Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34728 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 15 februari 2008 - 15:11

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Va? Det där låter jäkligt mysko.
Men å andra sidan är det Telia vi har att göra med så om dom nånsin gör nått bra skulle jag bli förvånad på riktigt!

Postad 15 februari 2008 - 15:12

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Fick den nya 1910 boxen idag, När jag kopplar i den kommer startbilden upp med dom gröna/gula prickarna och den laddar ett tag. Sen slår bilden av och det står "no signal" på tvn. Funkar bra med scart kabeln. Ringde till support och där sa hon att hdmi utgången inte var påslagen än?
Någon mer som fått hem boxen och får det att funka med hdmi kabel?

Annars då, förutom det, utvärdera boxen lite och säg vad du tycker.

Postad 15 februari 2008 - 15:31

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Fick den nya 1910 boxen idag, När jag kopplar i den kommer startbilden upp med dom gröna/gula prickarna och den laddar ett tag. Sen slår bilden av och det står "no signal" på tvn. Funkar bra med scart kabeln. Ringde till support och där sa hon att hdmi utgången inte var påslagen än?
Någon mer som fått hem boxen och får det att funka med hdmi kabel?

Annars då, förutom det, utvärdera boxen lite och säg vad du tycker.

Ingen skillnad alls av de jag märkt. Exakt lika dosa=samma dåliga signal som 1510an. Blev förvånad över att dom slängt med en hdmi-kontakt i paketet. Men får väl puttra på med scart ett tag till om man ska tro support-tjejen på telia. Hon skulle maila mig med mer info,då hon inte var så insatt.

Postad 15 februari 2008 - 15:33

Unregisteredcc5a765f
  • Unregisteredcc5a765f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Fick min 1910 box igår, och HDMI kontakten fungerar för mig

Postad 15 februari 2008 - 15:40

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Fick min 1910 box igår, och HDMI kontakten fungerar för mig

Och då till frågan som alla ställer sig, hur mycket skarpare/bättre är bilden?

Postad 15 februari 2008 - 15:55

Unregisteredcc5a765f
  • Unregisteredcc5a765f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Unregisteredcc5a765f, 15 februari 2008 - 19:09.

Postad 15 februari 2008 - 15:55

Unregisteredbdc7a326
  • Unregisteredbdc7a326
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Det är väl knappast boxen, eller scart versus HDMI, som är problemet vad gäller bildkvalitén...

Utan istället är det så att begränsningen ligger i den kvalité som de olika kanalerna levererar. Och den kunde vara bättre, mycket bättre för vissa.

Vad jag menar är: skit in - skit ut

Märkligt att det pratas så mycket om HD-sändningar när man fortfarande inte utnyttjar den gamla tekniken till fullo.

Postad 15 februari 2008 - 15:59

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Tyvärr så var boxen trasig, den stannade på 3dje pricken.. röd.
Får en ny box på onsdag nästa vecka.
Men jag hade signal från hmdi kontakten.. så den ska fungera. De ända jag kan säga är att login prickarna såg skarpare ut.

Men läste du inte mitt förra inlägg? Blev ju exakt lika för mig.Kan inte va just den boxen du hade som det är fel på.

Postad 15 februari 2008 - 16:21

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Det är väl knappast boxen, eller scart versus HDMI, som är problemet vad gäller bildkvalitén...

Utan istället är det så att begränsningen ligger i den kvalité som de olika kanalerna levererar. Och den kunde vara bättre, mycket bättre för vissa.

Märkligt att det pratas så mycket om HD-sändningar när man fortfarande inte utnyttjar den gamla tekniken till fullo.

Likväl som TYDLIGA skillnader existerar(Ja, åtminstone för oss som är yngre än 25 och med bra syn, kan inte prata för resten av pensionärerna här) som existerar mellan vanlig komponent och scart, är det självklart skillnader existerar mellan scart och hdmi.

Jag personligen märker stora skillnader när jag ser på exempelvis dvd-film med scart och mot hdmi, hdmi är mycket klarare och skarpare. Likväl så kommer troligtvis det bli resultatet här och många kommer nog bli mycket nöjdare med bilden.

