* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 25 februari 2008 - 23:39
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Åter igen tack för försöket men jag förstår fortfarande inte vart problemet är. Vad är det för realtidsproblem du snackar om?
Att alla bilder hinner komma fram "i tid" man måste nog höja interleaven och sen göra den smartar så de hamnar i rätt ordning, har man flera QoS strömmar samtidigt finns det inget som styr i vilken ordning de kommer. Interleave handlar ju om att öka oddsen att datan ska komma fram intakt då man inte har tid att skicka om skadade paket eftersom datan ska användas omedelbart. Jag förstår inte hur 2 strömmar skulle påverkar interleaven negativt, snarare tvärtom, eller hur interleaven skulle påverka 2 strömmar. Kort sagt jag ser inte alls vad interleave har att göra med att det inte ska gå att skicka 2 streamar samtidigt.
Nu har ju Telia ökat interleaven för att säkerställa kvaliten på datan, då återstår vad jag ser bara bandbredden som kan påverka resultatet, eller finns det fler faktorer att väga in?
Att bandbredden ska räcka till säkras vad jag förstår med QoS där man låser/prioriterar viss bandbredd för viss data. Detta skulle egentligen inte behövas om man kunde vara säker på att kunden själv kunde ta ansvar för att lämna tillräckligt med bandbredd ledigt genom att inte vråltanka grannens semesterfilmer eller vad det nu är man gör samtidigt som man ser på TV. Men då Telia vill slippa sura kunder som ringer o klagar på laggig TV som de själv är orsak till har man valt att använda QoS. Har jag fattat det rätt?
Enligt mitt tänk spelar det ingen roll när boxen får datan så länge den hinner få den innan det är dags att använda den. Om datamängden boxen behöver för att visa en TV-kanal är 6Mbit per sekund, och man har en ADSL lina som klarar att mata boxen med 15Mbit per sekund, så bör ju boxen hinna få den data den behöver även om man skickar 2st 6Mbit streamar. Vad är det som är fel i det tänket?
Man kan nog utrycka det såhär orskaen att telia bara tillåter en box är att folk skulle ringa och klaga på bredbandshastigheten om de hade två tv kanaler. Sen kan man nog addera det faktum att det finns kunder som inte ens har 10 mbit total hastighet och tv. Rent tekniskt finns det nog några kunder som rent tekniskt kan få ha flera tv boxar, men det är för krångligt att hantera vilka som kan ha det och vilka som inte kan ha det.
Postad 25 februari 2008 - 23:43
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag blir nästan lite nyfiken på vad det är som gör att det kan fungera på ena boxen, men inte på den andra. Spontant så känns det som att det är nånting som är kopplad till själva identifikationskoden och abonnemanget, dvs det funkar på mitt huvudabonnemang, men inte på tvillingabbonemanget...
Nåja, det kanske blir till att låna en hub och sniffa lite med Wireshark och se vad det är som händer där bakom kulisserna...
/Peter Cigéhn
Du kanske kan passa på och lösa problemet med att vissa boxar får svart bild ibland och man måste göra norsk reset för att de ska fungera igen.  /Markus
Postad 25 februari 2008 - 23:57
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Åter igen tack för försöket men jag förstår fortfarande inte vart problemet är. Vad är det för realtidsproblem du snackar om?
Att alla bilder hinner komma fram "i tid" man måste nog höja interleaven och sen göra den smartar så de hamnar i rätt ordning, har man flera QoS strömmar samtidigt finns det inget som styr i vilken ordning de kommer.
Interleave handlar ju om att öka oddsen att datan ska komma fram intakt då man inte har tid att skicka om skadade paket eftersom datan ska användas omedelbart. Jag förstår inte hur 2 strömmar skulle påverkar interleaven negativt, snarare tvärtom, eller hur interleaven skulle påverka 2 strömmar. Kort sagt jag ser inte alls vad interleave har att göra med att det inte ska gå att skicka 2 streamar samtidigt.
Nu har ju Telia ökat interleaven för att säkerställa kvaliten på datan, då återstår vad jag ser bara bandbredden som kan påverka resultatet, eller finns det fler faktorer att väga in?
Att bandbredden ska räcka till säkras vad jag förstår med QoS där man låser/prioriterar viss bandbredd för viss data. Detta skulle egentligen inte behövas om man kunde vara säker på att kunden själv kunde ta ansvar för att lämna tillräckligt med bandbredd ledigt genom att inte vråltanka grannens semesterfilmer eller vad det nu är man gör samtidigt som man ser på TV. Men då Telia vill slippa sura kunder som ringer o klagar på laggig TV som de själv är orsak till har man valt att använda QoS. Har jag fattat det rätt?
