köper dyra ljudsystem och så får man ut de i stereo.......

Postad 26 december 2007 - 22:34

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Jag kollade precis igenom Canal+ kanalerna och kunde konstatera att Canal+ First, Canal+ Hits samt Canal+ Action alla sänder med Dolby Digital vid den tidpunkt jag kollade. Canal+ Drama och Canal+ Comedy sände inte vid denna tidpunkt med Dolby Digital ljud.

Så det är i alla fall inte alla Canal+ filmkanaler som isåfall har slutat att sända med Dolby Digital ljud. Om Canal+ Drama och Canal+ Comedy sänder Dolby Digital vid andra tidpunkter kan jag inte avgöra. Men jag tycker att påståendet att Canal+ har slutat att sända med Dolby Digital ljud inte verkar stämma i alla fall.

/Peter Cigéhn

Postad 26 december 2007 - 22:49

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Såg precis Casino Royal på C+First och där var det då inget Dolby Digital

Postad 26 december 2007 - 23:22

jonah
  • jonah
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Så det är i alla fall inte alla Canal+ filmkanaler som isåfall har slutat att sända med Dolby Digital ljud. Om Canal+ Drama och Canal+ Comedy sänder Dolby Digital vid andra tidpunkter kan jag inte avgöra. Men jag tycker att påståendet att Canal+ har slutat att sända med Dolby Digital ljud inte verkar stämma i alla fall.

Du kan testa detta genom att aktivera DD på Motorola-boxen och försöka få ljud via Scarten från Motorola-boxen. Får du ljud stödjer kanalen inte DD. Det spelar ingen roll om det är 2.0- eller 5.1-ljud.

Ovanstående har jag testat vid flera tillfällen på Canal+ nya kanaler och kan bekräfta vad tidigare personer har sagt här. Jag kommer att häva mitt abonnemang.

Dessutom saknar de ju fortfarande TV3 och TV6....

-Jonah

Redigerat av jonah, 26 december 2007 - 23:41.

Postad 27 december 2007 - 00:28

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Peter Cigéhnn får sitt genom fiber och kanske därför han har dd på sina Canal+-kanaler? Jag har adsl och dd-ljudet har tagits bort på alla Canal+-kanaler men inte på SVT1 och SVT 2.

Att TV3 och TV6 inte finns är väll Viasats fel och att kanal 5 och 9 inte finns på Viasat är väll Canal Digitals fel? Eller, varför inte, konsumenternas fel eftersom det är marknaden som styr (likaså att alla reklamkanler förutom 6:an och 4 an: är avgifts belagda i detta underbara land).

Redigerat av ruva, 27 december 2007 - 00:33.

Postad 27 december 2007 - 09:40

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag kollade precis igenom Canal+ kanalerna och kunde konstatera att Canal+ First, Canal+ Hits samt Canal+ Action alla sänder med Dolby Digital vid den tidpunkt jag kollade. Canal+ Drama och Canal+ Comedy sände inte vid denna tidpunkt med Dolby Digital ljud.

/Peter Cigéhn

Ett förtydligande: Jag kollade enbart de faktiska MPEG strömmarna med hjälp av VLC (och TSReaderLite) och där syns ljudströmmar för Dolby Digital (AC3/A52) tydligt. Jag gör inte anspråk på att man faktiskt kan få ut Dolby Digital ljud via SPDIF utgången på boxen på Canal+ kanalerna.

Bifogad fil  Canal_First.jpg   152,65K   13 Antal nerladdningar

Med tanke på hur det är lite si och så med kvalitén på senaste tidens programvaruuppdateringar så kan det ju kanske vara nåt problem med boxens programvara att få ut Dolby Digital ljud på SPDIF utgången på Canal+ kanalerna.

Jag betvivlar mycket starkt att det är någon skillnad på huruvida man har ADSL- eller fiberanslutning. Jag förutsätter att Telia distribuerar samma MPEG strömmar i hela sitt nät.