Redigerat av ollebanan, 15 februari 2008 - 16:22.

Postad 15 februari 2008 - 16:43

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Likväl som TYDLIGA skillnader existerar(Ja, åtminstone för oss som är yngre än 25 och med bra syn, kan inte prata för resten av pensionärerna här) som existerar mellan vanlig komponent och scart, är det självklart skillnader existerar mellan scart och hdmi.

Jag personligen märker stora skillnader när jag ser på exempelvis dvd-film med scart och mot hdmi, hdmi är mycket klarare och skarpare. Likväl så kommer troligtvis det bli resultatet här och många kommer nog bli mycket nöjdare med bilden.

Framförallt menyer m.m kommer bli mycket skarpare.

Postad 15 februari 2008 - 17:03

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Framförallt menyer m.m kommer bli mycket skarpare.

För att inte tala om den <sarkasm>innoativa</sarkasm> tjänsterna såsom att surfa via tvn.

Postad 15 februari 2008 - 18:09

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Fick precis nya 1910-boxen.

Till att börja med till er som hade problem med att ni tappa signalen när ni körde HDMI. Fick samma resultat när jag starta första gången. Löstes genom att dra ur strömkabel och starta om, gå in i systeminställningar och ändra till HDMI 720 eller 1080i beroende på TV.

Starta upp boxen och den gick igenom den vanliga processen med punkterna och sedan fick jag ange mina koder igen. Där tar det stopp. Får du upp en skylt med tillfällig driftstörning, var god starta om boxen.

Ringde till Telia direkt och fick till svar att den nya boxen inte är i bruk än. Dom jobbar förbrilt och hon trodde att det skulle komma igång senare ikväll.
Notera att min gamla box fungerar utan problem, så det är inte något tillfälligt stopp hos mej.

Ser att fler har fått boxen, är det någon av er som fått tvbild på nya boxen och kör HDMI?

Redigerat av Cambo, 15 februari 2008 - 18:10.

Postad 15 februari 2008 - 18:55

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Till att börja med till er som hade problem med att ni tappa signalen när ni körde HDMI. Fick samma resultat när jag starta första gången. Löstes genom att dra ur strömkabel och starta om, gå in i systeminställningar och ändra till HDMI 720 eller 1080i beroende på TV.

Starta upp boxen och den gick igenom den vanliga processen med punkterna och sedan fick jag ange mina koder igen. Där tar det stopp. Får du upp en skylt med tillfällig driftstörning, var god starta om boxen.

Ringde till Telia direkt och fick till svar att den nya boxen inte är i bruk än. Dom jobbar förbrilt och hon trodde att det skulle komma igång senare ikväll.
Notera att min gamla box fungerar utan problem, så det är inte något tillfälligt stopp hos mej.

Ser att fler har fått boxen, är det någon av er som fått tvbild på nya boxen och kör HDMI?

Hur gör man detta? Ska man ändra i tvns inställningar eller boxen?

Redigerat av PJharvey, 15 februari 2008 - 18:57.

Postad 15 februari 2008 - 19:02

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Senaste nytt är de konfigueringsändringar som måste göras i nätet för att 1910 boxen ska fungera kommer ske under helgen/måndag.

Ingen HDMI ikväll altså. Fick nöja mej med att se prickarna i betydligt bättre kvalité än tidigare ialla fall. ;)

I övrigt så är fjärrkontrollen identiskt med den gamla, förutom att den är svart. Lite trist då den känns lite budget medans boxen kändes väldigt gedigen, snygg och framförallt matad med betydligt mer godis på baksidan

Redigerat av Cambo, 15 februari 2008 - 19:03.

Postad 15 februari 2008 - 19:06

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

När boxen startar att ladda mjukvara håll inne "info"-knappen välj Video>>Video Outpot Selection>> HDMI. Spara och reboota boxen så kommer du troligen att komma fram till delen där du får ange dina koder från telia igen och sedan "Tillfällig Driftstörning" (beroende på att nätet inte är redo än, se mitt inlägg ovan)

Postad 15 februari 2008 - 19:27

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

När boxen startar att ladda mjukvara håll inne "info"-knappen välj Video>>Video Outpot Selection>> HDMI. Spara och reboota boxen så kommer du troligen att komma fram till delen där du får ange dina koder från telia igen och sedan "Tillfällig Driftstörning" (beroende på att nätet inte är redo än, se mitt inlägg ovan)

Tack Cambo! Bara att vänta på telia, hoppas de kommer igång ikväll!