Enligt mitt tänk spelar det ingen roll när boxen får datan så länge den hinner få den innan det är dags att använda den. Om datamängden boxen behöver för att visa en TV-kanal är 6Mbit per sekund, och man har en ADSL lina som klarar att mata boxen med 15Mbit per sekund, så bör ju boxen hinna få den data den behöver även om man skickar 2st 6Mbit streamar. Vad är det som är fel i det tänket?
Man kan nog utrycka det så här orskaen att telia bara tillåter en box är att folk skulle ringa och klaga på bredbandshastigheten om de hade två tv kanaler. Sen kan man nog addera det faktum att det finns kunder som inte ens har 10 mbit total hastighet och tv. Rent tekniskt finns det nog några kunder som rent tekniskt kan få ha flera tv boxar, men det är för krångligt att hantera vilka som kan ha det och vilka som inte kan ha det.
Allt handlar om att sälja en produkt som fungerar. Att nyttja den till marginalen är inte stabilt och går inte att sälja. Det måste finnas marginal för att få stabiliteten. /Janne
Postad 26 februari 2008 - 08:00
erkantwp
-
erkantwp
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Ursäkta, men nu blir jag rätt förvirrad.
Så om du tankar ned semesterfilmer från grannen (som någon utryckte sig) så får du störningar på Star! (och enbart på Star! på kanalplats 101)?! Eller har du störningar i största allmänhet på alla kanaler du då håller på och tankar?!
Jag var mest ute efter att få reda på om det specifikt var Star! på kanalplats 101, och endast på Star!, som folk får effekten av att boxen inte lyckas dektryptera (i och med att Star! är den enda kanal som just nu krypteras). Jag var inte så intresserad av störningar i största allmänhet.
Om det skulle vara så att du får "lagg" på alla dina kanaler då du håller på och tankar så skulle jag starkt rekommendera antingen att du kolla upp hur du har kopplat din utrustning eller felrapporterar till Telia. För du ska inte, jag upprepar, inte behöva ha "laggande" bild bara för att du håller på och tankar massa på din bredbandsuppkoppling. Då har du något fel nånstans och det ska du inte behöva acceptera. Du ska kunna tanka hur mycket du vill utan att du ska få störningar på TV:en.
/Peter Cigéhn
Jag fick störningar på Star! ja, även på andra kanaler men det märktes mest på Star!. Tror inte det är felkopplat för jag har aldrig haft några störningar i övrigt.
Postad 26 februari 2008 - 14:20
Djingis Khan
-
Djingis Khan
-
Användare
-
-
150 inlägg
cigenh,du verkar kunna det mesta om Telia digitaltv. Har ett litet problem.När jag kollar på Sportspegeln kl22 så bryts det pga Regionala nyheter 22.15 oavsett om Sportspegeln är färdigsänt eller ej..sporten kan alltså brytas mitt i ett inslag.Jäkligt irriterande..är det fel hos Telia eller är det någon inställning som spökar hos mig. Nu blev det kolsvart mitt i handbollsresultaten,nu kommer det vara svart till Regionala nyheterna börjar.
Som vi diskuterat tidigare i tråden så styrs bytet till de regionala nyheterna baserat på när programinformation säger att det just nu pågår "Regionala nyheter". Rent praktiskt så är det faktiskt så att programvaran i boxen tittar efter texten "Regionala nyheter" i programinformationen. Den tittar även efter "Eftersnack" och lite andra rätt hårdkodade kontroller. Så om klockan går fel i boxen (vilket den verkar göra för en del) så byter boxen till de kanaler som finns på kanalplats 999, även om föregående sändning inte har slutat eller de regionala nyheterna faktiskt har börjat.
Enligt ryktet, och även enligt Telias egna rekommendationer, så brukar en omstart av boxen hjälpa. Läs mer i lilla rutan Aktuellt till höger på Telias TV-sidor.
/Peter Cigéhn
Tack så mycket..
Postad 26 februari 2008 - 20:30
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Var det inte det jag sa? Att börja kryptera igen kommer inte att bli lätt!
Nåja, nu är det ju faktiskt så att dekrypteringen i boxen faktiskt har fungerat ända sedan dom slog på krypteringen av Star! (och TV6) sedan en tid tillbaka. Jag var bara nyfiken på vad det är som gör att det har slutat att fungera sedan i igår söndag, och om det enbart är jag som har problem.
/Peter Cigéhn
Jag hade ju faktiskt inte ens själv kollat hur det såg ut på min andra box, och där fungerar det faktiskt. Så det är enbart problem att dekryptera Star! på den ena av mina två boxar. Så nu är detta felrapporterat vidare till Telia...
