Men å andra sidan är det Telia vi har att göra med så om dom nånsin gör nått bra skulle jag bli förvånad på riktigt!
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 februari 2008 - 15:11
Men å andra sidan är det Telia vi har att göra med så om dom nånsin gör nått bra skulle jag bli förvånad på riktigt!
Postad 15 februari 2008 - 15:12
Fick den nya 1910 boxen idag, När jag kopplar i den kommer startbilden upp med dom gröna/gula prickarna och den laddar ett tag. Sen slår bilden av och det står "no signal" på tvn. Funkar bra med scart kabeln. Ringde till support och där sa hon att hdmi utgången inte var påslagen än?
Någon mer som fått hem boxen och får det att funka med hdmi kabel?
Annars då, förutom det, utvärdera boxen lite och säg vad du tycker.
Postad 15 februari 2008 - 15:31
Ingen skillnad alls av de jag märkt. Exakt lika dosa=samma dåliga signal som 1510an. Blev förvånad över att dom slängt med en hdmi-kontakt i paketet. Men får väl puttra på med scart ett tag till om man ska tro support-tjejen på telia. Hon skulle maila mig med mer info,då hon inte var så insatt.Fick den nya 1910 boxen idag, När jag kopplar i den kommer startbilden upp med dom gröna/gula prickarna och den laddar ett tag. Sen slår bilden av och det står "no signal" på tvn. Funkar bra med scart kabeln. Ringde till support och där sa hon att hdmi utgången inte var påslagen än?
Någon mer som fått hem boxen och får det att funka med hdmi kabel?
Annars då, förutom det, utvärdera boxen lite och säg vad du tycker.
Postad 15 februari 2008 - 15:40
Fick min 1910 box igår, och HDMI kontakten fungerar för mig
Och då till frågan som alla ställer sig, hur mycket skarpare/bättre är bilden?
Postad 15 februari 2008 - 15:55
Utan istället är det så att begränsningen ligger i den kvalité som de olika kanalerna levererar. Och den kunde vara bättre, mycket bättre för vissa.
Vad jag menar är: skit in - skit ut
Märkligt att det pratas så mycket om HD-sändningar när man fortfarande inte utnyttjar den gamla tekniken till fullo.
Postad 15 februari 2008 - 15:59
Men läste du inte mitt förra inlägg? Blev ju exakt lika för mig.Kan inte va just den boxen du hade som det är fel på.Tyvärr så var boxen trasig, den stannade på 3dje pricken.. röd.
Får en ny box på onsdag nästa vecka.
Men jag hade signal från hmdi kontakten.. så den ska fungera. De ända jag kan säga är att login prickarna såg skarpare ut.
Postad 15 februari 2008 - 16:21
Det är väl knappast boxen, eller scart versus HDMI, som är problemet vad gäller bildkvalitén...
Utan istället är det så att begränsningen ligger i den kvalité som de olika kanalerna levererar. Och den kunde vara bättre, mycket bättre för vissa.
Märkligt att det pratas så mycket om HD-sändningar när man fortfarande inte utnyttjar den gamla tekniken till fullo.
Likväl som TYDLIGA skillnader existerar(Ja, åtminstone för oss som är yngre än 25 och med bra syn, kan inte prata för resten av pensionärerna här) som existerar mellan vanlig komponent och scart, är det självklart skillnader existerar mellan scart och hdmi.
Jag personligen märker stora skillnader när jag ser på exempelvis dvd-film med scart och mot hdmi, hdmi är mycket klarare och skarpare. Likväl så kommer troligtvis det bli resultatet här och många kommer nog bli mycket nöjdare med bilden.
Redigerat av ollebanan, 15 februari 2008 - 16:22.
Postad 15 februari 2008 - 16:43
Framförallt menyer m.m kommer bli mycket skarpare.Det är väl knappast boxen, eller scart versus HDMI, som är problemet vad gäller bildkvalitén...
Likväl som TYDLIGA skillnader existerar(Ja, åtminstone för oss som är yngre än 25 och med bra syn, kan inte prata för resten av pensionärerna här) som existerar mellan vanlig komponent och scart, är det självklart skillnader existerar mellan scart och hdmi.
Jag personligen märker stora skillnader när jag ser på exempelvis dvd-film med scart och mot hdmi, hdmi är mycket klarare och skarpare. Likväl så kommer troligtvis det bli resultatet här och många kommer nog bli mycket nöjdare med bilden.
