* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 17 februari 2008 - 20:42
asinus
-
asinus
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag tycker du ska kräva att dom antingen konfigurerar nätet så att Kanal Lokal verkligen distribueras till dig, eller så ska du kräva att dom ser till ta bort Kanal Lokal från din kanallista.
Jag håller med dig om att finns kanalen i listan så bör man kunna se den. Nu är ju detta inget nytt problem. Jag har ända sedan jag skaffade Telia Digital-TV förra våren haft kanaler som aldrig har några sändningar, t ex 24nt och TV Åre.
Postad 17 februari 2008 - 20:49
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag tycker du ska kräva att dom antingen konfigurerar nätet så att Kanal Lokal verkligen distribueras till dig, eller så ska du kräva att dom ser till ta bort Kanal Lokal från din kanallista.
Jag håller med dig om att finns kanalen i listan så bör man kunna se den. Nu är ju detta inget nytt problem. Jag har ända sedan jag skaffade Telia Digital-TV förra våren haft kanaler som aldrig har några sändningar, t ex 24nt och TV Åre.
Så har även jag. Och jag har redan felrapporterat att jag inte kan se dessa och fått några "goddag yxskaft"-svar tillbaka så jag lessnade på att "gnälla om detta". Men nu tänker jag inte ge mig. I och med att jag nu varken kan få in kanalplats 777, 780-783 eller 900 och 901 så skall jag "gnälla" till dom konfigurerar nätet på ett korrekt sätt (eller ser till att kanalerna plocka bort från min kanallista). Jag lyckades ju faktiskt få dom att konfigurerar nätet så Kanal Lokal på kanalplats 904 började fungera tidigare i veckan (tillsammans med att dom konfigurerade upp nätet så att ett flertal av kanalerna i nya kanalpaket Stor också började distribueras på ett korrekt sätt). Så lyckades dom med den konfigureringen så skall dom nog lyckas konfigurerar resten av kanalerna rätt också. Och gör dom inte det så tänker jag fortsätta att gnälla till dom tart bort 24nt och Åre TV från min kanallista eftersom dom då uppenbarligen inte hör hemma där. /Peter Cigéhn
Postad 17 februari 2008 - 20:53
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Kanal lokal ingår i multipaketet, var precis hos brosan och han har. Bor i Sthlm, du kanske dock bor utanför ett sändningsområde. Såsom fallet är med NT och Tv Åre. Jag tycker du ska kräva att dom antingen konfigurerar nätet så att Kanal Lokal verkligen distribueras till dig, eller så ska du kräva att dom ser till ta bort Kanal Lokal från din kanallista.
Så har även jag. Och jag har redan felrapporterat att jag inte kan se dessa och fått några "goddag yxskaft"-svar tillbaka så jag lessnade på att "gnälla om detta". Men nu tänker jag inte ge mig. I och med att jag nu varken kan få in kanalplats 777, 780-783 eller 900 och 901 så skall jag "gnälla" till dom konfigurerar nätet på ett korrekt sätt (eller ser till att kanalerna plocka bort från min kanallista).
Jag lyckades ju faktiskt få dom att konfigurerar nätet så Kanal Lokal på kanalplats 904 började fungera tidigare i veckan (tillsammans med att dom konfigurerade upp nätet så att ett flertal av kanalerna i nya kanalpaket Stor också började distribueras på ett korrekt sätt). Så lyckades dom med den konfigureringen så skall dom nog lyckas konfigurerar resten av kanalerna rätt också.
Och gör dom inte det så tänker jag fortsätta att gnälla till dom tart bort 24nt och Åre TV från min kanallista eftersom dom då uppenbarligen inte hör hemma där.
/Peter Cigéhn
Jag ska börja gnälla på Comhem att dom visar SVT HD och andra kanaler i min lista, trots att jag inte kan få det. Men nej, jag har ett liv.
Postad 17 februari 2008 - 21:03
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Nu har jag tyvärr inte fått fart på min 1910 än och kan jämföra denna (vad sysslar Telia med, skicka ut boxar som inte är färdiga för att användas) Vad händer när du kopplar in den då? Min 1910 stannad på första lampan och var röd med svart bakgrund. Men efter att jag dragit ur strömsladden ett antal gånger så hoppaded den igång och Teliabilden poppade upp med alla lampor och vips var Tvn igång...
