* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *
34864 svar till detta Àmne
Postad 12 January 2008 - 21:08
DataJanne
-
DataJanne
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
Jag har TV:n instÀlld pÄ automatisk och i Philips fall betyder det att den struntar i SCART-signalen och istÀllet tittar efter svarta borders (precis som WMP) och vÀljer att skala bilden efter det. Det flesta bredbilds-tv borde ha nÄgon form av liknande instÀllning, autofit, border-cut, zoom etc.
/Janne
Jag har ocksÄ en Philips, en 32PF9668/10, och den struntar inte i SCART-signaleringen. Visst, den kollar precis som du sÀger efter de svarta kanterna och stÀller in sig i de flesta fall automatiskt efter det. I mÄnga fall funkar det alldeles utmÀrkt.
Men i och med "buggen" som kom i senaste uppdateringen sÄ visar den faktiskt inte 16:9 sÀndningar pÄ ett korrekt sÀtt. Med den automatiska instÀllningen sÄ visar den "nÀstan" rÀtt, men strÀcker ut bilden och klipper lite av bilden upptill och nertill pga av den inte fÄr en 16:9 indikeringen frÄn boxen. StÀller jag om frÄn bildformatet frÄn automatisk till bredbildsskÀrm sÄ fyller den ut bilden korrekt.
Före senaste uppdateringen sÄ var bilden identisk mellan den automatiska instÀllningen och bredbildinstÀllningen dÄ det var 16:9 sÀndningar vilket tydde pÄ att den faktisk fick nÄgon sorts information om det var en 16:9 sÀndning, vilket den alltsÄ inte gör efter senaste uppdateringen av boxen. SÄ min Philips modell verkar definivt bry sig om vad som signaleras pÄ SCART-ingÄngen. /Peter Cigéhn
Peter, Jag har sÀkert en klippt SCART-kabel, eftersom jag har klippt av den sjÀlv.  Edit: Om du klipper pin-8 i SCART kabeln sÄ förlora du först och frÀmst automatiken för vÀxling till AV, men du vinner pÄ att din utrustning inte pÄverkar vad din TV skall visa. Smart eller dumt, alla vÀljer sjÀlv hur deras anlÀggning skall fungera.
Redigerat av DataJanne, 12 January 2008 - 21:20.
Postad 13 January 2008 - 00:51
AcuraJan
-
AcuraJan
-
Wannabe
-
-
26 inlÀgg
UpptÀckte precis att min Humax-box (ComHem) har tre olika instÀllningar med en snabbknapp pÄ fjÀrren, Auto, Wide och Pillarbox. I wide-lÀget beter den sig precis som Telia-boxen. I Pillarbox ungefÀr lika men i mitt tycke nÄgot bÀttre, den sÀtter svarta sidor pÄ 4:3-sÀndningar. I dessa lÀgen Àndrar TVn inte sin instÀllning.
I Auto-lÀget som kan tyckas vara det bÀsta skickar den full bild hela tiden, men talar samtidigt om för TVn i vilket lÀge den ska stÄ, och TVn stÀller dÄ om sig. DÄ tar det lÀngre tid och en kort tids blÄskÀrm vid skiftning mellan 16:9 och 4:3 - sÀndningar, och jag skulle kunna tÀnka mig att det Àr detta som nÄgon av utvecklarna kanske stört sig pÄ men hur det yttrar sig Àr ju ocksÄ vÀldigt olika mellan olika TVn.
Jag föredrar nÀstan Pillarbox-lÀget för tillfÀllet, dÄ det gÄr mycket smidigare att zappa. Men minns att nÄn jag varit hos hade problemet att han inte kunde zooma bort de svarta kanterna pÄ sidorna dÄ istÀllet, detta berodde alltsÄ pÄ boxen...
Det bÀsta ÀndÄ skulle vara en instÀllningsmöjlighet dÀr man kan vÀlja hur bilden och switch-signalen ska bete sig. DÄ kan alla fÄ som de vill. Eftersom olika TVn beter sig olika.
Postad 13 January 2008 - 15:25
ruva
-
ruva
-
MĂ€stare
-
-
2789 inlÀgg
Bytte frÄn RGB-scart till S-vhs pÄ boxen nu nÀr ÀndÄ inte bildautomatiken fungerar. Har BoxerBoxen pÄ RGB istÀllet. Jag har sagt det motsatta innan men tar nu tillbaka det. NÀr nu BoxerBoxen Àr inkopplad pÄ RGB sÄ tycker jag att den ger bÀttre bild pÄ alla kanaler Àn vad ip-boxen ger. UppsÀgningenDet Àr 3 mÄnaders uppsÀgningstid pÄ Telia ip-TV sÄ nu Àr det dags. Har erfarenheten att TV distributörer kör det hÀr med uppsÀgningstider som ******** lÀser bibeln sÄ att det blir fördel dem och ofördelaktigt Ät kunden. 3 mÄnader uppsÀgning brukar alltid bli lÀngre. Nu rÀknar jag frÄn 1 februari - 1 mars - hela april om man sÀger upp det i januari. Sedan pÄ kÀnt boxermane fÄr man nog betala nÄgon hundring extra för kodningsavgifften vilken de kanske pÄstÄr överlappar tidsmÀssigt abonnemanget. Men man vet aldrig med dessa bolag - men personligen tycker jag ÀndÄ att Telia verkar mÄna om sina kunder och Äterkommer om hur det gÄr. Anledningen till att jag inte vill ha den utmÀrkta tjÀnsten "IP-TV" Àr inte att bilden Àr jÀttedÄlig eller att jag inte gilla boxen. Det Àr att hÀr kan blixten slÄ ner ovÀntat med följd av att antingen modemet eller Boxen genast gÄr sönder (gÀller inte mitt gamla adsl-modem) och dÀrför ser jag bara pÄ ip-TV nÀr det Àr nÄgot extra pÄ TV. I vanliga fall kör jag BoxerBox. PS - Jag har Àven Canal Total. Multi 0 kr tom 080630 2008-05-19 Byte ej tillÄtet SÀsongskortet Allsvenskan Canal+ Total 2008-05-19 Byte ej tillÄtet -Edit 15 Januari - DÄ var det uppsagt fr o m 19 april
Redigerat av ruva, 15 January 2008 - 17:01.
Postad 13 January 2008 - 15:45
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
ForumrÀv
-
-
941 inlÀgg
För de som behöver en box billigt tycker jag borde ta sig en tit pÄ Tradera, dÀr gÄr Telias boxar ivÀg för ett par tre hundra pix. Med sitt ganska begrÀnsade anvÀndningsomrÄde sÄ har de ocksÄ lÄgt andrahandsvÀrde.
Postad 13 January 2008 - 17:23
ruva
-
ruva
-
MĂ€stare
-
-
2789 inlÀgg
Kostar 500 kr att bestÀlla frÄn Telia nÀr Äskan pajat den, sÄ varför betala 300 kr pÄ tradera och kanske bli lurad.
Postad 13 January 2008 - 18:50
Krutrök
-
Krutrök
-
LĂ€rjunge
-
-
442 inlÀgg
DÀremot störs jag av frysningar och blockbildning i bilden dÄ och dÄ (t ex under Let's Dance-premiÀren igÄr).