Postad 15 februari 2008 - 21:36

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Problemet med digitalt ljud på Canal+ ska vara löst, någon som kan bekräfta det?

Så gott jag nu kan bekräfta det genom att bara analysera den sedan 13:e februari klockan 15:05 uppdaterade JavaScript-filen, så bör det numera matas ut Dolby Digital ljud även på Canal+ kanalerna.

Man har alltså uppdaterat den JavaScript-fil som innehåller den algoritm som väljer ljudspår och istället för att som tidigare prioritera språkkoderna högre än huruvida ljudet är Dolby Digital, så väljer man nu alltid Dolby Digital före det faktum om språkkoden matchar eller inte.

Tidigare så såg algoritmen ut nånting sådant här:

if (aci.language == this.firstLanguage) {        score |= 0x04;      }      else if (aci.language == this.secondLanguage) {        score |= 0x02;      }      if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") ||          (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) {        score |= 0x01;      }

Numera är algoritmen så här:

if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") ||          (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) {        score |= 0x04;      }      if (aci.language == this.firstLanguage) {        score |= 0x02;      }      else if (aci.language == this.secondLanguage) {        score |= 0x01;      }

Så även om Canal+ skickar ut "fel" språkkod på Dolby Digital-ljudströmmen så prioriterar numera boxen det faktum att det är en Dolby Digital ljudström.

Så det skall numera matas Dolby Digital på Canal+ kanalerna. Jag kan inte bekräfta detta i praktiken eftersom jag ej själv har någon Canal+ abonnemang. Någon som har tillgång till Canal+ kanalerna kan kanske bekräfta att så också är fallet i praktiken.

Det krävs troligtvis en omstart av boxen för att få denna ändring att gälla.

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 15 februari 2008 - 21:37.

Postad 16 februari 2008 - 10:18

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

1910 fattar inte om hdmikontakten är inkopplad eller ej, så man måste gå in i systeminställningarna i boxen och själv aktivera hdmi i den upplösning man vill ha. Standardinställningen är att den ska använda scart, och då försvinner bilden på din hdmi-anslutna tv efter tredje plutten eller nåt sånt.

Postad 16 februari 2008 - 10:38

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Går det att få ut "två" signaler samtidigt med den nya boxen(1910)? Alltså tex HDMI och S-video, S-video och component video (Y Pb Pr) osv osv.

Postad 16 februari 2008 - 10:47

simonsimonsson
  • simonsimonsson
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Problemet med digitalt ljud på Canal+ ska vara löst, någon som kan bekräfta det?

Så gott jag nu kan bekräfta det genom att bara analysera den sedan 13:e februari klockan 15:05 uppdaterade JavaScript-filen, så bör det numera matas ut Dolby Digital ljud även på Canal+ kanalerna.

Man har alltså uppdaterat den JavaScript-fil som innehåller den algoritm som väljer ljudspår och istället för att som tidigare prioritera språkkoderna högre än huruvida ljudet är Dolby Digital, så väljer man nu alltid Dolby Digital före det faktum om språkkoden matchar eller inte.

Tidigare så såg algoritmen ut nånting sådant här:

if (aci.language == this.firstLanguage) {        score |= 0x04;      }      else if (aci.language == this.secondLanguage) {        score |= 0x02;      }      if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") ||          (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) {        score |= 0x01;      }

Numera är algoritmen så här:

if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") ||          (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) {        score |= 0x04;      }      if (aci.language == this.firstLanguage) {        score |= 0x02;      }      else if (aci.language == this.secondLanguage) {        score |= 0x01;      }

Så även om Canal+ skickar ut "fel" språkkod på Dolby Digital-ljudströmmen så prioriterar numera boxen det faktum att det är en Dolby Digital ljudström.