Den kör igenom prickarna och laddar mjukvara >> timglaset >> skylt där det står tillfälligt driftstörning, var god starta om boxen. Har givetvis provat att dra ur strömkablar, startat om modem, rensat användarkoder från gamla boxen osv. Har ikväll pratat med Telia ytterliggare en gång denna helg och nu har dom bekräftat att nätet är redo för 1910-boxen. Men, dom har fått uppgifter om att det är fel på vissa 1910 boxar därav mina problem. Dom ska under måndagen ge svar om boxen ska bytas ut. Så till er som har samma problem som mej, ring Telia imorgon eftermiddag så får ni veta om dom ska skicka er ytterliggare en ny box.
Postad 17 februari 2008 - 21:07
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Tack. Vad grundar du denna lista på för information? https://www.tewss.te....218232.product
Redigerat av Cambo, 17 februari 2008 - 21:07.
Postad 17 februari 2008 - 21:46
PJharvey
-
PJharvey
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har fått bild genom hdmi sedan igår kväll. Funkar bra med 1080p. Har du hackat boxen eller? Den kan "bara" skala upp till 1080i ju... 
Jag märker stor skillnad på kvalitén. Dock är bilden fortfarande så pass dålig att jag inte bryr mig om att koppla in nån box i mitt mediarum. Tjejen får kolla på Tv i sovrummet p vår 26" är allt ser bra ut på den lilla bilden.  Dom film och serier jag kollar får jag tag på högupplöst och då duger inte nån sunkig SD-kvalité. Varken via scart eller HDMI.
Men 1910-boxen levererar klart bättre bild än 1510 gör!
menade självklart 1080i
Postad 17 februari 2008 - 22:01
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
TVÅre har jag sändning på mellan varven... Vad man nu har för glädje av den kanalen?
Postad 17 februari 2008 - 22:01
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
TVÅre har jag sändning på mellan varven... Vad man nu har för glädje av den kanalen?
Postad 18 februari 2008 - 10:37
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jag har fått bild genom hdmi sedan igår kväll. Funkar bra med 1080p. Har du hackat boxen eller? Den kan "bara" skala upp till 1080i ju... 
Jag märker stor skillnad på kvalitén. Dock är bilden fortfarande så pass dålig att jag inte bryr mig om att koppla in nån box i mitt mediarum. Tjejen får kolla på Tv i sovrummet p vår 26" är allt ser bra ut på den lilla bilden.  Dom film och serier jag kollar får jag tag på högupplöst och då duger inte nån sunkig SD-kvalité. Varken via scart eller HDMI.
Men 1910-boxen levererar klart bättre bild än 1510 gör!
menade självklart 1080i
Kan man välja att skicka ut ouppskalad signal (alltså varken 1080i eller 720P) via HDMI? Annars är det ju HDMI utgången rätt värdelöst eftersom boxen antagligen gör uppskalaning och de-interlacning sämre än en modern LCD för >25Ksek.
Postad 18 februari 2008 - 13:46
Unregistered429c130c
-
Unregistered429c130c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Måste bara fråga har inte läst igenom hela tråden kan jag erkänna
Om man streamar iptv till datorn via sitt nic osv. kan man då kolla på en kanal på datorn samtidigt som man kolla på en annan i boxen.
Postad 18 februari 2008 - 16:27
Joopy
-
Joopy
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Jaha då är det dags för en uppsägning av telia. Då tv3 inte verkar dyka upp som hos dom andra leverantörerna.
För husfridens skulle så kommer byte till CD alt. Viasat att genomföras.
Så nu undrar jag innan det blir av om någon har några fakta i detta ämne.
Postad 18 februari 2008 - 22:02
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Om man streamar iptv till datorn via sitt nic osv. kan man då kolla på en kanal på datorn samtidigt som man kolla på en annan i boxen.