Postad 15 februari 2008 - 17:03
Framförallt menyer m.m kommer bli mycket skarpare.Det är väl knappast boxen, eller scart versus HDMI, som är problemet vad gäller bildkvalitén...
För att inte tala om den <sarkasm>innoativa</sarkasm> tjänsterna såsom att surfa via tvn.
Postad 15 februari 2008 - 18:09
Till att börja med till er som hade problem med att ni tappa signalen när ni körde HDMI. Fick samma resultat när jag starta första gången. Löstes genom att dra ur strömkabel och starta om, gå in i systeminställningar och ändra till HDMI 720 eller 1080i beroende på TV.
Starta upp boxen och den gick igenom den vanliga processen med punkterna och sedan fick jag ange mina koder igen. Där tar det stopp. Får du upp en skylt med tillfällig driftstörning, var god starta om boxen.
Ringde till Telia direkt och fick till svar att den nya boxen inte är i bruk än. Dom jobbar förbrilt och hon trodde att det skulle komma igång senare ikväll.
Notera att min gamla box fungerar utan problem, så det är inte något tillfälligt stopp hos mej.
Ser att fler har fått boxen, är det någon av er som fått tvbild på nya boxen och kör HDMI?
Redigerat av Cambo, 15 februari 2008 - 18:10.
Postad 15 februari 2008 - 18:55
Hur gör man detta? Ska man ändra i tvns inställningar eller boxen?Fick precis nya 1910-boxen.
Till att börja med till er som hade problem med att ni tappa signalen när ni körde HDMI. Fick samma resultat när jag starta första gången. Löstes genom att dra ur strömkabel och starta om, gå in i systeminställningar och ändra till HDMI 720 eller 1080i beroende på TV.
Starta upp boxen och den gick igenom den vanliga processen med punkterna och sedan fick jag ange mina koder igen. Där tar det stopp. Får du upp en skylt med tillfällig driftstörning, var god starta om boxen.
Ringde till Telia direkt och fick till svar att den nya boxen inte är i bruk än. Dom jobbar förbrilt och hon trodde att det skulle komma igång senare ikväll.
Notera att min gamla box fungerar utan problem, så det är inte något tillfälligt stopp hos mej.
Ser att fler har fått boxen, är det någon av er som fått tvbild på nya boxen och kör HDMI?
Redigerat av PJharvey, 15 februari 2008 - 18:57.
Postad 15 februari 2008 - 19:02
Ingen HDMI ikväll altså. Fick nöja mej med att se prickarna i betydligt bättre kvalité än tidigare ialla fall.

I övrigt så är fjärrkontrollen identiskt med den gamla, förutom att den är svart. Lite trist då den känns lite budget medans boxen kändes väldigt gedigen, snygg och framförallt matad med betydligt mer godis på baksidan
Redigerat av Cambo, 15 februari 2008 - 19:03.
Postad 15 februari 2008 - 19:06
Hur gör man detta? Ska man ändra i tvns inställningar eller boxen?Fick precis nya 1910-boxen.
När boxen startar att ladda mjukvara håll inne "info"-knappen välj Video>>Video Outpot Selection>> HDMI. Spara och reboota boxen så kommer du troligen att komma fram till delen där du får ange dina koder från telia igen och sedan "Tillfällig Driftstörning" (beroende på att nätet inte är redo än, se mitt inlägg ovan)
Postad 15 februari 2008 - 19:27
Tack Cambo! Bara att vänta på telia, hoppas de kommer igång ikväll!Hur gör man detta? Ska man ändra i tvns inställningar eller boxen?Fick precis nya 1910-boxen.
När boxen startar att ladda mjukvara håll inne "info"-knappen välj Video>>Video Outpot Selection>> HDMI. Spara och reboota boxen så kommer du troligen att komma fram till delen där du får ange dina koder från telia igen och sedan "Tillfällig Driftstörning" (beroende på att nätet inte är redo än, se mitt inlägg ovan)
Postad 15 februari 2008 - 21:36
Problemet med digitalt ljud på Canal+ ska vara löst, någon som kan bekräfta det?