Jag sÄg ocksÄ blockbildningar igÄr under Let's Dance. Normalt sÄ har jag aldrig problem med detta (sitter uppkopplad med en vÀldigt stabil fiberanslutning). Men dÄ jag tycker mig uppleva dessa blockbildningar vilket Àr vÀldigt sÀllan, sÄ Àr det typ pÄ fredagar och "prime-time"-sÀndningarna klockan 20 pÄ nÄgon av de "stora" kanalerna.
Kan det vara sÄ att Telia har nÄgon form av kapacitetsproblem i sitt nÀt som gör att populÀra program med mÄnga tittare gör att nÀtet blir överlastat? En teori som dock lÄter mÀrklig i mina egna öron, men man börjar bli lite fundersam dÄ jag sjÀlv nÀstan uteslutande upplever den typ av blockbildningar som det var pÄ Let's Dance igÄr nÀr det just Àr "prime-time" och nÄgon av de stora kanalerna (typ SVT och TV4).
Vilka delar av landet upplevde dom hÀr blockbildningarna pÄ Let's Dance igÄr? SjÀlv bor jag i UmeÄ. NÄgor fler som sÄg detta?
/Peter Cigéhn
Jag bor i Hudiksvallstarkten och observerad ocksÄ ett antal blockbildningar under LetŽs Dance. Sitter pÄ en 8Mb ADSL-lina. mer stör det mej dock att jag dÄ och dÄ mÄste starta om boxen pga den tappar grafiken. HÀnde senast idag vid 6-tiden pÄ kvÀllen. Jag upplever heller inte kanalvÀxlingen som seg. DÀremot stammar fjÀrren sÄ att jag tex fÄr en etta för mycket nÀr jag ska vÀlja kanal 1. Men det Àr kanske jag som Àr seg ... Och som sagt programguiden eller för att inte tala om surfen Àr i stort sett oanvÀnbara. Jag kollar i stÀllet efter program pÄ nÀtet. /Kjell-Arne
Postad 13 January 2008 - 21:58
bjobr
-
bjobr
-
Wannabe
-
-
16 inlÀgg
Jag bor i Hudiksvallstarkten och observerad ocksÄ ett antal blockbildningar under LetŽs Dance. Sitter pÄ en 8Mb ADSL-lina. mer stör det mej dock att jag dÄ och dÄ mÄste starta om boxen pga den tappar grafiken. HÀnde senast idag vid 6-tiden pÄ kvÀllen.
Jag bor strax utanför Linköping och upplevde som sagt ocksÄ blockbildning och frysningar. HÀnder det dig ofta att boxen "tappar grafiken"? Jag gissar att du menar samma fenomen jag rÄkade ut för för hittills enda gÄngen för ett par dagar sedan, nÀmligen att tv-guiden, menyn och all annan icke-tv-bild totalt ofungerade. Det fungerade dock bra att byta kanal och se pÄ tv...
Postad 14 January 2008 - 11:23
Krutrök
-
Krutrök
-
LĂ€rjunge
-
-
442 inlÀgg
Jag bor i Hudiksvallstarkten och observerad ocksÄ ett antal blockbildningar under LetŽs Dance. Sitter pÄ en 8Mb ADSL-lina. mer stör det mej dock att jag dÄ och dÄ mÄste starta om boxen pga den tappar grafiken. HÀnde senast idag vid 6-tiden pÄ kvÀllen.
Jag bor strax utanför Linköping och upplevde som sagt ocksÄ blockbildning och frysningar.
HÀnder det dig ofta att boxen "tappar grafiken"? Jag gissar att du menar samma fenomen jag rÄkade ut för för hittills enda gÄngen för ett par dagar sedan, nÀmligen att tv-guiden, menyn och all annan icke-tv-bild totalt ofungerade. Det fungerade dock bra att byta kanal och se pÄ tv...
Precis, all info Àr borta. Man ser inte ens kanalnumret dÄ man byter. Skulle tro att det i snitt hÀnder en gÄng varannan vecka, mellan tummen och pekfingret.. Jag slÄr normalt annars aldrig av boxen eftersom det tar sÄn tid att starta den igen. /Kjell-Arne
Postad 15 January 2008 - 11:59
ollebanan
-
ollebanan
-
LĂ€rjunge
-
-
269 inlÀgg
http://www.idg.se/2.1085/1.140347Succé med ett enkelt ord, iptv Àr framtiden.
Postad 15 January 2008 - 14:47
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlÀgg
Hur stÄr folk ut med den sunkiga kvalitén pÄ hyrfilmer? Har vanliga Svensson ingen klass?
Det Àr nÀstan sÄ man skÀms... 
Trodde verkligen inte att folk betalar sÄ mycket för sÄ dÄlig kvalité. Om dom ÄtminstÄnde hade DVD-kvalité.
Sen kan vÀl Telia lÀgga lite krut pÄ en PVR-box. Det Àr ju skamligt att vi sitter med boxar som funktionmÀssigt liknar dom som man anvÀnde pÄ slutet av 1900-talet.
Postad 15 January 2008 - 15:06
ollebanan
-
ollebanan
-
LĂ€rjunge
-
-
269 inlÀgg
Hur stÄr folk ut med den sunkiga kvalitén pÄ hyrfilmer? Har vanliga Svensson ingen klass? Det Àr nÀstan sÄ man skÀms...  Trodde verkligen inte att folk betalar sÄ mycket för sÄ dÄlig kvalité. Om dom ÄtminstÄnde hade DVD-kvalité.
Sen kan vÀl Telia lÀgga lite krut pÄ en PVR-box. Det Àr ju skamligt att vi sitter med boxar som funktionmÀssigt liknar dom som man anvÀnde pÄ slutet av 1900-talet. 
Skulle nog tippa pÄ att det kommer en nÀtbaserad PVR funktion inom kort.
Postad 15 January 2008 - 15:23
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlÀgg
Det sa nÄgra i den hÀr trÄden för typ 1 Är sen ocksÄ...
Postad 15 January 2008 - 15:37
ollebanan
-
ollebanan
-
LĂ€rjunge
-
-
269 inlÀgg
Det sa nÄgra i den hÀr trÄden för typ 1 Är sen ocksÄ...
Ja, jag var nog en av dom ocksÄ :-) Men vad jag har förstÄtt sÄ Àr det juridiskt schabbel som hindrar.
Postad 15 January 2008 - 15:43
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlÀgg
 Jo, jag trodde det men vÄgade inte sÀga nÄtt ifall det skulle vara fel och jag orkade inte gÄ tillbaka och kolla!
Jo, jag lÀste dÄ om nÄtt annat land som hade juridiska problem. Tror jag postade det ocksÄ men Àr inte sÀker dÀr heller...
Hoppas kan vi iaf alltid. Det Àr nÄtt vi som kör Telia och comhem har lÀrt oss att göra under alla Är.
Pratade med Telia i slutet pÄ sommaren och dÄ var det bara dagar innan Tv3 & Tv6 skulle slÀppas till alla i IPTv-nÀtet.
Nu sitter vi ett halvÄr senare och det finns inget datum alls som det verkar...
Postad 15 January 2008 - 17:21
supergeten
-
supergeten
-
Rookie
-
8 inlÀgg
Har inte hunnit testa Ànnu, men fick detta frÄn telia idag: Hej! Tack för din förfrÄgan. En förÀndring har nu gjorts för att ÄtgÀrda problemen med bildformatet. Testa att starta om boxen och kontrollera om det fungerar bÀttre. Med vÀnlig hÀlsning Kim Persson Telia Kundservice
Postad 15 January 2008 - 18:38
YodaX
-
YodaX
-
Wannabe
-
-
21 inlÀgg
Kan men glÀdje sÀga att TV3 och TV6 nu finns i Telias utbud.