Så det skall numera matas Dolby Digital på Canal+ kanalerna. Jag kan inte bekräfta detta i praktiken eftersom jag ej själv har någon Canal+ abonnemang. Någon som har tillgång till Canal+ kanalerna kan kanske bekräfta att så också är fallet i praktiken.

Det krävs troligtvis en omstart av boxen för att få denna ändring att gälla.

/Peter Cigéhn

Faktum är att jag fick tillbaka ärendet som jag la i vår förbättringsgenerator. Svaret var typ bara: För åtgärd! ... vilket brukar innebära att de ska ta tag i det! :wub: Och det kanske blev snabba ryck den här gången! :D

1910 fattar inte om hdmikontakten är inkopplad eller ej, så man måste gå in i systeminställningarna i boxen och själv aktivera hdmi i den upplösning man vill ha. Standardinställningen är att den ska använda scart, och då försvinner bilden på din hdmi-anslutna tv efter tredje plutten eller nåt sånt.

Det är nog precis som den gamla inställningen "Analogt ljud" -> "Digitalt Ljud" på 1510. Sitter själv och väntar på att få mygla till mig en 1910 box, så jag också ska prova. Ligger dock på uppsägning från jobbet. Så om en månad är jag ingen insider längre, bara ett EX! ;) Men innan den månaden är slut, så ska jag ha skaffat mig en box! :) Givietvis på ett ärligt sätt, men vägarna till Rom är många!

Postad 16 februari 2008 - 11:13

Brel
  • Brel
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Det är nog precis som den gamla inställningen "Analogt ljud" -> "Digitalt Ljud" på 1510. Sitter själv och väntar på att få mygla till mig en 1910 box, så jag också ska prova. Ligger dock på uppsägning från jobbet. Så om en månad är jag ingen insider längre, bara ett EX! :wub: Men innan den månaden är slut, så ska jag ha skaffat mig en box! :) Givietvis på ett ärligt sätt, men vägarna till Rom är många!

Synd att inte dom som är intresserade och engagerade får stanna kvar på Telia... ;-)

Postad 16 februari 2008 - 15:10

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
cigehn>> Låter bra ska testa efter Frölundas match

Fortfarande är inte nätet redo för 1910-boxen här hos mej, antar att ni andra får samma resultat också idag.

Postad 16 februari 2008 - 16:07

simonsimonsson
  • simonsimonsson
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Det är nog precis som den gamla inställningen "Analogt ljud" -> "Digitalt Ljud" på 1510. Sitter själv och väntar på att få mygla till mig en 1910 box, så jag också ska prova. Ligger dock på uppsägning från jobbet. Så om en månad är jag ingen insider längre, bara ett EX! ;) Men innan den månaden är slut, så ska jag ha skaffat mig en box! :) Givietvis på ett ärligt sätt, men vägarna till Rom är många!

Synd att inte dom som är intresserade och engagerade får stanna kvar på Telia... ;-)

Får och får! :D Dom hade nog gärna haft mig kvar, ni kan ju gissa vem frågorna hamnar hos! :wub: Har fått andra erbjudanden inom min bransch som är svåra att tacka nej till! Även om jag personligen trivts väldigt bra på Telia. Dom är bra på att ta hand om sin personal (trots sin storlek). Bortsätt från Lars Nybergs lilla groda i förra veckan, så tycker jag nog att Telia ligger i bräschen när det gäller personalvård.

Men jag kommer inte sluta följa detta forum, då intresset stannar! ;)

Postad 16 februari 2008 - 23:06

Unregisterede477d65e
  • Unregisterede477d65e
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Kan man ha 2 boxar i samma rum?

Dvs kan man koppla fjärr "1" med box "1" och fjärr "2" med box "2" eller krockar det totalt?
Jag har två boxar och skulle vilja koppla en till en tv och en till en dvd-inspelare...

