Sam sagt ovan, det står skrivet i Samsungs manual och de ger ingen garanti för om det händer (kalla det inbränning eller kvarvarande bild eller vad du vill). När jag hittade passagen i Samsung manualen försökte jag att ladda hem manualer från övriga stora och mer "high-end" tillverkare så som Sharp och Sony, men pga rent usla hemsidor eller min usla surfningsteknikEn kompis köpte en LG LCD och i den manualen varnades det för inbränningar om man visade en stillbild för länge. Någon som vet om den här varningen även finns i andra tillverkares manualer till deras lcd tv.
Har din plasmateve permanenta inbränningar?
Postad 20 October 2007 - 10:27
Postad 20 October 2007 - 10:28
En kompis köpte en LG LCD och i den manualen varnades det för inbränningar om man visade en stillbild för länge. Någon som vet om den här varningen även finns i andra tillverkares manualer till deras lcd tv.
Har själv en LG LCD och har haft två tidigare. Några bekanta har också, men har aldrig sett, eller hört talas om någon sådan varning, varken på LG eller några andra LCD märken.
Postad 20 October 2007 - 11:00
Jag läste det där med "closed-caption" i 8G-manualen. Det står inte att man inte får titta på textade program, utan det står ju typ att man i så stor mån som möjligt ska undvika att göra det ofta. Det är ju alltså mer "bör" än "skall".
Sen skiljer amerikanarna på "closed-caption" och "subtitles". Sen vet inte jag om och i så fall hur mycket skillnad det är på text som är "inbakad" i bilden jämfört med den väljs fram och ser "påklistrad" ut som text-tv-text, om ni förstår vad jag menar.
"Whenever possible, avoid frequently displaying the same image or virtually still moving pictures (e.g. closed-captioned images or video game images which have static portions)."
Postad 20 October 2007 - 18:16
Har sett tillfälliga inbränningar då man inlett användandet med att köra dynamiskt läge, kontrast på max etc.., å spelat mycket xbox och så. Doch har dessa inbränningar ganska snabbt försvunnigt.
Detta var en LC PC1RR.
Mina föräldrar äger en PX70, plus ett par av mina kompisar. Inga inbränningar på någon av dessa, trots flitigt xboxspelande etc.
Underbar bild, och mycket bättre och naturligare än vad jag sett på de LCDer jag kollat på å jämfört med (ex. M86, Hd1, W2000).
Med detta sagt har jag dock inte bestämt mig om jag ska ha en plasma eller LCD ännu, trots att plasman ger en bättre bild.
Möjligt att vissa LCDer passar mina behöv bättre, då jag enbart ska ha den kopplad till dator.
Postad 20 October 2007 - 20:33
Vill bara inflika att du kan mycket väl köra film från datorn. Det är om man ska ha Windows-skrivbordet uppe hela dagarna som man kan ta sig en funderare först.Har erfarenhet av flera plasmor, dock äger jag ingen själv.
Har sett tillfälliga inbränningar då man inlett användandet med att köra dynamiskt läge, kontrast på max etc.., å spelat mycket xbox och så. Doch har dessa inbränningar ganska snabbt försvunnigt.
Detta var en LC PC1RR.
Mina föräldrar äger en PX70, plus ett par av mina kompisar. Inga inbränningar på någon av dessa, trots flitigt xboxspelande etc.
Underbar bild, och mycket bättre och naturligare än vad jag sett på de LCDer jag kollat på å jämfört med (ex. M86, Hd1, W2000).
Med detta sagt har jag dock inte bestämt mig om jag ska ha en plasma eller LCD ännu, trots att plasman ger en bättre bild.
Möjligt att vissa LCDer passar mina behöv bättre, då jag enbart ska ha den kopplad till dator.
Postad 20 October 2007 - 23:56
Vill bara inflika att du kan mycket väl köra film från datorn. Det är om man ska ha Windows-skrivbordet uppe hela dagarna som man kan ta sig en funderare först.
jaoo, jag e inte orolig över inbränningar alls.