Så gott jag nu kan bekräfta det genom att bara analysera den sedan 13:e februari klockan 15:05 uppdaterade JavaScript-filen, så bör det numera matas ut Dolby Digital ljud även på Canal+ kanalerna.
Man har alltså uppdaterat den JavaScript-fil som innehåller den algoritm som väljer ljudspår och istället för att som tidigare prioritera språkkoderna högre än huruvida ljudet är Dolby Digital, så väljer man nu alltid Dolby Digital före det faktum om språkkoden matchar eller inte.
Tidigare så såg algoritmen ut nånting sådant här:
if (aci.language == this.firstLanguage) { score |= 0x04; } else if (aci.language == this.secondLanguage) { score |= 0x02; } if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") || (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) { score |= 0x01; }
Numera är algoritmen så här:
if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") || (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) { score |= 0x04; } if (aci.language == this.firstLanguage) { score |= 0x02; } else if (aci.language == this.secondLanguage) { score |= 0x01; }
Så även om Canal+ skickar ut "fel" språkkod på Dolby Digital-ljudströmmen så prioriterar numera boxen det faktum att det är en Dolby Digital ljudström.
Så det skall numera matas Dolby Digital på Canal+ kanalerna. Jag kan inte bekräfta detta i praktiken eftersom jag ej själv har någon Canal+ abonnemang. Någon som har tillgång till Canal+ kanalerna kan kanske bekräfta att så också är fallet i praktiken.
Det krävs troligtvis en omstart av boxen för att få denna ändring att gälla.
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 15 februari 2008 - 21:37.
Postad 16 februari 2008 - 10:18
1910 fattar inte om hdmikontakten är inkopplad eller ej, så man måste gå in i systeminställningarna i boxen och själv aktivera hdmi i den upplösning man vill ha. Standardinställningen är att den ska använda scart, och då försvinner bilden på din hdmi-anslutna tv efter tredje plutten eller nåt sånt.När boxen startar att ladda mjukvara håll inne "info"-knappen välj Video>>Video Outpot Selection>> HDMI. Spara och reboota boxen så kommer du troligen att komma fram till delen där du får ange dina koder från telia igen och sedan "Tillfällig Driftstörning" (beroende på att nätet inte är redo än, se mitt inlägg ovan)
Postad 16 februari 2008 - 10:38
Postad 16 februari 2008 - 10:47
Problemet med digitalt ljud på Canal+ ska vara löst, någon som kan bekräfta det?
Så gott jag nu kan bekräfta det genom att bara analysera den sedan 13:e februari klockan 15:05 uppdaterade JavaScript-filen, så bör det numera matas ut Dolby Digital ljud även på Canal+ kanalerna.
Man har alltså uppdaterat den JavaScript-fil som innehåller den algoritm som väljer ljudspår och istället för att som tidigare prioritera språkkoderna högre än huruvida ljudet är Dolby Digital, så väljer man nu alltid Dolby Digital före det faktum om språkkoden matchar eller inte.
Tidigare så såg algoritmen ut nånting sådant här:if (aci.language == this.firstLanguage) { score |= 0x04; } else if (aci.language == this.secondLanguage) { score |= 0x02; } if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") || (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) { score |= 0x01; }
Numera är algoritmen så här:if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") || (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) { score |= 0x04; } if (aci.language == this.firstLanguage) { score |= 0x02; } else if (aci.language == this.secondLanguage) { score |= 0x01; }
Så även om Canal+ skickar ut "fel" språkkod på Dolby Digital-ljudströmmen så prioriterar numera boxen det faktum att det är en Dolby Digital ljudström.
Så det skall numera matas Dolby Digital på Canal+ kanalerna. Jag kan inte bekräfta detta i praktiken eftersom jag ej själv har någon Canal+ abonnemang. Någon som har tillgång till Canal+ kanalerna kan kanske bekräfta att så också är fallet i praktiken.
Det krävs troligtvis en omstart av boxen för att få denna ändring att gälla.
/Peter Cigéhn
Faktum är att jag fick tillbaka ärendet som jag la i vår förbättringsgenerator. Svaret var typ bara: För åtgärd! ... vilket brukar innebära att de ska ta tag i det!