Verkar inte som att det kommit ut pÄ sidan Ànnu.
Men har idag installerat 39 boxar i ett hyreshus som jag Àger och dÀr fanns TV3 och TV6 med i det utbudet dom fick.
Postad 15 January 2008 - 18:44
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1163 inlÀgg
Hur stÄr folk ut med den sunkiga kvalitén pÄ hyrfilmer? Har vanliga Svensson ingen klass? Det Àr nÀstan sÄ man skÀms... Trodde verkligen inte att folk betalar sÄ mycket för sÄ dÄlig kvalité. Om dom ÄtminstÄnde hade DVD-kvalité.
Personligen sÄ Àr jag villig att betala för att det Àr sÄ oerhört praktiskt, Àven om det Àr lite sÀmre kvalité. Att man slipper Äka ivÀg till videobutiken för att hyra film Àr vÀrt en hel del, speciellt att man slipper Äka tillbaka för att lÀmna tillbaka filmen. Att filmen "lÀmnar tillbaka sig sjÀlv" Àr vÀrt nÀstan hela hyreskostnaden... /Peter Cigéhn En förÀndring har nu gjorts för att ÄtgÀrda problemen med bildformatet. Testa att starta om boxen och kontrollera om det fungerar bÀttre.
Provade precis att kallstarta boxen, och jodÄ, nÄnting har Àndrats för nu funkar det igen med 16:9 formatet pÄ 16:9 sÀndningar... /Peter Cigéhn
Postad 15 January 2008 - 18:45
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlÀgg
NÀ, fy för sunkig kvalité! Skulle aldrig kunna kolla pÄ en film sÄ. Det tar ju bort hela kÀnslan.
Men jag tycker vÀldigt mycket om att titta pÄ film. Gör man inte det sÄ kanske kvalitén inte Àr lika viktigt.
Postad 15 January 2008 - 18:50
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlÀgg
Sitter och bevakar Macs keynote och vad dök upp dÀr... Hyr film direkt frÄn Apple TV.. i HD- och DVD-kvalitet, med 5.1 surround
. Det vore nÄtt det...
Postad 15 January 2008 - 18:50
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1163 inlÀgg
NÀ, fy för sunkig kvalité! Skulle aldrig kunna kolla pÄ en film sÄ. Det tar ju bort hela kÀnslan. Men jag tycker vÀldigt mycket om att titta pÄ film. Gör man inte det sÄ kanske kvalitén inte Àr lika viktigt.
Nej, jag Àr vÀl lÄngt ifrÄn nÄgon filmfantast och tittar oerhört sÀllan pÄ film. SÄ de fÄ gÄnger det inte Àr nÄt pÄ TV och man inser att man har lite tid över efter att barnen har kommit i sÀng sÄ passar Telias Video-on-demand-tjÀnst alldeles utmÀrkt. /Peter Cigéhn
Postad 15 January 2008 - 18:57
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2153 inlÀgg
Kan men glÀdje sÀga att TV3 och TV6 nu finns i Telias utbud. Verkar inte som att det kommit ut pÄ sidan Ànnu. Men har idag installerat 39 boxar i ett hyreshus som jag Àger och dÀr fanns TV3 och TV6 med i det utbudet dom fick.
Du har sÀkert ett specialavtal med Telia för jag har dÄ varken TV3 eller TV6!
Postad 15 January 2008 - 18:58
Krutrök
-
Krutrök
-
LĂ€rjunge
-
-
442 inlÀgg
Hur stÄr folk ut med den sunkiga kvalitén pÄ hyrfilmer? Har vanliga Svensson ingen klass? Det Àr nÀstan sÄ man skÀms... Trodde verkligen inte att folk betalar sÄ mycket för sÄ dÄlig kvalité. Om dom ÄtminstÄnde hade DVD-kvalité.
Personligen sÄ Àr jag villig att betala för att det Àr sÄ oerhört praktiskt, Àven om det Àr lite sÀmre kvalité. Att man slipper Äka ivÀg till videobutiken för att hyra film Àr vÀrt en hel del, speciellt att man slipper Äka tillbaka för att lÀmna tillbaka filmen. Att filmen "lÀmnar tillbaka sig sjÀlv" Àr vÀrt nÀstan hela hyreskostnaden...
/Peter Cigéhn
En förÀndring har nu gjorts för att ÄtgÀrda problemen med bildformatet. Testa att starta om boxen och kontrollera om det fungerar bÀttre.
Provade precis att kallstarta boxen, och jodÄ, nÄnting har Àndrats för nu funkar det igen med 16:9 formatet pÄ 16:9 sÀndningar...
/Peter Cigéhn
Ăven hos mig fungerar nu formatomstĂ€llningen. Tack Telia! Och om nu detta med TV3 och TV6 verkligen Ă€r sant sĂ„ Ă€r den hĂ€r dagen rĂ€ddad! /Kjell-Arne
Postad 15 January 2008 - 19:15
YodaX
-
YodaX
-
Wannabe
-
-
21 inlÀgg
Kan inte sÀga om vi har ett specialavtal eller inte vi har bara bestÀllt ett till hyreshusen.
Men det e ju inte det som Àr saken hÀr. Det Àr ju att nu mÄste ju telia ha ett avtal med viasat om dom kanalerna och det Àr ju glÀdjande. Har telia hemma ocksÄ och hÀr har vi inte tv3 men det stÄr i avtalet sÄ ska upp till ordföranden i föreningen och sÀga att han ska kontakta telia i morgon sÄ vi fÄr det.
Borde komma nÄtt kanalpaket snart med TV3 och tv6 inlagt i.
Postad 15 January 2008 - 19:42
DataJanne
-
DataJanne
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
Kan inte sÀga om vi har ett specialavtal eller inte vi har bara bestÀllt ett till hyreshusen. Men det e ju inte det som Àr saken hÀr. Det Àr ju att nu mÄste ju telia ha ett avtal med viasat om dom kanalerna och det Àr ju glÀdjande. Har telia hemma ocksÄ och hÀr har vi inte tv3 men det stÄr i avtalet sÄ ska upp till ordföranden i föreningen och sÀga att han ska kontakta telia i morgon sÄ vi fÄr det.
Borde komma nÄtt kanalpaket snart med TV3 och tv6 inlagt i.
Inget Àr klart med Viasat Àn för den stora massan. Att det finns i servrarna och kabeln betyder INTE att det finns i boxen. Att det finns grupp- och hyreshus som har TV3 och TV6 visste vi förrut. Sedan vill jag bara hÄlla med Peter att tjÀnsten Àr exceptionell. Du kan bara fÄ Àkta VoD via bredband. Kolla pÄ sÀsongskortet, 5 kanaler som sÀnder förutbestÀmda program som du betalar för och dÄ fÄr du bara se en av kanalerna pÄ en bestÀmd tid. Det Àr INTE VoD men det Àr bestÀmt parabol i ett nötskal. Sen sÄ kan man diskutera om 6 mbit Àr kvalitet eller inte. NÀr jag inte Àr hemma sÄ spelar jag in med 2 mbit och det Àr bÀttre kvalitet Àn VHS. Jag vet att det inte Àr DVD men jag har inte kastat bort DVD-spelaren som jag kör uteslutande med Projen. /Janne
Postad 15 January 2008 - 19:59
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1469 inlÀgg
Ăven hos mig fungerar nu formatomstĂ€llningen. Tack Telia! Och om nu detta med TV3 och TV6 verkligen Ă€r sant sĂ„ Ă€r den hĂ€r dagen rĂ€ddad! /Kjell-Arne
Jag vet inte om det Àr sÄ mycket att tacka för. Jag tycker fortfarande att det Àr skandal att det tog en mÄnad att fixa till problemet de sjÀlva stÀllt till med.