/Peter Cigéhn

Postad 30 december 2007 - 11:51

xylene
  • xylene
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!
Mitt första inlägg på detta forum och jag måste påpeka att jag även denna gång har jag hittat svaret på min fråga i detta vad det verkar utmärkta forum. (Förra gången handlade det om att ändra inställningarna på min LG-TV. Inte helt självklart hur man skulle göra och i manualen stod det inget.)
Även jag har nu skickat en förfrågan via Telias hemsida om varför det inte funkar med automatisk växling mellan 4:3 och 16:9-formaten. Vi får hoppas att dom snarast åtgärdar felet. Det går väl an att själv sitta och växla TV:ns inställningar men extra irriterande blir det när ungarna sittter och tittar: -"Pappa, bilden är konstig nu igen!"

Postad 31 december 2007 - 01:02

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

/Peter Cigéhn

Ett förtydligande: Jag kollade enbart de faktiska MPEG strömmarna med hjälp av VLC (och TSReaderLite) och där syns ljudströmmar för Dolby Digital (AC3/A52) tydligt. Jag gör inte anspråk på att man faktiskt kan få ut Dolby Digital ljud via SPDIF utgången på boxen på Canal+ kanalerna.

Bifogad fil  Canal_First.jpg   152,65K   13 Antal nerladdningar

Med tanke på hur det är lite si och så med kvalitén på senaste tidens programvaruuppdateringar så kan det ju kanske vara nåt problem med boxens programvara att få ut Dolby Digital ljud på SPDIF utgången på Canal+ kanalerna.

Jag betvivlar mycket starkt att det är någon skillnad på huruvida man har ADSL- eller fiberanslutning. Jag förutsätter att Telia distribuerar samma MPEG strömmar i hela sitt nät.

/Peter Cigéhn

Jag tror inte det är något fel på programvaran i Boxen då DolbyDigital funkar med SVT1&2.

Postad 31 december 2007 - 01:17

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Jaha, då skulle man hyra sin första film från SF. Men det sket sig så klart eftersom Telia är inblandat.
Fick nått meddelande att det inte gick och att jag skulle försöka senara.
Jo visst sitter jag och väntar i en timme när det går att få tag i samma film på en gång och gratis...
Men jag är ju inte direkt förvånad att det sket sig...

Hittills har tyvärr inte en enda sak med Tv från Telia varit positivt.
Kanske att man sliper några såpor iom att Telia inte har Tv3. Men jag missar massa Scrubs, Simpsons och Fmily Guy på Tv så det är nog på minuskontot det med...

Postad 31 december 2007 - 09:56

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag tror inte det är något fel på programvaran i Boxen då DolbyDigital funkar med SVT1&2.

Det kan säkert vara så att programvaran i boxen funkar. Jag bara spekulerade i att det skulle kunna vara den som falerar. Men du kan gärna få komma med en bättre förklaring då varför folk påstår att dom inte får ut Dolby Digital från boxen på Canal+ kanalerna då det uppenbarligen distribueras en AC3 ljudström tillsammans med (ett flertal av) Canal+ kanalerna (enligt skärmdumpen från TSReaderLite i mitt tidigare inlägg).

Jag spekulerade bara i att Dolby Digital strömmen distribueras på lite olika sätt vad gäller Canal+ kontra SVT (där jag är fullt medveten om att det fungerar alldeles utmärkt). Själv har jag ingen som helst koll på vad en "AC3 Audio Descriptor" är för nånting och vilken betydelse denna har. Men jag kan snabbt konstatera att Dolby Digital strömmen för SVT och Canal+ har helt olika "descriptorer".

Jag spekulerar återigen att Canal+ har sina Dolby Digital ljudströmmar distribuerade på ett sådant sätt att boxen misslyckas med att mata ut dom. Om detta sedan är en "bugg" eller en "feature" må kanske vara...

/Peter Cigéhn

Postad 31 december 2007 - 17:24

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Det kan säkert vara så att programvaran i boxen funkar. Jag bara spekulerade i att det skulle kunna vara den som falerar. Men du kan gärna få komma med en bättre förklaring då varför folk påstår att dom inte får ut Dolby Digital från boxen på Canal+ kanalerna då det uppenbarligen distribueras en AC3 ljudström tillsammans med (ett flertal av) Canal+ kanalerna (enligt skärmdumpen från TSReaderLite i mitt tidigare inlägg).

Jag spekulerade bara i att Dolby Digital strömmen distribueras på lite olika sätt vad gäller Canal+ kontra SVT (där jag är fullt medveten om att det fungerar alldeles utmärkt). Själv har jag ingen som helst koll på vad en "AC3 Audio Descriptor" är för nånting och vilken betydelse denna har. Men jag kan snabbt konstatera att Dolby Digital strömmen för SVT och Canal+ har helt olika "descriptorer".