/Peter Cigéhn
Och nu var det fixat! Nu funkar dekrypteringen på Star! på båda mina boxar igen efter en snabb insats av tekniska supporten på Telia. Dessutom kan jag konstatera att man under måndagen har slagit på krypteringen på ett antal fler kanaler. Numera är, förutom redan sedan tidigare Star!, även Eurosport 2, MTV, Kanal 9, The Voice, Aftonbladet TV7, VH1 samt DiTV också krypterade. Så nu rullar man ut krypteringen på lite bredare front. Det dröjer nog inte allt för länge innan de flesta kanalerna är krypterade igen... /Peter Cigéhn
Postad 26 februari 2008 - 22:04
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Var det inte det jag sa? Att börja kryptera igen kommer inte att bli lätt!
Nåja, nu är det ju faktiskt så att dekrypteringen i boxen faktiskt har fungerat ända sedan dom slog på krypteringen av Star! (och TV6) sedan en tid tillbaka. Jag var bara nyfiken på vad det är som gör att det har slutat att fungera sedan i igår söndag, och om det enbart är jag som har problem.
/Peter Cigéhn
Jag hade ju faktiskt inte ens själv kollat hur det såg ut på min andra box, och där fungerar det faktiskt. Så det är enbart problem att dekryptera Star! på den ena av mina två boxar. Så nu är detta felrapporterat vidare till Telia...
/Peter Cigéhn
Och nu var det fixat! Nu funkar dekrypteringen på Star! på båda mina boxar igen efter en snabb insats av tekniska supporten på Telia.
Dessutom kan jag konstatera att man under måndagen har slagit på krypteringen på ett antal fler kanaler. Numera är, förutom redan sedan tidigare Star!, även Eurosport 2, MTV, Kanal 9, The Voice, Aftonbladet TV7, VH1 samt DiTV också krypterade.
Så nu rullar man ut krypteringen på lite bredare front. Det dröjer nog inte allt för länge innan de flesta kanalerna är krypterade igen...
/Peter Cigéhn
Nu när jag blivit varm i kläderna så har jag massor med "Äss" i rockärmen, kryptera på bara /Janne
Postad 27 februari 2008 - 13:55
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Nu är boxen bootad offline 1510 som mediaextender
/Janne
Postad 27 februari 2008 - 18:30
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Nu har jag iaf fått hem 1910-boxen. Den laggar lite vid kanalbyte, det gjorde inte 1510 boxen. Men jag tycker bilden har blivit bättre. Lite lugnare liksom. Kör 1080i över HDMi. Dock inte med HDMi-snöret som följde med, haha tunnare kabel har jag nog aldrig sett.
Hade hoppats på SVT-HD men hittade inte den. På landet får jag in ljudet från den kanalen på vår fribox. Tycker att jag borde kunna få in den då den ju är gratis? Någon som vet?
Postad 27 februari 2008 - 19:17
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Nu har jag iaf fått hem 1910-boxen. Den laggar lite vid kanalbyte, det gjorde inte 1510 boxen. Men jag tycker bilden har blivit bättre. Lite lugnare liksom. Kör 1080i över HDMi. Dock inte med HDMi-snöret som följde med, haha tunnare kabel har jag nog aldrig sett.
Hade hoppats på SVT-HD men hittade inte den. På landet får jag in ljudet från den kanalen på vår fribox. Tycker att jag borde kunna få in den då den ju är gratis? Någon som vet?
Tjockleken har ingen betydelse vid dvi-d(hdmi bildsignal), då signalen är digital. Spelar ingen roll om du använder en kabel för 4000kr eller 250kr, resultatet är det samma. Tror inte SVT-HD sänder ännu då inga HD-sändningar har kommit igång.
Postad 27 februari 2008 - 19:26
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Tjockleken har ingen betydelse vid dvi-d(hdmi bildsignal), då signalen är digital. Spelar ingen roll om du använder en kabel för 4000kr eller 250kr, resultatet är det samma.
På en 1m lång kabel eller vad som följde med boxen lär man inte märka någon större skillnad men ju längre sträcka desto större sannolikhet. Så att bara skriva sådär är lite missvisande. Men vill man fördjupa sig i det finns det säkert andra trådar som handlar om just det.
Postad 27 februari 2008 - 19:28
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Tjockleken har ingen betydelse vid dvi-d(hdmi bildsignal), då signalen är digital. Spelar ingen roll om du använder en kabel för 4000kr eller 250kr, resultatet är det samma. På en 1m lång kabel eller vad som följde med boxen lär man inte märka någon större skillnad men ju längre sträcka desto större sannolikhet. Så att bara skriva sådär är lite missvisande. Men vill man fördjupa sig i det finns det säkert andra trådar som handlar om just det.
Ok, för att förtydliga mig, så länge du rör dig med kablar kortare än 7,5M spelar priset ingen roll.