Postad 15 January 2008 - 20:19
teliafreak
-
teliafreak
-
Wannabe
-
-
14 inlÀgg
Hej, UrsÀkta att jag klampar in hÀr, men jag Àr helt ny debattör pÄ Minhembio. Jag vill delge mina erfarenheter av Telia Digital-TV via bredbandet. Bakgrund: Jag bor i AlingsÄs ca 800 meter frÄn Telestationen. Mitt ADSL klarar ca 19 mbit/s (vid 24 Mbit) För nÀrvarande har jag ett abonnemang pÄ 8 mbit. Jag har kört TV-abonnemanget ca en vecka och Àr klart imponerad. Jag anvÀnder Jensen Home-plug som ersÀtter nÀtverkskabeln frÄn ovanvÄningen, dÀr Adslmodemet stÄr, ned till köket dÀr teven och digitalmodemet stÄr. Teven Àr en Sharp LCD 19" 4:3-format Homepluggen funkar inte om sÀndare och mottagare Àr kopplade till 230-voltsuttag pÄ olika faser. Enligt Telia funkar det hela inte med trÄdlös router. Jag har bara en anmÀrkning och det Àr att bilden blir fryst nÄgon gÄng i ca 40 sekunder. Jag frÄgade Telia idag om problemet. Tjejen trodde att det kunde bero pÄ homepluggen. Modemet Àr ett Motorola. Idag har problemet med fryst bild varit försumbar Min lillebror i Arboga har inga problem med frysta bilder. Han har dÀremot en dekoder som funkar dÄligt med fjÀrren (Ej Motorola). Problemet med skilda faser borde vara lÀtt avhjÀlpt genom att lÀgga om kablarna till samma fas i elskÄpet. Kanske nÄgon tipsat redan. Jag har inte orkat lÀsa alla inlÀgg. UrsÀkta. Har sett en film via Video on Demand. Funkade klockrent. Att se Telias digital-tv gratis i ett helt Är Àr inte heller fel. Enda förbehÄllet Àr ju att man förlÀnger bredbandet 12 mÄnader eller var det 24?
Postad 15 January 2008 - 20:43
DataJanne
-
DataJanne
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
Hej,
UrsÀkta att jag klampar in hÀr, men jag Àr helt ny debattör pÄ Minhembio. Jag vill delge mina erfarenheter av Telia Digital-TV via bredbandet.
Bakgrund: Jag bor i AlingsÄs ca 800 meter frÄn Telestationen. Mitt ADSL klarar ca 19 mbit/s (vid 24 Mbit) För nÀrvarande har jag ett abonnemang pÄ 8 mbit. Jag har kört TV-abonnemanget ca en vecka och Àr klart imponerad. Jag anvÀnder Jensen Home-plug som ersÀtter nÀtverkskabeln frÄn ovanvÄningen, dÀr Adslmodemet stÄr, ned till köket dÀr teven och digitalmodemet stÄr. Teven Àr en Sharp LCD 19" 4:3-format Homepluggen funkar inte om sÀndare och mottagare Àr kopplade till 230-voltsuttag pÄ olika faser. Enligt Telia funkar det hela inte med trÄdlös router. Jag har bara en anmÀrkning och det Àr att bilden blir fryst nÄgon gÄng i ca 40 sekunder. Jag frÄgade Telia idag om problemet. Tjejen trodde att det kunde bero pÄ homepluggen. Modemet Àr ett Motorola.
Idag har problemet med fryst bild varit försumbar Min lillebror i Arboga har inga problem med frysta bilder. Han har dÀremot en dekoder som funkar dÄligt med fjÀrren (Ej Motorola).
Problemet med skilda faser borde vara lÀtt avhjÀlpt genom att lÀgga om kablarna till samma fas i elskÄpet. Kanske nÄgon tipsat redan. Jag har inte orkat lÀsa alla inlÀgg. UrsÀkta. Har sett en film via Video on Demand. Funkade klockrent. Att se Telias digital-tv gratis i ett helt Är Àr inte heller fel. Enda förbehÄllet Àr ju att man förlÀnger bredbandet 12 mÄnader eller var det 24?
Koppla INTE  om faser i el-skÄpet bara för att du vill ha Digital-TV via homeplug att fungera. Fördelningen av faser i el-skÄpet finns pga. att man behöver dela ut lasten i hemmet över alla faser. Prova INTE ens en gÄng! /Janne
Postad 15 January 2008 - 20:53
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1163 inlÀgg
Jag har Ă€ven kollat lite nĂ€rmare pĂ„ det hĂ€r med hanteringen av 16:9 och 4:3 formaten. Och jag kan konstatera att det Ă€r rĂ€tt avsevĂ€rda förĂ€ndringar gjorda i version 4_0_1_48. Speciellt i ett av JavaScripten som stryr boxen vad gĂ€ller hantering av "aspect ratio". Ăndringarna Ă€r sĂ„ pass stora att man har döpt om denna .js-fil (sĂ„ mitt lilla diff-program som jag brukar anvĂ€nda för att se vilka Ă€ndringar som Ă€r gjorda hittade inte dessa Ă€ndringar i och med att hela filen hade fĂ„tt ett nytt namn).
SÄ jag förstÄr fullkomligt att utvecklarna har "gjort bort sig" nÄnstans i denna uppdatering och stÀllt till nÄnting som gör att man (troligtvis enligt min tidigare spekulation) inte matar ut korrekt pÄ pinne 8 pÄ SCART-utgÄngen. Jag hoppas verkligen att dom kan fixa det hÀr...
Om jag som lekman tittar igenom den gamla koden och jÀmför med den nya koden sÄ saknar jag den funktionalitet som jag skulle kunna gissa styr utgÄngen pÄ pinne 8 pÄ SCART-utgÄngen. SÄ hÀr ser det ut i den gamla koden (innan 4_0_1_48):
if (this.tvAspectRatio == "16:9") { this.setAnamorphic(); if (this.videoAspectRatio == streamInfo.ASPECT_RATIO_16_9) { appContext.mediaOutput.setAspectRatio(appContext.mediaOutput.ASPECT_RATIO_16_9); } else { appContext.mediaOutput.setAspectRatio(appContext.mediaOutput.ASPECT_RATIO_4_3); } I den nya koden sÄ ser det motsvarande avsnitt ut sÄ hÀr:
switch (this.aspectRatio) { case "16:9": this.setAnamorphic(); break; } Som synes sÄ saknas nÄnting som indikerar om det Àr en 16:9 eller 4:3 ström som matas ut. Jag gissar att det gamla anropet appContext.mediaOutput.setAspectRatio i slutÀndan matar ut 6 eller 12 volt pÄ pinne 8 i den gamla koden, men att motsvarande funktionalitet saknas i den nya koden.