Har du ADSL-anslutning så är svaret nej. Det finns inte tillräckligt med bandbredd för att kunna ta emot två kanaler samtidigt. Har du fiber-anslutning så är svaret ja eftersom du då har gott om plats att ta emot flera kanaler samtidigt. Sedan beror det ju på hur du har tänkt hantera den annalkande krypteringen av alla kanaler... Då lär bandbreddsbegränsningen vara det mindre bekymret. /Peter Cigéhn
Postad 18 februari 2008 - 23:18
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jaha då är det dags för en uppsägning av telia. Då tv3 inte verkar dyka upp som hos dom andra leverantörerna.
Telia vill få in 3:an och förhandlingar pågår. Tyvärr vill Viasat ha orimligt mycket betalt. /Andreas
Postad 18 februari 2008 - 23:44
Joopy
-
Joopy
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Telia vill få in 3:an och förhandlingar pågår. Tyvärr vill Viasat ha orimligt mycket betalt.
/Andreas
Några länkar eller är det insider?
Postad 19 februari 2008 - 00:15
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Postad 19 februari 2008 - 08:13
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Vad är det för skillnad på 1910 boxen å 1510 boxen.
Om jag har TV via fiberlan har jag någon nytta av HDMIutgången?
Telia har ju ingen HDTV-sändning åt folket så varför HDMI-utgång?
Skall jag ringa till Telia å be dem skicka en ny box? Har nämligen en som jag inte använder.
Postad 19 februari 2008 - 09:48
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Du att du får bättre bild.
Postad 19 februari 2008 - 10:16
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Men blir det bättre bild? Blir en 480x576 sändning bättre om den blir uppskalad? Är det någon som har boxen hemma som är nöjd och haft den gamla å jämföra med?
I såfall känns det som ett givet val. Förlänga abonemanget å få boxen med HDMI?
Eller är det nånsom har nån inside info om något annat närliggande. Behöver man en annan box för de framtida HDsändningaran?
De testkör ju i Segeltorp, vad har de för box?
Funkar USB ingången så man kan stoppa in en lös hårddisk?
Postad 19 februari 2008 - 10:49
Unregistered008ba6c0
-
Unregistered008ba6c0
-
Användare
-
-
132 inlägg
Men blir det bättre bild? Blir en 480x576 sändning bättre om den blir uppskalad? Är det någon som har boxen hemma som är nöjd och haft den gamla å jämföra med?
Eller är det nånsom har nån inside info om något annat närliggande. Behöver man en annan box för de framtida HDsändningaran?
Du måste ha 1910 boxen om du ska kunna titta på HDsändingar i framtiden. Så är det bara... Segeltrop lär ha 1910 boxen om det testkörs HD där. Jag skulle tro att USB ingången inte har nån funktion på denna boxen heller, precis som USB ingången på din 1510 box inte har någon funktion!!
Postad 19 februari 2008 - 11:01
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Jo, jag har fattat att jag måste ha en annan box för framtida HDsändningar. Tänkte bara om det var värt att förlänga nuvarande SDsändning för att få uppskalningsegenskapen i 1910 boxen?
Alltså, blir bilden bättre?
Postad 19 februari 2008 - 11:05
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Jag sa ju att du får bättre bild. Tror du mig inte eller?
Jag har tre 1510 boxar och en 1910 och det är rätt stor skllnad när jag kör på min 47" LCD.
Lika stor skillnad ser jag inte på min 26" eftersom på en så liten bild ser allt bra ut...
Postad 19 februari 2008 - 11:14
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Bra, det var precis det jag ville höra. Inte att "det blir bättre".
Nu vet jag ju att du har en 1910 hemma å dessutom den gamla å jämföra med.
Det finns allt för många som sitter å gissar på forumet.
Tack, nu blir det till att ringa Telia.!
Postad 19 februari 2008 - 11:53
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
480x576? Uppskalning är i grova drag 2:1. Bilden är ursprungligen 720x576 så teoretisk blir uppskalingen 1440x1152 men i praktiken något mindre. /Janne
Postad 19 februari 2008 - 12:07
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
480x576?
Uppskalning är i grova drag 2:1. Bilden är ursprungligen 720x576 så teoretisk blir uppskalingen 1440x1152 men i praktiken något mindre.
/Janne
Du har rätt, jag fick hjärnsläpp. Det är ju bra att det blir bättre. Får se vad Telia säger. Edit: Få en ny box för 69 spänn i månaden. Ingår HDMI-kabel, glömde fråga supporten? Antagligen inte va?