1910 fattar inte om hdmikontakten är inkopplad eller ej, så man måste gå in i systeminställningarna i boxen och själv aktivera hdmi i den upplösning man vill ha. Standardinställningen är att den ska använda scart, och då försvinner bilden på din hdmi-anslutna tv efter tredje plutten eller nåt sånt.När boxen startar att ladda mjukvara håll inne "info"-knappen välj Video>>Video Outpot Selection>> HDMI. Spara och reboota boxen så kommer du troligen att komma fram till delen där du får ange dina koder från telia igen och sedan "Tillfällig Driftstörning" (beroende på att nätet inte är redo än, se mitt inlägg ovan)
Det är nog precis som den gamla inställningen "Analogt ljud" -> "Digitalt Ljud" på 1510. Sitter själv och väntar på att få mygla till mig en 1910 box, så jag också ska prova. Ligger dock på uppsägning från jobbet. Så om en månad är jag ingen insider längre, bara ett EX!

Postad 16 februari 2008 - 11:13
Det är nog precis som den gamla inställningen "Analogt ljud" -> "Digitalt Ljud" på 1510. Sitter själv och väntar på att få mygla till mig en 1910 box, så jag också ska prova. Ligger dock på uppsägning från jobbet. Så om en månad är jag ingen insider längre, bara ett EX!
Men innan den månaden är slut, så ska jag ha skaffat mig en box!
Givietvis på ett ärligt sätt, men vägarna till Rom är många!
Synd att inte dom som är intresserade och engagerade får stanna kvar på Telia... ;-)
Postad 16 februari 2008 - 15:10
Fortfarande är inte nätet redo för 1910-boxen här hos mej, antar att ni andra får samma resultat också idag.
Postad 16 februari 2008 - 16:07
Men innan den månaden är slut, så ska jag ha skaffat mig en box!
Givietvis på ett ärligt sätt, men vägarna till Rom är många!
Synd att inte dom som är intresserade och engagerade får stanna kvar på Telia... ;-)
Får och får!

Men jag kommer inte sluta följa detta forum, då intresset stannar!

Postad 16 februari 2008 - 23:06
Dvs kan man koppla fjärr "1" med box "1" och fjärr "2" med box "2" eller krockar det totalt?
Jag har två boxar och skulle vilja koppla en till en tv och en till en dvd-inspelare...
Vissa apparater har denna funktion (kallas zon eller grupp, säkert massa annat också :)
Man skulle kunna tycka att jag kunde testa själv, när jag ändå har 2 boxar... :)
...men jag har kastat ut tvn i väntan på något bättre :(
Om det inte går med 1510:an så kanske man kan hoppas på att det fungerar med 1910:an...
...hoppas kan man alltid :)
/8BEE
Postad 16 februari 2008 - 23:27
Jag har fått bild genom hdmi sedan igår kväll. Funkar bra med 1080p.cigehn>> Låter bra ska testa efter Frölundas match
Fortfarande är inte nätet redo för 1910-boxen här hos mej, antar att ni andra får samma resultat också idag.
Postad 17 februari 2008 - 00:31
tycker absolut man ser en liten skillnad. Men är sjukt trött på fjärrkontrollen som är exakt som 1510an , väldigt dålig signal. Någon som vet om man kan köpa en bättre multifjärr som funkar till 1910 boxen?Någon skillnad i kvalité jämfört med gamla boxen tycker du?
Postad 17 februari 2008 - 01:47
Jag kör med en Logitech Harmony 525 och det funkar i alla fall klockrent med 1510-boxen. Det spelar i princip ingen roll vart jag riktar den. Dessutom har jag boxen i ett skåp med en rökfärgad glasdörr som förmodligen dämpar signalen ganska rejält. Om det är samma fjärr till 1910-boxen så borde den ju funka bra till den också.Någon som vet om man kan köpa en bättre multifjärr som funkar till 1910 boxen?
Postad 17 februari 2008 - 08:24
tycker absolut man ser en liten skillnad. Men är sjukt trött på fjärrkontrollen som är exakt som 1510an , väldigt dålig signal. Någon som vet om man kan köpa en bättre multifjärr som funkar till 1910 boxen?Någon skillnad i kvalité jämfört med gamla boxen tycker du?
Jag kör med Logitech 555 som också fungerar bra. Däremot har jag inga som helst problem med de tre fjärrkontroller jag har till mina boxar.
Mvh
Andreas
Postad 17 februari 2008 - 09:02
Står på 1 prick gul och vägrar röra sig...
startat om och fixat och donat men e stendött... ?