Vissa apparater har denna funktion (kallas zon eller grupp, säkert massa annat också :)

Man skulle kunna tycka att jag kunde testa själv, när jag ändå har 2 boxar... :)
...men jag har kastat ut tvn i väntan på något bättre :(

Om det inte går med 1510:an så kanske man kan hoppas på att det fungerar med 1910:an...
...hoppas kan man alltid :)

/8BEE

Postad 16 februari 2008 - 23:27

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

cigehn>> Låter bra ska testa efter Frölundas match

Fortfarande är inte nätet redo för 1910-boxen här hos mej, antar att ni andra får samma resultat också idag.

Jag har fått bild genom hdmi sedan igår kväll. Funkar bra med 1080p.

Postad 16 februari 2008 - 23:33

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Någon skillnad i kvalité jämfört med gamla boxen tycker du?

Postad 17 februari 2008 - 00:31

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

tycker absolut man ser en liten skillnad. Men är sjukt trött på fjärrkontrollen som är exakt som 1510an , väldigt dålig signal. Någon som vet om man kan köpa en bättre multifjärr som funkar till 1910 boxen?

Postad 17 februari 2008 - 01:47

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Någon som vet om man kan köpa en bättre multifjärr som funkar till 1910 boxen?

Jag kör med en Logitech Harmony 525 och det funkar i alla fall klockrent med 1510-boxen. Det spelar i princip ingen roll vart jag riktar den. Dessutom har jag boxen i ett skåp med en rökfärgad glasdörr som förmodligen dämpar signalen ganska rejält. Om det är samma fjärr till 1910-boxen så borde den ju funka bra till den också.

Postad 17 februari 2008 - 08:24

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

tycker absolut man ser en liten skillnad. Men är sjukt trött på fjärrkontrollen som är exakt som 1510an , väldigt dålig signal. Någon som vet om man kan köpa en bättre multifjärr som funkar till 1910 boxen?

Jag kör med Logitech 555 som också fungerar bra. Däremot har jag inga som helst problem med de tre fjärrkontroller jag har till mina boxar.

Mvh

Andreas

Postad 17 februari 2008 - 09:02

Unregistered99c59bc0
  • Unregistered99c59bc0
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Nu har min Telia TV slocknat totalt!
Står på 1 prick gul och vägrar röra sig...
startat om och fixat och donat men e stendött... ?

Postad 17 februari 2008 - 09:11

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Då får din box ingen ip, vart i sverige bor du och har du adsl eller lan kan ju vara bra för andra att veta för här i Luleå på mitt adsl fungerar det.

/Markus

Postad 17 februari 2008 - 09:15

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Kan man ha 2 boxar i samma rum?

Dvs kan man koppla fjärr "1" med box "1" och fjärr "2" med box "2" eller krockar det totalt?
Jag har två boxar och skulle vilja koppla en till en tv och en till en dvd-inspelare...

Vissa apparater har denna funktion (kallas zon eller grupp, säkert massa annat också :P

Man skulle kunna tycka att jag kunde testa själv, när jag ändå har 2 boxar... :D
...men jag har kastat ut tvn i väntan på något bättre :lol:

Om det inte går med 1510:an så kanske man kan hoppas på att det fungerar med 1910:an...
...hoppas kan man alltid :P

/8BEE

Det är exakt samma fjärr till alla boxar så du kommer styra bäge boxarna med samma fjärr.

Då fjärren såg lika dan ut misstänker jag att det är samma signalera till den nya boxen oxå så antar jag att det inte går där heller.

/Markus

Postad 17 februari 2008 - 10:05

Ammu
  • Ammu
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

well som tidigare sagts du får ingen ip.
vanligaste felen brukar vara kablarna men kan även vara så att det är en driftstörning på din station
kontrollera även att den sitter i rätt port på modem/switch
om du kollat allt och även startat om genom att dra ur strömmen så rekomenderar jag att du ringer och kollar om det är nått fel i området

Postad 17 februari 2008 - 10:14

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

well som tidigare sagts du får ingen ip.
vanligaste felen brukar vara kablarna men kan även vara så att det är en driftstörning på din station
kontrollera även att den sitter i rätt port på modem/switch
om du kollat allt och även startat om genom att dra ur strömmen så rekomenderar jag att du ringer och kollar om det är nått fel i området

Eller så ställer man sin tilit till någon annan som ringer och frågar och får reda på att det är drifstörning i alingsås, 0322 som orsakar ej ip för IPTV tjänsten. Men bor du inte där så är du inte drabbad av den...