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 19 februari 2008 - 12:40.
Postad 19 februari 2008 - 12:59
Unregisteredcc5a765f
-
Unregisteredcc5a765f
-
Rookie
-
7 inlägg
Ingår HDMI-kabel, glömde fråga supporten? Antagligen inte va?
Ja hdmi kabel ingår, ca 2m
Postad 19 februari 2008 - 13:04
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1 220 inlägg
Jag sa ju att du får bättre bild. Tror du mig inte eller? 
Jag har tre 1510 boxar och en 1910 och det är rätt stor skllnad när jag kör på min 47" LCD. Lika stor skillnad ser jag inte på min 26" eftersom på en så liten bild ser allt bra ut... 
Är den nya boxen snabbare i menyerna (främst EPG och hyrfilm menyerna) än den gamla 1510 boxen?
Postad 19 februari 2008 - 13:22
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Tyvärr inte. Lika seg som 1510.
Postad 19 februari 2008 - 14:11
spendabel
-
spendabel
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej
Jag har skummat en del i tråden och hoppas kunna få lite svar. Jag bor i brf och blivit erbjuden telias iptv genom fiberlan. Jag funderar på att hoppa på erbjudandet men ska uppgradera lite andra grejor oxå så har funderingar på att bygga mig en HTPC dels för att spela blueray/dvd/xvid och dels för att kunna spela in tv program eftersom telias boxar inte verkar stödja detta. Är det hyfsat smidigt att få in telia i en HTPC utan att använda deras box? Finns det andra lösningar?
Ni som har telia, rekommenderar ni tjänsten utifrån dessa önskemål som jag har?
/tack för alla svar och synpunkter
Postad 19 februari 2008 - 14:16
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Kan det finnas ett bättre tillfälle att åtgärda problemen med den gamla sega boxen än när man ändå av andra skäl (HD) måste byta till en annan box? Att nu Telia valt en box som är lika seg som den tidigare innebär att de inte lyssnar på de kunder som visat sitt missnöje med den tidigare boxen och att de själva uppenbarligen inte tycker att boxen är seg. Jag tycker det är skrämmande att det i ett modernt samhälle finns folk som har så låga krav både bland de som utvecklar boxarna, hos Telia och otroligt nog även en del kunder. Jag personligen skulle aldrig lämna ifrån mig en sådan produkt då jag skulle skämmas för den, men så tänker jag ju inte endast på maximerad vinst heller. Detta i sig är anledning nog för mig att lämna Telia när gratisperioden går ut. Jag vill helt enkelt inte vara kund hos ett företag som har så otroligt låga krav och fullständigt skiter i mina åsikter. Är det hyfsat smidigt att få in telia i en HTPC utan att använda deras box? Finns det andra lösningar?
NEJ, vet inte och NEJ.
Redigerat av nipe, 19 februari 2008 - 14:21.
Postad 19 februari 2008 - 14:21
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hej
Jag har skummat en del i tråden och hoppas kunna få lite svar. Jag bor i brf och blivit erbjuden telias iptv genom fiberlan. Jag funderar på att hoppa på erbjudandet men ska uppgradera lite andra grejor oxå så har funderingar på att bygga mig en HTPC dels för att spela blueray/dvd/xvid och dels för att kunna spela in tv program eftersom telias boxar inte verkar stödja detta. Är det hyfsat smidigt att få in telia i en HTPC utan att använda deras box? Finns det andra lösningar?
/tack för alla svar och synpunkter
Om du frågar om tjänsten Telia Digital-TV via box så tycker jag den är bra. Om du frågar ang. att få in den i htpc så är det hyfsat smidigt just nu men inom en framtid, katastrofalt dåligt (läs analogt). /Janne
Postad 19 februari 2008 - 14:23
spendabel
-
spendabel
-
Rookie
-
6 inlägg
NEJ, vet inte och NEJ.
Ok... är det möjligt överhuvudtaget? Och ni som har via fiber och bor i lägenheter med comhem, har ni kvar comhem kanalerna kvar digitalt?