SÄ det verkar som om utvecklarna har "glömt bort" en ganska vÀsentlig del i sin kod...
/Peter Cigéhn
Ibland Àr det rÀtt trevligt att fÄ komma och sÀga: "Vad var det jag sa?" Jag tog mig in en titt pÄ JavaScript koden som jag citerat ovan. I den uppdaterade varianten av 4_0_1_48 (man har inte stegat nÄgot versionnummer) sÄ Àr filen som innehÄller kodavsnittet ovan Àndrad 14:e januari, klockan 17:02. SÄ hÀr ser det numera ut: case "16:9": this.setAnamorphic(); if (vci.aspectRatio == vci.ASPECT_RATIO_16_9) { toiEnv.system.setAspectRatio(vci.ASPECT_RATIO_16_9) } else { toiEnv.system.setAspectRatio(vci.ASPECT_RATIO_4_3); } break;Precis de rader kod som jag tyckte hade försvunnit Àr alltsÄ numera tillbaka! Jag mÄste sÀga att det kÀnns rÀtt hÀftigt att jag lyckades felsöka i Telias kod och exakt peka ut det stÀlle i koden som felet med 16:9 formatet var pÄ! /Peter Cigéhn
Postad 15 January 2008 - 21:02
DataJanne
-
DataJanne
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
En sak till mÄsta jag sÀga i saken om homeplug:
Om man bor i eget hus och har problemet med olika faser, ring till en elektriker som kommer och sÀtter in 3 olika el-uttag, en pÄ varje fas, vid el-skÄpet. Sedan kan du köpa 3 homeplug och en switch och sÀtta en i varje uttag och koppla till switchen sÄ har du homeplug-nÀtverk i hela huset.
Lek absolut inte sjÀlva med el-nÀtet!
/Janne
Postad 15 January 2008 - 21:29
DataJanne
-
DataJanne
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
Jag har Ă€ven kollat lite nĂ€rmare pĂ„ det hĂ€r med hanteringen av 16:9 och 4:3 formaten. Och jag kan konstatera att det Ă€r rĂ€tt avsevĂ€rda förĂ€ndringar gjorda i version 4_0_1_48. Speciellt i ett av JavaScripten som stryr boxen vad gĂ€ller hantering av "aspect ratio". Ăndringarna Ă€r sĂ„ pass stora att man har döpt om denna .js-fil (sĂ„ mitt lilla diff-program som jag brukar anvĂ€nda för att se vilka Ă€ndringar som Ă€r gjorda hittade inte dessa Ă€ndringar i och med att hela filen hade fĂ„tt ett nytt namn).
SÄ jag förstÄr fullkomligt att utvecklarna har "gjort bort sig" nÄnstans i denna uppdatering och stÀllt till nÄnting som gör att man (troligtvis enligt min tidigare spekulation) inte matar ut korrekt pÄ pinne 8 pÄ SCART-utgÄngen. Jag hoppas verkligen att dom kan fixa det hÀr...
Om jag som lekman tittar igenom den gamla koden och jÀmför med den nya koden sÄ saknar jag den funktionalitet som jag skulle kunna gissa styr utgÄngen pÄ pinne 8 pÄ SCART-utgÄngen. SÄ hÀr ser det ut i den gamla koden (innan 4_0_1_48):
if (this.tvAspectRatio == "16:9") { this.setAnamorphic(); if (this.videoAspectRatio == streamInfo.ASPECT_RATIO_16_9) { appContext.mediaOutput.setAspectRatio(appContext.mediaOutput.ASPECT_RATIO_16_9); } else { appContext.mediaOutput.setAspectRatio(appContext.mediaOutput.ASPECT_RATIO_4_3); } I den nya koden sÄ ser det motsvarande avsnitt ut sÄ hÀr:
switch (this.aspectRatio) { case "16:9": this.setAnamorphic(); break; } Som synes sÄ saknas nÄnting som indikerar om det Àr en 16:9 eller 4:3 ström som matas ut. Jag gissar att det gamla anropet appContext.mediaOutput.setAspectRatio i slutÀndan matar ut 6 eller 12 volt pÄ pinne 8 i den gamla koden, men att motsvarande funktionalitet saknas i den nya koden.
SÄ det verkar som om utvecklarna har "glömt bort" en ganska vÀsentlig del i sin kod...
/Peter Cigéhn
Ibland Àr det rÀtt trevligt att fÄ komma och sÀga: "Vad var det jag sa?"
Jag tog mig in en titt pÄ JavaScript koden som jag citerat ovan. I den uppdaterade varianten av 4_0_1_48 (man har inte stegat nÄgot versionnummer) sÄ Àr filen som innehÄller kodavsnittet ovan Àndrad 14:e januari, klockan 17:02. SÄ hÀr ser det numera ut:
case "16:9": this.setAnamorphic(); if (vci.aspectRatio == vci.ASPECT_RATIO_16_9) { toiEnv.system.setAspectRatio(vci.ASPECT_RATIO_16_9) } else { toiEnv.system.setAspectRatio(vci.ASPECT_RATIO_4_3); } break; Precis de rader kod som jag tyckte hade försvunnit Àr alltsÄ numera tillbaka!
Jag mÄste sÀga att det kÀnns rÀtt hÀftigt att jag lyckades felsöka i Telias kod och exakt peka ut det stÀlle i koden som felet med 16:9 formatet var pÄ!
/Peter Cigéhn
Kul Peter, jag vet hur det kÀnns att fÄ sÀga "Vad var det jag sa?" men du vet lika vÀl som jag att i jobbet finns det alltid nÄgon "smartass" som sÀger "Nu Àr det ju sÄ hÀr..." eller "Det var ju det jag sa frÄn början". Varför tror du jag gjorde iptv2htpc? Justdet! bara för att bevisa att det gick. Det kÀnns kanon nÀr man fixar det. Bra jobbat Peter! /Janne
Postad 15 January 2008 - 22:37
thecapeman
-
thecapeman
-
Wannabe
-
-
48 inlÀgg
Precis de rader kod som jag tyckte hade försvunnit Àr alltsÄ numera tillbaka!
Jag mÄste sÀga att det kÀnns rÀtt hÀftigt att jag lyckades felsöka i Telias kod och exakt peka ut det stÀlle i koden som felet med 16:9 formatet var pÄ!
/Peter Cigéhn
Det roliga tycker jag Àr att de ÄtgÀrdade problemet vÀldigt snabbt efter att du pÄpekat för dem vad du upptÀckt. Innan dess verkade inte mycket hÀnda. Kanonbra jobbat!
Postad 15 January 2008 - 22:43
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlÀgg
Kan bara hÄlla med. Bra jobbat!
Innan skyllde dom ju pÄ oss. Att det var handhavandefel...
Postad 16 January 2008 - 00:14
DataJanne
-
DataJanne
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
Kan bara hÄlla med. Bra jobbat! Innan skyllde dom ju pÄ oss. Att det var handhavandefel... 