/Markus

Postad 17 februari 2008 - 11:10

Unregistered99c59bc0
  • Unregistered99c59bc0
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Eller så ställer man sin tilit till någon annan som ringer och frågar och får reda på att det är drifstörning i alingsås, 0322 som orsakar ej ip för IPTV tjänsten. Men bor du inte där så är du inte drabbad av den...
/Markus

Yes, Bor i Alingsås.
Så det e det som ställer till det då?
Angående er andra svar ska tilläggas att kablarna sitter i rätt port osv, kanske skulle tillagt att det bara stendög samtidigt som sambon kikade.
Tack för upplysningen Marcus

Postad 17 februari 2008 - 12:35

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

/Markus

Yes, Bor i Alingsås.
Så det e det som ställer till det då?
Angående er andra svar ska tilläggas att kablarna sitter i rätt port osv, kanske skulle tillagt att det bara stendög samtidigt som sambon kikade.
Tack för upplysningen Marcus

Har fått höra av en polare att det ska fungera sen klockan 12, Tydligen var det en fiber som var nere enligt han.

/Markus - som stavar med K

Postad 17 februari 2008 - 12:57

asinus
  • asinus
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag får fortfarande ingen bild på 904 Kanal Lokal. Ända sedan den dök upp i kanallistan har det bara varit svart i rutan för mig.

Jag skickade en fråga till Telias kundtjänst:

Fråga 2008-02-13 00:22

Jag har Telia Digital-tv via Fiberlan med kanalpaketet Multi. Jag har förstått att man inte längre kan beställa det men jag vill ändå ha svar på frågan vilka kanaler som ingår. Det går inte att hitta någonstans på era webbsidor.

Det har dykt upp ett antal nya kanaler i kanallistan i min box, t ex Kanal Lokal, men jag har ingen bild på någon av kanalerna. Skall jag ha tillgång till dessa?

Svar 2008-02-13 13:48

Hej!
Tack för din förfrågan.

I kanalpaket Multi så ingår inte kanal lokal till exempel utan dom nya kanalerna du fått upp får man om man tar vårt nya kanalpaket Stor som kostar 129:-/mån.

Med vänlig hälsning
Telia Kundservice

Är det någon som vet exakt vilka kanaler som skall ingå i Multi?

Postad 17 februari 2008 - 13:09

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

SVT1, SVT2, TV4, Kanal 5, TV4 Plus, TV400, TV4 Film, TV4 Sport, Kanal 9, Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Civilisation, Discovery Science, Discovery Travel & Living, MTV, VH1, The Voice, Star, Showtime, Eurosport, Eurosport 2, DiTV, Aftonbladet TV7, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och Nickelodeon.

Postad 17 februari 2008 - 13:51

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0

Jag har fått bild genom hdmi sedan igår kväll. Funkar bra med 1080p.

Har du hackat boxen eller? Den kan "bara" skala upp till 1080i ju... ;)

Jag märker stor skillnad på kvalitén. Dock är bilden fortfarande så pass dålig att jag inte bryr mig om att koppla in nån box i mitt mediarum.
Tjejen får kolla på Tv i sovrummet p vår 26" är allt ser bra ut på den lilla bilden. :)
Dom film och serier jag kollar får jag tag på högupplöst och då duger inte nån sunkig SD-kvalité. Varken via scart eller HDMI.

Men 1910-boxen levererar klart bättre bild än 1510 gör!

Postad 17 februari 2008 - 14:46

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag får fortfarande ingen bild på 904 Kanal Lokal. Ända sedan den dök upp i kanallistan har det bara varit svart i rutan för mig.

Jag skickade en fråga till Telias kundtjänst:

Fråga 2008-02-13 00:22

Jag har Telia Digital-tv via Fiberlan med kanalpaketet Multi. Jag har förstått att man inte längre kan beställa det men jag vill ändå ha svar på frågan vilka kanaler som ingår. Det går inte att hitta någonstans på era webbsidor.