Men den måste fixa alla frekvenser osv 24/50/60..., å inte ha några begränsningar vad det gäller bildkalibrering osv när man kör "pcläge" pixelmappat från datorn.
Pionner LX är ju väldigt lockande (trots priset), men verkar inte gå att ställa in på samma sätt i pcläge, pixelmappat.
Postad 21 October 2007 - 18:01
Postad 21 October 2007 - 19:49
Vad är det för Pio-modell du har, och hur länge har du haft den/hur många timmar har den gått?Har faktiskt fått några mindre inbränningar efter flera timmars spelande av PS3 Motorstorm på min Pioneer men tack och lov har det mesta försvunnit. Har absolut inga överdrivna inställningar och använder även Pioneers energisparläge. Inga permanenta än så länge. Men risken finns nog om man inte är tillräckligt försiktig. Tror på att det behövs en del tv-tittande efter man har spelat mycket.
Och var på skärmen bränner det in? Är det där det är mycket mätare och tjafs på skärmen?
Syns det tydligt eller är det svaga rester när du står nära skärmen och tittar noga? Syns det oavsett bakgrund eller bara när det är svart?
Har du testat Video Pattern, är det nåt att ha? Vad är det för bilder på skärmen då?
Lycka till, hoppas det sista försvinner!
Redigerat av Unregistered7c808eec, 21 October 2007 - 21:51.
Postad 29 October 2007 - 22:08
Vad är det för Pio-modell du har, och hur länge har du haft den/hur många timmar har den gått?Har faktiskt fått några mindre inbränningar efter flera timmars spelande av PS3 Motorstorm på min Pioneer men tack och lov har det mesta försvunnit. Har absolut inga överdrivna inställningar och använder även Pioneers energisparläge. Inga permanenta än så länge. Men risken finns nog om man inte är tillräckligt försiktig. Tror på att det behövs en del tv-tittande efter man har spelat mycket.
Och var på skärmen bränner det in? Är det där det är mycket mätare och tjafs på skärmen?
Syns det tydligt eller är det svaga rester när du står nära skärmen och tittar noga? Syns det oavsett bakgrund eller bara när det är svart?
Har du testat Video Pattern, är det nåt att ha? Vad är det för bilder på skärmen då?
Lycka till, hoppas det sista försvinner!
Hej Sir Duke!
Jag har haft min 427XD i snart 8 månader. Hur länge den har gått har jag ingen som helst aning om. Men relativt ofta har den varit på.
Som du skriver så är det just tid och varvsiffror som är synliga.
Tack och lov syns siffrorna inte förrän det blir ljus bakgrund. Du måste koncentrera dig för att upptäcka det från soffan. Går man fram till skärmen syns det däremot tydligare.
Video Pattern? Ärligt talat så har jag aldrig hört talas om detta program eller vad det nu är.
Postad 30 October 2007 - 20:52
Jag har nu fått hem en 508 och om man går in i Home meny och sen väljer Alternativ så finns det nåt som heter Videomönster (Video Pattern) en bit ner. Då visas en ljuspelare som rör sig över skärmen. Det pågår i 60 minuter och därefter stänger tv:n av sig själv. Det ska vara ett skydd mot inbränningar, och borde ju tvätta tillfälliga inbränningar också men jag har inte läst på så mycket om det. Kolla om du hittar det i dina menyer. Men som du säger, om man inte märker av det vid normalt användande så spelar det ju inte så stor roll.
Postad 31 October 2007 - 12:13
Senare på morgonen rotade jag fram gårdagens tv-bilaga för att kolla hur länge det hade varit sändningsuppehåll. Det stod i tablån att programmen hade slutat kl 05:40. Testbilden var alltså igång nån minut max. Fattar inte varför jag vaknade just då för det var inget ljud då. Tur som en tokig hur som helst...