Postad 17 februari 2008 - 09:11
Nu har min Telia TV slocknat totalt!
Då får din box ingen ip, vart i sverige bor du och har du adsl eller lan kan ju vara bra för andra att veta för här i Luleå på mitt adsl fungerar det.
/Markus
Postad 17 februari 2008 - 09:15
Kan man ha 2 boxar i samma rum?
Dvs kan man koppla fjärr "1" med box "1" och fjärr "2" med box "2" eller krockar det totalt?
Jag har två boxar och skulle vilja koppla en till en tv och en till en dvd-inspelare...
Vissa apparater har denna funktion (kallas zon eller grupp, säkert massa annat också
Man skulle kunna tycka att jag kunde testa själv, när jag ändå har 2 boxar...
...men jag har kastat ut tvn i väntan på något bättre
Om det inte går med 1510:an så kanske man kan hoppas på att det fungerar med 1910:an...
...hoppas kan man alltid
/8BEE
Det är exakt samma fjärr till alla boxar så du kommer styra bäge boxarna med samma fjärr.
Då fjärren såg lika dan ut misstänker jag att det är samma signalera till den nya boxen oxå så antar jag att det inte går där heller.
/Markus
Postad 17 februari 2008 - 10:05
well som tidigare sagts du får ingen ip.
vanligaste felen brukar vara kablarna men kan även vara så att det är en driftstörning på din station
kontrollera även att den sitter i rätt port på modem/switch
om du kollat allt och även startat om genom att dra ur strömmen så rekomenderar jag att du ringer och kollar om det är nått fel i området
Postad 17 februari 2008 - 10:14
well som tidigare sagts du får ingen ip.
vanligaste felen brukar vara kablarna men kan även vara så att det är en driftstörning på din station
kontrollera även att den sitter i rätt port på modem/switch
om du kollat allt och även startat om genom att dra ur strömmen så rekomenderar jag att du ringer och kollar om det är nått fel i området
Eller så ställer man sin tilit till någon annan som ringer och frågar och får reda på att det är drifstörning i alingsås, 0322 som orsakar ej ip för IPTV tjänsten. Men bor du inte där så är du inte drabbad av den...
/Markus
Postad 17 februari 2008 - 11:10
Eller så ställer man sin tilit till någon annan som ringer och frågar och får reda på att det är drifstörning i alingsås, 0322 som orsakar ej ip för IPTV tjänsten. Men bor du inte där så är du inte drabbad av den...
/Markus
Yes, Bor i Alingsås.
Så det e det som ställer till det då?
Angående er andra svar ska tilläggas att kablarna sitter i rätt port osv, kanske skulle tillagt att det bara stendög samtidigt som sambon kikade.
Tack för upplysningen Marcus
Postad 17 februari 2008 - 12:35
/Markus
Yes, Bor i Alingsås.
Så det e det som ställer till det då?
Angående er andra svar ska tilläggas att kablarna sitter i rätt port osv, kanske skulle tillagt att det bara stendög samtidigt som sambon kikade.
Tack för upplysningen Marcus
Har fått höra av en polare att det ska fungera sen klockan 12, Tydligen var det en fiber som var nere enligt han.
/Markus - som stavar med K
Postad 17 februari 2008 - 12:57
Jag skickade en fråga till Telias kundtjänst:
Fråga 2008-02-13 00:22
Jag har Telia Digital-tv via Fiberlan med kanalpaketet Multi. Jag har förstått att man inte längre kan beställa det men jag vill ändå ha svar på frågan vilka kanaler som ingår. Det går inte att hitta någonstans på era webbsidor.
Det har dykt upp ett antal nya kanaler i kanallistan i min box, t ex Kanal Lokal, men jag har ingen bild på någon av kanalerna. Skall jag ha tillgång till dessa?
Svar 2008-02-13 13:48
Hej!
Tack för din förfrågan.
I kanalpaket Multi så ingår inte kanal lokal till exempel utan dom nya kanalerna du fått upp får man om man tar vårt nya kanalpaket Stor som kostar 129:-/mån.
Med vänlig hälsning
Telia Kundservice
Är det någon som vet exakt vilka kanaler som skall ingå i Multi?