Det har dykt upp ett antal nya kanaler i kanallistan i min box, t ex Kanal Lokal, men jag har ingen bild på någon av kanalerna. Skall jag ha tillgång till dessa?

Svar 2008-02-13 13:48

Hej!
Tack för din förfrågan.

I kanalpaket Multi så ingår inte kanal lokal till exempel utan dom nya kanalerna du fått upp får man om man tar vårt nya kanalpaket Stor som kostar 129:-/mån.

Med vänlig hälsning
Telia Kundservice

Jag tycker dock att detta är ett mycket märkligt svar. Det borde ju rimligtvis vara så att de kanaler som ingår är de kanaler som du har tillgängliga i din kanallista. Om du kan välja kanalplats 904 så anser i alla fall jag per definition att den också ingår i ditt kanalpaket och skall vara möjlig att titta på. Sedan att du inte kan få in den kanalen känns ju mer som att det beror på en felkonfigurering i nätet, att multicastströmmen inte distribueras korrekt till dig.

Om Telia påstår att Kanal Lokal inte ingår i kanalpaket Multi, varför lägger dom då in den så att den är tillgänglig i din kanallista?!

Jag tycker du ska kräva att dom antingen konfigurerar nätet så att Kanal Lokal verkligen distribueras till dig, eller så ska du kräva att dom ser till ta bort Kanal Lokal från din kanallista.

/Peter Cigéhn

Postad 17 februari 2008 - 16:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 695 inlägg
  • 0
Någon som vet om den nya boxen med HDMI är snabbare att starta upp ?
Tror ni man får en ny box om man väljer att förlänga avtalet och ta det stora kanalpaketet ?

Postad 17 februari 2008 - 16:18

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Nä, 1910 är varken snabbare att starta upp eller när man nvänder den.
Den är exakt lika jäkla slö som 1510. :)

Jag kan inte ta fram Tv-guiden (gul knapp) heller Boxen startar om då och låser sig. Måste dra ur strömsladden för att få igång den igen.

Postad 17 februari 2008 - 17:52

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Någon som vet om den nya boxen med HDMI är snabbare att starta upp ?
Tror ni man får en ny box om man väljer att förlänga avtalet och ta det stora kanalpaketet ?

Ja, du får med den.

Postad 17 februari 2008 - 18:13

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
1910 verkar ju ha större processorkraft än 1510 i alla fall. Tycker inte min 1510 är långsam i menyerna, snarare en av de snabbaste boxar ja testat. Uppstarten däremot tar ju sin tid, men det bryr jag mig inte så mycket om.

Fjärren gillar jag också, tycker den har bra upplägg. Volymen kunde kanske legat mer centralt. Sen gillar jag att den inte är lackad på undersidan, färgen brukar alltid nötas av undertill på fjärrkontroller.

Surfa via boxen går väl inte så där jättebra annars. Hyffsat på vissa sidor medans Aftonbladets sida kan man ju bara glömma. De borde släppa på högre hastighet till surfen (just nu 250kbit), men det kanske finns tekniska hinder för detta.

Redigerat av Unregistered31511, 17 februari 2008 - 18:24.

Postad 17 februari 2008 - 18:35

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Ja, det är nog inte helt ok inställningar, men kvaliteten på utsändningen tycker jag mig se stor skillnad på, kolla in hennes fejs bara.
Boxer körs via RGB och Telia via CVBS(?) hur jag än försöker ändra den scartporten.

Men ursäkta! Hur kan du "gnälla" om skillnader i kvalité då du använder RBG i ena fallet och komposit video i det andra fallet? Det är ju som att jämför äpplen och päron.

Gå in i systemmenyn på 1510 boxen (dra ut sladden, stoppa i den igen, tryck på INFO knappen under uppstart) och ställ in så att 1510 boxen matar ut RGB på SCART utgången den också.

Sedan kan du ta och göra en jämförelse mellan äpplen och äpplen...