Hur svÄrt kan det vara att styra en liten lÄda med fjÀrrkontroll? Det Àr deras lÄda och deras fjÀrrkontroll...förutsÀttningarna Ànrar sig varje gÄng man slÄr pÄ boxen! Detta Àr inte lÀtt att greppa men tyvÀrr vad Telia vill att vi skall leva med. Jag sÀger inte emot men jag jobbar i en global koncern och om mina kunder fick ett nytt operativsystem varje gÄng dom slog pÄ datorn sÄ skulle jag vara sjukskriven varje dag. /Janne
Postad 16 January 2008 - 00:15
teliafreak
-
teliafreak
-
Wannabe
-
-
14 inlÀgg
Om man bor i eget hus och har problemet med olika faser, ring till en elektriker som kommer och sÀtter in 3 olika el-uttag, en pÄ varje fas, vid el-skÄpet. Sedan kan du köpa 3 homeplug och en switch och sÀtta en i varje uttag och koppla till switchen sÄ har du homeplug-nÀtverk i hela huset.
/Janne
Hej Janne, Eftersom jag har ett allmÀnt elkunnande och mÄngÄrig praktisk erfarenhet av el och elekronik i största allmÀnhet sÄ tÀnker jag inte "leka" med el-nÀtet. Jag kommer under morgondagen med en detaljerad bakgrund till varför jag tror att det Àr förhÄllandevis enkelt att lösa problemet i elskÄpet. ElskÄp för bostadshus har jag liten erfarenhet av och kommer dÀrför att konsultera en lÀrare pÄ gymnasiet som utbildar blivande elektriker. DÄ fÄr jag det hela bekrÀftat om jag tÀnkt rÀtt. Den person jag kÀnner har allmÀn behörighet och kan vad jag förstÄr godkÀnna det jobb jag gör Under tiden kan du vÀl rita ett schema pÄ hur du tÀnkt dig dina tre homepluggar med switch. Jag Àr inte riktigt med pÄ hur du menar.
Postad 16 January 2008 - 00:29
DataJanne
-
DataJanne
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
/Janne
Hej Janne,
Eftersom jag har ett allmÀnt elkunnande och mÄngÄrig praktisk erfarenhet av el och elekronik i största allmÀnhet sÄ tÀnker jag inte "leka" med el-nÀtet. Jag kommer under morgondagen med en detaljerad bakgrund till varför jag tror att det Àr förhÄllandevis enkelt att lösa problemet i elskÄpet. ElskÄp för bostadshus har jag liten erfarenhet av och kommer dÀrför att konsultera en lÀrare pÄ gymnasiet som utbildar blivande elektriker. DÄ fÄr jag det hela bekrÀftat om jag tÀnkt rÀtt. Den person jag kÀnner har allmÀn behörighet och kan vad jag förstÄr godkÀnna det jobb jag gör
Under tiden kan du vÀl rita ett schema pÄ hur du tÀnkt dig dina tre homepluggar med switch. Jag Àr inte riktigt med pÄ hur du menar.
Jag kan Äterkomma med ett schema men tills dess sÄ Àr det ganska enkelt, tÀnk dig att de 3 faserna Àr separerade nÀtverk och homeplug Àr en egen övergÄng frÄn el till nÀtverk, om du sÀtter en homeplug pÄ varje fas, sett frÄn andra sidan sÄ har du 3 nÀtverk. Stoppa dessa 3 i en switch sÄ pratar de 3 nÀtverken med varandra och du har ett nÀtverk. /Janne
Postad 16 January 2008 - 00:46
teliafreak
-
teliafreak
-
Wannabe
-
-
14 inlÀgg
/Janne
Hej Janne,
Eftersom jag har ett allmÀnt elkunnande och mÄngÄrig praktisk erfarenhet av el och elekronik i största allmÀnhet sÄ tÀnker jag inte "leka" med el-nÀtet. Jag kommer under morgondagen med en detaljerad bakgrund till varför jag tror att det Àr förhÄllandevis enkelt att lösa problemet i elskÄpet. ElskÄp för bostadshus har jag liten erfarenhet av och kommer dÀrför att konsultera en lÀrare pÄ gymnasiet som utbildar blivande elektriker. DÄ fÄr jag det hela bekrÀftat om jag tÀnkt rÀtt. Den person jag kÀnner har allmÀn behörighet och kan vad jag förstÄr godkÀnna det jobb jag gör
Under tiden kan du vÀl rita ett schema pÄ hur du tÀnkt dig dina tre homepluggar med switch. Jag Àr inte riktigt med pÄ hur du menar.
Jag kan Äterkomma med ett schema men tills dess sÄ Àr det ganska enkelt, tÀnk dig att de 3 faserna Àr separerade nÀtverk och homeplug Àr en egen övergÄng frÄn el till nÀtverk, om du sÀtter en homeplug pÄ varje fas, sett frÄn andra sidan sÄ har du 3 nÀtverk. Stoppa dessa 3 i en switch sÄ pratar de 3 nÀtverken med varandra och du har ett nÀtverk.
/Janne
Hej Janne, Jag Äterkommer med ett förslag och du med ett. Sedan fÄr vi se vilket som blir enklast. Jag kan bara nÀtverk sÄdÀr och vet knappt vad en trÄdlös router Àr. Enligt Telia gÄr det inte att anvÀnda en trÄdlös router. Blir det inte liknande problem med en switch? /Björn
Redigerat av teliafreak, 16 January 2008 - 00:50.
Postad 16 January 2008 - 00:54
DataJanne
-
DataJanne
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
/Janne
Hej Janne,
Jag kan Äterkomma med ett schema men tills dess sÄ Àr det ganska enkelt, tÀnk dig att de 3 faserna Àr separerade nÀtverk och homeplug Àr en egen övergÄng frÄn el till nÀtverk, om du sÀtter en homeplug pÄ varje fas, sett frÄn andra sidan sÄ har du 3 nÀtverk. Stoppa dessa 3 i en switch sÄ pratar de 3 nÀtverken med varandra och du har ett nÀtverk.
/Janne
Hej Janne, Jag Äterkommer med ett förslag och du med ett. Sedan fÄr vi se vilket som blir enklast. Jag kan bara nÀtverk sÄdÀr och vet knappt vad en trÄdlös router Àr. Enligt Telia gÄr det inte att anvÀnda en trÄdlös router. Blir det inte liknande problem med en switch? /Björn
Det jag beskrev ger ett "homeplug" i hela huset. Förbaskat enkelt. Rör inte el-skĂ„pet. Det sĂ€ger jag för att jag inte vill att det skall gĂ„ illa! Jag ska ge dig ett kopplingsschema sĂ„ du förstĂ„r vad jag pratar om. Edit: Min beskrivning ĂR hur man skall lösa det. Jag har sjĂ€lv el-behörighet och för sista gĂ„ngen sĂ„ sĂ€ger jag: rör INTE el-skĂ„pet, gör som jag sa. Jag kan bĂ„de el och nĂ€tverk. /Janne /Janne
Redigerat av DataJanne, 16 January 2008 - 00:59.
Postad 16 January 2008 - 10:57
Unregistered194b97e7
-
Unregistered194b97e7
-
Amatör
-
-
56 inlÀgg
Har sett att det har diskuterats en del ang. att koppla digital-tv:n via router. DÄ jag sjÀlv har varit vÀldigt inne pÄ detta och helst velat skippa grejjerna som Telia skickade med har jag felsökt en hel del och grejat för att fÄ det att funka. Och nÀr jag var som nÀrmast att ge upp sÄ funkade det helt plötsligt med en fullösning.