Postad 27 februari 2008 - 19:39
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Ni som har fler än 1 box, är ni tvingade att betala någon form av "tvilling" abbonnemang?
Jag har 2 boxar men bara 1 identifikationskod och jag kan inte använda samma på bägge boxarna.
/Janne
Postad 27 februari 2008 - 19:43
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ni som har fler än 1 box, är ni tvingade att betala någon form av "tvilling" abbonnemang?
Jag har 2 boxar men bara 1 identifikationskod och jag kan inte använda samma på bägge boxarna.
/Janne
Ja, precis så är det. För varje box måste man ha en egen uppsättning med identifikationskod och kontrollkod. Telias inloggninsserver håller koll på att varje identifikationskod finns inloggad max på en box åt gången. Så för varje extra box krävs alltså ett extra abonnemang. /Peter Cigéhn
Postad 27 februari 2008 - 21:36
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
/Janne
Ja, precis så är det. För varje box måste man ha en egen uppsättning med identifikationskod och kontrollkod. Telias inloggninsserver håller koll på att varje identifikationskod finns inloggad max på en box åt gången. Så för varje extra box krävs alltså ett extra abonnemang.
/Peter Cigéhn
Det du kallar för "håller koll på att varje identifikationskod finns inloggad" heter TACACS+ (Cisco Secure) och i Telias uppsättning så matchar de ID och MAC-Adress med ett konto. Jag vet redan att om jag maskar MAC-adressen mot den jag har i en befintlig box så ramlar jag rakt in. Det vi kör är inte iptv, det är nätverk rakt av. Jag försöker bara få min extra box att fungera UTAN att betala för någon tvillingbox när jag inte använder den för att se på tv. /Janne
Postad 27 februari 2008 - 22:01
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Det vi kör är inte iptv, det är nätverk rakt av. Jag försöker bara få min extra box att fungera UTAN att betala för någon tvillingbox när jag inte använder den för att se på tv.
Om du nu tänker köra fullständingt offline så antar jag att du tänker skriva egen HTML/JavaScript för GUI:t. Är det inte bara att skippa anropet till ptvCore.login, och relaterad kod, i head.html och direkt anropa Init. Eller menar du att det finns andra spärrar som kräver att man måste ha gjort anropet till ptvCore.login? /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 27 februari 2008 - 22:02.
Postad 27 februari 2008 - 22:07
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Det vi kör är inte iptv, det är nätverk rakt av. Jag försöker bara få min extra box att fungera UTAN att betala för någon tvillingbox när jag inte använder den för att se på tv.
Om du nu tänker köra fullständingt offline så antar jag att du tänker skriva egen HTML/JavaScript för GUI:t. Är det inte bara att skippa anropet till ptvCore.login, och relaterad kod, i head.html och direkt anropa Init. Eller menar du att det finns andra spärrar som kräver att man måste ha gjort anropet till ptvCore.login?
/Peter Cigéhn
Jag kommer inte ens till ptvCore.login, jag kan inte ändra i bootfilerna. Som jag har sagt förrut så blir det till att köra en egen DNS för att få boxen att läsa mina egna html-sidor. Jag bootar boxen offline redan idag. Det jag försöker är att få den att läsa in ett annat GUI än Telias. /Janne
Postad 28 februari 2008 - 07:43
erkantwp
-
erkantwp
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hur fick du tag på 1910 boxen?
Postad 28 februari 2008 - 14:58
eddgge
-
eddgge
-
Användare
-
-
233 inlägg
1910 är standardbox för nya kunder idag. Vissa av oss har lyckats få boxarna utbytta utan kostnad (tex genom att byta till stora kanalpaketet). Telia gjorde nog fel när de skickade ut mina nya boxar, fick nämligen 4st 1910 (behöver bara två). 6st boxar att labba med mao
Postad 28 februari 2008 - 15:29
erkantwp
-
erkantwp
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
1910 är standardbox för nya kunder idag. Vissa av oss har lyckats få boxarna utbytta utan kostnad (tex genom att byta till stora kanalpaketet).
Telia gjorde nog fel när de skickade ut mina nya boxar, fick nämligen 4st 1910 (behöver bara två). 6st boxar att labba med mao 
Jahaja vissa har tur hehe. Jag skulle vilja ha en ny box så jag kan köra hdmi till recievern ist för svideo (recievern har inte scart så jag kan inte utnyttja rgb-scarten). Antar att det inte är helt gratis att byta till sig en ny om man är gammal kund. Ska åka till lokala Telia idag och se vad de har att säga om saken.