/Peter Cigéhn

Nu har jag testat med RGB på Telia Ful TV också, och det är märkbart mycket sämre bild på Telia än Boxer med en bra box. I första menyn till teliaboxen lyckas jag inte heller ändra på nånting mera än från NTSC till PAL, resten verkar vara ristat i sten?
Men kass bild är det i nuläget iallafall... :-)

Postad 17 februari 2008 - 18:38

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0

Tycker inte min 1510 är långsam i menyerna, snarare en av de snabbaste boxar ja testat. Uppstarten däremot tar ju sin tid, men det bryr jag mig inte så mycket om.

;) Antingen är din 1510 trimmad eller så har du dåliga erfarenheter av digital-Tvboxar.
Alla mina boxar, 3st 1510 och 1st 1910 är lika sega...
Men kul för din skull att du inte upplever 1510 som seg. Önskar jag också kunde det. :) Det är ju lite av ett i-landsproblem...

På mina Dreamboxar (500T) kom tex. Tv-guiden upp direkt, och då menar jag direkt. Sen behövde man inte vänta några sekunder om man bläddrade ner en sida i Tv-guiden.
Jag behövde heller inte vänta medans menyn ska komma upp...

Men förutom att boxen är seg i Tv-guiden och menyn så tycker jag både 1510 & 1910 är helt ok. Om man trycker info och bläddrar åt sidorna mellan kanalinfo så är den riktigt snabb.
Men att som sagt trycka gul knapp för Tv-guiden är en pina för oss som haft snabba boxar innan...

Postad 17 februari 2008 - 18:52

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med om att 1510-boxen väldigt seg i TV-guideläge, även när man pillar med kanallistor är det ibland olidligt trögt. Däremot i snabbläddringsläget är den helt okej.

Har även samma erfarenhet som Sötbegär att det skiljer i snabbhet mellan 1510-boxar. Den sista fick var märkbart snabbare rakt över.
Nu har jag tyvärr inte fått fart på min 1910 än och kan jämföra denna (vad sysslar Telia med, skicka ut boxar som inte är färdiga för att användas)

Redigerat av Cambo, 17 februari 2008 - 18:53.

Postad 17 februari 2008 - 19:05

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0

Nu har jag tyvärr inte fått fart på min 1910 än och kan jämföra denna (vad sysslar Telia med, skicka ut boxar som inte är färdiga för att användas)

Vad händer när du kopplar in den då? Min 1910 stannad på första lampan och var röd med svart bakgrund. Men efter att jag dragit ur strömsladden ett antal gånger så hoppaded den igång och Teliabilden poppade upp med alla lampor och vips var Tvn igång...

Postad 17 februari 2008 - 20:21

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Vad gäller prestandaskillnader mellan 1510 och 1910 boxarna så kan man läsa i produktspecen för 1510 att den är utrustad med en kontrollprocessor med kapacitet av 420 DMIPS, Dhrystone Million Instructions Per Second, och för 1910 att den är utrustad med en kontrollprocessor på 450 DMIPS.

Nu säger säkert denna siffra inte allting, men den rätt marginella skillnaden (7 %) indikerar ändå att boxarna bör vara rätt jämbördiga vad gäller kontrollprocessorns kapacitet.

/Peter Cigéhn

Postad 17 februari 2008 - 20:38

asinus
  • asinus
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

SVT1, SVT2, TV4, Kanal 5, TV4 Plus, TV400, TV4 Film, TV4 Sport, Kanal 9, Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Civilisation, Discovery Science, Discovery Travel & Living, MTV, VH1, The Voice, Star, Showtime, Eurosport, Eurosport 2, DiTV, Aftonbladet TV7, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och Nickelodeon.

Tack. Vad grundar du denna lista på för information?

Jag skickade en följdfråga till Telia och fick följande svar:

Fråga 2008-02-17 12:52

Exakt vilka kanaler ingår i Multi?

Svar 2008-02-17 13:41

Hej!

http://abonnemang.pr...paket.php?id=62

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

Telia hänvisar alltså till en sida hos Pricerunner som dessutom fortfarande säger att Multi kostar 0 kr. Inte särskilt seriöst tycker jag.

Redigerat av asinus, 17 februari 2008 - 20:52.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.