Jag har en D-link Dir-635 router som stödjer multicast (vilket Àr en förutsÀttning för att fÄ det att fungera som jag har förstÄtt det). Problemet för mig har varit att boxen hela tiden har lÄst sig pÄ prick nummer 2 i nÀr den först startat och initieras. Lösningen pÄ mitt problem blev att jag först pluggade in boxen som vanligt via Zyxel-switchen och startade igÄng boxen som vanligt. Sen ryckte jag kablarna och pluggade in dom i routern, som Àr instÀlld sÄ att digitaltv-boxen ska vara utanför brandvÀggen och multicast pÄ, samt att routern ska tilldela boxen ett fast ip. DÄ hÀnger sig sÄklart kanalerna pÄ boxen, fast det gÄr fortfarande att blÀddra mellan dem. Efter det startar jag om routern sÄ att den tvingar pÄ boxen sitt ip, och vips, sÄ funkar det  .
Problemet nu Àr att om man bryter strömmen till digital-tv boxen sÄ hÀnger den sig pÄ prick nummer 2 igen. Fast slÄ av och pÄ den i standby funkar klockrent. SÄ det Àr bara att inte slÄ av strömmen sÄ rullar det pÄ klockrent!
Postad 16 January 2008 - 20:41
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlÀgg
Fick hem boxen idag... Och mÄste bara sÀg.. Skönt med en box som funkar direkt.. Har nu left med boxer i snart 2 Är och kört med en bordantenn eftersom jag bor i lÀgenhet.. Vilket gjort att bilden imellanÄt hackat.. PÄ sista tiden blev det riktigt illa..
Men nu funkar allt och bilden Àr faktiskt riktigt imponerande..
Men nu ÄterstÄr att lösa det trÄdlöst..
Har lÀst en del som kört med nÀtverksbryggor och vissa som kör med Home-plugs.
TÀnker nog testa Home-Plug varianten sjÀlv.
Men har lite frÄgor till er som testat.
Skickar home-plugen samma IP? Den skapar inte nya som en router gör?
Om man skulle köra med en trÄdlös brygga och sen en switch. Behövs det dÄ 2 bryggor?? Behöver ju nÄgot som skickar orginal IP, vilket min router inte gör.
NÄgon som har fler lösningar pÄ att fÄ fram signalen trÄdlöst??
Hur har det funkat för er som kör trÄdlöst??
Hur kÀnsligt Àr allt för störningar runt om som mobil m.m.??
Postad 16 January 2008 - 21:51
fjp
-
fjp
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
HÀromdagen sÄg jag reklam för Telias SMART lösning och undrade dÄ om det gÀllde Àven mig med fiberlan och vad som egentligen ingick i denna lösning.
Ringde kundtjÀnst, hamnade i vÀntkö ett antal gÄnger eftersom jag blev vidarekopplad nÄgra gÄnger, tack och lov för att det finns telefoner med högtalarfunktion. Jag hamnade efter tre mellanlandningar Äter pÄ ruta ett, pÄpekade detta och fick efter kvart av vÀntan svaret att denna eminenta lösning var ett adslmodem med inbyggd router. Hon kunde inte fÄ reda pÄ om Telia ska börja sÀlja nÄgon liknande router till oss med snabbara anslutning.
Det stÄr i beskrivningen att det ska vara "ett smart trÄdlöst hemmanÀtverk dÀr bredband, tv, musik och spel fungerar tillsammans". Hur kommunikationen skulle ske var inte helt tydligt, men dÄ efter ha slösat bort en timme i vÀntan och hoppandes mellan olika kundtjÀnster sÄ nÀmnde hon att det pÄgÄr försök med att föra över digitaltv trÄdlöst via denna smarta gateway.
SÄ ni med adsl kanske kanske kan se fram emot att slippa trÄddragningen för tv'n.
/Fjp
Postad 16 January 2008 - 22:33
ollebanan
-
ollebanan
-
LĂ€rjunge
-
-
269 inlÀgg
http://face.allnetne...ducts/62853.pdfDet Àr Telia Smart, sÄ visst finns det stöd för iptv via wlan. Problemet Àr dock att via wlan sÄ delas all kapacitet, delvis, börjar du toktanka med en maskin sÄ gÄr det lÄngsammare med en annan. Och digital tvn börjar hacka. Edit 1, AlltsÄ, om du till exempel skickar filer internt inom det egna nÀtverket sÄ tas alla kapacitet upp.... Jag skulle gissa pÄ att Telia försöker fÄ till det med trafikprioritering och nÄgon mottagare som fullt stödjer det, till ett rimligt pris. Dock en mycket advancerad maskin som Telia vill fÄ alla konsumenter att vÀlja, stödjer massa mertjÀnster Telia fÄr in lite extra kr, samt sÄ blir felsökningen mycket lÀttre dÄ alla trötta kunder har samma utrustning.
Redigerat av ollebanan, 16 January 2008 - 22:41.
Postad 16 January 2008 - 23:52
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
ForumrÀv
-
-
941 inlÀgg
Om ni ska köra homeplug, köp dÄ de som Àr mÀrkta 200Mbit. Ni lÀr bli besvikna om ni vÀljer nÄgot annat. De levererar ungefÀr en fjÀrdedel av sin mÀrkta hastighet under bra förhÄllanden. Se testSÄ idag att Telia kommer att leverera FiberLan till 5 700 bostÀder pÄ Gotland. Verkar som om Telia till skillnad mot Telenor hoppar över VDSL2 och direkt satsar pÄ fiber till svenska hushÄll istÀllet. Skulle inte bli förvÄnad om Telia gÄtt om Bredbandsbolaget och Àr störst i Sverige idag.
Redigerat av Unregistered31511, 16 January 2008 - 23:53.
Postad 17 January 2008 - 01:42
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlÀgg
Ăr det nĂ„gon hĂ€r som vet om man kan Ă€ndra det sĂ„ kallade " första jacket" till ett annat i hushĂ„llet??
DÄ skulle man kunna sÀtta det i vardagsrummet dÀr man har digitalboxen och xboxen bland annat..
Verkar ju inte som jÀtte mÄnga Àr speciellt nöjda med Home-plugsen av de omdömmen man kan se pÄ Prisjakt..
Postad 17 January 2008 - 07:30
WhiteTiger
-
WhiteTiger
-
Wannabe
-
-
49 inlÀgg
Det finns mÄnga sÀtt att Àndra första jacket, om du har ett telefon jack i vardagsrummet redan och det Àr typ 2 jacket kan du helt enkelt bara kplla förbi andra jacket, dock Àr det viktigt dÄ att du tittar pÄ hur kraftig kabeln Àr som gÄr vidre tilll detta jack. Annars sÄ gÄr det att dra yttligare kabel i samma elrör som den ursprungliga teleledningen för att kopla ett senare jack som ett tidigare. Se bara till att koppla in jacket pÄ rÀtt sÀtt (se telias beskrivning som kom med bredbandet). Oftast gÄr det bra att flytta jacket utan kvalitetsförlust dock sÄ kan det ibland bli lite hack pÄ Tvn om det blir dÄlig kontakt/dÄliga kablarOm du upplever detta sÄ skulle du istÀllet kunna dra en nÀtverkskabel i vÀggen i samma elrör som telekabeln, eftersom det Àr bÀttre att ha mer nÀtverkskabel Àn telekabel.
Postad 17 January 2008 - 10:40
TMC
-
TMC
-
LĂ€rjunge
-
-
303 inlÀgg
Startade igÄr om boxen efter att ha lÀst att 16:9-problemet nu Àr löst, voila...!