Jag spekulerar återigen att Canal+ har sina Dolby Digital ljudströmmar distribuerade på ett sådant sätt att boxen misslyckas med att mata ut dom. Om detta sedan är en "bugg" eller en "feature" må kanske vara...

/Peter Cigéhn

Njauu .., bugg är det nog enl. min uppfattning.Jag tar emot C+ via distributören Canal Digital i stadsnätet, ej Telia!
Det som skiljer mellan SVT och C+ när det gäller DD är att man kan välja mellan en rad ljudspråk, förstahands och andrahandsval för att komplicera det hela. Problemen C+ och DD-ljudet uppstod i samband med att de kanaländringar man gjorde för ett par månader sen. Jag har också COMHEM (kabel), där funkar allt perfekt, där finns det DD på kanalerna FIRST, HITS och ACTION och dessutom är programinformationen (EPG) tio ggr bättre än den CD leverar. (Dåligt CD, leve COMHEM !) När det levereras av CD (IPTV, Kreatel-box) kan jag endast få DD-ljud på ACTION-kanalen om jag ställer om boxen till 5.1 ljud och första och andrahandsval av ljud till norska !
Vet inte hur det ser ut med Telias variant av programvaran i boxen, men prova något liknande.
Det finns fler problem med C+ över IP som jag inte orkar med att ta upp nu. Ville bara ge den vinklingen att
det kan var fel från C+ och att ni klagar till Telia av bara attan så att det blir tryck på C+.
:)

Postad 01 januari 2008 - 22:12

jonah
  • jonah
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nu är jag förbannad. Canal+ Hits visar Casino Royale UTAN Dolby Digital trots att den hade DD-vinjetten i början! Någon mer som upptäckte detta?

Jag kommer ringa till Telia imorgon och reklamera hela skiten. Jag är så trött på minskad bildkvalitet, buggiga boxar och ändrat utbud. Återkommer till forumet då. Nu behöver jag något för att lugna nerverna..

- Jonah

Postad 01 januari 2008 - 23:30

Unregistered407eeb72
  • Unregistered407eeb72
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har samma problem här inget Dolby Digital på Casino Royal trots trailer i början.

Tycker Telia digital TV börjar spåra ur har bara haft problem senaste tiden speciellt när det gäller Canal+ kanaler och dessa betalar man för och från kundservice får man bara godagyxskaft svar.

Redigerat av Unregistered407eeb72, 01 januari 2008 - 23:31.

Postad 02 januari 2008 - 17:31

vic20
  • vic20
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Finns det någon guide till hur man kan kolla på telias digital-tv i datorn med vlc media player?

Postad 02 januari 2008 - 17:38

AcuraJan
  • AcuraJan
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Senaste svaret från Telia angående bildformatsproblemet.

Hej!

Vi är medvetna om problemet. Jag vill att du återkommer med vilken tillverkare, modell och tum det är på din tv. Just nu försöker vi komma till rätta med problemet men vi har svårt att återskapa det då pga av det tycks drabba en väldigt liten andel kunder.

Ska det vara så svårt?
Borde inte det här drabba alla kunder?
Frågan är ju hur många som inte bryr sig helt enkelt eller inte vet hur det ska vara. Eller finns det någon här som inte har det här problemet?

(Upptäckte också att det kan vara viss skillnad mellan olika TVn också, min nya budgetplasma från Keymat lever sitt egna lilla liv vad gäller bildformatsanpassningen tycker jag. När jag ställer in personliga inställningar för bildegenskaper så vill den inte ändra bildformat automatiskt, men på alla fördefinierade så går den till 16:9 automatiskt och 4:3 automatiskt... det dryga är att den inte verkar vilja minnas om man väljer en annan zoominställning. Jag har ComHem och min gamla 28" Finlux tjockwideTV funkade fint att ställa in 16:9 atomatiskt och minnas zoom på 4:3-signal)

Postad 02 januari 2008 - 18:08

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Jag har problemet och har en Pioneer PDP-427XD.
När jag byter över till Telia Digital-TV så går min TV över till 4:3 format!

Redigerat av HkanW, 02 januari 2008 - 18:09.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.