Postad 19 februari 2008 - 14:23
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Kan det finnas ett bättre tillfälle att åtgärda problemen med den gamla sega boxen än när man ändå av andra skäl (HD) måste byta till en annan box? Att nu Telia valt en box som är lika seg som den tidigare innebär att de inte lyssnar på de kunder som visat sitt missnöje med den tidigare boxen och att de själva uppenbarligen inte tycker att boxen är seg. Jag tycker det är skrämmande att det i ett modernt samhälle finns folk som har så låga krav både bland de som utvecklar boxarna, hos Telia och otroligt nog även en del kunder. Jag personligen skulle aldrig lämna ifrån mig en sådan produkt då jag skulle skämmas för den, men så tänker jag ju inte endast på maximerad vinst heller. Detta i sig är anledning nog för mig att lämna Telia när gratisperioden går ut. Jag vill helt enkelt inte vara kund hos ett företag som har så otroligt låga krav och fullständigt skiter i mina åsikter.
Är det hyfsat smidigt att få in telia i en HTPC utan att använda deras box? Finns det andra lösningar?
Ni som har telia, rekommenderar ni tjänsten utifrån dessa önskemål som jag har? NEJ, vet inte och NEJ.
Buhu, cry me a river. Boxen uppfattas som långsammare pga det är tekniken i sig som bland annat sätter käppar i hjulen, då det tar en längre tid att etablera en ström än om du jämför till exempel med Comhem, så enkelt är det.
Postad 19 februari 2008 - 14:26
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
NEJ, vet inte och NEJ.
Ok... är det möjligt överhuvudtaget?
Och ni som har via fiber och bor i lägenheter med comhem, har ni kvar comhem kanalerna kvar digitalt?
Läs tråden "Telia Digital-TV in i HTPC" och avgör själv om du har kunskapen. /Janne
Postad 19 februari 2008 - 14:31
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Buhu, cry me a river. Boxen uppfattas som långsammare pga det är tekniken i sig som bland annat sätter käppar i hjulen, då det tar en längre tid att etablera en ström än om du jämför till exempel med Comhem, så enkelt är det.
Jaha så fel jag hade när jag inbillade mig att t.ex grafik och tablådata skulle kunna lagras i boxens minne och sedan blixtsnabbt hämtas när man trycker på knapparna på fjärren. Jag får be så mycket om ursäkt.
Postad 19 februari 2008 - 14:32
peterkinna
-
peterkinna
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Kan man med det nya "telia smart" koppla digital-tv´n via samma kabel som data? Har idag en kabel från routern till en switch och sen vidare till 3 pc. Kan jag vid eventuell beställning koppla digitalboxen på switchen? Kanske behöver jag byta router? Vill absolut inte dra en ny kabel (30m både utanför husen och inne). Har telias ADSL 24Mb
Har letat efter svar i tråden, men gav upp efter ca 30 sidor....
Om någon vet att det fungerar, vilka produkter skall jag ha och hur skall man konfigurer dem?
Postad 19 februari 2008 - 14:48
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Telia vill få in 3:an och förhandlingar pågår. Tyvärr vill Viasat ha orimligt mycket betalt.
/Andreas
Några länkar eller är det insider?
Delvis insider ;-) /Andreas
Postad 19 februari 2008 - 14:59
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Kan det finnas ett bättre tillfälle att åtgärda problemen med den gamla sega boxen än när man ändå av andra skäl (HD) måste byta till en annan box? Att nu Telia valt en box som är lika seg som den tidigare innebär att de inte lyssnar på de kunder som visat sitt missnöje med den tidigare boxen och att de själva uppenbarligen inte tycker att boxen är seg. Jag tycker det är skrämmande att det i ett modernt samhälle finns folk som har så låga krav både bland de som utvecklar boxarna, hos Telia och otroligt nog även en del kunder. Jag personligen skulle aldrig lämna ifrån mig en sådan produkt då jag skulle skämmas för den, men så tänker jag ju inte endast på maximerad vinst heller. Detta i sig är anledning nog för mig att lämna Telia när gratisperioden går ut. Jag vill helt enkelt inte vara kund hos ett företag som har så otroligt låga krav och fullständigt skiter i mina åsikter.