Postad 17 februari 2008 - 13:09
SVT1, SVT2, TV4, Kanal 5, TV4 Plus, TV400, TV4 Film, TV4 Sport, Kanal 9, Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Civilisation, Discovery Science, Discovery Travel & Living, MTV, VH1, The Voice, Star, Showtime, Eurosport, Eurosport 2, DiTV, Aftonbladet TV7, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och Nickelodeon.
Postad 17 februari 2008 - 13:51
Har du hackat boxen eller? Den kan "bara" skala upp till 1080i ju...Jag har fått bild genom hdmi sedan igår kväll. Funkar bra med 1080p.

Jag märker stor skillnad på kvalitén. Dock är bilden fortfarande så pass dålig att jag inte bryr mig om att koppla in nån box i mitt mediarum.
Tjejen får kolla på Tv i sovrummet p vår 26" är allt ser bra ut på den lilla bilden.

Dom film och serier jag kollar får jag tag på högupplöst och då duger inte nån sunkig SD-kvalité. Varken via scart eller HDMI.
Men 1910-boxen levererar klart bättre bild än 1510 gör!
Postad 17 februari 2008 - 14:46
Jag får fortfarande ingen bild på 904 Kanal Lokal. Ända sedan den dök upp i kanallistan har det bara varit svart i rutan för mig.
Jag skickade en fråga till Telias kundtjänst:
Fråga 2008-02-13 00:22Jag har Telia Digital-tv via Fiberlan med kanalpaketet Multi. Jag har förstått att man inte längre kan beställa det men jag vill ändå ha svar på frågan vilka kanaler som ingår. Det går inte att hitta någonstans på era webbsidor.
Det har dykt upp ett antal nya kanaler i kanallistan i min box, t ex Kanal Lokal, men jag har ingen bild på någon av kanalerna. Skall jag ha tillgång till dessa?
Svar 2008-02-13 13:48Hej!
Tack för din förfrågan.
I kanalpaket Multi så ingår inte kanal lokal till exempel utan dom nya kanalerna du fått upp får man om man tar vårt nya kanalpaket Stor som kostar 129:-/mån.
Med vänlig hälsning
Telia Kundservice
Jag tycker dock att detta är ett mycket märkligt svar. Det borde ju rimligtvis vara så att de kanaler som ingår är de kanaler som du har tillgängliga i din kanallista. Om du kan välja kanalplats 904 så anser i alla fall jag per definition att den också ingår i ditt kanalpaket och skall vara möjlig att titta på. Sedan att du inte kan få in den kanalen känns ju mer som att det beror på en felkonfigurering i nätet, att multicastströmmen inte distribueras korrekt till dig.
Om Telia påstår att Kanal Lokal inte ingår i kanalpaket Multi, varför lägger dom då in den så att den är tillgänglig i din kanallista?!
Jag tycker du ska kräva att dom antingen konfigurerar nätet så att Kanal Lokal verkligen distribueras till dig, eller så ska du kräva att dom ser till ta bort Kanal Lokal från din kanallista.
/Peter Cigéhn
Postad 17 februari 2008 - 16:03
Tror ni man får en ny box om man väljer att förlänga avtalet och ta det stora kanalpaketet ?
Postad 17 februari 2008 - 16:18
Den är exakt lika jäkla slö som 1510.

Jag kan inte ta fram Tv-guiden (gul knapp) heller Boxen startar om då och låser sig. Måste dra ur strömsladden för att få igång den igen.
Postad 17 februari 2008 - 17:52
Någon som vet om den nya boxen med HDMI är snabbare att starta upp ?
Tror ni man får en ny box om man väljer att förlänga avtalet och ta det stora kanalpaketet ?
Ja, du får med den.
Postad 17 februari 2008 - 18:13
Fjärren gillar jag också, tycker den har bra upplägg. Volymen kunde kanske legat mer centralt. Sen gillar jag att den inte är lackad på undersidan, färgen brukar alltid nötas av undertill på fjärrkontroller.
Surfa via boxen går väl inte så där jättebra annars. Hyffsat på vissa sidor medans Aftonbladets sida kan man ju bara glömma. De borde släppa på högre hastighet till surfen (just nu 250kbit), men det kanske finns tekniska hinder för detta.
Redigerat av Unregistered31511, 17 februari 2008 - 18:24.