Postad 28 februari 2008 - 17:34
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Jag fick min gamla box utbytt till 1910-boxen utan kostnad förra tisdagen, och behåller mitt Multipaket
Postad 28 februari 2008 - 17:46
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Om du nu tänker köra fullständingt offline så antar jag att du tänker skriva egen HTML/JavaScript för GUI:t. Är det inte bara att skippa anropet till ptvCore.login, och relaterad kod, i head.html och direkt anropa Init. Eller menar du att det finns andra spärrar som kräver att man måste ha gjort anropet till ptvCore.login?
/Peter Cigéhn
Kan vi inte köra de här tekinska speciallösningarna i en annan tråd istället? Det blir ju så tungrott här annars? Mvh, Kjell
Postad 28 februari 2008 - 18:08
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Latman och ni andra som fått 1910-boxen, vad tycker ni om den? Intryck?
Är det någon som vet hur det går för Telia med HDTV-testet? Att de nu erbjuder en HDTV-box som standard borde ju tyda på att de har intentionen att snart erbjuda HDTV till fler kunder.
Postad 28 februari 2008 - 21:00
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Under dagen har ännu ett gäng kanaler börjat att krypteras: TV400, TV4 Film, TV4 Fakta, TV4 Guld samt TV4 Komedi. Så utrullningen av krypterade kanaler fortskrider i rask takt...
På tal om TV4 kanaler så kan jag dessutom konstatera att TV4 Science Fiction, som har premiärsändning i morgon 29:e februari, har redan nu börjat distribueras i Telias nät (dock med en "tom" MPEG-ström). Så uppenbarligen så blir TV4 Science Fiction imorgon för er med TV4 kanalpaketet (om jag förstått det hela rätt)...
/Peter Cigéhn
Postad 28 februari 2008 - 21:07
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Under dagen har ännu ett gäng kanaler börjat att krypteras: TV400, TV4 Film, TV4 Fakta, TV4 Guld samt TV4 Komedi. Så utrullningen av krypterade kanaler fortskrider i rask takt...
På tal om TV4 kanaler så kan jag dessutom konstatera att TV4 Science Fiction, som har premiärsändning i morgon 29:e februari, har redan nu börjat distribueras i Telias nät (dock med en "tom" MPEG-ström). Så uppenbarligen så blir TV4 Science Fiction imorgon för er med TV4 kanalpaketet (om jag förstått det hela rätt)...
/Peter Cigéhn
Alla kunder kommer att kunna se kanalen till 31/5 http://www.telia.se/...ster_tv_nyheter
Postad 28 februari 2008 - 21:10
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
/Peter Cigéhn
Alla kunder kommer att kunna se kanalen till 31/5
http://www.telia.se/...ster_tv_nyheter
Så trevligt... /Peter Cigéhn
Postad 28 februari 2008 - 21:44
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
/Peter Cigéhn
Så trevligt...
/Peter Cigéhn
Konstaterade precis att kanalplats 111 med TV4 Science Fiction också har dykt upp i boxen! /Peter Cigéhn
Postad 29 februari 2008 - 07:49
erkantwp
-
erkantwp
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag fick min gamla box utbytt till 1910-boxen utan kostnad förra tisdagen, och behåller mitt Multipaket
Jag hälsade på hos min lokala Telia igår och han trodde att han skulle kunna skicka en ny box till mig. Dock hade han problem att se i sitt system vilken av dem som var ny och vilken som var gammal. Han skulle återkomma idag, hoppas att han återkommer med glada besked
Postad 29 februari 2008 - 08:51
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Latman och ni andra som fått 1910-boxen, vad tycker ni om den? Intryck? Är det någon som vet hur det går för Telia med HDTV-testet? Att de nu erbjuder en HDTV-box som standard borde ju tyda på att de har intentionen att snart erbjuda HDTV till fler kunder.
Den är större, å svart även fjärren. Jag tycker att bilden blir lugnare på min Samsung 40" R7 mot 1510. Kan sitta närmare utan att se defekter. Den laggar dock lite vid kanalbyte, det gjorde inte 1510. Däremot så byter den kanal snabbare men bilden börjar inte "röra" sig förens efter nån sekund. Man kan väl säga att boxen gör sitt jobb utan att leverera något extra. Särskillt välbyggd känns den inte heller. Men å andra sidan så håller den nog för dammtrasan vilket ju är den enda belstningen den känner av. Edit: Fjärren är inte större, endast svart. Syftningsfel.....
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 29 februari 2008 - 08:53.
Postad 29 februari 2008 - 13:26
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Var inne och huserade lite på jobbet, discovery paketet går löst på 59kr måanden med massa vod-tjänster, sen komm er det ett Disney paket(toon disney, playhouse och ordinare disney channel) för 39kr månaden med vod-tjänster också.
Redigerat av ollebanan, 29 februari 2008 - 13:30.