Postad 15 November 2007 - 20:27
Säljaren jag pratade med sa bara att han endast känner till ett fall med fel på 8G-panel, men vi kan ju inte veta om det var rowes. Och observera att det var ingen nisse på en stormarknad utan en mycket välrenommerad återförsäljare som verkar kritisk och noggrann och håller sig mycket väl underrättad. Men det blir intressant att se vad Pioneer kommer fram till.
Jag läste det där med "closed-caption" i 8G-manualen. Det står inte att man inte får titta på textade program, utan det står ju typ att man i så stor mån som möjligt ska undvika att göra det ofta. Det är ju alltså mer "bör" än "skall".
Sen skiljer amerikanarna på "closed-caption" och "subtitles". Sen vet inte jag om och i så fall hur mycket skillnad det är på text som är "inbakad" i bilden jämfört med den väljs fram och ser "påklistrad" ut som text-tv-text, om ni förstår vad jag menar.
"Whenever possible, avoid frequently displaying the same image or virtually still moving pictures (e.g. closed-captioned images or video game images which have static portions)."
nejdå, det är inget fel på min tv. Pioneer har kollat den och konstaterat att det finns inbränningar. Finns tydliga (enligt min mening) spår efter undertexter från vanligt tv-tittande.
Har i alla fall lagt en röst på pioneer nu.
//rowe
Postad 15 November 2007 - 20:49
När jag tittar på intensivt textade program där merparten av bilderna är mörka syns det ganska tydligt att det är lite ljusare där texten varit. Men sedan räcker det med vanlig tv i kanske 30-90 sekunder för att allt skall vara borta. Detta beror antagligen på att fosforn inte ändrar sig tillräckligt snabbt. Jag vet iaf att inget av det är permanent. Trots att jag efter VARJE textat program får nästan lika tydliga vita markeringar. Så försvinner de lika snabbt igen. Hade förväntat mig att inte lyckas kunna tvätta bort dem efter ett tag, men även nu efter 885 timmar är det ännu inget permanent som tur är.
Postad 15 November 2007 - 21:03
När jag tittar på intensivt textade program där merparten av bilderna är mörka syns det ganska tydligt att det är lite ljusare där texten varit. Men sedan räcker det med vanlig tv i kanske 30-90 sekunder för att allt skall vara borta. Detta beror antagligen på att fosforn inte ändrar sig tillräckligt snabbt. Jag vet iaf att inget av det är permanent.
Det beror på att temperaturen i plasmacellerna som har visat t.ex. vit text är högre än i övriga celler och försvinner när temperaturen har utjämnats.
Postad 26 November 2007 - 20:47
som jag trodde dåNär jag tittar på intensivt textade program där merparten av bilderna är mörka syns det ganska tydligt att det är lite ljusare där texten varit. Men sedan räcker det med vanlig tv i kanske 30-90 sekunder för att allt skall vara borta. Detta beror antagligen på att fosforn inte ändrar sig tillräckligt snabbt. Jag vet iaf att inget av det är permanent.
Det beror på att temperaturen i plasmacellerna som har visat t.ex. vit text är högre än i övriga celler och försvinner när temperaturen har utjämnats.
Postad 14 December 2007 - 14:45
OT: Har inte kollat igenom manualen till tv:n än, men finns det en räknare någonstans i menyn som visar hur många timmar den körts?
Postad 14 December 2007 - 16:43
Postad 14 December 2007 - 16:50
Annars är detta inget problem. Det är bara fjantigt att ens tänka på det.
Postad 15 December 2007 - 13:37
Postad 15 December 2007 - 13:39
Får knappt ens ghosting längre på den.
Postad 17 December 2007 - 22:24
(kolla först vad som står i manualen om inbränning och eventuella Användningsråd)
ARN
Postad 31 December 2007 - 00:57
Vilka har haft en en inbränning som har varit hela platt-tv:ns hela livslängd?
Jag skulle gissa.....noll procent!!
Postad 31 December 2007 - 01:01
Svarade NEJ. Ingen permanent inbränning på min PX7:a.