Enligt rykten är det förbättringar på gång inom en rätt snar framtid, som skall göra vissa delar snabbare. Jag skulle säga att Telia varken har låga krav eller skiter i kundernas synpunkter. Men det går inte att springa på alla bollar samtidigt. Det kommer att hända massor framöver som kommer att förbättra tjänsten på många sätt. Dock är det så att av alla utvecklingsprojekt så måste man prioritera och det går inte att köra allt på en gång. Sedan är det ju så som tidigare påpekats att Telia är ett börsbolag och man kan/får/vill (olika beroende på situation) inte alltid släppa information om framtida tjänster och förbättringar. /Andreas
Postad 19 februari 2008 - 15:11
OXYD
-
OXYD
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Är det hyfsat smidigt att få in telia i en HTPC utan att använda deras box? Finns det andra lösningar?
Ni som har telia, rekommenderar ni tjänsten utifrån dessa önskemål som jag har? NEJ, vet inte och NEJ.
Det känns ju som om du kommer må bättre som människa om du bytar till ett annat företag.
Postad 19 februari 2008 - 15:17
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Njae, det är inte strömmen som i sig tar tid att etablera eftersom om du kör med dator så tar det under sekunden att zappa. Det som tar tid är Html/Java GUI. Det är tungt att köra Java på den plattformen. Sedan så tror jag att telias webserver som håller GUI:t är maxad till 128 eller 256kbit så mycket av tiden går åt till att hämta hem de olika sidorna. /Janne
Postad 19 februari 2008 - 16:18
Unregistered429c130c
-
Unregistered429c130c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Har du ADSL-anslutning så är svaret nej. Det finns inte tillräckligt med bandbredd för att kunna ta emot två kanaler samtidigt. Har du fiber-anslutning så är svaret ja eftersom du då har gott om plats att ta emot flera kanaler samtidigt.
Sedan beror det ju på hur du har tänkt hantera den annalkande krypteringen av alla kanaler... Då lär bandbreddsbegränsningen vara det mindre bekymret.
/Peter Cigéhn
Men är det i teorin mjligt om jag har en synk på 14 och dom flesta kanaler tar 4-5 mbit. Alltså går det att strömma två kanaler om man har do optimala förhållanden? edit: alltså finns det spärrar som stoppar mer än en ström eller är det bara bandbredd som begränsar
Redigerat av Unregistered429c130c, 19 februari 2008 - 16:30.
Postad 19 februari 2008 - 16:46
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Har du ADSL-anslutning så är svaret nej. Det finns inte tillräckligt med bandbredd för att kunna ta emot två kanaler samtidigt. Har du fiber-anslutning så är svaret ja eftersom du då har gott om plats att ta emot flera kanaler samtidigt.
Sedan beror det ju på hur du har tänkt hantera den annalkande krypteringen av alla kanaler... Då lär bandbreddsbegränsningen vara det mindre bekymret.
/Peter Cigéhn
Men är det i teorin mjligt om jag har en synk på 14 och dom flesta kanaler tar 4-5 mbit.
Alltså går det att strömma två kanaler om man har do optimala förhållanden?
edit: alltså finns det spärrar som stoppar mer än en ström eller är det bara bandbredd som begränsar
Iptv över ADSL går på något som kallas för VLAN (Virtuella kanaler över samma kabel) och QoS (Quality of Service) och för att kunna "säkra upp" 6Mbit över iptv kanalen så får den högsta prio vilket innebär att alla andra packet som inte har den QoS klassen får snällt vänta, iptv går alltid först. Om man skulle säkra upp alla 15mbit som QoS för iptv så faller hela grejen med QoS som igentligen är ett kösystem (som VIP ungefär) och du skulle inte kunna surfa alls. Om du däremot låter all trafik gå som vanligt för att du vill se 2 kanaler samtidigt så skulle dessa 2 VIPare slås om utrymmet och det skulle hacka iallafall då det skulle bli avbrott för att den andra vill fram. QoS är ett sätt att säkerställa att om jag bränner fram på E4:an så får alla andra flytta på sig så att det inte händer något. /Janne
Postad 19 februari 2008 - 18:04
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Eftersom folk verkar tvivla så kan jag också bekräfta att bilden blir bättre med 1910-boxen och HDMI. Vissa kanaler blir riktigt bra nu, medans andra som var dåliga redan från början inte blir bättre direkt. (tex Eurosport)
Menyerna är även dom betydligt skaparare.