Postad 29 februari 2008 - 17:16
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
/Peter Cigéhn
Någon som har fått igång kanalen? Själv har jag ingenting på Kanalplats 111.' har provat att starta om boxen men ingenting förändras. Har Telia ADSL med multipaketet. Mvh, kjell Var inne och huserade lite på jobbet, discovery paketet går löst på 59kr måanden med massa vod-tjänster, sen komm er det ett Disney paket(toon disney, playhouse och ordinare disney channel) för 39kr månaden med vod-tjänster också.
Låter spännande! Jag tycker att det är bra att dom delar upp det i olika paket! Fast ännu bättre om man hade fått välja vilka kanaler man ville ha som hos ComHem. K.
Postad 29 februari 2008 - 17:56
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Har ingeting heller på plats 111
edit: Nu har jag den efter samtal till Telia
Redigerat av Bom T, 29 februari 2008 - 18:23.
Postad 29 februari 2008 - 18:56
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Har ingeting heller på plats 111 
edit: Nu har jag den efter samtal till Telia 
Och nu har jag den också efter samtal med telia så att dom gjorde en update, men det krävde några omstarter! K.
Postad 29 februari 2008 - 19:05
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag har fått kanalplats 111 och TV4 Science Fiction på en av mina två boxar.
Det här känns precis som när Kanal 9 kom då det tog en väldans tid för alla att få tillgång till den kanalen. Det var likadant den gången också då Kanal 9 dök upp vid helt olika tidpunkter på mina två boxar. Det verkar som om Telias system inte mäktar med att uppdatera kanalutbudet på alla abonnemang samtidigt. Det krävs nog att den "tuggar igenom" abonnemang för abonnemang och detta verkar tydligen ta sin tid...
/Peter Cigéhn
Postad 29 februari 2008 - 19:40
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Inte nått här heller fastän man har tv4paketet, blir till och ringa
Edit: Eloge till kundtjänst
Redigerat av Unregistered6214acfd, 29 februari 2008 - 19:58.
Postad 29 februari 2008 - 22:09
asinus
-
asinus
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Någon som har fått igång kanalen?
Själv har jag ingenting på Kanalplats 111.'
har provat att starta om boxen men ingenting förändras.
Så här står det på http://www.telia.se/...tv4scifinyheter : OBS! Kanalen kommer att bli tillgänglig för kunder fr.o.m. fredagen, 29/2. Löpande uppdateringar pågår, vilket gör att en del kunder kommer att få kanalen först någon gång under helgen.
Det kan alltså dröja innan man får kanalen.
Postad 29 februari 2008 - 23:43
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Varför lär man aldrig av sina misstag? Det vore väl ganska enkelt att lägga upp kanalen ett par veckor i förväg så att alla har hunnit få den till premiären.
Postad 01 mars 2008 - 13:43
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Var inne och huserade lite på jobbet, discovery paketet går löst på 59kr måanden med massa vod-tjänster, sen komm er det ett Disney paket(toon disney, playhouse och ordinare disney channel) för 39kr månaden med vod-tjänster också.
Jag kan konfirmera att jag har sett att alla tre Disney-kanalerna numera också distribueras i Telias nät. Någon gång under gårdagen så dök en ny multicastström upp som distribuerar Toon Disney. Sedan tidigare fanns det multicastströmmar som distribuerar Disney Channel och Playhouse Disney. /Peter Cigéhn
Postad 03 mars 2008 - 13:14
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Ändrar sig bildstorleken för er med 1910-boxen beroende på vad som visas? Med gamla 1510-boxen och scart så fungerade det bra och 16:9 filmer m.m. fyllde ut rätt osv. Men med 1910 så blir det wide i wide så att säga. Endast 4:3 blir fullskärm och det beror på att jag ställt in att Pioneer 5080:n ska visa allt i wide oberoende på material precis som jag körde med 1510-boxen.....
Tacksam för tips! Kör förresten 1910-boxen i 720p-läget.
Postad 03 mars 2008 - 13:54
Slaney
-
Slaney
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag har samma problem med 1910'an. Det blir wide i wide så att säga när de sänder wide screen program. Framförallt på kanal 1,2 och 4'an. Jag får köra zoom1 på min panasonic för att bilden skall visas korrekt men eftersom kanalerna/programmen skiljer så får man byta aspect nästa lika ofta som kanal. Det fungerade bra på 1510'an samt på Boxer. Jag kör komponent samt 576p
/Peter
Postad 03 mars 2008 - 14:03
magkar80
-
magkar80
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag hade samma problem med "wide i wide" med 1910 och 720p men jag gick ini boxen och ändrade till 4:3, det blev då ingen skillnad (såklart) men sedan gick jag tillbaks och ändrade till 16:9 igen och då funkade det, det blev helskärm. mycket märkligt!!
Testa, funkade för mig.
Vilken upplösning tycker ni att det blir bäst bild med?
//Magnus
Postad 03 mars 2008 - 20:10
Slaney
-
Slaney
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Banneme om det inte fixade problemet att ändra till 4:3 och sen tillbaka till 16:9 :-) Tackar.
Postad 03 mars 2008 - 21:46
-Erik-
-
-Erik-
-
Användare
-
-
158 inlägg
Nu har jag också fått in TV 4 Sci Fiction. Har gratis paketet, så alltså borde alla som använder gratis erbjudandet ha kanalen nu. Inte för att jag gillar babylon, star trek och sånna konstiga serier men något kanske går att se.
Postad 04 mars 2008 - 08:36
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Magnus eller ni andra som har 1910 boxen, går det att skicka obehandlad signal via HDMI? Alltså att skicka ut SDTV-upplösning utan uppskalning eller deinterlacing. Dvs (480i, 480p, 576i eller 576p är lite osäker på vilken upplösning som skickas via Telias IPTV). Att boxen skall sköta bildbearbetningen är ju vansinne med tanke på att en ny "top of the line" LCD med största sannolikhet gör detta betydligt bättre. Om det är så att det bara går att skicka ut 720P eller 1080i så är det ju bortkastat att lägga pengar på en LCD med bra skalning och deinterlacning.
Redigerat av doppko, 04 mars 2008 - 08:37.
Postad 04 mars 2008 - 09:08
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Nu har jag kört med 1910 boxen i en dryg vecka och kan lugnt säga att hårdvaran i boxen inte imponerar, visst det blir bra bild när man kör med HDMI kabel, men om jag jämför med min Dilog-435HD box som jag har använt tidigare så kan jag säga att Dilog boxen presenterar en klart bättre bild(via boxer marksändning) än vad Motorola boxen klarar av via Telia's utsändning.
Kanske en märklig jämförelse men iaf
Vad jag menar med bättre bild är att med Dilog boxen(Boxer marksänt) så får jag en 'lugnare' bild både vid kamerapanorering(typ sport/fotboll) och statiska bilder(Nyheterna), och vissa kanaler såsom SVT1&2 upplever jag som klarare med Dilog boxen.
Med Motorola 1910 boxen så upplever jag ett 'flimmer' i bilden(främst vid panoreringar) samt en något 'grynigare' bild, på exempelvis SVT1&2.
Kan nämna att jag kör båda boxarna i 720P läget och inte 1080i. Kan vara att Dilog boxen klarar av uppskalningen till 720P bättre än vad Motorola boxen klarar av.
Vet inte om det har med boxarna i sig att göra eller om det skiljer sig i utsändningarna mellan Boxer och Telia, vilket det antagligen gör, eller en kombination i utsändning och boxar(Duh!).
Frågan är vad det är som skiljer? Hur tar Telia emot signalen och skickar den vidare? sker det någon typ av konvertering/komprimering av signalen på vägen så att när den kommer ut i min TV'n så presenteras inte bilden i samma kvalitet som Teracoms marksända signaler?
Redigerat av Chimaera, 04 mars 2008 - 09:29.
Postad 04 mars 2008 - 09:20
OXYD
-
OXYD
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Då verkar det som om det kommer ut två nya tjänster. Telia först i Norden med Disney och Discovery on-demandSom första tv-operatör i Norden kommer Telia från och med i dag att erbjuda sina kunder en helt ny typ av kanalpaket med material från Discovery och Disney Channel. Förutom det tablåstyrda utbudet innehåller varje paket en ”on-demand”- tjänst som ger kunderna tillgång till ett bibliotek av filmer, dokumentärer och serier från respektive bolag. Materialet finns tillgängligt när som helst, dygnet runt och till en fast månadskostnad. Tv-kvällarna som börjar med en titt i tv-tablåerna håller på att få konkurrens. Det tablåstyrda tv-tittandet utmanas allt mer av tjänster som gör att vi kan titta på vad vi vill - när vi vill. I en nyligen genomförd undersökning från Telia så säger 12 procent av svenskarna att de redan idag använder video-on-demand och nästan 50 procent är positiva till att prova det. – Det blir allt tydligare att vi vill styra vår egen mediekonsumtion och titta på tv när det passar oss. Vi har sett ett tydligt uppsving för video-on-demand-tjänster under 2007 och det är bland annat därför vi nu satsar på två nya kanalpaket som vi tror kommer att tilltala många av våra kunder, säger Kent Jonsson, försäljningschef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige. On-demand i månadskostnaden Telia lanserar i dag två helt nya kanalpaket som kan köpas separat eller i kombination med andra kanalpaket. Paketen vänder sig främst till familjer med barn som tycker om Disneys klassiska och nya serier (Disney Channel) och till dem som uppskattar dokumentärer om allt från teknik och vetenskap till äventyr, vilda djur och människans historia (Discovery). Innehåll och priser framgår nedan. On-demand-tjänsten ingår i månadskostnaden. Disney Channel Discovery Kanaler Disney Channel Discovery Channel Toon Disney Animal Planet Playhouse Disney Discovery Civilisation Discovery Science Discovery Travel & Living On-demand Disney Ch@ Play Discovery On Demand Animal Planet On Demand Priser 39:- / månad 59:- / månad Alla priser är inklusive moms. Disney Channel utan on-demand-tjänst ingår sedan tidigare i Telias Kanalpaket Stor.
Redigerat av OXYD, 04 mars 2008 - 11:41.
Postad 04 mars 2008 - 15:06
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Nu har jag kört med 1910 boxen i en dryg vecka och kan lugnt säga att hårdvaran i boxen inte imponerar, visst det blir bra bild när man kör med HDMI kabel, men om jag jämför med min Dilog-435HD box som jag har använt tidigare så kan jag säga att Dilog boxen presenterar en klart bättre bild(via boxer marksändning) än vad Motorola boxen klarar av via Telia's utsändning.
Kanske en märklig jämförelse men iaf 
Vad jag menar med bättre bild är att med Dilog boxen(Boxer marksänt) så får jag en 'lugnare' bild både vid kamerapanorering(typ sport/fotboll) och statiska bilder(Nyheterna), och vissa kanaler såsom SVT1&2 upplever jag som klarare med Dilog boxen.
Med Motorola 1910 boxen så upplever jag ett 'flimmer' i bilden(främst vid panoreringar) samt en något 'grynigare' bild, på exempelvis SVT1&2.
Kan nämna att jag kör båda boxarna i 720P läget och inte 1080i. Kan vara att Dilog boxen klarar av uppskalningen till 720P bättre än vad Motorola boxen klarar av.
Vet inte om det har med boxarna i sig att göra eller om det skiljer sig i utsändningarna mellan Boxer och Telia, vilket det antagligen gör, eller en kombination i utsändning och boxar(Duh!).
Frågan är vad det är som skiljer? Hur tar Telia emot signalen och skickar den vidare? sker det någon typ av konvertering/komprimering av signalen på vägen så att när den kommer ut i min TV'n så presenteras inte bilden i samma kvalitet som Teracoms marksända signaler?
Skillnaden ligger antagligen i hur väl boxarna processar bildsignalen. Både vad gäller uppskalning (till 720 i ditt fall) och till progresivt (p).
Postad 04 mars 2008 - 17:30
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
" Nu har jag kört med 1910 boxen i en dryg vecka och kan lugnt säga att hårdvaran i boxen inte imponerar, visst det blir bra bild när man kör med HDMI kabel, men om jag jämför med min Dilog-435HD box som jag har använt tidigare så kan jag säga att Dilog boxen presenterar en klart bättre bild(via boxer marksändning) än vad Motorola boxen klarar av via Telia's utsändning. "
Jag har samma resultat, grynig och oskarp bild både via scart och HDMI. Har en Dilog 355, Humax HD-mottagare samt Sony DVB-T med HDMI att jämföra med. ( Och gammelboxen, 1510, som ger bra bild via scart )
Har begärt retursedel från Telia för byte av box.
Redigerat av Latman, 04 mars 2008 - 17:51.
Postad 04 mars 2008 - 18:23
eddgge
-
eddgge
-
Användare
-
-
233 inlägg
Jag upplever faktiskt att 1910 (1080i via HDMI) ger en något bättre bild än 1510 (via RGB) på min Sharp 37XD1E full HD LCD. Har ännu inte testat 720p.
Det är inte stor skillnad, men en lugnare och mer färgrik bild kommer från 1910.
Postad 04 mars 2008 - 18:41
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
" Nu har jag kört med 1910 boxen i en dryg vecka och kan lugnt säga att hårdvaran i boxen inte imponerar, visst det blir bra bild när man kör med HDMI kabel, men om jag jämför med min Dilog-435HD box som jag har använt tidigare så kan jag säga att Dilog boxen presenterar en klart bättre bild(via boxer marksändning) än vad Motorola boxen klarar av via Telia's utsändning. "
Jag har samma resultat, grynig och oskarp bild både via scart och HDMI. Har en Dilog 355, Humax HD-mottagare samt Sony DVB-T med HDMI att jämföra med. ( Och gammelboxen, 1510, som ger bra bild via scart )
Har begärt retursedel från Telia för byte av box. Vore intressant om fler hade detta beteende, har också märkt av att det känns suddigare än med 1510 boxen, en tanke om denna box klarar HD bättre än SD?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|