OT: Har inte kollat igenom manualen till tv:n än, men finns det en räknare någonstans i menyn som visar hur många timmar den körts?
Nix, allt bara fin fint med min PX70 (dvs svarade Nej)
Cato: Håll inne -/v knappen under luckan och tryck på 0 på fjärrkontrollen tre ggr i rask takt så kommer du till servicemenyn, där står det hur många timmar som tv varit på, gäller PX70.
Postad 02 January 2008 - 10:35
Postad 02 January 2008 - 10:43
Postad 02 January 2008 - 10:48
Jag har en LG 42PC55, å där tycker jag att det har blivit permanenta inbränningar efter textremsorna, jag ser direkt när jag startar TVn att där är två ljusare fält där textremsorna brukar vara. Inget man stör sig på mer än vid kanalbyte eller om det är en väldigt mörk bild...
Skulle inte tro att det är permanenta inbränningar utan snarare ghostning!!
En plasma cleaner eller liknande i några timmar hade tagit bort dem direkt!!
har haft min PV60 Panna i 2 år i Maj 08 och får fortfarande såna
ghostningar efter text remsor svarta kanter
, har kontrast på max när jag ser HD material så det är
ganska oundvikligt!!
Men har en Dvd med tvättprogram som man kan köra
då och då!!
Redigerat av henke007, 02 January 2008 - 10:51.
Postad 02 January 2008 - 11:47
Jo därför att jag får de efter timtal av extrem kontrast mellan svart kant och textremsa. Men kör jag myrornas krig i en minut eller kollar på vanlig tv i några minuter, så försvinner alla spår, även nu efter snart 1100 timmar. Alltså är det inte permanent utan ghosting. Helt harmlöst och det är möjligt att man efter 40k timmar kanske har en snedslitning, men det dröjer garanterat isåfall...
Dessutom krävs det mer för varje gång att få dem till att börja med.
Postad 02 January 2008 - 14:30
Postad 14 January 2008 - 22:33
Postad 14 January 2008 - 22:49
det är inte färginbränningar direkt.. men om man kollar noga på vissa bakgrunder så kan man se mörkare punkter där skarpa texter stått eller loggor.. men jag måste nästan gå fram till tvn och ha på en ljus bild för att se det.. så det är inte nåt man ser med rörlig bild på..
vad gör man, inget som går på garantin? bara att försöka få bort det med att motionera den?
mvh besviken pioneer ägare
Postad 21 January 2008 - 21:11
Men det jobbigaste är de tillfälliga inbränningarna. Det går fan inte att kolla på en hd film med textning. 90% av de 200 filmerna som jag sett på bluray och hddvd är ju 2.35:1 med svarta kanter. Och när texten ligger på det svarta så tar det bara några minuter innan det är vitt där. Visst kan köra texten på bilden men det ser ju konstigt ut och på mörka filmer typ Silent Hill så hjälper det inte ändå.
Ja, skärmen är kalibrerad rgb 16-235 med vitpunkten på 250 och lagom kontrast.
Men...plasmans svärta är bra iaf men nu blir det LCD ist. Nån som vill köpa plasma?
Postad 21 January 2008 - 23:18
Men det jobbigaste är de tillfälliga inbränningarna. Det går fan inte att kolla på en hd film med textning. 90% av de 200 filmerna som jag sett på bluray och hddvd är ju 2.35:1 med svarta kanter. Och när texten ligger på det svarta så tar det bara några minuter innan det är vitt där. Visst kan köra texten på bilden men det ser ju konstigt ut och på mörka filmer typ Silent Hill så hjälper det inte ändå.
Tyvärr så är ju detta ett känt problem med LG:s plasmapaneler. Jag har inte sett detta fenomen på Panasonic- eller Samsung-skärmar förutom när de varit helt nya och då bara de första dagarna.
Postad 22 January 2008 - 02:13
Tyvärr så är ju detta ett känt problem med LG:s plasmapaneler. Jag har inte sett detta fenomen på Panasonic- eller Samsung-skärmar förutom när de varit helt nya och då bara de första dagarna.
Vet inte vad du syftar på, känt problem, för vem? Jag är inne på min 3:e generations plasma, nu en 50" LG, har inte märkt av någon inbränning på någon av mina plasmor. Ghosting första 20 timmarna men det är nu borta.
Postad 22 January 2008 - 08:33
Vet inte vad du syftar på, känt problem, för vem? Jag är inne på min 3:e generations plasma, nu en 50" LG, har inte märkt av någon inbränning på någon av mina plasmor. Ghosting första 20 timmarna men det är nu borta.
OK du har kanske inte ghostingproblem på din LG, men läser man på forumet (trådarna som handlar om inbränningsproblem) så verkar LG överrepresenterade när det gäller apparater som har problem med tillfälliga inbränningar och då främst efter vita undertexter mot svart bakgrund. Har flera bekanta som äger LG, både äldre och nyare modeller, som har körts in korrekt, men ändå lider av kraftig ghostning.
Redigerat av Andr3as, 22 January 2008 - 08:58.
Postad 22 January 2008 - 15:42
Postad 23 January 2008 - 00:02
efter att jag nu har läst det mesta i denna tråd har jag några frågor till er som KAN.
jag har köpt en panasonic 42" pz70e som både jag och flickvännen är extremt nöjd med..vi var inne på en LCD men
efter många om och men så köpte vi en plasma, vi var väldigt oroliga över inbränningen men vi provade ändå.
jag har ställt in tv'n på:
Visningsläge: Bio
Kontrast: Ca 80-85 procent
Skärpa: I botten
Färgtemp: Varm,
Övrigt på 50%. så mina frågor är:
ska jag ställa ner allt på 50% igen, alltså typ kontrast, ljusstyrka och skärpa efter som jag bara har haft den i 2veckor?
och vars ser man hur många timmar man sett?
varför jag fråga allt detta är på grund av att vi hade främmande idag och efter vi sett en film så satt vi och pratade max 1tim medans menyn på filmen var igång, sen slog jag av filmen och komme till ps3 menyn som då var svart, då såg jag en massa ränder så jag gick närmare och såg i princip hela film menyn var inbrännd som dovft bakom ps3 menyerna men om jag kör myrornas krig typ 1-3min så försvinner det, sen om jag bara tar upp typ menyn på tv och sen slår på svart bild så ser jag att jag använt menyn dovft i det svarta...varför blir det så, det försvinner ju direkt jag kör myrorna skrig eller slår på vanlig tv kanal ett tag. kommer det alltid att vara så på min tv eller blir så bättre efter in körning??
måste ändra lite,,,det försvinner inte alls efter jag kört myrornas krig,,,det kryper som tillbaka och ligger där svagt,,ser ut som det har försvunnit,,men det kommer tillbaka???
väldigt tacksam för svar/ Shorty
Redigerat av SH[]RTY, 23 January 2008 - 01:46.
Postad 23 January 2008 - 04:26
Postad 23 January 2008 - 10:46
Ja, du ska nog ta det lugnt med inställningarna (framförallt kontrasten) ett litet tag till om du bara haft den i två veckor. De första hundra timmarna brukar anses vara extra känsliga och undvik statiska bilder.Typ dvd-menyer och spel. Å andra sidan så är Panasonic ett av de märken som har absolut minst problem med inbränningar, så du behöver nog inte vara alltför orolig. Var du ser hur många timmar den gått vet jag inte, men det där är ingen exakt vetenskap. Ta det lite lugnt första månaden eller så. Kör mkt tv med hela rutan fylld så körs den in säkert.
okej jag ska ställa tillbaka allt till 50% och köra helbild på tv kanalerna...menhur får jag bort inbränningen som jag har fått nu? tro ni den försvinner bara jag ser en film eller nått?..för om jag kör myrornaskrig,,,så kryper den som sakta tillbaks efter ett tag =/
mvh // jimmy
Postad 23 January 2008 - 16:35
Postad 23 January 2008 - 17:26
Är det bilden av dvd-menyn som du glömde på som kryper tillbaks eller vad? Att du ser rester av tv-menyerna är inte inbränningar. Det är ghosting och finns på alla plasma-skärmar. Brukar minska efter en tids användande.
jo antog att deta var ghosting,,men den där dvd menyn som jag ser lite..är det oxå en ghosting? den har visserligen blivit svagare än i går kväll,,,men finns där än
Postad 23 January 2008 - 20:06
Och att dra ner inställningarna från fabriksnivå till normalnivå tycker jag inte är någon uppoffring.
Postad 23 January 2008 - 21:06
Kör mkt vanlig tv med skärmen helt fylld så "tvättar" du förhoppningsvis bort inbränningen. Myrornas krig skadar inte heller.
Postad 23 January 2008 - 21:07
Postad 24 January 2008 - 00:05
Ställ ner kontrasten till ca 50-60% och upp med skärpan till 50-75%. Lovar du får en bättre bild då och en bild som inte heller ger dig lika långvariga ghostbilder. För dessa menyer kommer att försvinna inom en vecka.
Det är främst konstrasten som man bör vara lite försiktigt med i början och INTE överstyra, och 85% är rejält överstyrt och kan vara skadligt när skärmen är ny - ger även en onarturlig bild i mina ögon i alla fall, men då du hade skärpan i botten var det kanske enda alternativet för att få lite stuns i bilden...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 24 January 2008 - 00:07.
Postad 24 January 2008 - 00:57
SH[]RTY - Förstår mig faktiskt inte på den inställning du hade. Tycker du att det gav den bästa bilden? Är inte bilden oskarp med skärpan i botten?
Ställ ner kontrasten till ca 50-60% och upp med skärpan till 50-75%. Lovar du får en bättre bild då och en bild som inte heller ger dig lika långvariga ghostbilder. För dessa menyer kommer att försvinna inom en vecka.
Det är främst konstrasten som man bör vara lite försiktigt med i början och INTE överstyra, och 85% är rejält överstyrt och kan vara skadligt när skärmen är ny - ger även en onarturlig bild i mina ögon i alla fall, men då du hade skärpan i botten var det kanske enda alternativet för att få lite stuns i bilden...![]()
Mvh JB
tjabba JB!
allt var bara ghosting,,,det är borta nu..mina inställningar har jag bara haft i typ 2dar...först gjorde jag en egen inställning,,sen såg jag en kille här på forumet skrev hur hemmbio tidningen tyckte det var bäst att ställa in just min tv så jag provade och dom skrev *inställningar till Panasonic TH-PZ70. Detta är taget ur tidningen Hembio nr 11-2007
Eftersom Panasonics apparater är så enkla och har så lite att ställa in så är det inte så mycket som måste justeras. Viktigast är att kliva ur Dynamik-läget och välja "standard" eller allra helst "Bio" för filmtittande. Kontrastreglaget är som brukligt för plasma ett reglage för hur mycket "push" det ska vara i ljusa delar av en bild som annars består av mörka scener.
Visningsläge: Bio
Kontrast: Ca 80-85 procent
Skärpa: I botten
Färgtemp: Varm
Övrigt: Av eller låt stå*
så ärlig talat har jag bara sett en film med det...jag vart ändå nöjd med bilden men med att ställa in en bild blir man ju som aldrig klar med så jag tro inte detta är det slutgiltiga..vi får se,,huvudsaken jag är nöjd =)
Postad 24 January 2008 - 01:12
Svarar Nej nu igen .. då jag kört Ps3 i ett par veckor utan tendenser till inbränningar.
Maveric
Postad 08 March 2008 - 11:30
det är bara att skicka in den igen.För detta fenomen skall ej förekomma och har dom inte lyckas efter 3
inlämningar så byter dom tv.......enl LG support
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
10 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?