Postad 17 februari 2008 - 18:35
Ja, det är nog inte helt ok inställningar, men kvaliteten på utsändningen tycker jag mig se stor skillnad på, kolla in hennes fejs bara.
Boxer körs via RGB och Telia via CVBS(?) hur jag än försöker ändra den scartporten.
Men ursäkta! Hur kan du "gnälla" om skillnader i kvalité då du använder RBG i ena fallet och komposit video i det andra fallet? Det är ju som att jämför äpplen och päron.
Gå in i systemmenyn på 1510 boxen (dra ut sladden, stoppa i den igen, tryck på INFO knappen under uppstart) och ställ in så att 1510 boxen matar ut RGB på SCART utgången den också.
Sedan kan du ta och göra en jämförelse mellan äpplen och äpplen...
/Peter Cigéhn
Nu har jag testat med RGB på Telia Ful TV också, och det är märkbart mycket sämre bild på Telia än Boxer med en bra box. I första menyn till teliaboxen lyckas jag inte heller ändra på nånting mera än från NTSC till PAL, resten verkar vara ristat i sten?
Men kass bild är det i nuläget iallafall... :-)
Postad 17 februari 2008 - 18:38
Tycker inte min 1510 är långsam i menyerna, snarare en av de snabbaste boxar ja testat. Uppstarten däremot tar ju sin tid, men det bryr jag mig inte så mycket om.

Alla mina boxar, 3st 1510 och 1st 1910 är lika sega...
Men kul för din skull att du inte upplever 1510 som seg. Önskar jag också kunde det.

På mina Dreamboxar (500T) kom tex. Tv-guiden upp direkt, och då menar jag direkt. Sen behövde man inte vänta några sekunder om man bläddrade ner en sida i Tv-guiden.
Jag behövde heller inte vänta medans menyn ska komma upp...
Men förutom att boxen är seg i Tv-guiden och menyn så tycker jag både 1510 & 1910 är helt ok. Om man trycker info och bläddrar åt sidorna mellan kanalinfo så är den riktigt snabb.
Men att som sagt trycka gul knapp för Tv-guiden är en pina för oss som haft snabba boxar innan...
Postad 17 februari 2008 - 18:52
Har även samma erfarenhet som Sötbegär att det skiljer i snabbhet mellan 1510-boxar. Den sista fick var märkbart snabbare rakt över.
Nu har jag tyvärr inte fått fart på min 1910 än och kan jämföra denna (vad sysslar Telia med, skicka ut boxar som inte är färdiga för att användas)
Redigerat av Cambo, 17 februari 2008 - 18:53.
Postad 17 februari 2008 - 19:05
Vad händer när du kopplar in den då? Min 1910 stannad på första lampan och var röd med svart bakgrund. Men efter att jag dragit ur strömsladden ett antal gånger så hoppaded den igång och Teliabilden poppade upp med alla lampor och vips var Tvn igång...Nu har jag tyvärr inte fått fart på min 1910 än och kan jämföra denna (vad sysslar Telia med, skicka ut boxar som inte är färdiga för att användas)
Postad 17 februari 2008 - 20:21
Nu säger säkert denna siffra inte allting, men den rätt marginella skillnaden (7 %) indikerar ändå att boxarna bör vara rätt jämbördiga vad gäller kontrollprocessorns kapacitet.
/Peter Cigéhn
Postad 17 februari 2008 - 20:38
SVT1, SVT2, TV4, Kanal 5, TV4 Plus, TV400, TV4 Film, TV4 Sport, Kanal 9, Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Civilisation, Discovery Science, Discovery Travel & Living, MTV, VH1, The Voice, Star, Showtime, Eurosport, Eurosport 2, DiTV, Aftonbladet TV7, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och Nickelodeon.
Tack. Vad grundar du denna lista på för information?
Jag skickade en följdfråga till Telia och fick följande svar:
Fråga 2008-02-17 12:52
Svar 2008-02-17 13:41Exakt vilka kanaler ingår i Multi?
Hej!
http://abonnemang.pr...paket.php?id=62
Med vänlig hälsning
Telia Kundservice
Telia hänvisar alltså till en sida hos Pricerunner som dessutom fortfarande säger att Multi kostar 0 kr. Inte särskilt seriöst tycker jag.
Redigerat av asinus, 17 februari 2008 - 20:52.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar