* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 04 mars 2008 - 19:39
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Jag upplever faktiskt att 1910 (1080i via HDMI) ger en något bättre bild än 1510 (via RGB) på min Sharp 37XD1E full HD LCD. Har ännu inte testat 720p. Det är inte stor skillnad, men en lugnare och mer färgrik bild kommer från 1910.
Var precis och installerade 1910 boxen hos brosan, jag märkte en klar skillnad på en 42" lcd från jvc, mycket skarpare bild. Klart i jämförelse, än om inte bättre än deras nuvarande boxer.
Postad 04 mars 2008 - 20:12
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Nu har jag kört med 1910 boxen i en dryg vecka och kan lugnt säga att hårdvaran i boxen inte imponerar, visst det blir bra bild när man kör med HDMI kabel, men om jag jämför med min Dilog-435HD box som jag har använt tidigare så kan jag säga att Dilog boxen presenterar en klart bättre bild(via boxer marksändning) än vad Motorola boxen klarar av via Telia's utsändning.
Kanske en märklig jämförelse men iaf
Vad jag menar med bättre bild är att med Dilog boxen(Boxer marksänt) så får jag en 'lugnare' bild både vid kamerapanorering(typ sport/fotboll) och statiska bilder(Nyheterna), och vissa kanaler såsom SVT1&2 upplever jag som klarare med Dilog boxen.
Med Motorola 1910 boxen så upplever jag ett 'flimmer' i bilden(främst vid panoreringar) samt en något 'grynigare' bild, på exempelvis SVT1&2.
Kan nämna att jag kör båda boxarna i 720P läget och inte 1080i. Kan vara att Dilog boxen klarar av uppskalningen till 720P bättre än vad Motorola boxen klarar av.
Vet inte om det har med boxarna i sig att göra eller om det skiljer sig i utsändningarna mellan Boxer och Telia, vilket det antagligen gör, eller en kombination i utsändning och boxar(Duh!).
Frågan är vad det är som skiljer? Hur tar Telia emot signalen och skickar den vidare? sker det någon typ av konvertering/komprimering av signalen på vägen så att när den kommer ut i min TV'n så presenteras inte bilden i samma kvalitet som Teracoms marksända signaler?
Vad gäller att jämföra just SVT1 och SVT2 mellan Telia och Boxer så är det lite som att jämföra äpplen och päron. Detta i och med att Telia tvingas koda om SVT1 och SVT2 och köra konstant bithastighet på 4.44 MBit/s för att "få plats" över en ADSL-anslutning. I marknätet så körs SVT1 och SVT2 på variabel bithastighet och tillfälligt så kan SVT1 och SVT2 stjäla utrymme från övriga kanaler på samma MUX och kan tillfälligtvis gå upp över 6 MBit/s. Detta har också diskuterats i den numera klistrade tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer. Ta er en titt i denna. Så troligtvis så är det precis som du själv indikerar flera faktorer som spelar in som gör att det inte är så lätt att jämföra en box av ett visst märke via marknätet och en box av ett annat märker via bredbandet hos Telia, speciellt inte om du jämför SVT1 och SVT2. /Peter Cigéhn
Postad 05 mars 2008 - 13:16
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Så det vi med FiberLAN kan sitta och hoppas på är en gräddfil för TV utsändningar i framtiden med en högre bitrate (yeah right!).
Någon som vet hur jag kan ändra mellan 720P och 1080i via fjärrkontrollen? Under installationen av boxen så fick man ett val men jag har inte hittat någon meny där jag efteråt kan ändra detta.
Är det fler än jag som har problem med att skapa egna kanallistor med 1910? Visst det är lätt att skapa själva listan men så fort jag vill ändra ordningen på kanalerna i listan så blir det tuppjuck av det hela, listan skrollar inte som man vill när man ska flytta en kanal upp eller ner, och andra kanler syns helt plötsligt i listan som man inte har valt från början, kanaler syns dubbelt upp etc.
Postad 05 mars 2008 - 13:25
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Dra ur sladden till 1910 och håll in INFO på fjärren när du sätter i sladden igen.
Då kommer du till en meny där du kan välja format.
Jag har samma problem som du. Skulle lägga till Tv4 SciFi men det gick åt pipan. Fick göra en helt ny lista från början.
Man kan inte heller ta bort en egeneskapad lista om du bara har en. Har du två listor kan man dok ta bort en.
Jag tycket Telias boxar och mjukvara funkar för###### dåligt. Skamligt att vi ska behöva betala för sega boxar som inte ens funkar.
Att flytta en kanal i en lista borde vara världens enklaste sak.
Och att dom inte släppt en box med hdd är skamligt!
Som jag sagt förut. När jag tvingades på Telia IPTV så kändes det som att åka tillbaka till 1991. Och inte lyfter dom ett finger för att göra nått åt saken heller.
Redigerat av ktd, 05 mars 2008 - 13:26.
Postad 05 mars 2008 - 13:55
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Dra ur sladden till 1910 och håll in INFO på fjärren när du sätter i sladden igen. Då kommer du till en meny där du kan välja format.
Jag har samma problem som du. Skulle lägga till Tv4 SciFi men det gick åt pipan. Fick göra en helt ny lista från början. Man kan inte heller ta bort en egeneskapad lista om du bara har en. Har du två listor kan man dok ta bort en.
Jag tycket Telias boxar och mjukvara funkar för###### dåligt. Skamligt att vi ska behöva betala för sega boxar som inte ens funkar. Att flytta en kanal i en lista borde vara världens enklaste sak. Och att dom inte släppt en box med hdd är skamligt!
Som jag sagt förut. När jag tvingades på Telia IPTV så kändes det som att åka tillbaka till 1991. Och inte lyfter dom ett finger för att göra nått åt saken heller.
Hmmm vad omständigt... jaja, får väl göra så då. Jag är inte beredd att såga IPTV helt ännu, jag har haft det för kort tid  . Jag är villig att ge dom lite tid att förbättra. Har haft CanalDigital via parabol tidigare men det går inte just nu för alla träd som skymmer våran nya villa, och Boxer har trotts sina hutlösa avgifter en bättre lösning för tillfället, där hårdvaran fungerar som den ska etc.(visst dom kanske inte klarar av on-demand tjänster som IPTV, men men). 12 månaders utvärdering av trippleplay paketet, sen så får vi se om Telia blir ett fortsatt alternativ eller om jag tvingas till att hugga ner alla träden i rikting mot sateliten som skickar ut CanalDigitals signaler  .
Postad 05 mars 2008 - 14:10
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Dra ur sladden till 1910 och håll in INFO på fjärren när du sätter i sladden igen. Då kommer du till en meny där du kan välja format.
Jag har samma problem som du. Skulle lägga till Tv4 SciFi men det gick åt pipan. Fick göra en helt ny lista från början. Man kan inte heller ta bort en egeneskapad lista om du bara har en. Har du två listor kan man dok ta bort en.
Jag tycket Telias boxar och mjukvara funkar för###### dåligt. Skamligt att vi ska behöva betala för sega boxar som inte ens funkar. Att flytta en kanal i en lista borde vara världens enklaste sak. Och att dom inte släppt en box med hdd är skamligt!
Har du betalt för din box? det behövde inte jag göra. Tv4 SciFi dök förresten upp hos mig för första gången i natt.
Redigerat av Unregistered31511, 05 mars 2008 - 15:54.
Postad 05 mars 2008 - 14:15
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Så det vi med FiberLAN kan sitta och hoppas på är en gräddfil för TV utsändningar i framtiden med en högre bitrate (yeah right!).
Begränsar Telia bitraten även för FiberLAN-kunder?
Postad 05 mars 2008 - 14:16
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har du betalt för din box? det behövde inte jag göra. Tv4 SciFi dök förresten upp hos för första gången i natt.
Jag betalade också för min 1910box, har inte fått fakturan ännu men dom(Kundtjänst) sa 999:- när jag sa att jag ville ha 1910 boxen istället för 1510 boxen.
Postad 05 mars 2008 - 14:57
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Så det vi med FiberLAN kan sitta och hoppas på är en gräddfil för TV utsändningar i framtiden med en högre bitrate (yeah right!). Begränsar Telia bitraten även för FiberLAN-kunder?
Nu svarar jag utan att veta ett dugg om Telias teknik och hur dom gör. Men jag skulle inte tro att dom skiljer på sina ADSL och fiber kunder när det kommer till utsändning av TV, allt går troligtvis i samma kablar fram till dom Switchar och Routrar som sen vidarebefodrar signalen till repektive hushåll/fastighet. Enklare att anpassa sina nuvarande system så att det fungerar på samma sätt för samtliga kunder än att behöva ha separata system för olika kapacitet. På väldigt djupt vatten här men det är iaf min gissning,  (det skulle ju kosta mer för ett företag(som Telia) att ha separata system/utsändningar för olika kunder, för att inte tala om den extra administration detta skulle innebära). Fast det är ju klart, ska Telia kunna konkurrera med HDTV i framtiden så lär det nog bli olika system för olika kunder, eller offra dom kunder som i dag rent tekniskt inte kan ta emot HDTV på grund av tekniska begränsningar(ADSL?). Som sagt dom kanske redan gör detta idag, kan för lite om Telias teknik, men det är kul att spekulera :-) .
Redigerat av Chimaera, 05 mars 2008 - 15:11.
Postad 05 mars 2008 - 18:20
ferroz3
-
ferroz3
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Är det någon som vet om man kan använda scartutgången (s-video) samtidigt som man använder HDMI utgången på 1910-boxen?
Jag kör för närvarande min 1510-box via s-video till både HTPC och TV, den är ju begränsad till att inte kunna skicka ut s-video och rgb samtidigt. Jag skulle gärna byta upp mig till 1910 om det gick att köra s-video till HTPC:n men ändå få ut maximal bildkvalité till TV:n.
/Martin
Postad 05 mars 2008 - 20:32
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Vad gäller diskussionen om begränsning av bithastigheten för FiberLAN kunder så vill jag bara poängtera att de mätningar som jag gjort i den refererade tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer är utförda på just en FiberLAN anslutning. Så den begränsning som görs på SVT1 och SVT2 görs definitivt även om man ha FiberLAN anslutning. Precis som det redan har spekulerats i så distribuerar inte Telia olika strömmar av samma kanal till ADSL- respektive FiberLAN-anslutningar. Det är ADSL-kunderna (som är i majoritet) som sätter ribban. Detta är också det svar jag från tekniska supporten då jag har frågat om just detta. Men visst, då vi börjar prata om HDTV så kommer det säkert kanaler som enbart distribueras till FiberLAN anslutna kunder. Men det är ju en liten annan sak än att distribuera en variant av SVT1 och SVT2 till FiberLAN-kunder och en annan (begränsad) variant av SVT1 och SVT2 till ADSL-kunder. Att man inte gör detta är nog som redan nämnts en ren kostnadsfråga. /Peter Cigéhn
Postad 05 mars 2008 - 21:42
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Är det någon som vet om man kan använda scartutgången (s-video) samtidigt som man använder HDMI utgången på 1910-boxen?
Jag kör för närvarande min 1510-box via s-video till både HTPC och TV, den är ju begränsad till att inte kunna skicka ut s-video och rgb samtidigt. Jag skulle gärna byta upp mig till 1910 om det gick att köra s-video till HTPC:n men ändå få ut maximal bildkvalité till TV:n.
/Martin
Det går inte att köra på hdmi och scart samtidigt (därimot så går det ju att köra två scart samtidigt) så tror inte att det går. /Markus
Postad 05 mars 2008 - 22:10
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Lite skvaller: Som jag tidigare nämnt så är Telia på gång att totalt skriva om de delar av programvaran som är gjorda i HTML och JavaScript och som visar upp själva användargränssnittet i boxen, t ex EPG:en. Om detta är att klassificera som Refactoring eller Rewrite enligt Wikipedias definitioner, är svårt att säga. Nåja, detta arbete fortskrider och så sent som idag släppte man en ny "beta"-version, troligtvis för interna tester. Senaste "beta"-versionen är version 4_0_1_49_26, där 26 indikerar att det är "bygge" nummer 26 av nästa version av programvaran. Det är lite svårt att avgöra om det är några egentliga nyheter på gång, eller om man bara fokuserar på att strukturera upp programvaran och kanske göra den lite effektivare. Jag vill inte skapa några förväntningar, men man kanske kunde hoppas på att man har snabbat upp EPG:en lite. Det burkar ju gnällas på hur "seg" den är lite titt som tätt här i tråden. En uppenbar skillnad är i alla fall att den kommer att synas en progressindikering då boxen startar upp och timglaset visas. Det skall synas en procentsiffra som visar hur långt den har hunnit. Så håll utkik efter denna progressindikering för då vet ni att den nya programvaran är släppt... När detta sker har jag dock ingen som helst uppfattning om. Stay tuned... /Peter Cigéhn
Postad 05 mars 2008 - 22:59
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Lite skvaller: Som jag tidigare nämnt så är Telia på gång att totalt skriva om de delar av programvaran som är gjorda i HTML och JavaScript och som visar upp själva användargränssnittet i boxen, t ex EPG:en. Om detta är att klassificera som Refactoring eller Rewrite enligt Wikipedias definitioner, är svårt att säga.
Nåja, detta arbete fortskrider och så sent som idag släppte man en ny "beta"-version, troligtvis för interna tester. Senaste "beta"-versionen är version 4_0_1_49_26, där 26 indikerar att det är "bygge" nummer 26 av nästa version av programvaran.
Det är lite svårt att avgöra om det är några egentliga nyheter på gång, eller om man bara fokuserar på att strukturera upp programvaran och kanske göra den lite effektivare. Jag vill inte skapa några förväntningar, men man kanske kunde hoppas på att man har snabbat upp EPG:en lite. Det burkar ju gnällas på hur "seg" den är lite titt som tätt här i tråden.
En uppenbar skillnad är i alla fall att den kommer att synas en progressindikering då boxen startar upp och timglaset visas. Det skall synas en procentsiffra som visar hur långt den har hunnit. Så håll utkik efter denna progressindikering för då vet ni att den nya programvaran är släppt... När detta sker har jag dock ingen som helst uppfattning om.
Stay tuned...
/Peter Cigéhn
Ett tillägg, definationen av seg måste relateras till att surfa med en 450MHz dator. Bygger du sidor som kräver en massa CPU så blir det segt. Bygger du däremot efter resurserna du har så kan det funka ganska bra. /Janne
Postad 06 mars 2008 - 11:51
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Fick hem ett nytt erbjudande från telia idag "Kanalpaket Stor för halva priset" och funderar på att nappa på. Jag har haft Telia digital-TV i snart ett år och är väl ganska nöjd iallafall.
Men jag såg att flera på sistone har fått en ny box Motorola 1910? är det bara fiberkunder eller får vi ADSL kunder även den nya boxen vid förlängning av abonnemanget?
// Frozen.
Postad 06 mars 2008 - 11:59
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Är det fler än jag som har störande omställningar mellan 4:3 och 16:9 för TV4 SciFi?
Rätt var det är under en "wide"-utsändning så skiftar det kortvarigt om till 4:3 och
sedan tillbaks igen. Hände säkert ett dussin gånger under ett par timmar igår kväll.
Har inte sett det på någon annan kanal. Har någon felanmält?
Fö är TV4 SciFi befriande rent från reklaminslag! :-)
/Kjell-Arne
Postad 06 mars 2008 - 12:50
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Är det fler än jag som har störande omställningar mellan 4:3 och 16:9 för TV4 SciFi? Rätt var det är under en "wide"-utsändning så skiftar det kortvarigt om till 4:3 och sedan tillbaks igen. Hände säkert ett dussin gånger under ett par timmar igår kväll. Har inte sett det på någon annan kanal. Har någon felanmält?
Fö är TV4 SciFi befriande rent från reklaminslag! :-) /Kjell-Arne
Det var inget jag märkte då jag tittade igår, men då tittade jag nog inte mer än 40 minuter.
Postad 06 mars 2008 - 12:53
ragonline
-
ragonline
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag har sett på Tv4 SciFi några kvällar nu och det händer ofta att den växlar till 4:3 en kort stund. Mycket irriterande...
Postad 06 mars 2008 - 14:23
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Fick hem ett nytt erbjudande från telia idag "Kanalpaket Stor för halva priset" och funderar på att nappa på. Jag har haft Telia digital-TV i snart ett år och är väl ganska nöjd iallafall. Men jag såg att flera på sistone har fått en ny box Motorola 1910? är det bara fiberkunder eller får vi ADSL kunder även den nya boxen vid förlängning av abonnemanget?
Det är 1910 som marknadsförs till alla kunder numera, oavsett om det är ADSL eller fiber. Vet inte om det är meningen att du skall få en ny box om du "förlänger" ditt abbonemang och redan har en box, men med tanke på vad andra skrivit tidigare i denna tråden så verkar Telia skicka ut boxar hejvilt som om de fick provision på dem. Men är du ute efter en 1910 box är väl det bästa att du helt enkelt ringer dem och kollar ifall du får en. Tror nog de fixar det om du låter lite tveksam att hoppa på erbjudandet.  Föresten om erbjudandet du fått är samma som det som ligger på hemsidan så tänk på att halva priset endast verkar gälla 6 av de 12 månaderna man binder upp sig.
Postad 06 mars 2008 - 18:18
daviid
-
daviid
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej,
jag har haft telias digitaltv över adsl gratis i ett år nu och var sugen på den nya boxen. Jag ringde kundtjänst och de fixade den nya boxen till mig gratis (om jag nappade på erbjudandet som de har just nu).
Den ska tydligen komma nästa vecka
Postad 06 mars 2008 - 18:43
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Är det fler än jag som har störande omställningar mellan 4:3 och 16:9 för TV4 SciFi? Rätt var det är under en "wide"-utsändning så skiftar det kortvarigt om till 4:3 och sedan tillbaks igen. Hände säkert ett dussin gånger under ett par timmar igår kväll. Har inte sett det på någon annan kanal. Har någon felanmält?
Fö är TV4 SciFi befriande rent från reklaminslag! :-) /Kjell-Arne
Jodå, jag satt och irriterade mig något fruktansvärt på detta igår. Jag har dock inte felanmält ännu. Jag ska kolla om det är likadant ikväll först.
Postad 06 mars 2008 - 21:20
ferroz3
-
ferroz3
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
/Martin
Det går inte att köra på hdmi och scart samtidigt (därimot så går det ju att köra två scart samtidigt) så tror inte att det går.
/Markus
Tack för svaret! Förstod dock inte vad du menade med att köra två scart samtidigt, finns det två scartuttag på 1910 boxen? Det jag är ute efter är egentligen att veta om jag kommer kunna få bättre kvalité när jag kör direkt till TV:n med 1910? Jag är ju tvungen att köra s-video till HTPC:n, så alltså undrar jag om det går att kombinera s-video med någon mer högkvalitativ anslutning till TV:n som rgb-scart, komponent eller HDMI (redan utesluten)? Om inte detta går så har jag ingen anledning att uppdatera till 1910. /Martin
Postad 06 mars 2008 - 22:24
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Förstod dock inte vad du menade med att köra två scart samtidigt, finns det två scartuttag på 1910 boxen?
Jo, det finns två scart på den nya boxen. Det finns förljande kontaktar på den: 1x ethernet 2x USV 1x HDMI 2x Scart Sen finns följande RCA kontakter: 1x Y 1x Pb 1x pr (antar att dessa tre tillsammans är det man kallar "komponent") 1x SPDIF 1x Left 1x Right (alltså sterioljud tillsammans med den ovan...) Det finns dessutom en kontakt som det står TOSLINK på. /Markus
Postad 06 mars 2008 - 22:24
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Telia fortsätter med att aktivera krypteringen kanal för kanal. Under dagen så verkar man ha aktiverat krypteringen på följande kanaler: Playhouse Disney, BBC World, CNN, Eurosport, Kanal 5, TV4 Sport samt TV3 (som Telia alltså distribuerar till ett begränsat antal områden i Sverige som en del av kanalpaketet Viasat Guld).
Så aktiveringen av krypteringen rullar på sakta men säkert...
/Peter Cigéhn
Postad 06 mars 2008 - 22:32
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Man har krypterat min tråd om mediaextendern också? Att ta bort min tråd om iptv in i datorn hade varit mera logiskt men att använda 1510 boxen till något annat var tydligen värre.
/Janne
Postad 06 mars 2008 - 22:59
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Fö är TV4 SciFi befriande rent från reklaminslag! :-) /Kjell-Arne Jodå, jag satt och irriterade mig något fruktansvärt på detta igår. Jag har dock inte felanmält ännu. Jag ska kolla om det är likadant ikväll först.
Felet kvarstår. Dessutom har jag sett samma fenomen på TV4 Fakta. Det blir till att göra ännu en felanmälan... suck!
Postad 07 mars 2008 - 00:09
DataJanne
-
DataJanne
-
Användare
-
-
189 inlägg
Nu flyttar jag! Mitt nya hem är http://iptv.bloggsida.se/Välkommna! /Janne
Postad 07 mars 2008 - 07:51
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Varför togs 1510-tråden bort?
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 07 mars 2008 - 07:51.
Postad 07 mars 2008 - 16:53
ppz
-
ppz
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej, jag tänkte höra om det är någon som har fått fart på ett eget PVR system för Telias IP-tv med en HTPC vill säga.
Jag har själv labbat lite med olika lösningar för VLC,Mediaportal & GBPVR men inte hittat något som fungerar helt problemfritt. Jag har sökt en hel del och läst massor men det verkar som det inte finns något bra program med PVR funktion för udp://@xxx.xxx.xxx.xxx:yyyy strömmar.
Postad 07 mars 2008 - 17:09
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Man har krypterat min tråd om mediaextendern också? Att ta bort min tråd om iptv in i datorn hade varit mera logiskt men att använda 1510 boxen till något annat var tydligen värre.
/Janne
Varför togs 1510-tråden bort?
Därför att det kom en anmälan om att skyddad kod etc etc spreds i den tråden, då dolde jag den under tiden en lite utredning pågick!, detta meddelade jag DataJanne i ett PM så han har knappast varit ounderättad om detta!
Redigerat av HkanW, 07 mars 2008 - 18:10.
Postad 07 mars 2008 - 17:40
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Därför att det kom en anmälan om att skyddad kod etc etc spreds i den tråden, då dolde jag den under tiden en lite utredning på gick!, detta meddelade jag DataJanne i ett PM så han har knappast varit ounderättad om detta!
Jag gjorde anmälan mot tråden, inget personligt mot DataJanne, jag vill ha utrett hurvida tråden bryter mot Telias proprietära rättigheter av programvaran, då faktiskt modifiering och instruktioner hur modiferingen sker sprids.
Postad 07 mars 2008 - 17:43
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
omg.. nåja lycka till o kör hårt i ditt nya hem DataJanne! Jag kommer följa ditt arbete med spänning!
Postad 07 mars 2008 - 18:03
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Fö är TV4 SciFi befriande rent från reklaminslag! :-) /Kjell-Arne Jodå, jag satt och irriterade mig något fruktansvärt på detta igår. Jag har dock inte felanmält ännu. Jag ska kolla om det är likadant ikväll först.
Felet kvarstår. Dessutom har jag sett samma fenomen på TV4 Fakta. Det blir till att göra ännu en felanmälan... suck! 
Jag kollade lite på TV4 SciFi via satellit och det var samma hopp mellan 4:3 och 16:9. Det verkar vara TV4 som gör något fel, inte Telia.
Postad 07 mars 2008 - 23:23
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Jag kollade lite på TV4 SciFi via satellit och det var samma hopp mellan 4:3 och 16:9. Det verkar vara TV4 som gör något fel, inte Telia.
OK, tack så mycket för den infon. Jag misstänkte att det var så och har inte hunnit felanmäla till telia ännu. Får försöka hitta någon på TV4 att felrapportera till istället. Edit: Jag har mailat tittarombudsmannen på TV4 så får vi se om det leder någonstans.
Redigerat av zvedberg, 07 mars 2008 - 23:28.
Postad 09 mars 2008 - 09:45
Fugazi
-
Fugazi
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Mitt första inlägg.
Jag flyttade i månadsskiftet februari-mars till ett nybuggt Telia fiber-hus i Örebro. Alla lägenheter fick två boxar av modellen 1510. De ställdes in någon vecka före inflytt, så man frågar sig varför vi inte fick de nya boxarna?
Postad 09 mars 2008 - 12:46
kanspon
-
kanspon
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag kommer att flytta in i en nybyggd fastighet där vi får fiber-LAN indraget. Jag är nybörjare inom detta området och jag söker efter en bra lösning för att kunna streama filmer etc från min stationära dator till TVn. Min fråga är följande; om jag köper en HTPC som Popcorn Hour el Tvix, kan jag koppla in den i min IP-tv box från Telia ? Jag har tjatat till mig den nya 1910 boxen. Tacksam för svar från er grabbar o tjejer som har lite koll...
Postad 09 mars 2008 - 13:32
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Nej, men varför vill du koppla in mediaspelaren i din box eller tvärtom?
Popcorn Hour och TViX kan streama från din dator som dom är. Du kopplar helt enkelt in mediaspelaren och IPTV-boxen i Tvn.
Ska du titta på Tv använder du IPTV-boxen och ska du streama film använder du mediaspelaren...
Popcorn Hour och TViX är mediaspelare och ingen HTPC. Om du däremot menar att du sak skaffa en HTPC och kolla på IPTV genom den så går det men Telia kommer kryptera alla kanaler som inte är fria...
Postad 09 mars 2008 - 13:41
kanspon
-
kanspon
-
Rookie
-
6 inlägg
Ok, tack. Jag trodde i min enfald att PCH/Tvix var HTPCs... Om jag sedan vill spela in program från IPTV så behöver jag alltså en inspelningsbar DVD alt HTPC som kopplas till IPTV-boxen?
Redigerat av kanspon, 09 mars 2008 - 13:42.
Postad 09 mars 2008 - 13:53
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Ja, det måste du. Tyvärr lever Telia 5 år efter alla andra vad det gäller teknik. Det är därför ders aktier går så jäkla bra.
Men om 5-10 år så kanske Telia får fram en box som inte tar 10 minuter att bläddra sida i Tv-gudien och dom kanske tom kan få till en inspelningsmöjlighet i den. Fast det är nog att hoppas på för mycket när vi har med Telia att göra...
Postad 09 mars 2008 - 15:07
kanspon
-
kanspon
-
Rookie
-
6 inlägg
Kanske lite OT men vill jag sedan även strömma musik så finns det ingen optimal mediaspelare som strömmar både musik och film på bästa sätt? Då blir det alltså inspelningsbar DVD, mediaspelare typ HPC/Tvix samt "musikmediaspelare" typ squeezebox...och sen även IPTV-boxen såklart. Det krävs en stor mediabänk känns det som...
Postad 09 mars 2008 - 15:14
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Jo, tyvärr är det så. Om du inte är nöjd med TViXen som musikspelare så blir det ju en SB eller liknande.
PH har ju ingen display så den är väl inte så kul som musikspelare endå...
Just det, ett par Tv-spel på det så får du skaffa en riktigt mediabänk.
Redigerat av ktd, 09 mars 2008 - 15:15.
Postad 09 mars 2008 - 15:47
Fugazi
-
Fugazi
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har nu m.h.a. VLC bläddrat igenom utbudet å det var ”intressant”. Men måste man koppla in datorn direkt i tv-porten på bredbandsswitchen (fiber)? (Körde utan router under testet.)
Hur kommer man in i XG6745's webgränssnitt för ev. omkonfigurering?
Postad 09 mars 2008 - 16:44
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Läste på intranätet, ca tre månader till beräknas testerna med hdtv fortgå.
Postad 09 mars 2008 - 16:55
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Ingen info om hur testerna fortlöper?
Postad 09 mars 2008 - 16:58
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Ingen info om hur testerna fortlöper?
Inte vad jag såg, var bara en kommentar om det.
Postad 10 mars 2008 - 00:00
Unregistered30b6339d
-
Unregistered30b6339d
-
Rookie
-
2 inlägg
Hallå allihop! Jag är en Telia Fiberkund och har fått en Motorola VIP1910-9 digitalbox, firmware 2.14 Jag har även en Sony KDL-D3000. Dessa är ihopkopplade med HDMI. Dock har jag ett problem. Jag ser de tre första plupparna att boxen håller på att ansluta. Men sedan blir skärmen svart. Med SCART är det inga problem. Någon som upplever samma problem? Eller eventuellt har en lösning? Edit: Jag löste det  . Default är HDMI avstängt. Dra ut strömmen till boxen, håll inne "Info" knappen på fjärrkontrollen och koppla in strömmen igen. Nu skall du mötas av en blå sida. Välj "Video". Gå till "Screen resolution" och välj upplösning. Följdfråga!Vilken upplösning sänder Telia på? 572i, 720i?
Redigerat av Unregistered30b6339d, 10 mars 2008 - 00:21.
Postad 10 mars 2008 - 00:06
WhiteTiger
-
WhiteTiger
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Håll in INFO knappen vid uppstart och välj sedan vart signalerna ska gå ut.
Har varit uppe hundra gånger, men eftersom du är ny så säger jag det bara lite vänligt. Så kan du använda sök nästa gång och få svar snabbare.
Redigerat av WhiteTiger, 10 mars 2008 - 00:12.
Postad 10 mars 2008 - 00:23
Unregistered30b6339d
-
Unregistered30b6339d
-
Rookie
-
2 inlägg
Håll in INFO knappen vid uppstart och välj sedan vart signalerna ska gå ut.
Har varit uppe hundra gånger, men eftersom du är ny så säger jag det bara lite vänligt. Så kan du använda sök nästa gång och få svar snabbare.
Tack det var vänligt. Jo, jag har sökt högt och lågt. Men hittade inget (?).
Postad 10 mars 2008 - 07:29
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Jag hade samma problem när jag skulle installera min 1910-box. Slog numret till supporten å där va det kö. Då tänkte jag att jag kan väl bläddra i manualen under tiden.
Å till min förvåning så stod det precis hur man skall göra för att få bild över HDMI. Alltså, läs manualen!!!
Postad 10 mars 2008 - 20:38
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Dagens skvaller: "Beta"-testningen av nästa version av programvaran i boxen, 4_0_1_29, fortsätter. Idag dök bygge nummer 27 upp. Skillnaderna mot föregående bygge ser ut att vara rätt marginella. Frågan är om detta är en indikation på att "beta"-testandet går mot sin slutfas och att man närmar sig att nästa version av programvaran skall släppas skarpt? En intressant finess är att man ser ut att ha lagt in en tio-siffrig "hemlig kod"(?) för att sätta boxen i någon form av "debug-mode". Vi får se om denna "hemliga kod" är kvar i den slutgiltiga versionen av programvaran... För er som gillar TV på spanska så ser det också ut som om Telia har börjat distribuera TVE Internacional i sitt nät. I vilket kanalpaket eller i vilket sammanhang som man kan få tillgång till denna kanal har jag dock ingen uppfattning om. Slut på dagens skvaller... /Peter Cigéhn
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|