Boxen är inte snabbare än tidigare, däremot har min fjärr blivit sämre jämfört med 1510, vet inte vad det beror på men det är störande i vissa läge att jag måste rikta om kontrollen för att boxen ska reagera.
Redigerat av Cambo, 19 februari 2008 - 18:06.
Postad 19 februari 2008 - 18:46
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Njae, det är inte strömmen som i sig tar tid att etablera eftersom om du kör med dator så tar det under sekunden att zappa. Det som tar tid är Html/Java GUI. Det är tungt att köra Java på den plattformen. Sedan så tror jag att telias webserver som håller GUI:t är maxad till 128 eller 256kbit så mycket av tiden går åt till att hämta hem de olika sidorna.
/Janne
Javascript, inte Java :-) Med Java hade det gått riktigt trögt...
Postad 19 februari 2008 - 20:24
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Problemet med digitalt ljud på Canal+ ska vara löst, någon som kan bekräfta det?
Så gott jag nu kan bekräfta det genom att bara analysera den sedan 13:e februari klockan 15:05 uppdaterade JavaScript-filen, så bör det numera matas ut Dolby Digital ljud även på Canal+ kanalerna.
Man har alltså uppdaterat den JavaScript-fil som innehåller den algoritm som väljer ljudspår och istället för att som tidigare prioritera språkkoderna högre än huruvida ljudet är Dolby Digital, så väljer man nu alltid Dolby Digital före det faktum om språkkoden matchar eller inte.
Tidigare så såg algoritmen ut nånting sådant här:
if (aci.language == this.firstLanguage) { score |= 0x04; } else if (aci.language == this.secondLanguage) { score |= 0x02; } if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") || (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) { score |= 0x01; } Numera är algoritmen så här:
if ((aci.encoding == "AC3" && this.soundMode == "SPDIF") || (aci.encoding != "AC3" && this.soundMode != "SPDIF")) { score |= 0x04; } if (aci.language == this.firstLanguage) { score |= 0x02; } else if (aci.language == this.secondLanguage) { score |= 0x01; } Så även om Canal+ skickar ut "fel" språkkod på Dolby Digital-ljudströmmen så prioriterar numera boxen det faktum att det är en Dolby Digital ljudström.
Så det skall numera matas Dolby Digital på Canal+ kanalerna. Jag kan inte bekräfta detta i praktiken eftersom jag ej själv har någon Canal+ abonnemang. Någon som har tillgång till Canal+ kanalerna kan kanske bekräfta att så också är fallet i praktiken.
Det krävs troligtvis en omstart av boxen för att få denna ändring att gälla.
/Peter Cigéhn
Jo, det är Dolby Digital på Canal Digital nu igen men jag tror det bara var på två.
Postad 19 februari 2008 - 20:45
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jo, det är Dolby Digital på Canal Digital nu igen men jag tror det bara var på två.
På vilka då? Jag har sett att det verkar vara lite olika ljudströmmar på de olika Canal+ kanalerna. En snabb koll just nu 20:40 ger följande resultat: Canal+ Drama Enbart MPEG ljud, ingen Dolby Digital ljudström distribueras. Canal+ First Både MPEG och Dolby Digital ljudströmmar distribueras. Canal+ Comedy Enbart MPEG ljud, ingen Dolby Digital ljudström distribueras. Canal+ Hits Både MPEG och Dolby Digital ljudströmmar distribueras. Canal+ Action Både MPEG och Dolby Digital ljudströmmar distribueras. Så på Canal+ First, Canal+ Hits samt Canal+ Action bör man få ut Dolby Digital, men just nu ej på Canal+ Drama och Canal+ Comedy. Men detta beror på att Canal+ inte distribuerar någon Dolby Digital ljudström överhuvudtaget, och har ingenting med boxen som sådant att göra. /Peter Cigéhn
Postad 19 februari 2008 - 21:27
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Njae, det är inte strömmen som i sig tar tid att etablera eftersom om du kör med dator så tar det under sekunden att zappa. Det som tar tid är Html/Java GUI. Det är tungt att köra Java på den plattformen. Sedan så tror jag att telias webserver som håller GUI:t är maxad till 128 eller 256kbit så mycket av tiden går åt till att hämta hem de olika sidorna.