Kom att tÀnka pÄ att de kunder som jag som inte startar om boxen mer Àn nÀr det behövs och det i princip aldrig förekommer hos mig att den hÀnger sig - hur fÄr dom veta att Telia löst felet...alla hÀnvisas vÀl inte av KundtjÀnst till detta forum...
Tidigare kunde man hÄlla koll pÄ eventuellt nya uppdateringar att hÀmta genom att lÀsa av releasedatum pÄ sin programvara, men hur har Telia tÀnkt? Dom om nÄgra önskar vÀl att slippa ha belastning pÄ sin KundtjÀnst nÀr saken egentligen redan Àr löst ifall kunden hade fÄtt info om att boxen bara skall startas om...?
En annan sak som var lite mÀrkligt var att min TV Ànda sedan den var ny alltid stÀllt sig i zoom-lÀge och inte i 16:9 alternativt 4:3-lÀge genom avkÀnning av inkommande signal och dÄ har jag haft bÄde ViaStön, CanalDigital och nu Telia IPTV i snart ett Är. Men nu nÀr dom Àndrade kan dom inte ha Àndrat tillbaka EXAKT som det var tidigare för nu stÀller den sig inte i zoom-lÀge utan i 16:9 / 4:3 beroende pÄ signal. OBS! Scart hela tiden, inga instÀllningar Àndrade....! NÄgon? (Peter...?)
HĂ€lsar
TMC
Postad 17 January 2008 - 11:20
TMC
-
TMC
-
LĂ€rjunge
-
-
303 inlÀgg
Glömde en sak  ...
...nÀr man kör VoD sÄ verkar det inte gÄ att stoppa filmen och inte styra uppspelningen mer Àn att backa och dÄ hoppar den exakt 10 minuter bakÄt - sÄ skall det vÀl katten inte vara, nÄgon mer som kÀnner igen detta...? Förresten, jag har inte kollat ifall detta Àr ÄtgÀrdat efter att jag startade om boxen igÄr (lÀs tidigare inlÀgg ovan), men det bör ju inte ha Àndrats utan att patchnr ökats pÄ...(men det verkar dom ju inte sköta sÄ seriöst lÀngre...)
"Mr Alzheimers"
Redigerat av TMC, 17 January 2008 - 11:20.
Postad 17 January 2008 - 12:04
ollebanan
-
ollebanan
-
LĂ€rjunge
-
-
269 inlÀgg
Ăr det nĂ„gon hĂ€r som vet om man kan Ă€ndra det sĂ„ kallade "första jacket" till ett annat i hushĂ„llet?? DĂ„ skulle man kunna sĂ€tta det i vardagsrummet dĂ€r man har digitalboxen och xboxen bland annat.. 
Verkar ju inte som jÀtte mÄnga Àr speciellt nöjda med Home-plugsen av de omdömmen man kan se pÄ Prisjakt..
Om inte du vill göra det sjÀlv sÄ kan Telia gör det Ät dig för 295 kr, dÄ dras Àven 40m ny kabel Ät dig om sÄ behövs. Killen sköter installationen och hela köret, Àven om inte det behövs sÄ Àr det 295kr ett mycket bra pris för flyttning av jack och kabel.
Postad 17 January 2008 - 12:14
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlÀgg
Har sett att det har diskuterats en del ang. att koppla digital-tv:n via router. DÄ jag sjÀlv har varit vÀldigt inne pÄ detta och helst velat skippa grejjerna som Telia skickade med har jag felsökt en hel del och grejat för att fÄ det att funka. Och nÀr jag var som nÀrmast att ge upp sÄ funkade det helt plötsligt med en fullösning. 
Jag har en D-link Dir-635 router som stödjer multicast (vilket Àr en förutsÀttning för att fÄ det att fungera som jag har förstÄtt det). Problemet för mig har varit att boxen hela tiden har lÄst sig pÄ prick nummer 2 i nÀr den först startat och initieras. Lösningen pÄ mitt problem blev att jag först pluggade in boxen som vanligt via Zyxel-switchen och startade igÄng boxen som vanligt. Sen ryckte jag kablarna och pluggade in dom i routern, som Àr instÀlld sÄ att digitaltv-boxen ska vara utanför brandvÀggen och multicast pÄ, samt att routern ska tilldela boxen ett fast ip. DÄ hÀnger sig sÄklart kanalerna pÄ boxen, fast det gÄr fortfarande att blÀddra mellan dem. Efter det startar jag om routern sÄ att den tvingar pÄ boxen sitt ip, och vips, sÄ funkar det .
Problemet nu Àr att om man bryter strömmen till digital-tv boxen sÄ hÀnger den sig pÄ prick nummer 2 igen. Fast slÄ av och pÄ den i standby funkar klockrent. SÄ det Àr bara att inte slÄ av strömmen sÄ rullar det pÄ klockrent!
FÄr jag förslÄ att du helt sonika stÀnger av dchp saken i routern, kopplar routern som en brygga mellan det trÄdlösa och det vanligt nÀtverket som Àr kopplat med kabel. Vid tvboxen gör du exakt samma sak (antar att du har en trÄdlös sak hÀr som kan vara som en klient och kan prata med accesspunkten..) Detta borde fungera klockrent och ingen av utrustningen du har ska stÀlla till det dÀr med iptilldelning. /Markus
Postad 17 January 2008 - 12:25
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlÀgg
Oftast gÄr det bra att flytta jacket utan kvalitetsförlust dock sÄ kan det ibland bli lite hack pÄ Tvn om det blir dÄlig kontakt/dÄliga kablar
Om du upplever detta sÄ skulle du istÀllet kunna dra en nÀtverkskabel i vÀggen i samma elrör som telekabeln, eftersom det Àr bÀttre att ha mer nÀtverkskabel Àn telekabel.
KÀnns inte som det Àr lÀmpligt för mig sjÀlv att dra nÀtverkskabel i elrören. Kan elektriker eller annan lÀmplig person göra det tro? Problem nummer 2, om det Àr ett problem Àr att jag bor i etage lÀgenhet och vill ha första jacket alternativt om man dÄ drar nÀtverkskabel pÄ övrevÄning. Hade man kunnat dra nÀtverkskabel sÄ hade man ju dragit det till samtliga rum. (Àven om det nu Àr en hyres lÀgenhet)  NÄgon som vet vad en sÄdan lösning kan gÄ loss pÄ?? Om inte du vill göra det sjÀlv sÄ kan Telia gör det Ät dig för 295 kr, dÄ dras Àven 40m ny kabel Ät dig om sÄ behövs. Killen sköter installationen och hela köret, Àven om inte det behövs sÄ Àr det 295kr ett mycket bra pris för flyttning av jack och kabel.
Riktigt bra pris fÄr jag ju sÀg.. Behöver ÀndÄ ha hem telia för att fixa jacket i vardagsrummet. Ska kolla upp det hela med att fÄ fixat nÀtverksanslutning i hela hemmet eftersom jag dÄ slipper allt trÄdlöst. Annars ringer jag Telia direkt..
Postad 17 January 2008 - 12:45
DataJanne
-
DataJanne
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
Ett WLAN nÀt hanterar Multicast som Broadcasts istÀllet vilket inte Àr sÀrskilt bra.
Kör boxen trÄdad för att slippa problem.
/Janne
4 anvÀndare lÀser detta Àmne
1 medlemmar, 3 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|