/Janne
Ja ja, men du förstod ju vad jag menade  . Jag kan nu tala om att extraboxen (1510) jag köpte har jag bootat upp offline. Min första setup har bootcastfiler och GUI ifrån Spanien  så det är ingen höjdare men det fungerar. /Janne
Postad 19 februari 2008 - 21:43
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
/Janne
Ja ja, men du förstod ju vad jag menade .
Jag kan nu tala om att extraboxen (1510) jag köpte har jag bootat upp offline. Min första setup har bootcastfiler och GUI ifrån Spanien så det är ingen höjdare men det fungerar.
/Janne
Janne, jag kan skicka telias gui och bootcast filer till dig om du vill (tror att jag fångat dom riktigt!?)
Postad 19 februari 2008 - 23:33
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Man kanske skall starta en ny tråd för detta experiment Motorola 1510 som Media-Extender, vad tycker ni?
Jag tror boxen är tillräckligt vanlig för att få ett nytt användningsområde istället för att hamna på sophögen
/Janne
Postad 20 februari 2008 - 14:44
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Ni som har 1910 boxen idag hur gick ni tillväga för att få/beställa den. Jag beställde installation av FiberLAN i våran nybyggda villa(Samt tripple play paketet) för ett par veckor sedan och leverans/installation sker nu i veckan.
Under tiden har jag fått paketen med 'bredbandsrouter', telefonadapter och TV box. Det jag reagerade på var att jag fick en Motorola 1510 istället för den nyare 1910.
Ringde till Telia kundtjänst och förklarade situationen, där man svarade att 1910 har dom nyligen blivit informerade om på sina möten och att 1910 inte finns tillgängligt för alla för tillfället.
Jag lämnade mailaddress+tlf.nr så skulle hon kolla upp det hela och återkomma.
Sitter helst med en box med HDMI interface än Scart... det är stor skillnad. Jag sitter med Boxer och DILOG DT-435HD hemma idag där den boxen har både scart och HDMI, sitter man då och switchar mellan interfacen så går det inte att ta fel på vilken som är bäst  .
Postad 20 februari 2008 - 15:08
Unregistered429c130c
-
Unregistered429c130c
-
Användare
-
-
121 inlägg
/Peter Cigéhn
Men är det i teorin mjligt om jag har en synk på 14 och dom flesta kanaler tar 4-5 mbit.
Alltså går det att strömma två kanaler om man har do optimala förhållanden?
edit: alltså finns det spärrar som stoppar mer än en ström eller är det bara bandbredd som begränsar
Iptv över ADSL går på något som kallas för VLAN (Virtuella kanaler över samma kabel) och QoS (Quality of Service) och för att kunna "säkra upp" 6Mbit över iptv kanalen så får den högsta prio vilket innebär att alla andra packet som inte har den QoS klassen får snällt vänta, iptv går alltid först. Om man skulle säkra upp alla 15mbit som QoS för iptv så faller hela grejen med QoS som igentligen är ett kösystem (som VIP ungefär) och du skulle inte kunna surfa alls. Om du däremot låter all trafik gå som vanligt för att du vill se 2 kanaler samtidigt så skulle dessa 2 VIPare slås om utrymmet och det skulle hacka iallafall då det skulle bli avbrott för att den andra vill fram.
QoS är ett sätt att säkerställa att om jag bränner fram på E4:an så får alla andra flytta på sig så att det inte händer något.
/Janne
Så det är möjligt men med dålig kvallite (hackig bild mm.) Det jag funderar över är ju 1960 boxen med dubbla mottagare och inbyggd disk. Min fråga är väl egentligen om det skall till en ip extra för att köra eller går det bara två streams på samma ip om nu telia hade programmerat en gui för 1960:n??? Alltså hur stor är sannolikheten att en 1960 skall erbjudas chansen blir ju mindre om man måste dela ut 300 000 ip adresser till.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|